UEFA-ranking: Plek elf in gevaar voor Nederland

door Bart Veenstra 66

UEFA-ranking: Plek elf in gevaar voor Nederland

door Bart Veenstra 66

Laatst geüpdatet

Dankzij de prima prestaties van Ajax en PSV deze week in de Champions League heeft Nederland plek elf op de UEFA-coëfficiëntenlijst kunnen handhaven. Omdat de twee Oostenrijkse ploegen die nog actief zijn in Europa beide wonnen, kwam Oostenrijk wel flink dichterbij Nederland.

PSV speelde eerder deze week met 1-1 gelijk bij Internazionale, terwijl Ajax een dag later met 3-3 gelijkspeelde tegen Bayern München. Een gelijkspel levert één punt op, maar dat punt moet wel door vijf (het aantal Nederlandse deelnemers in totaal vanaf de start van het seizoen) gedeeld worden. In totaal leverde de twee gelijke spelen Nederland 0,400 punt op. Rapid Wien en Red Bull Salzburg wisten beide te winnen, waardoor Oostenrijk deze speelronde 0,800 punt bij elkaar sprokkelde.

De Oostenrijkers liepen daardoor flink in op de UEFA-coëfficiëntenlijst. Nederland staat nu op 30.633 punten, terwijl Oostenrijk op 30.450 punten staat. Veel zal na de winterstop afhangen van Ajax. Het is de enige Nederlandse club die in de tweede seizoenshelft actief zal zijn in Europa, terwijl Oostenrijk nog altijd twee clubs actief zal hebben.

Bijkomend nadeel voor Nederland is dat de behaalde punten uit het seizoen 2014/2015 vanaf volgend seizoen vervallen. In dat jaar pakte Nederland ruim zes punten, terwijl Oostenrijk (ruim vier punten) en Denemarken (bijna drie punten) veel minder presteerden.

Voor Nederland is het belangrijk om dit seizoen plek elf vast te houden. Mocht dat gebeuren is de kans groot dat de kampioen van het seizoen 2019/2020 direct de Champions League ingaat. Dit gebeurt wanneer de Champions League-winnaar van 2020 zich ook via de eigen competitie plaatst voor de Champions League.


De stand op de UEFA-coëfficiënt in de strijd om plek elf. Nederland heeft nog altijd een lichte voorsprong op Oostenrijk.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

TheTruth +0

Dit is echt het domste systeem mogelijk, Engeland enzovoort die hebben gewoon standaard 5 clubs die europees spelen dus die pakken elk jaar standaard veel punten dus gaat er helemaal niks meer veranderen de komende jaren. (Maar dat is ook de bedoeling van de U€FA)

14-12-2018 17:31

geendagsvlieg +0

Ja en nee.

Door meer clubs uit de top 4 in de voorronde te zetten pakken ze juist meer punten dan nu. Een Sevilla moest dit seizoen 6 wedstrijden in de EL voorronde spelen, dat was 6x winst en dus 6 vollle punten voor de landen coeff.lijst.

De clubs uit de top 4 gingen ook bijna altijd door in de vCL, wat ze per saldo dus ook meer punten opleverde.

14-12-2018 20:22

Ajaxvooraltijd +2

En bedankt he PSV!

14-12-2018 15:37

martin1234 +2

Ja twee vette punten! Maar Feyenoord deed het vorig jaar nóg beter!

14-12-2018 19:03

Redrum +96117

Ja die hebben in ieder geval nog 1 van de 6 wedstrijden geprobeerd te voetballen. Dat leverde meteen de winst op. Psv durfde zelfs toen het al volledig uitgeschakeld was niet te voetballen, dan ben je echt een extreem schaamteloos pisclubje gewoon. Maar ja, wie gaat het ze zeggen? De objectieve media van NL in ieder geval niet..

14-12-2018 19:16

geendagsvlieg +0

Onjuist, 2x een gelijkspel levert net zoveel punten op als 1x winst op de landen coeff.lijst.

Tel daarbij op dat PSV voorronde CL speelde en vorig seizoen Feyenoord direct geplaatst was. PSV heeft dus dit seizoen 8 punten bijgedragen, Feyenoord vorig seizoen maar 6 punten.

14-12-2018 20:09

MBAFCA11 +1614

Toch blijf ik het scheef vinden dat voor een overwinning in de Europa League evenveel punten worden toegekend als voor een overwinning in de CL

14-12-2018 15:09

geendagsvlieg +0

In de CL kan je 9 extra bonuspunten pakken voor de landen coeff.lijst, 4 voor plaatsing en 5 voor overwinteren.

Dat betekent dat je in EL daarvoor 5 wedstrijden extra moet winnen om die 9 te overtreffen.

14-12-2018 20:12

Babayaka +7

Gezien de haat van heel nederland richting ajax, lekker belangrijk.
Gewoon kampioen worden, en cl via voorrondes halen, is nu ook prima gelukt.
Ajax is toch de enige die wel door de vcl heen kan komen.

14-12-2018 14:29

rodnet +10313

Dat gaan we denk ik niet redden. Oostenrijk scoort verdomd goed in de Europa League en met name RB Salzburg komt nog wel wat verder. En de aankomende loting van Ajax stemt in ieder geval niet bij voorbaat optimistisch. Het blijft is in mijn ogen wel volkomen idioot om ploegen die in hun eigen competitie buiten het podium vallen rechtstreekse toegang tot de Champions League te geven. De kampioenen van de landen 11 t/m 14 passen natuurlijk veel beter.

14-12-2018 13:35

AFCAjax +17839

kunnen we niet gewoon 4 van die 5 europese plekken weigeren en alleen Ajax europa in sturen zodat die punten maar door 1 gedeeld hoeven te worden?

14-12-2018 13:18

Caparzo +4244

Nee, je dient van de UEFA het aantal clubs te leveren waar je op grond van je positie recht op hebt. Logisch ook, anders wordt het een onbestuurbaar zooitje.

14-12-2018 13:24

martin1234 +2

Je kan ze weigeren, maar dan nog wordt het door dezelfde coëfficiënt gedeeld. Je vraag is niet eens zo onlogisch. Toen PSV het presteerde om zo ongeveer het tweede elftal op te stellen in de EL, omdat daar toch niks te verdienen viel, zei ik meen me te herinneren Michael van Praag zoiets van: Als je niet wilt spelen weiger dat ticket dan. Allemaal uit mijn hoofd, vergeef het me als het niet 100% correct is.

15-12-2018 11:39

TontoKarnaggel +42520

Klote voor Ajax, wij moeten dan weer een berg voorrondes doorkomen. Snap echter niet dat de overige clubs zich druk maken. Als die europees voetbal halen laten ze zich toch weer voor een kwart gevuld stadion in de eerste ronde uitschakelen door de nr. 6 uit Oost-Zanzibar Die missen daar echt niks aan. Snap niet wat die nou zo leuk aan europees voetbal vinden.

14-12-2018 13:06

Redrum +96117

Het is voor clubs als Feyenoord, Vitesse en AZ de spanning van het eventueel in de groepsfase van de EL terecht komen als echt alles mee zit. Daar spelen ze het hele jaar vol overgave voor.

14-12-2018 17:36

niquedegraaff +5292

Bedankt PSV, AZ, Vitesse.. én maar afgeven op Ajax.

14-12-2018 12:43

Jaridebeste +2

Je vergeet nog de ergste....die tegenstander van FC Trencin...

14-12-2018 13:03

Mario65 +3

Dat was pas echt Comedy Capers.......

14-12-2018 14:08

Redrum +96117

Ja maar die hebben een zeer vermoeid psv wel met 2-1 verslagen in eigen huis, dus dat drama mag weer volledig genegeerd worden. Ze zijn gewoon weer een serieuze topclub die met Ajax en psv om de titel strijdt.

14-12-2018 17:38

DeBaarsjes +3130

Als Ajax maar goed presteert... so what als NL wegvalt...ook al sta je fucking laatste op die coe.. lijst, uiteindelijk speelt de kampioen voorrondes... begin je in Juli tenminste al om het echie te voetballen en we genieten al vanaf Juli van Ajax in Europees verband.

14-12-2018 12:37

AlexIbarra +19282

Het is voor Ajax fucking belangrijk om Zekerheid te hebben op CL voetbal bij een kampioenschap. Dat bepaalt voor een groot deel of spelers blijven / willen komen, hoeveel we uit kunnen geven en hoe de sfeer onder de supporters is.

De top-10 van Europa heeft 1 gegarandeerde CL- plek, de top-6 van Europa 2 plekken. Wij staan momenteel 11e of 12e en strijden met Oostenrijk. Ruim achter Rusland, Portugal, Belgie, Oekraine en Turkije. In mijn ogen horen wij ergens tussen dat soort landen in te staan rond de 8e plek.

Als je dan kampioen wordt heb je zekerheid op CL, waardoor je kunt investeren, makkelijker opnieuw kampioen wordt, meer punten in Europa scoort, volgend jaar een betere loting krijgt etc. Voor subtoppers als Fey en AZ is het fijn om erop te kunnen rekenen dat je bij normale prestaties EL-voetbal speelt. Voor kleinere clubs die groot willen worden is EL een mooi doel om in te investeren.

Van minder geld, minder aanzien, zwakkere tegenstanders, enz. in het Nederlandse voetbal wordt Ajax echt niet beter.

14-12-2018 13:10

DeBaarsjes +3130

Ajax haalde Blind en Tadic en veel bepalende spelers bleven bij Ajax en we waren toen nog niet zeker van deelname CL.. je ziet hoe de sfeer al was met de voorronde CL. Hoe eerder je start hoe eerder het team al op elkaar is ingespeeld. Als je zelf als team zijnde goed presteert kom je vanzelf wel verder in het toernooi.

14-12-2018 17:21

AjaxBaggio +2

Blijft jammer dat ploegen als Feyenoord, AZ en Vitesse er weinig van bakken in Europa.

Die worden zelfs uitgeschakeld door café-elftallen uit Litouwen ofzo
Tja, dan wordt het gewoon een lastig verhaal.

14-12-2018 11:52

Barra +5529

Nu heeft AZ het over de afgelopen 15 jaar gezien gewoon prima gedaan in Europa. Wat uitschieters in hun beste jaren en de afgelopen tijd valt het tegen, maar over het algemeen toch prima

14-12-2018 13:07

AlexIbarra +19282

Die presteren gewoon naar vermogen idd.

14-12-2018 13:11

gi0vanni +7250

Wat een gezeur over de 11e plaats. Gewoon elk jaar de CL winnen dan ben je gelijk geplaatst. :d

14-12-2018 11:48

Gajes +321

Van de NL clubs is Ajax alleen CL waardig en Psv EL waardig, de andere clubs maken nu geen schijn van kans.

14-12-2018 11:45

AlexIbarra +19282

Ook de clubs die niet 'waardig' zijn kunnen een klein steentje bijdragen door bijvoorbeeld allemaal 4 puntjes in de groep te pakken. Samen is dat net zoveel als 1 goede club, daarnaast houd je de punten weg bij clubs uit andere landen.

Dat ze de cup niet gaan winnen lijkt me duidelijk. Wij gaan de CL waarschijnlijk ook niet winnen maar ik geniet ervan en de club vaart er wel bij.

14-12-2018 13:15

JariHeijden +5604

Die punten die je krijgt extra in de CL voor plaatsing in de volgende ronde is hier niet meegerekend?

14-12-2018 11:18

Caparzo +4244

Ja is meegerekend. Wordt helse klus Oostenrijk voor te blijven.

14-12-2018 11:34

Cisco2 +0

Maar dit is toch juist wat we wilden? Als ik de reacties onder dat CL topic van Dinsdag lees.....

PSV moest afgaan, dat is leuk! Hoe vaker ze verliezen hoe beter! En 010 is ook lachwekkend, wat een plezier en gelach dat ze er uit geknikkerd zijn door Tencin.

Maar.... Nu wel klagen.

14-12-2018 11:16

Caparzo +4244

Die gasten zijn echt dom. Lachen om een schot in eigen voet.

14-12-2018 11:35

Stroeve +729

Thank you.gif

14-12-2018 11:40

Babayaka +7

nou volgens mij kicken ze er zelf op, ze hebben hartstikke lekker meegedaan.
Dat ze laatste zijn geworden met wel 2 punten maakt niet uit.

Waarom maken we als ajax fans ons zo druk om de rest van de europese plekjes.
Ik begrijp dat net

14-12-2018 14:33

3*stars*3 +23457

Ajax moet het weer doen voor NL en als je punten van Ajax zou weghalen, van 16/17 en dit seizoen, zou NL nu op zelfde niveau zitten als Finland ofzo.

Ik hoor de kenners dit seizoen erg vaak roepen dat Ajax EN PSV, het goed doen in EU en Nederland kleur op de wangen geven.
Pleur toch op man want als je kijkt wat PSV afgelopen jaren heeft gebracht.
15/16 idd overwintering maar verder?
16/17 laatste in de poule met 2 puntjes, vorig jaar niet gekwalificeerd voor EL (Osijek trouwens ook niet) en en dit seizoen weer laatste in de poule, met 2 puntjes.
Dat zijn 3 belabberde jaren in 4 seizoenen.

Over Fey hoeven we het niet te hebben met 1 overwintering in EL, in 10 jaar!

14-12-2018 10:41

geendagsvlieg +0

Desondanks staat PSV nog steeds binnen de top 40 op de clubranking als 1 van de 15 clubs die niet uit de top 4 landen komen.

14-12-2018 20:43

Radie125 +1629

lekker belangrijk als Ajax maar goed presteert daar gaat het om. Dat Pisv en de kakkies er niks van bakken zou mij een rotzorg zijn.

14-12-2018 10:22

Nosky +1032

Goed preseteren kan alleen maar als je ook mee mag doen he....?

En daar hebben we - helaas - die anderen ook voor nodig.

14-12-2018 10:31

Youri08 +23

19/20 dan wellicht weer rechtstreeks maar seizoen later denk ik weer niet, dan zijn er wel heel veel punten goed te maken.

14-12-2018 09:47

AFCA-B93 +5488

Ik kan me er niet druk om maken, zolang ons clubje maar gewoon z’n stinkende best doet. Aan ons ligt het niet. Dan maar via voorrondes door, wat denk ik toch ook je team sneller op scherp zet

14-12-2018 09:43

Youri08 +23

Ik sla die 6 extra wedstrijden liever over

14-12-2018 11:07

Amsterdamsetrots +4545

Als Ajax de afgelopen jaren hetzelfde had gepresteerd als PSV en Feyenoord bij elkaar hadden we allang op plek 16 gestaan...

14-12-2018 09:41

makaveli +943

we hebben ons zelf ook een jaar niet geplaatst. dus we doen zelf ook mee aan de malaise van het Nederlands voetbal.
momenteel is er een goed lichting en daar moeten we nu van profiteren. en verder moeten we maar accepteren dat het Nederlandse voetbal niks meer voorstelt. over volgend jaar maak ik me geen zorgen je verliest inderdaad spelers maar er staan altijd nieuwe talenten op.

14-12-2018 09:39

3sterren +20205

Al jaren achtereen hoor ik dat er in Nederland slechts twee teams acteren op Europees niveau, waarvan één zelfs op topniveau.
Waarom dan toch ook nog eens drie amateurverenigingen voor spek en bonen laten meedoen ?
Vijf clubs, wie bepaalt dat eigenlijk?

Dit kan Ajax in de toekomst misschien wel eens heel veel geld gaan kosten …

14-12-2018 09:33

Nosky +1032

Die ticketes krijg je van de UEFA, bepaald op basis van de ranking. Wat je vast wel weet.

Ik heb mij ook weleens afgevraagd of we vanuit de KNVB niet gewoon voor 3 tickets kunnen bedanken, maar daar heb ik nooits iets over kunnen vinden. Zal wel niet.

Ik denk dat Ajax na dit seizoen gewoon - laten we zeggen - Heerenveen en PEC moet kopen. om daar goed beleid te implementeren, koppelen aan de eigen jeugdopleiding en daarmee een nieuwe top 3 samenstellen, zodat we Europees weer wat potten kunnen breken en ons in een top 10 positie op de ranking kunnen vestigen.
En dan kunnen PSV en Feyenoord te subtop verder complementeren.

Dat lijkt me wel wat.

14-12-2018 10:06

Youri08 +23

Dat mag niet

14-12-2018 11:08

DarkDefender +987

We hebben er eigenlijk ook helemaal niks aan om 5 ploegen Europa in te sturen. Bij voorbaat weet je al weer dat ploegen als Utrecht, Vitesse etc. er niet veel van bakken. En helaas was ook Feyenoord dit jaar beschamend slecht in Europa. Hopen maar dat we volgend jaar wel beter voor de dag komen met zijn allen, al kan Ajax dit jaar helemaal niets verweten worden. De misplaatste trots bij psv vind ik alleen wel tenenkrommend.

14-12-2018 09:28

Redrum +96117

Het is die zelfde misselijkmakende en misplaatste trots die er mede voor zorgt dat Nederland zo is afgegleden. Trots zijn op Feyenoord omdat ze 1 potje winnen, trots op psv dat ze 2 puntjes pakken. Nee, gewoon met de grond gelijk maken en zeggen waar het op staat. Dan gaan die clubs zich misschien eens verbeteren. Zo'n psv speelt alleen maar voor de competitie en daar komen ze wel weg met dat simpele reactievoetbal van ze, maar in Europa worden ze gewoon niet serieus genomen en spelen ploegen ze op 60 % nog van de mat. En de Spurs en Inter zijn echt bij lange na geen Europese topploegen hoor.

14-12-2018 10:08

DarkDefender +987

Het is wel schokkend inderdaad dat ze andere competities vaak niet serieus nemen. Nu vind ik dat ze de intentie in de CL wel hadden dit jaar en ook gewoon tot de laatste wedstrijd ook al waren ze al uitgeschakeld, maar in de beker en de EL is kennelijk niet genoeg geld voor ze te verdienen ofzo...De beker tegen RKC was natuurlijk een duidelijk voorbeeld en ook in de afgelopen jaren hebben we kunnen zien dat ze regelmatig blijk geven de EL en beker niet al te serieus te nemen. Volgens mij is het gewoon een financieel dingetje daar. Ik denk dat ze ook wel beseffen dat Ajax weg gaat lopen van de rest als psv die extra financien niet binnenharkt.

14-12-2018 11:28

Nosky +1032

Nee, dat fail play ticket van GAE een aantal jaren terug was leuk. Één wedstrijdje figurant zijn en voor de rest een aanslag op de puntentelling (konden toen door 6 delen ipv 5).

Daar had de KNVB voor moeten gaan liggen. Maar de KNVB heeft de laatste jaren 0,0 visie getoond. Nu nog steeds niet.

Het is mij ook echt een raadsel waarom het de afgelopen jaren zo stil is geweest aangaande die ranking, alleen dit seizoen is het een item in de media, terwijl het probleem zich al meerdere jaren voordoet.

Ik mag hopen (ijdele hoop) dat de KNVB in de toekomst heel kritisch gaat kijken naar welke clubs namens Nederland mee mogen doen Europees, want het is heel leuk dat een middenmoter in een topseizoen een keer de beker wint, maar een PEC in Europa, kost ons alleen maar plaatsen op de ranking.

14-12-2018 10:12

NoPants +7491

Onder welke steen heb jij gelegen dan? Ieder seizoen voordat de europese voorrondes beginnen, voor de normale europese wedstrijden beginnen, tijdens de winterstop, en nog wat willekeurige momenten tussendoor zijn er meerdere artikelen te lezen hierover.

14-12-2018 10:40

..::Rootje::.. +676 moderator

Ajax krijgt toch een punt erbij, omdat ze de volgende ronde behaald hebben? Of is die al meegenomen?

5/5=1 punt.

14-12-2018 09:18

Sunstridr +24

Die was geteld toen wij zeker van champions League overwintering waren (dus laatste ronde).

14-12-2018 09:23

..::Rootje::.. +676 moderator

Ohja, klopt. Had daar even niet aan gedacht.
Thnx.

14-12-2018 09:34

robinozzi +0

Ach die voorronden komen we wel doorheen

14-12-2018 09:12

AjaxPassion +3899

Ook zonder Onana, de Ligt, Frenkie, Ziyech en evt. Nico, Mazraoui, vd Beek en Dolberg?

14-12-2018 09:27

Redrum +96117

Als Ajax de CL wint dan is plek 11 wel safe denk ik. Dan kan iedereen trots zeggen dat Ajax en Psv het Nederlands voetbal gered hebben dit jaar.

14-12-2018 09:07

Nosky +1032

Ik zie het nog gebeuren ook ja.
Waar men het vandaan haalt is een raadsel. De bijdrage van PSV is wel 8 hele punten. Delen door vijf, is de contributie aan de coefficient 1.6, waar je in ogenschouw moet nemen dat 0.8 hiervan de bonuspunten zijn voor deelname CL.
Van de 6.800 totaal, heeft Ajax er tot nu to 4.600 bijgedragen.

Ik zie het echt zó gebeuren hoor, wanneer er zekerheid zou zijn dat we boven Oostenrijk eindigen:

"PSV en Ajax houden Nederland op plek 11"

14-12-2018 10:21

Ajax95Duivendrecht +24125

Heel erg bedankt Feyenoord en PSV...

14-12-2018 08:52

Redrum +96117

Feyenoord was een regelrechte schande van epic proportions (hoor je trouwens helemaal niemand meer over), maar psv heeft gewoon twee hele knappe punten gehaald met heel erg goed voetbal. Met een beetje meer geluk hadden ze tweede in de poule geworden. Het zat ongelofelijk dicht tegen elkaar in die poule. Tenminste, dat is geloof ik wel wat de media en de psv-ers ons krampachtig willen doen geloven.

14-12-2018 09:09

3sterren +20205

En als ze niet voortdurend de scheids tegen hadden gehad misschien zelfs wel eerste ; ) ...

14-12-2018 09:27

Nosky +1032

Gio was ander behoorlijk trots na de thuiswedstrijd tegen Trencin. Dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat Feyenoord een schande was?

En PSV mag inderdaad heel erg trots zijn, eigenlijk hebben ze het beter gedaan dan Ajax. Die zaten natuurlijk in een Poule des Doods met alleen maar potentiele titelkandidaten. Neem Inter; die staan maar nét onder Ludogorets op de Uefa ranking. En Tottenham Hotspur, hoe lang is het geleden dat zij niet minimaal de halve finale haalden in de CL?

2 punten uit 6 wedstrijden, waarin je 'leuk mee hebt kunnen doen', dat is nogal wat. PSV heeft Nederland weer op de kaart gezet.

Ajax, die had gewoon een makkelijke loting. In die poule had De Graafschap ook wel overwinterd.

14-12-2018 10:29

NUL20 +335

Pff... heel erg goed voetbal.
Ben je wel wijs...

14-12-2018 11:12

f.m.d. +926

Het zal alleen Ajax en PSV moeten komen. De rest is te zwak. Als Feyenoord zoals tegen Psv ook in europa zou durven spelen zouden ze ook wat kunnen uitrichten.

14-12-2018 08:29

AjaxPassion +3899

Maar wat was het leuk als PSV weer verloor...

14-12-2018 08:29

..::Rootje::.. +676 moderator

Het was, het is en het blijft leuk als PSV verliest.

14-12-2018 09:19

AjaxPassion +3899

Dat weet ik dat jij dat vind en dat neem ik jou ook niet kwalijk aangezien je gewoon niet beter weet...

Rivaliteit is leuk in eigen land, daarbuiten is het gewoon sneu als je de belangen niet inziet.

14-12-2018 09:25

..::Rootje::.. +676 moderator

Het slaat gewoon nergens op wat je zegt.

Dus als ik Europees ga duimen voor PSV, gaan ze opeens winnen? Alsjeblieft, zeg.
Als ze verliezen, kan ik daar best om lachen.

Ik weet daarnaast heus wel wat er op het spel staat, maar dit is al jaren een probleem geweest en iets zeker niet is van nu.

14-12-2018 09:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.