Farioli: 'Cruijff is één van de voetbalmentoren die ik in mijn leven heb gehad'

door Jari Perridon 179

Bron Voetbal International

Farioli: 'Cruijff is één van de voetbalmentoren die ik in mijn leven heb gehad'

door Jari Perridon 179

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli wil nog niks kwijt over zijn waarschijnlijke overstap naar Ajax. Na zijn voorlopig laatste wedstrijd als trainer van OGC Nice ging hij op de persconferentie dieper in op zijn spelopvattingen en hoe hij wil dat zijn ploeg speelt.

OGC Nice speelde midweeks tegen Paris Saint-Germain en miste op zondagavond een aantal cruciale spelers, waaronder aanvoerder Dante. De 19-jarige Antoine Mendy stond achterin als zijn vervanger en ging bijna cruciaal in de fout tijdens de opbouw. Het leverde Lille bijna een grote kans op, maar Farioli applaudisseerde voor de jonge verdediger. Dit is iets waar Farioli voor staat: dapper en onverstoorbaar opbouwen van achteruit.

'Dat is iets dat de spelers eerst wel moeten accepteren', citeert Voetbal International Farioli op de persconferentie. 'Onze manier van spelen vraagt soms wat risico’s en verantwoordelijkheden. Met de bal, maar ook zonder bal. Ik weet dat wij veel vragen van onze spelers, dat het zwaar kan zijn. Maar wij hebben het geluk gehad om een spelersgroep te vinden met zulke honger en toewijding. Dan is het leven van een coach een stuk makkelijker. Ik weet: als ik dingen aandraag die bijdragen aan hun ontwikkeling, dan gaan ze het doen. Ik ben heel trots op de 25 spelers in de kleedkamer. Want wat zij dit seizoen gedaan hebben, is voor mij iets heel speciaals', spreekt de Italiaan lovend over zijn ploeg.

Farioli vraagt veel van zijn spelers

Farioli zijn ploeg is de minst gepasseerde van de hele Ligue 1. Nice kreeg dit seizoen maar 29 doelpunten tegen. Toch geeft Farioli aan dat hij 75 procent van de tijd besteedt aan het aanvallen. Een goed opgebouwde aanval van achteruit geeft Farioli het gevoel van voldoening. 'Dat is het resultaat van vele maanden werken en iedereen pushen in dezelfde richting. En van spelers soms ook een beetje uit hun comfortzone te halen. Want nogmaals, wat wij willen, vraagt veel van de spelers. Uit mentaal oogpunt, uit cognitief oogpunt, maar ook uit fysiek oogpunt. Het vergt veel werk en energie, van maandag tot zondag. Herhalen, herhalen, herhalen. Dat is voor mij de enige manier', benadrukt de Italiaanse oefenmeester.

'Sinds ik begonnen ben als coach, wilde ik proberen deze honger en toewijding over te brengen op mijn spelers. Mijn eerste dagen hier heb ik geprobeerd mijn visie uit te leggen. Natuurlijk is een leerproces nooit lineair, er zijn altijd ups en downs, maar toen dat duidelijk was, denk ik dat de spelers voelden dat het iets was waardoor zij op een positieve manier voor de dag komen. Ik denk dat het een voetballer energie geeft: een kans om dapper te zijn, en de vrijheid om soms ook fouten te maken. Het is een kwestie van herhalen, van werken. Meer nog dan het tactische, heb ik genoten van de toewijding, de honger en de bereidheid die ze hebben laten zien op het veld. Als je spelers alles geven tot het laatste moment, is er niets meer dat je kunt wensen', vervolgt Farioli.

Zijn filosofie, die gebaseerd is op vele passes om de tegenstander in beweging te brengen en te profiteren van de ruimtes die daardoor ontstaan, is ontstaan door zijn voorliefde voor verschillende trainers. Zo noemde hij eerder al eens de naam van Pep Guardiola als inspiratiebron. 'Natuurlijk: Johan Cruijff, dat is duidelijk. Ik heb het al vaker gezegd: Cruijff is één van de voetbalmentoren die ik in mijn leven heb gehad, om het zo te noemen’, vertelt Farioli als hij naar zijn inspiratiebronnen wordt gevraagd door de Nederlandse pers.

Vertrek van Farioli lijkt een logische keuze

Vragen over Ajax gaat hij netjes uit de weg. De Italiaan heeft aangegeven het niet netjes te vinden tegenover zijn huidige werkgever om over Ajax te praten. Volgens William Humberset van de regionale krant Nice-Matin is het logisch dat Farioli een stap gaat maken. 'De technisch directeur neemt ook afscheid, dus dit is een logisch moment voor Farioli om te vertrekken. Nice is al hard op zoek naar opvolgers, ik verwacht niet dat ze hem deze geweldige kans om naar Ajax te gaan, zullen ontnemen', is hij van mening.

'Het project van Nice is ook niet meer wat het geweest is. Sinds INEOS (de eigenaar, red.) ook Manchester United heeft overgenomen gaat er minder aandacht, en geld, naar Nice. De verwachting is dat er veel spelers zullen vertrekken en het is de vraag wat daar voor terugkomt. Terwijl de selectie nu al eigenlijk niet ideaal is samengesteld voor zijn manier van spelen. Bij Ajax zijn ze dat natuurlijk veel meer gewend', vult Cyril Olives van L’Équipe aan.

Lees meer over:
Plaats reactie

DankzijCruijff +48731

Teksten van deze man klinken als muziek in de oren. Dit gaat een goede match worden, mits hij de tijd krijgt om zijn visie te implementeren.

20-05-2024 20:48

stopperspil +11264

Farioli: “ Een goed opgebouwde aanval van achteruit geeft Farioli het gevoel van voldoening. 'Dat is het resultaat van vele maanden werken”.
OK dan maar snel beginnen met aankopen en trainen over een maand begint de voorbereiding al.

20-05-2024 19:00

kakhoofd3 +4182

Stress!!!

22-05-2024 01:08

Henkjanklaas +20686

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2024/05/deze-aankoop-van-ajax-was-volgens-de-scouting-volledig-ongeschikt
Als er nu nog lieden zijn die de RvC en die Duitser beschermen dan breekt mijn klomp.
Zo jammer dat deze RvC en Mislintat vrij uit gaan. Hebben ons cluppie vele jaren terug geworpen.

20-05-2024 18:58

Bobje99 +7312

Ik verdedig helemaal niemand, maar dit zijn wel rapporten van scouts die niet met elkaar praten en alles leken te lekken wat ook maar enigzins relevant leek. Niet goed te praten maar ook niet heel gek dat je dat kantoortje dan wel eens voorbij loopt.

20-05-2024 19:22

Dubbelvla +8560

Het is geen wedstrijdje wie het meest onbekwaam is—alle rot moet verwijderd worden.

Daarnaast zou je kunnen zeggen dat als ze zonder met elkaar te praten tot ongeveer het zelfde resultaat komen, ‘ongeschikt’, dan zegt dat wellicht genoeg?

21-05-2024 08:24

Henkjanklaas +20686

Zo is het maar net

21-05-2024 21:32

stopperspil +11264

Farioli: “Maar wij hebben het geluk gehad om een spelersgroep te vinden met zulke honger en toewijding. Dan is het leven van een coach een stuk makkelijker.” OK nu onze “patatspelers” nog.. dat zou heel mooi zijn.

20-05-2024 18:56

FysioPat020 +26584

Totaal geen vertrouwen in Kroes als hij al van Gaal in gedachten had als nieuwe trainer en persé een technische functie voor Schip wil creëren.
Twee keer Ajax DNA teveel.

20-05-2024 18:42

GNBL +90768 moderator

Zorgelijk inderdaad. Houtje-touwtje beleid.

20-05-2024 18:49

FysioPat020 +26584

Hoe heet het kleine kereltje op je profielfoto?
Zeg niet Devyne.

20-05-2024 18:57

fluwelenlinker +12038

Want wat is er precies mis met Van Gaal? Dat zou by far de beste optie zijn geweest.

20-05-2024 19:29

FysioPat020 +26584

Lekker terug gebombardeerd in het stenen tijdperk.
Nee, dank je.

20-05-2024 19:30

fluwelenlinker +12038

Heb je gelezen wat de aanpak van Farioli is? Die verschilt nauwelijks van die van Van Gaal.

20-05-2024 19:31

Biss +10906

Klinkt hartstikke leuk allemaal.
Maar wat heeft hij precies van zijn mentor Cruijff overgenomen? Speelt hij vanuit (dezelfde) principes, zoals Cruijff deed?

20-05-2024 18:34

Tommyshelby +130556

Tim van Duijn:

"Van beide kampen hoor je dat het deze week rondkomt."
"We praten maar met 1 club en dat is Ajax."
"Geen sprake van een hijack van Brighton."
"Afreizen Kroes en Beuker richting Frankrijk is onzin."

20-05-2024 18:32

Harrier Du Bois +39202

Ben best zeker, zo'n 90%, dat hij komt en ik ben 100% zeker dat hij een succes gaat worden hier. De aandacht voor elk detail, groot of klein, is kenmerkend aan goede trainers en dat oog voor detail heeft hij. Slimme vent, dat is de basis, het brein.

20-05-2024 18:11

Henkjanklaas +20686

Het is echt te hopen dat Ajax de juiste beslissing neemt inzake deze trainer. De druk is enorm want we kunnen ons op geen enkel vlak meer een mispeer permitteren. Straks tijdens de transferperiode wordt het nog spannender. PSV en zelfs Feye zullen ook niet stil zitten op de transfermarkt en zeker wat betreft PSV is het niet ondenkbaar dat die nog beter worden komend seizoen. Dit terwijl het gat nu al ongekend is met zo’n dertig punten verschil !

20-05-2024 17:17

Arjuna +3732

mee eens, zijn succes zal ook afhankelijk zijn vd kwaliteit van zijn staf. Ben benieuwd maar heb een goed gevoel bij deze Farioli.

20-05-2024 17:54

stopperspil +11264

Staat of valt met de nieuwe selectie

20-05-2024 18:58

DebesteclubvanNL +988

Ja, deels eens. Echter dachten ze in 2019 hetzelfde in Eindhoven en kijk waar ze nu staan. De bal is rond, komt allemaal weer goed!

20-05-2024 18:59

Sunny +9600

Oeiii, met hun onvoldoende techniek en gebrek aan voetballend vermogen zijn o.a. Sutalo, Mansverk en Tahirovic volkomen ongeschikt om dit spelletje te spelen. Bye, bye

"Wat opvalt in het spel zelf, is hoe Nice probeert om 90 minuten lang op te bouwen van achteruit. Met duidelijke spelpatronen. De achterballen van keeper Marcin Bulka zijn daarbij een attractie op zich.

Voor de neus van de Poolse doelman verzamelen zich steeds zes veldspelers van Nice. Zij gaan heel laag op het veld staan in en rond het eigen strafschopgebied. Twee man blijven dieper weg bij de linker- en rechterzijlijn, met denkbeeldig het kalk aan hun schoenen.

En helemaal voorin staat de Brian Brobbey van Nice, de Ivoriaan Evann Guessand. Hij wacht bij de middenlijn. Als de fysiek sterke spits op wie altijd de lange bal kan worden gegeven als escape.

Maar het stokpaardje van Farioli: eerst altijd proberen kort op te bouwen vanuit zo’n achterbal. Lef tonen en door de eerste lijnsdruk van de tegenpartij heen spelen."

20-05-2024 17:17

Bobje99 +7312

Maar wat doe je als de tegenstander niet hapt en op eigen helft blijft hangen, wat tegen Ajax vaak het geval is. Sta je daar met 6 spelers voor je eigen goal.

Ik hoop dat dit een coach is die snel een goede analyse kan maken van wat voor kwaliteiten er in de groep zitten en hoe dat het best tot zijn recht komt en niet een speelstijl overal wil toepassen.

20-05-2024 19:26

Koningtoto +60956

Kijk. Dit neemt al een deel van mijn twijfels weg. Zeg je Cruijff, dan zeg je Ajax voetbal. Ajax DNA JAAAAA.

Gauw regelen die handel we moeten zsm door. En hij moet een selectie hebben waar hij mee wil voetballen.

20-05-2024 17:16

Tommyshelby +130556

“Terwijl de selectie nu al eigenlijk niet ideaal is samengesteld voor zijn manier van spelen. Bij Ajax zijn ze dat natuurlijk veel meer gewend”

Haha, beetje onwetende uitspraak. Onze selectie zit vol met mismatches, ook als je het vertaalt naar Farioli voetbal. Veel werk aan de winkel voor Cowboy Kroes. Dit zou een goede eerste versterking zijn.

20-05-2024 16:49

Ajacied33 +37058

Maar ik begrijp ze wel. Natuurlijk is het al 2 seizoen dramatisch bij ons, maar in grote lijnen en wat mensen zich herinneren is en blijft dat Ajax een ploeg is dat altijd naar voren wilt en gepaard gaat met het drukzetten van Farioli

20-05-2024 17:02

Nr.10 +111832

Volgens mij zijn we de fase van lullen nu wel voorbij, en wordt het tijd voor de fase van tekenen.

20-05-2024 16:31

nightgoat +31458

En J.C. zag dat het goed was.

20-05-2024 16:31

FysioPat020 +26584

Iemand een " mentor " noemen alhoewel je hem nooit hebt leren kennen vind ik een beetje ver gaan. Maar goed, toch denk ik dat je zoiets niet zegt als je niet serieus met Ajax bezig bent naar mijn bescheiden mening.
Die komt dus.

20-05-2024 16:30

Bobje99 +7312

Mislintat wist ik zijn eerste weken ook een hele goede link te leggen naar Rinus Michels. Dat gaf ook veel vertrouwen en het idee dat hij echt wist waar hij terecht was gekomen. Niks bleek minder waar.

20-05-2024 19:28

Ajaxfan31183 +16391

Ik noem pas iemand een mentor die mij ook daadwerkelijk wijze lessen heeft gegeven ipv iemand zo te noemen door wat videobeelden .

20-05-2024 16:28

Nr.10 +111832

Okay. Sommige mensen leren heel veel van anderen zonder direct persoonlijk contact met die mensen te hebben. Via boeken bijvoorbeeld, en nu inderdaad ook makkelijk via opgenomen lezingen e.d.

20-05-2024 16:30

Ajaxfan31183 +16391

Maar dan ben je meer professor dokter anders

20-05-2024 16:38

Nr.10 +111832

Doctor (i.e. iemand die geleerd is, iets anders dan een (medische) dokter).
En dat hoeft natuurlijk niet, iedereen kan boeken kopen en/of via internet contact maken met de geweldige schat van wijsheden opgeschreven of gesproken door reeds overleden mensen, en daar inspiratie aan ontlenen.
Sterker nog, de vraag is waarom je dat in hemelsnaam niet zou doen.

20-05-2024 17:51

Danielson +50663

Boszioli.

20-05-2024 16:25

Dolblij +45837

Ja, dus meer een inspiratiebron dan een mentor. Ook goed, is niets mis mee. Farioli zal echt niet de enige trainer zijn die zich, en dat volledig terecht, met de voetbalopvattingen van Cruijff bezig houdt.

20-05-2024 16:23

SwissAjaxFan +3972

Ajax zou de beste papieren hebben om Francesco Farioli te strikken. De trainer van OGC Nice staat er echter ook goed op bij Brighton & Hove Albion.

Ajax leek de enige geïnteresseerde in de Italiaanse oefenmeester, tot Brighton-trainer Roberto de Zerbi plotseling bekend maakte na dit seizoen afscheid te nemen. Sindsdien staat Farioli er ook goed op bij de club aan de Engelse zuidkust. Voetbal International weet echter dat Ajax een streepje voor zou hebben bij de oud-keeperstrainer.

Ook verschillende Italiaanse clubs zouden Farioli graag volgend seizoen als hoofdtrainer voor de groep hebben, maar de 35-jarige oefenmeester zou een zwak hebben voor de club uit Amsterdam. Zowel Ajax als FC Barcelona zouden perfect bij zijn eigen filosofie aansluiten.

20-05-2024 15:46

Praagout +1413

Zelfs als maar de helft van het verhaal klopt moet dit 'n verademing worden na mooie Johnny.

20-05-2024 15:32

Dapperestrijders +4743

Wat weet hij nou van Cruijff. Daar is hij toch veel te jong voor?

20-05-2024 15:30

JTajax +10722

Geschiedenisles

20-05-2024 15:41

Dapperestrijders +4743

Weet, dat Bosz een een groot aanhanger van de Cruijff filosofie is. Bosz ging in zijn tijdals trainer bij Heracles en Vitesse anoniem de trainingen van Cruijff bezoeken.

20-05-2024 15:53

fluwelenlinker +12038

If you don't know the past you don't know the future.

20-05-2024 16:37

Dapperestrijders +4743

Ik heb altijd zoiets van, zolang er nog niet is getekend, is niets zeker. Zelfs Slot heeft nog niet definitief getekend bij Lpool.

20-05-2024 15:24

Flaco +19597

Eindelijk een intelligente trainer met visie in plaats van een tokkie of een sympathieke oud speler zonder kennis van zaken.

20-05-2024 15:04

Dapperestrijders +4743

De praktijk zal het leren.

20-05-2024 15:54

willem1958 +8937

Ik zie het wel zitten met Farioli, iemand die nadenkt over het spelletje maar ook de mens, dat doet me aan van Gaal denken bijv.
We hebben nu meerdere Nederlandse trainers gehad en na ten Hag geen successen meer gehad dus laat een buitenlander het maar 'ns proberen.
We hopen op een goede transferzomer natuurlijk maar ook dan is de trainer wel cruciaal, zonder Slot of Bosz hadden PSV en Feijnoord ook niet zo gevoetbald als ze nu hebben gedaan dus laat 't bij ons nou ook weer 'ns een keertje raak zijn.

20-05-2024 14:58

Starring +4711

Enige wat mij nog boeit is de officiële bekendmaking van Farioli als nieuwe coach van Ajax, De rest van de berichtgeving kan mij gestolen worden!

20-05-2024 14:51

wijzijndebeste123 +166770

T blijft me dwarszitten dat Van t Schip dus mee gaat praten over de selectie en aankopen. Laat vakmensen als Beuker en Farioli dit lekker samen doen. Schip kan dat alleen maar id war schoppen met zijn onkundige adviezen. Daarnaast zal hij er niet objectief in staan. Immers zal hij natuurlijk nooit adviseren om Mikautadze terug te halen want als die het dan opeens geweldig bij ons doet dan legt dat bloot hoe onkundig Schip is.

20-05-2024 14:41

gusanito +5463

Hij gaat aankopen beoordelen, maar volgens mij pas nadat ze aangetrokken zijn. Zo las ik het in ieder geval. Niet op de manier dat hij betrokken zal zijn bij het aankoopbeleid.

20-05-2024 14:46

MisterAFCA +6472

Dan hoef je ze niet meer te beoordelen. Je gaat ook je reet niet afvegen voor het schijten…

20-05-2024 14:55

RJB1979 +26148

Nou soms heb je wel eens een wind met extra's en dan is dat toch geen overbodige luxe.

20-05-2024 15:34

JTajax +10722

Wat heeft dat nou weer voor zin?

20-05-2024 15:43

MisterAFCA +6472

Dan heb je feitelijk toch gescheten maat

20-05-2024 22:25

lexy88 +8837

Eens, maar ik denk niet dat Farioli en Beuker zich laten tegenhouden door van 't Schip. En als hij dat zelf ook merkt, zal hij opstappen. Hij heeft een contract tm 2025, dus echt lang gaat het sowieso niet duren

20-05-2024 14:52

Babangida83 +24010

DIt is puur sentiment. En elke koekenbakker met een beetje voetbalverstand zou Mikautadze nooit terughalen. Ontbreekt alles, maar dan ook alles voor het Ajax-spelletje. Behalve zijn techniek en doelgerichtheid.

20-05-2024 15:18

Sportvolgert +41170

Behalve techniek, snelheid, een actie en scorend vermogen is het een matige aanvaller 😉

20-05-2024 15:23

JohnDylan +23244

Het enige wat Miktautadze volgens mij mist voor het Ajax spelletje is de drive om de gehele wedstrijd hoog druk te zetten. Het mooie van Totaalvoetbal is nou juist dat het in balbezit tactisch enorm flexibel is waardoor het optimaal gebruik kan maken van de kwaliteiten van een spelers en tegenlijkertijd de zwakke punten van die speler op kan vangen. Het probleem is dat Ajax zelfden een Totaalvoetbal trainer heeft waardoor er een veel te star beeld van ‘Ajax spits’ is ontstaan.

Ik hoop (tegen beter weten in) dat Metz hun optie tot koop niet ligt en Farioli ervoor kiest om Mikautadze erbij te houden. Als hij de tactisch intelligente hoofdtrainer is die hij volgens de omschrijvingen in de media is zal hij wel begrijpen hoe Mikautadze binnen het Ajax spelletje kan worden gebruikt.

20-05-2024 16:05

Babangida83 +24010

Haha, touché

20-05-2024 17:18

Babangida83 +24010

@John, een aantal dingen die mij opvielen bij Mikautadze.

1) hele solistische speler. Is echt t eindstation van de aanval. (en dan bedoel ik niet het type puntspeler.)

2) Hij zet gewoon geen druk op de bal. Helemaal niks. Ook geen schijndruk. Dan kun je dus al niet meer met een hoge verdediging spelen.

3) Zijn werkethiek zonder bal is bijzonder laag. Als je denkt dat Berghuis niet met zijn man meeloopt, wacht tot je Mikau ziet. Dat betekent dat de speler achter hem altijd tegen 2 man staat, want hij loopt per definitie nooit met zijn man mee.

4) Topsportmentaliteit, Als je zijn teksten leest over Ajax en dan de realiteit hoort over wat er is gebeurd, dan kom ik tot de conclusie dat hij er zelf ook niet veel voor wilde doen.

Dat vind ik een typische counterspeler die in een ploeg wil spelen, waar hij t mannetje is. Het lijkt me een erg goede speler, maar in alles iets voor een kleinere club die op de counter speelt. En misschien dat hij bij een Atletico wél past. Die hebben een georganiseerd blok, waar hij van kan profiteren. Maar ik vind dit overduidelijk een diamantje die 1) wel erg veel geslepen moet worden nog en 2) niet bij Ajax past als speelstijl.

Bosz wist Ziyech ook te raken en om te schakelen. Maar Ziyech had dit al in zich, is in Nederland gevormd. Mikau helemaal niet. Moet opnieuw ons spelletje leren begrijpen en dan is t nog maar de vraag of dat gaat lukken. De Ligt had bij Juve ook gewoon 1.5 jaar nodig. En dan spreekt hij ook nog eens geen Engels. Ik denk wishful thinking. Een té lang project. En we moeten juist snel stappen gaan maken. En dat hebben ze bij Ajax ook wel gezien.

En totaalvoetbal is volgens mij gebaat bij teamspelers, die tactisch goed onderlegd zijn. Dat zie ik bij Mikau helemaal niet.

Maar we hebben Brobbey en Akpom. Die mekaar perfect aanvullen. Dus ik begrijp sowieso de wens niet.

20-05-2024 18:03

mickey2602 +4804

@wijzijndebeste,eerst schrijf je dat John mee gaat praten over de selectie en aankopen om vervolgens te schrijven dat hij dan nooit zal adviseren om Mikautadze terug te halen. Tussen mee praten en adviseren zit wel een verschil. Een advies kunnen Beuker en Farioli naast zich neerleggen en anders zou het nog altijd 2 tegen 1 zijn als Beuker en Farioli hem wel willen hebben.

20-05-2024 15:18

AjaxJC14 +240

Ik heb echt zin in weer een tactisch vernuftige trainer na 2 jaar ellende.. Typerend is dat onze keeper en spits worden gezien als de lichtpuntjes van het seizoen. Toevallig de 2 posities die het minst met tactiek te maken hebben. Toeval? Dacht het niet! We hebben genoeg andere spelers met kwaliteit maar die zagen er allemaal niet uit dit seizoen.. Daarbij heeft Farioli bewezen tactisch flexibel te zijn. Hij wilt wel zo aanvallend mogelijk spelen, dit heeft hij bij al z’n clubs voor Nice laten zien, maar weet dat hij zich moet aanpassen aan zijn spelersmateriaal. Al met al een slimme kerel, goeie trainer en sympathieke man

20-05-2024 14:40

wijzijndebeste123 +166770

"Typerend is dat onze keeper en spits worden gezien als de lichtpuntjes van het seizoen. Toevallig de 2 posities die het minst met tactiek te maken hebben."

Hele rake constatering. En idd uiterst pijnlijk.

20-05-2024 14:42

gusanito +5463

En nu de komende dagen koppen met spijkers slaan. Ik word maar onrustig van deze hele trainerssoap xD

20-05-2024 14:37

Spuit11 +1302

En nu wachten tot Potter de naam Cruijff gebruikt en we dat lezen.

20-05-2024 14:32

papflapjes +7297

Waarom zou hij de naam Cruyff "gebruiken"?

20-05-2024 16:11

Ans B +20047

Ik heb wel degelijk enkele reserves, maar ik ben er wel van overtuigd dat er veel ten goede gaat veranderen in:

- de opbouw: volgens een vaste structuur die variatie biedt o.a. vanwege de korte onderlinge afstanden (grotere kans op passzuiverheid) en de aangeleerde patronen daarbinnen. Ajax al in principe weer gaan spelen met de intentie om zich onder druk uit te spelen.
- de verdedigende organisatie: de 6 zakt terug in de laatste linie met o.a. ten doel agressieve doordekking mogelijk te maken
- mentaliteit/tactische discipline: eindelijk weer een trainer die er bovenop zit en intensiteit in het spel wil zien
- dynamiek en diepgang: dit zijn hele belangrijke onderdelen in zijn visie
- positiespel; hij volgt Guardiola in zijn zone-indeling en de regel dat er elke zone bemand moet worden (overnemen van die zones als iemand die verlaat); een duidelijke structuur en handvatten dus voor spelers (hopelijk laat hij net als Alonso de creatieve spelers wel vrijer in hun bewegingen en acties)
- spelers beter maken: omdat Farioli heel structuurgericht denkt, variaties in de looplijnen en balrichtingen traint, tactisch heel sterk is, en veel aandacht geeft aan elke individuele speler, geeft hij m.n. de jonge spelers de houvast en de aandacht die zij nodig hebben. Idem voor de discipline, terwijl hij ze dus wel ruimte geeft om fouten te mogen maken. Dat is ideaal voor jonge spelers.

20-05-2024 14:23

JTajax +10722

Mooi stuk. Ben benieuwd, wat zijn je reserves?

20-05-2024 15:46

Ans B +20047

Dank. Structuur en patronen zijn belangrijk, maar je kunt het ook overdrijven. Niet elke speler en dat geldt zeker voor creatievelingen gedijt in te veel structuur.

Een tweede reserve betreft de verschillen in speelstijl bij de Turkse clubs en Nice. In Turkije speelde hij veel aanvallender wordt gezegd, met veel doelpunten vóór en veel doelpunten tegen. Dit wordt uitgelegd als flexibiliteit en uitgaan van de kenmerken van de selectie. Meestal klopt dit, maar bij een beginnend trainer weet je dat niet zeker: bij Nice was het wat strakker georganiseerd, zo lijkt (minder vrijheid voor de buitenspelers; zij moesten het veld breed houden). De vraag is dan of het echte flexibiliteit betreft, of juist een strakker aantrekken van de lijntjes c.q. verfijnen van de speelstijl door nóg meer structuur te brengen. Dat zullen we snel genoeg zien, denk ik.
Overigens kan dit ook tijdelijk zijn, juist om de speelstijl sneller in te slijpen, en dat hij later in het seizoen meer vrijheid geeft aan o.a. de buitenspelers.

Een derde punt is dat bepaalde elementen van zijn stijl/principes niet past bij de spelers die er nu zijn. Zo laat hij de backs meer naar binnen spelen. Voor Rensch op rechts geen probleem, maar Gaaei wordt wel degelijk uit zijn comfortzone gehaald. En hoe zit dat op links? Wie gaat daar spelen? Zeker Wijndal is daar ongeschikt voor, Sosa zou het moeten kunnen, maar is het niet gewend (vermoed ik).
Voor de huidige buitenspelers zou het breed houden van het veld zelfs totaal contraproductief werken. Alleen bij Godts en Forbs geldt dat niet, maar ik verwacht dat laatstgenoemde vertrekt.

Dit derde aspect hoeft overigens geen probleem te zijn als Bergwijn vertrekt en Berghuis op het middenveld gaat spelen. In dat geval kun je gericht scouten op buitenspelers die wel passen in die speelstijl.

Een vierde aspect betreft het willen uitlokken van (hoog) druk zetten en het uit positie laten lopen van verdedigers. Ik verwacht in de ED eerder dat veel tegenstanders hun oude tactieken weer gaan oppakken: massaal terugzakken en goed georganiseerd en compact verdedigen. Het is pas onder Schreuder dat 'iedereen' probeert Ajax onder druk te zetten, maar de trainers lezen mee met alle analyses en weten dus dat je misschien maar beter geen druk meer kunt zetten.
Dit hoeft niet erg te zijn, mits Ajax veel creativiteit in het team brengt en de diepgang en dynamiek inderdaad sterk gaan verbeteren, maar als dat niet lukt, gaan we vaak naar schaakvoetbal kijken. Dan wordt nog steeds de bal veel rond geschoven, alleen hoger op het veld.

20-05-2024 18:58

BBAFCA +9785

Cruijfioli style volgend jaar!

20-05-2024 14:20

Indy2 +15262

Klinkt wel lekker: "Cruijfioli".

20-05-2024 18:24

Ruben.H +65

Ja nu hoofdtrainer nu benke ge maken

20-05-2024 14:19

AjaxAficionado +1489

Ik twijfel altijd of ik een tia krijg of dat degene die het typte een tia kreeg met dit soort berichten

20-05-2024 14:24

TeringHenkie +28837

10 keer gelezen en ik begrijp het nog niet.

20-05-2024 15:06

FysioPat020 +26584

Alles goed met je?

20-05-2024 15:17

Jeugd +24962

🤣 Faalioli, ff de naam Cruijff laten vallen. Zo lekker doorzichtig allemaal.
Deze gaan we nog veel van hem horen de komende tijd. De achterban zal er van smullen en dat weet hij.
Nog ff en hij heeft wat Ajax DNA gevonden bij een verre achterneef🤮

Nuchter bekeken; domme zet, risico volle aanstelling in een toch al kwetsbare periode.
De man heeft nog niets gepresteerd dat boven verwachting is. Ik snap overigens dat uitvinder types als Beuker ervoor vallen en als ze deze man een goede selectie geven ga ik er het beste van hopen.

20-05-2024 14:03

GNBL +90768 moderator

Faalioli?

Als je niet normaal kan reageren, reageer dan niet.

20-05-2024 14:04

AjaxHoorn +32989

Ban zon chap dan.

20-05-2024 15:58

MVG +16480

Ja joh, laten we iedereen gaan bannen met wie je het niet eens bent. Ik vind het ook geen beste bijdrage maar het is hier geen communistisch regime, toch?

20-05-2024 16:29

FysioPat020 +26584

We haken deze domme reactie af onder het motto " jeugdige onwetenheid"

20-05-2024 14:06

papflapjes +7297

Of hij heeft geen dubbele agenda en Cruyff is gewoon een van de grootste voetbalvernieuwers allertijden, en hij heeft zich oprecht in hem verdiept

20-05-2024 14:11

AjaxAficionado +1489

Dit denk ik, hij heeft nogal een bijzonder interessante achtergrond

20-05-2024 14:27

Chrismokum020 +16522

Maar Steijn was toch een overperformer? Pakte geweldig uit. Visie is zoveel belangerijker dan ervaring, zie Ten Hag en zie Alonso

20-05-2024 16:01

Jeugd +24962

Ik weet het, we mogen niet kritisch zijn. We moeten blij zijn met Farioli en Kroes en Beuker. Nou ik ben het niet en heb hier al veel argumenten gedeeld waarom niet.
Succes ermee👍

20-05-2024 17:02

papflapjes +7297

En wij geven tegenargumenten maar die negeer je.

20-05-2024 17:44

LukaLitmanen +82622

Sinds 1999 weer een buitenlandse trainer

🙏👍🏻

20-05-2024 13:59

YugoVik +33427

Lets goooo forza farioli.. Na 4 slechte trainers weer een fatsoenlijke trainer..

20-05-2024 13:56

papflapjes +7297

"Ik denk dat het een voetballer energie geeft: een kans om dapper te zijn, en de vrijheid om soms ook fouten te maken. Het is een kwestie van herhalen, van werken."
De anti-Steijn.

20-05-2024 13:55

C14 +22544

Toch moet het nog blijken wat die vrijheid betreft. Die bezeten tactici hebben vaak ook wel de neiging alles in de hand te willen hebben, en spelers veel taken meet geven. Maar dat zal blijken.

20-05-2024 14:19

Indy2 +15262

"Cruijff is één van de voetbalmentoren die ik in mijn leven heb gehad."

Ik was al om, maar nu helemaal.

20-05-2024 13:54

Aurelius1 +19736

Ach nee, krijgen we dit soort pr praatjes weer. De naam Cruijff droppen in interviews, zoals Bosz dat altijd doet, en de achterban raakt getriggered.

20-05-2024 13:54

papflapjes +7297

Misschien moeten we maar helemaal geen trainer aanstellen wat jou betreft

20-05-2024 13:56

Indy2 +15262

Bosz heeft dat wel waargemaakt, heer Aurelius1

20-05-2024 13:59

Aurelius1 +19736

In Frankrijk en Duitsland lachen ze bosz uit. Drie keer achter elkaar ontslagen.

20-05-2024 14:01

Cosey2 +7240

Hier leren we dus uit dat wie het laatst lacht (de mop niet snapte)

20-05-2024 14:05

papflapjes +7297

En toch wou ik hem na het ontslag van Schreuder bij Ajax zien. Waarom stellen ze in Frankrijk en Duitsland geen Schreuder, Heitinga, Steijn en van t Schip aan?

20-05-2024 14:05

Indy2 +15262

Trainers ontslaan heeft volgens jou geen enkele zin, dus jij lacht die mensen in Frankrijk en Duitsland weer uit.

20-05-2024 14:07

Aurelius1 +19736

@papflapjes: Omdat Steijn, Heitinga en schreuder geen geweldig elftal kregen zoals Bosz die wel kreeg bij Ajax.

20-05-2024 14:09

C14 +22544

Bij Dortmund beste eerste maanden ooit door een team in de Bundesliga waarschijnlijk. Daarna zakte het weg, mogelijk door spelers die niet meewilden in de speelwijze.

Bij Leverkusen deed ie het gewoon goed, tot het minder ging, en het verhaal gaat dat hij in dat seizoen met enorm veel blessures te maken kreeg. We kennen alle omstandigheden niet.

Zoals Farioli in dit stuk ook zegt en wat Bosz zelf al eens aanhaalde: de cultuur binnen de club moet ook bij de trainer passen en je moet de spelers zien mee te krijgen in je filosofie en speelwijze. Ik denk dat Bosz vooral moeite had met dat laatste.

Maar reken maar dat Bosz met de selecties van Ten Hag heel wat meer had neergezet met Ajax, en ook vele malen aantrekkelijker.

20-05-2024 14:23

Aurelius1 +19736

"Bij Leverkusen deed ie het gewoon goed, tot het minder ging"

Lol.

"de cultuur binnen de club moet ook bij de trainer passen en je moet de spelers zien mee te krijgen in je filosofie en speelwijze"

Je moet gewoon goede spelers hebben, er is echt geen ander geheim in het voetbal. De coping is echter huge om dit simpele feit te accepteren.

20-05-2024 14:27

Indy2 +15262

In een orkest heb je gewoon goede muzikanten nodig. Er is geen dirigent, geen oefening, en geen muziekstuk nodig. Dat is allemaal onzin. Gewoon 'goed spelen' maar.

20-05-2024 14:33

Aurelius1 +19736

Niet te vergelijken met voetbal. Stuur 11 spelers van City het veld in, zonder trainer, en ze zullen een uitstekende pot spelen. Of denk je dat De Bruijne plots niet meer kan voetballen omdat Guardiola niet als een maniak tekeergaat langs het veld.

20-05-2024 15:03

FysioPat020 +26584

🤣🤣🤣🤣

20-05-2024 15:19

MisterAFCA +6472

Het schijnt zo te zijn, dat de visie van Cruijff heel veel mensen heeft geraakt in het voetbal. Heb begrepen dat het best een grote voetballer was en een prima trainer met een vrij geniale kijk op het voetbal. Het kan denk ik best zo zijn dat mensen in de huidige tijd dat proberen te implementeren in hun ploeg. Naar ik heb begrepen speelde dat clubje uit Eindhoven ook volgens die visie. Het schijnt dus ook zo te zijn dat Bosz daar de trainer is.

Maar goed, ik kan het mis hebben.

20-05-2024 15:02

Aurelius1 +19736

Jan Mulder over Cruijff: "Cruijff lulde na z'n carrière een hoop onzin, omdat ie zichzelf een functie wilde geven".

Jan Mulder was de eerste die doorhad dat het theoretische gelul over voetbal volstrekte onzin was, ook wat Cruijff zei.

20-05-2024 15:06

MisterAFCA +6472

Dus omdat Jan Mulder in jouw straatje lult heeft hij gelijk? Die miljoen anderen die Cruijff als een grootheid beschrijven, als iemand die het voetbal voorgoed heeft veranderd en verschrikkelijk veel invloed heeft gehad in hoe het voetbal heden ten dage nog gespeeld wordt, dat schuif je gemakshalve even terzijde.

Dat je jezelf nog serieus kan nemen is mij een raadsel…

20-05-2024 17:07

Aurelius1 +19736

Mulder heeft gelijk omdat het inmiddels in 2024 bewezen is dat de kwaliteit van de spelersgroep het resultaat bepaalt en trainers bijzonder weinig zo niet geen toegevoegde waarde hebben. Cruijff was een leuke voetbalfilosoof, voor de 20ste eeuw, een beetje te vergelijken met vroege filosofen in het klassieke Griekenland. Inmiddels werken we met empirische en statistische gegevens, en weten we hoe zaken daadwerkelijk in elkaar steken.

En wat miljoenen mensen vereren neem ik niet serieus. Men vereert ook mariabeelden, jomanda, Amerikaanse pastoren, Charles manson, een steen in mekka, rare boedhabeelden, hitler, weergoden, sjamanen, heilige koeien, dode heiligverklaarden, boze geesten, peter bosz, van 't Schip in oktober, en standbeelden. Ik neem dat allemaal niet serieus.

20-05-2024 17:11

MisterAFCA +6472

Laten we maar zeggen dat wij hier niet uit gaan komen…

20-05-2024 17:23

Aurelius1 +19736

Je kunt een ideeënstrijd voeren of een discussie voeren op basis van ideeën, maar de empirische gegevens hebben uiteindelijk het laatste woord, en zo is het altijd gegaan. Men zal langzaam bij zinnen komen en beseffen dat de waarde die aan trainers is gehecht ver ver buitenptoportioneel is. Er is geen andere route als je onbevooroordeeld en zonder 'religieuze' of ideologische motieven naar de ruwe statistische gegevens kijkt. Dat zal voor veel mensen pijn doen, maar alles wat heilige huisjes omver werpt doet pijn.

20-05-2024 17:26

papflapjes +7297

"de waarde die aan trainers is gehecht ver ver buitenptoportioneel is"
Of het buitenproportioneel is is een totaal andere kwestie dan of de trainer niets uitmaakt.
"Stuur 11 spelers van City het veld in, zonder trainer, en ze zullen een uitstekende pot spelen."
Diezelfde jongens hebben ieder +- 20 jaar leren voetballen onder trainers, en jarenlang samengespeeld onder Guardiola. Natuurlijk verleren ze dat niet zomaar.

20-05-2024 18:21

MichelAngelo66 +22339

Aurelius sla je weer op hol? Jan Mulder was lyrisch over Cruijff. In het veld en buiten het veld. Je kletst echt flauwekul. “We zitten in een andere tijd. Inmiddels blablablabla “….. zullen we er een AI spelletje van maken? Moet kunnen volgens jou neem ik aan. Spelers kunnen het zelf wel. “We weten niet wat we moeten doen”…. Zulke spelers hebben we. Heb je het wel in gaten?

20-05-2024 19:36

Aurelius1 +19736

"Of het buitenproportioneel is is een totaal andere kwestie dan of de trainer niets uitmaakt."

Er is geen effect gevonden van de invloed van trainers op het resultaat. Dit is in alle 7 topcompetities zo. Dan kun je niet zeggen: "de waarde die aan trainers wordt gehecht is buitenptoportioneel, maar het is overdreven te zeggen dat trainers niets uitmaken". Nee, dan moet je gewoon de juiste conclusie trekken, en durven trekken: "Trainers zijn niet doorslaggevend, het gaat om de kwaliteit van de spelersgroep". Met andere woorden: een trainer is zo goed als z'n materiaal. Een adagium dat al 100 jaar de ronde doet, en dus niet zo vreemd is, en nu ook bewezen is.

20-05-2024 20:38

Ajaxfan31183 +16391

Je zal maar een hekel hebben aan Italianen en dat er nu zo goed als zeker zon pizza bakker aan het roer komt te staan. En waardoor die hekel is ontstaan die hekel aan Italianen, de wedstrijd ajax - Juventus 22 mei 1996 , toen die Italianen op een oneerlijke manier vw doping gebruik de finale wonnen

20-05-2024 13:49

Patrick78 +53161

Farioli is geen pizza bakker

Hij is een trainer.

20-05-2024 13:52

FysioPat020 +26584

Lekker bezig pik. Alle Italianen over één kam scheren. Wat een domme reactie.

20-05-2024 15:36

Ajaxfan31183 +16391

Net zoals dat jij vaak van die achterlijke reacties heb👍👍👍

20-05-2024 16:42

FysioPat020 +26584

Zonder "dat"

20-05-2024 16:58

Sprinter +2427

Zo had mijn opa een hekel aan Duitsers

20-05-2024 16:37

FysioPat020 +26584

" en de vrijheid om ook fouten te maken"

Kan iemand er aub voor zorgen dat Oma Rensch dit niet leest?
Verder wel zinnige en veelbelovende uitspraken. Met name dat het " fysiek veel zou vragen" stemt mij hoopvol. Want daar begint het mee.

20-05-2024 13:47

Sampaoli +39420

Farioli heeft een grote focus op fitheid, dat moet jou positief stemmen. In het hedendaagse voetbal is het de fundering voor presteren.

20-05-2024 13:52

C14 +22544

Al is het de bedoeling dat Ajax vooral de bal laat gaan, en balvast is, en dus niet meegaat in het opportunistische op en neer.

20-05-2024 14:27

GNBL +90768 moderator

Ik heb goede hoop dat Rensch gaat wieberen deze zomer.

20-05-2024 13:54

Ans B +20047

Rensch is misschien wel de ideale 6 in zijn spel. Die liet hij n.l. zowel bij de Turken als de Fransen terugzakken naar de laatste linie, met twee doelen: het centrum dichtzetten en agressief doordekken vergemakkelijken (en zo dus ook fouten te forceren).
Rensch is gewend aan centraal verdedigen, maar is ook een goede opbouwer.
Je kunt zeggen en denken wat je wilt over Rensch, maar hij heeft dit seizoen eindelijk weer stappen omhoog gezet (na een langdurige inzinking na zijn debuutseizoen).
En nog steeds slechts 21 jaar, dus nog lang niet op de top van zijn kunnen.

20-05-2024 14:07

FysioPat020 +26584

Rensch is een waardeloze speler op welke positie dan ook. Staat sinds 3 jaar stil in zn ontwikkeling maar geniet 10x meer krediet bij de achterban dan nieuwe spelers. Belachelijk.

20-05-2024 14:24

Johnnie +387

Denk juist dat Rensch (centraal) veel aan deze trainer heeft op basis van wat ik gelezen heb.

20-05-2024 14:04

insectenverdelg +23623

Presenteet die man. Vandaag t liefst nog. Ik wil witre rook.

20-05-2024 13:45

Wouter1989 +2264

Het blijft een gok, maar ik zie het zitten.

Off topic - wat is er eigenlijk gebeurd bij zogenaamd suppercoach De Zerbi? Dit jaar toch erg teleurstellend?

20-05-2024 13:45

YugoVik +33427

Brighton had dit seizoen veel te maken met blessures

20-05-2024 14:00

Broodjebal44 +5727

Lopen er spelers bij Nice rond die niet bij ons zouden misstaan?

20-05-2024 13:41

Sampaoli +39420

Absoluut, maar helaas moet Ajax creatiever zijn aankomende jaren. Hebben financieel qua transfersommen en salarissen boven onze stand geleefd.

Thuram is geweldig, Bard een aardige back en voorin vind ik Boga en Guessand ook leuke spelers. Allen dure jongens.

20-05-2024 13:51

C14 +22544

Aardig is niet goed genoeg. Inderdaad gewoon vooral kijken waar de scouting mee komt, onzinnig om spelers van de toekomstige trainer sneller als optie te zien.

20-05-2024 14:29

Broodjebal44 +5727

Beetje onzin wat je zegt C14. Als een trainer zijn type spel wilt introduceren kan het helpen als er spelers zijn spel al kennen. Er is weinig tijd in de voorbereiding, dus dit kan zeker wel essentieel zijn.

20-05-2024 14:35

Okocha078 +14287

Zou me niet verbazen als hij Rosario wil meenemen, mocht Henderson gaan

20-05-2024 13:52

Danielson +50663

Blijf dan maar daar. Verschrikkelijk.

20-05-2024 13:58

Ricoteb +53178

Alleen al het feit dat je straks tenminste weer een trainer langs de lijn hebt staan, die er zin in lijkt te hebben. Onze laatste 4 hoofdtrainers zaten als een stel dooie vogeltjes langs de kant, met Schip nu als absoluut dieptepunt. Als de trainer al geen energie, gif en vertrouwen uitstraalt, straalt dat af op het elftal in het veld.

20-05-2024 13:37

AjaxHoorn +32989

Ja zeker waar.

20-05-2024 13:39

Slang3 +46268

Leuk allemaal, maar uiteindelijk boeit het alleen of hij nieuwtjes lekt aan de krantjes en hij het niet té theoretisch maakt. Want anders hangt hij binnen een paar maanden al bij het kuddevolk

20-05-2024 13:34

RepoocElad +9980

"'Bij Ajax zijn ze dat natuurlijk veel meer gewend', vult Cyril Olives van L’Équipe aan"

Die heeft de laatste twee jaar geen Ajax gezien, da's duidelijk.

20-05-2024 13:34

Patrick78 +53161

Announce Farioli!

Liever vandaag dan morgen

20-05-2024 13:31

Johanist +3656

That’s it, Farioli is een echte Ajacied!

20-05-2024 13:26

Eurysaces +29586

Rensch is spontaan in een depressie geschoten van de gedachte dat mentaliteit en voetbal als duotaak uitgevoerd zou moeten worden.

20-05-2024 13:21

GNBL +90768 moderator

Weg met die Rensch.

20-05-2024 13:31

C14 +22544

Rensch is echt wel stappen aan het maken. Het softe zit in zijn karakter, gebrek aan temperament, dat is heel moeilijk erin te brengen, dat kan je er niet eens inbrengen, maar hij kan wel zijn handelen verbeteren. Toch zie ik hem steeds meer fel de duels aangaan. Opbouwend ook gewoon sterk. Nog teveel dromend en te weinig focus. Maar ook daarin kan hij als het goed is wel stappen zetten. Is ook nog pas 21.

Opbouwend en aan de bal voor een verdediger wel heel sterk. Daar hoor ik weinigen over, en dat is toch wel het belangrijkste aan een Ajaxspeler.

20-05-2024 14:33

Rob.C +8418

Het plafond is zojuist gewit.....

Ik herhaal: het plafond is zojuist gewit.....

😉

20-05-2024 13:18

Cosey2 +7240

Ik snap je, dit is codetaal voor ‘we hebben een kutselectie op het moment’!

20-05-2024 13:28
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.