VEB noemt onderhandelingen Ajax over Spertsyan onwenselijk: 'Buitengewoon vreemd en zorgwekkend'

door Brent Tomassen 433

Bron BNR

VEB noemt onderhandelingen Ajax over Spertsyan onwenselijk: 'Buitengewoon vreemd en zorgwekkend'

door Brent Tomassen 433

Bron BNR

Laatst geüpdatet

De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) kijkt er raar van op dat Ajax als beursgenoteerd bedrijf vele miljoenen wil uitgeven aan FK Krasnodar-speler Eduard Spertsyan. In de ogen van de VEB zou Ajax geen zaken moeten doen met clubs uit Rusland, vanwege de oorlog in Oekraïne.

Ajax zou, na een eerder afgeslagen bod van 8,5 miljoen euro exclusief bonussen, een verbeterd bod hebben uitgebracht voor Spertsyan. Na het vertrek van meerdere sterkhouders willen de Amsterdammers zich op meerdere posities versterken en in Spertsyan ziet Ajax een aanwinst voor het middenveld.

'Ajax moet wegblijven van transacties met Russische bedrijven'

'Dat is buitengewoon vreemd en toch ook wel zorgwekkend', stelt econoom David Tomic in gesprek met BNR. 'Wat ons betreft is het onder de huidige sanctiemaatregelen gewoon niet mogelijk om zaken te doen met Russische bedrijven en dus ook niet met Russische voetbalclubs en moet Ajax wegblijven van transacties met Russische bedrijven.'

Tomic vervolgt: 'Het is niet zo dat Ajax al activiteiten in Rusland had, maar bij een transfer beslis je op vrijwillige basis handel te drijven met een Russisch bedrijf. Het lijkt ons als VEB onwenselijk dat je als westers bedrijf met een Russische voetbalclub zaken gaat doen.'

Ajax heeft zijn nieuwe thuisshirt gepresenteerd. Bestel hier het nieuwe thuisshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

vanreenen +10236

VEB buitengewoon zorgwekkend.....? Huh, staat door deze handelswijze het begin van een 3e wereldoorlog op het spel?
Buitengewoon onverstandig is hier meer op zijn plaats.
Dat PSV vorig seizoen Van Tilburg aantrok voor rond de 5 miljoen is natuurlijk nooit buitengewoon zorgwekkend geweest, maar een normale transacties. O gut, het is Ajax, dus.....buitengewoon zorgwekkend. Wat een gekken zijn dat toch die zulke uitspraken doen.

27-07-2023 13:39

vanreenen +10236

VEB buitengewoon zorgwekkend.....? Huh, staat door deze handelswijze het begin van een 3e wereldoorlog op het spel?
Buitengewoon onverstandig is hier meer op zijn plaats.
Dat PSV vorig seizoen Van Tilburg aantrok voor rond de 5 miljoen is natuurlijk nooit buitengewoon zorgwekkend geweest, maar een normale transacties. O gut, het is Ajax, dus.....buitengewoon zorgwekkend. Wat een gekken zijn dat toch die zulke uitspraken doen.

27-07-2023 13:39

vanreenen +10236

VEB buitengewoon zorgwekkend.....? Huh, staat door deze handelswijze het begin van een 3e wereldoorlog op het spel?
Buitengewoon onverstandig is hier meer op zijn plaats.
Dat PSV vorig seizoen Van Tilburg aantrok voor rond de 5 miljoen is natuurlijk nooit buitengewoon zorgwekkend geweest, maar een normale transacties. O gut, het is Ajax, dus.....buitengewoon zorgwekkend. Wat een randdebielen zijn dat toch die zulke uitspraken doen.

27-07-2023 13:38

vanreenen +10236

Prima bod Ajax. Meteen doen en laat je niet beïnvloeden door een stel randdebielen. Gelukkig leven wij in een vrij land waar je je mening mag zeggen zonder gevolgen.
Zie mijn andere bijdrage over de vele multinationals in Nederland die of in Rusland gevestigd zijn of er gewoon zaken doen. Waaronder Philips, wie kent ze niet, de sponsor van dat clubje uit Eindhoven. En hopelijk eind van het seizoen, weer niet.

26-07-2023 13:21

vanreenen +10236

Prima bod Ajax. Meteen doen en laat je niet beïnvloeden door een stel randdebielen. Gelukkig leven wij in een vrij land waar je je mening mag zeggen zonder gevolgen.
Zie mijn andere bijdrage over de vele multinationals in Nederland die of in Rusland gevestigd zijn of er gewoon zaken doen. Waaronder Philips, wie kent ze niet, de sponsor van dat clubje uit Eindhoven. En hopelijk eind van het seizoen, weer niet.

26-07-2023 13:21

Noahdepoah2021 +4843

Is een 1, 2tje om de prijs laag te houden.

26-07-2023 07:38

Aurelius1 +19699

Ik neem mensen serieus die TEGEN hun eigen (financiële) belang in een ethische beslissing durven nemen. Kritiek uiten aan de zijlijn over hoe anderen zich moeten gedragen, en zelf geen enkel offer doen, die mensen moeten echt geen spreekrecht meer krijgen. Van dat soort fake moraalpauzen en morele poseurs lopen er al genoeg rond.

26-07-2023 04:07

Ferd +38364

Ik heb een paar jaar geleden een grote adverteerder de deur gewezen na racistische uitspraken van de eigenaar. Mijn integriteit is meer waard dan $20.000 op jaarbasis.

26-07-2023 07:45

gi0vanni +7124

En daar komt bij dat Russische voetbalclubs helemaal geen oorlog voeren dus ze moeten niet zo moeilijk doen. En mensen zouden ook beter eens onderzoeken wat er in het accoord stond tussen Rusland en het Westen.

26-07-2023 10:28

Skajhigh +2258

Wat een onzin dit zeg, zeker alle Russen zijn nu ook bloeddorstige monsters.

25-07-2023 23:05

Oempaloempa +1475

VEB oprotten.

25-07-2023 22:23

gerard +317

Zo'n onzin vind ik dit. Sport en politiek moet gescheiden blijven. En sporters kunnen weinig aan de oorlog doen en willen gewoon lekker voetballen! En de meeste sporters willen deze oorlog ook niet!

25-07-2023 21:35

Bijlmerboy93 +2521

Blijven? Sport en politiek is al 85 jaar niet te scheiden.

25-07-2023 23:49

MarLuuk76 +3557

Sport is politiek ter verdeel en heers. En af en toe krijgt men MAX33 tuig te zien.

26-07-2023 10:50

DeMeer1976 +3095

VEB heeft gewoon gelijk hier. Onder geen beding zaken doen met Rusland. En dat wijzen naar andere situaties of andere bedrijven die dat misschien wel is altijd zo gemakkelijk. Maar dat doet niet ter zake. Ajax moet dat gewoon niet doen. Er is geen enkele nood om zaken te doen met ze. Er zijn veel meer spelers in de wereld en waarschijnlijk ook nog wel betere en misschien zelfs goedkoper.

25-07-2023 21:00

Appels34 +1613

Ben het hier mee eens. Alhoewel ik de selectieve verontwaardiging weer vind opvallen.

Maar, ik vraag me af, heeft Ajax zich echt officieel gemeld? Volgens mij zijn het geruchten die geen enkele grondslag hebben.

25-07-2023 21:24

Ferd +38364

Ajax heeft officieel een bod gedaan

26-07-2023 07:45

Chrismokum020 +16394

Ah, een onderwerp dat al langer speelt sinds de oorlog. Maar nu de naam Ajax valt is het ineens interessant om moeilijk te gaan lopen doen en aandacht te zoeken. Triest!

25-07-2023 20:53

Aldek +5080

Maar de speler komt toch niet….

25-07-2023 20:33

JanBiesbos +29030

Jankerds psv heeft til daar opgehaald, heiniken heeft nog nooit zoveel verkocht

25-07-2023 19:53

MPAjax +8394

Zoals Michels zou zeggen tegen de VEB voetbal is oorlog dus kappen nou met die onzin

25-07-2023 19:53

AFCAjaxMidNineties +12682

Wat een moraalridder gelul zeg. Alsof Rusland van die 12.5 miljoen kanonnen gaat maken om onschuldige mensen mee maar te schieten. Hypocriet gelul voor de bühne. "Kijk ons eens correct zijn". Gewoon kopen Ajax!!!

25-07-2023 19:22

Amp +37579

Raar, blijkbaar is ajax de enige die nog met Rusland handelt *kuch kuch*

25-07-2023 17:55

Cello +52905 moderator

Het is roepen voor de bühne van de VEB. Dat scoort, al helemaal omdat Ajax een aansprekende naam is in Nederland. Een poging om de publieke opinie te beïnvloeden.
Want hoe waar het ook mag zijn, dat je daarmee Rusland helpt (indirect welliswaar) kan de VEB zich beter buigen over het hoe en waarom de boycot tov Rusland niet 100% is.
Dat kan namelijk helemaal niet, omdat we decennia lang onszelf afhankelijk hebben gemaakt van vooral Russische olie en gas. En weet je wat?. Zelfs dat wordt niet 100% geboycot, omdat het zou betekenen dat je daarmee de Europese en het grootste deel van de wereld economie de nek om draait. Dat weten al die overheden, dat weet Putin ook. En Putin zal ook niet gauw (misschien nooit) de pijpleiding dichtdraaien, omdat ie daarmee ook de Russische economie door het afvoerputje spoelt en daarmee zijn eigen machtspositie in Rusland (staatsgreep zal dan niet ver weg zijn). Dus alles en iedereen is verbonden met elkaar en houden zich vast aan elkaar zodat niemand echt omvalt.

25-07-2023 16:48

Mokum31 +6124

Wat zeiken ze nou voorlopig is er niks

25-07-2023 16:38

fluwelenlinker +11671

Nu is ethiek in de voetballerij al jarenlang ver te zoeken maar een beleggersclubje hoeft de voetballerij natuurlijk de les niet te spellen. Die zijn nóg minder ethisch. Hypocrysie ten top!

25-07-2023 16:13

DEELM +11891

Ik snap het sentiment en de opmerking die daaruit voortvloeit, maar het feit dat dit uit de mond komt van iemand van de VEB vind ik nogal hypocriet. Dit zijn mensen die handelen in aandelen en de enige reden dat ze dat doen is om geld verdienen. Laat in die wereld het moreel besef nou erg laag zijn en deze opmerking dus hypocriet overkomen.

Daarnaast zijn de sanctiepakketten volgens mij vrij duidelijk en mag je gewoon zaken doen met een voetbalclub mits ze niet op de sanctielijst staan.

25-07-2023 15:57

MichelAngelo66 +22222

De VEB, laat me niet lachen. Hypocriet groepje. Als er bedrijven de boel belazeren dan hoor je ze niet.

25-07-2023 15:45

kampioenenjood +5043

Terechte opmerking. Hoe kun je met een schoon geweten vele miljoenen naar een land sturen die op dit moment vooral geld aan het uitgeven is aan een invasie in een ander land. Ik had gehoopt dat Ajax een hogere morele standaard zou handhaven.

25-07-2023 15:43

Koekie87 +20967

Omdat het gewoon bullshit is. Daarnaast waar blijft de internationale verontwaardiging als Amerika weer ergens een land binnen valt onder het mom van democratie brengen in zo een land.

25-07-2023 19:19

Ferd +38364

grappig van iemand die zich 'jood' noemt terwijl Israel al sinds 1967 gebieden bezet houdt die niet van hun zijn

26-07-2023 07:47

RSM +3918

Laat die econoom zich bezig houden met de oorlog en Ajax op de voetbalvelden.

25-07-2023 15:40

Rock69 +8411

Spertsyan is geen wapen. Het is een speler! Wil deze speler in een andere competitie spelen, dan mag je dit nooit tegenhouden. Anders zou Spertsyan een gevangene zijn in de Russische competitie.

25-07-2023 15:36

AjaxHoorn +32989

Zullen we trouwens eens stoppen om elkaar links en rechts te noemen. Het werkt polariserend en het is compleet onnodig.

De een houdt van vrijheid de ander van natuur en de ander wil graag het beste voor zijn medemens. Allemaal zaken die we allemaal belangrijk vinden. Maar het wordt zo neergezet dat ik buitenlanders haat als ik rechts stem, ons land verkoop als ik links stem etc. Ben je het niet eens met de media (waarbij we de Telegraaf al hebben als voorbeeld dat het vaak natte vinger werk is met een hele hoop mening), ben je een Thierry aanganger en dus helemaal gek.

Iedereen wil een betere wereld. Ik heb zelf een hekel aan het blind volgen van Amerika die jaren lang honderd duizenden mensen vermoord hebben onder het mom "vrede".

Schijt aan de media: Spertsyan moet welkom zijn.

Ik zie de eerste interviews van Hansie al: Beste Spertsiejan, wat vind jij nou van de oorlog.

25-07-2023 15:35

KudusDream +12972

Wat een links geleuter

25-07-2023 15:37

AjaxHoorn +32989

Haha. Jij staat in de lijst Vislip en co.

25-07-2023 16:05

KudusDream +12972

Grappie joh

25-07-2023 16:06

Balgevoel +30849

Haha, de elitelijst 😂😂😂

26-07-2023 10:54

Heimwee +6689

Effectenbezitters het grootste tuig op aarde gaan de moraalridders uithangen, iets met splinter en balk.

25-07-2023 15:03

AjaxHoorn +32989

Ook dit slaat weer helemaal nergens op. Ze zijn hypocriet door te investeren in dubieuze pharma, spionage, wapens etc. Maar het is natuurlijk niet ineens allemaal tuig.

25-07-2023 15:29

TeringHenkie +28263

Allemaal gajes, stuk voor stuk. Voor hen telt het lot van de medemens niet, voor hen geldt alleen maar Dollars Euries en zoveel mogelijk geld en roem vergaren!

Of denk je dat de grootaandeelhouders van Unilever of Heineken zeggen..jullie moeten nu stoppen in Rusland. Dan maar 50 mio per jaar minder?

Ze hebben daar schijt aan!!

25-07-2023 15:45

AjaxHoorn +32989

Alsof er alleen grootaandeelhouders bestaan. Overigens zijn er zoveel ondernemers die gigantische bedragen doneren aan allerlei instellingen.

25-07-2023 15:58

Heimwee +6689

allemaal tuig jonge

25-07-2023 16:52

Michael 1974 +21981

Tering henkie

25-07-2023 19:13

CruijffiaansNouriaans +4450

Veel Russen en mensen in Rusland zijn net zo goed slachtoffer van Poetin. Die kanker heeft dus zo lang zou t niet meer hoeven duren. Maar je kan t ook anders bekijken. Je red een mens uit Rusland en geeft hem een toekomst in een mooi land. Bij de beste club van t land 💪🏼

25-07-2023 14:51

Gonzalez75 +5865

Hypocriete gedoe. De Nederlandse overheid deed ook nog veel zaken met Rusland na MH-17. Nederland doet ook nog met heel andere landen zaken waar het rammelt aan alle kanten qua mensenrechten, oorlog, onderdrukking en vervolging. Dan zouden we vooral geen zaken meer dienen te doen met landen uit het Midden Oosten, China, Afrika, centraal Amerika. Volgens mij zou je dan nog zaken kunnen doen in Bhutan, de Seychellen en Turks & Cocos Islands! Waarbij die laatste twee ook een keer verdwijnen door stijging van de zeespiegel.

25-07-2023 14:50

AFCAjax +17839

wat een flauwekul is dit.

25-07-2023 14:33

Juan62 +46168

Geinig.......Toen Hakim bij Promes op bezoek ging in Rusland struikelde men hier over elkaar heen om dat af te keuren.
Hij ging naar een oorlogszuchtig land

Nu het hier niet in het straatje past, omdat we een speler daar vandaan willen halen
is het blijkbaar geen probleem

25-07-2023 14:30

YRGI +32921

Moet Hakim lekker zelf weten. Slim is het alleen niet.

25-07-2023 14:48

Ferd +38364

nee, Hakim ging op visite bij een crimineel die zijn straf ontloopt door in Rusland te zitten.

26-07-2023 07:48

Flipper33 +6826

Maakt het nou uit dat gezeik op Rusland hebben de voetbalclubs niks mee te maken wij hebben ook een k.t regering

25-07-2023 14:19

Ozymandias +159568

Stel je voor dat clubs in Brazilië zouden zeggen dat ze geen spelers meer aan Nederlandse clubs verkopen omdat Nederland geld heeft gegeven aan de organisatie die ooit Al-Qaeda heette en honderden burgers heeft vermoord door verkeerde doelen te bombarderen als onderdeel van een volgens het internationale recht illegale oorlog. Nederland zou direct in een hissy fit schieten.

25-07-2023 14:22

Balgevoel +30849

Dit zou ik eigenlijk wel 'geinig' vinden: dat wij, met ons immer opgeheven moraliserende wijsvingertje en Amerikafetisj, eens zo'n spiegel voorgehouden krijgen. Met onze subsidies aan terreurorganisaties en wat al niet meer, omdat we het allemaal zo ongelofelijk goed weten hier, 'wat goed is veur de menschen'...

25-07-2023 14:26

AjaxHoorn +32989

Hear hear.

25-07-2023 15:30

musicradio +3893

als het psv of die kakkerlakken dat waren hoor je ze niet die veb ook zo'n zooitje

25-07-2023 14:16

Mankemenno +1157

Prachtig geformuleerd en onderbouwd staaltje argumentatie!

25-07-2023 14:51

Hoekinho +911

Scheelt dat die 2 clubs niet beursgenoteerd zijn...

25-07-2023 15:02

Michael 1974 +21981

Het zou in dit geval niet uit moeten maken of iemand beursgenoteerd is of niet…..of het mag wel, of niet. Als psv of feijenoord het mogen, dan ajax ook

25-07-2023 15:21

Hoekinho +911

Ehm.. VEB staat voor...?

25-07-2023 18:02

Bryan0712 +897

Grappig dit, wanneer ze kunnen verkopen aan de russen zitten ze op hun knieen met hun handen open om de knaken te vangen en wanneer men moet uitgeven aan russen is het niet verantwoord. Dit gedrag zie je overigens bij meerdere bedrijven.

Laten we niet vergeten dat deze oorlog al in 2014 is begonnen!

25-07-2023 14:13

Juan62 +46168

Net zoals het gewoon doorgaan met zaken, zoals Heineken doet, wat ook niet klopt
zou Ajax dit ook niet moeten doen.

Wat als ik hier zo lees een onpopulaire mening is .

Wij willen gaan shoppen in een land wat op dit moment een buurland kapot bombardeerd,
oorlogsmisdaden begaat.

Iedereen heeft zijn bek vol over Hakim Ziyetch die bij Promes op bezoek gaat , maar dit moet blijkbaar wel kunnen omdat wij een leuke speler willen.

Hypocriet

Ajax zelf moet ook haar goede naam behouden en zich hier verre van houden.
De naam Ajax krijgt hierdoor een negative klank

25-07-2023 14:02

YRGI +32921

Gaat dat geld rechtstreeks de oorlogskas in dan?

25-07-2023 14:14

Josey Wales +11653

Dus als Al-Hilal 60 miljoen voor Bergwijn biedt, dan moeten we nee zeggen?

25-07-2023 14:20

AjaxHoorn +32989

Voor 20 moet je ook ja zeggen.

25-07-2023 15:31

CruijffiaansNouriaans +4450

Russen hebben ook recht op goed bier. Dat kan je ze niet onthouden 😂

25-07-2023 14:53

Ferd +38364

wat doet Heineken daar dan?

26-07-2023 07:49

joao_bento_rolf_fernando +241

Wat kan die jongen daar aan doen? Moet hij gestraft worden en vast blijven zitten in een land waar hij niet meer wilt zijn? Domme opmerking van jou

25-07-2023 15:27

debarbaar +8219

Kortom, de VEB vindt het helemaal prima, nee juicht het zelfs toe, dat Heineken actief blijft en een dozijn nieuwe merken intoduceert, dat Unilever actief blijft en zelfs werknemers die nu opgeroepen zijn als soldaat doorbetalen of dat de oliejongens actief blijven want anders zou dat effecten bezitters schaden. Maar Ajax mag dus geen NIET Rus weghalen. Waar is dezelfde verontwaardiging als er tennissers uit Rusland centen komen verdienen dan? Hou toch op zeg. Ajax, Feyenoord, PSV halen slechts niet Russische spelers op. Goed voor die mensen en goed voor de club en dus ook voor de 3% of zo aandelen die niet bij de club of institutionele beleggers zitten. Interessant doenerij over de rug van een voetbalclub. Ga Philips afzeiken die gewoon de zieknhuizen bedient waarin Russische soldaten worden verpleegd.

25-07-2023 14:00

ajax4ever001 +18409

Men moet eens stoppen om telkens de politiek met de sport te betrekken.

25-07-2023 13:51

Juan62 +46168

Sport wordt al decades door mensen in de politiek misbruikt / gebruikt.
Ik moet gelijk aan de spelen van 1936 in Berlijn denken.
Waar sport werd gebruikt om nazisme te promoten door hitler.

25-07-2023 14:03

CruijffiaansNouriaans +4450

1936 en we weten allemaal hoe dat afliep.

25-07-2023 14:55

nuff-said +1644

Dus elke speler dat zich in Rusland bevindt zit daar dan gwn vast. Wat een onzin. Zulke mensen kunnen me echt irriteren. Zoveel oorlogen overal maar je hoort mensen niks zeggen als ze zaken doen met Saudi arabie, Verenigde Staten of Israël.

25-07-2023 13:50

debarbaar +8219

Nou dat hoor je ook wel, maar niet over grote bedrijven. Alleen over sportclubs met een notering. Want wat is lekkerder dan je te profileen over de rug van s'werelds grootste sport?

25-07-2023 14:01

Juan62 +46168

Nederlandse bedrijven die daar nu zaken blijven doen, ondanks beloftes dat niet te doen, worden in veel programmas in het buitenland genoemt en niet op een positieve manier,
Pas geleden nog op BBC en CNN.

Een bedrijf als Mac Donalds is daar gewoon weg, de flesjes Heineken rollen daar nog 'gewoon' van de band

25-07-2023 14:08

Stuyvesant +1442

Volgens mij mag er gewoon handel gedreven worden met Russische bedrijven die niet op de sanctielijst staan. Gewoon een kortzichtige poging van de VEB om zich te profileren over de rug van Ajax.

25-07-2023 13:32

Balgevoel +30849

Daar heeft het, inderdaad, alle schijn van. Ietwat goedkoop een stukje relevantie claimen: op dat vlak is Ajax een garantie voor succes. Vanavond aan welke talkshowtafel, deze meneer?

25-07-2023 13:40

Sies +4481

Echt weer iemand die totaal niet weet waarom sport gaat en dat sport in welke vorm dan ook niks met politiek te doen zou moeten hebben...

25-07-2023 13:29

Suk Hyun-Jun +6279

Waar waren Mike Verweij en zijn concullega's van het AD en het Eindhovens Dagblad toen Feyenoord Szymanski van Dinamo Moskou huurde en PSV Til overnam van Spartak Moskou? Toen hoorden we helemaal niets over het 'onwenselijke' of 'zorgwekkende' onderhandelen met Russische clubs.

25-07-2023 13:20

een-tweetje +1324

Wat fijn dat de effectenbezitters moreel verantwoord gedrag willen zien.

25-07-2023 13:16

Jake the Snake +17336

Mike Verweij heeft z’n zin hoor. De inmiddels notoire Ajax hater.

25-07-2023 12:53

LukaLitmanen +81964

Als Trump en Merkel nog president waren, had Poetin nooit die oorlog begonnen.

Durf ik wel te zeggen.

25-07-2023 12:48

JariHeijden +5592

En ik durf wel te zeggen dat dat niet waar is.

👋

25-07-2023 12:55

Psychevore +21186

Trump stopte Putin, nadat de oorlog begon, de veren zo diep in z'n reet dat zelfs z'n schouders bruin werden. Zat zelfs een vlekje op z'n nek.

25-07-2023 13:01

Ozymandias +159568

Merkel was de laatste sterke staatspersoon die Europa had. Ik was geen fan van haar politiek maar als staatspersoon kunnen weinig moderne politici aan haar tippen.

25-07-2023 13:05

LukaLitmanen +81964

Merkel en Poetin hadden ook veel respect voor elkaar.

Beide opgegroeid in Oost-Berlijn.

Merkel wilde altijd relatie met Rusland goed houden.

25-07-2023 13:22

Ozymandias +159568

Je moet ook een sociopaat zijn om dat niet te willen met een wereldmacht met nucleaire wapens. Zoals onze “leiders” die om carrière te maken liever ons in een Wereldoorlog storten als ze daar de kans toe kregen. Ze hebben nooit oorlog van dichtbij gezien dus why would they care? Die mensen denken echt dat Oekraïne deze oorlog kan winnen omdat ze geen idee hebben wat oorlog is.

Die willen dat de oorlog doorgaat zo lang het "alleen maar" betekent dat andere mensen sterven voor hun politieke carriere. Oh en dan zeggen dat we Oekraine in de EU moeten opnemen zodat wij straks opdraaien voor de kosten van het opbouwen van hun economie die geheel is verwoest. Want we hebben nog 400+ miljard liggen die we verder nergens voor nodig hebben... ofzo...

25-07-2023 13:25

LukaLitmanen +81964

Heb ook het idee dat niemand echt wil dat de oorlog stopt. Zeker VS niet.

Wapenindustrie en LNG gas zijn nu booming

Weet je nog dat 3 jaar geleden Trump waarschuwde geen een Europees land aan de 2% navo norm voldeed?

Nu doet iedereen, dankzij Oekraïne oorlog, daaraan.


Overigens heeft Oekraïne de NordStream pijpleiding gesaboteerd (;

25-07-2023 13:30

Ozymandias +159568

Precies, we hebben oorlog nodig om ons militair industrieel compex te voeden. Zonder oorlog zal de economie van het westen (en daaropvolgend de wereld) binnen weken failliet zijn. We hebben oorlog nodig om onze economie draaiende te houden maar dat kunnen de politici natuurlijk niet eerlijk toegeven.

"Weet je nog dat 3 jaar geleden Trump waarschuwde geen een Europees land aan de 2% navo norm voldeed?"

Dat is ook een belachelijke norm die er alleen voor dient om het militair industrieel compext in stand te houden. Rusland is geen enkel gevaar voor NAVO landen. Mensen doen net alsof ze in Rusland heel erg dom zijn.

25-07-2023 13:32

LukaLitmanen +81964

Klopt! Irak oorlog was een grote, grote schande bijvoorbeeld met zogenaamde massavernietigingswapens.

Ook schandelijk dat Rusland de schuld kreeg in Westerse media van de Nord Stream terwijl zij geen enkel belang daarbij hadden.

Overigens wilde VS niet dat Duitsland NS 2 opende, dus kwam uitstekend uit.

Vergeet ook niet de praktijken van de VS in Venezuela. Zij erkennen die Maduro ook niet zogenaamd, want heeft enorme olievoorraden

25-07-2023 13:35

Sjaakie +5798

Voor de materiële kosten gaan Poetin en zijn trawanten opdraaien.

25-07-2023 13:35

Ozymandias +159568

Haha, ja en Mexico gaat voor de muur tussen de VS en Mexico betalen. Gaat Poetin ook meteen de transfersom voor de nieuwe spits van Ajax betalen?

"Vergeet ook niet de praktijken van de VS in Venezuela. Zij erkennen die Maduro ook niet zogenaamd, want heeft enorme olievoorraden"

Het grappige is dat de VS nu weer olie en gas van Venezuela koopt omdat ze dat nodig hebben door de sancties met Rusland.

25-07-2023 13:36

michieltje +761

hilarisch, we hebben oorlog nodig om onze economie draaiende te houden.

Zeldzame onzin, al decennia een prima economie zonder oorlog

25-07-2023 14:13

Ozymandias +159568

"Zeldzame onzin, al decennia een prima economie zonder oorlog"

Nee dat doet het niet, Nederland verdient heel erg veel aan oorlog. Alleen is Nederland zelden zelf betrokken bij die oorlogen (wat alleen maar schandelijker is, geld verdienen over de lijken van anderen). We verdienen eraan omdat we veel wapens verkopen aan landen die wel in oorlog zijn. Zonder die inkomsten zou onze economie een enorme klap krijgen en de VS en UK zou zonder hun inkomsten uit oorlog failliet gaan waar de EU zeker in meegeslepen zou worden.

25-07-2023 14:17

michieltje +761

Onderbouw het maar eens met cijfers ipv uit je hoge hoed,

25-07-2023 14:25

Ozymandias +159568

https://www.sp.nl/achtergrond/nederland-betrokken-bij-helft-wereldwijde-wapenhandel

Blijf maar geloven dat Nederland niet afhankelijk is van het verkoop van wapens aan landen die deze wapens gebruiken om hun bevolking te onderdrukken.

25-07-2023 14:26

Spectre +2280

michieltje is niet meer teruggeweest zeker😉

26-07-2023 07:20

MarLuuk76 +3557

Allemaal onzin. Zelfde hoofd andere vleugel van de Fenix. Er is niets te kiezen. Maar ja dat ziet men helaas niet.

25-07-2023 13:19

Ajax34 +3987

Feyenoord was/is toch ook bezig met een Russische speler maar daar dan niemand over.

25-07-2023 12:35

JaapStam +136680

Waar bemoeit VEB zich mee!!! Stelletje racisten!!! 🖕🏻!!! Hup haal Zakharyan en Spertsyan op uit Rusland!!!

Alsof elke Rus een Poetin aanhanger is mafkezen!!! 🤦‍♂️!!!

Ik zeg het niet gauw, maar wat hoop ik dat Trump volgend jaar de Amerikaanse verkiezingen wint en dat die hele oorlog daar afgelopen is!!! Dan is dit hele gebeuren eindelijk ten einde!!! Ben iemand die vrede op aarde wil, geen onschuldige burgerdoden en wil in een veilig land als Nederland blijven wonen!!!

25-07-2023 12:25

LukaLitmanen +81964

Onder Trump was er relatieve vrede in de wereld idd.

En Poetin had ook respect voor Merkel

25-07-2023 12:49

JaapStam +136680

Trump is naar Rusland, China en zelfs naar Noord-Korea geweest om vrede te houden met zijn eigen land Amerika!!! Sinds hij weg is, en nu Biden aan de macht is het 1 grote tering bende geworden weer op de wereld met oorlogen!!! Nu dus ook Oekraïne vs Rusland, toeval???!!! Kosovo en Servië is ook aan de gang!!! Ik weet niet of het hier in het nieuws is geweest, maar er zijn Amerikaanse troepen in Kosovo om ze te helpen tegen de Serviërs!!! Het heeft iets met NAVO/NATO te maken!!!

25-07-2023 12:51

JariHeijden +5592

Trump geloofde Poetin eerder dan zijn eigen FBI!! Heeft ie gewoon op tv gezegd! Poetin had Trump compleet in zijn zak. Ik denk eerder dat Poetin geen vinger zou uitsteken naar Oekraïne. Dat is ook de grote angst van Zelensky.

Voor Poetin zou het een zeggen zijn als Trump de verkiezingen wint.

25-07-2023 12:57

Goudhaantje89 +5422

Spertsyan gaat niet komen duurt allemaal ontzettend lang

25-07-2023 12:59

JaapStam +136680

Alles duurt lang gap!!!

25-07-2023 13:00

musicradio +3893

en die lampen op de achtergrond

25-07-2023 14:22

Thaschja +10242

Zo is dat Jaap dat gezeur over die Russen

25-07-2023 13:25

Enoh25 +1805

Wat een bullshit. Wel aandelen kopen van saudische oliemaatschappijen, maar een speler van een Russische club mag niet? Wat een gelul.

25-07-2023 12:22

JaapStam +136680

Echt he typisch Nederlands dit joh!!! Lekker deugen enzo!!! Amerika is begonnen met deze oorlog door Biden en met zijn zoon Hunter Biden!!! Ik geef ook de EU de schuld hierin, net zoals tegen de hetze met Servië!!! Gevaarlijk zijn ze bezig daar in Brussel!!! Косово = Србија!!!

25-07-2023 12:26

slumpf +4562

Even iets minder FOX news kijken, Jaap.

25-07-2023 12:57

JaapStam +136680

Ik kijk al ruim 15 jaar geen TV meer tijger!!!

25-07-2023 13:01

Ozymandias +159568

Shell laat boeren in Nigeria vermoorden (tenzij je geloofd dat ze niet wisten dat de criminele warlords die ze inhuurden nadat het Shell zelf niet was gelukt om tot een deal te komen omdat de boeren geen oliepijp op hun land wilden geweld zouden gebruiken "om een deal met deze boeren te sluiten") zodat ze een pijp over hun land kunnen leggen. ABN AMRO was geld wit voor drugs kartels en terroristische organisaties. Waar was de ophef?

25-07-2023 12:43

LukaLitmanen +81964

En in Congo wordt kinderarbeid gefaciliteerd in de kobalt mijnen voor onze elektrische auto’s…

25-07-2023 12:50

Ozymandias +159568

Je weet dat er internationaal meer kobalt wordt gebruikt voor het process van oil refinement dan voor de bouw van elektrische auto’s?

25-07-2023 12:51

Sjaakie +5798

Juist Ozymandias, ook in die gevallen is zakendoen ongewenst. Dat doet echter niets af aan de imperialistische oorlog van Poetin.

25-07-2023 12:56

Ozymandias +159568

Maar het maakt wel duidelijk dat het niet om mensen in Oekraïne gaat maar puur en alleen om geopolitieke belangen. En waarom zouden wij accepteren dat voetbal wordt misbruikt als propaganda middel? Waarom moet Ajax meedoen aan de geopolitiek van de VS en EU?

25-07-2023 12:58

Ajaxfan31183 +16391

Ze lopen allemaal te zeuren en te zeiken over spelers wel en niet halen uit Rusland , maar ik hoor niemand over shaktar, die zijn normaliter gevestigd in 1 van de regio's waarvan Rusland zeg dat het nu hun grondgebied

25-07-2023 12:16

sjalalala +113

Die zijn al sinds 2014 weg uit Donetsk… Vanwege de Russen

25-07-2023 12:21

Balgevoel +30849

"Buitengewoon vreemd en zorgwekkend", maar liefst. Mooi gekozen, fatalistisch en demagogisch taalgebruik en dus een garantie voor ophef. Politiekwaardig, zeg maar. Doe maar een Kamerdebatje, dan... Morgen lekker moralistische opgeheven vingercolumns lezen van superieuren als Sjoerd Mossou, Valentijn Driessen en misschien wel Sander Schimmelpenninck! Nu al zin in.

25-07-2023 12:09

burwatti +14212

Ajax moet helemaal niks

25-07-2023 12:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.