NRC: 'KPMG sprak belangrijke betrokkenen niet in onderzoek naar beleid Mislintat'

door Jesse ter Haar 258

Bron NRC

NRC: 'KPMG sprak belangrijke betrokkenen niet in onderzoek naar beleid Mislintat'

door Jesse ter Haar 258

Bron NRC

Laatst geüpdatet

KPMG, het onderzoeksbureau dat namens Ajax onderzoek deed naar het door Sven Mislintat gevoerde beleid bij de club, heeft belangrijke betrokkenen niet gesproken, zo weet de NRC. De transfers van Borna Sosa, Chuba Akpom en Gastón Ávila zouden zijn onderzocht, maar daarbij zijn verschillende partijen niet gehoord.

De uitkomsten én conclusies van het onderzoeksrapport werden door Ajax naar buiten gebracht, maar de gegeven informatie riep minstens evenveel vragen als antwoorden op. Hierom zocht de NRC contact met 'clubbestuurders en zaakwaarnemers'. Men ontdekte dat er geen contact is geprobeerd te leggen met het zaakwaarnemerskantoor dat Sosa vertegenwoordigde alvorens hij de switch maakte naar AKA Global - zakenrelatie van Mislintat.

Verder valt te lezen dat zaakwaarnemer Steinar Dietz, de man die samen met een Argentijnse partner verantwoordelijk was voor de transfer ter waarde van 12,5 miljoen euro van Ávila van Royal Antwerp naar Ajax, eveneens niet werd benaderd. Dietz vindt daar het zijne van. 'Ik had me kunnen voorstellen dat ze mij hadden gebeld voor mijn ervaringen met Sven. Die waren goed en verliepen normaal.'

De derde transfer, die van Akpom, lijkt ook onvoldoende onderzocht. Dit heeft alles te maken met de onwil van Middlesbrough om mee te werken aan het onderzoek over de transfer van 12,3 miljoen euro. 'Een ingewijde bij Ajax zegt dat de club wel is benaderd voor een toelichting, maar dat Middlesbrough niet meewerkte', valt te lezen.

Rapport KPMG

Al met al constateert Marcel Pheijffer - hoogleraar accountancy aan Nyenrode Business Universiteit en Universiteit Leiden - dat hij weinig met de uitkomsten van het onderzoek kan. 'Het blijft volstrekt onduidelijk wie gehoord is en op basis van welke informatie het rapport tot stand is gekomen.' Eerder liet ook De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) zich kritisch uit over het geheel aan informatie vanuit Amsterdam. 'De conclusies slaan als een tang op een varken. De eerste de beste stagiair zou het er nog beter van af brengen', oordeelde Gerben Everts - directeur van de VEB.

Lees meer over:
Plaats reactie

Siemjo +7982

Hoe betrouwbaar is KPMG nog als de Nederlandse tak onder verscherpte toezicht komt te staan van AFM en een boete heeft gekregen voor vermeende fraude van 25 miljoen dollar.

10-04-2024 18:17

AjaxDUde123hk +597

examen fraude even kijken of hun RVC ook met zo uitpraak komen de directeuren te gaan shorsen en ontslaan!

11-04-2024 10:22

JanTa +15870

Dat rapport of....., waar het nog voor doorgaat word met de dag lachwekkende.

10-04-2024 16:48

Gonzalez75 +5909

Ik noem dit dus ook geen volledig diepgaand onderzoek. Eigenlijk is er geschreven naar een uitkomst waarbij diverse bestuurders eigenlijk buiten schot worden gehouden terwijl er bij stonden en er naar keken. Ze grepen niet in.

10-04-2024 13:33

Oeroeboeroe +18589

Gelukkig ligt er helemaal geen lijntje tussen de RvC van Ajax en KPMG... Oh wacht... 🤫

10-04-2024 13:32

cabenb +1604

Waarom ben ik niet verrast? 😂

De arrogante RvC kan zich kennelijk niet voorstellen dat dit toneelstukje (lees een-tweetje met KPMG) doorzien wordt voor wat het is: Een poging om zichzelf te vrijwaren van aansprakelijkheid. 🤮

⭐️⭐️⭐️

10-04-2024 13:30

johanisajax +8844

weer geld weggegooid door de rvc, gemiddelde as'er zou een beter beleid voeren - weg met die lui

10-04-2024 10:12

Steeph +3871

Ajax Showtime: "Mislintat heeft online trollenleger ingeschakeld om online reputatie op te krikken"

10-04-2024 09:41

Sven Heida +1384

Steeph , Je hebt een woord verkeerd , Mislintat behoord Kroes te zijn . Dat veb Mannetje Gerben Everts is al zo,n walgelijk voorbeeld .

10-04-2024 09:47

musicradio +3893

die everts heeft zelf ook het nodige uitgevreten oa in 2023 maar dat is met de mantel der liefde bedekt

10-04-2024 10:18

Opnaarde4eSter +1605

Lees vandaag de column van Henk Spaan in Het Parool.
Die Mosman is een bron van ellende in de RvC

10-04-2024 09:36

Breuk +25561

Ja want alles wat Spaan zegt is waar.

10-04-2024 13:07

Sjaakvaak +26610

NRC: "Wij krijgen informatie gelekt door Kroes en daarom doen wij er alles aan om hem in het zadel te helpen."

10-04-2024 09:32

Hans Verhagen +14230

Kroes kende de inhoud van dit rapport dat vooral de RvC moet beschermen in opdracht van die zelfde RvC. Kroes wilde de boel in eigen bewoording benoemen en dat lag niet in de lijn van Van Praag omdat dit de RvC en de afgetreden Eringa zou beschadigen. Dus werden de aandelen van Kroes aangegrepen hem te lozen. Eind vorig jaar zat kroes nog bij AZ en zijn van Praag en van Gaal gaan praten om Kroes eerder naar Ajax te krijgen. De aanwezigheid van Van Praag is destijds afgeraden omdat van Praag helemaal niet goed ligt in de gelederen van AZ. Nu kan het maar zo zijn dat hij er bewust bij was. Afijn het lukte niet om Kroes eerder naar Ajax te halen en dat was mooi want dan had de RvC mooi de tijd om dit flutrapport als verzachtend te presenteren. Ik denk dat Kroes bij aankomst direct heeft gezegd dat hij zijn eigen conclusie zou doorvoeren en deze conclusie is de enige juiste. Er zijn zoveel fouten gemaakt door de RvC dat het Bayer Munchen van Nederland is verworden tot de subtop en dreigt in de in de middenmoot te geraken. Geen enkele Ajacied moet dit willen en dus hebben we iemand nodig die op en top supporter is en verstand van zaken heeft die het VOETBAL dienen en niet de persoon die aan hoogmoed waanzin lijdt. Die aandelen die Kroes heeft gekocht dat is niet handig. Geld hieruit verkregen en de aandelen omzetten in geld en geven aan een goed doel plus de helft van dat bedrag uit eigen zak als boetedoening en dan kan Kroes wat mij betreft doen wat hij wilde doen. Zijn Ajaxhart uitdragen en dat we weer bovenjan komen.

10-04-2024 09:22

eenAjaxfan +20426

Of het met Kroes beter gaat moeten we nog steeds afwachten, maar ik ben het met je eens dat we verder moeten met die man. Nu weer op zoek naar een nieuwe AD geeft alleen maar weer meer vertraging in de wederopbouw.
Dan speel je de concurrentie alleen nog maar meer in de kaart.
We hadden dit zoveel mogelijk intern moeten oplossen. Dat is de grote fout die Van Praag gemaakt heeft en dat reken ik hem zwaar aan. Daar zal ie niet wakker van liggen, maar ik hoop dat Ajacieden met meer invloed hem daar wel op aanspreken en dat dat zijn gevolgen voor hem heeft.

10-04-2024 10:13

4EVERAJAX +8457

Mislintat heeft nauwe banden met Kpmg

10-04-2024 08:52

AFCA020! +6145

Degene die al 2 jaar faalt, verantwoordelijk is voor de aanstelling Hendriks en een grote vinger in de pap had bij de aanstelling Mislintat, mevrouw Mosman, die heeft zeker hele nauwe banden met kpmg

10-04-2024 09:15

4EVERAJAX +8457

Daar zeg je wat inderdaad! Oef.

10-04-2024 21:24

Redrum +96371

Misschien is de simpele conclusie dat iedereen doet wat hem of haar het beste uitkomt. Dit geldt voor Kroes, dit geldt voor de leden van de RvC, dit geldt voor KPMG en dit geldt ook voor de ratten van het NRC. Iedereen heeft een eigen agenda. Je kan het rapport nutteloos noemen, maar dan kan je niet vervolgens de mening van een willekeurige journalist wel voor waarheid aannemen. Het NRC is die krant die allemaal anonieme bronnen had gesproken over Overmars en een heel rapport had over al het grensoverschrijdende gedrag bij Ajax, maar die tot op de dag van vandaag hun eigen rapport niet openbaar hebben gemaakt. Opvallend dat juist die er weer als de kippen bij zijn om dit officiële rapport van KPMG te veroordelen.

10-04-2024 08:43

AFCA020! +6145

NRC verkondigt geen mening als waarheid, maar maakt een verhaal n.a.v. hun onderzoekje.

Al sta ik er inderdaad wel van te kijken dat zij zich nu (terecht) kritisch uiten. Zij lieten zich eerder door oa Lenderink, Mosman en Schlick voor het karretje spannen, rondom die opgeblazen Overmars zaak.
Anderzijds is het natuurlijk ook zo dat je met de beste wil van de wereld dit flut rapport niet kunt verdedigen.
Al doen ze nog hun best door van alle mensen die ze spraken alleen een positief iemand uit Duitsland te quoten

10-04-2024 09:20

Sjaakvaak +26610

Het betreft hier geen opiniestuk. Ze verkondigen dit als onderzoeksjournalistiek.

Hoe dan ook, zoals jullie allebei zeggen, het NRC laat zich graag voor het karretje spannen als dat hen het beste uitkomt. Daarom is ook deze berichtgeving van de NRC volledig onbetrouwbaar. Het lastige is, dat veel mensen dergelijke berichten als zoete koek slikken.

10-04-2024 09:35

Ans B +20047

Hoe kom jij nou aan die namen die jij noemt?
Alleen omdat het vrouwen zijn of heb je informatie die ik niet ken?
Nu lijkt het alsof je deze vrouwen benoemt als die anonieme vrouwen. Ik denk juist helermaal níet dat Overmars leidinggevende vrouwen heeft lastiggevallen, maar juist vrouwen die in een ondergeschikte positie zitten.
Dus nogmaals: waarom noem je deze vrouwen?
Het is regelrechte laster als je géén informatie hebt over wie lastig is gevallen c.q. wie informatie heeft doorgespeeld aan Ajax of wie dan ook.

10-04-2024 10:16

AFCA020! +6145

@Sjaak

Dat zeg ik idd dat ze dit verslaan n.a.v. hun eigen onderzoek.

Ik betwijfel idd ook hun intenties, te vaak is gebleken dat ze schrijven vanuit belangen. En dat geld niet alleen voor het NRC natuurlijk. Propaganda wordt door verschillende personen, middels verschillende media gedreven.

Daarom moet je in deze gigantische hooiberg altijd je eigen speld zoeken en je nooit vastpinnen op 1 medium. 9 van de 10 keer spint er namelijk iemand garen bij, de journalist krijgt de volgende keer een scoop en de informateur wordt uit de wind gehouden

10-04-2024 11:41

AFCA020! +6145

@ans

Ik zeg: onder andere. Er zijn er meerdere die hier werk van hebben gemaakt, ook mannen (snap niet waarom je het zelf in een gender discussie wilt gooien?).

Ik noem deze personen, en dat zou je zelf ook kunnen weten als je Ajax volgt, bronnen hebt, verschillende berichtgeving filtert (en dus niet blind De Telegraaf of NRC volgt), omdat blijkt, uit meerdere hoeken, dat zij alsmede een aantal andere, hier druk achter hebben gezet.

Maar goed dat is niet de discussie hier, want dat is al lang besproken en bekend. Het gaat nu om de rol van NRC

10-04-2024 11:45

AFCA020! +6145

@ans

Toevoegend: ik vind dit de zelfde irritante non-discussie als wanneer je bij Misehouy zegt dat je vaker dit handelen ziet bij dit soort spelers (vroegtijdig voor het grote geld gaan). Dat iedereen je dan een racist vindt omdat het een zwarte jongen betreft.

Maar toen ik het zei over Mink Peeters, viel niemand erover en werd het alleen maar beaamt.

Het gaat namelijk om het karakter, niet om hoe je eruitziet

Ik vind het juist racistisch dat mensen klaarblijkelijk in kleur kijken ipv naar de persoon.
Evenals dat ik het seksistisch vind dat jij niet naar de persoon kijkt maar naar het geslacht.

Het zal wel heel erg 2024 zijn, dat mensen alles op een kampen-, geslachten- of rassendiscussie willen gooien. Maar wees niet op je teentjes getrapt en kijk gewoon naar de persoon en beoordeel ze daarop.

Wat mij betreft wordt de nieuwe Algemeen Directeur een Lesbische zwarte moslim met 1 been, interesseert me geen fuck, als ze maar de beste is. En zo moet je ze ook beoordelen. Niet met zijde handschoentjes omdat het toevallig niet het gebruikelijke plaatje is

10-04-2024 11:53

Adam24 +39458

Wat hadden mensen dan verwacht? Dat het een soort interpol-achtige opsporing zou betreffen? Het is allemaal op basis van vrijwillige coöperatie. Natuurlijk komt daar niets schokkends uit. Ik snap alleen niet dat Kroes en consorten dit zo hoog hebben zitten. Ajax moet door, wat heeft het voor zin om achterom te kijken, en dan vooral naar individuen? De structuur bij Ajax heeft ervoor gezorgd dat we in een machtsvacuum zitten sinds het vertrek van Overmars. Daar moet je naar kijken. Niet of Avila nu 12 miljoen of 10 miljoen had moeten kosten, schiet je geen reet mee op.

10-04-2024 08:42

rood-wit-hart +2281

Ik lees hier veel dat de politie het had moeten onderzoeken. Alsof die de capaciteit hebben om lukraak diepgravende onderzoeken in te stellen. Zonder zeer concrete aanwijzingen gaan ze dat natuurlijk net zo min doen als dat ze onderzoek naar matchfixing hebben gedaan toen die joker in Eindhoven aangifte deed omdat Makkelie Ajax een pingel gaf tegen Utrecht in 2016..

10-04-2024 09:27

Sjaakvaak +26610

Inderdaad, focus je op de toekomst. Er wordt al veel te lang achterom gekeken. Eerst naar Overmars, toen/nu naar Mislintat en nu wederom naar Kroes. Sluit het af. Ga door. Het is niet zo moeilijk.

10-04-2024 09:36

Hans Verhagen +14230

Wat heeft het rapport gekost? Wie gaf opdracht? En had diegene die opdracht gaf een verleden bij het onderzoeksbureau?
Stop met deze onzinnige omhooggevallen bureaus die helemaal geen goed onderzoek mogen verrichten, maar gewoon in opdracht werken. Politie mag na aangifte een onderzoek instellen en iedereen bevragen, maar zo'n eenzijdig onderzoek is gewoon gevaarlijk!
Schubart & Bezemer is ook zo'n voorbeeld in de zaak Overmars. Overmars is niet benadert en dit bureau had baad bij een uitkomst die hen uitkwam omdat ze workshops en voorlichting geven over grensoverschrijdend gedrag bij organisaties en bedrijven door het hele land!!!! Er kwam dus ook een flutrapport...heel vaag en vooral grensoverschrijdend.

10-04-2024 07:36

AFCAViper +4711

Realiseer je gewoon dat we 12.5 miljoen hebben betaald voor Avila. Dat vond ik nog het meest schokkende aan dit bericht.

10-04-2024 07:24

VichoWazig +3480

Er bestond geen rechtsgrond voor dit onderzoek, want Mislintat werd niet werkelijk verdacht van fraude oid. De politie stelt hier geen onderzoek in, het is slechts de club zelf. Medewerking aan het rapport gebeurt dus op vrijwillige basis. KPMG heeft hierdoor maar heel beperkt mandaat om informatie te vergaren.

Dan de genoemde voorbeelden. Die oud zaakwaarnemer van Sosa had je imo wel mogen interviewen. Tegelijkertijd ga je dan iemand ondervragen die niet bij de onderzochte transactie aanwezig was en bovendien misschien wrok koestert, omdat hun client ze een flinke som geld door de neus heeft geboord door net voor de transactie te wisselen van zaakwaarnemer. Niet een heel objectief beeld en zeker geen bron van feiten die na te lopen zijn.

Die meneer Dietz is lachwekkend. Die had blijkbaar graag even officieel aan KPMG gemeld dat hij Mislintat een vriendelijke man vond en dat het mooi weer was buiten.

Tot slot Middlesborough, die niet mee wilde werken. Dit zijn de beperkingen van het onderzoek wat ik eerder noemde. Er is geen rechtsgrond om informatie te moeten leveren, dus als Boro niet wil, houdt het op. Dan kun je boos worden op KPMG, maar die kunnen daar echt niets aan doen. Het was wel zo netjes geweest als de RvC in hun conclusie even had vermeld dat dit een beperking was bij het onderzoek. Tis nogal een significante namelijk.

Kortom, weer stemmingmakerij waar je geen zak aan hebt. Wanneer kappen we met elkaar zwart maken en gaan we op zoek naar een weg om samen weer een topclub van Ajax te maken?

10-04-2024 07:15

Noahdepoah2021 +4891

KPMG, laat me niet lachen. 1 partner komt dan mooie verhalen ophangen hoe goed ze wel niet zijn en integer en vervolgens komen er vijf net afgestudeerde broekies voor een godsvermogen wijs doen. Na twee jaar zeer slechte kwaliteit auditrapporten (stond de laatste keer zelfs nog een afdeling in genoemd die wij helemaal niet hebben) hebben we KPMG er vorig jaar uitgegooid. Heel herkenbaar dat je er niet veel mee kan.

10-04-2024 07:07

PetrusKeizer +10739

dus het gerucht, een week voordat RvC zn eigen conclusies rapporteerde, blijkt achteraf te kloppen: dit is gewoon een flutrapport.

10-04-2024 07:00

Hans Verhagen +14230

Mevr Mosman heeft er een puinzooi van gemaakt en toch blijven mensen vooral bezig met de aandelen van Kroes en steunen van Praag die het hele zooitje bij elkaar wil houden.

10-04-2024 06:58

RepoocElad +9980

Ik zou weleens een onderzoek willen zien naar Kroes, zijn vriendjes in de ledenraad, de VEB, zaakwaarnemers, en lijntjes naar journalisten. Zeer benieuwd naar wat er dan allemaal voor lijken uit de kast komen vallen. Maar ja, wie zou zo'n onderzoek in godsnaam moeten uitvoeren? Hadden we daar maar mensen voor in de maatschappij. Mensen die het wellicht als hun taak zien om het publiek te informeren, de verschillende kanten van zaken goed te belichten, in geschreven vorm bijvoorbeeld, misschien in een dagelijks gepubliceerde editie. Gewoon een ideetje, hoor, wie weet iets voor later.

10-04-2024 06:42

Koekie87 +21039

Tja die brief van gisteren over van Praag zegt me ook wel weer genoeg. Men vind dat Kroes excuses verdiend op basis van dat het een vriend van ze is, uit hetzelfde clubje komt en waarschijnelijk om zaken omdat hij op zaterdag met deze zogenaamde vrienden in een van de vertegenwoordigende zaterdag elftallen van Ajax speelt. Ik vind dat zelf nogal een ongezonde cultuur als men vrienden een hand boven het hoofd gaan houden ook al maakt iemand er een grote klerezooi van, deze mensen beseffen totaal niet dat Ajax een profesionele organisatie is waar dit soort dingen totaal niet in thuishoren. Waarschijnelijk word de plaatselijke amateurclub dan nog profesioneler geleid dan Ajax en mensen die met dit soort teksten proberen in te spelen op onderbuikgevoelens en noem het allemaal maar op moeten we wat mij betreft al helemaal ver van de club vandaan houden.

10-04-2024 06:51

RepoocElad +9980

Die brief is niks meer dan een bekentenis van nepotisme. "Ons clubje is de baas. Kroes hoort bij ons clubje. Dus wij staan achter Kroes, ongeacht wat hij allemaal heeft uitgevreten."

En het hele idee achter die brief is enkel de druk opvoeren op de RvC. Die brief werd meteen doorgespeeld naar onder andere AS want de brief was "in handen van Ajax Showtime" zoals AS zelf schreef. Het is niks minder dan opzichtig politieke spelletjes spelen. Intussen gaat Ajax kapot. Ik snap niet dat AS zich hiervoor laat lenen. Schrijf er dan tenminste bij dat kamp Kroes die brief doelbewust met AS heeft gedeeld of hoe het dan precies gegaan is. Dat is wel belangrijke context.

10-04-2024 06:58

meerzicht +948

Welkomin de wereld die betaald voetbal heet

10-04-2024 07:00

Hans Verhagen +14230

Nou daar komt het rapport.
Eind 2023 heeft dhr Kroes aandelen gekocht. Op 15 maart is dhr Kroes in dienst getreden bij Ajax. 26 maart is er vanuit het bestuur navraag gedaan naar het bezit van aandelen en expliciet gevraagd over de datum van aanschaf. Deze zijn door een deskundig aandelen bureau afgegeven. 29 maart heeft dhr van Praag dhr Kroes gesommeerd zijn spullen neer te leggen en te vertrekken. Reden waren vermoedens van voorkennis handel in aandelen. Uit onderzoek is gebleken dat het bezit van aandelen van een onderneming waar je werkzaam bent in hogere functie niet erg handig is. Echter is niet voor 100% vast te stellen dat het hierbij gaat om handel met een winstoogmerk of handel uit betrokkenheid. Dhr Kroes is vermogend en het rendement wat behaald zou kunnen worden uit eventuele voorkennis is in verhouding met zijn vermogen nihil. Aannemelijker is dat dhr Kroes handelde uit betrokkenheid. Hetgeen dit gebeuren onderstreept is omdat dhr Kroes dit ook bij andere clubs heeft gedaan en aannemelijk is dat in de gedachtegang van dhr Kroes het geen kwaad kon. Dit heeft geleid tot roekeloos handelen en had alvorens hij bij Ajax kwam al ruim van tevoren onderzocht moeten worden. Dat dit niet is gebeurd valt de RvC zwaar te verwijten. Die zelfde RvC heeft onder dhr van Praag buitenproportioneel gehandeld door dhr Kroes op non actief te stellen en dit zonder instemming van alle leden van de RvC. In normale proporties had een goed gesprek en een boete volstaan. Zeker gezien het feit dat dhr van Praag zelf aandelen van Ajax bezit. Conclusie van dit rapport is dat er overhaast gehandeld is in een zaak waarvan de RvC verzuimd heeft hun huiswerk goed te doen. Was dit wel gebeurd dan was men wellicht nooit bij dhr Kroes uitgekomen. Het is daarom uiterst vreemd een week na aanstelling van dhr kroes wel onderzocht werd en dat er ook gelijk actie op uit is gezet.

10-04-2024 07:20

RepoocElad +9980

Hans, lees mijn post anders even opnieuw. Ik vroeg om een rapport naar de lijntjes tussen een hele hoop groepen die allemaal Kroes steunen omdat ik vermoed dat die groepen met zijn allen niet helemaal zuiver bezig zijn.

Daarnaast klopt jouw "rapport" van geen kant. Ik ga het niet allemaal weerleggen, want dat is hier al honderd keer gedaan door mij en anderen. Kroes kocht trouwens geen aandelen "eind 2023" maar op 26 juli 2023. Dus je rapport is een amateuristisch flutrapport. Wel bedankt voor de moeite verder!

10-04-2024 07:26

Hans Verhagen +14230

Ik rapporteer in de lijn van al die onderzoeksbureaus...sorry.. Er zit een hoog gehalte sarcasme in! Maar zeg maar wat jij erin wilt hebben dan regel ik dat wel!

10-04-2024 07:37

Oempaloempa +1482

RepoovElad
Als je gelijk wilt krijgen moet je niet zo arrogant uit de hoek komen en zeker geen rare, niet onderbouwde insinuaties doen m.b.t. de zuiverheid van handelen van Kroes ondersteunende groepen

10-04-2024 09:32

AlmightyAjax +5891

Wat Kroes allemaal heeft uitgevreten? 🤣Volgens mij zit je aan de drugs. Complot gekkie..

10-04-2024 14:30

Rst +5242

Net als de lijntjes van Steijn.

10-04-2024 08:19

Sjaakvaak +26610

Steijn en Kroes zitten in dezelfde clique. Het was ook Kroes die Steijn maar wat graag in dienst wilde houden, en dat destijds dan ook heeft gedaan.

10-04-2024 09:44

Indy2 +15262

Ik zou weleens een onderzoek willen zien naar RepoocElad, zijn vriendjes, familie en lijntjes naar journalisten. Zeer benieuwd naar wat er dan allemaal voor lijken uit de kast komen vallen. Maar ja, wie zou zo'n onderzoek in godsnaam moeten uitvoeren? Hadden we daar maar mensen voor in de maatschappij ....

10-04-2024 10:52

QueSera +1706

Spijker op zn kop

22-04-2024 15:53

Siemjo +7982

De RVC bepaalde met wie er gesproken mocht worden. Het hele rapport is voor de bühne. Er komt steeds meer duidelijkheid.

10-04-2024 06:24

Adam24 +39458

Dat staat er niet...

10-04-2024 07:19

Siemjo +7982

Klopt dat gaan ze jouw niet vertellen

10-04-2024 14:05

Koekie87 +21039

Ah joh de mensen die nu roepen dat het een flutrapport is of een rapport dat alleen maar bestaat uit twee A4-tjes hadden dat uiteraard niet geroepen als er uit dat rapport naar voren was gekomen dat Mislintat wel degelijk een oplichter en zwendelaar was. Want dan was het natuurlijk een prima rapport geweest wat lekker hun onderbuikgevoelens had bevestigd. Maar ik begrijp dat wel hoor als je constant net zoals Kroes hebt gedaan mensen zonder enige vorm van onderzoek andere de maat neemt door ze oplichters en zwendelaars te noemen dat zo een rapport je dan niet lekker zit. Zou namelijk ook nog eens zomaar kunnen betekenen dat Mislintat met dat rapport in de hand doodleuk een aanklacht indient tegen Kroes voor zaken zoals laster en smaad.

10-04-2024 05:53

KleineReus +6612

Ik stel voor een onderzoek naar het KPMG onderzoek te starten. Wellicht kunnen Pheijffer en Everts dat voor rekening nemen? Dan bespreken we dát onderzoek daarna wel weer.

10-04-2024 05:07

Ajaxfan31183 +16391

Dus het rapport is uit twee dikke duimen geschreven

10-04-2024 04:19

Paul van Dorst +1594

1) Een zaakwaarnemer die niet bij een transfer betrokken was, is geen ‘belangrijke betrokkene’.

2) Dat Middlesbrough niet mee wil werken, zegt niks over de kwaliteit van het onderzoek door KPMG.

3) De zaakwaarnemer van Avila, die zogenaamd belangrijk zou zijn, zegt inhoudelijk helemaal niets nieuws.

Kortom; tijd voor een onderzoek naar de werknemers van het NRC, want dit stuk stemmingmakerij blijkt geenszins gebaseerd op objectieve journalistiek.

10-04-2024 02:19

Dapperestrijders +4743

Dit lijkt mij een reactie van iemand regelrecht vanuit de RvC die zijn eigen belang probeert te redden. Naar mijn mening kan dat flut rapport regelrecht de papier versnipperaar in.

10-04-2024 04:33

Noahdepoah2021 +4891

U werkt bij KPMG?

10-04-2024 07:01

Paul van Dorst +1594

Nee ik ben de zaakwaarnemer van Alfred Schreuder.

Diegene die vorig jaar evident wél belangenverstrengeling had en zich hoogstwaarschijnlijk wél financieel verrijkt heeft toen hij meerdere functies vervulde binnen Ajax en er meer dan 100 miljoen is vergooid aan Bassey, Bergwijn, Sanchez, Wijndal, Grillich, Rulli en de toren van Pisa.

Zeven spelers die in geen enkel opzicht een deugdelijke vervanging waren van Mazraoui, Martinez, Alvarez, Antony, Haller, Tagliafico en Onana.

Resultaat; een gedemotiveerde (en reeds ongebalanceerde) selectie, veel ergernis en uiteindelijk geen enkele prijs en geen fatsoenlijk Europees voetbal.

Ik heb ook zeker het nodige aan te merken op Mislintat, maar de prutsers van vorig jaar hadden een veel betere basis om op voort te borduren en hebben derhalve in mijn optiek veel meer uit te leggen dan Mislintat, die eerst de laatste restjes kwaliteit zag vertrekken omdat er geen geld meer was en de salarishuishouding drastisch aangepast moest worden.

10-04-2024 08:30

Ajax14AMS +25205

Akpom 12,3 miljoen, Avila 12,5 miljoen...

Als je het zo terugleest is die oplichting toch overduidelijk? Onmogelijk dat iemand zo slecht in zijn werk is dat hij zulke bedragen neerlegt voor zulke matige spelers.

10-04-2024 00:14

Kryptonite +77100

En dit, mijne dames en heren, jongens en meisjes, noemen we cognitieve dissonantie.

10-04-2024 01:11

Paul van Dorst +1594

Niet de eerste keer dat Ajax14AMS denkt dat hoge transfersommen bewijs van fraude zijn.

Wellicht valt het kwartje nog een keer.

10-04-2024 02:05

Ajax14AMS +25205

Hoge transfersommen niet... Ik zal het je uitleggen, ik ga het simpel houden:

Hoge transfersommen voor waardeloze spelers uit je eigen netwerk die niet bij de club passen waarvoor je werkt, waar externe partijen al van weten wat je gaat bieden voor je het bod gedaan hebt, EN je dwingt een speler van zaakwaarnemer over te stappen naar je ex-zakenpartner omdat je anders de deal niet rond gaat maken...

Ja, dat klinkt als fraude.

10-04-2024 02:34

Koekie87 +21039

Dit valt onder natte vinger werk en aannames gebasseerd op onderbuikgevoelens.

10-04-2024 05:54

LukaLitmanen +82622

Waarom noem je Bergwijn 32 miljoen niet?

10-04-2024 07:00

Ajax14AMS +25205

"Hoge transfersommen voor waardeloze spelers uit je eigen netwerk die niet bij de club passen waarvoor je werkt, waar externe partijen al van weten wat je gaat bieden voor je het bod gedaan hebt, EN je dwingt een speler van zaakwaarnemer over te stappen naar je ex-zakenpartner omdat je anders de deal niet rond gaat maken..."

Bergwijn zijn situatie past al zeker bij drie dingen in dit verhaal niet. Hij past bij Ajax als type speler, externe partijen wisten niet over het bedrag voor het bod kwam en hij hoefde niet over te stappen naar een bevriende zaakwaarnemer omdat anders de deal geweigerd werd rond te maken.

Dat je kan zeggen dat we teveel hebben betaald voor iemand die de kar niet trekt en hij dus een miskoop is, is een heel andere stelling.

10-04-2024 08:17

Breuk +25561

Bergwijn is een psv countersspits en past niet bij Ajax.

10-04-2024 08:55

NIO +3143

Akpom is voor die 12 echt een koopje avila voor 12.5 niet maar niet echt raar wij haalden 5 jaar geleden onder Overmars lissandro maggalan die was toen 25 jaar oud en koste 9 miljoen. Avilla is 22 reken wat inflatie bij een dan zit je op 12 miljoen.. denk dat hij echt wel een goede kans maakt op een transfer en dus niet als maggalan oneindig verhuurd gaat worden

10-04-2024 01:50

Ajax14AMS +25205

Akpom had pas 1 goed seizoen gehad in zijn hele carriere en dat op maar het tweede niveau van Engeland. Had ook nog maar een contract voor een jaar. Was dus wel degelijk veels te veel geld, al helemaal voor een speler die totaal niet bij Ajax past.

Avila was een gestoorde aankoop en de manier waarop die aankoop tot stand kwam nog gestoorder. Hij schijnt niet eens echt geonderhandelt te hebben. Gewoon 12,5 miljoen pats boem. Dat verhaal van jou over inflatie slaat echt helemaal nergens op, sorry dat ik het zeg. Elke miljoen voor Avila is er een te veel.
Akpom idem dito.

10-04-2024 02:38

FransHoek +9000

Niet al te slimme opmerking want jij koppelt het aankoopbedrag aan de prestaties.. dan kun je de hele voetbalwereld wel verdacht vinden. 100 miljoen voor een matig presterende Antony?? En wat als ze uiteindelijk wel goed blijken te zijn en met winst doorverkoopt, dan zijn het zeker ineens koopjes?

10-04-2024 08:38

Ajax14AMS +25205

Jij trapt in die comment eronder die populair wilt doen, al weet hij dondersgoed wat ik bedoel... Ik zal het duidelijker voor je maken:

"Hoge transfersommen voor waardeloze spelers uit je eigen netwerk die niet bij de club passen waarvoor je werkt, waar externe partijen al van weten wat je gaat bieden voor je het bod gedaan hebt, EN je dwingt een speler van zaakwaarnemer over te stappen naar je ex-zakenpartner omdat je anders de deal niet rond gaat maken...

Ja, dat klinkt als fraude."

10-04-2024 08:41

FransHoek +9000

Ik heb het gelezen, maar dat overtuigd mij niet hoor. Hoe weet jij dit allemaal? Was jij bij deze transfer aanwezig? Dwingen van een speler....dit kan alleen de speler zelf weten. Tenzij jij het hem hebt gevraagd, kun je dit onmogelijk met zekerheid zeggen.

10-04-2024 08:45

Ajax14AMS +25205

Een zaakwaarnemer uit Engeland die er 0,0 baat bij heeft om te melden dat hij weet wat Mislintat ging bieden bracht dat naar buiten. Overmars bracht naar buiten dat Mislintst raar onderhandelde, hij legde die 12,5 miljoen gewoon pats boem neer. Sosa zei zelf dat hij moest overstappen omdat er anders geen deal gemaakt ging worden.

10-04-2024 15:06

Spielmacher +10863

Ik vraag me echt af waarom we als voetbalclub een persoon als Annette Mosman in onze RvC zouden willen. Geen verstand van de materie, geen interesse in de materie, geen binding met de club. Uiteraard wel een glanzend mooi CV in de corporate wereld, maar bij Ajax heeft dat mens echt helemaal niets te zoeken of te bieden.

09-04-2024 23:46

Cello +53065 moderator

@Spielmacher

Oordelen over RvC-leden doen we graag en ook vaak heel gemakkelijk. Ook in de RvC heeft elke commissaris zijn/haar eigen afgebakende gebiedje, waarop zij toezicht behoren uit te voeren. Al sla je me dood (niet doen overigens), maar buiten Danny Blind, die er zit wbt de voetbaltechnische zaken, weet ik niet precies hoe en wat de verdere verdeling van zaken is binnen die RvC. Zo zou ik dus niet durven zeggen waarop Mosman toezicht houdt binnen haar portefeuille. Zij hoeft dus ook helemaal niet overal verstand van te hebben, zolang ze maar wel verstand heeft van de dingen die binnen haar controlefunctie liggen. Binding met Ajax zou mooi meegenomen zijn, maar hoeft verder voor haar functioneren niet een belemmering te zijn. Ze hoeft ook vanuit haar taak Ajax niet te benaderen als voetbalclub, maar als bedrijf, als onderneming.

10-04-2024 00:00

DeKenner +9406

Goed dat je een nuance aanbrengt, maar dat gezegd hebbende mag ze van mij wel plaatsmaken.

10-04-2024 00:11

Dapperestrijders +4743

Corporate, of corrupte wereld?🤔

10-04-2024 04:37

Babangida83 +24011

Weet niet of iemand wel eens met de pers gewerkt heeft. Maar over het algemeen hebben die hun verhaal klaar en proberen dan nog wat quotes van belangrijke mensen in het verhaal toe te voegen ter validatie van hun eigen verhaal. Of de context nog klopt, is niet relevant.

Dit lijkt precies zo'n artikel te zijn, waarbij de aangehaalde voorbeelden niet erg sterk zijn. Eentje geeft bijvoorbeeld aan gewoon normaal gewerkt te hebben. Die van Nyenrode zegt eigenlijk enkel dat we weinig conclusies kunnen trekken zonder het rapport te hebben gezien, maar dan met een negatieve ondertoon. Duidelijk stemmingmakerij.

09-04-2024 23:38

Paulien.G +10

Is er überhaupt wel een of ander ondezoek geweest?
Ik vraag me af of iedereen daar wel echt 1000%, Ajax weer omhoog wil stuwen.
Want alles wat er nu gebeurt is niet erg positief.
Dit help Ajax alleen maar meer de afgrond in.
Onze mooie club.

09-04-2024 23:21

TeringHenkie +28841

Ach die deugers van het NRC zijn er ook weer!

09-04-2024 23:21

Robertini +40135

Bijzonder verhaal weer...

09-04-2024 23:15

JoeBlow +8254

Breaking News: KPMG praat niet met Steinar Dietz, de zaakwaarnemer die volgens eigen zeggen precies hetzelfde zou hebben gezegd als KPMG in het rapport heeft geconcludeerd.

Wat een grof schandaal!

09-04-2024 23:04

Flaco +19597

Iedere Jan Doedel mag tegenwoordig een mening over Ajax geven en die wordt dan ook meteen geplaatst op AS. En ja, dat geldt ook voor de mijne.

09-04-2024 23:01

vandenhaas4 +15164

https://www.ajaxshowtime.com/opinie/flaco-kritisch-op-redactie-as

09-04-2024 23:05

JoeBlow +8254

Ik trapte er met beide voeten in 🤣

09-04-2024 23:08

JanBiesbos +29458

Hahsha en toch allemaal hun gelijk willen halen in de media ze staan zelf voor lul

09-04-2024 23:00

JoeBlow +8254

Ach ja. Als de uitkomst van het onderzoek niet strookt met wat je al een maand of 9 elke dag roept, dan ondermijn je de geloofwaardigheid van het rapport gewoon.

09-04-2024 22:58

JanBiesbos +29458

Nou dat dus

09-04-2024 23:01

Cello +53065 moderator

Iedereen, die in de media 'zijn of haar plasje' hierover doet mbt het KPMG rapport, maar tegelijk ook zeggen dat ze te weinig info vanuit Ajax over dat rapport hebben ontvangen danwel gelezen.......lijken imo te reageren vanuit een vooringenomenheid dat Mislintat hoe dan ook fout was èn dat het rapport alleen maar waardevol zou kunnen zijn als zij in hun vooringenomenheid bevestigd zouden zijn geworden.

Je ziet het hieronder ook in de reacties. Het is een flutrapport, want het rapport bevestigt de lezer niet in wat ie had verwacht te zullen lezen.

Ik lees hierboven, dat er vraagtekens zijn, waarom het oude zaakwaarnemers-kantoor van Sosa niet benaderd zou zijn. Tsja.... als de nieuwe zaakwaarnemers, AKA Global dus, uiteindelijk de transfer doet...wat moet je dan aan die oude zaakwaarnemers gaan vragen, die er verder niet bij betrokken zijn??.
Dat een club als Middlesborough schijnbaar niet wilde meewerken, wie moet je daarover aanvallen van de betrokkenen van dat rapport?. Dat een buitenlandse club niet wil meewerken betekent nog steeds niet dat er wat verborgen wordt (al kan het natuurlijk wel) en al helemaal niet dat je dan binne het rapport daaruit een conclusie dan maar moet trekken dat in dit geval Mislintat iets onoorbaars heeft gedaan.
En dan Dietz, die samen met zijn Argentijnse partner betrokken was bij de Avila deal, die is niet gehoord door onderzoekers. Er valt niet te lezen, dat zij misschien wel die Aegentijn gesproken hebben. Ook kan je er niet uit opmaken, dat wellicht uit 'de stukken mbt die transfer' al gebleken was dat die normaal verlopen waren en derhalve een gesprek niet meer nodig.

Kijk.... ik ben reuze blij dat Mislintat niet meer bij Ajax werkt, want wat hij aangekocht heeft, dat is gewoon Ajax onwaardig. Maar als blijkt, dat los van dat (waardeloze aankopen), hij redelijk normaal zijn werk heeft gedaan volgens gangbare regels en dat er wbt de feiten niets aangetoond kan worden wbt belangenverstregeling en al helemaal niet wbt zelfverrijking (daar ging het onderzoek over en niet over iets anders) dan zullen we dat moeten accepteren. Het gaat om de feiten. Als die feiten niet aangetoond kunnen worden........ dan is het klaar. Want of de aanstellingsprocedure bij Mislintat goed is gegaan, daarbij intern bij Ajax fouten zijn gemaakt etc, etc... dat is niet waar het onderzoek over ging.

09-04-2024 22:58

TweeBenig2 +16441

En zo is het.

09-04-2024 22:59

JoeBlow +8254

Er is zelfs een mooi woord voor in de psychologie: confirmation bias.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bevestigingsvooroordeel

09-04-2024 23:12

trodat4030 +97498

Rond de Akpom transfer hingen in de zomer al geruchten dat die niet goed was verlopen. De zaakwaarnemer zou al hebben geweten dat het bod dat Mislintat had uitgebracht nog best verhoogd zou kunnen worden als Borough niet akkoord zou zijn gegaan (en dat was al meer dan de beoogde vraagprijs meen ik), die heeft het vervolgens op een akkoordje gegooid met die club, hij zou namens hen er het meest uit peuren en het verschil tussen dat tussentijdse bod en het eindbedrag zouden club en zaakwaarnemer hebben gedeeld. Als dat gerucht klopt, snap ik heel goed dat zij niet wilden meewerken....

Als de Argentijnse partner van Dietz zou zijn benaderd, zou Dietz dat vast wel geweten hebben, dat lijkt me zoeken naar een strohalm om maar niet aan het rapport te twijfelen van jouw zijde.

Overmars viel bijna stijl achterover van het feit dat Ajax uberhaupt Avila wilde, laat staan het krankzinnige bedrag dat is betaald. En ook werd de man als linksback aangetrokken en gaf hij al voor het eind vd transfermarkt aan geen linksback te willen spelen (en daarom moest ook nog even 8 milj voor Sosa naar Duitsland gestuurd worden op de laatste dag)... Je mag er toch vanuit gaan dat een TD iig aan de spéler aangeeft in welke rol jij hem ziet in jouw grote plaatje vd selectie... En er zijn meer van dergelijke verhalen, Forbs wist niet dat hij zich zou moeten laten omvormen tot rechtsbuiten en Mikautadze blééf volhouden dat hij een spits was en geen linksbuiten/rechtsbuiten/10 waar hij volgens Sven ook príma kon spelen.... Die vent heeft met de helft van zijn aankopen volgens mij geen woord gewisseld voor hij begon te strooien met heel veel knaken..

Ego: het kan ook gewoon een flutrapport zijn omdat het domweg een flutrapport is.

09-04-2024 23:17

Cello +53065 moderator

@trodat4030

Wat betreft het Akpom verhaal zeg je het zelf al....er waren geruchten. Maar op basis van geruchten kan je niet oordelen. Op basis van het niet willen meewerken van een buitenlandse club kan je ook geen oordeel op maken in de trant van dat er dan verkeerd gehandeld is. Je zult toch echt met een feit moeten komen voor dat. Dast dan gesuggereerd wordt dat zaakwaarnemer van Akpom en Middlesborough de winst samen gedeeld zouden hebben (het akkoordje) bewijst ook nog steeds niet dat Mislintat daarin begunstigd is geworden. Je kan het op zn zachtst gezegd dom handelen van Mislintat noemen als ie dus vooraf laat doorschemeren voor welk transferbedrag hij Akpom zou willen ophalen. Je kunt het zelfs mismanagement noemen, maar daar waar het bij het onderzoek om draaide (belangenverstrengeling en daaruit mogelijk zelfverrijking) bewijs je daarmee dus niet.

Dat verhaal van Dietz.... sja, natuurlijk zullen we nooit zeker weten in hoeverre Dietz eerlijk geantwoord heeft. Wanneer onderzoekers wel met die Argentijn gesproken hebben en niet met hem dan zou Dhr. Dietz ook verbolgen kunnen zijn. Daarnaast geeft ie aan, dat ie eigenlijk niets slechts over Mislintat had kunnen zeggen. Dus of uiteindelijk zijn bijdrage aan het rapport het verhaal omtrent Mislintat anders had gemaakt???. Ik denk het niet.

Tsjah en het hele Avila verhaal over alle zaken naast het financiele daar ben ik het eens met je. Maar daarover gaat het dus niet, het gaat over de financiele kant van de zaak. En zelfs al zijn we met zn allen het eens dat het betaalde bedrag aan transfersom voor Avila belachelijk en zelfs schandalig te noemen is zal je om malversatie aan te kunnen tonen, de belangenverstrengeling en de daaruit voortvloeiende zelfverrijking, toch echt met bewijs moeten komen. Feiten daarover dus. Ik kom ook hier, net als bij het Akpom verhaal eerder, uit bij mismanagement. Maar goed zoals ik al zei, dat onderzoek ging niet specifiek daarover.

09-04-2024 23:42

trodat4030 +97498

Tja, je speculeert zelf net zo hard, ik ben iemand die dan vanuit de andere kant kijkt of daar valide punten zijn en geef die als ze er zijn (dus bij deze ;-)). Dus dat ik speculeer klopt, maar dat doe jij dus zelf ook..

Verder probeer ik niet zozeer te bewijzen dat Mislintat begunstigd is bij de transfers van Akpom of Avila, maar vooral zijn onbekwaamheid aantonen, met het geld van Ajax(!), wat overigens wél in het rapport (de RVC-versie daarvan iig) naar boven kwam.

09-04-2024 23:51

Cello +53065 moderator

@trodat4030

Natuurlijk is het meeste speculatief. Eens.
Je noemt een heel belangrijk punt, de onbekwaamheid van Mislintat. Mee eens. Ik noemde dat dus ook mismanagement. Maar afgaande op het rapport is dat nu net niet wat men in beginsel ging onderzoeken. Dat was de belangenverstrengeling en de mogelijk daaruit voortvloeiende zelfverrijking.
De bijvangst is zoals je dus al terecht zegt, dat uit het rapport blijkt dat ie dus onbekwaam bezig is geweest, in mijn woorden mismanagement voerde. Dan ben ik benieuwd of men daarmee nog wat kan èn of men bereid is überhaupt daar wat mee te gaan doen. Dat wacht ik dan wel af.

10-04-2024 00:08

NipeB +15855

Avila was de enige suggestie vanuit scouting 😂. Tot zover scouting van Ajax.

10-04-2024 00:29

NIO +3143

@trodat4030 ik vind het fijn dat je de aankopen benoemd die voor verkeerde posities werden gehaald. Ik denk dat Sven echt wel een goede scout is maar hij heeft geen rekening gehouden met de speelstijl van Ajax en de juiste samenstelling als het ging om specifieke posities... ik zie bepaalde aankopen onder een goede trainer echt wel beter worden en van waarde zijn maar er zijn ook spelers waar je direct afscheid van zou moeten nemen.

10-04-2024 02:00

Robertini +40135

Klopt als een bus.

Ik heb overigens bij zowel Kroes als Mislintat het idee dat ze echt wel het beste met Ajax voor hadden/hebben, maar gewoon niet goed genoeg zijn voor de functies die we ze gegeven hebben.

09-04-2024 23:21

JanBiesbos +29458

Blabbla bla

09-04-2024 22:56

pietvanvliet +4479

Zucht.

Effe aangenomen dat wat in dit NRC-artikel staat klopt (de VEB slaan we over, al lijkt het erop dat ze een punt hebben, die vertegenwoordigen èn niet genoeg aandelen om zo'n grote broek aan te kunnen trekken èn staan altijd vooraan keihard WOLLUHFF!!!1!1!!elf!! te gillen), dan is dit toch weer om te janken...

Wat mij betreft is het publiceren van dat stuk een 'must'. Tot die tijd lijkt het verstandigst om naast Pheijffer te gaan staan: Als je niet kunt beoordelen hoe goed dat rapport is en hoe goed het onderzoek is gedaan, is het onverstandig al je eieren in het mandje 'Mislintat deugde als TD van Ajax'te leggen.

Zelf leg ik pas eieren in dat mandje als er genoeg van de Mislintataankopen zijn verkocht om quitte te spelen.

09-04-2024 22:41

trodat4030 +97498

Kiet spelen is vérre van genoeg om Mislintat enigszins positief te beoordelen. Hij heeft je een jaar gekost, dít jaar, hét ultieme rampjaar uit je geschiedenis! Kiet spelen (het lijkt me nogal lastig, maar wie weet?) vind ik vérre van genoeg..

Overigens hoeft de VEB geen aandelen te bezitten, das een belangenorganisatie van aandeelhouders (en niet alleen van Ajax, maar van alle beursgenoteerde bedrijven).

09-04-2024 22:59

pietvanvliet +4479

Met allebei eens.
Daarom ga ik 'pas beginnen' met eieren in dat mandje te leggen bij quitte. Ze gaan er zeker niet allemaal in, want ik hou niet van Haarlemmerdijkies èn ik denk niet dat we nog wat verdienen aan dit brandhout.

Mij niet bellen voor het bestuur van de Mislintatfanclub, ik wil niet eens lid zijn.

Dat over de VEB klopt ook, het maakt ze alleen niet minder luid of irritant. Het blijft een muis die met een olifant over de brug loopt en vind dat ze 'samen zo lekker stampen'.

09-04-2024 23:06

trodat4030 +97498

Wat bedoel je dan met dat de VEB te weinig aandelen heeft om zo een grote broek aan te trekken? De VEB doet in feite wat een VEB moet doen, al geef ik grif toe dat er ook een hele emotionele boodschap in zijn woorden zaten waar van Praag het héél duidelijk moest ontgelden, dat was overduidelijk een aanval op hem met een emotioneel verhaal erachter (naar het schijnt heeft dat mogelijk iets met ten Have te maken die daar bij de VEB een vinger in de pap heeft, maar pin mij er niet op vast, das ook iets dat ik hier heb gelezen in de comments)..

09-04-2024 23:26

pietvanvliet +4479

Gewoon een kwestie van tellen. De aandeelhouders met meldplicht op een rijtje was de vorige keer dat ik dat deed iets van 90% van de aandelen ofzo. Dat waren geen partijen die ik vertegenwoordigd zag worden door de VEB, dus wat ze bij de VEB ook zeggen, ze kunnen nooit een vuist maken of ècht invloed uitoefenen.

Dan kan die Everts zo hoog in de boom klimmen als hij deed, het heeft alleen zo'n weinig nut. Zelfs al zou ik vinden dat ie er verstandig aan deed.

Full disclosure: Ik kijk al hoofdschuddend naar de VEB sinds Peter Paul de Vries er zat. Die heb ik een paar keer ontmoet en toen ik jonger was, was ik nog onder de indruk van wat ie zei. Tegenwoordig valt dat erg mee.

10-04-2024 07:07

debarbaar +8257

Henk Spaan: Een 4 voor Annette Mosman
Het is de hoogste tijd voor een onderzoek naar Ajax’ Annette Mosman (maar niet door KPMG)

Volgens een rapport van KPMG, waar Annette Mosman ooit ‘associate partner’ was, heeft Sven Mislintat niets misdaan. Hij werd bij Ajax gecontroleerd door rvc-lid Mosman, thans bestuursvoorzitter van de APG, een uitvoerende instantie op pensioengebied. Ze gaat daar over meer dan 500 miljard euro aan te beleggen gelden.

Ten eerste bestaat het niet dat zo iemand tijd heeft voor een relatief kleine organisatie als Ajax, ten tweede zou de uitkomst van dit rapport gestuurd kunnen zijn. Iemand als Mosman kan zich in haar functies geen fouten op managementgebied permitteren. Ik wil er niet mee zeggen dat Mislintat toch corrupt zou zijn. Sommige mensen zouden het uitbesteden van zo’n onderzoek aan een vorige werkgever misschien wel als corruptie of belangenverstrengeling kunnen zien. Het is de hoogste tijd voor een onderzoek door een concurrent van KPMG – dat nauwe banden heeft met APG – naar het gedrag van Mosman.

09-04-2024 22:40

Steffenhagen +38287

Ik zeg het al jaren : Ajax is een incestueus bolwerk waarin persoonlijke belangen per definitie boven die van de club lijken te gaan . Weg met deze mensen

09-04-2024 22:53

Torcida +5835

Mijn gevoel zegt dat als je echt door gaat vragen dat meer mensen met een soortgelijk antwoord zullen komen als dat van Steinar Dietz: 'Ik had me kunnen voorstellen dat ze mij hadden gebeld voor mijn ervaringen met Sven. Die waren goed en verliepen normaal.'

Maar zelfs dan zullen de bobo's uit kamp-Kroes nog wel wat te klagen hebben, even vergetende dat Kroes met z'n grote pik de eigen ruiten heeft ingeslagen.

09-04-2024 22:40

YugoVik +33427

De kroes trollen zitten nog in de ontkennings fase en denken dat hun Messias een integer persoon is terwijl SEG een groot bedrag moet betalen aan de vrij.

09-04-2024 22:41

HertogH +15939

Nogmaals:

LinkedIn Kroes:
Founder SEG International
aug. 2000 - mrt 2018

Aanvullend: https://www.ga-eagles.nl/nieuwe-mede-aandeelhouder-go-ahead-eagles/

Hij kan dus onmogelijk de Vrij vertegenwoordigd hebben in de zomer van 2018 namens SEG.

09-04-2024 22:49

GGXIII +6516

""SEG werd in 2000 opgericht door onder anderen Alex Kroes, de geschorste algemeen directeur van Ajax. Er was in de rechtszaak tussen SEG en De Vrij ook een rol voor hem weggelegd. Als voormalig mede-eigenaar van SEG was Kroes in het verleden betrokken bij de begeleiding van De Vrij. Kroes heeft eerder onder ede verklaard dat hij van Internazionaledirecteur Piero Ausilio had vernomen dat De Vrij bij zijn overgang naar de club ‘geen euro’ meer had kunnen verdienen."

09-04-2024 22:58

JanBiesbos +29458

Kroes is niet integer heb gehoord vsn ingewijde dat ie heeft geprofiteerd van de vrij transfer, dat linkedin zet ie er zelf op kan dus allerlei onzin zijn

09-04-2024 23:07

hdiespacer +111

Zoals ik beneden ook al ergens heb gezegd. Kroes werd op geroepen om aan te tonen dat hij inderdaad door SEG vertegenwoordig werd.
Zeggen ik heb iets vernomen is niet tegen de wet. Misschien heeft hij het wel echt dat gehoord van die president.

09-04-2024 23:15

JariLitmanen87 +7934

Heeft Mislintat aandelen in KPMG?

09-04-2024 22:40

TweeBenig2 +16441

Zolang hij daar geen equity partner is, nee.

09-04-2024 23:01

Cruyffie +2403

Snap ook nooit dat mensen waarde hechten aan “een rapport van KPMG”. In zaak Sywert ook al. KPMG is gewoon een ordinair commercieel bedrijf, vol accountants, fiscaal juristen en consultants die (veel) geld willen verdienen. Zelfde geld voor de McKinsey’s, EYs, Bains en BCGs. Willen allemaal in de kern heel veel geld verdienen. Ik heb een learning project/programma gedaan bij McK, vandaar.

Ergste is nog, bij dit soort klussen hebben ze (ik verzin dit niet) als leidraad dat je 80/20 werkt. Wat betekent: op 20% energie haal je 80% resultaat, maar de laatste 20% resultaat kost 80% van je energie. Oftewel: laat die laatste 20% resultaat maar zitten: kosten/baten ratio is dan te laag. Niet perfectionistisch zijn dus, niet álles willen onderzoeken, gewoon: “80% resultaat is goed genoeg”. Seriously.

Dit soort onderzoeken verdienen ze ook gewoon fors op, doen ze naast allerlei andere klussen en doen ze echt niet zo grondig als bijvoorbeeld een team hoogleraren en onderzoekers van een universiteit. Die zijn juist getraind in die laatste 20% resultaat, die 80% energie kost. Dat is wetenschap. Universiteiten zijn bovendien volkomen belangenloos. Dus als je grondigheid wilt, kun je dat beter bij hen neerleggen.

09-04-2024 22:37

Spuit11 +1302

Kijk, dit geloof ik dus wel ten opzichte van dat "onderzoek" van kpmg.

De ene kant, willen we echt nu na dit rampjaar nog meer ellende? Wat schieten we er nu werkelijk mee op? Schade is geschied. Er zitten nog steeds bobos en slangen hogerop die voor eigenbelang kiezen ipv club belang. Na zo'n dure onderzoek beland het advies, ben ik bang, toch in een lade en gaan ze stoïcijns door met zakken vullen.

09-04-2024 22:43

DEELM +11891

Zou de stagiair bij KPMG een voldoende krijgen voor z'n onderzoek?

09-04-2024 22:37

BokkieBokstra +11382

Dat hier de energie in moet gaan zitten. Een kpmg rapport, gedoe met aandelen, VEB een Bava, een gespleten club. De tranen springen in je ogen.

09-04-2024 22:33

Altijdindestraat +40445

Aldus BokkieBostra onze huistrol, haha

09-04-2024 22:38

BokkieBokstra +11382

Zou over voetbal moeten gaan bij ajax.

09-04-2024 22:40

Altijdindestraat +40445

ga lekker naar fr12 en tel sterren, oh wacht, sorry één ster...

10-04-2024 08:21

debarbaar +8257

Zo'n onderzoekje kost waarschijnlijk tussen de 5 ton en een miljoen. Vervolgens lees je dat de agent van Sosa die geklaagd is niet gehoord is, dat het onbekend is hoeveel keer Mislintat het geld heeft betaald wat de agent vroeg, zonder dat er met een club is gesprek is gegaan. De werkgever van Akpon, kreeg 3 keer het bedrag geschoven dat ze vroegen, maar wenste niet te praten met KPMG. Kroes moest weg omdat hij Lenderink niet wilde steunen, Lenderink moet weg van de VEB. Ajax wenst het rapport niet openbaar te maken, omdat het teveel prijsgeeft over de organisatie. Van Praag doet er alles aan de beerput gesloten te houden, maar blijkbaar lukt dat van geen kanten. Dat onderzoek wordt natuurlijk straks in zijn geheel gelekt door iemand. De hele RvC bestaat uit oplichters, maar het zijn anders dan Mislintat geen meesteroplichters.

09-04-2024 22:30

Rst +5242

Die oud agent van Sosa kan wel klagen. Maar het contract tussen Sosa en die oud agent was afgelopen op het moment dat de transfer aan de orde was en Sosa koos toen zelf voor AKA global. Dat heeft hij zelf ook meerdere keren verklaard.

Die oud-agent heeft nooit zaken gedaan met Mislintat, dus die hoeft ook helemaal niet gehoord te worden door KPMG.

Er zit ook verschil in de manier van werken en regels waarmee zaakwaarnemers in Nederland en Duitsland mee te maken hebben.
In Nederland heb je als speler 1 zaakwaarnemer, in Duitsland meerdere en heb je als speler keus wie je je laat vertegenwoordigen.

09-04-2024 22:39

JariLitmanen87 +7934

Tien- zo niet honderd duizenden Euro's voor een flut onderzoek waarbij de belangrijkste personen niet zijn gehoord, en waarvan slechts een door de RvC opgeschreven 'conclusie' van wordt gepubliceerd. Dit kan zo bij het grof vuil. Nutteloos en juridisch onbruikbaar.

Het lijkt op een slechte film waarbij machtspelletjes gaande zijn, een soort House of Cards aan de Amstel.

Maar nee, het is Ajax anno 2024. Een slangenkuil die zijn weerga niet kent, en waarvan hoe langer hoe meer duidelijk wordt dat de RvC en statutair bestuurders een hele foute rol hebben gespeeld.

Kroes heeft echt naieve domme dingen gedaan, maar die RvC doet hier niet één, maar minimaal 5 scheppen bovenop. Oprotten ermee, en heel snel.

09-04-2024 22:30

emieltjuhh +18178

Die 12,5 miljoen voor akpom is best oke daar ga je winst op maken

09-04-2024 22:29

Tinus +10473

Het blijft een speler die niet geschikt is voor het voetbal dat Ajax hoort te spelen. Dus 12,5 miljoen teveel. Een vraag in het onderzoek zou ook moeten zijn of er spelers zijn gehaald met als doel een specifiek makelaarskantoor te spekken ipv het halen van een speler die wel bruikbaar is voor Ajax, maar helaas bij het ‘verkeerde’ kantoor zit.

09-04-2024 22:52

TweeBenig2 +16441

Letten jullie wel even op dat geen van allen het rapport hebben gelezen en op basis van hear saying conclusies trekken. En dan nog durven zeggen dat je niets met de conclusies uit het rapport kan.

09-04-2024 22:26

DEELM +11891

Maar als cruciale personen niet eens zijn gecontacteerd dan kun je de uitkomsten toch niet serieus nemen?

09-04-2024 22:39

Rst +5242

Deze 3 voorbeelden zijn nou niet perse cruciaal.

09-04-2024 22:47

TweeBenig2 +16441

Hoezo cruciaal. Ik zie dat niet zo. Wel zie ik hijgerige journalisten.

09-04-2024 23:03

Cello +53065 moderator

@Rst

Precies. Je kunt je idd afvragen in hoeverre deze personen cruciaal zouden zijn al helemaal binnen een verhaal in NRC, waarbij je al kunt vaststellen dat de oudzaakwaarnemers van Sosa aan het woord hadden willen komen, terwijl zij niet eens de transfer meer hebben geregeld. Die nieuwe zaakwaarnemer heeft onderhandeld met Mislintat.

09-04-2024 23:06

DEELM +11891

Maar Ajax huurt KPMG toch in om een grondig onderzoek te doen? Dan wil je toch dat met iedereen gesproken wordt? Nu zijn er personen die dicht bij het vuur stonden niet gehoord en dat komt niet als grondig over. Ajax en KPMG konden weten dat het onderzoek onder andere en vergrootglas zou komen te liggen en nu hebben ze weer de schijn tegen. Het lijkt wel of er tussentijds helemaal geen evaluaties hebben plaats gevonden.

En daar zit precies het probleem bij Ajax. Ze zijn te snel tevreden. De lat moet weer omhoog en ze moeten weer kritisch worden. Het moet weer gaan om het gezamenlijk belang. Ook als dat nadelig is voor hun eigen positie.

10-04-2024 08:39

pietvanvliet +4479

Nouja, als een aantal mensen die bovenaan de KPMG-lijst met 'mensen due we willen spreken' hadden moeten staan zeggen dat ze niet benaderd zijn of niet wilden meewerken (al moet je 'ingewijden' zonder naam nooit zonder meer geloven), dat is dat vreemd.

Als ze dan ook nog in het voordeel van Mislintat verklaren (Dietz), dan is het nog vreemder.

Dan snap ik wel dat een Pheijffer niks met zo'n rapport kan. Als ik naar de bijlage kijk die ze met de BAVA-oproep meesturen, kun je daar met hetzelfde gewicht diametraal tegengestelde conclusies uit trekken. Dat is doorgaans maar matig behulpzaam.

Je zou bijna aandelen kopen om bij die BAVA te kunnen zijn.

09-04-2024 22:57

JantjeBeton +3010

W... T... F... !!! Waar betaal je dan voor, wat voor flutonderzoek is dit dan????

09-04-2024 22:14

JanTa +15870

Met andere woorden, er is amper onderzoek geweest waardoor de volledige uitslag op een A4tje kon.

09-04-2024 22:14

Altijdindestraat +40445

Nee volgens de Mislintat fanclub is alles heeeeel zorgvuldig onderzocht. Ze hebben iedereen kunnen benaderen en ze hadden beschikking over alle informatie, oh wacht...

09-04-2024 22:26

Chesterson93 +3343

Lachwekkend

09-04-2024 22:36

JanTa +15870

Zijn er nog Mislintat aanhangers? 😂😂😂

09-04-2024 23:19

Altijdindestraat +40445

Nou als je hier de reacties moet geloven wel

09-04-2024 23:54

JanTa +15870

Ach die zijn gewoon hardleers maar hou er rekening mee dat daar ook trolletjes tussen zitten.😉😊

10-04-2024 00:10
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.