Branie: ‘Twee spitsen, Klaassen erachter en dan maar even geen vleugels’

door Wessel Kroon 203

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Twee spitsen, Klaassen erachter en dan maar even geen vleugels’

door Wessel Kroon 203

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax voetbalt weer, na een maand van uitstel en afgelasting, maar een onverdeeld succes is de hervatting nog niet. Ajax-podcast Branie heeft twee Ajax-wedstrijden te bespreken: een aardige (tegen Fortuna, 5-0) en een erg slechte (bij Go Ahead Eagles, 1-1).

Bestel nu het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Ajax-showtimeredacteur Wessel Kroon weet over die laatste wedstrijd maar één positief ding te verzinnen: 'Dat Ajax niet heeft verloren.' Presentator Menno Pot heeft het over de ‘wanhoop’ van Farioli, die zijn twee vleugelspelers (Traoré en Godts) zag falen en moest teruggrijpen op Gaaei en Rasmussen als vervangers.

Basisplaats Weghorst

Dat verklaart misschien ook ten dele waarom Wout Weghorst zich nog niet heeft laten zien, zegt Parool-verslaggever Jop van Kempen: 'Hij heeft nog geen bruikbare bal gekregen. Het is nog te vroeg om hem af te branden.'

De oplossing voor de korte termijn komt van de speciale gast aan tafel: niemand minder dan Dick Sintenie, die nog altijd revalideert na zijn hersenbloeding, maar af en toe kan langskomen bij Branie. 'Als het niet met kwaliteit kan, dan wordt de wil belangrijk. Klaassen heeft die', zegt Sintenie. 'Twee spitsen, Klaassen daar kort achter en dan maar even wat minder activiteit op de flanken.'

Gaat Ajax het zo aanpakken, donderdag tegen Besiktas? Volgende week maandag blikt Branie terug op dat duel en het Eredivisie-vervolg tegen het nog puntloze RKC.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag rond 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Wessel Kroon (X: @Wessel_Kroon | E-mail: w.kroon@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Widjai.G +173

Dat slaat helemaal nergens op dan offer je juist creativiteit op om niet met traore & godts te spelen ga de transfermarkt op & huur een paar spelers of haal sontje hansen terug van n.e.c Nijmegen voor de linksbuiten positie (concurrent van godts) & er moet een type antony komen om te concurreren met traore omdat met berghuis & traore ga je geen oorlogen winnen op de rechtsbuiten positie net als op de linksbuiten positie ga je geen oorlogen winnen met godts & sontje hansen + nog meerdere posities die opgevuld moeten worden bij Ajax.

30-09-2024 18:41

Jibberjabstep +1888

Resultaat > Mooi voetbal

25-09-2024 11:10

brullie +7031

Lijkt mij ook duidelijk 442 is voor nu beste optie. Mooi? Nee, nou en? Iedere wedstrijd wil ik nu wel winnen met beton voetbal met maar 1-0 en met de schaal omhoog staan. Ala hoe Frankie ons met afwisselende mooie wedstrijden en als het erom vroeg, betonvoetbal gespeeld werd. Maar 4x op rij de schaal.

24-09-2024 06:55

TheMagicalLion +313

442 kan ook omschakelen na 433 als je met een ruit op het middenveldspeeld. Het enigste probleem is dat je geen echte buitenspelers hebt.

25-09-2024 06:58

DikDukdalf +339

Ik heb het al eens eerder gepost en dat zal ik nog een keer doen. Deze selectie is perfect ingericht... als je maar 5-3-2 gaat spelen.

Rechtervleugel: Rensch en Gaaei
Centraal achterin: Sutalo, Baas, Kaplan. Rugani, Janse
Linkervleugel: Hato, Wijndal
Verdedigend middenveld: Henderson, Mannsverk, Tahirovic
Centraal middenveld: Berghuis, Taylor, Fitz Jim, Klaassen, Van den Boomen, Hlynsson
Schaduwspits: Akpom, Traoré
Spits: Brobbey, Weghorst

De schaduwpits zal heel beweeglijk moeten zijn en de hoeken in moeten duiken.

Godts valt in principe altijd na een uur in, voor wie hangt af van het spelbeeld. Hij is dan fris tegen een vermoeid rakende tegenstander, hij raakt niet overbelast, en er ligt minder druk op zijn schouders.

Ben ik hier blij mee? Neuh. je zal wedstrijden zien waar het voetballend alsnog niet loopt (dit zijn geen wonderspelers) en dan wordt het opportunistisch ploetervoetbal. Bal op de spits en eronder proberen te komen zal erbij horen. Maar ik denk wel dat je op deze manier je kans om te scoren verhoogt tov de wedstrijd afgelopen zaterdag. Wat ik daar zag, was precies waarom ik dacht dat het tot de winter echt niet gaat werken met 4-3-3.

Het gaat volledig tegen mijn principes in om momentenvoetbal te spelen, maar mijn hemel, 4-3-3 met deze selectie... Het is zó kwetsbaar. Berghuis, Godts en Traoré moeten én fit én goed zijn die dag. Maar ga je ook echt meer resultaat halen met meer opportunistisch spel? Als dat niet het geval blijkt, verneuk je jezelf dubbel. Ik vind het echt een moeilijke afweging.

24-09-2024 06:14

Francesco +5389

Het gaat helemaal niet om het systeem. Het gaat over presteren en kwaliteit.

Kijk alleen maar bv hoe Fitz Jim op de goal een paar keer schoot. Kale en Kokkie hadden gelijk, dat is Ajax onwaardig. Spelers die gewoon niet snappen dat ze hun spits 3 x goed moet bedienen door de lucht en dan heb je een goal.

Als je laat aftroeven door Go Ahead, dan toon je niet genoeg mentaliteit, wil om te winnen etc.
Daar ligt het manco. Voor die gasten is het de wedstrijd van het jaar. Altijd zo geweest. Die geven alles. Als je het goed doet tegen Ajax, misschien ziet een TD dat of een trainer/ scout...
Zo moeilijk is toch niet?

23-09-2024 22:51

tijssenajax +13901

Daarom is een kampioenschap van Ajax meer waard dan van bijv. PSV. Tegen ons speelt iedereen de wedstrijd van het jaar. De inzet moet top zijn, maar zonder de nodige kwaliteit gaat het niet.

23-09-2024 22:57

C14 +22310

Dus voor 4-4-2 gaan om er een heel matige, niet passende spits bij te zetten, en Klaassen dan ook nog eens op 10, want extra middenvelder? Één blok beton voorin, zonder enige klasse of want vernuft aan de bal. Drie spelers die niks aan de bal kunnen.

Het enige wat dan logisch zou zijn is Gaaei en Wijndal als halven op het middenveld, die dan vanuit de omschakeling ballen voor het doel gooien.

Gaat nergens over.

Als je al 4-4-2 speelt dan stel je Brobbey op, met Godts of Traoré als schaduwspits in een vrije rol, en daarachter Taylor of Godts. Nooit met Brobbey en Weghorst/Akpom.

Maar nergens voor nodig dus. Gewoon 4-3-3, waar je ook maanden op getraind hebt en dat loopt al niet heel lekker. Faberski voor de leeuwen durven gooien.

23-09-2024 21:38

Betuwe85 +20411

Die jongen kan het fysiek ook niet aan

23-09-2024 21:52

Dizo +794

'Bij Branie praten ze over een opstelling met Klaasen, maar Europees is hij in het geheel niet inzetbaar.
Begin september zou hij dan al ingeschreven moeten zijn en hij kwam later.

23-09-2024 21:19

DeMeervanweleer +7562

Tegen Besiktas:
Pasveer
Rensch. Sutalo. Baas. Hato
Henderson

Fitz-Jim Godts. Taylor
Traoré. Bobbey
Het blijft armoede, maar voorlopig maar even de tering naar de nering.

23-09-2024 20:50

tijssenajax +13901

De politie staakt denk ik, dus geen bobbey helaas.

23-09-2024 21:12

Ajax4glory +3254

Scherp man 😂😂😂

23-09-2024 21:38

JanBiesbos +28946

Je kunt ook switchen begint met 4-3-3 en dan naar 4-4-2

23-09-2024 20:42

JanBiesbos +28946

Precies! Wie geeft mijn idee gejat? 😂

23-09-2024 20:41

EinSteijn +4760

4-4-2 is misschien wel de juiste, meest realistische optie tot aan de winterstop. Je kunt wel krampachtig vasthouden aan 4-3-3, maar als je daar niet de juiste spelers voor hebt dan houdt het toch op? Je kunt je gewoon niet veel puntverlies veroorloven tegen clubs als NAC en GAE.

23-09-2024 20:30

Betuwe85 +20411

Daarna ook komt echt geen kwaliteit bij in de winter

23-09-2024 21:53

SCHREUDERNOPARTY +2489

Kut ook dat precies je enige creative spelers berghuis elke keer geblesseerd is...

23-09-2024 20:26

Betuwe85 +20411

Mogen we kroes toch op afrekenen iedereen zag dat je maar 1 creatieve speler had das al meer dan een jaar het probleem en kroes tja Klaasen en Weghorst

23-09-2024 21:54

DiAngelo +2408

Je kan bv gewoon met Gaaei en Taylor op rechts en linkshalf spelen in 4-4-2 die om en om mee gaan in de aanval....zo ontstonden veel Brobbey goals ook vorig seizoen. Je hebt dus wel spisen nodig die n bal kunnen aannemen en vasthouden, goed zijn in de combinatie en weten hoe ze ruimte maken ( hebben wij die ?). Wat moeilijker is, is om met 4-4-2 druk te zetten. Daar moet je n goed plan voor hebben. Zeker als je je 2 spitsen ook nog fit wil houden voor de aanval. Berghuis kan natuurlijk op 10 wanneer hij weer fit is.

23-09-2024 20:25

Ferd +38295

Kroes zou van Ajax Ajax maken en zadelt ons op met een 442 selectie

23-09-2024 20:18

dennis.o +111

Probeer klaassen eens op rechtsbuiten. Als een soort tadic constructie.

23-09-2024 19:50

Mocrodammerr +22964

Klaassen mag toch niet meedoen tegen Besiktas? Hij kwam na deadline en lijst was al ingeleverd

23-09-2024 19:27

AFCA020! +6083

Klopt inderdaad, maar voor de competitie kan je dat proberen zolang Berghuis er niet is

23-09-2024 19:32

Mocrodammerr +22964

In artikel staat "Gaat Ajax dat zo aanpakken?".
Dus kennelijk waren de schrijvers niet op de hoogte.

23-09-2024 21:22

tijssenajax +13901

De reden dat Klaassen niet mag spelen in de Europa League, is de inmiddels verstreken inschrijftermijn van de Europa League. Hoewel hij transfervrij werd vastgelegd, kwam de deal met Ajax pas rond nadat de deadline voor Europese competities al was gesloten. Hierdoor is het niet mogelijk hem voor de league phase aan te melden.

Als Ajax de knock-outfase van het toernooi haalt, kan Klaassen alsnog worden toegevoegd aan de selectie.

23-09-2024 19:35

GDSR +2840

Fitz Jim is niveau excelsior meer niet win je nooit de oorlog mee.

23-09-2024 19:20

Betuwe85 +20411

Sttt anders komt zijn fam club weer zeuren hoeveel talent hij heeft en dat hij juist fysiek is

23-09-2024 20:06

Ferd +38295

Gidst heeft het voetbalverstand van een garnaal en ziet talent nog niet eens als hij er over struikelt

23-09-2024 20:19

KarimB +11191

Hier noem je toch niet FJ bij he?

23-09-2024 21:55

Ferd +38295

Jawel. FJ is een groot talent, typische Ajax middenvelder

24-09-2024 19:18

Amp +37351

Doe dan maar godts achter de spitsen. Heb je nog wat te creëren. Laat deef maar meters vanaf de zijkant maken

23-09-2024 18:54

peterVKV +6412

Godts, Traore, Rasmussen, Ammourichio, Faberski, Banel, Wolff....Hopen dat een stuk of 3 het gaan laten zien op korte termijn....

23-09-2024 18:34

driehoekjes +3333

En Skaarud en da Gama en FJ

23-09-2024 18:36

peterVKV +6412

komt helemaal goed😎

23-09-2024 18:38

KarimB +11191

FJ... Sorry snap echt niet dat mensen dingen in hem zien

23-09-2024 21:56

Odysseus +14237

@karimb: ik snap niet waarom mensen niets zien in FJ.

23-09-2024 22:16

Robertini +38950

4-4-2 vind ik opzich prima met deze selectie, maar dan absoluut geen Klaassen en Weghorst. Dan wordt het helemaal opportunistisch klote-voetbal.

23-09-2024 18:27

AFCA020! +6083

Zou jij dan Brobbey en Akpom neerzetten?

Mij lijkt Brobbey Weghorst dan logischer

23-09-2024 19:34

Robertini +38950

Traore en Brobbey zou m'n voorkeur hebben, Akpom als tweede optie. Weghorst heeft echt niks in de basis te zoeken.

23-09-2024 19:39

barry1988 +23986

Het liefst zie ik Ajax in een 4-3-3 of 3-4-3 spelen. Maar als de vleugels niet leveren en wat erachter zit nog minder is, dan moet je pragmatisch zijn. Gezien de selectie is een 4-4-2 of een spits met twee nummers 10 er achter op dit moment een betere keuze. Gedurende wedstrijden dan kijken of een 4-3-3 beter begint te lopen. Dan wanneer de vleugelspelers beter in vorm zijn of er versterkingen bijkomen dan kan je altijd nog terug schakelen naar 4-3-3 of 3-4-3.

23-09-2024 18:22

Lullo +6050

Als we weer op het punt aankomen dat Klaassen basis moet gaan staan, staan we er echt nog vele malen slechter voor dan dat ik eigenlijk dacht.

23-09-2024 18:22

Robertini +38950

En toch roepen veel mensen er hier om... FJ is heel wisselvallig, maar toch echt een stuk minder slecht dan Klaassen.

23-09-2024 18:28

peterVKV +6412

Klaassen kan in een echte vechtwedstrijd zoals uit tegen GAE. Normalerwijze Fitzie beter, lekker combinerend met Traore en Rensch. Goede rechtervleugel. Farioli is een redelijk verdedigende coach, heel intens en dus angstig. Vandaar Gaaie ipv Traore. Farioli moet ietsie meer naar de coffeeshop. 3 little birds.

23-09-2024 18:46

janbdk +391

FJ heeft toch al een stuk of wat aardige wedstrijden gespeeld. Zaterdag niet best helaas. Maar donderdag kan het zomaar ineens weer aardig zijn. En bij gebrek aan creativiteit Faberski erin zetten, waarom niet? Het experiment met Gaaie is niet voor herhaling vatbaar.

23-09-2024 18:49

Ajax4proud +10780

Je kan hem moeilijke kwalijk nemen dat hij Gaaie gewisseld heeft voor Traore. Hij levert niet en hij heeft verder geen wissels voor rechtsbuiten.

Hij houdt de 4-3-3 instand, 4-4-2 zou meer verdedigend kunnen zijn maar ik zie niet echt in dat Ajax zo verdedigen speelt. De verdediging vind ik wel beter sinds Pasveer op doel staat maar het is nog steeds erg pover.

23-09-2024 18:59

b.hulshof +3733

5-3-2
Pasveer/Ramej
Rensch,Sutalo,Rugani,Hato, Baas
Henderson, Klaassen, Taylor
Brobbey. Akpom

23-09-2024 18:15

Pakschaal40 +2722

Vleugels met Gaaei en Wijndal dan uiteraard

23-09-2024 19:31

Belnaarhuis +4936

Naar mijn idee is een opstelling waarbij Taylor verreweg de meest voetballende speler is echt gekkenwerk

25-09-2024 09:40

Sambavleugels +18681

Dus Weghorst is afhankelijk van de vleugels? Die we vervolgens verkopen zonder er een terug te halen? Aha. Goeie transferwindow zo

23-09-2024 17:54

NipeB +15786

Weghorst kan werken met vleugels die een voorzet hebben of een middenvelder met een voorzet. In deze selectie kan hij met Berghuis, Van de Boomen, Henderson, Gaaei en Wijndal. Niet met Godts en Traoré die dribbelen en de combinatie zoeken. Daar is de aanspeelpunt variant Brobbey beter of de meer dynamische Akpom.

23-09-2024 18:16

Sambavleugels +18681

Gaaei, Wijndal en Boomen zijn directe verzwakkingen, dus dat wil je niet. Hendo die opportunistisch ballen erin gooit moet ook geen constante worden. Dus ja, zeg het maar. Had Wout gehaald moeten worden..

23-09-2024 18:20

NipeB +15786

Nee Weghorst had je niet moeten halen. Ik zeg alleen maar dat de genoemde spelers een voorzet kunnen geven. Alle anderen kunnen dat dus niet. Wat ik ook echt slecht vind.
Dit zou ook echt mijn plan C zijn. Ik hou van combinatievoetbal dus zou altijd met Brobbey spelen en Traoré en Godts en Berghuis er om heen. Beuker en Kroes zeiden kort geleden dat 3 basiswaardige spitsen een grote fout was vorig seizoen en maken nu zelf weer dezelfde fout.

23-09-2024 18:26

Sambavleugels +18681

Eens. Behalve dan dat het zou "werken" omdat je spel er op alle andere vlakken op achteruit gaat. Maar zo benut je hem inderdaad het best.

23-09-2024 18:44

NipeB +15786

Ben ik het mee eens. Al is het als plan C opportunistisch de bal in de 16 pompen bij heel veel teams een optie die prettig is te hebben, want dan valt hij vaak ook wel. Is het Ajax? Nee, maar als het de pinchhitter variant is, kan ik er mee leven. Ik vind het een schande dat zoveel spelers niet eens een voorzet kunnen geven. Gaaei is echt een van de weinigen met een echt goede voorzet in de benen.

23-09-2024 18:57

Pakschaal40 +2722

Gaaei had meer voorzetten in 10 minuten dan Traore in 70 minuten

23-09-2024 19:32

driehoekjes +3333

Hadden we maar sambavleugels

23-09-2024 18:44

Betuwe85 +20411

Types als Wout hebben bruikbare ballen nodig zet jankmuil Luuk bij ons en het is ook niks

23-09-2024 20:08

Aram +17835

Stap 1 lijkt me Kroes met pek en veren de laan uit sturen.

Hij had Misehouy, Ünüvar, Forbs, Bergwijn en Vos.
Nu hebben we Rugani, Klaassen, Weghorst en Traoré.

Daarna hebben we het erover hoe we de schade kunnen beperken die Kroes heeft veroorzaakt.

23-09-2024 17:46

Robertini +38950

Misehouy hoort niet echt in dit lijstje vind ik, dat was al klaar voor Kroes en vroeg gewoon teveel, de rest is wel bizar.

23-09-2024 18:29

Thaschja55 +1619

Waarom geen Rugani tegen GoAhead ze waren er zo druk mee om hem te halen waarom speelde die niet.

23-09-2024 17:38

NipeB +15786

Omdat Farioli vertelde dat hij liever een links en rechtspoot heeft centraal achterin. Dan is Rugani de vervanger van Sutalo. Lekker duur met een salaris van 3,9 miljoen

23-09-2024 18:17

Aram +17835

Misschien deed Kroes daar ook een Weghorstje: Toezeggingen doen aan Rugani om er dan achter te komen dat Sutalo gewoon je beste speler is.

23-09-2024 18:40

NipeB +15786

Dacht dat Farioli Rugani wilde. Dan vind ik het bijzonder dat hij nu stelt dat hij liever links-en rechtspoot achterin heeft. Rugani heeft vaak genoeg LCV gespeeld en genoeg teams werken helemaal niet meer met links/rechtspoot centraal achterin.

23-09-2024 18:53

Thaschja55 +1619

Die rugani was zo rustig aan de bal tegen Fortuna geen bal leverde hij in en dan in de 2 helft wel die van AZ brengen.

23-09-2024 19:06

GDSR +2840

Jaar in jaar uit geen rechtsbuiten extra aanvallende middenvelder bar hoor.

23-09-2024 17:17

driehoekjes +3333

442 gaat nooit swingen bij ajax en dan neem je je jeugdopleiding totaal niet meer serieus

23-09-2024 17:12

YugoVik +33026

Tja kroes hé

23-09-2024 17:21

driehoekjes +3333

Die speelt amateurvoetbal bij ajax

23-09-2024 17:25

YugoVik +33026

En gedraagt zich als een amateur td

23-09-2024 17:34

Merrick +6738

Want Mislintat was zo'n succes.

23-09-2024 18:21

YugoVik +33026

Kroes krijgt het voor elkaar om het nog slechter te doen

23-09-2024 18:37

Oeroeboeroe +18283

Heeft hij dezelfde kansen gehad?

23-09-2024 19:48

tadic2000 +230

Als je het niet probeer weet je het niet wedstrijden zijn al jaren niet meer om aan te zien zal niet veel slechter gaan met 2 spitsen dan nu en jeugdopleiding is al jaren niet meer de beste van Nederland breekt geen ene moer door

23-09-2024 17:51

Ajax4glory +3254

Ik zou zeggen als Basis

-------- Brobbey --------- Traore ----------
------------------ Klaassen -------------------
------ Taylor ------------- Fitz Jim ---------
--------------- Henderson --------------------
-- Hato -- Baas -- Sutalo -- Rensch --
----------------- Pasveer ----------------------

Op de spitsposities kun je rouleren met Akpom en Weghorst
Middenvelders en verdediging keuze genoeg lijkt me. Hopen dat Berghuis snel terug is

23-09-2024 16:59

DeMeervanweleer +7562

Heb je igg voetballend nog wat mogelijkheden. Godts kan ook op 10.

23-09-2024 17:04

Ajax4glory +3254

Inderdaad Godts is ook een optie op 10 maar zou ook op positie van Taylor kunnen. Op de plek van Fitz Jim zou Hlynsson ook kunnen

23-09-2024 17:06

DeMeervanweleer +7562

Of Mokio op de positie van Taylor, ik denk dat je voetballend op dit moment,
met deze selectie meer mogelijkheden hebt vanuit het middenveld met een 442.

23-09-2024 17:24

YugoVik +33026

Klaassen voor fitz jim

23-09-2024 17:21

Ajax4glory +3254

kan ook ja

23-09-2024 18:09

linksbinnen +8060

Precies. Heb ik gisteren ook gepost hier. Alleen zou je op links Wijndal kunnen overwegen als wingback die eroverheen dendert. Tis met dit materiaal denk ik de betere optie op dit moment. Hopelijk na de winter weer mogelijkheden voor 433.

23-09-2024 17:24

Jww +2275

Waarom niet:
------ Brobbey ----- Traore ----------
-------------Akpom -----------------
------ Taylor ---------- Fitz Jim -------
------------ Henderson ---------------
-- Hato -- Baas -- Sutalo -- Rensch --
--------------- Pasveer ----------------

of bij 433:

- Godts/Taylor - Brobbey/Akpom - Traore -
------ Fitz Jim ---------- Henderson -------
------------ Rensch ---------------
-- Hato -- Baas -- Sutalo -- Gaaie --
--------------- Pasveer ----------------

23-09-2024 17:40

Ajax4glory +3254

Mogellijkheden te over

23-09-2024 18:09

Jww +2275

En dat zonder Klaassen of Weghorst..

23-09-2024 18:28

NipeB +15786

3-5-2 is ook een optie. Berghuis heb je ook nog als hij ooit eens fit is.

23-09-2024 18:18

Ajax4glory +3254

kan zeker maar denk dat 4 verdedigers beter is

23-09-2024 18:34

Aram +17835

Ja laten we Ajax om Bobo heen gaan bouwen.

23-09-2024 16:52

Bruno04 +15718

Ik denk dat dit (helaas) ook de beste optie is als godts of traore geblesseerd zijn of geen pepernoot raken. En dan Taylor als LM en gaaie als RM

23-09-2024 16:52

JohnnyHeitinga3 +7998

Alsjeblieft niet zeg. Dan maar een jeugdspeler de kans geven die er eigenlijk niet rijp voor is tot de winterstop.

23-09-2024 16:45

peterVKV +6412

Lekker simpel. Brobbey en Weghorst met Klaassen daarachter. Indraaiende ballen van Berghuis (Traore) vanaf rechts en van Branco (Godts) vanaf links. Zoiets als die van Henderson op Klaassen tegen GAE. Zolang we creativiteit missen moeten we het simpel houden.

23-09-2024 16:30

Aram +17835

Als je dat wilde had je Sosa moeten houden. Wat een beleid zeg, lukrake onzin is het.

23-09-2024 16:53

JohnDylan +21755

Twee spitsen met Klaassen daar vlak achter? Zodat ze met z’n drieen elkaar in de weg gaan lopen (want het zijn speles die dezelfde ruimte bespelen)? Ja, dat lijkt me slim…

23-09-2024 16:28

KarimB +11191

Klaassen word een soort heilig verklaard. Echt te onder gang van Ajax. Niet Davy zelf. Wel het denken op die manier

23-09-2024 16:29

DeMeervanweleer +7562

Met Berghuis of Godts werkt dat beter. Klaassen was niet nodig...

23-09-2024 17:35

Keizer +29944

De formatie maakt helemaal niks uit, het gaat om de kwaliteit van de spelers.

Afgelopen seizoen speelden we vaak met 5 man achterop. Resultaat is dat we nog nooit zoveel tegengoals gehad hebben. Systeem zegt niks als de spelers het niveau niet hebben.

23-09-2024 16:25

JoeBlow +8154

Wat is die Jop van Kempen toch een idioot.

Geparafraseerd:

“We moeten gewoon 442 spelen en dan Klaassen er als 10 kort achter. Dan speel je dus eigenlijk 433 maar dan zonder buitenspelers”

Wa-Wat?

Dan moet je dus echt een andere baan zoeken.

23-09-2024 16:22

AFCAjaxJP9 +1369

Fits Jim heeft toch redelijk gespeeld als Linksbuiten in de voorbereiding?
Ik zou hem daar vaker laten starten, of juist mee eindigen nadat godts eraf moet, aangezien hij nooit alles kan spelen.
Zelfs Banel moet gewoon kunnen voor de laatste half uur of minder.

Op rechts is Rasmussen de beste optie, wanneer je Weghorst of Akpom brengt/opstelt. Waarbij de instructie dan moet zijn om de vallende indraaiende ballen te geven, want dat kan hij zeker! en met rench binnen of buitenom heb je wat variatie.

Gewoon 4-3-3 blijven spelen.

Afgelopen zaterdag was niet best, maar ook eerlijk gezegd heb je over het algemeen heel weinig grote kansen weggegeven.
en is eigenlijk het ergste dat er niks is gecreëerd, omdat de meest creatieve mensen hun dag niet hadden, daarom begreep ik ook niet waarom VD Boomen er niet in kwam om het spel de laatste 10min makkelijker te verplaatsen met zijn trap.

23-09-2024 16:03

Rolo +13590

Eens, maar buiten dat sowieso vindt ik dat wanneer je met Weghorst speelt mensen met een goede trap in het veld zou hebben moeten staan om Weghorst optimaal te benutten. Dus wanneer Weghorst in het veld staat, zouden vd Boomen en Gaaie al bijna logisch moeten zijn.

Wanneer Weghorst met de spelers van afgelopen zaterdag om hem heen speelt, dan heb je aan Weghorst niks.

23-09-2024 16:58

AFCAjaxJP9 +1369

Helemaal eens Rolo

24-09-2024 07:54

YugoVik +33026

Voorbereiding is wat anders dan als het serieus word.. Dat fitz jim in de basis staat is überhaupt een raadsel..

23-09-2024 17:23

tijssenajax +13901

Klaassen voor Fitz-Jim is echt jouw ding he

23-09-2024 19:16

DeMeervanweleer +7562

Ik denk dat uiteindelijk dat de meest logische conclusie is, nood breekt wetten. Je hebt geen sterke consistente vleugelspelers voor handen, ook niet uit Jong.
Als je Traoré en Godts als back-up spelers kunt gebruiken op het middenveld neemt daardoor de creativiteit per saldo toe. In Bobbey en Weghorst heb je wel twee spitsen die complementair aan elkaar kunnen zijn. Dit alles dan tot de winterstop. Winnen is nu ff belangrijker dan romantiek.

23-09-2024 15:53

Aspers73 +3186

Weghorst kan totaal niet voetballen, daar heeft dit team helemaal niks aan nu.

23-09-2024 15:51

Belnaarhuis +4936

Zou nog eerder met akpom, klaassen of traore als tweede “spits” spelen

23-09-2024 16:19

ajaxwestland09 +28899

AS leden wat voor goede buitenspelers hebben we dan 🤷‍♂️
Rasmussen drama
Godst komt geen lantaarnpaal voorbij
Banel drama
Traore wisselvallig
Gaaie is geen Rechtsbuiten

Geen gekke gedachten

23-09-2024 15:47

GGXIII +6511

Hahaha yes laten we dat doen. 442 spelen, dat is echt precies waar Ajax voor staat.
#Ajax moet weer Ajax worden.

23-09-2024 15:42

NipeB +15786

Dat zit ‘m niet in het systeem. De oplettende fan heeft allang gezien dat we hij balverlies vaak met 5 achterin staan bijvoorbeeld. Ik zie geen Ajax omdat ik te weinig beweging, driehoekjes, passen en doorbewegen en positiewisselingen zie. Aanvallende intenties ook. Tegen GAE was gewoon een pure controle/verdedigende tactiek. Dat is pas niet des Ajax. Kan je 4-3-3 staan en heb je 0,3 xG dus geen kansen gecreëerd. Het systeem is helemaal niet belangrijk. De intentie en spelprincipes wel. Zo speelt
Farioli tot nu toe niet.

23-09-2024 18:21

Altijdindestraat +39799

"FC Groningen moet het minimaal twee wedstrijden stellen zonder Marvin Peersman en Brynjólfur Willumsson."

Nou dat is weer een meevaller voor 6 okt.

23-09-2024 15:36

JorgeDeLasTresPintas +1582

Ik voel een staking van de politie aankomen die datum!

23-09-2024 17:28

ajaxwestland09 +28899

5-5-1 kan ook

23-09-2024 15:32

Web +178830

Of alles op een kluitje elkaar goed rugdekking geven

23-09-2024 16:25

Tommyshelby +128389

Want 4-4-2 lost alles op? Hoe ga je de backs van de tegenstander opvangen, moet Brobbey er achteraan rennen?
Haggie speelde tenminste nog 4-4-2 met Tadic en Berghuis die creatief waren. En toen stonden we zonder bal al niet goed. Nu hebben we nog minder kwaliteit aan de bal en verdedigend zul je dezelfde problemen hebben.
Hato en Rensch zijn ook geen overlappende backs. Zeer slechte suggestie.

23-09-2024 15:31

Belnaarhuis +4936

De halven zullen dat moeten doen, of 1 van de spitsen wijkt uit als de andere spits en/of 10 doorloopt op het centrale duo

23-09-2024 16:21

Tommyshelby +128389

En dan kom je dus in ondertal op het middenveld. En wij hebben al geen middenveld wat overloopt van kwaliteit. Dit gaat niks worden.

23-09-2024 16:23

Belnaarhuis +4936

Zou kunnen, moet je idd inschuiven/stappen, kans op een gatenkaas idd groot. Zou dan zelf ook niet van systeem veranderen

25-09-2024 09:31

Ajaxbrl +13619

Ik zeg met een ruit spelen

23-09-2024 15:19

Rolo +13590

Kopje koffie glazenwasser?

23-09-2024 15:34

Ajaxbrl +13619

Bedenk goed wat je met je laatste rolo doet

23-09-2024 16:51

Rolo +13590

Let maar op inderdaad, dadelijk sla ik je ook met mijn slurf(je)

23-09-2024 16:54

Ajaxbrl +13619

Laat mij er lekker buiten

23-09-2024 18:54

Rolo +13590

Nope zwart, zonder room.

23-09-2024 21:42

Johanist +3499

Doe maar dit:

Pasveer
Rensch - Sutalo - Baas/Rugani - Hato
Henderson
Taylor - Klaassen
Akpom
Traoré - Brobbey

Zodra Berghuis weer terug is zet je 'm op 10 zodat je nog wat creativiteit in je elftal hebt.

23-09-2024 15:18

WantAmsterdam +115917

Sjezus. Dat is dus met drie spitsen spelen. Wat een armoede terwijl we een trainer hebben die vanuit een alleen vanuit een 4-3-3 denkt.
Wat hebben we gefaald op de transfermarkt.

23-09-2024 15:17

Knakworst +546

In dat geval zou ik dan 352 of 532 gaan spelen:
Met Gaaei en Wijndal als aanvallen ingestelde backs.

Pasveer

Gaaei - Sutalo - Rugani - Baas - Wijndal

Henderson - Taylor
Klaassen

Weghorst - Brobbey

23-09-2024 15:11

Ajaxlee +5558

Baas kan ook wel als linker wingback. Die speelde bij NEC regelmatig als linksbuiten. Verder ben ik het (jammer genoeg) wel met je eens. Als ik mocht kiezen zou ik Yazici gewoon ophalen, zodat je gewoon met buitenspelers kan spelen. Het probleem zit hem er ook in de Weghorst en Akpom beide geen fatsoenlijke ballen krijgen vanaf de zijkant. Ik zou vooral daar eens iets op gaan bedenken. Godts en Traore gaan telkens naar binnen om zich vervolgens vast te lopen. Op die manier heb je niks aan Weghorst of Akpom.

23-09-2024 16:40

Oxxer +163797 moderator

Ajax maakte furore en is groot geworden met aantrekkelijk herkenbaar aanvallend voetbal, spelend met 433. Dat kon heel lang worden gespeeld omdat het daarvoor de spelers had, met de huidige spelersgroep is dat onmogelijk.

Ik heb soms het idee dat veel het verschil niet kennen tussen doel en middel, het doel is swingend aanvallend Ajax voetbal, het middel was 433. Ik zie veel ploegen zeer aantrekkelijk voetbal spelen in andere formaties dan het traditionele 433. ik ben en was altijd voorstander te spelen in een systeem wat past bij de beschikbare selectie, krampachtig vasthouden aan iets uit het verleden werkt nu niet.

De TD zegt ik wil Ajax weer Ajax laten zijn, als hij dat echt meent zou hij daarop kunnen inspelen, het is nog steeds mogelijk voor betaalbare prijzen te versterken.

23-09-2024 15:09

Johanist +3499

Eens, en een Guardiola zegt dit ook. Voetbal draait al lang niet meer om de formatie maar veel meer om de spelprincipes. Als we in een 4-4-2 ruit veel meer combinatievoetbal door het midden kunnen spelen zou ik er ook gewoon voor tekenen.

23-09-2024 15:17

FysioPat020 +25581

Het probleem is dat geen enkele speler die een Nederlands paspoort heeft weet hoe ze dit 442 moeten gaan invullen. Dat heb je niet in 2 weken onder de knie. Schmidt heeft er bij PSV een heel seizoen voor nodig gehad, die tijd hebben we niet en moet je ook niet willen omdat we daarvoor niet de spelers hebben. Het vergt vd 2 spitsen meer loopvermogen en de backs mogen niet te hoog staan bij balbezit.

23-09-2024 15:49

WantAmsterdam +115917

Doel is (prijzen) winnen, het middel is swingend voetbal. 4-3-3 is een weg hoe je het kunt doen. Alleen is met deze selectie ook in een ander systeem geen swingend voetbal mogelijk. Tegendeel.

23-09-2024 15:19

Oxxer +163797 moderator

@WantAmsterdam

''Doel is (prijzen) winnen, het middel is swingend voetbal ''

Helaas winnen sommige ploegen met het tov swingend voetbal de hoofdprijs, afbraak / betonvoetbal, muur dichtmetselen werkt. Frankrijk WK, di Matteo en Tuchel CL met Chelsea de CL, wat mij betreft the Horror.

23-09-2024 15:26

WantAmsterdam +115917

Klopt, maar wij willen dus prijzen winnen MET aanvallend voetbal. Dat maakt ons uniek. Of tenminste bijzonder.

Btw, tweede preliminary final AFL, Brisbane-Geelong, was echt knettergek. Samenvatting en laatste 2 minuut één enorm aanrader.
Volgende zaterdag 6:30 am bij ons is de Grand final. 5:23 begint de pre grand final show met onder andere Katy Perry. Voor het geval dat je de tijd hebt enige,and bent die vroeg opstaat. Anders gewoon weer highlights kijken.

23-09-2024 15:32

Oxxer +163797 moderator

Was wederom druk, ga proberen deze week te kijken wat jij hebt gestuurd zodat ik voor as zaterdag helemaal bij ben voor de Grand Final.

23-09-2024 16:22

WantAmsterdam +115917

Over de hele final series tot nu toe:

Sydney swans - GWS giants
Port Adelaide - Hawthorn
GWS - Brisbane
Geelong - Brisbane
Deze 4 wedstrijden waren absoluut spannend en geweldig om de kijken. Rest is het niet zo waard.

23-09-2024 16:29

FysioPat020 +25581

Eens met je betoog, ware het niet dat in een 442 met een ruit op het middenveld ene Deef Klaassen gegarandeerd een basisplek heeft en dan zie ik de bui al hangen.

23-09-2024 15:44

Rolo +13590

Inderdaad, wat betreft de laatst alinea vindt ik Jacob Trenskow van Heerenveen een steeds aantrekkelijkere optie worden.

23-09-2024 16:17

Oxxer +163797 moderator

@Rolo

Ik kijk behalve Ajax weinig tot geen andere BVO's , daarom geen idee wie Jacob Trenskow is.

23-09-2024 16:19

Web +178830

@Rolo
Wat een goal
Wij zijn net bezig, maar kan maar zo doelpunt van het jaar zijn

23-09-2024 16:27

Rolo +13590

@Oxxer:

https://www.youtube.com/watch?v=bo39ZP5cXh8

Zoals Web zegt, wat een goal. Maar het draait niet alleen om deze goal waarom ik het een steeds betere optie vindt.

https://www.youtube.com/watch?v=MV-pQaSSy6g

hier krijg je een betere indruk, maar dit filmpje zegt ook nog niet alles. Goed in de kleine ruimte, snel, overzicht en een meer dan behoorlijke basistechniek.

23-09-2024 16:43

Oxxer +163797 moderator

@Rolo

Zal later nog eens kijken, YT is een compilatie van hoogtepunten,

23-09-2024 17:27

Rolo +13590

Daarom zeg ik, filmpje zegt ook nog niet alles. ;)

23-09-2024 17:27

Oxxer +163797 moderator

Wieeguy😉

Ik ben niet tegen spelers halen van andere BVO’s alleen Lasse Schone is volgens mij de laatste die een succes werd bij Ajax. Vreemd bij andere BVO’s zijn het wel versterkingen.

23-09-2024 17:41

driehoekjes +3333

Denk je werkelijk dat 442 gaat swingen bij ons??

23-09-2024 17:05

tijssenajax +13901

Een van de problemen is dat we te weinig voetballend vermogen hebben opbouwend, waardoor we onder druk bezwijken. Is het dan geen optie om met Fitz-Jim naast Henderson te spelen als verdedigende middenvelder. Achterin in ieder geval met Baas, die heeft ook opbouwend vermogen. Aanvallende middenvelders Taylor en Traore ( normaal Berghuis) en diepe spits Brobbey met Akpom er om heen. 4-2-2-2 dus. Rensch heeft daarnaast ook nog het loopvermogen om op te komen.

23-09-2024 15:06

WantAmsterdam +115917

Kijk, dit is veel logischer. Dit of 3-4-3 met a la Xabi Alonso met wingbacks.

23-09-2024 15:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.