Charisteas over transfer van Ajax naar Feyenoord: 'Niet de juiste keuze geweest'

door Bas Velzel 43

Bron Ajax Showtime

Charisteas over transfer van Ajax naar Feyenoord: 'Niet de juiste keuze geweest'

door Bas Velzel 43

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Angelos Charisteas is één van de vele spelers die de dappere transfer maakte tussen Ajax en Feyenoord. De Griekse spits behoort tot een lijstje van grote namen die zowel voor Ajax tegen Feyenoord als voor Feyenoord tegen Ajax heeft gescoord. Toch zou hij als hij terug kon gaan in de tijd, een andere uitkomst van de transferperiode willen.

'Ik moet zeggen dat het één van de meest moeilijke beslissingen was die ik ooit heb moeten maken in mijn leven', begint de aanvaller over zijn transfer. 'Het was de transfer deadline day en ik was op dat moment met het nationale elftal in Moldavië. Ik kreeg een belletje van Feyenoord, ze vroegen me of ik voor hun wilde komen spelen.'

Charisteas kwam in de wintertransferperiode van januari 2005 over van Werder Bremen naar Amsterdam. De spits werd gehaald door Ronald Koeman. Maar ongeveer een maand later nam Koeman ontslag bij Ajax en kwam Danny Blind aan het roer bij de Amsterdammers. Blind werd een seizoen later alweer ontslagen. Hij werd in de zomer van 2006 opgevolgd door Henk ten Cate en zo dreef Charisteas steeds verder als optie voor de spitspositie. 'Ik was niet de eerste optie voor Ten Cate (volgens Ten Cate paste Charisteas niet in zijn systeem, red.). Het enige wat ik wilde was naar een club gaan waar ik kon spelen. Dus ik zei tegen Feyenoord: oké, we gaan het doen.' Uiteindelijk speelde de Griek 31 wedstrijden voor Ajax en wist daarin twaalf keer het net te vinden.

'Feyenoord-fans gaven mij geen steun'

Maar de Griekse international belandde van het ene drama in het andere. De transfer van de spits tussen de twee rivalen werd niet goed opgepakt door de fans. 'De uren na de transfer waren erg zwaar. Ik hoorde dat heel veel fans van Feyenoord absoluut niet blij waren met mij als hun nieuwe spits. Wat een vrolijk moment moest zijn, werd juist een drama.'

'Na drie maanden begon ik wel echt te merken dat er geen verandering in kwam, de supporters waren nog steeds niet tevreden met mij. Ze gaven mij niet de steun en motivatie die je als speler nodig hebt vanuit de fans.' Na een jaar in dienst te zijn geweest bij Feyenoord besloot Charisteas om te vertrekken uit Rotterdam en de Eredivisie. Hij maakte de stap naar het Duitse 1. FC Nürnberg. 'Als ik terugkijk dan is het niet de juiste keuze geweest om naar Feyenoord te gaan. Als ik terug kon in de tijd, dan zou ik mogelijk hebben gekozen om bij Ajax te blijven.'

Charisteas over transfer van Ajax naar Feyenoord: 'Niet de juiste keuze geweest'
Angelos Charisteas in zijn tijd bij Feyenoord, in duel met John Heitinga

Op dezelfde lijst als Johan Cruijff

Ook al was zijn tijd op de Nederlandse velden relatief kort, Charisteas heeft het wel voor elkaar gekregen om zijn naam in de geschiedenis boeken van de Eredivisie te schrijven. Hij is één van de weinig spelers die zowel voor Ajax tegen Feyenoord, als voor Feyenoord tegen Ajax heeft gescoord. Alleen Johan Cruijff, Henk Groot, Ruud Geels, Keje Molenaar en Ronald Koeman deden dat voor hem. Hij was daarmee ook de eerste buitenlandse speler die dit wist te behalen. 'Het is mooi om in zo een rijtje met spelers te staan', laat de spits weten.

Ondanks dat hij niet tevreden was met zijn transfer naar de Rotterdamse club, was het scoren tegen Ajax niet een lastig punt voor Charisteas. 'Ik ben een professional, je wilt altijd honderd procent geven voor jezelf en je team. Het maakt dan niet uit voor welk team je speelt, je wilt gewoon graag scoren in zo een wedstrijd. Ik wilde altijd scoren in belangrijke wedstrijden.'

'Spelen in De Klassieker is geweldig'

Zondagmiddag speelt Ajax in eigen huis tegen Feyenoord. Voor Charisteas was dat altijd een speciale wedstrijd waar hij naar uitkeek. 'De wedstrijd is altijd spannend om in te spelen. Ik weet mijn eerste Klassieker ook nog goed. Ik begon op de bank en Feyenoord stond 0-2 voor. In de zestigste minuut mocht ik invallen en ik scoorde toen de 1-2 na een assist van Wesley Sneijder. Uiteindelijk verloren we de wedstrijd wel. Maar dat ik kon scoren in zo een wedstrijd, wat gaf dat je een energie zeg', aldus de spits. 'Voor de wedstrijd ben je nerveuzer dan normaal. Maar als je het stadion en de fans ziet, dat gevoel is geweldig.'

Charisteas volgt Ajax nog dagelijks op de voet en merkt ook dat de Amsterdammers minder in vorm zijn. 'Ik had verwacht dat Ajax makkelijk kampioen zou worden, zeker als je kijkt naar het puntenverschil in het begin van het seizoen. Dat gat was best groot. Nu staat het allemaal dichtbij elkaar en loopt zelfs Feyenoord in.'

De oud-Ajacied verwacht dan ook dat het niet gemakkelijk gaat worden zondag. 'Het gaat een zware wedstrijd worden. Normaal gesproken is De Klassieker al een lastige wedstrijd, maar nu vecht iedereen voor de punten.' Toch denk dat Charisteas dat Ajax de punten in Amsterdam weet te houden. 'Er gaat sowieso gescoord worden, De Klassieker is eigenlijk nooit een 0-0. Uiteindelijk wint Ajax de wedstrijd met 2-1.'

Bas Velzel (Twitter: @BasVelzel | e-mail: b.velzel@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ferd +38469

voor Ajax was het wel de juiste keuze

20-03-2022 08:26

BillSplate +9695

Wat een drama dat we hem ooit aangetrokken hebben. De minste van de drie Griekse spitsen rond die periode.

19-03-2022 23:58

Mofson +8153

Puur door het EK 2004 gekocht denk ik.

20-03-2022 13:52

BillSplate +9695

Dat denk ik ook.

20-03-2022 19:31

appiehappie +3041

Koeman zag het wel zitten in deze Griek, wat een drama.
Supertransfer om deze miskoop te slijten aan de kakkerlak, hahahaha.
Tja dat hij het achteraf geen goede keuze vind is een open deur.

19-03-2022 21:08

Le Canard +1258

'Charisteas miste in De Arena ook warmte. "Dat familiaire gevoel dat ik bij Ajax zo miste, heb ik teruggevonden in Rotterdam. Het is een wereld van verschil. Feyenoord is veel warmer dan Ajax."''

U mag raden wie hier wordt geciteerd in een VI uit 2007.

A. Rob Witschge
B. Gert van Hanegem
C. John van Loen
S. Angelos' Ik heb nu een restaurant in Amsterdam, maar toen nog niet' Charisteas

19-03-2022 18:58

Redrum +96079

Haha het is toch eigenlijk ook gewoon hilarisch hoe al die spelers die de overstap maken van Ajax naar Feyenoord zich gedwongen voelen om dat Rotterdamse clubje meteen op te hemelen. Ze kunnen alleen nooit zeggen dat ze er sportief gezien op vooruit gaan en dat het niveau hoger is. Het zijn altijd dezelfde gemaakte lulkoekverhaaltjes over de zogenaamde warme sfeer en het fantastische legioen.

19-03-2022 21:48

Alvarez352009Ajax +12061

Haha ben benieuwd naar het verhaal van Berghuis over 17 jaar 😊

19-03-2022 18:07

JantjeBeton +2979

... En helaas ook niet de juiste keuze van jou geweest om destijds naar Ajax te komen, en van Ajax om jou te halen van WB. Wat een tijden waren dat, liep best wat middelmaat rond toen.

19-03-2022 16:14

trooop +3885

Dit was precies zo'n geval als haller. Beide sympathieke gasten, beide bij toeval een paar kutgoals gemaakt op een groot toernooi, waardoor iedere nitwit dacht dat beiden daadwerkelijk goede spelers waren, wat bij beide nogal een misverstand bleek, en nog steeds blijkt. Ook charisteas zou dezer dagen hier op AS met hand en tand verdedigd worden.

19-03-2022 15:05

Rymesyt +7923

Ik vind deze spelers absoluut niet vergelijkbaar. Charisteas heeft zijn hele carriere min of meer te danken aan 1 goed EK met Griekenland. Haller heeft het behalve bij West Ham altijd wel waargemaakt. Hij heeft er niet alleen 'bij toeval een paar kutgoals in een groot toernooi gemaakt', maar is ook gewoon topscorer van de eredivisie en heeft in Duitsland een transfer van 50 miljoen gekregen. Een prima afmaker. Haller heeft het uiteindelijk ook veel beter gedaan bij Ajax dan Charisteas.

Dat er bij Ajax meer in de spits moet staan dan een prima afmaker en iemand met meer techniek dan Haller, dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind een type Haller (hoe goed of slecht ook) nooit het type spits dat ik bij Ajax wil zien. Maar Haller en Charisteas vind ik niet echt te vergelijken verder.

19-03-2022 16:31

trooop +3885

Toen ik je reactie de 1e keer las dacht ik: tja, zit best wat in. Maar eigenlijk maak je maar één goed punt, namelijk dat haller ook in de bundesliga iets van een reputatie heeft opgebouwd. Bijzonder veel stelde dat overigens niet voor, met 1x 15 en 1x 9 goals.

Verder overdrijf je schromelijk. Hij heeft het 'altijd wel waargemaakt'? Bij auxerre heeft hij niks waargemaakt. Bij utrecht; wat maak je helemaal waar als je een paar goals voor een subtopper in de eredivisie maakt? Bij frankfurt heeft hij zich wel prima staande gehouden, maar dat was dan ook meteen het enige wat hij heeft waargemaakt. In z'n hele carrière.

Dat een engelse b-club een miskoop van 50 miljoen doet is namelijk vrij gebruikelijk. Als dat al als bewijs moet dienen dat haller een goede speler is - nee. Hoewel andy carroll en co. het vast met je eens zijn.

Ook topscorer van de eredivisie is volstrekt zonder betekenis. Zelfs bjorn vleminckx wordt hier topscorer. En die zat niet eens bij Ajax, waar je als spits zo'n beetje gehandicapt moet zijn om géén topscorer te worden.

Dat zovelen hem nu toch zo overwaarderen, komt kortom vooral door die paar b-goals in de CL. Een toevallige prestatie die z'n reputatie grotendeels heeft bepaald, waar hij de rest van z'n leven niet meer bij in de buurt gaat komen. Net als charisteas.

19-03-2022 20:46

Rymesyt +7923

Ik zeg ook niet dat Haller een wereldtopper is, ik zeg dat er een groot verschil zit met Charisteas. Die lukte het namelijk (in tegenstelling tot Bjorn Vleminx) niet om topscorer van de eredivisie te worden. Die lukte het ook niet om in Duitsland een grote transfer te verdienen. Er zit nog steeds een hoop verschil tussen het niveau van beide spelers, al zijn beide geen wereldtop. Al je punten kan ik in komen, maar op al die punten scoort Charisteas nog steeds stukken slechter dan Haller, en dat is het punt dat ik maakte. Dat Haller niet het materiaal is dat ik bij Ajax zou zien was ik duidelijk over, en dat zijn we volgens mij helemaal eens.

19-03-2022 20:51

trooop +3885

Haller is minder slecht dan harry was, dat is waar. Maar mijn vergelijking ging dan ook meer over de soortgelijke manier waar beide hun omhooggevallen reputatie aan dank(t)en. Maar we zijn het inderdaad eens, wat wil een mens nog meer.

19-03-2022 22:06

WantAmsterdam +116101

Slaat nergens op, Haller is duidelijk beter dan Charisteas, charisteas werd niet eens topscorer in Nederland waar je „gehandicapt“ voor zijn moet. Charisteas was echt nergens echt sterkhouder en nauwelijks basisspeler bij de meeste ploegen. Haller steek er met kop en schouders uit bij Utrecht, presteerde heel goed bij Frankdurt (paste perfect bij hun speelstijl) en doet het goed bij Ajax als targetman (al is het aan de bal matig).

19-03-2022 21:16

trooop +3885

Ik vind dat haller het ook als pure targetman maar matig doet. Maar fair enough.

19-03-2022 22:07

WantAmsterdam +116101

Ja hij had meer kunnen scoren, maar onder zijn doelpunten vind je ook wel het een of ander dat hij prima heeft gescoord, zoals de kopbal tegen Dortmund, dat ene doelpunt tegen RKC was pure klasse, en zo zijn er nog meer. Daarbij heeft hij ook wel goeie wedstrijden gespeeld. Tegen Sporting uit had hij het niet beter kunnen doen bijvoorbeeld. Tegen Dortmund thuis was hij tenminste meevoetballend aardig. En zo zijn er nog meer. Het is niet geweldig maar als je topscorer ED bent en 11 uit 8 hebt gescoord in de CL heb je het tenminste goed gedaan.

19-03-2022 22:14

trooop +3885

Hij heeft in totaal inderdaad een stuk of 5 aardige goals gemaakt, en hij heeft er in totaal inderdaad 2 of 3 daadwerkelijk goede wedstrijden uit weten te persen. In bijna anderhalf jaar tijd, op misschien wel de belangrijkste positie in het Ajax-spel. Zeg nou zelf.

19-03-2022 23:07

WantAmsterdam +116101

Hij heeft wel meer dan 5 aardige goals gemaakt, daarbij ook prima assists, en heeft naast die 2-3 erg goeie wedstrijd gewoon ook genoeg degelijke wedstrijden gespeeld.

20-03-2022 00:21

Therealist2021 +2698

Allemaal leuk en aardig maar cruijff en vermeer werden beide kampioen met Feyenoord dus ik zie liever geen speler vertrekken daar naar toe.

19-03-2022 13:46

WantAmsterdam +116101

Vermeer was wel 2 keeper achter jones.

19-03-2022 21:17

MVG +16469

Dat was een toptransfer. Harry speelde daar nog slechter dan bij ons😂

19-03-2022 13:32

AFCACruijff14 +161347

Die gozer heeft trouwens best een mooie erelijst voor een gemiddelde speler zie ik. EK 2004 gewonnen uiteraard, maar ook kampioen van Duitsland en met 3 clubs de nationale beker gewonnen. 2x in Duitsland, 1x met Ajax. En 2x een JCS erbij.

19-03-2022 12:46

fc Barcelona_ke +19246

Charisteas was wereldtopper bij Griekse nationale elftal op EK en deed ook goed bij Werder Bremen.
helaas ging bij ons zwaar mislukte. hij werd ook gedwongen vertrokken naar Feyenoord omdat niemand ander clubs voor em gemeld hebt. dat pakte heel verkeerde uit.
nu werkt hij mooie restaurant in Amsterdam.

19-03-2022 10:34

AFCACruijff14 +161347

Charisteas was de Luuk de Jong van die tijd. Ontzettend goed met het hoofd, maar kon verder niet veel. Zijn EK goals waren ook allemaal kopgoals geloof ik. Ajax kocht hem gewoon voor zijn naam. Ook Rosenberg liep er toen, echt een vreselijk zwakke voorhoede was dat. Rosales was ook een subtopper, meer niet.

Ik vind Charisteas wel een sympathieke gozer die duidelijk trots is ons shirt ooit te hebben gedragen.

19-03-2022 12:43

JantjeBeton +2979

Ah Markus ja, wat een rechtervleugel was dat toen, pffff...

19-03-2022 16:17

WantAmsterdam +116101

Bij Werder zat die ook vooral op de bank.

19-03-2022 21:20

jerryisthename +31759

Mooi verhaal uiteindelijk, al was Charisteas geen groot succes ook bij Ajax. Maar 12x scoren in 31 wedstrijden is niet slecht. Toch bijna 1 op 2, wat vrij normaal is voor een spits. Geen slechte spits dus, alleen niet ideaal bij Ajax met het meevoetballen, in de combinatie, enz. Gewoon een pure afmaker. Verder een prima, rustige sympathieke vent ook.

Wel triest hoe die Feyenoorders hem behandelden.
Heb zomaar het vermoeden dat men omgekeerd heel anders had gereageerd. Ook niet blij in het begin natuurlijk, maar op een gegeven moment zou hij wel geaccepteerd worden. Iets zegt me dat dat ergens toch wel met intelligentie te maken heeft. 😅

Weet me trouwens nog die bizarre finale te herinneren tegen Portugal in 2004 in hun eigen land, waarbij Charisteas de winnende scoorde en Griekenland voor het eerst Europees kampioen maakte. Haha, prachtig was dat.
Lekker voor die vervelende irritante Portugese voetballers. 👍🏼😉

19-03-2022 10:09

Henkjanklaas +20619

Deze kwaliteit zitten we nu toch niet meer op te wachten.

19-03-2022 10:05

Capocapo +12001

Wie zegt dat dan?

19-03-2022 10:49

AFCAMM +11341

Volgens mij best een goeie gast hoor, en hij kon natuurlijk ook wel iets met een bal, maar om ‘em nou op een lijstje met ‘grote namen’ te zetten..

19-03-2022 10:00

Rasmussen +25823

Feyenoord en PSV krijgen nog altijd harde plassers van oud Ajacieden Angelos. Niet jouw schuld.

19-03-2022 09:08

JaapStam +136905

Toen Feijenooit Charisteas bij Ajax haalde (2006) liep er in Amsterdam niemand te mekkeren!!!

19-03-2022 09:06

TontoKarnaggel +42501

Leuke, aardige en correcte gast, dan snap wel ik dat je niet op je plek ben tussen feyenoord supporters....

p.s. Heeft/had hij niet een horecatentje in centrum? Meen me te herrinneren dat ik hem daar een keer bezig zag

19-03-2022 08:23

Libero +19121

Is alweer dicht.

19-03-2022 08:30

JaapStam +136905

Het lijkt mij sterk dat ie vakken aan het vullen was bij de media markt!!!

19-03-2022 09:08

JaapStam +136905

Verdomd zeg!!! Je hebt gelijk!!!

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/charisteas-van-de-ek-goal-naar-perfecte-wentelteefjes-in-amsterdam~a403b95d/

19-03-2022 09:10

MichelAngelo66 +22256

Wentelteefjes..... laat het NRC het maar niet horen.

19-03-2022 10:57

JantjeBeton +2979

Ja, in de Negen Straatjes, was ook zijn eigen hut geloof ik.

19-03-2022 16:19

hartvoorajax1 +1933

Ik meen me toch te herinneren, dat Charisteas in zijn tijd bij Feyenoord te kennen gaf dat Feyenoord een warmere club met betere supporters was dan Ajax. Of vergis ik me nou?

19-03-2022 07:57

Qifesh +24917

Denk dat je je vergist

19-03-2022 10:39

Snellejapie +11401

Harry had daar inderdaad nooit naar toe moeten gaan. Niet dat het niet zou mogen, vrijwel het hele volk wat daar zit komt gewoon net uit een dagbesteding of TBS kliniek en zijn ontoerekeningsvatbaar.

19-03-2022 07:14

JantjeBeton +2979

Daar liepen toen onder andere speler als Andwele Slory een jonge Royston Drenthe rond meen ik, evenals die ene Belg van AZ met dat gemilimeterde hoofd en een versleten De Cler (ook van AZ)... Lekker Hoofdklasse-niveautje daar dus!🥴

19-03-2022 16:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.