NB: ‘Diepgang en snelheid van Antony mist nu bij Ajax’

door Jesse ter Haar 42

NB: ‘Diepgang en snelheid van Antony mist nu bij Ajax’

door Jesse ter Haar 42

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, kijkt Ajax Showtime normaal gesproken met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax haalt zijn niveau niet tegen FC Twente en speelt gelijk. Ditmaal met redacteur Niels Opdam. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en praat mee!

Stelling: het is te hopen dat dit zo'n beetje de ondergrens is van Ajax.

'Het is inderdaad te hopen dat dit de ondergrens is van Ajax, maar dat hoopte ik ook na het duel met PSV. In mijn ogen liet Ajax vandaag net zulk slecht spel zien als tegen PSV. Tegen NEC hebben ze goed gespeeld, toen was de tegenstand niet zo groot. Het kan dus gewoon twee keer in een korte tijd echt enorm slecht zijn. We kunnen concluderen dat Ajax er nog niet goed voorstaat zo aan het begin van het seizoen. Volgens Ten Hag ligt het aan de fitheid, de automatismen en de jongens die op bepaalde momenten instromen. Hij zegt dat ze in september weer top moeten zijn. Laten we hopen dat dat zo is.'

Was er volgens jou een Ajacied die wél zijn niveau haalde?

'Ik ben tot niemand gekomen die redelijk tot goed heeft gespeeld. Mazraoui kwam nog het dichtst bij zijn niveau, maar hij gaf soms ook hele slordige passes. Verder vond ik niemand zijn niveau halen. Het was zó ontzettend slordig. Er werd te weinig gecreëerd en het was statisch. Het was echt niet om over naar huis te schrijven.'

Ajax begon ongewijzigd aan de wedstrijd. Vond je dat logisch?

'Van tevoren vond ik het een logische opstelling, hoewel ik graag een keer de voorhoede Berghuis, Tadic en Antony zou willen zien. Dan heb je diepgang en snelheid met Antony en creativiteit met Berghuis en ook Antony. Het is wat minder statisch en meer dynamisch. Nu met Haller, Berghuis, Tadic en Klaassen heb je vier jongens die geen snelheid en maar weinig diepgang hebben. Het is enorm statisch en niet leuk om naar te kijken. Met Berghuis, Tadic en Antony denk ik dat het sprankelender en frisser zou zijn. Het is wel logisch dat Ten Hag er vandaag niet mee begon, omdat Antony net terug is van de Spelen, dus ik begrijp dat hij begon met de opstelling waarmee hij begon.

'Ik hoop dat Ten Hag binnenkort een keer de kans geeft aan de eerder genoemde voorhoede en dat hij Haller een keer op de bank laat. Ik zet er mijn vraagtekens bij, want ik reken erop dat hij Haller tot aan de Champions League de hand boven het hoofd houdt. Dan krijgt Haller in de groepsfase een kans om te laten zien wat hij kan en dat hij Haller er daarna op afrekent of hem juist laat staan. Ik denk niet dat hij Haller er nu - aan het begin van het seizoen - al uit zal halen.

'We mogen het bij Ajax ook weleens gaan hebben over de keeperspositie. Stekelenburg en Pasveer zijn oude keepers. Jay Gorter keept elke week goed in Jong Ajax en dan denk ik: moeten we die jongen niet gewoon een kans geven? Stekelenburg is 38 en die gaat na dit jaar stoppen, dus wat is het belang van Ajax om daarmee door te gaan. Ik vind Stekelenburg geen keeper als Onana die buitencategorie is. Gorter zou het echt niet slechter doen dan Stekelenburg of Pasveer op dit moment.'

Waardoor kwam Ajax nooit in zijn normale spel?

'De hoofdreden is het spel dat FC Twente speelde. Vanaf minuut één lagen zij op de grond, maakten ze vieze overtredingen en ontregelden zij de hele wedstrijd. Als je Ajax ontregelt en uit het spel haalt dat zij willen spelen, dan is Ajax gewoon de hele wedstrijd zoals het nu speelde. Tegen Atalanta zagen we dat ook. Zij ontregelden het ook de hele tijd, net als Getafe. Ajax komt dan niet aan het normale spel toe, zo was het vandaag ook. Ajax zette er vandaag niks tegenover en ze gingen er soms in mee. Wel moet ik zeggen dat de scheidsrechter soms te veel door liet gaan van FC Twente, zoals schoppen op de enkels. Hij ging ook mee in het constante rollebollen van FC Twente, waardoor hij de ploeg de vrije hand gaf. Ze werden niet teruggefloten, waardoor ze steeds verder gingen. Ze kwamen er niet doorheen, ook omdat FC Twente het goed en compact had dichtgezet.'

Hoe kijk je naar de rollen als bankzitter van David Neres en Devyne Rensch?

'Ik vind de rol van bankzitter voor Neres wel begrijpelijk. Ajax speelt met Berghuis, Haller en Tadic. Haller mag er wat mij betreft wel uit, maar dan vind ik dat Antony moet spelen. Neres zou ook niet in mijn basiself staan. Er zijn betere spelers en Neres heeft al tijden niet de vorm en flow die hij had in het seizoen 2018/2019. Het is heel makkelijk om dat seizoen steeds aan te halen, maar toen was hij echt op z'n best.

'Rensch vind ik een lastige. Nous doet het goed op rechtsback, dus die positie valt in mijn ogen sowieso al af. Timber en Martínez doen het in het centrum ook prima. Verder moet Blind ook spelen. Hij speelt nu als back en niet op het middenveld. Blind is belangrijk in zijn passing en dus moet hij spelen. Dan heb je Tagliafico ook nog, al vind ik dat hij met zijn roekeloze gedrag ook wel een paar wedstijdjes op de bank mag zitten. Zoals het nu staat achterin, vind ik het wel logisch dat Rensch op de bank zit. Hoewel het wel jammer is, want hij is een uitstekende speler. Hij zit op de bank omdat er andere spelers zijn die móéten spelen. We moeten ook niet doen alsof het heel erg is, want Rensch is jong en krijgt echt nog wel zijn minuten.'

Hoe belangrijk vind jij de terugkeer van Antony?

'De terugkeer van Antony vind ik cruciaal voor Ajax. Berghuis moet misschien nog wennen, dat is logisch. Zoals ik eerder al zei, is het met Berghuis, Klaassen, Tadic en Haller voorin te statisch. Dat kan gewoon niet. Er is dan te weinig voetbal met Klaassen en Haller. Als je Tadic in de spits zet en Antony rechtsbuiten, dan heb je meer diepgang en creativiteit. Dat is alles wat nu mist bij Ajax. Er wordt gesproken over de concurrentiestrijd tussen Berghuis en Antony, maar je kunt ook gewoon met beiden spelen. Dat zou ik ook willen zien, omdat ze allebei echt kwaliteiten hebben. Berghuis heeft de kwaliteit om de ballen erin te draaien en Antony heeft snelheid, diepgang en flair. Hij heeft alles wat wij nu nodig hebben, omdat het zo statisch is.'

Sébastien Haller haalt geen hoog niveau, maar scoort wel. Moeten we hem beoordelen op zijn spel of zijn goal?

'Vorig jaar dacht ik: Haller speelt nog niet zo goed, maar hij maakt zijn goaltjes en we moeten hem een kans geven. Dan hoop je dat hij na de zomerstop beter is, maar hij gaat verder. Zijn spel was tegen FC Twente echt verschrikkelijk. Hij houdt ballen niet vast en passes komen niet aan. Ik vind dat we hem op zijn spel af moeten rekenen, niet op die goal. Dat hij die maakt is goed als spits, maar het is scorebordjournalistiek om dan te zeggen dat hij goed gespeeld heeft. Ballen stuiteren van zijn voet en hij geeft verschrikkelijk slechte passes. Het is gewoon niet goed. Zijn spel is zó pover dat we hem daarop moeten afrekenen.'

Tot slot: mist Ajax een back als het Daley Blind in die rol moet gebruiken?

'Nee, Ajax mist geen back als het Blind daar moet gebruiken. Je hebt voor de posities van linker centrale verdediger, linksback en linkermiddenvelder Tagliafico, Martínez, Gravenberch en Blind. Dat zijn vier spelers die normaal gesproken in elk team wel zouden spelen. Bij Ajax kan dat niet. In mijn ogen is Blind wel het best vanuit de as. Dan kan hij de ballen geven waarom hij bekend staat. Blind moet echter altijd spelen en dat kan hij ook als back. Het is niet zijn ideale positie, maar hij kan er spelen en het is ook niet armoedig. Als je Blind geen goede linkback vindt, dan kan Rensch er nog spelen. Ik denk dus niet dat wij nog een linksback missen. Het is ook een nadeel voor Blind dat hij overal kan spelen. Dan wordt je ook overal neergezet.'

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | e-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Qifesh +24917

Laten we ten hag eens vragen hoe geniaal hij denkt te zijn met die rechtsbuitenspelers die geen Robben of Messi snelheid hebben maar wel telkens de opdracht krijgen op met hun linkerbeen zo'n ingestudeerde inefficiënte paas te geven.. moedeloos wordt je ervan..

24-08-2021 15:50

fanvooraltijd +6839

Wat heb je aan diepgang als iedereen breed of terug speelt ?

23-08-2021 15:30

Sven Heida +1384

Als je Neres en hassane Bande negeert en alleen maar Utrecht pulp koopt dan zal je nooit diepte in je spel krijgen . Je moet uitkijken dat TH met Daramy niet dezelfde weg inslaat , over geld verspilling gesproken .

23-08-2021 14:56

Alvarez352009Ajax +12061

Grote voordeel is dat de problemen bij Ajax zichtbaar zijn en dat je nog andere accenten kan aanleggen. Hopelijk kunnen, Antony, onze Deense aankoop en Kudus als hij weer is opgeknapt voor diepgang en creativiteit zorgen. Bij Feyenoord en PSV zijn de kwetsbaarheden nog niet zichtbaar maar als die er komen kunnen zij niets meer halen tot aan de winterstop. In het seizoen 2018-2019 begon PSV ook erg goed maar gaande weg winsten steeds meer ploegen hun te ontregelen wat resulteerde in meer en meer puntverlies. Op 23 augustus 2018 stond Ajax er niet veel beter voor: 1-1 thuis tegen Heracles en 0-1 winst bij VVV. Hoe het destijds afliep hoef ik niemand te vertellen ondanks een 6-2 zeperd tegen Feyenoord Geef het allemaal de tijd. Wij hebben er straks twee spelers bij: Kudus die terugkomt van een blessure en Dalamy. Het is echt niet allemaal zo dramatisch.

23-08-2021 14:50

Jaspp92 +178

Sinds wanneer heeft Antony diepgang? Probeert alleen maar truukjes aan de zijlijn.

Wat mij betreft heeft Neres veel meer diepgang maar die lijkt wel persona non grata.

23-08-2021 12:54

trodat4030 +97464

Op de OS heeft hij laten zien wel degelijk diepgang te hebben imo.

23-08-2021 12:57

PetervanAmsterdam +2119

Ik heb alle wedstrijden van Brazilië op de Olympische Spelen gezien. Op zo'n handvol goede momenten na (onder meer de voorbereiding bij de eerste Braziliaanse toernooitreffer en de lange pass bij het winnende doelpunt in de finale) maakte Antony een ronduit matige indruk. Voor zijn magere optredens kreeg hij - terecht - de nodige kritiek van de analisten op de Braziliaanse televisie.

Hij heeft snelheid maar helaas nauwelijks diepgang in zijn spel. Is tot nu toe een type speler gebleken die het liefst in de bal komt en dan naar binnen trekt.

23-08-2021 13:20

trodat4030 +97464

Klopt allemaal, maar hier wordt gedaan of die jongen de diepgang niet heeft en dat heeft hij gewoon wel, maar dan moet hij wel in de diepte aangespeeld worden en de opdracht vd trainer krijgen vaker diep te gaan. Dat zijn afspraken die je maakt als ploeg.. Of niet...

23-08-2021 13:29

PetervanAmsterdam +2119

Als je de snelheid van Antony hebt is het volgens mij niet zo ingewikkeld om hem via veel trainingsoefeningen tot een veelzijdigere buitenaanvaller proberen te ontwikkelen. Verbeterpunten zijn vooral: diepgang met én zonder bal, buitenom passeren en daarbij vooral zijn rechtervoet ontwikkelen. Dan heeft hij veel meer mogelijkheden en variatie in zijn spel, dat nu vaak veel te voorspelbaar en van onvoldoende kwaliteit is. Er moet veel meer uit te halen zijn, denk ik, vind ik.

En juist de speler zonder bal moet in veel gevallen zijn medespeler(s) aangeven hoe en waar (in de diepte...) hij de bal aangespeeld wil hebben.

23-08-2021 13:43

Jaspp92 +178

Niet alles van de OS gezien om eerlijk te zijn. Is qua niveau ook niet echt een supertoernooi maar Antony is er in ieder geval erg trots op gezien zijn nieuwe tattoo.. Talent heeft Antony natuurlijk zeker; snelheid, scorend vermogen, techniek. Diepgang zou die ook kunnen hebben, maar dan moet ie wel bereid zijn 20x voor niets dat sprintje te trekken. Zo'n Richarlison, wat natuurlijk een iets andere speler is, maar die is wel bereid keihard te werken en vuile meters te maken. Van Antony krijg ik altijd het idee dat ie zichzelf iets te goed vindt en alleen maar de ballen in de voeten wilt.

23-08-2021 16:58

trodat4030 +97464

Dat heeft gewoon met afspraken te maken. Als je 1 speler optimaal wilt laten functioneren moet je doen wat hij graag wil (maar dat doe je doorgaans alleen bij de allergrootsten, de Messi's en Ronaldo's van deze wereld), maar als je het team het best wilt laten functioneren moeten spelers zich committeren (mits een speler de kwaliteiten heeft, een 'slak' als Haller stuur je niet 20 keer diep, daar heb je niets aan, maar Antony heeft de snelheid wel en zou het wel kunnen). Maar dat begint allemaal bij de trainer, die bepaalt de tactiek en dient ervoor te zorgen dat het team die tactiek dan volgt. Hoe TH dat precies wil is me niet geheel duidelijk, want hij wil nu een speler met snelheid en diepte erbij, maar Antony vraagt idd nog steeds bijna alles in de voeten, terwijl hij dus wel diep kán gaan..

23-08-2021 17:15

Sven Heida +1384

Ja dat gedoe met Neres snap ik ook niets van , Jaspp92 had die eens op 9 gezet niet tien minuten maar een paar wedstrijden . Baal ervan dat die geen kans meer heeft gekregen na zijn blessure .

23-08-2021 13:10

Ajax27 +19263

Waarom zouden we Haller op zijn spel beoordelen? Een spits beoordeel je op zijn goals. Als hij gemiddeld 1 goal per wedstrijd maakt en er 35-30+ in een jaar maakt, hoeveel moeten we dan nog zitten te zeuren op zijn spel?

Onze 10 moet iemand zijn die de snelheid heeft om snel bij iedere aanval aanwezig te zijn en de creativiteit moet hebben om de juiste keypass aan een buitenspeler/spits te kunnen geven. Daar zit nu vooral het probleem.

23-08-2021 12:53

trodat4030 +97464

Naar mijn mening moet je een spits pas op zn goals afrekenen als hij er ook echt 35 maakt, dan kun je zijn voetballende tekortkomingen accepteren, maar dat zijn weinig spitsen gegeven. KJH was er zo 1 (toen hij van H'veen kwam). Haller kán er zo 1 worden, maar of hij dat ook écht doet moet blijken.

Persoonlijk zie ik nog steeds liever een goed voetballende spits die er 20 maakt dan een slecht voetballende spits die er 35 maakt.

23-08-2021 13:04

Alvarez352009Ajax +12061

Ik verlang vaak terug naar Pettersson. Wat een fantastische kaatser was dat scoorde relatief gezien weinig maar was meevoetballend zo goed!

23-08-2021 14:53

AFCA-Driebergen +22419

Probeer Tadic (zolang Haller in de spits blijft) of Berghuis eens op 10. Antony op rechts. Klaassen maar even banken.

23-08-2021 12:48

Zutphen Thieme +655

Goed idee, jammer dat we een trainer hebben die nooit de ervaren spelers durft te passeren.

23-08-2021 17:24

meerschehelden +2329

Met Haller in de spits ga je per definitie statischer spelen. Hij is namelijk geen snelle diepgaande spits. Daarnaast is hij technisch niet goed genoeg om als aanspeelpunt te fungeren. Dus ballen aannemen en kaatsen of klaarleggen.
Dus heb je een spits die er regelmatig een bal in loopt maar niet iemand die Ajax dynamisch laat spelen. En dat is juist wat we willen zien.

23-08-2021 12:21

Eurysaces +29583

De reden dat Ajax niet in zijn spel kwam, was natuurlijk niet Twente dat op de grond ging liggen, maar het totale gebrek aan kwaliteit aan de bal in de volledige as voor de defensie.

Dan kun je wel praten over Antony of Berghuis, maar wie gaat die bedienen? Blind vanaf linksback? Of Gravenberch vanaf links? Voor hun is dat niet te doen. Alvarez of Klaassen vanaf het middenveld zouden dat moeten doen, maar dat kun je natuurlijk vergeten. Eigenlijk waren Berghuis en daarna Antony volledig afhankelijk van de rechtsback, de enige die aan die kant van het veld iets met de bal kan. Timber kan ook iets met een bal, maar die loopt niet naar voren als we er voetballend niet uit komen.

Ajax moet met de terugkomst van Tagliafico direct terugschakelen naar de opstelling waarmee ze tegen PSV goed voetbal speelde. Die tegengoals moet je bij het juiste pijnpunt benoemen: de haast complete verdediging die amper 2 weken in training was tegen een topfitte Madueke..

23-08-2021 11:59

RedWhiteTornado +311

Precies dit! Wil alleen wel toevoegen dat als Blind niet zuiver is in zijn passes je heel weinig hebt aan hem. Zijn traagheid begint zorgelijk te worden.

23-08-2021 13:04

afcaluxemburg +1019

zelfs steek gaf gisteren veel foute lange ballen,denk dat ze die wedstrijden om 12.15 maar beter kunnen schrappen,want dan zijn onze oudjes nog niet helemaal wakker

23-08-2021 09:52

Simpelishetmoeilijkst +25487

Goede analyse, maar er staat niet een woord in over Higler. Die man kan niet fluiten op dit niveau. Vergelijk het maar eens met Kuipers, die altijd de controle had. Deze Higler moet snel naar het niveau welpen worden teruggestuurd. Dat Haller het niet is, moeten Ten Hag en Overmars nu toch ook wel doorhebben.

23-08-2021 08:39

Jorehn +821

De scheidsrechter maakt niet de opstelling. Ik vind Hilger ook verre van goed, maar laten we nu niet doen of Ajax door de scheidsrechter punten heeft laten liggen. We hebben punten laten liggen door
- Een betonmiddenveld
- Een voorhoede die zo traag is als dikke stront

Dat zijn geen punten waar de scheidsrechter iets aan kan doen, maar de trainer wel.

23-08-2021 10:35

MaximilianRosse +9200

Blind was gister ook verschrikkelijk. Ik vind juist de ervaren jongens heel erg door de ondergrens zakken. Dat de voorhoede te statisch is, ziet iedere supporter maar Ten Hag ziet het helaas anders.

23-08-2021 08:24

Simpelishetmoeilijkst +25487

Je slaat de spijker op de kop; Daley speelde niet best gisteren.

23-08-2021 08:40

Dirk +7067

Diepgang bij Antony, dat heeft hij enkel bij Brazilië, daar heeft en krijgt hij die ruimte, Ajax speeld rond de 16 van de tegenstander, waar moet die zijn ruimte vinden. Dus altijd balletje terug.

23-08-2021 06:51

amsterdammer91 +926

Van mij mag Rensch linksback en Blind weer naar het middenveld. Voor de voorste 4 posities heb je nu zoveel opties: Daramy, Neres, Anthony, Kudus, Tadic, Berghuis, Klaassen, Haller, Danilo. Sowieso die 9 spelers. Tijd om te rouleren dus en kijken welke samenstelling het beste functioneert. Het lijkt me vrij duidelijk dat Tadic - Haller - Klaassen - Berghuis niet de ideale 4 zijn al zijn het individueel allemaal prima spelers.

22-08-2021 23:45

willycicci +3815

Dat Antony diepgang heeft is ook maar een fabel. Hij gaat juist heel zelden diep. Een Neres in vorm met zelfvertrouwen heeft het wel maar die Neres hebben we al een tijd niet gezien.

Ajax heeft letterlijk drie spelers voor rechtsbuiten die op vergelijkbare manier spelen. Ook het niveau verschil is nihil het is de vorm van de dag die ze van elkaar onderscheiden.

22-08-2021 23:13

WantAmsterdam +116337

Drie? Berghuis, Antony en wie? Neres? Die is veel minder dan die twee op dit moment en is normaliter, zoals je zelf zegt, eigenlijk een andere type.

23-08-2021 00:16

Jelephi +12306

Ajax meldt zojuist akkoord over Daramy: https://www.ajax.nl/artikelen/ajax-en-fc-kopenhagen-bereiken-akkoord-over-mohamed-daramy/

22-08-2021 20:04

Apolytos +2

Wat een calimeriaans artikel van die Jesse. Ongelooflijk..
Een oud voetbalwetje zegt dat je net zo sterk speelt als de tegenstander het toelaat.
Dus dat puntverlies lag vel meer aan PSV en Twente dan het toe te schrijven aan akax zwaktes.
Wordt vaak gebruikt als de ultieme smoes.

22-08-2021 19:52

alvin01 +849

Ach welnee. kijk hoe Anthony inviel als een dolle stier, weg ermee.

22-08-2021 19:22

Yinsh +805

hebben ze Haller echt gescout? dit zal toch niet ineens een probleem zijn bij hem?

22-08-2021 19:21

diamanti +3194

Tuurlijk niet. Komt uit de koker van EtH.

22-08-2021 23:05

Jorehn +821

Bord op schoot scouting. Ga kijken in de premier league naar ex-eredivisiespelers die bij subtoppers mislukt zijn. Soms werkt het (Tadic), soms niet (Haller).

23-08-2021 10:39

Steeph +3871

Scorebordfans zullen roepen: 1-1, kan gebeuren. Maar er is meer aan de hand. Echt, het probleem zit in het middenveld. Je zit aan Klaassen vast. Fijne vent en echte Ajacied, maar hij brengt je nooit een niveau hoger. Dan heb je die verschrikkelijke Alvarez. Snapt ten Hag nou niet dat je die NIET nodig hebt tegen Twente? Die 20 miljoen ga je nóóit meer krijgen, zeker niet na het komende slechte seizoen. Doe weg! Ik begrijp best dat hij nuttig kan zijn tegen bepaalde teams, maar ten Hag gebruikt hem verkeerd. Dan maar verkopen. Aan het einde van vorig seizoen werd ook al pijnlijk duidelijk: als Gravenberch z'n dag niet heeft heb je 0 middenveld. En dan schijnen ze nog een extra aanvaller te kopen ook. Wtf?

Dan Stekelenburg. Of die bal houdbaar is; mwa, ik weet het niet. Maar wat een kutkeeper is dat zeg. Heeft jáááren niet gespeeld, want te slecht, is nu te oud en doet alsof hij Ajax' redder in nood is. Niemand is meer kritisch tegen elkaar. Iedereen doet maar wat.

Over miskoop van de eeuw Haller hoeven we geen woord meer vuil te maken.

Het wordt een uiterst matig seizoen en eerlijk gezegd denk ik dat de ten Hag koek op raakt. Of op is.

22-08-2021 19:20

Jorehn +821

Stekelenburg vind ik nog wel ok te noemen, maar voor de rest snap ik je helemaal. In mijn ogen was Klaassen een iets betere versie van Siem de Jong en was Donny een betere uitvoering van Klaassen. Na vorig jaar ben je dus weer een stap terug gegaan.

Een Alvarez is eigenlijk simpel. Dat type heb je nodig als je positiespel niet klopt, en dus snap ik wel dat Ten Hag 'm graag opstelt, want dat zie je nu steeds terugkomen. Het positiespel wordt jaar na jaar minder.

23-08-2021 10:42

ÁlvaroRecoba +13695

------Antony---Tadic----Berghuis--
-----Gravenberch---Kudus---------
--------------Martínez--------------
Tagliafico--Blind--Timber--Mazraoui
---------------Gorter---------------

22-08-2021 18:51

noppenkoning +41635

Kudus nooit fit helaas

22-08-2021 19:49

Soccerskins v2 +43608

Ik zou Blind en Martinez omdraaien. Blind moet je zo’n klein mogelijke ruimte laten bespelen en nergens is die ruimte kleiner dan als cvm.

22-08-2021 19:52

ÁlvaroRecoba +13695

Dat vind ik eigenlijk ook en heb ik tot voor kort gepropageerd, om hem à la Pirlo daar het spel te laten verdelen, maar tot dusver viel het niet mee met Blind op 6, terwijl zijn passing van achteruit toch ook wel prettig is. Timber maakt qua snelheid veel goed, maar omgekeerd vind ik ook prima, kan allebei. :)

22-08-2021 19:54

Soccerskins v2 +43608

Het is ook anders wanneer je hem centraal als enige 6 laat spelen. Dan komt hij imo echt in zijn kracht.

22-08-2021 20:05

ÁlvaroRecoba +13695

Daar hoop ik ook nog steeds op! Sowieso liever de punt naar achter.

22-08-2021 20:13

Jorehn +821

Ik zou (nu Kudus nog geblesseerd is) Tadic op de plek van Kudus zetten en Danillo in de spits. Verder misschien nog Berghuis vervangen door Neres en dan heb je volgens mij een prima opstelling

23-08-2021 10:44

Ajax95Duivendrecht +24251

Ik begin bijna op het punt te komen dat ik zeg: stel Onana mits fit maar weer op vanaf november. Wat Steek en Pasveer deze seizoenstart laten zien, kan echt niet. Gaan beide als een zak aardappelen naar de grond bij schoten die ook maar een beetje in een hoek zitten. Hier kun je in de CL echt niet mee aankomen als Ajax zijnde.

De beste keeper moet spelen. En als dat Onana is, boeie dat het een vieze naaier is, maar stel hem dan maar gewoon op.

22-08-2021 18:48

Ozymandias +159568

Zodra hij wedstrijdfit is moet Onana in de basis staan en tot die tijd zou ik Gorter in de basis zetten.

22-08-2021 18:55

Ajax95Duivendrecht +24251

Eens. Ik vind Gorter nu al in veel aspecten verder dan Stekelenburg.

Pasveer en Steek vind ik voldoende als 2e en 3e keeper tot die tijd, maar Gorter moet echt kansen krijgen vind ik.

Vrees alleen dat het niet gaat gebeuren en dat we tot november (tot Onana weer fit is en mag spelen) met Stekelenburg zitten opgescheept.

22-08-2021 19:02

Cello +52981 moderator

@Ajax95Duivendrecht

Nou..... zo ver ben ik nog lang niet!. Als je Gorter gaat opstellen, dan okay.....maar moet je ook aan hem vasthouden als het ff wat minder gaat (helemaal als men in hem gelooft). Dan niet Onana opstellen, die er vervolgens weer uit gaat ivm Africa Cup. Houdt dan ook gelijk maar vast aan Gorter!.

22-08-2021 19:02

stopperspil +11264

Haller is perfect om als pinchhitter voor de laatste 25 minuten in te vallen.

22-08-2021 18:39

Amsterdam90 +8279

Dan moet hij wel een duel kunnen winnen.

22-08-2021 19:57

Jeugd +24959

Antony moet spelen en je hebt een type Kudis nodig in goede vorm. Dan wordt het al heel anders.
Verder niet al teveel paniek zaaien nu. Selectie is goed genoeg om kampioen te worden.

22-08-2021 18:13

HarryHarHar +3019

Dat de selectie goed genoeg is om kampioen te worden, ja ben ik het helemaal mee eens maar de laatste drie wedstrijden laten ze dat helemaal niet zien, ja een half uurtje tegen NEC. (das een promovendus..) zelf ben ik een fan van de Steek hoor maar die had bij de 1-1 gerust zich mogen strekken naar de paal toe en zet Berghuis eens in de spits want met Haller gaan we geen gaten in het net schieten!.. en het trainers kader mag de vedetjes er gerust op wijzen dat er gewerkt moet worden vanaf de eerste minuut tot het laatste fluitsignaal... zoals het nu gaat ben je geen kampioenskandidaat en dat met een begroting die de helft groter is dan die van de gloeilampen.. maar die hebben het wel goed op de rails..

22-08-2021 18:44

Ajaxhartt +10766

Ajax scoort ook (bijna) nooit meer d.m.v. een afstandsschot. Schöne kon dat, en hoe vaak heeft dat Ajax niet op het goede spoor gezet, of zelfs voor de overwinning gezorgd.

22-08-2021 18:05

Hutsniffauw +501

Gravenberch scoorde laatst tegen Leeds een afstandsschot!

22-08-2021 19:11

Filip Kostic +1660

Nee, je moet Alvarez en Klaassen aanbidden. Niet een negentienjarige die in zijn eentje het middenveld draagt.

22-08-2021 19:32

Hutsniffauw +501

Hoop dat t snel veranderd. Je kan niet met 2 statische voetballers spelen, Kudus moet snel fit worden!

22-08-2021 19:57

Ajaxhartt +10766

Dat klopt. En Danilo deed dat ook in een andere oefenwedstrijd.
Dat gaf me hoop dat ze dat ook in comp wedstrijden zouden gaan doen.
Maar tot nog toe…….

22-08-2021 22:06

Hziyech15 +2197

Ik kan hier zo bijzonder slecht tegen he. Geen enkele inzet. Ik heb het niet eens over de opstelling. Jaar in jaar uit hebben we het moeilijk tegen Groningen, Utrecht en Twente. Op basis van kwaliteit? Nee. Puur op basis van strijdlust en doorzettingsvermogen. Geeft bij ons 1 iemand een slechte bal, dan gaat meteen het kopje omlaag. Krijgt iemand een tikje? Meteen het kopje omlaag. Die Menig is een ongelofelijk beperkte voetballer. Vandaag ook heeft hij weer 3 ballen het stadion uitgeschoten. Maar zie je hem met de kop omlaag lopen? Nee hij probeert het gewoon nog 10x. Wie hielp ons vorig jaar tegen Twente over het dode punt heen? Huntelaar. Wie hielp ons in het CL jaar tegen Groningen over het dode punt heen? Huntelaar. Niet op basis van voetballende kwaliteit, maar op basis van doorzettingsvermogen. Hij was al lang over zijn top heen en is niet snel, maar hij stond er wel steeds. Voetballend kon hij net zoveel als Haller, hij is kleiner dan Haller, maar hij had 1 ding wat Haller niet heeft. Schijt aan alles. Mist hij een grote kans? Jammer dan, dan probeert hij het gewoon nog een keer.

Ik mis die inzet. Je mag in dit soort wedstrijden verwachten dat jongens als Blind, Klaassen en Tadic opstaan, maar die waren net zo slecht als de rest. Ze kunnen nog 10 buitenspelers kopen, maar zolang die met 7 kleuren stront in de broek gaan lopen voetballen, dan win je er niks mee.

22-08-2021 18:03

Patrick78 +53075

Kritiek over Klaassen, Alvarez, Blind...Maar we hebben een groot probleem. En dit probleem heeft een naam: Ryan Gravenberch. Hij is niet goed genoeg voor het harde werk met Ajax 1. Te slordig, te licht en zonder creativiteit.

22-08-2021 17:59

Filip Kostic +1660

Nu in het Nederlands.

22-08-2021 18:20

Patrick78 +53075

Ok, maybe next time!

22-08-2021 18:48

wendoo9 +8148

78 je hebt helemaal gelijk. Moet veel en veel beter.

22-08-2021 20:36

wendoo9 +8148

Antony altijd basis klaar en niets anders.

22-08-2021 17:58

Flipper33 +6826

Toen we gewoon eerst met Antony op rechtsbuiten begonnen liep het stukken beter Berghuis is leuk voor Feyenoord maar niet voor Ajax helaas zelfs Feyenoord speelt nu beter zonder hem.

22-08-2021 17:48

afcagunners95 +554

Diepgang? Ja hij is snel, maar ik vind hem tot nu een speler die juist diepgang mist. Technisch en balvaardig maar staat zelden op het randje en kiest weinig momenten om diep te vertrekken. Vind het toch een beetje karig, leuke speler, maar nog niet een speler bij wie je zeker weet dat hij elk moment kan toeslaan. Ik vind dat we ook wel mogen verwachten dat hij toch wat dreigender wordt in de diepte. Het is jammer en soms irriterend, omdat hij zoveel goede eigenschappen heeft voor een super vleugelspeler. Het blijft toch een beetje behoudend en afwachtend vind ik

22-08-2021 16:39

Flipper33 +6826

Hij kan wel wel diepgaan maar niemand die dan volgt Haller Klaassen Tadic en Alvarez zijn zo traag als ik weet niet wat

22-08-2021 17:50

Jojo.14 +3658

Antony leerde eind vorig seizoen steeds meer diepgaan, ik denk dat dat wel goed komt.

23-08-2021 00:44

Kingoffdatoilet +17296

Als dit de ondergrens is dan is de ondergrens wel extreem laag.

22-08-2021 16:33

Koscar +5415

En weer gaat het niet over het middenveld, waar bij elkaar 10 assists per seizoen rondlopen... Dus kopen we weer een buitenspeler (want dubbele bezetting nodig), maar heb je niet eens een compleet middenveld in de basis.

22-08-2021 16:29

Flipper33 +6826

Tja en de afgelopen seizoenen was het alweer een middenvelder erbij

22-08-2021 17:51

Koscar +5415

Waarvan alleen Kudus een creatieve is. Er is gewoon een type nummer 10 nodig die aanvallend denkt én ook de bal wil. Dat is Kudus, maar die is door zijn blessures veel te onbetrouwbaar. Daarnaast is er geen enkele stand-in voor Kudus wat dat betreft.

22-08-2021 19:04

Hziyech15 +2197

Psv, notabene een counterploegje heeft voetballend een beter middenveld dan ons. Sangare en Alvarez heffen elkaar op, en dan heb je Gotze en van Ginkel tegen Klaassen en Gravenberch. Echt triest. Gravenberch heeft nog wel voetballend vermogen, maar is nou ook weer niet de man van de splijtende passjes. Als wij 20 miljoen voor Alvarez kunnen krijgen, dan kan je me niet wijsmaken dat je voor dat geld niet een goede verdedigende middenvelder kunnen kopen met voetballend vermogen. Kudus hebben we, maar die is vaker geblesseerd dan fit. In 2018/19 hadden we ook geen sloper op het middenveld en toen konden we het ook. Ik zou eens met Martinez op het middenveld proberen ipv Alvarez. Die deed het daar in zijn eerste seizoen helemaal niet slecht. Dan hebben we Blind weer CV en linksachter tagliafico/Rensch.

22-08-2021 17:52

DeWijsneus +25813

Vorige week goede analyse gezien, ik kan mij er nu helemaal niet in vinden. Klopt gewoon totaal geen hout van de spelopvatting. Duurt allemaal zo lang voordat iemand wordt aangespeeld en er vallen verschrikkelijk veel gaten. Tel daarbij op de vaak lange bal, op een spits die amper tot geen ballen vasthoudt, dan kom je nooit aan het voetballen toe. Hoe wil je diepgang creëeren als tegenstander met 10 man staat te verdedigen? Het zal toch voetballend opgelost moeten worden. En daar ligt het probleem: Alvarez staat voor lul in de basis tegen dit soort tegenstanders en Davy Klaassen moet de bal ontvangen, niet geven. Tel daarbij een zeer statische en beperkte spits bij op, dan kan je vooraf al optekenen dat dit niks gaat worden. Overigens mag ook Gravenberch vandaag genoemd worden, die speelde echt dramatisch. Ik zou keuze maken tussen of Berghuis op 10, met Haller in de spits en Antony op rechts. Of Klaassen op 10 met Tadic in de spits en Neres op links. Alvarez zou bij mij nooit de basis staan, maar Ten Hag kennende stapt hij daar voorlopig niet vanaf.

22-08-2021 16:15

Cello +52981 moderator

Ach ja....diepgang en snelheid zijn wapens die pas echt tot uiting komen als je tegenstander met veel, in ieder geval genoeg, ruimte in de rug speelt.
Sta je veel en vaak, zoals bij Ajax bijna wekelijks in de ED, in het strafschopgebied van de tegenstander dan heb je al heel veel minder aan die kwaliteit. Dan wil je juist behendige spelers, liefst met wat explosieve aanzet in de sprint om zo een man uit te spelen.

Maar speel je internationaal dan zal je vaak wat meer op eigen helft worden teruggedrongen en ja....dan in de omschakeling is het hebben van diepgang en snelheid een gouden wapen.

22-08-2021 16:13

Filip Kostic +1660

Die Alvarez krijgt op een gegeven moment de bal aangespeeld (ben even kwijt van wie )
Stond niemand achter hem, had zeeën van tijd en ruimte. Wat doet meneer? Terugspelen op Timber..................................................
En zijn passingpercentage 🤣🤣

22-08-2021 15:49

Chancellor +2040

Die wist waarschijnlijk ook dondersgoed dat dat Gravenberch en Klaassen hem toch gelijk weer verloren hadden, dus ach waarom niet maar terug.

22-08-2021 15:55

Filip Kostic +1660

Hij wist niet eens wat er achter hem was, zo ver denkt hij niet vooruit 🤣🤣

22-08-2021 15:57

twynestar +28754

Tijd om Klaassen te slachtofferen. Tadic achter Haller om druk op de verdediging te houden zodat Tadic de vleugelspelers weg kan steken en afvallende ballen erin kan schieten.

Daarachter moet je dan wel met Alvarez blijven spelen, want je wil niet dat Tadic teveel achteruit moet om in de duels op het middenveld te komen.

Als dat nog niet werkt dan Tadic in de spits en min. 10 miljoen op haller afschrijven.

22-08-2021 15:39

RayJordaan +6901

Tadic in de spits, Antony en Neres op de flanken. Misschien Berghuis proberen als 10.

22-08-2021 23:29

Web +178830

Voor de opbouw is Blind zo belangrijk
Dat mis je als Ajax nu heel erg
Al speelde hij vandaag ook heel erg zwak
Maar dat geld voor de hele ploeg
Nog niet geleerd van het verleden tegen Twente?
Het had zoveel weg van de wedstrijd tegen Twente vorig jaar thuis
Maar dat het op is met deze spelers is onzin, daar heb ik ze tegen PSV 25 minuten te goed voor zien voetballen

22-08-2021 15:31

Bloedzweetentranen +4985

Hahaha blind is Passé. Punt uit.

22-08-2021 15:50

Bloedzweetentranen +4985

Diepgang? Antony is leuk aan de bal, maar diepgang heeft hij ook niet. Eerste actie is altijd aardig maar vervolg is vrijwel altijd zwak.

22-08-2021 15:30

Web +178830

Antony heeft ook geen diepte mee eens
Zijn acties gaan altijd binnen door

22-08-2021 15:32

twynestar +28754

Toch zie je Antony vaker in vrij rechstreekse lijn richting strafschopgebied gaan, ook op de omschakeling, waar Berghujs alles terugkapt of de zijlijn opzoekt terwijl daar de ruimte niet ligt.

22-08-2021 15:33

Cello +52981 moderator

@Bloedzweetentranen

Los van het feit of een speler wwel of geen diepgang heeft.....
DAT was vandaag van geen enkel belang!. Twente stond het grootste deel van de wedstrijd (wat overigens in de ED bijna alle tegenstanders doen) met de kont in de eigen zestien, hè?. Dan is er géén ruimte vrijwel achter de laatste linie en hoef je het niet te hebben over diepgang. Dan moet het komen van de individuele actie om een mannetje te passeren, maar vergeet niet dat er in die compacte ruimte bijna altijd rugdekking is cq. dubbele dekking. En dus krijg je dan vaak dat er gecombineerd moet gaan worden. En dat hoort niet alleen snel te gaan, maar ook heel nauwkeurig, want de tegenstander kan er zomaar een teentje tegen krijgen wat genoeg is om de aanval te storen. Als er al geen handelingssnelheid is, de passing is niet snel, de nauwkeurigheid ontbreekt......dan speel je een hele moeilijke wedstrijd. En hoe meer spelers de vorm ontbeert des te zwakker het uiteindelijk wordt.

22-08-2021 16:23

Hziyech15 +2197

Precies, een paar keer konden ze op de counter eruit, maar wat heb je aan een snelle speler met diepgang als het middenveld toch geen pass over 10 meter kan geven.

22-08-2021 18:11

Haarlemmer +20657

Ik mag echt hopen dat Marc die middelmaat op de bank nog dumpt. Een bank met mallejan, labyrat en jurginho is niet ajax waardig. We kunnen wel zeggen dat Ajax in de breedte sterker is maar daar twijfel ik tenzeerste over met dit hoopje ellende op de bank.

22-08-2021 15:22

Bloedzweetentranen +4985

De bank is inderdaad zeer zeer zwak. Dit soort spelers staan bij Heerenveen niet eens in de basis.

22-08-2021 15:31

ram +7283

Maar dit weten we toch al?

Ik word een beetje moe van het Berghuis-gedoe. Van der Vaart is van mening dat Ajax totaal om Berghuis moet draaien en anderen doen ook net of het een soort verlosser is.

Berghuis is gewoon een redelijk goedkoop backupje voor Antony (het talent, potentieel en kapitaal). Niet teveel woorden aan vuilmaken. En zeker minder dan nu steeds.

22-08-2021 15:22

Slang +14994

Beetje makkelijk dat standaard geroep om diepgang. Tadic en Berghuis maakten verschillende loopacties vandaag, maar dan moet de bal nog komen. En daar ligt het probleem. De enige die daarvoor de kwaliteiten hebben zijn Tadic en Berghuis zelf.

We missen juist aanvallers die dreiging naar de goal hebben. Kijk zo'n Madueke, als die de bal heeft meteen neus naar de goal en de verdediger onzeker. Bij ons hebben ze die snelheid, acties en dreiging niet. Zelfs Antony kiest liever voor de passing

22-08-2021 15:20

VoorAltijdNummer14 +25480

Berghuis lijkt nu een statische speler omdat het gewoon zo lang duurt voordat ie een keer fatsoenlijk aangespeeld wordt door oa Klaassen en Alvarez. Een probleem waar Antony ook veelvuldig mee te maken had in de 2e seizoenshelft.

Berghuis lijkt mij het best op de 10 positie. Met zijn snelheid op de eerste meters kan hij daar ook van belang zijn in de pressing. Hij is dan wel geen Mbappe, maar zo traag als Tadic is hij niet. Met Antony dan op rechts om weg te steken, lijkt me dat een mooi tandem die van positie kunnen wisselen ook!

22-08-2021 15:20

Amsterdam90 +8279

Antony liet in 20 minuten zien dat hij de beste buitenspeler is.

22-08-2021 15:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.