De Boer forceerde vertrek bij Ajax: 'Zwarte bladzijde uit mijn carrière’

door Jip Jesse 43

Bron Ziggo Sport

De Boer forceerde vertrek bij Ajax: 'Zwarte bladzijde uit mijn carrière’

door Jip Jesse 43

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Frank de Boer kijkt niet goed terug op de manier waarop hij als speler bij Ajax is vertrokken. In gesprek bij het programma Tussen de Palen van Ziggo Sport geeft de oud-Ajacied te kennen dat hij op vervelende wijze zijn transfer moest forceren. Volgens De Boer werd vooral toenmalig trainer Morten Olsen daar slachtoffer van.

De Boer liet Ajax na tien seizoenen in de hoofdmacht achter zich voor een avontuur bij FC Barcelona. Op de wijze waarop die overstap destijds tot stand kwam, kijkt de analist allesbehalve goed terug. ‘Dat is echt een zwarte bladzijde. Vooral voor Morten Olsen, de trainer op dat moment', opent De Boer. 'Wat je echter niet ziet, is het proces dat daarvoor aan de gang is. Ronald (De Boer, red.) kon naar Arsenal, ik zei toen dat ik nog minimaal twee jaar zou blijven. Ik dacht: iemand moet Sjaak Swart een keer van de troon stoten, en ik had toen al 434 duels op mijn naam staan', vervolgt de voormalig trainer van Ajax zijn verhaal.

‘Ik zou bij Ajax blijven en Ronald een transfer gunnen, want zijn knie was niet helemaal jofel.’ De club mikte echter op een langer verblijf van beide broers. ‘Ajax zette de hakken in het zand, en hield ons aan ons contract. Vervolgens kwam in 1998 het WK eraan. Ronald en ik speelden best een aardig toernooi en Barcelona meldde zich. Daar wilden we graag heen, maar ook dat wilde Ajax niet. We moesten vervolgens aangeven waarom we niet wilden blijven. We hebben toen veel nare dingen gezegd over Morten Olsen, terwijl dat helemaal niet waar was. We zeiden dat het geen goede trainer was bijvoorbeeld.’ Deze manier van vertrekken was niet hoe broers het hadden gewild. ‘We gingen echt een transfer forceren. Dat zat zo tegen onze natuur in.’

Van oud zeer tussen trainer Olsen en de gebroeders De Boer is volgens de geboren Hoornaar echter geen sprake. ‘Ik heb hem later nog gesproken. Het is allemaal wel goed, hij begreep uiteindelijk wel dat het zo ging. Maar het is wel een zwarte bladzijde uit onze carrière.’

Geen spijt van vertrek Ajax

Ondanks de vervelende aanloop naar de clubwissel, heeft De Boer geen spijt van zijn beslissing om Ajax te verlaten. ‘Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat we die keuze uiteindelijk gemaakt hebben. Het heeft me een wereldburger gemaakt, spelend in een van de mooiste stadions ter wereld. Het was een fantastische ervaring.’ De Boer speelde uiteindelijk 214 duels voor de club uit Catalonië. Verder stond de verdediger nog onder contract bij respectievelijk Galatasaray, Rangers en Al-Rayyan, alvorens hij in 2005 zijn voetbalschoenen aan de wilgen hing.

Zet nu in op de EK wedstrijden! Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Wil jij aanspraak maken op een EK-welkomstbonus tot wel 100 euro? Schrijf je nu in! Alleen voor nieuwe spelers. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+!

Lees meer over:
Plaats reactie

JanBiesbos +29005

Met behulp van zaakwaarnemer Rob Jansen als ik me niet vergis…

17-06-2024 08:38

Suavimani +11902

Ze 'moesten' een transfer forceren. Ze moesten helemaal niks, ze hebben daar bewust voor gekozen. Uit eigenbelang, over de rug van Olsen en over de rug van Ajax. Het was een schandelijke actie. Mooi dat ze er inmiddels spijt van hebben. Maar voor mij ben je dan 'af' als clubman. Of is je club, trainer en supporters naaien ook Ajax-DNA? 🤮

Het is inmiddels 'wel goed' tussen de broers en Olsen. Mag toch hopen dat ze hem een keer recht in zijn gezicht hun excuses hebben aangeboden. Dan zijn het in ieder geval nog kerels geweest. Het tekent de zachtaardigheid van Olsen dat hij hier overheen heeft kunnen stappen. Fantastische man en hele goede trainer.

En voordat iedereen begint over die 10 jaar bij het eerste; ik zit principiëler in de wedstrijd. Voor mij vergoelijkt het een het ander niet. Je hebt op basis van die 10 jaar niet ineens een voorrecht om ongestraft een lul met vingers te mogen zijn. Zeker niet als je al die jaren na dato nog steeds niet verder komt dan het een zwarte bladzijde te noemen, zonder je excuses aan te bieden, ook aan de supporters die je toen keihard in de steek liet.

16-06-2024 11:05

hans_van_kins +1254

Frank de Boer is gewoon een geldwolf en z'n schoonvader hielp hem. Met je volle verstand een , voor Ajax-begrippen, wereldcontract tekenen om daarna een doorbraak te forceren en naar Barcelona te vertrekken.

15-06-2024 20:09

Capocapo +12001

Een geldwolf? Speelde die daarom 10(!) seizoenen in het eerste? Heeft die daarom meerdere keren zijn contract verlengd?

15-06-2024 22:24

Juan62 +46168

Dit is weer zo'n zuigertje die reacties probeert uit te lokken.
Gewoon niet op reageren gaat hij/zij/het/ vanzelf weg

16-06-2024 08:56

Capocapo +12001

Je hebt gelijk, het was ook al laat :)

16-06-2024 09:36

Juan62 +46168

Ajax in die tijd wist niet goed om te gaan met echte clubmannen.
Andere spelers wisten niet hoe snel ze weg konden na de CL winst.
BV Clarence Seedorf die vertok op zijn 19de, met walgelijke insinuaties richting Ajax

De boertjes bleven de club nog jaren succesvol trouw en werden als paria's door het bestuur (lees Van Os) behandeld
Beide hebben vaak nadien aangegeven dt ze enorme spijt hadden van het beschadigen vd reputatie van Olsen
Olsen zelf heeft aangegeven dat hij het snapte en er verder geen probleem was

Jammer genoeg heeft hem dit wel indirect de kop gekost omdat er tweespalt in het team kwam
En met tweespalt in een team behaal je geen resultaten.
Maar die man speelde wel echt Ajaxvoetbal

Frank verdient verder alleen maar respect voor de prijzen die hij ons als speler en Coach gebracht heeft ***

15-06-2024 17:25

hans_van_kins +1254

😂😂😂😂😂

15-06-2024 20:10

Ajax1inmyheart +767

Ik denk dat niemand er nog mee zit hoor.

15-06-2024 16:50

TheMagicalLion +313

Ajax kreeg destijds van Barcelona uiteindelijk 65m guldens in totaal voor beide. Wat best een hoog bedrag was toendertijd.

15-06-2024 11:57

JariJari +15116

Volgens transfermarkt 7.5M euro pp dus 15M Euro totaal. Dat is 33M gulden (natuurlijk in 1998 geld dus wat dat waard was komt in de buurt bij de 65M gulden die je noemt maar nominaal lijkt het niet te kloppen).

15-06-2024 13:36

JariJari +15116

Ja dat snap ik maar volgens mij is officieel de transfersom wek 50-50 verdeeld.

40 ligt ook redelijk dicht bij de 33M van transfermarkt. 65M vond ik wel erg ver weg liggen.

15-06-2024 13:57

Web +178830

Niet sjiek van de jongens
Maar ook Ajax had wat water bij de wijn kunnen doen
Zolang de club vertegenwoordigd met prijzen
Dan had het niet zo ver moeten komen

Vertaal dit eens na deze tijd?
Sommigen willen al voor dat ze een minuut in het eerste hebben gespoeld de club al verlaten

Maar dat Frank het dwars zit zegt alweer alles over hem
Fijne goser

15-06-2024 10:26

Edwin Oud +2327

Mee eens Web

15-06-2024 12:00

Ruben.H +65

Frank de boer komen naar ajax

15-06-2024 08:58

KleineReus +6429

Het gaat tegen mijn natuur in, om hier iets van te vinden. Daarom kots ik binnensmonds, maar
stilletjes.

15-06-2024 04:14

Nr.10 +110979

Zij hadden op dat moment tien jaar voor Ajax gespeeld en konden elders veel meer geld verdienen. Bijna de gehele selectie was al (jaren eerder) vertrokken. Ze hadden met Ajax alles gewonnen wat je maar kan winnen. Nu zou het heel anders zijn en ‘denkt Ajax mee’ na twee seizoenen in het eerste.

14-06-2024 23:41

FlyingDutchMan +17310

Inderdaad, niet te vergelijken met die puisten van tegenwoordig die na 2 seizoenen eerste van ajax al alles hebben gezien en gedaan..

15-06-2024 02:05

WeirdAJAX +12113

oud verhaal

14-06-2024 23:38

Amp +37530

‘We gingen echt een transfer forceren. Dat zat zo tegen onze natuur in.’

Ik krijg hier een beetje een smaak van in de mond van, zoals nadat een baasje roept na zijn/haar bijtende hond "dat doet ie normaal echt noooooooooooooit hoor, heeft ie nog noooooooit gedaan"... Gewoon doelbewust een man die er in principe geen invloed op had, zo beschadigen. Dat zit dan gewoon in je natuur als je dat doelbewust doet en zo lang volhoudt

14-06-2024 23:36

Stamhoofd +11514

Zal wel ingefluisterd zijn door een zaakwaarnemer

15-06-2024 00:53

Amp +37530

Dan zijn ze er alsnog zelf bij of en in welke mate ze iemand kapot maken. Nu met een goedkoop praatje als "zo zijn we echt niet hoor" bijna zielig doen. Als je doet wij zij deden, hoef je niet eens meer te verschuilen achter een eventuele zaakwaarnemer

15-06-2024 18:22

Stamhoofd +11514

Jong en onder druk gezet worden. Het grote geld dat lonkt. Dan kan je gekke dingen doen. Netjes is het, zoals hij zelf nu ook toegeeft, inderdaad niet nee

15-06-2024 19:47

Dmen10 +1775

Frank = Ajax ❌❌❌

14-06-2024 23:17

Mocrodammerr +22970

Gewoon een hele vieze nare smerige streek.
Maar goed, een "echte ajacied" volgens velen.

14-06-2024 23:06

Tinus +10270

Inderdaad een echte Ajacied ja. En als je suggereert dat Frank de Boer dat niet is, dan ben je echt niet wijs.

15-06-2024 00:06

Mocrodammerr +22970

Nee dat is hij niet. Is een slang.

15-06-2024 17:17

Tinus +10270

Een slang zelfs… doe normaal man

15-06-2024 17:23

Web +178830

Jij bent geen Ajacied

15-06-2024 17:53

Mocrodammerr +22970

Als je arbitragezaak aanspant tegen de club, je gaat janken omdat Kluivert etc wel weg konden gaan, je smerige leugens over Morten Olsen gaat verzinnen. Dan ben je een gore slang en een slecht mens.

15-06-2024 18:30

Web +178830

Nee nu blijven ze club trouw
Nog geen minuut in het eerste en ze zijn al gevlogen
Nous gratie de deur uit, dat zal jij wel een echte Ajacied vinden

15-06-2024 11:37

Mocrodammerr +22970

Haha leden zoals jij zijn wel geinig man. Altijd maar iets zoeken wat met afkomst te maken heeft om mij proberen te doen raken.
Verdiep je eerst maar eens waarom Nous is vertrokken. Eet dan een rendangetje..en kom dan weer terug.

15-06-2024 17:17

Web +178830

Ga jij eens normaal reageren over Frank de Boer
99,9 procent op AS is net niet met je eens
Ik heb je al eens eerder verteld dat ik geen Nederlandse vrouw heb
Wat is je punt man

15-06-2024 17:50

Mocrodammerr +22970

Ik weet dat je geen nederlandse vrouw hebt. Maar dat is niet van toepassing.

Ik heb mijn eigen mening. Frank de Boer is in mijn ogen een smerige slang. Als 99% daar anders over denkt, vind ik dat prima. Maar om 99 van de 100 keer mijn afkomst erbij te betrekken - omdat men inhoudelijk niets in te brengen hebben - begint nu wel zielig te worden.

15-06-2024 18:28

barry1988 +23997

Ik snap totaal niet dat je dan maar Morten Olsen onder de bus moet gooien. Dat is gewoon weg smerig, maar dan wel zeggen dat is tegen onze natuur....BS als het zo tegen je natuur is dan doe je dat niet. Er zijn zoveel andere redenen die je had kunnen aanvoeren. Salaris, ambitie of andere omgeving ofzo.

14-06-2024 22:49

alvin01 +845

Goh, en weer door.
Wat een luilebalverhaal.

14-06-2024 22:47

TeringHenkie +28261

Minne streken waren dat. Dit soort streken zit in je of niet!

14-06-2024 22:46

afca1985 +21211

Ja een ECHTE Ajax jongen, Ajax-dna enzo, heel belangrijk tegenwoordig. Een Echte Ajacied flikt zulke dingen niet. Toen niet, nu niet, nooit niet.

14-06-2024 22:45

Tinus +10270

Schei uit man. Was het een nare streek? Zeker! Maar destijds werden de broers door Ajax ook echt een oor aangenaaid. Intussen zijn we vele seizoenen (en 4 kampioenschappen onder Frank) verder en heeft hij vaak genoeg berouw hierover getoond. Mensen die hem dit akkefietje nog steeds nadragen en hem geen Ajacied vinden zijn in mijn ogen echt niet wijs.

15-06-2024 00:13

AFCACruijff14 +161006

Het is al zolang geleden, dus boeiend. Maar ik vind wel dat Ajax de broertjes meer had moeten gunnen. Er jarenlang gespeeld, altijd succesvol, altijd gebleven ook al viel heel Ajax 95 weg en dan toch nog voor een transfer liggen. Dus ja, kan het ergens snappen. Maar jammer dat Olsen er het slachtoffer van werd. Gelukkig is er jaren terug al excuus gemaakt.

14-06-2024 22:40

Tinus +10270

Precies dit.

15-06-2024 00:09
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.