Overmars vertrekt bij Ajax: wie moet de directeur opvolgen?

door Bart Veenstra 148

Bron Ajax Showtime

Overmars vertrekt bij Ajax: wie moet de directeur opvolgen?

door Bart Veenstra 148

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Ajax kan na het plotselinge vertrek van Marc Overmars op zoek naar een nieuwe directeur voetbalzaken. Overmars heeft zich schuldig gemaakt aan het over een langere periode versturen van 'grensoverschrijdende berichten aan meerdere vrouwelijke collega's'. Om die reden is Overmars nu vertrokken bij Ajax en dat betekent dat de Amsterdamse club op zoek moet naar een opvolger.

Overmars werkte sinds 2012 als directeur voor Ajax. In die periode was hij de verantwoordelijke voor het technische beleid van de club. Met Overmars aan het roer maakte Ajax ruim 300 miljoen euro winst op de transfermarkt en vond de club aansluiting met de subtop van Europa. Onlangs verlengde Overmars zijn contract bij Ajax nog tot medio 2026, maar aan de samenwerking tussen de technische baas en Ajax komt nu een vervroegd einde.

Wie moet Overmars nu opvolgen? Het is één van de belangrijke vragen in de affaire rondom Overmars. De Telegraaf schrijft dat Ajax al een noodplan heeft bedacht. Algemeen directeur Edwin van der Sar neemt de taken van Overmars voorlopig over, waardoor commercieel Menno Geelen enkele functies van Van der Sar voor zijn rekening neemt. Ajax heeft hier nog geen officiële uitspraken over gedaan.

Het speculeren over een opvolger van Overmars is volop gaande en daarom zet Ajax Showtime enkele opties onder elkaar:

Gerry Hamstra

Gerry Hamstra geldt als één van de mogelijke opvolgers van Overmars. De Groninger werkt al sinds april 2021 als technisch manager bij Ajax. In die functie gaf hij ondersteuning aan Overmars. Daarbij was Hamstra vooral belangrijk met het contracteren van de talenten vanuit de jeugdopleiding en het verlengen van de contracten van spelers van Jong Ajax. Bovendien focust Hamstra zich ook op de scouting binnen Ajax. In het verleden werkte Hamstra in technische functies bij clubs als sc Heerenveen, Vitesse, FC Emmen en FC Groningen.

Henk Veldmate

Hoofdscout Henk Veldmate geldt ook als optie voor de vervanging van Overmars. Veldmate werkt sinds januari 2016 bij Ajax en hij heeft in Amsterdam nog een contract tot medio 2024. Eerder was Veldmate technisch manager bij FC Groningen.

Marcel Brands

Een ander veel gehoorde naam is die van Marcel Brands. De Bosschenaar werkte in het verleden met succes bij clubs als RKC Waalwijk, AZ en PSV. Brands werkte tussen 2018 en 2021 als technisch directeur bij Everton. Ondanks de vele (en dure) aankopen wist Everton onder zijn leiding de weg omhoog niet geheel te vinden. Brands zelf gaf na zijn vertrek aan dat er een 'duidelijk verschil' in de visie en richting van de club met het oog op de toekomst was. Op dit moment is Brands clubloos.

Max Huiberts

Max Huiberts is al enige jaren technisch directeur van AZ. De beleidsbepaler van de Alkmaarse club staat er bij veel Ajax-fans om bekend geen spelers van AZ naar Ajax te laten gaan. In de laatste jaren wist Huiberts meerdere spelers van AZ voor mooie bedragen te verkopen aan clubs uit het buitenland. Na een matige start van het seizoen heeft AZ de laatste tijd de weg omhoog gevonden.

Danny Blind

Danny Blind was in het verleden al een technisch directeur bij Ajax, terwijl hij in de afgelopen jaren de technische commissaris was binnen de RvC van Ajax. Vanwege zijn assistentschap bij het Nederlands elftal kan hij zijn rol als RvC-lid bij Ajax niet vervullen. De bedoeling is dat Blind na het WK in Qatar terugkeert in de RvC van Ajax, maar mogelijk is ook hij een optie als opvolger van Overmars.

Edwin van der Sar

Edwin van der Sar zou al gelden als noodoptie en mogelijk kan de algemeen directeur de rol van Overmars geheel tot zich nemen. Van der Sar heeft vanwege zijn werk bij Ajax en zijn ervaring als speler van Ajax, Manchester United en Juventus een groot netwerk opgebouwd in de voetbalwereld. Van der Sar werd in het verleden al eens gelinkt aan Manchester United, waar hij director of football zou kunnen worden. 'Een andere rol, maar ik weet natuurlijk wel iets van voetbal', zei hij toen.

Patrick Kluivert

Hij zou in 2016 aan de slag gaan bij Ajax als trainer van de A1, maar daar kwam het niet van. Kluivert kon bij Paris Saint-Germain aan de slag als directeur voetbalzaken en greep die kans. Een jaar later vertrok hij alweer uit Franse hoofdstad. Later was Kluivert nog hoofd jeugdopleiding bij FC Barcelona.

Wim Jonk

Wim Jonk was in het verleden verantwoordelijk voor de jeugdopleiding van Ajax. In nauwe samenwerking met Johan Cruijff werden destijds veel veranderingen doorgevoerd in de jeugdopleiding en daar plukt Ajax nog altijd de vruchten van. Nadat hij botste met de clubleiding vertrok Jonk bij Ajax. Jonk is nu succesvol als trainer van FC Volendam en bij die club wordt het Plan Cruijff voortgezet.

Frank Arnesen

Frank Arnesen werkt sinds twee als technisch directeur van Feyenoord. De Deen heeft Feyenoord er met enkele versterkingen weer bovenop geholpen. De Rotterdammers maken nog altijd kans op de landstitel, terwijl een plek in de voorronde van de Champions League realistisch genoemd mag worden. Arnesen werkte in het verleden eerder als technisch directeur bij PSV, Tottenham Hotspur, Chelsea, Hamburger SV en RSC Anderlecht. Zijn contract bij Feyenoord loopt na dit seizoen af. Arnesen speelde bovendien tussen 1975 en 1981 bij Ajax.

Jordi Cruijff

Een veel gehoorde naam is die van Jordi Cruijff. De zoon van Ajax' clubicoon Johan Cruijff heeft een verleden als technisch directeur bij Maccabi Tel Aviv. Bij de topclub uit Israël was hij vijf jaar lang verantwoordelijk voor het technische beleid. Sinds afgelopen zomer is Cruijff technisch adviseur bij FC Barcelona, waar Mateu Alemany de technisch directeur is.

Jordy Zuidam

Jordy Zuidam is al enige jaren actief als technisch directeur bij FC Utrecht. De voormalig voetballer kent Ajax-trainer Erik ten Hag goed en mogelijk zou Ten Hag behouden kunnen worden als een vertrouweling van de trainer wordt binnengehaald.

Overige opties

Uiteraard is de lijst met mogelijke opvolgers van Overmars nog veel langer te maken. Denk bijvoorbeeld aan Peter Bosz. De oefenmeester van Olympique Lyon was eerder werkzaam bij Ajax als trainer, terwijl hij in het verleden technisch directeur bij Feyenoord was. Ook Louis van Gaal kan genoemd worden. De bondscoach was in het verleden al eens technisch directeur van Ajax.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Poll: Wie moet de opvolger worden van Overmars bij Ajax?
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Lees meer over:
Plaats reactie

Wamberto +2968

Ik ben wel benieuwd naar de optie die Henk Spaan telkens noemt: Luis Campos.

15-02-2022 18:30

Damgimarson +135

Michael Laudrup

14-02-2022 14:32

Kingoffdatoilet +17154

Ik wil het wel overnemen als ik eerst 2 a 3 jaar begeleiding krijg van een ervaren TD met netwerk. Ben ook een stuk goedkoper.

07-02-2022 19:29

mokum007 +6522

Laat Jordi maar het opvolger worden van Overmars....

07-02-2022 19:00

DiAngelo +2408

Marcel Brands lijkt me t meest logische. Kent de Nederlandse markt goed, de Premier Leaugue en ook kennis van de andere competities en de prijzen. Misschien geen Ajax man, maar we praten over een noodsituatie waar je gelijk een ervaren man op die plek wil hebben. Huntelaar assistent om met de tijd t vak te leren. Een groot netwerk is belangrijk, hoe het bij Ajax zou moeten gaan is snel genoeg te leren en je geeft voetbaltechnisch Klaas ook n stem. Jammer jammer om z' on belangrijke schakel op deze manier te verliezen. Moet ook in therapie ben ik bang....dat kan niet anders....

07-02-2022 18:58

Rolo +13651

Luís Campos.... in mijn ogen een geschikte kandidaat.

07-02-2022 17:27

Altijdindestraat +39977

Wim Jonk is geen man met de netwerken, is wel Ajacied in hart en nieren, zijn eigen woorden. Maar ik zie hem meer als een trainer of jeugdopleidingen.

07-02-2022 17:23

Jeugd +24732

Er staan een hele hoop namen op van mensen zonde een serieus netwerk. We hebben het hier niet over een hoofd jeugdopleiding of scout. We zoeken en TD.

07-02-2022 17:12

Jeugd +24732

Patrick Kluivert, ja lekker dan. De volgende beerput open.

07-02-2022 17:10

Aetim +1364

Alsjeblieft geen Blind. Dan gaan we weer terug naar af.

07-02-2022 17:07

Altijdindestraat +39977

Nee die moet je gewoon alleen als commissaris hebben

07-02-2022 17:09

linksbinnen +8136

Schuif vd Sar naar TD en Keje Molenaar naar algemeen directeur?

07-02-2022 16:45

Altijdindestraat +39977

Keje Molenaar is een fantast

07-02-2022 17:10

Ned Maddrell +0

Demy de Zeeuw?

07-02-2022 16:39

thajax +7423

Seeeedorf!!!

07-02-2022 16:36

Altijdindestraat +39977

Hoe kunnen mensen hier Brands als optie zien, heb je gezien hoe blij ze bij Everton zijn dat die opgezout is.

07-02-2022 16:17

fc Barcelona_ke +19246

Everton was al waardeloos toen brands naar engeland kwam!

Dus ik denk dat hij juiste persoon voor ajax ben. Hij bewees bij psv al goede inkopen en veel mexicanen/zuid Amerikanen..
Wie weet dat hij binnen maand al deal maken met mazraoui als hij komt???

07-02-2022 16:26

GarciaDeLaTorre +22940

Ik ben op één of andere manier wel voor Kluivert

07-02-2022 16:00

Altijdindestraat +39977

hahaha nee serieus?!

07-02-2022 16:18

JP_Frost +1911

Ik vind het een sympathieke gast, maar heeft op geen enkele manier laten zien dat hij geschikt is voor een functie buiten het veld.

07-02-2022 16:18

Jeugd +24732

Is vervolgd voor vermeende verkrachtig. Weet je het zeker?

07-02-2022 17:11

kanye.w +4151

Yes, laten we een viespeuk vervangen met een moordenaar

07-02-2022 19:49

Sunny +9553

Ik denk ook aan een Huiberts (bewezen goed werk bij AZ) en een Blind (slim, echte Ajacied, verstand van het spelletje etc.)
Brands heeft het all over niet persé goed gedaan, heeft een PSV pyama maar wel een groot netwerk.

07-02-2022 15:59

EazyMe +34

Jonk zie ik graag als opvolger van Ten Hag!

Brandts met 19% tweede in de peilingen???

07-02-2022 15:56

fc Barcelona_ke +19246

Jonk? Die komt nu wel, want overmars niet meer ben in arena

07-02-2022 16:31

RichardWitschge8 +5197

Jan van Halst? Sympathieke kerel.

07-02-2022 15:55

tripleA +3882

Wie het ook wordt, denk niemand uit het lijstje hierboven, laat het in godsnaam een voetballer zijn en dan specifiek een uit de generatie '90 tot '00. Deze generatie is rijp voor dit soort functies. Jong genoeg om de moderne voetbalwereld te snappen, ingangen in een actueel en actief netwerk en het past in de filosofie Cruijff. En het liefst iemand die al bij de club zit.

Reiziger geen optie?

07-02-2022 15:49

Ajax27 +19116

Ajax zat 10 jaar geleden toen Overmars hiermee startte in een andere financiele situatie. Weinig middelen, dus uitstekend om iemand met weinig ervaring in die rol te laten groeien. Stap voor stap leerde Overmars bij en moest ie middels slimme goedkope deals zijn zaken regelen. Pas in 2016-2017 mocht ie na een dramatische start van het seizoen echt beginnen met investeren.

10 jaar later ziet het er echter anders uit... we zijn weer een gevestigde naam in Europa, we doen echt weer mee met de grote jongens. Er komen grotere namen deze kant op en spelers vertrekken voor grotere bedragen naar het buitenland.

We hebben dus geen tijd om net als bij Overmars iemand 5 jaar in een bepaalde rol te laten groeien. De persoon die er nu komt moet er direct staan, ervaring hebben, connecties hebben en de ballen om sterk te onderhandelen.

Ik kan je niet zeggen wie het dan moet worden, maar er vallen dan al een heleboel namen af zoals bijvoorbeeld jouw voorstel met Reiziger.

07-02-2022 16:47

tripleA +3882

Goede analyse op zichzelf, maar het lijstje bevat weinig tot geen gevestigde namen.

Reiziger was een vraag, aangezien ik nooit echt hoogte krijg van zijn exacte rol en technische niveau. Lijkt me iemand die op termijn wel een stapje hoger wil en kan.

07-02-2022 18:00

Ajax27 +19116

Gerry Hamstra, Marcel Brands, Max Huiberts, Frank Arnesen, Jordi Cruijff… genoeg namen, maar zit DE naam er al bij? Dat weet ik niet. Het liefst heb je iemand met een achtergrond bij Ajax, waarvan je weet dat ie waarschijnlijk goed zal klikken met vd Sar en Ten Hag.

Dat is gewoon ontzettend moeilijk. Kijk naar Overmars, op de werkvloer was het een erg stil persoon, ingetogen. Als je de berichten leest zat ie vaak in z’n eigen kantoor te lunchen in z’n eentje, liep ie wat met z’n koffietje rond… en ondertussen maakte hij wel de grootste deals (zowel inkoop als verkoop) van spelers in de geschiedenis van Ajax. Harde deals kunnen maken, maar wel ingetogen zijn, wellicht was dat de juiste combi waardoor het zo klikte met vd Sar en Ten Hag. Met vd Sar heeft ie daarnaast natuulijk ook een enorme voetbalgeschiedenis.

Zeg even voor het voorbeeld dat je nu een persoon zoals van Gaal zou benaderen. Autoritair persoon, iemand die heel erg voorop wilt staan, die graag gehoord wilt worden en meermaals naar de voorgrond zal treden. Kan iemand als vd Sar en Ten Hag daar net zo prettig mee levelen? Of gaat dat irritaties wekken? En als er irritaties komen… komt er onrust. vd Sar binnen 2 jaar weg, Ten Hag ineens weg…

Ook al is Ten Hag een passant, de klik tussen hem, vd Sar en de technisch directeur moet er zijn.

08-02-2022 08:58

Snellejapie +11401

Ik ben wel voorstander van Wim Jonk. Neusje voor talent, weet hoe de jeugdopleiding functioneert en heeft een Ajax verleden.

07-02-2022 15:27

RichardWitschge8 +5197

nee dank je. Zorgt voor onrust en heb je straks 11 jeugdspelers op het veld staan.

07-02-2022 15:56

Snellejapie +11401

Veel jeugdspelers heeft Ajax in het verleden natuurlijk nooit wat opgeleverd....

07-02-2022 19:00

Patrick78 +51857

Ozymandias als directeur is de oplossing!

07-02-2022 15:18

thajax +7423

Directeur van AjaxShowtime misschien?

07-02-2022 16:35

Jeffsajax +1895

Jordi Cruyff, de man die verantwoordelijk is voor de malaise in Camp nou?
Traore?, Aubameyang?, Alves?, Memphis?, Countinho?, Griezman?, Arda?, Braithwait?, Dembele?

Natuurlijk allen niet op zijn conto, maar alsjeblieft niet weer iemand die teert op de naam van zijn vader, hij heeft in zakelijk belang nog helemaal niets bewezen, werkelijk nul. En opereert hiernaast bij een club wat momenteel een zinkendschip betreft op technisch beleid.

07-02-2022 15:11

Psychevore +21186

Ik wil het wel doen. Ik doe het voor een fractie van het jaarsalaris van Overmars ook nog, tel uit je winst.

Mijn eerste acties zullen de volgende zijn:

-De bezem door de medische staf van Ajax. Daar lijkt het, als buitenstaander, veel te vaak mis te gaan. Spelers die er maanden langer uit liggen dan verwacht, bijvoorbeeld.
-Eens kijken naar de scoutingsprofielen. Staan toch echt te veel spelers op die veel te weinig kunnen met een bal om zich Ajacied te mogen noemen.
-Idem voor de jeugd. Er komen te veel non-voetballers uit de opleiding.

Even zonder gekheid: echt geen idee wie het zou moeten doen.

07-02-2022 15:04

Ozymandias +159568

"-Idem voor de jeugd. Er komen te veel non-voetballers uit de opleiding."

Er komen recent nauwelijks non-voetballers uit de opleiding. Zelfs de middelmatige spelers zijn zo goed als allemaal jongens die zich comfertabel voelen aan de bal. Hoeveel non-voetballers lopen er momenteel bij Jong Ajax rond? Het zijn niet allen Ajax waardige talenten maar er zit volgens mij geen enkele non-voetballer tussen.

07-02-2022 15:06

Psychevore +21186

Geen idee, ik kijk eigenlijk nooit Jong Ajax. Maar ik denk aan spelers zoals Tete en de Wit. Dat is inderdaad al een tijdje geleden.

07-02-2022 15:08

Ozymandias +159568

Het lijkt me als buitenstaander (zonder enig echt inzicht daarop) goed mogelijk om het vertrek van Overmars intern op te vangen. Vd Sar als algemeen directeur/directeur voetbalzaken, Geelen als zakelijk directeur (waarbij hij een deel van de taken van Vd Sar overneemt) en Hamstra als directeur transferzaken. Waarbij Hamstra van Vd Sar met inspraak van de hoofdtrainer opdracht krijgt om voor een bepaalde positie een geschikte speler te kopen of een bepaalde speler te verkopen en dat probeert uit te voeren, in relatie tot aankopen op basis van de scoutingsverslagen die hem door de hoofd scouting worden gegeven. Wie had trouwens ook kunnen denken dat Vd Sar zo'n twaalf jaar na de Fluwelen Revolutie the last man standing zou zijn?

07-02-2022 14:52

MaximilianRosse +9197

Voor nu is het vrij lastig om te zeggen wie hem moet vervangen. Brands heeft veel ervaring en is vrij maar of hij daarmee gelijk de juiste man is, valt te bezien. Ik weet oprecht niet wie een goede vervanger zou kunnen zijn. Time will tell.

07-02-2022 14:23

ST +23068

Brands is vrij en is zeer ervaren en heeft een goed netwerk. Ik zou hem het liefst zien komen, ook al heeft hij een PSV verleden waarin niet elke transfer goed is uitgepakt. Bij Overmars was ook niet elke aankoop een succes.

07-02-2022 14:20

EazyMe +34

"Bij Overmars was ook niet elke aankoop een succes" Zo kan je ook alles recht praten ...

07-02-2022 15:59

Ozymandias +159568

Vreemd dat Jordi Cruijff kritiek krijgt dat hij niets heeft laten zien en alleen de 'zoon van' is terwijl van de lijst van AjaxShowtime alleen Arnesen en Brands meer ervaring hebben als technisch directeur.

07-02-2022 14:19

Ajacied1981 +17412

Ik heb geen kritiek op zijn werk maar hij heeft geen binding met Ajax zegt hij eerlijk. Genoeg reden om hem niet te nemen denk ik

07-02-2022 14:34

Ozymandias +159568

Tja, als we iedereen die geen binding heeft met Ajax wegstrepen blijft er bijna niemand over. Jordi Cruijff heeft binding met de visie van Johan en indirect is de binding van Jordi met hetgeen waar Ajax voor staat dus juist enorm sterk.

07-02-2022 14:35

Ajacied1981 +17412

Het zijn zijn eigen woorden....hij streept zichzelf dus weg ....

07-02-2022 14:36

Ozymandias +159568

Heeft hij ook gezegd niet bij Ajax te willen werken? Of ben jij van mening dat hij zichzelf weg streept doordat hij zegt geen binding met Ajax te voelen? Ik denk niet dat Jordi een binding voelde met Maccabi Tel Aviv voordat hij daar aan de slag ging.

07-02-2022 14:37

Talentje020 +19883

Tjaa maar heeft een Brands dat wel? Jordi is er idd erg eerlijk over, maar juist dan kan hij het meer van een afstandje overzien, daarnaast is hij ook nooit concreet benaderd, voortborduren op hoe Johan het voor ogen had, dat klinkt erg aantrekkelijk ook Jordi zal mocht Ajax aankloppen het echt wel gaan overwegen vermoed ik zo

07-02-2022 15:09

Ozymandias +159568

"ook Jordi zal mocht Ajax aankloppen het echt wel gaan overwegen"

Dat denk ik ook, ik denk trouwens ook dat als een club als Benfica of FC Porto hem als technisch directeur wil aantrekken hij dat zou overwegen.

07-02-2022 15:11

vandenhaas4 +15078

Ik vraag me af wat de rol van Cruijff is bij Barcelona. Ik weet dat hij niet de td is, maar als hij zich met het transferbeleid bezig houdt dan zou ik daar toch wat kritische vragen over stellen bij een sollicitatiegesprek.

07-02-2022 14:39

Ozymandias +159568

Hij is geloof ik persoonlijke adviseur van Laporta. In andere woorden, hij zit daar zodat Laporta nog steeds de naam Cruijff kan misbruiken. Barca heeft twee technisch directeuren en een hoofd scouting. Het lijkt me dus sterk dat Jordi verantwoordelijk is voor het transferbeleid.

07-02-2022 14:40

vandenhaas4 +15078

Het doet zijn imago geen goed om zich aan die Laporta te verbinden, dus ik vraag me af waarom hij zich daarvoor laat lenen. Misschien krijgt hij gewoon veel geld.

07-02-2022 14:52

Ozymandias +159568

Laporta was een van de beste vrienden van zijn vader en het hart van Jordi heeft de vorm van het logo van Barca.

07-02-2022 14:54

vandenhaas4 +15078

Nou had ik bij Johan Cruijf ook het idee dat er veel mensen waren die iets met hem/van hem wilden, en dat het inschatten van die mensen nou niet echt een van zijn kwaliteiten was.

07-02-2022 14:59

Ozymandias +159568

Inderdaad, het paradox van Johan Cruijff was dat hij zo goed begreep hoe mensen denken maar nooit doorhad als een charlatan misbruik van hem maakte.

07-02-2022 15:01

Ajaxbrl +13722

Deze koers varen we nu eenmaal, dus zet er gewoon weer iemand neer met een goed netwerk en we gaan gewoon weer door...

07-02-2022 14:11

Ajacied1981 +17412

Welke gekkies stemmen voor Brands???
Sorry maar dat is toch niet serieus bedoelt? Die Sinterklaas strooit met geld maar bereikt zeer weinig. Nee dat hebben we nodig....

07-02-2022 14:07

ST +23068

Dat is onzin. Heeft bij PSV prima werk geleverd.

07-02-2022 14:18

Ozymandias +159568

Hij heeft in zijn jaren bij PSV toch een aantal zeer knappe aankopen gedaan als Lozano, Guardado, Moreno, etc.. Bij Everton bepaalde de eigenaar grootendeels het transferbeleid samen met de trainers dus daar kunnen we Brands niet verantwoordelijk voor houden.

07-02-2022 14:45

Wouter.H +11156

Babel is tog zo'n goede zakenman? :D

07-02-2022 13:53

thajax +7423

Dan koopt Ajax vooral vastgoed. Krijgen we wel de ArenA weer in eigen handen

07-02-2022 14:17

1991 +7787

Oftewel meer afschrijvingen dus meer te besteden op de transfermarkt, nog minder snel te hoeven verkopen :)

07-02-2022 16:47

thajax +7423

Oke doen dan maar

07-02-2022 19:24

ajax4ever001 +18419

ja dan kan je net zo goed glenn helder of marciano vink nemen pff

07-02-2022 16:57

b.hulshof +3754

Kluivert lijkt me geen optie gezien zijn verleden. Hopelijk komen de tijden weer terug dat je met een aflopend contract tweede keus bent.

07-02-2022 13:46

thelordjoshua +10641

Eerst een “viespeuk” eruit en een moordenaar erin… zou lekker gaan ja

07-02-2022 13:46

thelordjoshua +10641

Heiko ook beschikbaar toevallig?

07-02-2022 13:45

Talentje020 +19883

Naast de namen die ik eerder opperde, bij Ajax waren ze toendertijd toch erg te spreken over Kinsbergen?( Van Der Sar althans) Wat doet hij tegenwoordig? Dan zou je Van Der Sar door kunnen schuiven als TD en blijft de organisatie redelijk in tact,

07-02-2022 13:43

Ajax1114 +19393

Van Kinsbergen zit bij AZ. Ik zou hem terughalen als opvolger van Van der Sar en en Van der Sar op de positie van Overmars.

07-02-2022 13:49

Tuurajax +2462

Een aantal bizarre namen hierboven op het lijstje zeg, de tering...! Marcel Brands, die komt nooit meer van zn destijds "opgelopen" rancune af. Daar moeten we écht niet aan beginnen. Laat Veldmate het maar (tijdelijk) doen en dan volgend seizoen iemand voor de lange termijn? Of is dat niet handig bij een TD-schap

07-02-2022 13:34

Wouter.H +11156

Eens. Je merkt dat iedereen ook maar op de bekende namen stemt. Bekend hoeft niet perse goed te betekenen. Kijk maar naar Marco Borsato :)

07-02-2022 13:54

onnodriessen +1146

Ik heb gehoord dat Peppi en Kokki ook op de lijst staan, alsmede Hugo de Jonge en Boris Johson.
Wat een gelul allemaal zeg.

07-02-2022 13:31

Keizerfan +70

Dan kies ik toch voor Peppi

07-02-2022 14:21

Carrerdecasp +8167

Het is heel spijtig, maar we moeten verder. Wanhoop is niet nodig. We hebben geld in kas, een geweldige selectie, een gat geslagen in NL en een duidelijke koers.

Overmars gaat gemist worden, al blonk hij voor mij vooral uit in spelers verkopen. Een Traoré, een Marin, Milik. De spelers die de grootste transferbedragen opleverden, zoals Frenkie en Matthijs, hebben zichzelf verkocht. Contracten tijdig verlengen, dat moet beter kunnen. Spelers kopen kan ook beter.

Het is aannemelijk dat Ten Hag sowieso zou vertrekken na dit seizoen. Hij zit op de piek van zijn populariteit en heeft met Ajax alles wel bereikt. Voor Ajax is een nieuwe impuls ook gewoon goed.

Op de schouders van Van der Sar, Lenderink en Geelen ligt nu een hele zware taak: geschikte opvolgers vinden om een nieuw Ajax-tijdperk op te bouwen. Dit moeten ze niet te gehaast doen. Ik ben wel gecharmeerd van het idee van Huntelaar onder begeleiding van een zakelijke topper. Als trainer Arne Slot, Wim Jonk of anders Peter Bosz (die met deze selectie wel prijzen zal pakken).

07-02-2022 13:21

Musica Merlo +8202

Arnesen is mijn favoriet. Zo jammer dat hij nu in dat Varkensoord zit.

07-02-2022 13:20

Johan14Cruijff +573

Wat heeft hij laatste jaren gepresteerd?

07-02-2022 13:33

Ajax1114 +19393

niets zoals de meeste technisch directeuren

07-02-2022 13:51

Ajacied1981 +17412

Arnesen???? Uit welke boom ben jij gevallen ? Die presteert nergens. Ja in de jaren 80 in ons shirt, maar dat is ff wat anders en ff geleden ;)

07-02-2022 14:08

Keizerfan +70

Ze zullen werken met een profiel van de opvolger. Dat zou er zo kunnen uitzien: een goede onderhandelaar (en krachtige opponent van de Raiola's in de voetbalwereld), ervaring met RvC's en op directie niveau, teamsport achtergrond, aantoonbaar succesvol in het voetbal en ondersteunend aan hoofdtrainer. Daarnaast zou je er nog aan toe kunnen voegen, potentiele vervanger van vd Sar. Heeft iemand Robert Eenhoorn al genoemd?

07-02-2022 13:17

Ajax1114 +19393

Pfff wat een namen komen er voorbij. Nu weer Robert Eenhoorn. Complete tegenpool van Overmars.

07-02-2022 13:48

Skeels13 +109

Nu betwijfel ik of Eenhoorn interesse zou hebben in deze functie. Ik heb vroeger met hem gewerkt en hij is een vakman pur sang. Van mij mag hij komen.

07-02-2022 14:33

FissaDeGekste +3374

Ik zie Blind wel als goede optie van bovenstaande opties. Denk dat hij het wel in zich heeft.
Hamstra zou ook kunnen, evt als semi-tijdelijke oplossing.

Arnesen zou goed zijn, maar niet zomaar weg te plukken uit Rotjeknor denk ik.

Maar eerlijk gezegd zie ik een nu nog onbekende kandidaat liever komen. Een (nu nog) onverwachte keuze die gemaakt word op basis van competenties ipv naam.

Niks tegen Jordi maar ik zie de meerwaarde niet zo.

07-02-2022 13:15

Juichtoon +32465

Iemand die bij de zittende boys past en graag een oud topvoetballer.

En verdient Overmars geen 2e kans (iets met schuld en boete en door..)? Ja ik ben wat vroeg, maar alles is open wmb.

07-02-2022 13:15

FissaDeGekste +3374

Ik hoop ook op een jaartje Hamstra, ingefluisterd door Marc en dan Marc weer terug.

Rumenigge werkt ook gewoon nog bij FC Bayern ondanks zijn malafide belastingpraktijken. Dus waarom uiteindelijk Overmars niet (mits het meevalt hoe ver hij over de schreef is gegaan).

07-02-2022 13:25

fons_roodhof +0

Dat was Uli Hoeness! Je moet wat beter op de hoogte van bepaalde zaken zijn!

07-02-2022 13:30

Juichtoon +32465

@ FissaDeGekste
Exact!

07-02-2022 13:48

thajax +7423

Financieel gerommel in privésfeer is wel wat anders dan seksuele intimidatie op de werkvloer

07-02-2022 14:20

Juichtoon +32465

Klopt, maar gaat mij om het principe van schuld en boete. Een van de pijlers onder onze samenleving.

07-02-2022 14:27

Ajax1114 +19393

Ik zou Van der Sar doorschuiven als TD. Menno Geelen kan tijdelijk Van der Sar vervangen maar moet zich vooral met het commerciele bezighouden .

07-02-2022 13:14

Brownfinger +2005

Hebben we eindelijk een fantastische technisch directeur, blijkt ie weer te geil te zijn.......zucht

07-02-2022 13:14

Tuurajax +2462

alle zichzelf respecterende mannen zijn geil.. Het is alleen de kunst om er zo mee om te gaan dat je directe omgeving er geen last van krijgt

07-02-2022 13:36

DeHeerVanDeMeer +25180

Qua ervaring lijken mij Jordi of Brands de 2 beste opties, ideaal zou zijn dat KJH vanaf dag 1 als assistent van 1 vd 2 de kneepjes van het vak leert, hebben we ook nog een opvolger en club icoon in dienst..

07-02-2022 13:07

Johan14Cruijff +573

Twee dagen snuffel stage gelopen en gelijk wordt Huntelaar genoemd als assistent of als opvolger, functie van technisch directeur bij een club als Ajax is gigantisch.

07-02-2022 13:15

Ajax1114 +19393

Rot verdomme toch allemaal op met die Brands. Een dooiere zak heb ik werkelijk nog nooit eerder gezien. Is ook geen ajacied en nooit op niveau gevoetbald en geen succesvol track record.

07-02-2022 13:16

Elayais +5069

Ik denk dat KJH het heel goed zou kunnen, maar dan zou hij dat de komende jaren onder begeleiding van moeten kunnen doen. Zoals ooit Kinsbergen vd Sar hielp.

Ik zou wel pleiten voor een Ajax man en dus zeker geen Brands omdat de visie belangrijk is. Welke spelers moeten er komen (Tadic/Blind) en waar zit de jeugd? Gevoel hebben bij welke spelers passen bij Ajax en in de speelstijl. Ik zie Brands hier totaal geen feeling mee hebben.

Kijk naar Barcelona waar ze al jaren alleen maar naar namen kijken en niet kwaliteiten. Jaren geleden zou ik bijvoorbeeld Eriksen en Vertonghen bij Tottenham gehaald hebben want die passen perfect in het Barca spel, maar de rij aan linkercentrale verdedigers die ze afgelopen jaren hebben gehaald maar het Barca spel niet kunnen spelen.

Ander voorbeeld is Dembéle, die eigenlijk gewoon een heel dure variant van Gyrano Kerk is. Hij kan vooraal hard rennen, maar van de 10 kansen voor open doel weet hij er 8 de tribune in te schieten.

Het klinkt heel mooi als jij een Kanté binnenhaald omdat het een grote naam is en WOW naar NL? Maar als die gast niet functioneert in het Ajax systeem, dan heb je er ook niks aan.

07-02-2022 13:05

Jake the Snake +17349

Overmars was voor Ajax de perfecte TD omdat hij zelf voor Ajax speelde, zelf ervaring heeft als speler op topniveau en in andere competities, een enorm netwerk heeft en een uitstekende handelsgeest heeft. Vind maar iemand die qua achtergrond in de buurt komt.

07-02-2022 13:02

KingOfTheMatch +7025

Kan me voorstellen dat Ajax even wacht met het bekend maken van een opvolger. Ook om in ieder geval niet de indruk te wekken dat ze intern al veel langer op de hoogte waren van Marc's wangedrag

07-02-2022 12:54

lijntje9 +87

Niet overhaast beslissen. Maxwell zeker, De Zeeuw misschien zijn goede kandidaten. Ondertussen Ten Hag nog een jaartje binnenboord houden.

07-02-2022 12:51

Ajacied33 +36706

De Zeeuw?? Demy de Zeeuw?? Hoe kom je erop...

07-02-2022 12:58

Talentje020 +19883

Verdiep je maar eens in De Zeeuw na zijn voetbalcarrière, die heeft niet stilgezeten, zo gek is het dan niet dat zijn naam in het rijtje potentiële TD,s zit

07-02-2022 13:01

FissaDeGekste +3374

Klopt zeker (leuk om over te lezen, indrukwekkend van de Zeeuw).

Maar een bedrijf runnen is niet hetzelfde als TD zijn bij Ajax. De Zeeuw zou een goede optie zijn geweest als dit met vd Sar was gebeurd ipv Overmars.

De man heeft geen connecties en volgens mij ook niet bijster veel met voetbal gedaan de afgelopen jaren.

07-02-2022 13:17

Artemio +31937

Dit is wel een bestuurlijke uitdaging voor Edwin vd Sar zowel Erik Ten Hag. Aan Edwin de taak om de club door de storm heen te leiden en Ten Hag a la Frank de boer in 2011(bestuurlijke onrust) onverstoorbaar doorgaan met als gevolg zilverwerk.

07-02-2022 12:51

Rodsje +14708

Uiteraard moet het nog blijken hoe erg het allemaal is. Maar als het om slechts berichten gaat als “ kan ik vanavond een buikschuivertje op jou maken” . Dan zou ik Overmars over half jaar een tweede kans geven. Want Overmars is Ajax en de beste man heeft 10 jaar zijn hart en ziel gestopt in Ajax, dat kan je niet zomaar weg wuiven als het om stomme berichten gaat.

07-02-2022 12:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.