Weijs blij met nieuwe Ajax-leiding: 'Er wordt out-of-the-box gedacht'

door Jesse ter Haar 23

Bron Ajax TV

Weijs blij met nieuwe Ajax-leiding: 'Er wordt out-of-the-box gedacht'

door Jesse ter Haar 23

Bron Ajax TV

Laatst geüpdatet

Willem Weijs is blij om weer terug te zijn bij Ajax. Eerder werkte hij al als jeugdtrainer in Amsterdam en sinds deze zomer heeft hij de leiding over Ajax O19. De oefenmeester voelt dat Ajax momenteel de juiste koers vaart en daar wil hij graag onderdeel van uitmaken.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

'Het bevalt heel goed. Het zijn intensieve weken en ik heb veel nieuwe mensen leren kennen', begint Weijs in gesprek met Ajax TV. 'Het (Ajax O19, red.) is een grote groep die in elkaar geschoven is, maar ik heb het heel goed naar mijn zin. Ik heb het gevoel dat goede mensen de leiding hebben over Ajax op dit moment. Er is een goede werkethiek en er wordt out-of-the-box gedacht. Ik voel me heel snel weer thuis.'

'Ik heb niet stilgezeten en eigenlijk iets te veel clubs gehad in de afgelopen jaren', gaat de 37-jarige voetbaltrainer verder. 'Je kunt ook zeggen dat ik veel ervaring heb opgedaan, zowel in Nederland als in het buitenland. Daar ben ik ook wel weer blij mee. Het maakt me een iets meer ervaren trainer. Ik heb een flink pad afgelegd en ben blij om terug te zijn bij Ajax.'

Bij Ajax O19 krijgt Weijs te maken met een nieuw samengestelde groep. Er zijn immers twee lichtingen bij elkaar gezet. 'Het is ook wel heel erg fijn, omdat ik er helemaal blanco in stap. Ik heb geen vooroordelen en iedereen krijgt een nieuwe kans van ons als staf. Het zorgt voor een frisse start voor alles en iedereen. Dat merk je ook in de groep, want er wordt hard en goed getraind en jongens zijn bezig met de discipline en onze speelwijze.'

'De eerste indruk is dat het een betrouwbare groep is, die heel leergierig is. De ploeg is bereid om hard te werken en staat er fysiek goed op. Wat wij gaan proberen, is jongens zo snel mogelijk naar het eerste te brengen. Er zitten talentvolle spelers in deze groep, maar een paar zijn er ook al doorgeschoven naar Jong Ajax.'

Doelen Ajax O19

Wat Weijs uiteindelijk graag wil bereiken met zijn ploeg? 'Dat we echt het Ajax-spel kunnen spelen, met hoge agressieve druk vooruit en een duidelijke structuur en hoog baltempo als we aan de bal zijn. Aan de andere kant wil ik dat we een onverslaanbaar team worden. Een team waar veel energie en dynamiek in zit en waar een sterke teamgeest in zit. We willen gaan voor het kampioenschap, de beker en we hebben de Premier League Cup.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Aurelius1 +19721

Tsja... moeten we nou al die interviews met trainers ter zelfpromotie serieus nemen? Het gaat altijd goed, er is altijd ontwikkeling als je ze interviewt. What's the point?

24-08-2024 09:27

Tommyshelby +128716

Onder 19 wordt heel leuk om te volgen dit seizoen. Veel goed voetbal en hopelijk gekoppeld aan twee titels.

23-08-2024 22:02

JohnDylan +21980

Ik heb vertrouwen in Beuker maar Kroes en De Lang lijken tot nu toe de ervaring te missen om hun vlotte babbels met daden te onderbouwen.

23-08-2024 19:57

Nr.10 +111034

Wat is überhaupt de inbreng van de Lang? Als ik kijk naar wat we tot nu toe hebben gehaald en waar we mee in verband worden gebracht, dan denk ik: waar is de scouting?
En eens over Kroes, het valt tegen wat hij laat zien deze transferperiode.

23-08-2024 20:00

JohnDylan +21980

Ik begrijp ook niet waarom Ajax een hoofd scouting heeft aangesteld die alleen ervaring als jeugdscout en manager van verhuurde spelers had. Dat hij ook nog eens interim technisch manager was is het beste voorbeeld van de absurditeit van het huidige Ajax.

Ik zou De Lang hoofd speler- en talent begeleiding maken (een rol die beter bij zijn ervaring als manager van verhuurde spelers past) en een hoofd scouting aanstellen die bij zijn huidige werkgever heeft laten zien een modern scoutingsapparaat te kunnen samenstellen.

Kroes zou ik tot algemeen directeur degraderen (bij Ajax een veel minder belangrijke rol dan die van technisch directeur) en een paar miljoen richting AZ sturen voor Huiberts.

23-08-2024 20:02

Altijdindestraat +39970

De Lang was ook heel slecht bij Man City, ze hebben zich bijna 7 jaar geërgerd aan de beste man...

23-08-2024 20:11

JohnDylan +21980

De Lang zei over zichzelf dat zijn kracht niet ligt in het (re)organiseren van de scouting maar in het contact met spelers en zaakwaarnemers. Ajax heeft een hoofd scouting nodig wiens kracht ligt in het reorganiseren van de scouting. Contact met spelers en zaakwaarnemers moet de hoofd scouting aan Kroes overlaten. Zeker na Henderson voor een hoog salaris en tekensom binnen te hebben gehaald. De Lang zal vast kwaliteiten hebben maar wat maakt hem geschikt voor de rol van hoofd scouting?

23-08-2024 20:15

DeKenner +9292

Als Huiberts die paar miljoen gebruikt om Wijndal weer naar AZ te halen, dan ben ik voor!

23-08-2024 20:50

Nr.10 +111034

Ik weet minder van de Lang dan jij dus kan hem minder goed beoordelen. Maar wat ik wel heel raar vind is dat er bij Ajax niet gewoon wordt gekozen voor mensen die zich al in een bepaalde functie bewezen hebben. Je bent de grootste club van Nederland, dan kan je een TD halen die het elders al heel goed heeft gedaan.
Dat doen we dus met Kroes op TD, met van ‘t Schip als een soort scout, en met de Lang dus blijkbaar ook.

23-08-2024 20:55

Oxxer +163912 moderator

Dat is niet raar, de plaatselijke klaverjasclub wordt beter gerund dan Ajax, jouw laatste zin is treffend. I.p.v. ervaren specialisten vult Ajax deze belangrijke functies in met onervaren, incompetente mensen.

23-08-2024 21:03

EdwinvanderSar +4368

Ik heb niet de indruk dat Huiberts naar Ajax zou willen, gezien eerdere uitlatingen. Hierdoor sta ik ook niet te springen om Huiberts. Bovendien vind ik zijn prestaties redelijk goed, maar niet denderend.

23-08-2024 21:58

Rockanje23 +37016

7 jaar, dat geloof je toch zelf niet neem ik aan ? Bij Man City houden ze je echt geen 7 jaar in dienst als je niet goed bent in je werk. Hooguit 7 maanden denk ik.

23-08-2024 21:59

FTS95 +16043

Veel te vroeg om te oordelen. Sowieso valt de puinhoop niet in één transferwindow te repareren. De Lang was de laatste jaren geen jeugdscout, maar eindscout. Hij deed de laatste beoordeling van gescoute spelers. Dan kan je dus prima hoofd scouting worden bij ons. De echte scouting werkzaamheden worden namelijk door je scouts gedaan. Tot op heden houdt het niet over, daar ben ik het mee eens, maar die mensen zitten er net en hebben een grote bende op te ruimen. Geef ze een kans.

24-08-2024 07:14

Ans B +19823

@Nr.10
Is dat niet wat makkelijk gezegd: een ervaren TD halen? Ajax heeft er anderhalf seizoen over gedaan om Mislintat te halen. Dat Kroes nu TD is, was in feite een noodgreep c.q. zoenoffer (ik vond het direct al een dubieuze move), maar in wezen ook een gok, voortbordurend op een eerdere poging hem als TD aan te stellen (toen vdSar er nog zat). Ik was wel benieuwd of hij die functie waar kon maken of niet. Ik vind het heel slecht te boordelen nu vanwege alle complicaties en financiële omstandigheden, maar begrijp inderdaad weinig van de namen die circuleren.

Wat ik vooral wil zeggen is dat het aanstellen van een ervaren én voor Ajax geschikte TD (die ook zelf wil komen) helemaal niet zo makkelijk acht - getuige de late komst van Mislintat, gezien een artikel in VI (al vóór dat moment) waarin aangegeven werd dat er sowieso veel vraag is naar geschikte TD's, die bepaald niet voor het oprapen zijn, dat Feyenoord b.v. eveneens op zoek was en de AD het uiteindelijk maar op zich heeft genomen.

Bij Ajax is bovendien nog steeds een machtslacune: 'slechts' een AD at interim (zonder voetbalkennis), een wisseling van de wacht bij de RvC, en daarvóór dus de crisis rond Kroes. Puur praktisch gesproken is/was het zéér lastig om dat soort knopen door te hakken: want wie had die TD dan aan moeten stellen?
Ondanks mijn wantrouwen tegen Kroes, ondanks dat ik zijn aanstelling als TD dubieus vond (én vind), ben ik óók van mening dat die move voor dát moment misschien wel de beste 'oplossing' was, omdat ik me afvraag of er überhaupt een snelle ándere oplossing was. Dan had je opnieuw een totaal machtsvacuum gehad: geen (of een aangeschoten) AD, een RvC-voorzitter ad interim en (nog) geen TD, met deze uitermate belangrijke transferperiode in het zicht, inclusief een nieuwe trainerskeuze. Ik denk dat mede om al die redenen voor deze constructie is gekozen. Wat mij betreft dan tegen wil en dank, en misschien - dat zal de nabije toekomt moeten uitwijzen - al even desastreus als dat dreigende machtsvacuum zou zijn geweest.
Naar mijn idee loopt er nu slechts één man rond die in de toekomst in staat is dit soort beslissingen te nemen en dat is Beuker. De kwaliteiten van Kroes zijn mij nog te onbekend, maar zijn karakter (impulsieve trekken m.n. gebleken uit zijn uitspraken in de pers, zijn kennelijke neiging de grenzen op te zoeken: SEG/De Vrij, aandelenkwestie, en zijn - mogelijke - manipulatieve trekken) zie ik sowieso als een grote risicofactor.

24-08-2024 08:04

Jariebombarie +949

Tuurlijk. Een van de rijkste clubs ter wereld houdt iemand 7 jaar in dienst waar ze zich kapot aan ergeren. Wat een onzin. Ben je de broer van Albert Verlinden? Als een club als Manchester City iemand in dienst heeft die totaal niet functioneert en waar iedereen zich aan ergert dan krijgt hij of zij een mooi afkoopsommetje mee als bonus en mag hij of zij op zoek naar wat anders.

24-08-2024 08:27

Grouster +1347

Dat vind ik tekort door de bocht. De Lang zal vast wel een mooi lijstje hebben, Kroes zal vast wel zijn met bepaalde spelers hebben gesproken. Maar voordat een transfer rond komt zal er ook voor akkoord getekend moeten worden door bepaalde bestuursleden.
Daarnaast zij er voor een algemeen directeur en een technisch directeur doelen vastgesteld. (Bijvoorbeeld de post salarissen terug brengen naar een acceptabel niveau).
In ieder geval is de restrictie dat er eerst verkocht moet worden in gaten te dichten alvorens er gekocht kan worden.

Maar ik begrijp je zorgen... het duurt lang voordat de transfermarkt 'los" komt.

23-08-2024 20:06

JohnDylan +21980

Als er nauwelijks geld te besteden is moet je creatief scouten naar de volgende Tagliafico, Milik, Davinson Sánchez en Martínez (die Ajax samen zo’n 20-25 miljoen hebben gekost) en niet terugvallen op spelers als Henderson, Traoré, Rugani, Weghorst, Rosario, Noppert, etc.. Dat soort gescoutte spelers verdienen bij binnenkomst ook een veel lager niveau. Het salarishuis terugbrengen gaat moeilijk als je Henderson er voor 4.5 miljoen euro per seizoen aan toevoegt. Durf dan te wachten tot er spelers zijn verkocht en creatief gescoutte spelers daarvoor in de plaats kunnen worden gehaald en tot die tijd durf te investeren in het aanwezige talent. Ajax moet een stap achteruit durven te nemen om weer stappen vooruit te zetten.

23-08-2024 20:07

Altijdindestraat +39970

Ssst dat geluid mag niet he

23-08-2024 20:12

Breuk +25111

Ik vrees dat die spelers er nu niet meer zijn voor dat soort bedragen.

23-08-2024 21:02

Knalpot +3610

Er is volgend jaar nog relatief makkelijk 50M en wellicht meer op te halen in de CL dat kan zomaar weer veranderen de komende jaren dus ja natuurlijk kijk je gewoon even naar de korte termijn en ondertussen probeer je weer op te bouwen en de weg naar boven te plaveien. Er komt met 2 a 3 jaar als het goed gaat een schuit aan talent aan dat moet het doel zijn daar moet het juiste team omheen gevormd gaan worden maar dan moet er straks eerst weer een stabiele basis in de organisatie staan.

23-08-2024 21:31

JohnDylan +21980

Dat is de fout die Ajax de afgelopen twee seizoenen heeft gemaakt en waardoor Ajax alleen maar stappen omlaag heeft gezet zonder iets op te bouwen voor de langere termijn.

24-08-2024 01:23

Jariebombarie +949

Rosario, Noppert in hetzelfde rijtje plaatsen als Henderson. Die begrijp ik niet zo. Henderson was in 2020 nog player of the year in the Premier League hè? Heeft tientallen interlands achter zijn naam staan, aanvoerder van Liverpool, EK, WK, CL weet ik veel.

24-08-2024 08:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.