Bergwijn over mindere fase Ajax: 'Als je geen vertrouwen hebt, komt er niets uit'

door Jesse ter Haar 57

Bron Ajax TV

Bergwijn over mindere fase Ajax: 'Als je geen vertrouwen hebt, komt er niets uit'

door Jesse ter Haar 57

Bron Ajax TV

Laatst geüpdatet

Steven Bergwijn voelt het vertrouwen langzaam maar zeker terugkeren bij Ajax. In gesprek met Ajax TV vertelt de aanvaller met Ajax nog lang niet te staan waar hij wil, maar onder de leiding van hoofdtrainer John van 't Schip is de weg naar boven ingezet.

'Winnen is altijd lekker. Het geeft weer een goed gevoel en een boost aan het team', aldus de international van Oranje. 'Het geeft mijzelf vertrouwen en ik denk teamgenoten ook. Als je geen vertrouwen hebt, komt er niets uit. In de afgelopen tijd zag je dat bij iedereen. Nu komt het vertrouwen langzaam terug bij alles en iedereen en dan gaat het in de wedstrijden ook wat makkelijker.'

Vervolgens komt Bergwijn te spreken over wat het gebrek aan vertrouwen voor hem persoonlijk met zich meebracht in de praktijk. 'Voorin had ik vaker dat ik dacht: nu gewoon simpel. Je wilt de bal niet verliezen. Nu heb ik weer in mijn hoofd van: ik moet gewoon gaan en als het fout gaat, gaat het fout.'

Als captain is Bergwijn een van de leiders van Ajax. Hij sprak met Van 't Schip en vertelt voor de camera over die gesprekken. 'De trainer heeft tegen mij gezegd: je moet gewoon met je voeten spreken. Ik weet dat je niet een echt prater bent. Als jij extra hard gaat op de training, dan kijken de jongens toch naar mij en die moeten dan mee. Op die manier probeer ik het te doen.'

Ajax - Brighton & Hove Albion

Tot slot blikt Bergwijn alvast vooruit op de wedstrijd tegen Brighton & Hove Albion. 'Deze wedstrijd moet gewonnen worden. Vooral hier thuis, met de fans erachter', aldus de aanvaller, die terugkijkt op de uitwedstrijd in Brighton. 'We speelden heel compact, alleen kwamen bijna niet tot kansen. Het was alleen maar verdedigen. We moeten het compacte er nu in houden, maar zelf aan de bal wat beter zijn om tot kansen en doelpunten te komen. We moeten gewoon goed zijn aan de bal, uitgaan van onze eigen kwaliteiten en zorgen dat de restverdediging op orde is.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Henkjanklaas +20638

Off-topic Ajax fans: https://youtu.be/xcP_F7JBYXk?si=Nj_Nf_b57JtLaWuc

Erg leuke film met Davy cs

08-11-2023 17:47

LukaLitmanen +82088

Bergwijn heeft al eej jaar geen vertrouwen dan.

07-11-2023 20:37

PuurGeluk +4810

Ik ben zo benieuwd of er na donderdag nog steeds een goed gevoel is. Hoop zo dat ze donderdag door gaan met vertrouwen tanken en dat we zondag linker rijtje staan.

Ik gun het de spelers en supporters van harte!

07-11-2023 20:31

EricV83 +2031

En als je er met je luie reet geen zin in hebt, wordt het zowiezo niks

07-11-2023 19:52

WeirdAJAX +12243

Leg uit.

07-11-2023 20:03

EricV83 +2031

Nou, 2 jaar de kantjes eraf lopen en niks presteren

07-11-2023 20:12

WeirdAJAX +12243

Kantjes eraf lopen kan ik dus maar niet geloven. Hoewel. Helemaal leeg knokken heb ik niet vaak van hem gezien. Zit wat grijs tussen denk ik.

Vraag me echt af wat er gebeurt is na zijn vliegende start, toen iedereen erover sprak dat hij te goed voor de ED was. Daarna weinig meer laten zien. Bizar toch? Kan ook gewoon zijn dat hij niet met dubbele dekking om kan gaan trouwens; tegenstanders speelden erop in en kan me voorstellen dat hij niet kon bijschakelen.

07-11-2023 20:21

wijzijndebeste123 +163991

Eric heeft toch n beetje gelijk. Bergwijn gaf begin dit seizoen toe dat hij vorig seizoen niet topfit was (of misschien zei hij zelfs niet helemaal afgetraind oid). Voor n gelouterde prof en grootverdiener die t voortouw moet nemen is dat onacceptabel.

07-11-2023 20:23

EricV83 +2031

Wat de reden ook is, eigenlijk denk je een beetje hetzelfde toch?

07-11-2023 20:30

WeirdAJAX +12243

Hij heeft dik ondermaats gepresteerd, dat ben ik zeker eens!

07-11-2023 20:43

Godenzoon24 +15298

One trick pony! Dat hadden ze snel door!

08-11-2023 06:35

brancoo +6228

Helemaal niemand verkopen deze winter! Heel misschien avilla en daarvoor almada halen. Als ze maar vertrouwen krijgen dan gaan ze het nog veel en veel beter doen!

07-11-2023 19:40

Merrick +6754

Bergwijn is gewoon je beste speler. Niet verkopen maar het vertrouwen geven dat hij verdient en hij gaat er op los scoren.

07-11-2023 19:40

EricV83 +2031

Hou op zeg. Heeft een godsvermogen gekost qau transfersom en met zijn salaris nog steeds. Vertrouwen geven? Hoelang nog. Wanneer gaat die gast eens wat presteren?

07-11-2023 20:17

LukaLitmanen +82088

Bergwijn is helemaal niet je beste speler.

07-11-2023 20:38

Myriad +7089

Helemaal prima, wees gewoon een aanvoerder met de voeten. Coachen in het veld moet iedereen doen.

07-11-2023 19:12

gi0vanni +7243

Aanvoerder die met de voeten moet spreken is niet handig. Vooral niet als hij wat tegen de scheidsrechter moet zeggen. 🤣🤣🤣

09-11-2023 15:26

WheermolenFC5 +2105

In feite zit je nu in de 2e wedstrijd van de echte voorbereiding. En ook nog met een niet voldoende gebalanceerd elftal. Zal nog best een keer een waardeloze wedstrijd tussen zitten. De basis wordt nu gelukkig weer gelegd.

07-11-2023 18:51

The Future +5574

Vind dit wel weer erg makkelijk. Als ik het zo hoor, hangt vertrouwen bij hem ook veel af van externe factoren. Hoe de trainer met je omgaat, hoe de resultaten zijn.. Als ervaren speler en aanvoerder moet je daar juist boven kunnen staan. Juist in de mindere periode moet je je daaraan kunnen onttrekken en op die manier een voorbeeld zijn voor jouw ploeg. Juist dan moet je karakter en leiderschap tonen. Sterk zijn.

Een Tadic ging altijd voorop in de strijd en spoorde het team altijd aan om hetzelfde te doen. Die hamerde ook in de mindere periodes erop dat iedereen zijn vertrouwde (loop)acties moest blijven maken, motiveerde spelers als het niet lukte, nam iedereen mee. Tadic zag je dan opstaan en het voorbeeld geven, zoals een leider hoort te doen.

Als de leider zijn spel al aanpast en onzekerder gaat spelen, geef je ook dat voorbeeld aan de rest en maak je de rest ook weer onzekerder. We zijn Ajax, we zijn beter. Als je daarvoor blijft strijden, valt dat kwartje echt wel weer de juiste kant op.

07-11-2023 18:38

PaulEast +7884

Een type als Tadic wordt in dit team ontzettend gemist. Het verbaast mij dat zijn naam niet vaker wordt genoemd. Als je Brobbey voor 16Meuro terugkoopt waarom geen poging om Tadic terug te halen

07-11-2023 18:46

Vik86 +42397

Tadic terug halen zou wanbeleid zijn..

07-11-2023 18:48

The Future +5574

Exact, zo'n leider wordt gewoon gemist. We hebben echt teveel leiders en spelers die voorop gingen in de strijd laten gaan (Blind, Klaassen, Nico, Alvarez, Martinez, Antony, Onana). Dat waren allemaal spelers die op hun manier de ploeg bij de hand namen en alles deden om te winnen.

Op dit moment ontbreekt het gewoon aan zulke karakters. De afgelopen twee jaar is er wat betreft aankopen/selectiebeleid totaal geen rekening gehouden met welke persoonlijkheden je nodig hebt in een groep, terwijl het juist ging lopen bij ons toen we zulke spelers toe gingen voegen aan de selectie.

07-11-2023 18:51

The Future +5574

@Vik86, snap wel dat jij dat zegt, gezien je andere input. In tegenstelling tot de spelers die jij hier aanprijst en wil behouden, heeft Tadic zich echter elk seizoen bewezen. Die was elk jaar de meest bepalende speler in de competitie qua doelpunten en assists, dus nog steeds enorm belangrijk voor ons. Wat hij in zijn laatste jaar leverde qua prestaties, zal geen enkele speler in de huidige selectie kunnen evenaren. Hij wordt alleen daarom al enorm gemist.

En dan hebben we het niet eens over zijn persoonlijkheid en wat hij daarmee toevoegde aan de club. Zo'n karakter wordt nu keihard gemist.

07-11-2023 18:56

Flaco +19583

Laten we nou niet blijven hangen in het verleden aub en het romantiseren. Tadic is een legende, maar liep wel op zijn laatste tenen. Daarbij had hij een gigantisch salaris en weigerde hij een stap terug te doen en anderen een kans te geven. We moeten opnieuw gaan bouwen en helaas is daarin veel fout gegaan. Geef Bergwijn, Berghuis en Branco de kans om het nieuwe team te gaan leiden.

07-11-2023 19:00

The Future +5574

@Flaco, nogmaals, Tadic op zijn laatste benen was in alles nog veel bepalender dan wat Bergwijn of welke andere aanvaller tot nu toe heeft bijgedragen.. Dat is geen romantische kijk erop, puur statistisch alleen al.

En als persoonlijkheid was het ook iemand waarop heel de club kon leunen. Iets dat geen van de door jou genoemde namen ooit zo goed zal kunnen invullen.

Dus dan heb ik veel liever een Tadic met miljoenensalaris die levert dan een Bergwijn met miljoenensalaris die daar in elk opzicht heel veel meer moeite mee heeft. Als het je om het geld te doen is, had dan Bergwijn van de hand gedaan/nooit gehaald.

07-11-2023 19:05

Breuk +25200

Dat was Brobbey dan ook

07-11-2023 19:24

TheSpecialOne +8906

Tadic. De grote leider alleen in goede tijden....
Bij Ajax heeft hij zijn ''mojo'' weer teruggevonden, maar bij een mindere periode van Ajax wist hij niet hoe snel hij het schip moest verlaten. Een echte leider stroopt dan de mouwen op en helpt zijn team.

07-11-2023 20:22

PaulEast +7884

En Brobbey terug halen ???

07-11-2023 20:32

The Future +5574

@TheSpecialOne, nee, hij stak juist zijn nek uit voor de club door met zijn vuist op tafel te slaan afgelopen zomer. Daar had gehoord aan gegeven moeten worden. Als je vervolgens de indruk krijgt dat je een muppet moet zijn die braaf luistert, snap ik dat het je eer aantast en je vertrekt.

07-11-2023 21:16

Godenzoon24 +15298

Waarom moet je mvp een stap terug doen? Pas als andere hem voorbij streven en mvp worden is dat aan de orde. En laatste benen net zo'n onzin als je mvp van de hele eredivisie werd. En nu bij Fener nog niet op zie je wel. Ik denk dat terughalen ook geen optie is. Maar je had hem altijd moeten houden! Kon Bergwijn naar Saudi-Arabië!!!

08-11-2023 06:43

WeirdAJAX +12243

hij is ook geen leider. dat geeft dit interview ook weer. Niet per sé een ramp, maar wel als het je aanvoerder is, 30mln heeft gekost en 6 mln verdient.

07-11-2023 20:04

The Future +5574

Daarom en het is ook niet bij hem fout gegaan, want hij heeft er niet voor gezorgd dat er nu eigenlijk een selectie zonder echte leider is. Dat ligt niet aan hem. Als ik hem was, had ik echter ook bedankt voor de band. Als je de band draagt, moet je leveren. Zowel qua persoonlijke prestaties als leiderschap. Dan zijn er geen excuses meer te accepteren.

Bergwijn kan dat niet leveren, dus moet je de band niet accepteren.

07-11-2023 20:10

gi0vanni +7243

Tadic was geweldig maar het begon aan het einde van zijn loopbaan hard achteruit te gaan. Vorig jaar zaten er genoeg wedstrijden onder de maat tussen en kwamen er wat nare trekjes tevoorschijn. Toneelspel en te veel tegen de scheidsrechter lopen zeuren was niet nodig.

09-11-2023 15:29

wijzijndebeste123 +163991

Bergwijn over mindere fase Ajax: 'Als je geen vertrouwen hebt, komt er niets uit'

Dit heb ik en velen met mij hier eindeloos gepost. Maar was allemaal onzin volgens een groepje hier want t afzeiken van de aankopen was belangrijker dan enig realisme. De komende tijd zullen de automatismen, conditie en t vertrouwen verder groeien en zullen we grote stappen gaan zetten.

07-11-2023 18:37

The Future +5574

Laten we het hopen.

Vertrouwen doet veel, maar het is nog broos. Laten we rustig deze lijn proberen door te trekken, maar ik houd nog rekening met enkele tegenvallende resultaten de komende tijd. De club komt van ver. De kans dat het tij nu in een keer gekeerd is, lijkt mij klein.

Als de club dit seizoen overall zijn rug recht, Europees voetbal haalt en men weer positief uitkijkt/vertrouwen heeft in volgend seizoen ben ik tevreden. Laten we ons voor nu maar richten op het terug krijgen van vertrouwen, het erin slijpen van een duidelijke speelstijl en in beeld krijgen welke type spelers/persoonlijkheden we volgend seizoen erbij moeten halen om weer serieus om het kampioenschap mee te spelen.

07-11-2023 18:47

Web +178830

Klopt goed overzien wat er nodig is
Dit jaar is toch plaats 5 het hoofd haalbaar

07-11-2023 18:49

The Future +5574

@web en Ibrahimovic, voor mij gaat het niet eens perse om de plek waar we eindigen. Of dat nu 3de of 5de wordt zien we uiteindelijk wel. Gaat erom dat de weg omhoog dit jaar wordt ingeslagen en we de juiste keuzes gaan maken voor volgend seizoen. We moeten ervoor zorgen dat we volgend jaar weer kunnen knallen.

07-11-2023 18:58

The Future +5574

Ben het met je eens hoor, je moet altijd voor het maximale gaan, maar op dit moment zoek ik het meer in de verbetering/stijgende lijn terugvinden dan echt in de prestaties. Die volgen uiteindelijk wel en dan is het afwachten waar we eindigen. Als de koers goed is voor de lange termijn, accepteer ik het wel als ze nu enkele keren verliezen op korte termijn om een speelstijl er beter in te slijpen bijvoorbeeld. Zolang alle seinen aan het eind van het seizoen maar op groen staan om het jaar erop te knallen!

07-11-2023 19:11

Indy2 +15254

@The Future
"Laten we ons voor nu maar richten op het terug krijgen van vertrouwen, het erin slijpen van een duidelijke speelstijl en in beeld krijgen welke type spelers/persoonlijkheden we volgend seizoen erbij moeten halen om weer serieus om het kampioenschap mee te spelen."

Ik vrees met grote vreze dat de groep zaakwaarnemers, die achter de hetze tegen Mislintat zaten, hun tentakels diep in de bestuurslagen van Ajax heeft zitten. Zij willen deze winterse transferperiode Mislintat's aankopen dumpen en vervangen met hun spelers.
Dus ik vrees dat veel spelers binnenkort met groot financieel verlies zullen worden afgestoten zonder dat zij een echte kans gehad hebben.
Als hen dit lukt dan is de grote Anti-Mislintat-Hetze, die breed door de hele media ondersteund is, tot voltooiing gebracht.

07-11-2023 20:33

The Future +5574

@Indy, wat is je alternatief? Ongeacht wie de spelers heeft gehaald, moeten er spelers opstaan/komen die presteren. Er lopen nu teveel spelers die niet presteren. Zowel aankopen van Mislintat als spelers die ervoor zijn gehaald en spelers uit de opleiding. Wie niet presteert en geld op kan leveren om de markt op te gaan voor versterkingen, mag van mij vertrekken. En uit wiens koker die spelers ook komen; het gaat er mij om dat zij wat toevoegen. Als dat het geval is, mag een speler best komen uit de koker van een bekende zaakwaarnemer. Het gaat om het eindresultaat; Ajax moet er beter van worden.

Je gaat mij bijvoorbeeld niet vertellen dat Overmars hierin belangeloos was of niet veel zaken deed met bepaalde personen. Iedereen heeft een bepaald netwerk. Zolang dat netwerk ertoe leid dat Ajax beter gaat presteren en alles eerlijk verloopt, hoor je mij niet klagen.

07-11-2023 21:22

Schip +23459

Uitgesloten, tenzij Twente instort en wij in een winnende reeks komen.

Maar deze groep is nog lang niet goed genoeg om toppers te winnen. Maar AZ en Feyenoord ga je niet meer bijhalen. Wishfull thinking.

Het is ook niet dat we nu opeens een titelwaardige selectie hebben. Schaal je inhaalreeks dus maar wat naar beneden.

08-11-2023 10:22

Web +178830

Iedereen heeft gezegd dat Steijn zwaar tegen valt
Hoe kom je er bij?
Jou enthousiasme hartstikke leuk
Het houd gewoon niet over, dat is de keiharde waarheid
Dat zal Jonnie ook binnenskamers zeggen

Dit is de minste selectie van zeker de laatste 10 jaar

07-11-2023 18:47

wijzijndebeste123 +163991

T houdt nog niet over omdat Schip nog geen week bezig is. Schip zegt zelf dat de structuur, de conditie en t vertrouwen ontbreekt. Onder Steijn is er alleen maar afgebroken. T voorgaande kost logischerwijs tijd om op te bouwen. Je zag bijvoorbeeld heel duidelijk dat Ajax totaal niet fris was tegen Heerenveen en Schip gaf al aan dat de conditie niet goed is.

Dat Ajax n mindere selectie heeft is niet gek. Ze hebben n geheel basiselftal verkocht in 15 maanden tijd.

07-11-2023 18:51

The Future +5574

Een mindere selectie is natuurlijk logisch, maar zo slecht had het nooit mogen worden qua spel en prestaties.

07-11-2023 19:08

4Ever14 +6612

"Schip gaf al aan dat de conditie niet goed is."

Dat kan je mastermind Schreuder aanrekenen en daarna Steijn.
Onder Ten Hag was het elftal conditioneel gewoon fit.

07-11-2023 19:09

wijzijndebeste123 +163991

Klopt. Steijn zou zogenaamd bekend staan om zijn fitte elftallen. Daar is helemaal niks van gebleken. N grote schande. Elke simpele ziel kan zorgen dat zn elftal fit is.

07-11-2023 19:12

Schip +23459

En dit is wat jij zei toen Steijn werd aangesteld:

"Ik heb vooral grenzeloos vertrouwen in Sven. Hij analyseert alles tot op t bot en elke keuze is zeer weloverwogen. Feit is dat Steijn bij VVV, Sparta flink overgepresteerd heeft en bij ADO t 4 jaar uithield (geen trainer deed hem dit na). Ook bij NAC haalde hij gewoon playoffs (geen enkele trainer deed t na hem beter). Steijn eist discipline, zorgt dat zijn spelers topfit zijn en haalt t maximale uit spelers. Maduro wordt alom geprezen, vooral om zijn tactische foefjes en was bij Almere n belangrijk onderdeel van de promotie. Als zij een goede gebalanceerde selectie krijgen van Sven zie ik ons heel veel potjes gaan winnen."

Jij bent echt full of it. Een Sven idolaatje, die niet kritisch kan nadenken over Sven.

08-11-2023 10:27

LukaLitmanen +82088

Bergwijn was vorig seizoen ook het hele jaar slecht.

Miskoop van 32miljoen

07-11-2023 20:38

Schip +23459

Ah, dus JIJ hebt als enige geroepen dat Bergwijn geen vertrouwen had?

En DUS heb jij gelijk.

Briljant geargumenteerd. Wel bijzonder dat je denkt dat Mislintat zo goed heeft aangekocht. Constateringen dat deze groep op de groei is gekocht en allemaal moeten ontwikkelen gaat jouw kliekje nooit op in. Zal wel geen taak van een TD zijn? En Steijn als aankoop van onze grote Duitse excentriekert negeer je maar het liefst. Dat schuif je in de schoenen van een revaliderende directeur. Goed bezigggg.

08-11-2023 10:18

Web +178830

Heel benieuwd naar donderdag
Kunnen ze het de wil op leggen en initiatief nemen?
Of moet Ajax achter Brighton aan lopen
Ik ben minder positief dan 70 procent hier
Leuke spelers zijn nog geen goede spelers
Maar hopen dat het mee valt

07-11-2023 18:35

Vik86 +42397

Ik verwacht weinig, brighton komt te vroeg

07-11-2023 18:37

Dusbaba +15390

Ik begin elke wedstrijd positief. Dus ook donderdag. Maar bij een overwinning ga ik wel extra juichen deze keer. Wat zou dat lekker zijn zeg. Ik ben benieuwd.

07-11-2023 18:42

Web +178830

Ik bedoel het ook niet negatief
Maar een beetje zorgen, verder kijk ik er ook naar uit

07-11-2023 18:45

Dusbaba +15390

Snap ik. Eerlijk gezegd sta ik er hetzelfde in. Daarom ga ik extra blij zijn bij een overwinning.

07-11-2023 18:46

AFCACruijff14 +161662

Heel eerlijk vind ik donderdag bonus. We moeten vooral in de competitie klimmen. Donderdag je best doen en blijven ontwikkelen, maar het resultaat is van minder belang. Plek 3 is ook nog Conference League dus als je thuis van Athene wint heb je sowieso overwintering in Europa, ook al is dat niet de competitie waar je moet zijn als Ajax.

07-11-2023 18:45

MarkP +21759

Heerenveen had gewoon kunnen winnen, dus laten we niet gaan dagdromen.

07-11-2023 19:56
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.