Berghuis heeft voorkeur voor middenveld: 'Als je om buitenspelers met diepte vraagt, ben ik niet de man'

door Brent Tomassen 51

Bron Ziggo Sport

Berghuis heeft voorkeur voor middenveld: 'Als je om buitenspelers met diepte vraagt, ben ik niet de man'

door Brent Tomassen 51

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Steven Berghuis heeft veel vertrouwen in Francesco Farioli. De Ajacied maakte tegen Rangers FC zijn eerste minuten van de voorbereiding en lijkt klaar te zijn voor het nieuwe seizoen. De Italiaanse oefenmeester gaf aan dat hij verschillende rollen ziet weggelegd voor Berghuis, die zelf een duidelijke voorkeurspositie heeft.

Bestel het nieuwe Ajax-thuisshirt in de Ajaxshop!

'Ik voel me goed, ben blij dat ik weer minuten kan maken en weer belastbaar ben', begint Berghuis bij Ziggo Sport. De middenvelder kon tegen PEC Zwolle en STVV nog niet in actie komen vanwege lichte klachten. 'We hebben daarin gekozen voor de voorzichtige opbouw. Ik ben blij hoe het nu gaat en dat ik vandaag mijn eerste dertig minuten heb kunnen spelen. Vanuit hier opbouwen naar meer.'

'Het is de manier waarop de trainer wil spelen. Ik heb in het verleden bij Ajax ook op het middenveld gespeeld en het heeft in principe ook mijn voorkeur. Het ligt er ook aan hoe je speelt, maar als je om buitenspelers met diepte vraagt, ben ik niet de man aan die kant (rechts, red.). Hopelijk dat ik vanaf deze positie mijn waarde kan hebben en de aanvallers aan het werk kan zetten.' Zou Berghuis deze rol ook in Oranje zou kunnen vervullen? 'Dat weet ik niet. Die zijn ook net klaar, dus daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht', lacht Berghuis. 'Maar ook trainer Louis (van Gaal, red.) is daarop teruggekomen, want al mijn wedstrijden op het WK heb ik op het middenveld gespeeld.'

'Ik geniet van de manier waarop we bezig zijn en hoe we de speelwijze onder de knie proberen te krijgen. Er zit veel energie in. Ook veel jeugdigheid, maar ik geniet wel op dit moment', vervolgt Berghuis, die niet te veel wil prijsgeven over de tactiek van Farioli. 'Je wil niet te veel daarover zeggen, maar laten we zeggen dat we willen spelen zoals Ajax hoort te spelen: met kort, flitsend spel, verzorgd van achteruit en vanuit daar de aanvallers aan het werk zetten. Hopelijk kan dat gaan klikken en kunnen we de fans in de ArenA weer gaan vermaken, want dat verdienen ze.'

'Je staat te spelen ten overstaande van 50.000 man, dan wil je gewoon goed voor de dag komen'

De linkspoot wordt hierna gevraag naar zijn eerste weken onder de nieuwe trainer. 'Gewoon goed. Het is me heel goed bevallen. Qua communicatie en ik zie ook een liefhebber in hem, dat ben ik zelf ook. Hij is bezeten op trainingen en op zoek naar hoe we dingen beter kunnen doen. Je wilt gewoon werken aan iets en dat goed doen, zodat je op het veld goed voorbereid bent. Je staat te spelen ten overstaande van 50.000 man, dan wil je gewoon goed voorbereid zijn en goed voor de dag komen. Zo zit hij in elkaar en ik tot nu toe ook, dus ik geniet echt van dit moment.'

Berghuis wil het vorige seizoen het liefst achter zich laten en geeft aan dat Farioli de tijd verdient om zijn ideeën te implementeren bij Ajax. 'Ik heb gewoon zin om vooruit te kijken. Ajax terugbrengen naar hoe we horen te spelen. Daar zal absoluut een keer een verliespartij bij komen of dat het een keer niet loopt, maar dat is een proces. Arteta is ook lang bezig geweest bij Arsenal, Klopp is lang bezig geweest, Erik (ten Hag, red.) krijgt nu een derde jaar de tijd (bij Manchester United, red.). Je moet dat ook de tijd geven en als je daarin gelooft, wie weet hoe snel het kan gaan.'

'Ik zie wel veel plezier en een groot verantwoordelijkheidsgevoel bij de spelers'

'We moeten gewoon ontwikkelen. Een speelwijze ontwikkelen, naar elkaar toegroeien als team, ook de moeilijke momenten in een wedstrijd overleven. Er komt zoveel meer bij kijken', is Berghuis stellig. 'In het geweldige eerste jaar dat ik had, werden we met twee punten voorsprong kampioen. We hebben een fantastische Champions League-campagne gedraaid, maar uiteindelijk word je ""maar" met twee punten voorsprong kampioen. Op dit moment kun je het niet zeggen. Maar ik zie wel veel plezier en een groot verantwoordelijkheidsgevoel bij de spelers om te doen wat de trainer van ons vraagt.'

Lees meer over:
Plaats reactie

linksbinnen +8133

Als Berghuis veel meer meters maakt en ook verdedigend zijn taak uitvoert is ie een prima voetballer op het middenveld die de passes op maat kan geven. Maar ja, kan hij dat opbrengen? Dat is de vraag. Hoop dat Farioli daar een cruciale rol in kan spelen.

14-07-2024 21:01

Moonlight +2225

Tuurlijk berghuis je bent gewoon te lui om te rennen. Maar dan ben je ook niet geschikt voor op het middenveld . Dan onstaan er grote gaten die jij niet dicht loopt. Dan kun je weer naar andere wijzen dat zij die dicht moesten lopen.

14-07-2024 11:10

Craain +4953

Precies als Virgil van Dijk maar dan achterin. Zijn medespelers moeten het voor hem doen, zelfs ook op zijn positie.

14-07-2024 15:34

Moonlight +2225

Van Dijk heeft zijn beste tijd gehad ,tijd voor de Ligt .

14-07-2024 19:04

Craain +4953

Er zijn genoeg betere alternatieven, tijd om door te selecteren. Er zijn genoeg talentvolle verdedigers zoals:

Rechtsback:
Dumfries
Geertruida
Frimpong
Dumfries

RCV;
De Vrij
De Ligt
Timber

LCV:
Ake
Ven
Bakker
(Hato)

Linksachter
Ven
Maatsen
Malarcia
Bakker
Hartman

Middenvelders:
Wieffer
De Jong
Reijnders
Schouten
Gravenberch

Aanvallende middenvelders:
Xavi
Koopmeiners
Timber

Flankspelers:
Lang
Gakpo

Spits:
Brobbey
Zierikzee

Voor counter:
Malen

Vooral flankspelers wel dun net als aanvallende middenvelders.

14-07-2024 19:11

Moonlight +2225

Malen , Hartman .

15-07-2024 12:30

Craain +4953

Aangevuld

15-07-2024 18:05

Masterdamxxx +869

Contract openbreken en verlengen. Ik hou van zijn speelstijl. Als aanvallende middenvelder.

14-07-2024 10:43

Craain +4953

Ik niet, wel voor de "show op tv", goede voetballer maar niet als profvoetballer. Zijn werkinzet en zijn bereidheid om voor het elftal te werken heb ik bij hem nooit gezien. Vooral verdedigende werk.

14-07-2024 15:37

NuchtereAjacied +2011

Ajax-voetbal heeft intelligente spelers nodig. Op voetbalgebied tenminste. Farioli eist 150% inzet EN voetbalintelligentie. Gogme.
Berghuis is een intelligente creatieve speler in aanvallend opzicht. Henderson is in verdedigend opzicht een intelligente speler. Dat zijn er twee op ons middenveld.

Aanvallend kan Bergwijn de bepalende rol vervullen. Voordat velen lopen zeiken: ja ja dan moet hij eerst fitter worden en zich nadrukkelijker profileren. Dat klopt, maar als zijn taakomschrijving duidelijker is, verwacht ik dat Bergwijn bij Ajax zijn fantastische kwaliteiten laat zien. Hij kan zeker ballen. Onder Farioli wordt hij 5 kilo lichter en dat komt zijn explosiviteit ten goede. En groeit zijn vertrouwen om anderen aan te sturen.

Wie is de intelligente leidingevende speler in de verdediging (niet Pasveer): Sutalo zou dat op zich moeten nemen, maar ik twijfel. Rensch is tot nu toe te flegmatiek.

De aanvallend bepalende combi Berghuis-Bergwijn en de verdedigend bepalende combi Henderson-Sutalo (of Rensch) zou zo maar kunnen leiden tot goede resultaten.

Tot aan de winterstop en dan door selecteren.

14-07-2024 00:45

debetweter +10062

Ja ik denk dat Berghuis een leuk puzzelstukje kan zijn voor ons middenveld. Ik vind de combinatie Henderson + Taylor niets. Ze zijn misschien wel te veel hetzelfde. Henderson verdedigend sterker met een berg ervaring. Taylor met talent en aanvallend meer dreiging. In eerste instantie zou ik ze als 8 inzetten. Box-to-box, maar kunnen ook als 6.

Berghuis heeft mijn voorkeur als 10. Maar zou ook als 8 kunnen.

Bijv.


Optie 1. Dynamisch middenveld.
Berghuis en Henderson kunnen het verdedigend te kort compenseren van FJ.

-- Fj -- Berghuis --
-- Henderson --

Optie 2 - sterk allround en toch bewegelijk door Vos

-- Taylor -- Berghuis --
-------- Vos ---------

Optie 3. - ultra aanvallend met twee tienen.

-- Unuvar - Berghuis --
----- Taylor ---------

Als je liever voor Tahi kiest zou ik voor Henderson kiezen. Tahi gaat met lengte graag naar voren, en heeft soms coaching nodig. Als je graag met Mannsverk speelt zou ik voor Taylor kiezen. Mannsverk is verdedigender, sterk in positiespel en kan Taylor in positie brengen.

Ons middenveld is zo gek nog niet. Branco komt niet in mijn plannen voor.

13-07-2024 23:11

Gizcobar +364

Gelukkig ben je geen coach

14-07-2024 10:10

debetweter +10062

O ja. Want de coaches stellen

Taylor --- Hlysson
--- Henderson --

Of

Henderson --- Taylor
----mannsverk -----

Of zoals gisteren

Branco --- Taylor
-- Henderson --

Op. Jij blij @gizcobar?

14-07-2024 11:12

Spielmacher +10695

@gizcobar: ipv iemand afzeiken die veel tijd steekt in een post kun je beter wat zinnigs zeggen of gewoon je mond houden.

14-07-2024 14:22

debetweter +10062

@Spielmacher thanks. Maar ik ben voornamelijk benieuwd waarom ik het mis heb volgens Gizcobar. Misschien kan ik iets van hem leren.

14-07-2024 15:12

Gizcobar +364

Beetje cynisme op de zondagmiddag moet kunnen toch? Sfeerspons

14-07-2024 16:17

Gizcobar +364

Kost me teveel tijd om per opstelling uitgebreid aan je uit te leggen waar het mis gaat. Optie 3 wordt gewoon overlopen, zelfs tegen een tegenstander als Groningen.

Berhuis moet als 10 spelen, niet als dubbele 8 met de punt naar achter. Jouw optie 1 vind ik ook goed, maar dan dus niet met een dubbele 8 maar met een echte 10. Berghuis kan je beter ver van je eigen 16 af hebben, kan niet goed verdedigen, maar mocht die fit zijn heeft Berghuis wel loopvermogen om te helpen drukzetten voorin.

Mijn ideale middenveld zou dit zijn, ervan uitgaande dat Farioli met een echte 10 wilt spelen

—————-Berghuis / Unuvar

Taylor/FitzJim ——————- Henderson/Vos

14-07-2024 16:20

debetweter +10062

Optie 1 en 2 zijn hetzelfde. Alleen heb ik een echte 6 neergezet terwijl jij een echte 10 neer hebt gezet

---- 10 ----
---- 8 -----
---- 6 -----

Ziet er een beetje gek uit. Dus we zeggen eigenlijk hetzelfde. En ja optie 3 wordt overlopen. Maar als je er echt niet doorheen komt is dit volgens mij waarmee je het sterkste scorend vermogen hebt. Ik noem het ook niet voor niets ultra aanvallend.

14-07-2024 16:57

Gizcobar +364

Klopt, vond alleen sterk allround en toch beweegelijk door Vos grappig. Waarin is Vos beweegelijk volgens jou? en wat is er sterk aan Berhuis en Taylor op cm?

15-07-2024 18:47

debetweter +10062

Ik denk dat Taylor dat je dit bewegelijk kan maken doordat Vos goed hoger en iets sterker is aan de bal dan andere 6 en die wij hebben kan ook op 8 staan spelen terwijl Berghuis kan spelen vanuit de rol 10 en 8. Taylor kan je op alle posities kwijt, sterker aanvallend dan bijvoorbeeld een Henderson. Verdedigend minder. Vos is beweeglijker dan Henderson, maar Henderson is beter in positiespel en verdedigende taken. Dus ik denk dat het met de fitheid van Farioli heel goed in elkaar zou kunnen passen.

15-07-2024 19:00

Dusbaba +15350

Hèhè, eindelijk iemand die het over het veldspel heeft ipv punten halen. En kennelijk de trainer dus ook. Dat hoort ook op 1 te staan. De punten volgen dan vanzelf wel.

13-07-2024 20:36

GNBL +89881 moderator

Heeft niet de juiste mentaliteit om op het middenveld te spelen.

13-07-2024 19:59

profoff +8365

Dan blijft er weinig voor hem over.

13-07-2024 20:41

FlyingDutchMan +17311

Ik geloof er wel in

13-07-2024 21:58

NW23 +5043

Speelde uitstekend op het middenveld onder Ten Hag. Je weet wel, toen we 18 uit 6 wedstrijden haalde in de Champions League.

Hij is nu wel een paar jaar verder nu en spelers over de 30 leveren op een gegeven moment in op hun loopvermogen. Maar goed, dat moeten we niet concluderen voor het zover is. Onder TH vulde hij die rol uitstekend in, zowel aan de bal als zonder.

13-07-2024 22:03

debetweter +10062

Onzin. Is een strijder. Heeft alles voornamelijk bereikt met hard werken. Als Rosario het kan, kan Berghuis het ook.

14-07-2024 11:51

AINIESTA +44609

Berghuis wordt enorm overschat door het gebrek aan andere creatieve spelers bij ons. Dit is toch geen Ajax middenvelder. Tegen elk sterk team ga je de slag op het middenveld met zo'n slapjanus op het middenveld verliezen.

13-07-2024 19:39

Web +178830

Dat moet er uit, en deze trainer zal daar heel erg op hameren

13-07-2024 19:43

NW23 +5043

Berghuis heeft onder ETH uistekend gespeeld op het middenveld. Als het middenveld niet staan, dan verzuipt hij inderdaad. Maar als het middenveld goed staat dan is hij zeker in dit Ajax een absoluut een meerwaarde.

De vraag is wie je op een middenveld met Berghuis en Henderson neer zet. Taylor en Berghuis lijkt me ook niet de beste combinatie. Henderson en Mannsverk ook niet. Misschien Tahirovic wel. In die jongen zit ook veel meer.

13-07-2024 22:06

AINIESTA +44609

Onder Ten Hag was ie enorm wisselvallig, goed eerste half jaar daarna alleen maar minder en minderm

13-07-2024 22:43

stopperspil +11174

Berghuis is een makkelijke prater..

13-07-2024 19:35

036AFCA97 +146646

Als die kan spelen als tegen Sporting vind ik het prima, maar dat lijkt die niet altijd op te kunnen brengen. Ik zie Berghuis liever op 10 dan een of andere loper zoals Hlynsson, Akpom of iets dergelijks, maar het is ook niet top.

13-07-2024 19:34

JoshuaSmits +9360

Berghuis en Fitz-Jim samen op het middenveld. 🔥

13-07-2024 19:29

Patrick020 +22253

Ik denk eerder dat farioli zo gaat spelen.

Berghuis
Taylor Rosario

13-07-2024 19:31

JoshuaSmits +9360

Sowieso niet met een 10. Hij speelt de hele voorbereiding al met de punt naar achteren. Maar Fitz-Jim kan ook op zes. Ik heb ook het gevoel dat er nog een club voor Taylor gaat komen.

13-07-2024 19:32

lexy88 +8818

Ik denk:

Berghuis
Taylor - Henderson

Rosario rechtsback in de Mazraoui rol zodat hij bijsluit.

13-07-2024 20:09

stopperspil +11174

Daar moet dan wel een bikkelaar en gaten dichtloper bij, type Edgar Davids/Nigel de Jong

13-07-2024 19:37

JoshuaSmits +9360

Dat is een ouderwets fabeltje. Schöne, Donny en Frenkie is het beste middenveld van de afgelopen jaren. Ook onder Bosz speelde we heerlijk voetbal met Ziyech, Schöne en Klaassen.

13-07-2024 19:40

stopperspil +11174

Donny en Klaassen zijn lopers. Wie is bij jou dan nu de derde complementaire middenvelder?

13-07-2024 19:43

JoshuaSmits +9360

Taylor is dan de box to box speler.

13-07-2024 19:45

daveajax99 +198

Wie moet er aanvoerder worden?

13-07-2024 19:26

stopperspil +11174

Dat zag je al vanmiddag: Henderson en daarna Berghuis

13-07-2024 19:38

Web +178830

Ik heb het gevoel dat onze staf Berghuis belangrijk wil maken, en verantwoordelijkheid wil geven
Dat doen goede trainers, een verlengstuk zoeken
Bovendien krijg je er een betere speler mee
En misschien heeft Berghuis dit wel nodig
Niemand zal aan zijn voetbal kwaliteiten twijfelen, maar wel eens aan zijn instelling
Win win situatie kan dit dan worden

13-07-2024 19:21

AINIESTA +44609

Niet aan zijn voetbalkwaliteiten twijfelen? Traag, enorm kwetsbaar onder druk, verdedigend doet ie bizar weinig, vaak dom balverlies, geen speler om flot positiespel mee te spelen op het middenveld, geen dribbel, geen explosiviteit, geen snelheid, 1 van de eersten die afhaakt en onzichtbaar wordt als het lastig wordt. Heeft alleen z'n trap nog, meer niet. Is echt te weinig voor een Ajax middenvelder. Berghuis wordt hier(door een gebrek aan andere creatieve spelers) enorm overschat.

13-07-2024 19:38

Web +178830

Er lopen zeker betere spelers
Maar ik vind wel als hij eens niet zijn kop laat hangen, nog steeds van waarde is

Wij hebben bij Ajax nooit de Berghuis van Feijenoord gezien

13-07-2024 19:41

AINIESTA +44609

Omdat ie al snel explosiviteit en snelheid is verloren ja. En hij laat heel vaak z'n kop hangen of hobbelt anoniem mee. Om vervolgens wel met z'n trap een assist op z'n naam te krijgen. Niet genoeg als Ajax middenvelder.

13-07-2024 19:44

profoff +8365

Dat zal in jaar 4 vast niet opeens tevoorschijn komen

13-07-2024 20:43

Web +178830

Dat weet je niet
Ik lees net een post waar Farioli dieper op op Berghuis in gaat

13-07-2024 20:54

profoff +8365

ga het nou maar eens een paar wedstrijden achter elkaar laten zien ipv die leuke praatjes. Hoop hem nooit meer als rechtsbuiten te zien en zou liever Eriksen hebben

13-07-2024 19:13

LukaLitmanen +81985

Hij zegt toch dat hii geen rechtsbuiten is?

13-07-2024 19:18

Web +178830

Je kan ook proberen het positieve er bij te bedenken

13-07-2024 19:21
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.