NB: 'Oranje moet zo snel mogelijk switchen naar een 4-3-3-systeem'

door BadembaBarrie 190

NB: 'Oranje moet zo snel mogelijk switchen naar een 4-3-3-systeem'

door BadembaBarrie 190

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, kijkt Ajax Showtime normaal gesproken met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Met de aftrap van het Wereld Kampioenschap valt die eer ook (tijdelijk) te beurt aan Oranje. Vandaag: Nederland stelt opnieuw teleur en speelt gelijk tegen Ecuador. Ditmaal met redacteur Bademba Barrie. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: het 3-5-2-systeem van Oranje heeft vooral zin tegen grotere tegenstanders.

'Daar ben ik het niet mee eens. Niet omdat ik fan ben van het 3-5-2-systeem, maar juist omdat ik dat totaal niet ben. Wat mij betreft switch je ook zo snel mogelijk naar een 4-3-3. Dat komt je spel, zoals je dat betoogt te willen spelen, alleen maar ten goede. Ook tegen grotere tegenstanders zou ik 4-3-3 spelen. De meeste grote ploegen waar je tegen kunt komen te spelen op dit toernooi zijn ploegen die zelf graag het initiatief hebben in de wedstrijd, dus is het juist in je voordeel als je goed en georganiseerd druk kunt zetten, met een dynamisch middenveld en goede vleugelaanvallers. Dat vinden veel van die ploegen namelijk helemaal niet fijn. De grootste verrassingen op dit toernooi zijn gekomen van ploegen die vanuit een goede organisatie en met lef speelden. Daar moet Nederland een voorbeeld aan nemen en je kunt beginnen door dat 3-5-2-systeem aan de kant te gooien.'

Het Nederlands elftal komt dit WK nog niet lekker aan voetballen toe. Waaraan ontbreekt het?

'Dat komt terug op het 3-5-2-systeem. Nederland wil, zo horen we in ieder geval van de bondscoach, aanvallend spelen. Hoog druk zetten op de tegenstander en frivool en in een hoog tempo in balbezit. Je kunt in 3-5-2 echter veel minder effectief druk zetten op de laatste linie van de tegenstander en in balbezit mis je voorin gewoon aanspeelpunten op de flanken. Daardoor zag je ook tegen Ecuador dat de bal telkens van poppetje naar poppetje ging achterin, waarin soms een Frenkie de Jong of Teun Koopmeiners dan nog aan de bal kwam, maar de bal van daaruit ook maar zelden vooruit ging.

'Het idee van het 3-5-2-systeem is dat de wingbacks dan in aanvallend opzicht als een soort vleugelaanvallers fungeren. Blind heeft daar echter het loopvermogen niet voor en moet in zijn rol als linkerwingback eigenlijk vooral als extra middenvelder fungeren. Als je dat echter wil, kan je hem beter gewoon daadwerkelijk als middenvelder opstellen, want verdedigend is hij überhaupt de sterkste niet en hij moet nu wel in zijn eentje de hele linkerflank bestrijken. Dumfries heeft aan de overzijde wel het loopvermogen, maar is technisch te beperkt om daar tegen een fel spelende ploeg als Ecuador van te profiteren.'

Wie vond je tegen Ecuador de beste Ajacied?

'Ik vond niemand écht goed, maar ik vond Klaassen wel oké spelen en daarmee eigenlijk automatisch al de beste Ajacied op het veld. Ecuadors tactiek was duidelijk om Oranje fel onder druk te zetten en het voetballen zo, zeker op het middenveld, onmogelijk te maken. Met Klaassen had Nederland in het eerste uur echter iemand die dat een beetje kon compenseren. Als aanjager en stoorzender voorin, zag je dat Ecuador het in de eerste helft lastig had om daar onderuit te spelen en daardoor, ondanks dat Nederland aan de bal niet goed was, ook vaak zelf niet tot echt gevaarlijke aanvallen kwam. Daarbij was Klaassen natuurlijk ook belangrijk met zijn assist op de 1-0 van Gakpo. In de tweede helft was hij minder aanwezig, maar dat had denk ik ook met de afwezigheid van Bergwijn te maken, die voorin voetballend opnieuw teleurstelde, maar fysiek wel veel werk leverde en de Ecuadoraanse defensie zo best wat kopzorgen opleverde.'

Jurriën Timber kreeg een basisplaats, nadat Matthijs de Ligt tegen Senegal nog mocht spelen. Deed hij het beter?

'Ik vond geen van beiden echt goed spelen. Maar overall vond ik Timber vandaag wel een iets betere indruk maken. Je ziet dat de rol die Van Gaal voor ogen heeft als meest rechtse van de drie centrale verdedigers meer bij Timber past dan bij De Ligt. Ik vond Timber de eerste veertig minuten ook sterk spelen, maar eigenlijk vanaf de fase vlak voor rust en gedurende de hele tweede helft, zag ik toch weer de Timber die we bij Ajax de laatste maanden helaas zo vaak gezien hebben. Bij die goal wordt hij, toegegeven, tussen meerdere tegenstanders in ingespeeld, maar wat hij vervolgens met de bal doet, eruit proberen te dribbelen, in plaats van maar gewoon simpel wegrossen... het was tekenend voor de ogenschijnlijke achteloosheid waarmee Oranje zoveel duels deze wedstrijd leek aan te vliegen. De Ligt was tegen Senegal vooral vaak te fel en onnodig fel, terwijl hij bij Ajax juist bekend stond om dat hij met precies de juiste dosis hardheid zijn duels aanvloog. In dat opzicht had je tegen Ecuador misschien beter De Ligt kunnen gebruiken. Maar zoals ik zei, ik vond Timber en De Ligt ongeveer even goed of misschien juist even slecht spelen.'

Daley Blind stond weer op de linkerflank. Wat vond je van zijn inbreng?

'Ik vond Blind opvallend teleurstellend. Tegen Senegal vond ik hem bij vlagen voetballend gezien nog wel wat bijdragen, maar tegen Ecuador was het van zijn kant enorm pover. In een elftal dat zo op slot zit als Oranje in deze wedstrijd verwacht je van iemand met het passingsvermogen van Blind dat hij een wedstrijd open kan breken. Oranje-gerelateerd gaat mijn gedachte dan automatisch uit naar de fantastische lange ballen die hij tijdens het WK 2014 in huis had op Van Persie en Robben, tijdens de 5-1 overwinning op Spanje destijds. Dat soort momenten heeft hij sindsdien bij zowel Ajax als Oranje, in goed en slechte wedstrijden, ook vaak genoeg gehad, maar dat vond ik vandaag eigenlijk totaal ontbreken.

'Als linkerwingback is zijn rol onder Van Gaal om in aanvallend opzicht wat meer aan te sluiten op het middenveld en vanaf daar een belangrijke rol te spelen in de opbouw, maar daar kwam tegen Ecuador weinig van terecht. In de duels vond ik hem bovendien bijzonder zwak vandaag. Als je hem als noodzakelijk bestempelt voor dit Nederlands elftal, zou ik hem als middenvelder opstellen, want verdedigend weten we dat hij geen wereldster is en aanvallend heeft hij de afgelopen twee wedstrijden te weinig geleverd om zijn rol op die linkerflank te blijven rechtvaardigen.'

Hoe kijk je naar het wisselbeleid van Louis van Gaal?

'De keuze om Bergwijn eruit te halen, snapte ik deels. In balbezit was hij niet goed, net als tegen Senegal, maar in fysiek opzicht was hij wel belangrijk voorin. Hij zette Ecuadoraanse defensie onder druk en kon daar met zijn kracht nog wel een verschil maken. Hij speelde meer als vaste spits ten opzichte van tegen Senegal, omdat hij nu Gakpo in een meer zwervende rol bij zich had, ten opzichte van Janssen in de wedstrijd hiervoor. Met Memphis en Gakpo voorin had je toch twee iets te veel dezelfde types lopen.

'Dat daargelaten, vond ik het eigenlijk al onbegrijpelijk dat Berghuis niet startte, maar zeker dat Van Gaal zó lang wachtte met hem te brengen en dat Koopmeiners mocht blijven staan. Koopmeiners speelde een slechte wedstrijd, terwijl Berghuis bij vlagen juist erg goed met De Jong combineerde tegen Senegal. Toen Berghuis eindelijk kwam, kwam hij voor Klaassen, maar wist hij op tien geen potten te breken tegen de veel fysieker spelende Ecuadoranen, terwijl Klaassen daar juist wat weerstand tegen wist te bieden. Toen Koopmeiners wel gewisseld werd, kwam De Roon erbij, alsof Van Gaal het punt wilde koesteren. Dat conflicteert weer met het brengen van Weghorst, wat juist zou impliceren dat je voor de winst gaat. Weghorst werd vervolgens ook nauwelijks gebruikt, want werd nauwelijks een lange bal op hem gespeeld in dat laatste kwartier, om over voorzetten van de zijkant maar niet te spreken.'

Tot slot: wat rest is een wedstrijd tegen Qatar. Hoe kijk je naar het vervolg?

'Qatar is overduidelijk de zwakke broeder in deze groep, dus Nederland moet daar makkelijk en ruim van kunnen winnen. Je kunt in dat opzicht beginnen door dus te switchen naar een 4-3-3-systeem met een voorhoede bestaande uit Gakpo, Memphis en Bergwijn. Omdat Ecuador en Nederland nu precies gelijkstaan in punten en doelsaldo, is een ruime overwinning op Qatar vereist om je te verzekeren van de groepswinst. Vanaf daar is het afwachten wie je potentieel treft in de achtste finale, maar met de manier waarop je de afgelopen twee wedstrijden gespeeld hebt, ga je het tegen iedere tegenstander die een beetje lef toont, lastig krijgen. Het beste recept voor succes is in mijn optiek ook om naar 4-3-3 te switchen en tegen Qatar een voetbalshow op de mat te leggen. Dat kan gezien de kwaliteitsverhoudingen namelijk prima en dat is gelijk een mooie vertrouwensboost voor de spelers.'

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Meer WK-Nabeschouwingen:

#nedsen: 'De Jong en Berghuis zijn in potentie een duo van wereldklasse'

Lees meer over:
Plaats reactie

Ozymandias +159568

Ik hoop dat Ajax overschakeld naar een klassiek 3-4-3. De backs zijn de zwakke plek van Ajax en met Bassey en Timber heeft Ajax twee verdedigers voor wie een driemans verdediging ideaal lijkt. Als ze dan met Kaplan als centrale verdediger kan de verdedigende middenvelder (hopelijk Grillitsch maar jammer genoeg waarschijnlijk nog steeds Álvarez) zich wanneer nodig tussen Kaplan en Timber in laten zakken zodat Bassey, Kaplan, Grillitsch/Álvarez en Timber tijdelijk een viermans verdediging vormen met de linker- en rechtermiddenvelder daar als controlerend blok voor. Laat Ajax maar terug naar de basis van het Totaalvoetbal want aan meer zijn ze momenteel toch nog niet toe.

27-11-2022 18:49

Siemjo +7978

De Ajax spelers hebben hun vorm meegenomen naar het Nederlands elftal. Het enige wat ze scoorde was een onvoldoende. Maar niet alleen bij het Nederland doen de Ajax spelers het slecht bij Mexico worden Alvarez en Sanchez niet eens meer opgesteld in de tweede wedstrijd. Ligt het nu aan de spelers dat ze ineens niet meer kunnen voetballen of ligt het aan de trainer bij Ajax dat de spelers al weken lang slecht presteren.

27-11-2022 10:13

wendoo9 +8148

Schei toch uit man met Ajaxvorm. Is Ajax weer het probleem ?? Speel men bij Ajax met 5 achterop ? Wat laat Gakpo zien buiten zijn lucky goal en goede goal. Wat laat Van Dijk zien buiten zijn fysiek. Dumfries en consorten zien. Nee zit liever naar de Saudi-Arabië te kijken dan naar het antivoetbal. Alles wat er nu gebeurd ligt het aan Ajax. Toen Ajax als een tierelier draaide was dit Nederlands elftal ook zeer matig dusssssssssssss, ligt het aan Ajax ??????

27-11-2022 11:23

TeringHenkie +28817

Allemaal de schuld van Schreuder.

27-11-2022 10:06

Renato +980

Wat voor systeem we ook spelen, we moeten af van die familiebeelden op de training ongelofelijk. Het lijken wel luxe vakanties. GA VOETBALLEN en laat het zien of hebben we hier een pandemie uitbraakvan het Schreuder virus!!!

27-11-2022 09:48

7172AFCA7395 +10413

Schoenmaker blijf bij je leest.
Alleen kan die schoenmaker vaak niets meer dan
alleen schoenen maken...

27-11-2022 08:17

WillyBrokamp +11117

Geef Simons, Taylor en Frimpong maar een kans...Het is ook dat De Jong gewoon niet levert, dat ligt toch niet alleen aan het systeem...?

27-11-2022 07:54

Qifesh +24917

Grappig dat men de topcommenter gelijk geeft in zo'n overdreven conclusie. Ik denk dat als Nederland een Danjuma Noah lang en een Simons erin zet er wat gaat gebeuren. Maar deze coach en de Ajax coaches denken in beperkingen van die spelers in plaats van de mogelijkheden. Hij imagineert erop los maar die intuïtieve aanpak slaat nergens op. Louis werd vroeger ook door bv een vd Lem aangesproken. Belachelijk dat men denkt dat lvg alles doorheeft terwijl ie al jaren uit de game is. De man ziet echt maar weinig van alle wedstrijden. Ik hield van van gaals bluf en dat is weg. Het is gewoon jammer dat men een hele generatie afschrijft.. je moet de juiste mix hebben en Louis is geen intuïtieve psycholoog in topvorm meer.. lef en branie kun je niet kopen. Maar coaches willen allemaal lieverdjes die in de pas lopen. Elke generatie heeft brutale talenten die moet je gewoon inpassen anders hebben ze als collectief niets te bieden. Ajax is kut omdat de opstelling demotiverend werkt op de spelers. Al die spelers doen een potje fifa en stellen ook een elftal samen, is ze denken er heus wel wat van en gaan, maar gaan muiten als het niet op hun manier gaat. Spelers willen denk ik inspraak maar daar is een beginnen aan met van gaal of Schreuder.. de koppigheid van deze mannen is stuitend.

27-11-2022 07:15

SwissAjaxFan +3972

Speelt geen rol wat Oranje voor systeem speelt.
Als het niks is dan kan het ook niks worden.
Tegen Engeland of USA in de achtel finale is het over and out.

27-11-2022 06:43

PetrusKeizer +10739

Van Gaal heeft een lijn ingezet en ik betwijfel of hij flexibel genoeg is om t over een andere boeg te gooien.

27-11-2022 05:48

Aurelius1 +19736

Oranje wint toch het WK niet, dus ga lekker gasten die we nog niet hebben gezien een kans geven: Simons, frimpong, malacia, de vrij, taylor. Van Gaal is getransformeerd in de meest behoudende coach ooit. Hij denkt het wk te kunnen winnen door achterin de bus te parkeren en met een lange bal naar voren een doelpuntje te stelen (gewoon het catenacciosysteem dus). Gaat echt niet gebeuren.

Los daarvan: er is een schromelijk gebrek aan toptalent in Nederland. De basistechniek is er gewoon niet eens, en er is niemand die nog combinatievoetbal kan spelen. Techniektrainers als Vanenburg en Ricardo Moniz worden niet eens meer aangenomen door clubs. Alles is ingezet op fysiek, loopvermogen en kracht de afgelopen twintig jaar.

Nederlandse rainers lullen voor de bühne dat ze aanvallend combinatievoetbal willen spelen, om een wit voetje bij het publiek te halen. Ook Van Gaal noemt zichzelf een aanvallende trainer. Puur gelul. In de praktijk zijn Nederlandse trainers het meest behoudend ter wereld, en dat zie je overal terug in het spel.

27-11-2022 05:37

jerryisthename +32159

We hebben nu kunnen zien dat 5-3-2 of 3-5-2 ook niet meer werkt, zelfs niet tegen mindere tegenstanders.
In 2014 ging het nog aardig goed in bepaalde wedstrijden, hoewel er toen ook regelmatig na een achterstand werd omgeschakeld naar een 4-3-3, maar nu is het gewoon een drama. Je hebt nu geen briljante Robben, een beslissende Sneijder op het middenveld, een dodelijke Van Persie en Huntelaar.
Ik heb het een kans willen geven, omdat het LvG betreft. Maar dit werkt gewoon ook niet...

Ik hoop dat LvG weer het licht ziet en zijn eigenwijsheid opzij schuift, want dit is zijn laatste kans om met Oranje het allerhoogste te winnen: het WK! Niet alleen voor hemzelf, maar natuurlijk ook voor de spelers, staf en een hele natie.
Desnoods switched hij - als hij persé wilt vasthouden aan 5-3-2/3-5-2 - het systeem tenminste om tijdens de wedstrijd, zoals in 2014 regelmatig werd omgeschakeld naar een 4-3-3 als het niet liep.
Wij willen gewoon weer het mooie, aantrekkelijke, aanvallende voetbal terug...!
Geen voetbal om je kapot te schamen wereldwijd, maar voetbal om trots op te zijn, net zoals in 1974, 1978, 1988, 1994, 1998, 2006 en regelmatig tijdens 2010 en 2014: AANVALLUH!!!! 👊🏼

En kom niet aan met 'we hebben geen buitenspelers' of 'deze selectie is niet goed genoeg voor 4-3-3' en al die BS. We hebben altijd goede buitenspelers gehad. Nu hebben we daarvoor oa. Gakpo, Bergwijn, Lang, Danjuma (niet geselecteerd 🙄), eventueel Depay en Simons desnoods. Onzin dus! Het is gewoon goed mogelijk, als je maar durft.
Je had nu bijv gewoon kunnen spelen met mijn favoriete opstelling:

---------Bergwijn - Brobbey - Depay
---------------------------Gakpo
--------------------Frenkie - Berghuis
---Malacia - Van Dijk - De Ligt - Timber
-------------------------Knoppert

Ik hoop écht dat we weer 4-3-3 gaan spelen, want liever ten onder gaan met mooi aanvallend voetbal met pressie, dan laf, lelijk en verdedigend voetbal en alsnog een uitschakeling al voor de halve finale.
Wereldkampioen gaan we waarschijnlijk toch niet worden, al helemaal niet met een -5-3-2 met deze verwende slappe ego's van tegenwoordig.
We zitten verdomme als het goed is weer aan de goeie kant van het schema, net als op het EK.
Pak die kans dan om minimaal de halve finale te halen en vecht verdomme alsof je leven ervan afhangt, stelletje slappelingen...en Louis, schuif die irritante Hollandse eigenwijsheid opzij en stel gewoon de beste spelers op en wissel ze anders meteen als ze niet voldoen en speel gewoon ten minste het beste systeem met pressie, vooral tegen mindere tegenstanders...

Ik wil het ouderwetse Oranje terug!!! 🧡

27-11-2022 05:21

Sneijdertje +2379

Toch altijd mooi dat we ten aller tijden kennen rekenen op de kennis en specialisme van die vele miljoenen bondscoaches, virologen, energie-experts, milieu-deskundigen, top-economen.....

27-11-2022 03:24

jerryisthename +32159

Mooi, hè? 👍🏼😁
De beste stuurlui staan aan wal en niet aan het hoofd van Oranje iig. 😉
Want die bakt er voorlopig weinig van...je hebt geluk dat dit een zwakke groep is.

27-11-2022 05:23

Aurelius1 +19736

Voetbal is niet te vergelijken met virussen. Iedereen kan een opstelling maken. De wisdom of the crowd is superieur aan de subjectieve mening van een trainer als het om wissels en opstellingen gaat. Dat hebben we gezien bij Ten Hag, Schreuder, en nu ook Van Gaal.

27-11-2022 05:26

Qifesh +24917

AFC WOTC oprichten. Iedereen mag de opstelling middels een speciale stemmers app doorgeven 😂

27-11-2022 07:24

PH2BOT +40642

...en dan moet de allergrootste afknapper van dit seizoen nog komen vanaf januari '23: machteloos moeten aanzien hoe Schreuder(t) c.s. en AD Edje onze club sportief nog dieper laten afzinken....en niemand die dit incompetente kleutermanagent nog een halt zal weten toe te roepen. 'Doornroosje' Edje zal pas weer worden wakker gekust in december 2025 om vervolgens opnieuw voor 3 extra jaren te worden herbenoemd tot AD trekpop van de RvC. Wàt een ongelooflijke klerezooi heeft dit management er van gemaakt....en dat is al begonnen toen Overmars van Ajax een 1-manszaak begon te maken met o.a. mondelinge afspraken met spelers waar niemand binnen de organisatie de details van kende. Ook Antony claimde ineens van alles wat hij met Marcus mondeling zou hebben afgesproken. Zo'n 1-mans bedrijfsvoering kaartenhuis is gedoemd ineen te storten en de lijken kwamen dan ook high speed uit de kast rollen. Zoiets kon alleen omdat wij een hangjas als AD hebben die al 1 op 1 begeleiding nodig heeft bij leerboek Management voor absolute beginners Volume 1. Geen enkele directieve ruggegraat en manipuleerbaar voor iedereen binnen de organisatie die op eigen gewin uit is waaronder met name egotripper RvC voorzitter Leen Meijaard.

27-11-2022 01:27

jerryisthename +32159

Sssst....willen we nog niet aan denken.
Wat een droeve ellende staat ons weer te wachten met Edje en Fredje, de 2 kneuzenvriendjes.

27-11-2022 05:24

Qifesh +24917

strafseizoen...

27-11-2022 07:26

PH2BOT +40642

Kom beter maar snel naar huis mannen en ga de rest van het toernooi lekker met de beentjes omhoog, flinke bak popcorn op schoot naar de 8e finales landen kijken die wèl bereid zijn 100% te geven om wedstrijden op dit WK te kunnen winnen.

27-11-2022 01:07

AgeM +939

Ach straks spelen ze weer de pannen van het dak , met een excellerende Frenkie .
Tegen Qatar ……
Hopelijk komen ze geen landen uit de top 10 tegen , maar die zitten geloof ik in het andere schema .
En van Gaal maar denken dat hij in dezelfde flow zit als bij Ajax met Davids en Blind , want wat was dat een mooie tijd toch Louis ?

27-11-2022 00:24

WantAmsterdam +116428

Als je dit systeem wilt spelen, dan alsjeblieft tenminste met Frimpong en Xavi Simons. En evtl Bergwijn op LWB, je hebt dynamiek nodig.

27-11-2022 00:23

MVG +16480

Bergwijn is nog te lui om een sprintje te trekken bij een steekbal en werkelijk niks lukt bij hem op dit moment. Dus doe maar niet.

27-11-2022 00:38

WantAmsterdam +116428

Maar ben je dan zo weg van Blind? Die is toch ook geen internationale top waardige LWB.

27-11-2022 00:49

MVG +16480

Zeker geen fan van Blind. Dat ziet er toch niet uit als hij een sprintje moet trekken? Zet Malacia daar maar.

27-11-2022 09:51

wendoo9 +8148

Weer het team aanpassen om Blind te laten spelen.

27-11-2022 12:05

wendoo9 +8148

En dat dat hij ook bij Ajax.

27-11-2022 12:10

WantAmsterdam +116428

Malacia is inderdaad een optie maar aanvallend flink minder.

27-11-2022 12:57

MVG +16480

Als je gewoon 433 speelt maakt dat niet zoveel uit. Je hebt op rechts al Dumfries die veel opkomt

27-11-2022 16:20

WantAmsterdam +116428

Ik heb het over 5-3-2

27-11-2022 16:23

Simpelishetmoeilijkst +25507

Web weet het precies. Ook zie ik weinig heil om 4-3-3 te spelen met tweederangs voorhoede spelers, en met de instelling van iedereen. Ik zou juffrouw Van Dijk wisselen en Matthijs in het midden van de defensie zetten, met een linker-centrale verdediger naast hem. Denk niet dat Nederland erg vervaal komen, tenzij men echt wakker wordt.

27-11-2022 00:04

danny006 +479

Andere vraag : is schreuder al pleite

26-11-2022 22:38

aschja +20594

Weghorst laten spelen in een 5-3-2 systeem met backs die niet voorbij de middellijn komen. Je verzint het niet. 😂

26-11-2022 22:23

gusanito +5461

En dan de enige speler die een voorzet kon geven (Gakpo) voor hem er af halen....

26-11-2022 23:12

BackInBlack +14696

Blunder om Gravenberch Danjuma en Malen niet mee te nemen

Dan had je van het rijtje Koopmeiners De Roon Klaassen Janssen Weghorst er drie kunnen thuislaten

26-11-2022 21:53

AINIESTA +45859

Gravenberch-de Jong-Berghuis in de punt naar achteren.

26-11-2022 22:21

Ajaxdebeste35 +15599

Altijd Simons er in. Gravenberch letterlijk het zelfde als Berghuis

26-11-2022 22:30

WantAmsterdam +116428

Gravenberch is totaal niet hetzelfde als Berghuis.

27-11-2022 00:32

WantAmsterdam +116428

Frenkie werkt niet echt goed als 6 in de punt naar achteren imo. Hebben we bij Barca gezien. Bij Ajax in een vrijere rol met de punt naar achteren was hij top.

27-11-2022 00:33

AINIESTA +45859

Vrije rol? Schone was nou niet echt de gatekeeper of slot op de deur als 6. Maar die wisselwerking werkte wel ja. Maar dat was met een dubbele 6.

Als half valt Frenkie tegen bij Barca, in de Busquets rol doet ie het best aardig.

Maar dan zie je liever een dubbele 6 met Berghuis op 10?

Toch geen De Roon? 😅

27-11-2022 11:00

Qifesh +24917

Moet wel Nederlands blijven hè

27-11-2022 07:27

Jan Doedel +4328

Een slapjanus als Daley Blind kan mooi meedoen in een goeddraaiend team maar heb je niks aan als er gestreden moet worden.

26-11-2022 21:25

akaj2021 +2101

- Gakpo De Jong Simons
- Frenkie Berghuis De Roon
Malacia Ake Van Dijk Dumfries
————— Bijlow —————

Gewoon met je beste 11 spelen en stoppen met dat geflauwekul

26-11-2022 21:09

WantAmsterdam +116428

De Roon? Hoezo?
En Berghuis is imo beter als CM dan als 10.

27-11-2022 00:34

akaj2021 +2101

Nou ja we hebben niemand anders echt, Koopmeiners is ook niet veel. Mee eens dat Berghuis op CM moet maar dan heb je weer niemand op 10 of op rechtsbuiten. Je zou Gakpo op 10 kunnen zetten en Bergwijn links maar ik vind dat Gakpo altijd op links moet spelen vanwege zijn voorzetten.

27-11-2022 04:10

WantAmsterdam +116428

Koopmeiners is niet veel maar nog steeds veel meer dan die non-voetballer de Roon.
Je kan ook met Simons op 10 beginnen hoor. Gakpo RB (is toch wel aardig met beide voeten) en Bergwijn op links.

27-11-2022 04:26

amsterdam31 +69

Oranje speelde net zo slecht als ajax dit seizoen.

26-11-2022 20:54

RadheAjax2021 +18027

Gaat van Gaal nooit doen.

26-11-2022 20:43

Ajaxfan31183 +16391

Een 4-3-3 systeem. Van Gaal heeft de buitenspelers thuis gelaten dus gaat moeilijk. Hij heeft alleen lang en Depay , al loopt Depay te zeggen dat hij daar niet wil spelen

26-11-2022 20:12

akaj2021 +2101

Gakpo - De Jong - Simons

26-11-2022 20:57

PH2BOT +40642

2-2 gelijkspel tussen Senegal en Equador en wij verliezen met 2-0 van Qatar....dan kan het ongeïnspireerde zooitje dinsdagavond al naar huus.

26-11-2022 19:26

Artemio +32414

Er is te weinig kwaliteit op het middenveld. Met Frenkie de Jong heb je er 1. Berghuis komt inhoud tekort en is technisch niet van het niveau dat hij geen fysiek nodig heeft. De rest van de middenvelders is niet noemenswaardig.

26-11-2022 18:13

PH2BOT +40642

Frenkie draait en kapt ..en draait en kapt ...en verpeelt de bal. Hij is gewoon niet stabiel in zijn spel.

26-11-2022 19:28

RBP +7746

Hmwa, denk dat Simons echt wel van waarde kan zijn. Heb je tenminste iemand met creatief vermogen in de verlenging van Frenkie.

26-11-2022 19:38

El Pacino +3609

Simons gaat echt wereldtop worden. Is pas 19 en al zo goed.

27-11-2022 07:48

Schip +23639

Lijkt Toto Wolf wel links op de foto.

NO LOUIS NOOOO, THIS IS SO NOT RIGHT.

26-11-2022 18:10

Wieno +9249

NB: Ajax moet zo snel mogelijk switchen naar een andere trainer.

26-11-2022 18:01

Bensco +7183

Vreemd want 5 weken terug werd er nog bij Branie geopperd dat Ajax maar 5-3-2 moest gaan spelen omdat ze bij oranje dat zo goed onder de knie hadden

26-11-2022 17:49

Schip +23639

Op basis van de Nations league. Toen dacht ik dat Louis enkel een extra, reserve systeem erin wilde slijten.

In de WK kwalificatie was het nog 4-3-3 en daar hervond oranje zijn mojo. In de NL was het meer solide. Een overwinning op de Belgen vertekent wat, omdat de Belgen het echt niet meer hebben.

26-11-2022 18:15

Bensco +7183

Het probleem met 4-3-3 met oranje is alleen dat je de aanvallers en backs mist om zo’n systeem succesvol te laten zijn. Dus eigenlijk moet je wel 5-3-2 spelen

26-11-2022 19:42

Schip +23639

Nee, zeker niet. Malacia is juist een topback voor 4-3-3. Dumfries kan dat ook. Sterker nog, die is uit zijn kracht als middenvelder. En zo staat hij wel vaak.

De backs waren volgens Louis ook niet de reden. Dat was het gebrek aan buitenspelers. Wat ik toen al onzin vond. Achteraf denk ik dat hij gewoon al op zoek was naar een reden om naar 5-3-2 te gaan. Hij wilde het gewoon nog eens op zijn 2014's proberen met een betere groep.

Daarmee laat hij zijn eigen ambitie en ego zwaarder wegen dan het sportieve belang van de groep. Want die deden het beter in een 4-3-3.

Valt me tegen van Louis. Meestal is hij wel reëel in de mogelijkheden van zijn groep. Ik heb het idee dat het feit dat dit zijn laatste kunstje is een te groot stempel zet op zijn opvattingen.

26-11-2022 20:12

Bensco +7183

Ik vind je analyse sterk maar ik ben het niet helemaal hiermee eens. Met malacia en Dumfries heb je slechts 2 fatsoenlijke backs waarvan ik vind dat Dumfries niet in staat is om te verdedigen. Iets wat een back in een 4-3-3 wel moet kunnen maar een wingback in 5-3-2 minder wordt aangerekend.

En die buitenspelers ben ik zeker wel eens met van Gaal. Wie hebben wij nu? Een Ajacied die hopeloos uit vorm is, een reserve speler van Barcelona en wat jonge jochies die hun eerste toernooi draaien. Ik had ook geen aanval met 3 aanvallers aangedurfd met deze selectie. Dat werkt voor de meter niet. Je kracht ligt hem om het middenveld waar je genoeg smaken en combinaties kan maken.

Misschien dat Louis zelfs beter naar een 4-2-3-1 formatie had kunnen werken ipv 5-3-2. Ik denk persoonlijk dat je dan meer in de “kracht” van dit elftal had gespeeld maar laten we wel wezen, heel veel zit hier niet in deze selectie

26-11-2022 23:34

El Pistolero +4932

"Daarmee laat hij zijn eigen ambitie en ego zwaarder wegen dan het sportieve belang van de groep. Want die deden het beter in een 4-3-3"

Zware beschuldigingen louter gebaseerd op aannames en een afwijkende mening of beter gezegd een andere voorkeur. Er is een gebrek aan Nederlandse buitenspelers van niveau, dat blijkt genoegzaam uit het feit dat je eigen club al jaren is genoodzaakt om die uit het buitenland te halen. Dat Van Gaal zich genoodzaakt voelt om een ander systeem te gaan spelen, komt gewoon omdat hij niet blind is voor de realiteit en niet de kop in het zand steekt om maar niet te hoeven aanvaarden dat de spelers waar hij het mee moet doen zwaar worden overschat en bij lange na niet zo goed zijn als men wil doen voorkomen. De meesten van hen zitten niet voor niets regelmatig op de bank bij hun club. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de spelers die wel regelmatig aan spelen toe komen, maar ondanks dat geen enkele indruk weten te maken. Het is ook -laat ik het voorzichtig zeggen- opmerkelijk dat je Van Gaal verwijt dat hij zijn eigen ambitie zwaarder zou laten wegen dan het sportieve belang terwijl dat sportieve belang er net zoals de ambitie van Van Gaal natuurlijk uit bestaat om zover mogelijk te komen in het toernooi. Dat is bovendien niet alleen de ambitie van Van Gaal maar ook die van de spelers. Je kunt op geen enkele manier hard maken dat de kans om die ambities om te zetten in resultaat een grotere kans van slagen zouden hebben met het 4-3-3 systeem. Dat is niet meer dan een aanname gebaseerd op een persoonlijke voorkeur en dat is wel erg matigjes om iemand op een dergelijke manier de maat te nemen.

Het is na 2 wedstrijden zonneklaar dat de meeste Ajacieden hun belabberde vorm hebben meegenomen naar Oranje en hun uitverkiezing nauwelijks waar weten te maken. De voornaamste reden dat Oranje nog nauwelijks indruk heeft weten te maken, heeft dan ook met de belabberde vorm van sommige spelers te maken en helemaal niets met het systeem en nog minder met vermeende egoproblemen bij Van Gaal. Er leiden vele wegen naar Roma en bij Oranje wordt er niet zo dogmatisch naar het voetbal gekeken als bij Ajax en is het systeem niet uitgeroepen tot de heilige graal, maar afhankelijk van de beschikbare spelers. Is ook logisch omdat Oranje vertegenwoordigd wordt door spelers van meerdere clubs, veelal uit het buitenland, die lang niet allemaal in een 4-3-3 systeem opereren. Dat je (net als ik) een voorkeur hebt voor het 4-3-3 probleem is natuurlijk geen enkel probleem, dat je op basis van non-argumenten, persoonlijke voorkeur en aannames de intenties en kwaliteiten van de bondscoach in twijfel trekt omdat hij een ander systeem hanteert, is echter verwerpelijk. Het is ook nog eens volstrekt overbodig om dat te doen, je kan de bondscoach ook gewoon in zijn waarde laten en net als de meeste anderen doen gewoon zeggen dat je het zelf anders zou hebben gedaan als je bondscoach was geweest.

27-11-2022 08:58

Bensco +7183

Strakke reactie waar ik me goed in kan vinden. Vooral het argument dat spelers hun slechte vorm doortrekken naar Oranje was iets wat mij al opviel afgelopen wedstrijden. Het is in mijn ogen ook “wishfull thinking” om te denken dat spelers hun vorm wel even zouden terugvinden met hun beperkte tijd in Qatar. Ik heb zelf ook in de woestijn rondgelopen en daar ben je de eerste 2 weken alleen al bezig met het aanpassen naar het klimaat en dan moet je vorm nog komen.

We moeten inmiddels gewoon concluderen dat Oranje niet meer de aanwas aan talenten heeft die het jaren terug wel had. Het niveau wereldwijd is omhoog gegaan en de filosofie dat wij als eredivisie “de opleider van de top” zouden worden heeft er alleen maar toe geleid dat we achter de feiten aanlopen. Dat gecombineerd met het slechte niveau van de eredivisie en de soms bizarre individuele keuzes van spelers zorgen er nu voor dat je met zo’n matige selectie zit opgescheept. Dan kan de bondscoach wellicht tactisch geniaal zijn maar van een baksteen kun je geen diamant maken ;)

27-11-2022 10:36

Schip +23639

Over de buitenspelers: reden te meer een vleugelspeler op CL niveau die fit is mee te nemen... En dan heb je er echt voldoende hoor. Dat bleek ook klip en klaar uit de WK kwalificatie. Vooraf riep hij dat al en tijdens de kwalificatie bleek zijn ongelijk. En het gelijk van de spelers. En toch draait hij tijdens de NL alles naar zijn hand.

Over de backs: Dumfries is geen ster verdediger, maar je hebt geen twee echte verdedigers nodig. Het zijn altijd communicerende vaten met de centrale twee.

Als je Timber of De Ligt in de mandekking laat spelen, kan Dumfries meer opkomen.

En je hebt ook Frimpong nog.

Van Gaal heeft meer de spelers voor een 4-3-3 dan voor een 5-3-2. Hij denkt alleen minder te verliezen met dat laatste systeem. 4-3-3 is alleen een stuk riskanter. Meestal gaat het NL elftal onderuit. Maar wel een manier, waarop je bij de betere ploegen van het toernooi wordt beschouwd achteraf met een bevestiging van je speelstijl en attractiviteit. Daarmee bouw je aan je reputatie. Oranje is nu meer een toernooivechter geworden waar het doel de middelen heiligt. Ik kan er weinig mee. Niets is zelfs een beter woord. Louis verkwanselt gewoon de hollandse school.

27-11-2022 10:48

Bensco +7183

Ik snap je eerste argument niet helemaal. We zijn het er beidde over eens blijkbaar dat we geen fatsoenlijke buitenspelers hebben maar toch vind jij het dan logisch om met een systeem te spelen wat daar zwaar op leunt. Dat je zo’n speler meeneemt zegt ook iets over de beschikbaarheid van spelers.

Terug te komen op die backs en dan specifiek Dumfries. Ja dat klopt wat je zegt maar in zo’n geval zouden Timber/De ligt en Van Dijk (ik ga er nu even vanuit dat die sowieso basis staat) in een numeriek overwicht komen zodra de tegenstander ook 4-3-3 speelt. Je hebt immers met blind ook al een back die perse hoog moet spelen om in zijn kracht te komen. Dus zowel Dumfries als Blind zijn aanvallende backs en die komen beter in hun kracht uit in een 5-3-2 systeem als wingback. Wingbacks spelen in dat systeem namelijk hoger dan in een 4-3-3 omdat het centrale trio dan de verdediging op zich kan nemen. Louis heeft dus gelijk door met 5 verdedigers te spelen. Hier heeft hij niet alleen numeriek de spelers voor maar hierin zouden de spelers ook meer in hun kracht spelen.

Wat betreft 4-3-3 moet je gewoon concluderen dat we hier de spelers niet meer voor hebben. Ja veel spelers spelen nog wel in dit systeem bij hun club maar het ontbreekt aan spelers op cruciale posities. En eigenlijk heb je het bewijs hiervan al gezien onder Hiddink en Blind. Beidde hielden angstig vast aan 4-3-3 maar wisten beidde een paar van de slechtste reeksen van Oranje ooit te laten zien

27-11-2022 11:07

Schip +23639

Mijn hemel, je moet even beter lezen Bensco. Ik zeg juist dat je de vleugelspelers wel hebt. Je hebt Danjuma, Bergwijn, Berghuis, Lang, Gakpo. Als oranje 4-3-3 speelde, waren de vleugels vaak maar enkelvoudig bezet hoor. Vleugels zijn dun bezet.

Nu heb je er zat. Zeker als je weet dat Depay ook uitstekend vanaf links kan spelen met een beweeglijk snel aanspeelpunt als Brobbey centraal.

Je hebt die spelers en ik vind ieder anders standpunt ook bijzonder kunstmatig, want dan de WK kwalificatie bewijst dat al. Eerst even koffie drinken hoor!

27-11-2022 11:12

Bensco +7183

Aah zo op die manier, snapte al even niet waar je naartoe wilde ;) maar dan kunnen we het niveau van de beschikbare buitenspelers ook gelijk blootleggen:

Danjuma is niet mee, dat zegt veel. Lang speelt zijn eerste toernooi en speelt slecht sporadisch basis bij zijn club en moet het vooral doen met invalbeurten. Bergwijn is uit vorm, daar is denk ik weinig discussie over. Depay heeft slechts 2 wedstrijden bij Barcelona gespeeld dit jaar. Dus eigenlijk is Gakpo de enige die voldoet aan de eisen van een oranjespeler. Maar om nou je systeem af te laten hangen van slechts een speler kan weleens een hele dure gok zijn. Gezien zijn vaardigheden had ik hem ook gecentreerd in een aanvalspunt zoals te vinden in een 5-3-2 of wellicht een 4-2-3-1

27-11-2022 13:25

NoPants +7536

Onze beste spelers staan achterin, dus het was wel te verwachten dat het voetballend niet geweldig zou zijn. Toch? Ik verwacht dat dit oranje een heel moeilijk te verslaan team is, maar dat er weinig vloeiende wedstrijden komen. (Nu was het tegen ecuador wel heel slecht, toegegeven).

Als ze nu naar 433 schakelen kan je al uittekenen dat er tegen qatar 4-0 gewonnen wordt en we denken dat het lek boven is, om dan in de volgende ronde kei hard af te gaan tegen een wales ofzo.

26-11-2022 17:37

Dave +5946

Wat een drama veel balverlies vooral bij Depay

26-11-2022 17:11

rafael32 +982

Een aantal gooien het op inzet en bezieling, vrees dat dat niet het probleem is. Maar dat vooral de tactiek van Van Gaal, het positiespel en speler keuze plus de instelling om ieder risico uit te bannen in balbezit de grondslag zijn voor deze erbarmelijke wedstrijd.

26-11-2022 16:03

Web +178830

Voetballers zie ik alleen maar terug en breed spelen. Geen speler neemt initiatief
Doen plichtmatig een werk
Marco had volkomen gelijk gisteren

Tactiek spoelt ook een rol, natuurlijk

26-11-2022 16:33

rafael32 +982

Ik denk dat dat toch vooral het gevolg is van de angst balverlies te lijden plus een onwennig systeem en goed drukzettende tegenstander. Je zag dat Frenkie in de eerste wedstrijd lekker veel risico nam, en Van Gaal daarmee niet blij was.

26-11-2022 16:42

El Pistolero +4932

"Voetballers zie ik alleen maar terug en breed spelen. Geen speler neemt initiatief".

En wat voor spelers doen dat? Spelers die 0,0 zelfvertrouwen hebben natuurlijk. Heeft niets met de tactiek te maken maar met spelers die hopeloos uit vorm zijn en dat de afgelopen maanden ook al bij hun club hebben laten zien. Wellicht zou Van Gaal er beter aan doen om even geen Ajacieden op te stellen en te kiezen voor spelers die wellicht wat minder kwaliteit hebben maar wel in vorm zijn.

Noppert,
Malacia, Van Dijk, De ligt/De Vrij, Frimpong
F. de Jong, Simons, De Roon
Lang, L. de Jong, Gakpo

of

Noppert,
Malacia, Aké, Van Dijk, De Vrij, Dumfries
F. de Jong, Simons, De Roon
Lang, Gakpo

Lijken me prima opstellingen.

27-11-2022 09:16

Web +178830

Topsporter ben je niet zonder bezieling, inzet en de wil om te willen winnen, en de beste te willen worden. Alles geven om het beste resultaat te halen, ook aan inzicht ontbreekt het
Investeren in de mooiste baan die er is
Wie had dat ook niet graag gewild?


Spelers wees toch eens door drongen dat jullie aan het verzaken zijn
En als je er dan wat van zegt, en ook nog wel een van de grootste Nederlandse spelers ooit, dan ben je een last post en negatief volgens van Dijk. Mietjes zijn het

Verdomme laat het tot je doordringen en doe er wat mee
Supporters voelen zich voor lul gezet door de zwaar overbetaalde jongens

Ik ben er voorlopig wel klaar mee
Komt ook door dat ik weet hoe mooi het kan zijn
Ik ben bang dat onze huidige supporters nooit zullen mee maken, wat ik heb mee gemaakt met onze mooie club

26-11-2022 15:00

fanvooraltijd +6839

De coach van Equator heeft gelijk .De instelling is belangrijker dan de opstelling .

26-11-2022 13:24

Web +178830

Mooie uitspraak ook

26-11-2022 15:44

Juichtoon +32964

Johan zei ook dat je zonder inzet nergens komt. Maar hij vond dat een basisvoorwaarde. Dat moesten spelers altijd leveren. En anders was daar de deur.
Edit: hij vond dat ze nergens zo hard werkten als bij Ajax. Dat geeft die inzet ook wel weer. Toen hij in juli 83 bij Fnoord binnenstapte pochten de Rotterdammers dat ze zo hard werkten. Johan lachte dat na een paar dagen meegetraind te hebben heel hard weg. Weer een paar weken verder begreep het team wat hij wilde.

26-11-2022 18:00

debetweter +10153

Haha. Gaan we Louis even vertellen hoe hij het moet doen? Als er geen 4-3-3 getraind is, is dat niet de oplossing. Wat naar mijn idee een beetje te kort komt is het gat wat er valt bij de vleugels. Ik bedoel daarmee dat we niet sterk zijn vanaf de ruimte naast de box. Blind zou dat moeten oppakken vanaf zijn positie, hij komt daarvoor snelheid te kort en zijn passes/crosses zijn sterker vanaf het middenveld. Zelfde geldt voor dumfries die komt daar ook niet het best tot zijn recht. Een sterkere speler op die positie die hebben we niet in deze formatie. Gakpo, Bergwijn, Depay en Berghuis zijn allemaal het sterkste vanaf rand stafschopgebied. Dan weet je als tegenpartij dus al waar het gevaar vandaan gaat komen. Klaassen ben ik niet van onder de indruk, ondanks zijn goal tegen Senegal. Dat was een intikkertje. Ik zie dan liever De Jong of Wout Weghorst in de spits staan. Ben van beide geen fan, maar kunnen wel dichter op de keeper spelen. Daarmee zorg je dus voor een andere plek waarvandaan je gewoon heel gevaarlijk kan zijn. En stelt het team instaat om hoger op het veld te staan. Aanvallend kan je dan ook soms een beetje schuiven door Berghuis naar rechtbuiten te laten schuiven, Bergwijn/Memphis naar linksbuiten en her middenveld te vormen met De Jong op 8, Gakpo op 10 en timber op 6. Waardoor je in aanvallende situaties ook meer in een 4-3-3 komt te staan, dat laat je echter afhangen van de tegenstander.
Zo simpel is het volgens mij, zo niet geloof ik dat Louis nog een mooier plan heeft.

26-11-2022 11:20

El Pistolero +4932

" ... hij komt daarvoor snelheid te kort en zijn passes/crosses zijn sterker vanaf het middenveld".

Klopt niet. Van Gaal heeft al meerdere malen in de media aangeven dat de backs bij balbezit de opdracht hebben om hoog te staan. Om dat te kunnen, moeten de voorwaartsen en de middenvelders daar natuurlijk wel in mee gaan en als je goed naar de wedstrijden hebt gekeken heb je kunnen zien dat Blind en Van Dijk voortdurend bezig zijn om hun teamgenoten naar voren te dirigeren. En dat duidt meestal op angst om fouten te maken en/of een gebrek aan zelfvertrouwen. Als je goed op let, kan je zien dat er wel erg veel wordt gepraat en met boze blikken gewezen en dat is meestal een teken aan de wand.

27-11-2022 09:26

debetweter +10153

Klopt niet? Bekijk even de heatmaps van alle spelers. Blind stond naar mijn idee niet hoog genoeg. Blind had zelf hoger moeten staan ipv zijn teamgenoten te delegeren. Geef maar 2 keer een voorzet vanaf daar, zonder spelers voor de goal. Dan gaan ze vanzelf wel positiespel aanpassen. Er gebeurde niets aan de randen van de box. Alles ging door het midden en ze kwamen er niet doorheen. Logischerwijs moet een linker of een rechtermiddenvelder daar lopen met deze formatie. Daar waren ze niet. Je hebt er niets aan om met zijn alle op een kluitje op in het centrum te blijven hangen. Veld moet breder gemaakt worden, links en rechts naast de box ligt echt super veel ruimte. Door daar gebruik van te maken heb je ook aanvallend nieuwe opties. Dan komt er meer dreiging en meer kansen. In totaal had NL 2 schoten, dat hadden er veel meer kunnen zijn door vanaf daar een aantal voorzetten te geven.

27-11-2022 11:57

El Pistolero +4932

Goed lezen. Ik heb op je uitspraak " ... hij komt daarvoor snelheid te kort en zijn passes/crosses zijn sterker vanaf het middenveld" gereageerd. En die uitspraak klopt niet omdat Van Gaal Blind natuurlijk niet voor niets hoog laat staan, terwijl hij weet dat die niet de snelheid heeft om corrigerend op te kunnen treden als hij er wordt uitgelopen. Daaruit kan je op maken dat Blind niet de taak heeft om achter zijn tegenstander aan te lopen, maar dat zijn teamgenoten zijn man moeten overnemen als hij in de problemen dreigt te komen. Net zoals dat bij Ajax het geval is. Als Oranje in balbezit is en Blind hoog moet staan, komt hij automatisch op het middenveld te staan en is je opmerking "zijn passes/crosses zijn sterker vanaf het middenveld" dus niet relevant. Dat Blind had zelf hoger moeten staan ipv zijn teamgenoten te delegeren, is natuurlijk ook niet heel erg logisch omdat hij zelf natuurlijk ook drommels goed weet wat zijn tekortkomingen zijn en dat die het beste kunnen worden opgevangen als zijn team compact staat. Is ook het grootste probleem bij zijn club, voorgaande jaren is hij ondanks zijn handicap ook moeiteloos overeind gebleven in de grote wedstrijden en behoorde doorgaans zelfs tot de uitblinkers. Dat had nooit gekund als zijn coach en zijn teamgenoten geen rekening hadden gehouden met zijn tekortkomingen door compact te staan bij balverlies en druk te zetten op de tegenstander als die de bal had. Blind kon zo goed spelen omdat hij een goed en homogeen team om zich heen had, net zo goed als hij er nu niet altijd even goed uit ziet omdat hij omringd wordt door een team dat als los zand aan elkaar hangt.

28-11-2022 09:56

debetweter +10153

Ik heb het idee dat we hetzelfde zeggen, alleen anders. Blind doet het daar niet goed. Ik denk dat komt door zijn spel (hoe hij normaal speelt) en zijn gebrek aan snelheid om het goed te doen op de positie waar normaal een buitenspeler staat.

28-11-2022 13:50

El Pistolero +4932

"Ik denk dat komt door zijn spel (hoe hij normaal speelt) en zijn gebrek aan snelheid om het goed te doen op de positie waar normaal een buitenspeler staat".

Goed doen is een subjectief begrip en is afhankelijk van wat je van iets of iemand verwacht. Dat jij vind dat hij het niet goed doet komt omdat je iets anders van hem verwacht dan de persoon die hem op het wedstrijdformulier zet. Blind is altijd al traag geweest, dat is niet ineens komen aanwaaien, maar heeft hij al bij geboorte mee gekregen. Dat weet Van Gaal natuurlijk ook en als hij hetzelfde van Blind zou verwachten als jij zou hij hem daar niet hebben neer gezet maar hebben gekozen voor Malacia. Het elftal van Van Gaal staat slecht, vooral het spel zonder bal is zwaar ondermaats waardoor de opbouwende kwaliteiten waar Blind het van moet hebben, nauwelijks uit de verf komen. En zonder die heb je niet zoveel aan hem en zijn er betere opties. De Ajax spelers zijn, Berghuis uitgezonderd, totaal uit vorm en ik denk dat Blind veel beter uit de verf zou komen als hij spelers voor zich heeft die geen verstoppertje spelen, maar wel de moeite nemen om zich vrij te spelen door voortdurend in beweging te zijn. Het is net als geld daar zou je ook niets aan hebben als er geen zaken zouden zijn waar je het aan uit kunt geven net zo min als je iets aan een spelbepaler hebt die de bal nergens kwijt kan omdat iedereen stil en in de dekking staat. Als Van Gaal dezelfde elf als tegen Ecuador het veld in zou sturen, zou hij er in mijn optiek beter aan doen om Blind te vervangen door Malacia. Zou hij wijzigingen doorvoeren en bijv. Berghuis, Lang en Xavi inbrengen dan zou het zomaar kunnen zijn dat Blind wel toekomt aan het spel dat we van hem gewend zijn.

De kritiek op Blind is heel vaak onterecht omdat hij een team om zich heen nodig heeft om goed te kunnen functioneren en een coach hem dat team moet geven als hij hem op het wedstrijdformulier zet. Bij Ajax kan Schreuder hem dat team niet geven omdat de boel als los zand aan elkaar hangt en dan kan je Blind beter niet opstellen dan hem te laten spartelen. Het valt Schreuder aan te rekenen dat het team van Ajax als los zand aan elkaar hangt, maar niet dat hij Blind naar de reservebank heeft verwezen. Bij deze discussie moet ik ineens denken aan Roger Schmidt. Die is door alles en iedereen met de grond gelijk gemaakt toen hij nog trainer van PSV was, terwijl het gewoon een toptrainer is. Het is echter wel een trainer met een eigen visie en die visie is al jaren bekend. Als je een dergelijke trainer aanstelt, kies je automatisch voor zijn visie en de visie van Schmidt kan uitsluitend renderen als je hem voorziet van een dynamische en topfitte selectie. John de Jong heeft bij PSV exact het tegenovergestelde gedaan en Schmidt opgezadeld met brekebenen als Van Ginkel, Pröpper en Götze, die amper in staat waren de 90 minuten vol te maken, laat staan meerdere wedstrijden in de week te spelen vanuit het principe van vollgassfusbal. Als je iemand als Schmidt aanstelt moet je zorgen dat de omstandigheden waarin hij moet presteren goed zijn. Dat hij bij PSV niet uit de verf is gekomen, lag dan ook meer aan PSV dan aan hem, net zo goed als Erik ten Hag bij Ajax mede zo goed kon presteren omdat hij daar van de club de ruimte en faciliteiten voor kreeg. Bij Blind is het van hetzelfde laken een pak, die heeft een goed team om zich heen nodig om uit te kunnen blinken en als je hem dat niet kunt bieden, kan je hem beter niet opstellen of afscheid van hem nemen zoals Ajax waarschijnlijk gaat doen. Ik ben een enorme fan van Blind omdat hij het voetbal speelt waar ik van houd, maar hij heeft wat mij betreft teveel voor de club betekend om hem te laten spartelen zoals hij momenteel bij Ajax doet. Ik hoop dan ook dat hij een mooie club kan vinden waar zijn fantastische kwaliteiten wel tot hun recht komen en door iedereen op waarde worden geschat.

29-11-2022 10:04

debetweter +10153

Opvallend denk je dat Blind al vaker links naast de box heeft gelopen?

29-11-2022 16:19

debetweter +10153

Dit artikel gaat over 4-3-3. Ik zeg alleen dat dat niet nodig is als spelers net andere dingen doen. Ik zag daarbij ook dat dit mijn bevindingen zijn, maar al het vertrouwen in Louis heb om het beter te weten en te doen. Mijn punt is dat de aanvallen telkens vanaf de zelfde plek komt. Namelijk het centrum.

Jouw punt om te zeggen dat Blind andere spelers om zich heen nodig heeft om beter tot z'n recht te komen is 1 van de ergste dingen dingen die ik vaak zie gebeuren in de maatschappij. Je moet namelijk altijd naar jezelf kijken om een resultaat te verbeteren. Een resultaat is ten slotte een combinatie van factoren. Iedere speler is 1 van die factoren. Je hebt daarbij geen directe invloed op de waarde van een andere factor. Enkel op jezelf. Het is dus aan Blind om zijn waarde aan te passen. Om in de vrije ruimte te staan, misschien links naast de box? Om zich daar aan te bieden is wat hij kan doen. Het deligiren/verwijten van andere spelers is niet de oplossing. Krijgt hij daar de bal. Geef hem dan maar voor. De bal komt in het niets terecht. Pas daarna kan je je medespelers aangeven dat er op er daar heel veel ruimte ligt. Je hebt je eigen kracht getoond. Daar zullen de andere op reageren.

De spelers moeten goed in de spiegel kijken. Ipv andere de schuld te geven.

P.s. ja de beste stuurman staan aan wal.

29-11-2022 10:21

Omar +17193

Ook optimistisch om te denken dat je met Vincent Janssen, een uit vorm Bergwijn en Depay die geen wedstrijd heeft gespeeld sinds september potten gaat breken op het WK

26-11-2022 10:50

Web +178830

Dit los je niet op met een paar spelers wisselen

26-11-2022 11:39

El Pistolero +4932

"Dit los je niet op met een paar spelers wisselen".

Ik denk als je de Ajax spelers en Depay wisselt, je al een eind op weg bent.

27-11-2022 09:30

DanTheMan +569

Brobby zou niet misstaan in de spits

26-11-2022 10:44

debetweter +10153

Vraag me nog steeds af waarom Brobbey niet mee is. Mijn vermoeden is dat Brobbey niet in staat is zijn spel aan te passen.

26-11-2022 11:21

Holadieje +6070

Weet je wat nodig is? Zo'n momentje van Tadic vs Dest. Even godverdomme op je klote krijgen en rennen voor je zakgeld kloothommels.

26-11-2022 10:43

Dusbaba +15456

Ik kan nu al voorspellen hoe de persconferentie er aan toe zal gaan na een ruime overwinning op Qatar (waar ik overigens niet zo zeker van ben).

26-11-2022 10:40

Altijdindestraat +40430

Oranje begon in het verleden altijd weergaloos op EK's en WK's, misschien is het slecht beginnen en goed eindigen de betere opbouw, maar heb er een hard hoofd in, teveel spelers zijn uit vorm of komen kwaliteit te kort.

26-11-2022 10:30

Timo.H +224

Exact. Dit is ook wat ik zei en het enige waar ik mij aan vast houd 🙏

26-11-2022 12:22

Ajax4glory +3271

Nou wat speelden we goed in de poulefase van 78

26-11-2022 14:22

Ajax1969 +4171

Nou maar hopen dat de wedstrijd tegen Qatar niet gaat lijken op de 3e poule-wedstrijd in Argentinië. Dat werd toen nog heel spannend.

26-11-2022 17:38

Aurelius1 +19736

Ik kan me niet heugen dat Oranje wk's en ek's weergaloos begon. Ik kan me alleen maar slechte wedstrijden herinneren. Op het EK 2000 slechte poulewedstrijden tegen Frankrijk en Denemarken en nog een land dat ik ben vergeten. Op het EK 2004 matige wedstrijden tegen Duitsland en Tsjechië en Portugal. WK 2006 was stroef en matig spel met een doodsaaie wedstrijd tegen Argentinië. Over het WK 2010, EK 2012 en WK 2014 hoeven we het niet te hebben. Alleen in 2008 speelde Oranje redelijk tegen Frankrijk en Italië, maar het was vooral vanuit de counter en de uitslagen waren geflatteerd. Tegen Spanje in 2014 een redelijke wedstrijd maar ook een gelatteerde uitslag. Spanje domineerde nog altijd het spel. Dusja, het is extreem uitzonderlijk dat Oranje een goede wedstrijd speelt op een eindronde. Het zit in de Nederlandse voetbalcultuur en filosofie om gecalculeerd, behoudend en met weinig risico te spelen. Oranje is ook het enige land ter wereld dat de keeper continu aanspeelt. Tikkie terug/tikkie breed is de basis van het Nederlandse voetbal. We hebben er tegenwoordig een woord voor: De Hollandse ziekte.

26-11-2022 17:35

Sneijdertje +2379

Jij praat een banaan nog recht met je selectieve beoordelingen..

27-11-2022 03:32

El Pacino +3609

2008 begon Oranje weergaloos met 4-1 tegen Frankrijk en 3-0 tegen Italië. Dat waren toen de wereldkampioen en vice-wereldkampioen.

2014 tegen Spanje is was ook een mooie start.

27-11-2022 07:56

Altijdindestraat +40430

Wanneer is een land voor het laatst lelijk wereldkampioen geworden, kan mij niet herinneren het is altijd het beste team dat wint. Nederland hoort daar niet bij, moet je ervoor spelen, ja altijd anders kan je beter nu al naar huis gaan. Winnen van Qatar zal je eerste in de poule maken, maar of je die route moet prefereren is de vraag.

26-11-2022 10:28

Dusbaba +15456

Griekenland EK was natuurlijk een lachertje.

26-11-2022 10:41

Sneijdertje +2379

Frankrijk werd mooi wereldkampioen wou je zeggen?

27-11-2022 03:33

Altijdindestraat +40430

Blind zorgt voor heel voorspelbaar langzaam voetbal, ja aan de bal kan hij nog steeds mensen weg steken of die pass geven dat is altijd zijn kracht geweest, maar op snelheid en in de lucht is het een ramp.

26-11-2022 10:22

Eurysaces +29583

Als ik het goed begrijp, krijg je dus snel voetbal door de lucht en met spelers die hard kunnen rennen? Wat een bijzondere visie op voetbal..

26-11-2022 10:37

debetweter +10153

Wat ik denk dat er gezegd word (en daar ben ik het mee eens). Dat Blind een kwalitatief goede pass heeft en cross, dat maakt hem gevaarlijk. Het gebrek aan fysiek zorgt dat Blind niet dynamisch is en het spel ook niet. Er is geen plan B als de rol van Blind niet werkt, behalve wisselen.

26-11-2022 11:26

Web +178830

Goed spelen, de bal bepaald de snelheid in het spel. Niet het lopen Frenkie brengt en draait constant, daar zie ik ( nog ) geen vooruitgang in
Hij moet in staat zijn om ook eens een goede lange bal te geven
En de kans vorige week
Man laat dat net eens trillen
Veel te snel tevreden zijn ze

Wie gaat er eens met Frenkie bezig
Om het beste uit hem te halen
De potentie is bizar bij hem

26-11-2022 11:45

Altijdindestraat +40430

Dat dus... 🙏🏻

26-11-2022 19:03

TheoCZ +3023

Kijken naar dit Nederlands Elftal is kijken naar een aquarium met guppies: allemaal doelloos rondzwemmen.
Kijk liever naar Brazilie, een bak vol piranhas die alles en iedereen opvreten!

26-11-2022 10:22

Altijdindestraat +40430

Brazilië zijn reservebank is nog 3x beter dan wat er bij ons in het veld staan.

26-11-2022 10:23

SjakiedeWit +2637

Wat een tegeltjeswijsheid weer….pffffff….

28-11-2022 16:43

Schip +23639

Van Gaal verkwanselt het Nederlands sportief erfgoed en de holllandse school, waaraan hij zijn faam te danken heeft, met deze aanslag op het voetbalplezier.

26-11-2022 10:08

Caparzo +4259

Eens, maar aangezien LvG altijd Blind zal (“moet”) opstellen, gaat het voorzetten regenen vanaf rechts, ga je in de knock-outfase direct op je bek.

26-11-2022 10:04

CruijffiaansNouriaans +4457

Tegen Qatar even het gelijk van de one-love-band demonstreren, die woestijnmoraal de grond in boren met een recordoverwinning. Voor minder dan 7-1 doen we het niet, toch?

26-11-2022 10:03

LuisSuarez01 +5446

Agressiviteit, passie, grinta t zullen al-tijd termen blijven die van toepassing zijn op Zuid Amerikaanse landen ( zie Uruguay-zuid Korea) Elkaar voor rot schelden als t ff nodig is in het veld is een soort taboe geworden voor onze nl elftal spelers. Bij een tegendoelpunt gaat onze aanvoerder met de armpjes in de lucht staan en kijkt hij naar de bank.
Marco zijn kritiek gewoon volledig terecht maar ook dat past niet in de verwende huidige ( Nederlandse??) voetbalcultuur.

26-11-2022 09:55

Flaco +19597

Iedereen die denkt dat je met Klaassen en Blind in een 532 systeem WK kunt worden in knettergek.

26-11-2022 09:52

Schip +23639

Grappig, ik werd voor deze wedstrijd nog verketterd toen ik zei dat je in een 4-3-3 beter druk kunt zetten en makkelijker kunt voetballen dan in deze formatie en dat Klaassen in een 4-3-3 tegen Turkije wel had laten zien van waarde te zijn.

26-11-2022 10:19

Dusbaba +15456

Blind in een ander systeem gaat in ieder geval zeker niet. Lijkt wel alsof systeem op hem is aangepast of zo. Opdat hij maar kan spelen.

26-11-2022 10:22

Altijdindestraat +40430

Ik ben altijd voorstander van het spelen met spelers in vorm, met kleine uitzondering daar gelaten:

____________GAKPO_____MEMPHIS
___________________XAVI
___________TAYLOR_______FRENKIE
MALACIA___AKE__VDIJK__TIMBER__FRIMPONG
_________________NOPPERT

26-11-2022 09:52

Ajaxdebeste35 +15599

Berghuis ipv Taylor
Taylor heeft amper iets laten zien tov berghuis

26-11-2022 22:33
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.