[Update llI] Neres veilig uit Oekraïne

door NielsOpdam 55

[Update llI] Neres veilig uit Oekraïne

door NielsOpdam 55

Laatst geüpdatet

David Neres zit vast in Oekraïne en kan door de inval van Rusland in het land niet meer weg. De selectie van Shakhtar Donetsk, die bestaat uit twaalf Brazilianen, zit in een hotel in Kiev en de oud-Ajacied en zijn landgenoten vragen samen aan de regering van Brazilië om hulp.

'De grenzen zijn dicht en er gaan geen vluchten. We kunnen hier niet weg. We vragen om steun van de regering van Brazilië', zeggen de spelers in een video op Instagram. De spelers, samen met hun vrouwen en kinderen zijn donderdag overplaatst naar een hotel in Kiev.

Shakhtar al eerder gevlucht

Shakhtar speelt al een langere tijd in de hoofdstad van Oekraïne vanwege spanningen in hun oorspronkelijke regio Donetsk. Sinds 2014 is de club al drie keer verhuisd van speelplaats. Eerst naar Lviv in West-Oekraïne, daarna in 2017 naar Charkov en sinds 2020 in het NSK Olimpiejsky in Kiev.

Neres maakte de transfer naar Shakhtar afgelopen wintertransferperiode pas. De dertienvoudig kampioen van Oekraïne betaalde twaalf miljoen euro voor de aanvaller. Neres heeft nog geen officieel duel gespeeld voor de club, hij kwam alleen in actie in een oefenduel.

Update - 14.30 uur (26 februari) - Neres en landgenoten richten zich in noodkreet tot Braziliaanse overheid

Op Instagram hebben David Neres en zijn landgenoten in Oekraïne andermaal een oproep gedaan richting de Braziliaanse regering. De voetballers en hun families willen Oekraïne uitvluchten, maar zien geen mogelijkheid. 'We worden moe, we hebben geen eten, geen melk, geen luiers. Er zijn geen oplossingen en het is erg zwaar voor ons hier. We vragen om hulp, alstublieft', klinkt het.

De Brazilianen kunnen per trein richting de grens van Oekraïne vluchten, maar moeten daarvoor één kilometer lopen en dat vinden ze erg gevaarlijk met hun kinderen erbij. Ze vragen om een plan van de Braziliaanse overheid. 'We geloven in de overheid, we weten dat ze om ons geven, maar tegelijkertijd heeft de Portugese ambassade al auto's gestuurd voor een vluchtplan voor hun mensen', vervolgen de Brazilianen. 'En ondertussen zitten wij hier, zonder dat er iets duidelijk is, met alle risico's van dien.'

De voetballers en hun families kunnen niet naar de trein en mocht dat wel kunnen, dan is er geen zekerheid dat iedereen mee kan. 'Daarom besloten we hier te blijven om te wachten op professionele hulp zodat we Oekraïne veilig kunnen verlaten.'

Update ll - 16.45 uur (26 februari) - Neres en landgenoten weten Oekraïne te ontvluchten

David Neres en zijn landgenoten, spelend voor Shakhtar Donetsk, hebben inmiddels Oekraïne weten te ontvluchten. Dit wordt gemeld door Voetbal International. De oud-Ajacied en zijn ploeggenoten deden eerder een oproep richting de Braziliaanse regering met de wens hen uit het land weg te halen. De Brazilianen zouden nu met hun families op weg zijn naar Roemenië, nadat vanuit hun thuisland een trein is gefaciliteerd die hen naar het land brengt. Vanuit Roemenië zullen de spelers en hun familieleden op het vliegtuig naar hun thuisland stappen.

Update lIl - 14.20 uur (27 februari) - Neres veilig uit Oekraïne

David Neres is veilig gevlucht uit Oekraïne, zo is te zien op een video van davidneresclube. De Braziliaanse oud-Ajacied, die onder contract staat bij Shakhtar Donetsk, zat vast in Oekraïne. In dat land is er momenteel een oorlog gaande, nadat Rusland Oekraïne binnenviel. Nu is Neres veilig uit het land gevlucht en wordt hij opgewacht door zijn vriendin. Prachtige beelden!

Lees meer over:
Plaats reactie

Hetzijnmaar +5453

Mooi kom maar gauw naar Amsterdam

28-02-2022 11:02

Simpelishetmoeilijkst +25466

Waarom proberen wij Neres niet te halen. Heerlijke samba-voetballer., waarvan we best zouden kunnen genieten.

27-02-2022 16:22

Sjonnie +18814

YES, kijk dat is goed nieuws voor David !!
👍👊🤙💪

27-02-2022 15:30

koppensneller +5108

Mooi voor Neres c.s. . Maar wat nu ? Meer dan 1 jaar niet voetballen is geen optie en zeker niet met het WK in het vooruitzicht . Wedje maken ? Die Aasgieren uit Noord-Brabant zijn al weer aan het cirkelen . Fatsoen kennen ze niet , zeker al vanaf toen met Luc Nilis of Ronaldo . In Rotterdam-zuid zouden ze ook wel willen maar die weten dat als ze hun spaarpot omkeren er net genoeg ligt voor een shirtje met handtekening .

27-02-2022 12:30

AFCACruijff14 +163054

Waar heb je het in hemelsnaam over. Hij ligt vast bij Shakhtar en als hij daar niet kan spelen dan word het juristenwerk of hij zomaar weg kan. En dan nog keert hij niet terug naar Nederland.

27-02-2022 14:24

Nick14 +25889

Lol, wat ben jij allemaal aan het roepen.

27-02-2022 14:37

aschja +20594

Goed dat jij geen premier bent. Jij had je nukes al op scherp gezet.

27-02-2022 15:55

Oxxer +165553 moderator

Heb jij radioactief spul gedronken?

27-02-2022 16:22

Mijnclub33x +10141

boycot Lukoil, dat is een Russische benzine maatschappij

27-02-2022 00:34

Mijnclub33x +10141

Ik had begin januari al op deze site gemeld dat Neres niet naar de Oekraïne moest gaan i.v.m. met de naderende oorlog. Blijkbaar worden dit soort berichten niet door Ajax gelezen. Bijna iedereen in mijn omgeving zij dat de Russen niet gaan binnenvallen. Hoop dat Neres snel een andere club gaat vinden.

27-02-2022 00:29

xerr +2518

Alsof Ajax alle berichten op AS gaat lezen....

27-02-2022 00:39

marthoogland +1741

Als mensen op AS dit doorhebben, zijn er ook wel mensen binnen Ajax die dit aan zien komen.

27-02-2022 01:59

Mofson +8209

Ik had ook niet verwacht dat Rusland Oekraine op deze manier zou binnen vallen ivm de consequenties voor Rusland.
Maar blijkbaar is Putin een absolute gek.

27-02-2022 14:55

Gonzo +4778

zijden zei dat?

27-02-2022 15:25

sucre +15274

@Gonzo, zou iemand het snappen?😉

27-02-2022 16:43

Gonzo +4778

Ik vrees van niet

27-02-2022 17:22

Ferd +38681

Het is niet Ajax die de berichten genegeerd heeft, het is Neres. Neres koos voor Oekraïne. En laat Neres zou niet op AS lezen omdat hij de Nederlandse taal niet machtig is. Je had het in het Portugees moeten schrijven!

28-02-2022 03:15

UwSchipper +5703

Met een schaar beweging?

26-02-2022 22:51

MNJ7 +8731

Laat hem maar terugkomen , vond het sowieso al niks dat hij daar heen ging.

26-02-2022 20:51

Manov +8581

Kom maar terug David.

26-02-2022 20:32

ajaxcied4life +26108

Misschien kan hij meteen door naar Hollanda. Bij Ajax zijn conditie op peil houden en wie weet nog meer als die 'russen' niet gaan betalen ,-)

26-02-2022 19:36

Sjonnie +18814

Oke dan David!
Op naar volgende update met bericht dat-ie samen met companen en familie veilig in het vliegtuig zit op weg naar Brazilie!

26-02-2022 19:02

Danny.S +2290

Gelukkig goed nieuws voor hem.

26-02-2022 18:21

Oxxer +165553 moderator

Narrow escape voor Neres en collega spelers. Voor zijn transfer naar Shaktar had ik hier een zware discussie met iemand die overtuigd was dat Kiev en Oekraïne veilig was. Ik zei toen al, de lont moet alleen nog worden aangestoken. Onwerkelijk dat Putin zijn bijna-landgenoten aanvalt.

26-02-2022 17:28

WantAmsterdam +116290

Wat bedoel je precies met “bijna-landgenoten”. Dat kan je op meerdere manieren opvatten, oprechte vraag.

26-02-2022 18:45

Oxxer +165553 moderator

Er zijn vast verschillen, ik vind Oekraïners niet veel verschillen met Russen.

26-02-2022 18:52

WantAmsterdam +116290

Dat gaat me wel heel ver. Begrijp wat je bedoel maar,
Nederlanders verschillen ook niet veel van Duitsers, zijn ze dan ook bijna-landgenoten?

26-02-2022 18:56

Oxxer +165553 moderator

Veel Oekraïners voeren Russisch als 1e taal en wat ik begrijp zitten veel Oekraïners in Rusland en andersom. Dat is niet vergelijkbaar met Nederlanders en Duitsland.

26-02-2022 19:02

Nick14 +25889

@WantAmsterdam

Het verschil tussen Russen en Oekraïners is eerder te vergelijken met bijvoorbeeld Friezen en Groningers.

Nederlanders en Duitsers staan door de taal verder van elkaar af.

26-02-2022 19:14

WantAmsterdam +116290

Ik ken Oekraïners door het werk van mijn vader, in die zien dat compleet anders. Dat velen Russisch praten heeft met politiek te maken zoals terugnaardemeer zegt. Oekraïens en Russisch is niet dezelfde taal, wel vergelijkbaar.
Fries is ook een andere taal. Het is dat er te weinig Friezen zijn anders zou er w’lijk een eigen Friese staat kunnen bestaan,
Oxxer, ja gelukkig heeft Duitsland 45 verloren, anders zouden jullie ook Duits praten. Er zouden dan ook veel Duitsers in Nederland zitten en andersom.

26-02-2022 20:25

Oxxer +165553 moderator

De Friezen hebben al een volkslied, mijn 1e reactie is net als discussies op AS voer voor verschillende meningen. Door jouw vader weet jij het waarschijnlijk, ik zei geen verschillen te zien tussen Russen en Oekrainers.

26-02-2022 20:52

WantAmsterdam +116290

Het gaat me helemaal niet om mijn gelijk, ben ook geen expert wat Oekraïne betreft, alleen
erom dat het makkelijk praten is als je de situatie en geschiedenis van dat land niet kent. Mensen die niet veel over Nederland weten zien w’lijk Nederlanders en Duitsers ook als hetzelfde.

26-02-2022 20:59

Koekepeer +1467

Die vergelijking met Friesland raakt kant noch wal, Friesland was nou juist 1 van de Zeven Verenigde Nederlanden. Zonder Friesland (en andere gewesten) had Nederland nooit bestaan.

27-02-2022 16:50

Ferd +38681

Oxxer, half Limburg praat Duits en er wonen veel Duitsers in Nederland en Nederlanders in Duitsland. Het is dus prima te vergelijken.

28-02-2022 03:17

RSM +3923

kom maar terug.

26-02-2022 17:19

AFCACruijff14 +163054

Ben blij dat ze veilig zijn, maar ik snap er niks van dat ze allemaal tot nu hebben gewacht terwijl al wel een week duidelijk was dat het mis zou gaan. Was dan eerder vertrokken. Zij zijn voetballers en hebben geld, dus een ticket kan geen probleem zijn.

Diep trieste situatie in dat land. Die klote Putin gaat nog wel terugbetaald krijgen wat hij Oekraïne en de wereld aan het aan doen is.

26-02-2022 17:09

Harold +10586

Probleem is dat die man te lang aan de macht is. Al 20 jaar

26-02-2022 18:15

UwSchipper +5703

Rutte ook best al lang...

26-02-2022 22:50

Harold +10586

Ja; die mag van mij ook per direct vertrekken. Die maakt er ook een bende van

27-02-2022 08:57

WantAmsterdam +116290

Die is inmiddels zo waanzinnige, megalomaan en hongerig voor macht dat die straks zelf niet meer weet wat die doet. Hij mag dan misschien Ukraine even veroveren maar het volk daar zal zich niet onderwerpen en een Russische marionet in hun regering accepteren. Hoe dan ook zal de schade voor putin en Rusland immens zijn.
Maar er moet iets gedaan worden, nu, ander zal die ook andere landen in het oosten binnenvallen.

26-02-2022 18:49

Sven Heida +1384

Ik zie veel overeenkomsten met Rutte .

26-02-2022 22:28

WantAmsterdam +116290

Doe normaal joh. Ben ook geen fan van Rutte maar dit is idioot.

27-02-2022 13:49

Ferd +38681

ik zie qua waanideeën veel overeenkomsten met Sven Heida.

Ik ben geen fan van Rutte, heb ook nooit op hem gestemd, maar hem vergelijken met een megalomane dictator is echt bizar

28-02-2022 03:19

Artemio +32368

Gat in de Markt voor Ripple.

26-02-2022 20:45

vak114 +5546

Pcies,grote zakken van in mijn portfolio.

26-02-2022 21:34

Artemio +32368

Ik ook😁.

26-02-2022 22:20

Multi +33518

Vind het toch wel apart dat een Shakter niet iets regelt om hun spelers veilig naar Polen te brengen. Los ervan dat het gewoon netjes zou zijn van de club is het daarnaast je kapitaal wat daar zit. Als er iets meer gebeurd heb je vervolgens jezelf er ook mee.

Neres en others stay safe!!

26-02-2022 16:18

Ozymandias +159568

Inderdaad, huur een bus en neem contact op met de Russen om aan te geven dat een bus met voetballers richting Polen rijdt (de Russen zorgen er wel voor dat dit veilig gebeurd).

26-02-2022 16:52

Multi +33518

Ja precies, die kunnen het zich niet veroorloven dat er iets met die bus gebeurd. Lijkt er toch echt op dat het bestuur eerst zijn eigen hachje is gaan redden, voor zich ook maar te bekommeren om de spelers.

In ieder geval fijn om te weten dat die gasten met hun gezinnen nu ook veilig zijn.

26-02-2022 17:12

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25511

Ik zei al direct dat ik het onverstandig vond om juist naar dat land te gaan. Vraag mij af hoe zijn zaakwaarnemer werkt. Ook Ajax had van deze transfer op dat moment moeten afzien. Maar ja geld he nu heb je opdat gebied 2 verliezende partijen.

26-02-2022 15:40

Sjonnie +18814

Er is geen enkele airline of chartermaatschappij die zonder garanties van/naar een oorlogsgebied vliegt.
Dat wordt wachten tot een staakt-het-vuren, David.

In de tussentijd:
Stay Safe Man!!
💪💪💪

26-02-2022 14:48

Pizzapunt20 +10064

Als Shakthar niet kan betalen per direct terug overnemen

26-02-2022 14:39

Dolberg25 +8859

Helemaal mee eens.alleen Geen idee in hoeverre het contractueel mogelijk is

26-02-2022 14:57

Oppermachtig +2877

#freeNeres

25-02-2022 11:55

Leo Valk +1366

Tja, laat ik even vaststellen dat David nooit in deze situatie terecht zou zijn gekomen, als de politiek correcte lobby er niet voor had gezorgd dat Donald Trump niet werd herkozen, in plaats daarvan een seniele dwaas als Joe Biden omarmden!

Joe doet absoluut niets om Oekraine te helpen! Praten en meer praten, dreigen met sancties, het heeft niet geholpen, en zal niet helpen! Zachte heelmeesters veroorzaken nu eenmaal stinkende wonden.

Het was Donald Trump, die het respect had van Poetin, maar ook dat van Kim Jong-un. Hij ontmoette en sprak Kim diverse keren, iets wat geen enkele democratische president gelukte!

Maar nee, hij moest en zou weg, hii was een machtswellusteling, maar Poetin en Kim begrepen hem wel, EN belangrijker, geloofden hem! Om Joe Biden maakt Poetin zich echt niet druk. Veel geschreeuw, weinig wol! Poetin lacht zijn lul uit zijn broek, met die clown!

Het waren democratische presidenten die altijd weer miltairen stuurden/oorlogen starten buiten de VS. Trump trok slechts Amerikaanse troepen terug uit het buitenland! Toch is hij een gevaarlijke machtswellusteling!

Intussen zit David Neres en zijn 11 landgenoten vast in een land dat met de Russische agressor kampt. Het begon met de Krim, daarna werd een burger-vliegtuig met bijna 300 onschuldige mensen uit de lucht geschoten met een Buk-raket, en nu valt Poetin Oekraine binnen onder het mom van een vredesmissie! Waar eindigd dit?

Ik hoop dat er snel een oplossing kan worde gevonden voor David en zijn landgenoten, want deze nachtmerrie verdienen de kleine Braziliaan en zijn maten niet!

25-02-2022 08:43

robertomalone +1185

Beste Leo,

Het is dezelfde Trump die de agressor Poetin deze week geniaal heeft genoemd. Mensen als Trump en Poetin zijn naar mijn idee levensgevaarlijk. Ze willen de geschiedenisboeken in met een palmares waar 95 van de 100 mensen niks om geeft. Macht, agressie, polarisatie noem het maar op, we zitten er niet op te wachten. We zijn het er wel over eens dat Poetin een levensgevaarlijke Tsaar genoemd kan worden. Jij verwacht nu dat de westerse wereld spierballen gaat tonen om daarmee in de al zo vaak opgezette val te lopen. Openlijke spierballentaal gaat leiden tot meer binnenlandse steun voor Poetin, omdat hij immers belooft de Russische burger te beschermen. Uitholling van de economische/welzijnsfundamenten duurt wellicht langer, maar is een meer langere termijn oplossing (zie beëindiging kernwapenwedloop, die Rusland economisch gewoon niet kon volhouden) Rusland denkt volledig immuun te zijn geworden voor de nu opgelegde sancties. Ik denk dat daarin een typisch Russische zelfoverschatting schuilt. Wereldeconomien zijn zo dynamisch, diffuus en complex dat je je daar als groot land niet meer buiten kunt zien. De Russische economie kan destabilisatie niet zo heel erg lang opvangen. Dan komt er weer schaarste/armoede in het land en wordt de bevolking onrustig.

25-02-2022 10:00

Leo Valk +1366

@robertmalone,

Je verhaal klopt helemaal, maar het gaat er mij niet om geweld te gebruiken! Ik stel slechts vast dat Trump respect afdwong bij heren van dit allooi. Poetin zou, met Trump in functie, echt niet Oekraine zijn binnen gevallen. Hij zou dat risico niet hebben genomen, juist omdat hij in Trump een vent met ballen herkende, een vent die hij gelooft! Het in functie zijn van Trump zou daarbij preventief werken!

En de Russische economie vangt destablisatie beter op dan je zou veronderstellen, want maatregelen/sancties na het in bezit nemen van de Krim, alsmede het neerhalen van de MH317, hebben weinig effect gehad op het gedrag van Poetin, die gewoon weet dat hij weg kan komen met deze invasie! Hij doet n.l. precies wat hij wil!

Een krachtige uitstraling, zoals die van Trump, voorkwam zulke zaken, niet omdat hij daadwerkelijk geweld gebruikt, maar omdat men gelooft wat hij zegt. Als een grote sterke vent jou op een serieuze manier zegt, wat ie zal gaan doen, neem jij toch ook geen risico? Ik heb het vaak genoeg gezien, en het werkt!

25-02-2022 10:42

robertomalone +1185

Misschien een beetje overdreven van mij, maar jij stelt dat je overal "grote sterke mannen" (ik lees daar dan in: zelfverzekerd/dwingend/onafhankelijk) tegenover elkaar moet zetten. De voorbeelden van die leiders vind ik allemaal levensgevaarlijke, bi-polaire narcisten (Trump, Poetin, Erdogan etc). Je moet het effect van het leiderschap niet over een termijn van een half jaar bekijken, maar over 10 jaar. De sancties die nu geëffectueerd zijn en die nog in het verschiet liggen, zijn vele malen heftiger dan die rondom MH317 (dat is wel een aanname moet ik bekennen). Tot slot Leo, als een grote sterke buurman mijn gezin zou bedreigen, zou ik zeker niet voor hem gaan staan en zeggen wat ik terug zou doen. Ik heb heel veel voor dit situaties gestaan. Dreigen heeft geen zin, "je moet het waarmaken".

25-02-2022 12:09

Leo Valk +1366

Je hoeft het niet daadwerkelijk waar te maken, maar je moet wel bereidt zijn om het te doen! Doorgaans is het vooruitzicht voldoende om mensen af te stoppen. En het was slechts een voorbeeld, maar je hoeft niet eens "groot en sterk" te zijn. De ander moet geloven dat jij je woorden gaat waar maken, geloofwaardig overkomen dus!

Wat dat sterke mannen tegenover elkaar zetten betreft. De Amerikanen en Russen stonden ook als grootmachten tegenover elkaar gedurende de "koude oorlog", en het feit dat zij ongeveer gelijkwaardige bewapening hadden, met beiden atoomwapens, heeft er wel voor zorggedragen dat er eigenlijk nooit iets gebeurde tussen die twee!

25-02-2022 14:38

AjaxSoCal +2049

Ik denk dat het niet anders was geweest als Trump nog aan de macht was geweest. Rusland krijgt Oekraine en China krijgt Taiwan. Allemaal onderdeel van een grote deal.

25-02-2022 20:01

robertomalone +1185

Ja, ik denk dat we het wat dat betreft met elkaar eens zijn. Al denk ik dat een slimme uitholling van de kracht van Rusland van binnenuit, meer zal opleveren dan een "potje knokken in de ring".

26-02-2022 11:07

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25511

Jongens mag ik jullie uitnodigen voor de volgende uitzending op 1

26-02-2022 15:43

Leo Valk +1366

😅🤣😅🤣

27-02-2022 23:54

Leo Valk +1366

Trump haalde, in tegenstelling tot Obama en andere democratische presidenten, de Amerikaanse jongens(de strijdkrachten) terug uit het buitenland!

Hij begon geen oorlogen en/of bemoeide zich ermee door troepen te sturen! Dat was allemaal het werk van s(linkse) presidenten!

En waarom zou hij Oekraine moeten steunen? Hij wilde dat(terecht?) overlaten aan de EU. Is geen zaak voor de VS! Een president is verantwoordelijk voor het eigen land, en zorgt voor het eigen volk. Daarzou Rutte eens over na moeten denken!

28-02-2022 00:02

Ferd +38681

Leo, je noemt Obama en (s)linkse maar je "vergeet" dat de oorlogen in Irak en Afghanistan begonnen zijn door republikein Bush, uit dezelfde rechtse partij als Trump. Syrie is een gevolg van de invasie in Irak. Het is dus geen werk van linkse presidenten, maar van rechtse presidenten. Laten we het wel even bij de feiten houden.

28-02-2022 03:23

Wouter.H +11163

Ik wist niet dat ook in Nederland mensen foxnews keken! #flatearth

25-02-2022 12:26

Wouter.H +11163

Als je respect afdwingt door Putin zn gang te laten gaan en liefdesbrieven te delen met Kim.. Sja.. Wat is dat dan waard? Je komt erg goed uit je woorden voor iemand die zo ver van het padje is.

25-02-2022 12:29

AjaxSoCal +2049

Ik woon in Amerika en Biden wordt algemeen gezien als de slechtste president ooit. Ondanks de onvoorwaardelijke steun van 95% van de media ziet 2/3 van het land hem liever vandaag nog gaan. Jij hebt een andere mening omdat je alleen maar kijkt naar media die er alles aandoen om een positief beeld van Biden en negatief beeld van Trump weer te geven. Om die reden is het juist goed om ook af en toe naar Fox te kijken. Was zelf ook geen fan van Trump maar zie hem toch liever dan Biden. Nog een dingetje, mensen met een andere mening zijn niet automatisch van het padje, flat earthers, gek etc..

25-02-2022 20:22

ajax1forever +404

Biden had alleen ff de Amerikaanse 6de vloot Napels)naar de Zwarte Zee moeten sturen....dan had het echt niet zover gekomen, koude oorlog taktiek die iedereen kan bedenken..

25-02-2022 12:41

Leo Valk +1366

Helaas is Joe Biden een beetje seniel, dus bedenkt zoiets simpels niet! 😢

25-02-2022 14:51

AFCACruijff14 +163054

Haha Donald Trump de oplossing noemen. Het is niet dat de ene gek aanhouden goed is zodat de andere gek zich gedraagt. Beide gekken moeten weg.

26-02-2022 17:10

vandenhaas4 +15147

Haha dezelfde trump die zelenski probeerde te chanteren?

27-02-2022 12:55

MichelAngelo66 +22296

Waardeloze situatie voor iedereen daar. Neres denkt een mooie transfer te hebben, komt ie in deze ellende terecht. Maar ja het zat er de laatste weken wel een beetje aan te komen. Die Russen en zeker Poetin laten zich niet wegjagen. En ondanks dat het een inval niet rechtvaardigt, maar dat het Rusland niet zint dat er geen enkele buffer meer is kan ik wel begrijpen. De zogenaamd vrije Europese landen en Biden zijn wel erg bezig om met Oekraïne vriendjes te zijn en daarmee Rusland te poken.
De stelling hieronder dat dit is om ons af te leiden van het corona paspoort e.d gaat me te ver. Echter ik heb geen onverdeeld vertrouwen meer in de leiders van het zogenaamde vrije westen. Dat is ook allemaal geteisem. Er is altijd een dubbele bodem in hun bedoelingen.

Konden we allemaal maar een keer gewoon doen, normaal met respect met elkaar leven zonder overheden die zichzelf en hun vriendjes belangrijker vinden. Dit gezeik treft altijd de gewone onschuldige mensen zoals wij en nu de mensen Oekraïne.

24-02-2022 19:19

FGLJN +3889

"En ondanks dat het een inval niet rechtvaardigt, maar dat het Rusland niet zint dat er geen enkele buffer meer is kan ik wel begrijpen."

En toch was het wel degelijk een buffer. De NAVO zat niet in de Oekraine, de EU niet, de USA niet.
Sterker nog, Putin is nu zelf juist degene die de buffer heeft weggehaald, door Oekraine bij Rusland te halen. Juist daardoor is er nu geen buffer meer.

"Echter ik heb geen onverdeeld vertrouwen meer in de leiders van het zogenaamde vrije westen. Dat is ook allemaal geteisem. Er is altijd een dubbele bodem in hun bedoelingen."

En hoe weet je dat?
Omdat anderen dat zeggen?

Ik snap het ergens wel, ik heb ook genoeg aan te merken op wat ze doen, en er zijn genoeg dingen die ik anders zou doen, maar betekent dat dat er kwade bedoelingen zijn?

24-02-2022 20:15

Ferd +38681

@FGLJN Oekraïne was wel al lid geworden van NATO's enhanced opportunity partner interoperability program. Dus dat de Navo niet in Oekraïne zit klopt niet helemaal, ja, ze zijn geen volwaardig lid maar wel een partner. Net als de EU, Oekraïne is geen lid maar wel een partner.

Dat maakt de inval overigens niet terecht, ik keur dat ten strengste af (al zal Putin daar schijt aan hebben, ik ken mijn plek ;) )

25-02-2022 02:30

MichelAngelo66 +22296

@FGLJN Hoe weet je dat? Historisch besef misschien? Of denk je dat alle westerse leiders zo nobel zijn? Je ziet wat er de laatste twee jaar al gebeurd op een ander vlak. Verder, op het gebied van landje pik en invloed gaat de Navo steeds een stap verder. Niet uit nobel belang, vergeet dat maar. En dan verwachten dat de andere partij weerloos blijft toekijken. Naief.

27-02-2022 12:36

MichelAngelo66 +22296

@bdsdghfr Zo simpel als je in je eerste alinea stelt is het natuurlijk niet. Landen hebben een verleden. Daar heb je het mee te doen. Derden zoals de westerse landen en de Navo mengen zich daar nu in. Ik vind het niet gek dat er reactie komt. Je kan zeggen van Trump wat je wil, maar hij danste een beetje mee met de Poetins en Kims van deze wereld. Dat werkt. Die seniele mafkees Biden is een ramp. Net als westerse leiders die zichzelf nogal geweldig vinden en zich met jan en alleman bemoeien om hun invloed uit te breiden qua een Europa en globalisering. Daar zitten ook geen nobele gedachten achter.

27-02-2022 12:46

Berghuis +14452

Ajax zou toch iets voor hem moeten kunnen betekenen, connecties zat. Al zou je hem privé na Nederland kunnen halen. Laat ik het zo zeggen, ik hoop dat Ajax iets kan betekenen..

24-02-2022 19:14

Qifesh +24917

Als Marc nou effe een reddingsplan opzet om al die Brazilianen ff te redden kan ie evt toch terug komen met een heldenstatus

24-02-2022 17:31

Ajaxadam1 +31677

Ja t gaat om Marc en niet om de onschuldige burgers idd

24-02-2022 19:10

KBouter +4122

Ja linkse rakker. Laat die koffieknakkers zelf wat regelen, die beuren miljoenen daar en zijn bewust voor het geld daar heen gegaan.

Niet ons probleem.

25-02-2022 00:59

Qifesh +24917

was neres ook niet bewust voor het geld naar ons gekomen?

25-02-2022 01:28

Ajaxadam1 +31677

Hahah als je mij links noemt sla je de plank zo flink mis. Snap totaal niet hoe je zo een verband trekt.

25-02-2022 08:18

Mofson +8209

Arme Neres, zit daar net een maand en de pleuris breekt uit.
Ik hoop echt van harte dat dit gekut niet al te lang duurt voor iedereen in Oekraine.
En we zullen het zelf straks ook wel merken aan de gasrekening.
Wat bezielt die gek om zo even Oekraine binnen te vallen.

24-02-2022 16:57

MarkSimoni +1894

Rusland wilt gewoon laten zien wie de grootste ballen heeft. Misselijkmakend

24-02-2022 16:31

Ajax4ever86 +3967

@MarkSimoni
Je snapt politiek en het grote geld volgens mij niet echt. Zou je maar alvast beginnen voor te bereiden en goeie spaarpot en je geld slim beginnen weg te zetten. Laatste kwartaal 2022 gaat iedereen inzien en keihard beseffen in wat voor poppenkast we leven en hoe je al jaren voor de gek gehouden bent. Maar vooral lekker meegaan in de journalistieke propaganda. Hoe naïef moet je niet zijn om deze politiek nog te geloven pffff…

24-02-2022 18:29

hakimziyech +18246

Kom terug topper. We hebben amper top aanvallers meer op de bank.

24-02-2022 16:20

Pocrap +957

Hopelijk is die transfersom verzekerd

24-02-2022 15:39

Asociaal +2805

Het enige dat ik hoop, is dat hij (en alle mensen daar uiteraard) gewoon veilig is en blijft.

24-02-2022 15:16

Ajax1969 +4171

De ellende is natuurlijk dat zelfs als Rusland oprecht probeert om geen burgerdoelen te raken, dit soms toch zal gebeuren. Dus niemand is er momenteel veilig.

24-02-2022 15:18

Mofson +8209

Is onvermijdelijk inderdaad. Als mensen verstandig zijn blijven ze in ieder geval ver van militaire doelen, bruggen, grote wegen etc.
Maar dan nog heb ik al heel wat beelden gezien van huizen die geraakt zijn.

24-02-2022 16:59

FGLJN +3889

Hopelijk kan er iets geregeld worden om ze het land uit te krijgen. Voelt toch nog een beetje alsof hij een van ons is.

Verder sta ik met verbazing te kijken hoe op allerlei publieke sites en fora er best wat mensen zijn die voor Rusland en Poetin opkomen. Leuk voor je dat je wat voorbeelden kan opnoemen waarin Westerse landen wel eens hypocriet zijn geweest, maar betekent dat dan dat je iemand moet gaan steunen die gewoon doodleuk een soeverein land binnenvalt en overneemt?
En die in zijn eigen land alle kritische media heeft gesloten en de oppositie letterlijk heeft opgesloten en naar kampen heeft gestuurd, en die zichzelf en zijn vrienden aan het verrijken is.
Echt te bizar. En het zijn vaak ook de mensen die altijd het hoogste woord hebben over vrijheid, en altijd klagen over 'staatspropaganda'.

24-02-2022 15:01

HulshofD +720

Jongen, je weet er niks van. Reageer dan ook niet. Er schuilt een hele geschiedenis achter Oekraine en de NAVO. Rusland geeft zijn grenzen aan, de EU kan het geen bal schelen. Alsof je een slapende beer met een stok slaat. Dan is dit dus het resultaat.

24-02-2022 15:03

AjaxDaniel +14573

Je geeft met jouw comment precies zijn punt weer hahaha. Verlicht ons dan, alwetende, in plaats van de discussie meteen dood te slaan met je eerste zin?

24-02-2022 15:08

FGLJN +3889

Natuurlijk is er een hele geschiedenis. Oekraine is altijd een bufferland geweest, zoals die er altijd werden gehandhaaft rondom Rusland/USSR. De NAVO heeft dus bewust geen presence in Oekraine. En iedereen (inclusief Rusland) weet ook dat de NAVO-landen geen enkele intentie hebben om Rusland binnen te vallen, en dat de NAVO-presence in Oost-Europa puur ter verdediging en preventie is. Kortom; er is geen enkele noodzaak voor Rusland om 'zichzelf te verdedigen' door Oekraine binnen te vallen. Sterker nog; dit alles zorgt er juist voor dat de NAVO straks letterlijk aan de grens staat van Rusland, iets wat Rusland aangeeft als reden maar wat helemaal niet het geval was.

Maar vertel. Je hebt zulke grote woorden. Waarom is Rusland dan volgens jou gerechtvaardigd om Oekraine binnen te vallen?

En waarom kan de EU het geen bal schelen volgens jou? Omdat ze niet de meest extreme maatregel nemen? Had je dan verwacht dat de EU zomaar militaire actie tegen Rusland onderneemt en daarmee WW3 start?

24-02-2022 15:10

WantAmsterdam +116290

Tuurlijk kan het de EU net zoals de hele internationale gemeenschap iets schelen als een land met een gigantisch leger een ander soeverein land binnenvalt. Net zoals toen Duitsland Polen binnenviel. TF hebben wij het over.

24-02-2022 15:16

EuforischeRealist +15672

Een bufferland zijn werkt natuurlijk alleen als je neutraal bent of (vanuit Russisch oogpunt) een bondgenoot van Rusland. Vanaf het moment de Guy Verhofstadt en Hans van Baalen 5 jaar geleden in Kiev deden voorkomen dat toetreding tot de EU (en het niet uitsluiten van toetreding tot de NAVO) voor Oekraïne in het vooruitzicht lag wist je dat dit ergens een keer ging gebeuren.

Ik praat niks goed van wat Poetin onderneemt, maar als je een beer keer op keer op z'n kop slaat (Oekraïne, Irak, Afganistan) door continue landen aan zijn buitengrenzen te bezetten dan bijt hij een keer terug. Ik vind het continue benadrukken dat dit een "niet-uitgelokte actie" is van Poetin dan ook nogal treurig overkomen. Iedereen met enige kennis van de geo-politiek prikt hier direct doorheen, natuurlijk is het uitgelokt alleen vinden de westerse wereldleiders hun acties te verantwoorden. Daar zit m nou precies het probleem want voor Poetin komt het westen te dichtbij en als reactie gaat hij van zich afslaan.

Nogmaals, ik praat absoluut niet goed wat er gebeurt maar een reactie als deze kon niet uitblijven. Ik vraag me sowieso af waarom heel Europa zo graag landen als Oekraïne, de baltische staten, e.d. aan de EU wilt binden? Steeds weer blijkt de leiding in die landen zo corrupt als het maar zijn kan en nu moet je op de koop toe ook nog eens beslissen of je een 3e wereldoorlog wilt riskeren.

24-02-2022 15:25

FGLJN +3889

@EuforischeRealist:

Uhm, Iraq en Afghanistan zijn helemaal geen grenslanden van Rusland..
Ze komen niet eens in de buurt.

En wat Oekraine betreft, daar maak je wel erg veel van. Het gaat om 1 toespraak die Verhofstadt en Baalen hielden in Kiev, waarin ze het niet niet eens hadden over toetreding tot de EU (dat dat wel zo was, is niet eens een interpretatie, het is een aanname). Het was alsnog best een onhandige actie, maar niet meer dan dat.
Alsnog is er wel geflirt geweest tussen de EU en Oekraine, maar dan nog: iedereen (inclusief Rusland) weet ook dat de EU- en NAVO-landen geen enkele intentie hebben om Rusland binnen te vallen, en dat militaire aanwezigheid in Oost-Europa puur ter verdediging en preventie is.

Dus, ik vraag me dan nog steeds af; wat is dan precies die uitlokking geweest? (vanuit de EU of NAVO)

Met je laatste alinea ben ik het trouwens wel grotendeels eens. Ik snapte het zelf van Oost-Europa (b.v. Hongarije) al niet helemaal niet, voor een handelssamenwerking o.i.d. prima, maar als politieke unie kan je zien aankomen dat dat veel wrijving kan opleveren (en weinig 'unie').

24-02-2022 16:03

TheRiviera +5510

Daarnaast is er zover ik weet geen wet of regel die de Nato weerhoud om zichzelf uit te breiden. Rusland grenst aan 14 landen waar er 5 onderdeel zijn van de Nato. Dat schijnt maar 6% te zijn van de volledige grens.

24-02-2022 16:10

EuforischeRealist +15672

Het gaat erom dat Rusland het zoeken van toenadering met deze landen (en/of militaire bemoeienis) ziet als een (indirecte) aanval. Jij en de westerse regeringsleiders kunnen zo'n toespraak wel een op zichzelf staat iets vinden, maar kennelijk denkt Rusland daar toch anders over? Hun mogelijke toetreding tot de EU is geen aanname er is zelfs in de 2e kamer over vergaderd, tik op google eens in "inlegvel Oekraïne" en je ziet wat ik bedoel. Er staat ook letterlijk in dat we geen wapens of troepen richting Oekraïne gaan sturen en toch gebeurde dat deze week.

Dat in acht nemende is het niet zo gek dat er aan Russische zijde vraagtekens zijn bij de acties van de NAVO/EU. Zoals je zelf zegt handelssamenwerking is prima, maar waarom moet dat verder doorgevoerd worden? Juist door die stappen te ondernemen kan ik me voorstellen dat dat is Rusland als uitlokking kan worden gezien.

24-02-2022 16:12

WantAmsterdam +116290

Euforische realist. “Europe”, Navo of de EU willen helemaal niets zo graag dat die landen deel van de NAVO of EU zijn. Deze Landen zullen net als andere landen in het oosten netto meer kosten dan dat ze inbrengen en Rusland boeit ze ook niet zoveel als je denkt. Het zijn de landen ZELF die graag lid worden. De reden hiervoor is juist Poetin en Rusland. Vraag eens mensen uit het Baltikum, Polen of Ukraine wat ze van Rusland en Poetin vinden. En daarbij, NAVO is een “defensive Alliance”. Dus als er landen ZELF beslissen of ze lid van de NAVO of EU willen worden, heeft Rusland geen enige stem erin. Het heeft dan helemaal niks met provocatie te maken, dit is allemaal Russische propaganda die Rusland groter en belangrijker maken dan het is.

24-02-2022 16:19

EuforischeRealist +15672

@ WantAmsterdam; Daar denken we dan verschillend over

24-02-2022 16:23

FGLJN +3889

@Euforische Realist:

Oh, nu is het opeens dat Rusland het misschien wel eens zou kunnen zien als een indirecte aanval.. Dat klinkt niet bepaald overtuigend meer, is dat dan echt zo'n ontzettende uitlokking die het voor Rusland zou rechtvaardigen om een soeverein land binnen te vallen en over te nemen? Omdat zijzelf het gevoel hebben dat de EU/NAVO (die geen enkele militaire agressieve intentie hebben richting Rusland) zich toch wel een klein beetje aan het bemoeien is met landen in de buurt? Of, omdat ze "vraagtekens erbij hebben", zoals je schreef? Jeetje, als dat blijkbaar al uitlokking genoeg is om een soeverein land binnen te vallen met je leger, laten we dan maar meteen alle nukes lanceren, want dan heeft het allemaal toch geen zin meer.

Vind je nou echt dat geflirt van de EU met Oekraine voldoende uitlokking was?

En, je gooit verschillende dingen die ik zei op 1 hoop, dat klopt niet. Met aanname had ik het puur over die toespraak, en het is toch echt een aanname om daar toetreding in te zien. Inderdaad, in andere dingen (zoals ik zelf ook al had gezegd) is inderdaad wel degelijk geflirt over eventuele toetreding te vinden. Maar daar had ik het dus ook niet over met 'aanname'.

24-02-2022 16:39

EuforischeRealist +15672

Tja ik heb nu in een stuk of 5 berichten gezegd dat er vanuit Rusland anders tegen de hele situatie wordt aangekeken dan vanuit het westen het geval is. Ik wil best nogmaals zeggen dat ik die Poetin ook een gevaarlijke gek vind, zeker vanwege de positie die hij bezit en de macht die hij daarmee heeft maar kennelijk wil je dat niet horen.

Of ik het overtuigend genoeg uiteen zet doet helemaal niet ter zake volgens mij. Gezien de acties/reacties vanuit Rusland voelen zij zich aangevallen door de inmening van EU/NAVO/USA in die regio + voorheen in het midden-oosten. Ik geef enkel en alleen aan dat de westerse leiders dat hadden kunnen (en in mijn ogen ook moeten) voorzien. Dan kun je wel bepleiten dat je het zelf allemaal niet zo erg vind maar als je tegenstander dat wel vind maakt dat niks meer uit.

Feit is dat Rusland/Poetin meent ontwikkelingen te zien die een gevaar vormen voor zijn land. Je kunt niet ontkennen dat de westerse landen met hun bemoeienis in Oekraïne, Irak en Afganistan daar op z'n minst voeding voor hebben gegeven. Wat ik er van vind maakt niet uit, maar er is in ieder geval 1 Rus die zich bedreigd voelde en die heeft nou net het stokje in handen.

24-02-2022 16:55

WantAmsterdam +116290

Ik heb vooral feiten benoemd, waar verschilt je mening dan? Je vind het dus fout dat landen zelf beslissen met wie ze een Alliance in gaan?
“Rusland zit het als aanval”, ja en alleen Rusland. Ik kan ook roepen dat ik het fout vind dat je hier op AS zit en bij je thuis langs komen omdat je me dus geprovoceerd hebt. Het klopt dan maar niet.
Poetin leeft niet in de reale wereld, die man is compleet paranoid en psychotisch.
En de westerse leiders waren deels ook kritisch bij menig ontwikkeling, maar zeker in het geval NAVO in het oosten kan je niet vanwege Rusland landen per se uitsluiten als ze aan sommige voorwaarden voldoen.

24-02-2022 16:56

EuforischeRealist +15672

@WantAmsterdam;

Geen dingen verdraaien, ik heb vanaf begin af aan gezegd dat ik de acties van Rusland walgelijk vind. Ik vind het dus zeker niet verkeerd dat landen zelf kunnen beslissen waar ze zich bij aansluiten, maar dat weet je zelf ook hoop ik.

Waar mijn mening verschilt is dat de dingen die jij als feiten ziet ze dat (imo) niet zijn. De EU zit wel degelijk op nieuwe landen te wachten ondanks dat dat een godsvermogen kocht, anders was men al lang gestopt met die achterlijke expansiedrift. Natuurlijk willen die landen zelf lid worden, die krijgen 'gratis' geld uit de EU. Niet voor niks staat Oekraïne bekend als 1 van de meest corrupte staten in het oostblok, van iedere euro die daar heen gaat verdwijnt de helft in de zak van een of andere louche figuur.

Trouwens niet alleen Rusland ziet de ontwikkelingen als een aanval China denkt daar net zo over. Helaas voor ons zijn dat toch de landen met de (fossiele) grondstoffen en zullen zij de komende decennia de dienst uit gaan maken. Wij zijn van hun afhankelijk wat dat betreft.

24-02-2022 17:13

WantAmsterdam +116290

de EU is geen homogene groep, er zijn degelijk stemmen in de EU die tegen nieuwe lid staten zijn, en ook kritisch op de netto verdiener in de EU, BK Kurz was daar vrij vocaal. Andere willen inderdaad zo veel als mogelijk landen. Maar een land als Ukraine is nog heel ver van een lidmaatschap van zijn zoveel de EU als ook de NAVO verwijdert.
Verder is de NAVO natuurlijk niet hetzelfde als de EU, en daar heb je dan andere geluiden. Er was veel kritiek op de lidmaatschap van landen zoals Polen of en de landen in het Baltikum. Er is ook helemaal geen nut dat deze landen erbij zijn. Dragen financieel en kwa leger niks bij. En dat ze naast Rusland zijn interesseert de VSA ook niet echt want het is a) een defensieve alliantie en b) heeft Obama jaren gelden zelf gezegd dat Rusland maar een regionaal macht is.
China sluit zich vanwege de alliantie bij Rusland aan.

24-02-2022 17:25

FGLJN +3889

@EuforischeRealist:

Ja maar wacht eens even. Nu redeneer je vanuit een universum waarin zelfverdediging de enige mogelijke reden zou kunnen zijn voor Rusland om Oekraine binnen te vallen.

Er zijn heel veel andere mogelijk redenen (inpikken van land en resources, opkrikken van Putins politieke populariteit, signaal afgeven naar andere landen, of gewoon simpelweg megalomanie, enzovoorts).
En als Rusland zegt dat ze dit doen omdat ze zich niet zo veilig voelen, geloof je hun dan blijkbaar op hun blauwe ogen?

Ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat ze dan liegen. Maar jij gaat er wel erg makkelijk vanuit dat ze de waarheid vertellen.
En, nogmaals, maar wel heel belangrijk, ondanks dat je het tot nu negeert en niet op in gaat: feit is, dat de hele wereld weet (inclusief Rusland) dat de EU en de NAVO echt nul nada noppes intentie hebben om Rusland aan te vallen.
Hoe kunnen we dan uberhaupt hier nog gaan zitten filosoferen of Rusland dit wel of niet gedaan heeft omdat ze zich bedreigd voelen? Er is gewoon geen simpelweg geen bedreiging, en Rusland weet dat ook.

24-02-2022 17:48

Sjaakvaak +26608

Weer zo'n simpele ziel die met halve waarheden komt. Er was geen enkele sprake van toetreding van Oekraïne tot de NAVO. Dat hele verhaal over bufferzones en de NAVO slaat dus nergens op.

Net zoals al die aanvallen van Rusland op eigen doelwitten waarvan ze de schuld op Oekraïne proberen af te schuiven.

24-02-2022 18:05

EuforischeRealist +15672

@Sjaak, ik zou er Klaas van maken.

Je hebt echt 95% van wat ik schreef gemist geloof ik.

24-02-2022 19:27

EuforischeRealist +15672

@FGLJN

Zoals ik al in het begin zei schets ik slechts 1 mogelijk scenario, een scenario dat in de ogen van de Russen net zo plausibel zou zijn als degene die jij benoemt.

Een voorbeeld; Cuba is al sinds jaar en dag bondgenoot van Rusland, stel dat zij ook een zelfde alliantie sluiten met Mexico en Canada. Hoe zou de USA reageren denk je?

Wat ik bedoel aan te geven is dat al de redenen die je noemt komen vanuit een westers perspectief, dat is ook logisch want zo wordt iedereen hier opgevoed en dat is ook het beeld wat overal terugkomt in de media. Ik keur niks goed maar wil alleen zeggen dat acties vanuit het westen in Rusland anders worden geïnterpreteerd.

24-02-2022 19:35

WantAmsterdam +116290

Canada en Mexico hebben op dit moment vrij goeie relaties met Cuba als ik het goed heb, er komen uit die landen ook kritiek op de politiek van de VSA wbt Cuba. Je gaat me echt niet wijsmaken dat de VSA deze landen binnenvalt en land gaat annexeren.
Ja we hebben een “westerse” kijk, maar Poetin zijn perspectief hoeft niemand te hebben, dat is een waanzinnige.

24-02-2022 20:03

FGLJN +3889

@EuforischeRealist:

Zucht... Okay, nogmaals: er zijn dus een aantal mogelijke scenario's, mogelijke beweegredenen achter de beslissing van Rusland om Oekraine binnen te vallen:
- Ze voelden zich bedreigd.
- Inpikken van land en resources.
- Opkrikken van de eigen politieke populariteit.
- Signaal afgeven naar andere landen.
- Megalomanie (de geschiedenis in proberen te gaan als de grote veroveraar).
- Enzovoorts.

Ten eerste, je probeert me wijs te maken dat dit mijn Westers perspectief is. Nee, dat zijn gewoon heel droog de mogelijke scenario's in deze situatie. Niet Westers, niet Russisch, gewoon de opties die er zijn.
Lees het eens door, geen enkele daarvan is een gekleurd propaganda-ding of een vooroordeel over Rusland. Het zijn gewoon universele redenen waarom landen door de geschiedenis heen andere landen hebben veroverd.

Ten tweede; je blijft nog steeds negeren dat de hele wereld weet dat de NAVO of de EU nul intentie heeft om Rusland aan te vallen. Rusland weet dat zelf ook. Logisch gevolg: de eerst genoemde reden (Rusland voelt zich bedreigd) valt af.
Welke combinatie van de andere redenen het dan wel is, dat weet ik niet, dat weet niemand tot nu toe, maar wat we in ieder geval wel weten, is dat de reden die jij telkens maar blijft geven, het sowieso niet is.


"Een voorbeeld; Cuba is al sinds jaar en dag bondgenoot van Rusland, stel dat zij ook een zelfde alliantie sluiten met Mexico en Canada. Hoe zou de USA reageren denk je?"

Nogmaals: de NAVO of de EU zitten niet in Oekraine, punt. Waarom blijf je dit telkens maar suggereren?
En al zou dat zo geweest zijn: de NAVO is een alliantie puur ter zelfverdediging, een afspraak om elkaar te verdedigen. Waarom zou de US de meest extreem mogelijk maatregel toepassen en Cuba aanvallen, vanwege een verdedigingsalliantie?
Sterker nog, als we echt een correcte vergelijking willen maken: waarom zou de US de meest extreem mogelijk maatregel toepassen en Cuba aanvallen, wanneer er geruchten gaan dat ze praten met andere landen over eventueel een verdedigingsalliantie in de toekomst?

Misschien wel een tikkeltje overdreven reactie he, vind je ook niet?
Ik denk dus van niet, de US zou dat niet doen, hoe gek ze ook zijn soms.
Denk jij van wel?

24-02-2022 20:39

EuforischeRealist +15672

Ik kan het niet beter of anders omschrijven dan @ Ferd heeft gedaan ergens hierboven;

"@FGLJN Oekraïne was wel al lid geworden van NATO's enhanced opportunity partner interoperability program. Dus dat de Navo niet in Oekraïne zit klopt niet helemaal, ja, ze zijn geen volwaardig lid maar wel een partner. Net als de EU, Oekraïne is geen lid maar wel een partner.

Dat maakt de inval overigens niet terecht, ik keur dat ten strengste af (al zal Putin daar schijt aan hebben, ik ken mijn plek ;) )"

Dan kun je nog zo vaak schrijven dat de EU/Navo alleen uitzelfverdediging handelen en kun je nog zo vaak zeggen dat je het niet vanuit westers perspectief ziet, maar dat is gewoon simpelweg niet waar. Verplaats je maar eens in Poetin en zie deze dingen dan gebeuren rondom je land. Ik zeg niet dat hij volkomen logisch en rationeel denkt, maar de Russen in het algemeen zijn nu eenmaal argwanend over de westerse bedoelingen net zoals dat vice versa het geval is.

Ik suggereer niet ten aanzien van de Navo en EU in Oekraïne, dat zijn feiten. Zoals Ferd ook al schreef het land is partner van beide allianties dat zegt voldoende. En als je werkelijk gelooft dat de USA niks zou doen bij Russische rakketen die op Cuba of in Mexico/Canada zouden worden geplaatst dan ben je werkelijk waar wel heel naïef of heb je een aantal lessen geschiedenis overgeslagen ben ik bang.

25-02-2022 09:14

AjaxDaniel +14573

En dezelfde mensen die roepen over de Grondwet en vrijheid van meningsuiting maar niet snappen wat het inhoudt, en het zeker niet betekent dat je zomaar alles mag roepen wat je wilt zonder strafbaar te zijn.

Die mensen hebben trouwens ook altijd verdacht veel tijd om de hele dag hiermee bezig te zijn.

24-02-2022 15:09

AjaxDaniel +14573

Gaat helemaal mis in Oekraïne, hou mijn hart vast. Putin is gestoord.

24-02-2022 14:57

HulshofD +720

Niet alleen Putin.

24-02-2022 15:00

AjaxDaniel +14573

Inderdaad, ik was Baudet vergeten.

24-02-2022 15:10

Sjaakvaak +26608

Ga lekker verhuizen Russische troll.

Edit: Typisch, één blik op je profielpagina en je ziet meteen dat het vergoten is van racistische, misogynistische, wappiedrek.

24-02-2022 18:09

stefanwillem +12217

En hij heeft nog ergens 400 kernraketten staan. Erg beangstigend allemaal.

24-02-2022 16:16

YRGI +32989

Hoopte gister nog dat hij oké zou zijn. Niet dus. Triest. Hoop dat Neres daar weg komt. Hopelijk stopt die idioot dit offensief gauw.

24-02-2022 14:28

Joko +5063

Net als dat we niks te zoeken hebben in de zandbakken van de wereld, hebben we ook daar niks te zoeken.

24-02-2022 14:14

RJB1979 +26098

En dat was het met Chelsea.

https://www.thesun.co.uk/news/17750231/vladimir-putin-roman-abramovich-banned/

24-02-2022 14:00

Dusbaba +15436

Ja lullig, maar heeft hij dit nou werkelijk niet zien aankomen?

24-02-2022 13:55

Schip +23626

Ik neem aan dat buitenlandse, zeker niet westerse, profvoetballers met rust gelaten zullen worden door de Russen. Maar een aanname in een veilig land achter je toetsenbord is wel even anders dan als je de beschietingen en luchtalarmen om je heen hoort.

Hopelijk komt er een snelle evacuatie, maar dat kan denk ik alleen op een veilige manier als de invasie een feit is...Ongelooflijk. Als Rusland dit 40 jaar eerder had geprobeerd was het een atoomoorlog geworden.

24-02-2022 13:49

WantAmsterdam +116290

Ik denk dat niemand echt met rust wordt gelaten als een land wordt binnengevallen, als je pech hebt kan er van alles gebeuren. Het is een verschrikkelijke ervaring vooral, helemaal voor de kinderen. Als je bomben hoort vallen vergeet je dat nooit meer.

24-02-2022 15:27

TheOneAndOnly +2426

Ik vind het raar dat mensen rondom Neres en Neres hemzelf niet hebben gekeken naar de situatie rondom Oekraine en Rusland en dat hij toch de transfer daarnaar toe maakt. Sorry hoor, maar dit was gewoon een ontzettend domme keuze!

24-02-2022 13:42

XRaY +19031

Brazilianen zitten daar maar voor een ding en dat is geld scheppen. Sinds de annexatie van de Krim wist je bij voorbaat al dat die Russen bezig waren met een schaakspel. En als die Russen ergens goed in zijn is het wel schaken. Waar begin je aan vraag ik mij dan af.

24-02-2022 13:39

KBouter +4122

Wat een gelul. Waarom denk je dat de Brazilianen daar dan zaten? Omdat de vogeltjes zo mooi zingen?

Elke voetballer die naar het buitenland gaat komt mede door het scheppen van zoveel mogelijk geld.

24-02-2022 13:47

Jake the Snake +17382

Verschrikkelijk. Compleet verkeerde gok en geadviseerd door z’n zaakwaarnemer.

24-02-2022 13:25

Oxxer +165553 moderator

Helemaal mee eens, zijn zaakwaarnemer, R Khandai had hem beter moeten informeren. Neres zag het aantal landgenoten bij Shaktar, maar had geen flauw benul in welke regio hij terecht kwam. De vrouw van Neres is Duitse misschien dat via die weg een diplomatieke oplossing mogelijk is.

24-02-2022 13:37

Dusani +2276

Sjonge jonge waarom is die nou niet gewoon hier gebleven? Dit toch wel echt heel sneu voor Neres, toch echt een zwak voor hem

24-02-2022 13:15

roodwit007 +14222

ze kunnen dalijk de spelers alleen in roebels gaan betalen dat is een wordt een soort monopoly geld als men hen van het swift systeem wordt uit gegooid de roebel zal geen cent meer waard zijn als men door gaat

24-02-2022 13:14

EuforischeRealist +15672

Ben je echt zo naief? Die Russen krijgen hun geld voor olie en gas gewoon in dollars overgemaakt hoor.

Gezien de explosie van de prijzen voor olie en gas is "het westen" op dit moment de oorlog voor Rusland aan het financieren.

24-02-2022 13:44

mgtow +22319

Maken ze het geld over in XRP. Wordt op lange termijn toch de vervanger van Swift. U hoorde het hier voor het eerst.

24-02-2022 13:47

Artemio +32368

Vlak XLM niet uit. Haha

24-02-2022 16:10

Raywaday +2176

Ik ben het deels met je eens.

Ik heb 100% XRP in mn wallet. Ook omdat ik denk dat dit het zou kunnen gaan worden. Maar vergeet niet de scheiding te maken tussen XRP en Ripple. Niemand weet voor 100% wat er zal gebeuren. Een theorie is dat alles op Ripple gaat draaien en dat XRP er niets mee te maken heeft.

Wel is het een feit is dat Ripple de enigste cripto partner is van het WEF.
Dat zegt wel iets over de toekomst van Ripple.
(OK haters, kom er maar weer in)

25-02-2022 13:03

JaapStam +137844

Sorry hoor, je wist toch van te voren waar je naar toe ging??? Oekraïne is nou niet bepaald veilig de laatste 8 jaren!!! Hadden de mensen rondom Ajax niet Neres kunnen wijs maken, om niet bij Shaktar te tekenen!!! Promes exact het zelfde verhaal!!! Waarom in godsnaam naar Rusland!!! Iets met cash ofzo???

24-02-2022 13:10

arigold +7886

Waarom is dit geen hoofdpagina nieuws? Vreselijk man, onze Neres!

24-02-2022 13:04

Oxxer +165553 moderator

Rot voor Neres, de belangstelling voor hem was blijkbaar niet bijzonder dat hij alleen daar heen ging. Ik vraag mij af of hij wist naar welk deel van de wereld hij ging. Het rommelde al een tijd in die regio, ik zie een herhaling van historische zetten. Adolf Poetin wil een Sovjet Unie 2.0 en opnieuw onderhandelen over de voorwaarden van het einde van de de koude oorlog. Hij heeft pas een summit gehad met Xi Jinping net als hij een grote engerd een gekozen voor het leven.

24-02-2022 13:02

Pinky +3195

Gelukkig gaat Amerika ons redden! USA, fuck yeah!

24-02-2022 13:17

Oxxer +165553 moderator

Zeg ik dat?

24-02-2022 13:18

Lazell +17013

We kunnen wel blij zijn dat ze aan onze kant staan. Als we het van onze eigen defensie en die van onze buurlanden moeten hebben, zijn we de sjaak.

24-02-2022 13:39

Oxxer +165553 moderator

Nederlandse Defenisie blinkt uit in verkeerde aankopen van materieel, het zijn incompetente veredelde padvinders.

24-02-2022 13:44

Sjaakvaak +26608

Schei toch uit met die blinde haat op defensie. Zelfs met een miljardeninvestering delft Nederland altijd het onderspit tegen zulke grootmachten. Daarvoor zijn wij simpel genoeg een veel te klein rotlandje.

24-02-2022 18:15

Lorenzo010 +1199

Het was al zeer spijtig dat hij moest vertrekken, nu dit nog.

Hopelijk kan die jongen via een constructie terug worden gehaald en houden we hem lekker hier!

24-02-2022 12:44

kanye.w +4151

Perfecte vervanger voor Antony :P

24-02-2022 13:17

KingJames23 +11477

Wat moet je met een speler die al bewezen heeft er niks meer van te kunnen?

24-02-2022 13:33

koenos1 +7977

Ik krijg zelf live updates van vrienden in Kiev en die weten te melden dat er vrij recentelijk weer bommen zijn ingeslagen bij Boryspil (airport) Kiev. Hopelijk weet Neres daar weg te komen.

24-02-2022 12:43

Dave +5943

GVD KOM OP AJAX ga met de bus daar naar toe en haal hem op tis een jonge van de club. Neres 🙏GOD BLESS YOU.

24-02-2022 12:39

Oxxer +165553 moderator

Gaat ie lekker?

Wat dacht jij van diplomatieke kanalen die het moeten doen.

24-02-2022 13:02

vandenhaas4 +15147

We sturen Bogarde!

24-02-2022 13:25

Sjonnie +18814

Stay Safe David !!
Damn, hij zit midden in de hotzone ... Hoop dat de Braziliaanse regering iets voor de Brasileiros van Shaktar kan doen.

24-02-2022 12:32

jjdd +3417

Ik voelde me al een ouwe zeurende vader, dat ik dat land niets vond voor Neres. Arme jongen. Ik wil mijn gelijk niet halen, maar vind t nog steeds niets.

Ga lekker weg daar. Ga naar een leuker land met lekker weer. Ook als het een miljoentje minder oplevert.

24-02-2022 12:31
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.