KNVB komt met aanscherpingen: scheidsrechters zullen eerder 'gele kaart trekken'

door Jesse ter Haar 66

Bron KNVB

KNVB komt met aanscherpingen: scheidsrechters zullen eerder 'gele kaart trekken'

door Jesse ter Haar 66

Bron KNVB

Laatst geüpdatet

De KNVB heeft twee aanscherpingen doorgevoerd ten behoeve van de toegankelijkheid, gastvrijheid en veiligheid van het voetbal, zo maakt men bekend via de officiële website van de Nederlandse voetbalbond. Binnen de organisatie merkt men een stijging van het aantal incidenten op en dus moet de veiligheid op het veld én het gedrag van spelers en trainers verbeterd worden.

Op het gebied van de veiligheid óp het veld werden in april al nieuwe maatregelen genomen. Na afloop van de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie hebben het competitiebestuur betaald voetbal, de VVCS, CBV, BSBV, het Supporterscollectief Nederland en de werkgroep wedstrijdorganisatie die maatregelen geëvalueerd. Er komt één aanpassing uit voort: 'Als een persoon die iets op het veld gooit direct wordt gepakt en verwijderd, dan telt dit niet meer mee in de stappen naar het definitief staken van de wedstrijd.'

Dezelfde partijen beoordeelden ook het gedrag van spelers en trainers in het betaald voetbal. Het onsportieve gedrag van die partijen was in het afgelopen seizoen immers (te) vaak onderwerp van gesprek. De uitkomst is dat de ingezette trend moet stoppen. Binnen de KNVB wil men dat er harder wordt opgetreden tegen het duwen, trekken, schelden of het met de hoofden tegen elkaar staan van spelers. Bovendien zijn er 'grenzen' aan wat er tegen een scheidsrechter gezegd kan worden.

Handhaving KNVB

De maatregelen zijn er niet voor niets, want de nieuwe aanscherpingen zullen gehandhaafd worden. Hierbij spelen de scheidsrechter binnen het betaald voetbal een hoofdrol. 'Binnen de bestaande regelgeving zullen de scheidsrechters in deze situaties sneller een gele kaart trekken. Daarnaast zullen de clubs over dit onderwerp in gesprek gaan met de spelers en trainers.'

Ajax speelt voor het eerst sinds de jaren tachtig in een wit uittenue! Bestel nu het nieuwe uitshirt voor het seizoen 2023/24!

Lees meer over:
Plaats reactie

AlexIbarra +19215

Ik verheug me nu al op onze eerste geslaagde combinatie van het seizoen. 3 keer het balletje in 1x spelen, 3 keer een schop op enkel / knie in rug door een te laat komende tegenstander, en als je er iets van zegt meteen geel.

Gelukkig zal het nog wel ff duren voor wij weer vloeiend combinatiespel op de mat leggen. ;)

28-06-2023 17:54

B2tob4 +12075

Tuurlijk, de verschillen in fluiten en kaarten geven met de ons omringende landen wordt daarmee steeds groter. Je kweekt daarmee "watjesvoetbal", de speler durft daarmee niet meer tot het uiterste te gaan. Al die onzin vanuit Zeist met wedstrijden onderbreken, eerder kaarten geven, scheidsrechters die "mannelijk voetbal" toestaan straffen, dat alles werkt alleen contraproduktief..!

28-06-2023 16:11

Ajax14AMS +25205

Ik wil terug naar het voetbal van pak hem beet 10 jaar geleden.

Als een scheids een keer een (menselijke) fout maakt en een overtreding of belangrijke beslissing mist, dan is dat prima voor mij. Gebeurd nu met VAR toch nog steeds.

Als een speler met zijn grote teen buitenspel loopt en tegen ons scoort dan mag hij van mij best tellen en vice versa. Dat checken van de VAR bij elke beslissing komt me de strot uit en dat ze nu ook nog eens sneller geel willen trekken haalt voor mij echt de charme er een beetje van af.

28-06-2023 15:34

Robbie78 +3786

Klopt helemaal. Het zou moeten zijn dat er bij gerede twijfel gecontroleerd wordt of er sprake is van een geldig doelpunt. Echter nu wordt het bij ieder doelpunt gebruikt om te kijken of de treffer alsnog afgekeurd kan worden.

29-06-2023 17:00

Ajax14AMS +25205

Klopt inderdaad. Maar ik vind dat hele lijntjes trekken zo overdreven... 5 minuten wachten om te kijken of iemand 2 centimeter buitenspel liep (alsof je daar een oneerlijk voordeel uit haalt).. Laat die goal gewoon tellen dan, boeie..

Alleen gebruiken als je duidelijk kan zien dat het buitenspel was en bij handsballen/eventuele overtredingen bij een goal, niet voor elk klein ding

Als je het niet met je blote oog kan zien, lekker verder voetballen!!

29-06-2023 17:05

Bijlmerboy93 +2521

Leuk dat voorbeeld van die grote teen, maar 10 jaar terug werden met regelmaat grote wedstrijden gewonnen of verloren door overduidelijke buitenspelgoals of handsballen.

Ik wil nooit meer terug.

29-06-2023 23:33

Ajax14AMS +25205

"Alleen gebruiken als je duidelijk kan zien dat het buitenspel was en bij handsballen/eventuele overtredingen bij een goal, niet voor elk klein ding"

;)

29-06-2023 23:38

Bijlmerboy93 +2521

Hoe werkt dat dan? De VAR mag dan ingrijpen bij meer dan een meter buitenspel (wat ook weer gemeten worden) of gewoon op basis van z'n stemming?

Zo makkelijk is het niet.

29-06-2023 23:42

Ajax14AMS +25205

Elke goal op replay, net als op de TV, maar als hij geen buitenspel ziet dan blijft het bij de oorspronkelijke beslissing van de grensrechter.

Overtredingen en hands zijn wat simpeler te beoordelen.

Vind het echt doodzonde en ten kostte gaan van de emotie... Ronaldo maakte laatst de winnende in de 90e minuut, maar dan sta je daar gewoon een minuut of 5 te wachten op uitsluitsel. En waar praten we dan over? Die halve centimeter..

29-06-2023 23:49

Bijlmerboy93 +2521

Hier kan ik me wel in vinden.

30-06-2023 00:07

Qifesh +24917

'Als een persoon die iets op het veld gooit direct wordt gepakt en verwijderd, dan telt dit niet meer mee in de stappen naar het definitief staken van de wedstrijd.'

in de laatste 10 minuten dus.. Lekker de tegenstander frustreren met een paar "fans" die zich er graag voor willen opofferen.. lekker doorspelen komt er dan niet meer van..

kinderachtige volwassenen moet je kinderachtig hard aanpakken.

28-06-2023 11:15

dannyh +7

Denk niet dat die opgeofferde fans de volgende wedstrijd weer in het stadion zitten hoor.

28-06-2023 22:05

Simpelishetmoeilijkst +25096

Uiteraard betekent dit dat ze Feyenoiitn Pisvee meer gaan helpen door Ajax nog meer te naaien met onzin-kaarten.

28-06-2023 10:20

Calvani +464

Slappe hap. Binnen de bestaande regels.... Zo verandert er toch niks?
Laat ze dit overnemen uit het rugby: niemand praat met de scheids, behalve de aanvoerder en anders: direct GEEL.

28-06-2023 10:02

brullie +7031

Werd tijd dat de scheidsrechters zichzelf beter beschermen. Al dat constante gejank tegen de scheids. De Jong van pisvee is aan de beurt en zo zijn er nog wel een paar.

28-06-2023 07:00

mvdk +43634 moderator

Helaas bij ons ook een paar.

28-06-2023 08:46

JariHeijden +5590

Net zoals Tadic bijvoorbeeld.

28-06-2023 14:57

MichelAngelo66 +22151

Als de KNVB ook de tijdspanne "direct" even wil definiëren….
Gaan we allemaal op het veld wachten totdat die persoon is gevonden, gepakt en buiten het stadion is? Wie zit daar achter de camera's? Zijn die net zo snel als de VAR? Dan moet er nog iemand het vak in…. dat wordt een lange zit.

28-06-2023 01:24

trodat4030 +96403

Hiermee 'verplicht' je gewoon degene die naast de gooier staat om die persoon te verklikken aan de stewards. Sociale controle, hartstikke prima. Het hoeft niet zo omslachtig als jij doet voorkomen, het kan véél pragmatischer.

28-06-2023 10:06

MichelAngelo66 +22151

Verklikken... mooi woord. Werkt trouwens ook goed als je in een groep met gelijkgestemden staat.

28-06-2023 17:20

kampioenenjood +5043

Ik vind het prima, wat mij betreft mag zeuren bij de scheidsrechter direct geel zijn en werken we zo toe maar een situatie die je in het rugby ook hebt, waar echt nauwelijks tegen de scheidsrechter wordt gepraat, behalve door de aanvoerder. Als Ajax zullen we daarvan profiteren want een aantal van onze spelers zijn afgelopen jaar bijzonder afgeleid geweest met eindeloos zeuren en weinig voetballen.

27-06-2023 22:21

MidMid +5667

Het probleem is helemaal niet dat er strenger gestraft gaat worden, dat er sneller gele kaarten worden gegeven. Het probleem is veel meer dat er al jaren met twee maten wordt gemeten. Je kan gewoon zien dat tegenstanders van Ajax veel meer mogen dan Ajax zelf. Ajax pakt daardoor veel sneller een kaart voor een overtreding dan de tegenstander. Dat is overigens altijd al zo geweest. Als scheidsrechters consequent zijn, dan heb ik daar geen enkele moeite mee. Maar helaas zijn ook scheidsrechters mensen en hebben ze nu eenmaal hun voorkeuren. Ik geloof niet dat het beleid is van boven (KNVB), maar ook afgelopen seizoen hebben we weer meerdere malen kunnen zien dat arbiters kritischer zijn op Ajax dan op de tegenstanders. Nu mag en moet iedereen kritischer zijn op Ajax dan op andere clubs, behalve scheidsrechters natuurlijk. De scheids is per definitie onpartijdig en moet beide partijen op het veld exact hetzelfde behandelen. Dat blijkt in de praktijk echter onmogelijk. Helaas.

27-06-2023 21:41

Danielson +50149

Hoi Midmidcalimero!

27-06-2023 21:58

MidMid +5667

Inhoudelijk niet een heel sterke reactie. Ben beter van je gewend. Probeer het anders nog eens. Je mag het echt wel met me oneens zijn hoor. Scroll anders nog even door. Dan zie je ook wat cijfers over kaarten. Die geven me gewoon gelijk. Succes!

27-06-2023 22:02

Danielson +50149

Oh ik zeg niet dat je geen gelijk hebt (tot op zekere hoogte is dat zo), alleen moeten wij daar boven staan, behalve dan tijdens de wedstrijden.

27-06-2023 22:19

PimDeKlager +4381

Ach midmid, niet op Danielson letten, z’n begeleider laat af en toe de laptop open staan.

27-06-2023 22:39

Danielson +50149

Inhoudelijk niet een heel sterke reactie. Ben niet beter van je gewend.

27-06-2023 22:47

MichelAngelo66 +22151

Danielson is altijd de eerste die meteen om Calimero staat te roepen. Je kan maar een fetisj hebben hè.

28-06-2023 01:13

Juichtoon +32309

Zo krijgt Nijhuis er weer een wapen bij om zn persoonlijke doelen te halen...

27-06-2023 21:13

trodat4030 +96403

Dan moeten de spelers zichzelf maar beheersen, dan ontwapen je hem gewoon.

28-06-2023 10:09

Juichtoon +32309

Een like, maar ook gaat om zn willekeur...hij vindt wel wat...:-).
Als hij Fnoord fluit zullen de tegenstanders moeten uitkijken, nog meer dan normaal:-).

28-06-2023 10:57

trodat4030 +96403

Feyenoord? Bas is hartstochtelijk FC Twente supporter en komt daar ook voor uit. Daarom is hij de enige scheids in NL die 1 club niet mag fluiten, Twente.

28-06-2023 11:34

Juichtoon +32309

Heb je niet opgelet... En hartstochtelijke Twente fans zouden ook hun concurrenten niet mogen fluiten.
Bas ging echt letterlijk bijna huilen en zei na een door de Var terecht afgekeurde goal van Fnoord eens, de 1-0, 'maar dit kan ze de overwinning kosten '. En straks komen ze naar binnen, en wees met zn hoofd naar de lege tribunes.
Says it all...
Waarom denk je dat Bas bijna wekelijks bij het door Fnoorders gedomineerde VI zit?

28-06-2023 15:22

afcamitta +1852

Nederland wilt weer het braafste jongetje van de klas zijn. Juist minder snel geel trekken en veel fysieker (niet gemeen) gaan spelen als je internationaal mee wilt komen.

27-06-2023 20:05

Oeroeboeroe +18298

Nederland wil... zonder t

27-06-2023 20:56

MichelAngelo66 +22151

Wil je een stikker? ;)

28-06-2023 01:15

Oeroeboeroe +18298

Nou nee, maar een sticker misschien wel 😝

28-06-2023 01:19

trodat4030 +96403

Misschien moet jij eerst het artikel eens lezen en vooral proberen te begrijpen wat er nou precies allemaal staat, voor je wat uit je nek gaat zwetsen. Het gaat helemaal niet over het spel, het gaat over het gedrag..

28-06-2023 10:11

Momo +16233

Dit wordt een drama

27-06-2023 20:04

trodat4030 +96403

Ik zie elke wedstrijd drama bij de vleet, kunnen elke wedstrijd 10 Oscars uitgedeeld worden..

28-06-2023 10:12

ajaxcied4life +26020

Dat gaat de eerste maanden van het nieuwe seizoen een heel subjectief circus worden vrees ik.

27-06-2023 19:58

Lekkerhoor +3370

Nou dit gaat wat worden. Scheidsrechters die naar eigen inzicht kaarten kunnen trekken met wat wel en niet toelaatbaar is. Straks hebben we hier allemaal Lahoz 2.0 achtige scheidsrechters.

27-06-2023 19:54

Josey Wales +11633

Ja ,deze knvb prutsers kunnen daar helemaal niet mee omgaan. Ze kunnen lekker door gaan met blunderen en als je wat zegt ,gelijk geel. Daar had Naaihuis ook een handje van.

27-06-2023 21:30

Ajaxfan31183 +16391

Dat kan niet, want als er op het veld nog maar een scheet wordt gelaten dan trekken de meeste scheidsrechters hier al geel op 1 na. Nijhuis die zal wel momenteel met een dikke vinger voor van Egmond staan

27-06-2023 19:34

Kingoffdatoilet +17100

Nog sneller geel. Wtf.

27-06-2023 19:12

Psychevore +21186

Is niet aan de KNVB alleen dit, maar gaan we ook nog eens echt serieus goed gebruik maken van de VAR? Want die kan nu in de meeste gevallen niks. En datgene waar de VAR misschien wel het meest geschikt voor is, het zien van schwalbes, wordt nooit een fuck mee gedaan.

Wel 35 keer kijken of de verdediger de speler geraakt heeft, maar heeft de verdediger dat niet dan blijft geel altijd uit

27-06-2023 19:10

UwSchipper +5591

Volledig mee eens.

27-06-2023 20:27

MPAjax +8374

Wedstrijden niet meer om aan te gluren, American football style steeds stop zetten gaaap 🥱

Ga stoppen met Nederlands voetbal kijken, sport is officieel ten Grave gedragen als ik het zo lees

27-06-2023 19:02

Psychevore +21186

Moeten de spelers zich maar leren gedragen. Want daar begint het natuurlijk, het spel steeds stil leggen. Bij spelers die een overtreding maken, of 10 koprollen makend een blessure faken.

27-06-2023 19:07

PimDeKlager +4381

Komen ze ook met aanscherpingen over het gedrag van scheidsrechters in die TBS kliniek in Rotterdam-Zuid?

Wordt er dan ook sneller geel getrokken? 2e geel ook wanneer er weer een enkel doormidden wordt gezaagd?

Flikker toch op met je aanscherpingen man, afgelopen seizoen hebben Wieffer en Hartman de halve eredivisie naar de tyfus tering kunnen trappen zonder ook maar de angst te hebben om van het veld gestuurd te worden.

27-06-2023 18:52

Juichtoon +32309

Helemaal mee eens .Wieffer maakte tegen Ajax in de Kuip (1-1) 8 overtredingen, een seizoensrecord toen) waaronder ook nog een schwalbe in de 16 en hield in de 87e minuut heel opzichtig Taylor bij een break vast maar zn 2e gele kaart kwam er niet ...
Paar weken later kregen Hartman en Indrissi in de ArenA ook geen rood. Natuurlijk wel rood voor Taylor in de beker klassieker en 18 minuten extra tijd ..18...

27-06-2023 21:30

Dirk.v +14868

Eerder? Dat ze ze maar eens trekken ook wanneer het Ajax zelf niet is.
Of weer eens rood voor de tegenstander van Ajax. Al minimaal 68 wedstrijden niet meer geweest.

27-06-2023 18:51

PimDeKlager +4381

Hartman en Makkelie - ik zet het er maar even bij!

27-06-2023 18:54

RadheAjax2021 +17846

Bas Naaihuis kan zijn kaarten niet meer thuis laten liggen.

27-06-2023 18:41

Picasso +6596

Die zal hier niet blij mee zijn idd. Denk dat we Spaanse taferelen gaan krijgen dit seizoen, zeker aan het begin

27-06-2023 20:16

ajax4perez +9520

Dus je mag nog minder tegen de scheids ingaan en vooral weglopen als jou of een teamgenoot iets aangedaan wordt.
Wist dat de maatschappij al aan het verpreutsen was maar nu ook al het voetbal?

(Nee het hoeft geen vechten te worden of uitlopen op standaard duw en trekwerk)

27-06-2023 18:39

PimDeKlager +4381

Kijk eens naar andere sporten, daar is het niet zo’n gekkenhuis als in het voetbal.

27-06-2023 18:53

Juichtoon +32309

Komt er ook nog een regel.die aangeeft dat je aan tegenstanders van Ajax geen rood geeft. Want dat sluit aan bij de praktijk.
Hoef ik me ook niet te ergeren want dan is het een spelregel :-).

27-06-2023 18:17

w86 +9338

De regel is dat als je die rode kaart niet geeft, je daarna ter plekke voor de camera een nieuwe regel mag bedenken. Bijvoorbeeld een verhaal over een onvoorzichtige of onbesuisde overtreding.. Makkelie kreeg voor deze uitleg een 9,5 tijdens het kringgesprek op maandag.

En dan zie ik die arme Groningen speler weer staan met z'n inworp en die krijgt een 2e geel. Tekenend voor de arbitrage anno 2023

27-06-2023 20:36

Juichtoon +32309

Makkelie werd direct na Ajax AZ in de kleedkamer door zn moeder gebeld die hem vroeg waarom hij Alvarez geen rood gaf...
Dan weet je dat Makkelie in de topper waarin Ajax op gelijke hoogte met Fnoord kon komen en bij 2-1 voor Ajax geen rood aan Fnoord gaat geven.
Zn arme moeder, waarschijnlijk dik in 80 en zwaar meelevend getuige haar belletje, kan hij dit niet aandoen. Zou die vrouw Fnoord fan zijn denk je...
Dus koos hij ervoor om zowel Hartman als Indrissi te laten staan.
En misschien weet jij nog waarvoor Moisander ooit in de Kuip zn 2e gele kaart kreeg (voor heel licht shirtje trekken) en de wedstrijd kantelde en werd 1-1 (en Clasie deelde in dezelfde wedstrijd zelfs onbestraft vuistslagen uit en Slory had er dan zeker met 2x geel vanaf gemoeten)...

27-06-2023 20:40

Delaney +14672

Als dit betekent dat er voor schwalbes voortaan standaard geel word getrokken dan ben ik groot voorstander, want in het hedendaagse voetbal krijgen spelers vaker alleen een waarschuwing.
Een goed voorbeeld is die Braziliaanse speler Deyverson, want wat die allemaal voor theater maakt op het veld is echt onwerkelijk.
Vaak word het ook nog niet gezien of hij krijgt een vrije trap mee.
En mochten ze het wel zien dan kreeg hij alleen een waarschuwing, maar geen gele kaart.
Met als gevolg dat hij dit bijna de hele wedstrijd kan doen.

27-06-2023 18:16

w86 +9338

Precies, dat gedrag moet echt bestraft worden. Niemand zit daar van te genieten, hoogstens een paar eigen fans.. Heel Spanje walgde van het spel van dat Getafe en toch konden ze er 7e mee worden. Gewoon dat gedrag bestraffen en zo'n ploeg degradeert.

27-06-2023 20:38

robtjeajax +615

die Braziliaanse speler Deyverson, heeft wel z'n naam mee voor schwalbes

28-06-2023 07:38

OwenStevenDalberg +27447

De supporters van andere clubs zullen het wel zien als regels speciaal voor Alvarez en Tadic...

27-06-2023 18:10

Juichtoon +32309

Precies...

27-06-2023 18:16

arantes12345 +2321

Zullen we nog wat doen tegen het tijdrekken

27-06-2023 18:07
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.