'Arsenal blijft ondanks contractverlenging pushen voor de komst van Hato'

door Bart Veenstra 224

Bron Fabrizio Romano

'Arsenal blijft ondanks contractverlenging pushen voor de komst van Hato'

door Bart Veenstra 224

Bron Fabrizio Romano

Laatst geüpdatet

Arsenal zit nog altijd achter Jorrel Hato aan. De talentvolle verdediger tekende onlangs een nieuw en verbeterd contract bij Ajax, maar dat weerhoudt de Londenaren er niet van om in de zomer alsnog werk te maken van de komst van Hato. Dat laat transferjournalist Fabrizio Romano weten.

In de podcast Here We Go liet Romano donderdag al het volgende weten: 'Arsenal volgt Hato nog steeds en ze geloven erin dat hij in potentie een heel goede centrale verdediger is. Ze pushen nog steeds voor Hato en ze geloven erin dat ze voorop lopen in de strijd om zijn handtekening.'

Arsenal scout Hato al maanden

'We zullen het zien in de zomer, of in de toekomst, maar Hato blijft een van de prioriteiten van Arsenal', aldus Romano, die vrijdagochtend over de mogelijke transfer een bericht plaatst op X. Hij voegt eraan toe dat Arsenal Hato al maanden aan het scouten is en dat ze hem nog altijd volgen.

Hato heeft onlangs zijn contract bij Ajax verlengd tot de zomer van 2028. De achttienjarige verdediger had eerder een contract tot medio 2025. Het weerhoudt Arsenal er echter niet van om mogelijk in Hato te investeren in de komende zomer. Hoeveel Ajax verlangt voor de jonge verdediger is niet bekend.

Razendsnelle ontwikkeling Hato

Het is nog maar iets meer dan een jaar geleden dat Hato zijn officiële debuut maakte voor Ajax. Dat deed hij in januari 2023 in een bekerwedstrijd van de Amsterdammers tegen FC Den Bosch, destijds nog onder trainer Alfred Schreuder. Sindsdien ging het hard met de loopbaan van Hato. De verdediger veroverde snel een basisplaats en was dit seizoen al in meerdere wedstrijden de aanvoerder van Ajax. Bovendien maakte hij al zijn debuut in het Nederlands elftal.

Of Hato bij Arsenal direct kans maakt op een basisplaats is afwachten, maar dat The Gunners in hem een belangrijke speler zien voor in de toekomst is duidelijk. In een eerder stadium werd William Saliba op jonge leeftijd gehaald. De Franse verdediger werd vervolgens meerdere malen verhuurd en is inmiddels een dragende kracht in de achterhoede van Arsenal. Mogelijk ziet Mikel Arteta in Hato een speler die kan concurreren op linksback en links centraal achterin.

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

AJAXLOVE +194

niet 100 MAAR 1000% faalt hij bij arsenal ofzo
maar bij mooi bod vanaf 40-50 ofzo?
denk verkopen dan maar !!!

daarna flink investeren AUBBBB

11-05-2024 19:14

Drukwerk1968 +7105

40 miljoen nu is onzin. Over 2 jaar verkoop je hem voor meer. Ajax speelt dan weer cl.

10-05-2024 22:53

AJAXLOVE +194

dat hoop je !!!!!!!!!

11-05-2024 19:14

Drukwerk1968 +7105

Dat weet ik zeker.

11-05-2024 22:00

TheMagicalLion +313

200m puur om alle miskopen af te dekken, waar overigens ook geld voor gevangen wordt. Investeren in verbeteringen jeugd opleiding en in het eerste elftal. Helaas zal de 200m niet gebeuren.

10-05-2024 21:04

95 +2164

Conceicao vergeten we dan nog

10-05-2024 19:53

MarcelvTol1971 +15269

Ik denk dat er voor de spelers waarvan je wilt dat ze vertrekken weinig animo is en dat met gaat trekken aan de spelers die je zou willen houden.
En voor die laatste groep spelers is het gras momenteel elders veel groener ............

10-05-2024 18:33

Amp +37353

100 miljoen, dan mogen ze de arsenal-shirts uit het magazijn van dit seizoen er gratis bij

10-05-2024 18:05

nightgoat +30813

Ah pu$h it, pu$h it real good.

10-05-2024 17:50

Joodhannus73 +3579

Je raakt in de zomer Hato, Ramaij, Brobbey en Henderson kwijt. De laatste wil gewoon weg en de anderen kunnen veel meer verdienen en CL spelen. Waarom zouden ze blijven? We krijgen een 35 jarige onervaren trainer met Farioli zonder kennis van Ajax en een nog slechtere selectie. Definitief failliet van de club. Dit gaat niet een paar jaar, maar plus 10 jaar duren voordat we weer kampioen kunnen worden. Net zoals Feyenoord. Triest maar waar...

10-05-2024 17:20

OuweDibbes +11706

Tja... eens maar had afgelopen zomer moeten gebeuren maar door slecht en star handelen van Lenderink zitten we nu in deze positie. Helaas was ik met een klein aantal schreeuwende in de woestijn. Andere kant we komen er binnen 3 jaar wel, mits de juiste poppetjes op de juiste plaats worden gezet.

10-05-2024 17:48

Juan62 +46067

Waarom zouden ze blijven?

OA omdat ze een contract hebben.
Hato uitgesproken heeft dat hij wil blijven omdat hij nog niet uitgeleerd is.

Maar een contract hebben is de grootste reden

* En het begint zielig te worden om Lenderink overal de schuld van te geven

10-05-2024 18:33

Merrick +6738

Walgelijke club dat Arsenal.

10-05-2024 17:04

koenos1 +7905

Alleen laten gaan voor de absolute hoofdprijs

10-05-2024 16:50

Runnerlex +1722

Deze jongen moet veel vlieguren maken, dat kan alleen bij Ajax .

10-05-2024 16:40

FinidiKanu +1683

Wordt tijd dat we net als bij Barcelona afkoopsommen van een paar honderd miljoen in de contracten opnemen.❌❌❌

10-05-2024 16:37

FysioPat020 +25582

50 en strikje erom.

10-05-2024 16:08

Dirk +7001

Hato is van ons...
Afblijven

10-05-2024 16:07

OuweDibbes +11706

Vervelende club dat Arsenal.. Na het Timber echec en eerdere transfer van Overmars moet je eigenlijk geen zaken meer mee moeten doen.

10-05-2024 15:48

Robertini +38951

In principe zijn Hato en Kaplan beiden te talentvol voor de bank en beiden niet goed genoeg als linksback. Dat is een luxeprobleem, maar toch een probleem. Ik zou overwegen om Kaplan te verhuren aan een team met een positioneel goede verdediging, daar schort het namelijk een beetje aan bij hem. We krijgen regelmatig doelpunten om de oren omdat hij te ver naar voren staat.

Hato verkopen is de andere oplossing, maar zou een slechte zaak zijn. Op dit moment is 40 miljoen al gigantisch voor hem, terwijl over een paar seizoenen het dubbele haalbaar is.

10-05-2024 15:45

Aldert Boersma +399

Voor 75 miljoen of meer laten gaan , zoveel laat hij nu ook weer niet zien .

10-05-2024 15:40

Babangida83 +23814

Ik vind de Hato van dit moment eigenlijk niet goed genoeg voor Ajax. Maar zijn potentie is reusachtig en op momenten kan hij ook je beste speler op het veld zijn. Waarna hij ook weer een kinderfout kan maken. Dat hoort bij Ajax, maar maakt hem nog niet klaar voor Arsenal. Zou ik nooit doen, als ik Hato was.

Voor Ajax wel een goede deal. Want we hebben zat groot talent op die positie en Kaplan vind ik op dit moment verder dan Hato. Dus je wint ook aan degelijkheid achterin, wat mij betreft. Maar dan moet er echt veel geld neergeteld worden. Wel zonde voor het NL-elftal, want een groot talent zet dan eigenlijk zijn carriere op het spel. Bij Arsenal gaat hij in ieder geval het komende seizoen nauwelijks spelen.

10-05-2024 15:14

Robertini +38951

Daar moet je wel de kanttekening bij zetten dat hij door Vh Schip heel veel op linksback gebruikt wordt, waar hij gewoon veel zwakker is. Gebruik pakweg een Varane als back en hij zakt ook door de ondergrens. Op zo'n jonge leeftijd, geeft dat je zelfvertrouwen ook wel een deuk.

Of Kaplan nu verder is, wil ik wel betwisten. Hij is tackelend en fysiek beter, maar positionerend is Kaplan vrij zwak, hij loopt regelmatig ver uit positie waardoor de rest in de problemen komt. Dat valt overigens wel te leren, Martinez bijvoorbeeld had hetzelfde probleem, maar is daar nu juist goed in, maar dan moet je wel een trainer hebben die daar sterk in is.

10-05-2024 15:51

FTS95 +15941

Slaat nergens op dit. Hato was verreweg de beste samen met Brobbey. Helaas werd er weer gekozen om hem linksback te zetten. Belachelijke beslissing. Dit gebeurt vaak met spelers die op meerdere posities kunnen spelen. In het zogenaamde "teambelang", komen ze op andere posities te spelen. Dit gaat soms compleet ten koste van hun eigen carrière. Rensch is zo'n voorbeeld. Was echt een geweldige LCV in de jeugd, maar kwam in 1 op rechtsback te spelen. 1e jaar toen Nous geblesseerd was heel goed gedaan, maar daarna toch minder. Inmiddels duurt dat al zo lang, dat hij waarschijnlijk nooit meer op zijn eigen plek terug gaat komen. De plek waar hij echt ontzettend goed was. Deze fout wordt heel vaak gemaakt met jeugdspelers. Hato graag alleen nog maar opstellen op LCV dus.

10-05-2024 16:39

Babangida83 +23814

Hato maakte ook op lcv nog zoveel dekkingsfouten, dat is niet normaal. En aan de andere kant logisch.

11-05-2024 09:13

Bergkam +4653

Zie net dat ze bij Arsenal 48 contract spelers hebben en er nog 3 ergens gestald hebben. Kunnen nog wel een mannetje gebruiken.

10-05-2024 15:12

Tommyshelby +128393

Hato nu halen betekent een home grown status vanaf 2027, wat mij betreft reken je dat door in de prijs.

Zelfs in januari houdt hij die status nog, dus we zijn voorlopig niet van Arsenal af. Denk dat ze hem dan definitief willen kopen.

10-05-2024 14:57

Robertini +38951

De regels zeggen dat je drie seizoenen gespeeld moet hebben voordat je 21 bent, dus dat kan niet meer.

10-05-2024 15:56

Tommyshelby +128393

21 telt gewoon mee hoor.

10-05-2024 16:00

Robertini +38951

Bron? Die van mij zijn https://www.premierleague.com/news/3692018 en https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/meet-prems-home-grown-xi-who-5394426

Daar zeggen ze allebei before, dus voordat ze 21 zijn.

10-05-2024 16:05

Tommyshelby +128393

https://theathletic.com/4855877/2023/09/12/premier-league-squads-deadline-when-rules/

The Premier League defines a “homegrown player” as one who, irrespective of nationality or age, has been registered with any club affiliated to the Football Association in England or Wales “for a period, continuous or not, of three entire seasons, or 36 months, before his 21st birthday (or the end of the season during which he turns 21)”.

Het gaat om die laatste regel tussen de haakjes. Hato wordt tijdens het seizoen 21.

10-05-2024 16:19

Robertini +38951

Hmm ok, een beetje onduidelijk dus, want the Athletic is de enige die dat zegt.

10-05-2024 16:21

ajax4perez +9512

Deze jongen gaat niet gelijk in de basis staan en moet echt minuten maken.
Verkopen dit seizoen voor 80miljoen en dan gelijk huren voor komend seizoen of 2 seizoenen.

10-05-2024 14:41

Robertini +38951

80 miljoen gaan ze echt (nog) niet betalen.

10-05-2024 15:56

vanreenen +10196

Met het oog op de toekomst lijkt mij een vraagprijs van 80 miljoen een prima bedrag. Anders denken die haviken uit London dat ze Hato voor 30 a 40 miljoen kunnen krijgen. Gaat niet gebeuren!

10-05-2024 14:31

Ajax4Live123 +666

110.000.000 ( geld van vorig jaar gelijk terug) en 2 jaar laten rijpen bij Ajax. Lijkt mij een goede deal!

10-05-2024 14:29

Joko +5063

5 miljoen is zat voor een redelijke speler.

10-05-2024 14:24

jan_wolf +1231

75 miljoen mogen ze hem hebben.

10-05-2024 14:17

Spielmacher +10677

Voor 140 miljoen mogen ze hem hebben.

10-05-2024 14:14

Dennis129 +11877

Een speler die je natuurlijk niet kwijt wilt.
Maar ook de enige speler waar je met Kaplan een redelijk gelijkwaardige vervanger voor hebt.
Bij een echt extreem bedrag zal hij dan ook vertrekken.

10-05-2024 14:10

letsvencook +13054

Hato verkopen: 50 mil?
Akpom: 25 mil
Bergwijn: 25 mil
Avila : 7 mil
Sosa : 8 mil
Mikautadze: 10 mil
Forbs: 15 mil
Berghuis: 7 mil

Daar nog spelers als sanchez en wijndal etc bij en je haalt toch even 150 mil op. Heb je wel een flinke kas om versterkingen op te halen.

Zie hato echt niet graag vertrekken, maar het is wel een van de 2 posities in het elftal die wel kwalitatief goed dubbel bezet zijn. En ik zie liever hato vertrekken dan brobbey om eerlijk te zijn.

10-05-2024 14:03

cl=5! +5366

Vermeld er voor het gemak nog even bij wie ze voor die prijs gaat kopen.

10-05-2024 14:06

letsvencook +13054

Hato verkopen: 50 mil? -> arsenal
Akpom: 25 mil -> brentford
Bergwijn: 25 mil -> zandbak, laagvlieger pl, bayern geruchten (?!)
Avila : 7 mil -> maakt me geen fuck uit
Sosa : 8 mil -> subtopper ergens
Mikautadze: 10 mil -> metz
Forbs: 15 mil -> norwich
Berghuis: 7 mil -> besiktas/fehnerbahce

10-05-2024 14:09

Freddy +11364

Avila is helemaal niet fit. Die kun je niet verkopen.

10-05-2024 14:15

Cosey2 +6970

Sowieso niet helaas

10-05-2024 14:20

letsvencook +13054

Kan wel, maar of het gaat lukken is iets anders. Vrees zelf ook dat dat niet gaat lukken.

10-05-2024 14:21

Cosey2 +6970

Ik mis Sutalo in je rijtje

10-05-2024 14:52

MVG +16469

De meeste bedragen lijken me redelijk realistisch. Ik denk alleen dat je Bergwijn niet gaat slijten voor 25 miljoen. Eerder tussen de 15 en 20. Hato gewoon niet laten gaan onder de 50.

10-05-2024 14:29

letsvencook +13054

Klopt, maar ergens hoop ik dat bergwijn graag naar de zandbak toe gaat of nog iets gaat doen op het ek. Dan zou 25 wel moeten lukken.

10-05-2024 14:33

tijssenajax +13901

Ik vind Kaplan beter dan Hato. En ik zie liever een ervaren CV erbij komen. Op linksback wil ik Hato helemaal niet zien. Bij een goed bod zou ik hem zeker verkopen.

10-05-2024 14:03

layanx +5610

Sorry ik vind hato echt niks, als hij het zogenaamde Ajax DNA NIET HAD, dan werd er heel anders naar hem gekeken.

10-05-2024 13:56

MVG +16469

Was vorig seizoen wekelijks de beste en hield zich staande aan het begin van dit kloteseizoen als een van de weinigen. Heeft nu een dipje, maar die jongen is echt een enorm talent.
Maar jij zal het wel beter zien dan al die scouts die komen kijken voor hem.

10-05-2024 14:31

meerzicht +937

Zou niet slim van hemzelf zijn. Hij heeft het in de Hollandse competitie soms nog lastig genoeg. Logisch, gelet op het team en zijn leeftijd. Maar vergis je niet . De Engelse competitie is echt andere koek. Die komt dus veelvuldig op de bank. Slecht voor zijn ontwikkeling. Zou gewoon nog ff 2 jaar Ajax dien en dan moet het best lukken.

10-05-2024 13:43

Cosey2 +6970

Die gaan ze verhuren, zou zonde zijn als hij weggaat

10-05-2024 14:17

jeffrey_van_der_sluis +30320

Minimaal 50 miljoen euro en ik zou hem daadwerkelijk verkopen, al heeft Hato werkelijk nog niks te zoeken in de Premier League.

10-05-2024 13:42

Sampaoli +39150

Bron is tier 1 in Arsenal-kringen. Is erg goed ingevoerd en verhaal klinkt logisch: Arteta is groot fan en Arsenal wilt hem nu contracteren vanwege home-grown status.

Voor Ajax zou een hoge transfersom inclusief 2-jarige huurconstructie een interessante optie zijn.

10-05-2024 13:41

trodat4030 +96403

80 milj ineens (geen termijnen) en een jaar volledig gratis huur (dus salaris voor rekening Arsenal). Dan is het het overwegen waard.

10-05-2024 13:37

Daneman +1384

Hato verkopen goed idee. Dat ajax afgelopen jaar zo slecht presteerde kwam ook een beetje vanwege een te jonge CV. Gecombineerd met te veel nieuwe spelers om hem heen.

10-05-2024 13:34

Cosey2 +6970

Dat kwam door een cv die te slecht was en dat was niet Hato maar Sutalo, de man met ervaring.

10-05-2024 14:19

Artemio +31635

Bij Ajax is iedereen te koop. De spelers van Ajax spelen Max 3 seizoenen basis en dan willen ze de volgende stap maken. Dusja Hato gaat gewoon op zijn 20e weg als het niet eerder is.

10-05-2024 13:14

peterVKV +6412

Laat dat nou net het grote probleem zijn van Ajax. Moet opgelost worden want daardoor is Ajax Ajax niet meer, maar verandert in een vreemdelingen legioen, niet anders dan elke andere club.

10-05-2024 13:35

Dennis129 +11877

Als je kijkt naar de spelers die voor volgend jaar onder contract staan voor de 1e selectie oa zijn Gorter, Gooijer, Rensch, Hato, Baas, Vos, Fitz Jim, Taylor, Hlynsson, unuvar, Godts,, Van Axel Dongen, Brobbey, Rijkhof dan denk ik dat je iets te stellig bent. Er is natuurlijk wel heel veel overbodig ingekocht de afgelopen 2 jaar en daar moet flink in opgeruimd worden maar er is echt nog steeds een extreem aandeel eigen spelers

10-05-2024 14:08

Artemio +31635

Naja Ajax staat niet bovenaan de voedselladder. Eerder in het midden.

10-05-2024 15:07

Slang3 +45694

meestal zijn spelers die langer dan 3 jaar hier zitten, niet de spelers wiens waarde na 3 jaar hoger is dan na 1 jaar

10-05-2024 14:13

Artemio +31635

Nee dat is begrijpelijk alleen is zo’n groep spelers wel nodig om het niveau op peil te houden.

10-05-2024 15:07

Kerel +1475

We hebben ook nog een paar bestuursleden te koop..
Pluspunten . Heel veel ervaring.

10-05-2024 14:40

Elayais +5043

184,5 miljoen. Dat is een mooi startpunt, elke dag dat het gesprek langer duurt 1m erbij, elk tegenbod dat lager is 10m erbij.

10-05-2024 13:13

ajax4ever001 +18357

80 mijoen mag je hem hebben Arsenal dan kunnen wij ook eens wat doen qua kwaliteit spelers halen

10-05-2024 13:05

Starring +4668

Het vertrek van Hato zou voor mij en ook voor Ajax eigenlijk onbespreekbaar moeten zijn! Niet alleen wordt Hato steeds beter en daarmee sportief en financieel waardevoller.

Er loopt ook horde middelmaat rond bij Ajax dat eerder in aanmerking komt voor een vertrek.

10-05-2024 13:05

Redrum +95918

Logisch dat er interesse is, maar er zal wel een flink bedrag neergelegd moeten worden. Dat zie ik een club als Arsenal niet doen.

10-05-2024 13:04

chriseverhard +3547

Ik denk dat ze zeker niet meer dan 40 miljoen gaan betalen. Voor hoeveel ging timber daarheen 45 toch

10-05-2024 13:05

Redrum +95918

Precies, ze zullen zeker niet meer dan 40 miljoen willen betalen. Timber speelde al veel langer in Ajax 1 toen ze hem kochten.

10-05-2024 13:08

BlueDuke +4463

Maar leeftijd en contract duur spelen ook mee. Dan verwacht je dat het eerder 50+ wordt.

10-05-2024 13:25

Rob1976 +9428

Voor een bedrag boven de 50 miljoen prima hoor.

10-05-2024 13:03

S_020 +4104

Vanaf 80 miljoen.

10-05-2024 13:01

10Sneijder10 +3009

Verkopen als je er een goed bedrag voor kan vangen.
Zo geweldig is hij niet...

10-05-2024 12:58

Aram +17835

Ik zeg vanaf 40M

10-05-2024 13:10

Masterdamxxx +863

Hato niet te koop, lijkt mij. Moet een paar jaar volgroeien.

10-05-2024 12:52

eros +4777

60 miljoen, dan is er te praten

10-05-2024 12:50

TheSpecialOne +8820

Stop met het denken in Aldi prijzen. Ajax moet de andere clubs laten zien dat je bij Ajax ongelooflijk veel geld moet betalen voor hun toptalenten.
Ik denk dat ze dan heel erg snel doorschakelen naar andere spelers. Haha.

10-05-2024 12:59

Janneman16 +438

Minimaal 100 mln op dit moment voor niet minder weg

10-05-2024 13:01

Jarl1989 +4345

Alleen voor een mega bedrag. Je kan dat geld nu goed gebruiken om te investeren in je elftal. Je hebt als LCV al Kaplan. Dan kan je nog bedenken of Sutalo onder een goede trainer of voorbereiding het waard is, anders hem ook verkopen. Dan zit je misschien al met 2 speler tussen de €80-100 miljoen. Als je daar niks mee kan. Ja het zou zonde en uiteraard te vroeg zijn om het talent Hato weg te doen. Maar voor Ajax zou het misschien niet slecht uitkomen want je hebt eigenlijk al 2 LCV.

10-05-2024 12:49

JanBiesbos +28954

Contract tot 2028 of zit er een clausule in?

10-05-2024 12:45

4EVERAJAX +8363

Tik gewoon 150 mio af, leen hem jaartje terug en mooie deal

10-05-2024 12:42

TheSpecialOne +8820

Now we're talking...
Jij zou een goede TD zijn voor Ajax.

10-05-2024 13:00

Dolblij +44786

Alleen voor een mega bedrag. Anders lekker nog 1 of 2 jaar houden.

10-05-2024 12:41

MichelAngelo66 +22149

Ze kunnen zoveel willen dat Arsenal. Hato zal toch wel zo slim zijn om te beseffen dat hij nog zeker twee jaar nodig heeft om bij Ajax verder te groeien? Maar goed dat gold voor veel Ajacieden die te vroeg zijn vertrokken.

Als het zover zou moeten komen dan de absolute hoofdprijs eisen, want over twee jaar kan je dat ook nog.

10-05-2024 12:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.