Branie: ‘Brobbey wordt onzeker van Weghorst, maar dat is niet per se slecht’

door Jesse ter Haar 55

Bron Ajax Showtime

Branie: ‘Brobbey wordt onzeker van Weghorst, maar dat is niet per se slecht’

door Jesse ter Haar 55

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

In Almelo, tegen Heracles (4-3 winst), leek Ajax weer een beetje op het elftal dat vorig jaar vaak drie à vier doelpunten (en een dosis geluk) nodig had om tot winst te komen. Maar: het lukte. Ajax won en staat vooralsnog in de top drie, zelfs met twee wedstrijden achterstand. Ajax-podcast Branie praat na over het spectaculaire, attractieve duel in Almelo.

Het duo Sutalo/Baas, de laatste tijd zo solide, beleefde tegen Heracles een matige dag, zo stelt Ajax Showtimeredacteur Jesse ter Haar vast: 'Verdedigend waren ze kwetsbaar, maar ook aan de bal haalden ze niet het niveau van de afgelopen tijd.'

Brobbey en Weghorst

Parool-verslaggever Jop van Kempen gaat in op het ‘geval Brobbey’: 'Hij scoort niet en dat vreet natuurlijk aan hem. Ajax moet hem speeltijd blijven geven, maar dat kan ook een tijdje als invaller zijn. Hij blijft een ingewikkeld project. Ik denk dat de aanwezigheid en de goals van Wout Weghorst bijdragen aan zijn onzekerheid, maar dat is niet per se iets slechts: zijn gemiste kansen zijn Ajax vooralsnog niet fataal geworden.'

Verder beantwoordt Branie weer een paar luisteraarsvragen (blijf ze mailen: branie@parool.nl) en vertelt presentator Menno Pot over trainer Francesco Farioli, die vrijdag het woord richtte tot een gezelschap Ajax-leden. Ajax staat voor een loodzware periode, met Europese verplichtingen én topduels met Feyenoord, PSV en FC Twente. Branie zal het nauwgezet volgen.

Branie is een podcast van Het Parool, gepresenteerd door Menno Pot. Iedere maandag om 12.00 uur is er een nieuwe aflevering. Te beluisteren via iTunes, Spotify en alle bekende podcastkanalen.

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

TPLily +373

Brobbey wordt eerder onzeker van zichzelf.

22-10-2024 14:22

Cosey2 +6969

Brian wordt ook onzeker van de keeper die voor hem staat.
Maar het komt goed, vorig seizoen begon hij ook niet onomstreden.

22-10-2024 12:54

MM1974 +1438

Als Brobbey ze gewoon maakt afgelopen zondag speel je gelijk rustiger, hopen dat hij straks tegen feyenooit pisvee en twente wel op stoom komt

22-10-2024 11:17

SneekAjax +2085

Offtopic:maar moet dit even kwijt.
Wat kan ik me irriteren aan Derksen, nu weer te verkondigen dat het gene penal was voor Ajax.
Je ziet zo duidelijk dst weghorst zowel in z'n rug wordt geduwd, alsook ze benen worden gehaakt waardoor hij niet meer bij de bal kan komen.
Overal op 't veld een overtreding, dus in de 16meter een penalty. Maar dan meteen weer het ajax-strafschopsentiment erin gooien.
Waardoor straks andere scheidsrechters hem niet meer durfen te geven
Ander voorbeeld, die handsbal van Klaassen bij GAE. Iedereen viel erover dat het geen penal was.
Die verdediger van heracles draaide z'n bovenarm(deel van de arm van hands is) naar buiten waardoor hij een bal bewust blokte.
100% penalty. Heb ik helemaal niemand over gehoord.
Ik kan me soms echt druk maken om dat gebash op ajax altijd.

22-10-2024 11:12

DEELM +11891

Vergeet de zuivere pingel van Traore niet. Je zag in de herhaling zo goed dat hij weldegelijk gehaakt werd dat het onbegrijpelijk is dat de Var niet ingreep. Als een andere club dit was overkomen had Derksen het groot uitgemeten,maar nu hoorde je hem niet hierover.

Ik kan Derksens oprechtheid over het algemeen wel waarderen, maar helaas zegt hij zo vaak gekke dingen dat ik 'm niet meer serieus kan nemen en als hij over voetbal begint dan haak ik meteen af. Doordrenkt van de voorkeuren.

23-10-2024 15:58

Brooklyn +4132

Brobbey moet constant hard werken: hangen, sleuren, trekken, opjagen. Spel van Ajax/Fariola put hem uit. Is hij niet op gebouwd. Is hij niet voor gemaakt. Met als grootste gevolg minder scherpte voor de goal. Ook zijn herstel is een probleem. Na een goede (intensieve) wedstrijd Oranje meteen geblesseerd. Brobbey met zijn kracht is een explosieve spits. In feite een momenten-voetballer. Niks mis mee. Dan ook op zijn best. Zeker als er ruimtes zijn/ontstaan.
Wil je Brobbey ‘wedstrijden lang’ als aanjager, aanspeelpunt en kaatser gebruiker, prima. Maar verwacht dan gewoon minder doelpunten van hem.

En let maar op. Weghorst houdt het ook niet langer dan 50 min vol en zakt dan prompt door de enkels. Denk zelf dat Akpom het nog het langste volhoudt in de rol als als multidisciplinaire spits. En opgeteld het meeste rendement kan opleveren voor het team.

Gebruik ze alle drie in hun kracht, rekening houdend met de krachten van de tegenstander is het devies. Dat is de uitdaging voor Fariola. Ook om dat intern te managen natuurlijk.

22-10-2024 11:09

DEELM +11891

De enorme misser van Brobbey was in de 9e minuut meen ik. Dan is hij natuurlijk nog niet uitgeput. Dit is gewoon een enorme vormcrisis wb afronden.

23-10-2024 16:00

Ajax4proud +10780

Brobbey : 0 uit 6 wedstrijden.
Weghorst : 3 uit 4 wedstrijden.
Dan is de keuze toch snel gemaakt.

22-10-2024 10:54

ck69 +13050

En allebei 1 assist.
Wel moet je als kanttekening hebben dat Weghorst alleen met aanvoer scoort. Die aanvoer komt niet van Godts, Taylor of FJ. Hopen dat Berghuis er snel bij is, want dat zou wel eens een gouden combinatie met Weghorst kunnen worden.

22-10-2024 11:17

JoshuaSmits +9302

Vorig seizoen was Brobbey onze beste speler. Het is ook ons kapitaal. Gewoon vertrouwen in houden. Die goals komen wel weer, en itt veel andere spitsen, heeft Brobbey ook een meerwaarde wanneer hij niet scoort. Weghorst in de basis is ook geen garantie voor succes. Het is gewoon een ideale pinchhitter.

22-10-2024 09:49

Juichtoon +32277

Brobbey scoorde vorig seizoen 21x ..komt goed..

22-10-2024 10:38

Ajax4proud +10780

Haha bizar dit toch 🤣

22-10-2024 10:55

Juichtoon +32277

Fnoord heeft ook 3 spitsen. Daar hoor je echt helemaal niks over...
Maar die 2+1 bij Ajax echt overal...

22-10-2024 14:10

DEELM +11891

De vormcrisis van Gimenez kreeg anders ook voldoende aandacht.

23-10-2024 16:01

Juichtoon +32277

3 spitsen niet...

23-10-2024 16:29

ajaciedje90 +59695

Doelpunten komen wel weer. Brobbey maakte eerder dit soort kansen gewoon af. Weet nog keer in corona jaar uit bij PSV dat hij met blessure en al zo´n kans als afgelopen zondag binnen schoot en daarna gewisseld moest worden. Komt wel weer goed!

22-10-2024 07:45

markk +8881

Ik denk dat een invalbeurt Brobbey ook goed kan doen. Als de tegenstander is moegestreden dan er op en er over. Het risico is wel als je met 2-0 voor staat dat het hele team de rem erop doet en je geen kans hebt om je van je beste kant te laten zien. Brobbey speelde prima in de tijd van Ten Hag toen hij steeds in de laatste 20 minuten beslissend was. Zodra hij de eerste goal erin heeft liggen, kan je hem weer een keer een basisplek geven. En laten we alsjeblieft Akpom ook niet vergeten.

22-10-2024 00:15

DEELM +11891

Waag 't te betwijfelen dat 't aan de vermoeidheid ligt van de tegenstanders waardoor Weghorst wel scoort en Brobbey niet. Brobbey moet gewoon meetr variëren en af en toe gewoon eens weglopen bij z'n directe tegenstander. Hij gaat er nu alleen maar tegenaan hangen en doet bijna niet anders. Hierdoor is hij een one trick pony aan 't worden en daar stellen tegenstanders zich op in.

23-10-2024 16:05

daslogisch1 +10033

Nee, gewoon Brobbey blijven opstellen and stick to the plan, lijkt met het beste devies. Wout in de basis is geen garantie voor succes is gebleken tegen GAE.

22-10-2024 00:11

ajaxfan1972 +2473

Wel grappig verschil in beoordeling wout één keer erin en niet gescoord
Brobbey scoort nooit
Wie moet erin nou brobbey natuurlijk de aankoop van 20 mln
Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat brobbey binnenkort voor 100+ mln verkocht wordt en mbappe uit de basis gaat spelen bij real

22-10-2024 08:54

Ajax4proud +10780

Het is een illusie dat hij voor 100+ wordt verkocht. Ajax heeft goals nodig, zonder de goals van Weghorst had Ajax geen 3 punten gehad en dat is een feit.
Ze zetten Weghorst al snel weg als iemand die niet mee kan voetballen..
Oké, Brobbey kan meevoetballen en maakt kansen voor zichzelf met zijn lichaam maar hij scoort niet.

Weghorst voetbalt niet maar elk kans in een wedstrijd benut hij wel waarin hij gescoord heeft. Al weet ik niet waarom ze zeggen dat hij niet voetbalt, want op de juiste positie staan net als Klaassen dan voetbal je wel alleen dat willen ze dan weer niet weten.

22-10-2024 11:02

Oempaloempa +1475

een assist geven is toch voetballen?

22-10-2024 18:11

VakM +2166

Net in Rondo: of ik heb ontzettend veel verstand van voetbal of Marco leest mijn commentaren op AS. Ronald snapt ook niet dat hij terwijl hij als spits de eerste 8 wedstrijden in ‘95 niet scoorde , hij de bliksemafleider en passer voor Litmanen was net als Petterson voor Bergkamp . Maar zonder een uitzonderlijke nummer 10 moet de Ajaxspits met gezicht naar de goal in ruimte lopen. Net als de andere 9 : vrijlopen! En niet eindeloos met de rug naar de keeper in een verdediger hangen. Ik word er onpasselijk van. Overigens is het verhaal van Marco niet helemaal eerlijk. Hij is anti Brobbey maar gebruikt de gebrekkige Ajax opleiding om Brian in de grond te trappen.

21-10-2024 21:55

Muddy +2427

Geen idee waar de rancune van Dhr van Basten vandaan komt, maar het ligt er de laatste tijd iets te dik bovenop.

22-10-2024 09:19

Am*dammer +3179

mss ligt het aan het feit dat hij, tegen zijn gevoel dat hij niet meer actief wilde zijn binnen het betaalde voetbal in, zijn hulp heeft aangeboden om met Brobs te trainen op afmaken etc.. maar dat men dat bij Ajax dus blijkbaar niet nodig vond..

Onbegrijpelijk in mijn ogen overigens.. als je kan werken met een 3 voudig goudebal winnaar en een van de beste spitsen ooit.. en je gaat niet op dat aanbod in..

22-10-2024 10:43

Redrum +95917

Die eerste goal van Wout had Brobbey nooit gemaakt, want die kan niet koppen. Oogde vrij simpel, maar dat was echt een hele knappe goal. En die tweede goal was een penalty, dus die had Brobbey waarschijnlijk ook niet gemaakt. Maar toch lijkt het me voor nu nog het beste om Brobbey te laten starten. Wie weet begint hij ineens wel met scherp te schieten en Weghorst in de basis is een heel ander verhaal dan Weghorst als super-sub.

21-10-2024 19:36

Ferd +38295

Dat Brobbey helemaal niet kan koppen is ook weer zo'n overdreven gedoe. Hij heeft al een aantal kopgoals gemaakt, waaronder een prachtige tegen PSV terwijl hij zwaar geblesseerd was.

22-10-2024 06:08

dp92 +11115

Dat is inmiddels al meer dan 2 jaar geleden...

22-10-2024 07:19

Ferd +38295

Ook vorig jaar maakte hij een aantal kopgoals

23-10-2024 01:38

ajaxfan1972 +2473

Met brobbey erin ga je 5e eindigen net als vorig seizoen
Als we wout niet hadden was cl plaatsing alweer uit t zicht geweest
Beter dan dit istie gewoon niet

21-10-2024 18:52

cock Blommers +49

Is een zegen weghorst zonder hem staat je onder aan Ajax

21-10-2024 18:26

JanBiesbos +28946

Heeft brobbey nu de spitsen training met bosman al opgepakt ? Of gaat ie gelijk naar huis na de training ?

21-10-2024 18:17

Hunkelaars +3365

Of gaat ie gelijk naar huis na de training ?
Nee, eerst langs de Febo voor een vette hap.

21-10-2024 22:07

Muddy +2427

Jij denkt dat spiermassa uit vet is opgebouwd?

22-10-2024 09:22

gi0vanni +7110

De humor is wel dat Weghorst basis heeft gestaan en het minder deed als Brobbey omdat hij beperkt is. Brobbey mist kansen maar Weghorst kan het alleen al helemaal niet. Die is afhankelijk van het team. Lekker laten invallen gaat goed.

21-10-2024 18:17

JanBiesbos +28946

Niet gemerkt tegen Heracles en grun

21-10-2024 18:17

gi0vanni +7110

Voor Grun verloren we punten met Weghorst in de basis. Dat ging dus alles behalve heel goed want het was een zeer lage tegenstander.

22-10-2024 15:01

mokum007 +6518

Dit is onzin, Brobey onzeker van zijn concurrentie, juist van je concurrentie wordt je scherp van.....

21-10-2024 18:05

dp92 +11115

De vorige keer dat hij een echte concurrent kreeg, vertrok hij daarna vrij snel.

22-10-2024 07:21

MarcelvTol1971 +15269

Als ie gister die eerste kans gewoon maakt dan is het klaar en heb je geen kind aan dit Heracles.
Maar hij mist en dan komt er een soort euforisch gevoel in zo'n stadion, iets lacherigs ook en uitsupporters denken dan dat ze van Ajax gaan winnen, wat voor dit soort clubs altijd weer leuk staat.
ESPN verslaggevers vinden dat ook altijd erg leuk.
Maar dat is wel echt verandert, vorig seizoen ging het dan vaak fout maar dit elftal kan knokken.
Weghorst erin, die het dan weer gewoon doet.
Want het zou nog erger zijn als Brobbey ze niet maakt en je verliest ook nog.
Brobbey is lomp en onbehouwen maar ik denk ook, als die eerste er straks een keertje invliegt is de boot aan. En dan moet ie geen rare ( Noa Lang achtge ) gebaartjes gaan maken, maar gewoon een keer echt juichen.
Gelukkig hebben we Wout achter de hand, en dat moet ook zo blijven want Weghorst is geen eerste spits, en als je Brobbey na 60 minuten als super sub in laat vallen dan schiet ie ze helemaal het stadion uit van frustratie.
Geduld nog even, hoop ik .........

21-10-2024 18:03

nightgoat +30813

Brobbea$t vindt voetbal moeilijk en daar kan helemaal niemand iets aan doen.

21-10-2024 16:55

fanvooraltijd +6786

Brobbey wordt onzeker van Weghorst ? media onzin . Als een profvoetballer bij een topclub zenuwachtig wordt van concurrentie was hij nooit zover gekomen omdat hij dan ongeschikt is voor profvoetbal .

21-10-2024 16:03

papflapjes +7009

Hij had nooit serieuze concurrentie tot hij in Ajax 1 kwam, en toen Haller kwam wou hij gelijk weg.

21-10-2024 16:33

FrancescosRavioli +15083

Alleen speelde hij wel goed ondanks de komst van Haller.

21-10-2024 17:17

Ferd +38295

Haller kwam juist omdat Raiola het niet toestond dat Brobbey zijn contract verlengde.

22-10-2024 06:11

Hunkelaars +3365

Wellicht heb je gelijk dat Brobbey ongeschikt is voor topvoetbal?
Misschien beter vrij worstelen, American Football of Rugby.

21-10-2024 22:09

Heisback +583

Wat een onzin, daarom mist hij voor open goal

21-10-2024 16:02

Renato +972

Met name de media houd niet op met te stellen dan Brian niet scoort erg vervelend. Je bent zo goed als je speelt. Men is kennelijk al vergeten dat hij prima speelde en scoorde voor de malaise bij Ajax en zijn blessure.
Het is nu hosanna voor Woutje maar die scoorde ook niet bij Manchester. Elke spits heeft een dergelijke periode.
Het komt goed met Brian ook. Ben ik zeker van.

21-10-2024 15:44

ajaxfan83 +3351

Dit heeft vrij weinig met Weghorst te maken, eind vorig seizoen kon hij er al geen ene bal meer in krijgen na zijn blessure en die penaltys tegen Panathinaikos hebben zn zelfvertrouwen nog een grotere deuk gegeven . Misschien wordt het wel een tijd voor die jongen dat hij met een soort psycholoog gaat praten of iets want hij raakt met de wedstrijd steeds gefrustreerder

21-10-2024 15:35

UwSchipper +5591

Ted Troost, wie kent hem niet?

21-10-2024 15:52

Hunkelaars +3365

Welke psycholoog kan op Brobbey niveau met hem communiceren?
Laat Kale & Kokkie het maar eens proberen.

21-10-2024 22:11

Dave +5815

Komt wel goed met Brob, al die ophef en vooral de media.

21-10-2024 14:59

Devid87 +3532

Denk je? Dat wordt nu al 3 seizoenen gezegd. Hij heeft het nog geen enkele keer bewezen op een paar verdwaalde momenten na.

21-10-2024 15:14

Ferd +38295

18 goals in de competitie vorig jaar, in een elftal dat vierkant draaide. Dat noem ik bewijzen.

22-10-2024 06:12

Devid87 +3532

Te wisselvallig als je het mij vraagt. Hij staat nu op 0.

Dat kan je geen dipje meer noemen.

22-10-2024 23:11

smookie +122

Bewijzen kan je het nooit, maar ik heb sterk het idee dat Brobbey het Ajax zo onnodig moeilijk maakt met zijn missers. In plaats van op 1-0 voorsprong te komen, kom je op achterstand en geef je tegenstander hoop en energie en krijg je een uiteindelijk pittige wedstrijd (met vaak sterker negatief sentiment dan nodig ondanks winst).

21-10-2024 14:32

MV3 +2668

Brobbey helpt ons verder wel meer dan de andere beschikbare spitsen.
En daarbij geloof ik er heilig in dat hij ze niet expres mis schiet.

21-10-2024 14:45

Dolblij +44782

Dat geklungel van Brobbey hief Heracles deels in het zadel.

21-10-2024 14:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.