Branie: ‘Het is Jordan Henderson duidelijk geworden wat dit Ajax ontbeert’

door Bart Veenstra 147

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Het is Jordan Henderson duidelijk geworden wat dit Ajax ontbeert’

door Bart Veenstra 147

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax is 2024 begonnen met tweemaal winst, concurrenten FC Twente en AZ morsen punten en Jordan Henderson is gecontracteerd. Plaats drie komt in zicht, constateert Branie, de Ajaxpodcast van Het Parool, maar de wedstrijd tegen RKC (4-1) bracht ook de tekortkomingen van de ploeg aan het licht.

Presentator Menno Pot en Paroolverslaggever Jop van Kempen moesten het nog zien, of Henderson zou komen. Nu keek hij vanaf de tribune voor het eerst naar zijn nieuwe team. 'Het zal hem in elk geval heel duidelijk zijn geworden wat hij aan dit Ajax moet toevoegen', zegt Pot, die vooral de eerste helft tegen RKC ‘krankzinnig slecht’ vond.

Van Kempen vond het ook niet goed, maar zag wel mooie doelpunten: 'Ik had niet het gevoel dat Ajax deze wedstrijd kon verliezen. Dat was in eerdere wedstrijden vaak wel zo.' Bart Veenstra, hoofdredacteur van Ajax Showtime, vindt dat zijn tafelgenoten allebei een beetje gelijk hebben: 'Het was voor rust heel slecht en het tempo lag ontzettend laag, maar in de tweede helft maakte Ajax wel een betere indruk.'

Veel te bespreken over Ajax

Wat kóst Jordan Henderson Ajax precies? Wat kan zijn waarde zijn? Had Steven Bergwijn ‘zijn’ strafschop wel aan Brian Brobbey moeten laten? En: welke herinneringen bewaren de mannen van Branie aan Bennie Muller, de oer-Ajacied die vorige week overleed en in de Johan Cruijff Arena werd geëerd met een minuut applaus? In Branie komt het allemaal aan bod.

Branie is dit seizoen elke maandagmiddag om 12.00 uur te beluisteren via Spotify, iTunes en onze website. Luister de nieuwe aflevering nu!

Bart Veenstra (X: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

ProfessorX +19827

Zolang van de Boomen niet speelt zou ik zo spelen

Ramaj

Sutalo Kaplan Hato

Rensch

Gooijer Henderson Bergwijn (10)

Berghuis Brobbey Forbs

23-01-2024 15:13

Aspers Art +2772

Volgens mij dacht Henderson "What the fuck am i doing here?"

23-01-2024 10:55

AFCACruijff14 +163266

Volgens mij dacht hij dat zeker niet.

23-01-2024 11:00

Nr.10 +111783

Ben ik de enige die het wel mee vond vallen tegen RKC? Ik bedoel, het was natuurlijk niet geweldig, maar ik heb heel veel slechtere wedstrijden gezien dit seizoen. En wat ze al zeggen: ik had geen moment het gevoel dat Ajax ging verliezen, ik wist wel dat we nog meer zouden gaan scoren. In de tweede helft is RKC ook nauwelijks meer gevaarlijk geworden. Je maakt 4 goals... ik was niet ontevreden, als je bedenkt waar we vandaan komen.

23-01-2024 10:50

ProfessorX +19827

Je weet toch alles is slecht bij Ajax

23-01-2024 15:14

JD84 +2113

Ik ben het helemaal met je eens! Mensen die het anders zien hebben nog steeds té hoge verwachtingen

23-01-2024 15:39

hendo +4769

Ervaring en Grintaaaa

23-01-2024 10:22

MVG +16480

Ik hoop eerlijk gezegd dat Vos snel terug is. Die is gewoon beter dan Tahirovic. Vos en Hendo lijken mij ook redelijk complementair. Taylor mag van mij zo snel mogelijk verkocht worden.
Dan zou ik het liefst nog een linksback zien komen. En anders zou je wat kunnen schuiven zodat Rensch op linksback komt te spelen en Sutalo/Hato centraal. Gooijer maakte een zeer goede indruk op RB en is natuurlijk nog geen zekerheidje, maar je kan niet maar blijven kopen.
Voorin en op 10 moet er veel meer speeltijd komen voor de jonge talenten als Godts, Misehouy en van Axel Dongen. Daar zit echt wel rek in. Maar als je altijd maar Bergwijn en Berghuis laat staan dan kunnen die jongens zich niet ontwikkelen. Babel en Martha mogen van mij wegblijven uit 1. Die jongens hebben echt nog wel wat vlieguren nodig voordat ze met 1 mee kunnen doen.

23-01-2024 08:59

Jorehn +821

Rensch is geen back, je zag ook dat ie het in de wedstrijden dat ie centraal speelde echt wel wat beter deed. Dat is ook wel z'n natuurlijke positie. Op back blijft het wat mij betreft toch echt wel een noodverbandje.

De backposities blijven daarmee wel een probleem, maar wat mij betreft is het probleem voorin groter. Berghuis presteert als rechtsbuiten ondermaats. Forbs is overduidelijk een linksbuiten. Eigenlijk hebben we al sinds Antony vertrokken is geen rechtsbuiten meer. Ik zou liever zien dat we dat probleem eens oplossen.

23-01-2024 10:48

MVG +16480

Ik vind Rensch ook absoluut geen back, maar slechter dan Sosa en Martha zal hij het niet doen. Er is gewoon weinig ruimte voor aankopen doordat er de afgelopen twee zomers ziek veel geld over de balk is gesmeten.

23-01-2024 11:27

Nr.10 +111783

'Voorin en op 10 moet er veel meer speeltijd komen voor de jonge talenten als Godts, Misehouy en van Axel Dongen. Daar zit echt wel rek in. Maar als je altijd maar Bergwijn en Berghuis laat staan dan kunnen die jongens zich niet ontwikkelen.'

Godts en Axel Dongen zijn geblesseerd. Misehouy wil zijn contract niet verlengen en gaat over een paar maanden naar de City groep.

23-01-2024 10:52

MVG +16480

Ik weet dat ze geblesseerd zijn, maar daarvoor kregen ze ook weinig tot geen kansen. Als je Misehouy geen perspectief biedt gaat hij zeker niet bijtekenen.

23-01-2024 11:25

JoeBlow +8253

Even OT maar wat zijn de headlines van Sportbookies op deze site ongelofelijk irritant.

“Oud-Feyenoorder aanvoerder na Henderson-transfer”

Hoe schrijf ik zonder nieuws te hebben toch een titel waarop mensen gaan klikken? Tja, zeg dan niets.

22-01-2024 21:58

Hijosdedioses +6731

Henderson zal waarschijnlijk denken: ‘hier kan ik makkelijk mee’.

22-01-2024 20:09

Dapperestrijders +4741

Virgil van Dijk van Liverpool?

22-01-2024 19:35

nightgoat +31434

Ajax ontbeert helaas zoveel meer dan alleen maar een "Hendo" maar dat is allang geen nieuws meer voor de goede verstaander.
Ajax en Engelsen zijn overigens zelden een succesvolle combinatie gebleken maar dit terzijde.

22-01-2024 19:01

WillyBrokamp +11117

Is er al een spuitbus tegen Menno Pot? Wat een kletsika....

22-01-2024 18:47

twynestar +28777

Ongelooflijk he, van alle fanboys die graag over Ajax schrijven en praten is hij toch wel de meest vermoeiende.

22-01-2024 19:11

Danielson +50657

Nee dat is David Endt.

23-01-2024 10:38

twynestar +28777

Oh dat is wel waar ja, excuses. Dat is ook gewoon een slechte schrijver namelijk.

23-01-2024 11:11

Rentokill +4614

Menno Vanish of Pot-weg?

22-01-2024 20:41

Cruijffthebest +13505

Dit Ajax heeft een type Tagliafico, Ziyech/Eriksen en Neres/Antony nodig.
LEES: TYPE.

22-01-2024 18:34

ck69 +13219

Taylor is een type Eriksen

23-01-2024 07:32

NipeB +15855

😂 dan ken je Eriksen niet. Taylor is helemaal niet dat type. Niet creatief, zelden een goede steekpass en eindeloos lui. Een speler van niks die zichzelf geweldig vindt. Mag van mij deze winter nog verkocht worden. Is precies het type speler waar Tadic om is vertrokken.

23-01-2024 08:39

ck69 +13219

Was ook sarcastisch

23-01-2024 09:10

Oempaloempa +1482

Te hoge verwachtingen leiden altijd tot teleurstellingen.

22-01-2024 18:09

Tadic020 +1923

Ziyech en nicoo!!! Nog

22-01-2024 17:42

CDS +1561

Ziyech is niet meer fit. Nico wordt alweer 32.

22-01-2024 17:47

AFCACruijff14 +163266

Pas eind augustus ja. Je kan ook zeggen dat hij nog maar pas 31 is.

Je haalt er wel zekerheid mee binnen.

22-01-2024 17:58

Weloveajaxxx +1209

Ik voel mij met mijn 36 jaar soms knetter oud 😂

22-01-2024 19:24

CDS +1561

Nico moet het van zijn felheid en fysiek hebben. Dan is leeftijd belangrijk. Voor types als Blind en Tadic gelden andere regels

22-01-2024 20:05

Mattie +952

Bekend probleem. Ik vind het dan ook heerlijk als er spelers rondlopen die ouder zijn dan ik. Ik hoop dat Pasveer binnenkort zijn contract verlengt!

23-01-2024 11:45

Aurelius1 +19736

Het is mij ook duidelijk wat Ajax nodig heeft.

Een linksback
Een centrale verdediger
Een rechtsback
Een aanvallende middenvelder
Een rechtsbuiten
Een linksbuiten

22-01-2024 17:38

The Future +5656

En geen controleur? Henderson is dat volgens mij namelijk ook niet perse... Die loopt qua nature gewoon in dezelfde ruimtes als Mannsverk, Tahirovic, Taylor, Vd Boomen etc

22-01-2024 18:10

arufred +9871

Rechtsback,linksback en een rechtsbuiten. Denk dat Hato met Kaplan of Sutalo voldoende is als centrum verdediging. Met Henderson,Vos,Mannskerk,Hlynsson,Branco, Taylor,Berghuis en Fitz-Jim hebben we genoeg keuze op het middenveld.
Verkopen: Medic,Sosa,Gaaie,Sanchez,Avila,Forbs en Bergwijn.

22-01-2024 19:23

SiegiEd14 +2326

Taylor, de middenvelder die continue zijn man laat lopen en niet door beweegt wanneer hij een medespeler aanspeelt? Die jongen zou nog bij Utrecht op de bank zitten.. Totaal geen Ajax materiaal!

23-01-2024 16:16

sAFCAd96 +1853

Maar ff serieus. Dit is toch een onwijs vette foto? Jordan fucking Henderson met een Ajax sjaal in de JC Arena. Wie had dat pakweg twee weken geleden gedacht?

22-01-2024 17:34

020Dario020 +2075

Met name de gebroeders Laudrup vond ik erg mooi om in een Ajax shirt te zien! Mooie spelers ook allebei…

22-01-2024 17:46

Dolblij +45819

Fijn om te lezen dat de heren van Branie weten wat Henderson denkt.

22-01-2024 17:21

jerryisthename +32159

Hij weet de situatie inmiddels ook wel en ziet wel degelijk genoeg perspectief om met deze selectie minimaal voorronde CL te halen. Plus, hem is echt wel verteld dat in de zomer flink doorgeselecteerd gaat worden - is hier meer van op de hoogte dan sommige spelers zelf, vermoed ik. 😁
Hij is heel belangrijk voor Ajax en wordt echt wel de captain binnenkort. Uiterlijk in juli iig.

22-01-2024 17:07

YugoVik +33426

Bergwijn,berghuis, Taylor en nog meer allemaal door selecteren en dan nog een paar mislintst aankopen.. Word een drukke zomer voor ajax

22-01-2024 17:19

CDS +1561

Ik hoop niet dat het een drukke zomer wordt. Dat was de afgelopen 2 jaar juist het probleem. Gewoon 2-3 aankopen. Niet meer.

22-01-2024 17:49

YugoVik +33426

De rotte appels moeten weg

22-01-2024 17:51

FysioPat020 +26526

En heeft met Kale & Kokkie gesproken 😁

22-01-2024 17:19

Lars.v +3046

Wat is het stil... was dit de transferperiode

22-01-2024 16:39

hendo +4769

Nee, let maar op binnen nu en 5dagen weer een update van Romano over een mogelijke inkomende transfer

22-01-2024 16:53

Bergkomp +1399

Le B D Benz?

22-01-2024 18:37

jerryisthename +32159

Even afwachten...kan veel gebeuren in één dag.
Er gaan echt wel bewegingen komen deze week. Misschien zelfs wel een koop en een huur van een paar toppers.

22-01-2024 17:08

FysioPat020 +26526

Goeieavond Jerry 👊

22-01-2024 17:19

jerryisthename +32159

Goedenavond, Pat! 👊🏼

22-01-2024 21:54

Standby +10210

Henderson gaat echt wel wat toevoegen, maar hij wordt door velen als de redder gezien. Dat gaat mij te ver. Ik heb mijn hoop ook gevestigd op Mannsverk. Als hij echt een groot talent is, dan heb je met Henderson en Mannsverk een goed blok staan. Berghuis zou ik dan op 10 zetten. Tahirovic, Taylor, Hlynsson en later Van den Boomen kunnen dan de concurrentie aangaan.

Dit is mijn "ideale" beeld, want uiteindelijk zal Taylor zijn basisplek wel behouden.

22-01-2024 16:37

BasseyAdriaan33 +13754

Mannsverk hou op man…. Je had de hoop zeker ook gevestigd op Mikautatze, die zogenaamde creatieve geweldenaar 😂

22-01-2024 16:51

Standby +10210

Wat heeft Mannsverk met Mikautadze te maken?

22-01-2024 16:54

Laudrup10 +17211

Wat kan jij voor zinnigs zeggen over Manswerk dan ? Op basis van 45 minuten ? Stond er internationaal gewoon goed op en is zeker weten een goede speler. Hopelijk kan hij wat beter met de druk omgaan.

22-01-2024 17:20

SiegiEd14 +2326

Taylor is toch geen Ajax materiaal.. In de omschakeling heb je niks aan hem en verder sjokt hij wat over het veld en verliest hij 9 van de 10 duels. Een enkele keer speelt hij de bal redelijk in, maar dit lukt mij ook nog wel op 52 jarige leeftijd.

23-01-2024 16:19

Ajax4proud +10986

Dat gaat volgende week weer heel stroef worden zonder Henderson. Hopelijk is zijn werkvergunning snel geregeld, dan kan hij gelijk meetrainen en in de basis.

22-01-2024 16:30

Thaschja55 +1749

Hij heeft een foto gemaakt wat er aan mankeert. 1 foto ? denk wel een paar meer 😉

22-01-2024 15:52

UwSchipper +5704

Hij heb de hele wedstrijd opgenomen!

22-01-2024 16:15

Bergkomp +1399

Hoezo kan je toch gewoon terugkijken?

22-01-2024 18:39

UwSchipper +5704

Jazeker Goofy.

22-01-2024 19:16

Betuwe85 +21284

Leide schap en mentaliteit echt zon licht middeveld pfff

22-01-2024 15:35

Jari1981 +307

KAKKIES, Twente, AZ en PSV zien voetballen? Hou nou toch eens op al die negatievelingen hier! Ik heb vanaf begin gezegd dat wij top 3 gaan halen!!! Wij hebben de 2de beste selectie en met Henderson erbij wellicht de beste! In het begin door die slechte trainer ontbeerde het van 2 dingen VERTROUWEN en slechte trainer! 10 wedstrijden 26 punten. 1 ploeg met 2 punten meer en nog belangrijker we spelen eindelijk weer met branie, arrogantie zelfs gister met die penalty en de trainer weet ze te motiveren om van dit seizoen nog iets moois te maken. Wat wordt dit elftal wel niet als Sutalo ook nog eens zijn vertrouwen terug krijgt. Enorme druk op hem door hem in de eerste wedstrijd al aanvoerder te maken. Met Henderson erbij gaan wij straks van de lampies winnen, krijgen we Twente thuis en AZ daar wil ik het niet eens meer over hebben. WZAWZDB❤❤❤

22-01-2024 15:14

NipeB +15855

Geen idee op basis waarvan je stelt dat we de 2e selectie hebben. In februari zie je nog steeds geen automatismen en is er nog steeds geen middenveld dat weet waar je moet staan. Je ziet iedere wedstrijd en na iedere goal of tegengoal dat het totaal geen team is. Niet onder Steijn en niet onder Schip. De andere teams hebben misschien mindere spelers maar dat zijn wel teams. Ajax is dat niet. Beetje realisme is wel op zijn plaats. We gaan weer heel veel punten verspelen zag je alweer tegen RKC.

23-01-2024 08:49

Jari1981 +307

Gelukkig verliezen de anderen er meer!!! Met Henderson erbij wordt het een team en elke keer wanneer een tegendoelpunt komt vechten ze zich terug naar een overwinning, zie de laatste 2 wedstrijden. Verspelen, ik zag tegen RKC dat ze met gemak wonnen 4-1 toch? Lul niet zo. 26 punten in 10 wedstrijden.

23-01-2024 11:56

NipeB +15855

Tegen Jut en Jul zegt me dat helemaal niks. Het spel is nog steeds bedroevend ver verwijderd van waar Ajax voor staat. RKC had een xG van 1,66. Moet je je kapot voor schamen als Ajax. Ik zie de ploegen boven ons meer team zijn en ook gewoon beter spelen dan Ajax. Alleen AZ is te pakken wellicht.

23-01-2024 21:08

Daniii +246

OFF; Wat zou Unuvar minder brengen dan Taylor?

22-01-2024 15:10

YugoVik +33426

Ja brengen allebei niks

22-01-2024 15:18

wim_wenderson +1412

Moet Henderson niet eerst naar Jong om aan het Ajax-systeem te wennen?

22-01-2024 14:52

wim_wenderson +1412

Kon het niet laten!

22-01-2024 19:43

Juan62 +46822

Ik snap al dat commentaar op zijn salaris niet, men vergeet erbij te vertellen dat hij transfervrij overkwam.

22-01-2024 14:47

Amsterdamsetrots +4545

Na een paar weken geeft Henderson de verwende jochies welke te beroerd zijn om 10 meter terug te sprinten wel even op hun flikker hoor. Precies wat we nodig hebben.

22-01-2024 14:24

freak31 +5676

Iedereen denkt dat hij gelijk al gaat vertellen hoe de wereld in elkaar zit zal teleurgesteld zijn. Natuurlijk gaat hij dat niet doen, tenminste niet met een donderklap aan heldere hemel. Dat zal geleidelijk aan gaan en moeten groeien. Anders maak je je niet gelijk populair.

22-01-2024 14:41

Lazell +17018

Idd. Henderson moet even doorkrijgen hoe Ajax wil opbouwen, de organisatie wil hebben, druk zetten, etc. Als hij dat eenmaal doorheeft, kan hij binnen die kaders gaan sturen. Verwacht niet dat hij maanden nodig heeft, het is een slimme speler met veel ervaring dus zal veel sneller meekunnen en leiding kunnen nemen.

22-01-2024 14:45

Michiel Kapteijns +5372

Dachten we bij Oleguer ook

22-01-2024 15:06

YugoVik +33426

Oleguer had geen 400 wedstijden gespeeld voor barca

22-01-2024 15:08

Amsterdamsetrots +4545

Daarom benoem ik ook de 'paar weken', daarmee doelde ik op 'over een tijdje' maar wellicht dat het overkwam alsof ik verwachtte dat hij dit na 2 weken al zou doen ;)

22-01-2024 15:14

TeringHenkie +28815

Omdat hij ook bij Liverpool heeft gespeeld?

22-01-2024 15:17

CruijffiaansNouriaans +4457

Ja en Roger, Cuenta, hoe heet dat andere talent van Barca ook alweer ? Vleugelspeler…

22-01-2024 15:52

ElFlaco +3655

Met Henderson erbij wordt je echt vele malen beter. Let maar op. Het middenveld zal (veel) beter gaan functioneren waardoor ook de achter en de voorhoede beter zullen worden.
Mark my words!!

22-01-2024 14:06

Lapzwans +1557

Nu al in in de topper!

22-01-2024 14:12

Sallons@AS +226

Ajax heeft de juiste man voor de juiste positie gecontracteerd. Tahirović is de speler die de lijnen uitzet en het tempo moet bepalen. In plaats daarvan sjokt hij richting positie, is hij traag in de omschakeling in beide richtingen, is hij positioneel onderbouwd en is zijn starthouding om een aanval snel op poten te kunnen zetten off.

22-01-2024 14:04

Robertini +40055

"Ajax heeft genoeg creatieve voetballers", wie dan? Berghuis en...?

22-01-2024 14:03

Bramble1988 +9344

Ja genoeg ja; Bergwijn, Berghuis, Taylor, onze Ijslander, Brobbey, vd Boomen, Rensch, Hato…..

Allemaal creatief..

22-01-2024 14:19

Robertini +40055

Bergwijn, Hlynsson en Brobbey creatief noemen vind ik oprecht bizar, dan kun je Klaassen ook creatief noemen en heeft het woord geen betekenis meer. Rensch en Hato zijn verdedigers.

VD Boomen wel gelijk in, als hij weer fit is.

22-01-2024 14:23

Lassayd +543

Bergwijn en Brobbey creëeren toch kansen voor anderen? Dan ben je gewoon creatief

22-01-2024 15:51

Bramble1988 +9344

Wat versta je dan onder creatief? Moet je daar een Messi voor zijn?

22-01-2024 16:22

BasseyAdriaan33 +13754

Hahahaha rensch, ik hoop dat je een grap maakt of sarcastisch bent. Anders ben je echt rijp voor het pieterbaan centrum.

22-01-2024 16:53

Bramble1988 +9344

Je grammatica en zinsopbouw is niet helemaal op niveau…

22-01-2024 19:02

Robertini +40055

Met creatief bedoel ik spelers die kansen en oplossingen creëren voor anderen uit het niets, spelers als Sneijder, Vd Vaart, maar ook Berghuis, Vd Boomen, Unuvar of Misehouy.

Bergwijn kan ik nog geloven dat je dat denkt, maar Brobbey is een aanspeelpunt, geen creatieve speler.

22-01-2024 20:10

Bramble1988 +9344

Zoals jij het uitlegt, snap ik je idd.

22-01-2024 20:20

JesusZoonVanGod +5947

Wat ik het meest schokkende vond aan deze wedstrijd, was Taylor die bij balverlies niet even 2 tandjes bijzet om de situatie te herstellen. En hij was echt niet de enige.

Ik heb onze ‘captain’ geen een keer zien ingrijpen. Beetje populair doen en een penalty aan Brobbey cadeau doen.

Hopelijk veegt Henderson straks de vloer aan met jochies als Taylor als ze dat soort fratsen uithalen.

22-01-2024 14:02

RJB1979 +26147

Ik zou het helemaal niet erg vinden als die werkgunning niet rondkomt voor Heracles. Dat is echt een disaster waiting to happen op dat kunstgras.

22-01-2024 13:38

CruijffiaansNouriaans +4457

Schip is sowieso niet zeker of hij Jordan op kunstgras laat ballen.

22-01-2024 15:53

RJB1979 +26147

Wijs man.

22-01-2024 16:08

Eurysaces +29583

Wat een wereld van verschil gaat het zijn als Henderson het van Tahirovic over gaat nemen! Met Tahirovic, Taylor en Hlynsson heb ik toch het idee dat het 1+1+1 niet meer is dan 1,5.

Met Henderson hoop ik dat het met Taylor en Hlynsson weer 3 wordt. Of dat het met andere namen misschien nog wel beter wordt. Met jongens als Vos, Mannsverk en Misehoy hebben we toch mooie talenten die ook profiteren van een Henderson naast zich.

22-01-2024 13:31

NoPants +7536

Ik hoop op een dubbele 6:

Vos-Hlynsson-Henderson

zou het ook mooi vinden als Mannsverk ineens goed blijkt te zijn, en dat hij op 6 komt met henderson en taylor voor hem.

22-01-2024 13:50

Sambavleugels +18792

Lekker creatief wel dit. Hier speel je je nooit mee onder druk uit. Je mist een ballenopeiser, rustpunt en draaischijf hier

22-01-2024 13:57

Eurysaces +29583

Mits hij zijn handtekening snel zet en zich goed ontwikkelt, hoop ik zelf op een dubbele 6 met Henderson en Vos met Misehoy er voor. Dat lijkt mij een heerlijk middenveld.

Ik verwacht een basis met Taylor, Henderson en Hlynsson. Er lijkt echter wel een luxeprobleem te ontstaan met Vos, Misehoy, Mannsverk en ook vd Boomen deed het aardig. Hoe anders is dat dan het drama dat zich de afgelopen maanden afspeelde op het middenveld?!

22-01-2024 14:06

Bramble1988 +9344

Onzin, dat heeft bijna geen enkele ploeg! Ja, Napoli met Lobotka maar verder niemand; geen City, Barca, Liverpool

22-01-2024 14:21

YugoVik +33426

Het word toch mannsverk, henderson, Taylor /vos

22-01-2024 14:32

NoPants +7536

Sambavleugels, hoe zou jij het neerzetten met de huidige selectie?

22-01-2024 16:17

NoPants +7536

Eurysaces, Als misehouy bijtekent moet hij zeker kansen gaan krijgen, maar ik verwacht niet meer dat dit gaat gebeuren. Zonde, maar niet de eerste en zal niet de laatste zijn die te vroeg vertrekt.

Het wordt inderdaad dringen op het middenveld. Ik snap ook echt niet waarom ze fitz jim hebben teruggehaald. Als iedereen terug is is hij toch gewoon middenvelder 8 ofzo?

22-01-2024 16:21

NoPants +7536

Bramble, wat heeft geen enkele ploeg? Een dubbele 6?

22-01-2024 16:21

Sambavleugels +18792

@NoPants

Fitz-Hendo-Taylor.

Hendo als organisator, Fitz als spelversneller en link tussen de linies en Taylor voor de dynamiek en aansluiting naar voren. Het is dat je geen rb hebt anders had ik Berghuis op het midden gezet. Fitz is de enige die zich onder druk uit kan ballen en altijd aanspeelbaar is. Zo'n type is broodnodig voor vloeiend verticaal spel.

Daarachter Sosa-Hato-Sutalo-Rensch. Als Gooijer zich ontwikkelt Rensch naar het centrum, hoewel Sutalo ondanks een stroef begin zeker kwaliteit heeft.

Voorin hoe het nu staat. Berghuis voor de creatieve impulsen en twee tamelijk dynamische aanvallers met Bergwijn en Brobbey. Je buitenspelers brengen weinig diepte en daarom zijn Taylor en vooral Hlynsson momenteel handig. Maar zet je hoge druk tegen ons hebben wij alleen de lange bal als wapen. We missen controle op het midden en dat is niet slechts een fysiek of organisatorisch manco. Het ligt er ook aan dat je niet genoeg baas over de bal bent. Fitz Jim kan daarin essentieel zijn. Taylor boven Hlynsson omdat je daarmee dominanter speelt en toch enige diepte en dynamiek behoudt. Idealiter had Misehouy reeds een reeks kansen gehad. Dan had ie ipv Taylor kunnen spelen. Hij en Fitz zijn precies de initiatiefrijke, technisch capabele spelversnellende creatieve types die dit team nodig heeft. Sosa die er dan over heen dendert op links, Rensch die de as versterkt, Berghuis vrij vanaf rechts. Dan kan je Ajax-spel spelen

Zo zou ik het neer zetten.

22-01-2024 19:50

NoPants +7536

Fitz jim is inderdaad een interessant type speler voor wat er nu mist bij ajax, maar ik denk niet dat hij het niveau omhoog haalt. Ik denk dat Vos veel meer potentie heeft, en verwacht dat er met henderson wat meer systeem in de opbouw komt waardoor de bal sneller naar het middenveld kan.

Verdediging en aanval met je eens.

22-01-2024 20:28

Sambavleugels +18792

Ik vind Fitz Jim schromelijk onderschat hier. Van Anita werd ook niet veel verwacht vroeger en hij bleek de ontbrekende schakel. Het zijn andere spelers maar wel imo het ontbrekende puzzelstukje.

Vos is meer box-to-box dan spelverdeler en vind ik meer complementair aan Fitz Jim. Evenals Henderson. Denk echt dat je in de problemen komt zonder zo'n type. Vos wel een speler waar je blij van wordt overigens en gaat denk ik ook verder komen door z'n profiel. Ook eens dat met Henderson meer systeem in de opbouw komt.

22-01-2024 21:37

NipeB +15855

Heb je Vos gisteravond zien spelen? Die hoort voorlopig echt niet in Ajax 1. Tahirovic echt veel beter dan Vos hoor.

23-01-2024 08:51

NoPants +7536

Is maanden geblesseerd geweest dus heef geen ritme. Hij deed het voor zijn blessure heel aardig, zeker beter dan tahirovic. Hij begrijpt veel beter wat er gevraagd wordt van een middenvelder bij ajax.

23-01-2024 10:50

debetweter +10153

Taylor hoeft van mij niet perse te spelen. Vos, Branco en FJ mogen van mij spelen. Misehouy wissel voor Hlysson en brengen als het draait.

22-01-2024 13:55

Oeroeboeroe +18579

Waarbij Henderson dan duidelijk in de Arena te horen is: Kenneth, come back an take your man, you lazy modderfokkker!

22-01-2024 13:57

Eurysaces +29583

Kenneth, it's the man or the bal to pass, never both, you lazy modderfokker :p

22-01-2024 15:47

Oeroeboeroe +18579

Thy shall not... PASS!!!

22-01-2024 18:13

MarkP +21852

Een man neemt het over van een jongetje.

22-01-2024 15:37

Altijdindestraat +40428

Ongelofelijk dat het weer zo lang moet duren, je hebt hem nu nodig.

22-01-2024 13:30

twynestar +28777

Henderson? Dat iemand dacht dat een Engelsman's werkvergunning binnen een paar dagen geregeld zou kunnen wordne is pas echt ongelooflijk. Alsof alles maar met een druk op de knop moet kunnen tegenwoordig.

22-01-2024 13:36

TeringHenkie +28815

Is toch een land buiten de EU?

Dan duurt dat altijd langer!

22-01-2024 14:11

Robertini +40055

Post-Brexit bureaucratie, kan Ajax weinig aan doen.

22-01-2024 14:07

hendo +4769

Firmino ophalen😏, en nicoo

22-01-2024 13:17

Voetbalfan2002 +5597

Haha dat Henderson achteraf liever voor eer speelt en geluk boven geld kiest wil niet zeggen dat firmino(een Braziliaan) dat ook gaat doen. ;)

22-01-2024 13:18

hendo +4769

Nee, maar ze kennen elkaar wel, net zo als nu bij messi gebeurt

22-01-2024 13:19

Voetbalfan2002 +5597

Hopen mag!!

22-01-2024 13:19

CruijffiaansNouriaans +4457

Henderson speelt voor ek plaats in de selectie.

22-01-2024 15:55

KingJames23 +11497

Wat moet je nu met Firmino? Brobbey is onze beste aanvaller en speelt op dezelfde positie.

22-01-2024 13:42

hendo +4769

Kan ook op 10 en berghuis op rechts of op 8

22-01-2024 13:58

KingJames23 +11497

Ja lekker op 10. Nog een speler die niet mee verdedigt op het middenveld!

22-01-2024 15:12

Hersenspinsel +8371

Henderson 140.000 per week en Brobbey die het heeft dat hij zijn eigen shirtje die hij weggeeft zelf moet betalen. 🤣

22-01-2024 13:17

remco.p +1158

De rest van zijn ploeg uit liverpool😂

22-01-2024 13:16

Gizcobar +376

Bergwijn Brobbey Ziyech

Berghuis

Van den Boomen Henderson

Tagliafico Hato Sutalo Rensch

Ramaj

Veel beter team dan PSV/Feyenoord en had je geld bespaard.

22-01-2024 13:14

Voetbalfan2002 +5597

Wel erg weinig restwaarden, daarnaast verdienen ziyech en tagliafico dan ook een Gods vermogen! Je moet niet vergeten dat Ajax deze zomer begon met het idee dat het hele salarishuis op de schop moest.

22-01-2024 13:17

Gizcobar +376

Als je ipv 12 spelers deze 3-4 had kunnen halen kwam je ongeveer op hetzelfde uit qua salaris. Restwaarde komt goed want je zorgt dat godts vos martha kaplan gooijer zich achter dit team kunnen klaarstomen.

22-01-2024 18:19

Voetbalfan2002 +5597

Tja, dat blijft altijd de vraag op zich geen gekke gedachte, wel mag je Martha per direct uit dit lijstje halen die is in niks vergelijkbaar kwa talent met de overige spelers die jij noemt!

22-01-2024 23:36

Robertini +40055

Iedereen doet maar alsof Tagliafico graag terug wil, maar hij is basisspeler bij Lyon en wilde heel graag bij Ajax weg. Het zou kunnen dat hij van mening veranderd is, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

22-01-2024 14:10

TeringHenkie +28815

Boomen en Henderson..dat is nu niet het snelste middenveld wat je wilt.

22-01-2024 14:12

AmsterdamsTrots +2022

Krankzinning slecht viel nou ook wel weer mee. Tuurlijk, sprankelend was het allerminst maar ik vond dat het redelijk stond allemaal. Achterin oogde zowaar wat minder kwetsbaar dan normaal, op een tweetal momenten na. Gooier en Rensch speelden prima, Hato eveneens. Martha blijft gewoon een gemankeerde back, heeft daar echt niets te zoeken. Henderson heeft een half jaar in die zandbak naar een elftal zwakzinnigen zitten kijken dus die bevind zich voor zijn gevoel weer in een walhalla.

22-01-2024 13:07

Amsajax01 +136

Krankzinnig slechte podcast. Irritant en saai.

22-01-2024 13:51

XXXFCA +2692

Ik vond het niet zo slecht als de meesten. Ajax heeft het altijd lastig gehad tegen dit soort ploegen die zich ingraven en met snelle jongens in de omschakeling voor gevaar zorgen. Er is weinig ruimte om te voetballen en dan is het lastig een hoog tempo aan te houden.

Wat het verschil is met de voorgaande jaren is gewoon simpelweg kwaliteit. Passes die niet aankomen, oplossingen die niet gezien worden en durf wat ontbreekt (omdat acties vaker mislukken). Met Henderson heb je hoop ik iemand in je team die in ieder geval het spel ziet en de anderen die dat niet zien coachen. Daarnaast mag je toch hopen dat hij de 6-rol stukken beter in gaat vullen dan Tahirovic. Dan krijg je sowieso een kwaliteitsimpuls bij de omschakeling en de opbouw.

De backs zijn wat mij betreft wel echt een prio. Daar komt echt het meeste gevaar vandaag, zag je gisteren ook bij Martha.

22-01-2024 13:06

RFHK +12903

Ben het grotendeels wel met je eens, maar 1.66 xG voor RKC is echt veel te veel, die kansen die je tegen krijgt moeten er echt uit. Ook alweer 9 wedstrijden achter elkaar (sinds Ajax - Vitesse) de nul niet gehouden. Laten we inderdaad hopen dat Henderson voor meer stabiliteit gaat zorgen

22-01-2024 13:08

Lazell +17018

Aan de bal was het prima, zoals altijd eigenlijk vind ik. Maar je krijgt gewoon 4 hele grote kansen tegen, tegen een heel, heel matig RKC. Ajax moet eigenlijk standaard 3-4 goals maken met deze defensieve organisatie. Tegen GAE hebben we ook gezwijnd dat we maar 2 goals tegen kregen.

22-01-2024 14:58

FysioPat020 +26526

Henderson heeft dus gisteren kunnen zien dat zijn impact wel eens kleiner zou kunnen uitpakken dan gedacht.

22-01-2024 13:04

Bryan95 +725

Hoe bedoel je ?

22-01-2024 13:42

FysioPat020 +26526

Omdat hij de kwaliteiten van Ajax hoger ingeschat heeft?

22-01-2024 13:52

Leo8604 +2073

Beste meneer Branie, het is ons al langer duidelijk wat Ajax ontbeert hoor.

22-01-2024 13:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.