NB: 'Ajax speelde in eerste seizoenshelft misschien wel mooiste voetbal van Europa'

door Bart Veenstra 27

Bron Ajax Showtime

NB: 'Ajax speelde in eerste seizoenshelft misschien wel mooiste voetbal van Europa'

door Bart Veenstra 27

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax wint met 5-0 van sc Heerenveen en kroont zich voor de 36ste keer tot landskampioen. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd en het landskampioenschap en praat mee!

Stelling: Ajax is de meer dan verdiende landskampioen.

'Daar ben ik het volledig mee eens en dat zeg ik niet omdat ik een gekleurde bril op heb. Ajax heeft in de eerste seizoenshelft misschien wel het mooiste voetbal van Europa gespeeld en als je kijkt naar het doelsaldo zegt dat eigenlijk ook alles. Daarnaast vind ik het ontzettend knap dat dit team met deze technische staf is blijven presteren, ondanks dat er in de tweede seizoenshelft veel gedoe is geweest. Nadat Marc Overmars bij Ajax vertrok, was er de angst dat de hele boel in elkaar zou storten, maar Ten Hag heeft het uitstekend weten te managen en de spelers hebben een enorme winnaarsmentaliteit getoond. Op het moment dat je ook in een moeilijke periode je wedstrijden blijft winnen, is dat ontzettend knap. Deze titel is dan ook meer dan terecht.'

Wie was voor jouw de Man of the Match in het kampioensduel met sc Heerenveen?

'Dat vind ik een lastige vraag, omdat ik echt iedere speler goed vond spelen. Iedere speler binnen de lijnen bij Ajax heeft minimaal een 7 als rapportcijfer verdiend, vind ik. Iedere speler van Ajax heeft tegen Heerenveen zijn kwaliteiten getoond. Zo was Berghuis met zijn creativiteit belangrijk, lijkt Tadic zich in deze rol als een vis in het water te voelen, voetbalt Taylor moeiteloos mee, zat Álvarez weer overal tussen en werd ook duidelijk dat Ajax Mazraoui en Tagliafico gaat missen. Het viel mij vooral op hoe gemakkelijk Jurriën Timber overeind bleef. Hij heeft echt een ongelooflijke (en snelle) ontwikkeling doorgemaakt en het is voor Ajax echt te hopen dat hij nog een seizoen blijft. Dus als ik iemand moet kiezen - ik vond het vooral een uitstekende teamprestatie - ga ik voor Timber.'

Erik ten Hag koos andermaal voor zijn 4-4-2 systeem, ondanks dat Steven Berghuis in de basis startte. Wat vond je van die keuze?

'Eigenlijk heel logisch, ook als je naar de uitleg van Ten Hag luistert. Op het moment dat Ajax in het 4-3-3-systeem zou spelen, mis je met Tadić en Berghuis snelheid op de flanken. Ten Hag wil met dit systeem meer diepgang in zijn elftal creëren en ik moet zeggen dat dat aardig is gelukt. Met middenvelders als Davy Klaassen, Berghuis en ook Kenneth Taylor heb je spelers die de gaten induiken. Op die manier komt er meer dynamiek in het spel van Ajax en dat zorgt voor verrassing. Bovendien waren de middenvelders van Ajax niet altijd even gebonden aan hun positie, want Berghuis kwam af en toe op ook op rechts uit. Dat zorgde voor verrassing in het spel van Ajax en dat maakte het ook leuk om naar te kijken.

De keuze voor Berghuis betekende dat Brian Brobbey weer op de bank moest beginnen. Wat vond je daarvan?

'Ten Hag legde dat voor de wedstrijd uit: Brobbey kon geen hele wedstrijd spelen. Hij was tegen AZ geblesseerd geraakt en ondanks dat hij hersteld was van die kuitblessure, was hij blijkbaar nog niet fit genoeg voor negentig minuten. Het is dan ook logisch dat je als trainer kiest voor spelers die net wat fitter zijn. Gelukkig voor Brobbey kreeg hij nog ruim een halfuur speeltijd en pikte hij een doelpunt mee in de kampioenswedstrijd.'

De positie en rol van Sébastien Haller is de laatste wedstrijden veelbesproken. Hoe beoordeel je zijn optreden vandaag?

'Je merkt dat Haller het moeilijk heeft de laatste tijd. Dat is ook logisch, als je een tijdje droog staat als spits. Ik vond hem tegen AZ wat "slap" overkomen, maar tegen Heerenveen toonde hij zich wel gretig en ook was hij sterk in de duels. Je merkt wel een beetje dat hij vertrouwen mist en dat hij wat zoekende is. Gelukkig voor Haller kreeg hij de kans om vanaf de penaltystip weer eens te scoren. Dat hij baalde van zijn wissel zegt ook wel genoeg: hij is hongerig en hij is uit op het terug krijgen van zijn vorm.'

Steven Berghuis mocht vandaag weer als linkshalf starten. Is dat zijn beste positie binnen Ajax?

'Dat ligt aan de tegenstander. Berghuis is aan de bal een uitstekende speler en als Ajax dominant aan de bal is, wat het vaak is in de Eredivisie, is hij geschikt om als linkshalf te spelen. Berghuis is heel beweeglijk en is altijd op zoek naar de creatieve oplossing, dus in dat opzicht is hij als linkshalf heel nuttig. Echter: als Ajax tegen een goede tegenstander speelt met lopende middenvelders moet je je afvragen of Berghuis in dat geval geschikt is als linkshalf. Hij laat, zoals tegen AZ, dan weleens zijn mannetje lopen. Ik denk dus dat het van de tegenstander afhangt of je Berghuis moet opstellen als linkshalf of niet. Maar dat hij op het middenveld voetballend het best uit de voeten komt, is een zekerheidje.

Na de 3-0 voorsprong bij rust verliep het in de tweede helft een stuk rustiger. Wijt je dat nog aan iets anders dan weten dat de buit binnen is?

'Nee, eigenlijk niet. Je merkte dat Ajax op tachtig procent ging spelen en bovendien ging Ten Hag flink doorwisselen, om andere spelers ook nog wat minuten te gunnen. Je voelde inderdaad dat de buiten binnen was en dan "geloof" je het als speler ook wel een beetje. Aan de andere kant: sc Heerenveen wilde de schade beperkt houden, want voor hen kan het doelsaldo nog van belang zijn. Dat Ajax dan nog twee goals maakt in de slotfase, is voor Ajax heel mooi, maar voor Heerenveen een domper.'

Nu de titel binnen is, zullen er ongetwijfeld veel spelers in de belangstelling van andere clubs komen te staan. Welke spelers denk jij dat Ajax moet/kan behouden?

'Veel spelers van Ajax staan inderdaad al in de belangstelling van topclubs uit het buitenland. Spelers als Onana en Mazraoui vertrekken sowieso, terwijl Gravenberch ook onderweg is naar Bayern München. Ik verwacht ook dat Tagliafico sowieso vertrekt, omdat zijn contract over een jaar afloopt. Verder zullen meerdere spelers van Ajax in de belangstelling staan. Denk aan Timber, Martínez, Álvarez, Antony en Haller. Het zou mooi zijn als Ajax deze spelers kan behouden, maar als er een buitenlandse club komt met een enorm hoog bod en een speler wil per se een transfer maken, moet je dat dan ten koste van alles tegenhouden? Wat ik wel vind: als Ajax eenmaal begonnen is aan de voorbereiding met de gehele selectie, of zeker als de competitie begonnen is, moeten er geen sterkhouders meer vertrekken. De officiële deadline is natuurlijk 31 augustus, maar ik denk dat Ajax zelf een andere deadline hanteert voor mogelijk vertrekkende spelers.'

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)
Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Nr.10 +110893

Het is waar, dat wij in de eerste seizoenshelft fantastisch waren. We lieten af en toe wat teveel liggen in de competitie, omdat we van die wedstrijden hadden waarin die bal er maar niet in ging, meestal hadden we toen wel een hoge 'expected goals'. We hebben trouwens ook in januari (met name Utrecht) en in februari (Vitesse en Twente) nog hele goede wedstrijden gespeeld. Nu ik op het hele seizoen terug kijk, heb ik toch het idee dat het door de uitschakeling tegen Benfica behoorlijk in is gezakt. Ten Hag heeft dat trouwens ook aangegeven als reden. En daarnaast natuurlijk het gezeik met Overmars, en de vele blessures, met name achterin en op doel.
Maar, als je er over nadenkt, is het ook wel logisch. Vooral na die eerste seizoenshelft, had je toch het idee dat Ajax weer een 18-19 -achtig seizoen tegemoet kon gaan, of in elk geval iets wat er op lijkt. En dan met die toch wel gunstige loting tegen Benfica. Voor veel spelers, die nu al jaren achter elkaar eerste worden met Ajax, of die toch ook op een gegeven moment een stap hogerop willen en voor wie de Eredivisie dus niet het meest interessante podium is, of die er zelf bij waren in 18-19, voor veel van die spelers is het toch zo dat ze leven voor die CL-wedstrijden. Die uitschakeling kwam gewoon heel hard aan denk ik. Het was ook een fucking lullige uitschakeling. We waren twee keer heel goed in de eerste helft, en minder in de tweede helft, en we geven het ook gewoon weg door drie keepersfouten over die twee wedstrijden. Ik denk dat jongens als Blind en Tadic onbewust dan toch iets hebben van, 'kut, dat was het seizoen'. Tadic gaat er echt niet minder hard z'n best van doen, maar het heeft toch een effect denk ik. Ook een Berghuis, die komt toch voor de CL he, en na die eerste seizoenshelft smaakt dat naar meer, en komt dat gewoon hard aan, zo'n uitschakeling. Haller, die er ineens op los scoorde in de CL, die had zich er ook meer van voorgesteld natuurlijk. Al die jongens waren ineens totaal uit vorm na februari. En dat zijn toch de spelers met ervaring, die het zaakje moeten dragen. Het is allemaal niet zo gek, denk ik, dat dit gebeurt. Ze hebben in elk geval wel steeds de overwinning eruit gesleept, en daar verdient met name Tadic respect voor wat mij betreft, want die is héél vaak bepalend geweest in de 2e seizoenshelft.
Al met al zeker geen slecht seizoen, als je gewoon kampioen wordt, maar het had natuurlijk wel mooier gekund, en ik denk dat iedereen na die eerste seizoenshelft daar ook op hoopte, inclusief de jongens zelf.

12-05-2022 15:29

DaNaRWaL +4288

Met iets meer geluk hadden we vorig seizoen de finale van de EL gespeeld (en wellicht gewonnen) en hadden we dit seizoen tot de halve finale van de CL kunnen reiken. Eens kijken hoe de kranten dan hadden geschreven over Ajax, er komt altijd een beetje geluk bij kijken maar ik vond dit team vaak echt goed spelen.

12-05-2022 16:05

Nr.10 +110893

Wat mij betreft zat de uitschakeling dit seizoen én vorig seizoen vooral in keepersfouten. En dat was te voorkomen geweest, als we eerder hadden geïnvesteerd in een goede keeper. We hebben jarenlang letterlijk niets uitgegeven aan keepers. Met Onana zaten we een tijd lang goed, maar Overmars wilde blijkbaar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten qua keepers. We haalden ook steeds slechte tweede keepers, zoals Lamprou en Varela. Zaak van Onana was toen in de winterstop al bekend, men had toen meteen een keeper moeten halen, in plaats van alleen te gokken op Stekelenburg. Scherpen had toen al laten zien tegen Utrecht in de eerste seizoenshelft, dat hij er niet klaar voor was. Toen in de zomer hadden we een nieuwe kans, maar wilde Overmars het opnieuw goedkoop doen met de oude, transfervrije Pasveer. Pasveer en Stekelenburg hebben het allebei prima gedaan, maar waren op cruciale fases geblesseerd, en dat heeft ons twee keer de das omgedaan in Europa.

12-05-2022 16:24

DaNaRWaL +4288

Ik zie dat mijn reactie niet geplaatst is (denk foutje van mezelf) maar daarin zei ik exact hetzelfde: de ervaren keepers zijn te oud om op te kunnen bouwen qua blessure gevoeligheid en de back-ups waren te onervaren of ongeïnteresseerd. Daar is Ajax inderdaad zwar de fout mee ingegaan. Hopen dat Schreuder de kans durft te geven aan Gorter.

12-05-2022 19:47

Telamon +9192

In de eredivisie begon de ellende al in de eerste seizoenshelft, toen een club eindelijk niet naïef speelde tegen Ajax, en Ajax totaal door de mand viel. Vele clubs volgden in de eredivisie, waardoor het voetballend zo'n kansloos seizoen is geworden.

In de CL zag het er bij vlagen heel leuk uit, en op het eerste oog goed, maar als je alleen in de grotere ruimte kan voetballen, en dat als Ajax zijnde, dan is dat niet goed te noemen. Het is puur dat de tegenstanders in de CL (van EL niveau op dat moment) open speelde, waardoor Ajax zijn grovere positiespel en op ruimer spel gerichte tactieken optimaal in kon zetten. Je kwam dan ook weg met het totale gebrek aan voetbal op het middenveld, en Alvarez kwam niet onder druk te staan, en kon zo zelfs een beetje mee, al was het bij hem louter balletjes breed en terug, en werd hij vaak gemeden en omheen gespeeld, wat absurd is bij Ajax, daar hoort een heel technische regisseur/controleur te staan die het spel kan verdelen.

Maar zo afhankelijk zijn van hoe de tegenstander jou aanpakt, is gewoon niet best, en dat is gebleken. Benfica speelde ook wat compacter en meteen was Ajax vrij kansloos, en meteen weer uit Europa. Dus de eerste de beste die wat compacter speelt, en het maakt niet uit wat voor niveau dat team heeft, is dus al een horde teveel. Dat is niet best.

Het spel onder Ten Hag is dan ook heel eenzijdig, en dat begint al in de opbouw, dat steevast via de flanken ging, a la De Boer, het middenveld mijdend, wat ook wel moet als je daar zoveel non-voetbal neerzet.

Het was vooral gericht op de counter eruit halen, de bal veilig via de flanken naar voren zien te krijgen, en dan teren op individuele kwaliteit voorin, en met name op het koppeltje Antony - Mazraoui, en daarbij veelal op voorzetten..

Nee, leuk voetbal bij ruimer spel voor het oog, maar niet goed en niet veelzijdig, extreem makkelijk om te ontregelen. En het staat ook haaks op het Ajaxvoetbal, en dat is nog veel erger.

12-05-2022 12:45

Knalpot +3606

Voor een club die veel beter dat ajax spelletje kan spelen was het ook meteen einde verhaal tegen Benfica zegt allemaal niet zoveel dus. Het voetbal is sinds mourinho gewoon tactisch 'verkracht' en hoeveel voetballende middenvelders je ook opstelt het is zeker geen garantie dat je het wel beter gaat doen.

12-05-2022 15:20

Nr.10 +110893

@Mi.a, haha je noemt met spelers als Nedved, Vieira en Scholes ook wel een paar gasten op die juist fysiek en tactisch ongelooflijk waren.

12-05-2022 17:03

Knalpot +3606

Is het klinkklare onzin dat een middenveld met Busquets, Frenkie en Pedri veel meer kwaliteit hebben dan wij? Die speelden ook geen ruk klaar tegen Benfica. En tja Xavi, Messi en Iniesta dat heb ik vele keren gezegd dat is eens in de zoveel tijd dat je een drietal bijelkaar brengt die inderdaad technisch goed onderlegd zijn maar bovenal en met nadruk op bovenal een buitengewone mate van 'voetbalintelligentie' hadden. Ik ga daarom ook niet mee met Gedaante om het maar even te doen als we stellen bijv. Taylor, Berghuis en Ihattaren op en we winnen dan wel even van Benfica, Roma etc.

12-05-2022 19:22

Telamon +9192

@Knalpot

Reken maar dat als je drie jaar terug al was begonnen met wél graag en zo goed mogelijk op en via het middenveld willen voetballen, en de focus op voetballend vermogen en combinerend vermogen had gelegd, en ook meer creativiteit op het middenveld, dat je nu zoveel malen beter bij balbezit was geweest, zo veelzijdiger, met veel meer rust aan de bal en met meer balbezit, en creativiteit, dynamiek en tempo om compacte tegenstander veel beter te bestijden.

Dat is gewoon een feit. Je tikt tegenstanders in de kleinere ruimte er niet uit met een as met Alvarez, Klaassen en Haller, en dan ook nog Gravenberch, die een goede speler is, maar niet een passer, meer een box-to-boxtype.

Kortom, er is ook geen enkele poging gedaan beter te worden of zo goed mogelijk te zijn in die kleinere ruimte, terwijl Ajax daar juist de absolute focus op zou moeten hebben.

13-05-2022 13:03

Oppermachtig +2877

PROZAC.
En Ajax was vrij kansloos tegen Benfica. LOL.

12-05-2022 16:50

Telamon +9192

@Oppermachtig

Ja, vrij kansloos inderdaad, alleen maar kansjes via voorzetten en corners, zoals altijd tegen compact spelende ploegen. En veel te weinig kansjes.

13-05-2022 13:06

Henkjanklaas +20585

Opmerking in dit artikel over berghuis zeer terecht.
In de omschakeling door de tegenstander heb je dan weer niks aan berghuis. Meeverdedigen kan hij niet.

12-05-2022 12:07

TheoCZ +3023

Haal dat "misschien" in de titel maar weg!

12-05-2022 11:53

Steffenhagen +37711

Terugblikken op wedstrijden is altijd leuk , maar op zich niet zo nuttig . Als je de Ajax selectie van dit seizoen analyseert dan zaten er wat structureel onderbezette posities in, namelijk : snelheid , diepte en creativiteit vooral aanvallend . Daar heeft Ajax eigenlijk constant mee geworsteld het hele seizoen . Deze kwaliteiten toevoegen aan de selectie de grootste uitdaging en opdracht voor het nieuwe seizoen

12-05-2022 10:59

WantAmsterdam +115874

Niet overdrijven. Het was prachtig, maar het zou nog mooier hadden gekunt, te weinig voetbal door de as. Ook al was het veel beter dan voor de winter.

12-05-2022 10:58

Web +178830

Je mag ook zeggen ik ben een romanticus en nooit tevreden
Voor de winter was het juist heel erg goed

12-05-2022 12:34

WantAmsterdam +115874

18/19 was ik behoorlijk tevreden lieve Web. Op Tottenham na dan, maar das logisch.

Ik heb geen verwachtingspatroon a la city, het was prachtig, maar niet het mooiste voetbal in Europa.

12-05-2022 22:31

karlhof +4695

Het 433 systeem is eigenlijk failliet verklaard. Sinds TH van dat systeem is afgestapt gaat het weer beter en kan je (ook belangrijk) de beste spelers opstellen. Ik hoop dat Ajax het 433 systeem loslaat. Het 442 systeeem geeft spelers meer vrijheid en het spel wordt veel dynamischer.

12-05-2022 10:38

Eurysaces +29498

We hebben eerder dit seizoen ons beste spel gespeeld in een 4-3-3, geen idee waar deze onzin vandaan komt.

Daar komt bij dat dit zogenaamde "4-4-2" niks anders is dan een 4-3-3 met meer vrijheid voorin. De nummer 10 staat het merendeel van de wedstrijd hoger dan de 2 aanvallers. De zogenaamde vrijheid is iets dat ten Hag eerder te weinig gaf aan zijn vleugelspelers, voornamelijk Antony had meer vrijheid moeten krijgen.

12-05-2022 10:56

Oppermachtig +2877

Je hebt je naam verkeerd geschreven, kerkhof.

12-05-2022 20:05

Schip +23334

Het is precies de waan van de dag om na maanden en maanden bagger te hebben gespeeld, na 1x een 5-0 gelijk weer te spreken over 'de waan van de dag' dat Ajax niet goed speelde en met praatjes te komen dat Ajax misschien wel het mooiste...

Echt zo typerend. Wereldvreemde conclusie van deze redacteur. Je ziet wat het mooiste voetbal van Europa, lekker bescheiden en nuchter ook, brengt tegen Benfica uit Veenstra? Die slechte 2e helften hebben ook in de eerste seizoenshelft een rol gespeeld en nekken je tegen Benfica.

Er wordt hier net gedaan alsof de 2e seizoenshelft, die al eind 2021 begon trouwens, eigenlijk niet meetelt en dat slechte prestaties en een vormcrisis - een dip kun je het niet noemen met een strompelende titelrace, een verloren beker en een vroege uitschakeling in de CL - evenmin niet meewegen. Alleen mooie tellen mee om een seizoen te beoordelen.

Helaas werkt het niet zo. Het slechte 2e helften patroon nekt je in de CL en werkt een implosie in de hand in de rest van het seizoen. Precies zoals het 2e seizoen onder TH verliep.

Verder heeft Antony een probleem in het systeem verhuld. Nu lost TH dat op door geen vleugels te gebruiken, maar dat is geen structureel alternatief. Ik zei vorig jaar al dat als een tegenstander een mandekkker a la Malacia op Antony zet en hem uit de wedstrijd krijgt, je Ajax lamlegt. Omdat die dynamiek er onvoldoende is over links. Antony trekt de ploeg in beweging als het ware. Zag je tegen Dortmund het best.

Het hele verhaal dat we eigenlijk het beste team ter wereld waren vorig jaar en dat de voorzienigheid of iets anders dat niet te duiden is, maar in ieder geval alleen maar pech kan zijn en niets te maken heeft met tactiek of aan/verkopen, is best gênant.

Er ligt een flinke puzzel voor Schreuder, mocht Antony weggaan. En zonder de aankopen van Overmars - er wordt nu al gesproken over Stengs, help - en vooral zonder de ambitie in de aankopen van Overmars, ga je er op achteruit.

12-05-2022 10:37

AFCACruijff14 +160708

Ik heb dit seizoen vreselijk genoten van Ajax, tot maart ofzo. Ajax-Dortmund 4-0, Ajax-PSV 5-0, Ajax-Cambuur 9-0 en noem nog een grote lading ruime zeges op. Het zijn potjes voor onze geschiedenisboeken.

Daarna verliep het stroef en ook de vele incidenten met Labyad, Promes, Onana en Overmars waren kut, maar juist doordat het zo moeilijk ging smaakt deze titel nu extra goed, want de groep toonde veerkracht en vastberadenheid. Afgelopen tijd was het vloeken, tieren en heel laat juichen. Achteraf leveren die weken ons de titel op. Voor de poorten van de hel diverse zeges toch nog weggesleept, schitterend. Hoort niet bij Ajax, maar fijn dat ook wij het kunnen.

Maar ik laat me niet aanpraten dat dit een titel van de armoede is, we behoorden tot de kerst inderdaad tot de best voetballende ploegen in Europa. Helaas niet volgehouden, maar die maanden tellen net zo hard mee.

12-05-2022 10:29

El Pistolero +4932

"Ik denk dus dat het van de tegenstander afhangt of je Berghuis moet opstellen als linkshalf of niet".

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat ook de opstelling van het eigen team daar een grotere rol in speelt. Berghuis met Tagliafico achter zich, zou prima moeten kunnen tegen de meeste tegenstanders, Berghuis met Blind achter zich, is echter vragen om problemen ook tegen minder sterke tegenstanders. Dat kan absoluut niet.

12-05-2022 10:09

jjdd +3375

1ste seizoenshelft was zeker prachtig! Schitterende wedstrijden gezien.

Op zich maf dat dat toch ook snel weer wordt vergeten. De waan van de dag.

12-05-2022 10:02

louis60 +11472

Des te triest was het mindere spel na de winter. Een grondige analyse van deze moeizame periode kan ons verder helpen. Lag het echt alleen aan vertrek Neres, Onana probleem, blessures waaronder Pasveer en Antony of het gedoe met Marc, Labyad en Promes?

12-05-2022 10:29

Web +178830

Altijd een combinatie
Te veel zat tegen

12-05-2022 12:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.