Van Dijk kritisch na uitschakeling: 'Het zegt alles dat scheidsrechter snel naar binnen gaat'

door NielsOpdam 81

Van Dijk kritisch na uitschakeling: 'Het zegt alles dat scheidsrechter snel naar binnen gaat'

door NielsOpdam 81

Virgil van Dijk zit er helemaal doorheen na de late uitschakeling van Oranje op het EK in Duitsland. Het Nederlands elftal verloor woensdagavond in de laatste minuten van Engeland in de halve finale (1-2). Van Dijk heeft - in gesprek met de NOS - moeite met het vinden van woorden.

'Als je hem zo laat tegen krijgt, is dat natuurlijk verschrikkelijk. Het was een mooi gevecht, maar we staan hier met lege handen. Dit doet heel veel pijn', spreekt de aanvoerder van het Nederlands elftal zijn eerste woorden kort na het duel in Dortmund. Van Dijk geeft dan ook toe dat de uitschakeling 'heel veel pijn' doet. 'Je steekt er alles in, je geeft alles... Als hij in de laatste minuut zo valt, is het gewoon klote.'

Pierre van Hooijdonk en Rafael van der Vaart waren direct na de wedstrijd kritisch op scheidsrechter Felix Zwayer. Van Dijk krijgt de vraag hoe hij de Duitse arbiter vond fluiten. 'Het zegt alles dat de scheidsrechter heel snel naar binnen gaat. Maar om hem nou de schuld te geven, dat weet ik ook niet... Ik moet hier ook staan, maar ik weet helemaal niet wat ik moet zeggen. Het doet gewoon heel veel pijn', vertelt de centrale verdediger.

'We staan met lege handen'

In de laatste fase van het duel leek Oranje beter en dat voelde Van Dijk zelf ook. 'Je hebt meer balbezit. Als zij kleine momentjes krijgen, dan kunnen ze het afstraffen en dat gebeurde op het laatst. Het voelde alsof wij de 2-1 zouden kunnen maken, maar dat gebeurde niet en we staan met lege handen', concludeert de Oranje-captain na de halve finale tegen Engeland.

Lees meer over:
Plaats reactie

musicradio +3893

die van dijk moet bij zich zelf ten rade gaan zo slecht als wat

11-07-2024 11:24

Dapperestrijders +4745

Scheidsrechters zijn blijkbaar heiliger dan God. Als je kritiek hebt en zegt dat hij partijdig is of er een klotezooi van maakt kun je zomaar drie wedstrijden aan je broek krijgen.

11-07-2024 11:12

TheSpecialOne +8995

Tsja, De UEFA is pure maffia en dan krijg je dit soort straffen om trainers en voetballers preventief de mond te snoeren. Als ik voetballer of trainer zou zijn geweest, dan zou ik daar absolute maling aan hebben gehad.
Ik zou dan wel beveiliging hebben geregeld. Je weet maar nooit hè. Lol!

11-07-2024 13:39

Benjiben +4648

Kijk de beelden terug blijkt het hands te zijn en van dijk appaleert daar zelfs nog voor, dan doe je er toch alles aan om op de scheidsrechter in te praten dat de var dat met de scheids moet overleggen maar ipv accepteert hij het als een mak lammetje.

Na de wedstrijd ook weer een half tam antwoord net als alle andere spelers overigens, ik heb meer sympathie voor bellingham die gewoon zegt waar het op staat dan maar 40k boete dat is 15 minuten werken voor die gasten.

11-07-2024 10:31

Red Devil +3604

v Dijk moet niet lopen janken want als deze situatie aan de anderekant was geweest had hij als eerste om een penalty staan schreeuwen samen met die Koeman.
De bal had in de laatste minuut de tribune in gemoeten.

11-07-2024 10:12

musicradio +3893

stelletje lafaards

11-07-2024 11:25

B2tob4 +12089

Ach, je kunt wel pretenderen als Nederlands elftal dat je goed bent, uiteindelijk is het een middelmatig groepje spelers. Kijkend naar Spanje zie je al het hele toernooi dat deze het leuke en mooie voetbal spelen wat je wil zien. Als ze daarmee ook nog Duitsland en Frankrijk uitschakelen, zegt dat genoeg.

11-07-2024 08:55

Balgevoel +31617

Zo verschrikkelijk indrukwekkend is dat Spaanse elftal niet, als je het hebt over 'wereldsterren'. Ja, Rodri is een absolute vedette (zonder vedetteneigingen trouwens), maar verder kom je al snel uit bij spelers van een zeer matig Barcelona, Bilbao en Leipzig... Sterker nog, ik durf wel te stellen dat Frankrijk én Engeland meer 'individuele kwaliteiten' hebben.

Het mooie aan Spanje is alleen dat ze hun spelopvatting nooit laten varen en een bondscoach hebben aangesteld die er écht een hecht team van maakt, met een (zeker voor nationale ploegen bijzonder) consistente visie en tactische aanpak. Zeg maar: alles waar Ronald Koeman niet voor staat en als coach nooit voor gestaan heeft.

Spanje laat juist zien dat een collectief beter kan functioneren dan de logische som der delen en ik ben ervan overtuigd dat dit met Oranje ook (deels) gekund had. Alleen niet met onze bondscoach.

11-07-2024 12:18

Web +178830

Olmo kan wel bij Leipzig spelen maar wat een ster is dit
En de buitenspelers zijn heel bijzonder
Ik vind Spanje met afstand het beste EK team
De rest komt niet in de buurt

11-07-2024 12:27

Balgevoel +31617

Dat vind ik ook, maar niet omdat het elftal bestaat uit uitsluitend grote namen of spelers die rondlopen in de absolute wereldtop. Natuurlijk hebben ze een paar echte toppers (waaronder Olmo, inderdaad), maar ze gaan uit van het collectief en hun eigen vertrouwde spelopvatting. In mijn ogen zijn ze daarom de beste ploeg op dit EK, niet zozeer vanwege de enorme hoeveelheid megasterren in de selectie, waaronder vijf spelers van Sociedad en drie van Bilbao...

De waarde van de EK-selectie van Spanje is (Transfermarkt, je moet wat) ingeschat op € 966mio. Die van Oranje op € 815mio. Het verschil is dus 'maar' een ruime 18%, met de kanttekening dat we Frenkie, Timber en Koopmeiners nog missen... M'n punt is vooral: Spanje etaleert visie en dat zie je op het veld terug. Wij (Koeman, de KNVB) doen maar wat...

11-07-2024 12:29

Hans.D88 +3793

Ja, dat is wel bijzonder, die bondscoach werkt al jaren bij de bond en is als het ware met veel van deze spelers meegegroeid naar Spanje 1. Ik denk dat ze met Yamal wel een toekomstige wereldster hebben overigens, moet je voorstellen hoe goed die over 10 jaar zou kunnen zijn.

11-07-2024 19:07

Balgevoel +31617

Tuurlijk! Maar ze gaan uit van de eigen voetbalopvatting en zijn daar absurd consistent in. Dát is waarom ze zo goed zijn en als team beter dan de 'logische' som der delen.

12-07-2024 00:13

Professor +11290

Hele middenveld bestaat uit zeer grote spelers

12-07-2024 09:32

Balgevoel +31617

Zeker! Maar voor- en achterin lopen wat mindere goden rond. M'n punt is vooral dat ze zo succesvol zijn omdat ze vasthouden aan hun eigen filosofie en een bondscoachschap daar echt een project is, in plaats van het 'incidentmanagement' bij de KNVB en de puzzel die Koeman iedere wedstrijd weer verkeerd weet te leggen. Die aanpak zou ik bij het Nederlands elftal ook wel een keer willen zien, met Frenkie, Koopmeiners, Hartman en de Timbers erbij, kun je van dit Oranje ook echt wel een beter voetballende ploeg maken.

12-07-2024 12:17

B2tob4 +12089

Denk dat de linksbuiten bij Spanje, Nico Williams eveneens een grote voetballer wordt. Het gemak en souplesse waarmee deze speler liep te voetballen beloofd veel..!

12-07-2024 13:14

Balgevoel +31617

Haha, ik ben héél benieuwd, vind hem wel een soort van 'atypisch' voor een Spaanse voetballer. Het ziet er allemaal niet héél gepolijst uit, vind hem in de kleine ruimte ook wat 'rommelig', maar het is in zo'n elftal natuurlijk geweldig als je een speler hebt met die dynamiek en als tegenstander word je helemaal knettergek van zo'n gozer, die maar blijft gaan.

12-07-2024 13:22

FysioPat020 +26588

De scheids de schuld in de schoenen te schuiven is zo belachelijk. Het was idd geen pingel, maar dit Oranje had qua voetbal niet eens iets in de achtste finale te zoeken. Schandalig voetbal.

11-07-2024 08:41

musicradio +3893

praatjesmaker v dijk kijk naar je eigen spel oen

11-07-2024 08:30

Ajax The Best +16741

Het is al wonderlijk dat je de halve finale hebt gehaald. Daar hoorden ze al niet thuis, laat staan in de finale.

11-07-2024 07:53

Benjiben +4648

Scheidsrechter heeft 3 maanden thuis gezeten met mentale problemen door opmerking bellingham, die moet omgekocht zijn als je zo slap in je schoenen staat, bewijs is er al 2005.

11-07-2024 07:37

musicradio +3893

als het niet aan de viool ligt ligt het wel aan de srijkstok out met die koeman

11-07-2024 07:20

Sterretje73 +5297

Laten we wel wezen. Deze groep heeft maar enkele echte toppers en een aantal zachte winden. Maar het feit dat we elke keer terugzakken als we voor staan en de tegenstander lekker in het zadel laten komen zegt eigenlijk alles. Gewogen en te ligt bevonden. Ik hoop dat Spanje te titel pakt want die blijven tenminste wel als echte kerels een hele wedstrijd gaan, spelen met flair en met lef. Je weet wel...zoals wij vroeger ook voetbalden. En een laatste noot aan al die eencelligen die zich hebben lopen misdragen daar in Dortmunt. Bedankt stelletje zielepoten ! Ik hoop oprecht dat jullie stuk voor stuk onder een trein wandelen. Dat vond ik nl. nog storender dan dat hele verlies. Hadden we eindelijk iets om trots op te zijn komen die achterlijke eencelligen weer om de hoek zeilen met hun Neandergedrag.

11-07-2024 07:12

Benjiben +4648

Waarom benoemen van dijk en Koeman niet gewoon dat deze scheidsrechter niet zuiver is, voor bellingham heb ik echt respect dat hij dat in het verleden benoemt heeft en 40000 euro boete heeft gekregen.

Deze man laat zich voor 300 euro al omkopen , wie zegt mij niet dat een Engelse fan deze man 500 euro heeft gegeven, kaartjes voor zo wedstrijd kosten al meer dan 1000 euro.

11-07-2024 06:49

Koningtoto +60956

Je kan wel naar de scheids wijzen, maar dit lag toch echt aan de laffe instelling van oranje. Geef de beste voetballers in de wereld anders ff 20 meter ruimte om te voetballen.

11-07-2024 06:23

Moonlight +2225

De corrupte Duitser die deze halve finale mocht fluiten? Het past wel bij de uefa. Deze penalty was een cadeautje van Zwayer om de druk van de Engelse pers te weerstaan over zijn relatie met bellingham. Hij blijft corrupt net als de Uefa en zou op een Black list moeten staan.
Het voetbal is dood. Nederland werd de eerste helft overlopen maar de tweede helft werden de Engelsen overlopen.

11-07-2024 04:43

Aurelius1 +19736

Tweede helft overlopen valt reuzemee. Tien minuten drukte Oranje iets, meer niet.

11-07-2024 04:47

musicradio +3893

die koeman met zijn vriendjespolitiek een ergenis deze bolle

11-07-2024 07:22

Moonlight +2225

Was jij na 10 minuten dan zo dronken?

11-07-2024 18:32

Moonlight +2225

Als je vooraf te horen zou krijgen dat je de halve finale zou halen had iedereen getekend. Dus Koeman heeft het wederom goed gedaan. Je kunt het niet eens zijn met Koeman en denken dat er meer in zat als hij het zus of zo had gedaan , dat zegt eerder iets over de sterkte van Nederland . We moeten dan ook trots zijn en niet zo negatief.

11-07-2024 18:36

komopajax777 +13375

NL heeft ook gewoon geen goed toernooi gespeeld.Ook tegen Engeland waren er momenten dat er gescoord had moeten worden.Maar dat wordt dan hopeloos verprutst.Zo ook enkele aanvallen.Koeman is voor een groot deel schuldig hieraan door zijn opstellingen en het niet inzetten van spelers die het verschil hadden kunnen maken.Hij hield liever vast aan vergane glorie.

11-07-2024 01:36

Tommyshelby +130591

Echt de slechtste beslissing van dit toernooi.

Handsbal van Cucurella negeren was nog minder slecht dan deze beslissing. Hoop dat die Zwayer nooit meer bij Ajax mag fluiten.

11-07-2024 01:18

AJAX020ADAM +7017

Pingel een cadeautje

11-07-2024 00:58

DeHeerVanDeMeer +25214

Nederland vond ik niet sterk met veel balverlies, dan maak je het jezelf onmogelijk.
Engeland begon heel goed en zakte daarna in en daardoor had je nog een klein kansje ook nog.
De effectiefste en gelukkigste ploeg heeft gewonnen.
De scheids was dramatisch en floot de wedstrijd kapot, penalty was schandalig Harry trapt tegen Dumbfries aan, sowieso toernooi van belabberde scheidsrechters.

11-07-2024 00:52

Benjiben +4648

Scheidsrechter is in verleden voor 6 maanden geschorst omdat hij 300 euro smeergeld aannam echt onbegrijpelijk dat dit soort mensen nog mogen fluiten en dan ook nog halve finale ek . 😅😅😅😅😅😅😅

11-07-2024 00:13

GNBL +90773 moderator

Ik vond het een penalty, makkelijk gegeven maar alsnog een penalty. Als je een schot blokt, kan het zijn dat je een speler raakt, maar dan raak je de speler net voordat de bal wordt geschoten of in ieder geval wanneer de bal nog in beeld is. Dumfries gaat er met gestrekt been in en raakt Kane terwijl de bal al geschoten is en uit beeld is. Dan ben je in mijn ogen gewoon te laat als verdediger en als je de speler dan raakt, is het een overtreding. De schuld ligt volledig bij de onbesuisde Dumfries.

11-07-2024 00:09

Benjiben +4648

Hahaha , ja want Kane kon de bal nog halen, jij hebt duidelijk nooit gevoetbald.

11-07-2024 00:15

GNBL +90773 moderator

Dat maakt niet uit in deze situatie. Er wordt zovaak achteraf alsnog voor een overtreding gefloten.

11-07-2024 00:17

Benjiben +4648

Dan was Ake en malen ook een penalty volgens jou redenatie?

11-07-2024 00:19

Patrick020 +22558

@benjiben die discussie hoef je niet aan te gaan, hij was voor de wedstrijd al voor Engeland. helaas

11-07-2024 00:20

FlyingDutchMan +17318

@GNBL; De andere kant op ja..

11-07-2024 00:59

nightgoat +31460

Kane had al geschoten, daarna volgde pas de correcte verdedigende actie van Dumfries.
Totaal geen strafschop.

11-07-2024 01:36

komopajax777 +13375

Nemen ze tegenwoordig ook al moderatoren aan die er geen kijk op hebben of zelfs blind zijn?

11-07-2024 01:38

Ajaxfan31183 +16391

Ehhhh Kane schopte tegen de voet van denzel aan, niet andersom , buiten tijdperk var was dit nooit en te nimmer een penalty,

11-07-2024 00:17

FlyingDutchMan +17318

Precies dit, dan had Oranje een vrije trap moeten krijgen want Dumfries hield zijn recht om te blokken, Kane knalde er met zijn voet tegenaan..

11-07-2024 00:59

PaulEast +7946

Bull shit. Het schot was al onderweg. Het contact was van generlei invloed op de baan van het schot. Sterker de tegenstander raakt Dumfries en niet andersom.

11-07-2024 00:17

GNBL +90773 moderator

Maakt niet uit of het schot richting de goal gaat of richting cornervlag. Blijft nog steeds een overtreding. Kane was eerder bij de bal en Dumfries was te laat.

11-07-2024 00:19

Reyden +1400

Neem er nog 1 :)

11-07-2024 00:20

komopajax777 +13375

Welke overtreding dan?Dumfries trapt Kane niet.Hij probeert de bal te blokken zoals elke verdediger zou doen.Of had hij de rode loper moeten uitleggen?

11-07-2024 01:40

Simpelishetmoeilijkst +25536

Kane schoot heel belabberd, over,en geen penalry volgens mij.

11-07-2024 00:29

The Future +5667

Dumfries was te laat, akkoord, maar de straf staat niet in verhouding tot de overtreding. Kane heeft vrijuit kunnen schieten, schoot en miste. Dumfries ontnam geen 100% scoringskans. De overtreding was ook niet dusdanig grof of zwaar, dus dan is de straf toch buitensporig?

11-07-2024 01:28

komopajax777 +13375

Geen penalty.Kane trapt tegen Dumfries aan die alle recht heeft om die bal te proberen te blokken.Hij had ook geen gestrekt been.

11-07-2024 01:37

Benjiben +4648

Het meest bijzondere vond ik nog wel dat je als aanvoerder als enige aanspreekpunt mag zijn voor de scheids en ieder ander krijgt geel, laat nu net onze aanvoerder geel pakken voor een discussie met de scheids schaf die regel dan ook maar weer meteen af.

11-07-2024 00:08

behangdelul +32982

Je bent genaaid en je stond er bij en keek er naar van Dijk. Tijd dat je stopt of bankt.

11-07-2024 00:07

Simpelishetmoeilijkst +25536

Nooit meer opstellen.je hebt veel meer aan Matthijs, een echte leider en verdediger van wereldklasse .

11-07-2024 00:31

fcbalophetdak14 +1361

Dit is wel het ek van de slechte scheidsrechters. Zoveel slechte beslissingen gezien. En nou een corrupte scheids een halve finale laten fluiten. Kan echt niet.

11-07-2024 00:02

kampioenenjood +5087

Het bizarre aan deze halve finale was dat beide teams het eigenlijk niet verdiende om in de finale te staan en we eigenlijk Spanje nu gewoon tot kampioen moeten kronen. Van Dijk begrijpelijk teleurgesteld, maar Nederland is gewoon het hele toernooi enorm slordig geweest en met vlagen wandel voetbal gespeeld. We gaan zien hoe we er over 2 jaar voor staan. Nu verschuift de focus weer lekker op Ajax. Over een paar weekjes de eerste serieuze wedstrijd!

11-07-2024 00:00

Simpelishetmoeilijkst +25536

Ajax is, wat mij betreft, het enige belangrijke.

11-07-2024 00:32

Eurysaces +29586

Grootste saboteur is Koeman, niet deze scheidsrechter die duidelijk iets goed te maken had voor Engeland.

10-07-2024 23:58

31xAjax +8029

Altijd de excuses elders zoeken. Obv de kwaliteiten was de knock out fase het maximaal haalbare. Ook af te lezen aan de eindstand in de poule

Maar de 3e plaats bracht ons aan de goede kant van het schema en een overdosis geluk hielp ons naar de halve finale

10-07-2024 23:57

FlyingDutchMan +17318

Vandaag speelde Van Dijk nog aardig voor zijn doen.

10-07-2024 23:52

Dirk +7083

Met de Timbers , De Ligt , Gravenberg , Brobby, en misschien Tayler haal je terug wat Ajax DNA in Oranje...

10-07-2024 23:49

Simpelishetmoeilijkst +25536

Zoals Ajax gast, gaat het Nederlands elftal! Zeg dat al decennia.

11-07-2024 00:33

Dolblij +45842

Hij is 33, wellicht laatste grote toernooi. Een ieder ander in zijn schoenen zou ook zwaar teleurgesteld zijn. Laat van Dijk maar even gaan. Is okee zo.

10-07-2024 23:41

burwatti +14419

Was gewoon een prima reactie, zo kort na de wedstrijd waarin je een mokerslag te verduren heb gekregen.

10-07-2024 23:43

Dolblij +45842

Inderdaad, alles goed zo.

10-07-2024 23:44

maxwellstyle10 +4777

Ik vond die vraag van Jeroen Stekelenburg zo erg; doet dit nog pijn?? Ik had hem serieus geantwoord; wil je klappen hebben.. wat denk je nou.. dat ik hier sta te juichen?

Wat een treurige vraag zeg..

10-07-2024 23:39

FlyingDutchMan +17318

Jeroen Stekelenburg bedenkt ook de meest achterlijke vragen elke keer, of zijn redactie maar dan had Jeroen zelf moeten ingrijpen..

10-07-2024 23:49

Spuit11 +1302

"wat wil je zeggen tegen die 100.000 mensen op het plein?"

10-07-2024 23:50

jerryisthename +32159

Jeroentje is een kneus eerste klas...een nerd van jewelste zonder empathie, de sukkel.

10-07-2024 23:52

burwatti +14419

Gewoon kut EK gespeeld, middenveld vrijwel elke wedstrijd gedeklasseerd, Opstellingen + wissels van zwaar ondermaats..

1 leuke pot gespeeld tegen een ploeg van (met alle respect) niveautje Heerenveen.

Super zonde dat je Koopmeijners en Frenkie niet tot je beschikking had want met 1 van die 2 op de plek van Reijnders had je het die Engelse echt serieus lastig kunnen maken.

10-07-2024 23:36

Danielson +50667

Ook zonde dat je De Ligt niet tot je beschikking had

10-07-2024 23:46

FlyingDutchMan +17318

Die had op de plek van De Vrij die bal geblokt van Watkins..

10-07-2024 23:50

burwatti +14419

Ja, zelfde geld voor Brobbey en Gravenberch

10-07-2024 23:51

Simpelishetmoeilijkst +25536

De Vrij had wel een goed E.k volgens mij.

11-07-2024 00:34

Danielson +50667

De Ligt had ook i.p.v. Van Dijk kunnen spelen.

11-07-2024 09:47

emieltjuhh +18178

Laffe coach niet normaaaal

10-07-2024 23:33

JanTa +15871

Reactie voetbal dat niet goed uitpakte. Spanje met hun toegeëigend Hollandse school dat 4.3.3 speelt en met 2 echte buitenspelers gaat de titel pakken. Koeman vond het niet meer van deze tijd.😂😂😂

10-07-2024 23:45

Danielson +50667

WK 2026 is ook kansloze missie met deze bondscoach

10-07-2024 23:47

emieltjuhh +18178

Jaaa eeens

10-07-2024 23:51

FlyingDutchMan +17318

Gelukkig doen er 300 landen aan mee, moet lukken door die groepsfase van Tuvalu, Oud of Nieuw of Jong Guinea en San Marino winnen!

10-07-2024 23:52

Simpelishetmoeilijkst +25536

Zou er niet op rekenen met deze trainer.

11-07-2024 00:35
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.