Slop staat achter beursnotering Ajax: 'Zou het kapitaal eerder uitbreiden'

door Jesse ter Haar 63

Bron Ajax Life

Slop staat achter beursnotering Ajax: 'Zou het kapitaal eerder uitbreiden'

door Jesse ter Haar 63

Bron Ajax Life

Laatst geüpdatet

Jeroen Slop, voormalig financieel directeur van Ajax, is van mening dat de club niet van de beurs af zou moeten gaan. Hij ziet een groot voordeel in het kapitaal dat het de club oplevert en daar zou hij aan vasthouden.

'Je moet kijken naar wat de beurs heeft gebracht. Je beschikt nu al 25 jaar over 50 miljoen vermogen. Dat is een voorrangspositie', vertelt Slop in de podcast van Ajax Life. 'Als je dat van de bank zou lenen, was je miljoenen aan rente kwijt geweest. Het beschikken over zo veel geld over een langere tijd is een geweldig pluspunt voor Ajax.'

'Ik sta er nog helemaal achter', vervolgt de bestuurder, vandaag de dag werkzaam bij de KNVB. 'Ik zou het kapitaal eerder uitbreiden, als het moment er is. De toegang tot de kapitaalmarkt was een van de redenen dat je de beursgang deed. Wil je in de toekomst het stadion kopen, dan kun je kapitaal ophalen. De bank gaat je dat echt niet lenen, maar je kunt het bij je eigenaren uitzetten om te kijken of het mogelijk is.'

Geregeld is er vanuit de buitenwacht kritiek te horen op de beursnotering van Ajax. Slop ziet het als een opportunistisch gegeven. 'Bij het behalen van de finale van de Europa League hoor je niemand over een beursnotering. Maar als het slechter gaat, dan moet je een zwart schaap hebben. Dan is de beursnotering een gewillig slachtoffer. Dat is dan het sentiment en dat vind ik niet terecht.'

'Ik weet niet of Ajax 53 miljoen op de plank heeft liggen'

Mocht Ajax ooit beslissen om toch van de beurs te verdwijnen, dan kost dat de club een hoop geld. Er moet in dat geval premies worden uitgedeeld aan de aandeelhouders. 'Er zijn 5,3 miljoen aandelen. Als ze allemaal een tientje zijn, ben je 53 miljoen verder', maakt Slop een rekensom. 'Ik weet niet of Ajax dat op de plank heeft liggen. Dat moet uit je eigen vermogen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ajax27 +19110

Ajax moet de Arena kopen, daar is veel meer geld te halen dan van de beurs af gaan.

We krijgen geen cent van de drank inkomsten in de arena en betalen maandelijks een godsvermogen om daar te voetballen.

15-10-2023 12:14

Lavie +2271

Zolang Ajax twee zomers achter elkaar incompetente lui meer dan 100 miljoen down the drain laat spoelen kunnen we dat aandelenkapitaal beter nog even niet te gelde maken. Ik heb wel vertrouwen in die Alex Kroes.

14-10-2023 18:29

Qifesh +24917

Is goed ik leg 100 euro aandelen neer als ik daarbij de garantie krijg dat Ajax de komende jaren een eigen voetbalkanaal/app laat ontwikkelen. Kijk naar bv Benfica, die heeft dat goed voor mekaar. Alle wedstrijden op 1 plek, dan hoor je me ook niet meer zeiken over espn.

Denk niet dat ik de enige ben die daar wel voor te porren is.

14-10-2023 12:32

PaulEast +7866

Als ik Ajax was zou ik het voordeel van het beurs genoteerd zijn veel beter uitnutten. nu heb je meer nadelen. je wordt gegijzelt door de vereniging Ajax. Die bepaalt en heeft een meerderheids belang. Ajax zou zo veel meer kunnen doen. Stadion kopen. Ajax hotels in de omgeving. Ajax vastgoed en last but not least een hele grote mede eigenaar/sponsor. Maar dat Ajax DNA ....

14-10-2023 12:22

Oxxer +163879 moderator

Ho ho, wacht even niet doen, dit soort goede initiatieven is teveel voor de dinosauriërs binnen en rondom Ajax.

14-10-2023 12:27

Ozymandias +159568

"Stadion kopen."

Dat is volgens Jack van Gelder niet mogelijk tot 2028 door contracten die de gemeente Amsterdam heeft in relatie tot de Johan Cruijff ArenA. Wat heeft dat te maken met de vereniging Ajax? Die was pro het kopen van de Johan Cruijff ArenA toen Vd Sar dat liet onderzoeken.

14-10-2023 14:08

PaulEast +7866

De volgorde der dingen is toch niet bepalend? Als het maar binnen de plannen van ruimtelijke ordening van de gemeente past of komt. Maar een nieuw stadion op een andere plek is natuurlijk ook mogelijk. Overnames van omliggende hotels enz enz.

14-10-2023 15:37

Qifesh +24917

Overname hotels? Nooit bij stilgestaan

14-10-2023 18:48

PaulEast +7866

Oss heeft destijds een gouden aandeel bedacht voor de vereniging zodat Ajax nooit echt verkocht kon worden aan een grote partij of miljardair. De vereniging blijft altijd de beslissende stem houden. De vereniging Ajax heeft niet altijd het zelfde belang als de RvC of de directie. Dat maakt het verder doorontwikkelen van de niet voetbal activiteiten bijna onmogelijk.

14-10-2023 21:53

Oxxer +163879 moderator

Is het aan te passen?

14-10-2023 22:03

PaulEast +7866

Natuurlijk, alles is mogelijk maar volgens mij alleen met hulp van de vereniging. Maar de huidige aandelen inkoop van van de CG en het zwijgen over de reden waarom doet de fantasie aanwakkeren. Nogmaals, nooit begrepen waarom Ajax niet meer doet met zijn beursnotering.

15-10-2023 10:42

Hans Verhagen +14116

Sar heeft al die tijd een bestuurder geacteerd en dat is gelukt totdat de echte bestuurder moest vertrekken en wat er overbleef was een man die hopeloos faalde.

14-10-2023 10:56

Oxxer +163879 moderator

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a43860381/ajax-25-jaar-op-de-beurs-damrak/

https://www.quotenet.nl/financien/beurs/a43561953/ajax-beursgenoteerde-voetbalclub-aandeel-25-jaar/

https://financialfocus.abnamro.nl/inspiratie/ajax-een-a-typisch-beursbedrijf/

14-10-2023 10:51

Oboema +1655

Wel toevallig dat dit bericht tegelijkertijd komt met die van de Citigroup die zich inkoopt...

14-10-2023 10:09

Terugnaardemeer +10644

Toeval bestaat niet

14-10-2023 10:20

b.hulshof +3754

Steijn is nog steeds onze trainer.

14-10-2023 10:04

Zwaan1975 +3579

Ik heb er twee, gekocht voor 25 gulden, voor de jongere hier. Daar betaalden we vroeger mee😉

Maar als ze Vd beurs afwillen mogen ze die van mij gratis hebben.

14-10-2023 09:33

mvdk +43834 moderator

Ik had ze ooit voor 2,50 gekocht😊

14-10-2023 08:34

Terugnaardemeer +10644

Wanneer was ooit, want de allerlaagste koers ooit was 3,17 Euro. Onwaarschijnlijk dus dat je 2,50 betaald zou hebben.

14-10-2023 10:06

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25321

Hij heeft ze gekocht op een rommelmarkt

14-10-2023 10:16

Georginho14 +1294

Ja op straat.

14-10-2023 11:02

mvdk +43834 moderator

Dan kloppen die gegevens niet. Ik weet 100% zeker dat een aandeel toen 2,50 was. Helaas kan ik hier geen screenshots posten👍

Het is inmiddels zo'n 20 jaar geleden, maar juist doordat de prijs destijds zo laag was vergeet ik het niet meer. Heb ze met een mooie winst 6 jaar geleden verkocht👍

De goede oude tijd dat ik alles nog via teletekst bijhield.

14-10-2023 11:55

Terugnaardemeer +10644

Mwao mijn gegevens kloppen wel. Deze cijfers komen van de beurs zelf.

De koers heeft een korte periode rond 3,50 gestaan. Waarschijnlijklijk vergis je je daarin. Op 11 maart 2003 was de laagste koers 3,17. Die dag opende de koers op 3,27 daalde tot 3,17 euro en steeg tot maximaal 3,68 euro met bijna zevenduizend aandelen die verkocht/gekocht werden.

14-10-2023 12:31

LukaLitmanen +81980

Mag je al op een aandeelhoudersvergadering komen als je één aandeel hebt dan?

14-10-2023 08:03

Aurelius1 +19703

Wat loopt Slop nou te bazelen. Het geld van de beurs is allang op. Het was al op onder Van Basten. Naar de beurs gaan als club is volkomen zinloos omdat al het geld in de voetballerij verdampt, en je zit tot in de eeuwigheid vast aan het betalen van dividend. De voorsprong die Ajax heeft ten aanzien van PSV en Feyenoord is gebaseerd op omzet, niet op de eenmalige beursgang. Met het bedrag dat de beursgang destijds opleverde, 100 miljoen ofzo, kun je nu hooguit één Antony kopen. Smeer je het bedrag uit over 25 jaar, dan blijft er niks per jaar van over. Het is volkomen zinloos, maar iedereen zit in de media een fantastisch verhaal over zichzelf te houden. En de meeste bedrijven trappen erin, ze denken: ja, die Slop heeft er verstand van, die Eringa heeft toch maar bij Ajax gewerkt, die moeten we hebben. Terwijl ze er beiden een totale puinhoop van hebben gemaakt en een spoor van destructie trekken.

14-10-2023 07:54

Capocapo +12001

Heerlijk gelul 😂😂😂
Wie zegt dat Ajax dit geld allemaal heeft gebruikt voor transfers? Die 50 miljoen eigen vermogen, die is er. De toekomst kunnen we verbouwen uit eigen vermogen, dus met 0 rente. Vervolgens kan Ajax dat geleidelijk weer aanvullen, zonde rente te betalen

14-10-2023 08:11

Aurelius1 +19703

Die 50 miljoen is allang verdampt en uitgegeven. Slot doet net alsof er een aparte kluis ligt waarin de 50 miljoen van de beurs nog zit. Dat geld is allang uitgegeven en door zeewater weggespoeld. Dat er nog eigen vermogen zit is omdat er daarna nog spelers verkocht zijn.

Slop is een simpele boekhouder. Die moet zich bezighouden met het verzamelen van kassabonnetjes voor de administratie, heeft totaal geen verstand van bedrijfsvoering.

14-10-2023 08:36

Capocapo +12001

Jij wel gelukkig, mba op zak?
Dat die 50 miljoen verdampt is door onkunde, is niet de schuld van een financiële man, maar van degene die het ‘beleid’ maakt. Slop heeft er enkel voor gezocht dat die 50 miljoen beschikbaar kwam

14-10-2023 08:43

profoff +8365

Ja leuk, maar zonder die beursgang en met dezelfde uitgaven had er nu 50 miljoen minder op de rekening gestaan.

14-10-2023 08:48

Capocapo +12001

Heel scherp van je! Dan hadden we misschien wel minder uitgegeven, omdat die buffer er niet was. Wellicht hadden we dan Ziyech, Tadic en blind niet gehaald?

14-10-2023 08:50

Aurelius1 +19703

Helemaal niet, je moet dat geld uitsmeren over ontelbare jaren, en dan blijft er niets meer over van de beursgang. Het draait allemaal om de omzet en niet een eenmalige beursgang waarvan het geld bij één verkeerde aankoop al verdampt is en je vervolgens jarenlang vastzit aan dividend.

14-10-2023 08:54

Aurelius1 +19703

Ajax bestaat nog wel enkele duizenden jaren, misschien wel een miljoen jaar. Om de paar jaar wordt dividend uitgekeerd. Reken maar uit met wat voor een berg kosten Slop Ajax heeft opgezadeld. Honderden en honderden miljoenen euro's. En dat is precies de reden dat Slop nooit een hogere functie heeft gekregen dan het verzamelen van kassabonnetjes, tot zijn grote frustratie.

Naar de beurs gaan is enkel een goed idee voor bedrijven die snel een groot marktaandeel moeten verkrijgen in een bepaalde markt. In de voetballerij gelden andere regels en is het volstrekt zinloos, zelfs nadelig.

14-10-2023 09:49

Odysseus +14252

Aurelius doet ze graag voor als iemand die overal veel verstand van heeft, terwijl het duidelijk te zien is dat hij eigen verzonnen wijsheden uitkraamt. Vermakelijk meestal, irritant en stuitend soms.

14-10-2023 12:40

Capocapo +12001

Zou de omschrijving op z’n tinder profiel kunnen zijn

14-10-2023 12:45

Aurelius1 +19703

Een boekhouder is geen bedrijfsleider. Het is gewoon een waardeloos slecht idee geweest, en het logische en praktische argument is hierboven gegeven. Tot aan het einde van het universum dient Ajax dividend af te tikken. Mensen die nog nooit een bedrijf hebben geleid en hooguit een administratieve opleiding hebben, denken dat Slop gelijk heeft, omdat ze kortzichtig aan 50 miljoen denken. 50 miljoen die overigens niet meer bestaat. Verdampt, zoals alles in de voetballerij verdampt.

Slop wilde bij Ajax zoveel meer dan enkel boekhouder zijn. Cruijff kwam langs en zei: jij blijft op je post zitten, verzamel de kassabonnetjes. Deze uitspraken bewijzen waarom hij niet meer werd dan hij was. En zelfs daar was hij niet goed genoeg voor, want hij heeft er een desastreuze puinzooi van gemaakt, waarbij Ajax bijna failliet raakte.

14-10-2023 12:57

Capocapo +12001

Goes verhaal van onze 'financieel expert'. Jij gaat er ook van uit day Slop dielt Alleen bepaald heeft?

14-10-2023 13:06

Aurelius1 +19703

Hij wil graag de verantwoordelijkheid van de beursgang naar zich toetrekken en flaneert ermee alsof het een goed idee was. Het universum bestaat nog 100 triljoen jaar en sinds 2010/2011 heeft Ajax drie keer dividend uitgekeerd. Om de drie jaar dus. Ajax gaat dus nog 30 triljoen keer dividend uitkeren. Daar staat dan een schamele 100 miljoen beursgang tegenover. Geld waar je als voetbalclub niks mee kunt. Je kunt geen groter marktaandeel bereiken, het wordt allemaal in de bodempoze put gegooid die spelers heet (en zo is het ook gegaan, totdat het geld onder Van Basten op was). Een waardeloos idee van een boekhouder die dacht dat ie ook verstand van bedrijfsvoering had.

14-10-2023 13:13

Capocapo +12001

Hij heeft het uitgevoerd, dus hij mag trots zijn. Maar nogmaals, zonder samenspraak had het niet gegaan.

14-10-2023 14:01

Aurelius1 +19703

Hou maar op, want je zit echt alleen maar onzin te lullen. Werkelijk nergens op gebaseerd, een mening om een mening, je weet helemaal niet waar je het over hebt. Dit is allang onderzocht door de commissie Coronel en die kwam tot dezelfde bevindingen:

'Ajax moet van de beurs'. Dat vindt de commissie die onder leiding van voorzitter Uri Coronel een rapport heeft geschreven over tien jaar beleid bij Ajax.

De commissie adviseert te onderzoeken op welke wijze de beursnotering van Ajax beëindigd kan worden. Deze zou Ajax, behoudens een eenmalige financiële injectie, weinig geldelijke winst hebben opgeleverd.

Slop is een kwakzalver eerste klas. Hij nam al een zeer slechte beslissing door naar de beurs te gaan, waardoor Ajax tot in de eeuwigheid vastzit aan dividend die de opgehaalde schamele 54 miljoen euro bij de beursgang ver zal overtreffen, en vervolgens raakte Ajax onder zijn financiële leiding bijna failliet.

15-10-2023 05:19

Capocapo +12001

Dat vindt een commissie ja, maar dat was de discussie niet. Aangezien je het niet meer weet kom je hiermee.

Fijne zondag

15-10-2023 08:27

Aurelius1 +19703

Ah oké. De commissie die daar maanden onderzoek naar deed en onder meer bevestigt wat ik ook schreef is maar een commissie vergeleken met de mening van Capocapo. Jij ook fijne zondag.

15-10-2023 10:35

waayop +876

Ajax heeft al jaren geen dividend uitgekeerd daarnaast ziet de vereniging (73%) altijd af van het dividend.

14-10-2023 10:55

Odysseus +14252

Een CFO doet wel iets meer dan kassabonnen verzamelen.

14-10-2023 12:42

Dolblij +45019

Een aandeel Ajax is liefhebberij. De ipo koers van toen is hoger dan de koers vandaag. Dividendje voor het laatst uitgekeerd in 2019. Levert de houder dus financieel niets op. Met de stijgende rente dus zelfs beter 10,65 euro op een spaarrekening te zetten dan een aandeel te kopen, lange termijn. Mocht de vereniging besluiten tot een verdere uitgifte, verwateren je aandelen, waartegen je je enkel kunt beschermen door gebruik te maken van de regeling er een x aantal tegen een voordelige koers te kopen (biedt de emitterende partij de houders altijd aan om ze voor verwatering te compenseren) . En dan heb je uiteindelijk nog meer aandelen waarvan je je afvraagt wat je er mee moet. De vraag is of er zoveel liefhebbers zijn. Ik vrees van niet.

14-10-2023 07:50

roodwit007 +14204

toen je de poeplap nog kon trekken had je ze van de beurs kunnen halen de tijd was rijp , geef ons de club terug en schop er een paar er uit

14-10-2023 07:24

kelvin_de_jong +1251

Voor een halve Antony al deze ellende. Nu kan er nooit meer een sjeik instappen. Of zeg John de Mol die er dan even 250 mln inpompt. Zo zonde.

14-10-2023 07:02

ajaxminimax +5435

Ik hoef bij Ajax ook absoluut geen Sjeik te hebben...

14-10-2023 07:39

Ewald +6710

Precies. Van de beurs naar een sjeik en Ajax zakt nog verder in de stront

14-10-2023 07:58

Terugnaardemeer +10644

In theorie heeft Slop gelijk dat het een mooie en goedkope manier is geweest om extra werkkapitaal te krijgen. In de praktijk is dat extra geld echter verloren gegaan aan domme geldverspillende projecten zoals de voetbalscholen in het buitenland en de Ajaxwinkel bij het Rembrandtplein. Al die geldverspilling was niet gebeurd als het geld niet aanwezig was geweest. Achteraf was het dus beter geweest als Ajax nu nog 100 procent in handen van de vereniging was geweest.

14-10-2023 02:10

Oeroeboeroe +18342

Wat is dat nou weer voor kromme redenatie? Doe me een lol, geef mij de helft van je salaris, want je geeft het toch uit aan wat stompzinnige dingen. Dus als je de helft van je salaris niet hebt, kun je het ook niet uitgeven. Echt hè... dat heeft veel meer met bestuurlijk inzicht te maken, dan met het hebben van geld.

14-10-2023 02:26

Terugnaardemeer +10644

Oeroeboeroe, aka uilskuiken, heb jij bewust de jaren na de beursgang meegemaakt? Juist vanwege teveel geld tot hun beschikking zijn enorme bestuurlijke fouten gemaakt.

14-10-2023 09:22

Terugnaardemeer +10644

Daniel, eens dat de fouten kwamen door te veel geld. En teveel geld kwam door de beursgang.

Bij het Bosman Arrest ging het puur om transfersommen na afloop van een contract. Geen idee hoe het nu zou zijn zonder het Bosman Arrest. Maar dat ging niet om hele hoge bedragen.

14-10-2023 10:41

Oeroeboeroe +18342

Ik verlaag me niet tot jouw niveau en zal je daarom geen tweecellige noemen. Die bestuurlijke fouten hadden evengoed gemaakt, alleen door het hebben van meer middelen wordt dat steeds duidelijker. Dat zie je ook aan van der Sar, meelopen met iemand kan nog, maar naarmate de club groter wordt, wordt er meer bestuurlijke kwaliteit verwacht. En die is er niet. En dus worden er steeds meer fouten gemaakt. Jij wil er een kip-ei verhaal van maken, maar de bestuurlijke onbenul was er het eerste. Moet ik je mijn IBAN geven, zodat je de helft van je salaris kunt overmaken? 😜

14-10-2023 10:58

Terugnaardemeer +10644

Dit is een interessante ontwikkeling. Ajax kan voor 90 miljoen aan nieuw kapitaal aan de NV toevoegen door nieuwe aandelen uit te geven. Het geld voor die aandelen komt dan ter beschikking van de NV zonder dat het bezit per aandeel verandert. Enige is dat het percentage van 73 procent van de vereniging dan lager komt te liggen. Ter indicatie voor 90 miljoen nieuw kapitaal bij een aandelen koers van 15 euro per aandeel zakt het bezit van de vereniging van 73 naar 55 procent. Voor de duidelijkheid dit levert de vereniging geen geld op. Alleen de NV krijgt extra kapitaal.

Het gevaar is dat het aandeel van de vereniging veel dichter bij de 50 % komt te liggen. Een tweede vergelijkbare ronde is niet mogelijk zonder onder de 50 % te komen en daarmee raakt de vereniging de zeggenschap over de NV kwijt.

Maar interessanter zou het zetten van deze stap zijn. Het is vergelijkbaar met de grondverkoop bij PSV. Namelijk dat het een aantrekkelijke mogelijkheid is die je toch alleen doet als het echt niet anders kan.



Rekenvoorbeeld:

Stel waarde van Ajax is 270 miljoen bij 18 miljoen aandelen a 15 euro per aandeel. De vereniging heeft daarbij 73 procent = 13,14 miljoen aandelen.

6 miljoen extra aandelen a 15 euro levert 90 miljoen nieuw geld op. Dat brengt het aantal aandelen op 24 miljoen aandelen. De vereniging heeft dan 54,8 procent.

14-10-2023 01:53

Oeroeboeroe +18342

De koers is nu iets meer dan een tientje. Welke idioot gaat er dan 15 voor geven, als je ook al weet dat de koers nog verder zal dalen. Je hele berekening is gebaseerd of drijfzand. Hoe kom je bijvoorbeeld aan die waarde van 270 miljoen. Het eigen vermogen is 236 en dat is al hoog. "Stel" is geen fundering voor zulke berekeningen.

14-10-2023 02:45

Terugnaardemeer +10644

Uil, heel Ajax NV is 18,33 miljoen aandelen. Denk jij dat je met de huidige koers het hele economisch eigendom van Ajax kan kopen voor 196,22 miljoen? De koers van het aandeel is te laag.

Het eigen vermogen is bij 236 miljoen al 12,88 euro per aandeel. Terwijl in het eigen vermogen allerlei overwaarde niet eens meegenomen is. Zo is de waarde van de jeugdopleiding niet opgenomen in het eigen vermogen. Ook de waarde van de merknaam Ajax en de waarde van de marktpositie zie je niet terug in het eigen vermogen.

Indien nu een miljardair Ajax zou kopen voor 300 miljoen zou je dat belachelijk weinig vinden. Maar een waarde van 15 euro per aandeel (totaal 275 miljoen euro) vind je onrealistisch hoog?

14-10-2023 09:59

Oeroeboeroe +18342

Jij haalt intrinsieke waarde en beurswaarde door elkaar, daar gaat het al fout. In de beurswasrde zit verwachtingswaarde, die heb je niet met intrinsieke waarde.

14-10-2023 11:02

roodwit007 +14204

Nooit je club uitleveren never NOOIT !!!

14-10-2023 07:26

JanBiesbos +29042

Kapitaal? Ajax verdient niks meer aan de beurs een aandeel gaat hooguit van ene naar andere aandeelhouder. Ze kunnen hooguit nieuwe aandelen uitgeven maar dan zakt de prijs.

14-10-2023 00:17

Michael25 +822

Het gaat natuurlijk om de mogelijkheden die je kunt benutten door nieuwe aandelen uit te geven. Je verdient er niks aan, maar het is een prettige positie om eventueel geld op te kunnen halen.

14-10-2023 00:32

profoff +8365

Dat is precies wat hij zegt

14-10-2023 00:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.