Kudus maakt indruk en schopt het tot lijstje met WK-revelaties van L'Équipe

door Jesse ter Haar 49

Bron L'Équipe

Kudus maakt indruk en schopt het tot lijstje met WK-revelaties van L'Équipe

door Jesse ter Haar 49

Bron L'Équipe

Laatst geüpdatet

Mohammed Kudus heeft tijdens het inmiddels afgelopen WK een goede indruk gemaakt op de redactie van L'Équipe. De Franse krant, waar men bekendstaat om het geven van pijnlijk kritische beoordelingen, prijst de veelzijdigheid van de Ajacied - die op het eindtoernooi uitkwam voor Ghana.

'Mohammed Kudus was een ster op alle posities waarop hij speelde voor Ghana: als spelmaker tegen Portugal, als rechtsbuiten tegen Korea en als spits tegen Uruguay', zo oordelen de Fransen. 'De speler van Ajax was al indrukwekkend in de groepsfase van de Champions League (4 doelpunten, 2 assists) en maakte met zijn snelheid en techniek enorme verschillen. Onvermoeibaar en onvoorspelbaar, hij scoorde twee keer in de tweede wedstrijd.'

Voor de Ajacied en de zijnen eindigde het toernooi in Qatar al na drie wedstrijden. Het Afrikaanse land werd ingedeeld in Groep H en kwam zodoende uit tegen Portugal, Zuid-Korea en Uruguay. Tegen eerst- en laatstgenoemde landen verloor Ghana, maar tegen Zuid-Korea wisten Kudus en de zijnen met 2-3 te winnen. De linkspoot vervulde die dag de hoofdrol, want hij was met twee goals erg belangrijk tijdens de enige zege op het WK. Uiteindelijk eindigde Ghana op de vierde en daarmee laatste plek in de poule. Al snel na de uitschakeling kwam naar buiten dat Kudus nog altijd inzet op een transfer van Ajax naar het buitenland.

Naast Kudus is ook Cody Gakpo opgenomen in de lijst met de verrassingen van het toernooi. Hij scoorde tijdens alle drie de groepsduels en dus is de verkiezing niet al te verrassend. 'Manchester United heeft het tot hun prioriteit gemaakt om hem te laten spelen als spelmaker, buitenspeler of als deel van een aanvalsduo, zoals hij ook deed met Memphis Depay en Steven Bergwijn.'

WK van Oranje

Door de nederlaag na strafschoppen van Nederland tegen Argentinië werd het niet het WK van het Nederlands elftal. Bovendien sprankelden de Nederlanders niet in hun veldspel en dus werd het geen toernooi om het lang over te hebben. Het werd wel het toernooi van Lionel Messi, die Nederland uitschakelde in de kwartfinale en in de finale van doorslaggevend belang was in duel met Frankrijk. Argentinië had ook tijdens de eindstrijd penalty's nodig om te winnen.

Lees meer over:
Plaats reactie

Robertini +38928

Zou hem bij Ajax eigenlijk best eens op rechtsbuiten zien. Snelheid heeft hij, passeeractie ook. Moet misschien wel werken aan z'n voorzet. Nooit meer in de spits, 10 of rechtsbuiten.

23-12-2022 01:37

Sambavleugels +18681

En desondanks wordt Kuku te licht bevonden en staat zelfs Klaassen boven hem in de pikorde. Hoe bestaat het..

22-12-2022 09:28

Aldek +5080

Maar ‘onze’ trainert ziet een spits in hem….🙈🤮🙈

22-12-2022 00:06

Robertini +38928

Tegen Uruguay speelde hij dat ook, ik vind hem niks hebben wat een spits moet hebben.

23-12-2022 01:38

jerryisthename +31623

Iedereen prijst Kudus en schat hem op waarde in, behalve die knuppel bij ons. Sukkel...

Trouwens, het werd het toernooi van Messi dankzij de FIFA. 🙄 Tuurlijk speelde hij heel goed bij vlagen, maar zonder de hulp van de scheids/FIFA waren ze echt geen wereldkampioen geworden. Hadden ze het misschien niet eens gered tegen Oranje, die bangepoeperds olv. Louis die pas gingen aanvallen, omdat het moest, maar dan ook alleen voor 20 min. 😂
Maar goed, ongelooflijk irritant gewoon dat iedereen op tv en in de media maar in zijn kont kruipt (behalve Rafael en Hugo), maar dat er totaal niet meer gerept werd over de gratis penalty's en de hulp die die rattenkop met zijn vriendjes kreeg het hele toernooi, sinds die klap door de Saudi's. Dat hele kut-WK was corrupt en klote bij voorbaat al, tijdens het WK ook, behalve de finale, waarbij de ratten uiteindelijk weer wonnen door vooral die bloedirritante keeper (wat een irritante eikel 🤮), maar ook weer hulp hier en daar natuurlijk. Haha. Lachwekkend.

21-12-2022 13:02

LukaLitmanen +81886

Ik vond Klaassen voor zijn doen ook veel indruk maken...

Waar is de interesse van clubs voor hem ??? (;

21-12-2022 11:38

Schip +23344

Kudus kan op 10 en rechtsbuiten. Op 9 gewoon Brobbey, die veel betrouwbaarder is in zijn looplijnen en als aanspeelpunt.

Ik vind trouwens dat Schreuder wel erg makkelijk de zwarte piet krijgt. Het is Schreuder die Kudus zo goed in vorm heeft gekregen. Onder TH was Kudus - op zijn debuut na - een twijfelaar. Net als Neres heeft TH echt niet het optimale eruit gekregen.

Wat je wel Schreuder kunt aanrekenen - naast een compleet afwezig goed veldspel en een desintegrerende groep - is dat Kudus geen kans op 10 of op rechts krijgt.

Maar toen ik begin seizoen Kudus op rechts opperde, werd ik bijkans digitaal gevierendeeld omdat niemand het zou mogen wagen Kudus te verkrachten op een andere positie. Maar ik vind Brobbey ook een echte Ajax spits en een groot talent. Dus op 10 of op rechts.

21-12-2022 11:32

Ajax1812 +9046

Ten Hag heeft niet alles uit Neres gekregen? Hij is nooit meer zo goed geweest als in 18/19.

21-12-2022 14:17

Schip +23344

Nee, heb je geen ogen? Neres was onder Keizer ijzersterk en verpieterde onder die rare trechterspeelwijze van TH in de 2e seizoenshelft. Hij speelde prima als TH hem opstelde en mocht daarna lekker banken wegens gebrek aan rendement.

Pas toen Ajax in een crisis kwam, mocht Neres de boel redden. Hoe selectief is het geheugen van sommigen hier. TH heeft zat fouten gemaakt. Neres is na dat seizoen nooit meer in zijn vorm gekomen. Bij Benfica is hij weer ouderwets aan het gaan hoor.

21-12-2022 19:38

thelordjoshua +10641

Kudus had respect voor Ten Hag. Dat zag je en heeft ie zelf gezegd. Dat respect voor Schreuder ontbreekt bij veel spelers

21-12-2022 15:59

Schip +23344

En dus speelde hij als een twijfelaar. Ik geloof er weinig van. Hij zei enkel dat hij de speelwijze van TH fijn vond.

21-12-2022 19:36

gi0vanni +7110

Schreuder krijgt er flink van langs omdat hij de man van de voorbereiding waar hij over zei dat hij zeer te vrede over te zijn als 1e beloning een mooie plek op de bank te bezorgen en als 2e beloning af en toe 2 tot 4 voor minuten in te vallen. En zelfs een nieuwe aankoop als Lucca die nog nooit iets bij Ajax had gedaan 10 min eerder in te brengen. En als 3e beloning hem nooit meer op zijn eigen positie te zetten. Ik snap heel goed waarom Kudus weg wil en ook als er meer talenten weg willen. Conceicao kan volgens Schreuder heel goed voetballen maar mag ook maar kort invallen omdat hij het anders niet vol zou kunnen houden. Wat totale onzin is. Spelers die het niet langer als een kwartier bij Ajax vol kunnen houden mogen niet in Ajax 1 zitten.

22-12-2022 20:02

FernandoRedondo +262

Ik zie ze Kudus ook nog gewoon verkopen en dan de rest van het seizoen Klaassen lekker op 10 te laten aanklooien.

21-12-2022 11:18

Robertini +38928

Dat wordt hem ben ik bang, zo jammer.

23-12-2022 01:41

Sunny +9524

Werkelijk te idioot voor woorden dat een in potentie zo goede speler genegeerd wordt door een trainer. Kudus hoort als 1 v.d. 1e op het wedstrijdformulier te komen.

21-12-2022 10:32

debarbaar +8219

Kunnen we geen packagedeal maken met United. Zei Kudus, van der Sar en Schreuder als materiaalman en wij van de Beek terug?

21-12-2022 10:02

Robertini +38928

Waarom zou Ajax Kudus voor Vd Beek willen ruilen? Donny is echt niet wat we nodig hebben nu.

23-12-2022 01:42

DEELM +11891

Schreuder lees je dit?

21-12-2022 09:42

Eurysaces +29498

En bij Ajax krijgen we het voor elkaar om hem op de bank te zetten, omdat we niet meer weten hoe we met voetballers om moeten gaan..

21-12-2022 08:26

FissaDeGekste +3368

**Schreuder weet niet hoe hij met voetballers om moet gaan. Subtiel doch belangrijk verschil.

21-12-2022 10:16

RuffRhythim +24837

Dat is minstens +10m dan

21-12-2022 08:25

Goldenlastra +1725

Ik zou Kudus nu verkopen of een team bouwen rondom hem. Want zou een vrije rol moeten hebben met zijn creativiteit. Ik dacht altijd dat hij Frenkie zou doen vergeten, maar hij kan helaas niet op die postie.
Dus eigenlijk zou het hele systeem dan moeten worden aangepast. 4231 kan hij iig nergens echt uitblinken. Misschien is de oude 433 een beter systeem voor hem.

21-12-2022 08:12

HallelujahAmsterdam +10638

Volgens mij zit L'Equipe er helemaal naast, want Schreuder ziet dat toch allemaal anders met Kudus

20-12-2022 23:59

leeke +10375

Schreuder (en Ten Hag ) zien het goed.Bij Ghana heeft hij andere spelers om zich heen,en een betere verdediging

21-12-2022 06:27

thelordjoshua +10641

Ten Hag kon er niks aan doen met Kudus. Had vorig seizoen gewoon basis gestaan als ie tegen Anderlecht niet geblesseerd was geraakt. Je gaat een werkend team niet omgooien.

21-12-2022 16:01

leeke +10375

Laatste maanden was er geen werkend team meer.of ben je dat weer vergeten....zelf ging ten Hag 4-4-2 spelen om het seizoen alsnog te redden

21-12-2022 20:00

ÁlvaroRecoba +13695

'Manchester United heeft het tot hun [sic] prioriteit gemaakt om [Gakpo] te laten spelen als spelmaker.'

Ja, tuurlijk, veel betere steekpass dan Eriksen of Fernandes.

20-12-2022 23:45

Redrum +95908

Cody Gakpo is een one-trick pony die teert op één of twee goede acties per wedstrijd. Het spel maken kan hij sowieso totaal niet. Buiten die drie goals heeft hij op het WK ook werkelijk niets bijgedragen. Hij hobbelt over het algemeen een beetje nutteloos rond ergens voorin. Het zou weer heel typisch zijn als psv op basis van die drie goals opeens de hoofdprijs voor hem vangt, maar ik zou er ook niet echt rouwig om zijn als hij in de winterstop nog vertrekt. Dan geloof ik zo waar weer een beetje in de titel, ondanks Alfred Schreuder.

21-12-2022 10:44

ÁlvaroRecoba +13695

Ja, maar wat dat betreft natuurlijk wel een ideaal WK vanuit PSV-perspectief: maximaal in de aandacht, met minimale middelen. In de naweeën van zo'n WK blijven de hoogtepunten toch altijd hangen, vooral bij clubs zonder zinnige scouting en met te veel geld. Maar als ik Gakpo was, zou ik lekker naar de subtop gaan -- de nadelen van de echte toptransfer zijn nu toch weleens duidelijk geworden, de laatste jaren? Niveau West Ham, Dortmund, Sevilla, Napoli; ook prachtig.

21-12-2022 11:17

Redrum +95908

Precies, voor psv ideaal dit natuurlijk. De clubs kijken alleen naar de 3 goals. Als Gakpo slim is gaat hij niet naar de top inderdaad, maar meende te hebben gelezen dat hij alleen naar een absolute topclub wil. Dat wordt een drama voor hem, want daar is hij simpelweg niet goed genoeg voor.

21-12-2022 12:32

Adam24 +39062

Kudus heeft zich dit WK definitief bewezen. Deze jongen moet standaard opgesteld worden bij Ajax OP HET MIDDENVELD.

20-12-2022 23:01

Rolo +13590

Of hangend op de rechtsbuiten positie. Deed die op het WK ook niet verkeerd.

20-12-2022 23:06

Adam24 +39062

Ik zou eerder Berghuis daar neerzetten.

20-12-2022 23:07

ÁlvaroRecoba +13695

In ieder geval een van beiden, voor mijn part afwisselend, maar niet meer Tadic of Bergwijn... laat die het lekker uitvechter voor links. Álvarez verkopen, Taylor-Grillitsch in de Frenkie-Schøne-rol. Brobbey spits. En dan nog een topverdediger en Flekken -- en een nieuwe technische staf.

20-12-2022 23:47

leeke +10375

Idd,als je Kudus wilt laten spelen op die positie.als 10 werkt het niet op dit moment bij Ajax.Dan zullen we verdedigend toch het een en ander moeten veranderen

21-12-2022 06:28

waayop +876

Nieuwe technische staf? In ieder geval Schreuder met zijn assistent weg en Bogarde terug. En een andere coach die het wel begrijpt.

21-12-2022 12:47

louis60 +11472

En onze trainer weet niet wat hij met Kudus aan moet. Nico zat ook veel op de bank. Blind mag ook zomaar weg. Gelukkig komen trainer en directie nog voor kerst met nieuwe plannen, een winnende tactiek tegen betere ploegen en een basisteam dat de nul kan houden maar ook gewoon kan winnen van Twente en Feijenoord. Kijk dan heb ik er weer vertrouwen in. Laat de directie gewoon voor kerst uitspreken dat ze vertrouwen hebben in de trainer en het team. Zeker wanneer je toppers zonder problemen laat gaan. Laat ze zeggen:"dat is allemaal opgelost door......." ja zeg het dan, zeg dan hoe we er voorstaan!

20-12-2022 22:54

Keizer +29940

De gozer maakt op iedereen indruk behalve op onze Alfred en wat eenlingen die roepen dat hij niet bij ons past. Goede voetballers kunnen altijd bij ons terecht, is met Kudus niet anders.

20-12-2022 22:43

MarcHogervorst +35302

Eenling meldt zich!

21-12-2022 13:40

036AFCA97 +146646

Ik walg er echt van dat deze jongen maar misbruikt wordt als spits.

Lafred zegt dat hij hem alleen durft op te stellen op 10 met twee 6’en, maar Klaassen doet op die positie nieteens mee aan het spel en die durft hij er ook neer te zetten. Je moet er toch niet aan denken dat we creativiteit of onvoorspelbaarheid in ons spel krijgen?

Uiteindelijk weten we allemaal dat hij Kudus alleen in de spits zet, omdat hij daar mooi Brobbey z’n conditie als excuus kan gebruiken. Kudus mag niet op rechts want dan hebben Tadic en Bergwijn er een concurrent bij en kan ook niet op 10 want dan komen vedettes Klaassen en Berghuis misschien niet aan hun minuten.

En nu gaan we dit toptalent verliezen.
#SchreuderOut

20-12-2022 22:14

Qifesh +24917

idd de slechtste schaker sinds de boer, maar die werd wonderwel kampioen zonder 100 miljoen, dat moet ik met alfredo nog zien

20-12-2022 22:23

cl=5! +5366

Hij posteerde ooit een centrale verdediger in de spits omdat we een doelpunt tekort kwamen... dat werd geen kampioenschap

20-12-2022 23:33

Ajax34 +3973

De hele wereld ziet dat Kudus best wel een beetje kan ballen, maar Alfred ziet in hem een goede bankzitter. En het Ajax bestuur vinden dit helemaal prima.

20-12-2022 22:10

036AFCA97 +146646

Huh, heeft Klaassen de lijst niet gehaald?

20-12-2022 22:10

Beachboy +2895

Kudus moet je gewoon structureel opstellen. De combinatie van balvastheid en creativiteit is behoorlijk uniek. Moet een aantal wedstrijden in vaste samenstelling blijven staan om e.e.a. draaiende te krijgen. Kwaliteit is er meer dan genoeg, maar vastigheid ontbreekt. Enige probleem kan zijn dat Kudus zelf echt niet meer wil.

20-12-2022 21:57

debarbaar +8219

Okay, dus we gaan niet meer winnen? Stel Kudus op en je hele elftal speelt als een pupillen team. Misschien komt dat omdat Kudus geen spits is maar dat is dan aan onze geniale trainer te linken. Statistieken liegen niet en Kudus is ook nog eens ongelukkig. Als je Kudus structureel wilt opstellen heb je dus een andere trainer nodig die wel ziet dat het een middenvelder is.

21-12-2022 10:06

Beachboy +2895

Goed om te nuanceren: Mijn post was geschreven vanuit de gedachte om Kudus op te stellen als middenvelder. Hij is geen spits, dat weet iedereen, behalve de trainer.

21-12-2022 11:31

AFCAjax +17839

word gewoon weer banken of in de spits wat schreuder betreft.

20-12-2022 21:31

Lunsdale +6285

Bij vertrek van Blind zal hij wel ingepast worden als linksback.

20-12-2022 22:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.