'Als ik dan ergens lees dat Wijndal op 2,5 miljoen euro salaris zit, is dat bespottelijk'

door Timo Suur 112

Bron NOS

'Als ik dan ergens lees dat Wijndal op 2,5 miljoen euro salaris zit, is dat bespottelijk'

door Timo Suur 112

Bron NOS

Laatst geüpdatet

Ajax verkeert momenteel in een 'heel lastige' financiële situatie, zo zien oud-directeuren Maarten Fontein en Jeroen Slop. Bij de Amsterdamse club wordt er nu op veel vlakken bezuinigd, omdat de sportieve prestaties van de laatste jaren niet meer in dezelfde lijn waren als de begroting, die was gebaseerd op Champions League-voetbal.

'Als je financieel een Champions League-jas blijft dragen, maar je boekt Europa League- of zelfs Conference League-resultaten, dan gaat het fout', aldus Fontein, die van 2005 tot 2008 algemeen directeur was van Ajax, in gesprek met de NOS.

'Het is een heel lastige situatie waarin Ajax nu verkeert', ziet ook Slop, die tot 2019 financieel directeur was bij Ajax. 'De transferinkomsten en -uitgaven zijn de afgelopen seizoenen niet goed op elkaar afgestemd. Als een club erg veel direct betaalt aan transfers en daarnaast pas op termijn bedragen ontvangt voor de verkoop van spelers, dan ontstaat er een mismatch.'

Vervolgens wijst Slop op het feit dat clubs meestal in termijnen betalen voor een speler, dus het geld staat niet meteen op de rekening van de verkopende club. 'Je krijgt het nog wel, maar je moet lang wachten. En dan kun je dat geld dus niet gebruiken om vandaag al mee te betalen', legt de oud-directeur uit.

Het huidige probleem van Ajax is dat de waarde van spelers afhangt van de sportieve prestaties. 'In deze transferperiode kan Ajax dus geen prachtige verkopen doen', zegt Slot. 'Het is bezig om spelers te verkopen die het niet gered hebben. En daar krijg je nog maar weinig voor.'

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

jeroen slop ajax
Jeroen Slop was tot 2019 werkzaam bij Ajax als financieel directeur.

'Als ik ergens lees dat Wijndal op 2,5 miljoen euro salaris zit, is dat bespottelijk'

Bij Ajax is het doel momenteel om flink te bezuinigen op de salariskosten. 'De salarissen van álle spelers zijn de pan uitgerezen', stelt Fontein. 'Als ik dan ergens lees dat Owen Wijndal op 2,5 miljoen euro salaris per jaar zit, is dat natuurlijk bespottelijk. Als Ajax vervolgens twee jaar geen Champions League voetbalt, kom je jezelf gigantisch tegen.'

Slop vindt dat jeugdspelers weer de voorkeur moeten krijgen boven aankopen van buitenaf. 'Als het sportief goed gaat, leveren eigen jongens het meeste geld op', legt hij uit. 'En als het slecht gaat, maak je geen verlies, want ze hebben weinig gekost. Ze staan niet zoals een aankoop met hoge afschrijvingskosten in de boeken.'

'Geef eigen talent de kans. Dat is de levensader van de club', vertelt ook Fontein, die erin gelooft dat Ajax er weer bovenop komt. 'Het heeft gewoon tijd nodig, maar het duurt denk ik echt nog wel twee of drie jaar.'

Lees meer over:
Plaats reactie

TheRiviera +5476

Je kan echt merken dat mensen niet hun eigen huiswerk doen en geloven dat Wijndal 2.5 miljoen krijgt.

11-01-2025 23:29

AlexIbarra +19238

Voordat vorige Verweij met 2,5 miljoen kwam en iedereen dat ging napraten, werd het salaris van Wijndal nergens boven de 1,5 geschat.
Hij stond ook nooit bij de grootverdieners vermeld.

De hersteltrainer van Leganes kan vast niet wachten tot Owen langskomt.

11-01-2025 20:57

MaxPower +2595

Heel goed dat je dit zegt want je hebt waarschijnlijk gelijk. Volgens Capology zit hij 1.44 miljoen per jaar. Zelfs in de journalistiek doen ze niet altijd meer aan factchecking. Overigens nog steeds een te hoog salaris voor wat hij heeft gebracht.

11-01-2025 21:55

Aabd +443

“Voetbalanalisten” zou ik ook geen journalisten noemen

11-01-2025 22:30

MaxPower +2595

Het ging hierboven toch over Mike Verweij? Mike Verweij is een Nederlandse voetbaljournalist van De Telegraaf. In deze rol doet hij hoofdzakelijk verslag van ontwikkelingen bij Ajax en het Nederlands elftal.
En trouwens het stuk dat hierboven staat is ook een vorm van journalistiek. AS neemt het in dit geval over van de NOS. De geïnterviewde maakt hier waarschijnlijk een vergissing maar de journalisten in kwestie stellen dit verder blijkbaar niet in vraag. Zo werken ze onbedoeld mee aan foutieve informatie die een invloed heeft op de beeldvorming van in dit geval Wijndal.

11-01-2025 23:04

AlexIbarra +19238

Dat het salaris te hoog is voor wat hij brengt, daarover kunnen we het allemaal eens zijn.
Minimumloon zou ook te veel zijn wat mij betreft want hij brengt ons elke keer in de problemen met achterlijke kaarten en dom getimede blessures.

12-01-2025 04:48

Jelluhafca +3389

Deze Wijndal heeft Ajax in 5 jaar tijd in totaal 22.5 miljoen euro gekost aan transfersom & salaris…voor zo’n waardeloze speler met een *** mentaliteit die staat te lachen in een Ajax shirt als hij verloren heeft…! En dan vragen mensen zich nog steeds af waarom Ajax in de situatie zit waarin we nu zitten.

11-01-2025 18:27

MarkP +21598

Nu begrijp ik waarom wijndal zo lachziek is, boeit hem niet als hij op de bank in zn ing app inlogt.

11-01-2025 17:02

B2tob4 +12078

Wijndal is destijds een absurde aankoop geweest! Niet alleen het aankoopbedrag van €10 miljoen, maar ook zijn bespottelijke salaris.
Precies wat “wijzijndebeste” zegt, alleen omdat Slot destijds bij AZ trainer was, werden zijn overvloed aan zwakke punten verbloemd, niveau Ajax heeft die gast nooit kunnen aantikken..! Meest absurde is nog dat Wijndal zelf in de media blerde over hemzelf en Bergwijn dat ze de beste linkerflank van de ED waren, en mogelijk zelfs van Europa. Iets lachwekkender is later nooit meer in de sportpers verschenen..!

11-01-2025 17:00

RadheAjax2021 +17874

Wijndal hoeft van mij niet perse weg. Zijn genoeg andere overbodige spelers die wel weg moeten.

11-01-2025 16:50

Aurelius1 +19703

Slop is toch degene waaronder Ajax bijna failliet was geraakt? Achteraf weet men alles beter. Wijndal was bij AZ een groot talent en misschien wel de beste linksback van de eredivisie.

11-01-2025 16:32

ElSandrini +18095

Hij was 50% van de beste linkerkant van Europa

11-01-2025 16:44

AFCACruijff14 +161156

Ik heb vandaag dat hele artikel gelezen op de site van de NOS, best interessant hoe Ajax financieel denkt en wat er wel en niet een probleem kan worden. We hebben gewoon veel te ruim geleefd, iemand als Wijndal zoveel betalen getuigt niet van intelligent beleid, zelfs niet als je wel elk jaar CL speelt. Zulke salarissen geef je aan een Tadic, echte steunpilaren die prijzen voor je binnen slepen.

Eigenlijk zijn we momenteel gewoon helemaal ontmanteld op financieel vlak en moesten we gewoon opnieuw beginnen. Ben blij dat we duidelijk weer op de goede weg zijn, maar zonder CL ga je echt komende jaren een bijrol spelen dus daar moet alles nu voor wijken. Maar als je het haalt kan het ook best zijn dat er heel snel weer mooie tijden aanbreken. Genoeg spelers in deze selectie die ook een flinke transferwaarde weer hebben. Hato, Brobbey, Taylor, Godts, vermoedelijk ook Sutalo of Rensch mits hij verlengt.

11-01-2025 15:56

Sportvolgert +40319

Probleem js dat je die dus zelfs 4-5 miljoen ging betalen. Daarmee schuift alles op.

11-01-2025 16:33

AFCACruijff14 +161156

Dat er teveel is betaald is duidelijk ja. Maar, als je dit bij een enkeling deed dan was het te overzien, maar op een gegeven moment kreeg iedereen een fortuin, zelfs c-spelers of spelers die net doorbraken. Een Tadic of Blind was het waard, die maakten je kampioen en lieten je presteren in de CL.

11-01-2025 16:50

Sportvolgert +40319

Ja precies maar dat krijg je dus als je zulke salarissen gaat betalen. Als een speler 5 miljoen krijgt dan is voor een andere basisspeler 1 miljoen niet meer genoeg. Daar gaat een zaakwaarnemer wat van vinden. Tadic presteerde dan nog maar als je zoals nu een brobbey en berghuis ziet dan denk je als een Taylor of hato, ik hoor dat ook te verdienen. En dan begint de ellende

11-01-2025 17:19

WantAmsterdam +116101

Verdient geen 2.5 salaris. Eerder 1.5. Nog steeds veel te veel natuurlijk.

11-01-2025 15:53

Myriad +7045

Wijndal beheerste een leuk trucje bij AZ. Met Karlsson deed hij de overlap en gaf in relatieve vrijheid goede voorzetten. Puur verdedigend was Wijndal niet de beste, maar aan de bal redelijk.

Met deze kenmerken had Ajax hem nooit moeten kopen. Juist de backs moeten heel goed kunnen verdedigen, omdat ze vaak 1-tegen-1 staan. De overlap is alleen interessant als je een typische linksbuiten als Karlsson hebt, die de bal vasthoudt en meegeeft. Die linksbuiten had Ajax niet.

Wijndal is gewoon een regelrechte miskoop. Niet omdat hij slecht is, maar omdat hij niet bij de Ajax speelwijze past. Ongelooflijke blunder van H, H en van de Sar.

11-01-2025 15:06

DaNaRWaL +4305

Scouting destijds was; hey de aanvoerder van AZ is lb, laten we die halen ipv Nico en we zitten weer goed

11-01-2025 15:59

Artemio +31907

Ik kan mij nog een interview herinneren na de wedstrijd Ajax az waarin je hem zag glunderen dat hij zogezegd Antony in zijn broekzak had.
Die bravoure was tegelijk weg toen hij bij Ajax kwam. Misschien kwam hij er zelf achter dat hij helemaal niet zo goed was/is.

11-01-2025 14:45

mvdk +43835 moderator

Het is bij Wijndal naar zn hoofd gestegen. Hij ging naast zn schoenen lopen en gekke uitspraken doen. Hij had gewoon harder moeten werken en minder moeten praten.

11-01-2025 15:16

AFCACruijff14 +161156

Ik weet niet meer wie ooit riep dat we een van de beste linkerkanten van Europa hadden met Wijndal en Bergwijn, maar die persoon moet zich alsnog bij de GGZ melden vind ik.

Bij Wijndal was het gewoon een gebrek aan beleving en topsportmentaliteit. Hij was te zwaar, niet fit, niet fanatiek en als verdediger vrij kwetsbaar. Aan de bal best een goede speler. In potentie nog steeds onze beste linksback, maar je zal het wel zelf moeten doen, het komt niet aanwaaien.

11-01-2025 15:58

RJB1979 +25584

Volgens mij was dat Wijndal zelf.

11-01-2025 16:39

Rob1976 +9465

Het rare was dat hij Antony toen ook daadwerkelijk in zijn broekzak had en vervolgens bij ajax ineens niks meer lijkt te kunnen. Lijkt op laksheid, het grote schip met geld was binnen en de rem kon erop. Mega ongeinteresseerd komt Wijndal op mij vaak over, echt een clown in onze selectie.

11-01-2025 16:22

Enoh25 +1807

Laat 'systeem' maar weg

11-01-2025 13:38

mvdk +43835 moderator

'Als ik dan ergens lees'

Hm... Tja dat hoeft niet perse te kloppen.

Maar als het wel zo is ben je goed de lul.

11-01-2025 13:25

Ruud2010 +252

Wijndal was een waanzinnige back bij AZ, iedereen bij Ajax wilde hem hebben, ook alle supporters. Het was een logische transfer, volgens mij met een gelimiteerde afkoopsom. Hij verdient nu ca. 1.5mln en geen 2.5 mln. Dus tot zover was dat allemaal niet vreemd. Alleen heeft hij de vorm van AZ niet meegenomen. Kwam in zijn eerste seizoen bij Ajax na de zomervakantie al te zwaar terug, dacht er waarschijnlijk al te zijn.
Helaas, je kan nog zoveel talent hebben, maar als topsporter moet je ernaar blijven leven, hard werken en nederig blijven. Heb maar een grote mond na je carrière als je echt wat bewezen hebt.
Ik heb wel het idee dat Wijndal dat nu zelf ook inziet. Van mij mag Hato verkocht worden aan Chelsea voor €50mln. Goede speler uiteraard, maar Wijndal kan het overnemen. Dan heb je budget om voorin en op het middenveld wat te versterken en de tekorten meer te dichten.
Als Wijndal vervolgens het goed doet anderhalf seizoen lang…kan je hem misschien wel verkopen voor ca. €15mln
Nu levert ie niks op, pure kapitaalvernietiging. Hij kan echt wel voetballen!

11-01-2025 13:06

trodat4030 +96446

'Wijndal was een waanzinnige back bij AZ, iedereen bij Ajax wilde hem hebben, ook alle supporters.'

?????

11-01-2025 14:15

mvdk +43835 moderator

Misschien een deel die FIFA speelde. Daar stond ie als wonderkind in haha. Ik moest 25 miljoen dokken☠️☠️☠️☠️

11-01-2025 15:18

trodat4030 +96446

Misschien is het dan maar goed dat mijn laatste FIFA game dateert uit 2003.

11-01-2025 15:33

4Ever14 +6601

“iedereen bij Ajax wilde hem hebben”

Spreek voor jezelf.
Wijndal vond ik in zijn periode bij AZ, zwaar overschat. Maar dat gebeurt wel vaker in Nederland, een speler doet het even leuk en dan wordt hij vervolgens overal in de media gepijpt net alsof het de volgende grote speler is.

11-01-2025 14:22

Sunny_Boy +843

Weet iets wat wij niet weten? Werd hij door de media gepijpt of gehyped? 😂

11-01-2025 14:55

HendrikAjax +16830

Wijndal kan het overnemen van Hato? Tuurlijk kan dat maar dan ga je er wel 5 klassen op achteruit.

11-01-2025 14:35

Aabd +443

Niet iedereen bij Ajax wilde hem hebben, mij staat iig bij dat Ajax onder Ten Hag hem niet wilde door zijn statistieken. Zullen vast nog wel mensen bij Ajax zijn geweest die hierbij zijn gebleven qua standpunt

11-01-2025 14:37

Ajacied33 +36706

Praat aub niet voor ons allemaal. Ik baalde dat Ajax Wijndal had gehaald. Ik heb het nooit gezien in die gast, ook niet toen hij zo "wauw" presteerde bij AZ. Spelers van AZ die rechtstreeks naar Ajax komen is gewoon een garantie voor mislukking. En dit zeg ik niet zo leuk achteraf, vooraf was ik echt anti Wijndal.

11-01-2025 15:44

Ajax27 +19110

"Geef eigen jeugd de kans!"

Ondertussen in Ajax 1:
Taylor, FJ, Hato, Baas, Rensch, Klaassen en in mindere mate Brobbey.

Genoeg zelfopgeleide jongens, daar zit het probleem niet. Die salarissen, daar is Ajax gewoon buitensporig geweest. Hoe kan het zijn dat Veerman, destijds al beste middenvelder van NL bij PSV z'n eerste contract voor 700k per jaar tekent en wij een linksback 2,5 miljoen salaris geven. Ongekend. En jeugdspelers hun eerste contract laten tekenen voor 400-800k. Absurd gewoon...

En kom niet aan dat ze anders naar het buitenland gaan. Er is geen enkele club in NL die de afgelopen jaren zulke belachelijke bedragen aan jeugdspelers heeft gegeven als Ajax. Die rotte appels waarvan de familie denkt dat het gras groener is in een top-4 competitie waar hun jongetje wel even het eerste haalt die hou je toch altijd. Geen tijd in investeren en doorschakelen. De talenten die weten dat de beste stap via Ajax is zie je automatisch doorgroeien. Of het nu met 100-300k is of 600k, dat maakt ze niets uit.

Gelukkig is nu het nieuwe beleid er. Over een jaar of 3-4 zul je zien dat we financieel weer een stuk gezonder zijn. Als dan de Nieuwe Toekomst klaar is en we al een aantal jaren op de nieuwe manier opleiden kunnen we daar hopelijk rond die tijd de vruchten van plukken.

Wij steken straks weer met kop en schouders boven de rest uit, mark my words.

11-01-2025 12:53

mvdk +43835 moderator

Waarom Brobbey 'in mindere mate'? Is toch ook volledig door Ajax opgeleid?

11-01-2025 13:27

JoltTrommels +770

Omdat de gedachte achter een jeugdspeler is dat ze geen transfersom kosten, dus geen directe upfront cash out aan een andere club die over meerdere jaren moet worden afgeschreven. Brobbey uit de opleiding kostte amper iets (tekengeld afgeschreven over contractduur); Brobbey van Leipzig kost zo’n 4 miljoen per jaar aan afschrijvingen (en nog extra aan salaris).

Daarnaast is een jeugdspeler die naar het buitenland is gegaan, vaak gelokt door een hoger salaris (denk aan Gravenberch en het ‘plan’ dat ze in Duitsland voor hem hadden), en als je hem weer terughaalt moet je dat vaak matchen of er zelfs overheen. Dan zit je dus erg ver boven wat je eerst aan exact dezelfde speler betaalde.

Dat is wat er in deze context wordt bedoeld als ze zeggen “jeugdspeler” - het financiële plaatje, niet of hij lang als jeugdspeler met een Ajaxembleem voetbalde.

11-01-2025 14:39

mvdk +43835 moderator

Nee ok in dat opzicht is het een aankoop, maar hij blijft wel een jeugdspeler. Zelfs Bergwijn was dat deels.

Maar als je het zo stelt begrijp ik hem zeker.

11-01-2025 15:19

Ajax27 +19110

Wat Jolttrommels zegt.

16 miljoen transfergeld en 3 miljoen salaris vanaf dat ie terug is gekomen. Stel dat ie na dit seizoen gaat, dan heeft ie alleen al aan transfer + salarissen zo'n 25 miljoen gekost. Nog een jaar blijven en hij kost al 28 miljoen.

Je zult m deze zomer moeten verkopen of deze zomer met 1 jaar verlengen. Anders gaat ie in 2026 met een 1-jarig contract weg en krijg je er wellicht 20-25 miljoen voor. Dan gaat ie dus met verlies weg.

Brobbey is dus gewoon te beschouwen als een aankoop zoals alle anderen. Taylor daarentegen krijgt nu 1,2 miljoen salaris. Daar ben je na dit seizoen zo'n 4,2 miljoen aan salarissen voor kwijt (inclusief jeugdcontract). Brengt ie 25 miljoen op dan hou je daar dus een heleboel aan over.

Eigen jeugd vs aankopen.

11-01-2025 17:09

DeHeerVanDeMeer +25174

Toch zouden we dan nog termijnen van o.a. Antony, Lisandro, Alvarez etc moeten krijgen dit jaar en komende 2 jaar..
Begrijp dat er veel gaten te stoppen zijn, maar met die termijnen en de verkoop van Bergwijn moet er toch wel wat geld zijn om je te versterken. Maak je mij niet wijs dat echt alles in rook is opgegaan.
Ondanks het exorbitante salaris van Wijndal.

11-01-2025 12:37

swekker +301

het zal niet allemaal op zijn, maar als je elk jaar financieel zwaar tekort komt dan duurt het niet lang voordat alles wel in rook is opgegaan. Vind het slim dat er nu pas op de plaats wordt genomen om ernstigere problemen te voorkomen. Dan maar een paar tussenjaartjes.

11-01-2025 13:03

DeHeerVanDeMeer +25174

Zeker slim, al zou ik een buitenkans niet laten lopen.
iets investeren om plek 2 te halen is prioriteit nr 1 lijkt me.

11-01-2025 13:16

Superscoorder +3710 editor-in-chief

Dat zeiden we vorig jaar eind januari ook. Toen kwam Henderson voor in totaal 7.5 miljoen per jaar (4.68 aan salaris + 2.8 aan tekenbonus) eindstand was toen de vijfde plek. Buitenkansjes om de tweede plek te halen zijn wat mij betreft altijd mogelijk, maar wel als ze geen buitensporige salarissen verdienen

11-01-2025 14:40

Suavimani +11926

Klopt, er komt nog genoeg in termijnen binnen. Probleem is alleen dat Mislintat de aankopen zowat direct heeft afgetikt (daardoor kon hij zo slagvaardig handelen). Dus de post afschrijvingen is daarmee ook erg hoog (waar we nog wel even last van zullen houden). Voordat daar weer een gezonde balans tussen zal zijn, zijn we nog 3 jaar verder.

Ajax is veruit de rijkste club van Nederland - rijker dan PSV en Feyenoord samen - en heeft geld zat, just not right now. Dát is iets wat je Mislintat écht kwalijk mag nemen. Ajax kan nu een factoring product bij de huisbank afsluiten en direct 80-90 procent van de toekomstige baten op de rekening krijgen om daarmee te handelen. Maar dan ben je dus wel 10-20 procent van die inkomsten kwijt. Het lijkt erop dat het bestuur ervoor kiest om liever de pijn nu te nemen en de komende 3 jaar te overleven, om dat deel van de inkomsten niet op te hoeven geven.

11-01-2025 13:03

DeHeerVanDeMeer +25174

Duidelijk, bedankt.
Dat directe betalen is echt het stomste wat men gedaan heeft.
Ik zou wel een buitenkansje als die zich voor doet wél halen,,
beetje investeren in plek 2 levert uiteindelijk meer op..

11-01-2025 13:18

Suavimani +11926

Er moet wat ruimte zijn om een stukje risico te nemen idd. De vraag is of het huidige bestuur dat aandurft of liever op safe speelt om de schade niet verder te vergroten. Veel zal van hun risk-appetite afhangen.

11-01-2025 13:22

Patrick1967 +1628

Bedankt voor je uitleg, Suavimani. Als dit de keuze is van het bestuur dan ben ik het daarmee eens.

11-01-2025 13:23

JoltTrommels +770

@Suavimani: het direct of in termijnen betalen heeft geen gevolgen voor je afschrijvingen.

Je boekt bij aankoop “speler aan schuld” in plaats van “speler aan kas” (mocht je journaalposten kunnen lezen); de post speler (eigenlijk: vergoedingssom) blijft even groot en daar schrijf je op af.

Direct betalen is niet handig qua cash flow en dat is relevant voor stadionhuur en salarissen en dergelijke, dus het is niet onbelangrijk - alleen niet echt voor de hoogte van de afschrijving.

11-01-2025 14:44

Juichtoon +32409

Mislintat is een idioot ...

11-01-2025 15:08

Juan62 +46179

https://nos.nl/artikel/2551279-bespottelijke-salarissen-en-scheve-transferbalans-waarom-ajax-hand-op-de-knip-houdt

nog steeds 97 miljoen aan uitstaande betalingen te goed.
Maar meer dan 200 miljoen door het afvoerputje.

11-01-2025 13:04

DeHeerVanDeMeer +25174

Bedankt voor de link Juan, duidelijk verhaal!

11-01-2025 13:18

JoltTrommels +770

Leuk in dat artikel:
“ Ajax haalde volgens website Transfermarkt.nl de afgelopen twee seizoenen maar liefst 25 spelers voor zo'n 223 miljoen euro - nog exclusief tekengelden. Van al die aankopen hebben enkel Brian Brobbey, Josip Sutalo en Jordan Henderson regelmatig een basisplaats.”
Bassey, Bergwijn, Conceição, Mikutadze (?) zitten allemaal bij die genoemde aankopen, maar zijn met winst of beperkt verlies verkocht. En ze hebben natuurlijk geen basisplaats (meer) want ze zijn weg.

Natuurlijk is het resterende plaatje niet fraai maar dit vertekent wel enorm. Een wijs iemand zei ooit dat je bij elke stelling wel een statistiek kon vinden; dat gevoel heb ik er wel een beetje bij. Een andere wijsheid: Statistieken zijn net als bikini’s: ze tonen alles, behalve de essentie.

11-01-2025 14:51

Juan62 +46179

Wie van de groep Bassey Bergwijn Conceicäu Mikautadze is met winst verkocht ?

11-01-2025 15:31

Raoul14 +3090

En dan lees je dat Overmars schuldig is aan het verval. Als die Duitse gek niet was geinfiltreerd waren wij nog veel verder weggelopen in Nederland en hadden wij een abonnement op de CL.

11-01-2025 12:32

Aabd +443

Hadden Overmars moeten steunen en zeker niet ontslaan… Het had intern opgelost moeten worden. Is nu helaas te laat

11-01-2025 12:53

Aabd +443

Intern aanpakken, extern beschermen tegen de onevenredige media-aandacht. Dat is hoe ik het had aangepakt

11-01-2025 13:29

Aabd +443

Antwerp heeft hem desondanks gehaald, de mediastorm doorstaan en zij werden direct kampioen sinds lange tijd

11-01-2025 13:59

Juichtoon +32409

Kan nog gecorrigeerd worden. Overmars terughalen.

11-01-2025 15:09

nightgoat +30910

Vergeet Edje niet.

11-01-2025 12:56

Suavimani +11926

Overmars heeft in die zin negatief bijgedragen aan de huidige situatie, door een salarishuis te creëren dat niet gestoeld was op prestaties en dat uit ging van een CL-begroting. Dat was op zichzelf een tikkende tijdbom. Mislintat heeft die situatie verergerd door inkomende transfers vrijwel direct zonder termijnen af te tikken. Daar is een groot deel van de liquide middelen direct voor aangewend, met een gigantische post afschrijvingen en minder slagkracht op de transfermarkt als gevolg. Samen hebben ze dus de perfect storm gecreëerd.

Overmars viel in de standaard valkuil van overmoed waar Ajax periodiek in lijk te mieteren (we kunnen dit succes langjarig vasthouden). Mislintat richte zich vooral op speculeren: jonge spelers met groeiruimte kopen voor hun waarde + 40% om ze snel weer met flinke winst te kunnen verkopen. Beiden hoog risico, beiden onverantwoord.

11-01-2025 13:11

Ruud2010 +252

Overmars is verantwoordelijk voor het afgeven van dikke salarissen. Was geen probleem geweest als we sportief bleven presteren. Mislintat is verantwoordelijk voor de sportieve malaise en dan kan het verkeerd gaan. Als we in de zomer van 2023 Lang en Dest hadden teruggehaald, Schouten hadden gehaald, Olij, en die Spanjaard, Bosz als trainer, dan waren we minder geld kwijt geweest, hadden we een veel sterkere selectie en en goede trainer ipv Schreuder (die was echt niet geschikt).
Daar omheen had je was minder bekende namen en talenten kunnen halen, prima mix.

11-01-2025 13:15

Lunsdale +6301

Omdat de een het heel slecht deed maakt niet dat de ander geweldig was.
Ook Overmars is verantwoordelijk voor de financiële wanorde. Doordat hij overmoedig werd begon hij met het smijten met geld.

11-01-2025 13:17

Juan62 +46179

Vergeet de Magallans niet, ondanks dat voor menigeen duidelijk werd dat deze speler ongeschikt voor ajax was bleef men verschijdene transferperiodes achter hem aanzitten ,
en zo bekeek ik wel meer aankopen met verbazing.

Spelers voor linksbuiten halen terwijl duidelijk was dat Tadic weinig speelminuten zou missen en er een sensationele jeugspeler aan kwam (Noah Lang)

Het terughalen van Brobbey terwijl hij ons ontzettend in de maling had genomen.

Promess Bergwijn ( en ja Overmars begon met biedingen op Bergwijn,
wat onbegrijpelijk was ivm de geschiedenis en eerdere gedane negatieve uitspraken van hem over Ajax

11-01-2025 13:44

Lunsdale +6301

Wil niet zeggen dat het allemaal niks was, hij heeft immers ook geld binnengehaald. Maar daardoor waren miskopen zoals Magallan, Bande en Orejuela voor (gemiddeld) 5 miljoen (?) ingecalculeerde risico's. Hedendaags is een aankoop voor dat bedrag een hele opgave.
Verder 'geluk' met (deels) opgeleide spelers zoals de Ligt, de Jong, Mazraoui, Onana en van de Beek die bovengemiddeld goed presteerden.

11-01-2025 15:24

Juan62 +46179

Magallan 9 miljoen
Daramy 12miljoen
Dit zijn zomaar gelijk 2 namen die oppoppen bij me , maar er zijn er veel meer

Onana is natuurlijk geen jeugspeler die hebben we voor 2 ton bij Barca weggekaapt

Ik zeg ook niet dat het allemaal niks was wat Overmars bij ons deed
hij en vd Sar hebben als beleidsbepalers er mede voor gezorgt dat we een paar succesvolle mooie seizoenen in de CL hebben gespeelt.

Het afwijken van onze filosofie van opleiden en verkopen verwijt ik ze wel.
Vooral omdat ze de uitkomst door eerdere ervaringen al konden weten.

Overmars is gaan gokken met geld van Ajax

11-01-2025 15:55

Ton.B +1646

En voor dat salaris gaat hij echt niet weg, helaas.

11-01-2025 12:29

Aabd +443

Kun je een docu van maken: “Hoe Owen Wijndal aan 10 miljoen kwam”

11-01-2025 12:55

Oxxer +163879 moderator

Bij Oranje bevestigde Wijndal wat ik van hem vind, gigantisch door de mand vallen bij een hoger niveau dan de gemiddelde speeltuin Eredivisie tegenstanders. 1 van de vele krankzinnige aankopen van de laatste jaren.

11-01-2025 12:04

Oxxer +163879 moderator

Doordat hij bij AZ altijd driftig opstoomde langs de lijn leek het heel wat. De keren dat hij echt moest verdedigen leek hij net Bambi kijkend in koplampen.

11-01-2025 12:09

Harrier Du Bois +38744

Precies, bij AZ had hij meer waarde, want daar komen zijn kwaliteiten beter naar voren. Mist net de extra kwaliteit om van grotere waarde te zijn voor Ajax. En daarmee kan hij alsnog wel van waarde zijn hier, maar voor dat jaarsalaris ga je automatisch meer verwachten, althans, ik wel.

11-01-2025 13:23

mokum007 +6522

Precies D,...

11-01-2025 12:27

Elayais +5067

Ik was juist nooit overtuigd van Wijndal totdat hij bij Oranje naar mijn herinnering ook een paar echt goede wedstrijden op de mat legde. Daardoor had ik nog wel zoiets van: wellicht een degelijke aankoop.

11-01-2025 12:31

Oxxer +163879 moderator

Oefenwedstrijden zeggen mij niks, geven te vaak een verkeerd beeld, tijdens het EK onder FdB was Wijndal dramatisch.

11-01-2025 12:50

Sportvolgert +40319

Toen speelde hij uiteindelijk niet toch. Was het gewoon een wisselspeler.

11-01-2025 12:53

Oxxer +163879 moderator

Zijn invalbeurten waren heel beroerd, met afstand de slechtste.

11-01-2025 13:48

de echte causio +2260

De laatste twee jaar heeft Ajax 25 spelers gekocht voor 223 miljoen euro, excl. tekengeld. Van die aankopen spelen alleen Brobbey, Sutalo en Henderson.
Ik moest wel even slikken toen ik dit las.

11-01-2025 11:47

Hersenspinsel +8001

Sommige zijn al zonder transferverlies vertrokken.

11-01-2025 11:51

Juan62 +46179

@Hersenspinsel

Dat is verreweg de minderheid van spelers die zonder transferverlies zijn vertrokken,
op de meeste aangekochte spelers van de laatste twee jaar heeft Ajax een miljoenenverlies geleden.
Miljoenen

11-01-2025 11:54

edalm +4930

Zie Akpom toch ook regelmatig meedoen.


Ps niet dat je er blij van wordt maar toch

11-01-2025 12:01

Juan62 +46179

Dan kan ik ook mee gaan doen, wordt je ook niet blij van

11-01-2025 12:48

Aabd +443

Ik zou er blij van worden. En roepen: hé, dat is Juan62 van AS 😂👍

11-01-2025 13:00

edalm +4930

Daar gaat het niet om. Maar we moeten wel bij de feiten blijven. Ja er zijn verschrikkelijke aankopen gedaan door de jaren heen. Dat begon al bij Overmars met malle Jan en ook die zat al achter Wijndal en Bergwijn aan. Daramay was er ook zo 1. Berghuis nog zo een pannenkoek. En wat dachten we van Labyad

11-01-2025 16:21

Jelluhafca +3389

Edje Edje Edje bedankt!

11-01-2025 11:36

Hersenspinsel +8001

Ja, Edje bedankt.
Dat laat niet los dat afgezien van zijn inzet voor Ajax er ook een kritische noot gespeeld mag worden.

11-01-2025 11:53

MarcelvTol1971 +15314

Vergeet je Overmars niet

11-01-2025 11:54

Aabd +443

Om Overmars écht te bedanken voor al het succes onder hem?

11-01-2025 12:05

Jelluhafca +3389

Hier heeft Overmars niets mee te maken. Het aantrekken van Wijndal en het uitdelen van dit absurde salaris aan Wijndal is echt onder het bewind van Edje & H2 gebeurd. Het niet aanstellen van een TD voor de transferzomer van 22/23 is de allergrootste fout geweest waar Ajax nu nog heel veel last van heeft. Nog daargelaten een jaar later het aanstellen van Mislintat wat een nog grotere fout en kapitaalvernietiging is geweest!

11-01-2025 12:06

Rookenspiegels +590

Enige nuance, Overmars zijn werkwijze was natuurlijk niet per se het voorbeeld van duidelijk uiteengezet beleid.

11-01-2025 12:11

twynestar +28241

altijd lekker als we een directeur de schuld kunnen geven van onze eigen grootheidswaanzin

11-01-2025 12:10

wijzijndebeste123 +163586

Wijndal is altijd n hele simpele systeemvoetballer geweest. T enige wat hij kan is id laatste fase de overlap maken en dan een teruggetrokken voorzet geven. En zo benutte Slot hem ook optimaal bij AZ. Zoals Slot elke voetballer in zijn kracht zet en beter eruit laat zien dan ze zijn. Id 1e fase van de opbouw kan hij echter helemaal niks en is dus automatisch ongeschikt voor Ajax. Snap niet dat een professionele scouting/TD dat niet ziet.

11-01-2025 11:29

Amsterdam90 +8256

Goed gezien, jij snapt het!

11-01-2025 11:39

Gewoon Gijs +18359

Eens hoor. Maar Overmars wilde hem toch ook al halen?

12-01-2025 22:50

wijzijndebeste123 +163586

Ja Overmars wilde Wijndal en Bergwijn eerder ook al halen. 20 miljoen vond hij voor Bergwijn te duur terwijl Sar/H2 all-in gingen en zich keihard lieten neuken door Levi.

12-01-2025 22:51

Gewoon Gijs +18359

Sar/H2 met die huurdeal van Ocampos ook. En daarna Mislintat. In twee jaar je selectie totaal verkloot en geldproblemen voor jaren veroorzaakt.

12-01-2025 23:13

LOCAmpos +10476

Dat lazen we ook al toen hij kwam. Alleen toen hoorde we al deze achterafpraters niet

11-01-2025 11:26

Juan62 +46179

https://nos.nl/artikel/2551279-bespottelijke-salarissen-en-scheve-transferbalans-waarom-ajax-hand-op-de-knip-houdt

95 miljoen tegoed en blijkbaar staat het water niet aan de lippen,

De soep is heet, maar niet zo heet als hij door sommige '' pers '' wordt opgedient

11-01-2025 11:21

twynestar +28241

dit is toch ook gewoon de pers

11-01-2025 12:11

Bastiaan +100

Ik las de afgelopen jaren heel vaak iets als dat Ajax "een van de grootste talenten uit Roemenië" had vastgelegd op 15/16 jarige leeftijd. Soms vraag ik me wel af waar dat soort talenten dan blijven.

11-01-2025 11:12

Ton.B +1646

Dat is "handel"
Elke club doet dst.

11-01-2025 11:18

Bastiaan +100

Ja, maar er lijkt soms weinig van door te stromen naar het eerste.

11-01-2025 13:16

Steffenhagen +37818

Fontein en Slop hebben makkelijker praten nu ze weg zijn . Onder hun leiding presteerde Ajax erg matig . Juist omdat ze rigide waren in het vooral niet investeren. Het geweldige succes van 2019 was ook en vooral het resultaat van ondernemerschap in de vorm van forse investeringen in Tadic en Blind . Met dit bezuinigingsbeleid krijg je de financiën op orde naar sportief ga je structureel terugvallen

11-01-2025 11:10

twynestar +28241

kort geheugen. die investering kon pas na jaren zuinig beleid voeren.

11-01-2025 12:12

Adam24 +39089

Dit is echt een periode geweest waar Ajax naast zijn schoenen is gaan lopen, met de aankoop van Bergwijn als absoluut dieptepunt, hoewel de veel te hoge transfersom voor Brobbey en de huur van Ocampos voor 8 miljoen ook wel een gooi doen naar slechtste moment ooit. Daarna een TD die totaal solistisch te werk ging gecombineerd met een trainer die weigerde met die selectie te werken en de puinhoop is compleet.

Financieel ben ik blij met het beleid dat nu wordt gevoerd, alleen vind ik Ajax veel te weinig creatief met transfers. Scouting blijft enorm achter en de verkopen zijn om te huilen. Als je dan leest over de vergaande interesse van Ajax in Andries Noppert, dan kan dat hele gezwets over profielen van Ajax-spelers wel de prullenbak in. Van bord op schoot scouting is nog nooit een club succesvol geworden. Ondertussen gaat onze TD doodleuk bij een tv-programma zitten middenin de transferperiode. Ik ben daar helemaal niet van gecharmeerd.

11-01-2025 10:55

Merrick +6746

Lekker makkelijk pratenn achteraf. Wijndal was destijds een van de beste verdedigers van de Eredivisie en Ajax was toen Europese top. De inkomsten waren gigantisch en om het niveau te behouden moest je investeren. Door het vertrek van Overmars en het wanbelid dat daarna werd ingezet, met als dieptepunten de aanstellingen van Schreuder, Steijn en Mislintat, heb je alles in een keer weg gegooid. Niemand had kunnen voorzien dat er zulke amateuristiche beslissingen zouden worden genomen.

11-01-2025 10:55

Juan62 +46179

We hadden het kunnen weten uit eerdere periodes toen precies hetzelfde gebeurde
( het kopen kopen kopen na de succesvolle CL periodejaren 90)

Dat we weer hetzelfde koopbeleid gingen voeren is belachelijk en totaal niet des Ajax

Ik hoop dat we nu wel leren en in de toekomst ons niet weer aan die steen stoten

11-01-2025 11:11

wijzijndebeste123 +163586

Merrick, vriend. Waar was je al die tijd?

11-01-2025 11:26

Merrick +6746

Even een break genomen maar met veel plezier jouw berichten en die van de anderen gelezen.

11-01-2025 14:33

nightgoat +30910

Is wel zo.

11-01-2025 10:48
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.