Berghuis vindt dat Ajax moet verbeteren: 'Dat legt deze wedstrijd goed bloot'

door Jesse ter Haar 156

Bron ESPN

Berghuis vindt dat Ajax moet verbeteren: 'Dat legt deze wedstrijd goed bloot'

door Jesse ter Haar 156

Bron ESPN

Steven Berghuis is van mening dat Ajax zondag simpelweg niet goed genoeg was om de wedstrijd tegen PEC Zwolle te controleren en te winnen. De uitploeg kwam vaak aan voetballen toe op het middenveld en dat had volgens Berghuis alles te maken met het drukzetten van Ajax.

'Het is moeilijk te duiden in weinig woorden. Uiteindelijk waren we gewoon niet goed genoeg', begint de aanvoerder van zondag tegenover ESPN. 'We trokken de wedstrijd naar ons toe met twee doelpunten van Brian (Brobbey, red.), maar je had toch elke keer het gevoel dat je geen echte controle over de wedstrijd had. Dan kan het altijd.'

De technische staf van Ajax besloot met Chuba Akpom achter Brobbey te spelen. Na afloop gaf men bij PEC Zwolle aan dat het voor ruimte op het middenveld zorgde en dat erkent Berghuis. 'Daar lag de sleutel voor hen. Wij probeerden de druk er snel op te krijgen. Dat deden we misschien in een laag tempo, waardoor er voor hen momenten lagen om de pass te makkelijk te kunnen geven.'

Uiteindelijk kreeg Ajax met de 2-2 van PEC Zwolle de deksel op de neus. 'We hebben wel meer van dit soort wedstrijden gespeeld', geeft Berghuis aan. 'Heerenveen-thuis, Sparta-thuis, toen viel hij uiteindelijk niet en nu wel. We zullen gewoon beter moeten in veel aspecten van ons spel. Dat legt deze wedstrijd goed bloot, helaas.'

Kansen Berghuis

Vlak voor tijd leek de linkspoot nog tot scoren te kunnen komen, maar daar slaagde hij niet in. 'Het scheelde niet veel', reageert Berghuis zelf. 'Je moet een beetje geluk hebben met het drukken. Hij ging net over.' Ook gaat hij in op het moment waarop hij de bal voor het intikken leek te hebben, maar hem onder zijn voet door liet glippen. 'Ik wilde hem aannemen en binnen tikken. Het ziet er knullig uit, helaas. Uiteindelijk had het niet uitgemaakt (het was buitenspel, red.), dus het is wat het is.'

Lees meer over:
Plaats reactie

chriseverhard +3646

Ik denk dat we met 2 a 3 gerichte aankopen het seizoen nog redelijk of goed kunnen afsluiten. Sowieso Tacliafico, eriksen proberen te halen

20-12-2023 09:55

Runnerlex +1801

Moet hij zeggen 🥳Zorg eerst dat je zelf Top bent , daarna kan je kritisch naar anderen kijken.

18-12-2023 13:40

Siemjo +7980

Laat hij eerst zelf eens in de spiegel kijken. Heeft zondag ook weer weinig geleverd en weet het lege doel nog niet te vinden op twee meter afstand

18-12-2023 13:36

MarcelvTol1971 +15560

En wanneer heeft Taylor een paar redelijke potjes gespeeld ?
Tegen een paar laagvliegers ! ! !
Beetje meer tegenstand en mevrouw komt echt hopeloos te kort. Over de 50 wedstrijden in Ajax 1 dan mag je toch zo langzamerhand iets meer verwachten maar we hebben de ene domme pass nog niet gehad of mevrouw laat z'n man weer lopen.
Alvarez stond vorig seizoen te boek als een notoire kaartenpakker maar de meeste kwamen na een fout van Taylor. Het is echt Utrecht, Heerenveen, Excelsior niveau echt niet veel meer.

18-12-2023 13:25

Jutter1 +4326

Berghuis overschat zichzelf schromelijk want hij is gewoon zelf pure middelmaat, vraag dat maar aan Watford waar hij al rap niet goed genoeg werd bevonden. Is ook nog eens een last in de kleedkamer met zijn kritiek/mentaliteit, een vervelend mannetje dus die zijn eigen falen afreageert op talloze anderen in het elftal die overigens ook schromelijk tekortkomen. Zo spoedig mogelijk afscheid van nemen, in een rij die allengs groter word, hoop ik dan toch!!

18-12-2023 12:09

ElFlaco +3655

Fijne reacties hier op een van de weinige spelers die het WEL ziet en WEL de waarheid zegt. En die WEL veel beter kan en die dat ZELF ook zegt en inziet. Kortom een van de weinigen met zelfkritiek en voetbalinzicht. Kortom een AJACIED.

18-12-2023 12:08

PH2BOT +40642

TIp voor Berghuis: PAK KOFFER!!

18-12-2023 11:30

Mijnclub33x +10157

Rotterdam -Zuid wacht op je

18-12-2023 11:59

Cojones16 +673

Berghuis zou nu juist moeten opstaan als een van de weinige ervaren spelers, maar wat was hij weer ongelooflijk slecht gisteren. Leuke voetballer, matige mentaliteit. Tijd om door te selecteren!

18-12-2023 10:46

GAjax31 +16434

Berghuis heeft in de Eredivisie maar 1 goal gemaakt, notabene tegen RKC. Dat is veel te weinig voor een aanvallende speler van Ajax. Geef maar eens een ander een tijdje de kans.

18-12-2023 09:47

Balgevoel +31452

Liet vandaag een paar keer z'n man lopen op een manier waarvan ik dacht: ja, wat wil je nou? Was onder Skippy bezig aan een overduidelijke opmars, maar deelde gister de malaise mede zelf uit, in plaats van er in te delen... Het meest vreemde vond ik nog dat-ie richting de kant stond te schreeuwen dat er tactisch dingen moesten worden omgezet, maar niet tegen z'n medespelers. Maar goed, Berghuis zal altijd en overal de nodige controverse oproepen, laten we vooral niet vergeten dat hij de afgelopen weken juist wél weer met enige regelmaat het verschil maakte.

18-12-2023 09:28

Yeshyeshyall +11022

Berghuis ziet het wel goed en is inmiddels ook zo ongeveer onze beste speler. Helaas weinig constant en ook niet echt zelfreflectie. Het lijkt nooit aan hem te liggen, best wel storend voor iemand die zelf ook niet heel lekker speelt

18-12-2023 09:09

jaripettersson +9566

#BerghuisOut!!

18-12-2023 08:15

zierikzee +179

Ach terug op de trein naar Rotterdam. Kan hij langst de lijn rennen. Gewoon vergane glorie, afscheid van nemen

18-12-2023 05:47

slot +2046

straks denk berghuis nog dat hij een topspeler is voor Ajax

18-12-2023 02:36

Tom Buter +253

Bizar hoevaak ze het in de laatste minuut weggeven of met kunst en vliegwerk net wel winnen zoals vorige week tegen Sparta.

Ik weet niet wat je nog kan doen met een gaten kaas van een elftal.

18-12-2023 01:47

Mijnclub33x +10157

Berghuis moet eens langs een psychotherapeut. Er klopt gewoon iets niet in dat rare hoofd van hem. Hij komt over als onevenwichtig, in interviews en in zijn spel. Meneer durft wel een mening gegeven dat het beter moet maar begin eerst eens bij je zelf. En dan ook nog aanvoerder zijn, wat een blunder van de technische staf. Ik had Hato aanvoerder gemaakt.

18-12-2023 00:36

eenAjaxfan +20425

Hij zou een dragende speler moeten zijn, met zijn ervaring en zo.
Maar hij is gewoon een van de mindere momenteel.

17-12-2023 23:25

WW +757

Het hele seizoen al.

18-12-2023 07:10

LukaLitmanen +82604

Sinds Schip de beste met Brobbey

18-12-2023 09:41

eenAjaxfan +20425

Nou doe je Hato véél te kort,Luka.
Ik vind Berghuis veel te wisselvallig.
Geen "kartrekker" op momenten dat het niet loopt. Valt me tegen van zo'n ervaren speler. Maar niet elke speler heeft dat.

18-12-2023 12:19

MickS +6269

Hij speelde gewoonweg ronduit slecht. Voor iemand van zijn ervaring etc laat hij veel te vaak afweten. Als hij een goede dag heeft is het een heerlijke speler, maar die dagen zijn er steeds en steeds vaker niet meer. Kan 'ie niet samen met Berghuis lekker gaan cashen in het Midden Oosten ofzo? Mooie win-win lijkt me dat.

17-12-2023 23:18

eenAjaxfan +20425

Bergwijn bedoel je waarschijnlijk

17-12-2023 23:26

PH2BOT +40642

Wat deze wedstrijd eveneens goed bloot legt is dat Berghuis niks extra's toevoegt zodra het niet loopt in een wedstrijd.

17-12-2023 23:08

Gewoon Gijs +18514

Jaja, en na de winterstop weer punten verliezen bij Eagles en Heracles. Ik mag Berghuis best, maar hij is geen sterkhouder, kan wek goed soelen, maar heeft dan ook top trainer nodig

17-12-2023 22:29

ajaxmastery +1439

Hij had de wedstrijd op slot moeten gooien.
Schiet altijd te gehaast en met teveel power.

17-12-2023 22:12

Breuk +25545

De coaching moet verbeterd. Verplicht jong Ajax spelers opstellen werkt niet. Martha en Hlynsson moet terug naar Jong om dit elftal weer glans en zelfvertrouwen te geven. Een Jong Ajax hoort gewoon bovenin mee te draaien. Natuurlijk wel meetrainen met 1 en invallen als dat kan.

17-12-2023 22:07

Zlaat +2419

Hlynsson niet, dat is een van de betere spelers geworden. Die is zo slim en maakt veel meters zonder de bal, waardoor Brobbey ook gevaarlijker wordt. Verdient het om veel te spelen, maakt het spel veel dynamischer en heeft ideeen, die beter lukken als men op elkaar ingespeeld raakt. Martha was slecht inderdaad, maar stond gisteren een deel van de wedstrijd op linksbuiten, zijn 3e positie in een paar weken. Kan je zo'n jongen toch ook niet aandoen?

18-12-2023 07:09

Breuk +25545

Klopt. En Hlynsson had niet moeten invallen. Niet fit genoeg. Daarom zeg ik ook coaching moet beter

18-12-2023 09:36

Benjiben +4648

Vond Ajax tegen aek een verademing zonder bergwijn en berghuis, eindelijk weer eens met 2 doelpunten verschil gewonnen en 100% inzet.

17-12-2023 21:53

jaripettersson +9566

Weg met die Farizeeër!!!!

17-12-2023 21:45

Rob1976 +9632

Berghuis het is tijd om te gaan, zelfs tegen de kleintjes speel je al op een dramatish niveau

17-12-2023 21:38

Aram +18288

Slechte wedstrijd van Berghuis.
Maar hij blijft belangrijk voor het team.
En hij heeft erg gelijk over de staf, wat een achterlijke opstelling en absurde wissels. Zo ziet elke voetballer er slchet uit.

17-12-2023 21:08

jodelahitie +572

Onzin... hij bleef constant hangen rechts waardoor pec steeds 2 v 1 kwamen op de rensch. Daarnaast ving Tahirovic het niet op en was de totale organisatie weg. Begint dus gewoon bij hem... eruit halen, zsm

17-12-2023 22:00

Breuk +25545

Hij is de enige die een bal over afstand kan geven

17-12-2023 22:08

PH2BOT +40642

...deed 'ie het maar eens dan.

17-12-2023 23:09

Craain +5010

Onzin, Berghuis is de allerslechtste speler van Ajax... Van de 20 ballen die hij geeft komt gemiddeld 3 ballen goed aan.... Voor de rest doet Berghuis vaak maar wat...

18-12-2023 05:54

MVG +16480

Ik vind die Berghuis maar een beetje een slinks mannetje. Heeft zelf de grootste moeite om een redelijk niveau aan te tikken en weet het zogenaamd altijd allemaal zo goed.

17-12-2023 21:08

RBP +7746

Nonchalance ten top. Denkt nog steeds dat hij de top is, maar dat is ie echt al heel lang niet meer.

Doorselecteren en er iemand neerzetten die wél 5 potten achter elkaar inzet toont. Geldt overigens ook voor Bergwijn.

17-12-2023 21:08

krachtpatser66 +569

Al dat gezanik over Berghuis!. Het ligt niet alleen aan hem. Vandaag noem ik het collectief falen en tactische onkunde. Ik had het al uitgesproken toen ik de opstelling zag: Akpom achter Brobbey is geen goed idee, want dat heeft invloed op je restverdediging. En juist daar lag de sleutel voor PEC succes!.

17-12-2023 21:07

Robertini +40058

Berghuis zelf was overigens erg slecht vandaag.

17-12-2023 21:02

krachtpatser66 +569

IEDEREEN WAS SLECHT!

17-12-2023 21:08

Robertini +40058

Niet zo schreeuwen.

17-12-2023 23:07

Ajaxadam1 +31678

Zou dit jongetje doorhebben dat hijzélf t vergif is voor elke club?

17-12-2023 21:01

Marco.m12 +55

Dat hij dan zelf het goede voorbeeld geeft....

17-12-2023 20:56

AFCRick +11850

Als er iemand eens naar zichzelf moet kijken ipv kritiek leveren op zijn medespelers, dan is het Berghuis wel. Deze stoorzender deed na de 2-0 alles maar fout wat hij fout kon doen.

17-12-2023 20:52

Johan1 +3045

Berghuis heeft veel praatjes, maar hij is de eerste die door de mand valt. Na Tahirovic en Matha de slechtste man van het veld.

17-12-2023 20:49

krachtpatser66 +569

Onzin!. Iedereen was gewoon slecht!.

17-12-2023 21:09

Dit is mijn club +10478

Die intikker was door de Var goedgekeurd want Berghuis kreeg die bal van de tegenstander die hem van de voet van Akpom tikte.

17-12-2023 20:47

Torman +1994

Pannenkoek ben je soms. Je hebt geluk dat er bij jouw geklungel voor buitenspel werd gefloten. Gewoon erin rammen die bal.

17-12-2023 20:46

myway25 +2458

Naast kwaliteit hebben we ook een trainer nodig die mensen moet motiveren. Anders wordt het helemaal niks!

17-12-2023 20:45

Tom Buter +253

Zelfs Guardiola krijgt Bergwijn en Berghuis niet aan het voetballen.

18-12-2023 01:50

ajaxwestland09 +29218

Conditioneel was het probleem, gaten op het middenveld werden te groot, waardoor er druk op de verdediging kwam

17-12-2023 20:37

MichelBoerebach +29484

Je bedoelt 'kwalitatief was het een probleem'.

17-12-2023 20:42

AFCRick +11850

Als het conditioneel een probleem was, dan wordt er (nog steeds) hopeloos gefaald binnen Ajax. Het mag en kan nooit aan de conditie liggen (en dan zeker niet tegen een club als Zwolle).

17-12-2023 20:54

krachtpatser66 +569

Juist!. Helemaal mee eens. Het kan en mag zeker nooit aan de conditie liggen, want dan is de intensiteit op de training van een bedenkelijk niveau!

17-12-2023 21:11

Zlaat +2419

Ik denk oprecht dat de data analisten en staf nog steeds niet goed doorhebben dat het halfuurtje doortrainen na de officiele training met ons aller Tadic dermate verschil maakte dat de algehele conditie sterk verbeterd was. Dat halfuurtje zal wel nooit meegenomen zijn in de data, dus ze snappen niets van de huidige slappe conditie van het team.

18-12-2023 07:15

b.hulshof +3821

3 x heeft Berghuis alle tijd om 1 van de 3 vrije aanvallers simpel aan te spelen en 3x verklooid hij het het, lijkt zelfs op Sabotage. Geen moment heeft hij zijn jonge team genoten opgepept. Zijn vrije trap en corners leken nergens op.

17-12-2023 20:35

MichelBoerebach +29484

Ik denk dat onze vriend vandaag zijn slechtste wedstrijd in zijn professionele loopbaan heeft gespeeld

17-12-2023 20:36

AFCRick +11850

Dat hebben we meerdere malen over Berghuis gezegd, echter weet hij ons nog steeds onaangenaam te verrassen. Misschien is het wel beter als we afscheid van hem nemen in de winterstop!

17-12-2023 20:55

Johan4ever +10914

Berghuis kan makkelijker praten dan voetballen...

17-12-2023 20:34

BackInBlack +14696

Repeterend verhaal

17-12-2023 20:26

Standby +10216

Het zou mooi zijn als Berghuis wat vaker zelfreflectie zou tonen voor de camera.

17-12-2023 20:24

atouba19 +3501

Had gewoon 2 doelpunten moeten maken. We kunnen wel wijzen naar de arbitrage maar Berghuis is deze nederlaag schuld. Bal die buitenspel zou zijn kwam vd voet van een Pec speler. Geen buitenspel dus! en die kans in de laatste minuten toen het nog 2-1 stond moet gewoon in de hoek. Dramatisch!

17-12-2023 20:24

Sunny +9592

Na vandaag ben ik ook wel klaar met Berghuis. Als je toch zit hoe die regelmatig niet vlot terug verdedigd maar het even aankijkt is echt beneden peil.
En als je dan ook nog regelmatig als een natte drol speelt met slechts incidenteel een splijtende pass, dan ben je geen speler die ons op het niveau gaat brengen dat bij ons hoort.
Helaas is vrijwel de hele selectie kak en daarvan bak je geen lekkere taart.

17-12-2023 20:18

DeKenner +9406

Er moet gewoon kwaliteit bij op bepaalde posities. We hebben geen fatsoenlijke linksback en op 6 speelt een grijze muis Tahirovic die in niets een Ajax speler is. Als je die twee posities weet te versterken, dan valt er nog wel iets van dit seizoen te maken.

17-12-2023 20:13

MarcelvTol1971 +15560

Je vergeet Taylor

17-12-2023 20:15

DeKenner +9406

Die vergeet ik niet. Taylor wordt hier verguisd, zoals Brobbey enkele weken geleden ook verguisd werd. En zie hoe populair Brobbey nu weer is. Taylor komt er ook wel weer bovenop. Vandaag even niet meegeteld is Taylor de laatste weken steeds beter bezig.

17-12-2023 20:29

WeirdAJAX +12544

Berghuis moet een grote spiegel kopen en eens beginnen met zelf raak te schieten en constant een 7 of hoger te scoren. Is zelf veel te vaak ondermaats en trekt de kar niet.

17-12-2023 20:10

Roy Derksen +1087

Berghuis kan beter lullen dan coachen! De selectie is ruk, okay maar hij zelf verzaakt ook om met z'n man mee te lopen

17-12-2023 20:09

barry1988 +24100

Kijken of je die Saudi's zo gek kunt krijgen Berghuis en eventueel Bergwijn op te halen. Met dat geld 1 goede buitenspeler, 6 en linksback halen. Martha is geen back, hij kan goed opkomen maar is Verdedigend in niks een back. Misschien dat hij op rechtsbuiten het beter doet. Donderdag deed die het daar niet slecht.

17-12-2023 20:08

Silentskill +2860

Jawel. Hij deed het donderdag wel slecht

17-12-2023 20:30

ajax4ever001 +18770

Iedereen die al snel Berghuis oprotten roepen zijn echt niet goed bij hun verstand. Het is wel gemakkelijk van jullie op de man te spelen als de wedstrijd slecht is.

17-12-2023 20:07

GNBL +90721 moderator

Pappen en nathouden heeft niemand baat bij. Speelde gewoon een draak van een wedstrijd en dat mag dan toch ook gezegd worden?

17-12-2023 20:09

WeirdAJAX +12544

Vind jij dat hij het laat zien dit seizoen dan??

17-12-2023 20:11

Turbo +42330

Berghuis, de eeuwige A junior.

Gooit effe een wedstrijd weg omdat ie voor open goal z'n typsiche onder-de-voet-aanname moet doen. Iets wat ie zichzelf heeft aangeleerd omdat het er stoer uit ziet maar bij hem nagenoeg altijd verkeerd gaat of spelvertragend werkt.

17-12-2023 20:06
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.