Clarke moest weg van Harmsen: 'Kan nog niet vertellen waarom ik min of meer Ajax ben uitgetrapt'

door NielsOpdam 46

Bron Ajax Life Magazine

Clarke moest weg van Harmsen: 'Kan nog niet vertellen waarom ik min of meer Ajax ben uitgetrapt'

door NielsOpdam 46

Bron Ajax Life Magazine

Ray Clarke speelde in het seizoen 1978-1979 bij Ajax, maar moest na een jaar alweer vertrekken van voorzitter Ton Harmsen. De Engelsman, die in dat seizoen 38 doelpunten scoorde, weet nog altijd niet waarom hij Amsterdam moest verlaten, zo vertelt hij in het Ajax Life Magazine.

Clarke houdt gemengde gevoelens over aan zijn periode bij Ajax. 'Sportief en met de fans was alles fantastisch. Dat heb ik daarna in mijn carrière nooit meer zo ervaren', vertelt de inmiddels 71-jarige oud-Ajacied. 'Mijn Ajaxseizoen was mijn beste ooit. Ik wist dat ik kon scoren, maar bij Ajax werd ik een betere voetballer... Anderzijds ben ik nog steeds teleurgesteld over de manier waarop ik weg moest.'

Na zijn eerste seizoen in Amsterdam verlengde hij zijn contract bij Ajax met een jaar. Clarke ging terug naar Engeland waar hij ineens te horen kreeg dat Harmsen hem aan Club Brugge had verkocht. 'Ik wist van niets. Ik wílde niet eens weg, was tevreden met wat ik had. Ik had zelfs net een huis in Vinkeveen gekocht. Ik was zó teleurgesteld, maar kon er zelf niks aan doen. Het waren andere tijden, hè.'

'Ajax is de underdog tegen Brighton, maar dat hoeft niet slecht te zijn'

'Het spijt me, ik kan jullie nog steeds niet vertellen waarom ik min of meer Ajax ben uitgetrapt, want ik weet het zelf niet. I wish I had never left Ajax...', vertelt de oud-spits over zijn vertrek bij de Amsterdamse club. Na zijn periode in Brugge speelde hij nog bij Brighton & Hove Albion. Clarke volgt beide clubs nog steeds en kijkt uit naar het duel van donderdag. 'Het is teleurstellend hoe het nu bij Ajax gaat, maar ik ben ervan overtuigd dat de club er bovenop komt. Ajax is de underdog tegen Brighton. Dat hoeft niet slecht te zijn. Soms kan de underdog verrassend bijten.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Velibor30370 +4155

M’n vader heeft Ray Clark na t kampioensfeest meegemaakt in de Boogaloo en vond t een geweldige gozer…beweerde altijd dat t doodzonde was dat die werd verkocht. Heb wel eens wat beelden van m gezien en lijkt niet in de verste verte op een Ajax spits maar omdat m’n vader zo enthousiast over ‘m vertelde is t in mijn hoofd een echte Ajax held 😂

21-10-2023 01:28

Hersenspinsel +8015

Leek hij dan op Mikautadze?
Dat lijkt mij ook geen Ajax spits die het doel wel weet te vinden.

21-10-2023 09:45

Velibor30370 +4155

Ik heb Mikautadze exact 0 keer als Ajax spits zien spelen dus kan daar nog geen oordeel over vellen. Als ook hij 47x in de spits mag opdraven en net zoveel scoort als Clark laat ik je weten of ie op een Ajax spits lijkt

22-10-2023 11:42

PH2BOT +40270

NSB familie Harmsen. Ton zorgde er persoonlijk voor dat Johan richting Feyenoord werd verbannen.

21-10-2023 00:26

TeringHenkie +28345

Dat had alles te maken met zijn contract dat hoeveel supporters er kwamen..hij er een gedeelte van mee kreeg. Daar heeft Harmsen zich op vergist.

14-11-2023 23:35

JanTa +15846

Harmsen was 1 van de slechtste bestuursleden ooit.

20-10-2023 21:01

cabenb +1604

26 goals in 31 wedstrijden voor Ajax. Niet slecht voor een houthakker.

⭐️⭐️⭐️

20-10-2023 19:37

rodnet +10269

Ah, Ray Clarke, mooie herinneringen. Ling op rechts, Tahamata op links en Clarke die alle panklare voorzetten lekker afrondde. En we werden kampioen in een periode die toch niet de beste uut de geschiedenis was. Kom daar nou eens om...

20-10-2023 17:54

Rockanje23 +37037

We wonnen zelfs de dubbel !

20-10-2023 18:50

MarcHogervorst +35302

Met daarachter het ijzersterke Deense middenveld. Maar hoezo was dit niet de beste periode uit de geschiedenis? Dat elftal, jeugdherinnering natuurlijk, is nog altijd mijn favoriete team.

21-10-2023 14:37

rodnet +10269

Jazeker, je bent mijn vriend. Desalniettemin moeten we toegeven dat dit qua resultaten absoluut niet de beste periode van onze geliefde club was....

22-10-2023 02:34

rodnet +10269

Tscheu la Ling is mijn favoriete Ajacied aller tijden. Maar is het de beste aller tijden? Natuurlijk niet, maar iedereen heeft zijn eigen favorieten en favoriete tijden.

22-10-2023 02:37

MarcHogervorst +35302

Halve finale EC-1 in 1980 toch? Hoewel dat dan ietsje later was. Vanaf 1977 zijn volgens mij altijd 1e of 2e in de Eredivisie. Misschien denk jij aan de periode iets eerder.

Ling en Tahamata waren mijn favorieten ook.

22-10-2023 09:15

rodnet +10269

Inderdaad, halve finale tegen de Spurs. In die tijd nog inclusief bij je seizoenkaart. Maar ik kan me ook wel een paar kansloze Europese campagnes herinneren uit die tijd.

22-10-2023 12:35

tijssenajax +13937

Zal nooit vergeten. Ik was zelf rechtsbuiten als jongen en totaal fan van Ling. Zal nooit vergeten toen ik hem zag spelen in Nijmegen tegen NEC (ben zelf Nijmegenaar). Was een beetje glad en die verdediger van NEC slide alle kanten op en Ling kapte hem steeds uit. Echt mooi hoor, genieten.

14-11-2023 22:09

tijssenajax +13937

Trouwens schieten me nog wat dingen binnen van Ling. Een keertje ergens in Afrika speelde Ajax een oefenwedstrijd en toen kreeg hij een belachelijke rode kaart en toen pakte hij de rode kaart van de scheids af en verliet het veld. Moest wel lachen.
En die keer dat hij Kieft de huid vol schold toen ie voor open goal de bal hoog over schoot. Haha.

14-11-2023 22:30

tijssenajax +13937

Thaiboksen Ling tegen de Wolf: https://www.youtube.com/watch?v=o0g5RcQPjxk&t=88s

14-11-2023 22:31

Rockanje23 +37037

Ajax in Ivoorkust. Volgens mij een reportage van AVRO's sportpanorama of Voetbal 80 met Harry Vermeegen. Die bal die Kieft overschoot was uit bij Haarlem. Laatste wedstrijd van het seizoen 81/82. Ajax was al kampioen en Kieft topscorer van Europa

14-11-2023 22:40

Rockanje23 +37037

Nee, halve finale tegen Nottingham Forest. Uit 2-0 verloren en Ling bewust uit de wedstrijd geschopt door Martin O'Neill. Thuis 1-0 gewonnen. Forest won dat jaar zijn tweede EC 1.

14-11-2023 22:43

Oxxer +163915 moderator

Gebruik je verstand gvd 😂😂😂

De Wolf die pompen krijgt altijd leuk om te zien, goed gedaan van Tschen La, eerst laten uitrazen en daarna slopen.

14-11-2023 23:30

tijssenajax +13937

Oh, staat zelf nog op youtube Ajax in ivoorkust. Echt hilarisch. https://www.youtube.com/watch?v=MnawGhGCZqc

15-11-2023 12:39

rodnet +10269

Ah, Ray Clarke....mooie herinneringen, Ling op

20-10-2023 17:52

JoeBlow +8181

Ik herinner me Harmsen vooral van de middelvinger van De Mos na de finale tegen Mechelen.

Wel triest hoe hij aan zijn eind is gekomen. En grote club als Ajax had daar meer respectvol mee om moeten gaan.

20-10-2023 17:02

JoeBlow +8181

Ik vond Ray Clarke in alles een “niet-Ajax”’spits maar man, wat schoot hij ze makkelijk binnen.

20-10-2023 16:56

Web +178830

Harmsen was een groot drama
Wat heeft hij veel schade aangericht in die tijd
Hij heeft Cruijff de tent uitgewerkt en dan ben je echt af
Hele nare lompe man was het

20-10-2023 16:31

Rockanje23 +37037

Hij heeft Cruijff ook weer binnengehaald. Twee keer zelfs. Het was een ouwe brombeer die paste in die tijd. Ik had toch wel sympathie voor hem. Vergeet ook niet dat Ajax ook toen geen cent te makken had. De geldstromen van Caransa en de van der Meijdens waren opgedroogd met het vertrek van Jaap van Praag en Ajax trok gemiddeld 8000 toeschouwers.
De belastingfraude was hier een gevolg van maar hij deed dat wel in het belang van Ajax.

20-10-2023 16:58

MarcHogervorst +35302

Hadden we nu maar een nare lompe man die beslissingen durfde te nemen. Ik weet niet hoor, maar Harmsen was wel een manager.

22-10-2023 09:21

Oxxer +163915 moderator

Dat het kon spelers tegen de zin verkopen aan club X, spelers had toen heel weinig te vertellen, door het Bosman Arrest is het helemaal omgedraaid, nu voeren spelers en vooral zaakwaarnemers de regie. Deze filantropen maken er misbruik van en gijzelen clubs en soms spelers wanneer het uitkomt, zie spelers vaak transfers maken omdat de filantroop een nieuwe Ferrari wil hebben .

20-10-2023 16:05

Ferd +38471

filantroop is een woord dat wordt gebruikt om iemand te beschrijven die zich inzet voor het welzijn van de mensheid of het welzijn van een specifieke groep mensen, vaak door middel van financiële bijdragen aan goede doelen of door persoonlijke betrokkenheid bij sociale of liefdadigheidsprojecten.

Filantropen zijn vaak mensen met een groot hart voor anderen en een wens om een positieve verandering te bewerkstelligen in de wereld. Filantropie kan worden uitgeoefend op allerlei manieren, van het doneren van geld aan liefdadigheidsorganisaties tot het geven van tijd en middelen aan lokale gemeenschapsprojecten.

Filantropen worden vaak gezien als een krachtige katalysator voor positieve verandering en spelen een belangrijke rol in het verbeteren van de levens van mensen over de hele wereld.

https://www.ensie.nl/ai/filantroop

23-10-2023 08:04

Musica Merlo +8206

Ton Harmsen mocht dan een Ajax hart hebben maar hij had geen flauw benul wat het is om voorzitter te zijn van een voetbalclub, daarom benoem ik hem tot allerslechtste voorzitter ooit. Ook het verkopen naar Standard Luik van Tahamata was een grote blunder . Secretaris Westrik hield niet van spelers met een donker tintje, daarom moest Simon weg. En de grootste ramp om het niet eens te worden met Cruijff zodat hij naar onze grote concurrent Feyenoord ging.

20-10-2023 15:41

TheSpecialOne +8889

Toen was in het Amsterdam heel normaal om openlijk racistisch te zijn. Heel normaal...

20-10-2023 16:26

Hersenspinsel +8015

Het is nooit normaal, punt.

21-10-2023 09:49

Ferd +38471

Het was algemeen geaccepteerd, maar dat is niet hetzelfde als normaal

23-10-2023 08:05

TheSpecialOne +8889

Wat is het verschil?

23-10-2023 14:15

TeringHenkie +28345

Toen waren er gelukkig nog echte zwarte pieten !

14-11-2023 23:48

Web +178830

Of dit met Tahamata klopt betwijfel ik

20-10-2023 16:32

Rockanje23 +37037

De verkoop van Simon was inderdaad een grof schandaal. Niet eens zozeer sportief (want daardoor kwam uiteindelijk Jesper Olsen, al moesten we het eerst een seizoen met Martin Wiggemansen doen ) maar uit menselijk oogpunt echt beneden alle pijl. Was gewoon puur racisme.

20-10-2023 17:02

TheSpecialOne +8889

Er was never a dull moment met Harmsen toen aan het roer.
Oorlog met Cruijff, Fiod-affaire compleet met handboeien en bijthondjes.
Skyboxen voor de zakenlui maar de supporters mochten plaats nemen achter prikkeldraad. Harmsen wie kent hem niet?

20-10-2023 15:36

Robocop5 +2065

Ray Clarke, prachtige voetbalnaam. Die was ik al bijna weer vergeten, legde ze er heel gemakkelijk in. Raar inderdaad dat ie gelijk weer moest vertrekken.
Stel je voor dat je deze zomer een spits van dat kaliber had gekocht..
Oh wacht... die had onder Maurice niet gespeelt natuurlijk... of max 20 minuten als linksbuiten.

20-10-2023 15:29

Rockanje23 +37037

Clarke voldeed niet aan het beeld van de typische Ajax spits. Bovendien kon Ajax wat geld verdienen want zijn marktwaarde was na een jaartje Ajax flink gestegen. Daar komt nog bij dat met Ton Blanker in de jeugd een jonge spits, die al snel de nieuwe Cruijff werd genoemd, rondliep. Ajax dacht met hem goud in handen te hebben maar dat viel zwaar tegen. Wel brak precies een jaar na Clarke’s vertrek Wim Kieft door. 17 pas, maar waar Blanker faalde, slaagde Kieft wel.

20-10-2023 15:27

TheSpecialOne +8889

Wat een gelul weer. Doelpunten zijn doelpunten.

20-10-2023 15:37

Hersenspinsel +8015

Als de rest van het team zich moet aanpassen zodat de overige spelers minder scoren is dat wel degelijk relevant.

21-10-2023 09:52

JoeBlow +8181

Mooie en historisch correcte samenvatting! Zo was het, inderdaad.

20-10-2023 16:57

Breuk +25137

Ajax underdog tegen Brighton !

20-10-2023 15:22

sucre +15139

Rare man die Harmsen, altijd een slecht gevoel bij gehad. Ook JC had hij liever niet. Vreemd dat je zo'n veelscorende spits liet gaan, was echt goed bezig toen Ray!

20-10-2023 15:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.