Analyse Farioli: Bepalende spelers gaan profiteren van tactiek nieuwe coach

door Brent Tomassen 450

Analyse Farioli: Bepalende spelers gaan profiteren van tactiek nieuwe coach

door Brent Tomassen 450

Laatst geüpdatet

Ajax staat komend seizoen onder Francesco Farioli een grote koerswijziging te wachten op het veld ten opzichte van de afgelopen twee seizoenen. De Italiaan staat bekend om zijn verzorgde voetbal in balbezit, waarmee het OGC Nice naar de vijfde plaats in Ligue 1 heeft geloodst. Ajax Showtime analyseert de speelwijze van Farioli en kijkt daarbij naar zijn mogelijkheden met de huidige Ajax-selectie.

OGC Nice kreeg in 34 competitiewedstrijden slechts 29 tegengoals, veruit het minst van de hele competitie. Dit lage aantal staat in schril contrast met het aantal tegengoals van Ajax dit seizoen in de Eredivisie: 61. Waar de nationaliteit van de nieuwe Ajax-trainer en de weinige tegengoals neigen naar catenaccio, blijkt in de praktijk dat Farioli de aanval in eerste instantie als de beste verdediging ziet.

Farioli kiest bij OGC Nice op papier voor een 4-3-3-formatie met de punt naar achteren. In werkelijkheid is zijn ploeg in staat om afhankelijk van de situatie binnen enkele seconden te wisselen tussen systemen. Wanneer de tegenstander in de opbouw is, wil Farioli dat zijn ploeg hoog druk zet op de verdediging van de tegenstander. Dit laat de oefenmeester vanaf de zijkant duidelijk horen. Farioli is niet per definitie een schreeuwer, maar laat wel duidelijk merken wanneer zijn spelers in actie moeten komen om de tegenstander het voetballen onmogelijk te maken.

Meester in drukzetten

Het drukzetten bij OGC Nice gebeurt met het hele team, niemand uitgezonderd. Wanneer de linksbuiten doorstapt en drukzet op de rechtsback van de tegenstander, stapt het hele team mee. Op die manier houdt OGC Nice de ruimtes tussen de linies klein, juist één van de aspecten waar het bij Ajax afgelopen seizoen vaak mis ging. Centraal achterin vormen Jean-Clair Todibo en de inmiddels veertigjarige Dante een ijzersterk duo dat tot ver op de helft van de tegenstander druk mag zetten. Zelfs tegen tegenstanders van formaat als landskampioen Paris Saint-Germain, blijkt uit onderstaande situatie:

Analyse Farioli: Bepalende spelers gaan profiteren van tactiek nieuwe coach
De veertigjarige Dante dekt regelmatig tot ver op de helft van de tegenstander door bij OGC Nice

In aanloop naar de 1-2 tegen PSG wordt Marquinhos opgejaagd door de spits en linksbuiten van OGC Nice. Dante staat op ruim zeventig meter van zijn eigen doel en lijkt kwetsbaar met de ruimte die er in zijn rug ligt. Echter doet de rest van zijn ploeg het perfect door overal één-op-één door te dekken op de Parijzenaars. Marquinhos verliest het duel met spits Terem Moffi, waarna zijn pass wordt onderschept door Dante. Enkele tellen later schiet een ploeggenoot de 1-2 tegen de touwen.

Trucje van Farioli

Toch lukt het OGC Nice niet altijd om op deze manier ballen hoog op het veld te veroveren. Wanneer de tegenstander zich onder de eerste druk uitspeelt en over de middenlijn komt, wisselt de ploeg van Farioli binnen de kortste keren naar een 5-4-1-formatie. Hierbij is een cruciale rol weggelegd voor de controlerende middenvelder, die terugzakt tussen de centrale verdedigers. Dit seizoen kiest Farioli vaak voor Pablo Rosario als controleur, al heeft de voormalig jeugdspeler van de Amsterdammers dit seizoen ook al regelmatig als rechtsback gespeeld.

Analyse Farioli: Bepalende spelers gaan profiteren van tactiek nieuwe coach
Farioli schroomt er niet voor om, wanneer de tegenstander over de middenlijn is, zijn ploeg te laten schakelen naar een 5-4-1-formatie

Dankzij deze snelle wisseltruc weet de ploeg van Farioli veel tegenstanders van scoren af te houden, onder meer omdat het met vijf verdedigers altijd een man extra achterin heeft om een diepgaande tegenstander tegen te houden, zonder dat elders in de defensie grote ruimtes ontstaan. Op het moment dat de bal veroverd wordt door OGC Nice, schakelt de ploeg ook weer razendsnel om in de vaste 4-3-3-formatie.

Extreem lage opbouw

De keeper met de minste tegengoals dit seizoen in de Ligue 1 luistert naar de naam Marcin Bulka. De 24-jarige Pool beleeft een topseizoen en valt vooral op met zijn voetballende kwaliteiten die perfect aansluiten bij de ideologie van Farioli. OGC Nice bouwt dit hele seizoen tegen iedere tegenstander extreem laag op. Bulka begint zijn doeltrap met een korte pass op één van de centrale verdedigers die ter hoogte van de vijfmeterlijn staan opgesteld. Vanuit hier probeert OGC Nice de tegenstander te lokken waardoor de passlijn naar een back of idealiter een middenvelder komt open te liggen. Op het moment dat de gewenste pass aankomt, ligt er vaak een zee van ruimte elders op het veld.

Deze aanpak heeft als nadeel dat het spel van Farioli tegen kleinere tegenstanders, die zich liever ingraven dan laten lokken, regelmatig is omschreven als ‘saai’. Het zorgt ervoor dat OGC Nice moeilijker tot kansen komt, wat ook toe te schrijven is aan het ontbreken van een stukje individuele kwaliteit binnen de ploeg. Ook mist het team veel kansen: volgens de expected goals-waarde zou OGC Nice zo’n vijftien doelpunten meer gemaakt moeten hebben dit seizoen.

Ook Farioli heeft zich dit seizoen tegen de Franse pers al een aantal keer kritisch uitgelaten over de aanvallende keuzes van zijn ploeg. 'We kiezen om te schieten, terwijl tien andere opties beschikbaar zijn. Daardoor verliezen we de bal en moeten we terug naar ons eigen strafschopgebied, om daar te verdedigen. We worden soms te individualistisch. Dan wordt het chaos. Iedereen wil opeens schieten en scoren. We missen het geduld en de helderheid die nodig zijn voor totale dominantie. Wedstrijden worden dan te open. Dan kunnen we niets meer controleren.'

Huidige selectie onder de loep

De eerste Ajacied waarvan Farioli hoogstwaarschijnlijk zal hopen dat hij blijft is Brian Brobbey. Net als Moffi bij OGC Nice is de Amsterdamse spits razendsnel en heeft hij daarbij als bijkomend voordeel dat hij de fysieke duels tijdens het drukzetten niet zal schuwen. Wel heeft Brobbey nog wel wat te winnen in zijn lichtvoetigheid.

Ook Ajax’ andere spits zal mogen hopen dat hij volgend seizoen veel speeltijd onder Farioli krijgt. Chuba Akpom speelde de laatste weken van het seizoen vanaf de rechterkant bij Ajax. Farioli heeft dit seizoen bij OGC Nice de beschikking gehad over een spits die een vergelijkbare rol invulde: Gaëtan Laborde. De dertigjarige Fransman speelde in het verleden veruit de meeste wedstrijden als centrumspits, maar dankzij zijn tijd bij Montpellier heeft Laborde ook de ervaring om vanaf rechts te opereren. Een mogelijkheid die Farioli met beide handen aangrijpt. Met Moffi en Laborde kan de ploeg van Farioli met twee spelers drukzetten, waarbij bij balwinst er ruimte ligt voor de snelle linksbuiten Jérémie Boga. Dit idee zal John van ‘t Schip ongetwijfeld ook in zijn hoofd hebben gehad, maar door de onderlinge afstemming in het hele team, kwam dit er het afgelopen seizoen allesbehalve uit.

Naast de posities voorin, zal Farioli ongetwijfeld de huidige centrumverdedigers van Ajax hebben bekeken. Jorrel Hato lijkt een zekerheidje, maar kan ook op linksback prima uit de voeten. Ook Ahmetcan Kaplan heeft de afgelopen maanden bewezen dat hij aan de bal een meer dan prima speler is voor Ajax in de toekomst. Waar dat een stuk minder voor geldt is Josip Šutalo. De Kroaat is in de fysieke duels ijzersterk en kan met zijn snelheid grote ruimtes eenvoudig overbruggen. Vooral aan de bal stelde Šutalo teleur. Een veel gehoorde kritiek is dat hij vooral terug en breed speelt. Het is in de huidige financiële situatie van Ajax de vraag of Šutalo een nieuwe kans gaat krijgen of dat de club hoopt een groot deel van de investering terug te verdienen.

Volgens Van ‘t Schip was Kenneth Taylor de speler die de meeste progressie heeft geboekt bij Ajax de afgelopen maanden. Deze ontwikkeling zal Farioli zeker tot tevredenheid hebben gestemd, want het enorme loopvermogen van Taylor is precies wat de 35-jarige Italiaan eist van een nummer acht: de mogelijkheid om pijlsnel te kunnen schakelen van aanval naar verdediging en vice versa.

Het spel van OGC Nice onder Farioli dit seizoen biedt hoop op betere sportieve tijden in Amsterdam. Daarbij moet worden gesteld dat het op dit moment voor alle partijen nog onmogelijk is om te stellen met welk spelersmateriaal de jonge coach het moet gaan doen bij Ajax. Farioli heeft bij zijn vorige werkgevers een blauwdruk neergelegd van de type spelers waar hij graag mee werkt, nu is het tijd voor de technische leiding in Amsterdam om het juiste materiaal te vinden om weer aan een herkenbaar Ajax te kunnen bouwen.

Brent Tomassen (X: @Brent_Tomassen | E-mail: b.tomassen@ajaxshowtime.com)

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

AFCAFAN +779

Ik vraag me wel oprecht af, of je Akpom moet houden. Ik zou Rijkhoff hraag eens willen zien spelen, en dan bedoel ik niet vanaf 85e minuut.

Verder moeten een aantal spelers plaatsmaken voor nieuwe krachten. Bergwijn, Fitz-Jim, Sutalo, Sossa. Verder moet je een goeie keeper onder de lat gaan zetten. Ik verwacht Ramaj voorlopig niet terug, moet zich nog opwerken etc.

Ik wel potentie in Henderson onder Farioli, hij is ongelofelijk belangrijk in het huidige Ajax. V/d boomen zien we helaas ook te weinig, maar je kan niet alles hebben. We gaan het zien volgend jaar. Ik heb er ondanks alles, vertrouwen in.

24-05-2024 01:37

Oxxer +163913 moderator

Witte rook , Don Francesco is officieel.

23-05-2024 19:22

ProfessorX +19827

Gelijk tijdig met mij 😂😂 enkel ik op Akpom site

23-05-2024 19:23

Oxxer +163913 moderator

Great minds, think alike👍🏾

23-05-2024 19:24

AFCAViper +4680

Farioli nu officieel gepresenteerd op de officiële website

23-05-2024 19:21

JTajax +10717

Nog een jaar Akpom op rechts zit ik echt niet op te wachten

23-05-2024 19:12

ProfessorX +19827

Lig eraan hoe Ajax voetbalt

23-05-2024 19:24

Harrier Du Bois +38747

Maak het bekend Ajax, gooi de filmpjes en tweets online, komop, ik verveel me okay.

23-05-2024 19:00

Ajax2024 +2117

Het is helemaal niet zo simpel. De Ajax spelers zullen eerst wat aan hun conditie moeten gaan doen. En dat betekent ook dat ze zich buiten de trainingen gaan opofferen. Anders wordt het niks. Daarnaast benieuwd welke spelers worden verkocht en welke niet. Feyenoord heeft zijn 3e speler al bijna binnen. Wanneer komt er bij Ajax wat ?

23-05-2024 18:50

Web +178830

Bezieling en beleving moet ook uit de staf komen
Dan praat ik niet de spelers schoon, maar het maakt wel heel veel uit

23-05-2024 18:55

mvdk +43908 moderator

Goed je weer te zien Web👍

23-05-2024 19:16

DeWijsneus +25701

Topper, heb je oprecht gemist. Fijn om je weer te zien hier. Hoop dat het goed met je gaat!

23-05-2024 19:21

Web +178830

@mvdk
Nogmaals bedankt, heel attent van jou om te informeren
Waardeer ik enorm

23-05-2024 20:03

Web +178830

Dankjewel
Gelukkig gaat het steeds beter
Positief blijven

23-05-2024 20:05

Epiret +4391

Gelukkig dat het beter met je gaat. Ik lees jouw bijdragen altijd graag.

23-05-2024 20:24

Ans B +19823

Fijn dat je terug bent en hopelijk zet de beterschap zich voort!

24-05-2024 10:12

ProfessorX +19827

Als het zo simpel is had Ajax fsrioli niet hoeven te halen .

Met van t schip ook in zijn hoofd zat tsja helemaal een teken dat deze staf het niet heeft .

Benieuwd naar farioli

23-05-2024 18:42

Bart.K34 +4

Er komen echt weer betere tijden aan. Deze trainer heeft een plan en met 3-4 gerichte aankopen, kan het een heel mooi jaar worden!

23-05-2024 18:39

chriseverhard +3558

Ik vermoed tussen half 9 en 9 vanavond dan is iedereen thuis voor het ajax nieuws

23-05-2024 18:31

AFCAHoorn +22660

Schiet eens op met die presentatie. Ik heb niet de hele dag de tijd!

23-05-2024 18:13

SwissAjaxFan +3972

Wanneer wordt Francesco gepresenteerd?

23-05-2024 18:00

PH2BOT +40254

Zodra er bepalende spelers zijn.

23-05-2024 18:02

SwissAjaxFan +3972

🤪🤪🤪

23-05-2024 18:15

YugoVik +33116

Rensch zal verkocht worden vanwege zijn contract, fitz jim gaat ook weg omdat hij niet goed genoeg is, daarnaast mikautadze, bergwijn, rulli, medic, akpom..

Er komt ruimte zat in de selecte, er zullen hoogstens 3 aankopen gedaan worden

23-05-2024 17:54

DrFootball +15141

Ik denk dat je je vergist in Fitz-Jim.

23-05-2024 18:03

YugoVik +33116

Nee denk ik niet, voor een club als excelsior goed, voor een club als ajax komt ie te kort.. Hij is het net niet, net zoals rensch gooijer etc.

Fitz jim heeft goede eigenschappen als een middenvelder, maar als het niveau omhoog gaat heeft hij moeite om aan te haken.. Ik zie hem niet aanhaken..

23-05-2024 18:05

DrFootball +15141

We gaan het zien. Echter we moeten bij Ajax leren wat meer geduld te hebben met jonge, eigen talenten. Ook Hato gaat echt nog wel een periode poep spelen en zal door vele supporters dan worden afgeschreven. Dat is inherent aan talent zijn. De een is er wat sneller dan de ander.

23-05-2024 18:09

Ajaxsupporter02 +14005

Wanneer heeft hij moeite gehad met aanhaken op een hoger niveau? Lijkt op een hele onzinnige uitspraak.

Ik zie vooral een hoop aannames bij jou altijd. Ook dat Rensch verkocht wordt, is helemaal nog niet zeker.

23-05-2024 18:18

YugoVik +33116

Misschien wel op de trainingen.. Tahirovic en mannsverk zijn al van een hoger niveau dan fitz jim..

Jullie baseren jullie mening op de kkd niveau en paar wedstrijden van een degradatie kandidaat..

Als fitz jim echt zo goed was dan had van 't schip hem wel een kans gegeven..

Ik denk persoonlijk dat fitz jim het niet laat zien op de trainingen dat hij beter is dan zijn naaste concurrenten voor op het middenveld..

23-05-2024 18:24

Tobber +466

Fitz Jim , heeft geen kans gehad, op enkele minuten na.

23-05-2024 18:28

DankzijCruijff +48711

Haha, hij is juist voor een club als Excelsior totaal ongeschikt en voor Ajax zeer geschikt.

23-05-2024 18:31

HendrikAjax +16833

Hier zit je er echt naast. Fitz-jim is vanwege zijn speelstijl juist geschikt voor een club als Ajax en totaal niet geschikt voor een club als Excelsior. Qua kwaliteit bewijst hij verder elke keer in jong en in de paar minuten in Ajax 1 dat hij van toegevoegde waarde kan zijn.

23-05-2024 18:32

Ajaxsupporter02 +14005

Wat maakt Mannsverk en Tahirovic beter? Gebruik aub geen Van t’ Schip als reden want dat is een matige trainer zonder oog voor talent. Wanneer hij jullie oogappeltjes niet opstelt dan is het een matige trainer, maar wanneer hij FJ niet opstelt is het ineens wel logisch? Leg het uit op basis van kwaliteiten.

23-05-2024 18:35

YugoVik +33116

Nee hoor ik vind van 't schip een hele slechte trainer maar hij was wel bereid om jeugd een kans te geven..

23-05-2024 18:39

Gaza +4381

Mannsverk die zooovaak onnodig en onwijs domme gele kaarten pakt. Intelligentie.

23-05-2024 18:43

Ajaxsupporter02 +14005

Het feit dat hij Banel en Martha kansen heeft gegeven zegt genoeg. Vos en Fitz-Jim hebben geen enkele keer basis gestaan onder hem, maar 2 van zulke matige talenten wel. Trek je conclusie maar. Of denk je nog steeds dat je een goed punt maakte?

23-05-2024 18:43

YugoVik +33116

Het gaat erom dat fitz jim niet goed genoeg is.. Als jullie goed keken liep mannsverk wel aardig gefrustreerd rond op het veld omdat het niet loopte bij ons en dat wekte waarschijnlijk bij hem agressie op

Mannsverk is ten opzichte van fitz jim een veel betere middenvelder is omdat hij situaties Beter inschat , positionering is hij beter, qua techniek geen verschil met fitz jim...

23-05-2024 18:52

Ajaxsupporter02 +14005

Situaties beter inschat? Kan Fitz-Jim ook goed. Positoneel is FJ ook sterk.

Techniek geen verschil? Hoe krijg je het eruit.. Techniek is dag en nacht verschil tussen die 2.

Een zeer bijzondere visie heb jij op de kwaliteiten van FJ. En nog bijzonderder is dat je hem al afschrijft en alle andere middenvelders veel beter (ook gewoon dat “veel” beter) noemt op basis van niks eigenlijk. Ook doen alsof hij al afgeschreven is door Ajax zelf.

23-05-2024 19:05

YugoVik +33116

Je zag dat het team beter speelde als mannsverk erin stond bij jong ajax

23-05-2024 19:05

Ajaxsupporter02 +14005

Mannsverk speelde zelf helemaal niet bijzonder bij JA. Over het algemeen degelijk. Fitz-Jim blinkt er regelmatig uit. Dus met deze logica zou Fitz-Jim juist beter zijn. Dat het team de ene keer beter of minder loopt heeft met veel verschillende factoren te maken.

23-05-2024 19:22

AFCAFAN +779

Ik denk dat Gooijer het prima kan doen, jinge knul met potentie. Past in het spel van Farioli. Ik zou hem wel willen zien met Kaplan, Hato en een goede andere verdediger ernaast. Ik zie in die knaap een soort Taylor op een of andere manier.

24-05-2024 01:32

ProfessorX +19827

Akpom misschien niet Sosa denk ik

23-05-2024 18:43

Web +178830

Ik hoop dat Rensch gaat verlengen
Is daar nog nieuws over geweest de laatste maand?

Alles verkopen zal niet gebeuren, en een goede trainer kan maar zo het beste er uithalen?
Geen kwaliteit dan houd het op, maar dat is het niet
Zijn instelling moet beter
De 4 trainers hier voor, waren stuk voor stuk niet de juisten

23-05-2024 18:52

DrFootball +15141

Goed dat je weer terug bent Web. Ze willen Rensch heel graag verlengen. Wordt naast het binnenhouden van Hato, Taylor en Brobbey gezien als een prioriteit.

23-05-2024 19:21

Oxxer +163913 moderator

@Yugovik

Farioli hecht veel waarde aan scherp verdedigen, hij gaat de slappe houding van Rensch nooit accepteren, buiten dat het zit niet in Rensch om scherp en geconcentreerd te verdedigen.

23-05-2024 19:20

Cosey2 +7000

Is Ihattaren iets voor ons? Ik vraag dit voor een vriend.

23-05-2024 17:49

Web +178830

Als voetballer bedoel je?

23-05-2024 17:54

PH2BOT +40254

We'll meet again...welcome back Web!!

23-05-2024 18:02

Cosey2 +7000

Weet niet Web, het was voor een vriend die je niet al te serieus moet nemen.

23-05-2024 18:49

Web +178830

Ik ben enthousiast over deze trainer, vooral met hoogdruk zetten, en van achter uit opbouwen
Minpuntje ( misschien) hij houd ook wel van inzakken
Hij zal veel vragen van de spelers, en hopen dat er ruimte is ( komt )voor aankopen, heel graag één lichtvoetige 10, rechtsbuiten en een links en rechtsback

En wat gebeurt er met Berghuis, Bergwijn en Henderson? Dan komt er wel geld vrij voor salarissen
Toch mag van mij Bergwijn blijven omdat ik denk dat hij net als Rensch wel eens heel goed onder deze trainer kunnen presteren
Beide kunnen gewoon goed voetballen, maar zijn niet bij de les, dat flikken ze niet bij Farioli

Ik ben toch blij dat het geen Knutsen en Potter zijn geworden
Teveel in mijn opinie met kracht en fysiek
Prima trainers, maar liever ergens anders

Gelukkig ben ik er weer, wel weer een jasje uitgedaan. Moet weer van ver komen
Maar ik blijf een optimistisch
Ik ben onderuit gegaan zuurstof tekort, happen naar adem, heeft met onderliggend hartklachten te maken
Mijn vrouw heeft goed gehandeld door 112 te bellen

23-05-2024 17:38

Tommyshelby +128739

Welkom terug Web 👍

23-05-2024 17:43

Web +178830

Dankjewel jongens
Ja het gaat gelukkig beter

23-05-2024 17:45

Cosey2 +7000

Welkom terug op het web Web!
Miste je al, maar je comeback mag er zijn met een ragfijne analyse.

23-05-2024 17:47

Web +178830

Ach ja ieder zijn mening, ik ben echt blij dat hij komt
Maar de selectie moet wel beter, anders word het voor hem ook lastig

Ook hij moet de tijd krijgen

23-05-2024 17:50

HendrikAjax +16833

Goed om te horen Web

23-05-2024 18:32

YugoVik +33116

Web het was rustig zonder jou, veel beterschap!

23-05-2024 17:48

Web +178830

Gelukkig toch wat positiefs dan

23-05-2024 17:52

YugoVik +33116

Ja welkom terug!

23-05-2024 17:55

Kryptonite +76742

Welkom terug Web! Gelukkig is het met een sisser afgelopen.

23-05-2024 17:56

Sambavleugels +18726

Eens wat betreft Bergwijn en Rensch. En goed dat je er weer bent.

23-05-2024 18:04

Web +178830

Twee jongens met kwaliteit die bij de laatste 4 trainers konden verzaken
Ik hoop dat onder deze trainer het kwartje valt

23-05-2024 18:17

Danielson +50294

Mooi dat je er weer bent Web. Voel ik me wat minder eenzaam als mede oude knar. 😉

23-05-2024 18:08

Web +178830

Wij houden het vol

23-05-2024 18:17

GNBL +89905 moderator

Welkom terug Web.

23-05-2024 18:24

Erwin2004 +936

Welcome terug Web! Hou je taai en blijf maar lang bij ons 💪🏼

23-05-2024 18:32

DankzijCruijff +48711

Welkom terug, Web! Goed om te lezen dat je er weer bent. Veel sterkte met het herstel.

23-05-2024 18:34

Web +178830

Dankjewel jongens, fijn om weer om ons Ajax te lullen
En vooral vooruit kijken

23-05-2024 18:46

ProfessorX +19827

Fijn dat het goed met je gaat amigo 💪🏻👊🏻

23-05-2024 18:46

nightgoat +30944

Kalman voorwaarts Web, voor jezelf en de goede mensen om je heen.

En ergens ook voor Ajax1

23-05-2024 18:57

Bapinho +3413

Als ik het een beetje goed heb begrepen speelt Farioli t liefste 433 met punt naar achter. Die cvm laat zich tussen verdedigers zakken bij balverlies en t niet mogelijk is gelijk te heroveren naar een 541. De RCAM en LCAM moeten een goede dribbel hebben/ spel verdelen. Wat voor mij t meest logisch lijkt is dan:
Ramaj
Rensch Kaplan Sutalo Hato
Henderson
Berghuis Taylor
rechtsbuiten brobbey godts

Verdediging kan je nog over discussieren wat je wil; hato ipv sutalo en linksachter kopen of t op deze manier oplossen. Henderson als CVM lijkt me best prima. Vind henderson ook niet zo slecht als sommige hier soms doen geloven en heb m best goede ballen vooruit zien geven afgelopen weken. Hoewel ik totaal geen fan van Taylor ben denk ik wel dat dat een speler is die Farioli kan gebruiken als LCAM, speler met een goede dribbel. Berghuis op RCAM, zorgen voor spelverdeling. Dan twee buitenspelers met een actie en snelheid (Godts zou denk ik goed passen en aankoop moet ook zon type zijn). Brobbey lekker spits.
Dan heb je toch nog wat ervaring met hendo en berghuis. Denk dat Ramaj ook goed past bij dit systeem. Alleen verdediging blijft erg onervaren, dat heeft dit jaar ook veel gekost.. Weet alleen niet zo goed wat je daarmee moet want Hato en Kaplan zijn eigenlijk twee beste CV's maar allebei zeer jong en onervaren nog. Denk dat berghuis op die plek veel beter tot zn recht komt dan als rechtsvoor. Brobbey past volgensmij ook wel in dit systeem. Eigenlijk heb je dus vooral een snelle rechtsbuiten nodig met actie, en liefste natuurlijk goeie backs. Dan heb je met Tahirovic, Mannsverk, op het middenveld ook nog wel wat erachter zitten qua backup. Voorin en in de verdediging is dat natuurlijk een stuk minder.

23-05-2024 17:18

Ajaxsupporter02 +14005

Weet niet of Godts al klaar is voor een basisplaats. Zeker een linksback halen en Fitz-Jim en Vos ook veel minuten geven volgend seizoen.

23-05-2024 17:32

YugoVik +33116

Fitz jim zal geen minuten krijgen, vos waarschijnlijk wel..

23-05-2024 17:58

Ajaxsupporter02 +14005

En hoe weet jij dit nou weer?

23-05-2024 18:17

HendrikAjax +16833

Hij heeft het bijzondere standpunt dat Fitz-Jim geen speler voor Ajax is. Dat terwijl je dat bijna niet kan denken wanneer je hem ook maar 5 min aan het spelen heb gezien.

23-05-2024 18:39

Ajaxsupporter02 +14005

En Tahirovic en Mannsverk gek genoeg wel, die veel minder types voor Ajax zijn..

23-05-2024 18:42

Mitchjo +6179

Ik denk dat je voorspelling aardig klopt. Achteraf hadden ze Conceicao natuurlijk nooit weg moeten doen. Ik zou persoonlijk ook nog wel een echt goede, creatieve middenvelder willen zien. Daarnaast mis je denk ik ook wel de nodige dynamiek/atletisch vermogen.

23-05-2024 17:53

PuntNaarAchterSVP +5256

Ik vrees dat er wel te weinig spelers op dit middenveld staan die hun verdedigende taken consistent goed genoeg uitvoeren. Hopelijk verandert dat met de discipline van Farioli.

Maar ik kan me ook voorstellen Farioli na een paar missers al snel voor een ander middenveld zal kiezen:

-------------Mannsverk/Henderson------
-----Henderson/Tahirovic------Vos---------
Cerny (gewoon nog eens pluggen ;-))-Brobbey-Godts

23-05-2024 19:24

Ajaxsupporter02 +14005

Dit is toch een veel te statisch en totaal geen creatief middenveld?

23-05-2024 19:46

PuntNaarAchterSVP +5256

Ja, dat had van mij ook wel wat meer gemogen. Maar ik denk dat Farioli het belangrijker vind om ploegen hoog op de eigen helft vast te zetten, en dat het voor hem dus vooral belangrijk is dat iedereen aansluit en de restverdediging altijd goed op orde is. Als een Taylor/ Fitz-Jim/ Hlynsson/ Unuvar laten zien dit goed te kunnen hebben die wat mij betreft de voorkeur

23-05-2024 20:30

Ajaxsupporter02 +14005

Ik denk dat ze dat zeker kunnen. Hebben ze in de jeugd altijd gedaan.

23-05-2024 21:02

TheSpecialOne +8889

Weet iemand wanneer Farioli gepresenteerd zal worden door Ajax?

23-05-2024 17:17

Freddy +11393

Zal morgen wel zijn

23-05-2024 17:19

tijssenajax +13937

Ok, we moeten dus ook de nodige creativiteit toevoegen anders krijgen we problemen tegen de vele ingravende ploegen onder systeem Farioli.

23-05-2024 17:17

chriseverhard +3558

Nou lees ik hier en daar dat ajax een lijntje uit zou moeten gooien naar de transfer vrij memfhis depay?
Alleen als ze brobbey zouden verkopen voor 60 plus

23-05-2024 17:14

DrFootball +15141

Daar zou je naar kunnen kijken als Akpom wordt verkocht. Ik denk Depay het dan samen met Brobbey zou moeten uitvechten voor de 9 positie. Echter ik vrees dat hij niet in het salarishuis past en zijn blessuregevoeligheid zal ook niet echt een pluspunt zijn.

23-05-2024 17:17

chriseverhard +3558

Hij verdient nu 7 a 8 mil pj ik zie hem eerder naar de zandbak vertrekken

23-05-2024 17:37

DrFootball +15141

Als je puur voor het geld gaat is de zandbak natuurlijk ongeëvenaard. Echter er zijn er ook een hoop die er niet dood gevonden willen worden en kiezen voor een voortzetting in Europa.

23-05-2024 17:40

chriseverhard +3558

1 ding is zeker dat hij geen salaris gaat inleveren, en hij zal wel 20 mil tekengeld willen

23-05-2024 17:43

DrFootball +15141

Dan houdt het bij voorbaat op.

23-05-2024 17:49

Cohiba +2217

Alsof hij maar enigszins naar Ajax zou willen komen.

23-05-2024 18:01

Okocha078 +13780

Depay hoef ik niet bij ons te zien. Zijn we dadelijk eindelijk af van de negatieve uitstraling van Bergwijn komt Memphis ervoor terug. Zie je hem al 90min lang druk zetten? Daarbij weer iemand die miljoenen wil verdienen en we moeten van de grootverdieners af

23-05-2024 17:17

Jariiii +21937

Waarom duurt het zo lang?
Kom op met die witte rook!

23-05-2024 17:12

DrFootball +15141

De witte rook is al uitgeblazen, maar nog niet door de schoorsteen.

23-05-2024 17:20

Jariiii +21937

Eerst zien, dan geloven.

23-05-2024 17:31

DrFootball +15141

De handtekening staat al. Echter er moeten nog wat opnamen gemaakt worden voor zijn introductie. Geduld! Morgen of vandaag presentatie. Zou mij niets verbazen als het vanavond rond 20.00 uur bekend wordt gemaakt.

23-05-2024 17:34

Hersenspinsel +8012

Als het doorgaat hebben we 5 weken voor het scouten met input van Farioli voordat het transfer window open gaat.
Hopelijk is het nu wel Samen Ajax!

23-05-2024 16:57

DrFootball +15141

Ik denk dat ook een hele belangrijke opdracht wordt om meer uit de huidige spelers te halen en verwacht niet heel veel vuurwerk op de transfermarkt.

23-05-2024 16:58

YugoVik +33116

Dat denk ik ook, 3 versterkingen gok ik op

23-05-2024 17:01

DrFootball +15141

De vraag is alleen waar. Keeper Ramaj is bij uitstek geschikt. Rensch, Kaplan, Hato en ook Sutalo zijn opbouwend zeer geschikt voor het Farioli-systeem. Als hij het afjagen als team beter voor elkaar krijgt, ga je zien dat de verdedigers er ook beter uit gaan zien. Kan mij voorstellen dat ze gaan kijken naar een ervaren verdedigende middenvelder, want dat is Henderson helemaal niet. Uiteraard een rechtsbuiten. En toch een rechter centrale verdediger. Achter Sutalo heb je Rensch. Dan heb je Gooijer als back up voor rechtsachter, maar Gaaei past niet in het plaatje. Net als Sosa. Avilla daarentegen weer wel. Echter ik denk dat hij het niveau niet heeft. Echter hij kan als back up van Hato spelen na zijn blessure. Als back aan de binnenkant zou het misschien best nog wat kunnen worden.

23-05-2024 17:09

Mitchjo +6179

Eens met je analyse, ik mis ook nog wel de nodige creativiteit op het middenveld.

23-05-2024 17:55

DrFootball +15141

Die heb je met Fitz-Jim en Vos. Hlynsson zal het zwaarder krijgen onder Farioli verwacht ik. Je zou inderdaad kunnen overwegen om er een creatieve, ervaren middenvelder bij te halen.

23-05-2024 18:01

DrFootball +15141

Ben overigens heel benieuwd naar de ontwikkeling van Dave Vos onder Farioli en zijn assistenten. Kan natuurlijk een heel interessante jonge Nederlandse trainer worden die werkt op een wat 'modernere manier' van trainen.

23-05-2024 16:55

PJS +4991

Ik heb er nu al zin in. Wil die luie flikkers in het veld wel eens zien bewegen. 90 minuten lang vol d'r op. Nu nog hopen op grote schoonmaak en behoorlijke spelers aantrekken. Stuur de scouting maar vast naar Zuid America.

23-05-2024 16:54

DrFootball +15141

Ik ook, al moet je denk ik wel geduld hebben. De puinhopen van afgelopen 2 jaar hebben ons op een enorme achterstand gezet. Dat gaat helaas jaren duren voordat we weer zijn waar we waren.

23-05-2024 16:57

BakkalBijter +11628

DM: Ramaj, aankoop
RB: Aankoop, Rensch
RCV: Sutalo, Rensch
LCV: Kaplan, Hato
LB: Hato, aankoop, Rensch
RCM: Henderson, Tahirovic, Boomen
LCM: Taylor, Berghuis, Vos, Boomen
10: Aankoop, Berghuis, Hlynsson
RB: Aankoop, Berghuis
SP: Brobbey, Rijkhoff
LB: Godts, Forbs/aankoop

Berghuis staat op 3 posities aangezien hij op al die 3 posities 1 van je beste spelers is, dus die zou ik er altijd inzetten. Ik denk dus verder dat we in ieder geval op 3 posities nog een serieuze versterking nodig hebben. Op linksback eigenlijk ook, maar dat proberen we al jaren en de beste optie is vooralsnog een 18 jarige uit de eigen jeugd. Ik zie op rechtsback het liefst Veltman komen. Dat is precies het type speler die we daar nu nodig hebben (Mazraoui etc. even als onhaalbaar bestempelt).

Verder kan je Bergwijn, Akpom, Mikautadze, Rulli, Sosa en Wijndal dan verkopen voor een miljoen of wat, 70-80?

Ook lijkt het me een goede keuze om Henderson in te wisselen voor een type Hoibjerg mocht die kans zich doen voorkomen. Moet wel een leiders type zijn, want dat probleem moeten we geen 2e keer hebben. Henderson mag van mij ook blijven een stofzuiger/klootzak type missen we enorm sinds Martinez en Alvarez weg zijn.

23-05-2024 16:51

DrFootball +15141

Je moet meer denken vanuit het systeem dat Farioli graag speelt. Dan zie je dat Berghuis daarin niet goed zou passen. Ik zie bijvoorbeeld kansen voor Godts en Forbs.

23-05-2024 16:52

Ajaxsupporter02 +14005

Voor Forbs? Hoezo?

23-05-2024 17:19

DrFootball +15141

Hij speelt graag met snelle en diepgaande buitenspelers. Dat maakt Forbs geschikter dan bijvoorbeeld Berghuis.

23-05-2024 17:21

Ajaxsupporter02 +14005

Alleen Forbs heeft echt heel weinig techniek. Dan kan je beter hem verkopen en een meer geschikte speler halen voor de zijkant. En misschien kan Berghuis wel als je aan de linkerkant in ieder geval zo’n speler haalt.

23-05-2024 17:33

DrFootball +15141

Berghuis aan de linkerkant is geen optie. Forbs heeft het extreem goed gedaan als 18 jarige in het 2e (onder 23) van Man C. Hij is nu net pas 20. Vorig jaar schreeuwden velen om het vertrek van Conceição en nu willen ze hem allemaal behouden. Ook hier weer geldt... geduld!

23-05-2024 17:38

Ajaxsupporter02 +14005

Waarom Van den Boomen en Tahirovic, maar geen Fitz-Jim en Mannsverk?

23-05-2024 17:20

DrFootball +15141

Inderdaad die laatste 2 zie ik beter passen bij het systeem wat Farioli voorstaat.

23-05-2024 17:24

DrFootball +15141

Ik zou als redactie de selectie eens langs het Farioli systeem halen. Dan zie je bijvoorbeeld dat hij graag werkt met diepgaande buitenspelers met een actie. Dan kom je eigenlijk tot de conclusie dat Berghuis en Bergwijn niet in zijn systeem passen. Henderson komt het beste tot zijn recht als lopende 8. Precies de plek waar Taylor het beste tot zijn recht komt. Zou zomaar eens kunnen zijn dat we afscheid gaan nemen van een hoop ervaring. Ik zie als 2e hoge middenvelder enorme kansen voor Vos. Mannsverk zou imo de 6 kunnen zijn die het beste past in dit systeem al heb ik het idee dat Farioli zomaar Fitz-Jim op deze plek gaat neerzetten.

23-05-2024 16:47

Sportvolgert +40403

Het is sowieso bijzonder dat we zulke buitenspelers hebben. Spelen beide enkel in de bal en nul diepgang. Gisteren,die nigeriaan, wow. Dat wil je toch zien van een buitenspeler. Nu snap ik dat die nooit meer zo goed zal spelen als gisteren maar het gaat om de intentie.

23-05-2024 16:49

Ajaxsupporter02 +14005

Fitz-Jim op die positie zou een uitstekende en logische keuze zijn gezien het spelsysteem.

23-05-2024 17:20

1Zlatan +5153

Breaking: Farioli moet eerst een half jaar wennen bij Jong Ajax. V Basten, vd Vaart en Sneijder gaan het eerste weer als Ajax laten foebullu dankzij hun geweldige Ajax dna. Basten doet de analyses, Vaart de grappen en Sneijder de liedjes.

23-05-2024 16:46

chriseverhard +3558

Word volwassen

23-05-2024 16:52

FysioPat020 +25677

Het broodje ossenworst is dood.
Lang leve salsiccia osseroni olandese.

23-05-2024 16:42

Amp +37639

"Het drukzetten bij OGC Nice gebeurt met het hele team, niemand uitgezonderd. Wanneer de linksbuiten doorstapt en drukzet op de rechtsback van de tegenstander, stapt het hele team mee."
Dat zou wel eens een keer weer fijn zijn ipv de gatenkaas waar de een geen idee heeft wat ie moet doen als de ander uberhaupt beweegt.

Dat lage opbouwen gaat nog wel een dingetje worden met de technisch vaardige spelers bij ons die onder druk kunnen/willen worden aangespeeld...

23-05-2024 16:40

Patrick020 +22308

Ik krijg wel echt weer zin in aankomend seizoen mannen, maar hoop wel op een beetje leuke transfers. Word zoals altijd weer leuk om te volgen

23-05-2024 16:38

Michael77 +0

Ik ben vooral benieuwd wie de bepalende spelers volgend seizoen zullen zijn.

23-05-2024 16:35

Ajaxfan31183 +16391

Nou duurt best lang voordat ze het officieel naar buiten brengen

23-05-2024 16:34

DrFootball +15141

De media-afdeling moet wat opnames maken voor een filmpje.

23-05-2024 16:36

Spuit11 +1285

Defensief was Taylor begin seizoen juist uiterst kwetsbaar. Viel die niet door de mand?

23-05-2024 16:29

peterVKV +6445

Dat vonden velen hier, maar die zijn nu stil.....

23-05-2024 16:57

Spuit11 +1285

Ik lees in deze tekst dat Taylor juist zo defensief sterk was.... Ik dacht dat sarcasme verboden was tegenwoordig

23-05-2024 18:25

Soccerskins v2 +43282

Ben wel benieuwd hoe Farioli het neer gaat zetten.

Godts - Brobbey - aankoop
Taylor - Henderson - aankoop
aankoop - Hato - aankoop - Rensch
Ramaj

Deze spelers lijken mij geschikt. Dan heb je sowieso een rechtsbuiten, rechts half, linksback en een rcv nodig.

23-05-2024 16:07

YugoVik +33116

Sutalo zal blijven, andere rechtsback

23-05-2024 16:11

Soccerskins v2 +43282

Dat weet ik niet zo zeker. We weten dat er binnen Ajax op een bepaalde manier gekeken wordt naar de aankopen van Mislintat en dat is niet super positief. Daarnaast heeft Sutalo niet bewezen beter te zijn centraal achterin dan Rensch. Daarom zou ik wel kunnen begrijpen als ze 15/20 miljoen voor hem meteen aanpakken.

23-05-2024 16:18

YugoVik +33116

Ik denk eerder dat ze begrijpen dat de speler door de omstandigheden minder presteerden.. Sutalo is veel en veel beter dan wat ie liet zien..

23-05-2024 16:21

Kryptonite +76742

Rensch is voor 'Farioli-bal' de laatste die geschikt is als rechtsback, maar mogelijk dat hij een metamorfose doormaakt onder Farioli.

23-05-2024 16:15

Soccerskins v2 +43282

Hoe kom je daarbij? Farioli speelt in de opbouw met de backs aan de binnenkant. Dat is iets waar Rensch juist goed in is.

23-05-2024 16:17

DankzijCruijff +48711

Idd. Vulde hij onder Ten Hag ook heel goed in bij afwezigheid van Nous. Zo goed zelfs, dat Nous begon te muiten (in de media) toen hij nadat hij weer fit was alsnog ff op de bank moest plaatsnemen.

Rensch is een gevalletje Taylor. Hebben beiden hun imago en uitstraling niet mee, waardoor het gros hier neigt hun minpunten uit te vergroten en pluspunten te miskennen.

23-05-2024 16:18

Kryptonite +76742

De backs van Farioli moeten heel hoog kunnen staan om overtal in de aanval te creëren én snel kunnen terugschakelen bij balverlies. Ik twijfel niet aan het voetballend vermogen van Rensch en aan zijn fysieke kwaliteiten (hij is behoorlijk snel en wendbaar). Maar hij is veel te dromerig, ongeconcentreerd en slap. En zo is hij al jaren, het is gewoon een karaktereigenschap. Ik sluit niet uit dat Farioli dat uit hem sloopt, maar Rensch in zijn huidige staat is niet de ideale back voor Farioli.

23-05-2024 16:23

Soccerskins v2 +43282

@DankzijCruijff

Ik vind Rensch ook nog altijd een stuk beter centraal (als rcv of 6 dus) dan aan de zijkanten. Helaas vormen hij en Hato geen complementair duo. Misschien wel een optie met Hato als linksback en Kaplan als lcv.

@Kryptonite
Als je het zo bekijkt is Rensch voor geen enkele trainer geschikt want dat eist iedereen. Ik ben wel van mening dat Rensch heel veel zou hebben gehad aan nog 2/3 jaar een type Bogarde in de staf.

23-05-2024 16:27

DankzijCruijff +48711

Dat zijn terechte punten van kritiek, Krypto, waardoor ik jouw twijfels wel begrijp. Zelf wel van overtuigd dat hij onder de juiste trainer weer kan voldoen aan de verwachtingen. Idealiter heb je spelers die onafhankelijk daarvan hun klasse kunnen laten zien, maar vaak werkt het helaas niet zo.

23-05-2024 16:28

YugoVik +33116

Rensch gaat verkocht worden, hij heeft een contract tot 2025 tenzij zijn contract verlengt word.

23-05-2024 16:29

Okocha078 +13780

Hato links en Kaplan lcv. En Vos op de plek van Rensch. De rest eens

23-05-2024 16:16

BakkalBijter +11628

Vos rechtsback? Kom ooooop

23-05-2024 16:29

Okocha078 +13780

Backs spelen aan de binnenkant als extra middenvelder bij Farioli. Rosario speelt daar ook regelmatig bij Nice. Vos heeft snelheid , fysiek en zal zeker in die rol kunnen groeien

23-05-2024 16:33

chriseverhard +3558

Henderson is weggggg die moet je zien te lozen en het word achterin
Aankoop kaplan aankoop aankoop.
Kaplan is stukken beter en verder dan hato.
En slappe drol rensch is al 3 seizoenen niks op rechtsback

23-05-2024 16:35

RJB1979 +25658

Ik realiseer me door al dat gelul over Ossenworst dat ik mij oprecht niet meer kan heugen wanneer ik dat voor het laatst heb gegeten en of ik het uberhaupt lekker vind.

23-05-2024 15:43

AFCACruijff14 +161327

Niks mis met een broodje worst.

23-05-2024 15:59

Tommyshelby +128739

Hopelijk leest Farioli zich genoeg in over onze eigen identiteit en onze eigen competitie, deze selectie moet je niet met een Ligue 1 bril bekijken.

Onze CV’s en keeper vind ik geschikt voor zijn voetbal, de backs een stuk minder. Op het middenveld mag er een vlot denkende en handelende CM bij en rechtsbuiten spreekt voor zich. Hopelijk krijgt ie het materiaal dat ie nodig heeft.

23-05-2024 15:33

Slang3 +45825

Fritzie season

23-05-2024 15:39

Tommyshelby +128739

Ik hoop het 🤞

23-05-2024 15:40

JohnDylan +21983

Hopelijk krijgt een middenveld met Taylor en Fitz-Jim als links- en rechtshalf ieder geval een eerlijke kans in de voorbereiding.

23-05-2024 15:44

DankzijCruijff +48711

Ik vrees dat dat te veel gevraagd is, hoewel ik er net zo op hoop als jij. 99% van de trainers denkt in schijnzekerheden op het middenveld, waardoor ze niet voor die combinatie zullen kiezen. Laten we hopen dat Farioli een uitzondering is, maar je kunt er beter niet te veel op hopen.

23-05-2024 15:49

AFCACruijff14 +161327

Taylor en Fitz. Jij wilt ze in de basis, ik wil ze ver buiten Ajax zien.

23-05-2024 16:00

DankzijCruijff +48711

Geef Fitzie op z'n minst een serieuze kans in de voorbereiding voordat je hem definitief afschrijft.

23-05-2024 16:06

Kryptonite +76742

Ik verwacht dat Farioli's hart een sprongetje maakt als hij Fitz-Jim ziet ballen. Is bij uitstek geschikt om als verbindingsspeler tussen de verdediging en het middenveld te dienen, én heeft een enorme motor en drive waardoor hij kan afjagen zoals Farioli dat graag ziet. Ik hoop van harte dat ze Fitz Jim op z'n minst de voorbereiding geven om zich te bewijzen aan de nieuwe trainer en niet daarvoor al van de hand willen doen om budget te creëren (wat levert Fitzie in zijn huidige staat ook op.......).

23-05-2024 16:18

Ajaxsupporter02 +14005

AFCACruijff14, wie wil jij wel in de voorbereiding zien dan?

23-05-2024 17:23

NipeB +15793

Dat doet hij toch bij uitstek? Zijn speelwijze aanpassen op team en competitie. Zie ook verschillen in hoe hij het aanpakte in Turkije en Frankrijk? Hato is onder Farioli mogelijk wel een goede back net als Rensch omdat je inverted speelt. Kaplan en Sutalo zijn dan de beide CV’s. Verder is het afwachten hoe hij precies gaat spelen. Dynamische 8-en zouden Taylor en Henderson kunnen zijn. Rechtsbuiten heb je wel echt nodig.

23-05-2024 16:13

GAjax31 +16071

Hopelijk vandaag nog zijn presentatie en interview. Ben echt toe aan een frisse wind bij Ajax.

23-05-2024 15:22

JohnDylan +21983

Als Sutalo en Kaplan komend seizoen centraal achterin staan zie ik liever dat Hato daar als ‘6’ voor wordt gezet dan dat hij op linksback blijft staan.

23-05-2024 15:21

Lazell +16989

Ben inderdaad benieuwd wat hij daarmee gaat doen. Je kan Rensch in balbezit ook het middenveld in laten komen en Hato laten aansluiten naast Sutalo en Kaplan. Rensch is defensief de minste en in balbezit (vooral in de as, het draaien, inspelen, doorbewegen, etc.) het beste, dus dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

23-05-2024 15:27

Breuk +25118

Taylor gaat het zwaar krijgen

23-05-2024 15:17

Soccerskins v2 +43282

Ik denk juist dat Taylor een van de weinige is die wel zeker is van een basisplaats volgend seizoen.

23-05-2024 15:21

Dollo +904

Ik mis een hoop posities in deze analyse. Wat voor backs hebben we nodig? Wat voor soort 10 hebben we nodig als we met 6 en 8 spelen.

Ramaj
Rensch-kaplan-hato-aankoop
Henderson
Berghuis-taylor
Aankoop-brobbey-godts

De rest met waarde verkopen

23-05-2024 15:15

AFCACruijff14 +161327

Ga weg met Rensch. Die moet je als eerste lozen. Ik wil twee felle backs die scherp verdedigen en ook aan de bal wat kunnen. God wat mis ik Mazraoui en Tagliafico. Of nog langer terug Trabelsi en Maxwell.

23-05-2024 16:01

C14 +22372

@Topreactie/Krypto

Natuurlijk ligt dat grotendeels aan de omstandigheden. En als iedereen zich dat besefte, was Taylor ook niet zo aangepakt en kop van jut gemaakt, en uitgefloten.

De aankopen zullen beter presteren bij betere omstandigheden, al ben ik er zeker van dat ze vrijwel allemaal niet goed genoeg zijn voor wat je na wil streven. De meesten zijn ook niet eens van het juiste type.

Ik denk dat vooral de jonge, eigen spelers zoals Hato, Taylor, Fitz-Jim (als ie nu wel eens de kans krijgt), Vos, Brobbey, Godts, Kaplan, Rensch veel beter zullen gaan presteren en spelen. Zij passen qua type en hebben ook heel veel potentie. Zijn zijn ook allemaal heel jong, en meer kwaliteit + ervaring erbij, een goede trainer die duidelijk is lijn in het spel, hebben vooral op hun presteren effect.

Ik ben echter bang dat de leiding van Ajax dat niet volledig inziet en een aantal van hen op die manier onderwaardeert, en er toch weer in mijn ogen onnodig aankopen bij komen.

23-05-2024 14:50

DankzijCruijff +48711

Haha, spot on wat betreft Taylor. De bias in beoordeling komt adhv alleen al dat voorbeeld te vaak pijnlijk naar voren hier. Doel daarmee overigens niet op Krypto, hoewel hij ook kritisch is geweest op Taylor. Dat mag ook. Doel meer op anderen die hier selectief hebben lopen foeteren op o.a. Taylor.

23-05-2024 15:02

C14 +22372

Misschien omdat ze onbewust wel meer in hem zien en meer van hem verwachten. Denk ik niet hoor, maar juist dan moet je ook de omstandigheden in ogenschouw nemen.

23-05-2024 19:20

AFCACruijff14 +161327

Haha Taylor liep geen meter teveel voor Ajax tot het publiek echt klaar met hem was. Daarna zag je hem plots buffelen. Taylor heeft gewoon weinig Ajax kwaliteiten. Lekker verkopen, zal best een gewilde speler zijn.

En Fitz Jim haha. Die kan Excelsior niet eens aan.

23-05-2024 16:02

Ajaxsupporter02 +14005

Fitz-Jim speelde elke keer prima bij Excelsior. Hou eens op met onzin verkondigen. En wat zijn Ajax kwaliteiten? Taylor heeft die juist wel. Techniek, vermogen om te combineren en strakke passing bijvoorbeeld.

23-05-2024 17:26

AFCACruijff14 +161327

Haha o ja, daarom zat hij op de bank en daarom gaf Excelsior nauwelijks tegengas toen Ajax hem weer wilde.

Fitz Jim is een absolute lichtgewicht met veel te weinig kwaliteiten om het bij Ajax te maken. Maar goed, hier zit een verstokte groep die hard fans van hem die over 10 jaar nog steeds roepen dat hij in Ajax 1 hoort ook al heeft hij er een loopbaan bij Heerenveen, FC Koln en PEC Zwolle opzitten.

23-05-2024 17:36

C14 +22372

@AFCA

Speelde na lang blessureleed en na eerst goed fit worden gewoon basis bij Excelsior, en dat niet eens op zijn positie. Een voorwaarde van Excelsior was dat ze eerst zelf een goede vervanger zouden regelen, dat hebben ze gedaan in de persoon van Goudmijn.

Question, in welke aspecten is Sylvano Vos beter dan Fitz-Jim? Het enige wat je kan verzinnen is fysiek. En dat is niet eens voetbaltalent. En fysiek staat Fitz-Jim gewoon zijn mannetje, dus nergens op gebaseerd. 'Beest' Vos ook 72 kilo, Fitz-Jim 70...

Daarbij is voetbal geen rugby, en is Fitz-Jim onder meer zo goed door behendigheid en lichtvoetigheid.

Fitz-Jim is enorm technisch, handelt vlot, denkt ook stap vooruit, veel balgevoel, fijne dribbel, draait vlot weg en keert makkelijk en snel, heeft inzicht en creativiteit, en wat flair en 'gogme'. Dat zijn heel wat kwaliteiten, die ook uitstekend bij Ajax passen.

Dus onderbouw maar eens waarom het een lichtgewicht zou zijn.

23-05-2024 19:29

C14 +22372

@AFCA

Als je wat beter gekeken had, had je gezien dat Taylor als 8 werd neergezet, maar speelde als een diep lopende 10 die constant in de 16 van de tegenstander kwam. Maar dat ook van hem verwacht werd steeds helemaal mee terug naar de eigen 16 te rennen. Dat is helemaal niet te belopen.

Hij was en is altijd in beweging, reken maar dat hij van iedereen veelal de meeste meters maakte. Maar dat wordt niet gezien.

En wat Ajaxsupporter zegt; juist Taylor begrijpt het Ajaxspelletje en is daar geschikt voor; hele goed functionele techniek, met strakke aannames, strakke, harde, accurate passing over de grond, combinerend vermogen, slim en handig in benarde situaties, snel handelend, denk stap vooruit.

Ook hier, onderbouw maar eens waarom Taylor niet goed genoeg is en weing Ajaxkwaliteiten heeft.

23-05-2024 19:35

Ajaxsupporter02 +14005

Daarom stond hij in de basis en daarom wilde Excelsior hem juist niet kwijt. Je verkondigt wederom onzin.

Suggereren dat zijn loopbaan er zo uit gaat zien is ook complete onzin.

Je gaat totaal niet op de inhoud in en legt totaal niet uit waarom hij dan zogenaamd te weinig kwaliteiten zou hebben.

23-05-2024 19:49

C14 +22372

Dat laatste doet werkelijk geeneen Taylor of Fitz-Jim criticaster.

Bij Fitz-Jim is het dan ook zijn zogenaamde gebrek aan fysiek, wat gewoon nergens op slaat, want nooit is aangetoond dat hij daar hinder aan ondervindt. Ja, bizar allemaal. Alsof Ajaxmiddenvelders ook Getafe-achtige types moeten zijn, bikkelaars met fysiek, hard werkend. Dat past meer bij Feijenoord van weleer.

23-05-2024 19:53

VakM +2185

Brobbey wat te winnen in lichtvoetigheid ? Zal een hele klus worden als hij sprint gaan er spontaan autoalarmen af op P1

23-05-2024 14:48

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Die fantastische bal van Berghuis buitenkant voet, waar Brobbey hem gewoon totaal niet onder controle kreeg, vond ik toen wel schrijnend. Het is dat hij uiteindelijk de bal nog voor kon geven en Berghuis hem scoorde, maar de kans leek compleet weg te zijn door zijn harde voeten.

23-05-2024 15:25

Lazell +16989

Vind dat hij al heel wat gewonnen heeft. Eerst was het echt een rots die zich alleen maar in de tegenstander kleunde, nu draait hij regelmatig open, zie ik hem zelfs wel eens kappen, maar veel meer als dit gaat hij ook niet winnen. Zo'n bonk krijg je nooit lichtvoetig.

23-05-2024 15:31

nightgoat +30944

Drie seizoenen lang, voor onze club uit Amsterdam.

23-05-2024 14:35

Arieajax +1153

Met kerst zij we kampioen met kerst zijn we kampioen

23-05-2024 14:20

daslogisch1 +10177

No doubt👊

23-05-2024 14:26

Danielson +50294

Dan pas?

23-05-2024 16:15

VOETBALisOORLOG +1780

Snelle wisseltruck van 4-3-3 naar een 5-4-1 formatie 👀

23-05-2024 14:11

daslogisch1 +10177

Wel slim om verschillende speelstijlen te hanteren als hier om gevraagd wordt. Niet stoïcijns met 1 systeem blijven spelen in een wedstrijd omdat dit nu eenmaal het Ajax-spelletje is.

23-05-2024 14:27

driehoekjes +3344

het Cruijff spelletje was/ is ook flexibel

23-05-2024 14:31

VOETBALisOORLOG +1780

Potter heeft misschien iets meer ervaring, maar speelt meestal onder een 5-3-2 met twee vleugelaanvallers. Farioli is creatiever en avontuurlijker in mijn ogen en past dan ook beter op dit moment bij Ajax. Dat het een fan van Cruijff is, zal dan ook de doorslag geven op het veld en in zn visie, samen met mensen binnen de club. Terug naar de basis van het spelletje.

25-05-2024 06:35

VOETBALisOORLOG +1780

Klopt, maar ook Cruijff was heel gedetailleerd zoals Farioli dat ook is. Hoe je bal moet koppen tot en met het ingooien van de bal, etc. Overal zit een idee erachter en een bepaalde filosofie.

25-05-2024 06:38

TooGoodToBeTrue +1929

Heel misschien, maar dan ook heel misschien is het wellicht verstandig om een opstelling te maken op basis van de kwaliteiten van de spelers i.p.v. dat de spelers zich moeten schikken na een bepaald systeem. Want dat laatste heb ik inmiddels al tig coaches zien doen en dat loopt nooit goed af.

23-05-2024 14:09

Opnaarde4eSter +1590

De huidige selectie is middelmaat (5e plek)
Slechts een handjevol (4á 5) spelers heeft de vereiste kwaliteiten.
Dus de uitverkoop kan beginnen. Doorselecteren

23-05-2024 14:08

Danielson +50294

Die middelmaat was sowieso derde geworden als Steijn de eerste acht wedstrijden niet zou hebben 'gecoacht'.

23-05-2024 14:22

MarkP +21671

Met sutalo en gaaei achterin? Nahhhhh

23-05-2024 14:33

papflapjes +7090

@MarkP
Na Steijn stonden we letterlijk in de top 3 meeste punten. Dit is de eredivisie, niet de moeilijkste competitie.

23-05-2024 14:39

woutpeters08 +3036

Zo dat door dekken tot ver tot de helft van de tegenstander is echt heel gedurfd. Maar wat kijk ik er naar uit om dat bij Ajax te zien

23-05-2024 14:05

mokum410 +3261

After Bayer Leverkusen's defeat in last night's Europa League Final.

Ajax remain the only team in world football to win both the domestic league and a continental competition unbeaten (Eredivisie & Champions League in 1994/95)😎

1995 voor altijd

23-05-2024 13:25

Yaeron +6379

Zo, dat wist ik niet. Wát een prestatie.

23-05-2024 14:03

Been +12466

Die Duitsers mochten er ff aan snuffelen

23-05-2024 14:17

WantAmsterdam +116101

We hadden dat jaar ook gewoon de beker moeten winnen. Kwartfinale naar verlengen eruit tegen Feyenoord, doet dan toch wel pijn.

23-05-2024 14:57

RJB1979 +25658

We mogen van mij ieder seizoen er in de kwartfinale uit tegen Feyenoord als we daarnaast kampioen worden en de CL winnen. Wordt ook wel tijd want Madrid begint een beetje uit zicht te raken.

23-05-2024 15:07

WantAmsterdam +116101

Bestaat uiteraard geen causale samenhang. Gewoon altijd voor alle drie gaan.

23-05-2024 15:14

Hersenspinsel +8012

Dat is nog eens een prachtige offtopic.
🏆

23-05-2024 14:59

manvanglas +1336

Het klinkt vooral alsof Farioli het dit seizoen bij Ajax goed had kunnen doen met zijn tactiek, gezien de spelers die we nu hebben. De vraag is alleen: welke spelers hebben we volgend seizoen en werkt het dan?

23-05-2024 13:15

ijzerchef +3144

Ik denk dat het volgende seizoen het alleen maar beter zal zijn omdat hij mee kan denken met de samenstelling van de selectie.

23-05-2024 14:17

manvanglas +1336

Meedenken idd, maar hij is de passant in dit verhaal en dus krijgt hij (lijkt mij) niet alleen maar zijn zin. De bodem raakt in zicht na wanprestaties op sportief en transfer vlak van de afgelopen jaren

23-05-2024 14:31

Moonlight +2225

Je kunt tactiek maken wat je wilt maar als het niveau van de spelers dit niet aan kunnen houd het op.
Ik vind het niveau van de Ajax spelers bijzonder laag.
Je kan je ogen niet sluiten dat Ajax weinig titel geen enkele speler heeft van niveau.

23-05-2024 13:08

YugoVik +33116

Ja daarom winnen ze ook van de nummer 3 thuis..

23-05-2024 13:14

Moonlight +2225

Je spreekt over een wedstrijd over het hele seizoen.
Dat was de beste wedstrijd van Ajax.
Dus jij kijkt naar een wedstrijd ipv het hele seizoen?.
Zelfs de beker was ver onder niveau..
Ik ben blij met Franschesco Farioli . Ik verkoos hem boven Ten Hag omdat hij nog jong en vernieuwend is en het goed deed in Turkije en Frankrijk. Bij Ten Hag heb ik goch zoiets van , hij had ook topspelers ter beschikking . Bij united ook maar krijgt hij het niet meer voor elkaar.

23-05-2024 14:36

mdm89 +1526

Is goed, Marco.

23-05-2024 13:28

champhead +14346

Omari Hutchinson wordt al een lange periode gevolgd, en is ook meerdere malen fysiek bekeken.

De interesse is bij Chelsea kenbaar gemaakt en de speler is enthousiast gemaakt voor een lange termijn perspectief.

De Amsterdammers hebben meerdere ijzers in het vuur.

Twitter Bron: TransferwatchNL > is een bron waarbij Klerry aangeeft goede contacten te hebben binnen de club.

23-05-2024 13:04

Slang3 +45825

in ieder geval qua type wat we zoeken, qua huidig niveau nog niet echt

23-05-2024 13:58

Yaeron +6379

Dat zou fantastisch zijn. Ik ben enorm fan!

23-05-2024 14:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.