[Update] Brobbey reageert op werkstraf FC Twente-fan: 'Zijn nietsnutten die dat zeggen'

door Bart Veenstra 47

Bron RTV Oost

[Update] Brobbey reageert op werkstraf FC Twente-fan: 'Zijn nietsnutten die dat zeggen'

door Bart Veenstra 47

Bron RTV Oost

Laatst geüpdatet

De zestienjarige FC Twente-supporter die Ajax-spits Brian Brobbey racistisch uitschold, krijgt een werkstraf of leeropdracht. Dat meldt het Openbaar Ministerie tegenover RTV Oost. De jongen schold Brobbey in september na afloop van het duel tussen FC Twente en Ajax uit voor 'kankeraap'.

De supporter rende daarna weg, maar werd al snel gevonden. Enkele dagen na het incident schreef hij een excuusbrief aan Brobbey. 'Bij de vraag hoe deze zaak afgedaan moet worden, heeft de officier van justitie verschillende belangen tegenover elkaar afgewogen', schrijft het OM. 'De jongen is nooit eerder met politie in aanraking is geweest. Hij heeft gehandeld onder groepsdruk en de impact van zijn daad niet kunnen overzien.'

Stadionverbod voor FC Twente-fan

De FC Twente-supporter heeft ook een stadionverbod gekregen. De KNVB liet al eerder weten dat hij een stadionverbod opgelegd kreeg. De bond wees er toen op dat racisme en discriminatie streng worden gestraft.

'Gevolg van deze maatregelen is onder meer dat als iemand discriminerende dingen tegen een speler roept, hij of zij een landelijk stadionverbod van 20 jaar krijgt', aldus de KNVB eerder. Of de jongen daadwerkelijk een stadionverbod van twintig jaar heeft gekregen, is niet bekend.

Update - 13.45 uur (8 november 2023) - Brobbey reageert op werkstraf FC Twente-fan: 'Zijn nietsnutten die dat zeggen'

Brian Brobbey vindt het goed dat de zestienjarige FC Twente-fan een werkstaf opgelegd heeft gekregen. Dat laat de spits van Ajax weten tijdens de persconferentie op woensdagmiddag. 'Ik hoop dat hij van zijn fout gaat leren. Het is niet goed dat hij dat deed', zegt Brobbey onder meer. 'Ik dacht bij mezelf: het is goed, dan is het boek voor mij gesloten.'

Brobbey geeft aan dat hij niet het enige slachtoffer van racisme is. 'Het gebeurt overal, niet alleen bij mij. Het moet wel harder worden aangepakt', zegt de spits, die de vraag krijgt wat het hem doet als hij racistisch wordt bejegend. 'Eerlijk gezegd doet het me niets. Die jongen heeft een taakstraf gehad. Het zijn vaak nietsnutten die dat soort dingen zeggen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Flaco +19583

Inderdaad Brian, het zijn hersenloze nietsnutten. En nu doorgaan met keihard werken en goals maken

08-11-2023 21:03

JesusZoonVanGod +5826

Iemand is niet minder mens omdat hij zwart, bruin, blank, of geel is. Aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen. Laten we elkaar ook zo behandelen.

Ik zou ook graag zien dat we stoppen met de belachelijke quota’s voor bepaalde functies. Iemand in een bepaalde functie zetten vanwege een migratie achtergrond, en dus iemand weigeren vanwege het ontbreken daarvan, is ook discriminatie. Neem de firma Nike maar eens onder de loep en het verloop van de managers functies. Daar vliegt blank er uit, en worden de posities ingenomen door mensen met andere achtergronden.

08-11-2023 20:25

Ferd +38482

iemand is wel minder mens als hij anderen beoordeeld op zijn huidskleur. Racisten zijn mindere mensen.

09-11-2023 06:41

Chesterson93 +3321

Mike Verweij was weer eens lekker op zoek.

08-11-2023 19:54

Web +178830

Ja wanneer leren ze het nu eens, alsof je in de hand hebt dat je zwart of wit geboren bent
Racisme is het domste wat er bestaat
Deze jongen weet niet wat hij zegt, en dan is het weer minder erg
Brobbey reageert hier heel verstandig op, en daar in is hij heel volwassen in

08-11-2023 15:58

LOCAmpos +10493

100x Brians auto poetsen op het moment dat hij dat wil lijkt me een betere straf.

08-11-2023 15:48

Web +178830

Zou je dit willen, kans op dikke krassen is groot aanwezig?

08-11-2023 16:01

LOCAmpos +10493

Lekker belangrijk met een lease auto

08-11-2023 17:07

CDX +3174

Helaas heb je zelfs hier op AS nog van dat soort nietsnutten.

08-11-2023 15:31

Flaco +19583

Het stikt ervan.

08-11-2023 21:04

Ferd +38482

vooral na 4bier drinken, dan ga je emoticons van gorilla's gebruiken als je het over Brobbey hebt (wat ik overigens altijd rapporteer)

09-11-2023 06:43

Michiel Kapteijns +5372

Beetje gemengde gevoelens hierover. Natuurlijk is het goed dat racisme wordt aangepakt. Aan de andere kant blijven er jaarlijks tienduizenden strafzaken liggen vanwege capaciteitsgebrek. Zelfs verkrachtingen worden regelmatig afgedaan met een 'waarschuwingsgesprek'. Als je dan in aanmerking neemt dat die jongen 16 jaar was en een verstandelijke beperking had was het in mijn ogen beter geweest om de tijd die besteed is aan deze strafzaak te investeren in een verkrachtingszaak, en deze zaak met een waarschuwingsgesprek af te doen. helemaal omdat hij daags erna al excuses had aangeboden.

08-11-2023 12:18

YRGI +32932

Deze zaak gaat niet voor een verkrachtingszaak, als je dat soms denkt haha. Dit is waarschijnlijk door de officier afgedaan en ook helemaal niet voor de rechter gekomen. Daar is het een veel te klein voorval voor.

08-11-2023 13:03

Michiel Kapteijns +5372

Kerel, ruim 350 zedenzaken (waaronder verkrachtingen) blijven tot aan een jaar op de plank liggen voordat de verdachte zelfs maar verhoord wordt. Er wordt zelfs een alternatief aangeboden, het FOEI gesprek; Aan de ouders van een meisje dat in juli op klaarlichte dag is verkracht, is een alternatief aangeboden. De zedenpolitie gaf aan dat door onderbezetting de vermoedelijke dader pas in oktober of november verhoord zou kunnen worden. Voor de ouders was dit niet te accepteren, omdat ze bang zijn dat de dader nogmaals toe zal slaan.

Vader Nico: "De zedenpolitie kwam tot onze verrassing met een oplossing: een zogenoemd FOEI-gesprek. De zedenrechercheur spreekt dan samen met de wijkagent de vermoedelijke dader aan op de verkrachting van onze dochter." Dit gesprek heeft geen juridische waarde, sterker nog: als het slachtoffer daarna besluit om alsnog aangifte te doen, is het hele traject al beïnvloed en is het heel lastig om de verdachte alsnog te vervolgen."

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2298409-ruim-350-zedenzaken-blijven-maanden-liggen-door-onderbezetting

08-11-2023 13:35

Sirbluelight +423

je hebt dus een team voor zedendilicten , je hebt er 3500 per jaar op , kleine 300 per maand , maar hebt meer dan 600 mensen in je team , wat is hun target dan?

duurt 1 zaak met 2 man erop , serieus zo lang ?

08-11-2023 14:33

Schip +23431

Dus omdat er zedenzaken blijven liggen, moet Brobbey maar afzien van deze aangifte? Of zo? Zullen we überhaupt maar geen aangifte doen? Dit is toch een non argument. Ik zou zeggen, wees blij dat de zaak van Brobbey wel serieus wordt opgepakt. De zedenpolitie is overbezet omdat ze veel zedenzaken te behandelen hebben, en niet omdat ze ook discriminatie klachten behandelen.

08-11-2023 15:19

YRGI +32932

Kerel, dat er zedenzaken blijven liggen bij de politie door onderbezetting, heeft niks van doen met een kleine zaak als discriminatie tegen Brobbey. Dat loopt gewoon via de officier zoals ik al zei en komt niet eens voor de rechter. Je hebt het ook nog eens over een heel specifiek delict waar een speciaal team voor is bij de politie. Dat staat helemaal los van dit voorval. Wat minder onderbuikgelul graag. Of ga jij nu ook geen aangifte doen als je wordt bestolen, omdat de zedenpolitie het zo druk heeft. Is toch gewoon onzin wat je hier zegt?

08-11-2023 15:45

TeringHenkie +28355

ronduit schandalig!

08-11-2023 16:05

Ferd +38482

de daders zijn niet altijd even makkelijk te vinden he

09-11-2023 06:44

Piet Henk Kippenhof +2713

Dat is een beroerde manier van denken en ik weet niet welke verkrachting wordt afgedaan met een ''waarschuwingsgesprek''.

We moeten toch ook niet stoppen met staaroperaties, omdat er tekort in de zorg is en er ''ergere'' ziektes zijn?
Gewoon flink aanpakken dit soort schorem

08-11-2023 13:14

Michiel Kapteijns +5372

Lees het zelf https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2298409-ruim-350-zedenzaken-blijven-maanden-liggen-door-onderbezetting

Door drukte en onderbezetting bij de zedenpolitie blijven zedenzaken te lang op de plank liggen. Bij minstens 350 zaken per jaar duurt het maanden tot soms een jaar voordat de zedenpolitie tijd heeft om het onderzoek te starten en de vermoedelijke dader te verhoren. Dit bevestigt de zedenpolitie na onderzoek van Nieuwsuur.


"Het FOEI-gesprek
Aan de ouders van een meisje dat in juli op klaarlichte dag is verkracht, is een alternatief aangeboden. De zedenpolitie gaf aan dat door onderbezetting de vermoedelijke dader pas in oktober of november verhoord zou kunnen worden. Voor de ouders was dit niet te accepteren, omdat ze bang zijn dat de dader nogmaals toe zal slaan.

Vader Nico: "De zedenpolitie kwam tot onze verrassing met een oplossing: een zogenoemd FOEI-gesprek. De zedenrechercheur spreekt dan samen met de wijkagent de vermoedelijke dader aan op de verkrachting van onze dochter." Dit gesprek heeft geen juridische waarde, sterker nog: als het slachtoffer daarna besluit om alsnog aangifte te doen, is het hele traject al beïnvloed en is het heel lastig om de verdachte alsnog te vervolgen."

08-11-2023 13:25

Piet Henk Kippenhof +2713

Ik weet van de onderbezetting, maar het is een slecht argument voor jouw punt.
Je denkt toch niet dat er een verkrachtingszaak was opgelost als deze Twente-fan vrijuit was gegaan. Niet in de eerste plaats, omdat er een ander team op zit. Je noemt het zelf al, ''zedenpolitie''.

In je citaten staat verder niet dat een verkrachting is afgedaan met een ''waarschuwingsgesprek''. De dader zou pas veel later verhoord worden en toen werd een gesprek aangeboden, voor in de tussentijd. Niet dat ik dit een goede situatie vind, maar het maakt de situatie wel anders dan jij benoemt. Als de dader schuldig wordt verklaard, gebeurt er echt wel meer dan alleen een gesprek

08-11-2023 14:37

Michiel Kapteijns +5372

Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Er wordt in de media en politiek net gedaan alsof er ontzettend veel discriminatie is, wat qua cijfers enorm meevalt. En toch heeft justitie ervoor gezorgd dat er een aparte discriminatie-Officier van justitie kwam, en worden er op alle teams bezuinigd, behalve op discriminatie

08-11-2023 14:53

Qifesh +24917

"wat qua cijfers enorm meevalt."
bron?

08-11-2023 14:59

Michiel Kapteijns +5372

https://www.mr-online.nl/instroom-van-discriminatiefeiten-bij-het-openbaar-ministerie-gedaald-in-2022/ In 2022 nam het OM 417 discriminatiezaken in behandeling. let wel, elke zaak is er 1 teveel. Maar als je dat afzet tegenover het aantal zedenzaken, straatroven, fraude en oplichtingszaken, valt het gewoon ontzettend mee.

08-11-2023 15:07

gi0vanni +7226

Discriminatie en rascisme is niet in cijfers uit te drukken omdat het door de meeste niet openlijk wordt gedaan. Dus het kan vaker voorkomen dan je denkt.

08-11-2023 15:25

Michiel Kapteijns +5372

En jij denkt dat elke oplichtingszaak aan het licht komt?

08-11-2023 15:27

Qifesh +24917

@michiel kapteijns: Als het zo meevalt kunnen we er net zo goed ook wel aandacht aan besteden toch? anders ga je ws de aangiftebereidheid verlagen. Zal ook niet helpen tegen discriminatie als de pakkans heel klein is, of vervolging een veel lagere prio heeft. Ik begrijp dat je vermoed dat er mensen zijn die onterecht aangifte doen, maar besef ook dat er heel wat mensen zijn die er niet achteraan gaan, terwijl ze dat recht wel dienen te gebruiken.

08-11-2023 17:57

Danielson +50330

Je moet geen appels met peren vergelijken. De zedenpolitie houdt zich niet met discriminatiezaken bezig en vice versa.

08-11-2023 14:29

RJB1979 +25688

Sorry hoor, ik kan je gedachtegang volgen maar een verkrachtingszaak afgedaan met een waarschuwingsgesprek? Heb je daar ook maar enig bewijs voor? Dat een zaak eventueel wordt geseponeerd door gebrek aan bewijs kan ik nog wel inkomen maar wat jij stelt lijkt me complete onzin.

08-11-2023 15:10

markk +8904

Oneens. Normaliter gebeurd er niks als iets dergelijks gebeurd terwijl het grote schade kan achterlaten. Heel Nederland kijkt me en daarom is het belangrijk dat er adequaat gereageerd wordt. Of je nou links of rechts bent, je hebt elkaar te respecteren en er is geen plek voor enig soort racisme in de wereld, laat staan bij een club met de status van Ajax.

08-11-2023 16:07

jaripettersson +9515

Goed dat ze er bovenop zitten. Vooral bij dit soort jonkies hoop je dat hij echt een lesje leert. Bij oprechte spijt vind ik 20 jaar niet in verhouding. Geef hem als volwassene een herkansing.

08-11-2023 12:01

Ronald de Boer +791

Het is te triest voor woorden, maar tegenwoordig is kanker het stopwoordje bij de jeugd van tegenwoordig.

08-11-2023 11:50

vandenhaas4 +15080

Leeropdracht? Nooit van gehoord.

08-11-2023 11:28

Qifesh +24917

haha wtf idd

08-11-2023 11:54

FlyingDutchMan +17314

Mag een maand lang oerwoud geluiden maken in dierenpark Wildlands, waarbij supporters van Emmen deze Tukker mogen aaien!

08-11-2023 11:23

NIO +3020

Waar was Berghuis als je hem nodig hebt?

08-11-2023 11:21

Chadd +7759

Om een 16 jarige te slaan?

08-11-2023 11:32

RuffRhythim +24837

Voor een duidelijke corrigerende tik, ja.
Soms is geweld namelijk wél de oplossing....

08-11-2023 13:09

Slang3 +45903

Ballen teruggooien naar Brobbey bij afwerk training

08-11-2023 11:17

AFCACruijff14 +161449

Iets als dit was een betere straf geweest ja. Je moet zo'n malloot voor lul zetten en laten voelen hoe bizar dom zulke kreten zijn.

08-11-2023 11:22

Mokum2018 +2110

Stoer om dat te roepen en dan weg te rennen

08-11-2023 11:15

Redrum +96110

Ik wist niet dat Valentijn een 16-jarige zoon had.

08-11-2023 11:15

Torcida +5674

Inderdaad, mannen hebben toch geen baarmoeder?

08-11-2023 12:01

gi0vanni +7226

Die heeft hij niet, het was Valentijn zelf zonder clown masker. 🤡

08-11-2023 15:28

AFCA-Driebergen +22213

En terecht. Aanpakken die racistische bende. Ongeacht de leeftijd, zo leren ze het beste. Dus die 20 jaar stadionverbod gewoon doorzetten.

08-11-2023 11:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.