NRC: 'Ajax werkt aan ingrijpend herstelplan; gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten'

door Jon van Dam 324

Bron NRC

NRC: 'Ajax werkt aan ingrijpend herstelplan; gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten'

door Jon van Dam 324

Bron NRC

Laatst geüpdatet

Ajax staat voor een ingrijpende reorganisatie waarbij mogelijk banen geschrapt moeten worden, zo laten Ajax-bestuurders weten aan het NRC. De club moet naar verwachting minimaal twintig procent van het personeelsbestand reduceren. Financieel directeur Susan Lenderink heeft een herstelplan opgesteld dat alle afdelingen, inclusief jeugdopleiding, scouting en commerciële zaken, raakt.

De belangrijkste oorzaken van de huidige financiële situatie zijn twee Champions League-loze seizoenen en minder succesvolle transferperiodes. Hoewel Ajax vorig jaar een nettoverlies van 9,8 miljoen euro rapporteerde, bedroeg het operationele tekort bijna 40 miljoen. Dit werd deels opgevangen door transfers van spelers als Jurriën Timber en Mohammed Kudus, maar de clubleiding erkent dat het huidige bedrijfsmodel niet langer houdbaar is. Het zou teveel afhankelijk zijn van transferinkomsten.

Daarnaast bestaat onzekerheid over de impact van een recente uitspraak van het Europees Hof van Justitie over FIFA's transferregels, die het transfersysteem onder druk zet. Hierdoor heeft Ajax, als opleidingsclub, mogelijk minder zekerheid over lucratieve transfers.

Spelers als Berghuis en Henderson vormen risico voor Ajax

Verder valt er te lezen dat ook de salarisuitgaven verder - richting de veertig miljoen - moeten worden teruggeschroefd. Ook gaan de Amsterdammers aanpassingen doorvoeren in het transferbeleid. Dure aankopen zijn uitgesloten en spelers met hoge salarissen en lage restwaarde - zoals Steven Berghuis en Jordan Henderson - vormen mogelijke complicaties voor in de toekomst. Daarnaast moet technisch directeur Alex Kroes tientallen miljoenen ophalen door middel van uitgaande transfers, wat een sportieve uitdaging is.

Tekst gaat verder onder de foto.

alex kroes ajax
Alex Kroes begon in april 2024 als technisch directeur bij Ajax en heeft nog altijd veel werk te verzetten.

'Een relatief kleine afdeling als de scouting zal anders te werk moeten gaan om geld te besparen. Doel is om reizen slimmer te plannen, zodat scouts niet continu op pad zijn. Om live-scouting (het ter plekke beoordelen van spelers) effectiever te maken, wordt in de voorbereiding meer gebruik gemaakt van video-scouting. Ook op commerciële afdelingen én in de jeugdopleiding moeten de kosten omlaag.'

Frictie in bestuurstop Ajax

In de bestuurstop van Ajax rommelt het ook al, weet het NRC. De Raad van Commissarissen en de amateurvereniging Ajax blijven met elkaar botsen, wat wat leidt tot instabiliteit aan de top. Drie nieuwe commissarissen worden in december benoemd, maar over de opvolging van RvC-voorzitter Michael van Praag bestaat verdeeldheid.

Lees meer over:
Plaats reactie

TweeBenig2 +16073

Hier het hele artikel: https://archive.ph/ceWhT

17-11-2024 20:43

pafo +1131

Moet gewoon gebeuren.
De organisatie is uit zijn voegen gebarsten.
Medewerker linker cornervlag en medewerker rechter cornervlag
het kon niet op.
En dan het strooien met bonussen zie professor Hendriks die niet eens weet dat een bal rond is.
Ajax moet de broekriem aanhalen en de tering naar nering zetten.
Dus reorganiseren daar is geen ontkomen aan.

Jammer dat van Praag en van Wijk deze stap niet durfden te nemen
en de zooi aan hun opvolgers laten.
Wel bitterballen eten maar niks doen!

Let maar op ! Kroes wordt de algemeen directeur als van Praag weg is.
Van Praag en van Wijk hebben net als de overige commissarissen gefaald!!!

17-11-2024 20:08

ElSandrini +18091

De jeugd en scouting moet niet teveel op bezuinigd worden..... Als beide afdelingen goed draaien pluk je daar sportief en financieel de vruchten van.

Het aantal miskopen en miskopen met een veel te hoog salaris moeten afgelopen zijn. Dan bezuinig je het meest.... Ocampos, Bergwijn, Klaiber, Wijndal, Sanchez, Chico. Dit zijn spelers waar eigenlijk gewoon een jeugdspeler voor opgesteld had kunnen worden.

17-11-2024 20:40

Ferd +38329

het is niet aan Van Plaag en Van Wijk om deze stap te nemen. Zij kunnen als controlerend orgaan hooguit zeggen "hey jongens, er moet of meer geld binnen komen of minder uitgaan" maar hoe dat moet gebeuren is niet aan de RvC.

De RvC voor Van Plaag gefaald. De RvC van Eringa en die daarvoor. Die hebben beide de directie vrije hand gegeven in het laten exploderen van de kosten.

19-11-2024 08:26

WeirdAJAX +12114

Heel heftig dat we er zo slecht voor staan. Maar we komen er uit, op zeker.

17-11-2024 19:36

MNJ7 +8671

Dit seizoen bij de eerste 2 eindigen.

17-11-2024 20:22

jan_wolf +1250

De financiële directeur die verantwoordelijk is voor deze malaise maakt een herstelplan?????

17-11-2024 18:21

leeuw58 +1938

De verdeeldheid valt wel mee: van Praag aan de ene kant en de rest aan de andere kant. Die ene man moet gewoon oplazeren. Het is gewoon een oud stiekem mannetje, geil op macht. Wegwezen want hij heeft al zijn krediet verspeeld.

17-11-2024 18:02

Sense of.H +5436

Berghuis en Henderson zijn na het huidige seizoen wel weg en wat betreft Susan, die vertrekt ook dan moet je alleen nog snijden in de commerciële tak en de jeugdopleiding, maar dat kan zo weer omslaan als Ajax zich weer weet te kwalificeren voor het miljoenenbal .

17-11-2024 17:44

Barra +5529

Susan zal toch ook weer vervangen moeten worden, want Ajax zal toch weer een financieel directeur moeten aanstellen

17-11-2024 18:07

Sense of.H +5436

Daar is Menno al voor, het is aanemelijker dat er een echte AD komt

17-11-2024 19:58

wijzijndebeste123 +163206

Menno Geelen was commercieel directeur en geen financieel directeur.

17-11-2024 20:41

Sense of.H +5436

Koppi koppi

17-11-2024 23:41

Ferd +38329

joh, ontsla alle directeuren, Menno kan alles wel doen. Ook functies die hij nooit eerder heeft bekleed, zoals financieel directeur. En omdat hij er dan toch rondloopt kan hij gelijk Ajax 1 en Jong Ajax wel ff trainen.

19-11-2024 08:28

Bram +2042

500 mensen in dienst is gewoon teveel. Kan veel kantoor personeel weg . Het moet weer om voetbal draaien. Ajax krijg zijn gezicht weer terug

17-11-2024 17:02

Devid87 +3532

Ik heb het niet echt gevolgd maar in hoeverre is het zeker dat het transfersysteem op de schop gaat door deze uitspraak zoals vermeld in dit artikel?

17-11-2024 16:54

DikDukdalf +339

100%. Alleen is nog niet duidelijk hoe. In principe is iedere speler vrij om met een opzegtermijn van een maand of twee zijn contract op te zeggen. Enige vergoeding die een 'verkopende' club nog krijgt, is het salaris waar de speler gedurende de rest van zijn contract nog recht op zou hebben. Dit zou natuurlijk extreme consequenties hebben, daarom moet er nog overlegd worden tussen clubs en UEFA. Maar ja, de grootste clubs hebben er profijt van dus wat denk je zelf hoe het gaat lopen? Jouw gok is net zo goed als die van ieder ander. Maar ga er maar gerust van uit dat Ajax hoe dan ook véél minder gaat overhouden aan uitgaande transfers. Inkomende transfers worden ook goedkoper, dat dan weer wel.

17-11-2024 17:28

RuudKroket +831

Dat NRC is wel geobsedeerd door Ajax zeg.

17-11-2024 16:13

Danielson +50195

Dit is gewoon feitelijke verslaggeving. Lijkt me niet veel mis mee.

17-11-2024 16:32

Kluivert95 +1342

In 1991 waren we bijna bankroet, kwamen uit een zwartgeld affaire en waren Europees geschorst. In ‘92 wonnen we de Uefa cup en in ‘95 de Champignons League. Een beetje crises brengt het beste in ons naar boven❌❌❌!!

17-11-2024 16:06

Berghuis +14293

De tijden zijn wel wat veranderd, hé....

17-11-2024 16:37

ajaxfan83 +3395

Maar de geschiedenis herhaalt zich keer op keer

17-11-2024 16:58

Kluivert95 +1342

Echt? Oooohhh … Oude logo in ieder geval weer terug 😉

17-11-2024 17:04

Berghuis +14293

Zou er maar niet op gokken dat Ajax ooit nog met eigen jeugd de CL gaat winnen. Gaat je veel geld kosten.

17-11-2024 19:21

Kluivert95 +1342

Overmars, Blind, Finidi, Litmanen, Kanu, Bogarde waren oa ook geen eigen jeugd dat jaar.
Maar eens hoor zal nagenoeg onmogelijk worden al waren we er in 2019 dichtbij. Mijn statement geeft alleen aan dat we altijd weer sterk terugkomen na een mindere periode!

17-11-2024 23:21

Ajaxhartt +10709

Misschien kan Ajax DOGE inhuren, en kan Elon Musk de organisatie doorlichten/opschonen. Bij het voormalige Twitter heeft-ie ook 80% van het personeel geloosd, en X draait als een tierelier!

17-11-2024 16:01

JohnDylan +21840

Draait als een tierenlier? Hun revenue is meer dan 20% minder dan voordat hij Twitter kocht. Ajax kan het zich niet permiteren om 20% minder inkomsten te krijgen. Daar is niet tegen op te bezuinigen. Daarbij is het makkelijk om veel mensen te ontslaan als je tegenlijkertijd veel taken outsourced. Welke taken zou Musk Ajax laten outsourcen? De jeugdopleiding?

17-11-2024 16:08

edalm +4914

De scouting

17-11-2024 16:45

AlexLitmanen10 +14361

Twitter (X) is echt de grootste bagger die er is. Ik volg het alleen voor voetbal nieuws maar zelfs onder de social media is dit veruit het meest waardeloos

17-11-2024 22:17

Ferd +38329

laat je niets wijsmaken door de feiten. Gewoon lekker je onderbuik blijven volgen Ajaxhartt, je bent niet voor niets geïndoctrineerd

19-11-2024 08:31

Oxxer +163839 moderator

@Ajaxhartt

Jij gaat veel te ver met die net verwijderde post waarin jij refereert aan de rellen van vorige week, bij deze gewaarschuwd. Probeer met normale taal te discussiëren of anders stop met de discussie.

19-11-2024 11:48

Ajaxhartt +10709

Jammer dat die post verwijderd is. Ik vond het wel een snedig commentaar op de onjuiste beweringen van Ferd. Maar goed, ik zal me in het vervolg inhouden.

19-11-2024 12:47

Ferd +38329

Mensen lopen weg bij X, de inkomsten zijn lager dan ooit. Ja, dat draait als een tierelier, de aarde is plat, en de 2020 verkiezingen zijn gestolen.

19-11-2024 08:30

Okocha078 +13684

Wijndal->Mokio
Gaaei->Alders en/of Gooijer
Tahirovic, VDBoomen->Geen vervanger nodig
Akpom->geen vervanger nodig
Kaplan-> Janse
Dit zijn al 6 spelers die in principe van de loonlijst af kunnen.

Contract van Berghuis loopt af, dus of fors inleveren , of laten gaan.
Henderson heeft nog 1 jaar hierna, dus afwachten.
Verder schijnt Brobbey over de 3M te zitten, dus zou me niets verbazen als ze die willen verkopen.

Laten we maar hopen dat de scouting nog wat goedkope pareltjes kan vinden.

17-11-2024 15:49

Ferd +38329

contract van Klaassen loopt ook af

19-11-2024 08:32

bremovic +2198

Henderson en berghuis eind van het seizoen gewoon laten gaan / verkopen!

17-11-2024 15:16

Babangida83 +23827

Die amateurtak van Ajax, kan die niet afgesplitst worden? Wat een onrust creëeren die, zeg. En met name zonder kennis van zaken en met een groot portie emotie.

17-11-2024 15:00

trodat4030 +96403

'Ajax-bestuurders', dat is iets anders dan de bestuursraad, waar jij op lijkt te doelen. De bestuurders zijn juist de huidige beleidsbepalers, dus de directie en RVC, ergo: de bedrijfskant van de club.

17-11-2024 15:17

Babangida83 +23827

Nee, ik heb het over de amateurs uit de vereniging en verlengde de bestuursraad.

17-11-2024 18:37

trodat4030 +96403

Dat snap ik, maar dat kan niet, zij zijn vertegenwoordigers van 73% vd aandelen en dus 'eigenaar' van het bedrijf. Zo blijft de club een club en geen speeltje van een of andere miljardair die zich verveelt. Het staat ook in de statuten dat die aandelen nooit verkocht mogen worden.

17-11-2024 20:33

Babangida83 +23827

Daar heb je een punt en daar was ik mij van bewust. Maar ik vind wel dat men iets beter hun plek mag kennen. Want als je het over de club Ajax, dan zouden we het eigenlijk niet over een stelletje amateurs moeten hebben. Dat zie je namelijk ook (te) vaak direct terug in hoe Ajax geleid wordt. Voor mij het grootste probleem van Ajax. Een paradox in de organisatie. Als iemand als Cruijff al niet gewoon lid was.

17-11-2024 21:11

Henkiemestkever +1057

Idiote aankopen van Ajax de laatste jaren en dan die salarissen ook. Alsof Az , Twente, pisvee of de kakkerlakken zulke idiote salarissen betalen.

Waarom heeft Ajax 500 werknemers? Vreten ze de hele dag de kas leeg? Toch logisch dat het onbestuurbaar schip is geworden

17-11-2024 14:49

trodat4030 +96403

AZ en Twente misschien niet, maar PSV heeft de geblesseerde Dest voor bijna 4 milj op de loonlijst staan en Lozano ook voor ruim 3,5. Feyenoord betaald brekebeen Bijlow bijna 3 milj en Stengs ruim 2,5. Onderaan de streep geven ze idd minder uit, maar zo heel veel scheelt het ook allemaal niet hoor..

https://www.capology.com/club/ajax/salaries/
https://www.capology.com/club/psv/salaries/
https://www.capology.com/club/feyenoord/salaries/

17-11-2024 15:01

bollejan1 +2597

Dit kan toch niet kloppen, 300k Malik Tillman, geloof ik helemaal niets van

17-11-2024 15:29

AjaxYahudi +3017

Klopt ook niet, alleen de salarissen met een vinkje zijn geverifieerd de rest is gewoon een grove schatting. Bij PSV lekken er nooit salarisaantallen uit dus alles is een gok daar maar Bijlow en Stengs verdienen wel 3 en 2,5 miljoen.

17-11-2024 15:37

Bram +2042

Klopt ook niet. Psv heeft altijd duistere praktijken gehad. Spelers staan op de loonlijst van jumbo

17-11-2024 17:04

AlexLitmanen10 +14361

Rugani staat nog wel op zijn oude Juve salaris. Die krijgt de helft

17-11-2024 22:21

ouweman +4929

Prima toch. Nutteloze baantjes en functies eruit flikkeren.
Head Management High Profile Assistent Human Resource Development afdeling. Wie? Oh ja, die bestellen de koffie en de broodjes voor de vergadering. Erg nuttige afdeling.

En zo zijn er vast nog wel 50 man die eruit kunnen. Zielig? Nee hoor. Binnen een week heb je tegenwoordig in NL weer een andere baan.

17-11-2024 14:48

Henkiemestkever +1057

Wat heeft die flapoor en mr dickpick er toch een teringzooi van gemaakt!

Welke idioot liet het toe om Bergwijn voor €31.000.0000 te halen en laat staan zulke salaris te betalen?

Frank de Boer die zo verguist wordt heeft Ajax uit de stront getrokken en flappie en co hebben nooit van risicomanagement gehoord. Wat een prutsers en laat ze aub nooit weer terugkeren

17-11-2024 14:40

trodat4030 +96403

310 milj is wat hoog geschat ;-)

FdB wordt verguisd omdat hij met het jaar dat Ajax rijker werd, er meer en meer betonvoetballers op verzoek van FdB werden aangetrokken en meer en meer betonvoetbal vertoond werd. Dat hij de club financieel uit de stront heeft getrokken (wat vérre van alleen zijn verdienste is geweest natuurlijk) wordt hij nooit over bekritiseerd, dat zou ook helemaal nergens op slaan. Wél mag je hem bepaalde keuzes aanrekenen, bekendste voorbeeld is natuurlijk vd Hoorn ipv van Dijk..

17-11-2024 14:53

trodat4030 +96403

O enneh, ook toen FdB hoofdtrainer was waren flappie en co al binnenboord, die hebben óók een hele hoop goed gedaan, dat wordt altijd voor het gemak prompt vergeten en worden ze nimmer voor geroemd vandaag de dag..

17-11-2024 14:55

lexy88 +8816

Ook niet van successieplanning

17-11-2024 15:23

Steffenhagen +37785

Toch opvallend : deze logo feestdag is dezelfde dag dat Ajax via het nrc een historische bezuiniging aankondigt . Zal wel niks met elkaar te maken hebben , of toch ?

17-11-2024 14:23

Tinus +10271

Ik denk vooral dat het nrc het leuk vindt om op deze feestelijke dag met dit nieuws te komen.

17-11-2024 14:28

trodat4030 +96403

Dan ben je gefopt, dit artikel was gisteren al gepubliceerd.

17-11-2024 14:34

Tinus +10271

NRC komt in Amsterdam een dag later uit😉

17-11-2024 16:22

trodat4030 +96403

Alsnog is de publicatie gisteren al gedaan, dus voor het bekend werd dat Ajax terugkeert naar het nieuwe logo.

17-11-2024 16:49

C14 +22326

Ik zie geen verband. Er wordt nu gewoon tegelijk naar buiten gebracht wat besproken en onderzocht is, met de uitkomsten daarbij.

17-11-2024 14:29

Standby +9885

Het bekend maken van de nieuwe logo komt inderdaad over als een afleidingsmanoeuvre.

17-11-2024 16:51

Ferd +38329

toch opvallend: Steffenhagen die wat feiten door elkaar husselt om lekker negatief uit de hoek te kunnen komen. Zal wel niks met elkaar te maken hebben , of toch ?

19-11-2024 08:34

Lazell +16983

40 miljoen aan salarissen is wel een heel erg grote reductie. Dat is eerst ruim boven de 90 geweest.

17-11-2024 14:18

C14 +22326

Als dat betekent heel veel inzetten op eigen jeugd, vind ik het prima. Ik wil Ajax nooit meer de koopclub zien spelen, zoals onder Overmars, en daarna Mislintat.

17-11-2024 14:30

trodat4030 +96403

Het 1 zegt niks over het ander. Van Axel Dongen verdient vanaf zn 18e al ruim 8 ton per jaar.... Zo goedkoop hoeft 'eigen jeugd' dus niet te zijn, dat is maar een aanname. Daarbij had Ajax in het begin na de Cruijff Revolutie ook voor aangetrokken spelers gewoon een salarisplafond van 1 milj per jaar, dus ook voor aangetrokken spelers kan je het in de hand houden. Dat staat los van eigen jeugd, dat is een beleidsmatige keus.

17-11-2024 14:42

C14 +22326

Dat was wel nog vanuit de Overmars tijd, tegenwoordig zou hij niet meer dan 5 ton krijgen als ik het goed inschat.

En ik vind 8 ton versus 4-6 miljoen wat Ajax aan salaris uitgaf aan meerdere spelers, niet een schijntje, maar wel heel veel minder. Voor één zo'n grootverdiener kan je dus 5-6 toptalenten laten spelen. Natuurlijk wordt dit alweer hoger als ze het goed doen en het contract later wordt opengebroken, maar dat is dan alsnog verre van 4-6 miljoen, zeg, 2 miljoen max. Een derde openbreken van het contract komt er meestal niet van, dan zijn ze alweer weg.

Je kan inderdaad met dat salarisplafond weer gaan werken, wat sowieso goed is. Maar ik acht het gemiddelde eigen Ajaxtalent beter en geschikter dan de gemiddelde aankoop van buitenaf die genoegen neemt met een relatief heel laag salaris.

Gelukkig heeft de nieuwe leiding al eerder wel aangegeven vol op de jeugd te willen inzetten. Ik hoop dat dat ook echt waar is, en dat dat niet afhankelijk is van de financiële situatie waarin Ajax op dat moment verkeert. Jeugd zou altijd voorop moeten staan, en het liefst de meerderheid van de selectie moeten bepalen. Sowieso de breedte moet je met jeugd zien in te vullen, en in de basis wat mij betreft minimaal de helft aan eigen jeugd, liefst nog meer, met dan ook jeugd die is blijven hangen. Dus een mix van net doorgebroken jeugd, jeugd die is blijven hangen, en waar nodig een paar versterkingen van buitenaf, idealiter met ervaring, die echter niet ten kost mag gaan van de kwaliteit en specifieke kwaliteiten benodigd voor desbetreffende positie.

17-11-2024 15:13

trodat4030 +96403

Overmars was al 15 maanden opgestapt toen VAD zn contract verlengde. Feb 2022 vs mei 2023. Verder ga ik maar niet in op jouw eeuwige gegeil op eigen jeugd, je blijft maar niet beseffen hoe enorm belachelijk je jezelf maakt. En ja, ik ben ook voor jeugd, dat weet je best, maar jij slaat altijd door tot in het extreme. Extremer dan welk weldenkend mens dan ook.

17-11-2024 15:45

C14 +22326

Kansloze beleid van Overmars werd doorgezet.

Belachelijk ja? Het enige echte successeizoen 2018 was met 5 eigen talenten in de basis, net doorgebroken.

Ook dit seizoen meer dan de helft eigen jeugd basis, en dat wordt dit seizoen al een sterk elftal, laat staan komende seizoen.

Maar whatever man, altijd die negatieve sneetjes naar mij toe, reageer dan gewoon niet meer.

17-11-2024 16:10

trodat4030 +96403

Ja, als het aan jou lag speelden we nu met Setford, Banel, Martha, Aertssen en Vos in de basis en streden we met NEC, W2 en Fortuna om een plekje in de playoffs voor voorrondes Conference League.

17-11-2024 16:50

C14 +22326

Had ik niet van jou verwacht dit trodat, dat 'framen'.

Setford heb je mij al helemaal nooit over gehoord, keepers interesseren mij veel minder, Banel heb ik nooit goed genoeg geacht, Martha ook niet, Aertssen ook niet. Vos zag ik ook nog niet als Ajaxmateriaal, bij een Ajax in goede doen.

Dus je zit zelf een beeld van mij te creëren, heel apart.

Dan snap ik dat je het belachelijk vindt, maar je vind dus je eigen gecreëerde beeld belachelijk, heb ik niks mee te maken.

17-11-2024 21:24

Lazell +16983

50 miljoen (inmiddels 35-40 gok ik) reduceren red je denk ik niet alleen met grootverdieners. Dan moeten ook het aantal contractspelers en het salaris in de lagere schalen omlaag.

18-11-2024 11:37

C14 +22326

Ik doel meer op structureel bezuinigen en minder uitgaven, minder op de accute bezuiniging die nu moet plaatsvinden.

18-11-2024 15:52

fluwelenlinker +11653

Eigenlijk hadden Overmars en VD Sar al met prestatiecontracten moeten werken voor het geval er eens een minder seizoen tussenzit. Dat is eigenlijk de logica zelve, salarissen die schommelen naargelang de prestaties (zowel voor spelers als bestuurders). Dat geeft de club financiële rust en motiveert de spelers en bestuurders om te presteren.
Verder hoop ik dat ze niet of nauwelijks gaan besparen op opleiden en scouten. Dat zijn de levensaders van de club. Eigenlijk zou je daar juist in moeten investeren of minstens processen in gang zetten om efficiënter te maken.

17-11-2024 14:18

Tommyshelby +128457

Hoeveel FTE hebben PSV en Feyenoord eigenlijk?

17-11-2024 14:15

trodat4030 +96403

Who cares?

17-11-2024 14:28

JoeBlow +8162

Ze hebben allemaal een jaarverslag. Daar kun je het vast vinden.

17-11-2024 19:43

De Stift +7041

Ajax heeft toch een fors eigen vermogen? Lijkt me dat we dat opgebouwd hebben om deze mindere fase op te vangen?
In mijn ogen mag Ajax in drie onderdelen nooit bezuinigen, behalve als we de Vitesse kant opgaan:
1) Opleiden
2) Scouting
3) Begeleiding rond eerste elftal

Dit soort berichten dat in een vijfde van de organisatie gesneden moet worden, zorgt vooral weer voor onrust. Totaal onnodig als er een fors eigen vermogen is.

Ook vind ik de analyse dat spelers als Henderson en Berghuis te zwaar op de begroting drukken gemakzuchtig. Beiden tillen de ploeg met hun voetballende en coachende kwaliteiten naar een hoger niveau. Problematischer zijn aankopen als Sosa, Vd Boomen, Medic, Avila, Mikautadze en -in mindere mate- Akpom. Dat zijn wat oudere middelmatige spelers. Kaf noch koren. Dit soort spelers zijn, ook qua salaris vrij prijzig, hebben nauwelijks restwaarde (als je ze voor het aankoopbedrag kan verkopen is het al heel wat), maar zijn niet zo goed dat ze het team naar een hoger niveau tillen.

Ik noem bewust Gaaei, Mannsverk, Tahirovic en Forbs niet, want dat zijn jeugdige talenten. Het hoort bij Ajax dat soort spelers de kans te geven, als sloeg het nergens dit soort spelers te halen ipv kans te geven aan eigen jeugd.

Natuurlijk speelde Overmars hoog spel. Maar het is verprutst door de paniekmiskopen van Mislintat. Nu voorkomen dat een paniekerige reorganisatie opnieuw lang voor gedoe zorgt in de club.

17-11-2024 14:07

trodat4030 +96403

Heel veel van dat eigen vermogen zit in vastgoed (vd gebouwen op DT bijv) en grondbezit (de grond waar DT op is gebouwd en waar de uitbreiding op gebouwd gaat worden). Dat vertegenwoordigd een waarde (en op de locatie waar Ajax het bezit, is dat groeiende omdat de grond per m2 met het jaar duurder wordt, zeker als je bedenkt dat dat werd aangeschaft ten tijde dat het in principe een maanlandschap was, pas veel later is er van alles omheen gebouwd, wat die waarde vd grond duidelijk heeft doen stijgen). Het zijn geen liquide middelen waar je mee naar de AH kan lopen en een brood mee kan kopen. Of een speler zn salaris mee kan betalen. Zoveel zegt dat Eigen Vermogen dus niet.. Die vergissing maken heel veel mensen..

17-11-2024 14:18

Lazell +16983

Soms is bezuinigen goed. Het elimineert zaken die geen toegevoegde waarde hebben, of dingen die meer kosten dan ze opleveren. Zo hou je meer geld over voor belangrijke zaken, ipv dingen te houden zoals ze zijn omdat we het altijd zo gedaan hebben.

Als je niet elk jaar een tekort van 40 miljoen hoeft te dichten, vergroot dat ook weer je slagkracht op de transfermarkt bijv

17-11-2024 14:21

Henkiemestkever +1057

Ajax gaat voor de gierigheid bezuinigingen. Gewoon omdat we geen geld meer willen uitgeven nou goed!

Wat denk jezelf?

Er is geen geld meer! Helemaal niks. Die volgevreten psneudovedetten die nooit genoeg hebben de kas leeggegeten

17-11-2024 14:44

Erik20 +7365

Prima, hef het hele gedeelte vrouwenvoetbal maar op. Kost alleen maar geld en levert niets op. Scheelt de club ook weer miljoenen per seizoen.

17-11-2024 14:02

borstklopper +29

Was te verwachten.. wat ik van enkele oud werknemers had begrepen die deze zomer al moesten verlaten is de situatie van de club erg slecht. Afgelopen zomer moest iedereen met een aflopend contract die naar een vast contract moesten al niet meer verlengd. Ongeacht of je functioneerde of niet (best bizar overigens, want je zou kwaliteit altijd aan boord moeten houden).

Vreemde wat ik zelf wel vind is de organisatie structuur van de club. Kijk alleen even naar de opleiding daar zitten erg veel dubbele rollen die gelijktijdig ook allemaal met hoge salarissen zitten. Ik ben benieuwd wat hiervan gaat over blijven.

TD: Alex Kroes
Hoofd opleiding functie is nu Meer Hoofd voetbal geworden: Marijn Beuker
Hoofd coach: Fred Grim
Hoofd ontwikkeling: Casimir Westerveld
Hoofd scouting: Kelvin de Lang
Hoofd jeugdscouting: Bram Berkhout
Coordinator bovenbouw
Coordinator middenbouw
Coordinator onderbouw

En dan loopt Huntelaar er ook nog rond in een technisch management functie die daar tussen in hangt.

10 functies die bij een gemiddelde club door 2 tot max 3 functies wordt ingevuld. Waarvan zeker de eerste 6 allemaal riante salarissen zullen opstrijken (boven een ton). Salarissen waar je mogelijk een veelvoud "normaal" personeel van kan betalen.

Maar absoluut een must dat de club stappen maakt om financieel gezond en stabiel te worden. Erg benieuwd hoe zich dit gaat vormen.

17-11-2024 13:58

lexy88 +8816

Bij PSV is het inmiddels niet veel anders hoor. ff opgezocht:
TD: Earnest Stewart
Manager technische zaken (soort TD van Jong PSV): Vennegoor of Hesselink
Transitiecoach: Tim Wolf
Hoofd jeugdopleiding: Aloys Wijnker
Directeur methodiek: Kevin Balvers
Hoofd Scouting: Rini de Groot

En ook daar heb je een boven-, midden- en onderbouw.

Het lijkt me inmiddels een utopie om te denken dat je dit met 2 functies kan doen, zoals jij stelt. Ajax is dan ook geen gemiddelde club.

17-11-2024 15:30

023Haarlem +3249

Ajax heeft gewoon een grote vergissing na de halve finale CL gemaakt.
Nadat Overmars weg gestuurd werd, had Ajax een fatsoenlijke TD moeten halen,
VD Sar had hier helemaal geen kaas van gegeten.

17-11-2024 13:58

Henkiemestkever +1057

Mr dickpick is de schuldige. Idioot grootdoenerij

17-11-2024 14:45

023Haarlem +3249

Echt onzin hoor. Weet je hoeveel mannen er een foto van hun... versturen?? We moeten het niet veel groter maken , dan het is

17-11-2024 14:47

trodat4030 +96403

Geen idee hoeveel het er zijn, maar in mijn boekje is elke er 1 teveel.. Lijkt wel of het (ook) een hobby van jou is, zo makkelijks als je het rare gedrag recht lult. Ben jij ook zo'n viespeuk?

17-11-2024 15:53

Ferd +38329

voor de triljoenste keer: Overmars stapte zelf op nadat hij, hangende een onderzoek, op non-actief werd gezet. Overmars wist natuurlijk wat er uit dat onderzoek naar voren zou komen en kneep er als een dief in de nacht vandoor. Hij is NIET weggestuurd.

19-11-2024 08:37

Robertini +39072

Na 18/19 is er gewoon enorm blufpoker gespeeld, eerst door Overmars, daarna door Hamstelaar en Vd Sar, Mislintat heeft dat vervolgens op desastreuze wijze te snel geprobeerd te fixen en Henderson had daarna ook nooit gehaald mogen worden.

En toch snap ik niet hoe het kan, over de afgelopen 10 jaar hebben we 200mil winst gedraaid, dan moet er toch een grotere buffer zijn waardoor dit niet zo drastisch hoeft?

17-11-2024 13:50

JoeBlow +8162

Je kan een buffer hebben, maar op dit moment vaart Ajax in een boot met flinke gaten in de romp. Buffer of niet, als je dat niet snel repareert ligt je boot straks toch echt op de bodem.

Met de Nederlandse wetgeving ben je ook niet zo snel van mensen af - dus ik neem aan dat (zelfs als je nu beslissingen neemt) het zeker een jaar of wat gaat duren voor je de effecten in de financiële resultaten gaat zien.

Ze zijn eigenlijk een jaar of wat te laat. Het is eigenlijk al jaren duidelijk dat dit schip op een ijsberg afkoerst en bij een fikse tegenslag onmiddellijk in de problemen zit. De verwachte verandering in het transfersysteem geeft dat alleen maar meer urgentie omdat je het dan ook niet meer zo makkelijk kan verbergen met een topverkoop.

17-11-2024 19:52

Ajax95Duivendrecht +24072

Het geeft wel aan dat het beleid dat Ajax afgelopen 7 jaar heeft gevoerd, financieel riskant en op de lange termijn vrijwel onhoudbaar was. En ja, dat begon dus onder Overmars, en niet onder H2 en Mislintat! Het was een mooi en aardig idee, al die dure aankopen doen tegen exorbitante salarissen, maar binnen de context van de Eredivisie volstrekt riskant. Dat kon als je zoals Bayern of PSG in hun competities bent, dus 1 club die ver boven de rest uitsteekt, maar in de Eredivisie steekt er haast nooit 1 heel ver boven de rest uit, maar zijn het altijd 3 clubs die ver boven de rest van de zwakke Eredivisieploegen uitsteken. Dit financiële model van Ajax ging uit van de situatie dat Ajax met die topaankopen steeds weer nieuwe succesprestaties (kampioen worden en nog belangrijker: CL halen) kon neerzetten, en daarmee aan het eind van elk seizoen één van die topaankopen tegen een hoofdprijs verkocht kon worden. Dat was de basis waarop dat financiële model van Ajax rendabel kon zijn.

Alleen is er te weinig gekeken naar wat te doen zodra je even een jaar mindere prestaties dan je doelstelling (CL halen) behaalt? Want dat dit model balanceren op heel dun ijs was, bleek wel. Eén jaartje geen CL, en je zit meteen grandioos in de knel door die lucratieve contracten met die torenhoge salarissen. Dan resten er dus twee opties: of het lozen van een dure speler, maar vaak ook gewoon het verkopen dat meerdere spelers die waarde vertegenwoordigen. Want ja, het kan maar zo zijn dat die dure speler die veel salaris opstrijkt een baggerseizoen heeft gespeeld (zie Bergwijn) en dan raak je zo'n speler met zijn dure salariswens aan de straatstenen niet meer kwijt.

Het is kut wat we nu meemaken, maar eigenlijk is dit wel goed om ons als Ajax te hervinden wat we eigenlijk moeten zijn. Terug naar de basis gaan. We zijn een opleidingsclub, en we moeten de opleiding weer leidend maken de komende jaren. Alleen dat is in de huidige Eredivisie - en met de mogelijk op handen zijnde veranderingen in het transfersysteem - de manier voor Ajax en Nederlandse topclubs om internationaal levensvatbaar te blijven. Idealiter zou je je eigen jeugd dan in het 1e elftal willen aanvullen met 1 of een paar gerichte aankopen (precies zoals in 18/19 het geval was), maar voorlopig zit dat er voor Ajax even niet in. Gewoon weer back to basic!

17-11-2024 13:44

JohnDylan +21840

"Het geeft wel aan dat het beleid dat Ajax afgelopen 7 jaar heeft gevoerd, financieel riskant en op de lange termijn vrijwel onhoudbaar was."

Niet riskant (doordat er een grote financiele buffer was) maar wel onhoudbaar als er niet elk seizoen Champions League inkomsten worden behaald. Ajax had in de zomer van 2023 direct veel meer moeten bezuinigen én veel minder aan transfers moeten uitgeven om zo weel een financiele buffer op te bouwen. Dat zijn fouten die na het vertrek van Overmars zijn gemaakt.

17-11-2024 13:47

Ajax95Duivendrecht +24072

Klopt wat je zegt, maar de basis voor dit model werd wel gelegd onder Overmars, die in 2018 het salarishuis openbrak.

Maar je hebt een punt dat men in de zomer 2023 bij Ajax alsnog had kunnen bijsturen, na dat slechte seizoen 22/23 waarbij we op het laatste moment CL misliepen. Maar de hele zomer van 2023 is achteraf één grote clusterfuck van foute beslissingen binnen de club gebleken, die het probleem alleen maar hebben verergerd en waar we nu nog steeds de zure vruchten van plukken (en voorlopig ook nog wel even blijven doen).

17-11-2024 13:50

JohnDylan +21840

Ik heb zelf geen problemen met het model. Het is een goede manier waarop Ajax meer kan besteden aan salarissen om de beste spelers een/twee seizoenen langer bij de club te houden. Het probleem is dat het model in feite werd losgelaten toen ze aankopen gingen doen met met geld wat nodig was als financiele buffer om toekomstige salariskosten op te vangen. De basis van het model was namelijk dat een groot deel van de transferinkomsten opzij werden gelegd. Dat deed Overmars maar na zijn vertrek deed Ajax dat niet meer voldoende.

Trouwens heb ik op veel andere gebieden wel kritiek op Overmars maar het financiele model van toen zelfs was volgens mij geen probleem.

17-11-2024 13:53

JoeBlow +8162

Probleem was natuurlijk dat Ajax in de zomer 2023 echt een enorm aantal (bepalende) spelers verkocht. Ajax had dus spelers nodig en gaf uiteindelijk 120M uit aan 12 spelers. Gemiddeld is dat helemaal niet zo verkeerd. Het grotere probleem was dat het spelers waren die vrijwel zonder uitzondering niet voldeden in 2023-2024.

En dus heb je in 2025 en de afschrijvingen van 120M aan aankopen en onvoldoende transferwaarde ontwikkeling als gevolg van underperformance.

Wat Ajax vooral had moeten doen in 2023 is fors ingrijpen in de ondersteunende organisatie, zoals ze nu blijkbaar wel van plan zijn. Dan had je in boekjaar 2024 al besparingen gezien.

17-11-2024 20:01

Robertini +39072

PSG kan het ook alleen maar door de suikeroom, die kunnen het verlies daarmee opvangen.

Ajax moest in het laatste jaar van Overmars 40mil verkopen EN Champions League halen, dat is gewoon belachelijk riskant als je de selectie elk jaar met 40mil moet afromen.

Blij dat er iemand anders ook ziet dat dit een probleem is dat Overmars ingezet heeft, hij wordt hier te vaak op een voetstuk geplaatst. Voor 2018/19 was hij goed, na 18/19 begon hij blufpoker te spelen.

17-11-2024 13:54

JohnDylan +21840

"Ajax moest in het laatste jaar van Overmars 40mil verkopen EN Champions League halen, dat is gewoon belachelijk riskant als je de selectie elk jaar met 40mil moet afromen."

Maar er was een financiele buffer van meer dan 70 miljoen euro. Dat betekende dus dat Ajax twee seizoenen kon falen in het "afromen" van 40 miljoen euro. Dat gaf Ajax meer dan genoeg tijd om te bezuinigen. Het probleem is dat Ajax daar dan wel direct mee moet beginnen wanneer er geen Champions League wordt gehaald en Ajax was er te laat mee.

17-11-2024 14:00

Robertini +39072

Het probleem is natuurlijk ook dat veel van die dingen gewoon vaste lasten zijn, zoals salarissen. Het salarishuis is na 18/19 verdubbeld, daar kom je niet zomaar vanaf, omdat nieuwe spelers dan ook zo'n salaris willen, dus dat moet stapsgewijs naar beneden.

Als je pas begint als een keertje geen CL gehaald wordt, ben je al te laat.

17-11-2024 14:07

JohnDylan +21840

Ik vind het vreemd dat er niet al lang bedrijven zijn waar de clubs hun scouting aan outsourcen. Dat lijkt me een mooie manier voor veel clubs om flink te bezuinigen en dus ook een manier voor een of meerdere bedrijven om veel te verdienen. Dan heeft een club eigenlijk alleen nog een director of recruitment en een meester scouting (voor het afscouten van de spelers die het bedrijf heeft aangedragen) nodig. Ik denk dat bedrijven als Wyscout uiteindelijk steeds meer die rol zullen krijgen.

17-11-2024 13:44

DeMeervanweleer +7565

Het NRC toont altijd opvallend veel interesse in Ajax, in het bijzonder als het om eventuele belastende zaken gaat. De hele Overmars affaire is ook door het NRC aangeslingerd. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er daar een redacteur zit met of sterke Ajax antipathie dan wel een met sterke Feyenoord sympathie.

17-11-2024 13:36

Hersenspinsel +7996

Sorry hoor maar er is maar één interessante club in Nederland!
En kritisch?
Zolang het niet van het niveau spijkers op laag water zoeken en spelers en clubleden beschadigen zoals bij en door de Telegraaf moet dit kritisch en diepgravend zijn gewoon kunnen.

17-11-2024 13:42

DeMeervanweleer +7565

Op zich eens, maar je zou een realistisch kritische houding eerder verwachten van een krant uit de eigen regio zoals het Parool

17-11-2024 13:46

Ferd +38329

Want Rokin 65, waar de hoofdredactie van de NRC gevestigd is, is niet eigen regio genoeg voor Amsterdam?

19-11-2024 08:41

trodat4030 +96403

Wordt er eindelijk eens een goed artikel geplaatst is het wéér niet goed. Hier wordt nog echte journalistiek bedreven, kritisch kijken naar de situatie, navraag doen bij de betrokkenen en met die informatie het publiek informeren aan de hand van feiten.. 100x liever dat dan al die meninkjes van die opiniemakers van andere bladen waar men denkt dat hun opinie er toe doet.

O enneh, de hele Overmars affaire begon bij Overmars, nergens anders.

17-11-2024 13:49

DeMeervanweleer +7565

Ik zeg nergens dat het artikel niet goed is. Ook zeg ik niet dat Overmars niet zelf hoofdschuldig is aan de kwestie. Ik zeg dat ik het opvallend vind en daarbij denk ik een patroon te bespeuren, dat een van origine Rotterdamse krant zoveel serieus journalistieke aandacht heeft voor een club uit een andere regio.

17-11-2024 13:55

trodat4030 +96403

Erg ver gezocht, ten eerste is het een landelijk dagblad en ten tweede zijn ze net zo Amsterdams als Rotterdams.

'NRC Handelsblad is het resultaat van een fusie tussen twee kranten: het in Amsterdam gevestigde Algemeen Handelsblad (opgericht in 1828) en de Nieuwe Rotterdams(ch)e Courant (1844). Op 1 oktober 1970 verscheen de eerste editie.'

https://www.nrc.nl/de-geschiedenis-van-nrc/

17-11-2024 14:11

DeMeervanweleer +7565

Ik lees het NRC notabene zelf, maar je hebt gelijk ze zijn gefuseerd. Misschien dat mijn veronderstelling dar er een regionale aversie oid achterzit daarmee niet juist. De teneur van de artikelen is vaak negatief qua toonzetting en de timing dusdanig dat het soms lijkt op olie op het vuur. Maar ik sluit niet uit dat mijn clubliefde mijn beoordelingsvermogen in de weg staat.

17-11-2024 15:10

Ferd +38329

de redactie zit op het Rokin, centraler in Amsterdam ga je het niet krijgen.

19-11-2024 08:41

DeMeervanweleer +7565

Ik weet waar ze zitten, maar het gaat het gaat mij om het patroon. Zoek bij het NRC eens op 'Ajax' en probeer eens een positief item te vinden.

19-11-2024 10:15

ajaxfan83 +3395

Dus opgesteld door iemand die vrolijk zat te roepen dat ze Scouting rapporten had gezien die er niet waren van d
Bepaalde spelers die mislintat had gehaald

17-11-2024 13:27

Juichtoon +32345

Herstelplan opgesteld door Lenderink. Zij heeft nog nooit ergens iets uit het moeras getrokken...
Een krimplan leidt nergens toe...

17-11-2024 13:17

PH2BOT +40053

Wat heeft een plan voor Krim met Ajax te maken dan?

17-11-2024 13:27

Juichtoon +32345

Weet ook niet..iets wat niemand verwacht misschien...

17-11-2024 14:39

Suavimani +11903

Een afschaling is niet altijd krimp, het is eerder een herijking die tot meer effectiviteit moet leiden. De opsmuk gaat er af, maar de operationele kern blijft overeind. Zie het als het wegtrainen van overtollig vet, zodat Ajax weer een afgetraind en droog lichaam krijgt na een periode van teveel eten.

17-11-2024 13:31

Juichtoon +32345

Organisational slack...ik ken de term.. :-).

17-11-2024 14:39

Dolblij +44934

Altijd goed om de organisatie kritisch onder de loep te leggen. Als Ajax maar wel uitkijkt dat het niet te hard snijdt in hetgeen onlosmakelijk met Ajax is verbonden: het afleveren van toptalenten vanaf De Toekomst.

17-11-2024 13:17

023Haarlem +3249

Ajax zit nu op de blaren.

Onbegrijpelijk dat Ajax nadat ten Hag weg ging.
Voor Alfred Schreuder ging.
Vorig jaar hadden we Peter Bosz kunnen hebben.
Maar Ajax koos voor Steijn.

We zijn gewoon flink terug de tijd in gegaan.
We hadden na Ten Hag tijdperk door moeten pakken.

17-11-2024 13:09

PH2BOT +40053

AD Edje koos voor Steijn omdat Peter Bosz ook bepaalde eisen zou gaan stellen die Edje niet welgevallig waren. Bovendien was er sprake van nogal wat animositeit van AD Edje richting Peter.

AD / interim TD Edje heeft ook Reiziger in het pak genaaid door zijn protegé Heitje als interim coach te verkiezen boven de veel competentere Michael Reiziger. Die koos vervolgens eieren voor zijn geld en vertrok. Met Reiziger als coach streed JA mee in de bovenste geederen van de JL...èn werden we daar zelfs kampioen.

Met Heitje als coach van JA streden we mee om de plaatsen 17 tm 20 ...maar Edje koos voor Heitinga omdat die alles kritiekloos deed zoals Edje het wilde hebben.

Reiziger ging echter niet zomaar overal in mee en had een duidelijke voetbal visie waarmee hij als coach succesvol.was geweest...èn dat nu opnieuw bewijst met Jong Oranje.

17-11-2024 13:24

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Edje die Bosz afwijst ik kan er nog steeds met mn pet niet bij. Vooral omdat die lamlul twee weken daarna gewoon vertrok bij Ajax. Wat maakt het hem dan nog uit wie de trainer is?

17-11-2024 13:33

Roelajax +27

Dankjewel mislintat

17-11-2024 13:08

Robertini +39072

Dankjewel Overmars, Hamstra, Huntelaar, Vd Sar, Mislintat en De Lang.

17-11-2024 13:59

borstklopper +29

De schade is al veel eerder gemaakt. In mijn optiek is van der Sar hier het meeste verantwoordelijk voor.

17-11-2024 14:01

rob +662

Als de scouting afdeling zo klein is, moet daar dan echt zoveel op bespaard worden? Ik vind een degelijke scouting eigenlijk best wel een belangrijke factor om tot grote sportieve prestaties te komen. Het hoeven geen vakantie uitstapjes te worden, maar je kan toch niet aan de gang gaan met videobeelden wanneer je bijv. in Zuid-Amerika scout...

17-11-2024 13:08

JohnDylan +21840

Een locatie scout (en de kosten die daarbij komen) kost per seizoen meer dan meer dan vijf videoscouts. Je kan dus makkelijk bezuinigen terwijl de scouting groter wordt.

"maar je kan toch niet aan de gang gaan met videobeelden wanneer je bijv. in Zuid-Amerika scout..."

Waarom niet? Op die video beelden kan je een beter beeld krijgen van een speler dan in het stadion. Je kan hem via WyScout spelers individueel volgen via alle verschillende camera's in het stadion. Dan kan tegenwoordig zelfs van jeugdelftallen in de Braziliaanse jeugdcompetities.

17-11-2024 13:09

rob +662

Ongetwijfeld, maar is dat nu echt waar ze moeten besparen? Ik voorzie ook al dat andere partijen, die ook geïnteresseerd én op locatie zijn, je dan te snel af zijn.

17-11-2024 13:15

JohnDylan +21840

Als je andere clubs te snel af wil zijn moet je juist weinig locatie scouts en veel video scouts hebben. Die zien namelijk véél meer spelers per week dan locatie scouts. Locatie scouts zijn een outdated en inefficiente manier om maar spelers te scouten.

Ze zijn handig voor in een land als Belgie waar Ajax een netwerk onder de jeugdtrainers willen hebben om talenten als 16 jarige naar Nederland te halen. In landen als Brazilië gaat het er puur en alleen om hoeveel je (zwart) aan hun zaakwaarnemers kan betalen. Dat is ook waarom Neres en Antony naar Ajax zijn gekomen, Ajax heeft toen enorme bedragen aan de zwaakwaarnemers betaald. Ajax heeft daar geen netwerk nodig, alleen een volle bankrekening.

17-11-2024 13:22

Artemio +31793

Het kan geen kwaad om de hele organisatie door te lichten en bijpassende maatregelen te nemen, maar doe het dan ook door heel de organisatie ook de spelers.
Nu Ajax weer de weg omhoog heeft gevonden zullen de marktwaardes van spelers omhoog gaan en dan zal Kroes eindelijk zijn werk moeten doen en dat is o.a. spelers verkopen.

17-11-2024 13:03

PH2BOT +40053

Het zal eens tijd worden ook zeg!! ...al veel te lang zijn daar ongekend hoge bedragen over de balk gesmeten door een incompetent management voornamelijk bestaande uit ouwe jongens.krentenbrood.

17-11-2024 12:59

Libero +19063

Penny wise, pound foolish. Gooi anders het aankoopplafond nog verder omlaag, de sportieve ambities overboord en neem genoegen met spelen in de NL subtop om voorronde Conference League.
Wel toevallig dat dit plan tegelijk naar buiten komt met het nieuws over het oude logo, niet?

17-11-2024 12:56

Amp +37530

Nee want het was al sinds dat kroes binnenkwam bekend dat er drastisch moest worden bezuinigd. Hij sprak toen al dat er ongeveer 20% aan medewerkers weg zouden moeten. Enige wat nu nieuw is, is dat lenderink nu blijkbaar een concreet plan heeft gemaakt, zonder dat er concreet wordt gemeld wat er dan in staat

17-11-2024 13:07

Libero +19063

Fair enough, maar ik had wel verwacht dat inmiddels wel duidelijk was geworden dat je met het aankoopbeleid van afgelopen zomer jezelf alleen maar verder in de vingers snijdt. Als je ooit iets significants wil bereiken zul je risico's moeten nemen.

17-11-2024 13:20

DikDukdalf +339

Die zijn al genomen en dat is jammerlijk mislukt.

17-11-2024 15:56

Libero +19063

Ja en je kunt er ook lering uit trekken ipv angstvallig 180 graden te keren. Het voorgaande beleid heeft wel enorm veel opgeleverd, zowel financieel als sportief. Maar wat er wmb enorm is misgegaan waren de checks & balances waar voor een groot deel de RVC voor verantwoordelijk is.

17-11-2024 16:19

Betuwe85 +20540

Wat zijn grote aankopen dan ? En investeren is ook nodig om uit de ellende te komen

17-11-2024 12:45

Suavimani +11903

Dit is gewoon een logische stap die al veel eerder genomen had moeten worden. Maar onder Sar en Overmars groeiden de bomen ineens tot in de hemel. Overmoed heeft toen toegeslagen. Terwijl je ook bedacht moet zijn op mindere tijden. Anders wordt je organisatie een tikkende tijdbom.

Ik zou dan ook willen spreken van normalisatie. We gaan weer terug naar een organisatie grootte en financiële grenzen die passen bij het formaat van Ajax. Dat zal voor velen zeer doen. Maar we hebben de afgelopen jaren mogen ervaren wat de andere kant van de medaille is, wanneer je boven je stand leeft.

Mocht je jezelf er nu echt rot over voelen, kijk dan even naar het elftal dat we in de halve finale CL opstelden tegen Tottenham:

Onana - Mazraoui, De Ligt, Blind, Tagliafico - Van de Beek, Schöne, De Jong - Ziyech, Dolberg, Tadic

Een elftal vol (eigen) jeugd, aangevuld met wat aankopen uit de 24-29 categorie, die alles bij elkaar 46 miljoen euro hadden gekost over meerdere transferperiodes verdeeld. Waar Timber, Gravenberch, Lang en Brobbey nog moesten doorbreken. Met een salarishuis dat nog niet ongezond opgeblazen was. Ook wanneer Ajax zich weer aan die grenzen moet houden, kan het dus weer succesvol zijn. Alleen moeten we ons er bij neerleggen dat succesperiode's voor ons kort (max 2 tot 4 jaar) zullen zijn en met tussenposes zullen plaatsvinden. Maar dan donder je in ieder geval niet zo hard terug als de afgelopen 2 jaar. En zeker nu niet, met Europese competities waarin overwinteren dankzij het Zwitserse systeem een stuk realistischer is geworden.

17-11-2024 12:44

Amp +37530

Hoezo was t toen nog niet ongezond opgeblazen? Ze repten in die periodes al dat ze verliezen draaiden als er niet werd verkocht voor tientallen miljoenen. Dat zal echt door de dure kantoormedewerkers zijn gekomen.

17-11-2024 13:11

Suavimani +11903

Pas na het succes in de Champions League en bij het verlengen van de contracten is het hek echt van de dam gegaan. De opwaarderingen, het al opgerekte salarisplafond dat toen helemaal losgelaten werd, zonder prestatie clausules in te bouwen. Dat bedoel ik met 'de overmoed sloeg toe'. Daardoor gingen ook doorbrekende jeugdspelers ineens belachelijk grote salarissen verdienen.

Daarvoor was het zeker ook niet risicoloos, dat ben ik met je eens. Maar het was nog lang niet zulk hoog spel als wat er vanaf de zomer van 2019 gebeurde. Met de transfer van Bergwijn als het idiote toppunt.

17-11-2024 13:27

dp92 +11220

Jammer dat wij gaan grote geldschieters hebben zoals in Eindhoven. Die hebben jarenlang "begroot op de EL" en spelers gehaald van 10-15 miljoen. En wanneer het geld op was door uitblijven CL kwam er weer een kapitaalinjectie van 30-50 miljoen.

17-11-2024 12:42

Artemio +31793

Er zijn genoeg vermogende mensen die affiniteit hebben met Ajax.

17-11-2024 12:43

Amp +37530

Maar gaan en mogen die zomaar een geldinjectie doen? Die hebben zich jn t verleden ook nooit gemeld toen ajax het financieel zwaar had in de afgelopen pakweg 30 jaar

17-11-2024 13:12

Artemio +31793

Je zou als vermogend persoon die affiniteit heeft met Ajax hoogstens aandelen kunnen kopen.

17-11-2024 13:15

iamhisdaddy +247

Lijkt mij een goede zaak.
Ajax moet gewoon terug naar de basis. Een goede jeugdopleiding en spelers verkopen. Niet begroten op CL maar wel ruimte houden voor salarisverhogingen igv je CL speelt.

Het huidige Ajax 1 is wat mij betreft een mooie weerspiegeling van hoe het zou moeten in de toekomst. Eigenlijk is dit per toeval goed gekomen dit jaar.

Een groot deel van de basis is vanaf de jonge jeugd door Ajax opgeleid, hierbij komen: binnenlandse talenten, buitenlandse talenten, oud Ajax spelers en zo hier en daar een goede buitenlandse (oud) international. Dus...
- Brobbey, Taylor, Baas, Rensch
- F-J (AZ), Hato (Sparta),
- Hlynsson (..), Godts (Genk), Mokio (Gent) ,
- Klaassen, Boomen
- Sutalo

En nogmaals het lijkt bij toeval nu te kloppen bij Ajax 1. Wat niet klopt, dat is dat er niet genoeg kwalitatieve opvolging lijkt te zijn bij jong en de o19. Een inhaalslag bij de scouting en staf van je jeugdopleiding is helaas noodzakelijk.

17-11-2024 12:42

Craain +4953

500 medewerkers??

Selectie: rond 25 stafleden nodig
Jeugdopleiding: rond 75 personeels nodig.
Bestuur: rond 20 personeels..
Financiële afdeling: rond 25 personeels nodig.
Scoutingsafdeling: 50 personeels nodig
Stadion Johan Cruijff: rond 10 personeel.
Cateringspersoneel: rond 100 personeels
Onderhoudsmensen: 50 personeels
Sociaal media afdeling: 10 personeels.
Winkel / museum: 20 personeels.

Nog lang geen 500... daarnaast huurt Ajax ook veel externe partijen oa beveiligers, schoonmaaksters. Maar dat staat los van 500 medewerkers.

Ik denk dat het aan zaakwaarnemers lag die Ajax veel te veel heeft uitgegeven... Maar 500 mensen in dienst begrijp ik niet.

Heeft iemand er overzicht van?

17-11-2024 12:30

trodat4030 +96403

Je vergeet duidelijk een hoop afdelingen en ook jouw bezetting is uiterst magertjes te noemen. We zijn geen Top Oss...

17-11-2024 12:35

Craain +4953

Welke afdelingen bijvoorbeeld? Noem eens een aantal die ik miste?

Top Oss heeft zeker nog lang geen 100 mensen in dienst. Ajax heeft er buiten de selectie spelers nog 500 medewerkers in dienst!!!

17-11-2024 12:39

trodat4030 +96403

Je hebt er al een aantal bij geplaatst, maar denk ook aan bijv een HR afdeling en een juridische afdeling om maar een dwarsstraat te noemen. Verder kom je nu ook al richting de 400isch uit, als je de aantallen wat realischtischer schat (10 man in de Arena? Die niet eens van Ajax is maar van de Arena BV (wat een losstaand bedrijf is)?) is die 500 helemaal niet zo gek bedacht....

17-11-2024 12:42

Artemio +31793

Ajax heeft het grootste sociaal media team. Dat team is gewoon van topniveau. Zo’n 50 medewerkers.

17-11-2024 12:42

Craain +4953

Daar hoort de financiële afdeling bij die ik al heb benoemd. Stadions heb ik rond 10 personeels geschat.. denk aan de toekomst en Johan Cruijff Arena. De ene is verantwoordelijk voor blok A, blok B, etc... Zo kom ik er rond 10 mensen uit..

17-11-2024 12:46

Craain +4953

Oh 50, van sociaal media, oke.

17-11-2024 12:46

iamhisdaddy +247

Ajs je kijkt naar de o19 dan zie ik: Trainer, Assistent trainer, Analist, Fysio, Team manager (niet betaald), Performance trainer, Keepers trainer

Ik mis de medische afdeling en de
Specialisten:
Wouters
Bosman
Wooter
De Boer, R

17-11-2024 12:58

Craain +4953

Daar hoort in de jeugdopleiding en selectie bij die ik heb benoemd.

Ajax heeft 13 jeugdteams en 4 amateurteams. Wouters is geen specialist maar assistent trainer. Wat medisch betreft zit er ook bij daarnaast werkt Ajax ook samen met VU ziekenhuis dacht ik .. ook van externe bedrijven dus die telt niet mee.

Bron: https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail/ajax-en-vumc-verlengen-samenwerking.htm#:~:text=Ajax%20werkt%20al%20meer%20dan,op%20sportcomplex%20de%20Toekomst%20onderzocht.

17-11-2024 12:59

trodat4030 +96403

Ja hehe... Als jij afdelingen gaat scharen onder noemers waar ze totaal niet thuishoren (én je reactie duidelijk nog aanpast naar wat je te binnenschiet), hoe moet ik er dan inhoudelijk op reageren? De HR en juridische afdelingen horen helemaal niet onder de noemer 'financiele afdeling', maar zolang jij dat wel zo ziet, is inhoudelijk reageren voor ieder ander dan jijzelf onmogelijk (want alleen jij weet wat jij nou eigenlijk bedoelt).

17-11-2024 13:06

Craain +4953

Klopt die ik heb meegeteld met financiële afdeling. 25 personeels heb ik geschat. Dat is best veel voor alleen als financieel. Daar valt onder andere: juridische, financieel, lease, contract spelers, salarissen, etc... 25 personeels moet het te doen zijn.

17-11-2024 13:09

PH2BOT +40053

Juridische afdeling wordt anders gewoon uitbesteed hooraan een gelieerd kantoor.

17-11-2024 13:12

hmmm +1859

474 fte's afgelopen jaar. Dan weet je wel ongeveer genoeg

17-11-2024 13:15

Knalpot +3606

jeugdspelers met een contract zullen ook wel tot het 'normale' personeel gerekend worden. (+ 40/50 schat ik zo)
Dames afdeling (+20)

17-11-2024 13:35

Craain +4953

O ja vrouwen komt er dan ook bij.. dat kan kloppen...

17-11-2024 15:38

Babangida83 +23827

500 is ook fors afgerond naar boven, volgens mij. In juni 2023 waren het er in ieder geval 449.

17-11-2024 15:13

Ajaxhartt +10709

Krijg het gevoel dat de Beurs verlaten, nu minder waarschijnlijk geworden is. Evenals het kopen van de JC Arena.

17-11-2024 12:26

trodat4030 +96403

Ik krijg het gevoel dat Ajax ook geen Mbappe gaat wegkopen bij Real Madrid..... Jammer, want de linksbuitenpositie is best wel mager ingevuld...

17-11-2024 12:29

nightgoat +30884

Deze totale aftakeling is mogelijk gemaakt door vakkundig sloopbedrijf Edje & co.

17-11-2024 12:26

Artemio +31793

Waarom zou je als Ajax bestuurder dit lekken aan het nrc ?(mocht dit waar zijn).

17-11-2024 12:26

LOCAmpos +10450

Zal dus wel een personeelslid zijn dat dit verhaal bij zijn ontslag te horen heeft gehad

17-11-2024 12:29

trodat4030 +96403

Er staat duidelijk 'bestuur', dat zijn dus duidelijk de directie of de RVC. Een personeelslid heeft echt niet al deze bedrijfsbrede kennis uit een ontslaggesprek hoor..

17-11-2024 12:33

trodat4030 +96403

Omdat het geen geheimen zijn? Daarbij, met de boodschap dat men weer terug gaat naar het nieuwe logo, halen ze wel de scherpe randjes er vanaf, slecht nieuws openbaren en goed nieuws er tegenover stellen zodat de meeste aandacht uitgaat naar het goede nieuws. Heel slim gedaan van de bestuurders...

17-11-2024 12:31

Ajaxbrl +13681

We zijn weer terug in 2010! Aankoop maximaal 8M, salaris maximaal 1,3M. Geen ervaren spelers meer halen en dus spelen met een jeugdelftalletje. Zin in!

17-11-2024 12:20

Adam24 +39066

Daarom vind ik het ook heel vreemd om nu van logo te veranderen. Dat kost tonnen, zo niet meer, en uren aan arbeid. Doe dat lekker als je weer wat vlees op de botten hebt.

17-11-2024 12:18

MisterAFCA +6415

Omdat het je een veelvoud op gaat leveren aan inkomsten.

17-11-2024 12:27

Betuwe85 +20540

Reken som zal zijn dat het meer o

17-11-2024 12:47

Wobbo +11199

Go woke go broke

17-11-2024 12:07

NoPants +7471

Is het niet accepteren van dickpics vanuit de directie inmiddels woke? Damn that escalated quickly.

17-11-2024 12:12

JariJari +15116

Dit. Alleen enorm treurig dat het de club waar ik van hou betreft 😢

Verder wel terecht natuurlijk 😪

17-11-2024 12:36

emieltjuhh +17807

Dit is niet vreemd toch ?

17-11-2024 12:04
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.