NB: 'Uitschakeling past in rijtje Spurs, Valencia, Getafe, Atalanta en Roma'

door Bart Veenstra 65

Bron Ajax Showtime

NB: 'Uitschakeling past in rijtje Spurs, Valencia, Getafe, Atalanta en Roma'

door Bart Veenstra 65

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax verliest in eigen huis van Benfica en is uitgeschakeld in de Champions League. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: Ajax - Benfica past in het rijtje Spurs, Valencia, Getafe, Atalanta Bergamo en AS Roma

'Daar ben ik het mee eens. Ajax heeft blijkbaar moeite met clubs van dit kaliber. Ploegen die qua individuele kwaliteit net iets minder zijn dan Ajax, maar wel sterk genoeg zijn om het spel van Ajax min of meer te ontregelen. Op die manier wist Ajax nauwelijks tot écht grote kansen te komen, ondanks veelvuldig balbezit op de helft van de tegenstander. In de Eredivisie werd het ook al een paar keer duidelijk en nu weer: Ajax heeft moeite om écht grote kansen te creëren tegen ploegen die het zeer compact houden.'

Wie was jouw Man of the Match in het duel met Benfica?

'Deze vraag komt natuurlijk altijd voorbij en lange tijd was Edson Álvarez voor mij de beste man aan de kant van Ajax. Hij veroverde ontzettend veel ballen en zorgde er met onderscheppingen in heel veel gevallen voor dat Benfica niet aan counteren toekwam. Toch was Álvarez Vertonghen even kwijt bij een corner en veroorzaakte hij ook de vrije trap waar de enige goal van de wedstrijd uitviel.'

'Dan ga je verder kijken en dan kom ik tot de conclusie dat Noussair Mazraoui voor mij de beste Ajacied was. Verdedigend was hij vrijwel foutloos. Hij heeft ontzettend veel ballen veroverd, was scherp in de onderlinge duels en hij was daarnaast ook dreigend in aanvallend opzicht.'

Erik ten Hag kon eindelijk weer over zijn favoriete basiself beschikken. Hoeveel verschil maakte dat volgens jou?

'In de afgelopen wedstrijden waarin Ten Hag niet kon beschikken over zijn favoriete basiself zag het er qua organisatie lang niet altijd goed uit. Dat was tegen Benfica wel anders. Met de zogeheten "Bermudadriehoek" - Jurriën Timber, Lisandro Martínez en Edson Álvarez - staat het qua organisatie bij Ajax heel goed. Bovendien gaat de rest van het elftal daarin mee.'

'Ondanks de nederlaag vond ik Ajax qua organisatie dit keer juist heel goed staan. Bij balverlies wist Ajax de bal in veel gevallen heel snel weer te veroveren en Benfica kwam eigenlijk niet tot counteren toe. Bovendien vond ik Ajax, op de beginfase na, ook aan de bal een stuk beter voor de dag komen. Misschien was Ajax af en toe wel té geduldig, want af en toe lieten ze de bal ook wel te lang rondgaan. Dan hoop je eigenlijk dat er een speler is die af en toe de trekker sneller overhaalt en het probeert met een schot van afstand.'

Ajax zette Benfica goed vast, maar dat leidde tot weinig uitgespeelde kansen. Waar lag dat naar jouw idee aan.

'Je kunt dit ook andersom zien. Als in: Benfica zette Ajax goed vast. Dat klinkt misschien wat gek aangezien Ajax vrijwel de gehele wedstrijd de bal had en constant op de helft van Benfica speelde. Je kunt echter ook - zo vertelde de Spaanse trainer Unai Emery eens - dominant zijn zonder balbezit.'

'En dat was misschien wel wat dinsdagavond gebeurde. Benfica stond goed georganiseerd, hield het in het centrum heel compact en zodoende moest Ajax vooral via de zijkanten spelen. Op die manier heb je creativiteit en diepgang nodig, maar daar ontbrak het bij Ajax aan, vind ik. Daarnaast werden er veel (vaak te hoge) mislukte voorzetten gegeven. Bovendien zit het hem ook in de details: neemt een aanvaller een bal wel of niet goed aan? Speelt hij hem naar links of naar rechts? Dat soort kleine dingen kunnen het verschil maken, maar in veel gevallen was de laatste pass of aanname net niet goed, waardoor het telkens nét niet was in de aanvallen van Ajax.'

Waar wijt je deze uitschakeling het meest aan?

'Toch wel aan de precisie in de laatste fase in de aanvallen van Ajax. De ploeg was dreigend tot aan het zestienmetergebied van Benfica, maar daarna gebeurde er niet veel meer. Dan wil je spelers zien met een creatieve ingeving of een actie. Daar ontbrak het bij Ajax aan. De spelers van wie dat zou moeten komen - Tadic, Berghuis en Antony - speelden niet hun beste wedstrijd. Je hoopt dan eigenlijk op iets meer stootkracht in de aanval van Ajax, maar dat volgde helaas pas laat.

Had Ten Hag eerder moeten wisselen?

'Het antwoord op deze vraag in mijn ogen is dus: ja. In mijn ogen had Ten Hag Brobbey al veel eerder moeten brengen, om zo aanvallend meer stootkracht te hebben en één-tegen-één te gaan spelen tegen Otamendi en Vertonghen. Op die manier zet je de tegenstander meer onder druk en durven zij misschien ook minder. Nu was er vaak één vrije verdediger bij Benfica, waardoor zij vaak de rust konden bewaren en in verdedigend opzicht ook altijd een mannetje over hadden.'

'Daarnaast vraag ik me de laatste tijd steeds vaker af waarom Kudus altijd pas ná Klaassen ingebracht wordt. Klaassen is een waardevolle speler en heeft zijn kwaliteiten, maar ik denk dat Ajax in dit duel meer behoefte had aan een speler die creatief is aan de bal en een opening kan forceren. Dan denk ik dat je meer aan Kudus hebt dan aan Klaassen. Klaassen heeft weliswaar meer diepgang dan Kudus, maar met Brobbey zou je die speler met diepgang ook al hebben.'

Wat zag je misgaan bij de tegengoal?

'Allereerst gaat het al mis bij de aanleiding voor de tegengoal: het veroorzaken van een vrije trap op een gevaarlijke positie. Ramos van Benfica kon in die hoek eigenlijk geen kant meer op en wachtte gewoon tot hij aangeraakt zou worden. Hoe licht het contact ook was: Álvarez had het natuurlijk beter niet kunnen doen. Bij zijn wissel zag je hem zichzelf ook voor zijn kop slaan van: waarom bleef ik niet gewoon afwachten?'

'Vervolgens gaat het denk ik mis in de communicatie tussen Onana en Timber. Timber heeft bij die vrije trap Darwin Nuñez als directe tegenstander en je krijgt het idee dat Onana roept dat hij de bal wil vangen of weg boksen en dat Timber daarom eigenlijk niets meer doet. Onana tast echter mis, waardoor Darwin vrij kan inkoppen.'

Hoe kijk je naar het seizoen na deze nederlaag?

'Toch wel met het gevoel dat er meer had ingezeten, net als vorig seizoen. Toen werd je uitgeschakeld door AS Roma en had je ook het gevoel van: dit had niet gehoeven. Dat gevoel overheerst nu na de uitschakeling tegen Benfica opnieuw. Op zich is het knap dat Ajax heeft weten te overwinteren in de Champions League, maar het is nogal een verschil of je dan in de achtste finales wordt uitgeschakeld door een ploeg als Benfica of door een titelfavoriet als Liverpool, Bayern München of Manchester City.'

'Ajax moet nu snel de focus terugkrijgen, want het veroveren van de titel is wel écht een must. Het winnen van landstitels zal door menigeen als een "gewenning" of als "niet genoeg" worden gezien, maar enorm belangrijk is het wel. Ajax heeft gezien zijn uitgaven deelname aan de Champions League nodig en daarom is kampioen worden extreem belangrijk. Het winnen van de dubbel zou een mooi slot van het seizoen betekenen, maar tegelijkertijd besef je ook: er had dit seizoen toch echt meer ingezeten.'

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)
Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

FelixGassenlicht +8944

Zo moe van dat soort verhalen. Rode draad is ook winnen bij Real, Juve, Dortmund, Sporting etc. 6 jaar geleden droomden wij nog van een 3e plaats in poulefase CL richting EL.

17-03-2022 15:17

Tonymacaroni +778

Helemaal mee eens.
Als wij ons al beroerd moeten voelen, hoe moeten de supporters van PSG, United en Juve zich dan voelen waar de terreinknecht meer verdiend dan onze top-spelers.

17-03-2022 17:26

joranm +134

Iemand voor aanstaande zondag toevallig nog tickets beschikbaar?

17-03-2022 10:26

ToekomstTalent +9550

"Toch was het Álvarez die de vrije trap veroorzaakte waar de enige goal van de wedstrijd uitviel."

Slaat echt nergens op want het was geen overtreding.

16-03-2022 21:14

Freddy +11375

Als de scheidsrechter fluit is het een overtreding

16-03-2022 22:11

Soccerskins v2 +43259

Want scheidsrechters zijn de uitzondering en maken in tegenstelling tot alle anders mensen geen fouten?

16-03-2022 22:16

komop +2145

Ben ik het niet mee eens.
Tottenham was totaal anders. 5 seconden verwijdert van succes.
Valencia/Atalanta/Roma zijn vergelijkbare wedstrijden. Met 1 verschil dat we tegen Roma de derde keeper op moesten stellen. Net als nu eigenlijk.
Deze wedstrijd heeft Ajax totaal gedomineerd. Geen enkele ploeg krijgt het voor mekaar om een andere europese topclub op 2 halve kansen te houden.
Maar goed. Elke uitschakeling is pijnlijk maar we moeten nu niet zo doen alsof het een drama is.
Ik ben blij dat we ons nu helemaal kunnen focussen op het kampioenschap en de beker.

16-03-2022 20:10

ST +23068

Je domineert pas een totale wedstrijd als je hem niet verliest.

17-03-2022 21:57

karlhof +4702

Kan geen toeval zijn. Voetbal technisch veel beter maar verliezen door een gebrek aan vechtlust en mentaliteit.

Veel spelers gokken op een transfer. Over 10 jaar weer een kans met de teruggekeerde Gravenberch (van PSG) als absolute vedette en veel jeugd die nu in de o11 of o12 speelt.

16-03-2022 18:36

slumpf +4562

Met vechtlust en mentaliteit zat het gisteren just wel goed. Anders heb je de bal niet iedere keer na twee seconden weer terug. De eindfase in het overvolle strafschopgebied van de tegenstander was echter matig.

16-03-2022 19:57

AFCACruijff14 +161009

Ja echt onzin om het op inzet te gooien. Die was uitstekend.

We zijn tactisch verslagen. Antony kwam er niet aan, Haller werd messcherp gedekt, middenvelders konden niet de 16 goed in komen.

Ik weiger mee te doen aan een partij gejammer en geklaag. Mooie kutavond was het, maar dit team is niet plots kut of hebben er geen zin in. Ik denk ook dat buiten Onana, Mazraoui en Gravenberch niemand op een transfer komende zomer mikt.

Gewoon zorgen dat we de titel pakken, dan hebben we een prima seizoen gedraaid. Met beker erbij zou het gewoon een uitstekend seizoen zijn. En CL overwintering is ook netjes.

16-03-2022 21:38

Danny.S +2245

Net pas de samenvatting gekeken.

Spel was zeer behoorlijk,zeker het eerste half uur.

Net de laatste eindpass niet goed en verliezen door een vrije trap weg te geven, waarbij de Portugees over zijn eigen voeten struikelt.

17-03-2022 11:11

Dubbelvla +8409

@AFCA, bedankt voor deze redelijkheid. Ik heb gewoon naar een goede en spannende pot voetbal zitten kijken waarbij ik continu het gevoel kreeg dat die 1-0 echt nog wel ging vallen; dat lukt niet doordat Benfica als een blok stond. Goed, dat is hun kwaliteit en dat valt te prijzen. Vooral dat ze er dan zelf nog wel ééntje inprikken, ga er maar aanstaan.

Maar we moeten nu niet opeens gaan doen alsof het allemaal ruk is.

17-03-2022 12:27

Dit is mijn club +10119

Het meest kwalijke is nog wel dat je geen enkele van die ploegen onder de noemer Europese top kunt scharen. Spurs, Valencia, Atalanta en Roma zijn Europese subtop (om over laagvlieger Getafe maar te zwijgen) en dus vlieg je er nu al jaren uit tegen ploegen die je eigenlijk achter je wilt laten. Het is een mooie ambitie om de Europese top te willen ergeren, maar als je niet eens de subtop kunt verslaan blijf je wel keer op keer zitten met een enorme kater en dat is uiterst pijnlijk.

16-03-2022 15:56

markk +8900

Ben je vergeten dat Ajax de afgelopen jaren ook clubs als Dortmund, Real Madrid, Juventus, Chelsea, Bayern heeft verslagen of gelijkgespeeld? Ajax speelde een prima toernooi en jammer genoeg zit het net in een mindere fase en zit het ook niet mee in zo'n wedstrijd. Schoten van Antony die al het hele jaar mooi in het hoek van het doel terecht komt, kwamen nu recht in de handen van de keeper. Ballen die anders precies goed vallen, vielen gisteren steeds net niet goed (Berghuis, Brobbey, Tadic, etc).

16-03-2022 17:39

Ajax27 +19086

Alle Ajacieden die de waan hadden dat Ajax echt maar net onder het niveau van City, Bayern, Liverpool en bijv. Real zitten... staan weer even met beide beentjes op de grond.

Jongens, leer nou eens... wij zijn een top-20 club in Europa, op welke positie we dan ook in de ranking staan. Het City, Bayern... dat zijn top-4 clubs op dit moment. Die kun je ieder jaar verwachten (uitzonderingen daar gelaten) bij de top-4 in de CL. Ajax is gewoon een club die altijd een top-20 club zal zijn/blijven. We zullen uitschieters kennen zoals in 2018-2019, maar dat zullen incidenten blijven.

Een top-4 ploeg heeft een compleet team van specialisten hebben die wekelijks minimaal een 6-7 halen en een aantal die wekelijks een 8-9 scoren. Een top-20 ploeg heeft vaak een heleboel talenten die de ene week een 4 scoren en de andere week een 8-9 en heeft ervaren jongens die het niet in de top redden, maar wel wekelijks een 6-7 scoren met uitschiets naar een 8. De vorm van de dag is bij een top-20 ploeg bepalend, daar waar dit bij een top-4 ploeg vaak de standaard vorm is.

Veel vaker zullen we zoals nu in de 8e finale sneuvelen, of in de kwartfinale. Loten we in de groepsfase al moeilijke ploegen en flikkeren we in de EL, dan zijn we met de huidige mogelijkheden makkelijker in staat om een halve finale of finale te halen. Maar nog steeds... als je die wint, ben je dat jaar theoretisch gezien eigenlijk de 17e club van Europa, onder de beste 16 van de CL.

Het is mooi dat we grote ambities hebben... en ja, ook ik had grote verwachtingen na de groepsfase, waar we weergaloos onze potten wonnen met grote cijfers. Maar CL voetbal zijn momentopnames. De vorm van de dag is bepalend, zowel voor het team als voor het individu. En niet te onderschatten, de rust rondom de club is belangrijk.

Voor de winter was er veel rust... en veel successen. Na de winter veranderde dat allemaal. Het schandaal van Overmars, het getouwtrek rondom Onana, blessures van de goed spelende Pasveer, Timber en Nous, het verhaal van Promes waar nog even een staartje aan komt, Onana die een paar dagen voor een belangrijke CL wedstrijd nog even een onnodig interview met de Telegraaf plant. De vorm van de ploeg is al weken niet goed... Tadic wordt een jaartje ouder, Blind wisselt goede met erg matige wedstrijden af, bij Antony is het regelmatig alles of niets. Op een paar mensen na speelt het hele team minder als een paar maanden geleden.

En dan moet je tegen Benfica, op papier een iets mindere tegenstander, maar niet zo slecht als de media het deden voordoen alsof het een club zoals Fortuna was. Het is gewoon een stugge goede ploeg met individuele kwaliteiten en een ontzettend ervaren stabiel centraal duo. Moeilijk om tegen te voetballen, loerend op de counter... Het ene jaar win je van een dergelijke ploeg met 3-0. Het andere jaar verlies je door 1 enkele fout met 0-1 van ze.

Dat is het leven van een top-20 ploeg in Europa.

16-03-2022 15:51

ToekomstTalent +9550

Kijk eens sec naar de opstellingen van die top 4. Dan zijn er nog zat spelers die op dezelfde positie die niet beter zijn dan die bij Ajax. Dus dat aanhaken is totaal geen gekke gedachte.

16-03-2022 21:17

Dubbelvla +8409

Ik denk dat je dan een beetje door een rood-witte bril aan het kijken bent. Dat zie je alleen al doordat spelers als de Ligt, Frenkie, Ziyech en Donny ook niet onomstreden zijn gebleken bij hun nieuwe clubs.

17-03-2022 12:29

Ajax27 +19086

Ach komop man. Even de roze Ajax bril afzetten. Kijk naar het weergaloze team van 2018-2019. Frenkie en de Ligt, wereldtalenten, maar ook daar gaat het soms met horten en stoten. Frenkie is al lang voer voor discussie en eigen jeugd dient zich aan.

vd Beek, ontzettend goed bij ons maar haalt het gewoon niet bij een topclub, er dienen zich ook geen andere mooie clubs aan dus kiest voor een verhuur een treetje lager.

Ziyech, weergaloos... krijgt dit jaar meer minuten maar nog steeds erg vaak op de bank of wat invalbeurten en als ie in de basis staat speelt ie niet snel 90 minuten.

Spelers die wel wekelijks in de basis bij dat soort clubs staan zijn echt wel van een ander niveau. Of het nu technisch is, of dat ze qua fitheid/mentaliteit de top beter aankunnen, of dan de media die nog 10 x erger is dan hier. Je moet meer kunnen als topvoetballer dan alleen een bal leuk raken. En dat is maar voor weinigen weggelegd.

Daarom is het des te knapper dat die top-4 jaarlijks hun opstelling zo weet te versterken en op de juiste manier laten spelen zodat ze ook echt constant presteren. Je ziet het bij clubs als PSG, niet alleen geld telt. Je moet echt de juiste combinatie van spelers bij elkaar zetten die voor elkaar willen werken en de juiste kwaliteiten hebben.

Ajax zit daar ver onder man. Misschien dat Gravenberch over 5-7 jaar zo ver is dat hij echt een wereldspeler is. Maar dan voetbalt ie al lang niet meer bij ons. Zelfde geldt voor Antony of Timber... waar ligt hun plafond? Wij hebben niet de middelen om ze zo lang voor Ajax te behouden, dan gaan we financieel kapot. Maar andere clubs kunnen dit soort spelers wel in hun hoogtij dagen halen en jaren laten spelen.

18-03-2022 09:20

Nick14 +25889

Klopt, vrijwel al die uitschakelingen zijn voor een groot deel de schuld van het vermeende tactisch meesterbrein.

16-03-2022 15:07

FelixGassenlicht +8944

Alvarez veroorzaakte geen vrije trap. Ja natuurlijk is dit te vergelijken met die andere uitschakelingen. Die verloren wij ook maar verder….. Wat een bullshit

16-03-2022 14:44

AjaxIsBeast +5975

Sommigen hier moeten eens stoppen met Ten Hag te bashen bij elke verliespartij. We mogen hem op onze blote knieën bedanken wat hij met Ajax heeft bereikt afgelopen jaren.

16-03-2022 13:54

Ajax1114 +19393

Ga toch weg. Met uitzondering van vorig jaar elke keer de zenuwen of je wel kampioen wordt terwijl er tientallen miljoenen zijn geinvesteerd en in europa elke keer op dezelfde manier worden uitgeschakeld. Hij heeft het redelijk gedaan maar zeker niet goed of uitstekend.

16-03-2022 14:33

Nick14 +25889

En vorig seizoen gebeurde het ook nog met geestdodend voetbal.

16-03-2022 15:09

WantAmsterdam +116038

Hij heeft het echt heel goed gedaan. In het eerste (volle) seizoen werden we kampioen met 86 punten, wat gewoon een enorm getal is wat we daarvoor al jaren niet meer haalden. We kunnen nog zo veel geld in pompen, PSV wint van de kleintjes en omdat we ook wel eens punten verspelen zullen we nooit a la Bayern ui zicht raken.
In het eerste seizoen wonnen we de dubbel, en haalde halve finale CL, dat is een prestatie wat hem zo snel niemand na zal doen, ook al had hij een zeer goede (maar wel dunne) selectie.
Verder is hij de enige coach (als ik het goed heb) die twee keer de dubbel wist te winnen, en de poulefase met 18/6 met geweldig doelsaldo. Het is puur de teleurstelling dat mensen niet durven toe te geven dat hij het gewoon uitstekend heeft gedaan.

17-03-2022 23:58

frenkiedejong53 +9792

maar als Trainer moet je je ook verder ontwikkelen, leren van je fouten, anticiperen op spelsituaties, een Plan B hebben, een gouden Pik hebben, oudgediende spelers eens op de bank zetten als ze uit vorm zijn, de toekomst ook eens een faire kans geven over meerdere!!! wedstrijden...
niet teveel respect voor namen hebben..
heb ik iets vergeten??

16-03-2022 14:38

Artemio +31835

Frenkie je hebt gelijk.

16-03-2022 15:08

ST +23068

Jij begrijpt het

17-03-2022 21:59

AFCACruijff14 +161009

Totale onzin, was uitstekend voetbal vorig seizoen. Alleen zonder publiek, dan voelt het treurig.

16-03-2022 21:48

frenkiedejong53 +9792

laat EtH maar naar United gaan. Haalt ie de Kerst niet!!!
Krijgt ie zn contract doorbetaald en kan dan misschien bij Twente beginnen..

16-03-2022 13:44

TheoCZ +3023

Geef ze allemaal een basissalaris en daar bovenop bonussen bij gelijkspel en winst, zodat ze alsnog aan een salaris van 3-4 miljoen komen.
Nu heb je alleen een stel ongemotiveerde, volgevreten vedetten rondlopen die denken aan het einde van de maand staat er toch weer 2 1/2 ton op mijn bankrekening.
Dus gewoon betalen naar behaalde prestaties.

16-03-2022 13:28

Ajax1114 +19393

Er is veel te veel met dikke salarissen gestrooid. Natuurlijk kan je uitzonderingen maken maar het gaat zich nu wreken dat spelers als Tadic, Blind en Berghuis niet thuis geven maar wel 4 M per jaar verdienen wat natuurlijk totaal gestoord is ten opzichte van Mazraoui , Timber en Martinez.

16-03-2022 14:35

WantAmsterdam +116038

Haller en Klaassen niet vergeten, das nog erger eigenlijk.

18-03-2022 00:00

Gonzalez75 +5865

Je mist echte leiders en spelers in dit team die ook de tegenstander kunnen opfokken om ze uit hun ritme te halen.

16-03-2022 13:15

JaapStam +136680

Sinds wanneer is Tadic geen leider meer???

16-03-2022 13:18

frenkiedejong53 +9792

sinds hij speelt als een natte dweil !!!

16-03-2022 13:40

JaapStam +136680

Weer komt het door een keepers fout dat we eruit liggen!!! Het is iedere jaar het zelfde liedje!!! Aan de andere kant we maken de kansen nooit af!!! Waar was Haller??? Antony, Tadic, Martinez en Timber waren voor mij motm!!! De rest moet zich diep schamen!!! Vooral Onana!!! Die gast mag van mij per direct naar Inter Milaan!!! Ben helemaal klaar met hem op goal!!! Sinds hij weer mag keepen, krijgen we heel veel tegen goals te verwerken!!! Tegen The Eagles, RKC, Cambuur en nu weer Benfica!!! Ik mis echt Pasveer pfffff....!!! Strik erom heen en weg met Onana ermee!!!

16-03-2022 13:05

frenkiedejong53 +9792

welke kansen gisteren?? heb je zitten slapen?

16-03-2022 13:07

JaapStam +136680

Tadic en Antony hebben kansen gehad hoor!!! Haller maakte een goal, maar was buitenspel!!!

16-03-2022 13:14

thepower1990 +35726

Antony en Tadic motm? Niet met je rug naar het scherm gaan zitten in het vervolg Jaap.

16-03-2022 13:09

JaapStam +136680

Was in het stadion!!! Misschien moet jij dat ook eens doen ipv hele tijd naar een scherm zitten te kijken gap!!!

16-03-2022 13:14

Gonzalez75 +5865

Timber een van de spelers van de wedstrijd? Hij dekt niet goed door. Doelpunt deels zijn fout en dat van Onana.

16-03-2022 13:16

JaapStam +136680

Onana zet de achterhoede niet goed neer, wat Pasveer wel kon!!! Je moet als doelman altijd communiceren met je verdediging!!! Hij kwam als een idioot uit zijn goal, waardoor Darwin heel gemakkelijk in het lege goal in kon tikken!!! Blunder van Onana!!!

16-03-2022 13:17

Ajax1114 +19393

Ben daarom benieuwd welke keeper erbij komt. Wellicht houden ze Tyton wel als hij bevalt de komende maanden. Is toch pas 35. Alleen een keeper halen als het echt een topper is maar die zijn er niet zoveel.

16-03-2022 14:38

frenkiedejong53 +9792

Maar het midden is tegen deze tegenstanders, ook gisteren, helemaal dicht!
De ruimte is altijd buiten..
Het probleem sinds weken, is dat zowel Tadic en Antony niet het gewenste rendement opleveren.
De voorzetten van Antony met links vanaf rechts zijn een ramp, corners ook.
Met rechts kan ie helemaal niks, zoals Robben. Alleen was Robben een klasse beter.. Laat hem toch eens als het niet loopt, een x wisselen naar de linkerkant en voorzetten op Haller of zelf de actie maken.
Tadic op rechts voor een kwartier of zo.
Alleen om de tegenstander eens te dwingen om met een compleet nieuwe situatie geconfronteerd te worden. Daardoor ontstaan altijd nieuwe mechanismen en wisselwerkingen.
Had na een uur het gevoel dat we nog 3 dagen konden spelen zonder te scoren..
En als je zo dominant bent, staat Haller meer in de weg omdat het rond de 16 vol is als geen voorzet komt. Dan is Brobbey beter.

16-03-2022 12:57

PH2BOT +40121

Het detail waarop het telkens weer misgaat in dit soort wedstrijden heet Ten Hag.

16-03-2022 12:54

ÁlvaroRecoba +13695

Ik moet vanochtend ook steeds aan EK 2008 denken: een glorieuze groepsfase, Frankrijk en Italië volledig van de mat gespeeld, Roemenië netjes afgemaakt -- en dan de totale deceptie tegen Rusland, ons Benfica. Wat geeft dát een kater...

16-03-2022 12:50

thepower1990 +35726

Niet helemaal vergelijkbaar, toen was Nederland na de groepsfase de absolute favoriet voor de titel daar is bij Ajax natuurlijk nooit sprake van geweest. En achteraf bekeken hebben we natuurlijk ook een goeie loting gehad, Dortmund onze zwaarste tegenstander op papier werd pas ook nog door de Rangers weggetikt. De groepsfase was mooi maar het was natuurlijk een utopie om te denken dat dit Ajax een serieuze kanshebber zou zijn, zeker gezien onze vorm van de na de winterstop.

16-03-2022 12:57

ÁlvaroRecoba +13695

Nee, natuurlijk, vergelijkingen gaan nooit precies op (dat Oranje had inderdaad alles voor de eindzege), maar het plotselinge verschil is wel kenmerkend -- en de luizige uitschakeling, gevoelsmatig volkomen onnodig, na 7-1 van een betere ploeg te hebben gewonnen (Dortmund), eroverhéén te zijn gewalst, zoals tegen de Italianen en Fransen die het ook even niet meer wisten.

16-03-2022 12:59

frenkiedejong53 +9792

Maar de kwartfinale was dit jaar zo makkelijk haalbaar.
Volgend jaar, als we kampioen worden, gaan we niet meer 1e in de groep worden en krijg je in de achtste Finale meteen een grote .. Dan is de kans op een kwartfinale veeeel kleiner..!

16-03-2022 13:00

ÁlvaroRecoba +13695

Ja, dit was echt een kans uit duizenden -- zoals Oranje dat de afgelopen zomer had. En dan tegen Tsjechië eruit...

16-03-2022 13:01

thepower1990 +35726

Ben het met jullie eens hoor dat de kwartfinale voor het grijpen lag met deze loting (daarna was het denk ik sowieso klaar geweest) maar weer een typisch Ten Hag falen. Geen wedstrijd kunnen lezen, niet durven om tijdig in te grijpen en pas wisselen als de wedstrijd verloren is. Deze man faalt hopeloos tactisch en mocht hij idd naar United gaan (laten we het hopen) zit hij voor de kerst weer thuis. Deze man kan sowieso niet met vedettes bij United omgaan en komt tactisch op alle vlakken tekort.

16-03-2022 13:13

ÁlvaroRecoba +13695

Ja, eens, zijn enige voordeel bij United zou zijn dat ze daar inmiddels een traditie aan het opbouwen zijn van zo mogelijk tactisch nog érger falende trainers... dat zou dus goed passen. :)

16-03-2022 13:32

VoorAltijdNummer14 +25322

Ik loop hier overigens al dagen hoog van de toren te blazen over hoe oneens ik het met de speelwijze en voorspelbare vaste basis 11 ben. Maar ik wil daar overigens niet mee zeggen dat ik het 100% bij het juiste eind heb. Ik wil niet belerend overkomen en ga graag met eenieder in gesprek!

Ik vraag me echter wel af of er na gisteravond nog AS’ers zijn die denken dat je hier enkel verliest omdat Onana een blunder maakt?
Of omdat de spelers arrogant zijn?
Of omdat het simpelweg niet mee zat?

Ik vind dat geen een speler er gisteravond niet voor geknokt heeft. Het vervelende is gewoon dat er eigenlijk hetzelfde gebeurde als bij de laatste 3 ED wedstrijden zichtbaar is geworden: en dat is dat Ajax te weinig voetbal in de as heeft. Hierdoor komen we tot te moeilijke kansen en dus minder goals. Wanneer wedstrijden dan niet vroegtijdig in het slot worden gegooid en er niet de ideale achterhoede staat, krijg je een verval in de 2e helft wanneer de tegenstander bloed ruikt. Hoe veel minder deze ook is!

Met een achter- of gelijke stand volhardt Ajax nog meer in het nerveus pompen via de flanken en heeft elke tegenstander het makkelijk in een compact blok. Ajax is namelijk te voorspelbaar. Zowel bij voorsprong, gelijke stand en al helemaal bij achterstand. Dat het in de eerste seizoenshelft makkelijker ging had te maken met dynamiek(met name van rechts). Wanneer een uitgebluste selectie, waarin amper gerouleerd wordt, dat niet meer kan opbrengen en de bewegingen reeds bekend zijn bij de tegenstander, is de verrassing er dik van af.

Vrijdag kreeg Ten Hag per toeval een godsgeschenk in het optreden van Gravenberch. Een controleur die in de as zorgde voor dynamiek en verrassingselement. Geheel in de lijn met Chelsea, Atalanta, Valencia en Getafe thuis, koos hij ervoor om daar niet naar te handelen. Zelfs in de wetenschap dat de vertrouwde achterhoede kon meedoen en de 6 de vrije man zou zijn. HIJ DURFT HET NIET AAN!!!
Zekerheid en behoudendheid hebben ervoor gezorgd dat Ajax in al deze hierboven genoemde wedstrijden(dus ook in die europese potten van voorgaande jaren) alleen maar tot kansen kon komen via de flank. Tegen CV’s die niets liever doen dan ballen wegkoppen uit de eigen 5 meter. Of ze nou bij Chelsea, Atalanta of GAE spelen. Schijnveiligheid kost ons telkens de kop.

Deze trainer is het probleem. Hij leert hier namelijk nooit van!

16-03-2022 12:32

frenkiedejong53 +9792

is niet belerend maar helaas waar..!

16-03-2022 12:37

VoorAltijdNummer14 +25322

Ja ik zeg het er even bij, want ik lijk wel een soort haperende grammofoonplaat die zijn werkelijkheid erbij iedereen doorheen wil drukken. Maar ik vind het oprecht leuk om met ‘oneenszelingen’ in gesprek te raken.

Hierop AS wordt er tegenwoordig al gauw vrij geagiteerd op elkaar gecomment, zonder inhoudelijk ergens op in te gaan.

Zonde, want het oneens zijn, is imo no problemo!

16-03-2022 12:41

frenkiedejong53 +9792

sorry dat ik toegestemd heb..😅

16-03-2022 13:45

VoorAltijdNummer14 +25322

Ja de boze menigte moet je nu hebben!!! ;)

16-03-2022 13:52

willem1958 +8740

@VoorAltijdNummer14;

je slaat de spijker op z'n kop!

Als je na 45 min niet of nauwelijks een bal tussen de palen krijgt dan weet je als je zo door gaat dat het een lastige wedstrijd krijgt met een tegenstander die wacht op die ene kans.
Dan moet je durven wisselen, berghuis was niet in beste doen en dan haal je die samen met Alvarez eraf, Brobbey naast Haller, Kudus op de plek van Berghuis en Gravenberch op de plek van Alvarez.

Op die manier krijg je meer voetbal op het middenveld waarbij het voor de tegenstander nog lastiger worrdt want er komt veel meer variatie op die manier.
Ten Hag is de kapitein maar die wisselt pas als het schip al zinkende is terwijl je kan ook proberen het voor te zijn, dat getuigt niet van een vooruitziende blik.
Iedereen voelt aan dat het een lastige tweede helft wordt maar Ten Hag houdt stijf vast aan het bekende recept.

17-03-2022 13:59

goajaxgo +14124

Spot on.

16-03-2022 12:37

Lullo +6054

Dat probleem vind ik ook echt gevormd door het halen van Haller. Natuurlijk zou het fijn zijn als het middenveld ook vrij flexibel is, maar ons beste voetbal van de afgelopen jaren lieten wij natuurlijk zien met Ziyech, Neres en Tadic in de voorste linie. Dat lag niet eens zo zeer aan wat er achter stond, maar aan de onvoorspelbaarheid wat die drie brachten. Het leek alsof ze elke minuut van positie wisselden en dat zorgde ervoor dat een tegenstander de weg kwijt was. Met Haller in de spits en Tadic nu vast op links, ligt alles vast. Ik vind het onbegrijpelijk dat Ten Hag dat er inmiddels heeft ingeslepen, want die filosofie leek hij eerst niet te hebben. Maar nu heeft iedereen zijn vaste positie en is er totaal geen verrassingseffect. Daar weten tegenstanders op in te spelen, tja..

16-03-2022 22:59

VoorAltijdNummer14 +25322

Spot on man! Tel daar Vd Beek bij op die ook nog eens een stuk geraffineerder diepe 10 speelde dan Klaassen en je had een voorste 4 die niet reglementair te stoppen was en altijd door de as gevaarlijk kon worden!

16-03-2022 23:37

1991 +7787

Gisteravond deed mij eerder denken aan Manchester United 5 jaar geleden.

16-03-2022 12:27

VoorAltijdNummer14 +25322

Exact. Pure onmacht!

16-03-2022 12:37

WantAmsterdam +116038

Dat was nog veel erger, tegen Benfica wisten we tenminste nog tot halve kansen de komen.

18-03-2022 00:14

Raywaday +2176

Het is kut, maar ik denk dat het tijd word voor een frisse wind in het elftal.
Daarmee bedoel ik niet dat onze trainer weg moet, maar misschien wel wat vedettes.

Verkoop zo veel als je kunt voor veel, en bouw aan een nieuw jong en fris elftal.
De kracht van het elftal dat de halve finale CL haalde was dat de meeste jong en onbevangen waren.

Het is tijd voor vers bloed. Desnoods weer een tussenjaar om jonge talenten te laten rijpen.

16-03-2022 12:22

Ajax1114 +19393

We zitten vooral met een probleem omdat de zwakste schakels, Blind, Berghuis en Tadic de grootverdieners zijn en totaal niet leveren. Dat is ook de reden dat Mazraoui denkt, krijgen jullie lekker de pleuris.

16-03-2022 13:00

SAE +4167

Klaassen en Tagliafico zijn een nog groter probleem, 3 miljoen salaris voor bankzitters is absurd voor Ajax begrippen. Tagliafico zal deze zomer wel zelf wegwillen maar Klaassen ga je heel moeilijk kunnen verkopen.

16-03-2022 15:49

thepower1990 +35726

Weer een typische Ten Hag wedstrijd. Eerste helft ging nog wel maar vindt je geen gaatje, dan voel je vanaf het begin van de tweede helft de zaak door de vingers glijden, het voetbal werd steeds slechter en dan moet je aanvoelen dat je iets moet veranderen als trainer. In plaats daarvan bleef ie weer lekker toekijken zijn collega aan de andere kant grijpt wel als eerste het initiatief, durft wel met Yaremchuk een extra aanvaller te brengen en forceert zo de overwinning. En dan als het te laat is komt ie nog even aankakken met Brobbey en Klaasen. Deze man heeft voor de zoveelste keer tactisch volledig gefaald, leest het spelletje niet en kan niet tijdig een wedstrijd een ander gezicht geven. Hoe dit seizoen ook afloopt, positief of negatief het is de hoogste tijd om afscheid te nemen. Deze selectie moet volledig op de schop en dan kan het beste met een nieuwe TD en een nieuwe trainer met een frisse blik op de zaak.

16-03-2022 12:00

Adam24 +39069

De selectie van Ajax is gewoon minder goed dan wordt voorgesteld. Ik vind de selectie van Ajax niet beter dan de selectie van Benfica, er zit alleen wat meer rek in. Daarnaast is de selectie volledig uit het lood. Aanvallend hebben we een huurling die nog wat kan forceren maar verder niemand die het niveau aan kan. Dat er geen vervanger voor Neres is gehaald, is wat ons nu (mede) opvreet. Ten Hag moet er nu voor gaan kiezen om Berghuis weer als rechtsbuiten te beschouwen. Dan heb je voorin meer concurrentie en kunnen Kudus en Klaassen het voor de tien positie uitzoeken. Tot slot lopen er een stuk of 5 spelers zo hun contract uit. Hoe zal de motivatie in de kleedkamer zijn?

16-03-2022 11:59

wendoo9 +8108

Dat mag jij van vinden, Spelers van Ajax hebben gisteren alles gegeven in mijn ogen om over jou motivatie te spreken. Benfica is gewoon een gore naaiclub die alles aangrijpt wat niks met voetballen te maken heeft om te winnen. Een drie dubbele bus parkeren, het faken van buiten kennis zijn waar met spoed een brancard het veld moest komen om tijd te trekken en vallende ziektes vertonen. Hoe ver kan je gaan ? Wil jij deze jankclub met Ajax vergelijken ?

16-03-2022 12:32

willem1958 +8740

Als je ziet dat Ajax ondanks het goede spel in de eerste helft nauwelijks echt gevaarlijk wordt dan kan je in de tweede helft het aanpassen met Kudus en Brobbey voor Berghuis en Alvarez want elke keer die voorzet in een overvolle zestien leverde geen enkel gevaarlijk moment op.
Waar de trainer van Benfica anticipeert en een wissel doorvoert en daarna Ajax minder dominant wordt doet Ten hag dit niet?
Ten Hag blijft jammer genoeg volharden in één en dezelfde spelstijl waar Benfica zich prima op instelde en bleef wachten op die enkele kans die vroeg of laat komt.
Jammer want Ajax had het beste spel maar als je tacktisch geen verrassing brengt als het niet gaat dan voel je aankomen dat het een lastige wedstrijd gaat worden en dat gebeurde uiteindelijk ook.

16-03-2022 11:58

Ajax4proud +10808

Balbezit zegt niet alles, als je niet scoort dan win je niet!

16-03-2022 11:58

Juan62 +46168

Zonder bal scoor je ook niet;0

16-03-2022 12:03

PH2BOT +40121

De tegenstander kan een eigen doelpunt scoren...dan kun je dus toch winnen zonder zelf te scoren.

16-03-2022 12:51

Schip +23363

Uit hadden ze het moeten beslissen, maar wederom laat TH zich door een minder team aftroeven. Past inderdaad in bovenstaande rijtje.

Tijd voor Erik om in de spiegel te kijken en te erkennen dat hij enkel bij de gratie van een supergroep Ajax in 2019 heeft verrast. En dat met het vertrek van die superspelers TH ondanks mega investeringen en een prima groep niet in staat is geweest de KO fase te bereiken en wanneer wel, direct eruit wordt gekegeld door een zwakke broeder.

Ik voelde het al aankomen en had dat hier ook al gepost. Gisteren was er dan ook weinig verrassing en berusting. Vandaag komt de teleurstelling toch wel bovendrijven.

16-03-2022 11:48

frenkiedejong53 +9792

vrijdag 18 maart 2022 loting CL kwartfinale.
05 april Ajax- Real Madrid 2:2, return 13 april Real Madrid - Ajax 5-6 na strafschoppen.
Winnaar kwartfinale tegen winnaar Juventus-Chelsea..
Het had zo mooi kunnen zijn, bij de laatste 8.
Niks te verliezen, maar alles te winnen als Underdog bij de groten van Europa.
De droom is gisteren zo fucking onnodig uiteen gespat.

16-03-2022 11:36

Stamhoofd +11527

Leuk die controle en balbezit, maar daar win je de wedstrijd dus niet mee.

Weet je nog hoe we die 1-4 tegen Real Madrid wonnen? 4 doelpunten waarvan 3 vanuit een omschakeling en 1 vrije tap. Dus niet door controle of eindeloos gepiel rond de 16.

Het ontbreekt te vaak op een schot op doel, lijkt wel of niemand durft te schieten. Terwijl ze toch allemaal een geweldig schot hebben.

16-03-2022 11:26

Tuurajax +2461

kut ten hag out!!!

16-03-2022 11:24

AjaxIsBeast +5975

Hou toch op man. Nepsupporter!

16-03-2022 13:51

Tuurajax +2461

successupporter

16-03-2022 14:49

Sjonnie +18814

... "in 2 wedstrijden zijn we 75% de bovenliggende partij geweest
Tegen Go Ahead hebben we ook 75% balbezit gehad.
Al zou je 90% balbezit hebben gehad of bovenliggende partij zijn geweest, geen resultaat daar kom je mee thuis.

16-03-2022 11:21

Soccerskins v2 +43259

Het was vooral niet nodig geweest. Dit Ajax is over twee wedstrijden gezien een heel stuk sterker gebleken dan Benfica. Erg jammer dat je het weggeeft door het enige schot op goal van hun erin te laten gaan.

Ik hoop dat we volgend jaar kunnen bouwen aan een team waarbij de focus ook daadwerkelijk bij Ajax ligt. In dit team heb ik het gevoel dat de helft al is vertrokken maar het seizoen nog MOET uitspelen.

16-03-2022 11:20

linksbinnen +8108

Bij Onana denk ik dat wel. Bij Mazraoui niet.

16-03-2022 11:47

PetrusKeizer +10739

Dat is dus een flinke lijst en van al die tegenstanders had je dus moeten winnen?maar dat is niet gebeurd, dus zijn we gewoon niet goed genoeg.

16-03-2022 11:10

b.hulshof +3754

Een beetje geluk ontbrak gisteren, maar eigenlijk heb je het in Lissabon weggegeven. Hopelijk volgend seizoen een trainer die ook een plan b heeft en niet wekelijks met dezelfde namen speelt in hetzelfde systeem. Er breekt dit seizoen geen jeugdspeler door en spelers als Kudus, Taylor en Daramy maken te weinig minuten om echt door te breken. Ten Hag heeft er voor gezorgd dat met de vertrekkende basisspelers en de stokkende toevoer vanuit de jeugd we volgend jaar een stuk minder zullen zijn. Mar dat zal Eric vanuit manchester een zorg zijn.

16-03-2022 11:10

oudzuid2 +7292

oftewel, we hebben de afgelopen seizoenen niks geleerd. en weer geven we het na een prima eerste helft in de tweede helft uit handen.

16-03-2022 11:01

MrMartinez +2980

Zoals Ten Hag al meerdere keren (terecht) heeft aangegeven zit 't 'm soms in de details. Dat geldt helemaal voor deze wedstrijd. Ajax heeft echt kansen gehad, maar die gingen er om uiteenlopende redenen niet in. Ajax had penalties kunnen krijgen (o.a. rugbytackle, gestrekt been in buik, hands), maar kreeg die niet. Benfica krijgt een vrije trap op een mooie plek cadeau (Alvarez raakt de speler niet of nauwelijks, kijk het nog maar eens terug) en Onana ... - tja, wat deed die eigenlijk?
Het netto resultaat is dat Ajax eruit ligt.
Verregaande conclusies (Ajax doet altijd dit of altijd dat) zijn n.m.m. allemaal voorbeelden van wat Co Adriaanse zo treffend "scorebord journalistiek" noemde.

16-03-2022 10:58

PH2BOT +40121

Het detail waarop het telkens weer misgaat in dit soort wedstrijden heet Ten Hag.

16-03-2022 12:54

VoorAltijdNummer14 +25322

Ten Hag zijn 'keepersgeluk' kan niet op he?

Nadat een fout van Onana ervoor gezorgd heeft dat niemand in kortzichtig analistenland zijn tactiek in twijfel trekt, valt Bijlow ook nog eens uit bij Feyenoord!

Maar laat het maar aan Ten Hag over om in die wedstrijd gewoon dezelfde 11 uitgebluste namen op te stellen. En als we dan na weer een voorzettenfestijn geen bal achter Ofir Marciano(for fuck sakes) hebben gekregen, zal het wel weer aan de mentaliteit van de spelers liggen!

Je betaalt nu tegen het einde van het seizoen de prijst voor 3/4e van de tijd niet via de as voetballen! We zijn een voorspelbare ploeg vol met spelers die boven zichzelf uit moeten stijgen om de tactiek te laten slagen...

Stel je eens voor wat Arne Slot met dit materiaal zou kunnen... Die heeft met een appel en een ei Feyenoord uit de dark ages getrokken.

16-03-2022 10:57

frenkiedejong53 +9792

Deja vu met Onana tegen Benfica..
'19 ook zon blunder bij 1:0...
Dat heeft ook niks met wedstrijdritme te maken, dit soort blunders gebeuren hem regelmatig. Dat wisselt ze af met fantastische reflexen en reddingen.
Zal daardoor nooit absolute top halen..!

16-03-2022 10:55

Ajax1114 +19393

Ik gun hem de bank bij Inter

16-03-2022 13:03

Snellejapie +11401

Wacht even...Ten Hag gaat zo zijn derde wissel brengen mensen. Zijn derde wissel en het is een strategische. Nico erin, Daley eruit.

16-03-2022 10:50

Henkjanklaas +20608

Prima analyse. Stuur m even door naar ten Hag -:).
Tegen compact spelende ploegen heeft iedereen het moeilijk maar de trend getafe, Atalanta enz is wel heel ernstig.

16-03-2022 10:41

voorkennis +2101

KAn het nog steeds niet geloven, uit speel je ze weg en wordt het alsnog 2-2, thuis krijgen ze 1 kans en die malloot van een Onana zit er helemaal naast.....het is onwaarschijnlijk dat we hiervan verliezen, en nederland met rotjeknor voorop lacht zich de pleuris

16-03-2022 10:32

Sjaakie +5798

Klopt toch, tot de 16 liep het lekker maar daar stopte het. Brobbey had hier zeker iets in kunnen betekenen. Daarnaast was Berghuis nergens, dus er had al veel eerder gewisseld moeten zijn.

16-03-2022 10:29

Marquinho +2043

Je zou bijna denken dat Onana het expres heeft gedaan. 1 kopbal en hij "mist" hem. En weer een volgende rond Champions League gemist. Dit gast is gewoon niet te vertrouwen.

16-03-2022 10:27

frenkiedejong53 +9792

al lang niet meer zo slecht geslapen..
Het commentaarvsn mn vrouw om 22:50: " Het is toch maar een spelletje, volgende x beter",maakte het alleen nog erger..😡

16-03-2022 10:20

Rondo64 +3380

Nou ja, opzich klopt dat toch gewoon, ze bedoelt het ook gewoon goed, hoe pijnlijk het ook klinkt. Niets mis mee

16-03-2022 10:54

frenkiedejong53 +9792

natuurlijk heb je gelijk.

16-03-2022 11:38

frenkiedejong53 +9792

Misschien ook iemand nodig die tegen EtH zegt zosls de Kromme tegen Advocaat:
"Nog een keer zo'n wissel en ik sla hem voor z'n kop"!
In dit geval natuurlijk, "als je die en die niet eruit haalt.."

16-03-2022 10:17

Robertini +39103

Ajax is helaas gewoon weer middenmoot, ik dacht echt dat we subtop waren, maar gisteren is duidelijk gebleken dat we het ook tegen een andere middenmoter moeilijk kunnen hebben.

16-03-2022 10:15

jerryisthename +31712

Wat een k.tavond was het weer in Europa.😡🤬
De zoveelste onder Ten Hag, maar ook onder Bos was het beschamend hoe je verliest/uitgeschakeld wordt.
Ik hoef deze trainers ook niet meer terug te zien bij Ajax.
Het is gewoon te slap, te eigenwijs, niet realistisch en te weinig dynamisch qua tactisch vermogen om een wedstrijd te doen kantelen in je voordeel. Te weinig lef ook om op een gegeven moment belangrijke spelers te wisselen als het nodig is. Jij bent de baas, niet zij.

Ik snap écht niet dat je als EtH zijnde al voor de 4e jaar op rij zo verschrikkelijk lullig, onnozel/heel dom en vooral onterecht wordt uitgeschakeld...heel genant.
Mensen in Europa - zoals een Mourinho - moeten daar volgens mij hartelijk om lachen. Die naïviteit én beperktheid van een trainer op Europees niveau.

Je zou denken dat Erik slim genoeg is om te leren van een Tottenham, Getafe, Valencia, Atalanta en nu weer Benfica - allemaal mindere ploegen dan Ajax in historie en actualiteit, maar ook technisch gezien.
Erik is uitgewerkt bij Ajax, ben ik van overtuigd.
Jammer, maar het is op. Ik ben hier ook zo verschrikkelijk klaar mee.

Had zelf vroeger een hekel om te verliezen van mindere tegenstanders, moeilijk te verkroppen gewoon en heel frustrerend, laatstaan op CL-niveau.
Heb dat nu al 5 jaar bij Ajax in Europa, sinds Bos.
Er wordt zo verschrikkelijk eigenwijs gedaan, terwijl iedereen thuis en in het stadion ziet dat je moet ingrijpen in de 2e helft. Op tijd en ingrijpend, niet alleen met spelers, maar ook tactisch. Daarin had Sneijder wel degelijk gelijk.

Ik zweer het je, als Brobbey al in de 50e-60e minuut in het veld was gekomen, dan hadden we de 1-0 gemaakt en uitgelopen ipv. vlak voor tijd de 0-1 moeten krijgen door een vrije trap, een dode spelsituatie.
Die klote-k.t-Portugezen konden nog geen deukje in een pak boter slaan bij ons. ZO onnodig... kolere!

Ben er nog zo sjacherijnig van...en dan scoort die irritante l.l ook nog, door een flinke mispeer van Onana, nog net in zijn eigen 5m (!) volgens mij...hoe dom ben je dan? Als je gewoon tegen hem aan botst met je handen richting de bal, dan fluit de scheids altijd voor jou. Amateur.
Ik had al een voorgevoel dat Onana ons zou nekken, alweer. Wat een k.tkeeper. Donderstraal maar lekker op naar je favoriete clubje in Zuid-Europa ergens. Klaar met die vent. Hij had een beetje goed kunnen maken door ons minimaal naar de kwartfinale te brengen.

Het begon natuurlijk bij Alvarez, dat was het meest jammere, want hij speelde zo verschrikkelijk goed en dit was gewoon dom van hem, was even niet scherp.
Maar hij ruimde als stofzuiger zoveel op, tot frustratie van die kolerelijers. Die Ottamendi, Darwin en die kleine Braziliaan...die zou je toch het liefst onder de grond begraven...gatverdamme.🤮 Laat je hen nog onterecht winnen ook. Volgende ronde liggen ze eruit. 100%.
Dat is nog het ergste. 😔

Ik ben er van overtuigd dat we zondag alsnog 'gewoon' winnen en we worden kampioen en winnen de beker, daar zijn we uiteindelijk gewoon te goed voor, ondanks de misperen hier en daar. Zal geen ruime kampioenschap worden, maar we pakken die schaal. 100%. Daar zijn die jongens nu wel getergd genoeg voor. Ben ik van overtuigd.

Overmars is weg, dus het wordt makkelijker om volgend jaar een andere trainer te halen, met meer tactische kwaliteiten, meer anticiperend vermogen en vooral meer CL-ervaring. Zal moeilijk worden, maar ik zou een Guardiola echt proberen. Niet geschoten is altijd mis. Bovendien heeft hij altijd aangegeven een zwak te hebben voor Ajax, Cruyff, NLs voetbal. Zou voor hem een enorme uitdaging zijn ook. Geld zat heeft die al.
En daarna bondscoach van Spanje worden om zijn carrière mee af te sluiten. 😉.Lukt Guardiola niet (wat heel goed mogelijk is), dan een andere internationale topper proberen.

We hebben een internationale winnaar nodig, geen eigenwijze internationale loser uit NL. Erik heeft ons veel gebracht, maar helaas is het op en de stap in Europa die Ajax wilt maken is niet helemaal gelukt...😒

P.S. Ben in Portugal geweest en die mensen zijn echt lief en vriendelijk en spreken vaak nog Engels ook, maar die clubs met hun spelers halen je echt het bloed onder de nagels vandaan... verschrikkelijk gewoon.😡🤬 Heel apart.
Daar wil je gewoon echt niet van verliezen.
Dus, voor de GL en D66-stemmers 😅, ik heb niets tegen Portugezen. Integendeel zelfs.
Maar ik heb een hekel aan die clubs met hun spelers en zelfs het nationaal team.

16-03-2022 09:58

NUL20 +335

Guardiola... lekker realistisch.

16-03-2022 10:02

jerryisthename +31712

Nul20, zeg toch ook dat niet geschoten altijd mis is? Heb je hem ooit serieus zien praten over NL en Ajax? Nee, lekker doorgaan met die eigenwijze losers van hier. Succes.👍🏼

16-03-2022 10:24

Tufono +4195

We zijn door Onana voor de zoveelste keer genaaid!

16-03-2022 09:56

frenkiedejong53 +9792

Er ontbreekt tegen dit soort tegenstanders altijd her verrassende moment.
we waren gewoon 75% in de 2 duels de duidelijk betere ploeg, Benfica kon niet anders dan verdedigen met 11 man ondat Ajax tot aan de 16 heel goed en dominant speelde. Alleen zonder kansen te creeren, in de 2e helft niks meer, tempo lager omdat de 1e helft veel kracht gekost heeft.
Maar, waarom niet eens de tegenstander verrassen en met begin 2e helft Antony niet op links om die langzame verdediger hopeloos zoek te spelen?
Met Tadic op rechts moet heel Benfica anders anticiperen..
Zoiets zien we helaas NOOIT als het niet loopt, altijd doorborduren in hetzelfde schema...

16-03-2022 09:53

Qifesh +24917

Dat was het toffe aan neres, je kon m op meerdere plekken neerzetten

16-03-2022 10:12

El Pistolero +4932

Typische voorspelbare reactie in de categorie "achteraf kij je een koe in de kont". Vrij ongeloofwaardige reactie ook als je zelf tot de conclusie bent de gekomen dat deze uitschakeling pas in het rijtje Spurs, Valencia, Getafe, Atalanta Bergamo en AS Roma. Toeval bestaat niet en als Ajax zo vaak door tegenstanders van dat kaliber wordt uitgeschakeld, zou de conclusie moeten zijn dat dat kennelijk het maximale niveau is dat Ajax kan halen (een incidentele uitzondering daar gelaten) en is het vrij armoedig en heel voorspelbaar om de oorzaak van de nederlaag zoals te vaak te zoeken in individuele spelers die hun niveau niet weten te halen of in spelers die niet meededen of op de reservebank zaten en te laat zouden zijn ingebracht. Dat hebben we al zo vaak gezien. Toen Ajax destijds kansloos met 3 - 0 van PSV verloor was dat te wijten aan de absentie van De Ligt en toen die er tegen Feyenoord weer gewoon bij was en de ploeg desalniettemin met 6 - 2 werd afgedroogd was dat ineens weer te wijten aan de afwezigheid van Tagliafico. En zo is er altijd wel een stok voor handen waarmee kan worden geslagen als het onverhoopt mis mocht gaan. Terwijl de conclusie tijdens die wedstrijden gewoon had moeten zijn dat PSV en Feyenoord beter en vooral gretiger waren en bereid om veel energie in de wedstrijd te leggen, waar bij Ajax de instelling had post gevat het wel op 80% af te kunnen.

Bij de wedstrijd tegen Benfica is de nederlaag vooral te wijten aan een gebrek aan kwaliteit. Ajax heeft een prima selectie, voor Nederlandse begrippen zelfs een uitstekende selectie. Internationaal gezien is de selectie van de club echter van het niveau van de tegenstanders waardoor het de afgelopen jaren voortijdig is uitgeschakeld. En dus is een plaatsje bij de laatste 8 of 16 het maximaal haalbare en zou je dat als journalist gewoon dienen te erkennen ipv uitvluchten te zoeken en de zwarte piet bij de coach, individuele spelers of de notoire zondebokken te leggen. Ajax is gewoon niet zo goed als veel Ajacieden zich zelf hebben wijs gemaakt en mist de kwaliteiten die nodig zijn om een geheel seizoen te kunnen pieken. Is ook logisch, spelers die daartoe wel in staat blijken te zijn, worden onmiddellijk door grotere clubs opgehaald.

Als supporter van Ajax zou je er goed aan doen om je zegeningen te tellen, aangezien Overmars al weg is en de kans groot is dat Ten Hag hem zal gaan volgen, evenals Gravenbergh, Mazraoui en Onana. En er een einde komt aan een vrij succesvol tijdperk, waarin vrijwel alle prijzen die een club als Ajax realistisch gezien kan winnen, ook gewonnen zijn. Er zal ongetwijfeld ook steeds harder aan spelers als Antony, Haller, Alvarez en Martinez getrokken gaan worden en er dient rekening mee gehouden worden dat ook zij de lokroep van grote Europese competities op een gegeven moment niet meer kunnen weerstaan. De kans is dan ook redelijk groot dat Ajax volgend seizoen flink aan kwaliteit zal inboeten op zowel technisch als bestuurlijk vlak. Ik betwijfel of de opvolger van Ten Hag van hetzelfde niveau zal zijn als zijn voorganger en dat geldt ook voor de opvolger van Overmars. Ajax zit ook volgend seizoen met een tekort op de begroting van 50 tot 60 miljoen en een torenhoge afschrijvingspost, terwijl het de vraag is in hoeverre de nieuwe TD van de RvC de financiële ruimte krijgt om te onderhandelen. Overmars stond er geweldig op bij de RvC en kon een flink potje breken, terwijl zijn opvolger op nul zal moeten beginnen. Ik ben er dan ook allesbehalve gerust op voor volgend seizoen en de vooruitzichten zouden nog somberder kunnen worden als Ajax er niet in zou slagen om zich rechtstreeks te plaatsen voor de poulefase van de CL. Dat is noodzakelijker dan ooit tevoren.

16-03-2022 09:44

Sunny +9547

Ben het volledig met je eens.

16-03-2022 10:21

Gerard36 +1527

dat daramy bijna nooit speelt ligt aan de trainer niet aan overmars, deze jongen heeft echt wel kwaliteiten

16-03-2022 09:40

Duggoutdennis +6304

Ja maar is ook NOG zeker niet goed genoeg, ook dat zie je in de minuten dat hij meedoet.. Brobbey had gewoon veel en heel veel eerder gebracht moeten worden! Hij heeft bewezen het verschil te kunnen maken in dergelijke wedstrijden..

16-03-2022 10:03

Ajax95Duivendrecht +24072

Gek hè, dat de trainer van de tegenpartij wel het inzicht en vermogen heeft om een wedstrijd tactisch te doen kantelen.

Wie was er key in de 1e helft dat Ajax steeds gevaarlijk vrij door kon komen en halve kansen kon creëren rond de 16? Gravenberch, want Taarabt had geen enkel vat op hem. Wat doet die Benfica-trainer? Juist ja, die haalt in de rust Taarabt eruit en zet er een pure duellerende controleur in met Meité. En die krijgt maar één opdracht: Gravenberch voor de voeten lopen en steeds in het duel met hem komen. Wat is het gevolg? Ajax creëert geen kansen meer in de 2e helft.

Als je echt tactisch zo'n goede trainer bent, dan had je als Ajax ook gelijk moeten wisselen toen die wijziging op het Benfica-middenveld plaatsvond. Omdat Gravenberch steeds kort gedekt werd door een pure mandekker als Meité, leidde dat namelijk tot meer ruimtes elders op het veld. Je had bijvoorbeeld een speler met snelheid (Daramy) erin kunnen brengen, want er lag in de 2e helft steeds een gat in de rug van Meité. Maar Ajax maakte daar totaal geen gebruik van. Misschien had je nu juist wel Nico erin moeten brengen: met maar één opdracht: eroverheen denderen. Want je kunt veel over Nico's vorm zeggen dit seizoen, maar daar heeft hij wel een duidelijke plus t.o.v. Blind: het overlappen. Om naar nog maar te zwijgen over Haller laten staan, waar Vertonghen en Otamendi het juist heerlijk vonden om tegen te spelen.

Het valt me gewoon tegen dat Ten Hag niet in staat is om adequaat te reageren op een tactische aanpassing van de tegenstander. Stroeve wedstrijden - zeker als het ook nog eens een must-win voor Ajax is - weet hij nooit te kantelen zodanig dat we weer de overhand (terug)krijgen.

16-03-2022 09:35

Tuurajax +2461

goeie analyse!

De enige en echte reden dat we er uit liggen en geen straatlengte voor staan in de kleredivisie is dat tactisch onbenul wat het bij ons voor het zeggen heeft. Dat blijkt ieder jaar wel weer. Je wordt eigenlijk nooit overklast met 3 of 4 doelpunten maar het is altijd om tactische oorzaken met 1 lullig doelpuntje. Dat zegt genoeg. Die kale is gewoon totaal ongeschikt voor Ajax, dat bleek gisteren eens te meer toen ie het inderdaad weer eens niet wist. Marginale middenmoot trainer dat het is

16-03-2022 10:02
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.