Ling: 'Ajax liep in 2013 onder meer Bailey, Lobotka en Simon mis'

door Jon van Dam 63

Bron Voetbal International

Ling: 'Ajax liep in 2013 onder meer Bailey, Lobotka en Simon mis'

door Jon van Dam 63

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Tscheu la Ling heeft aangegeven dat Leon Bailey in 2013 dichtbij een overstap naar Ajax was, zo zegt hij in gesprek met Voetbal International. De Jamaicaanse aanvaller, destijds speler van AS Trencin, werd uiteindelijk verkocht aan KRC Genk.

La Ling heeft ook een duidelijke visie over de huidige staat van de Amsterdamse club. 'Eigenlijk is Ajax in die periode van de Europese successen omgeturnd van opleidingsclub tot koopclub. Natuurlijk heeft Ajax de laatste jaren Europese successen geboekt, maar dat gebeurde als koopclub. In het meegroeien met de wereldmarkt is Ajax een koopclub geworden. Wat je nu ziet is een symptoom, maar de kern van het probleem is al eerder ontstaan, in de periode van Leon Bailey. Daarom gaat het nu ook twee à drie jaar duren voor ze weer internationaal indruk kunnen maken. Daar moet je niet te licht over denken. Er lopen nu gewoon geen Ajax-voetballers tussen. Men zegt dat ze niet goed genoeg zijn, maar het zijn gewoon geen spelers voor Ajax.’

Ajax werd in 2013 afgetroefd door KRC Genk in de strijd om Bailey. Volgens La Ling speelde Bailey's zaakwaarnemer en stiefvader Craig Butler een grote rol bij de transfer. ‘Zijn vader is een commerciële man die overal met zijn zoon aan het leuren was om hem in Europa te krijgen. Dat is ook logisch, maar geen club was bereid om aan de eisen te voldoen. Daar heeft Trencin uiteindelijk niet eens 1/20e deel van betaald. Ajax wilde hem wel, maar niet volgens de afspraken die er waren. Daarna hebben we hem met Trencin verkocht aan Genk. We spraken toen niet over miljoenen, dat waren veel mindere bedragen.’

'Ajax is miljoenen misgelopen'

Ling geeft aan dat Ajax naast Bailey ook andere spelers misliep. 'Het ging niet alleen om Leon Bailey, maar ook bijvoorbeeld om Wesley Moraes en Stanislav Lobotka (oud-Jong Ajax, red.) konden door Ajax worden gehaald. Simon Moses werd toen ook genoemd. Je kunt zelf uitrekenen hoeveel miljoenen Ajax is misgelopen. Leon Bailey was slechts één van die spelers.’

Registreer je bij Bezwaarmaker.nl en maak gratis bezwaar tegen je WOZ-waarde!

Lees meer over:
Plaats reactie

Joko +5063

Zo jammer dat ling niks bin ajax doet,
Hoewel supporters kennende beter van niet ook. De meese weten denk niet eens hoe goed deze speler wa s

07-03-2024 08:46

AFCAMM +11337

Tja.. wat als Messi toen gewoon voor Ajax had getekend, in plaats van naar Barcelona te gaan? Wat als Cristiano’s peetvader zijn zin had gekregen en CR naar Ajax was gekomen?
Zo ken ik er wel meer.

06-03-2024 18:01

Berghuis +14318

In 2000 had Messi Ajacied kunnen worden als Ajax net als honderden andere clubs in Europa niet hadden zitten slapen, maar meer zeg ik niet...

06-03-2024 14:27

MelleAfca +14302

Heh? Wat staat hier allemaal? Met terugwerkende kracht maar goed dat deze man nooit de functie heeft gekregen die hem lang werd toebedeeld.

06-03-2024 11:52

Biss +9998

Er is maar weinig respect hier voor deze Ajacied. Zal wel een generatie ding zijn, iedereen met een andere mening mag onderuit getrapt worden op internet. Jammer hoor, want zo hou je weinig Ajacieden over die nog moeite willen doen voor de club/ons.

06-03-2024 10:39

Paul van Dorst +1571

Respect hebben staat toch los van het betwisten van onzin?

In 2013 werd Ajax geen koopclub als gevolg van Europees succes. Er was immers al jaren geen Europees succes.

En de afgelopen jaren is Ajax meer koopclub geworden omdat door het succes meer spelers werden verkocht dan jaarlijks statistisch gezien doorstromen vanuit de jeugd.

06-03-2024 15:51

Cruyffie +2398

Dat is niet wat Ling zegt

06-03-2024 16:34

Biss +9998

“Respect hebben staat toch los van het betwisten van onzin?”
Klopt, maar comments als ‘sneu la ling’ vind ik dan weer niet vallen onder het betwisten van ‘onzin’.

Het is sowieso geen onzin. Ling snapt dat beleid voeren, zeker bij een opleidingsclub, jaren duurt. Iets dat de meeste hier niet lijken door te hebben. Je zaait eerst en de oogst komt jaren later.
In 2011 werd de jeugdopleiding veranderd. Tot 2015 werd er uitstekend beleid gevoerd en werd er een uitstekende lichting voorbereid voor Ajax 1. Tegelijk werd in Ajax 1 de hand op de knip gehouden en met 4 kampioenschappen de portemonnee gevuld. Dit waren 2 ingrediënten, aangevuld met gerichte aankopen, voor het succes onder Peter Bosz 2016/17 en Ten Hag 2018/19. Je kunt dus zeggen dat het ongeveer 5 jaar duurt.

Na/tijdens deze successen moest Ajax (Overmars) keuzes maken. Óf op dezelfde weg door, Plan Cruijff, óf op grote voet leven zoals topclubs in Europa doen. (De jeugdopleiding was inmiddels alweer erg veranderd, alles van 2011-2015 werd weer weg gehaald).
Op dát moment is de verkeerde keuze gemaakt om op grote voet te gaan leven. Met dure contracten en daarbij vreemde constructies, grote aankopen en weinig oog voor het opleiden van eigen jeugd voor Ajax 1 is een groot risico genomen. En toen ging Overmars weg.
Cruijff heeft hier voor gewaarschuwd voordat hij in 2015 al (!) zijn handen van Ajax af trok, omdat zijn naam misbruikt werd.

06-03-2024 18:41

trodat4030 +96424

'Natuurlijk heeft Ajax de laatste jaren Europese successen geboekt, maar dat gebeurde als koopclub.'

Nee, dat deden we met eigen jeugd, aangevuld met een paar gerichte aankopen, pas ná het succes is het een koopclub geworden omdat men dacht dat ze daarmee mee konden blijven doen. Het wordt tijd dat we onze plek kennen en niet van de succesformule afwijken, jeugd opleiden en gericht aanvullen en maar accepteren dat je dan niet jaar op jaar Europees succes behaald. Elke 3-4 jaar en prachtige campagne is toch prima? Dan het ijzer smeden als het heet is en weer opnieuw gaan bouwen, niet krampachtig kopen in de hoop bij te blijven. Keer op keer blijkt dat dat niet de oplossing is. Ik heb liever elke 3 jaar een mooi jaar dan 2-3 mooie jaren en vervolgens de club te zien vervallen in een gotspe voor een jaar of wat. Dat gebeurde na de succesvolle 90's ook, heeft men dus niet van geleerd..

06-03-2024 10:32

Biss +9998

Ben het met je eens. Behalve dat het een aantal jaar duurt voordat jeugd klaar staat in 1 nadat je ze op de goede manier hebt opgeleid. Het resultaat zag je inderdaad tijdens de succes jaren. Maar tijdens dit resultaat/succes zijn we ander beleid gaan voeren en is de focus veranderd van jeugd+aanvulling naar kopen. Dat zag je de jaren na het succes, kwaliteit van jeugd werd steeds minder en we werden steeds meer afhankelijk van aankopen.

06-03-2024 10:42

twynestar +28236

dat zit niet alleen in de bestuurders. Het zijn de supporters die beginnen te steigeren bij het concept 'tussenjaar', die leggen enorme druk op bestuurders. En net zoals teveel kopen is ook te weinig verkopen een fout: soms moet je cashen waar je kunt en niet het salarishuis opblazen om smaakmakers net iets langer te binden, en je trainers moeten dit accepteren dat ze ieder jaar deels opnieuw moeten beginnen.

06-03-2024 10:52

Babangida83 +23867

@twynestar, ik denk dat als de pieken hoog zijn en je weet dit als beleidsbepaler goed te formuleren - we gaan weer aan een nieuw topteam bouwen - dat je dit kunt ondervangen. Zeker als je het opnieuw flikt.

06-03-2024 12:50

Babangida83 +23867

Dat bedoelt Ling, denk ik, ook. Dus vanaf 2019. Hij heeft het over de "laatste jaren". Toen het mee wilde groeien met de wereldmarkt.

De zin over de 'periode van Leon Bailey' lijkt me verkeerd geciteerd of geformuleerd. Dat er onder Frank de Boer verkeerd is ingekocht, zou je ook mee kunnen nemen. Want dat is natuurlijk ook middelmaat geweest.

06-03-2024 12:43

AFCA020! +6088

Ben het grotendeels eens met je hoor trodat…

Maar Ajax is pas een koopclub geworden nadat Overmars zomaar eruit gewipt werd door wat figuren die een coupé wilde plegen.

In Overmars z’n laatste 2 seizoenen werd er nog gericht ingekocht.
In 20/21 waren dat Steek (gratis), Klaassen, Haller, Antony en Kudus. Allen goede gerichte aankopen.
Om Ten Hag aan boord te houden is Klaiber als reserve gehaald. Dat is niet slim geweest misschien, maar Ten Hag wilde dat per se 🤷‍♂️
En een jaar later waren de enige aankopen Pasveer (gratis), Berghuis en Daramy en Gorter. Waarvan de laatste 2 voor de jeugd gehaald werden in de hoop te ontwikkelen (Daramy is al verkocht en Gorter gaat ook winst opleveren dus beide toch ook goed gezien) en de eerst genoemden gewoon volwassen en gerichte aankopen waren.
In de winter heeft Overmars zich nog hard gemaakt voor Brobbey. Ook een gerichte en goede aankoop (huur eigenlijk). Goede actie ondanks dat Brobbey Ajax lelijk had behandeld.

Pas toen Overmars ten onrechte eruit gegooid is en allerlei nobodies belangrijke beslissingen gingen maken (Ajacieden buitenspel zetten, Mosman die Hendriks wilt, Hendriks die weer Mislintat wilt etc etc etc). Pas daar is het misgegaan.

We hadden een geweldig beleid, met goede gerichte aankopen (en tuurlijk je kunt niet altijd 6 gooien, maar zelf dan waren de risicootjes te overzien en werd er vrijwel altijd winst behaald uit aankopen). Daarnaast hadden we altijd een geweldige selectie bestaande uit jeugd en gerichte ervaring (al dan niet met club ervaring).

Tsja en daarna weten we allemaal hoe het verder is gegaan en welke dames en heren verantwoordelijk zijn geweest voor de rampspoed die is gekomen (die je al 2 jaar lang aanzag komen zelfs)

06-03-2024 15:37

Cruyffie +2398

Exact dit. Dat bedoelt Ling denk ik ook. Want hij weet ook wel dat halve finale CL in 2019 6 spelers uit jeugd basis stonden.

Jij beschrijf precies de visie die Cruijff voor ogen had: jeugd centraal, gerichte aankopen en niet elk jaar willen pieken. Simpel. Plus: investeer in goede trainers, zowel in jeugd als (logischerwijze) voor het eerste elftal.

06-03-2024 16:42

Babangida83 +23867

En leidt die trainers bovendien zelf op, omdat Ajax gewoon een heel specifiek spel heeft, een bepaalde branie eist en ook een trainer wil die jeugd invoert (dat laatste was bijvoorbeeld een minpunt aan Ten Hag.)

06-03-2024 20:18

Cruyffie +2398

Op zich liet Ten Hag toch prima jeugd spelen toch? Vijf jeugdspelers basis in 2019 CL, gaf ook Eiting veel kansen voor zn blessure, en later ook Timber, Gravenberch, Rensch, Ekkelenkamp.

Alleen gebeurde na 2019, wat vaker na succesvolle jaren gebeurt: men gaat met het verdiende geld opeens kopen kopen kopen, omdat bestuurders denken daarmee die “top” vast te houden. Wat dan vaak averechts werkt, omdat die “top” niet met enkel kopen kopen is bereikt, maar tevens met jeugd, een hele goede coach, een goede teamsfeer etc.

Maar zeer eens met je punt: leidt die trainers zelf op. Juist daar zie ik een rol voor Van Gaal, maar ook een Bosz, en zelfs Jonk: die kennen echt de principes van de Hollandse School. Leer jeugdcoaches hoe je die principes in de praktijk brengt en voila: je creert een giga domino-effect van kwaliteit.

08-03-2024 11:49

Concrete +3137

Ja Ling Bling Bling

06-03-2024 10:26

ratje +3505

Ik was altijd wel fan van deze man, maar wat een onzin verkondigt hij hier allemaal. Ajax is een koopclub geworden? Alleen omdat ze Bailey niet kochten? Wat is uberhaupt de relatie tussen die 2 dingen?
Ajax leidt nog steeds de meeste spelers op
voor Europa (neemt niet weg dat ik wel ook zorgen heb over de opleiding) en het halve basis elftal bestaat uit eigen jeugd.

06-03-2024 09:54

Drukwerk1968 +7110

Wat spreekt hij zichzelf tegen. Zeggen dat ajax een koop club is, niet was en dan 3 spelers van buiten af noemen uit 2013.

06-03-2024 09:52

ratje +3505

Waarvan Lobotka uiteindelijk ook gewoon gekomen is. Moses werd niet goed genoeg bevonden en Bailey kwam blijkbaar niet vanwege zijn vader.....

06-03-2024 09:55

trodat4030 +96424

Alleen snapt nog steeds niemand waarom Lobotka weer terug is gestuurd....

06-03-2024 10:33

ratje +3505

Lol, eens. Maar staat natuurlijk los van Lings verhaal.

06-03-2024 11:37

arnold076 +1246

Hij bedoelt dat hij zelf miljoenen is misgelopen en zo kan ik nog meer spelers opnoemen die ajax wilde hebben maar toch niet kwamen, mede ook door hun zaakwaarnemers.

06-03-2024 09:50

MidMid +5682

Sneu La Ling.

06-03-2024 08:46

MPAjax +8398

Mooi verhaal maar geen realiteit , we gaan weer door

06-03-2024 07:36

ajaxfan1972 +2473

Een opleidingsclub zijn die vooral met eigen jeugd speelt wordt steeds moeilijker in vroegere tijden speelden de jongens die uit de jeugd doorbraken 4 5 seizoenen in één voordat ze weggingen
Dat schuift steeds verder terug
Tegenwoordig nog hooguit een paar jaar of je toptalenten worden al opgehaald zelfs voordat ze hun debuut gemaakt hebben door buitenlandse clubs
Daar kun je niet tegen opleiden want als het lukt als jeugdopleiding om.elk jaar één of twee echt goede spelers af te leveren doe je het top
En dan ga je krijgen dat van wat bij de selectie zit
Brobbey zie ik gewoon als een aankoop hato moet nog veel leren maar gaat er denk ik wel komen en de rest uit de eigen jeugd is gewoon niet goed genoeg

06-03-2024 07:10

Ferd +38429

Ajax had Bailey kunnen kopen, en dan klagen dat Ajax spelers koopt. Beetje dubbele moraal.

En Lobotka noemen als speler die Ajax had kunnen halen is lachwekkend natuurlijk, want Ajax haalde hem en hij wist geen potten te breken.

06-03-2024 03:04

Mokumnorth +356

Lobotka was echt heel sterk in jong, nog steeds een raadsel waarom ze hem niet een kans in 1 gegeven hebben

06-03-2024 07:35

Dirigent +6854

Lobotka was een klasbak, alleen hebben ze dat bij Ajax nooit gezien...

06-03-2024 08:39

Ajax14AMS +25205

Ling heeft er wel kijk op hoor.

06-03-2024 01:12

PH2BOT +40155

Ook 1-manszaak Overmars heeft van Ajax een koopclub gemaakt en de jeugdopleiding naar de gallemiezen geholpen door veel.te veel te focussen op ' individuele ontwikkeling' waar winnen/ verliezen er feitelijk niet meer toe deed. Gaat nu inderdaad 2-3 seizoenen duren voordat we echt weer des Ajax kunnen spelen aangezien de jeugdoleiding altijd al dè levensader van Ajax is geweest.

06-03-2024 00:53

1991 +7787

Vergeten even dat Hamstra ooit is aangesteld bij Jong na het verlies van Rijkhoff, waarvan Marc zijn bestaan niet vanaf wist..

06-03-2024 01:50

trodat4030 +96424

Jij blijft maar dezelfde fout maken. Individuele ontwikkeling boven winst ja, maar niet 285 dingen boven winst. 1 Individuele ontwikkeling, 2 winst, 3 t/m 285 de rest.

Maar goed, je wil(!) het toch niet leren, immers heb je dan helemaal geen stok meer om mee te slaan en ben je helemaal uitgeluld hier, dus jou kennende zit je zaterdag weer in het jeugdtopic te wachten, hopen en bidden dat een team op achterstand komt, zodat jij je stokpaardje weer van stal kan halen.. Want dan blijft jouw mening relevant, denk je....

06-03-2024 10:48

DEELM +11891

Achteraf is 't mooi wonen!

05-03-2024 23:13

w86 +9385

Achteraf heel makkelijk. En al hadden we die jongens wel gehaald, dan waren ze echt geen 10 jaar bij Ajax gebleven en hadden we er nu dus ook niks meer aan. Behalve wellicht een transfersom.

05-03-2024 22:57

Biss +9998

100% eens met Ling. Over de succes periode waarin onder andere Overmars van Ajax een koopclub maakte.

05-03-2024 22:56

twynestar +28236

dat is ook gewoon onder druk van de supporters

06-03-2024 10:49

TweeBenig2 +16112

Als hadden komt, is hebben te laat….

05-03-2024 22:52

Dolblij +45019

Heeft het zin, 10 jaar na dato aan te geven wie Ajax wellicht had kunnen / moeten binnenhalen? De kunst is het vooraf te doen, niet achteraf te beklagen. En als je het niet vooraf hebt gedaan, doorgaan. Jammer dan. Heb Ling in 2013 niet gehoord dat Ajax door het niet aantrekken van Bailey. Lobotka en Simon een fout zou hebben begaan. Zo makkelijk achteraf.

05-03-2024 22:49

Dit is mijn club +10119

Fijn man, al die ouwe koeien uit de sloot halen. We zijn er wel in geslaagd die club uit Eindhoven af te troeven wat betreft Frenkie. Heeft ons meer miljoenen opgeleverd dan al die spelers van Ling bij elkaar. Ik wil maar zeggen dat er zoveel verhalen zijn rondom gemiste dan wel geslaagde transfers.
Velen (mijzelf incluis) hadden ook bedenkingen bij het bedrag (16 miljoen) dat Ajax betaalde om Brobbey terug te halen. Als zijn ontwikkeling zich doorzet kan hij zo maar het viervoudige opleveren bij verkoop. Het kan verkeren.

05-03-2024 22:38

Sjaakvaak +26579

La Ling, Moses Simon was een zeer beperkte speler die nooit fatsoenlijke transferbedragen heeft opgeleverd die zijn salaris zouden dekken. En je wilde ook spelers als Kingsley Madu aan Ajax slijten. Noem ook de floppers.

05-03-2024 22:14

Nr.10 +111002

Succes = meer spelers gaan naar de topcompetities
Meer spelers vertrekken = meer spelers kopen
Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

05-03-2024 22:09

Zwaan1975 +3570

Ajax is een koopclub geworden maar dat starte al in 2013… toen hadden ze volgens ling deze spelers moeten kopen?? Maar beste ling je wil toch niet dat Ajax een koopclub wordt? Waarom zeik je dan hierover?

05-03-2024 22:05

AjaxNoo1 +2120

Echt jammer dat we door die Bocarra of wat zijn naam ook was nooit Lobotka in 1 hebben kunnen zien.

Echt typisch Ajax om vanwege "DNA" de voorkeur aan een veel mindere speler te geven terwijl je direct kon zien dat Lobotka een stuk beter in het spel zou passen..

05-03-2024 22:01

Nr.10 +111002

Ach ja, Lobotka is pas járen later echt indruk gaan maken bij Napoli. Na Jong Ajax is hij dus eerst bij Trencin weer een seizoen gaan voetballen, en daarna nog twee seizoenen bij Nordsjaelland in de Deense competitie nota bene, voordat hij überhaupt naar Celta de Vigo ging, waar hij ook nog twee jaar zat voordat hij naar Napoli ging. Dan heb je dus over 5 jaar voordat hij aan de Europese subtop komt via allerlei omwegen. Dan is het toch een beetje makkelijk om achteraf te zeggen: ‘ja zie je wel die had meer moeten spelen bij ons.’

05-03-2024 22:12

Barra +5529

Ik weet dat heel veel mensen op AS hier toen ook al echt lovend over hem waren en het doodzonde vonden dat Ajax hem uiteindelijk liet lopen. Lobotko had echt perfect bij ons gepast en liet dat bij JA al zien. Blijft idd altijd makkelijk praten achteraf.

05-03-2024 22:18

AjaxNoo1 +2120

Dus jij vond Bocarra ( de speler die de voorkeur kreeg boven hem) echt een beter speler??

Maar je hebt gelijk, Technische VM's worden over het algemeen enkel door coaches gewaardeerd die of Aanvallend totaalvoetbal nastreven of die een 532 achtig systeem spelen zoals Juve met de oude Pirlo. Vaak krijgen de Slopers de voorkeur op 6 en de Lopers op 8.

06-03-2024 00:13

Cesc88 +6189

Weet dit nog als de dag van gister, Lobotka vind ik echt slecht van Ajax. Je zag dat die bij Jong ajax wat licht was maar de klasse droop er vanaf en ik mag verwachten van scouts van Ajax dat je dat ziet.

05-03-2024 21:55

Bky +56364

Super, maar we hadden toen ook Acolatsie als aanstormend jeugdtalent, evenals Sana. Om De Sa niet te vergeten. Eigenlijk helemaal geen ruimte voor Bailey.

05-03-2024 21:45

AFCACruijff14 +161060

Ling baseert zijn hele verhaal dus op een paar spelers die hij niet aan Ajax kon slijten. Vermoeiend.

05-03-2024 21:13

FlyingDutchMan +17311

Toendertijd waren die talenten ook lang niet rijp en een zekerheid..

05-03-2024 21:46

komopajax777 +13214

Ajax is geen koopclub maar nog steeds een opleidingsclub.Ook in de succesvolle jaren 10 van deze eeuw stonden er zelfopgeleide spelers in het elftal.

05-03-2024 21:01

microfoonannabool +5849

Lekker makkelijk lukken achteraf. We hadden Messi, Ronaldo en Philip Leonard ook kunnen contracteren toen ze 11 waren.

05-03-2024 21:01

FlyingDutchMan +17311

Messi, Ronaldo en dan Philippe Leonard in het rijtje 🤣

05-03-2024 21:45

Spielmacher +10695

Zou Tscheu nou echt niet weten dat Lobotka in 2013-14 bij Ajax gespeeld heeft, nota bene als huurspeler van Trencin?

05-03-2024 21:00

Aram +17893

Ik mag toch hopen dat dat Trencin-verhaal geen doorstart krijgt…

05-03-2024 21:00

behangdelul +32538

Raar dat ie Moses Daddy niet aanhaalt :P
https://en.wikipedia.org/wiki/Moses_Simon

05-03-2024 20:53

AFCA-Driebergen +22153

Die deed het ook echt leuk ja

05-03-2024 21:06

Haarlemmer +20591

Messi speelde ooit ook bijna bij Ajax. Moet je nagaan hoeveel miljoen we misgelopen zijn

05-03-2024 20:50

PeterLarsson +13267

En hoeveel spelers heeft Trencin gehaald die uiteindelijk niks hebben opgebracht? Altijd zo makkelijk om de paar succesverhalen van zo’n club weer uit te venten

05-03-2024 20:41

Breuk +25087

Oke en door.

05-03-2024 20:38

Bjorn +12406

Dat hoort erbij. Dat lijstje kan je bij elke club maken van 20 spelers.

05-03-2024 20:37
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.