'Ajax polst Jordi Cruijff voor opvolging functie Overmars'

door Bart Veenstra 71

Bron De Telegraaf

'Ajax polst Jordi Cruijff voor opvolging functie Overmars'

door Bart Veenstra 71

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Jordi Cruijff is door Ajax gepolst om bij de Amsterdamse club de rol van de opgestapte directeur voetbalzaken Marc Overmars over te nemen. Dit meldt De Telegraaf, in navolging van Spaanse media, op basis van bronnen rondom de Amsterdamse club.

De zoon van Johan Cruijff zou volgens die bronnen op voorhand geen 'nee' hebben gezegd tegen Ajax en om die reden ligt de weg voor verdere gesprekken open. Volgens De Telegraaf is het geen verrassing dat de Raad van Commissarissen van Ajax uitkomt bij Cruijff. De huidige successen en de enorm goede financiële positie van Ajax zijn het indirecte gevolg van de door zijn vader ingezette Fluwelen Revolutie.

Ajax hard op zoek naar opvolger Overmars

Ajax is sinds het vertrek van Overmars - de voormalig directeur voetbalzaken maakte zich schuldig aan grensoverschrijdend gedrag - op zoek naar een nieuwe directeur die de erfenis van Cruijff kan voortzetten. 'En wie kan dat beter dan zijn zoon? Jordi beschikt - niet alleen vanwege zijn achternaam - over een gigantisch netwerk en heeft ervaring als technisch directeur', schrijft de krant.

Cruijff was eerder technisch directeur bij AEK Larnaca (Cyprus) en Maccabi Tel Aviv (Israël). Sinds de afgelopen zomer is hij als technisch adviseur werkzaam bij FC Barcelona. 'Met de hulp van technisch manager Gerry Hamstra en hoofdscout Henk Veldmate wordt Cruijff in staat geacht de lijn-Overmars voort te zetten, want hoewel iedereen het gedrag van de voormalig directeur vanzelfsprekend afkeurt, balen velen van de leegte die hij op technisch gebied achterlaat.'

Lees meer over:
Plaats reactie

ajaxiscruijff +869

Zo jammer dat Overmars weg is (tegelijk ook wel begrip voor) want hij staat aan de basis van het huidige Ajax, dat veel potentie heeft. Maar JC2 zou een mooie opvolger zijn. Behalve voetbalkennis heeft hij ook zakelijk instinct en een geweldig netwerk.

03-03-2022 18:42

Rentokill +4614

Ten Hag dubbelfunctie geven met informele backup en inwerking van Overmars. Wachten tot de storm geluwd is en lobbyen voor schikkingen en steun van de stakeholders. Dat lijkt mij de beste optie. Marc geeft interview met Telegraaf dat hij in samenspraak met Ajax en de sponsors een traject gaat volgen om ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeurd en gaat zich actief inzetten om anderen ermee te helpen. Het kan.

02-03-2022 12:25

Japievanopdehoe +97

Haha, informele backup. Stek je je even de shitstorm voor als dat naar buiten komt? Doe toch niet zo gek :)

02-03-2022 14:08

Rentokill +4614

Wie zou jij een goeie TD vinden?

02-03-2022 15:22

AFCA-1983 +17787

https://www.telegraaf.nl/sport/1896111935/oud-ajax-trainers-peter-bosz-en-ronald-koeman-hebben-vertrouwen-in-jordi-cruijff

02-03-2022 12:16

FrancescosRavioli +15452

Dat Peter Bosz dat zegt, zegt een hoop. Dat Koeman Dat zegt, zegt niets.

03-03-2022 09:21

AFCA-1983 +17787

Vind het meer een sollicitatie haha van peter

03-03-2022 19:19

thelordjoshua +10641

Ik stem voor Marc Overmars, hoorde dat ie aardig heeft gepresteerd bij GAE. Wel leuk om ex-ajacied zo binnen te trekken als TD, zou leuke combi worden, VD Sar en Marc!

01-03-2022 23:04

Rentokill +4614

Ik snap ook niet dat alles en iedereen die hier ook maar een beetje de schijn van tegen heeft 100% kapot moet. Kapot is niet goed. Iedereen is bang voor reputatieschade. Zet het om in iets positiefs.

02-03-2022 12:27

Libero +19282

Zelf opstappen staat niet gelijk aan 'maar een beetje de schijn tegen hebben'.
Laat het los.

03-03-2022 12:32

Rentokill +4614

Precies. De schijn tegen of dickpics sturen, de strekking blijft hetzelfde: moet hij en z’n gezin hiervoor kapot? Of zijn er constructievere manieren van straffen te verzinnen?

03-03-2022 13:14

ST +23098

AD of Telegraaf. Goh, wie zou er gelijk hebben?

01-03-2022 22:15

AFCA-1983 +17787

Telegraaf, ad heeft nog nooit gelijk gehad mbt ajax

01-03-2022 23:45

Ozymandias +159568

In plaats van “wie is het meest betrouwbaar” stellen we ons nu de vraag “wie is het minst onbetrouwbaar”…

02-03-2022 10:33

pietvanvliet +4479

Nou, meer: "Wie schrijft de minst hallucinante stukjes"

Wat die sportredacties roken we ik niet, maar je krijgt er een olifant mee onder zeil.

02-03-2022 21:33

GVR +3629

De beste naam die wij ons kunnen wensen, met ook nog ervaring als TD. De combinatie Ajax en Cruijff opent alle deuren. Met de juiste ondersteuning zou dat moeten kunnen. Het enige punt is dat Jordi zich moet conformeren aan het ingezette beleid. Ik hoop dat hij niet zo rechtlijnig is als zijn vader. Maar anders GO TIME!

01-03-2022 21:26

mvdk +44600 moderator

Of hij de kwaliteiten voor Ajax heeft moet nog blijken, maar dit is wat mij betreft een historisch moment. De zoon van Johan Cruijff TD in de Johan Cruijff Arena.

01-03-2022 20:30

MichelAngelo66 +22304

Ben een Cruijffiaan, maar ik ken hem niet zo als TD. Weet dat hij het in Israel goed deed, maar hoe goed? Eerlijk gezegd wist ik dat van Overmars ook niet. Ook alleen GAE in de bagage. Wat dat betreft heeft Jordi al wat meer ervaring.

Ik kan hem echter helemaal niet voorstellen als harde onderhandelaar, maar ik kan me natuurlijk enorm vergissen. Zijn talenkennis is alvast uitstekend en zijn voetbalgedachte komt uit het juiste hout. Zijn netwerk? Geen idee, maar de combi Cruijff/Ajax zal ook in het buitenland aandacht krijgen en snel veel deuren openen.

Ik zou geen andere gegadigde weten trouwens, dus ik zou het mooi vinden als Jordi deze stap maakt en het werk van zijn vader op zijn eigen manier voortzet. Gaat hij echter Barcelona verlaten? Ik vraag het me echt af.

01-03-2022 20:29

Gewoon Gijs +18455

ga maar eens voetballen

01-03-2022 20:04

Web +178830

Ik heb geen enkel idee over de kwaliteit van Jordi als TD?
kan van mij alle kanten op
De achternaam kan ook een nadeel zijn

01-03-2022 19:43

afca85meer4ever +2955

Kale en kokkie als TD en trainer. Dat zou goud zijn.

01-03-2022 18:38

Oxxer +165702 moderator

Qua kapsel valt een eventuele komst van Jordi Cruijff prima in het beleid wat jaren terug is ingezet. Reiziger valt erg uit de toon.

01-03-2022 17:16

MichelAngelo66 +22304

Weg met Reiziger. ;)

01-03-2022 20:01

Oxxer +165702 moderator

Niet zo rigoureus, tondeuse kan ook😂

01-03-2022 21:03

Ans B +20045

Er zullen weinig mensen te vinden zijn, denk ik, die ronduit tégen deze benoeming zijn.
Uiteraard kun je ook bij hem mindere punten aanwijzen, zoals weinig ervaring op het hoogste niveau, maar qua naam zou hij een cadeautje zijn. Iemand die deuren opent.
Op dit moment (indien haalbaarheid en de korte termijn-noodzakelijkheid meespelen) wellicht mijn eerste kandidaat (mijn ideale kandidaat is Matthias Sammer en mijn tweede is Marcel Lucassen).

Maar eerlijk gezegd zie ik niet héél veel terug van Jordi Cruyff in mijn persoonlijke TD-profiel, althans naar wat ik van hem weet, en dat is eigenlijk best weinig. Mijn profiel:

- Fingerspitzengefühl/visie/netwerk t.a.v. teambuilding (spelers én eigen TD-team) en trainers
- Innovatieve en creatieve kwaliteiten om beleid te ontwikkelen t.a.v. specifieke thema’s, zoals voorkomen dat spelers transfervrij Ajax verlaten (slimme contracten en contractbeleid), jonge spelers binden aan Ajax (begeleiding/communicatie/informatie rondom spelers en ouders, contractbeleid, spelersplan), eigen trainersopleiding (databank,scouting, stages & uitlenen)
- Leiderschap, teamplayer, loyaal (geen carrièreplanner die Ajax als springplank gebruikt), open mind om b.v. externe expertise in te schakelen en zichzelf te blijven trainen.

In mijn profiel past dus het meest een vernieuwer, een visionair. Qua namen die tot nu te voorbij zijn gekomen (buiten Sammer en Lucassen) zou in principe Seedorf kunnen passen. Dat is wel iemand die out of the box kan denken én een groot netwerk heeft. Maar ja, die is én onervaren én – vrees ik – te eigenwijs om een teamplayer te zijn. Iemand met een ‘te’ grote persoonlijkheid (dat was altijd wel mijn indruk van hem)? Dan is het altijd de vraag of dat niet gaat botsen c.q. gaat overvleugelen met karakters als Van der Sar, Geelen, Lenderink en – mogelijk – de trainer (wie dat ook is).

Ik denk dat een vernieuwer nodig is, omdat er tendensen zijn in het voetbal waar je echt iets mee moet: transfervrij Ajax verlaten, jong talent dat naar buitenlandse clubs vertrekt, maar meer nog: vat zien te krijgen op m.i. manipulatieve, machtwellustige zaakwaarnemers zoals Raiola. Bovendien heeft het nog nooit zo geschuurd bij Ajax tussen enerzijds presteren in de CL, en anderzijds eigen talenten in te passen. Daar moeten principiële, heldere en planmatige keuzes over gemaakt worden.

01-03-2022 17:02

Bloedzweetentranen +4985

Jou visie: fingerspitzengefühl….
Toen ben ik maar gestopt met lezen, wat een hopeloze onzin!

01-03-2022 17:49

wijzijndebeste123 +166576

mooie criteria. maar dat kan je natuurlijk nauwelijks beoordelen voor heel veel personen. sammer vind ik een mooie optie maar volgens mij wil die geen drukke baan en louter adviseren. lucassen is idd een innovatieve voetbaldenker maar is dat ook n goede td? ik bedoel n geweldige vernieuwende voetbalvisie hebben is niet t zelfde als onderhandelen, contacten met zaakwaarnemers onderhouden of een team van scouts aansturen. hoe je vervolgens op seedorf komt is me een raadsel. waaruit blijkt bv. dat hij een innovatieve voetbalvisie heeft of n teambuilder is? uit werkelijk niks. en seedorf loyaal? vertrok iig heel snel bij ajax om naar sampdoria te gaan volgens mij. heeft t tevens als coach bij geen enkel team langer dan 22 wedstrijden uitgehouden.

01-03-2022 18:23

Ans B +20045

Ik kan die criteria inderdaad bij de meesten niet beoordelen. Maar ik zou wensen dat Ajax dit soort criteria hanteert en doelgericht op zoek gaat. Desnoods een interim kiest als dat meer tijd kost.

Ikzelf zie de nieuwe TD niet als een alleskunner, maar als iemand die de grote lijnen uitzet. Daarom zie ik het liefst een vernieuwer. Ik zie het liefst een team met verschillende disciplines; we hebben nu ook een hoofdscout die aangestuurd werd door de TD, waarom dan niet een Hoofd Transfers - mits, uiteraard de TD hoofdverantwoordelijk blijft en deze goed matcht met de TD, ook qua karakter. Synergie is dan het toverwoord.

Op Seedorf kom ik omdat ik het liefst een vernieuwer/visionair zie komen en hij de enige is van de genoemde namen (behalve Sammer en Lucassen dus, en die zijn inderdaad niet haalbaar m.i.) die in principe een out of the box-denker is. Omdat hij zo eigenzinnig is, van jongs af aan al.
Maar - zoals ik zelf ook al al schreef - hij lijkt mij niet geschikt op andere gronden.

Hoe dan ook, als het klopt dat Cruyff de eerste keus is en hij wil zelf ook, dan vind hem één van de beste, misschien wel dé beste Nederlandse optie(s) naast Lucassen (waarvan je ook moet afwachten of hij goed past bij Ajax).
En dan hoop ik dat hij - net als zijn vader - heel goed weet wat hij wel en niet kan, en in dat laatste geval de juiste mensen om zich heen weet te verzamelen die wél die betreffende expertise hebben.

01-03-2022 22:51

Starring +4708

Jordi is de meest logische optie om in Cruijff-termen te spreken. Dropte zijn naam hier al twee weken terug als beste optie.

Heeft de nodige ervaring als TD in zijn bagage, schijnt net zo eigenwijs te zijn als zijn vader was, heeft successen gevierd bij Maccabi Tel Aviv met aanvallend voetbal zij het op een lagere niveau en voor mij het allerbelangrijkste, kent de Ajax-filosofie van A tot Z of beter gezegd de voetbalfilosofie van Johan Cruijff. Runde niet voor niets al samen met Wim Jonk een consultancybureau om die gedachtegoed van JC over de wereld te verspreiden. Momenteel is hij slechts adviseur van Barca, bij Ajax kan hij dé grote technische baas worden.

01-03-2022 15:26

Nosky +1032

Juich ik van harte toe.
Heb ik een andere post aleens onderbouwd waarom.

Oef.. ik ben heeeel benieuwd hoe de media-afdeling dit aankondigd, mocht hij het worden.

01-03-2022 14:43

Slash +1318

Ja naar die aankondiging ben ik ook benieuwd. Moet vooral over hem gaan, met misschien een klein hintje naar zijn vader. Hij moet binnengehaald worden als hemzelf niet als zoon van.

01-03-2022 17:31

Ozymandias +159568

Jordi die langs de Johan Cruijff ArenA loopt met de grote afbeelding van Johan op de achtergrond. Zoiets is genoeg.

01-03-2022 18:28

Ajax27 +19263

Dikke prima. Van alle namen die ik voorbij hoorde komen vond ik dit ook wel 1 van de meest logische. Dit is tenminste met het oog op de toekomst iemand die net als Overmars potentieel de komende 10 jaar vooruit kan.

Dat had ik met een deel van de andere namen met ervaring niet. Met alle respect voor Frank Arnesen, wat ik ook echt wel een topnaam had gevonden. Maar hij is 65, die gaat dit niet nog 10 jaar doen.

En je ziet dat rust en successen toch komen waar een stabiele directie zit die jarenlang met elkaar samenwerken. Ja, als het Jordi zou worden kan ik daar prima mee leven.

01-03-2022 14:07

ajaxcied4life +26110

Ik kan mij voorstellen dat Laporte Kluivert gaat wippen ten faveure van Jordi Cruijff zodat laatstgenoemde binnen de gelederen blijft. Kluivert blijft toch de erfenis van Bartomeu

01-03-2022 13:49

MosesD +14730

Kluivert gaat wippen? Die is al meer dan een jaar weg hoor

01-03-2022 14:10

Ajax1114 +19393

Hahhahahhahaa echt geweldig dit

01-03-2022 14:16

Telamon +9192

Dat zou een onverwachte, zeer goede zet zijn van Ajax. Hopelijk maakt Cruijff zich dan ook intern sterk voor alsnog het inpassen van Plan Cruijff, en dus onder meer een Technisch Hart, maar dan dit keer met wél de wil van bovenaf om dat te laten slagen, en verantwoordelijkheden beter af te kaderen.

Beter nog, maak van de Hoofd Jeugdopleiding een directeursfunctie, zodat deze net zoveel macht heeft als de Technisch en Algemeen Directeur (wat dan ook een voetbalman moet zijn en blijven), en waardoor je de inbreng van de jeugdafdeling waarborgt, en er pas een aankoop gedaan wordt als ook de Directeur Opleiding instemt, en dus ook de noodzaak ziet, en ook ziet dat er dus op die positie geen toptalent rondloopt.

Dan heb je alsnog een Technisch Hart, maar waarbij dan niet een lid daarvan steevast genegeerd en weggepest en weggewerkt kan worden zoals met Jonk gebeurde.

Iedereen is lyrisch over Overmars, maar heeft zich wel schandalig en stiekem omhoog gewerkt en de technische alleenmacht gegrepen, en mondige mensen weggewerkt, en vriendjes aangesteld.

Dat soort praktijken voorkom je dan + je bent technisch veel minder overgeleverd aan de grillen van één man + je bewaakt je cultuur meer en je jeugd wordt niet verwaarloosd of onvoldoende gebruik van gemaakt. De laatste jaren is Ajax een koopclub, dat moet heel snel weer anders.

01-03-2022 13:31

Soccerskins v2 +43608

Ik had eigenlijk alleen Maxwell hoger op het lijstje staan. Al was dat door die situatie met zijn ex-vrouw bijna onmogelijk geworden. Met Jordi Cruijff kan ik heel goed leven.

01-03-2022 13:18

jerryisthename +32155

Mooi. Kan hier mee leven! 👍🏼
Goeie jongen ook en idd ervaring op en buiten het veld én een enorm netwerk. Spreekt bovendien goed Engels en Spaans. Voor mij misschien wel de beste optie op dit moment.
En anders gewoon Seedorf. Heeft alles wat JC heeft (op het veld de beste van NL), behalve de ervaring als TD.

01-03-2022 13:12

Frankey78 +352

Het heeft toch wel iets. Zou wel mooi zijn mocht het rondkomen. Jordi Cruijff in de Johan Cruijff Arena die de erfenis en filosofie van zijn vader kan voortzetten.

01-03-2022 13:10

Spelvreugde +4659

JC is mijn droomkandidaat. Ja, hij heet Cruijff en dat is mooi meegenomen voor wereldwijde marketing en PR, maar niet één van de hoofdredenen dat ik hem graag als opvolger van Overmars zou zien. Hij heeft als voetballer op het hoogste niveau gespeeld en heeft ruime, relevante en grotendeels succesvolle ervaringen opgedaan voor de positie van 'Technisch Directeur'. En nog belangrijker, de Ajax-visie is er bij hem met de paplepel ingegoten. Daarnaast spreekt hij zowel Nederlands als Spaans op moedertaal-niveau.

01-03-2022 13:03

MosesD +14730

Wat is zijn track record? Hij heeft gewerkt in ontwikkelingslanden en heeft hij daar opzienbarend werk geleverd qua aan- en verkopen? Heeft hij daarnaast het zakelijk instinct wat nodig is? Ik vind Jordi een hele sympathieke gast, met een prachtige naam, maar of hij de juiste kandidaat is?

01-03-2022 14:13

Ozymandias +159568

Zijn track record is erg goed, AEK Larnaca plaatste zich onder Jordi voor het eerste voor Europees voetbal en Maccabi werd drie van de vijf seizoenen kampioen, plaatsten zich elke keer voor Europa en zelfs een keer voor de Champions League.

01-03-2022 14:35

MosesD +14730

Larnaca speelde al meermaals Europees voordat Jordi er kwam. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben hoe hij er daar op staat? Heeft hij de club beter en rijker gemaakt. Zijn er spelers internationaal doorgebroken? Maccabi is onder Jordi als TD geen enkele keer kampioen geworden en plaatste zich geen enkele keer voor de C L (voorronde). Niet echt geweldige statistieken dus. Daarbij de vraag: is Maccabi er beter en rijker op geworden en heeft het hele goede voetballers voortgebracht? Niet echt bij mijn weten. Of Jordi daarmee ongeschikt is om TD te worden bij Ajax? Niet meteen, maar de meesten gaan kwijlen bij diens naam. Ik zou graag wat meer willen weten wat hem tot de meest geschikte kandidaat maakt. Zo was van Overmars bekend dat hij een uitstekend onderhandelaar was en een dito zakelijk instinct had. Niet onbelangrijk, zo is gebleken.....

01-03-2022 15:06

Ozymandias +159568

"Larnaca speelde al meermaals Europees voordat Jordi er kwam."

Ohh, laatste keer dat ik iets geloof zonder het zelf te checken... ;-)

"Maccabi is onder Jordi als TD geen enkele keer kampioen geworden."

Maccabi werd in 2013, 2014 en 2015 toch kampioen? https://www.transfermarkt.com/maccabi-tel-aviv/erfolge/verein/119

"en plaatste zich geen enkele keer voor de C L (voorronde)."

Maccabi plaatste zich in 2015/16 toch zelfs voor de Champions League (en kwam in een groep met Dynamo Kyiv, Chelsea en FC Porto)? https://www.transfermarkt.com/maccabi-tel-aviv/spielplandatum/verein/119/plus/0?saison_id=2015&wettbewerb_id=CL&day=&heim_gast=&punkte=&datum_von=-&datum_bis=-

Kijk je wel naar de juiste Maccabi (Tel Aviv)?

EDIT: https://en.wikipedia.org/wiki/AEK_Larnaca_FC_in_European_football

Larnaca had zich één keer voor de Europa Cup for Cup Winners geplaatst (in 1996/97).

Trouwens was Zahavi een van de spelers die door Jordi naar Tel Aviv werd gehaald. Hij werd gekocht voor 1.6 miljoen en verkocht voor 7.2 miljoen. Dat was het grootste bedrag wat Maccabi ooit voor een speler heeft gekregen. Ook de nummer twee op die lijst Rajkovic (verkocht voor 5 miljoen) werd door Jordi naar Tel Aviv gehaad.

01-03-2022 15:30

VluggeJaapie +2046

Wie moet volgens jou TD bij Ajax worden of wat is volgens jou de juiste kandidaat?

01-03-2022 15:50

MosesD +14730

Ozy, ik zit er helemaal naast. Ik keek bij de verkeerde Maccabi. ;-) Het aantal successen viel me al heel erg tegen.
Lanarca is natuurlijk een nobody in het internationale voetbal.
Hoe dan ook, zoals ik al eerder zei, ik vind Jordi een hele sympathieke gast, maar vooral zijn naam is magisch. Het zou natuurlijk geweldig zijn als dit een perfect match is. Wat ik maar wil zeggen, is dat men niet puur op het sentiment moet afgaan.

01-03-2022 16:11

Rob.C +8417

Jordi, niet met de bal in de huiskamer....😂

01-03-2022 12:49

036AFCA97 +146682

Cruijff lijkt me qua naam en netwerk een goede optie. Heeft ook al wat ervaring. Benieuwd of die ook kan onderhandelen etc.

01-03-2022 12:45

Manov +8581

Van mij mag hij komen.

01-03-2022 12:30

Ajaxbrl +14003

Wat zijn Jordi's kwaliteiten? Ik weet weinig over 'm...

01-03-2022 12:29

Ajaxbrl +14003

Ik stem op Lil Kleine...

01-03-2022 12:28

Sunny +9588

Cancelen deze man want heeft er bewust voor gekozen om te gaan werken in een land waar er sprake is van een meer dan 50 jaar durende wrede bezetting gepaard gaande met diefstal van land, huizen, middelen van bestaan, buitengerechtelijke executies, meer dan 50 institutionele discriminerende wetten, apartheid, jarenlange opsluiting zonder enige aanklacht en vorm van proces, marteling, etc. etc.

Voor de schreeuwers alvast dit: of ze jou nou wel of niet bevallen, dit zijn wel allemaal FEITEN die je zelf kan opzoeken mits je je gekleurde bril afzet en met open mind en blik kijkt naar bijv. VN resoluties, mensenrechtenorganisaties als Amnesty Internationaal, Human Rights Watch, B'Tselem en uitspraken van het Internationaal Gerechtshof.
Shalom

01-03-2022 12:17

MisterAFCA +6470

Hoewel het nu bij de Russen ook niet gebeurt, (wat ik ook een kwalijke zaak vind overigens) moet je sport en politiek gescheiden houden.

In elk land gebeuren dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Daar kun je de sporters niet verantwoordelijk voor houden lijkt me.

01-03-2022 12:33

Hans de Gans +63

“Sport en politiek gescheiden houden.” Dit zijn makkelijke dingen om te roepen wanneer je zelf geen last hebt van/ niks van aantrekt van het leed dat anderen wordt aangedaan.

01-03-2022 12:51

Nick14 +25889

Hij heet Jordi Cruijff.
Toon eens wat respect, Palestijnse struikrover.

En moet Mazraoui nu eruit worden geflikkerd omdat hij voor Marokko wilde uitkomen terwijl dat land de Westelijke Sahara bezet?

01-03-2022 12:40

Ajacied33 +36972

Westelijke Sahara behoort tot Marokko. Maarre, Nederland is vrij van zondes? Begrijp ik dat goed? Elk land heeft wel iets, maar dat meten met twee maten is gewoon ongekend..

01-03-2022 13:38

Nick14 +25889

Dat zie je mij helemaal niet zeggen.
De westerse wereld in het algemeen heeft genoeg geflikt.
We horen ook per direct te vertrekken uit het Midden-Oosten.

01-03-2022 14:59

NeeI +108366

Kunnen we politiek en voetbal zoveel mogelijk gescheiden houden, AUB. Dit is niet de juiste plek om je uiten. Komt de sfeer absoluut niet ten goede.

01-03-2022 12:43

Hans de Gans +63

Hey Neel, Waarom denk je dat je niet over sport en politiek kan hebben in een prettige sfeer?

01-03-2022 12:53

Ozymandias +159568

Tja, als we iedereen afschrijven die in een land heeft gewerkt wat op grote schaal mensenrechten schendt blijven er weinig opties over. Zelfs papa Cruijff was dan geen optie geweest als hij nog had geleefd.

01-03-2022 12:45

Ajacied33 +36972

Amen amen amen!!! Ik neem Cruijff niets kwalijk in deze, voetballers en/of trainers gaan hun zakken vullen en klaar. Kun je jouw betoog ook naar Derksen sturen? Oh nee, die geeft alleen 1000x hetzelfde antwoord als het om Qatar of S. Arabië gaat...

01-03-2022 12:59

Lampehoven Aversie +2346

Doe ff normaal joh!

01-03-2022 13:00

JOHANisGOD +18498

Sunny

Sunny Bergman?

01-03-2022 13:10

CruijffiaansNouriaans +4457

Nee Sunny Jansen, maar die zou nooit eggen dat je iemand moet cancelen

01-03-2022 15:23

mgtow +22319

Israel is het buffergebied tussen west Europa en de Arabische wereld zonder hen hadden we onthoofd geweest of van een flatgebouw geflikkerd geweest.

01-03-2022 13:20

Ozymandias +159568

Wat een onzin… Israël is juist een van de redenen voor de groei van Muslim extremisme. Mede door fundamentalistische groepen in landen van hun vijanden te financieren (om die landen te ontregelen).

01-03-2022 13:34

Ajacied33 +36972

Israël is het gif van deze wereld bedoel je. Schurkenstaat wat bol staat aan misdaden jegens de Palestijnen. Sunny heeft treffende feiten hierboven opgesomd. Maar velen lezen dat liever niet natuurlijk. Ik vind Ajax de mooiste club die er bestaat, enig minpunt zijn onze fans die met terroristische vlaggen zwaaien bij thuis en uitwedstrijden. Die vlag heeft niets,maar dan ook niets met Ajax te maken. We zijn van een Amsterdamse club een wereldclub geworden. Jammer dat velen Ajax een Jodenclub noemen. Ik heb aan niemand een hekel persoonlijk, maar de Zionisten of rechts Israëliërs mogen van mij het heen en weer krijgen.

01-03-2022 13:36

JOHANisGOD +18498

Jaja, het is allemaal de schuld van Israël.

Verdiep je eens in de Hamas.

https://youtu.be/ZpnnTo_BFIA

01-03-2022 13:39

JOHANisGOD +18498

Waar komen Joden toch vandaan?

Israël, hier ver vandaan.

Wonen daar ook Superjoden?

Ja, daar wonen Superjoden.

Vinden Joden voetbal fijn?

Als ze maar voor Ajax zijn!”

01-03-2022 13:50

Ozymandias +159568

"Verdiep je eens in de Hamas."

De groei van extrimisme in een bevolking is een logische consequentie van de onderdrukking van deze bevolking.

01-03-2022 13:55

mgtow +22319

@ozymandias: dat is hetzelfde zeggen als dat het de schuld van de EU en haar provocaties richting Rusland dat Rusland Oekraïne is binnengevallen. Drie keer raden wiens mening dat is... Jawel... Thierry Baudet... En die wordt zo ongeveer beschuldigd van hoogverraad🤡 en ik ben niet eens voorstander van die lavendelsnuiver.

Oh oh de dodelijke ironie

01-03-2022 13:58

JOHANisGOD +18498

Als je het nog steeds niet begrijpt, verdiep je eens in de Islam en de IS.

Ik stop verder hier, want je hebt hier duidelijk geen kaas van gegeten.

01-03-2022 13:59

Babangida83 +24004

@mgtow, Al een tijdje terug probeerde de EU en Amerika natuurlijk de Sovjet Unie zo klein mogelijk te maken en de landen aan de periferie bij de EU te betrekken. En de manier waarop is ook geen zuivere koffie. Maar Oekraïne heeft zelf ook nog een mening en er zijn ook afspraken gemaakt met Rusland dat Oekraïne een zelfstandig land is. Dus laten we het er op houden dat het gewoon een lastig dossier is dat aan beide kanten niet de schoonheidsprijs verdient. Echter nu nog na al die jaren vreden en acceptatie Oekraïne binnenvallen is wel iets waar zelfs de Russen zelf én China de wenkbrauwen van fronsen. Nou dan heb je het bond gemaakt.

01-03-2022 14:25

Ozymandias +159568

"Als je het nog steeds niet begrijpt, verdiep je eens in de Islam en de IS."

Ik heb me verdiept in de Islam, als anti-theist heb ik mij in alle grote religies verdiept. Ook heb ik mij verdiept in de steun van Israel aan fundamentalistische groeperingen in Syria, Libanon, Palastina (Hamas werd ooit door Israel gesteund om de macht van Fatah aan te tasten), etc..

"Verdiep je eens in de Hamas."

Zegt degene die duidelijk niet eens wist dat Hamas ooit door Israel werd gefinancierd en dus het perfecte voorbeeld is van hoe Israel meewerkt aan de opkomst van Muslim fundamentalisme...

01-03-2022 14:29

Ajacied33 +36972

Wil je de Islam en IS alstublieft niet meer in 1 zin samenvoegen? Is een belediging voor me.

01-03-2022 14:53

Cruijffthebest +13485

Is hetzelfde als je weet waar het over gaat!

01-03-2022 16:31

Ajacied33 +36972

Dus een prachtige geloof en een terroristische bende is hetzelfde? Als je niks weet te zeggen, zeg dan niets man

01-03-2022 23:01

AFCACruijff14 +163146

Sunny moet van de drugs afblijven. Trieste poepberichten van hem.

01-03-2022 13:48

Oxxer +165702 moderator

De nieuwe TD zal achter het idee moeten staan van deels Johan Cruijff alleen aankopen als het die kwaliteit niet al rondloopt bij Ajax. Of het beleid van de laatste jaren, bij een buitenkans toeslaan in wat mij betreft vooral in Brazilië en de rest van Zuid Amerika.

01-03-2022 12:05

Mocrodammerr +23122

Nou dan kunnen we zeker voor 60 miljoen investeren voor het volgende seizoen. jeugd is shit. europees moeten we ook succes boeken.

01-03-2022 12:12

Ozymandias +159568

Jong Ajax barst van het talent. Regeer, Fitz-Jim, Van Axel Dongen, Ünüvar…

01-03-2022 12:46

Oxxer +165702 moderator

Ik heb geen moeite met andere meningen, alleen bij jou en anderen op AS lijkt het scorebord journalistiek. Jij hebt een vrij uitgesproken mening over de jeugd die lijnrecht staat op hoe ik er over denk. Jij vind de jeugd '' shit '' , andere BVO's hebben het beter voor elkaar dan jaren terug. Dat is prima dat betekent dat Ajax moet zorgen om de beste opleiding te blijven.

De A1 lichting 97/98 van Ajax was de beste ooit, grote uitslagen van 5-0 of meer, in de miniklassieker kreeg Feyenoord 11-3 pak slaag. Van dat superteam haalde Andy vd Meyde als enige Ajax 1, de rest heeft het niet gered in de top. Iedere week tegenstanders helemaal scheel tikken is geen garantie op Ajax1 te halen.

Kopen , kopen, kopen past beter bij Man City, Chelsea, PSG en dat soort clubs.

De opleiding levert nog steeds toptalenten af bij Ajax1 , dat is waar Ajax voor staat.

01-03-2022 14:18

trodat4030 +97448

Op zich interessante naam, maar blijf ook Brian Tevreden in mn achterhoofd houden. Die is veel recenter bij Ajax als jeugdtrainer aan het werk geweest, ten tijde van en na de Fluwelen Revolutie en als trainer van die jeugdploegen weet hij natuurlijk als geen ander wat voor type spelers er bij Ajax passen. Daarnaast heeft hij enige ervaring, zowel als TD maar ook als AD, dus die kent de klappen vd zweep ook wel.

Ik ben van mening dat de visie van de club ook uitgedragen moet worden door de TD, want als die straks een vervanger van TH moet aantrekken, moet het geen Jol worden met zn 'alle ballen op Suarez-taktiek' bijvoorbeeld. Ik denk dat Tevreden die visie ook prima kan uitdragen, als trainer kon hij dat in ieder geval wel op het veld met zijn elftallen. Daarnaast kent hij natuurlijk ook nog vele spelers die nog steeds in de opleiding rondlopen, dat zal vast niet tegen hem werken. Misschien trekt het wel juist spelers over de streep om toch wel een contract te tekenen bij Ajax ipv (vul hier een willekeurige koopclub in). Maar goed, ik ken Brian ook gewoon wat beter dan Jordi, misschien is Jordi wel een betere kandidaat, of minstens net zo geschikt, dan heeft hij met zn naam natuurlijk een voorsprong.

01-03-2022 11:49

PH2BOT +40642

Ten Hag zal vertrekken en ook heel wat.spelers. En dan gaan we maar weer bouwen aan een nieuw team. Dat is nu eenmaal het lot van Ajax. Nu maar hopen dat we dit dickpic seizoen kunnen afsluiten als kampioen èn een opgepoetst Europees blazoen. Verliezen van AZ in de bekert zou voor een slechte mood kunnen zorgen en thuis de bietenbrug op gaan tegen Benfica zal het restje aan moraal ook de kop indrukken en het hele team doen omslaan in spelers met de Gravenberch wedstrijdmentaliteit. De potjes tegen AZ en Benfica zullen dus bepalend worden voor de.rest van het seizoen .Wordt het een sportief mooie afsluiting ...of een verloren dickpic seizoen. Hopen dat slak Blind ook weer wat peper in el culo krijgt voor de resterende wedstrijden.

01-03-2022 11:40

Ozymandias +159568

Er zijn weinig buitenlandse technisch directeuren die zowel een goed track record hebben qua aankopen als een oog op de eigen jeugdopleidin houden. Ze bestaan wel (zoals Sammer) maar ze zijn zeldzaam en voor Ajax (zoals Sammer) waarschijnlijk onhaalbaar. Alles wat ik heb gelezen over Campos doet mij nu zelfs twijfelen of hij zelfs wel geschikt is voor een rol van directeur transferzaken (laat staan directeur voetbazaken). Van de Nederlandse technisch directeuren zijn er volgens mij maar twee die zowel qua ervaring als beleid er bovenuit steken en dat zijn Huiberts en Cruijff. Beide zijn niet enorm ervaren maar horen wel bij de meeste ervaren Nederlandse technisch directeuren.

01-03-2022 11:39

Bensco +7181

Jordi Cruijff is ook bekend in de voetbal wereld en heeft connecties binnen grote clubs. Dat is voor mij sowieso een belangrijke voorwaarde aan de nieuwe TD. Dat diegene over een fatsoenlijk netwerk beschikt. Huibers heeft dat een stuk minder. Huibers heeft dan wel het voordeel dat hij scout is geweest en weet waar die naar moet zoeken in een voetballer. Dat heeft Jordi dan weer minder, maar dat zou betekenen dat die gewoon meer moet leunen op het scouting apparaat van ajax

01-03-2022 11:47

Ozymandias +159568

Scoutings netwerken zijn voor data analyse en video scouting veel minder belangrijk geworden. Spelers worden nu bijna alleen nog gevonden door tips als de data analyse en video scouting z’n werk niet goed heeft gedaan.

01-03-2022 11:54

trodat4030 +97448

Hm, je vergeet wel dat de scouts doorgaans ook de eerste contacten leggen met de spelers en/of hun vertegenwoordigers. Daarna gaat het balletje rollen en komt de TD in beeld, maar de eerste contacten gaan vaak gewoon via de scouts. Dus die zijn nog steeds best belangrijk, belangrijker dan menigeen denkt.

01-03-2022 12:01

KBouter +4122

Klopt, scouts zien veel internationale toernooien en noteren interessante spelers en volgen die. Daarna geven ze namen door aan Overmars. Overmars, die een kantoorbaan in Amsterdam had weet echt niet wat er allemaal speelt in de jeugd in de wereld.

Je moet op de post van Overmars wel lijntjes hebben en goed zaken kunnen doen.

01-03-2022 12:10

Ozymandias +159568

@trodat4030
Scouts zijn nog steeds belangrijk, hun netwerk veel minder. De clubs met het beste transferbeleid zijn bijna allemaal clubs die niet met vaste scouts in een regio werken maar met vliegende scouts die in worden gezet wanneer de data en video scouting afdeling hun op een speler heeft gezet. De scout moet dan zo'n speler afscouten en als hij voldoet het eerste contact leggen. Daarvoor heeft de technisch directeur geen scoutingsnetwerk nodig.

Een zaakwaarnemers netwerk kan helpen om bepaalde spelers makkelijker naar de club te halen maar dat gaat meestal gepaard met belachelijke bonussen voor de zaakwaarnemers en een vreemde relatie tussen club en bepaalde zaakwaarnemers.

01-03-2022 12:27

NeeI +108366

Toen ik de naam Campos hoorde, leek het mij een interessante optie en ben ik mij eens gaan verdiepen in de man. Conclusie? Niet aan beginnen. Runt een bedrijf met meerdere zaakwaarnemers in dienst en zodoende heeft de man wel een aardig netwerk, maar is het vooral een verdienmodel voor zichzelf en aangesloten zaakwaarnemers (mendes). Een soort Rob Jansen XXL.

01-03-2022 11:57

Ozymandias +159568

De link tussen Campos en Mendes schijnt niet meer zo sterk te zijn. Hij heeft bij Lille twee spelers van Mendes gehaald maar ze zijn geen businesspartners meer zoals toen Campos nog bij Monaco werkte.

01-03-2022 12:30

Lorenzo010 +1199

Een betere opvolger is er sowieso niet.

Alles er aan doen om Jordi binnen te halen!

01-03-2022 11:36

NeeI +108366

Een Cruijff bij Ajax. Zoals het hoort.

01-03-2022 11:29

JordanAFCA +22481

Alleen al voor zijn achternaam zouden we het moeten doen. Maar is dit TD perspectief gezien echt de beste optie? Ik had het eigenlijk verstandiger gevonden als wij een ervaren iemand hadden gehad die ook de Nederlandse cultuur goed kent (waaronder Huiberts of Nijland). Die twee hebben met AZ en Groningen goeie talenten weten aan te trekken en door laten groeien waarmee zij een financiële slag konden slaan (Suarez, Van Dijk, Tadic, Boadu, Stengs, Koopmeiners, Idrissi).

Buiten dat om zullen we ook er dan rekening mee moeten houden dat Ten Hag na dit seizoen vertrekt en hoogstwaarschijnlijk wordt vervangen door Bosz of Jonk gezien de connecties met elkaar. Eerst was ik een enorme voorstander van Bosz gezien zijn prestaties met een zeer matig elftal en vind ik hem een goeie wedstrijdcoach en een fijne man om naar te luisteren. Maar dat kamikaze voetbal wat wij onder andere zagen tegen Benfica vind ik eigenlijk totaal onnodig en dan worden wij in zulke potjes straks flink afgestraft omdat het achterin niet goed staat.

01-03-2022 11:27

AFCACruijff14 +163146

Ben er zeker niet op tegen, mits Jordi wel durft te investeren want ik wil niet weer de club van voor 2018 worden die Europa in wilde met een jeugdploegje. Wel heeft Jordi zo'n functie bij matige clubs uitgevoerd dus het blijft een gok maar ik zou niet zo snel een andere kandidaat weten. Hij heeft wel contacten, een netwerk en zijn naam mee.

01-03-2022 11:23

trodat4030 +97448

Blijft opmerkelijk. Gister was het nog een gerucht, want Marca, nu neemt de Telegraaf precíes hetzelfde gerucht (gewoon van Marca) over en is het opeens 'betrouwbaar'. Mike en Valentijn zijn gewoon aan het roddelen en doen een simpel knippie en plakkie. Journalistiek anno 2022..

01-03-2022 11:06

Robbie en de Kock +11309

Zo is het precies. Ik denk ook niet dat Jordi hier veel trek in heeft. Hij heeft het prima naar zijn zin in Barcelona. Geen grote verantwoordelijkheid, team in progressie.
Volgens mij is Jordi nooit echt erg door ambitie gedreven. Lijkt mij ook geen harde onderhandelaar.

01-03-2022 11:49

Libero +19282

Ik vind Jordi op zich geen verkeerde kandidaat gezien zijn vader en ervaring in de technische hoek. Weet alleen niet hoe sterk hij is, heeft hij het in zich om bij Ajax een eigen beleid uit te stippelen en tot een succes te brengen? Ik vind tenminste niet dat het iemand moet zijn die Overmars' beleid gaat doorzetten. Ook al was dat goed, er was zeker ruimte voor verbetering. Maar bovenal werkt dat meestal niet zo goed, het plan en methodes van een vertrokken voorganger handhaven. Ik zeg overigens niet dat Jordi niet die sterke persoonlijkheid heeft, ik weet het gewoon niet.
Speaking of persoonlijkheid: Ik las al vaak dat Seedorf niet onderlegd genoeg zou zijn voor de functie, was geen TD en zou geen benul van zaken hebben...
Seedorf heeft zijn eigen stichting, bezit een club in Suriname en was mede-eigenaar van Monza (is geloof nog steeds technisch adviseur daar), bezit meerdere restaurants en was ook nog eigenaar van een raceteam. Studeerde aan een prestigieuze uni in Italië voor zijn MBA, maar of hij die ook behaald heeft heb ik niet kunnen ontdekken.
O ja, spreekt zes talen, vloeiend. Waaronder Braziliaans Portugees - Brazilianen zijn zelf niet zo sterk in talen.
Verder ook een charismatisch figuur, communicatief sterk, heeft ongetwijfeld een enorm netwerk en ondanks weinig succes toch al wat jaartjes als coach achter de kiezen - vooral ongelukkige keuzes wat betreft op welk moment waar in te stappen, maar genoeg fouten om van geleerd te hebben zullen we maar zeggen.
Het is koffiedik kijken of deze functie hem zou liggen en hoe hij het binnen de organisatie zou doen, maar ik zou hem niet zomaar aan de kant schuiven op basis van wat sommigen, inclusief analisten, van hem denken te weten.

01-03-2022 10:57

Mocrodammerr +23122

Cruijff samen met Seedorf zou legendarisch zijn.

01-03-2022 10:57

insectenverdelg +23600

op zich prima keus, zolang maar niet alles voor een habbekrats naar Barca gaat.

01-03-2022 10:25

vandenhaas4 +15147

Dat is waar ik wel een beetje voor zou vrezen. Je weet het nooit, maar misschien had hij Tagliafico wel laten gaan deze winter. Dat hij goede banden aanhoudt met iemand als Laporta is geen goed teken en we weten allemaal hoe Barcelona nu al als aasgieren om Ajax heen hangt.

01-03-2022 11:34

wijzijndebeste123 +166576

beste optie denk ik. alles beter dan kluivert seedorf of sneijder. en ook campos die kennelijk zn eigen zakken vult tkv de club. jordi heeft 7 jaar ervaring en spreekt zn talen. lijkt me n intelligente jongen die goed kan samenwerken.

01-03-2022 10:25

AFCA020! +6145

Maxwell zou ik persoonlijk ook vrede mee hebben.

Maar inderdaad geen Seedorf, Kluivert of Sneijder. Laatste 2 zijn sowieso incapabel. En bij Seedorf heb ik altijd een "Ruud Gullit gevoel". Ideale man voor je lobby, perfect om deuren te openen en relaties te onderhouden. Maar verder nul kwaliteiten. Dat denk ik van Seedorf ook. Grote voetballer, daardoor een grote naam, maar een waardeloze trainer en vermoedelijk ook een aanfluiting al TD.

Als PR manager mag hij zo komen. Want nogmaals: deuren openen kan hij zeker net als Gullit. Maar TD is een heel ander verhaal

01-03-2022 10:41

Jojo.14 +3658

Maxwell was toch een aantal jaren geleden in het nieuws gekomen vanwege een vermeende mishandeling van zijn vrouw? Denk niet dat Ajax zich daar nu aan waagt.

01-03-2022 11:40

AFCA020! +6145

Een boze ex heeft dat geroepen. Maar het is nooit bewezen.

Als we daar dus al vanuit moeten gaan, dan moeten we ook zeggen dat Van Persie een verkrachter is, dat is ook geroepen door iemand.


Ik vind niet dat we rekening hoeven houden met iets wat een rancuneuze ex geroepen heeft. Althans, niet zo lang er niets bewezen wordt en zo lang het niet voorkomt of stand houdt in de rechtbank.

Als ik morgen vertel dat jij mij mishandelt hebt en/of grensoverschrijdend bejegend hebt. Dan ben je al fucked voor er bewijs is. Vind dat niet terecht. Zeker niet omdat het dus niet waar is

01-03-2022 12:09

wijzijndebeste123 +166576

maxwell zou ik ook erg zien zitten. bij psg erg goed gedaan en natuurlijk heel veel contacten in brazilie/zuid-amerika wat een belangrijke vijver voor ons is. tevens n gentleman. echter n jaloerse ex heeft hem idd beschuldigd van mishandeling en doodsbedreiging. of t nu waar is of niet denk ik niet ajax na dickpic marc zijn vingers hieraan gaat branden.

01-03-2022 13:20

Ajacied33 +36972

Seedorf spreekt ook meerdere talen, als voetballer meer bereikt dan Cruijff. Ook financieel onafhankelijk en een slimme gozer....

01-03-2022 11:01

Ozymandias +159568

Vond jij het Ajax van 1995 een bij elkaar gekocht team?

01-03-2022 11:22

KBouter +4122

Danny Blind-Bogarde-Overmars-Rijkaard (kwam van Milaan)-vd Bromn-Finidi-Litmanen-Kanu-v Vossen-Wooter-

Is toch al een aardig gekocht elftal.

01-03-2022 11:36

ST +23098

Off-topic: iemand Kudus gezien tegen Heracles? Die gast moet in de basis als je de samenvatting ziet. Iemand hem over 90 min gezien?

01-03-2022 10:20

Jojo.14 +3658

Wedstrijd helaas niet helemaal uitgezonden, al zei de samenvatting genoeg ;)

01-03-2022 10:38

Eurysaces +29583

Zag er in de samenvatting inderdaad veelbelovend uit, die zou je inderdaad in de basis verwachten. Wel fijn dat die jongens zijn vorm weer terug aan het vinden is, in mijn ogen potentieel de beste speler die we hebben.

01-03-2022 10:49

Stamhoofd +11555

Volgend seizoen spelen met Berghuis, Kudus, Alvarez. ervan uitgaande dat Gravenberch vertrekt.

01-03-2022 10:58

Eurysaces +29583

Dan moet er wel een uitstekende vervanger komen voor Mazraoui, je kan niet met Alvarez spelen zonder een rechtsback die zijn voetballende gebrek kan compenseren. Ging nu ook mis met Rensch (en ook Schuurs ipv Timber).

Ik hoop stiekem trouwens ook op Ihattaren, en natuurlijk dat Gravenberch het licht gaat zien. Ihattaren op 10 met Gravenberch en Kudus er achter, dat lijkt mij ideaal, zeker als je met Rensch gaat spelen als back.

01-03-2022 11:34

ST +23098

Hoop zo dat het rond komt met Jordy! Desnoods pas over 1 jaar.

01-03-2022 10:19

Stamhoofd +11555

Dat is wel te laat dan. Moeten nu al starten met handelen voor volgend seizoen

01-03-2022 10:58

Hetzijnmaar +5453

Heeft 7 jaar in de jeugdopleiding gespeeld , Heeft n netwerk spreekt vloeiend Nederlands Engels en Spaans
Voetbal DNA van zijn vader en Handels DNA van zijn moeders kant
Zou voor Sontje en Naci ook goed nieuws zijn en de gehele jeugdopleiding

01-03-2022 10:18

koenos1 +7978

Off topic. Iemand enig idee of de Russische voetballers in west Europa verder mogen spelen bij hun clubs?

01-03-2022 10:16

JariHeijden +5629

Ja, de uitsluiting richt zich niet op individuele spelers, maar op teams die Rusland vertegenwoordigen. Spartak Moskou mag als team dus niet verder in de Europa. League. Het Russische nationale elftal is uitgesloten van wedstrijden onder de vlag van UEFA en FIFA.

Maar als Ajax een Rus in het team zou hebben, dan zou Ajax die gewoon kunnen opstellen.

01-03-2022 11:07

BakkalBijter +11751

Poetin heeft kennis gemaakt met de cancelcultuur van het westen. Daar moet je niet mee focken, haha!

01-03-2022 11:27

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25518

En dan ook meteen Peter Bosz binnenhalen

01-03-2022 10:10

mokum007 +6530

En waarom?, Ten Hag is ernog en die blijft bij Ajax.... Hoop ik

01-03-2022 10:19

Raywaday +2176

Sportief gezien kan je pieken bij Ajax als TD.
Maar wil je als Spanjaard wel voor een lange tijd in Nederland blijven?

01-03-2022 09:46

EersteAanname +2203

Er zijn genoeg Spanjaarden die vanuit Spanje naar Nederland komen hoor, waaronder toevallig mijn vriendin en een aantal van haar familieleden en vrienden. Het weer is hier dan misschien minder, en de eetcultuur, maar Nederland heeft ook een hoop voordelen t.o.v. Spanje. Het is hier makkelijker een baan (op niveau) te vinden, werkgevers zijn flexibeler t.a.v. parttime werk, alles is fucking goed geregeld, reistijden stellen niks voor.. Nou is dit misschien niet allemaal op Jordi Cruijff van toepassing, maar even als tegengeluid van wat je hier wel eens leest dat het leven in Spanje per definitie beter zou zijn.

01-03-2022 12:06

mgtow +22319

Je rechten als man zijn hier ook een stuk beter. 🤢

01-03-2022 12:42

sucre +15284

Jordi is Nederlander... misschien verspaanst, maar echt gewoon Nederlander..

01-03-2022 12:37

Babangida83 +24004

Dat is er eentje die alle vinkjes aankruist in ieder geval. Hij kan ook goed out of the box denken. Ik hou daar wel van.

01-03-2022 09:42

El Pistolero +4932

"Dat is er eentje die alle vinkjes aankruist in ieder geval".

Zijn belangrijkste taak is om spelers voor zo weinig mogelijk aan te kopen en zoveel mogelijk te verkopen. Als hij die kwaliteit voldoende beheerst, heeft hij die aardig verborgen weten te houden. Dan had hij in mijn optiek ook wel andere clubs op zijn CV gehad ipv de laagvliegers die er nu op staan. Dus ik zet er grote twijfels bij als het om meer dan geruchten zou gaan.

01-03-2022 09:47

Schip +23638

Nou, nee. Zijn kerntaak is de juiste spelers te herkennen en die te kopen. Liefst voor zo weinig mogelijk. Maar het begint met het herkennen van geschikte spelers. Niet makkelijk. Iets meer betalen en iets minder krijgen kun je nog wel opvangen. Haal je een verkeerde speler, is het weggegooid geld en kun je enkel nog je verlies beperken.

En Cruijff sr was lang niet altijd gelukkig in het aantrekken van spelers, en al helemaal niet bij Ajax. Ik ken de track record van Jordi niet daarin. Net als Kluivert bij PSG: hoe goed waren zijn adviezen en keuzes? Overmars heeft het ook moeten leren hoor. Maar waarom niet een TD van een kleinere buitenlandse club, die in de CL mee kon komen door de kwaliteit van de scouting?

01-03-2022 09:51

El Pistolero +4932

"Nou, nee. Zijn kerntaak is de juiste spelers te herkennen en die te kopen".

Is natuurlijk totale onzin. Daar heeft Ajax een uitgebreid scoutingssysteem voor waar miljoenen aan wordt uitgegeven. De taak van de TD is om er een klap op te geven als de scouts een positief scoutingsrapport hebben afgegeven, het voorwerk, spelers langdurig observeren en analyseren is een taak van de scouts en niet van de TD. Daarnaast is de TD natuurlijk verantwoordelijk voor het totale voetbalgedeelte van de organisatie, maar veel van die taken kan hij ook delegeren, zoals hij dat in de persoon van Hamstra ook met zaken mbt de jeugdopleiding heeft gedaan. Overmars is er voor een groot deel verantwoordelijk voor de staat van Ajax en dat heeft hij vooral bewerkstelligd door zijn aan- en verkoopbeleid. Voor alle andere taken is hij waarschijnlijk niet onvervangbaar, als het op onderhandelen aan komt zal dat echter eerst nog maar moeten worden afgewacht. Goede onderhandelaars en verkopers liggen niet voor het oprapen.

01-03-2022 10:00

Babangida83 +24004

Ik zie dat er hier verscheidene mensen zijn die niet begrijpen wat de taken van een TD is.

Ten eerste is hij directeur. Dat betekent dat hij leiding geeft over alle technische zaken bij Ajax. Dus al het voetbal. Daar valt dus onder:

- Sportmedische zaken
- Jeugdopleiding
- Jeugdscouting
- Scouting
- Aan- en verkoopbeleid.
- Individuele spelersontwikkeling
- Performance coaches
- Aanstellen/ontslaan coach Ajax 1
- Transferbeleid Ajax 1 & jeugd
- Vrouwenvoetbal idem.
Hier moet hij ook een business plan voor maken om budget te krijgen voor zijn activiteiten.

Hij dient dus in overleg te treden met veel afdelingen en deze tevens te overzien. Dit overleg was echter niet Overmars zijn sterkste punt, overigens. Overmars was een einzelganger. Eén van de vele redenen waarom dat Technisch Hart niet werkte. (Wat opzich een heel goed idee is).

Zijn kerntaken bij Ajax zijn het in goede banen leiden van de jeugdopleiding, Ajax 1 en het transferbeleid. Waarbij de eerste 2 zijn belangrijkste verantwoordelijkheden zijn en hij zich met Ajax 1 het meeste direct bemoeit. Dat is dus een stukje breder en qua eigenschappen dient hij dus te kunnen overleggen, beleid te kunnen maken en te kunnen onderhandelen. Spelers herkennen is fijn, maar in principe heb je daar de scouting voor. Menig TD gaat hier de fout in. Van de familie Cruijff weet ik dat ze goed zijn in het delegeren. Aan Cruijff de taak om het dan waar te maken, waar de scouting mee komt. Zijn naam, netwerk en reputatie is bij het aantrekken van spelers belangrijk. Want spelers moet je wel kunnen overtuigen. Daarnaast is het belangrijk dat hij de cultuur van Ajax kent om het beleid te kunnen maken en uitvoeren.

Dat zijn alle vinkjes.

01-03-2022 13:50

Pocrap +957

Prima maar wel iemand ernaast

01-03-2022 09:33

MelleAfca +14348

Jordi Cruijff met Bosz of Jonk zou ik zeer toejuichen. Ik was (en ben nogsteeds) een beetje bang dat het Ajax DNA volledig weggepoetst zou worden.

01-03-2022 09:21

El Pistolero +4932

"... Jonk zou ik zeer toejuichen".

Jonk is totaal door de mand gevallen als manager en heeft in die hoedanigheid vooral voor problemen gezorgd op bestuurlijk vlak. Het is niet toevallig dat Ajax is opgestoomd in de vaart der volkeren nadat hij en Bergkamp het veld hadden geruimd, dat is een kwestie van oorzaak en gevolg. Jonk heeft een doodzonde begaan door als leidinggevende niet meer bij vergaderingen aan te schuiven, aangezien een organisatie onbestuurbaar wordt als er geen overleg meer plaats vindt. De kans dat de RvC die over de benoemingen gaat, daar nog een keer zijn vingers aan gaat branden, is dan ook zo goed als uitgesloten.

01-03-2022 09:54

Babangida83 +24004

Hij had Jongkind als manager. Jonk was voor het technische gedeelte, de inhoud daarbij en de visie van Ajax´ jeugdopleiding. Maar ook Jonk moest daar ingroeien. Net zoals Overmars en Sar ook in hun rollen hebben mogen groeien. Bij Volendam gaat Jonk dit wel goed af. Maar ook daar leert hij nog iedere dag bij.

Dat bij die vergadering afwezig zijn, daar ga ik al niet meer op in. Dat is een schijnargument. Je kon dat ook geen vergaderingen noemen bijvoorbeeld. Jij valt de procedure aan, niet de gang van zaken. In de trant van: ¨Ik had niks voor je om op te halen, maar jouw schuld dat het misgegaan is, want jij kwam niet langs.¨ Zoiets. Natuurlijk kom je dan niet langs. Tijdverspilling.

01-03-2022 13:55

El Pistolero +4932

"Hij had Jongkind als manager. Jonk was voor het technische gedeelte, de inhoud daarbij en de visie van Ajax´ jeugdopleiding".

Is natuurlijk ook onzin. Jonk maakte deel uit van het TH en zat voortdurend met de directie en de technische staf om tafel. Jongkind had binnen Ajax nauwelijks bevoegdheden en had voor alles dat hij deed de handtekening van een meerdere nodig. Jongkind was hiërarchisch gezien niet veel meer dan een loopjongen van Jonk, dat die zijn waardering voor hem niet onder stoelen of banken stak, doet daar niets aan af. Jongkind is typisch een voorbeeld van iemand die net doet alsof hij heel belangrijk is terwijl hij dat in werkelijkheid niet is. Dat zie je ook aan het feit dat hij nog steeds uitspraken over Ajax doet terwijl hij er al jaren weg is en dus feitelijk als een blinde over de kleuren praat als het de gang van zaken bij Ajax betreft. Me dunkt dat er nogal wat veranderd is sinds hij is vertrokken en in de meest gevallen hebben die veranderingen Ajax geen windeieren gelegd.

"Dat bij die vergadering afwezig zijn, daar ga ik al niet meer op in. Dat is een schijnargument".

Dat is geen schijnargument, de aanwezigheid van managers bij management is essentieel omdat een organisatie stuurloos wordt als er niet meer overlegd wordt. Uit het feit dat je allerlei drogredenen opnoemt om het gedrag van Jonk te rechtvaardigen en noodzakelijk en essentieel overleg als tijdverspilling weg zet, blijkt zonneklaar dat je niet alleen vooringenomen bent, maar ook geen idee hebt waar je het over hebt. Het idee dat jij kennelijk hebt over management overleg is bovendien ronduit kinderlijk. Alsof een relatief beperkte club als Ajax tot zulke grote hoogte zou kunnen stijgen als het er ook daadwerkelijk zo aan toe zou gaan als jij kennelijk veronderstelt. Het is ook geen toeval dat het Ajax zo voor de wind is gegaan sinds de club zich van bestuurlijke obstakels als Jonk en Bergkamp heeft ontdaan, dat is een kwestie van oorzaak en gevolg en dat alleen al maakt de kans dat Ajax één van die twee ooit nog zal benaderen voor een functie in het management zo goed als uitgesloten. Bij Ajax is men ook op de hoogte van het verhaal van de ezel en de steen.

02-03-2022 09:55
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.