Hato doet niet mee in Youth League: 'Heeft een ander traject te pakken'

door Jesse ter Haar 38

Bron Ajax TV

Hato doet niet mee in Youth League: 'Heeft een ander traject te pakken'

door Jesse ter Haar 38

Bron Ajax TV

Laatst geüpdatet

Jorrel Hato is om een reden niet met Ajax Onder 18 afgereisd naar Portugal. De talenten nemen het daar in het kader van Youth League op tegen Sporting Portugal, maar trainer Frank Peereboom vertelt dat Hato 'een ander traject' volgt.

'We hebben er vanuit Jong een aantal jongens bij gekregen', vertelt de oefenmeester van Ajax O18 in gesprek met Ajax TV. 'Dat zijn Onder 19-jongens, dus we gebruiken geen dispensatiespelers. Ik merkte dat die jongens hoopten dat ze mee mochten en dat ze het leuk vinden om zo’n wedstrijd te spelen.'

Peereboom staat niet alleen in het samenstellen van de selectie voor de Youth League, zo legt hij uit. 'We hebben goed overleg met Jong. Daar is met Dave (Vos, red.) niets in veranderd. We hebben ook overleg met Heitinga over wie wel en wie niet. Jorrel (Hato, red.) is er niet bij, want die gaat goed en heeft op dit moment een ander traject te pakken. Dat is misschien jammer voor ons, maar het belangrijkste is dat het voor hem het juiste pad is.'

De hoofdtrainer heeft de groep inmiddels bij elkaar en merkt gretigheid op. De spelers als individu en het team als geheel hebben zin in de ontmoeting op het hoogste jeugdniveau. 'Woensdag gaan we de strijd aan. Het is een knock out-wedstrijd, dus het gaat om winst of verlies. Het is een goede tegenstander. Er zitten jongens tussen die Europese ervaring hebben bij het eerste elftal. Zij nemen het serieus en hebben een stevige ploeg. Wij ook, dus ik denk dat het goed is voor onze talenten.'

Duels met Sporting Portugal

Overigens is Sporting Portugal voor Ajax O18 geen nieuwe tegenstander. Vorig seizoen ontmoette Ajax 1 de club in de groepsfase van de Champions League en dus speelden de talenten toen al in de groepsfase van de Youth League tegen de Portugezen. 'Dan weten ze ook dat het een vrij complete en serieuze tegenstander is, die ook wil voetballen. Ze hebben er gewoon heel veel zin in. We hebben met elkaar gesproken en dat voel je gewoon.'

Bestel diverse items, waaronder het derde shirt, in de Ajaxshop nu met liefst 50% korting!

Lees meer over:
Plaats reactie

DieLange +1024

Mooi, laten we hopen dat Hato Wijndal gaat vervangen de rest van het seizoen

01-03-2023 15:22

brullie +7063

Hato gaat de druk voor Wijndal opvoeren. Uitstekend want Wijndal is wel goed maar net niet goed genoeg. Met zijn aankoop hebben we maar 1 ding gedaan, de kas van AZ spekken.

01-03-2023 07:10

redfella +1327

Hato moet gewoon spelen!
Dit doen we nou altijd. De beste spelers die gewoon zouden kunnen gaan die gaan niet en zitten op de bank bij een hoger team, dat is niet goed voor de speler maar ook niet een representatie van de echte Ajax jeugd in die leeftijdscategorie.

01-03-2023 03:16

roodwit007 +14222

Hato staat op het punt om geheel door te breken en zit dicht tegen Ajax 1 , dan moet je geen risico nemen op een kans op een blessure wat hem weer terug zou werpen , Hato is een groot talent en die moet je koesteren

01-03-2023 05:56

LukaLitmanen +82610

Altijd leuk om te zien dat sommigen hier altijd net doen of elke jeugdspeler áltijd steevast beter is dan een aankoop.

28-02-2023 22:15

paulis +10342

En dan tijdens een mindere periode compleet afbranden en zeggen dat het nooit wat wordt (Taylor, Rensch, Brobbey).

28-02-2023 23:41

roodwit007 +14222

Brobbey kan nog steeds geen 90 minuten vol uit spelen en dat mag hij zich wel aantrekken , ik zou als ik Brobbey was een extra gaan trainen want hij is wel lui

01-03-2023 05:58

debetweter +10153

Haha. Ja dat is lachen alhoewel we best kritisch mogen zijn op het spel. Taylor speelt altijd, die doet toch iets goed. Rensch is pas 20, werd centraal gezet deed het daar heel even goed, maakte een fout en is daarna wederom compleet afgebrand. Brobbey is de topscorer, mist te veel kansen (afgelopen zondag ook weer) en mist dynamiek in zijn spel (denk door het gebrek aan inzicht).

Echter doen alle 3 deze spelers het zo heel slecht nog niet. Alleen leggen wij ajax supporters de lat extreem hoog

01-03-2023 08:29

C14 +22537

Mooi dat Hato een ander, beter traject aan het volgen is, maar wederom puur omdat andere opties op linksback niet bevallen of geblesseerd zijn. Men doet alsof hij het 'verdiend' door prestaties, maar vele andere talenten hebben het al veel eerder verdiend, maar zij hadden wél meer ervaren spelers voor zich, die de staf liever in het elftal wilden en willen.

Zo gaat het altijd de laatste jaren. Jeugd krijgt niet gewoon speeltijd om door te ontwikkelen en ook eens de kans te krijgen, maar alleen als de A-spelers op die positie echt niet bevallen komen ze uit nood erin of erbij. Daar zit geen visie achter.

28-02-2023 21:21

Robertini +40059

Dat is toch meestal het geval? Je krijgt alleen een kans als de speler voor je niet voldoet of geblesseerd is. Als hij wel voldoet, ga je niet wisselen en krijgen jeugdspelers dus maar weinig de kans.

28-02-2023 21:30

DankzijCruijff +48731

Idd. Het is los daarvan ook altijd zo makkelijk oordelen achteraf. Alsof een of twee jaar geleden ook maar iemand had zien aankomen dat een bij AZ excellerende Wijndal voorbij gestreefd zou kunnen worden door een zestienjarig talent van Ajax, die toen nog veertien of vijftien was. Iets met koe en kont.

28-02-2023 22:27

CruijffLegend +4976

Velen hier hadden al zien aankomen dat Wijndal het niet ging worden. Velen hadden ook voorspeld dat Salah-Eddine en Baas niet onder doen voor Wijndal. Dat Hato zo goed ontwikkeld is dan bonus.

01-03-2023 00:02

C14 +22537

@Robertini

Als je bij iedere vacature steeds eerst koopt in plaats van naar jeugd kijkt, dan wel ja. Dan staat er steeds iemand die jeugd in de weg. Totdat het weer een miskoop blijkt, en dán pas krijgt dat talent uit nood een kans, en alleen als er niet meer ervaring rondloopt, ookal is deze minder.

Jeugd hoort bij een vacature voorrang te hebben, boven een aankoop. Er moet weer durf zijn ze voor de leeuwen te gooien, en op ze te vertrouwen, wordt vrijwel altijd uitbetaald.

Nu zie je dat er allerlei middelmaat wordt aangekocht, terwijl je (veel) betere jeugdspelers hebt lopen. Die jeugd had dus de kans moeten krijgen, en die aankopen niet gedaan.

Ook zouden jeugdspelers gedurende het seizoen puur voor hun doorontwikkeling geregeld minuten moeten maken in Ajax 1, gebeurt ook niet.

01-03-2023 11:52

C14 +22537

@Dankzij

Dat Wijndal bij AZ 'excelleert' zegt niks. En als je gewoon goed had gekeken deed ie werkelijk niks meer dan langs de flank op en neer rennen en voorgeven. En kreeg daar steeds relatief heel veel ruimte voor, die hij bij Ajax niet zou krijgen, dat weet je.

Heb Wijndal altijd niks gevonden, zeker niet voor Ajax. Salah-Eddine en Baas beiden veel lichtvoetiger, veel meer balgevoel en techniek, meer combinerend vermogen, meer behendigheid, meer handelingssnelheid, etc.

Dus hoezo zien aankomen? Salah-Eddine en Baas waren er gewoon klaar voor afglopen zomer, dus aankoop Wijndal was weer de zoveelste miskoop.

En je hebt het over Hato, ook zoiets. Dat is een linker CV. Salah-Eddine had op linksback moeten spelen, met Baas als concurrent.

01-03-2023 11:55

CruijffLegend +4976

Precies, en we moeten dan wel accepteren dat we een bank hebben met toptalenten, en niet met breedtespelers die er 'direct staan'.

Op elke positie moet een duidelijke hierarchie zijn van basis speler en top talent erachter. Dit hadden we in principe ook met Blind - Salah-Eddine/Baas - Hato. Hebben we zelf de talenten niet in huis, dan moeten ze aangekocht worden. Kiezen voor toptalenten dus in plaats van breedtespelers. Aankopen zijn er voor de diepte, om erachter een toptalent klaar te stomen. Wel is het dan dus van belang dat ze ook speeltijd krijgen wanneer dit kan, dus wanneer we voor staan, en tegen zwakkere tegenstanders.

28-02-2023 23:58

C14 +22537

Precies, al, moet er uiteraard in de basis ook ruimte zijn voor toptalenten.

In het successeizoen 5 stuks. In de vele malen mindere jaren daarna hooguit 1 a 2.

En mensen maar roepen dat je met veel jeugd een stap achteruit doet... Het gaat om kwaliteit, jong of oud, kwaliteit.

01-03-2023 11:57

BillSplate +9757

Cruijff en Van Gaal zouden hem juist met onder 18 hebben laten meespelen, zodat hij zich kon bewijzen. Bewijzen met wat hij geleerd heeft, dat hij zich niet beter voelt of dat hij meer ervaren is, maar dat hij ten alle tijden een teamplayer is. Altijd volle bak gaat en zich altijd moet bewijzen.

28-02-2023 20:34

AFCA-Driebergen +22429

Lekker in de basis tegen de Graafschap.

28-02-2023 20:16

profoff +8420

Als je vos ziet ballen is hij ook wel toe aan een ander traject

28-02-2023 20:03

Babangida83 +24004

Die komt er zeker rap aan.

28-02-2023 20:10

AFCADEE +266

Wel jammer voor hem dat we nou net de beste linkerkant van Europa hebben staan in het eerste

28-02-2023 19:16

Slang3 +46257

Mag Godts mee doen

28-02-2023 19:16

FischerViktor +875

Voor hem toch wel snel gegaan dit jaar benieuwd of die zijn hoofd boven water kan houden

28-02-2023 19:15

ajax4perez +9622

Hato is gewoon de beste linksback die we hebben in de selectie

28-02-2023 18:57

Slang3 +46257

zou zonde zijn als ze hem zo zien

28-02-2023 19:16

nelkboyzz +670

rcv hebben ze Kaplan en bassey denk dat het voorlopig daar niet gaat worden voor hem.

28-02-2023 20:32

C14 +22537

Bassey verkopen. Kaplan moet eerst nog maar eens fit worden. Anders Kaplan, Hato en Milovanovic als opties voor op LCV, Salah-Eddine en Baas, veel meer backs dan Hato, als opties voor op linksback

28-02-2023 20:41

profoff +8420

Heb je aanvallend al wat van hato gezien?

28-02-2023 20:03

Robertini +40059

Is Hato niet veel beter in het centrum?

28-02-2023 21:33

DankzijCruijff +48731

Toch schitterend dat het volgende grote talent uit het niets boven komt drijven en voor de leeuwen wordt gegooid. Blijft een van de mooiste dingen van onze club.

28-02-2023 18:50

koenos1 +7978

Toch wel jammer dat Ajax niet alles op zulke wedstrijden inzet. Ik zou graag eens zien dat Ajax ver komt of de Youth league wint. Zie het somber in zonder de sterkhouders.

28-02-2023 18:48

Soccerskins v2 +43618

“Dat is misschien jammer voor ons, maar het belangrijkste is dat het voor hem het juiste pad is.”

Helemaal mee eens. Maar ik zie hem liever in de o18 als lcv dan bij Jong of 1 als linksback. Dat is gewoon niet zijn positie. Dus of hij bij Jong/1 op het juiste pad zit betwijfel ik. Dat is denk ik vooral het snelste pad naar een basisplaats.

28-02-2023 18:42

nelkboyzz +670

Voor lcv zou die nog zeker 2/3 jaar moeten wachten met bassey en daar achter nog is Kaplan.

28-02-2023 20:33

Intec2.0 +12445

Hato kan wel is snel een vaste basisplaats te pakken kunnen hebben.

28-02-2023 18:41

insectenverdelg +23608

Neem aan dat hij basis speelt tegen de Graafschap

28-02-2023 18:27

AFCAjax +17839

en alles wat daarop volgt.

28-02-2023 18:32

4-3-3 +3515

Zou Baas niet hoger in de pikorde staan?
Die is nu ook weer fit en deed het voor zijn blessure ook niet verkeerd.

28-02-2023 20:03
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.