Farioli ontketent mentaliteitsomslag bij Ajax: 'Spelers beginnen 's nachts al met hun herstel'

door Jesse ter Haar 72

Bron Algemeen Dagblad

Farioli ontketent mentaliteitsomslag bij Ajax: 'Spelers beginnen 's nachts al met hun herstel'

door Jesse ter Haar 72

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Francesco Farioli heeft een grote rol gespeeld in de wederopbouw van Ajax, zo constateert het Algemeen Dagblad. De Amsterdammers presteren veel beter dan vorig seizoen en dat heeft volgens de krant niet in de laatste plaats te maken met de mentale kracht die de Italiaan in de ploeg heeft gebracht.

'Sportcomplex De Toekomst stroomt kort na de heroïsche Europese ontsnapping tegen Union Sint-Gillis vol met Ajax-spelers', begint het verhaal. 'Warriors noemt trainer Francesco Farioli ze, zijn voetballers die tijdens de slijtageslag tegen de Belgen (1-2 na verlenging) al hoestend of met kramp naar het eindsignaal strompelden. En ze komen hier na afloop niet samen voor een overwinningsdrankje.'

'Nee, ze nemen plaats in het ijsbad of de fitnessruimte van de club. Over tweeënhalf etmaal wacht alweer de inhaalwedstrijd tegen Go Ahead Eagles, waarbij de koppositie in de eredivisie kan worden verstevigd. Omdat veel spelers na zo’n zenuwslopende wedstrijd toch niet kunnen slapen, beginnen ze hier ’s nachts al met hun herstel.'

De basis voor een dergelijke mentaliteit werd vanaf het begin van Farioli's dienstverband bij Ajax gelegd. De eisen in Amsterdam zijn sindsdien altijd hoog geweest. Sportpsycholoog Patrick van der Molen zegt er het volgende over: 'Zo maakte hij ze verantwoordelijk voor hun lichaam. De kiem daarvoor is aan het begin van het seizoen gelegd.'

Ajax' verloren seizoen

Bovendien vond de Italiaan een manier om met het teleurstellende vorige seizoen om te gaan. 'Farioli parkeerde het vorige rampseizoen niet meteen bij het grof vuil, maar hield spelers juist voor dat ze zichzelf dit voetbaljaar konden revancheren', schrijft de krant. De spelers moesten de opgelopen littekens niet verbergen, maar ernaar kijken en ze overwinnen. De theorie komt opnieuw van Van der Molen. 'Het is eigenlijk een cognitieve herstructurering. In plaats van een slecht seizoen in gedachten naast je neerleggen, kun je het ook aangrijpen om jezelf vooruit te helpen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

anton gaaei ajax az
Anton Gaaei kreeg vorig seizoen met teleurstelling na teleurstelling te maken, maar heeft onder leiding van Francesco Farioli de weg omhoog ingezet.

Verder kunnen de spelers sinds de komst van Farioli teruggrijpen op een gezamenlijk plan. Vorig seizoen was er een gebrek aan handvatten, maar dat is dit seizoen wel anders. 'De spelers weten met en zonder bal precies wat ze te doen staat. De loop- en passlijnen zijn door de staf van Farioli duidelijk uitgetekend', zo is te lezen, waarna Van der Molen even later aanvult. 'Het geven van een duidelijk kader en structuur kan voor spelers een gevoel van veiligheid bieden en helpen om beter om te gaan met stress en druk. Het biedt houvast.'

Farioli als voorbeeld

Bovendien is Farioli vanuit zijn eigen gedrag nog het meest belangrijk in de mentaliteitsomslag bij Ajax. De oefenmeester geeft het goede voorbeeld in zijn professionaliteit en zet daarmee de toon. Hij is 's ochtends als eerste op de club en is bevlogen bezig met zijn spelers en het team als geheel. Van der Molen: 'Uit onderzoek blijkt dat mensen meer leren door een goed voorbeeld dan door alleen instructies. Farioli doet aan practice what you preach.'

Lees meer over:
Plaats reactie

b.hulshof +3764

Ik moet er niet aan denken dat Farioli en zijn assistenten volgend seizoen vertrokken zijn.

22-02-2025 10:12

jollie18 +9910

Ik ook niet. Maar ik denk dat hij nog wel en jaar blijft zeker met de CL.

22-02-2025 12:23

RJB1979 +25840

United zal straks wel weer op zoek zijn naar een nieuwe. Wat een shit sandwich is die club geworden zeg. Kunnen serieus degraderen.

22-02-2025 14:09

ijzerchef +3155

Naar mijn mening is Farioli er nog niet klaar voor. Hij doet veel dingen goed en is een slimme coach, maar het spel in balbezit moet beter en ook voor langere periodes. Farioli heeft van Ajax een ware vechtmachine gemaakt, maar het is niet vanzelfsprekend dat hij dit kan herhalen bij een grotere club. Kijk maar naar United en Juventus.

23-02-2025 21:11

ajacied93 +911

Ja hallo, veels te inhoudelijk dit. Met goede argumenten aantonen dat Farioli het goed doet, zo werkt het toch niet?? Ik mis de termen als druktemakertje, onbekende buitenlander, geen ajax dna. Je kan nu wel gaan beweren dat het een goede trainer is, maar zeg er dan wel ff bij dat Wesley Sneijder het minstens net zo goed had gedaan.

22-02-2025 09:54

komopajax777 +13285

Hahaha ironie!

22-02-2025 18:35

Cocles +1937

Nee, nee, nee, pokke Italiaan ook. De horecagelegenheden op Ibiza huilen.

22-02-2025 09:44

Slang3 +45992

Farioli wilde niet voor niks een specifieke Herstelcoach toevoegen aan de staf

22-02-2025 09:40

ratje +3509

Dit is gewoon niet helemaal waar. Ik ben de grootste fan van Farioli, maar dat direct herstellen is een gevolg van Henderson die dat goede voorbeeld al een jaar geeft. Dat is een van de eerste dingen waar hij vorig jaar complimenten voor kreeg.

22-02-2025 08:53

kesselcity +1297

Ohja en dat heeft Henderson jou zelf verteld? Het is eerder een combinatie van: nieuwe fysiektrainer, Hendo, Farioli

22-02-2025 09:11

ratje +3509

Nee, de spelers die Henderson daarover complimenteerden in interviews na zijn eerste wedstrijden. Al voordat Farioli er was.

En dat Farioli en de rest van de staf enorm belangrijk zijn voor de verdere mentaliteitsomslag ben ik het helemaal mee eens. Maar in dit artikel wordt gesteld dat dat snelle herstellen is begonnen bij de aanstelling van Farioli en dat is dus 'niet helemaal' waar, zoals ik al stelde.

22-02-2025 09:13

snowy +14

Een ijsbad als herstel bij topsport bestaat al zolang. Alleen heeft voetbal daar wat minder aandacht aan gegeven. Je ziet dat Farioli meerdere aspecten uit andere sporten heeft gehaald. Hij is meer dan bezeten van het voetbalspelletje maar heeft ook de capaciteiten en creativiteit er een geheel van te maken.

22-02-2025 16:05

ratje +3509

Eens hoor. Maar het waren de spelers die vorig jaar zeiden dat Henderson direct na een wedstrijd een ijsbad in ging in zijn eentje en dat de rest dat zo bijzonder vond. Dat is het enige wat ik zeg en neemt niks weg van de geweldige toevoeging van Farioli.

22-02-2025 16:12

komopajax777 +13285

Denk je soms dat Farioli dit niet ook al bedacht had?Suffie!

22-02-2025 18:36

ratje +3509

Zeker wel. Maar Farioli was er toen nog niet, dus komt het niet uit zijn koker? Ze deden het wellicht wel al bij Nice, dat kan. Suffie.

22-02-2025 19:45

burwatti +14304

Van extra vrije dagen naar ‘s nachts op de club zijn!
Er is veel veranderd in een jaar tijd ❤️

22-02-2025 08:39

RuudKroket +965

Werkt vd Molen bij Ajax? Hoe weet hij dit allemaal?

22-02-2025 08:27

Robertini +39460

"Cognitieve herstructurering", lol, wat een amateurpsychologie.

22-02-2025 01:05

-Wes- +2831

Ben je serieus? Het is een van de meest wetenschappelijk onderbouwde vormen van psychotherapie en wordt effectief toegepast bij verschillende psychische aandoeningen, zoals depressie, angststoornissen, PTSS, OCD en verslavingen...

22-02-2025 01:56

Rock69 +8411

Hij hierboven weet niets van dit soort termen. Het zijn lachwekkende personen die niets betekenen in onze samenleving. Echte nulletjes!

22-02-2025 08:06

Robertini +39460

Ik zeg niet dat de term niks betekent, ik zeg dat de toepassing van de term in dit geval amateurpsychologie is.

22-02-2025 08:31

NipeB +15825

Goh, leg eens uit dan. Waarom mag de term in dit geval volgens jou niet worden gebruikt? Met bijbehorende argumentatie?

22-02-2025 09:34

-Wes- +2831

Ahjaa, ik snap wat je bedoelt! Ik vermoed toch wel dat Farioli juist een evidence-based benadering zoals cognitieve gedragstherapie als uitgangspunt heeft genomen. En dat deze schrijver dat goed heeft gesignaleerd.

Veel spelers leken met een klein trauma rond te lopen na vorig seizoen – kijk bijvoorbeeld naar het verschil in het spel van Gaaei en Sutalo toen en nu.

Het contrast met amateurpsycholoog Van 't Schip kon haast niet groter zijn. Zijn aanpak was simpelweg: "Streep eronder, we vergeten wat er is gebeurd en beginnen opnieuw." Maar dát was pas échte amateurpsychologie.

22-02-2025 11:17

-Wes- +2831

@Rock69, vind dat wel weer overdreven om iemand als ''lachwekkend'' en een ''nulletje'' te bestempelen.

Vanuit een psychoanalytische benadering kan het uitschelden van mensen trouwens verschillende onderliggende psychologische mechanismen onthullen. Ook vanuit dat perspectief is dit wel een interessante kwestie ;)

22-02-2025 11:21

Robertini +39460

Ja, het zal vast dieper toegepast zijn dan in dit artikel, ik vind het wat simplistisch uitgelegd, en daarom komt het op mij zo over.

Snap niet waarom sommige mensen dan zo opgefokt reageren, maar dat zal meer met hun psychologie te maken hebben.

22-02-2025 11:26

-Wes- +2831

Ja snap het! Ben wel benieuwd om ooit Farioli hierover te horen spreken!

En dat laatste klopt zeker, haha!

22-02-2025 11:56

Simpelishetmoeilijkst +25282

Vsn der Molen lijkt het wel te begrijpen. Het is net als je kinderen zo een selectie; exhtnluidtrrrn doen ze niet. Ze volgend de voirbeelden.

22-02-2025 00:44

401Middenweg401 +6044

WAT doen ze niet?

22-02-2025 10:29

Simpelishetmoeilijkst +25282

Luisteren, heb het gecorrigeerd. Sorry. Kinderen doen wat ze hun ouders zien doen, hun voorbeeld, niet wat iemand zegt dat ze moeten doen.

22-02-2025 13:55

Patrick1967 +1917

Tsja, wat je noemt topsportcultuur. Hiervoor was die hockylul aangesteld die vervolgens niets heeft gedaan behalve zijn geld opstrijken.

21-02-2025 23:50

Danielson +50497

Helaas zit die andere hockeylul nog steeds op z'n plek.

21-02-2025 23:55

Assie14 +927

Andere hockeylul? Ik ben benieuwd op wie je doelt, want ik zit me te bedenken wie het kan zijn, maar weet het gewoon echt niet.

22-02-2025 12:06

Danielson +50497

Boekraadt

22-02-2025 14:42

afcas +3791

En daarom pleitte ik al een tijd voor meer buitenlanders binnen de club. Men denkt in voetballend Nederland dat we het wiel hebben uitgevonden en dat buitenlanders geen verstand van voetbal hebben.

De dingen die hier genoemd worden zijn over het algemeen gewoon dingen die puur onder het kopje "professionaliteit" vallen. Het is toch absurd dat dit binnen Nederland als uitzonderlijk wordt gezien?

We zijn zo belachelijk amateuristisch bezig als het neerkomt op het leiden van een voetbal organisatie.

21-02-2025 23:35

Simpelishetmoeilijkst +25282

af as,
Denk dat het veel tr maken heeft met de zesjes- cultuur in .nederland. Je moet niet te goed zijn, een zes is goed genoeg. Daar wordt je geen wereldkampioen mee.

22-02-2025 00:47

Robertini +39460

Hoeveel heb je op?

22-02-2025 01:07

AjaxYahudi +3094

Simpeltypenishetmoeilijkst

22-02-2025 05:14

Simpelishetmoeilijkst +25282

Niets op, Robrrtini. Computer stond op Engels, mijn gebruikelijke taal. Sorry.

22-02-2025 14:30

Simpelishetmoeilijkst +25282

Goeie, soms moeilijk wanneer Nederlands niet je taal is. Sorry, heb het gecorrigeerd.

22-02-2025 14:32

Rock69 +8411

Top reactie

22-02-2025 08:08

stopperspil +11199

Farioli is het voorbeeld van een moderne internationale trainer: goed gedurfd gescout

21-02-2025 23:09

KarimB +11596

Ahh stop hoor.

22-02-2025 00:12

WeirdAJAX +12272

Kijk. Hier wordt even de hand van de trainer geschetst. Farioli is megabelangrijk voor ons herstel als club. Hadden echt geen betere kunnen wensen in deze fase.
Hoop zo dat hij na dit seizoen nog een jaar wil blijven om verder te bouwen.

21-02-2025 23:06

Hersenspinsel +8134

Wat een verademing een artikel over de herrezen topsportcultuur bij Ajax vs de steken onderwater van Valentijn en Driesen.
En het AD is de Rotterdamse krant 🤦🏻‍♂️

21-02-2025 22:19

AFCACruijff14 +161960

Voorheen deed Tadic dit samen met Blind. En nu nemen Henderson en Pasveer het over samen met Farioli. Topsportklimaat, alles doen om te winnen. Kijk naar Cristiano Ronaldo, mensen lachen soms over zijn routines maar hij speelt wel bijna 25 jaar voor zijn nationale ploeg.

21-02-2025 21:49

@Maar7en +1580

Kijk eens naar bv AC Milan. Daar lopen spelers boven de 32 of zelfs 35 fysiek nog als topsporters erbij (bv Seedorf, Maldini, Gattuso etc destijds.) Een speler van tegen de veertig is daar geen uitzondering terwijl dat in Nederland bijna niet voorkomt. Daar zijn ze veel meer met de fysieke verzorging van hun lichaam bezig door fitness, voeding en herstel. Mooi dat dit bij Ajax door Farioli is aangewakkerd!

22-02-2025 08:21

Suavimani +12037

Over het algemeen worden mensen in Italië gemiddeld ook ouder. Iets doen ze daar gewoon beter dan wij. Hoewel een zachter weer patroon natuurlijk ook wel mee zal spelen.

22-02-2025 09:39

AFCACruijff14 +161960

Heeft ook met het tempo te maken. De Serie A is gericht op tactisch spelen en de boel gesloten houden. Dat tempo ligt veel lager dan in een hoop andere competities. Maar verder wel eens hoor, we moeten eens minder naar leeftijd kijken en meer naar fitheid en prestaties. Pasveer keept of hij 31 is en niet 41.

22-02-2025 11:37

Jehebtnietaltijdbalbezit +1793

Heel belangrijk allemaal, maar waar het echt omgaat: wat vindt Aurelius hiervan?

21-02-2025 21:47

Redrum +96190

Wist je dat er talloze onderzoeken zijn die niet kunnen bewijzen wat de invloed van een trainer is en waaruit de conclusie getrokken kan worden dat de trainer totaal geen invloed heeft? Het is echt bizar, maar het schijnt dus gewoon totaal niet uit te maken wie je voor de groep zet haha. Dat het nu beter gaat dit jaar is puur toeval.

21-02-2025 21:50

Beachboy +2920

Ja hoor, tuurlijk. Er is vanzelfsprekend niet 1 soort van heilige formule, of recept, maar zonder twijfel kan een coach (of manager, of leider) invloed hebben op een prestatie. Zowel individueel, als voor teams.

21-02-2025 21:58

YRGI +32950

Hij citeert Aurelius.

21-02-2025 22:03

Jww +2366

Het is al een tijdje stil van zijn kant. Web ook trouwens

21-02-2025 22:10

stopperspil +11199

De energie, visie en voorbeeldfunctie is bij Farioli net even anders dan bij de softe Schreuder, luie Steijn en slome VtSchip

21-02-2025 23:07

Danielson +50497

Web is geband

21-02-2025 23:56

Simpelishetmoeilijkst +25282

Redrum, ind jij dat men Svhip of Steijn terug moet halen? Misschien doen die het ook toevsllig goed volgens jouw theorie

22-02-2025 00:49

Simpelishetmoeilijkst +25282

Danielson,
Niet goed, want Web kent het spelletje uitstekend. Hopelijk mag hij snel terugkomen, want zijn mening is meestal geen onzin.

22-02-2025 00:50

Oeroeboeroe +18393

Net zoals je goede en slechte voetballers hebt, heb je ook goede en slechte trainers. Omdat de meeste trainers een doorsnee kwaliteit hebben, maakt het in dat geval ook weinig uit wie je voor de groep zet. Je merkt het pas bij een excellerende of juist heel slechte trainer.

22-02-2025 02:00

95 +2169

Je bedoelt een overpreformer! 🙃

22-02-2025 08:04

HStorm +3161

Klaassen voor de groep zetten. 2-1 functie, we moeten op de kleintjes letten.

22-02-2025 09:47

Jeratino +780

@Redrum Omdat het volgens die onderzoeken waar jij naar verwijst niet bewezen is, betekent het per definitie niet dat het niet zo is. Dan is het simpeler om te kijken naar de harde cijfers, toch? En die harde cijfers spreken voor zich. Het afdoen als puur toeval is iets roepen wat nergens op gebaseerd is. Niet op cijfers noch op de bewijzen waaruit blijkt dat elke trainer dezelfde invloed heeft.

22-02-2025 17:05

alwaysinmyheart +1187

Is op cursus

21-02-2025 21:53

papflapjes +7197

Wist je dat Schip de best presterende trainer ooit is met 13 positiestijgingen?

22-02-2025 00:17

Jeratino +780

@papflapjes Is ie ook 4x kampioen geworden? Of de CL gewonnen? Of...

22-02-2025 17:06

Godenzoon24 +15341

Jammer dat hij dan niet durft te reageren!

22-02-2025 01:26

Ferd +38559

volgens Aurelius had je net zo goed Bassie voor de groep kunnen zetten, met Adriaan als assistent.

22-02-2025 06:47

Redrum +96190

Francesco Farioli is a gift sent from heaven.

21-02-2025 21:45

hoolimike +2459

Deze man is echt een schot in de roos! Hoop dat hij nog tijdje onze trainer blijft!

21-02-2025 21:35

AjaxYahudi +3094

Er zijn een aantal cruciale punten in de zomer en dat zijn
1) Farioli behouden
2) Sutalo behouden
3) Een spelmaker op het middenveld halen (Type Eriksen)
4) Brobbey voor zoveel mogelijk verkopen en een complete spits halen (type Gimenez)

22-02-2025 05:38

Kreugerrand +816

Waarom types als ?
Kijk eerst eens na je huidige middenveld en dan je jeugd om dan tot de conclusie komen .

22-02-2025 14:50

Dolblij +45322

De grondsteen voor elke functionerende gemeenschap: zelf het goede voorbeeld geven.

21-02-2025 21:15
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.