'Met Brobbey in de spits en Akpom daarachter heb je echt een dodelijk duo'

door Bart Veenstra 219

Bron Ajax Showtime

'Met Brobbey in de spits en Akpom daarachter heb je echt een dodelijk duo'

door Bart Veenstra 219

Bron Ajax Showtime

Laatst geüpdatet

Chuba Akpom heeft bij Ajax de vrijheid en het vertrouwen nodig om 'zijn ding' te kunnen doen. De Engelse spits met Nigeriaanse roots werd woensdag door Ajax gepresenteerd als nieuwste aanwinst en als we Dilan, de eigenaar van het X-account OliveFooty, moeten geloven, heeft Ajax er een uitstekende speler bij.

Dilan volgt het Engelse voetbal al jaren op de voet en zodoende kan hij goed uitleggen wat voor type speler Akpom is. De spits doorliep de jeugdopleiding van Arsenal en bij The Gunners werd hij gezien als een groot talent. De Londenaren lieten hem ervaring opdoen bij clubs als Brentford, Coventry City, Nottingham Forest en Hull City. 'Hij deed het niet slecht, maar zijn prestaties waren ook nog niet om over naar huis te schrijven. In 58 wedstrijden voor die clubs gezamenlijk, waaronder veel als invaller, kwam hij tot zeven goals en één assist.'

Is Akpom een laatbloeier?

In de zomer 2016 leek Akpom uiteindelijk toch een kans te krijgen bij Arsenal. Toenmalig manager Arsene Wenger wilde hem niet opnieuw verhuren en er werd verteld dat er geen aanvallende versterkingen gehaald zouden worden. Helaas voor Akpom kwam Olivier Giroud sneller dan verwacht terug van een blessure en kwam Lucas Perez als extra spits. Bovendien werden ook Alexis Sánchez en Theo Walcott in de punt van de aanval gebruikt. 'Hierdoor belandde Akpom een beetje op een zijspoor. Hij werd verhuurd aan Brighton en het Belgische STVV', zegt Dilan, die benadrukt dat dat qua cijfers ook geen grote successen opleverde.

Akpom vertrok in de zomer van 2018 naar het Griekse PAOK Saloniki en daar ging het een stuk beter. In 87 competitiewedstrijden - waarvan 45 in de basis - scoorde hij twintig keer en gaf hij zes keer een assist. Met de Griekse club won hij de dubbel en in de zomer van 2020 keerde hij terug naar Engeland om bij Middlesbrough te gaan voetballen. 'Zijn eerste seizoen was matig, dus werd hij nogmaals verhuurd aan PAOK. Hij was toen 26 jaar. Of hij een laatbloeier is? Ja. Maar een Vardy bijvoorbeeld debuteerde ook pas op zijn 25ste bij Leicester City. Leeftijd hoeft niet per se iets te zeggen. Akpom is momenteel 27 en heeft nog wat jaartjes voor hem.'

Akpom geniet van positionele vrijheid

In het afgelopen seizoen kende Akpom zijn beste jaar uit zijn carrière. Bij Middlesbrough scoorde hij 28 keer in 40 competitieduels. 'Hij werd een ster, speler van het seizoen, topscorer van de Championship, noem het allemaal maar op. Hoe dat komt? Akpom werd in het verleden echt als diepe spits gebruikt, totdat Middlesbrough-manager Michael Carrick en Akpom zelf vonden dat het veel beter was om als "tien" te spelen. Akpom vond het namelijk fijner om positionele vrijheid te hebben en de bal in de voeten te krijgen dan statisch gepositioneerd tussen verdedigers gebruikt te worden.'

Zelf zei Akpom er het volgende over: 'Ik houd ervan om bij het spel betrokken te zijn, om de bal te hebben en om de vrijheid te krijgen om uit te zakken. Ik heb veel in teams gespeeld waar ik heel diep moest staan, als een nummer negen. Om eerlijk te zijn, wist ik niet wat ik moest doen', zei Akpom, die bij Middlesbrough het vertrouwen kreeg van de club en van de fans. 'Daardoor werd hij zelfverzekerd', zegt Dilan. 'Hij speelde alsnog aardig diep, maar hij kreeg wel de vrijheid die hij eerder als spits niet had.'

Spelen Brobbey en Akpom straks samen of wordt het een concurrentiestrijd?

DIlan legt dan ook uit dat Steijn hem op dezelfde manier moet gebruiken als Carrick dat bij Middlesbrough deed. 'Als je Brobbey in de spits zet met Akpom erachter heb je denk ik echt een dodelijk duo', zegt de volger van het Engelse voetbal. 'Aangezien Brobbey zo ongelooflijk sterk is, kan hij ook prima de bal vasthouden om de bal vervolgens aan Akpom mee te geven', zegt Dilan, die wel aangeeft dat Akpom ook 'gewoon' als spits kan spelen met een andere 'tien' erachter.

Hoewel Akpom als spits gehaald lijkt te zijn, hoeft er mogelijk helemaal geen concurrentiestrijd te komen tussen Akpom en Brobbey. 'Naar mijn mening zou er geen concurrentiestrijd met Brobbey moeten zijn', zegt Dilan. 'Ik zou zeggen: Brobbey in de punt en Akpom erachter. Dat lijkt mij tactisch gezien het beste. Brobbey is nog jong, dus hem wil je ook zoveel mogelijk minuten geven om zichzelf te ontwikkelen. Beide spelers zijn ook te goed om in de Eredivisie op de bank te zitten.'

Toch kan het zijn dat Steijn wel kiest voor een van de twee spitsen. In dat geval geeft Dilan een tip mee. 'Naar mijn mening zou Brobbey tegen aanvallende teams moeten spelen en Akpom tegen wat teams die meer achterover hangen.'

'Akpom is een hele goede afmaker'

Op zijn account op X behandelde Dilan al de nodige statistische gegevens van Akpom. Zo geeft hij aan dat Akpom een 'hele goede afmaker' is. 'Hij scoorde 28 keer met een xG van 15.1. Van zijn schoten zijn 28 procent een doelpunt en om de 111 minuten wist hij het net te vinden. Ook in de grote wedstrijden liet hij zich zien. Hij was vijf keer trefzeker in vijf wedstrijden tegen clubs uit de top-drie. Ook scoorde hij in de FA Cup tegen Brighton.'

Dilan roemt daarnaast de tweebenigheid van Akpom ('het maakt hem onvoorspelbaar en lastig te verdedigen') en bovendien zou de Engelsman risico's durven te nemen. 'Hij durft wel echt acties te maken of een riskant steekballetje te geven. Vooral tegen zeer defensieve tegenstanders zou hij dus een wedstrijd open kunnen breken. Het gaat niet altijd goed, maar het hoort nu eenmaal bij dat soort type spelers. High risk, high reward, zoals ik maar zou noemen.'

'Als Steijn hem die vrijheid niet geeft, heb ik er geen goede gevoelens bij'

Net als bij iedere voetballer zijn er wel een aantal 'maars' in het spel. Akpom kan slagen bij Ajax, maar daar zijn volgens Dilan wel een aantal voorwaarden voor nodig. 'Hij heeft echt de vrijheid nodig', zegt hij. 'Als Steijn hem die vrijheid niet geeft, heb ik er geen goede gevoelens bij. Hij moet echt kunnen inzakken en zowel links, rechts en in het centrum mogen handelen.'

In het verleden kon Akpom nog weleens makkelijk gefrustreerd raken, zegt Dilan. 'Als hij dan eenmaal veel kritiek kreeg of naar zijn mening onterecht werd gewisseld of op de bank werd gezet, vond hij dat niet zo "tof". Akpom heeft dat in zijn periode bij Middlesbrough eigenlijk niet gehad, dus misschien is dat probleem nu wel verholpen', klinkt het nu positief.

De supporters van Ajax zullen nog even moeten wachten op het debuut van Akpom. De spits is nog niet inzetbaar voor de Amsterdamse club tijdens de uitwedstrijd tegen Excelsior. Akpom is namelijk nog in afwachting van zijn werkvergunning. Mogelijk kan de Engelsman wel spelen als Ajax het volgende week donderdag in de play-offs van de Europa League opneemt tegen Ludogorets Razgrad.

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20585

Redactie en techniek : de likes zijn op hol geslagen !

30-08-2023 17:42

MarkP +21504

Brobbey is een domme kracht die verstijfd als hij voor de keeper komt, hoop dat akpom gauw gaat spelen op 9.

19-08-2023 22:14

donkerblauw +2822

Nou zo dodelijk is Brian op dit moment niet.....

19-08-2023 14:27

niquedegraaff +5289

Andersom bedoel je.

19-08-2023 11:47

sexyajaxgirl +920

Lang verhaal kort: Brobbey is één ding nou juist niet: dodelijk. Als hij alleen op de keeper afgaat weten jij en ik wat er gaat gebeuren...

19-08-2023 09:24

donkerblauw +2822

Meestal schiet hij recht op de keeper

19-08-2023 14:29

Henkjanklaas +20585

Waarom pakt ajax niet door met die andere Kroaat die wellicht naar feye gaat. Zeer goede speler plus Sutalo uiteraard.

18-08-2023 23:53

Alexander40 +6091

Geen idee. Die vraag heb ik hier ook al een paar keer gesteld. Kan goed op 10 begrijp ik en het is duidelijk dat we die nog missen. Dus of die jongen is niet zo goed of er komt een betere speler. Als die jongen wel goed is, is het een koopje (8,5 mio voor een goede middenvelder is peanuts)

19-08-2023 08:26

Aankoper +1778

Omdat dat meer een linksbuiten/10 is. Dat profiel hebben we al binnen de selectie.

19-08-2023 08:45

Henkjanklaas +20585

Ook op tien zeg je zelf en die plek is wel vacant

19-08-2023 09:31

NoPants +7436

We hebben al 4 linksbuitens die ook op 10 kunnen. In de speelstijl van ajax kan bijna iedere linksbuiten ‘ook op 10’.

19-08-2023 11:37

PH2BOT +39884

@Topreactie: Brobbey blijkt toch ook geen spits...dus what's new?. Laten we nu maar gewoon eens afwachten ipv alles al vooraf te gaan invullen.

18-08-2023 23:46

BulletProof +379

Precies dit

19-08-2023 00:07

ach ja +5796

Ik heb het gevoel dat kakkies en pisvlek punten gaan morsen dit weekend

18-08-2023 22:34

ElSandrini +18077

Psv niet die zijn te goed.... Feyenoord denk inderdaad wel puntverlies

18-08-2023 22:56

AFCACruijff14 +160706

PSV zonder Lang uit in Arnhem? Kan best puntverlies worden. Feyenoord ook een taaie.

Eerst zelf maar eens winnen.

18-08-2023 23:17

PH2BOT +39884

Vitesse heeft beste spelers verkocht.... nee Vitesse gaat 100% thuis op de bek tegen PSV. En wij gaan weer een klote potje tegemoet op dat nauwelijks gesproeide plastic veld. Hoe droger hoe beter voor die degradatiekandidaat club. De KNVB heeft niet eens een dwingend sproeibeleid voor plastic velden waar bv de scheids op dient te letten en z.n. op ' te droog' het veld moet kunnen afkeuren. Droge plastic velden leiden tot significant meer ernstige blessures m.n. knieblessures. Daar zou je als KBVB toch echt eens wat betere regels voor moeten opstellen ...èn er op te handhaven.

18-08-2023 23:38

FrancescosRavioli +15024

Psv heeft bijna nooit moeite met Vitesse. Zeker niet in het begin van het seizoen. Dan komt het vreemdelingenlegioen aam in Arnhem en dan moeten ze nog vormen tot een team.

19-08-2023 11:16

wijzijndebeste123 +162789

Ik schat in dat wij t ook lastig krijgen. Excelsior is goed gestart, wij spelen nog steeds met n gemankeerd team en we moeten uit op kurkdroog kunstgras.

19-08-2023 00:04

KingOfTheMatch +6993

Dan moeten ze beiden niet geblesseerd zijn.

18-08-2023 20:39

BillSplate +9676

Dilan mogen jullie vaker raadplegen voor een artikel. Goede posts op z'n Twitter account over veel verschillende bekende en onbekende spelers.

18-08-2023 18:49

JantjeBeton +2953

'X' - Eksss - i.p.v. Twitter... Ik kan daar maar niet aan wennen! -_-

19-08-2023 02:14

BillSplate +9676

Ik houd ook bewust Twitter aan ipv X. Vroegah was alles beter. 😜

19-08-2023 09:28

VichoWazig +3437

Als je Akpom en Brobbey samen laat spelen en op links staat de naar binnen trekkende Bergwijn en op rechts de linksbenige Forbs/Kudus/Godts/Conceicao. Wie gaat dan de bal op Brobbey en Akpom geven…?

18-08-2023 18:47

Tommyshelby +128328

Een diepe 10 met een spits die niet uit kan zakken zie ik totaal niet zitten. Dan wordt het dus een 4-2-4 of zelfs een 4-1-5, waarbij Branco begint te zwemmen. Daar is ie veel te traag voor.

Gewoon 1 van de 2 opstellen.

18-08-2023 18:44

LukaLitmanen +81882

True, maar we spelen al twee seizoenen met slechts 2 middenvelders omdat Klaag Klaassen zich een spits waant.

18-08-2023 19:15

Soccerskins v2 +43192

Bergwijn spits, Akpom 10 en Borges links kan een optie zijn.

18-08-2023 20:10

Sanderajaxforlive +1513

Klopt de laatste 15 min om iets te forceren. Ik zou zo eigenlijk nooit gaan starten.

18-08-2023 23:36

Ajacied1981 +17412

Denk dat Brobbey op het bankie met in het veld Spertsyan en Akpom dodelijker is :)

18-08-2023 18:37

deMeester +11450

Zeker, Brobbey op het veld kan voor ons wel eens dodelijk zijn.

19-08-2023 08:33

TooGoodToBeTrue +1899

Akpom is gehaald als concurrent van Brobbey. Mcatee is kandidaat voor 10 als kudus vertrekt.

Sven zijn opstelling lijkt me duidelijk. *1ste speler is basis 2de is back-up

-------------------------------- Ramaj / Gorter ------------------------
Gaaei /rensch ---- Sutalo / medic ---- Hato /medic ------------- Nico / ASE
-------------Tahirovic /Vos / Fitz jim------------------------------------------
------------------------v/d Boomen /klaassen --------------------------------
Berghuis /conceicao---------Mcatee / akpom--------------Bergwijn /forbs
----------------------------Akpom/Brobbey------------------------------------

18-08-2023 17:50

Ajacied1981 +17412

Voorlopig is Gorter nr 1 en Rensch ook, zo meldt onze technische staf ;)
Forbs gaat echt niet banken, die gaat op rechts
Nico komt zeer waarschijnlijk niet
McAtee is een gerucht

Erg veel opportunisme maar wie weet ;)

18-08-2023 18:38

TooGoodToBeTrue +1899

Als forbs niet gaan banken wat ik mij kan voorstellen voor die prijs. Waar zie jij de rol van berghuis dan? Zie jij die dan op 10 ipv kudus, akpom of eventueel gerucht McAtee of zie jij die gewoon op de bank verdwijnen dan?

Daarnaast kunnen ze nu ook niet zeggen dat Gaaei en Ramaj nr 1 zijn. De ene is net gekeurd en de andere is er net een blauwe maandag, maar we weten allemaal hoe het afloopt met die 2. Nico komt idd waarschijnlijk niet maar hoop doet leven en Hato op lb vind ik echt doodzonde. Hato is LCV. Dat is een heel andere rol en taak dan LB zeker bij Ajax. Je kan daar niet zomaar een LCV of destijds een middenvelder met Sinkgraven neerzetten. Dat is prima tegen de lamme en de blinde, maar tegen een echte rechts voor wordt je gewoon gedold met dat soort spelers. Zag je ook bij Blind zowel op snelheid wat logisch was met zijn leeftijd en nooit de snelste geweest, maar ook qua positiespel stond hij vaak verdedigend niet goed als back. Je moet zo'n jonge gast gewoon niet daar neerzetten maar in zijn kracht laten spelen op LCV staat al genoeg druk op bij zo'n jongen in het eerste.

18-08-2023 19:41

Ajacied1981 +17412

Je kunt het wel zeggen want Steijn heeft vandaag Gorter tot nr 1 gekozen ;)

Ik voorzie problemen voor Berghuis. Hij gaat de strijd aan met Forbs op rechts en kan wellicht beter voor zijn plek op 10 gaan. Afhankelijk van wie nog gehaald worden liggen daar zijn kansen denk ik. Maar ik denk dat na een wedstrijd of 10 Berghuis het kind vd rekening gaat worden

18-08-2023 19:45

Sanderajaxforlive +1513

Ik denk dat Berghuis gewoon onze 10 wordt hoor en ik hoop dat Kudus blijft voor de rechtsbuiten posities en Forbes op de bank begint.

18-08-2023 23:39

JantjeBeton +2953

En Chico banken en janken.

19-08-2023 02:16

NoPants +7436

Blind stond positioneel vaak niet goed? Naast zijn passes was zijn positie kiezen juist exceptioneel. Van wereldklasse daarin. Zoals ook heel vaak benoemd door van Gaal, Koeman, en Ten Hag. Analisten hebben het daar ook vaak over. (https://www.vi.nl/nieuws/analisten-weten-het-wel-in-de-wk-strijd-tussen-blind-en-malacia of https://www.tussendelinies.nl/de-vijf-vaardigheden-van-daley-blind-die-de-leek-niet-ziet/)

Op de anonieme fora werd er vaak geroepen dat hij constant voorbij gedribbeld werd omdat hij zo traag is. Dat is ook een makkelijke stelling bij een trage speler. Dat hij vorig jaar het minst van al onze verdedigers voorbij is gedribbeld terwijl hij trager dan ooit was wordt dan bewust niet benoemd.

Ajax moet nooit spelers van 15 miljoen voor d bank halen. Forbs moet gehaald zijn voor de basis, op de bank hebben we genoeg talent. Bergwijn links, bribbey of akpom spits, afhankelijk van wie zich laat zien, en forbs rechts.

Ik verwacht vaak een middenveld met vd boomen, tahirovic, en berghuis daarachter.

19-08-2023 11:47

Aurelius1 +19680

Tagliaifco komt niet en mcatee is een engels talent die ook onhaalbaar is. Als Spertysan komt is Mislintat waarschijnlijk uitgekocht.

18-08-2023 21:52

Murdoink +2058

Dus Akpom kan in het rijtje 4-4-2 spitsen met oa Machlas, Sonck , Rosenberg en Hamdaoui ?

18-08-2023 17:01

BillSplate +9676

El Hamdaoui hoort hier toch niet bij? Wist zich goed aan te passen aan het Ajax spel. Speelde bij AZ ook regelmatig 4-3-3 als spits.

18-08-2023 18:51

Murdoink +2058

Zijn beste seizoen daar was wel in een 4-4-2 als counterspits met Dembele voorin

18-08-2023 19:20

gwn_rj +3053

Nee speelde als 9 of 10 in een 4-3-3 ... geen 4-4-2 spits... overigens zijn dit maat cijfers.. t
Gaat meer om spelopvatting en -intentie.. het idee van akpom op 10 maakt me wel nieuwsgierig eigenlijk... zolang ie ook mee verdedigt zou het nog kunnen werken ook.....

18-08-2023 19:18

Mijnclub33x +9761

Met dat verschil dat Brobbey nooit scoort, of z'n acties om zeep helpt.

18-08-2023 16:49

Nr.10 +110893

Als er verder geen andere spits komt, dan gaan wij Akpom echt nog wel in de spits zien dit seizoen, want we weten allemaal dat Brobbey nog verschillende blessures gaat oplopen.

18-08-2023 16:48

ajaciedje90 +59668

Gorter/Ramaj
Šutalo- Medic - Hato
Tahirovic - Branco - Berghuis
Akpom
Forbs - Brobbey - Bergwijn

Helemaal leip gewoon

18-08-2023 16:34

Chadd +7759

Gaan we Martin Jol voetbal spelen?

18-08-2023 16:09

DamskoStrijderss +9594

Zullen we wachten met het ophemelen van Akpom en Brobbey? Momenteel is zowat iedere spits beter in doelpunten maken dan Brian Brobbey. Wat tenslotte zijn werk zou moeten zijn. Misschien dat Brobbey gaat renderen met/door Akpom, maar dat is kijken in een glazen bol.

18-08-2023 15:58

ProfessorX +19827

Engelse defensies zijn stukken beter dan de eredivisie.

18-08-2023 17:24

rich67 +6634

Hoop dat zn knieblessure goed hersteld. Maar goed, hij is gekeurd dus……

18-08-2023 14:40

littbarski +806

Dit is nu al het jaar van Mislintat. Goed dat er weer op de ogen van de TD gefocused wordt, en niet zijn lus.

18-08-2023 13:36

Red Devil +3604

Dat lijkt mij ook een heel erg goed idee.

18-08-2023 13:31

nightgoat +30806

Zelfs voor Sven lijkt het een schier onmogelijke opgave maar misschien kan hij "Brobbeast" ook nog ergens kwijt..
En dan een echte goeie spits er voor in de plaats halen uiteraard.

Dromen mag, heb ik weleens ergens gelezen.

18-08-2023 13:28

Jeugd +24562

Waarom zit iedereen in systemen te lullen?
Ik hoop dat Steijn de spelers gebruikt zo dat hun beste kwaliteiten naar voren komen. Bijvoorbeeld.

Brobbey --> aanspeelpunt, door combineren
Akpom --> in beweging, neusje voor de goal, afmaker
Boomen--> passing in de diepte

Het probleem van Ajax is niet wie de 10 is of welke posities precies. Het probleem van Ajax, al 3 jaar is:

- schematisch spel, plichtmatig
- kanten wisselen over 3 schijven
- statisch en voorspelbaar
- veel te weinig tempo in de passing

Tel daarbij op dat je het afgelopen seizoen enkele volgevreten, niet fitte spelers had en een coach (Schreuder) die geen manager was maar een assistent.

18-08-2023 13:00

DannyAdam2 +3386

Je wilt het beste van beide werelden.

18-08-2023 13:01

mokum007 +6516

Moet ook niet teveel dat ze elkaar in de weglopen, toch?

18-08-2023 13:25

thelordjoshua +10641

Mokum007, dat is als coach en technische staf om daarvoor te zorgen, als jij de rollen goed indeelt en die goed worden ingevuld, hoef je jiet met dat probleem te zitten.

18-08-2023 14:43

mokum007 +6516

👍🏾👍🏾

18-08-2023 15:51

littbarski +806

Je wilt ook dat het verdedigend staat, mocht je de bal kwijt zijn. Als iedereen gaat zwerven wordt die organisatie erg moeilijk.

18-08-2023 13:38

Jeugd +24562

Waar staat dat iedereen moet gaan zwerven?
Dynamiek betekent niet dat iedereen maar wat gaan doen.

18-08-2023 13:50

AgeM +939

Ok linksachter Hato centraal achterin Sutalo duo vormen met Medic rechtsback Gaaei.
Midden tahirovic (6)boomen.
Voor Bergwijn Akpom Brobbey en Forbes ( eventueel switchen met Bergwijn ).
Ben met hart en ziel Ajax man maar denk toch dat PSV kampioen gaat worden door grote belang agnelli (fiat Ferrari juve) in Philips .
Maar Ajax zal lang mee blijven doen en het zal er om spannen

18-08-2023 12:24

Jeugd +24562

De link die je legt tussen Philips PSV en Agnelli snijdt totaal geen hout🤣🤣

18-08-2023 12:44

AgeM +939

We gaan het zien

18-08-2023 12:46

Jeugd +24562

Vraag me gewoon af hoe je er bij komt om deze link te leggen. Waar zie je nog Philips bij PSV? Ze zijn juist afgehaakt en hebben zich teruggetrokken in een verzamel sponsorgroepje.
Wat zou het belang van Agnelli zijn om in PSV te investeren? Het is nou niet bepaald een verdienmodel.

18-08-2023 13:04

Thaschja +10242

Brobbey dodelijk ? dat moet ik nog zien

18-08-2023 12:08

Jeugd +24562

Als ie op je gaat zitten misschien

18-08-2023 12:44

Thaschja +10242

Dat hoop ik niet

18-08-2023 13:05

Noxin +15456

"Dilan, de eigenaar van het X-account OliveFooty"

O die. ¯\_(ツ)_/¯

18-08-2023 11:38

Johnnie +386

Voor het voetballende gedeelte is het dus essentieel dat Berghuis gaat spelen op 10 of 8. Niet als rechtsbuiten. Tegen veel tegenstanders kun je best 2 aanvallende, creatieve spelers op het middenveld zetten. Desnoods verdediger eruit. 343 is mogelijk.

18-08-2023 11:35

jewie3 +104

hoe ga jij in een 343 opstelling opbouwen ? en hoe wil jij je backs laten opkomen met 3 verdedigers?

18-08-2023 11:51

Johnnie +386

Uitzakkende middenvelder(s) met voetballend vermogen. Backs opbouwen hoeft niet want je kunt dat vanuit het centrum doen. Zo heeft onze nummer 14 dat ook gedaan. Ligt ook aan de tegenstander. Daarbij komt ook dat onze backs niet het gewenste niveau hebben.

18-08-2023 11:58

jewie3 +104

werkt niet als je tegenstander met 3 spitsen speelt veel te gemakkelijk vast te zetten en onze nr 14 liet de backs ook veelvuldig opkomen vraag maar aan Sonny Silooy. Ajax is gebaat om in de opbouw 4 verdedigers te hebben heb je altijd een man over en kunnen je backs al dieper weg gaan staan

18-08-2023 12:08

Johnnie +386

Opbouwen en opkomen is ook wat anders natuurlijk. Denk je dat City met 3 man achterop moeite had met opbouwen?

18-08-2023 12:40

Qifesh +24917

ehm ja nou moeiteloos ging het niet hoor

18-08-2023 12:52

nightgoat +30806

Het is hoog tijd voor een waardig opvolger van Marco van Basten 😬
Die dan met Akpom de wei in zou gaan uiteraard.

18-08-2023 11:33

MarkP +21504

Liever akpom als vervanger van brobbey dacht dat dat de bedoeling was.

18-08-2023 11:23

5kgdumbell +1447

Ik heb vele malen liever een technisch vaardige en lichtvoetige speler op 10. Iemand met een steekpass en een goed schot. Ik betwijfel dat Akpom zo een speler is. Laat die jongen gewoon primair in de spits spelen. En vanuit een plan B of C in een twee spitsensysteem of als 9,5

18-08-2023 11:17

Schip +23334

Dus dan krijgen we weer een loper die voetballend niet super is op 10? Een schaduwspits?

Ik mag hopen dat hij als concurrent voor Brobbey is gehaald.

Dat aankopen slaat echt door nu, maar we zien wel wat Steijn er van maakt. Ik vermoed alleen wel dat Fitz Jim eieren voor zijn geld gaat kiezen en voor een verhuur of vertrek gaat. Vos zie ik ook niet snel spelen, omdat aankoop Tahirovic dan op de bank moet worden gezet. Misehouy had gewoon op 10 moeten komen, maar die zou via invalbeurten nog kunnen worden ingezet.

18-08-2023 11:13

FTS95 +15916

Als je de juiste trainer hebt, eentje die het goed ziet en echt de beste 11 opstelt, dan spelen Vos en Misehouy de aankopen gewoon uit de basis. Dan laten ze dat op de training zien. Denk dat Steijn dat ook wel zal doen. Vind wel dat we na deze enorme wisseling van de wacht voor de toekomst weer de focus op "de Toekomst" moeten hebben en zorgen voor meer doorstroming vanuit de jeugd.

18-08-2023 11:52

Schip +23334

Dat wordt al jaren geroepen hier. Dit jaar nog even kopen, daarna jeugd doorstromen.

En dat eruit spelen werkt niet zo. De aankopen spelen, ook als ze niet uit de verf komen. Vorig jaar ook gezien. Enkel voor posities zonder aankopen komt jeugd voor in aanmerking. De lat is omhoog gegaan voor jeugd, maar die lat halen veel aankopen ook niet, terwijl die blijven spelen. Zie een Sanchez, Bassey en vaak genoeg Bergwijn vorig seizoen.

En grote beloften moet je het vertrouwen geven. Hun ontwikkelproces is nog niet af. Eerst vertrouwen geven en speeltijd en dan halen ze weer een hoger niveau. Niet omdraaien en net doen alsof ze op de training een concurrent er wel even af kunnen spelen. Dat is vrij uitzonderlijk namelijk.

18-08-2023 12:14

FTS95 +15916

Kwaliteit verloochent zich niet. Als jeugd beter is, stel je ze op. Vervolgens moet je ze inderdaad het vertrouwen geven. Ze gaan fouten maken en zijn vaak wat wisselvallig. Dan moet je ze durven laten staan. Dat eruit spelen werkt imo wel zo. Hato speelt Bassey toch ook uit het elftal? Nou is dat een slecht voorbeeld, want ik denk dat ik zelf Bassey ook wel uit het elftal kon spelen, maar dat is vaak wel hoe het werkt. Ze laten zich zien in de O18, jong en op de training. Krijgen een kans en pakken die met beide handen. Ze zijn jong, gretig en onbevangen en dat hoort bij ons.

18-08-2023 12:48

31xAjax +7852

Ik ben ook niet voor het kopen kopen kopen maar afgelopen zaterdag waren ASE, Rensch en Brobbey veruit de zwaksten dus dan snap ik wel dat er verder gekeken wordt....

18-08-2023 12:53

Schip +23334

Brobbey komt goed en daar heb je geen alternatief voor in de jeugd. Daar moet je ook een concurrent voor halen.

Rensch: eens, maar waarom dan een aankoop per se? Probeer Fitz Jim of Vos.

18-08-2023 13:03

Ajax1969 +4162

Rensch en Brobbey waren niet het zwakst.

18-08-2023 14:05

31xAjax +7852

Nee dat was ASE en daarna deze 2....

18-08-2023 15:30

Lazell +16973

Vind niet dat het doorslaat. Als vorig jaar de juiste keuzes waren gemaakt, had je nu veel minder aankopen gehad.

Bassey > Medic
Sanchez > Gaaei
Daramy > Forbs
Lucca > Akpom
En hopelijk wordt Wijndal/ASE vervangen voor Ito of iemand anders met veel kwaliteit.

Verder gewoon vervangers voor vertrokken spelers:
Timber > Sutalo
Alvarez > Tahirovic
Kudus > ...
Tadic >

Ramaj omdat Pasveer geblesseerd is. Dan heb je eigenlijk alleen Vd Boomen en Medic.

18-08-2023 16:55

Schip +23334

Je kletst uit de nek Lazell. Medic komt voor Timber. Of Sutalo nog komt, is afwachten. Beiden komen voor dezelfde plek.

Gaaei komt voor Rensch. Sanchez speelt niet.

Forbs voor Daramy? Zo lust ik er nog wel een paar. Forbs komt voor Berghuis op rechts.

Vos kan op 6, maar daar is Tahirovic voor gehaald. Valt iets voor te zeggen. Op rechts verwacht je echter een jeugdspeler. Er wordt te weinig gedacht in die termen. Steijn doet daarin niets onverwachts of gedurfd. Het is recht toe recht aan. Er wordt niet gekeken naar hoe je meer rendement uit de jeugd kan halen. Jammer. Al hoop ik dat wanneer er iets meer stabiliteit is, Steijn dat wel durft.

18-08-2023 18:48

Lazell +16973

Je focust je te veel op de namen. Er is een gekochte rechtsback vertrokken en een rechtsback bij gekomen. Er is een geleende spits weggegaan en er is er een gekochte bijgekomen. Er is een gekochte buitenspeler vertrokken en een gekochte bijgekomen. Je selecteert door, verkeerde aankopen eruit, hopelijk betere aankopen erin. Procentueel is het qua percentage aankopen niet erger geworden in de gehele selectie.

Het grootste talent Hato gaat gewoon 25-40 potjes spelen. Vos zit op hele jonge leeftijd tegen het eerste aan. Dan heb je Fitz-Jim nog in de jeugd en dat is het wel ongeveer. Misehouy is te jong, Aertssen/Baas/ASE heeft het niveua nog niet. Op rechtsbuiten loopt alleen Rasmussen rond en dat is niet goed genoeg.

Hoop wel net als jij dat de komende generatie echt kansen moet verdienen. Maar die verdienen ook kwaliteit om zich heen.

18-08-2023 20:26

Manov +8581

Wat dacht je van Brobbey op de tribune en Akpom in de spits?

18-08-2023 11:07

jewie3 +104

Cruijff speelde in 1987 met Johnny Bosman in de spits en met Marco van Basten als valse spits was een dodelijk duo met als uiteindelijke winst in de Europacup 2

18-08-2023 11:07

Jeugd +24562

Lekker vergelijk. Slaat echt nergens op.
Marco van Basten en Johan Cruijff verglijken met Brobbey en Akpom🤣🤣🤣
Welk systeem dan ook met dit kwaliteitsverschil is iedere vergelijking zinloos.

18-08-2023 12:47

De Stift +7040

Ik vind dit best een aardige optie. In het verleden was ik enorm fan van de valse spitsen. De spelmakers net achter de spits. Bergkamp en Litmanen konden dat als geen ander.
In mijn ogen ook beter dan de manier waarop een Klaassen of Van de Beek die 10-positie invullen. Dat zijn lopers, terwijl de valse spitsen meer creatievelingen zijn.

18-08-2023 10:54

thelordjoshua +10641

dan speel je eigenlijk in een 4-1-2-1 waarbij de vleugels breed staan. Ben ik ook wel fan van, wordt je spel ook dynamischer en onvoorspelbaarder. De controleur is dan ook echt een controleur en je 2 CMs, backs, en vleugels kunnen dan veel meer.

18-08-2023 14:47

NeeI +107608

Hoop ik toch niet. Met Brobbey-Akpom heb je veel te weinig technisch en creatief vermogen in de as voorin. Het "blok" met VD Boomen en Tahirovic daarachter mist dynamisch en combinerend vermogen, waardoor het veel te snel, veel te statisch zal worden.

Akpom als zwervende 9,5 ben ik wel benieuwd naar, met een creatieve jongen erachter en een Bergwijn die regelmatig de ruimtes invult.

18-08-2023 10:42

WantAmsterdam +115872

Ik begrijp niet waarom Ajacieden een probleem ermee hebben dat Akpom geen echte spits is?
Wij willen toch juist iemand in de spits die kan meevoetballen en ook zelf iets kan creëren?
Ik ben blij met zo een speler. Tadic was nog minder een echte spits dan Akpom en dat was imo een van de beste, of zelfs de beste spits die we hadden deze eeuw.

18-08-2023 10:42

Balgevoel +30817

Juist wel lekker dat-ie een beetje uit de spits kan wegtrekken, ruimte maakt, bijsluit én (in de Eredivisie, lijkt me) vast ook wel met een verdediger in z'n nek kan spelen als het moet. Een statische 'kapstokspits' past helemaal niet bij Ajax en met de diepgang en snelheid op de vleugels zie ik het wel zitten met Akpom op 9. De vraag is wel: wat gaat er met Brobbey gebeuren...

18-08-2023 10:46

MichelAngelo66 +22131

Wat dacht je van reserve?

18-08-2023 10:49

Balgevoel +30817

Dat zit er dik in, ja, al denk ik dat het allemaal nog wel eens mee kon vallen. Akpom op 10 en Brobbey op 9 zou normaal gesproken niet zo gauw m'n voorkeur hebben, maar het hangt ook af van het inschuiven van de laatste linie. Als je daar, zoals het plan lijkt te zijn, jongens hebt die kunnen voetballen en met veel ruimte in de rug kunnen spelen, zie ik 'Brobs' ook nog wel genoeg speeltijd krijgen. Maar de balletjes moeten er wel een keertje in en ik zie ook liever een creatieve 10...

18-08-2023 10:52

MichelAngelo66 +22131

En daarbij... hij is gewoon een echte spits. Hier denkt iedereen dat een spits alleen strak in de punt moet spelen. Waarom die in godsnaam Ajax aanhangen is mij een raadsel. Die hebben waarschijnlijk nooit van Cruijff, van Basten en Bergkamp gehoord. Niet voor niets toevallig de grootste spitsen van Ajax, van Nederland.

18-08-2023 10:49

WantAmsterdam +115872

Precies. De beste Ajax spitsen hadden allemaal een geweldige voetballende bijdrage.

18-08-2023 10:50

AjaxPositivo +6944

Geen idee hoe serieus we OliveFooty op X moeten nemen...
Maar hij klinkt wel lekker positivo

18-08-2023 10:40

stopperspil +11145

Off topic: Sontje Hansen vindt dat vriendin niet zo lekker kookt als zijn moeder! Dat vinden toch alle zonen? AD vandaag. Hij gaat met NEC-diëtist aan de slag en gaat meer water drinken en op zijn voeding letten: bij JA gebeurt dat niet dan?

18-08-2023 10:38

Slang3 +45677

ze zullen vast de tools en hulp krijgen, maar het blijft eigen verantwoordelijkheid. Niemand gaat jou drinkbeker vast houden

18-08-2023 12:15

Jeugd +24562

Dus omdat je de drinkbeker niet vasthoudt kun je niet iedere week volgen hoe het fysiek gaat?

18-08-2023 12:51

Ajax1969 +4162

Aangezien er een aantal uit de A-selectie vorig seizoen ook niet fit genoeg en wat te dik waren, heeft het denk ik te weinig aandacht. Je kan uiteraard niet voorkomen dat een voetballer 's avonds nog aan de frituur gaat, maar je kan gewicht en vetgehalte wel meten/schatten.

18-08-2023 14:21

C14 +22310

Dus weer 4-2-4 spelen? Nee, zet voor de verandering maar eens een middenveld neer, kan je ook eens centraal opbouwen, spelmaken, balbezit hebben en aanvallen. Dat is juist wat je na zou moeten streven. Men heeft dat al jaren opgegeven. De Boer eerder, daarna Ten Hag na zijn enige successeizoen, Schreuder, Heitinga. Nu Steijn weer zo lijkt het.

Ja, tegenwoordig liggen de ruimtes vaak aan de flanken omdat men het centraal compacter houdt, maar dan moet je niet maar alles op de flanken gooien en vrijwel niks op het centrale. Als Ajax zijnde moet je dan juist zo goed mogelijk worden in het centraal voetballen, zodat je langs beide flanken maar ook centraal de dienst kan uitmaken en gevaarlijk kan worden. Over de hele breedte dreigend zijn, veelzijdigheid, verrassing. Verdedigend sta je ook veel beter met een 3-mans middenveld in plaats van 2. Je vraagt er zelf om non-voetballende brekers als Alvarez 'nodig' te hebben, door zelf een gapend gat te creëren op het middenveld door lage middenvelders aan te vullen met een extreem diepe, die zo diep staat dat ie meestal niet eens meer druk kan zetten, want niet achter de bal. Tegenstanders kunnen makkelijk in dat gat duiken, en dan krijg je counters om de oren, ga je achteruit rennen.

Maar belangrijker nog, met 3 middenvelders en dus een 10 die van achteruit ook geregeld is in te spelen, en een voetballende 6, en een verbindende 8, waarvan er minimaal één vlot kan wegdraaien en versnellen, kom je veel meer en sneller aan opbouwen toe, ook centraal, dus veel veelzijdiger. En ook balvaster, waardoor de linies aan kunnen sluiten, waardoor je compacter hoog komt te staan, waardoor je goed staat als team, en ook goed druk kan zetten als team.

Wat dat betreft heeft Ajax wederom het verkeerde type trainer voor de groep staan in Steijn en Maduro. Standaard KNVB-stijl coaches. Dave Vos is het type dat Ajax 1 nodig heeft. Die heeft echt een Ajax mindset, Cruijffiaans.

18-08-2023 10:37

Chadd +7759

Precies, en ook gewoon weer met de punt naar achter gaan spelen.
Een veel fijner systeem voor zowel kort combinatie voetbal als hoog drukzetten.

18-08-2023 16:22

Robertini +38867

Dat klinkt niet goed, want hij is niet technisch genoeg als 10 voor Ajax. Ik hoop dan ook dat hij gewoon als spits gehaald is. Ook daar heb ik gemixte gevoelens over, vorig jaar ok gepresteerd, maar hij is al 27. 1 Jaar goed gepresteerd hebben op die leeftijd... Tja.

18-08-2023 10:32

LukaLitmanen +81882

Ik zie liever een meevoetballende spits, dus dan lijkt Akpom mij geschikter dan Brobbey.

Ach, zolang Klaassen en eigenlijk ook Taylor(is een 8) maar niet op 10 staan

18-08-2023 10:28

Ajaxfan16 +27378

Die Akpom moet gewoon een beetje zoals Tadic spelen, een spits die veel in de bal komt. Achter hem moet gewoon een 10 staan met veel techniek en overzicht. Die Mcatee kon mij wel bekoren, dus zou daar voor gaan dan. Als we Akpom op 10 gaan zetten, wordt het denk ik weer iets te statisch.

18-08-2023 10:21

C14 +22310

Dat laatste is wel zeker, met Van den Boomen en Tahirovic, zelfs als daar voor de verandering eens een dynamische, ook in de bal komende, creatieve en handige 10 bij zou komen, is het al te statisch, zeker wat de opbouw betreft, maar ook het spel op het lagere middenveld in de kleinere ruimte.

18-08-2023 10:26

AINIESTA +44174

En weer een 2 mans middenveld wat overlopen gaat worden en niet fatsoenlijk kan opbouwen. Kap eens met die aanvallers op 10!

Brobbey lekker laten banken.

18-08-2023 10:15

C14 +22310

Ja je wordt er helemaal gek van, ze doen elkaar allemaal na.

18-08-2023 10:27

JohanCruijf +2959

Of 10en op de vleugels..een unuvar had niet misstaan op 10 nu…

18-08-2023 10:30

C14 +22310

Ja, standaard inderdaad. Men geeft het voetballen centraal op, omdat tegenstander het daar veelal compacter houden, en men is bang voor balverlies op het middenveld. Dus maar creativiteit langs de flanken, en 10-en die de 16 inkomen voor een betere bezetting. Klinkt leuk, maar is heel eenzijdig, voorspelbaar, en heeft meerdere flinke nadelen voor zowel spel bij balbezit als balverlies. En het is gewoon doodsaai ;)

18-08-2023 10:39

NoPants +7436

Vd Boomen en tahirovic kunnen niet opbouwen?

18-08-2023 10:31

Turbo +41698

Als ze de tijd en ruimte krijgen wel, anders niet of nauwelijks.

Dus tegen Heracles wel. EL/CL weerstand zoals vorig seizoen of bovenkant Eredivisie dat gas geeft gaat het problematisch worden.

Verder is het vooral problematisch dat ze dezelfde minpunen hebben en elkaar daardoor zwakker maken als er sprake is van weerstand. Zijn niet complementair.

18-08-2023 10:33

Balgevoel +30817

Van Tahirovic weten we dat (nog) niet, maar Van den Boomen heeft dat in Frankrijk al wel laten zien, lijkt me zo. Die kan ook prima mee als het tempo wat hoger wordt of de druk toeneemt, maar ik ben gevoelsmatig ook geen voorstander van een 9,5 op het middenveld. Als je met Akpom in de spits zou gaan spelen, zou je misschien toch eens een belletje kunnen wagen richting Manchester voor Donny van de Beek.

18-08-2023 10:43

LukaLitmanen +81882

Alsjeblieft geen Vd Beek zeg.

Niet weer een loper op 10.
Deef

18-08-2023 10:46

AINIESTA +44174

Van de Beek is een hele andere 10 dan Deef.

18-08-2023 11:56

NoPants +7436

Het zijn allebei blonde jongens met oog voor ruimte. Verder echt andere spelers.

18-08-2023 17:19

Ajaxbrl +13619

laat die 2 de kakkerlakken maar slopen volgende maand

18-08-2023 10:05

AFCAViper +4644

Je moet hem dus meer gaan gebruiken zoals toendertijd Tadic in de spits stond. Kan prima. Iets meer laten uitzakken, verdedigers uit de tent lokken en dan de ruimte achter de verdedigers bespelen.

18-08-2023 09:59

AlexLitmanen10 +14359

Akpom als hangende spits
Brobbey als diepe spits

Alleen samen laten spelen als plan B dus

18-08-2023 09:48

pieter_snats +1398

Dat staat er niet. Hoeft ook helemaal niet.

18-08-2023 10:11

wendoo9 +8101

Dus Brobbey op bank en als invaller gebruiken.

18-08-2023 10:18

Afc22 +315

ik zie niet hoe een basisopstelling met Brobbey en Akpom daarachter kan werken voor dit Ajax. Het feit dat hij bij een andere club goed als 10 fungeerde betekent niet dat je hem hier ook op 10 kan zetten. Ik denk toch echt dat we hier bij Ajax voetballend gezien een stuk meer verwachten van een 10 dan dat ze bij Middlesbrough doen. Daarnaast vind ik al zijn goals echte spitsen goals dus ik denk het ook gewoon een prima spits voor ons kan zijn.

Met twee logge spelers als controleurs zie ik het liefst een creatieve en wendbare 10.

18-08-2023 09:45

pieter_snats +1398

Misschien moet je het eerst eens een kans geven. Na 10 minuten kun je alsnog gaan gillen om een wissel.

18-08-2023 10:12

Afc22 +315

Ik geef alleen maar mijn kijk op een mogelijke opstelling….

18-08-2023 10:34

Laudrup10 +17032

Haha in principe heb je gelijk en zou je voetballend gezien meer moeten verwachten van ene 10 bij Ajax. Dit staat echter compleet haaks op het feit dat Deef de houthakker hier op 10 staat/(hopelijk)stond.

18-08-2023 10:19

Soccerskins v2 +43192

Brobbey is nog niet zo heel dodelijk dit seizoen.

18-08-2023 09:42

pieter_snats +1398

Het seizoen is ook net 1 wedstrijd oud. Maar ja, bepaalde fans en hun verwachtingspatroon....

18-08-2023 10:12

Soccerskins v2 +43192

Als je vier grote kansen krijgt verwacht ik wel dat de spits van Ajax er minimaal twee maakt ja. Ook in de oefenwedstrijden heeft Brobbey kans op kans gemist.

18-08-2023 10:36
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.