Ajax dichtbij aantrekken van Noorse aanvaller (15)

door Thijs Zwagerman 176

Ajax dichtbij aantrekken van Noorse aanvaller (15)

door Thijs Zwagerman 176

Laatst geüpdatet

Ajax is dichtbij het aantrekken van Daniel Johan Skaarud. De vijftienjarige aanvaller staat te boek als groot talent en moet komende zomer overkomen van Lillestrøm SK. Ajax en de Noorse club zijn nagenoeg akkoord over de komst van de zeer talentvolle Skaarud.

Met het aantrekken van Skaarud is naar verluidt meer dan een miljoen euro gemoeid. De veelbelovende linksbuiten, die eventueel ook als rechtsbuiten, in de spits en als aanvallende middenvelder uit de voeten kan, heeft bij Lillestrøm SK momenteel nog een contract tot 31 december 2025.

Bij Lillestrøm SK, dat afgelopen seizoen vierde werd op het hoogste niveau van Noorwegen, speelt Skaarud zijn wedstrijden voornamelijk in de beloftenploeg. De talentvolle buitenspeler behoorde ook al meermaals tot de wedstrijdselectie van het eerste elftal van Lillestrøm SK, maar maakte zijn debuut in de hoofdmacht nog niet.

Noors jeugdinternational 

Skaarud is naast speler van Lillestrøm SK ook meervoudig jeugdinternational van Noorwegen. Als zijn komst naar Ajax definitief rondkomt zal de aanvaller komend seizoen bij Ajax O17 beginnen. Recentelijk werkte Skaarud een succesvolle stage af bij Ajax, waarna de Amsterdammers hem definitief wilden inlijven.

Thijs Zwagerman (Twitter: @ThijsZwagerman | e-mail: t.zwagerman@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Koekie87 +21025

Het zoveelste toptalent als ik de verhalen moet geloven. Allemaal leuk en aardig maar ik wacht het liever eerst af aangezien zo een jongen opeens ook zomaar kan tegenvallen of totaal niet de kwaliteiten bezit voor Ajax.

28-03-2023 11:37

Harrier Du Bois +39134

Een kennis uit Noorwegen had iig niet van hem gehoord of gezien, laten we dus voorzichtig zijn in voorspellingen, zowel negatief als positief. Totaal onbekende speler voor de meesten, waaronder ikzelf, ik laat me graag verrassen

26-03-2023 19:37

nuff-said +1653

De jongen heeft niet eens de eerste gehaald in Noorwegen waar het niveau al heel laag is en dan willen we em nu al voor een miljoen halen? En dan nog te bedenken dat er sinds Dolberg door brak bij ons in 2016 was het(?) is er nooit meer een buitenlander van het jeugd door gebroken. Voor mij als je zo iets gaat doen ga dan beter naar Brazilie en begin daar miljoenen te investeren in jeugd. Als je er 10 van 15 of 16 jaar kan halen van 10 miljoen dan creëer je een vertrouwd omgeving omdat ze elkaar hebben en je weet zeker dat 4 of 5 et zeker gaan halen met 2 daarvan een zeer hoog niveau. Je haalt ze zoiezo uit de armoede ook waar ze kunnen focussen op hun droom

26-03-2023 15:31

ProfessorX +19827

Hoe groot je talent ook is en waar je ook vandaan komt .

De top halen is overal moeilijk en niet voor iedereen weggelegd !

Veel succes voor onze nieuwe aanwinst .

26-03-2023 11:30

OntlastendeMiddenvelder +1987

Een paar jaar geleden had je dan mensen die woedend in de comments schreven: 'WAT?! ZE MOETEN JUIST EEN ERVAREN MIDDENVELDER HALEN!'

Daar heb ik me weleens aan geërgerd. Gelukkig zijn die mensen allemaal verstandiger en volwassener geworden. Je leest dat soort comments nog zelden.

24-03-2023 11:36

Qifesh +24917

(15) daar doel je op toch?

25-03-2023 09:12

cantharel +3528

Altijd maar jonge talenten kopen en opleiden maar ik zie er nooit eentje die in het eerste komt te spelen, ra ra hoe kan dat ?

24-03-2023 09:34

Yaeron +6382

Hato vergeten?

25-03-2023 09:46

jerryisthename +32143

Ben benieuwd. Ik zie nu toch liever Noorse talenten komen dan Denen. De laatste 10 jaar is het maar karig geweest wat betreft Deense talenten die hier echt een succes zijn geworden. Behalve Eriksen was het niet veel soeps...😅
Dus als je dan toch persé Scandinaviërs wil halen, haal dan Noren of Zweden. 👍🏼

24-03-2023 08:23

Franz Fabelhaft +5154

Haha wat is dit voor quatsch dan.

24-03-2023 09:13

jerryisthename +32143

Och jee, weer zo'n woke D66/Groenlinks sjappie. 😂

24-03-2023 12:43

Libero +19277

Wtf man, we hebben het hier over voetbal. Is dan echt iedereen die het op welk vlak ook niet met je eens is woke en weet ik veel wat er aan de haren bijgesleept wordt?

24-03-2023 14:26

jerryisthename +32143

Heeft met feiten te maken Libero, waar je niks van mag zeggen, omdat het dan 1 soort mensen betreft, in dit geval Denen. Terwijl het duidelijk getoond is de afgelopen 10 jaar door de Denen zelf. Andersen, Dolberg, Kristensen, Jensen, enz, enz ...Snappie?!
Woke-mensen zijn zo. Kijken niet naar feiten, maar willen alleen maar naar de goeien kijken, al zijn die zwaar in de minderheid. Ik ben realist.

24-03-2023 17:16

AlexIbarra +19352

Laten we wel wezen, Dolberg was ook een goede aankoop.

Viel natuurlijk tegen nadat hij als een raket omhoog was geschoten maar zeker bovengemiddeld voor een jeugdaankoop. Zeker aangezien we hem voor 20 verkochten.

Daarnaast moet nationaliteit nooit leidend zijn, de ene Deen is de andere niet.

24-03-2023 11:37

jerryisthename +32143

Klopt, Ibarra. Maar het is wel een feit dat ze vaak mislukken uiteindelijk de laatste 10 jaar.
De ene Zigeuner is de ander ook niet. 😉
Maar ja...

24-03-2023 12:43

Libero +19277

Dennis Johnsen was ook een mislukking, duur ook. Noors.
Als enige Noorse jeugdspeler ooit bij Ajax is dat een faalpercentage van 100.

24-03-2023 14:30

jerryisthename +32143

Hahaha, Libero...je bent grappig. 1 persoon uit Noorwegen. Hahahaha. 😂
Kijk even naar die lijst met mislukkelingen uit Denemarken van de afgelopen 10 jaar. 👍🏼😉
Goedzo, mondje dicht dus...🤫

24-03-2023 17:21

AjaxHoorn +32989

Jerry is vast high? Toch? Hoop ik...

24-03-2023 19:40

Hunkelaars +3392

Julian Nagelsmann per direct aar Ajax halen!!!!!

23-03-2023 23:07

Ferd +38681

Ajax kan geen 15 miljoen salaris betalen

24-03-2023 05:59

MissAjax75 +3155

Heel snel Hōjlund contracteren van Atalanta is pas 20 jaar!!!

23-03-2023 22:32

AjaxHoorn +32989

Ben jij de vrouw van Terror Jaap???

23-03-2023 22:50

Libero +19277

Die is inmiddels 35mio waard op TM.

24-03-2023 14:19

DeWijsneus +25813

Kan 'ie ook als AD?

23-03-2023 19:31

fc Barcelona_ke +19255

leuke talent maar daar hebben we niks aan.

ik wil een nieuws: Ajax haalt Ward binnen.
Ward vindt de clubloze Tuchel als nieuwe trainer binnen!
daarna volgt de absolute versterkingen!

23-03-2023 18:58

LOCAmpos +10509

Goed plan. laten we de lange termijn volledig loslaten en een totale gek als trainer aanstellen!

23-03-2023 19:46

Berghuis +14458

Laten we direct Mourinho polsen....

23-03-2023 22:30

Sjonnie +18814

We zijn de laatste tijd niet bepaald verwend geweest met het doorbreken van weer een Scandinavisch talent ...
Maar ook deze jongen zullen we weer het voordeel van de twijfel moeten geven!
Ben benieuwd

23-03-2023 18:29

Tadic020 +1923

Verdedigers moeten we halen !!

23-03-2023 18:01

eros +4842

De laatste jaren breekt er zeer weinig door uit Scandinavië bij Ajax. Odegaard en de Halands vertrekken helaas naar andere clubs.

23-03-2023 16:58

ShiekTakTiek +6022

Odegaard had je moeten proberen over te nemen was duidelijk dat hij in een dominant en aanvallend elftal goed zou passen. Als je hem met voetballers als Antony, Neres, Tadic, Donny, Frenkie, Schone, Nous etc om hem heen zou hebben, zou hij goud waard zijn.

Is nu samen met Saka de beste speler van Arsenal.

23-03-2023 21:48

Ferd +38681

psssst Shiekie, Ajax heet Odegaard proberen te halen maar hij koos voor Real.

24-03-2023 06:01

ShiekTakTiek +6022

Dat was toen hij 15 was. Ik heb het over de periode na Real Sociedad of zelfs na Vitesse.

24-03-2023 09:19

DiAngelo +2411

Ze zijn 10 jaar te laat, Haaland zit al bij City......

23-03-2023 16:56

TooGoodToBeTrue +1943

Al die mega talenten ik zie er verdomd weinig van terug. Meestal zie je ze 2x. De eerste keer in dit bericht, de 2de keer in het bericht dat ze weer vertrokken zijn.

23-03-2023 16:33

FelixGassenlicht +9021

Wie is de laatste jeugdspeler, uit Scandinavië gescout, die is doorgebroken?

23-03-2023 16:33

AiasMaximus +6062

Ik denk Dolberg

23-03-2023 17:08

FelixGassenlicht +9021

Of dat nou echt een succes was, meer eeuwige talent

23-03-2023 17:27

Balgevoel +31344

Dan Eriksen... Kan je nagaan.

23-03-2023 17:29

Ferd +38681

veel goals en verkocht voor 20 miljoen, dat vind ik een succes.

24-03-2023 06:02

BillSplate +9748

Kudus. In z'n paspoort stond dat hij 16 was en daarom betaalden we slechts €9 mln.

23-03-2023 17:24

FelixGassenlicht +9021

Zweden of Denemarken?😂

23-03-2023 17:26

BillSplate +9748

Denemarken. Wel import jeugdspeler en daarom stond er 16 jaar in z'n paspoort.

23-03-2023 18:36

Sampaoli +39374

Uitstekende transfer. Groot talent en kan wat gaan toevoegen in een (wat mij betreft) matige lichting.

23-03-2023 16:17

Tommyshelby +130400

Ajax met die kinderaankopen… verhuur dit joch lekker 3 jaar of koop gewoon helemaal niet. Met Belgen kan het nog.

23-03-2023 15:17

De-King +20592

Ook voor deze jongen komt er waarschijnlijk een droom uit. Ik zie het niet als een probleem.

23-03-2023 15:29

Sampaoli +39374

Betere opleiding en goed contract en dus meer financiële zekerheid. Het is maar de vraag of hij in Noorwegen wel daadwerkelijk door zou ontwikkelen naar CL niveau. Net als dat dit de vraag is bij Ajax: Nederlands, Noors of welke nationaliteit dan ook.

23-03-2023 16:20

eros +4842

Germinal was destijds een prima samenwerking. Een aantal prima talenten voort gebracht en een club waar we spelers tijdelijk konden stallen.

23-03-2023 17:01

cantharel +3528

Hebben ze trouwens ook een wonderkind uit gehaald uit Belgie maar hoor er niets meer van. Haal ze eerder bij de selectie want goed genoeg is oud genoeg, toch.

24-03-2023 09:43

Libero +19277

Als je Bounida bedoelt, die heeft last van een groeispurt en traint zelfs apart.
Dat goed genoeg is oud genoeg hangt wmb van nogal wat factoren af. Fysiek bv.
In het geval van kleine spelers zoals Unuvar, Appie en Fitz Jim bijvoorbeeld is het al minder kloppend dan in dat van jongens die al vroeg een mannenlichaam hebben zoals Brobbey, Gravenberch, Vos of Hato.
En dan hebben we het nog niet eens over mentale weerbaarheid, volwassenheid, spelinzicht etc etc.

24-03-2023 14:12

cantharel +3528

Mee eens maar ik heb van nabij meegemaakt hoe fragiel Johan was en stond er ook in. Er zijn wel meer topspelers op zeer jeugdige leeftijd doorgebroken.

24-03-2023 17:41

Opnaarde4eSter +1603

Noorse aanvaller??
Haaland?
Maar die is geen 15 meer.
Jammer

23-03-2023 15:14

Libero +19277

Meh, Haaland, die kan alleen maar scoren man! :P

23-03-2023 16:33

Rockanje23 +37197

Yep, moet eerst aan het Ajax systeem wennen.

23-03-2023 19:06

Libero +19277

Al dat zogenaamde toptalent uit Scandinavië mislukt geheid. Kostte City ook maar 65 mio, zegt genoeg.

23-03-2023 19:09

LukaLitmanen +82502

Laat zo'n jongen toch gewoon tot zijn 18e in Noorwegen zitten

Net als wat Real doet met Endrick van Brazilië

23-03-2023 15:09

DeWijsneus +25813

Volgens mij mogen die Brazilianen niet eerder.

23-03-2023 19:34

Oxxer +165587 moderator

👍🏾 dat mogen zij idd niet zoals voorheen Rodrigo en Vinicius, alle 3 gekocht op 16 jarige leeftijd.

23-03-2023 22:48

4bier +31367

Iedereen voor deze transfer: geen Scandinaviërs meer, alleen Zuid Amerika scouten.
Nu: JAAAAAAAAAAAA nieuwe wonderboy!

23-03-2023 14:40

YRGI +32989

Ik wil alleen nog maar Brazilianen en Argentijnen.

23-03-2023 14:00

BillSplate +9748

Tinder er op los zou ik zeggen.

23-03-2023 17:27

Balgevoel +31344

Misschien even zoekregio'tje aanpassen. Geef 'm overigens geen ongelijk... 😂

23-03-2023 17:33

YRGI +32989

Als ik goed Spaans of Portugees sprak, zou ik 't doen. ;)

23-03-2023 18:00

thelordjoshua +10641

Stop met kleine jochies kopen. Vind dat zo bijzonder dom. Stagneert dat kind zn algemene ontwikkeling gewoon

23-03-2023 13:34

AFCAjaxMidNineties +12817

Ik ben wel klaar met die buitenlandse jeugdspelers die zo goed zijn en naar Ajax komen. Wordt nooit wat!?

23-03-2023 13:16

Balgevoel +31344

Had werk gemaakt van Rijkhoff... Dit soort jongens halen... Statistisch gezien hebben ze eigenlijk geen kans... Blijf toch gewoon in Noorwegen en kom desnoods, als je echt goed bent, twee jaar later... Zonde.

23-03-2023 12:56

mvdk +44596 moderator

Rijkhoff wou niet. Die heeft geen enkele interesse in Ajax. Alleen in z'n portemonnee.

23-03-2023 12:58

Balgevoel +31344

Dat is wat wij er hier al gauw van maken als een talent een andere keuze maakt dan wij, supporters, denken dat we zouden doen, van achter onze laptop of iPad, of zo. Zouden ze dit trouwens in Noorwegen niet ook over dit ventje zeggen, als-ie gaat?

23-03-2023 13:06

AFCA-pride +17532

De weg naar 1 lag best open voor hem tegen een goed aanbod.

23-03-2023 13:08

Balgevoel +31344

Ja, nu zeker... Maar dat zijn natuurlijk gedane zaken. Het gaat er mij gewoon meer om: ga geen ventjes van 15 halen, het verleden en de statistieken daaromtrent wijzen uit dat ze amper kans hebben.

23-03-2023 13:15

mvdk +44596 moderator

"Dat is wat wij er hier al gauw van maken"

Nee, dat is gewoon zoals het is. Rijkhoff had geen interesse in Ajax.

23-03-2023 22:15

Balgevoel +31344

Superhandig, die link naar dat interview met hem waaruit dat onomstotelijk blijkt.

24-03-2023 00:02

MosesD +14730

Hou eens op over Rijkhof. Heeft zn contact verlengd. Gaat niet gebeuren.

23-03-2023 13:10

Balgevoel +31344

Ja, onlangs. Met 'had', duidelijk verleden tijd lijkt me zo, doelde ik ook op het wat minder recente verleden. Met Sky Vink heeft Ajax dat beter aangepakt. Haal gewoon geen jongetjes van 15 meer uit het buitenland, was eigenlijk de boodschap.

23-03-2023 13:14

MosesD +14730

Rijkhof heeft doelbewust voor Dortmund gekozen. Doet het daar heel goed, dus kansloos. De jeugdscouting mag beslist wel beter.

23-03-2023 16:05

Balgevoel +31344

Precies. Rijkhoff was 'maar' een voorbeeld. Het ging mij erom: ik zie liever dat een Dortmund niet in staat is een 'beter' plan voor te leggen dan Ajax, dat zo'n jongen al jaren kent dan dat we 15-jarigen uit het buitenland plukken. Je zal ze zeker niet allemaal kunnen houden, maar als je in de jeugd zit en je ziet wat (weer bijvoorbeeld) zo'n Bounida overgemaakt krijgt... Dat helpt niet mee, denk ik. Misschien niet beslissend voor een Rijkhoff, maar in de jeugd is het toch vaak net zoals bij het eerste: nieuw en van buiten is (lang) niet altijd beter...

23-03-2023 17:19

wolterx +6310

50% van de Deense jongens die onder de 18 kwamen zijn A-international geworden, 70% heeft debuut Ajax 1 gemaakt laatste 15 jaar.
Noorse talenten hebben we geen echt trackrecord mee om op terug te vallen maar als het lijkt op Deens talent dan is dit veel maar 'statistisch gezien ... geen kans' is toch anders.

De vraag is ook als je zegt 'twee jaar later' alsnog komen, had je liever gezien dat ze Daramy met 16 voor 2 miljoen of met 18 voor 12 gehaald hadden?

23-03-2023 13:28

Balgevoel +31344

Het is nog steeds lastig meetbaar, daar je niet weet of die jongens - als ze niet naar Ajax waren gekomen - niet 'gewoon' ook A-international zouden zijn geworden. Dat zegt me dus eerlijk gezegd weinig, ik kijk naar hoeveel er écht zijn doorgebroken in Ajax 1 en daarna een succesvolle vervolgstap hebben gemaakt (financieel én sportief winst hebben opgeleverd, bijvoorbeeld). Maar het is ook een gewetenskwestie, en een hele lastige. Het is eten en gegeten worden, dat begrijp ik allemaal. Doen wij het niet, doet een ander het. Misschien betaal ik principieel wel liever 5 voor een jongen van 17, om dan toch maar een middenweg te zoeken. ;-) (En ja, ik vind 17 toch net anders dan 15.)

Toevoeging: het is sowieso belangrijk dat wij als supporters de discussie blijven voeren en het niet zonder meer normaal vinden, denk ik.

23-03-2023 13:58

wolterx +6310

Noorse competitie; 8 spelers voor 5+ verkocht, Deense competitie 36 stuks. Noorwegen verkoopt juist veel en veel goedkoper dan Denemarken. De hele top 15 Denemarken zou top 3 duurste verkopen Noorwegen zijn. Noorwegen is juist goedkoop, Haaland met 18 was goedkoper dan Daramy met 18. Odegaard met 16 was goedkoper dan Jensen met 16.

23-03-2023 16:13

AJAX020ADAM +7000

Ken me gewoon niet voorstellen dat er in de jeugd niet gewoon, toppertjes aan het voetballen zijn, van rond de 15 a 16 jaar voor de aanvalslinie 🤔

23-03-2023 12:54

BokkieBokstra +11372

15, die moet lekker in noorwegen 🇳🇴 met zijn vriendjes bij de plaatselijk fc gaan spelen. Dat gezeul met die kinderen

23-03-2023 12:51

Rockanje23 +37197

Is dit nou een kanon of een buitenkansje ?

23-03-2023 12:37

ST +23098

Normaal gesproken ben ik niet van dit soort transfers. Heb liever dat Ajax zich focust op de Nederlandse markt als het gaat om talenten onder de 18. In dit geval kan het om een buitenkans gaan. Je moet het echter alleen doen als het om een uitzonderlijk talent gaat die eigenlijk nu al veel beter is dan wat je zelf in 1 of 2 leeftijdscategorieën erboven hebt lopen.

23-03-2023 12:33

Freddy +11535

Probleem alleen is dat op die leeftijd het heel moeilijk is om te bepalen of de ontwikkeling zich in een andere omgeving doorzet.

23-03-2023 12:35

AiasMaximus +6062

Toen ik de titel las dacht ik dat het om Chrisander Sörum van Strömsgodset zou gaan. Die was een tijdje geleden op stage. Weet iemand of dat ook nog doorgaat? Wolterx misschien?

23-03-2023 12:17

wolterx +6310

Op dit moment ga ik ervanuit dat Sörum op korte termijn niet concreet gaat worden, misschien in de toekomst wel maar van wat ik begreep is zijn volle aandacht momenteel nodig in directe omgeving waardoor buitenland niet in lijn der verwachting ligt. Een andere Noorse speler, Seim-Monsen, had ook optie naar Ajax te komen maar gaat volgend jaar bij Nordsjealland spelen in Denemarken dus.

23-03-2023 12:48

Artemio +32396

Nordsjaelland is ook een talentenfabriek.

23-03-2023 12:52

AiasMaximus +6062

Dank! Ben benieuwd of ze nog een centrumspits gaan halen voor de 018 en/of Jong. Redelijk dun bezaaid op die positie in de bovenbouw zeker nu Sky Vink een tijd uit de running is

23-03-2023 13:00

wolterx +6310

Nordsjaelland is nu de Scandinavische hub voor talent om tussenstap te maken. Scouten goed in de buurlanden, hebben goed Afrikaans netwerk via RtD en bieden snelle doorstroom en verkoop naar West-Europese competities. Ajax is zich daar ook goed bewust van en is geen toeval dat ze nu bij Future Cup zijn en regelmatig op de Toekomst te vinden zijn.

23-03-2023 13:16

wolterx +6310

Lijkt mij wel. Je gaat niet pogingen doen bij meer dan één talent voor die positie als je niet intentie hebt er iemand voor te halen. Al heb je met Vink, Konadu en Ebite wel drie spitsen uit '06 al die volgend jaar o18 lijken te gaan spelen. Juist Jong Ajax gaat weer krap in de punt zitten. De o17 zal spitspositie ingevuld moeten gaan worden door '08 jongens. Tenzij IJsselstein goed terug komt van blessure maar na goed jaar aan constant blessureleed weet ik niet of dat voor de hand liggend is. Als Ünüvar weer fit is lijkt hij mij de eerste keuze in de spits bij o17 volgend jaar. Sowieso heel benieuwd naar de o17 van volgend jaar, zijn vanuit o16 al wat afvallers en zijn echt serieus aantal namen op stage geweest. Ben heel benieuwd naar die groep, verwacht weinig contracten dus ben benieuwd of alle talenten willen blijven. Zou mij niet verbazen als er wat spelers bij zijn die 'zekerheid' willen en snap heel goed dat Ajax die niet wilt geven aan deel ervan.

23-03-2023 13:23

AiasMaximus +6062

Mogelijk Abildgaard alhoewel dat volgens mij een vleugelspeler is. Unuvar lijkt mij eerste keus voor 017 komend jaar. Konadu voor 018. Was Ebite vergeten ff vergeten inderdaad. Zijn er al spelers bekend die komend jaar bij Ajax komen spelen? Ik weet alleen dat Thom Veenbergen van De Graafschap overkomt.

23-03-2023 14:56

wolterx +6310

Allahjabou van FC Eindhoven heeft Ajax afgewezen en gaat naar PSV, oud-Ajacied vd Berg is ook nog even naar geïnformeerd van wat ik begreep maar ook hij zal elders spelen volgend jaar. Afgelopen jaar was Ajax heel dicht bij aantrekken Nagel, maar ketste last-minute af. Thom Veenbergen was vorig jaar al rond, is toen gekozen nog jaar te wachten. Voor de o16 van volgend jaar is ook al een CV aangenomen die stap vanuit amateurs gaan nemen. Ook voor o13 en o14 zijn al wat spelers aangenomen vanuit amateurs.

Zou mij niet verbazen als ze interesse in een talent van de Graafschap o16 gaan hebben, is hier op stage geweest. Recent zijn ook spelers van Sparta hier op stage geweest heb 8 namen op groot veld gehoord, nog niemand bekend die overstap maakt. Een Hongaars jeugdinternational o16 komt op stage nog, speelt in Nederland op amateurniveau en zit bij Wooters Academy. Ook zoontje van een oud Ajacied uit 2007 komt vanuit Engelse club hier stage lopen van wat ik begreep. Afgelopen weekend trouwens twee scouts van Ajax bij Willem II o16 aan het kijken, mijn vermoeden is dat ze daar waren voor Paulo (broer van Miguel), geen idee of Laarman van de o15 speelde maar is ook leuke speler.

Vorig jaar was er uit 2008 ook een Noorse jongen op stage nog hier, die is logischerwijs te jong voor overstap deze zomer. Andere stagespelers die iets nadrukkelijker in nieuws zijn geweest als Abildgaard, Pasanen en Sörum waren er ook nog. Op dit moment ga ik ook uit van interesse Ajax in Belgisch talent uit de 2007 lichting. Hebben er veel scouts lopen, prima groep in België en zijn nu (bijna) 16 en kunnen dus naar buitenland. Paar toptalenten in die lichting hebben met 15 geen lopend contract getekend bij hun clubs en kunnen dus gaan vertrekken. Zou mij verbazen als Ajax niet op vinkentouw zit. We hebben nu twee Belgische talenten uit 2005 gehaald en eentje uit 2006. Was stuk meer geweest als het niet voor de gelopen blauwtjes was, dat is markt die ze serieus nemen nu wat ook in België langs lijn opgevallen is. Afgelopen wedstrijden van Oranje o15 tegen België was het ook over de koppen lopen wat betreft scouts.

Lang verhaal kort; weinig zekerheidjes nog, verwacht wel hoop. Zijn al best wat spelers geïnformeerd dat ze volgend seizoen elders zullen spelen en enkele teams gaan komende twee weken nog horen. Zou mij niet verbazen als tussen o14 en o18 zoals jaarlijks 12-18 afvallen en vergelijkbaar aantal binnenkomt. Ben zoals elk jaar heel benieuwd.

24-03-2023 00:32

Mocrodammerr +23117

Ga is scouten op de streets in Amsterdam man.

23-03-2023 12:17

Ozymandias +159568

Inderdaad, gebruik die tonnen die aan deze speler worden besteed bijvoorbeeld om het hele jaar door straattoernooien in Amsterdam en omstreken te organiseren voor kinderen. Het Amsterdamse amateurvoetbal hoorde tot eind jaren '80/begin jaren '90 bij het beste amateurvoetbal ter wereld (waardoor talenten als Gullit en Rijkaard op late leeftijd van een club als DWS richting het profvoetbal doorstroomden). Laat Ajax die tonnen (wat aan al die jeugdtransfers samen oploopt tot miljoenen) gebruiken voor de wederopbouw van het Amsterdamse amateurvoetbal.

23-03-2023 12:17

Ajaxadam1 +31677

Yuppenkinderen doen niet aan straatvoetbal.

23-03-2023 12:42

komopajax777 +13340

Het is én én !Ajax scout altijd in binnen- en buitenland.

23-03-2023 12:43

Ozymandias +159568

Ik woon (jammer genoeg nog) in de binnenstad van Amsterdam (de Nieuwmarktbuurt) en zie elke dag kinderen op straat voetballen. Er zijn drie basisscholen in mijn buurt en daar voetballen ze ook veel op straat. Natuurlijk wordt er minder op straat gespeeld dan vroeger maar vroeger werd er ook veel meer dingen georganiseerd voor kinderen om op straat te spelen.

"Het is én én !Ajax scout altijd in binnen- en buitenland."

Je kan geld maar één keer uitgeven. In Amsterdam missen ze regelmatig grote talenten. Dus duidelijk dat er niet genoeg wordt geinvesteerd in de scouting in Amsterdam en omstreken.

23-03-2023 13:54

LukaLitmanen +82502

Dure woning heb je dan of huur je?

23-03-2023 15:07

Ozymandias +159568

Ik huur (sublet) maar ik probeer naar Zuid Europa te verhuizen. Heb tot nu toe alleen in West Europa gewoond en heb het wel een beetje gezien hier. Ik ben terug naar Amsterdam verhuist omdat ik Amsterdam nog zag als de stad die het was toen ik naar Londen verhuiste maar kwam er al snel achter dat is Amsterdam dat niet meer is.

23-03-2023 15:38

DEELM +11891

Dat is lastig scouten aangezien die alleen maar achter de spelcomputer zitten tegenwoordig.

23-03-2023 13:05

MosesD +14730

Ga is….. 😅

23-03-2023 13:11

Benleiden +7280

Ajax scout al genoeg in eigen omgeving. Helaas pakken ze niet altijd de juiste eruit, dus vermoedelijk is het ook een kennersoog probleem.

Het allergrootste probleem is dat ze grotendeels scouten in de eigen omgeving. Daarbuiten lijkt amper te bestaan bij Ajax. Ja, shoppen bij Alphense Boys en dat soort clubs. Alleen er lopen zat talenten bij andere kleinere clubs waar Feyenoord bijv. wel heel veel scout. Dit heb ik al zo vaak aangehaald. Bij ons in de regio hoor je alleen dat Sparta, Feyenoord en Ado scout. Ajax hoor je nooit muv een talent die pasgeleden van Alphense Boys naar Ajax toe is gegaan miv het nieuwe seizoen. Voor de rest hoor je Ajax nooit vallen qua naam en Ajax hanteert echt geen hogere standaarden. Het is gewoon een beetje old boys network wat ze toepassen, zoals ze ook doen bij aankopen ondertussen. Ajax wordt geregeerd door mensen van buitenaf heb ik het idee.

23-03-2023 14:32

HarryHarHar +3019

We (Ajax) hebben een chronisch te kort aan goede verdedigers en Ajax komt met een Noorse aanvaller aanzetten, ik weet het niet hoor... maar moet die naast Brobby op de bank gaan zitten of wat?..

23-03-2023 12:13

Ajaxfan16 +27559

Wat verwacht je dat die volgend jaar al bij 1 zit? En volgens mij komen de laatste jaren eerder verdedigers dan aanvallers uit de opleiding bij 1.

23-03-2023 12:14

Ajax1812 +9182

Lees eerst het bericht eens voordat je comment..

23-03-2023 12:18

Sportvolgert +41000

Een jongen van 15 weghalen uit zijn eigen land, familie, vrienden. Compleet andere taal. Ga dr maar aan staan. Moet je dit nou echt willen als club.

23-03-2023 12:12

Ozymandias +159568

Precies, de meerderheid van de mensen lijkt niet te begrijpen wat het betekent om de verantwoordelijkheid te nemen over de opleiding van een kind van andere mensen. Ajax gaat volgens mij schandalig om met die verantwoordelijkheid. Als zelfs het hoofd van de jeugdopleiding inziet dat buitenlandse talenten bij Ajax zelden slagen is het een schande om met deze kinderhandel door te gaan. Ajax faalt in zijn verantwoordelijkheid als opleider door het eigenbelang van Ajax te prioriteren over het beland van het kind. Elke opleider die dit doet zou zijn toestemming om als opleider op te treden horen te verliezen.

23-03-2023 12:14

Balgevoel +31344

Een aantal succesverhalen vs. een veel en veel groter aantal in de knop gebroken carrières. Het is mooi dat we klaarblijkelijk nog steeds een goede naam hebben als opleidingsinstituut, maar als een Barca of Arsenal dit bij ons doet, schreeuwen we moord en brand. Ik heb je lijstje toen gezien. Schrikbarend.

23-03-2023 13:11

OuweDibbes +12068

Iemand nog inhoudelijk iets te melden over deze speler?

23-03-2023 12:07

Slang3 +46219

Goed dat ze deze matige lichting zonder talent versterken. Maar het trackrecord van spelers U18 is de laatste jaren zo slecht

23-03-2023 12:02

Golden Boy +3919

We hebben toch 3 talentvolle spelers voor linksbuiten? Godts, idumbo-Muzambo en Bounida. Weer eentje halen?

23-03-2023 12:00

tdecler +3331

Deze jongen is 15, die andere zijn iets ouder meen ik.

23-03-2023 12:09

trodat4030 +97442

Idumbo en Bounida zijn tienen.

23-03-2023 12:11

Libero +19277

Ze leren het ook nooit hè? Dat je al blij mag zijn dat er nu maar tonnen aan buitenlands talent verkwanseld wordt ...
En dat moet dan weer spelen ten koste van eigen jeugd en verdwijnt vervolgens weer met stille trom. Investeer liever in meer en vroegere contracten, toon zo waardering en vertrouwen en uiteindelijk zal dat zich uitbetalen.
Je zal heus niet al het talent van een voortijds vertrek weerhouden, het gras is elders groener en zo, maar wel meer. En ook situaties zoals die van Nous voorkomen, zelfs toen die meerdere keren zeer belangrijk was in een topseizoen én daarna was de onderliggende boodschap dat hij niet zó belangrijk was. En als zo'n jongen dan niet bij wil tekenen, zou de gedachte dan niet in zijn achterhoofd gespookt hebben dat hij zelfs in Jong nog op amateurbasis speelde? Penny wise, pound foolish.
En als je dan toch talent uit het buitenland haalt, begeleid ze dan ook behoorlijk en hou goed in de gaten of ze niet buitengesloten worden. Kan toch haast niet kloppen dat er zóveel mislukken?

23-03-2023 11:59

AlmightyAjax +5881

Altijd maar die buitenlandse talenten, maar er breekt er zelden een door. Laatste waren Eriksen en Dolberg. Dat is alweer heel wat jaar geleden.

23-03-2023 11:57

Joko +5063

15j beetje jong voor Ajax 1

23-03-2023 11:46

eenAjaxfan +20421

"Goed genoeg is oud genoeg"
Jaartje wennen en hij kan het record nog breken misschien...😅

23-03-2023 11:51

Ozymandias +159568

Zielig voor die jongen, die verkleint hiermee zijn kans op een prachtige carriere. Jammer dat niemand hem tegen deze beslissing in bescherming neemt. De ouders weten waarschijnlijk ook niet beter en de zaakwaarnemer denk natuurlijk vooral aan het geld wat hij wil verdienen aan deze jongen.

23-03-2023 11:27

AFCACruijff14 +163123

Je hebt de Klassieker wel heel slecht verwerkt zeg.

23-03-2023 11:29

Ozymandias +159568

Dit heeft niets met de klassieker te maken. Ik schrijf nu inmiddels al jaren dat Ajax op moet houden met dit schandalige beleid waarbij ze de ontwikkeling van heel veel buitenlandse talenten schade. Ik heb hier meerdere keren de volledige lijst van buitenlandse jeugdaankopen van de afgelopen tien jaar geplaatst als onderbouwing. Iemand moet wel erg naief zijn om te denken dat het een goede zet is voor een buitenlands talent om naar Ajax te komen.

Ik heb dit trouwens ook al meerdere keren tegen Ouaali gezegd en de laatste keer gaf hij toe dat buitenlandse jeugdspelers bij Ajax het zelden redden.

23-03-2023 11:31

401Middenweg401 +6083

Een aanvaller die Johan heet, dat moet in dit geval wel goedkomen.

23-03-2023 11:46

Joko +5063

Tja net zo groot talent als Ritz Melleg Giovanni en vele vele anderen

23-03-2023 11:49

AFCA-pride +17532

In principe heb je wel een punt, slagingspercentage is erg klein. Het is wel de vraag of hij op een latere leeftijd nog wel naar Ajax wil komen. Ook andere buitenlandse clubs stoppen niet met spelers op jonge leeftijd te contracteren. Een grens bij 18 zou wellicht beter zijn, maar dan moet dat wel Europees gelden.

23-03-2023 11:51

Ozymandias +159568

Elke club die het doet is schandalig.

23-03-2023 11:51

Benleiden +7280

Ik denk dat het er vooral aan ligt dat wij de 'mindere' talenten naar Ajax halen en ze het daarom niet halen. Ik zie andere clubs anders prima talenten halen, maar wij halen die niet. En dan word je slagingspercentage inderdaad al een stuk lager.

Ik ben wel met je eens dat je ze dan maar beter niet kunt halen. Alleen het probleem ligt dieper. Wij kunnen of niet goed scouten of we kunnen de echt goede talenten niet aantrekken omdat ze elders aan de bak gaan.

23-03-2023 11:54

eenAjaxfan +20421

Ozy, dus Ajax mag dit alleen doen als het garantie op succes heeft???
En Ajax moet dit maar niet meer doen, omdat ouders zich laten verblinden door het geld...?
Sorry, maar ik vind dat te kort door de bocht.
Ik ben wel met je eens als je zegt dat Ajax er zorgvuldig mee om moet gaan.
Ondanks dat er maar weinig jongens slagen heb ik niet het idee dat Ajax die jongens aan hun lot overlaat.

23-03-2023 11:59

Jayajax +163

Je bent vrij stellig en toegegeven, er zijn inderdaad weinig buitenlandse talenten die het redden bij Ajax (met name Scandinaviërs). Ik kan je alleen niet helemaal volgen waarom dit voor het talent zelf zo schadelijk is. Je hebt ten slotte de mogelijkheid om je 'studie' aan de allerhoogste voetbal universiteit ter wereld te volgen. Een garantie dat je het eerste van Ajax haalt is allerminst gegeven, maar dat je een hoop kennis in je rugzak stopt lijkt me zeker. Daarnaast werkt het je hele carrière nog in je voordeel dat Ajax op je CV staat. Dus naast dat ze vaak weer terug kunnen naar hun vorige club, worden ze regelmatig opgepikt door andere bvo's.

Hoe zie jij dit?

23-03-2023 11:59

Ozymandias +159568

Ozy, dus Ajax mag dit alleen doen als het garantie op succes heeft???"

Nee, zelfs als er een redelijke kans op succes was zou dat voor mij al meer dan genoeg zijn maar die redelijke kans is er niet. Het is bijna een gerantie dat het niet goed gaat.

"er zijn inderdaad weinig buitenlandse talenten die het redden bij Ajax (met name Scandinaviërs)."

Percentueel gezien slagen juist meer van de Scandinaviërs dan andere buitenlandse jeugdaankopen.

"Een garantie dat je het eerste van Ajax haalt is allerminst gegeven, maar dat je een hoop kennis in je rugzak stopt lijkt me zeker."

Nogmaals, gaat niet om een garantie op succes. Gaat erom dat het haast een garantie opm mislukking is.

"Daarnaast werkt het je hele carrière nog in je voordeel dat Ajax op je CV staat."

Dat blijkt niet uit de verdere carriere van veel van die buitenlandse talenten.

23-03-2023 12:06

DarkChild +3451

Maar we verdienen er ook niet aan...dus wat zit hier achter? Of is het het volgende 'Ja, we doen het nu eenmaal omdat we dat zo doen en voor visie moet je bij Mark Rutte zijn. Oh nee.'

23-03-2023 12:12

Johan4ever +10914

Ozy ik denk dat het lijstje van Nederlandse talenten die Ajax 1 niet halen nog groter is, moeten we dan ook stoppen met Nederlandse talenten...

23-03-2023 11:47

Ozymandias +159568

Maar niet elk Nederlandse talent wat Ajax aantrekt is een groot talent. De talenten die Ajax uit het buitenland haal horen daar allemaal bij de grootste talenten. Daarbij, percentueel gezien slagen meet Nederlanders dan buitenlanders. In de laats tien jaar heeft Ajax meer dan 35 buitenlandse talenten (die in eigen land nog niet waren doorgebroken) aangetrokken waarvan Dolberg en Traoré de enige redelijke successen waren en dan interpreteer ik het woord succes erg ruim.

23-03-2023 11:52

Johan4ever +10914

Nederland en Ajax hebben bewezen dat ze een goede jeugdopleiding hebben waar veel groot talent doorbreekt bij Ajax 1 of betaald voetbal haalt. En mocht hij Ajax 1 niet halen, kan hij met Ajax op zijn cv altijd terecht bij een andere club. Want Ajax staat altijd hoog in het lijstje die de meeste talenten levert aan het betaald voetbal.

23-03-2023 12:06

koppensneller +5108

Een gokje van een paar ton. Tot nu toe heeft zoiets nog zeer zelden wat opgeleverd.

23-03-2023 11:21

Yaeron +6382

Allemaal leuk natuurlijk, maar sinds het teleurstellende vertrek van Jeppe Kjaer boeit me dit niet zoveel meer. Wordt eens tijd dat een buitenlands talent zich weer laat zien. Ik heb goede hoop op Idumbo, maar er zijn zoveel (top) talenten gesneuveld richting de Arena.

23-03-2023 11:20

Qifesh +24917

"Jeppe Kjaer lijkt de clubs voor het uitkiezen te hebben. De Deen gaat naar verluidt zijn contract niet verlengen en kan volgens journalist Olbracht Bialas, een freelancer die schrijft voor onder meer BILD en De Gelderlander, rekenen op interesse van meerdere clubs. Zo zouden onder meer Chelsea, Liverpool, Bayer Leverkusen en Lille OSC lonken naar de diensten van de jeugdspeler."

journalisten met twitterdrang

23-03-2023 11:30

RSM +3923

Hopelijk ook dichtbij met aantrekken van 3 middenvelders en 2 backs en een linksbuiten.

23-03-2023 11:20

ddkoning +4549

En straks weer klagen als er een 16jarige van ajax door chelsea wordt gekocht

23-03-2023 11:17

behangdelul +32945

Klopt, omdat de kans dat ie uiteindelijk Chelsea 1 haalt 0 ,00001 % is en diegene voor de poen kiest.

23-03-2023 11:23

401Middenweg401 +6083

Dat is bij ons toch ook?

23-03-2023 11:47

Libero +19277

Heeft Brexit daar niet een stokje voor gestoken?

23-03-2023 11:45

Pantelinho +2606

Welkom Haaland! wel even wennen bij Jong Ajax uiteraard.

23-03-2023 11:17

Patajax +2386

O jammer. Geen Haaland

23-03-2023 11:13

Oxxer +165587 moderator

Its coming home, Skaarudinho, welkom, ik volg deze jongen al heel lang, ik was erbij toen zijn ouders elkaar ontmoeten, hij wordt een hele grote, Haaland gaat vaak bij hem langs voor tips.

23-03-2023 11:11

Danielson +50643

Was je ook aanwezig bij de conceptie misschien?😉

23-03-2023 11:26

Oxxer +165587 moderator

Zeker weten Towerbridgen met Inga en Knut Skaarud.

23-03-2023 11:53

ST +23098

Kun je hier wat meer over vertellen?

23-03-2023 12:36

Oxxer +165587 moderator

Daar heb ik geen actieve herrinering aan.

23-03-2023 12:38

BillSplate +9748

You naughty boy. Ik wist wel dat er iets niet pluis was.

23-03-2023 17:32

Boegroe +5891

Ff stoppen met die slapjanussen uit Scandinavië. 1 op 50 lukken hier of ze houden van gokken daar bij Ajax.
Investeer dat geld liever in eigen jeugdspelers uit NL die vaak tegengehouden worden omdat ‘aankopen’ meer kansen krijgen dan zij.

23-03-2023 11:10

Patrick78 +53023

Lerby? Olsen? Arnesen? Pettersson? Litmanen? Gronkjaer? Zlatan? Eriksen? Schone?

23-03-2023 11:21

Patrick78 +53023

Rommedahl was zeker geen miskoop. Hij was een meer dan prima vleugelaanvaller voor Ajax. Net als Gronkjaer.

23-03-2023 11:35

wolterx +6310

Ik snap het sentiment maar ne track record met Scandinavische jeugd tov NL jeugd (of elke andere jeugd muv België misschien) die met 16/17/18 komt is zeer goed. Zelfs de "slapjannussen" schoppen het vaak tot Ajax 1. Zie Jensen, Rasmussen en Andersen die alle drie het gewoon tot Ajax 1 geschopt hebben. Ook andere namen als Fischer (belangrijk bij minimaal één titel), Dolberg (20 miljoen opgeleverd, belangrijk in de EL run), Boilesen (zelfs aanvoerder geworden nog). Nu heb je Hlynsson die de MVP van Jong Ajax is als 2004 speler, heeft in Ajax 1 gespeeld al (en goals gemaakt) en is hier ook al afgeschreven. Maar zelfs als ze geen sterkhouders in Ajax 1 worden is het geen schande, van een lichting groeit er vaak maar één uit tot sterkhouder.

Ga zelf zodoende ook niet mee dat het probleem met aankopen in de jeugd van 16/17/18 is dat ze vanuit buitenland komen. Enige wat scheef is met Deense jeugd kan het bedrag zijn wat betaald is. Rasmussen was 3 miljoen en kwam in zelfde zomer als Hillen, Martha en Fitz-Jim. Voor elke Magnus Karlsson was er ook een Melvin Vissers, zelfs meer dan één. Dat je af moet van 3 miljoen bedragen voor 16-jarige spelers die bij o17 beginnen lijkt mij stuk redelijker dan af van buitenlandse jeugd of meer specifiek bepaalde regio's.

Over Skaarud zelf; is hier op stage geweest, zou in Februari weer terug komen maar was toen betrokken bij eerste ploeg (maakte officieuze debuut) dus weet niet of hij nog over is gekomen toen. Lag op schema om record van Odegaard te pakken als jongste speler ooit in de Eliteserien. Dat lijkt mij als de prijs goed is juist het segment waar je als Ajax zijnde naar moet kijken. Idumbo-Mozambo zat bij de u23 van KAA Gent, recent doorgeschoven en komt hier bij de o17, Faberski was betrokken bij eerste ploeg voor zijn komst en sluit aan bij de o17 hier. Als Skaarud rond komt, wat nog niet is, heeft hij hopelijk vergelijkbare impact.

23-03-2023 11:49

Benleiden +7280

Ik vind dat je helemaal niet af moet van grote bedragen voor talenten. Sterker nog, hierin investeren zou beter zijn. Je moet alleen de juiste talenten halen en dat doen wij niet. Of we hebben geen goede scouting en/of wij halen de spelers die onder de absolute top jeugd zit.

3 miljoen is peanuts voor een groot talent. Betaalde Ajax maar eens een miljoen of vijf/zes voor de absolute toptalenten dan zou dit zichzelf ruimschoots terugbetalen en zou het percentage qua slagen ook hoger liggen. Het is juist het probleem dat Ajax er maar een beetje tussenin beweegt. Het wordt tijd voor een duidelijk standpunt: we geven goed geld uit aan toptalenten of we doen het niet meer. Wat ze nu doen slaat nergens op.

23-03-2023 11:58

wolterx +6310

Zo simpel is het natuurlijk niet. Cerny was het grootste talent in Tsjechië in jaren, Andersen en Fischer waren absolute toptalenten. Een veelvoud neerleggen had ze niet opeens beter gemaakt. Bakkali bij PSV was een absoluut toptalent, geen topspeler geworden. Zelfs op de grootste mogelijk schaal zie je dit. Geubbels ging voor 17(?) miljoen met 16, zit 5 jaar later in Zwitserland. Reinier naar Real? Lijkt heel snel af te zakken nu. Slordige 30 mil. Voor Ojo betaalde Liverpool miljoenen met 14, nu met 25 bij Cardiff. Bounida werd doorheen zijn tijd bij Anderlecht extreem hoog aangeschreven, is ook alles behalve zekerheid.

Meer geld =/= beter talent =/= betere speler. Is zaak om te zorgen dat je talent haalt wat past bij de club en waar je een plan hebt met de speler. Dat is "probleem" wat ik heb met Bounida tov een Cerny eerst. Cerny vulde een ploeg aan, Bounida zijn profiel liep al rond in de o17 dit jaar. Rasmussen en Hlynsson waren aanvullingen op de groep waar ze in kwamen. Dat heb je nodig. Niet zoals Gorski die kwam voor een positie waar geen ruimte was. Dit is trouwens niet iets wat exclusief voor buitenlandse jeugd is trouwens.

23-03-2023 12:40

Sterretje73 +5294

Dat van dat grote talent hoeft er niet meer bij hoor. Het is pas weer nieuws als er "kan er geen klote van" bijstaat...

23-03-2023 11:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.