Regeer ondanks verwachte huurperiode nog bij Ajax: 'Nieuwe trainer betekent nieuwe kansen'

door Timo Suur 36

Regeer ondanks verwachte huurperiode nog bij Ajax: 'Nieuwe trainer betekent nieuwe kansen'

door Timo Suur 36

Laatst geüpdatet

Youri Regeer is vastbesloten om te slagen bij Ajax, zo blijkt uit het interview met ESPN na afloop van de wedstrijd Jong Ajax-PEC Zwolle (0-0). Hij gaat voor zijn kans bij de nieuwe hoofdtrainer John Heitinga. Er waren afgelopen winter veel geruchten over een eventuele verhuurperiode, maar het ontslag van Schreuder veranderde de plannen voor de jonge rechtsachter annex middenvelder.

Regeer steekt niet onder stoelen of banken dat hij gesprekken heeft gevoerd met meerdere clubs. 'Klopt, ik heb gesprekken gehad met meerdere clubs. Op een gegeven moment stond er in het nieuws dat ik rond was met een club, maar toen gebeurde er iets op donderdagavond (ontslag Schreuder red.) wat ik niet meer had verwacht bij Ajax. Dan kom je in een hele moeilijke situatie, maar ik heb vooraf al gezegd dat Ajax mijn droomclub is waar ik wil spelen. Voor mij was het toen heel snel schakelen en nadenken. Ik heb het er met veel mensen over gehad en uiteindelijk zelf de beslissing gemaakt. Dat was voor mij slagen bij Ajax de tweede seizoenshelft. Nu gaan we zien hoe dat gaat.'

Hij is vastbesloten om na de trainerswissel voor zijn kans te gaan. 'Ik wist vooraf niet wie die nieuwe trainer ging worden, maar nieuwe trainer betekent nieuwe kansen zeg ik altijd. Er liggen voor mij nu meer kansen dan in de eerste seizoenshelft. Het is mooi dat ik afgelopen weekend minuten kreeg en dat ik mezelf mocht laten zien. Ik denk dat ik het prima heb gedaan. Nu kijken hoeveel minuten ik de komende wedstrijden maak.' Regeer is blij dat Heitinga de nieuwe trainer is, maar weet dat hij keihard moet blijven werken. 'Ik heb drie jaar lang met hem gewerkt en heb een speciale band met hem. Hij kan ook niks garanderen. Je moet er hard voor blijven werken en bij iedere andere trainer ook. Het heeft zeker meegespeeld, maar je moet keihard blijven werken voor een plek in de selectie.'

Tevreden over wedstrijd Jong Ajax

Regeer kijkt tevreden terug op de wedstrijd tegen PEC Zwolle. 'Het was een leuke wedstrijd. Het ging over en weer, vooral in de eerste helft. In de tweede helft startten we minder, maar ik denk dat we voor het grote deel de baas waren,' zo blikte de rechtsachter terug op de wedstrijd tegen de koploper. 'Helaas vergeten we onszelf te belonen. In de eerste helft komen we er een paar keer goed doorheen, maar is de bezetting voor het doel niet goed of de laatste pass mislukt. In de tweede helft helaas een afgekeurde goal en een gemiste penalty, maar dat hoort bij het spelletje denk ik dan.' Hij vindt het belangrijk dat hij minuten blijft maken bij Jong Ajax, zolang hij niet veel speelt bij het eerste elftal. 'Dat hoort bij een selectiespeler, maar als je niet veel in het eerste speelt, is het belangrijk om ritme te houden. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is als voetballer.'

Lees meer over:
Plaats reactie

debetweter +10061

Goede beslissing. Hoop dat hij niet te veel gaat dromen en zich blijft focussen op het voetbal. Dan komt die kans vanzelf

09-02-2023 07:22

Sjonnie +18814

Ik vond wel opvallend tijdens de postmatch interview (JA - PEC) dat Regeer zei dat hij op die bewuste donderdagavond, direct na het ontslag van Schreuder, besloot om toch maar bij Ajax te blijven terwijl hij al min of meer rond was met een club (FC Emmen) voor verhuur in de 2e seizoenshelft.
Toen was nog geeneens duidelijk dat Heitinga de trainer zou worden, geeft Regeer zelfs expliciet nog aan.

Need I say more, Schreuder Schreuder Schreudertje toch ................

07-02-2023 18:12

redfella +1327

Ben blij dat dit soort echte Ajax producten er nog bij zijn en nu hopelijk een kans krijgen..
De toekomst is de toekomst

07-02-2023 14:50

champhead +14301

(Vaste) Jong ajax kijkers: waarin is Regeer beter en/of minder dan Rensch?

07-02-2023 12:11

trodat4030 +96403

Ik denk dat de meerwaarde van Regeer vooral tussen de oren zit. Regeer heeft in mijn ogen die positie gewoon beter in de smiezen. Op het juiste moment gaan, op het juiste moment niet gaan (ook erg belangrijk), verdedigend lijkt hij net wat assertiever en ik vind hem beter in het achteruit verdedigen, waar Rensch beter is in het vooruit verdedigen (logisch ook als CV, je hebt dan eigenlijk altijd je tegenstander voor je). Rensch daarentegen heeft wat meer lengte, is iets atletischer gebouwd en is tweebenig, wat een groot voordeel kan zijn, maar daar heb je gewoon meer aan in de as dan aan de zijlijn.

07-02-2023 12:49

redfella +1327

Regeer is verdedigend vooral sterker en herkent momenten beter. Mist misschien beetje aanvallende drang.

07-02-2023 14:52

Ozymandias +159568

Regeer is een speler die als back het spel kan verdelen met zijn passes (door naar de half-space te trekken). Ik denk dat hij na Tadić en Berghuis de beste passtechniek heeft van alle Ajacieden (wat trouwens een treurig licht werpt op wat er momenteel bij Ajax rondloopt). Ik vind zijn passing bijvoorbeeld een stuk beter dan die van Taylor. Mede omdat Taylor alleen van zijn het volledige spectrum van zijn passtechniek gebruik maakt wanneer hij daar de tijd en ruimte voor krijgt terwijl Regeer ook onder druk veel goede lange passes of lobjes geeft.

07-02-2023 15:03

Ricoteb +53174

Het zijn verschillende types. Regeer is natuurlijk van origine een middenvelder, en heeft dus ook meer gevoel om die ruimtes te bespelen. Welke looplijnen moet hij nemen, welke positie moet hij innemen om aanspeelbaar te zijn.

07-02-2023 17:46

Sjonnie +18814

Ook fitheid!

Als Regeer speelt, dan maakt hij haast altijd de 90 minuten vol. In de 1e seizoenshelft gingen bij Rensch de sokken rond de 50e minuut op half acht en werd hij altijd rond de 60e minuut gewisseld.
Hij heeft in de winterstop hard gewerkt aan fitheid, dat moet gezegd worden. Na de winterstop maakt hij -eindelijk- de 90 minuten weer vol!
Als hij nou voortaan tijdens preseason er al extra arbeid in steekt om de basisconditie op peil te brengen.

Zo deed Van de Beek bijv. in z'n eigen tijd (!) aan extra trainingen nog vóór de voorbereiding bij Ajax.
“Tijdens de vakanties wilde ik wat meer trainen en dat deed ik dan altijd met hem. We werkten aan o.a. aan schieten en fit worden voor de voorbereiding. Ik trainde veel met hem en sprak ook veel met hem. Hij heeft mij erg geholpen.", aldus Van de Beek over wijlen Harm Greving.

07-02-2023 18:02

De Stift +7040

Ook deze reactie toont de opluchting bij Ajax na het vertrek van Schreuder. Jammer genoeg in alle opzichten de verkeerde man op de verkeerde plek die zelf ook continu de verkeerde mannen op de verkeerde plekken posteerde. Met Rensch, Regeer en Sanchez is de back positie prima bezet. Ik deel overigens niet de negativiteit rond Sanchez. Die brengt de nodige gif en duelkracht: moet zich aan de bal nog ontwikkelen.

07-02-2023 12:10

tdecler +3302

Ik denk alleen niet dat Sanchez dat gaat ontwikkelen.

07-02-2023 16:37

trodat4030 +96403

Wat mij betreft mag hij voorlopig de rechtsbackpositie waarnemen tot er een specialist bij gehaald wordt (zie ik niet in de oudste jeugd, wellicht wordt het iets met Sarfo/vdPavert/Sambo, maar de tijd moet dat uitwijzen). Mettertijd hoop ik dat hij weer op het middenveld terechtkomt, daar ligt zijn grootste potentie in mijn ogen, maar for the time being zie ik hem graag op rechtsback. Ik denk dat hij die positie van alle spelers die in aanmerking komen voor 1 dat op dit moment het beste beheerst.

07-02-2023 11:51

Talentje020 +19867

Waarom staat het nieuws over een huidige Ajax speler bij voetbalnieuws?

Regeer zie ik zeker potentie in, heb daarom de aankoop van Sanchez nooit begrepen, die heeft niet aangetoond verder dan Regeer te zijn momenteel.

07-02-2023 11:27

trodat4030 +96403

Nieuwe redacteur/stagiair, foutje denk ik.

07-02-2023 11:43

rodnet +10260

Regeer zou een prima keuze zijn als vaste rechtsback. Het is een van de idiote acties van Schreuder om Regeer geen speeltijd te geven en een schandaal dat Sanchez is gehaald terwijl je Regeer hebt.

07-02-2023 11:18

Vik86 +42397

Rensch is veel beter en heeft meer potentie

07-02-2023 11:24

rodnet +10260

Rensch heeft inderdaad veel potentie, maar is veel meer een tweebenige centrale verdediger. Ik zie Regeer liever op rechtsback.

07-02-2023 11:33

CruijffLegend +4976

Helemaal eens, Rensch voor het centrum en Regeer rechtsback.

07-02-2023 11:47

C14 +22316

Ja, Rensch is meer een speler met de kin omhoog, rechtop, redelijk snel maar niet heel dynamisch, meer een as-speler inderdaad. Regeer is vlotter en dynamischer, kan in de as (6,8) en op rechtsback

07-02-2023 19:06

PeterLarsson +13212

Het voordeel aan jongens als Regeer is dat hij op meerdere posities neergezet kan worden , niet zo gauw door een ondergrens gaat en het Ajax spel ook eigen is vanwege het doorlopen van de eigen jeugdopleiding. Wellicht nooit helemaal een onomstreden basisspeler maar prima voor op de bank en in tijden van schorsingen en blessures ook makkelijk in te zetten.

07-02-2023 11:14

nightgoat +30833

Regeer is vooruitzien.

07-02-2023 11:14

Ozymandias +159568

Ik denk dat het niveau van de passing van Regeer veel mensen gaat verrassen. Hij heeft geen goede korte steekpass maar verder beschikt hij zo'n beetje over elke pass uit het boekje. Zowel zijn lange passes als lobjes zijn van een niveau wat momenteel maar enkele Ajacieden overtreffen.

"Dat hoort bij een selectiespeler, maar als je niet veel in het eerste speelt, is het belangrijk om ritme te houden. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is als voetballer."

Had hij dat niet even aan Ten Hag en Schreuder kunnen vertrellen?

07-02-2023 11:07

twynestar +28201

Stopt hij ook weleens een speler af?

07-02-2023 11:09

Ozymandias +159568

Ja en hij is ook nog eens sterk in fysieke duels, puur statistisch gezien is hij verdedigend zelfs beter dan opbouwend of aanvallend.

07-02-2023 11:10

twynestar +28201

mooi, want fysiek is dat niet echt aan hem af te zien. zo zie je maar dat het uiterlijk van een kickboxer niet altijd nodig is om fysiek je mannetje te staan.

07-02-2023 11:40

Ozymandias +159568

Precies, mensen onderschatten vaak hoeveel techniek ervoor nodig is om "fysiek sterk" te zijn. Dit zijn de statistieken van zijn fysieke duels in de Eerste Divisie (per wedstrijd):

Total duels won 4.2 (61%)
Ground duels won 3.4 (61%)
Aerial duels won 0.8 (59%)

07-02-2023 13:08

ajaciedpp +1597

Hoe weet jij dat allemaal zo precies OZY, een eigen verzinsel of ergens gelezen???

07-02-2023 15:37

Ozymandias +159568

De statistieken die ik in mijn bericht gebruikte? Die komen van Sofascore.

07-02-2023 15:37

C14 +22316

Fysiek wordt ook helemaal niet zoveel ingezet bij duels, het is vooral de bal zien te raken en wegtikken of blocken. Dat is gewoon voetenwerk. Juist moment poging ondernemen de bal weg te tikken.

07-02-2023 19:08

Vik86 +42397

Rensch is beter en heeft meer potentie..

07-02-2023 11:25

Ozymandias +159568

Als centrale verdediger of '6' misschien maar als rechtsback of '8' heeft Regeer volgens mij een groter potentieel (dan Rensch op welke positie dan ook).

07-02-2023 11:33

Vik86 +42397

Denk het niet...rensch is nu al verder dan regeer...en daarbij de grootste talent in de eredivisie met een veel hogere groei potentie dan regeer..

07-02-2023 11:36

trodat4030 +96403

Ik zie meer in Regeer als 6 dan in Rensch hoor. Rensch is gewoon een CV, daar heeft hij de meeste potentie. Regeer kan daar overigens ook nog vrij aardig uit de voeten, als inschuivende RCV, alleen spelen we nog maar zelden op die manier.

07-02-2023 11:47

C14 +22316

trodat,

klopt, zo speelt Ajax nog maar zelden door hoge backs, maar onder druk van de tegenstander of hoog spel tegenstander, is dat een uitkomst, bijna essentieel, om als CV een drukzettende tegenstander te verrassen door een korte rush te maken, en zo meteen een man-meer-situatie te creëren. Het helpt je veel makkelijker onder druk uit te voetballen, wat alleen passend niet altijd gaat.

07-02-2023 19:11
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.