NB: 'Ajax is heel goed weggekomen met dit gelijkspel'

door BadembaBarrie 158

Bron Ajax Showtime

NB: 'Ajax is heel goed weggekomen met dit gelijkspel'

door BadembaBarrie 158

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Na iedere wedstrijd die Ajax speelt, valt er weer genoeg na te bespreken. Mooie doelpunten, vervelende momenten, vreugde en verdriet. Ajax Showtime kijkt iedere week met één van de redacteuren terug op de wedstrijd én wekelijkse actualiteiten in De Nabeschouwing. Vandaag: Ajax creëert weinig en mag niet klagen met doelpuntloos gelijkspel tegen Union Berlin. Ditmaal met hoofdredacteur Bart Veenstra. Lees hier zijn blik op de wedstrijd én praat mee!

Stelling: in deze samenstelling ontbreekt het Ajax aan voetbal van achteruit.

'Daar ben ik het mee eens. Met het vertrek van Blind, afgelopen winter en Martínez, afgelopen zomer heeft Ajax veel voetballend vermogen ingeleverd. Van de vier spelers die nu achterin staan, zijn er drie redelijk comfort aan de bal, maar het zijn geen opbouwers. Bassey is überhaupt niet heel sterk aan de bal. Nu vielen daarbij de twee middenvelders die als eerste aan de bal komen, Álvarez en Taylor, voetballend tegen. Van Álvarez weten we dat hij voetballend niet de beste speler bij Ajax is. Taylor valt me al een aantal weken tegen. Er waren tegen Union veel momenten waarop hij de bal kreeg en dan toch weer terug kapte, terwijl de ruimte om de bal naar voren te spelen er echt wel was. In deze samenstelling weet je ook dat Ajax in Alvarez en Bassey niet de snelste en beste opbouwers heeft. Ik snapte wel dat Heitinga er, gezien het countergevaar van Union Berlin, voor koos om met Bassey centraal achterin en Álvarez op het middenveld te spelen.'

Welke Ajacieden vielen je - positief en negatief - op?

'Ik vond Rulli goed. Hij heeft een paar geweldige reddingen, waarmee hij Ajax op de been heeft gehouden. Ik vond Bassey eveneens goed. Hij heeft Becker, die de gevaarlijkste man bij Union moest zijn, onschadelijk gemaakt. In aanvallend opzicht vond ik Kudus eigenlijk als enige een voldoende scoren. De spelers voorin konden verder eigenlijk helemaal niet zoveel laten zien. Tegen zo'n tegenstanders als Union is het als voetballende speler ook lastig om uit te blinken. Dan moet je sterk in de duels én aan de bal zijn en dat is Kudus allebei wel.'

John Heitinga koos voor Calvin Bassey achterin en Edson Álvarez op het middenveld. Hoe deden zij het ieder in hun eigen rol?

'Bassey heeft het verdedigend goed gedaan. Hij had een paar hele goede ingrepen en herstelde zelfs een paar keer fouten van teamgenoten. Hij liet zien dat hij er vol voor ging, hij ging de duels goed aan en hij was snel. Álvarez voerde zijn verdedigende taken op het middenveld goed uit, maar met hem én Bassey verliest Ajax dus wel voetballend vermogen in de as en aan de start van de opbouw. Het zal in dat opzicht dus een overweging zijn tussen defensieve zekerheid of meer voetbal van achteruit.'

Heeft Ajax volgens jou te voorzichtig gespeeld of was het een gebrek aan kwaliteit op het veld?

'Ja en nee. Het heeft, denk ik, ook met de tegenstander te maken die erom bekend staat dat ze elke fout enorm goed af kunnen straffen. In dat opzicht snap ik dat je bang bent om de bal op het middenveld te verliezen. Dan lijkt het inderdaad heel snel te voorzichtig. Een andere manier van voorzichtig spelen is door juist in aanvallend opzicht meer kwaliteit te leggen in je passing.'

Ajax werd vooraf gewaarschuwd voor het countervoetbal van Union Berlin. Hoe ontstond dat en hoe ging Ajax daarmee om?

'Union probeerde het wel, door af te wachten tot Ajax een keer een foutje maakte. Ajax speelde de bal achterin rond, met als doel op een gegeven moment naar voren te komen, maar op een gegeven moment was er dan toch balverlies. Dan probeerde Union eruit te komen. De kansen die Union echter kreeg, kwamen niet per se voort uit counters. Ajax heeft de counters er in deze wedstrijd redelijk uit weten te houden. Bij Ajax is de restverdediging de afgelopen weken een probleem geweest, maar ik denk dat je dat in deze samenstelling redelijk kunt voorkomen. Uit de kansen die je dan alsnog weggeeft moet je lessen trekken.'

Heitinga greep na rust opnieuw in en bracht Brobbey weer naast Tadic. Voegde het voor jou het gewenste toe?

'Ajax was na rust voetballend wel iets beter. Het was gedurfder en er werd meer vooruit gespeeld. Om nu echter te zeggen dat de wissel heel veel effect had? Nee. Ajax heeft meer mogelijkheden gehad, maar meer dan dar was het ook niet. Ajax heeft nul keer op doel geschoten, dus uiteindelijk is dat alleen al ondermaats. In de tweede helft was het aanvallend iets beter, maar nog steeds niet goed genoeg. Verdedigend stond het bovendien misschien wel wat minder dan voor rust. Rulli moest een aantal keer ingrijpen en Ajax kwam goed weg met die afgekeurde goal.'

Ajax overtuigde niet, maar speelde wel tegen de nummer twee van de Bundesliga. In welk perspectief moeten we dit plaatsen?

'Het is inderdaad de nummer twee van de Bundesliga, met slechts één verliespunt verschil, ten opzichte van Bayern München. Union is een ploeg die heel goed is in compact spelen. Waar ze ook op het veld spelen, ze staan compact. Dat is hun kracht. Vanuit het lage blok dat ze dan zetten, kunnen ze dan counteren. Op die manier zijn ze moeilijk te verslaan. Het is voor Ajax dan ook verre van de minste tegenstander.'

Tot slot: hoe kansrijk acht jij Ajax in de return in Berlijn?

'Ik denk dat Ajax thuis heel goed is weggekomen met dit 0-0 gelijke spel. Als je alle kansen bekijkt en daarin ook de afgekeurde goal meeneemt, mag Ajax heel blij zijn met dit resultaat. Dat het in Berlijn beter moet, is dan ook duidelijk. Ik denk ook niet dat Union thuis drastisch anders gaat spelen, dus in dat opzicht - het klinkt heel cliché - kan het nog alle kanten op. Ik denk wel dat Union in het voordeel is, omdat ze in Amsterdam de betere ploeg waren en dat dat toch meer vertrouwen geeft richting de return.'

Jesse ter Haar (Twitter: @jesseterhaar | E-mail: j.terhaar@ajaxshowtime.com)

Bademba Barrie (Twitter: @Bademba__Barrie | E-mail: B.Barrie@Ajaxshowtime.com)
Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Meer nabeschouwingen:

#ajapsv: 'Pasveer brengt nu de rust die Gorter nog niet brengt'

#foraja: 'Brobbey maakte duidelijk waarom hij zo snel mogelijk in de basis moet komen te staan'
#ajagro: 'De vraag is of Blind speelt omdat hij Blind is of omdat hij zo goed is'
#spaaja: 'Timber en Bassey kunnen een fantastisch centraal duo worden'
#utraja: 'Álvarez wordt nog steeds met de wedstrijd beter'
#ajacam: 'Taylor is in korte tijd een onmisbare speler voor Ajax geworden'
#ajaran: 'Het was mede de verdienste van Kudus dat Ajax zo dynamisch voetbalde'
#ajahee: 'Als Tadic dit vasthoudt, kan hij de oplossing zijn voor het vertrek van Antony'
#livaja: 'Ajax heeft aangetoond dat het weerstand kan bieden op wereldtopniveau'
#azaja: 'Het is zorgwekkend dat Ajax geen antwoord lijkt te hebben op hoge druk'
#ajagae: 'Veel valt of staat met hoe Ajax zich tegen Napoli weet te meten'
#ajanap: 'De komende week gaat cruciaal zijn voor Schreuders carrière bij Ajax'
#volaja: 'Ik zou graag Kudus als nummer tien achter Brobbey willen zien'
#napaja: 'Misschien is het voor dit Ajax wel beter om Europa League te spelen'
#ajaexc: 'Je merkt dat Wijndal voor Bergwijn op links toch prettiger is'
#rkcaja: 'Ajax heeft een middenveld van los zand, heb je Álvarez echt nodig?'
#ajaliv: 'Er komt een tegenslag en Ajax stort totaal in'
#ranaja: 'Berghuis ging eruit en Ajax ging meteen weer lange ballen spelen'
#ajapsv: 'Het lijkt wel alsof het bij Ajax alleen maar slechter wordt'
#ajavit: 'Het gemis van Blind is op dit moment zó ongelooflijk groot'
#emmaja: 'Het is tijd om aan het volgende Ajax te gaan bouwen'
#necaja: 'Conceição bracht de dynamiek die voor de winter zo vaak ontbrak'
#dboaja: 'Fitz-Jim na Conceição de beste man op het veld'
#ajatwe: 'Schreuder gaat dit elftal niet meer naar zijn hand zetten'
#feyaja: 'Dit was één van de slechtste Klassiekers in jaren'
#ajavol: 'Schreuder in november laten zitten is een grote inschattingsfout geweest'
#excaja: 'Dat Ajax zich in de wedstrijd herpakte, was het grootste teken van herstel'
#camaja: 'Heel Ajax was goed, maar Kudus was echt fenomenaal'
#tweaja: 'Taylor ging voorop in het zenuwachtige spel van Ajax'
#ajarkc: 'Heitinga is een trainer die consequent en hard ingrijpt'

Lees meer over:
Plaats reactie

Flipper33 +6826

Ajax is best ver afgegleden Feyenoord die won gewoon van Union Berlin en hier werd toen geroepen
Dat union niks voorstelde

18-02-2023 20:49

ProfessorX +19827

Volgens mij hield die keeper een paar ballen er goed uit ook dat mag gezegd worden .


Pffff al dat negatieve gezijk .

18-02-2023 20:14

Hwb +1539

Ik snap er echt niets (meer) van. De as bestaat uit een centrale verdediger die in de passing nooit een man overslaat (en dus alleen terug, opzij of 1 stationnetje vooruit passt) en een verdedigende middenvelder (dat ene stationnetje verder) die niet kan opendraaien en dus alleen terugspeelt. Daardoor kan er totaal niet opgebouwd worden door de as en gaat het alleen over de flanken (in deze wedstrijd Timber en Taylor).
Op wie richt de kritiek zich vervolgens? Op de jongste en minst ervaren speler van het team, afkomstig uit de eigen jeugd. Die bovendien een van de slechts 2 spelers in het team was die de bal meer dan 10 keer naar de final third heeft gepasst gedurende de wedstrijd.

Ik dacht dat dit een plek voor liefhebbers van Ajax-voetbal en -filosofie was.

18-02-2023 10:14

Berghuis +14458

Ajax is heel goed. Daarna moet men gewoon stoppen met lezen, voelt goed.

17-02-2023 23:36

LuisSuarez01 +5444

Kreeg gisteravond ook wel flashbacks aan t voetbal onder fdb. Vooral veel breed en weinig diepgang. Maar als we bedenken uit welk diep dal we komen is de 0-0 mss wel een bonus uitslag en gelijkertijd nog perspectief voor laatste 16

17-02-2023 20:40

WillyBrokamp +11117

Ik denk, ik voel, ik vind.....

17-02-2023 19:24

Soccerskins v2 +43608

Ajax heeft moeite met de bal van de verdedigers/controlerende middenvelders naar de nummer 10 of de aanvallers te krijgen. Ik hoop daarom dat ze (vooral tegen ploegen die 5-3-2 of 5-4-1 spelen) vaker in een systeem met 3 verdedigers gaan spelen. Guardiola speelt met City de laatste tijd vaak in een 3-2-4-1 en Ik denk dat zo’n systeem voor dit Ajax ook interessant kan zijn.

Brobbey
Bergwijn - Tadic - Kudus - Berghuis
Fitz Jim - Grillitsch
Bassey - Timber - Rensch
Rulli

De driehoek Bassey, Alvarez en Timber draai je om en daar maak je de driekhoek Fitz-Jim, Timber en Grillitsch van. Qua opbouwend vermogen een verschil van dag en nacht.

17-02-2023 15:15

SAE +4167

Mocht Alvarez volgende week weer op 6 staan kan Ajax net zo goed van het veld afstappen en reglementair 3-0 verliezen. Echt onvoorstelbaar dat een speler die niet kan opendraaien en niet vooruit kan spelen op 6 staat bij Ajax.

https://twitter.com/betweentheposts/status/1626370719872389120?s=46&t=Nd3qfsKlVB8LjlJpqIchSw

17-02-2023 14:21

Jeugd +24959

Ja ga weer lekker op Alvarez janken joh.
Bergwijn, die al maanden niks maar dan ook niks, nada noppes toevoegd, zie ik veel liever op de bank

17-02-2023 14:51

Redrum +96361

Waarom niet gewoon allebei op de bank?

17-02-2023 16:04

SAE +4167

Bergwijn is inderdaad al maanden uit vorm maar met Bergwijn op de bank en Tadic naar links verbetert de opbouw niet wat het grootste probleem dit seizoen is.

17-02-2023 17:08

Soccerskins v2 +43608

Tadic op links verergerd het aanvalsspel zelfs enorm. Gisteren stond hij 15 minuten op links en ik had alweer genoeg gezien van het kappen en de voorzetten. Als aanspeelpunt in de spits met lopende mensen om hem heen voegt hij veel meer toe.

17-02-2023 17:17

Jeugd +24959

Tadic zijn stats al eens bekeken en vergeleken?

17-02-2023 20:29

Breuk +25523

De avond begon ook al slecht natuurlijk. De deelnemer aan de Richard Witschge bokaal kwam na 4 pogingen niet verder dan 10x. En zijn favoriete speler is.... Bergwijn.

17-02-2023 12:55

Dusbaba +15444

Ook Union moet volgende week scoren. Hopelijk biedt dat ruimte en mogelijkheden. Gisteren was alles op de nul houden winst. Volgende week niet.

17-02-2023 12:53

jeffrey_van_der_sluis +30596

Taylor eruit en Fitz-Jim of Grillitsch erin!

17-02-2023 12:40

kakhoofd3 +4173

Helemaal mee eens. Vers bloed nodig op het middenveld. Berghuis mag van mij ook eens banken (staat natuurlijk veel hoger in de pikorde dan Taylor, maar is ook verschrikkelijk inconsistent). Conceicao op rechts, Kudus op 10, Fitz jim en Alvarez/Grillitsch eromheen.

17-02-2023 12:50

jerryisthename +32155

Juist. 👍🏼

17-02-2023 19:34

GNBL +90605 moderator

Geen enkele TD die hier wat van kan maken als hij geen blanco cheque krijgt. Wat loopt er veel middelmaat rond bij Ajax zeg.

17-02-2023 12:20

wendoo9 +8148

Dat mag je hier niet zeggen, want dan heb je er geen verstand van. Dit Ajax mist veel kwaliteit op het veld dan het op papier lijkt.

17-02-2023 16:54

DeWijsneus +25813

Jullie hebben er geen verstand van.

17-02-2023 19:11

Ajax95Duivendrecht +24251

Die hele wisselwerking op links deugt echt van geen kant, maar dan ook totaal niet.

Bergwijn is een speler die juist in de vrije ruimte zou moeten komen te spelen, want dan is hij op zijn sterkst. Dus niet in de kleine ruimte komen, maar gewoon je mannetje 1 tegen 1 opzoeken en dan je kracht en snelheid gebruiken. Maar in plaats daarvan gaat Bergwijn continu tussen de linies staan, telkens in de drukte. Houdt het veld nooit breed op links, gaat nooit diep, zoekt nooit de 1v1 op. Nee, steeds gaat hij maar weer de drukke as in en wil hij de bal steeds in de voeten hebben. Als hij zelf niet beseft dan hij dan niet in zijn kracht komt te spelen voor het Ajax-spel, ben ik bang dat Bergwijn niet gaat slagen bij Ajax.

Gevolg van het continu naar binnen staan van Bergwijn is dat je geen breedte hebt op links. Waardoor Wijndal zich genoodzaakt voelt dit te doen en dus maar naar voren vliegt en stijf aan de zijlijn blijft. Dat is gewoon een logisch gevolg van het gebrek aan breedte op links omdat Bergwijn dit niet doet. En omdat Wijndal zo hoog staat, moet Taylor heel laag en erg naar links gaan staan. Een plek op het veld waar die jongen ook niet de kwaliteiten voor heeft.

Ik zou als ik Heitinga was heel veel tactisch gaan oefenen met Bergwijn en hem verbieden de as in te gaan. Tweede helft ging hij wel veel breder staan, ik denk dat je daarop moet voortborduren. Dan kan Wijndal veel meer inverted spelen, waarop de 8 veel meer als verbindingsspeler op het middenveld kan fungeren.

17-02-2023 12:15

Dusbaba +15444

Dat moet haast wel tactiek van de trainer zijn geweest met Bergwijn. Ik dacht echt dat hij een soort 2e spits was de 1e helft. Anders kan ik het niet verklaren dan wel had hij al voor de rust gewisseld moeten worden.

17-02-2023 12:48

stopperspil +11264

Bergwijn trekt naar binnen omdat hij niet buitenom kan met zijn rechterbeen

17-02-2023 12:51

Dusbaba +15444

Hij trok gisteren niet naar binnen. Daar stond hij al.

17-02-2023 12:54

linksbinnen +8251

Bergwijn en snelheid? Dat is wel ff geleden. Maakt al tijden een uitgebluste indruk.

17-02-2023 14:48

JantjeVanAmsterdam +2516

Slechte spelersbegleiding door heel ajax, staf en voornamelijk Schreuder. Soms vraag ik me af of we niet een team manager zoals David Endt (Spaanstalige dit keer miss) kunnen gebruiken die nieuwe jongens uit verre landen in watten legt en kan begleiden. (zie neres, ocampos )

17-02-2023 11:57

Balgevoel +31353

Mwah, Endt is er door De Boer niet voor niets uitgekwakt en ook met hem (Endt) verpieterden er spelers. Bovendien, als je 'm af en toe hoort raaskallen...

17-02-2023 23:08

JantjeVanAmsterdam +2516

Ben je niet van mening dan dat we grote talenten uit verre landen goed moeten begeleiden? Zodat we net als Benfica en Porto sterk kunnen zijn met grote talenten uit zuid Amerika. Of is dat onhaalbaar

17-02-2023 23:45

Balgevoel +31353

Zeker wel! Wat Wamberto bijvoorbeeld deed, dat is supergoed. En Ajax moet daar ook zeker op inzetten, daarmee helemaal eens. Alleen lijkt David Endt me voor Ajax een gepasseerd station.

17-02-2023 23:54

JantjeVanAmsterdam +2516

Dat sowieso. Helemaal eens. Fijne avond

18-02-2023 00:30

cl=5! +5382

Och, het was niet best gister maar twee maanden terug zou het omgekeerd zijn geweest en hadden wij er met 3-0 vanaf gegaan...

17-02-2023 11:52

wendoo9 +8148

Aanname, tegen Twente die een veel betere ploeg heeft dan dit Doehki/becker ploegje hield Ajax ook stand en werd en maar twee wedstrijden verloren We leven in het nu en laat Schreuder met rust, want hij bemoeit zich ook niet meer met dit Ajax.

17-02-2023 12:03

wendoo9 +8148

Als welke club dan ook twee grote sterke verdedigers hebben en die redelijk kunnen koppen en defensief spelen zal dit Ajax altijd problemen blijven houden. We hebben een selectie met goede voetballers maar niet de juisten om tegen zulke clubs te spelen. Dit Ajax is zo makkelijk af te stoppen en te voorspelbaar. Met alle respect heeft dit Ajax geen spelers om echt oorlog te voeren in de zestien tegen zulke tegenstanders. Ajaxspelers zijn behendig, maar verliezen alle kopduels in de zestien( ik mis een type Haller gruwelijk) en alle hoge ballen worden eenvoudig weggewerkt door te tegenstanders. Daar Ajax te vaak binnendoor komt is er geen ruimte en dan gaat het breiwerk beginnen waar vaak niets uitkomt. Maar dezelfde goede koppers die achterin bij de tegenstanders staan richten wel gevaar bij Ajax achterin omdat wij matig zijn in koppen zijn en niet Agressief genoeg zijn buiten Bassey en Alvarez. Denk zelf dat je in zulke wedstrijden toch moet gaan denken naar een type Luca in de spits die wel mee kan gaan in kopduels waar je een voordeel uit kan halen. Nu ben je gewoon kansloos en vooral met dat trage opbouw van achtruit helemaal. Een goede restverdediging verzorgen is zeker van belang, maar zo letterlijk gaat ook te ver dat niemand meer iets durft te ondernemen. Ga voetballen en gooi de schroom van af zou ik zeggen en durven de ruimtes te benutten die er wel liggen in plaats van dat rond breien zonder een doel.

17-02-2023 11:42

Ajax95Duivendrecht +24251

Dat Ajax sneller duels verliest dan de spelers van dit soort teams, is nog nooit anders geweest. Maar dat is volgens mij ook niet het grootste probleem.

Grootste kracht van een Ajax in toptijden is echter dat ze onder zo'n organisatie uit kunnen voetballen met veel voetballend vermogen in de as, acties, tempo en loopacties over het hele veld. Maar het Ajax van nu kan dat niet. Dat is het grootste manco van dit Ajax. Te weinig spelers die niet comfortabel zijn aan de bal, te weinig spelers met spelgogme, en een selectie die ondanks de meer dan 100 miljoen verschrikkelijk ongebalanceerd samengesteld is.

17-02-2023 11:57

wendoo9 +8148

Maar die spelers heb je toch nu niet meer, dan moet je toch iets anders gaan verzinnen. Sparta komt eraan. Ga er maar voor zitten. Spelen net al Berlin.

17-02-2023 12:13

hartvoorajax1 +1951

Drie jaar geleden tegen Getafe was de laatste keer dat ze niet tussen de palen konden schieten. In de historie zullen meer van die wedstrijden zijn geweest. Ik vraag me af of daar ook thuiswedstrijden bij zitten. Ik ga nu 60 jaar naar Ajax maar ik kan me werkelijk geen thuiswedstrijd herinneren dat dat het geval was. Vroeger werden die statistieken niet bijgehouden, maar zelfs in het rampseizoen 64/65 speelde Ajax aanvallend voetbal met relatief veel doelpunten. Heeft iemand een suggestie, want ik zou het echt niet weten.

17-02-2023 11:36

supporter sinds +7914

Ik zit iets korter bij Ajax op de tribune (vanaf 1985 ) maar ik denk dat het voetbal veranderd is door alles heel wetenschappelijk te maken. Het is meer een schaakwedstrijd geworden terwijl het " vroeger" meer een openspel was waarbij de meeste teams van hun eigen kracht uitgingen. Ploegen als Getafe komen helemaal niet om te voetballen - het resultaat is alleen heilig - hoe maakt niet uit. Door alle data die beschikbaar is worden tegenstanders (en dus Ajax) tot de laatste procent geanalyseerd, daardoor krijg je dit soort wedstrijden (en een Ajax dat gisteren vooral voetbalde met in het achterhoofd dat ze vooral niet in de counter / omschakeling van Union moesten lopen) Angst in plaats van Amsterdamse Bluf.

17-02-2023 11:46

wendoo9 +8148

Daarom gaat Getafe nu ook nu degraderen.

17-02-2023 11:51

Ajax95Duivendrecht +24251

Ik geloof nog een keertje tegen AZ ergens in de Frank de Boer-jaren, ergens in 2011 of 2012.

17-02-2023 12:00

Krullen +8078

Het grootste probleem deze wedstrijd was qua opbouw was Taylor. Zowel zijn positionering als wat hij met de bal deed was echt ver beneden peil. Hij stond de hele eerste helft precies in de passlijn naar Wijndal, waardoor je dus effectief met een man minder speelt in de opbouw. Hij had daar wat hoger tussen de aanvallers en middenvelders van Union in moeten staan. Die ruimte was er ook zeker.

Daarnaast speelde hij, zoals al veelvuldig aangegeven hier, veel te vaak de bal terug. Een middenvelder als hij (of in elk geval met zijn rol) zou veel comfortabeler moeten zijn aan de bal. Hij moet de bal gewoon even vast durven houden als hij op een meter of 2/3 wordt gedekt, zodat de mensen om hem heen zich kunnen aanbieden. Nu draait hij én niet open, én kaatst hij de bal veel te snel terug. Met als gevolg dat onze slechtste opbouwer, Bassey, het meest de bal heeft en onze beste speler, Kudus, vrijwel geen enkele bal krijgt.

Ik zou toch eens met Berghuis naast Alvarez gaan spelen. Berghuis durft namelijk wel wat langer de bal vast te houden en denkt van nature al veel meer vooruit. We hebben behoefte aan ervaring en durf op die positie, zeker als je met Bassey én Alvarez speelt.

17-02-2023 11:21

supporter sinds +7914

Helemaal met je eens dat de rol van Taylor gisteren cruciaal was. De wisselwerking met Wijndal werkt ook niet goed (Wijndal stond ook steeds weer veel te hoog waardoor hij de ruimte voor Bergwijn en Taylor ook weer te klein maakte) Daarnaast vind ik dat Taylor veel te veel op zeker speelde en steeds koos voor een balletje breed en terug in plaats van vooruit (weet natuurlijk niet wat zijn opdracht was )

17-02-2023 11:50

MichelBoerebach +29384

Taylor hoort ook op de bank of op de tribune. Daarmee kom je al een heel eind.

17-02-2023 14:30

tripleA +3954

Goed gezien. Het slecht aanspeelbare middenveld en het bange terugkaatsen is continu het probleem dit seizoen, niet alleen bij Taylor overigens. Er wordt ook wel veel gevraagd van Taylor.

De oplossing is meer beweging tussen de linies. De aanval moet aanspeelbaar zijn. De backs moeten mee opkomen en ook aanspeelbaar zijn. Het grote voordeel van spelers zoals Blind was dat die het spel makkelijk van links naar rechts verleggen, we hebben nu eigenlijk niemand die dat goed doet. Dan kom je snel in de problemen als de tegensander druk zet.

Union is een taai ploegje. Ajax had twee keer zoveel balbezit maar toch de mindere kansen.

17-02-2023 11:57

b.hulshof +3798

Als Heitinga een betere middenvelder had dan Taylor had hij hem wel gepasseerd. Helaas op de bank en bij jong ajax zitten geen betere middenvelders. Ik zou wel Brobbey voorlopig in de spits laten staan en Tadic weer naar links.

17-02-2023 11:18

rodnet +10347

Fitz-Jim is op dit moment zeker een betere middenvelder dan de Taylor die we de afgelopen weken zien.

17-02-2023 11:39

Krullen +8078

Ik zou daar ook wel benieuwd naar zijn. Ik zie in Fitz-Jim nog geen geschikte vervanger van Alvarez, omdat hij zelfs bij Jong Ajax nog weleens steken laat vallen in de omschakeling of zelf wat naïef de bal verspeeld op die positie. Naast Alvarez kun je dat risico echter wel wat meer nemen en heb je wel iemand die meer vooruit wilt spelen. Zou best kunnen werken!

17-02-2023 12:02

NeeI +108371

Alvarez is zelf één van de grote problemen. Laten we dat eerst eens benoemen en aanpakken, aub.

Gooi Grillitsch er maar eens in. Met naast m Fitzie.

17-02-2023 12:24

Jeugd +24959

Eens met Krullen. Fitz Jim moet nog heel veel leren maar als Taylor zo kleurloos en gisteren zelfs zo slecht bljjft spelen dan kun je voor Fitz Jim gaan naast Alavarez.

17-02-2023 14:53

Gaza +4428

Als Ajax vastgezet wordt, kan krijgt of Alvarez of nog erger Bassey I de bal.
Rensch en Wijndal zijn ook niet de beste passers/opbouwers.
Snappen we het probleem nu?

17-02-2023 11:15

Caparzo +4259

Daar ook de nul houden is het belangrijkste, dan eindigt het in het slechtste geval in strafschoppen.

17-02-2023 11:13

wendoo9 +8148

Daar ga je de nul niet houden, Ajax moet gaan scoren want dat is/ was het handelsmerk van Ajax en niet het verdedigen. Gewoon risico's nemen en scoren. Dit is geen wonderteam maar troeven ons wel af op Agressiviteit en scherpte.

17-02-2023 11:48

LukaLitmanen +82518

Waarom mag Bergwijn sinds september waardeloos spelen en maar basisspeler blijven en Conceicao wordt na één mindere helft gewisseld?

Zo oneerlijk

17-02-2023 11:06

Ozymandias +159568

Volgens mij zijn veel mensen veel te negatief over Ajax. Natuurlijk was het geen goede wedstrijd maar we moeten het wel in de context zien van waar Ajax een paar weken geleden nog was. Dat Ajax was met 3/4 doelpunten tegen over de knie gelegd. Het lijkt erop dat de spelers nog steeds vertrouwen moeten opbouwen en opbouwend zitten er nog steeds weinig automatisme's in het spel maar had iemand een paar weken geleden dan gedacht dat de wederopbouw van het team een process was van maar enkele weken? Dat is iets wat de rest van dit seizoen en (ervan uitgaande dat Ajax een goede hoofdtrainer heeft) een substantieel deel van volgend seizoen zal duren.

Opbouwend is het plafon van Ajax met zowel Álvarez als Bassey in de basis laag. Dat is iets waar Ajax tot het einde van het seizoen mee zal moeten leven of (zoals Heitinga al vaak doet) Bassey op de bank moet houden tot Álvarez vertrekt.

17-02-2023 11:06

Danielson +50645

Normaliter had Union het hier moeten beslissen. Nu ze dat hebben nagelaten zouden ze daar in de returnwedstrijd, volgens de wetmatigheden van de sport, wel eens voor afgestraft kunnen worden.
Het is overigens een hard werkende ploeg maar niet veel meer dan dat. Zegt ook wel iets over niveau Bundesliga dat ze daar tweede staan.

17-02-2023 10:55

MPAjax +8475

Frank de Boer had het niet beter gedaan gisteren ben ik bang, centrum nul benut terwijl je met taylor een vooruitgeschoven spelmaker zou moeten hebben, helemaal geen doorsteekpasses, alleen maar naar de vleugels als je tegen een compact team speelt dan ook nul kansen

Zag ook dat spelers snel het koppie lieten hangen als ze zagen dat het niet lukte wat ze deden, tactiek en strategie was slecht

17-02-2023 10:37

Jensajax14 +329

Taylor onze spelmaker? 721 passes naar achter gisteren van die man

17-02-2023 10:40

MPAjax +8475

Joh hé spuit 11 word er een wakker dat is precies wat ik bedoelde, had zou het moeten zijn maar ja je leest even snel wat je wilt lezen en geeft dan commentaar

Zie al dat je niet de enige bent die moeite heeft met lezen, veel spuit 11en zo te zien, een heel leger

17-02-2023 17:57

Jensajax14 +329

Als 11 man je verkeerd begrijpt moet je misschien aan je formulering gaan twijfelen in plaats van anderen spuitelven noemen, spuitelf

17-02-2023 23:25

JaapStam +137844

Maar gooi eerst AUB deze 2 eruit; Bergwijn en Taylor!!!

17-02-2023 10:31

Gaza +4428

Wijndal ook. Baas er in.

17-02-2023 10:53

JaapStam +137844

Daar in Berlijn maken we het potje af!!! Dan loten we Arsenal/Ferencváros en paar maanden later met de UEFA Cup in onze handen in Boedapest!!!

17-02-2023 10:30

Robertini +40035

Heel goed valt toch wel mee? Hoeveel echte kansen hebben ze nou gehad?

17-02-2023 10:29

PeterLarsson +13355

Kopbal Thorsby was toch echt wel een 100% kans, voor de rest inderdaad veel van afstand en scrimmages in de 16 meter.

17-02-2023 11:08

MPAjax +8475

Berlin had wel kansen ja, dat is nu juist het probleem geweest, het is dat het handsbal was, weet niet hoor maar dat in ieder geval 3 kansen op doel had en Ajax 0 zegt genoeg lijkt mij

17-02-2023 17:55

Gaza +4428

Denk iets meer dan wij.

17-02-2023 10:57

Robertini +40035

Iets meer, maar niet veel.

17-02-2023 13:30

RijkdeGooier +2883

Taylor is gewoon niet goed genoeg voor het niveau dat Ajax nastreeft. Misschien een leuk voetballertje voor FC Twente ofzo

17-02-2023 10:20

MPAjax +8475

Met een goeie dribbel en of pass had hij nog wat geweest maar mist visie

17-02-2023 10:40

koenos1 +7978

Taylor was weer bijzonder slecht

17-02-2023 10:14

Soccerskins v2 +43608

Wederom een bevestiging dat de driehoek Bassey, Alvarez en Timber niet over genoeg voetballend vermogen beschikt. Vooral met ook Taylor als 8 die niks opeist en in grote wedstrijden altijd enorm nerveus over komt. Maar aan Alvarez heb ik me misschien nog wel meer gestoord gisteren. Er waren een stuk of 4 momenten waarin hij heel aardig de bal aan Union gaf op plekken waarvan je denkt: waar ben je in godsnaam mee bezig? Ook de duels ging hij alles behalve slim aan. Je weet dat ze goed zijn in standaardsituaties en Edson gaf ze als snoepjes weg.

Na de rust ging het iets beter. De opbouw was niet meer afhankelijk van alleen Alvarez en Taylor, maar onze buitenspelers stonden een stuk lager en gingen zich er meer mee bemoeien. Hierdoor kwam de bal daadwerkelijk ook bij de rest van onze aanvallers terecht. Moeilijk om dat systeem in cijfers uit te drukken, denk dat een 3/5/2 het dichtste bij zit. Tegen al die clubs wat 5/3/2 of 5/4/1 spelen mag Ajax van mij zo beginnen.

17-02-2023 10:08

Redrum +96361

Alvarez is gewoon echt een verschrikkelijke voetballer ja. Ik hoop echt dat er nog een club voor hem komt in de zomer. Zo'n speler hoort niet bij Ajax op het middenveld te staan, wat een ongelofelijke armoede zeg.

17-02-2023 10:12

TiemenS +279

Ach man, we hebben toch genoeg atechnische stofzuigers gehad op het middenveld a la Enoh, Gudelj.

Edson was er gewoon echt niet helemaal bij deze pot en dat is kwalijk. Liet zich zowat in slaap sussen door het doelloos rondtikken van de eigen ploeg. Hij schrok echt wakker toen hij die bal vlak voor de middencirkel ingespeeld kreeg.

17-02-2023 11:18

GAjax31 +16368

Als we realistisch zijn springt aanvallend gezien toch alleen Kudus er bovenuit? Dat is waarschijnlijk genoeg om de meeste potjes in de Eredivisie te winnen maar in Europa kan ie het niet alleen. Daarnaast hebben we gelukkig een prima keeper gehaald. Tadic is nog steeds waardevol in de Eredivisie, maar op zijn leeftijd kan hij het verschil niet meer maken in Europa. En hoewel jonge spelers als Rensch en Taylor niet goed waren, kan je ook niet verwachten dat zij de boel op speeltouw nemen. Wat dat betreft ben ik het meest teleurgesteld in Berghuis, Klaassen, Alvarez en vooral Bergwijn. Dat zijn ervaren spelers tussen de 25-31 jaar die op zouden moeten staan, maar ze laten al tijden niks zien.

Ik hoop eigenlijk dat vanaf nu Conceicao en Fitz-jim meer minuten gaan maken. En ik weet dat ze waarschijnlijk wisselvallig zijn, maar dan is er tenminste af en toe iets leuks tijdens een wedstrijd om naar uit te kijken. Nu moet echt alles van Kudus komen.

Ik vraag mij ook af of er in Europa een club is die nog minder scoort uit standaard situaties dan Ajax. werkelijk elke wedstrijd levert geen enkele vrije trap of corner ook maar iets van gevaar op. Met die vrije trap van Bergwijn als dieptepunt.

17-02-2023 10:08

Gaza +4428

Die vrije trap van Bergwijn is tekenend voor zijn seizoen.

17-02-2023 10:59

Ajaxxx1900 +1622

Bij Taylor op linksback kreeg ik duarte flashbacks. Ik blijf bang dat we weer een soort de boer tijdperk tegemoet gaan.

17-02-2023 09:50

KingJames23 +11489

Je bedoelt 4x achter elkaar kampioen worden?😉

17-02-2023 11:27

Daneman +1387

Waar verdient Taylor in godsnaam een basisplek aan. Wellicht is het een goede speler., maar dat weet ie al maanden goed te verbergen. Verdedigend matig en zelden te betrappen op goede aanvallende impulsen/passjes enzo

17-02-2023 09:42

FischerViktor +875

Ook vaak met afronden ongelukkig ja, helaas, vooral omdat ie uit de jeugd komt..

17-02-2023 09:46

Sterretje73 +5294

We vergeten voor het gemak even hoe we er 3 weken geleden aan toe waren. Dat we dit resultaat haalden had toen elk weldenkend mens zich niet voor kunnen stellen. Oftewel..bedankt Alfred ! Je hebt onze club bijna gesloopt. Bedankt scouting ! Jullie hebben ons zonder enige visie met aankopen opgezadeld die vooralsnog niet 100% kunnen overtuigen. En vooral: Bedankt Edwin ! Voor het wegjagen van Overmars en je totale gebrek aan verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt is. Gelukkig hebben we John nu...die laat iig zien de basis wel in de vingers te hebben.

17-02-2023 09:41

MrGreen +1715

Het was overduidelijk VD Sar’s schuld dat Overmars weg is. Die heeft hem inderdaad weg gejaagd.

Had natuurlijk niets te maken met dat die kabouter z’n lul niet in z’n broek kon houden

17-02-2023 10:13

Sterretje73 +5294

Nogsteeds niets bewezen en bovendien zit er nog een heel scala aan maatregelen tussen gedogen en wegsturen waar niet eens naar gekeken is. Dus ja...met pek en veren de deur uit gejaagd.

17-02-2023 13:06

MrGreen +1715

Hoezo niets bewezen?
Overmars heeft zelf zijn contract opgezegd, en daarbij aangegeven dat hij ontoelaatbaar gedrag had vertoond. Wat moet er dan nog bewezen worden als de dader in kwestie aangeeft helemaal fout te zitten? Hij zegt er godnondeju zelf hij dat hij zich kapot schaamt voor zijn gedrag dat echt niet door de beugel kan, dat hij er Ajax mee in de problemen mee heeft gebracht.
Wil je een rapport, met foto’s van z’n kabouterpiemel met op de achtergrond de tegeltjes van de ArenA-wc?

18-02-2023 20:47

Rob1976 +9611

Het is bijna onmogelijk om artikelen nog normaal te lezen op ajax showtime door de advertenties die nonstop de teksten verschuiven en waardoor je telkens opnieuw moet zoeken waar je bent gebleven met lezen. De kia reclame is zelfs amper uit beeld te krijgen echt super irritant.

17-02-2023 09:29

DePitbull +2718

zou je er voor betalen?

17-02-2023 09:33

Pietsnot +15019

Ik weet nog goed de wedstrijden tegen Juventus en Real Madrid thuis, waar we de tegenstander naar huis lieten gaan met het idee dat ze het in eigen stadion wel af zouden maken.

Die jongens van Union keken enorm tegen Ajax op en speelden op 100%
Hopelijk spelen ze komende wedstrijd op 95% en maken we nog kans op de volgende ronde

17-02-2023 09:24

wladimir +3059

Heel goed. Hoop houden.

17-02-2023 09:47

Omar +17193

Ja wel een beetje Frank de Boer flashbacks. En eigenlijk ook Benfica vorig jaar, want dat is ook zo'n wedstrijd waar je eigenlijk kansloos was. Er mist gewoon kwaliteit in de selectie, vooral in de achterste twee linies. Wijndal/Rensch zijn echt povere backs. Bassey krijgt complimenten voor de wedstrijd maar heeft 90 minuutjes sprintjes getrokken en ballen de tribune in geschoten, heeft ook niks met voetbal te maken. Als je zo'n speler had willen hebben had dan gewoon Botman gehouden. Daarvoor ook nog een Alvarez en Taylor die voetballend veel te weinig brengen. Gewoon accepteren dat het dit jaar niks gaat worden op Europees vlak, in de Eredivisie is kampioen worden zeker nog mogelijk. Dan in de komende zomer doorselecteren en eindelijk eens spelers halen die bij het Ajax spelletje passen. Hopen dat je Bergwijn, Wijndal, Bassey, Alvarez kan slijten

17-02-2023 09:23

wladimir +3059

Bassey, Bergwijn en Wijndal zijn afgelopen zomer voor heel veel geld gekocht daar zitten we nog wel even mee opgescheept, terwijl een bod van 50 miljoen op Alvarez is afgewezen.

17-02-2023 09:50

Breuk +25523

Je vergeet Brobbey

17-02-2023 11:09

wladimir +3059

Tadic verdient een godsvermogen en zal volgend seizoen ook nog even rondlopen.

17-02-2023 11:54

Balgevoel +31353

Min of meer onbewust bekwaam, alles tegengehouden met stunt- en vliegwerk, een af en toe sublieme Rulli en een degelijk tot goede Bassey. Het was natuurlijk op voetballend vlak ronduit schandalig wat Ajax heeft laten zien, maar als we eerlijk zijn moeten we die lat ook niet te hoog leggen na eerdere vertoningen dit seizoen. Je hebt je naar een redelijke uitgangspositie geknokt, en voor de zoveelste keer dit seizoen aangetoond wat je zo hard nodig hebt: een voetballer op 6.

We kunnen niet een heel seizoen blijven stellen dat Ajax slordig is, op een gegeven moment is er de harde conclusie dat spelers afhaken op een bepaald niveau. Dan denk ik aan Taylor, Rensch, maar misschien toch ook wel aan Berghuis en Timber. Bergwijn was misschien niet helemaal topfit, laten we die gedachte nog maar even koesteren...

Kreeg gister koude rillingen van de voortdurende déjà vu's naar het Ajax van de laatste twee seizoenen onder Frank de Boer. Laf voetbal. John, zet nou alsjeblieft zo snel mogelijk een échte voetballer op 6 en hou Kudus op 10. Aan de rechterkant vind ik Kudus toch af en toe te makkelijk te 'elimineren.' Grillitsch, Fitz-Jim en Berghuis in willekeurige samenstelling als dubbele 6 achter Kudus?

En laten we voor nu de conclusie trekken dat we op de aanvallende buitenposities gewoon te maken hebben met een belachelijke onderbezetting. Voorlopig maar even niet meer praten over de moeilijkheidsgraad van onze speelstijl en een schietgebedje voor deze bijna wonderbaarlijke 0-0... ;-)

17-02-2023 09:19

Pietsnot +15019

Stop toch met zeuren allemaal. We werden een paar maanden geleden volslagen kansloos weggespeeld door Napoli en Liverpool. Daarna hebben we een dramatische ontslagperiode gehad met afschuwelijk spel, puntverlies en vervolgens een nieuwe trainer.

We hebben de weg omhoog weer gevonden, maar verwacht gewoon geen wonderen tegen de nummer 2 van Duitsland. Ik vond het naar wat we konden verwachten allemaal nog wel meevallen. Je moet het Ajax van 2019 t/m 2022 gewoon vergeten, dat team is weg. Dit is weer een team als het Ajax van pak 'm beet 2016, het moet weer groeien naar CL niveau, maar daar zijn we nog lang niet

Verwacht dat dan ook gewoon niet, het is al een wonder als Heitinga dit team kampioen kan maken, maar zelfs dat mag je neit verwachten, enkel hopen

17-02-2023 09:17

Steeph +3871

Het probleem is dat er helemaal geen weg omhoog is gevonden Pietsnot...

17-02-2023 09:17

Pietsnot +15019

Onzin. De benchmark is Volendam en de wedstrijden ervoor. Dat is het niveau waar Schreuder mee eindigde bij Ajax.

Daarna is er een nieuwe trainer gekomen en hebben we gewoon punten behaald en zijn we voetballend tegen eredivisieclubs gegroeid.

Maar Union Berlin staat niet voor Jan Lul / Piet Snot 2e. En die trainer schijnt ook tactisch sterk te zijn, dus die laat Ajax lekker zonder kunstgebit spelen.

Maar Union Berlin is op dit moment niet waar je je aan kunt meten. We moeten ons meten aan AZ Feyenoord, PSV en Twente, want die moeten we verslaan om komend jaar CL te spelen en kampioen te worden. Die Europa Leaugue....die win je toch niet, heb je gezien wie er allemaal nog mee doen? Die win je niet. En dat hoeft ook niet

17-02-2023 09:22

Steeph +3871

We zijn voetballend niet gegroeid. Het is tegen een aantal heel matige clubs net goed gevallen, terwijl het ook prima anders had kunnen lopen. Als je de afgelopen wedstrijden bekijkt is het nog net zo slecht als onder Schreuder. En niet gek ook; Heitinga is een rookie en was tot voor kort trainer van de 15e ploeg van de KKD. Even in verhouding; het is alsof je Eric "kutkeeper" Meijers aanstelt als trainer van Ajax die het team uit het slop moet trekken. Volstrekte waanzin natuurlijk.

17-02-2023 10:24

Balgevoel +31353

Zeker waar, we moeten ook inderdaad niet denken dat we zomaar even tegen dit Union de pannen van het dak en de sterren van de hemel spelen. En vooral voor het 'proces' (haha) is het goed dat Ajax niet van de mat geveegd is, maar er is een hoop werk aan de winkel voor de aanstaande technisch directeur en op korte termijn is het vooral bouwen en, Europees, overleven. We zijn, zo kun je het denk ik wel stellen, ook qua selectie wel aardig de lul nu omdat we te maken hadden met een coach die dacht dat Tadic overal kon spelen. We hebben nu eigenlijk alleen maar onze Portugese vriend en Bergwijn op de vleugels... Dat maakt het niet makkelijker.

17-02-2023 09:25

wladimir +3059

In 2016 werd er niet in de zomer meer dan 100 miljoen uitgegeven aan nieuwe spelers en werd een bod van 50 miljoen op een speler niet geweigerd. Dan mag je natuurlijk best wat verwachten. Inmiddels weten we beter.

Vorig seizoen werden we uitgeschakeld door Benfica. Union is wel vergelijkbaar qua niveau. Er is nog hoop, maar man wat was het slecht gisteren!

17-02-2023 09:57

Pietsnot +15019

Misschien moeten de mensen eens wat beter naar Cruyff luisteren. Een zak geld had hij nog nooit een doelpunt zien maken....

Het feit dat iemand opeens 50 miljoen waard is betekent niet direct dat hij beter gaat voetballen. Als je ooit in je werk met teams gewerkt hebt, dan zal het je vast opgevallen zijn dat het ene team jarenlang knudde presteert en een willekeurig ander team al jarenlang goed functioneert. En als je dan naar de cv's kijkt zie je geen enkel verschil. Blijkbaar spelen er nog andere factoren mee bij de prestaties van een team, en niet alleen de individuele kwaliteiten van de mensen die in zo'n team werken

17-02-2023 10:52

wladimir +3059

Het RVC team met een niet formeel lid op afstand had in 2022 een geschikte kandidaat gevonden om het directieteam te versterken. De algemeen directeur besloot dat hij liever niet in teamverband wilde werken en heeft zijn eigen koers bepaald. In mijn optiek niet de juiste.

Chelsea is een club die bedragen betaalt die ver boven de marktwaarde liggen. Ajax is een soort Chelsea aan het worden. Wij hebben geen suikeroom en kunnen ons dit niet veroorloven.

We hadden gisteren van een goed georganiseerd team moeten verliezen. Still standing, though.

17-02-2023 11:52

HallerAkbar +922

Er zijn mensen die na afloop roepen om Blind omdat we weinig snijdende passes hadden. Die mensen hebben de wedstrijd niet gezien alleen de statistiekjes achteraf bekeken. Union houdt de as van het veld potdicht en dwingt Ajax express de bal te spelen in de zone met Wijndal (waar Taylor nog een paar keer goed de bal komt halen) maar vervolgens niemand zoch aanbiedt. Kudus komt niet in de bal terwijl hij eindelijk op zijn ‘beste positie’ speelt. Berghuis verliest 4/5 x knullig de bal, Tadic is niet opgewassen tegen 3 centrale verdedigers.

Kortom, dat hele niet kunnen opbouwen is onzin. Timber gaf een paar keer een splijtende pass maar die werd gewoon onderschept omdat Union met 7 verdedigers speelt. De enige twee mogelijkheden zijn dan simpel:

Je speelt ze kapot, en dan moet je heel goed zijn.
Of je geeft die bal een knal naar voren en wint het duel

Beide kan Ajax op dit moment niet, maar kijk ff waar we vandaan komen, een maand geleden was alles verschrikkelijk. Blind was daar debet aan

17-02-2023 09:15

Rommy5 +1192

Is Ocampos zoveel minder dan Bergwijn dat hij nooit een kans heeft gehad ?

17-02-2023 09:06

JantjeVanAmsterdam +2516

Slechte spelersbegleiding van zon jongen door heel ajax, staf en voornamelijk Schreuder. Soms vraag ik me af of we niet een team manager zoals David Endt (Spaanstalige dit keer miss) kunnem gebruiken die nieuwe jongens uit verre landen in watten legt en kan begleiden

17-02-2023 09:09

HallerAkbar +922

Ocampos was een paniek actie, het heeft niks met zijn kwaliteiten te maken (ook niet echt geweldig ofzo) maar had zeker van waarde kunnen zijn. Maar als je als paniek actie komt, dan wordt het sowieso niks

17-02-2023 09:16

Gaza +4428

Oscampos speelt links.
Tadic speelt links.
Bergwijn speelt links.

17-02-2023 11:03

Ajax95Duivendrecht +24251

Als van je achterste 6 spelers er maar 1 redelijk kan opbouwen en voetballen maar de rest niet, dan ga je tegen geen enkele ploeg van enig niveau (zowel drukzettende als terugplooiende teams) erdoorheen spelen.

Als er dan ook nog eens - voor een plan B - te weinig diepgang, snelheid en 1v1-dreiging voorin is, dan ga je ook op die manier weinig klaarspelen.

Gewoonweg kwalitatief een te povere en vooral ongebalanceerde selectie heeft dit Ajax.

17-02-2023 09:06

Aspers73 +3247

Een echte AJax trainer, die Heitinga roepen we allemaal. Ja dat zien we...wéér dat balbezit, tikkies breed en slaapverwekkend voetbal. Dat Ajax voetbal is verleden tijd, vooral als je er de spelers niet voor hebt. Dit was F de Boer voetbal. Vond vooral Bergwijn erg slecht, aan hem heb je echt helemaal niks. Taylor goede 2e slechtste.

17-02-2023 09:05

Gaza +4428

Of je hebt de spelers niet meer voor om door de linies heen te snijden. Of het is niet goed genoeg getraind (positiespel).

17-02-2023 11:04

Wamberto +2968

Ik was nogal moe gisteravond, zette de TV aan, en heb serieus de helft van de tijd geslapen. Het was echt moeilijk om wakker te blijven.

17-02-2023 08:57

Gaza +4428

Leo Driessen praat ook echt elke wedstrijd dood. Heel vervelend die man.

17-02-2023 11:05

Wamberto +2968

Ik vind hem niet zo vervelend, maar heb hem niet gehoord. Ik heb op ESPN gekeken. Ik dacht dat het Wytze vd Goot was. Toch in slaap gevallen.

17-02-2023 12:28

Renato +977

Met schrik in de benen, hebben we kennis genomen van het resultaat gisteren op het veld. John heeft er in zeer korte tijd het beste van gemaakt en verdient een pluim.
We moeten de enorme blunders buiten het veld met name de zakelijke onder ogen blijven zien.
Teveel spelers weg .........
Een trainer die geen Ajax hart heeft aangesteld.
Vacature RVC
Vacature TD
Een directeur die alleen maar "inderdaad" kan zeggen..
Aankopen die niet voldoen...........
Dan kan het niet anders, er is geen rust in de tent wat ook op het veld te zien is.
Het enige wat telt is snel orde op zaken stellen en geen stoelen warm houden, dat lost de problemen niet op.
We hebben dat meer meegemaakt bij de club.
Dus bezem erdoor!!!!
En John Heitinga laten bouwen aan een nieuwe selectie
met de juiste nieuwe mensen.

17-02-2023 08:46

401Middenweg401 +6083

Inderdaad. Groetjes Edwin.

17-02-2023 09:01

Redrum +96361

Met Alvarez en Taylor op het middenveld ga je nooit aan voetballen toe komen. Die twee mogen wat mij betreft per direct eruit en nooit meer terug. Verder heeft Ajax ook gewoon een ongekend treurige verdediging. Wijndal is een gigantische slappe nietsnut, Rensch idem dito met een sterretje en Bassey kan in principe ook gewoon zeer weinig met een bal. Dan hou je alleen Timber over die wat kan, maar dat is veel te weinig. Het gaat onder Johnnie wel iets beter, maar we kunnen van dit elftal geen wonderen verwachten. Eerste stap is wel om dat middenveld aan te gaan pakken.

17-02-2023 08:42

LukaLitmanen +82518

Helemaal mee eens hoor, maar Timber is ook allang niet meer zo goed laatste tijd

17-02-2023 08:57

debetweter +10151

Rustig aan jongens. Het voetbal gisteren was inderdaad niet goed, toch moeten we rustig blijven.

Heitinga is pas minder dan een maand bezig en doet het beter dan Schreuder. Zoals ik al eerder zei, we hebben Rulli erbij gekregen en voor de rest heeft Heitinga nog alleen kunnen sleutelen, niet kunnen bouwen. Sleutelen kost nou eenmaal tijd en moet voor dynamiek en synergie zorgen, iets wat Union al heeft.

Gisteren was idd niet goed, maar bij het process om dingen te verbeteren hoort het wel eens minder goed te gaan. Het aantal doelpogingen valt tegen, en het opstellen van Taylor op 10 ipv Klaassen tegen een tegenstander is naar mijn optiek een foutje. Ik ben geen fan van Klaassen, maar hij had wel de juiste kwaliteiten gehad om er tussendoor te glippen. Ook had ik graag Fj gezien op 6 die had kunnen helpen bij de omschakeling, of Conceicao die de tegenstander op het verkeerde been had kunnen zetten.

We hebben nog een uitwedstrijd tegen Union waarbij we opnieuw op de proef gesteld zullen worden. Wie die wedstrijd wint gaat door, zo simpel is het.

17-02-2023 08:36

Aurelius1 +19736

Er zijn gewoon kwaliteitsspelers nodig. Achterin komt Bassey opbouwend tekort, en verdedigend is het ook niet altijd geweldig. Op linksback heb je niemand, op rechtsback ook niet. Brobbey is geen killer spits. Tadic is op z'n retour, en Bergwijn komt ook tekort. Daarnaast een Taylor die qua duelkracht een vlieggewicht is. Het is echt allemaal niet zo moeilijk om de pijnpunten bij Ajax aan te wijzen, en dat heeft allemaal niks met bouwen of ander wazig trainersjargon te maken.

17-02-2023 08:47

Berkov81 +1602

Taylor stond niet op 10, Kudus stond op 10

17-02-2023 09:07

brullie +7063

Klopt maar het is nu ook weer niet zo dat we goed wegkomen omdat zij zoveel beter waren. Er waren gewoon kansen voor Ajax. Ik ben trots op deze ploeg. Ja het kan beter maar we hebben nu niet beter.

17-02-2023 08:32

karlhof +4727

Wat is de definitie van een doelpoging? Ajax heeft wel degelijk kansen gehad en op doel geschoten. Dus die kritiek is onzin. Ajax heeft heeft gewoon op zijn Italiaans gespeeld gisterenavond. Naief aanvallen zou op een drama zijn uitgelopen.

In berlijn zal Union toch iets meer naar voren voetballen en onstaan er automatisch kansen. Opvallend is dat Union bij balverlies onmiddelijk aan de noodrem trekt. Een les voor volgende week.

Wijndal en Rensch moeten even op de bank plaats nemen. Wijndal laat Taylor verzuipen en Rensch had te veel balverlies. Taylor/Baas/ Hato op linksback en een middenveld met FJ, Alvarez, Berghuis/Taylor en Kudus en aanval met Conc en Bergwijn.

Conditie van de meeste Ajacieden is slecht tot zeer slecht. Belangrijke reden dat het ook slecht gaat in de eredivisie. Tegenstanders zijn conditioneel sterker. Schreuder heeft veel vernietigd.

17-02-2023 08:28

tdecler +3331

Verder dan een mislukte voorzet van Taylor die in de handen van de keeper kwam kom ik niet eigenlijk.

17-02-2023 08:46

stefanwillem +12228

“Wijndal laat Taylor verzuipen”. Ongelofelijk dat je Taylor nog steeds beschermd.

17-02-2023 10:05
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.