Berghuis ziet Edvardsen als versterking: 'Kan met zijn loopacties en power wat toevoegen'

door NielsOpdam 70

Bron Persconferentie

Berghuis ziet Edvardsen als versterking: 'Kan met zijn loopacties en power wat toevoegen'

door NielsOpdam 70

Bron Persconferentie

Laatst geüpdatet

Steven Berghuis merkt dat het spelen op de linksbuitenpositie ook voordelen met zich meebrengt, zo vertelt de Ajacied tijdens een persconferentie. Bij afwezigheid van Mika Godts speelde Berghuis twee keer als linksbuiten. Verder spreekt de ervaren aanvaller over het ontbreken van Jordan Henderson en de komst van Oliver Edvardsen naar Amsterdam.

'Ik heb tips gevraagd aan mijn vader, zoals je weet heeft hij altijd linksbuiten gespeeld. Toen de coach bekendmaakte dat ik links ging spelen, heb ik gelijk geappt', begint Berghuis over zijn (tijdelijke) positiewisseling bij Ajax. 'Het brengt ook weer andere dingen. Ik kan sneller tot een voorzet komen, ik heb de kap niet nodig. Op rechts is dat gewoon anders. Dat kwam goed tot uiting bij die 1-0 van Brobbey (tegen Feyenoord, red.).'

Bij Ajax ontbreekt Wout Weghorst nu met een blessure. Hierdoor mist Francesco Farioli een tweede spits achter Brian Brobbey. Volgens de Italiaan moet dat creatief ingevuld worden. 'Iemand gaat die positie overnemen. Alle aanvallers kunnen op meerdere posities spelen', zei de Ajax-trainer daarover. Berghuis krijgt de vraag of hij als valse nummer negen kan spelen. 'Als dat gevraagd wordt, dan probeer je jouw spel in die positie te brengen.'

godts henderson berghuis 24 25 ajax
Jordan Henderson en Steven Berghuis samen in het shirt van Ajax. Laatstgenoemde mist de geblesseerde aanvoerder. 'Hij brengt leiderschap, maar ook aan de bal zorgt hij voor verbinding van verdediging naar aanval.'

'Henderson zijn power en stem achter je mis je'

In Brussel speelt Ajax zonder aanvoerder Henderson tegen Union Saint-Gilloise. De Engelsman raakte afgelopen zondag geblesseerd op het slechte veld in Sittard. Berghuis hoopt dat de middenvelder snel terug is, want Henderson wordt gemist, legt de buitenspeler uit. 'Hij brengt leiderschap, maar ook aan de bal zorgt hij voor verbinding van verdediging naar aanval. Zijn power en zijn stem achter je mis je. Zo kan ik wel doorgaan.'

Aan de andere kant zitten er met Lucas Rosa en Edvardsen juist twee nieuwe spelers in de wedstrijdselectie van Ajax. Berghuis krijgt de vraag hoe zij ogen en vertelt dat hij een goed beeld heeft van de Noorse aanvaller. 'Mijn vader en mijn broertje hebben intensief met hem gewerkt (bij Go Ahead Eagles, red.). Ik heb vrijwel elke wedstrijd van Go Ahead bekeken. Hij kan met zijn loopacties, power en bereidheid om goals te maken bij de tweede paal wat toevoegen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Rodsje +14644

Edvardsen is een prima speler om erbij te hebben meer hoef je niet te verwachten van hem. Wat me trouwens opviel is zijn sprongkracht, beetje netals Tagliafico.

13-02-2025 13:31

Dennis129 +11877

Best wel bijzonder van Farioli weer. De hele eerste seizoenshelft is Berghuis nooit een optie geweest voor linksbuiten. Pure centrumspits Akpom was de enige backup en daarom moest er een linksbuiten komen. Dan komt die linksbuiten en zit die alleen maar op de bank omdat ineens Farioli het licht heeft gezien en Berghuis toch linksbuiten kan spelen.

13-02-2025 10:45

burwatti +14190

Wellicht omdat Berghuis toen niet fit was ? Of dat hij Akpom gewoon beter vond op die positie ?

Die nieuwe linksbuiten is er ook net een week of 2.. mocht 1 pot mee doen en viel toen “gewoon” in.

13-02-2025 11:21

Sampaoli +39155

Edvardsen is totaal geen 'sexy' profiel daar. Werkt hard met en zonder bal, dus goed in pressie en goed in diepteloopjes. Zo'n jongen kun je er altijd bij hebben wat mij betreft. Wat we laatste jaren gemist hebben op de vleugels is juist die bereidheid op diep te gaan. Ook Godts en Traore moeten dat meer aan hun spel toevoegen, al is dat voor Bertje waarschijnlijk te laat.

13-02-2025 09:37

Masterdamxxx +864

Ik zie berghuis niet meer als versterking.

13-02-2025 09:25

Aspers73 +3187

Je mist toch wel een bepaalde 'Ajax uitstraling' bij Edvardsen als hij ons mooie shirt aan heeft. Maargoed....dat wil niks zeggen over zijn evt waarde voor Ajax natuurlijk.

13-02-2025 08:23

joost.v84 +184

Haha, ik word gek. Dacht even dat Berghuis een biertje vast had op deze foto.

13-02-2025 07:49

Hersenspinsel +7993

Nou hebben we weer 2 nieuwe spelers voor de flanken en blijkt de as problemen te hebben.
Alle 4 de 6en van het begin van het seizoen zijn afwezig, 2 weg en 2 geblesseerd.
Als Brobbey uitvalt is de spits positie ook een vraagstuk.
Mooie uitdaging voor Farioli vooral omdat we vanavond weer op een knollenveld spelen.
Ik heb er zin in en ben benieuwd wie op de 6 begint, Steur, Mokio of toch een speler met meer ervaring.
Iedereen fijne Ajax avond.
1-2.

13-02-2025 07:39

Ajaxbrl +13630

Nu jij nog

13-02-2025 00:27

Ajaxtrouw +6331

Kan die irritante pop-up weg?

13-02-2025 00:24

Hersenspinsel +7993

Ja.
Be brave and use the brave browser.

13-02-2025 07:40

ajaxdna +1533

En hij zei niks over Rosa?

12-02-2025 23:58

insectenverdelg +23374

Wie vraag Berghuis?

13-02-2025 08:01

ajaxdna +1533

‘Berghuis krijgt de vraag hoe zij ogen…’

13-02-2025 08:37

JariJari +15050

Traoré toch gewoon? Ja niet op een kutveld natuurlijk.

12-02-2025 23:53

Aabd +443

Off-Topic, Kroes boekt alvast Noano voor kampioensfeestje: https://x.com/speldsport/status/1889234535298084915?s=46 😂

12-02-2025 23:31

profoff +8340

Je kan het creatief oplossen maar dan moet je de rest van je spel ook anders inrichten. Dat lukt al niet als je weghorst erin zet want hij wordt op dezelfde manier gebruikt tegen feyenoord terwijl hij heel andere kwaliteiten heeft. Kortom de slagingskans van een spits is afhankelijk van of je hem op z'n. Kwaliteiten benut

12-02-2025 23:04

Laudrup10 +17047

Loopacties en power.... Had toch liever creativiteit en techniek willen zien maar goed. Gelukkig hebben we Godts nog, hopelijk komt ie snel weer in vorm.

12-02-2025 23:03

ProperFootball +14456

Als die loopacties en power leiden tot scorend vermogen dan vind ik het prima, dat missen we namelijk nogal bij de meeste aanvallers.

12-02-2025 23:19

Laudrup10 +17047

Hebben we wel een speler nodig die hem in stelling brengt. Zelf creëren is niet zijn grootste kwaliteit.

12-02-2025 23:34

CDX +3139

Edvardsen creëert weinig zelf, zie daar het alombekende probleem wat maar niet wordt opgelost. Er moet meer creativiteit in het elftal komen.

13-02-2025 07:58

Dolblij +44838

Kan met zijn loopacties en power wat toevoegen.......

Dat zou Berghuis zelf eens moeten doen, structureel. Met zijn techniek erbij zou het een weelde zijn.

12-02-2025 21:59

Robertini +38975

Zou mooi zijn als dit een combi als Promes-Ziyech kan worden, maar dan zonder de criminaliteit.

12-02-2025 21:12

EricAjax1 +7471

Of dat domme kleutergedrag bij een goal

12-02-2025 23:35

JoltTrommels +758

Bereidheid om goals te maken?

Zijn er spelers NIET bereid om goals te maken? (Geen grappen over onze enige fitte spits graag.)

12-02-2025 20:50

wijzijndebeste123 +163057

Mag hopen dat Moro id zomer alsnog komt. Edvardsen is op zijn best een nuttige speler door zijn ijver, werk zonder bal en scorend vermogen. Maar een creatieve dribbelaar is t allerminst. Tot nu is elke aankoop eigenlijk een goede bankzitter muv Traore.

Als je weinig geld hebt is dat imo niet goed besteed. Mag hopen dat we id zomer daadwerkelijke kwaliteitsinjecties gaan halen.

12-02-2025 20:49

TeringHenkie +28242

Heb je Traore afgelopen weekend zien spelen? Die is nog te min voor de tribune in deze vorm. Ligt nog vaker op de grond te janken dan Brobbey!

12-02-2025 20:51

twynestar +28201

Waan van de dag.

12-02-2025 20:51

Gizcobar +352

Soms erg slecht soms is die erg goed. Beetje het niveau waar ajax zich wel op moet richten, zoals in het jaar van de EL finale met… Traoré

12-02-2025 21:01

4Ever14 +6586

"Sometimes maybe good, Sometimes maybe shit"

12-02-2025 22:10

profoff +8340

Er zijn meer dagen dat traore kut speelt dan goed. Dus welke waan bedoel je?

12-02-2025 23:05

TeringHenkie +28242

Dat weet hij zelf niet eens!

12-02-2025 23:13

AINIESTA +44328

Eens. Maar dan heb je dadelijk 3 linksbuitens waarvan 2 aankopen en 1 van je grootste talenten. En dan heb je onze roadrunner ook nog, vergeet ik ook nog bijna. Beetje overkill.

Een type Edvardsen als linksbuiten kan wel, als je elders in je elftal wel veel creativiteit hebt lopen. Maargoed dat is er totaal niet.

Als je Berghuis toch als alternatief zag voor linksbuiten, had je het ook wel ff met hem en Godts kunnen uitzingen totdat Moro fit zou zijn.

Edvardsen lijkt me vooral iemand die bediend moet worden.

12-02-2025 20:56

wijzijndebeste123 +163057

T chronische gebrek aan creativiteit is echt een immens probleem. Blijkbaar wordt dat ook niet onderkend door de technische leiding

12-02-2025 21:03

AINIESTA +44328

Hopelijk doet het ons niet de das om. Je hoort ook echt helemaal niks over een creatieve middenvelder. Of het gebrek aan creativiteit op het middenveld.

Hopelijk tekent Bounida snel bij en kan ie dit seizoen nog voor de broodnodige creativiteit zorgen.

12-02-2025 21:09

wijzijndebeste123 +163057

Kroes heeft waarschijnlijke t volgende middenveld in zijn hoofd voor volgend seizoen:
Rosario
Deef Berghuis

12-02-2025 21:10

AINIESTA +44328

Binnenkort een dubbelslag voor Kroes, contractverlengingen voor Klaassen en Berghuis, brrrr

12-02-2025 21:14

RayJordaan +6808

Dat is juist het belachelijke, ze zijn alleen maar geïnteresseerd in lopers en brekers op het middenveld..

12-02-2025 23:11

Robertini +38975

Moro is een leuk spelertje, maar echt niet ons streefniveau, volgend jaar zitten we weer in de CL, dan mag je wel wat beters halen.

12-02-2025 21:13

Ferd +38308

Edvardsen is nog minder dan Moro

13-02-2025 04:48

EscudeGrygera +565

Vind ik ook. Iedereen staart zich nu blind op Moro, maar die was alleen in beeld omdat het een leuke speler is die nog enigszins betaalbaar is. Voor de situatie deze winter prima, maar komende zomer mocht je CL halen mag ik hopen dat er wat hoger gemikt wordt.

13-02-2025 11:12

Ron6 +3483

Ik zie die Noor eerder Traore op rechts vervangen als Godts links speelt. Dat kan hij immers ook. Traore stekt “gemiddeld” gewoon teleur. Veel en veels te wisselvallig. Edvardsen gaat het goed doen bij ons

12-02-2025 22:22

Spelverdeler +4639

Wat mij betreft gaat Kroes net even wat te rigide om met die financiële doelstellingen. Edvardsen gaat denk ik ook best nuttig zijn, maar een echte kwaliteitsinjectie zal het niet worden. Creatieve spelers kosten nou eenmaal wat meer. Dat betaalt zich later alleen maar terug als je net wat meer durft uit te geven.

12-02-2025 22:38

Belnaarhuis +4936

Kroes kan dat zelf niet eigenhandig beslissen he, ja hij is verantwoordelijk voor de transfers. Maar als hij nu een akkoord bereikt met een club voor 15 mil met 3 mil salaris, dan gaat die transfer niet door hoor, ookal wil kroes dat zelf wel. En dat is juist iets positiefs, met cowboyen kan je hoge pieken bereiken, maar ook helemaal richting de afgrond gaan. Dan hebben de afgelopen jaren wel bewezen.

13-02-2025 08:15

Dirigent +6853

Tuurlijk gaan we van de zomer kwaliteitsinjecties halen, Taylor, Brobbey en Hato zullen waarschijnlijk wel minimaal 100 miljoen gaan opleveren, en daarnaast haal je hopelijk ook CL, dan kan je flink investeren in 4-5 spelers van kwaliteit ( 8-10 miljoen)

12-02-2025 22:43

Ferd +38308

Met Godts en Edvardsen onder contract zie ik Moro niet komen, zeker nog zolang Forbs nog niet verkocht is.

13-02-2025 04:48

WeirdAJAX +12086

Het is dat Bertje zijn gekluns kan maskeren door technisch vermogen. Af en toe een mooie verrassende aktie. Zonder dat was hij al het stadion uitgeboooohed.

13-02-2025 09:54

SpursAjax +6669

Ik vind het zonde dat we voor Edvardson zijn gegaan. Is niet het niveau wat we willen zien. Had dan een speler gehuurt voor een half jaar tot je in de zomer Moro kon halen. Nu zit je komende 4 jaar vast aan een net niet speler.

12-02-2025 20:48

Robertini +38975

Moro is ook een net niet speler.

12-02-2025 21:14

AINIESTA +44328

Omdat ie z'n dribbels (nog) niet omzet in een hoog rendement?

12-02-2025 21:59

Ferd +38308

Had Moro gehaald en tot die tijd gaan puzzelen, Bounida minuten geven bijvoorbeeld. Of Faberski op rechts, Traore op links.

13-02-2025 04:50

Artemio +31674

Power…..

12-02-2025 20:46

Nr.10 +110907

Ik heb niet te hoge verwachtingen van Edvardsen. Kan een nuttige back-up worden, meer niet, zo verwacht ik. Niet een heel technische of creatieve speler. Helaas, niet wat wij nodig hadden, denk ik.

12-02-2025 20:40

mickey2602 +4746

Wij hadden een linksbuiten nodig die met Godts kan concurreren,het liefst voor weinig geld. Dat is Edvardsen dus hadden we hem wel nodig.
En wat betreft creativiteit,dat komt echt wel weer terug. Volgens mij geloof jij er niet echt in maar dit seizoen is het gewoon even op deze manier de punten binnen halen omdat we de miljoenen van de CL nodig hebben.

12-02-2025 20:49

Nr.10 +110907

Je hoeft de aankoop van Edvardsen niet zo te verdedigen hoor. Hij was ook niet bepaald de eerste keus hè. We hebben nota bene eerst nog Forbs geprobeerd terug te halen, die stond nog hoger op het lijstje, blijkbaar.
We hebben gewoon in de laatste dagen van de transferperiode een buitenspeler van Go Ahead opgepikt omdat we nou eenmaal per se een buitenspeler moesten halen. Laten we het niet fraaier maken dan het is.
Wat creativiteit betreft: met een beetje creativiteit in de selectie haal je meer punten. Met meer punten heb je een grotere kans op de CL miljoenen.

12-02-2025 21:34

Ron6 +3483

Heeft in ieder geval een veel hoger rendement dan Godts en Traore bij elkaar.

12-02-2025 22:25

Laudrup10 +17047

Tja dat had Bjorn vlemminx ook..

12-02-2025 23:19

Ferd +38308

7 assists in 81 wedstrijden eredivisie. Ja, super hoog

13-02-2025 04:50

Ron6 +3483

Dit seizoen al ongeveer tien goals en aan aantal assists. Beter dan de andere buitenspelers van ons.

24-02-2025 17:28

fc Barcelona_ke +19239

geweldige linksbuiten toen ik zijn tijd bij GAE even terugbekeken. afgelopen zondag was niet beoordelen vanwege kut veld, morgen ook niet.
ben echt benieuwd of hij in Ajax shirt ook weet slagen!

12-02-2025 20:32

Eriksen10 +4761

Toch nooit z’n rendement uit z’n Feyenoord period weten te behalen in een Ajax shirt. Zonde.

12-02-2025 20:20

AINIESTA +44328

Bij Feyenoord zat ie nog in z'n prime. Wij gaven 'm een contract alsof ie net in z'n prime zat, bij ons begon helaas de aftakeling al vrij snel.

12-02-2025 20:33

Artemio +31674

Bij Feyenoord waren ze blij dat hij wegging. Toen konden ze echt bouwen aan een team.

12-02-2025 20:45

LukaLitmanen +81896

Vandaar dat hij maandenlange doodsbedreigingen kreeg

12-02-2025 21:14

AINIESTA +44328

Denk niet dat Artemio het over de supporters heeft.

12-02-2025 22:00

Juichtoon +32309

@Aniesta
Slecht geheugen. Maar meer waarschijnlijk weer een zuigpost van je. Berghuis was namelijk in zijn eerste seizoenen en ook in de CL prima.

12-02-2025 22:00

AINIESTA +44328

Prima eerste half jaar in een sterk Ajax, daarna erg wisselvallig en 1 van de eerste als zogenaamde sterkhouder die het af liet weten als het niet lekker liep. Maargoed je bent nog steeds emotioneel omdat ik fan ben van R9 en denk dat ik een lamp ben. Nogmaals sterkte man, hoop dat je er niet wakker van ligt.

12-02-2025 22:04

JoeBlow +8156

Dan neem je aan dat hooligans zich baseren op logica en niet op een giftige cocktail van emotie, pillen en een snuifje of twee.

12-02-2025 22:15

Ferd +38308

plus bij Feyenoord was het hele spel op hem ingericht, alle ballen op Berghuis terwijl hij die status bij Ajax nooit heeft gehad.

13-02-2025 04:51

Ajaxafc1986 +1001

Berghuis doet het gewoon goed op de linksbuiten positie!❌️❌️❌️💪💪

12-02-2025 20:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.