'Ajax had geen zicht op geld dat Malenovic verdiende met transfers'

door Gino Haverkamp 333

Bron NRC

'Ajax had geen zicht op geld dat Malenovic verdiende met transfers'

door Gino Haverkamp 333

Bron NRC

Laatst geüpdatet

Ajax had geen zicht op de persoonlijke, financiële afspraken die zaakwaarnemer Milos Malenovic maakte afgelopen zomer. Dat meldt de NRC na een grootschalig onderzoek. De zaakwaarnemer werd door Ajax ingehuurd om ondersteuning te bieden bij transfers. Ook heeft Ajax de bedrijfsrecherche ingeschakeld om het lek rondom transfers op te sporen.

De NRC stelt in het journalistieke artikel dat Ajax de regie over het eigen transferbeleid is kwijtgeraakt. Door het vertrek van Marc Overmars, werden Klaas-Jan Huntelaar en Gerry Hamstra naar voren geschoven om in de zomerstop transfers te regelen. Vanwege hun beperkte internationale netwerk werd Milos Malenovic, zaakwaarnemer van Dušan Tadić en toenmalig coach Alfred Schreuder, ingevlogen om hulp te bieden.

Zijn rol werd echter enorm binnen de club. In het Amsterdamse Conservatiorium Hotel bereidde hij Ajax-transfers voor. Hier kreeg hij een vaste vergoeding voor en geen commissie, zoals gebruikelijk is bij zaakwaarnemers. Zo wilde Ajax voorkomen dat de Serviër zijn eigen belangen zou najagen. Malenovic sprak veel college-zaakwaarnemers in juli en augustus. 'Het leek wel of hij namens Ajax sprak', zegt één van hen.

Ajax had echter geen zicht of en hoe Malenovic, door het vertrek van Schreuder inmiddels niet meer in beeld binnen de club, verdiende aan transfers. Het NRC zegt dat de makelaar geld kan verdienen via clubs waarmee onderhandeld wordt of via zaakwaarnemers waarmee onderhandeld wordt.

Een anonieme zaakwaarnemer van een buitenlandse Ajacied die deze zomer naar Ajax transfereerde vertelt wél wat over de gang van zaken rondom Malenovic en de onderhandelingen over een transfer van zijn cliënt naar Ajax. Zo werd hij niet door Gerry Hamstra gebeld, maar door Malenovic. Op dat moment was al duidelijk dat de Nederlandse recordkampioen zijn speler wilde kopen.

Tijdens gesprekken in het Conservatorium Hotel beloofde Malenovic de anonieme zaakwaarnemer de deal rond te maken, in ruil voor een fee waarvan de hoogte niet bekend is. De makelaar ging akkoord, omdat zijn cliënt graag naar Ajax wilde. Malenovic heeft geen reactie gegeven aan de NRC over dit specfieke voorval. 'Als Malenovic zich inderdaad heeft laten betalen door andere zaakwaarnemers of clubs, rijst de vraag of hij bij zijn bemiddeling de belangen van Ajax altijd voorop had staan', schrijft de krant.

Ajax huurde bedrijfsrecherche in om transferlek te zoeken

Gedurende de transferzomer kwam veel informatie snel op straat te liggen, ook als het bij niet veel mensen bekend was. 'Het komt voor dat de commissarissen van Ajax in een call met de directie, de trainer en het technisch management akkoord geven voor een transfer, om dat besluit minuten later op internet te lezen', schrijft de NRC.

Dit werd zo problematisch dat de directie van Ajax besloot Hoffmann Bedrijfsrecherche in te huren om het lek te zoeken. Dit zonder succes. Hoewel iedereen zijn of haar mobiel moest inleveren en er werd gezocht naar afluisterapparatuur, werd er niets gevonden.

Lees meer over:
Plaats reactie

ElFlaco +3651

Dit geeft toch echt wel aan hoe diep Ajax is gezonken qua technisch beleid. Zeer slechte zaak en niet ok. Je zou toch zeggen dat er wel genoeg kennis binnen Ajax zelf te vinden is om spelers te scouten en te benaderen. Anders eens een paar goede Football Manager spelers benaderen 😝. Zie ook de trainer van Stade Reims, Will Still. Die zou ik graag eens bij ons zien.

13-03-2023 19:46

RN +14719

Wie zal nou dat lek zijn geweest?

13-03-2023 19:16

Babangida83 +23920

Dit is wel een erg suggestief artikel, overigens. Overmars gebruikte zelf ook zaakwaarnemerkantoors. Dus in die zin alleen maar goed dat dit een tijdelijk karakter had onder H2.
De regie lijkt me nog steeds bij H2 liggen. Zij weten welke spelers ze nodig hebben en geven die zaakwaarnemer de opdracht daar naar te zoeken.

13-03-2023 14:42

DeHeerVanDeMeer +25194

Prima toch dat Ajax een vaste vergoeding en geen commissie geregeld heeft, dat heeft Ajax behoed voor onvoorziene uitgaven en heb je het zelf in de hand.
Wat die dan zelf er uit haalt qua vergoedingen bij een ander is ons probleem niet.
Maar dit was allang bekend, waarom er nu mee komen.

13-03-2023 14:22

mvdk +44022 moderator

NRC is wel echt 'goed' in timen met alles wat ze naar buiten brengen. Een hele hap nieuwsitems in 1 keer zo vlak voor de klassieker.

13-03-2023 12:43

karlhof +4711

De enige vraag die blijft staan is of Schreuder aan al die transfers heeft verdiend.

13-03-2023 12:04

Ajax1969 +4163

Onafhankelijk van het antwoord op die vraag, is dit precies de reden om dit nooit zo te doen. Je maakt het voor je medewerkers wel erg makkelijk om een graantje mee te pikken.

13-03-2023 16:13

ElFlaco +3651

En Tadic niet??

13-03-2023 19:39

Drummer4ever +1372

Dat onderzoek is nergens voor nodig, weten allemaal dat het Schreuder was die lekte, toen ie terug kwam begon het lekken weer....

13-03-2023 11:21

mokum007 +6522

Precies D

13-03-2023 11:28

wolterx +6310

Ik snap de gedachte maar het lek is niet één persoon, net zoals het medium via waar de informatie naar buiten komt eerder een netwerk is.

13-03-2023 12:34

Ajaxfan31183 +16391

Oud nieuws. Bij die ene bekende persconferentie dat Schreuder bekant begon te janken , zei hij al dat die zaakwaarnemer de transfers deed, en iedere zaakwaarnemer verdient aan transfers, over de dode niets anders dan goeds maar kijk maar naar raiola die is met zulke dingen stinkend rijk mee geworden. En als ajax geen td heeft en h2 heeft 0.0 zeggenschap ja dan krijg je zulke praktijken. van de Sar en Lenderink hebben gewoon malenovic zijn gang laten gaan en hij lacht zn eigen krom hoor met de transfers zoals een ocampos maar hij dik aan verdiende . Het is maar goed dat de RvC vlak voor de slot dag een stokje ervoor stak want anders had hij en nog een aantal andere spelers die ze wilde halen een dikke contract gekregen.

13-03-2023 10:08

Redandwhitesuper +647

Het is echt zooo zonde dat Overmars weg is, het lijkt nu echt een chaos. Er zijn zoveel ajacieden , ook in het bedrijslfsleven, kan niemand opstaan en weer orde op zaken stellen??

13-03-2023 10:06

mokum007 +6522

Voor mij mag Overmars weer terug

13-03-2023 11:29

GAjax31 +16128

Die zaakwaarnemer begrijp ik wel. Als je wordt gevraagd te helpen dan lijkt het mij logisch dat het lijkt alsof hij namens Ajax spreekt. Ik snap alleen totaal niet waarom Ajax voor die route heeft gekozen. Je moet spelers halen die in de visie van Ajax passen. Dat weten de scouts veel beter dan een zaakwaarnemer van de trainer. Het beperkte netwerk van H2 lijkt mij dan ook niet zo relevant voor 1 zomer. Ze kunnen toch wel onderhandelen met de clubs waarvan de scouts spelers aanraden?

Je moet wel heel weinig vertrouwen hebben in H2 als je meer vertrouwen hebt dat een zaakwaarnemer spelers haalt die meer waarde hebben voor Ajax in de toekomst. En in dat geval is het onbegrijpelijk dat het al langer dan een jaar duurt om een vervanger van Overmars te halen.

Is er eigenlijk bekend of Ocampos uit het netwerk van Malenovic komt of vanuit H2?

13-03-2023 10:02

ajaxcied4life +26051

Tegelijkertijd is het ook weer zo dat Ajax een mandaat heeft afgegeven om te onderhandelen namens Ajax en laatstgenoemde heeft dat mandaat kennelijk goed afgebakend door onder meer vaste prijsafspraken te maken. Als Melanovic vervolgens op eigen titel zonder Ajax daarvan op de hoogte te stellen met dat mandaat gaat marchanderen, kan Ajax weinig worden verweten in dezen.

13-03-2023 09:57

Pantelinho +2606

Schreuder maakt meer kapot dan je lief is. Snap wel dat hij niet bij Brugge wilt instappen, deze parasiet heeft een echte coach nodig waar hij nog een half jaar op kan teren voordat het uit elkaar brokkelt.

13-03-2023 09:18

Babangida83 +23920

Er vanuit gaan dat een spelersmakelaar zich onderdanig opstelt aan een club, vind ik echt wel naïef. Ik denk ook dat ze dit bij Ajax wél hadden ingecalculeerd. Maar t is natuurlijk wel een probleem als de voormalig TD zijn adressenboek alleen in zijn eigen telefoon had staan. Terwijl deze informatie eigenlijk aan Ajax toebehoort. Daar is het fout gegaan. H2 moest roeien met de riemen die het had.

13-03-2023 09:15

edalm +4933

Wat een achterhaald verhaal. Wat mij wel opvalt is de naam Blind in de media over het aantrekken van Wijndal. Ook niet sjiek

13-03-2023 09:03

vanreenen +10258

MET dank aan Sarreknar. Hij laat hierbij zien dat de dames in de RvC ook de ballen verstand van een voetbalorganisatie hebben.

13-03-2023 09:00

vandenhaas4 +15085

Effe een artikeltje uit Rotterdam week voor de klassieker.

13-03-2023 08:47

karlhof +4711

Oud nieuws, Dit nieuws was al bekend in spetember 2022. NRC is en blijft een Rotterdamse krant. Over een paar dagen nog een vervolg op het Overmars verhaal en iedereen is weer blij. Het is allemaal zo opzichtig.

Een les, zonder een positief advies van de scouting staf nooit meer een speler kopen. Kopen op intuitie leidt alleen maar tot ellende.

13-03-2023 08:33

El Pistolero +4932

We weten allemaal dat de afkeer en haat jegens alles dat Ajax is epische vormen heeft aangenomen in Rotterdam en omstreken. Dat uitgerekend de Rotterdamse "krant" NRC met dit verhaal komt mag dan ook geen enkele verbazing wekken. Maar toen ik inhoudelijk naar het verhaal keek, moest ik onmiddellijk aan een gevleugelde uitspraak van Louis van Gaal over de media toe denken: "Ben ik nu zo slim of zijn jullie zo dom". Wat in het verhaal wordt beschreven is gewoon omkoping, het aannemen van steekpenningen. En natuurlijk is Ajax daar niet van op de hoogte omdat omkoping strafrechtelijk verboden is en iemand die zich daar schuldig aan maakt zich voor de rechter zal moeten verantwoorden als hij tegen de lamp loopt. Daarom vindt omkoping altijd in achterkamertjes plaats, in dit geval een luxe achterkamertje van het Conservatorium Hotel ipv een gebruikelijk bedrijfsgebouw waar dat soort gesprekken altijd genotuleerd wordt als het om zuivere koffie gaat. Natuurlijk wil de genoemde zaakwaarnemer anoniem blijven omdat hij meteen in zijn kraag zal worden gegrepen als hij zijn naam noemt en bovendien direct zijn FIFA licentie zal moeten inleveren omdat zijn gedrag ook in strijd is met de FIFA regels. In het artikel staat dat Malenovic een vaste vergoeding kreeg voor zijn diensten voor Ajax en als dat het geval is en je je ook nog eens door een aanbieder van spelers laat betalen om zijn spelers bij je werkgever aan te brengen, ben je gewoon een crimineel. En natuurlijk heeft een werkgever niet altijd in de gaten als een werknemer corruptief gedrag vertoont omdat dat doorgaans gebeurt in de illegaliteit. Dat geldt echter niet alleen voor Ajax, maar voor elke werkgever.

Dat Ajax de regie zou zijn kwijt geraakt over het transferbeleid is natuurlijk ook zo onnozel als het maar zijn kan omdat Ajax een beursgenoteerde onderneming is waar voor iedere transfer de handtekening van iedere directeur noodzakelijk is en daar bovenop ook nog eens die van alle commissarissen. Malenovic heeft geen enkele tekenbevoegdheid en een louter adviserende rol. En het is aan de mensen die die bevoegdheid wel hebben om die adviezen te wegen en op waarde te schatten. Als die daartoe niet in staat zouden zijn, heeft dat met incompetentie te maken en helemaal niets met regie. Daarom is het ook van nul en generlei betekenis dat Malenovic de zaakwaarnemer van Schreuder en Tadic is, dat zou alleen zo zijn als hij beslissingsbevoegdheden zou hebben en beslissingen zou kunnen nemen en dat is niet zo. Daar is hij ook niet voor aangenomen, hij is aangenomen om de technische leiding van Ajax van adviezen te voorzien mbt transferzaken. Als je kijkt naar de feiten (de transfers), zie je dat dure aankopen als Brobbey, Bergwijn en Wijndal al bij Overmars op het lijstje stonden. Daar heeft Malenovic geen enkiele rol in gespeeld. De enige dure aankoop die volledig uit de lucht komt vallen en waarbij Malenovic een (kwalijke) rol zou kunnen hebben gespeeld, is die van Bassey. Het ligt dan ook het meest voor de hand dat zijn zaakwaarnemer, Ian Ryder, de anonieme zaakwaarnemer is die in het artikel genoemd wordt. Dat (b)lijkt ook uit andere artikelen over deze materie. Ajax wordt hier weg gezet als een onderneming die op instorten staat, maar als je de onderbuik links laat liggen en puur naar de feiten kijkt, is dat een volstrekt belachelijke weergave van de werkelijke situatie. In het artikel wordt de suggestie gewekt dat het een noviteit is dat Ajax expertise van buitenaf expertise inschakelt bij transferzaken. Terwijl iedereen die ook maar een klein beetje ingevoerd is bij de club, weet dat men dat al sinds jaar en dag doet, ook al toen Overmars nog TD was. Dat is ook de reden dat Ajax in de top 5 van Europa staat als het gaat om het betalen van makelaarskosten. Wat Ajax in totaal aan spelers uitgeeft, betalen grote topclubs doorgaans al voor 1 speler en als Ajax op betreffend lijstje nog boven die clubs staat, toont dat duidelijk aan dat die kosten niet uitsluitend met de aankoop van spelers hebben te maken.

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/385520/ajax-in-top-vijf-europa-met-miljoenen-aan-makelaarskosten/

13-03-2023 08:29

Omar +17174

Mwah, als ik de artikelen goed lees dan kun je daar wel de conclusie uit trekken dat Ajax in ieder geval de regie wat betreft transferonderhandelingen uit handen heeft gegeven. Ze waren er immers niet van op de hoogte dat de persoon wie ze het mandaat had gegeven om deze transferonderhandelingen te doen ook voor zichzelf aan het onderhandelen was. Ik vind het maar een vreemde en ook fraudegevoelige manier van zaken te doen, de zaakwaarnemer in kwestie heeft immers geen enkele formele positie binnen de organisatie. Waarom niet in ieder geval Hamstra of Huntelaar betrekken bij de onderhandelingen? Mogelijk hadden zijn daar ook nog iets van opgestoken.

Verder ook nog het feit dat Ajax scouts in allerijl videobeelden aan het kijken zijn van Bassey en dat er blijkbaar een negatief scoutingsrapport van Wijndal ligt. Daaruit blijkt ook weinig vertrouwen dat deze deals op een fatsoenlijke manier tot stand zijn gekomen. Dat zijn mijn inziens een hoop rode vlaggen met betrekking tot hoe Ajax op dit moment wordt gerund.

13-03-2023 09:43

Dusbaba +15383

"En het is aan de mensen die die bevoegdheid wel hebben om die adviezen te wegen en op waarde te schatten." Maar die mensen zijn er nou net niet en de mensen die die zaken waarnemen zijn interim en kunnen zich dus verschuilen achter het feit dat ze niet verantwoordelijk zijn vanuit hun functie.

13-03-2023 09:59

Babangida83 +23920

@Dusbaba, Sar kan zich verschuilen. Maar H2 niet. En dat zal voor hen ook consequenties hebben. Net zoals het voor de RvC consequenties zou moeten hebben, omdat zij een controlerende rol hebben. Sar niet, die was er niet veel bij betrokken. Alleen wanneer het een toegevoegde rol zou hebben, zoals met Levi.

13-03-2023 14:53

Dusbaba +15383

Ik heb een interview van Sar gezien waarin hij vertelt dat ze (ik ben nog steeds benieuwd naar wie "ze" zijn) hebben besloten de functie van Overmars tijdelijk gezamenlijk (intern) in te vullen totdat de vacature weer vervuld is. In die zin kun je Sar volgens mij als meest ervaren kracht verantwoordelijk stellen omdat hij al een tijdje meedraait en er dus een betere kijk op heeft. Huntelaar moet je zien als een stagiair en kun je nooit volledig aansprakelijk stellen. Dit is zijn eerst jaar. Hamstra is aangenomen voor een totaal andere functie en kun je dus ook niet aansprakelijk stellen mede gelet op het feit dat ook hij er geen ervaring mee heeft. Sar vervuld een andere functie en kun je dus niet verantwoordelijk stellen voor een functie die hij officieel niet vervuld al doet hij dat dus wel. En de RvC kun je ook niet verantwoordelijk stellen omdat daar iedereen zijn eigen toko heeft behalve voetbalzaken. Ook daar uitgerekend de functie die vacant is. In die zin zou je Koster verantwoordelijk kunnen stellen, maar ook die zit er interim totdat de functie vervuld is. Zeg maar wat ik verkeerd zie.

13-03-2023 15:05

Babangida83 +23920

In het interview met Ziggo stelde hij ook dat hij geen TD was, niet wilde worden ook omdat dit hem niet lag. Hij zich ook niet veel er mee bemoeide, maar wel hand en spandiensten verrichtte en zich als Algemeen directeur faciliterend opstelde. Het beleid lag echter duidelijk bij H2.

Dit kun je als AD ook niet echt doen. Je ook nog de baan als TD op de hals halen. Hij runt een bedrijf van ongeveer 500 werknemers. Daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten.

Lijkt me dat Harmstra dan de verantwoordelijke is en niet voor niets die titel ook heeft. Huntelaar zie ik niet als een stagiair. Meer als een junior. Hij heeft natuurlijk wel heel veel voetbalkennis. Dat is inhoudelijke kennis die niet veel TD's hebben. Dus daar doe je hem te kort mee, denk ik. Als hij (grote) fouten maakt, dan zullen daar ook consequenties aan verbonden zijn. En als de RvC dat niet controleert als team, dan moeten ze daar iemand voor aanstellen. Dat lijkt mij ook handiger. Maar in beginsel zijn H2 gewoon verantwoordelijk.

13-03-2023 15:34

El Pistolero +4932

"Lijkt me dat Harmstra dan de verantwoordelijke is en niet voor niets die titel ook heeft".

Dat lijkt misschien zo maar is het niet. Ajax is een beursgenoteerde onderneming en de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van een dergelijk bedrijf zijn in wetgeving vastgeld en liggen klip en klaar bij de directie. En zowel Huntelaar als Hamstra maken daar geen deel van uit. Als een transfer is afgerond en er foto's worden gemaakt van het tekenmoment, zit altijd Van der Sar aan tafel en niet H of H. Omdat het contract uitsluitend geldig is als zijn handtekening daar onder staat.

13-03-2023 19:03

El Pistolero +4932

"Ik heb een interview van Sar gezien waarin hij vertelt dat ze (ik ben nog steeds benieuwd naar wie "ze" zijn) hebben besloten de functie van Overmars tijdelijk gezamenlijk (intern) in te vullen totdat de vacature weer vervuld is".

Die "ze"zijn de directie en rvc. Het is aan de orde van de dag in beursgenoteerde ondernemingen dat de portefeuille van een (met spoed) vertrekkend directeur tijdelijk door mededirecteur wordt waargenomen omdat alleen een directielid de bevoegdheid heeft om dat te doen. Adrie Koster kan je natuurlijk niet verantwoordelijk stellen voor iets waar hij helemaal niets over te vertellen heeft omdat hij louter als adviseur aan de rvc verbonden is en het aan de commissarissen is om zijn adviezen wel of niet over te nemen. Een advies is vrijblijvend en als iets vrijblijvend is, kan je er natuurlijk geen sancties aan verbinden. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij een beursgenoteerd bedrijf zijn in wetgeving vastgelegd en zo helder als glas. Die liggen eenzijdig bij de directie. Geen discussie over mogelijk.

13-03-2023 19:11

Schip +23455

Krijg je van zachte heelmeesters. Als je de TD niet tijdig en keihard tot de orde roept als hij grensoverschrijdend handelt, dan gaat het personeel als het maar lang genoeg voortduurt ergens zelf actie ondernemen. En dan moet de TD vliegen zonder adequate vervanger.

Als je dan ook nog zo'n idioot bent dat je een kandidaat TD niet eens wilt spreken omdat je het niet in hem ziet zitten kennelijk, zorg je er zelf voor dat je club technisch in handen komt van groentjes en lichtgewichten die zo panikeren dat ze een zaakwaarnemer inhuren om het beleid te voeren.

Dat is niet alleen ontnuchterend, dat is amateurisme zoals je dat alleen bij de meest slecht geleide amateurclubs ziet.

Huiberts zou knettergek zijn, maar ik zou een poging wagen. En weg alsjeblieft met die Sar. Geef hem de club en hij spoelt die nietsvermoedend door de plee. Bedoelt het ongetwijfeld goed, maar heeft een groot deel van de prestige en voorsprong weggegeven.

13-03-2023 07:44

Babangida83 +23920

Meneer Kroes (neem aan dat je die bedoelt) de sleutel van de club geven, staat ongeveer gelijk aan die Servische zaakwaarnemer. Oliedom. Als tijdelijke oplossing kan nog, om je uit de brand te helpen. Maar als structureel zou echt wel een absolute misser zijn geweest.

13-03-2023 09:19

Schip +23455

Leg uit, want naast dat je afgelopen transferzomer 'een topprestatie' noemde en jij Sar bijkans verafgoodt, ben ik benieuwd waarom een AD dan de sleutels van de club zou hebben. Wat een AD geenszins heeft. Die wordt namelijk beperkt doordat specialisten - directeur voetbal, commercieel en financieel - de bevoegdheden dragen op de belangrijke vlakken en doordat een Raad van Commissarissen toezicht houdt en de AD terugfluit indien nodig.

Ben benieuwd Babangida.

Neem vooral even mee dat die actie die jij oliedom noemt, uit de koker van Sar en H&H komt. Die waren namelijk zo incompetent dat ze de scoutingsrapporten niet op waarde konden schatten en daarom een zaakwaarnemer inzetten.

En neem ook mee dat voor het eerst in decennia een AD is overruled door de RvC bij een grote transfer die al rond was.

Maar ga aub verder met je verhaal dat Kroes niet geschikt is, ondanks dat AZ dat wel vindt en de RvC ook, maar vdSar die oliedomme stunts uithaalt en wordt geblokkeerd wel.

13-03-2023 10:39

Andronixos.c +8151

van der Sar moet nu weg, die heeft de club in handen gegeven van een zaakwaarnemer.
Achteraf gezien waren er al berichten hierover in oktober. Schreuder heeft gewoon dik staan liegen tegen ons....
En eh waar blijft die TD wat 2 maanden geleden is beloofd????

13-03-2023 07:43

Hans Verhagen +14117

Nou Eringa werk aan de winkel. Ik zou zelf niet aan Ward beginnen want die is gewend dat bedragen niet onder de 30 miljoen gaan bij inkomende transfers. Verder heb ik genoten van de eerste helft en kijk vooral naar aankomende zondag. Dit soort nieuws wordt vooral ondersteund door onrustveroorzakers en het NRC is hier als het om Ajax gaat heer en meester in.

13-03-2023 07:31

FTS95 +16060

Volgens mij wordt de onrust veroorzaakt door totale incompetentie binnen Ajax, niet door de krant die de misstanden aan de kaak stelt.

13-03-2023 07:33

Hans Verhagen +14117

Klopt helemaal, maar gaat om het moment van berichtgeving!

13-03-2023 07:44

Babangida83 +23920

Wordt wel een beetje geframed en geen wederhoor toegepast. Laat staan dat t feitelijk iedere keer correct is. Dat blijkt ook wel uit de comments hier, waarbij Sar overal de schuld van krijgt, maar met name zaken waar hij niet over ging.

13-03-2023 09:20

BloeddonorAjax +849

Van de Sar heeft compleet gefaald dat blijkt maar weer uit dit NRC artikel. Een zaakwaarnemer was de club aan het runnen omdat er geen goede TD aangesteld was en dat is nu nog steeds niet zo.

13-03-2023 07:21

El Pistolero +4932

"Een zaakwaarnemer was de club aan het runnen omdat er geen goede TD aangesteld was en dat is nu nog steeds niet zo".

Die voorstelling van zaken is volstrekt infantiel. Je kunt geen onderneming leiden zonder (teken)bevoegdheden te hebben en besluiten te kunnen doorvoeren. Ajax is een beursgenoteerde organisatie waarvan wettelijk is vastgelegd dat de bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de directie liggen en in de statuten van de onderneming is vastgelegd dat voor 9 van de 10 besluiten ook nog eens de toestemming van de volledige rvc nodig is. En dan beweer jij met droge ogen dat iemand die een louter adviserende rol heeft de club zou runnen. Dat is zelfs Cruijff niet gelukt, die heeft ook niet kunnen tegen houden dat de meeste van zijn discipelen de wacht is aangezegd en dat er belangrijke wijzigingen tov van zijn Plan-Cruijff zijn doorgevoerd. En ik sla Cruijff toch wel een tikkeltje hoger aan dan deze zaakwaarnemer.

13-03-2023 08:48

Dolblij +45194

Ook als maar de helft van het artikel in de NRC klopt, is het een diep triest verhaal.

De angel van het probleem zit hem in die kleine opmerking over Sar, zijnde dat hij wantrouwig kan zijn en niet makkelijk mensen naast zich duldt. Een goed manager verzamelt juist talentvolle mensen om zich heen die dingen kunnen die hij zelf niet zo goed kan of waarvoor hij niet zoveel tijd heeft. Een zwak manager is wantrouwend om datzelfde te doen.

Dus Sar, geen uitblinker als manager, krijgt dan ook nog een dubbelfunctie. Gedoemd om te mislukken.

13-03-2023 07:20

El Pistolero +4932

"De angel van het probleem zit hem in die kleine opmerking over Sar, zijnde dat hij wantrouwig kan zijn en niet makkelijk mensen naast zich duldt".

Er zijn heel veel dingen over Van der Sar gezegd, die achteraf niet bleken te kloppen. Dat hij geen mensen naast zich zou dulden terwijl hij voorzitter is van een vijfkoppige directie en de samenwerking al jaren zonder problemen verloopt, vind ik persoonlijk niet heel erg geloofwaardig klinken. Dat hij wantrouwend zou zijn en niet alles voor zoete koek aanneemt, is even begrijpelijk als verstandig omdat iedereen in NL wat van Ajax vindt en zich er tegen aan bemoeit. Bij Twente wordt Munsterman als zondebok aangewezen voor de grootste crisis in de geschiedenis van de club die haar bijna de kop heeft gekost. Dat is grotendeels terecht, maar dat had kunnen worden voorkomen als de rvc van de club haar werk had gedaan ipv kritiekloos toe te kijken bij alles dat Munsterman deed. Wantrouwen zorgt ervoor dat iemand alles wat er gebeurt kritisch benadert en zolang het geen ziekelijke vormen aanneemt is dat helemaal niet zo slecht en nog altijd beter dan bij alles ja en amen te knikken.

13-03-2023 09:04

Dolblij +45194

Je kunt elkaar ook 100% vertrouwen EN zeer kritisch op elkaar zijn. Wantrouwen is slechte energie.

13-03-2023 09:12

El Pistolero +4932

"Je kunt elkaar ook 100% vertrouwen EN zeer kritisch op elkaar zijn".

In theorie zou dat moeten kunnen, alleen is de praktijk meestal weerbarstiger. En gebeurt dat zelden tot nooit. Natuurlijk is wantrouwen geen slechte energie dat is alleen zo als het ziekelijke vormen aanneemt. Kritiek is op zichzelf feitelijk al een vorm van wantrouwen.

13-03-2023 09:27

Dolblij +45194

Dan heb ik ontzettend veel geluk....👍

13-03-2023 09:30

Darkbird +2502

Wat ik dan nog niet begrijp, er moet uiteindelijk een contract komen. Er zit een heel leger aan juristen op kantoor die dus de appjes van de telefoon van Marc verwerken in het uiteindelijke contract? Er is toch echt wel iemand die daar wel wat van vind?

13-03-2023 07:20

AjaxMiddelburg +2944

Dat van die makelaar geloof ik wel. Zal me niks verbazen dat dit min of meer gebruikelijk is in de voetbalwereld. Hoe bijzonder ook als je er goed over nadenkt. Wat mij met name opvalt is dat verhaal over het inleveren van telefoons en dergelijke. Dan heb je het over cultuur en vertrouwen. Je vertrouwt elkaar dus niet. Iemand heeft er belang bij om te lekken en daardoor ondermijn je de bedrijfsvoering van Ajax. Het gaar hier niet over een paar euro’s. Er is gezocht naar afluisterapparatuur…. Echt absurd. Er moet heel snel een nieuwe td komen en wat mij betreft Danny terug in de rvc.

13-03-2023 07:20

Geus +4759

Man man man, wat een prutsers in de directie. Dat krijg je als je geen TD hebt. Gelukkig zullen we dat probleem komende zomer niet hebben. Of nee, wacht…!

13-03-2023 07:11

brullie +7035

Dit is wanbeleid. Als je dit soort zaken inhuurt zet je er een Ajax man naast als zijn schaduw met een tolk indien nodig. Hadden we niet nodig met Marc, laat hem maar schuiven. Ik denk dat heel mensen binnen Ajax hem graag terug zouden willen maar de RvC hier altijd dwars voor gaat liggen.

13-03-2023 07:00

Hans Verhagen +14117

Is er niet een vrouw in de organisatie die iets kan verzinnen over Sar!

13-03-2023 06:47

ajaxcied4life +26051

Zit jij bij de VVD?

13-03-2023 07:06

Hans Verhagen +14117

ajaxied met een x ertussen?

13-03-2023 07:10

ajaxcied4life +26051

Zijn bomen van plastic?

13-03-2023 07:11

barry1988 +24032

Wat we al dachten het was een puinzooi afgelopen zomer. Door het machts vacuüm kon zn zaakwaarnemer Ajax makkelijk uitkleden.
Er moet snel een capabele TD komen zodat dit niet nogmaals gebeurt.

13-03-2023 06:31

Opperhoofd +12608

Wat een ongelofelijk kut jaar is dit.
Echt op alle niveaus is het drama.
En als kers op de taart kan Feyenoord ook nog kampioen worden……

13-03-2023 06:17

Ajax95Duivendrecht +24124

Eigenlijk weinig tot niets nieuws, maar desondanks goed dat e.e.a. nog even allemaal uiteengezet wordt.

De aanstelling van Schreuder - en daarmee ook indirect de dikke vinger die Malenovic in de pap kreeg - heeft Ajax op alle vlakken gigantisch veel schade toegebracht. Met die beslissing haakte Kroes af waarna we H2 ervoor terug kregen, die samen nul ervaring en netwerkkennis qua transferbeleid hadden. Waardoor ze geen enkel mandaat hadden en hun oren daarom veel te veel lieten hangen naar Malenovic, die op zijn beurt Ajax kon vergiftigen door transfer- en scoutingsprocedures aan zijn laars te lappen.

Maar Van der Sar en Meijaard valt natuurlijk evenzeer enorm veel te verwijten in deze. Sar had nooit zijn oren moeten laten hangen naar de 'signalen' dat Kroes onbetrouwbaar zou zijn terwijl hij Kroes überhaupt nog nooit ontmoet had... En Meijaard is een ontiegelijke klootviool dat hij zo makkelijk in dat sentiment, aangewakkerd door Van der Sar, is meegegaan en de onderhandelingen met Kroes vanaf toen heeft gefrustreerd.

De gevolgen weten we allemaal. Schreuder en Malenovic waren twee handen op een buik, en hadden beide puur als doel korte-termijnresultaat. Anders verklaart het het niet dat je continu zo snel transferprocedures doorloopt en zelfs aan je laars lapt. H2 had niet de know-how om op te staan, dus lieten maar hun oren hangen. En Edje, tja, die liet het allemaal maar gebeuren en deed verder helemaal niets. Heeft Schreuder en Malenovic all-in gegeven. Maar heeft ondertussen H2 laten verzuipen, en heeft de spelers laten verzuipen door na Emmen niet meteen naar hen te luisteren (en dus de falende technische staf/trainer er toen al uit te pleuren).

En het klopt wel wat er over de RvC gezegd wordt. Door alle technische kennis bij één man (Overmars) neer te leggen, heeft de RvC Ajax als technische organisatie ontzettend kwetsbaar genaakt. De technische leiding moet veel horizontaler geborgd worden, dus verdeeld over veel meer mensen. Op zich is een dubbelconstructie zoals door Sar bedacht ook niet gek, maar dan wel door mensen met kennis, kunde en daardoor mandaat. En dus niet door met alle respect Huntelaar (stagair) en Hamstra (deed enkel jeugdontwikkeling nog maar een paar jaar). Diezelfde RvC die trouwens zelf ook geen technische mensen binnen de gelederen heeft en zelfs - tot aankomende dinsdag - drie maanden lang geen voorzitter heeft gehad.

Er moet echt heel veel gebeuren voordat Ajax op alle posities weer professioneel functioneert en op niveau is... Hopelijk wel vóór aankomende mogelijk belangrijke en drukke transferzomer.

13-03-2023 02:31

Simpelishetmoeilijkst +25240

Je kan rustig een directeur aanstellen dedain verantwoordelijk is voor een divisie van een bedrijf, maar dan moet je hem ook de verantwoordelijkheid geven, en verantwoordelijk houden, als hij het slecht doet, Maar je mag niemand ontslaan in Nederland, en dan werkt het allemaal niet optimaal.

13-03-2023 02:48

wijzijndebeste123 +163985

Dikke post. Spijker op de kop. Al mijn hoop is eerlijk gezegd op Eringa gevestigd. Schijnt erg goed te zijn in t hervormen van niet-functionerende organisaties. Met een beetje geluk wordt Ward snel aangesteld en Huntelaar als zijn assistent. En dan n vervanger voor Hamstra die de jeugd doet. De technische man id RvC hoor je helaas niks over.

13-03-2023 08:30

Ajax95Duivendrecht +24124

Ja, werd bij veel bedrijven waar hij recent aan het roer stond gezien als een 'puinruimer'. Iemand die een falende organisatie weer op de rit brengt.

Laat dat nou net zijn wat Ajax op dit moment nodig heeft. Laten we hopen dat Eringa het gaat aanpakken. Want dat het een klerezooi geworden is, dat is duidelijk. En daar mogen meerdere partijen zich echt achter de oren krabben. Van der Sar, de RvC, H2, allemaal zijn ze ervoor verantwoordelijk dat Schreuder en Malenovic veel te lang hun gang hebben kunnen gaan met een ravage aanrichten binnen de club.

13-03-2023 09:26

YRGI +32950

Betreffende dat lek was dat waarschijnlijk gewoon Huntelaar of iemand in zijn directe omgeving toch?

Die Hamstelaar twitter account had altijd de nieuwtjes als eerst.

13-03-2023 01:18

MrGreen +1715

Nee joh. Dat was iemand uit de nabijheid van die zaakwaarnemer of Schreuder.
Huntelaar had geen enkel belang bij het lekken; zou daar alleen maar mee aan zijn eigen stoelpoten zagen

13-03-2023 08:32

rickyboy1444 +598

In zijn nieuwe twitteraccount "Klerry Hunstra" krijg ik nog steeds wel het idee dat hij inside informatie heeft door de manier hoe hij op sommige zaken reageert. Alleen houdt hij het nu veel abstracter. Ik denk dat het wel degelijk iemand is die nog korte lijntjes heeft met iemand binnen ajax, alleen dat hij door dat onderzoeksbureau zich genoodzaakt voelde te stoppen voordat ze bij hem aankwamen.

13-03-2023 10:40

Bc te P +22130

Goh, wat was het lekker rustig de laatste 6 weken

13-03-2023 01:15

PH2BOT +40306

AD trekpop Edje staat symbool voor de bestuurlijke chaos bij Ajax ontstaan tijdens zijn termijn als AD ( die onlangs ook nog 'ns met 3 seizoenen is verlengd !!). Onder zijn bewind heeft hij Overmars van Ajax een 1- manszaak laten maken met oa mondelinge afspraken met spelers waar niemand verder de details van kende. Antony verwees (lees: dreigde) daar nog maar eens naar in aug/ sept 2022. Spelerscontracten laten versloffen werd ook steeds meer ' usance in de (Overmars) branche'. En de RvC vond het ook prima zo en hieven het glas zonder hun controlerende taken nog serieus ten uitvoer te brengen ( Leen Meijaard!!). En toen mr Dickpic het hazenpad had gekozen ontstond er dus een machtsvacuüm waar alle plucheplakkers direct volop indoken om hun eigen posities te kunnen verbeteren....en AD Edje trekpop zag 2 beren broodjes smeren en liet alles maar gebeuren want hij wilde de Popi Jopie rol niet kwijt. En zie wat er uit deze alom bestuurlijke chaos is voortgesproten. Goed dat serieuze onderzoeksjournalisten hier eens even vol op zijn gedoken. Het moet maar eens over en uit zijn met deze incompetente ranzigheid bij de beste en meest succesvolle voetbalclub van Nederland. WEG MET DEZE BESTUURLIJKE ONBENUL!!!

13-03-2023 00:22

Ajax1114 +19393

Wat een naiviteit en zo verdwijnen tientallen miljoenen maar iedereen hier zal wel lekker tevreden zijn over de alle brave ja-knikkers binnen de club. Mensen met kwaliteit en persoonlijkheden als Molenaar, Ling, Bosz, Jonk worden allemaal buiten de deur gehouden omdat ze te moeilijk zijn. Nou geloof mij met hele zooitje wat er nu zit gaat het nooit meer wat worden. Alle RVC leden en directie hebben de huidige situatie veroorzaakt en gaan echt die problemen niet oplossen.

12-03-2023 23:36

Rockanje23 +37064

Dit verhaal geeft weer perfect aan hoe incompetent van der Sar is. Compleet ongeschikt als AD met zijn papiertje van de moedermavo. Snel wegwezen met die vent en een echte AD aanstellen.

12-03-2023 22:50

Robertini +39326

Het gaat weer eens te goed net voor de klassieker, dus moet de media weer stoken.

Ja dit is slecht, maar dit is wel allemaal maanden terug gebeurd, dus het moment van publicatie is zachtst gezegd... Opmerkelijk.

12-03-2023 22:30

Dusbaba +15383

Ik heb dit verhaal nog eens tot mij door laten dringen, maar ik kom er maar niet achter wat het NRC nou eigenlijk wil met dit verhaal en onderzoek. Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk ook niet wat ze met hun vorige onderzoek nou wilden. Zeker voor een krant dat zich kwaliteitskrant noemt. Het zijn best wel grondige onderzoeken en daarmee dus best wel kostbaar ook nog eens. En dan hebben we het dus over Ajax cq voetbal. Onderwerpen waar het NRC doorgaans haar neus voor ophaalt. Ik krijg er zo'n onderbuik gevoel van dat er op de achtergrond iets van rancune speelt. Bij iemand. Of in opdracht van iemand. Geen idee. Maar in ieder geval iets wat los staat van de inhoudelijke kant van dit onderzoek. Beschadigen en als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Macht.

12-03-2023 22:22

ajaxcied4life +26051

Ik heb dat gevoel ook al heel lang. Er is echt heel veel tijd ingestoken. Wat we weten is dat een journalist van het NRC (ik weet zijn naam niet) eerder werkzaam was bij Ajax. Ik denk dat je het in die hoek moet zoeken en het met Schreuder en Blind sr. het alleen maar makkelijker voor ze is geworden om informatie te krijgen.

12-03-2023 22:27

Bruno04 +15783

Exact. Totaal inhoudsloos verhaal. Puur voor de onoplettende lezer die er gelijk een conclusie aan verbind en met modder begint te gooien.

12-03-2023 23:41

PH2BOT +40306

'Inhoudsloos' is vooral jouw reactie op goed journalistiek onderzoek Bruno.

13-03-2023 00:25

Bruno04 +15783

Echt een overtrokken verhaal. Als hij op dat moment een vaste vergoeding krijgt van Ajax belt hij ook namens Ajax. Hij is dan ingehuurd als soort van zzper. Als hij daarnaast onderling wat commissie regelt op een transfer maar de transfersom is naar wens van Ajax is er geen enkel probleem.

12-03-2023 22:13

ajaxcied4life +26051

Helaas kan ik niet zeggen dat het overtrokken is. Het schetst een ernstig beeld.

12-03-2023 22:28

Omar +17174

Zaakwaarnemer heeft er natuurlijk profijt bij om de deals voor te dragen waar zijn commissie zo hoog mogelijk is ipv dat hij spelers aandraagt die goed bij Ajax passen. Natuurlijk volkomen naïef gehandeld door Ajax

12-03-2023 22:38

Rockanje23 +37064

En Schreuder verdedigde dit nog door te stellen dat zijn zaakwaarnemer dat deed om Ajax te helpen. En het ergste is nog dat van der Sar hem hierin steunde.

12-03-2023 22:52

Bruno04 +15783

Zaakwaarnemer heeft daar inderdaad profijt van. Maar uiteindelijk komt de aanbieding bij de directie op tafel welke moet beslissen of het de juiste prijs is voor de juiste speler. Echter mag je wel een “breakdown” verwachtten van de betreffende prijs. Lenderink is een ervaren competente financiële vrouw. Ik geloof er vrij weinig van dat ze van een zaakwaarnemer een prijs op een post it krijgt en dat ff overmaakt.

12-03-2023 23:44

PH2BOT +40306

Dat was dan ook Flapjanus in de rol van 100% trekpop Rockanje.

13-03-2023 00:27

Henkjanklaas +20638

NRC brengt ook nieuws over Egberts dat maar voor een deel klopt. Blijkt dat het meisje hem voortdurend heeft gestalkt

12-03-2023 22:13

Danielson +50415

Het (als een soort Pavlov reactie) vrijwel direct cancellen van betrokken personen begint wel enigszins zorgwekkend te worden

12-03-2023 22:15

ajaxcied4life +26051

Ik kan niet wachten tot over het NRC en het AD de eerste verhalen naar buiten komen. Want die zijn er, dat kan niet anders. Dan gaat de kurk van de fles hier.

12-03-2023 22:17

Aurelius1 +19734

Ja, het is echt heel ernstig. Dat meisje is niet pluis. Ze zoent met hem, en doet net voorkomen alsof hij haar gedwongen heeft met hem te zoenen. Het is heel smerig allemaal. Maar ja, je bent man, dus wat je ook zegt en welk verweer je ook hebt, het maakt niet uit.

12-03-2023 23:45

PH2BOT +40306

Lekker excuus zou me dat zijn zeg: " ik ben maar een domme man die hier door dat meisje werd ingeluisd". Nou..dan ben je inderdaad een nogal domme man en verdien je niks beters wat mij betreft. Die Egeberts is gewoon een oversekste sukkel die niet van ophouden wist....en ondertussen zijn eigen echtgenote vol in de zeik zette. Maar ook dat past helemaal in het plaatje over deze Tom Egberts.

13-03-2023 00:33

Aurelius1 +19734

Ja, want jij bent natuurlijk brandschoon van geweten, meneer de dorspastoor. Binnen elk bedrijf worden of werden vrouwen versierd, en vrouwen doen daar gretig aan mee, omdat zij hun eigen belang hebben. Tom Egberts is een lul, maar dit meisje is de mannelijke equivalent ervan, een trut. Zogenaamd een mentor willen en iedereen het hoofd op hol brengen, Egberts uitdagen en met hem zoenen. Een smerige vrouw is het, die zichzelf totaal als slachtoffer neerzet, terwijl ze blijkbaar het spelletje zelf heeft meegespeeld.

13-03-2023 00:47

YRGI +32950

Ik ken ze allebei niet, dus waarom oordelen. Vooral de vrouw van Tom lijkt de verliezer in deze.

13-03-2023 01:24

Aurelius1 +19734

Die vond zichzelf en haar machtspositie zo belangrijk dat ze zo lang mogelijk in die shitcomissie als voorzitter wilde aanblijven, terwijl ze allang ongeloofwaardig was.

13-03-2023 01:29

Henkjanklaas +20638

Nu pas komt naar buiten dat het meisje in kwestie nadat Egberts de inderdaad niet slimme relatie had beeindigd continu werd gestalkt door deze dame. Dat bleek op het obsessieve af en werpt al weer een heel ander licht op de zaak. Deze verklaring kwam vorige week van zijn eigen vrouw. We oordelen veel te snel aan de hand van een nieuwsberichtje en gunnen ons de tijd niet een bepaalde kwestie eerst eens goed uit te pluizen. Dat een man van 40 een relatie begint met een 20 jarige is niet slim maar wat er daarna gebeurde, lag dus anders dan wat de media ons eerst wilde doen geloven.

13-03-2023 09:35

Danielson +50415

Ajax niet, maar Alfredo de Clown wel. Reken daar maar op!

12-03-2023 22:13

goajaxgo +14149

Nog bedankt, Edje.

12-03-2023 22:11

debarbaar +8250

Zou Hofman bedrijfsrecherche echt zo dom zijn om te denken dat het Meijaard zijn telefoon ook uit zij zak getrokken?

12-03-2023 22:07

nightgoat +31026

Daar waar Edje gaat
groeit geen gras meer
maar dat deert Edje niet
zolang Edje maar lekker zit.

12-03-2023 22:03

Tonymacaroni +778

Alsof dit alleen bij Ajax gebeurd. We horen toch al jaren van de meest idiote trucs en belachelijkste wensen/eisen van zaakwaarnemers ?

12-03-2023 21:55

debarbaar +8250

Nee, dit gebeurt niet alleen bij Ajax. Maar ik dacht dat Ajax een professionele organisatie was en niet het MVV van Amsterdam. Je mag hier gewoon de algemeen directeur en de voorzitter van de RVC voor verantwoordelijk houden. Maar iedereen ontloopt zijn verantwoordelijkheden. Tijd om de trap van bovenaf schoon te vegen.

12-03-2023 22:09

Bruno04 +15783

Uiteindelijk is het kostenplaatje voor Lenderink en niet voor Sar.

12-03-2023 23:45

Jari Jansen Janssen +510

Hoe komt het NRC aan berichten die Blind eind augustus (dus op dat moment geen RVC lid) aan Meijaard stuurde?

Als het klopt wat er beweerd wordt, dan is Sar door Blind tegengehouden in de Ocampos deal. Dan heeft het er alle schijn van dat Sar als vergelding de Blinds er uitgewerkt heeft…

12-03-2023 21:47

Jake the Snake +17349

Dit artikel is de wraak van kamp Blind.

12-03-2023 21:57

Jari Jansen Janssen +510

Zit er dik in ja.

12-03-2023 22:03

BokkieBokstra +11312

Zoals de waard is

13-03-2023 07:20

vanreenen +10258

Als, wellicht, misschien, zou het zo zijn? Aannames en veronderstellingen waarmee je niets kan.
ALS.... de hemel naar beneden valt lopen we allemaal met blauw haar.

12-03-2023 22:01

Rockanje23 +37064

100%. En daarom liet van der Sar Schreuder zo lang zitten. Om Blind jr eruit te kunnen werken. Toen Daley weg was mocht Schreuder nog een paar weken aanklooien maar omdat Sar hem niet meer nodig had liet hij hem uiteindelijk toch vallen.

12-03-2023 22:55

Siemjo +7892

Had de Zaakwaarnemer een één tweetje met Schreuder. Gewenste spelers voor een hoog bedrag halen. Hebben alleen pech gehad dat Ocampos niet voor 40 miljoen gehaald mocht worden

12-03-2023 21:47

Sambavleugels +18734

Daar moet ie effe goed van gebaald hebben als dit verhaal klopt.

12-03-2023 21:58

AjaxPositivo +6958

Hebben ze Hamstelaar toch niet gevonden

12-03-2023 21:41

YRGI +32950

Tweede telefoon. Altijd handig.

13-03-2023 01:26

BasseyAdriaan33 +13676

Rot op met die onrust onzin, overmars is weg klaar

12-03-2023 21:36

Ajaxtrouw +6355

Onvoorstelbaar als dit waar is en zorgelijk dat dit allemaal op straat kan komen te liggen.

12-03-2023 21:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.