NB: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'

door Jesse ter Haar 99

Bron Ajax Showtime

NB: 'Berghuis zijn creativiteit is wat er ontbrak in Breda'

door Jesse ter Haar 99

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax legt Jagiellonia Bialystok met 1-4 over de knie. Ditmaal met redacteur Brent Tomassen. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Stelling: Ajax speelde met Jagiellonia Bialystok tegen de minste tegenstander in de voorrondes van de Europa League tot nu toe.

'Helemaal mee eens. Het valt te prijzen dat je laag wilt opbouwen, maar als je totaal niet drukbestendig bent, dan houdt het op. Vojvodina zette zelf nog hoog druk en won regelmatig een duel, maar dat was er voor Jagiellonia Bialystok vanavond (donderdagavond, red.) totaal niet bij. Voorin hebben ze best aardige jongens met snelheid, die tegenstanders kunnen overklassen in de eigen competitie, rondlopen, maar als de tegenstand iets hoger wordt zoals vanavond, dan is dat gevaar ook snel geneutraliseerd.'

Wie was jouw Man of the Match?

'Als Man van de Wedstrijd kan ik niet om Chuba Akpom heen. Eigenlijk doet hij exact wat hij vorige week tegen Panathinaikos ook goed deed, alleen nu scoort hij ook. Farioli vindt bijna niks belangrijker voor een aanvaller dan het op de juiste momenten druk zetten en het maken van aanvallende loopacties, ook als je de bal niet krijgt. Dat heeft Akpom goed begrepen, maar uiteraard hoop je dat Brobbey snel fit genoeg is om dit een aantal wedstrijden achter elkaar te doen. Aan de bal zal Akpom nooit de mooiste speler worden om naar te kijken, maar vandaag hield hij de bal ook wat makkelijker aan de voet. Al heeft dat ongetwijfeld ook deels met de kracht van de tegenstander te maken.'

Steven Berghuis kwam op het middenveld te spelen. Wat voegde hij daar toe?

'Berghuis is op dit moment veruit je meest creatieve middenvelder en juist die creativiteit ontbrak in Breda. Ik zie weinig andere spelers een vergelijkbare steekpass geven als Berghuis bij de 1-1. Van den Boomen zou het kunnen, maar in tegenstelling tot Berghuis heeft hij veel meer moeite om zelf in die posities te komen. Ik denk dat Van den Boomen het zelf heerlijk vindt om iemand als Berghuis te hebben die het voorwerk lager op het veld doet, maar met Berghuis én Van den Boomen als achten mis je het loopvermogen dat bijvoorbeeld Taylor wel kan bieden.'

Door de positie van Berghuis kwam Ajax met Mika Godts en Carlos Forbs met twee echte buitenspelers te spelen. Hoe vond je die combinatie?

'Beiden waren ongelooflijk slordig aan de bal. Ik zag Forbs de bal een aantal keren de bal met zijn verkeerde been aannemen, waardoor je eerst terug moet. Dat haalt volledig de snelheid uit je aanval. Verder kwam hij op rechts veel minder makkelijk in de één-tegen-één dan op links. Je ziet gewoon dat Forbs de linkerkant veel fijner vindt.

'Godts maakte zijn eerste goal in Ajax 1 en helaas voor hem miste hij de strafschop. Verder had hij nog een paar goede kansen om te scoren. Daarnaast maakte hij lang niet altijd de goede keuze aan de bal. Symbolisch voor de foute keuzes van Godts was zijn bal breed door het midden in de eerste helft. Tegen een tegenstander van een groter formaat geef je hiermee gewoon een reuzekans weg.'

Ajax wisselde vijf keer. Hoe vond jij dat de invallers het deden?

'Ik vond ze niet echt opvallend. Het is jammer voor het publiek dat Jorthy Mokio of Daniele Rugani niet mocht debuteren. Zoiets blijft altijd speciaal. Van de jongens die erin kwamen, vond ik het van Traoré jammer dat hij opnieuw zo weinig liet zien. Iedereen weet dat hij een hele bijzondere techniek heeft, maar buiten Vojvodina-uit kan ik me weinig goede acties van hem herinneren.'

Ajax miste met name voor rust nog legio kansen. Hoe verklaar je dat terugkerende fenomeen?

'Het afmaken van kansen blijft inderdaad een probleem. Gelukkig mochten de meegereisde supporters ditmaal uiteindelijk vier keer juichen. Het zal Farioli niet vreemd voorkomen dat zijn ploeg veel kansen mist, dat deed Nice vorig jaar ook. Die hadden op basis van expected goals zo'n vijftien keer vaker moeten scoren dan ze deden in Ligue 1. Ik ben ervan overtuigd dat Ajax meer aanvallende kwaliteit nodig heeft. Wout Weghorst is voor mij daarom zeer welkom. Ik denk dat hij in de arbeid die Farioli eist perfect in het huidige spel past en ik vind hem dodelijk voor het doel.'

Brian Brobbey en Steven Bergwijn moesten het opnieuw met weinig minuten doen. Begrijp je dat en hoe zie jij de twee in dit team passen?

'Ik denk dat Farioli niks liever wil dan na de winterstop, maar uiteraard zo snel mogelijk, een topfitte Brobbey tot zijn beschikking hebben. Daar hoort een goede opbouw in minuten bij en ik denk dat de 65 minuten in Breda daarvan een mooi voorbeeld waren. De intensiteit van de Eredivisie ligt vaak toch net iets lager dan Europees gezien.

'Van Bergwijn geloof ik dat het einde van zijn Ajaxtijd eraan zit te komen. Net als Brobbey is de gewenste fitheid er gewoon nog niet, maar bij Brobbey hoor je veel meer dat hij er alles aan doet om fit te raken. Dat werd afgelopen zondag beloond. Als Bergwijn niet weggaat deze zomer, dan ben ik benieuwd of hij op korte termijn de gewenste fitheid weet aan te tikken.'

Tot slot: hoe kijk jij naar de return in de Johan Cruijff ArenA van volgende week?

'Dat moet geen probleem vormen, zo simpel is het. De enige tegenstander van Ajax volgende week is Ajax zelf. Ik ga er vanuit dat Farioli eist van zijn team dat ze minstens hetzelfde brengen als in de heenwedstrijd. Daarna is het aan de spelers op het veld. Het grootste gevaar is dat spelers het wel goed gaan vinden als het na 45 minuten nog 0-0 staat en ze een paar kansen hebben gecreëerd. Dat heb ik de laatste jaren vaker gezien bij een wedstrijd waar de druk er van af is, maar als Ajax moet je altijd alles willen geven voor het eigen publiek.'

Brent Tomassen (X: @Brent_Tomassen | E-mail: b.tomassen@ajaxshowtime.com)

Jesse ter Haar (X: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Ans B +19832

Paar hele goede antwoorden in dit interview. M.n. wat betreft vd|Boomen en Godts.
Aan vdBoomen heb je bijna niets als hij op deze manier moet spelen, maar ja, dit is nu eenmaal Fariloli's spelopvatting (daar is hij voor aangetrokken). Ook los van die speelwijze is vdBoomen te beperkt in zijn fysieke gestel (wendbaarheid, snelheid) en heeft hij ruimte nodig om wél in zijn kracht te komen. Tegenstander weten dat ook, zodat hij relatief gemakkelijk uit te schakelen is. Met een enkele zes (die niet fysiek en technisch ideaal is) en de door Farioli gevraagde dynamiek is vdBoomen vrijwel kansloos bij Ajax.

Godts maakt ook in mijn ogen nog heel vaak de verkeerde keuzes. Bovendien is het nog te vaak alles of niets. Ja, hij heeft een ongelofelijk dribbeltalent, maar ik vind hem nu nog niet ver genoeg in hoe hij daarmee omgaat. Dat is helemaal niet raar op die leeftijd, dus het is geen negatieve kritiek maar voor mij een reden om te denken dat je nog niet op hem kunt bouwen als basisspeler. Ook voor hemzelf lijkt me dat niet gewenst, want als hij te vaak achter elkaar aan de 'niks'-kant zit, dan kan dat eenzelfde effect hebben als destijds bij El Ghazi onder De Boer.

In mijn ogen had De Boer geen echte alternatieven voor de positie van El Ghazi die in een vormcrisis terecht kwam. Hij blééf dus staan en ging alleen maar slechter spelen. Je had toen niets meer aan hem en het eigen publiek was op een gegeven moment helemaal klaar met El Ghazi.
Niemand weet hoe het gegaan zou zijn als El Ghazi wel een basiswaardige concurrent had gehad, maar ik denk zelf dat het een fatale combinatie van factoren was en dat hij veel dieper gezonken is dan strikt noodzakelijk - door die omstandigheden dus.
Ik zou er enorm van balen als met Godts iets soortgelijks gebeurt, en ik zie wel risico's op herhaling als hij nu al vaste basisspeler wordt.

24-08-2024 09:40

Dolfie +389

Creatieve middenvelder die risico durft te nemen, moet Fitz Jim toch ook kunnen leren?

Brobbey, Traore en Bergwijn moeten meer inzet en passie gaan tonen met drukzetten en diepgaande loopacties ook zonder bal. Als de transfermarkt straks gesloten is hebben ze geen andere keuze dan moeten ze dat tonen, mochten ze er nog zijn.

23-08-2024 18:46

Ajaxsupporter02 +14062

FJ heeft dat al bewezen in Jong Ajax, alleen lijkt nog iets te bang in Ajax 1. Als hij gaat durven dan gaan we het zien.

23-08-2024 18:49

hatodetoekomst +578

Fj komt zwaar tekort

25-08-2024 13:06

Ajaxsupporter02 +14062

Goed argument.

25-08-2024 14:13

Juichtoon +32526

Berghuis is net terug van een aantal blessures achter elkaar.

23-08-2024 14:36

DoorVriendschapVerenigdAjax +3173

Gewoon eriksen halen zodra je 2 spelers hebt weten te slijten (mocht dat nog lukken). Bij de volgende 2 die vertrekken kan je dan een goede rechtsback halen en/of rechtsbuiten.

23-08-2024 14:07

hatodetoekomst +578

Beter een jonge aanvallende middenvelder, niet weer zo oude.

25-08-2024 13:07

MaxPower +2609

Welke jonge creatieve middenvelders lopen er rond in Nederland? Zitten daar interessante spelers tussen? Of komt er iets aan uit de jeugd van Ajax? Sinds het vertrek van Misehouy moet daar wel naar gekeken worden.

23-08-2024 13:57

Baco123 +6460

Sowieso ook met het elftal wat er zondag stond moet je winnen van nac, met alle respect voor ze, maar je praat over de nummer 8 kkd afgelopen seizoen.
Dus gewoon schandalig dat je daar hebt verloren

23-08-2024 13:53

ratje +3507

Natuurlijk, het is ook je beste speler momenteel. En toch wilde 90% van AS dat hij verkocht werd deze zomer, want hij zou er niks van kunnen.

23-08-2024 13:38

Bensco +7170

Berghuis op het middenveld is altijd al een verademing geweest. Ik vond hem samen met Gravenberch en/of Frenkie altijd een zeer dynamisch middenveld vormen. Dat geneuzel van hem als rechtsbuiten inzetten sloeg gewoon nergens op. Maar ja, je moest als trainer ook wel aangezien we geen rechter buitenspeler hadden.

23-08-2024 13:37

H2O +23

Berghuis heeft bij Ajax nooit met Frenkie samengespeeld...

24-08-2024 10:04

Bensco +7170

Verrek, je hebt gelijk ;)

24-08-2024 12:20

willem1958 +8768

Ja en dan niet met Berghuis een eerste helft beginnen zodat je met 2 of 3-0 voorstaat maar met passief geschuif dan weet je dat je tegen een ploeg als NAC die het goed probeerde dicht te spijkeren dat het heel moeilijk wordt.

Ik hoop dat Farioli begrijpt dat je zo niet moet beginnen en de directie hiervan geleerd heeft dat de hoogste priotiteit bij een goede, creatieve middenvelder ligt, als dat beter gaat dan komen de doelpunten wel en buiten dat; als Berghuis geblesseerd is dan kan je niet met een non cretief middenveld spelen dus je moet wat.

Maar vooralsnog geven ze in al hun wijsheid de voorkeur aan eerst Rugani dus ik neem aan dat het centrum Sutalo/Rugani zo goed is dat vanaf nu voor de rest van het seizoen de nul gehouden wordt, te beginnen met Feijenoord natuurlijk.

23-08-2024 13:28

Jibberjabstep +1902

Bergwijn oogt in niets gretig of als een speler die hier wilt zijn om wat neer te zetten.

23-08-2024 13:27

Robertini +39307

Het is toch godgeklaagd dat Ajax maar twee fatsoenlijke creatieve spelers heeft? Daarnaast komt Godts ook nog eens pas kijken en heeft Berghuis regelmatig een blessure. Genant voor een club als Ajax. Er moet echt wat creativiteit bij.

23-08-2024 12:58

jerryisthename +31816

Eriksen ernaast en moet je kijken hoe ons middenveld dan gaat lopen; als een trein! 👊🏼
Plus heel wat meer goals vanuit de tweede lijn. 😉
Die tegenstanders gaan niet vrolijk worden van de schoten en vrije trappen van Berghuis en Eriksen.
We hebben ook GOALS nodig en dat levert Christian wel, samen met Steven.

23-08-2024 12:52

Robertini +39307

Vorig jaar welgeteld 1 goal in 28 wedstrijden, jaar daarvoor 2 in 44. Zie hem graag komen voor z'n heerlijke passing, maar voor z'n goals hoef je het niet te doen.

Dat gezegd, hij heeft zelf aangegeven dat hij in Engeland wil blijven.

23-08-2024 13:02

jerryisthename +31816

Denk dat hij bij Ajax wel meer gaat scoren als basisspeler, hoor. Basis en Eredivisie+ EL.
Wereld van verschil. Plus nogmaals, basisspeler.
Moet je ook opletten hoeveel hij anderen laat scoren met passjes en dus assists.

Ja, heeft hij gezegd, maar alles verandert met de tijd en met de omstandigheden. Zegt niet zoveel dus.
Als hij het nu zegt, is wat anders. Maar dat doet hij dus duidelijk niet.

23-08-2024 13:06

OpaHooligan +3877

Of NAC is gewoon beter dan Jagiellonia, dat kan ook.

23-08-2024 12:46

jerryisthename +31816

Dat zou je denken idd. 😂
Maar NAC had ook wel mazzel hier en daar, vooral zonder Berghuis, al speelden ze gewoon goed verder. Met druk en kwamen er goed uit soms. Ik zie NAC zeker in de Eredivisie blijven. En dat is maar goed ook, want het is een mooie Brabantse club, net als een Willem II. Mooier dan RKC en mooier dan PSV. 😉

23-08-2024 12:55

OpaHooligan +3877

Ik overdrijf natuurlijk wat, maar die Polen waren nu niet echt sterk. Toch een voordeel van de coefficient die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd, denk ik. En natuurlijk is er geen club in Nederland lelijker dan PSV! Ik heb als import Amsterdammer nog in Eindhoven gewoond. Jeugdtrauma!

23-08-2024 12:58

jerryisthename +31816

Hahaha. Ja, dat snap ik! 😅
Amsterdam of Eindhoven, wat een verschil!
Sodeju, wa een heul groot verschil....😂
Klopt. Die Polen waren echt slecht, hoor.
Wel fijn dat we dan de coëfficiëntenpunten mee hebben idd. 😉

23-08-2024 13:01

superajax +11538

Mijn zoon zit in Eindhoven op school,wanneer hij met de bus het Lampenstadion passeert doet hij altijd zijn ogen dicht zegt hij ;-)

23-08-2024 17:06

OpaHooligan +3877

Ik woonde in Eindhoven op loop afstand van het Philipsstadion, en ik ging om de twee weken op en neer naar Amsterdam De Meer, met een seizoenskaart. ;-)

23-08-2024 17:15

jerryisthename +31816

superajax....👍🏼😂

23-08-2024 21:42

jerryisthename +31816

Nice, LWWDMV. 😉

23-08-2024 21:43

Juichtoon +32526

Dat zijn ze zeker....

23-08-2024 14:37

OpaHooligan +3877

Van achter kun je een koe in de kont kijken, maar uiteindelijk denk ik zelfs dat het sparen en rouleren niet nodig was geweest voor deze Europese wedstrijd. Zo goed bleken die Polen niet te zijn. En misschien zijn die drie punten die we zondag verloren hebben wel heel belangrijk op het eind van de competitie.

Maar goed, na een 1-4 wil ik niet gaan klagen! Gewoon weer de blik vooruit!

23-08-2024 17:36

BaasBaas +8338

Wat ben ik klaar met Bergwijn zeg. Doet gewoon helemaal niks. Legt geen passie erin. Sowieso gister na de wissels die aanval heeft echt 0 drukzettingsvermogen. Als je Brobbey met Akpom vergelijkt is zoveel verschil in druk zetten. Akpom is nu gewoon eerste spits hoor in ogen van de trainer. Met een aanval brobbey/traore/bergwijn kan je geen eens het spel spelen dat hij wil. Druk zetten. Zijn ze veel te lui voor.

23-08-2024 12:09

jerryisthename +31816

Klopt. Daarom is het beter om Bergwijn en Brobbey te verkopen. Akpom houden als pure pinchhitter, als hij dit nog wil. Weghorst gewoon eerste spits maken.
We hebben power, agressiviteit en passie nodig voorin!
En daardoor ook meer goals. 👊🏼

23-08-2024 12:57

Eurysaces +29527

Power, agressiviteit en passie, dat hebben ze in Rotterdam ook jaren geprobeerd. Ook nu maakt een creatieve voetballer op het middenveld direct het verschil, zoals het hoort bij Ajax. Onbegrijpelijk hoe deze gedachteverandering er bij Ajax in is geslopen. Vraag me af of dat de erfenis is van de hier zo verheerlijkte Alvarez. Uitstekende verdedigende middenvelder, maar het is goed om te beseffen dat het bij Ajax werkte door voetballende toppers als Blind, Martinez, Timber en Mazraoui die er achter stonden.

Weghorst is een leuk alternatief voor Akpom, maar dan bedoel ik dat vooral financieel, liever Akpom. Ze horen beide echter achter de Brobbey van afgelopen seizoen.

23-08-2024 13:37

jerryisthename +31816

Het is toch een combi....🙄
Tegenwoordig vooral; je moet technische spelers, harde werkers en mensen met power hebben.
Een uitgebalanceerd team dus.
Dat is het al jaren niet. Met mensen als Pasveer, Henderson en Weghorst/Akpom heb je mensen die het hele team beïnvloeden met hun passie en strijd.
Dus ja, om dat nou meteen te vergelijken met het oude Feyenoord is ook vergezocht.
Ga eens mee met de tijd, gozer. 👍🏼

23-08-2024 13:47

Arjuna +3732

De creativiteit van Berghuis ontbrak tegen NAC

23-08-2024 11:59

Redrum +96117

De tegenstander was inderdaad niet heel bijzonder, maar het zag er bij Ajax over het algemeen redelijk verzorgd uit. Lang geleden dat ik Ajax een wedstrijd echt zag controleren en veel kansen zag creëren. Wat dat betreft denk ik dat Farioli gewoon goed bezig is. Grootste probleem blijft de kwaliteit van de selectie. We kunnen niet nu opeens afhankelijk zijn van Berghuis. Hopelijk gaat er nog wat gebeuren nu de Europese miljoenen lijken te zijn veilig gesteld.

23-08-2024 11:41

Balgevoel +30857

Met Henderson, Fitz-Jim en een topfitte Berghuis moet een heel aardig middenveld neer te zetten zijn. Dan heb je ook nog Taylor, Hlynsson en Mannsverk achter de hand en hopen we natuurlijk allemaal stiekem op een extra creatieve middenvelder erbij. Maak me momenteel meer zorgen over onze aanvallers. Als je ziet wat Brobbey, Traoré en Bergwijn brengen, is dat zorgwekkend.

23-08-2024 10:57

gi0vanni +7231

Spelers die te laat terug zijn zitten nu gewoon in de voorbereiding. Maar over 2 a 3 weken moeten ze wel kunnen starten. Spelers als Akpom en Forbs blijven geen basismateriaal. En dat verandert niet na een wedstrijd. Laat ze het maar tegen Feyenoord zien dat is een team waar je niet zomaar overheen loopt.

23-08-2024 11:07

Redrum +96117

Traoré is gewoon nog dezelfde speler die hij was tijdens zijn vorige periode bij Ajax. Soms doet hij geniale dingen, maar meestal doet hij weinig tot niets. De situatie met Brobbey en Bergwijn vind ik ook zorgwekkend. Beide heren zijn nog steeds niet fit genoeg, terwijl ze godverdomme samen nog geen hele wedstrijd op het EK hebben gespeeld. En dan die houding tijdens de teamwandeling. Ik ben eigenlijk met beide helemaal klaar en als ze verkocht worden vind ik dat prima. Probleem is alleen dat er weinig alternatieven beschikbaar zijn en de markt over een dikke week al op slot gaat. Het lijkt er op dat we het met ze zullen moeten doen en we kunnen alleen maar hopen dat ze de juiste mentaliteit alsnog weten te vinden. Wat ze nu laten zien is gewoon beschamend.

23-08-2024 11:47

YugoVik +33200

Fitz jim zal het niet worden want het is een licht gewicht.. Prima als back up meer niet.

23-08-2024 13:00

Ajaxsupporter02 +14062

Je hebt het er maar druk mee Vik.

23-08-2024 18:51

YugoVik +33200

Nee zeg mijn mening.. Ik dacht eerst kan wat worden, maar hij overtuigd totaal niet..

23-08-2024 19:48

Ajaxsupporter02 +14062

Je verandert tè snel van mening.

Tahirovic gaf je alle tijd.

23-08-2024 23:00

Balgevoel +30857

Denk dat er nog meer in zit. In alles zie ik in Fitz een Ajax-voetballer en ik vond hem in de potjes tot nu toe vrijwel steevast horen bij de 'betere' helft van het elftal. Heeft natuurlijk ook 'gewoon' wedstrijden nodig en in dat opzicht een achterstand, ten opzichte van z'n leeftijd. Maar ik gun hem met alle liefde even de tijd. Vind hem meer toevoegen aan het spel dan Taylor, Hlynsson en Van den Boomen.

24-08-2024 10:52

Daneman +1386

klopt, en daarom had farioli een slechte wedstrijd tegen NAC

23-08-2024 10:53

Giovanni36 +1075

Ik zou persoonlijk afscheid nemen van brobbey en bergwijn. Brobbey verdient ruim 3 mil per jaar en heeft gewoon niet een topsport mentaliteit. Bergwijn hetzelfde. Ik zou dan extra investeren in de buitenspelers met een hoger rendement dan Gods en traore. Tevens een optie voor ik speel verstoppertje Taylor zou ook fijn zijn

23-08-2024 10:41

31xAjax +7933

Sow, ik lees deze rubriek eigenlijk nooit en nu weet ik ook waarom. Deze redacteur heeft er wel een hele bijzonder kijk op.....

23-08-2024 10:32

swekker +301

Bergwijn zo snel mogelijk afscheid van nemen. Hij heeft er geen zin meer in, de supporters hebben er geen in meer in. Dan maar wat verlies pakken, vind het gewoon een schande voor de club hoe laconiek hij is. Je moet trots zijn om voor Ajax te voetballen en je moet alles geven. Dat zie ik nu bij bijna alle spelers, maar bij Bergwijn ontbreekt dit gevoelsmatig volledig.

23-08-2024 10:25

Robertini +39307

Helaas zie ik niemand meer dan 15 mil voor hem neerleggen, en dan zal die club waarschijnlijk ook te min zijn voor het heertje. Grootste miskoop uit de clubhistorie. Nog groter dan Machlas en Sulejmani.

23-08-2024 10:32

gi0vanni +7231

Sulejmani had nog twee goede periodes, de nieuwe voorhoede Sulejmani, Huntelaar en Suarez was heel goed. En toen hij later in een nieuw seizoen weer fit was was hij al snel topscorer in de ED. Ik dacht dat heimwee en een blessure roet in het eten gooiden. Heeft het zeker niet helemaal waar gemaakt maar was in twee periodes nog wel van waarde.
En Machlas had geen heel goede cijfers hier maar ook niet super slecht. Ondanks dat hij de verwachtingen niet kon waarmaken scoorde gemiddeld een keer per twee wedstrijden. Niet zo heel bijzonder maar wel vergelijkbaar met Ibrahimovic hier bij Ajax. Ibrahimovic was veel beter maar die scoorde hier ook maar met een gemiddelde van ongeveer een goal per twee wedstrijden.

23-08-2024 11:20

Daneman +1386

Ben ik met je eens. Bij aankoop Bergwijn was de weg naar beneden ingezet. it de eindverantwoordelijke voor Bergwijn nog bij ajax?

23-08-2024 11:31

JanBiesbos +29059

Dat werd vrij duidelijk nufsed

23-08-2024 10:24

Rob1976 +9489

"'Ik denk dat Farioli niks liever wil dan na de winterstop, maar uiteraard zo snel mogelijk, een topfitte Brobbey tot zijn beschikking hebben"

Brobbey hoorde allang fit te zijn, na de winterstop kom op man, gelijk salaris inleveren dan.

23-08-2024 10:19

Web +178830

Misschien word de rem er wel bewust opgezet door Fariloi?
Jij geeft eigelijk al zelf aan dat hij een fitte Brobbey na de winter wil zien
Ieder kun je niet hetzelfde belasten
Brobbey is blessure gevoelig

23-08-2024 10:21

Rob1976 +9489

Zo'n speler is dan toch geen 4 miljoen aan salaris per jaar waard als hij maar de helft van de wedstrijden in een seizoen van waarde kan zijn? Maar ja tis eigenlijk allemaal speculeren, hopelijk is Brobbey en ook Traoré zsm topfit en helpen ze ajax maximaal. Bergwijn daarentegen moet echt weg bij onze club.

23-08-2024 10:24

gi0vanni +7231

En een voorbereiding van drie weken is wat kort. Een fitte Brobbey in vorm is veel beter als Akpom.

23-08-2024 11:21

Oeroeboeroe +18377

"...mis je het loopvermogen, wat een Taylor wel kan bieden."
Kàn, ja. Maar gisteren was hij weer de koning in verstoppertje spelen. Pas na een kwartier kwam ik erachter (zal ook met de leeftijd te maken hebben 😝), dat Taylor meedeed, terwijl er toch een hoop gebeurde op het veld.

23-08-2024 10:15

Web +178830

Taylor speelde helemaal niet zo slecht, was ook niet super goed
Maar hij komt wel om de spits een en maakt ook heel veel opofferings loopjes
Ajax had dynamiek gisteren, veel mensen voor de goal
Dat is wel anders geweest
De tegenstander was bar slecht, en Ajax redelijk tot goed

23-08-2024 10:18

Oeroeboeroe +18377

Web, je speelt tegen niveau Helmond Sport, met alle respect voor de Helmonders. Mag het dan ook? Maar dat Ajax dynamiek had, lag niet aan Taylor, het meeste kwam via Henderson en Berghuis. Taylor 36 passes tegenover Henderson 87 en Berghuis 75. Maw verstoppertje spelen.

23-08-2024 12:00

Web +178830

Nee Taylor is nier de man van passen die trekt ruimte op het veld
Gelukkig zie Farioli dit wel
Pastoor gag het gisteren ook nog aan

23-08-2024 13:57

Turbo +41955

Berghuis was prima. Zou mooi zijn als we Branco en Benji in zouden kunnen ruilen voor nog een voetballende half. Dan hebben we met Berghuis, Taylor, FJ en de nieuwe aanwinst daar wat opties.

Benieuwd hoe Berghuis zich gaat houden bij hogere weerstand. Maar het was in ieder geval een stap vooruit. Alleen lever je op rechtsbuiten wel weer heel veel kwaliteit in met Forbs.

23-08-2024 10:14

Pep01 +927

Grootste gevaar is dat Farioli volgende week, een paar dagen voor Feyenoord, weer tweede garnituur gaat opstellen. En dan kan het nog best spannend worden

23-08-2024 10:13

Web +178830

Welke spelers ook, dit geef je echt niet meer weg

23-08-2024 10:14

Pep01 +927

Heb je de laatste 10 minuten gezien gisteren? En met een middenveld Mannsverk, Hlynsson, Van den Boomen zie ik het nog zomaar lastig worden.

23-08-2024 16:13

BBAFCA +9763

Zelfde 11 voor een helft laten spelen en daarna rouleren; denk ook niet slim om ze 1.5 week geen wedstrijd te laten spelen

23-08-2024 10:17

ck69 +13100

Zonder Berghuis op het middenveld loopt het hele team van geen meter. Als je slim bent haal je kosten wat kost nog een creatieve middenvelder, anders is Steven straks geblesseerd en speel je 10 wedstrijden achter elkaar 0-0

23-08-2024 10:11

BBAFCA +9763

Daarom moeten we investeren minimaal m 1 of 2 creatieve spelers. Akpom houden en die weghorst niet halen aub. Akpom gaat scoren als hij aanvoer krijgt, zag je gisteren ook

23-08-2024 10:10

debetweter +10076

Wout gaat ook scoren als hij aanvoer krijgt. En haalt de bal op als hij geen aanvoer krijgt. Akpom schijnt 15mln + op te kunnen leveren, wout schijnt 5 a 6 miljoen te kosten. Salaris verschil weet ik niet. Maar netto hou je eraan over en in kwaliteit ga je niet per direct heel erg achteruit

23-08-2024 10:23

BBAFCA +9763

Ik snap wat je bedoelt en zie de logica ook. Als dat geld geïnvesteerd kan worden in een creatieve speler en we kunnen wegborst bijna gratis ophalen, dan zou het verstandig zijn. Alleen zie ik wegborst en Brobbey samen ook niet echt goed gaan

23-08-2024 11:30

debetweter +10076

Nee. Weghorst en Brobbey zijn concurrenten van elkaar. Net als Brobbey en Akpom. Wil je spelen, dan moet je zorgen dat je beter bent dan de ander.

23-08-2024 11:52

BBAFCA +9763

alleen is Weghorst veel meer een druktemaker als hij niet speel dan Akpom, dat bedoel ik er mee te zeggen.

23-08-2024 12:04

Web +178830

Berghuis’ was er weken niet bij in het begin, ook een hele lange periode er uit voor de zomer
Het commentaar was enorm hier, wat moet je nu met die slap zak, en dan zeg ik het nog netjes
Fariloi brengt hem doordacht en met beleid, niet weer overbelasten, stap voor stap. Iedere speler zit anders in elkaar
Gewoon een fantastische speler, maar heeft er ook wedstrijden tussen die minder zijn, dat hoort nu eenmaal bij zijn spel

Brobbey gaat dezelfde weg volgen, ook veel geblesseerd geweest het afgelopen seizoen, mede ook omdat Schip hem geen rust gaf
En later ook nog weer bij Oranje een blessure

Het commentaar op Brobbey daar schrik ik enorm van
Zeker 90 procent hier, wat krijgt hij toe geslingerd, buiten alle proporties
Straks als hij fit is ( zie Berghuis ) dan sta je echt gigantisch voor lul hier, dan slaat het weer om, zo makkelijk allemaal
Brobbey heeft nu eenmaal dat lichaam, en is hij zoveel te dik?
Zou maar eens beter kijken

En hij is nu een keer stoïcijns ook voor camera altijd nuchter, hij is nu eenmaal niet zo enthousiast dat past niet bij hem
Maar je krijgt zo een stempel hier

En met Traore dito hetzelfde
Ook binnen een maand afgeschreven hier

23-08-2024 10:09

debetweter +10076

Had gisteren graag Berghuis de penalty zien nemen ipv Godts omdat hij een doelpunt verdiende gisteren. Anders graag Brobbey de penalty graag zien nemen, want die had nog iets recht te zetten bij de fans. Dat godts een slappe penalty nam geeft alleen maar zure nasmaak aan een leuke speler.

23-08-2024 10:24

Eisholland2 +487

Creativiteit en onvoorspelbaarheid is precies het probleem van dit ajax. Anno 2024/2025 zijn teams verdedigend gewoon goed ingesteld, en conditioneel is ook allemaal dik in orde. Als je als team zijnde dus de bal continu in een te laag tempo van links naar rechts blijft spelen, zal je geen enkele eredivisieclub kapot spelen. Dat gebeurde dus ook tegen NAC, en zal ook gebeuren tegen alle andere matige ploegen.

Ajax zal moeten scouten op gebied van onvoorspelbaarheid, je moet een mannetje kunnen passeren om een overtal of 1 tegen 1 situatie te creëren, ook op de 6 of de 8 positie. Die pass waaruit de 1-1 kwam gister, alle andere spelers hadden de bal terug naar de 6 (Henderson) gespeeld, en dan was je weer gaan bouwen aan iets waar geen einde aan komt.

Berghuis moet zolang fit altijd spelen, Godts moet indien fit zoveel mogelijk spelen, dan nog één of twee spelers halen met veel creativiteit en het ziet er al een stuk beter uit. Desalniettemin stel dat Godts zijn niveau zakt en Berghuis blijkt meer niet fit als wel, dan is plek 5-6 weer het hoogst haalbare.

23-08-2024 10:00

Stamhoofd +11542

Ik was na afgelopen seizoen wel een beetje klaar met Berghuis en zag hem liever vertrekken, maar hij laat zich nu van zijn beste kant zien. Een aangename verrassing!

23-08-2024 09:55

036AFCA97 +146682

Hoop dat dit de ogen opent bij Ajax. Creativiteit brengt kansen. We hebben mooie creatieve vleugelaanvallers en middenvelders nodig. Niet nog meer houthakkers.

23-08-2024 09:53

Sterretje73 +5238

Goed stuk. Traore zit in een extra trainingstraject dus ik vermoed dat hij gewoon te vermoeid is om echt te excelleren maar dat zal zich gaan uitwijzen. Verder is ons middenveld qua creativiteit gewoon armoedig en daar ligt ons grootste pijnpunt. Is er niemand in de jeugd die dit zou kunnen invullen wanneer Berghuis een keer uitvalt ?

23-08-2024 09:49

GGXIII +6513

Gelukkig zag bijna 75% van de mensen dat hier al dat daar het probleem ligt: Creativiteit op het middenveld. Hoe komt het toch dat supporters dat veel eerder zien dan de mensen in de technische staf? Dit is al een tijdje zo, bij Ten Hag zag je dat ook vaak

Berghuis daar is al 1 stap, maar echt niet genoeg. Er moet naast hem nog 1 komen, die ook nog niet te beroerd is de meters terug te maken.
Taylor bijv. is dat beide niet, en is alleen maar een dissonant hierin. Je hebt er vrij weinig aan.

Kroes zou moeten kijken naar nog 1 creatieve middenvelder en 1 rechtsbuiten (liefst 2 als er nog buitenspelers vertrekken; Forbs en Bergwijn + Traore gaat niets worden). Met deze 2 posities versterkt, gaat Ajax direct 5 stappen vooruit

23-08-2024 09:48

willem1958 +8768

@GGXIII;

ja en dan afgelopen week zo'n talent bij Ajax die Taylor z'n creativiteit als voorbeeld ziet.
Dan denk ik; ben je nou zo dom of heb je vroeger Ajax nooit zien spelen?
Taylor en creatief dat is geen gelukkige combinatie in ieder geval, het is vooral een tweebenige loper met een laag rendement door slecht af te werken.

Er moet echt een creatieve speler bij op het middenveld, FJ is er eentje maar nog een beetje een lichtgewicht en onervaren om op niveau het verschil te kunnen maken.

Maar gelukkig in al hun wijsheid heeft de directie samen met Farioli besloten dat Rugani moet komen ipv een creatieve, goed voetballende middenvelder dus dat betekent waarschijnlijk dat het centrum Sutalo/Rugani nu voor de rest van het seizoen de nul gaan houden, da's wel een geruststellende gedachte vind ik ;-)

23-08-2024 13:46

JoshuaSmits +9432

Grappig hoeveel beter alles loopt door één goede, creatieve man op het middenveld. Dat heeft meteen zoveel impact. Eigenlijk zou je er nog één moeten halen, voor het geval dat Berghuis geblesseerd raakt.

23-08-2024 09:46

@Maar7en +1562

Twee crratieve middenvelders en een stofzuiger lijkt mij helemaal top. Als alles van een iemand in je team moet komen wordt je snel geneutraliseerd en sta je zelf onder druk. Graag zie ik nog een middenvelder die snel is in handeling en een mannetje voorbij kan komen om mooie steekpasses te geven en ziet hoe je onder de druk uit kunt voetballen. Dit vraagt wel een grote motor van de stofzuiger, een soort Jan Wouters. Henderson is dat helaas niet (meer) en Mannsverk maakt teveel fouten om rust te krijgen.

23-08-2024 09:50

JoshuaSmits +9432

Deels wel met je eens. Al vind ik Henderson deze rol wel goed invullen, eigenlijk. Uit zijn cijfers blijkt ook dat hij in iedergeval nog fit genoeg is. Hij maakt veel meters. In het ideale scenario haal je er bijvoorbeeld nog een Eriksen bij. Dan hoeft er ook geen rechtsbuiten meer bij met Berghuis en Traore die dat kunnen invullen.

23-08-2024 09:58

RadheAjax2021 +17893

Ja dat is zeker waar! En fijn dat het eindelijk gezien wordt hoe belangrijk het is om een creatieve speler te hebben op het middenveld. Tijd om hier een prioriteit van te maken en zo een speler aan te trekken.

23-08-2024 09:46

JohnnyHeitinga3 +8013

Er moet gewoon minimaal 1 gelijkwaardige speler als Berghuis bij komen. Dus categorie Eriksen/Ziyech. Moet absolute prioriteit zijn voor Kroes, anders kun je top 3 vergeten.

23-08-2024 09:44

AjaxDordt +14047

Is geen budget voor

23-08-2024 09:59

BBAFCA +9763

Denk bij verkoop van bijv Forbs en het veligestellen van EL wel. In de nieuwe opzet levert de EL ook meer op dan voorheen

23-08-2024 10:13

JohnnyHeitinga3 +8013

Dan is het hopen dat Berghuis fit blijft en dat er vanuit de jeugd nog iets van creativiteit doorstroomt gaandeweg het seizoen (Faberski?)

23-08-2024 10:40

Casszie +109

Al met al krijgen de verdediging en middenveld wel vorm met de huidige selectie onder Farioli, maar ik maak mij toch ernstig zorgen over de aanval tegen Feyenoord straks.
Achterin Rugani erbij: Hato Rugani Sutalo Rensch
Middenveld Berghuis behouden: Henderson Taylor Berghuis

Maar wat doe je voorin?
Ajax voetbalt tot nog toe beter met Akpom, maar Brobbey heeft uiteraard veel veel meer kwaliteit. Bovendien zal Akpom tegen een betere ploeg waarschijnlijk niks kunnen brengen.
Godts is erg grillig en zou je liever in de 60e minuut erin gooien, maar Bergwijn kan nog geen eens 10 minuten volhouden en heeft nog geen moment onder Farioli laten zien dat hij iets kan brengen.

En op rechts Traore en Forbs is allebei zwaar onder de maat.

Ik denk dat Kroes voorin echt nog wat moet doen, maar tegen Feyenoord zal dat niks meer uitmaken. Wat denken jullie?

23-08-2024 08:47

GAjax31 +16127

Brobbey zal op een gegeven moment vast eerste spits worden. Hij heeft vorig jaar bewezen, mits fit, dat het gewoon een goede spits is en hij vertegenwoordigt het meeste waarde. Ik denk alleen dat Akpom veel meer geschikt is om backup te zijn dan Weghorst. Dus liefst zie ik Akpom blijven en Bergwijn vertrekken. Linksbuiten is met Godts en Forbs wel prima bezet. Dan kun je een deel van de opbrengst van Bergwijn investeren in een rechtsbuiten. En als je dan ook nog Branco, Tahirovic en Vos verkoopt, dan kun je nog wel een creatieve middenvelder halen. Nu ben je volledig afhankelijk van Berghuis en die zal ook niet alles kunnen spelen. Maar ik denk dat je dan oprecht wel een goede selectie krijgt. Wellicht nog een andere rechtsback als Rensch of Gaaei vertrekt.

23-08-2024 08:27

LukaLitmanen +82060

1e helft Berghuis was een vd beste wedstrijden die ik een Ajax-middenvelder heb zien spelen in jaren.

Kansen creëeren
Voorzetten
Dominant
Schieten van afstand

23-08-2024 07:58

7172AFCA7395 +10311

Als Berghuis 100% fit is gewoon een onmisbare schakel.

23-08-2024 07:54

Dolblij +45152

Beide nog niet fit maar bij Brobbey hoor je meer dat hij er alles aan doet om fit te worden.

Dat zegt genoeg over de houding van Bergwijn.

23-08-2024 07:37

AFCA-pride +17351

En dat is dan eigenlijk je aanvoerder, pfff

23-08-2024 08:26

3sterren +20205

Bij beiden is het misschien nog meer een mentale moeheid.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hun fysiek zoveel anders is dan van andere sporters.

Maar hé, wat weet ik er nou van ?

Ik ben slechts een Ajax-fan die het beste van hun mis, want beiden hebben ooit laten zien van waarde te kunnen zijn voor Ajax ...

23-08-2024 09:13

YugoVik +33200

Goede wedstrijd waarbij we georganiseerd speelden en probeerden de tempo er in te houden.. Het is wel eens anders geweest..

Tja als ik tussen chuba of weghorst.. Dan is Chuba de betere van de 2..

23-08-2024 07:16

3sterren +20205

Hij is nu al Ajacied, dus sowieso kan hij rekenen op meer steun en sympathie van mij ...
; )

23-08-2024 09:14

Ajaxfan31183 +16391

Vik je weet dat het tegen een team was waar zelfs een top Oss resultaat tegen had geboekt , en Weghorst is drie klassen beter dan chuba, en dan is Weghorst het al niet helemaal . Kijk van mij hoef Weghorst ook niet persee te komen hoor, maar iig wel een spits die wel bij Ajax past , want Brobbey is het ook gewoon niet want die zit nu ook een jaar of 4 bij het eerste en welgeteld een half jaar echt goed fit geweest en dat was afgelopen seizoen onder van t schip .

23-08-2024 10:00

Soccerskins v2 +43325

Absoluut een enorm verschil te zien op het middenveld met Henderson en Berghuis. Het is te hopen ze beide fit blijven want de alternatieve zijn op dit moment een stuk minder.

Ik ben wel een beetje klaar met de het gebrek aan inzet van Bergwijn en Brobbey. We zitten zometeen in september en beide heren zijn nog altijd niet fit. Bergwijn kan niet eens 45 minuten volmaken, en dan vinden we het allemaal gek dat er geen serieuze club komt voor hem. In het leveren van arbeid en het maken van vuile meters zat een wereld van verschil tussen de aanval waar we mee begonnen en de aanval waar de wedstrijd mee zijn geëindigd.

23-08-2024 07:16

Ajax030 +205

Goede wedstrijd, maar wel schrikken hoe de voorhoede Bergwijn, Brobbey, Traore zich presenteerde. De inzet en lichaamshouding was helemaal verkeerd, ookal kan het te maken hebben met de stand en de matige tegenstander.

Brobbey krijgt zeker het voordeel van de twijfel, dat heeft hij verdiend. Voor alle partijen is het beter dat Bergwijn vertrekt. Traore zie ik eigenlijk alleen als backup, voor de spits positie en rechtsbuiten. Weghorst hoeft dan niet te komen, Akpom mag blijven; hij snapt wel welke arbeid er gevraagd wordt en ligt goed in de groep. Dan heb je eigenlijk nog een topper nodig, die op beide buiten posities uit de voeten kan. Daarnaast nog een creatieve middenvelder en een behoorlijk aantal spelers lozen uit de volgende groep ( Gorter, Wijndal, Avila, van den Boomen, Vos, Unuvar, Rasmussen, Tahirovic en Forbs) en je bent aardig begonnen aan je wederopbouw.

23-08-2024 07:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.