'PSV gaat koopoptie voor Dest niet lichten'

door Jari Perridon 90

Bron Fabrizio Romano

'PSV gaat koopoptie voor Dest niet lichten'

door Jari Perridon 90

Bron Fabrizio Romano

Laatst geüpdatet

PSV gaat de koopoptie die in het contract van Sergiño Dest staat niet lichten. Dit meldt de doorgaans betrouwbare Fabrizio Romano op X. Dest wordt dit seizoen door PSV gehuurd van FC Barcelona. In de deal hadden de Eindhovenaren een koopoptie van ongeveer tien miljoen euro bedongen. PSV ziet af van deze koopoptie nu Dest langdurig geblesseerd is.

Dest maakt met PSV en fantastisch seizoen door en heeft dat weten te bekronen met het kampioenschap. Binnen het elftal van Peter Bosz is hij één van de uitblinkers. Dit seizoen was hij als back goed voor twee goals en zeven assists. PSV was in eerste instantie van plan om de Amerikaans international definitief over te nemen van FC Barcelona, maar door zijn kruisbandblessure ziet PSV af van deze koopoptie.

Vlak na zijn blessure leek het er op dat PSV hem graag bij de selectie wilde houden voor volgend seizoen, maar dat blijkt nu toch anders te zitten. De oud-Ajacied zit momenteel in Amerika. Daar zal hij binnenkort geopereerd worden aan zijn knie om vervolgens van start te gaan met het revalidatieproces. Vervolgens zal hij op 1 juli terugkeren naar FC Barcelona, waar hij verder zal werken aan zijn revalidatie. Bij FC Barcelona heeft hij nog een contract tot medio 2025. Het lijkt er op dat hij zijn contract komend seizoen zal uitdienen bij de Catalaanse grootmacht.

Dest zijn loopbaan tot nu toe

Dest speelde in het seizoen 2019/20 in de hoofdmacht van Ajax. Na het grootste deel van de jeugdopleiding te hebben doorlopen, maakte hij op 27 juli 2019 zijn debuut voor de Amsterdammers in het duel om de Johan Cruijff Schaal met PSV. Helaas vertrok de back alweer in de zomer van 2020. FC Barcelona telde circa achttien miljoen euro neer voor de Amerikaanse verdediger. In de zomer van 2022 besloten de Catalanen hem te verhuren aan AC Milan. Dit avontuur eindigde voor hem in een teleurstelling. Hij kwam maar veertien keer in actie voor AC Milan. In de zomer van 2023 namen de Eindhovenaren hem op huurbasis over van de Catalanen.

Meld je hier aan voor de EK-poule van Ajax Showtime en win mooie prijzen!

Lees meer over:
Plaats reactie

Jutter1 +4311

Kan PSV meer dan waarschijnlijk niet betalen, zeker niet omdat dat Barcelona mogelijk het onderste uit de kan wil halen gezien hun bepaald niet rooskleurige financiele positie. Overigens vind ik deze Dest geen speler die voetbaltechnisch iets zou toevoegen aan Ajax bijv., maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

13-05-2024 19:43

Benjiben +4297

Verdedegend is dest niet zoveel op cl niveau was hij de eerste die door de mand viel logisch dat ze die optie niet lichten

13-05-2024 07:05

BakkalBijter +11624

Kan hij uit wraak in de winter naar ons voor 5 miljoen.

11-05-2024 14:35

Robertini +38968

Logisch toch? Hij is nog minstens een half jaar geblesseerd en je moet maar zien hoe hij terug komt.

11-05-2024 10:03

Moooo +3957

Klopt niet, Dest wil zelf niet bij Psv blijven en nog een jaar eredivisie.

Dest snapt ook wel dat zonder een Bakayoko, Veerman en zonder hem dat Psv er niet beter op gaat worden.

10-05-2024 20:31

Stefansuarez +19011

Die tillmann is wel echt een aanwinst voor ze

10-05-2024 19:20

Jarikoning +7201

Niet warm van psv maar dit is gewoon topsport. Minimaal een half jaar weg. Alhoewel psv wel veel geld binnenharkt nu met de cl

10-05-2024 18:41

OuweDibbes +11718

Als volgend jaar weer iets beters komt bij een aflopend contract is Dest gevlogen. Deed hij bij Ajax immers ook.. vervelend ventje die Dest.

10-05-2024 16:41

godlike +3806

Wat een onzin. Heeft destijds voor z'n droomclub gekozen. Was te jong maar je doet soms domme dingen als je jong bent.

10-05-2024 18:00

Babangida83 +23819

Merkwaardige beslissing. Dest is ook iemand die je als back een man-meer kan laten creëren op het middenveld omdat hij vaak een man langsdribbelt als verdediger.

10-05-2024 15:24

Floor +141

Ajax a.u.b. sla je slag

10-05-2024 15:03

Tommyshelby +128423

Een kruisbandblessure voor een explosieve speler als Dest kan wel eens killing zijn. Hoop het niet uiteraard. Maar als hij z’n contract af laat lopen is ie financieel alvast binnen. Hij heeft nog een jaar bij Barca.

10-05-2024 15:02

FCDuivendrecht +5466

Lijkt me aannemelijker dat ze zijn salaris niet kunnen betalen.

10-05-2024 15:01

ErikAjax1983 +717

Echt een warme club dat PSV ;-)

10-05-2024 14:54

Dolblij +44837

Als Ajax hem zou overnemen zit Dest met de medische staf van Ajax opgescheept. Meesters in revalidatie-trajecten.

10-05-2024 14:15

chriseverhard +3551

Ik denk niet dat dest überhaupt nog in Nederland wil voetballen hij wil naar Engeland daar krijgt hij het dubbele als wat psv zou geven

10-05-2024 14:14

JmokumB +130

Ajax niet blijven slapen nu!

10-05-2024 14:06

ajax4ever001 +18362

Prestatiecontract aanbieden aan Dest zou een goede optie zijn riskeer je ook minder

10-05-2024 13:06

JariJari +15050

Waarom zou hij dat nemen? Barcelona betaalt hem rijkelijk en tot de winterstop is hij toch geblesseerd. Op dat punt heeft hij een halfjaar contract over en mag hij praten met clubs over wen transfervrije overgang in de zomer van 2025.

10-05-2024 13:58

Elayais +5044

Ik vind Dest nog steeds vrij beperkt. Doet leuk mee bij een club waar het draait en hij vooral aanvallend bezig mag zijn. Al vind ik ook dat het aanvallend niet zo goed is als het vaak lijkt.

Vooral verdedigend erg kwetsbaar, en het grootste probleem is nog wel zijn eigen ego. Als het een keer wat tegen gaat zitten dan gooit meneer al heel snel zijn kont tegen de krib en is het niet een fijn iemand om je in selectie te hebben.

10-05-2024 12:57

Moonlight +2225

Schandalig dat PSV de koopoptie niet ligt . Dest heeft heel veel betekent voor PSV dit jaar. Nu hij geblesseerd raakt laten ze hem vallen.

10-05-2024 12:56

mickey2602 +4746

Ja maar...PSV is zo'n fijne Brabantse gemoedelijke club...Die zouden dat toch noooooooooit doen op deze manier???

10-05-2024 13:02

AmsterdamZuidRivierenbuurt +25289

Tja het zijn bedrijven tegenwoordig net als Ajax

10-05-2024 13:10

JariJari +15050

PSV haalt hem medio 2025 transfervrij op.

10-05-2024 13:59

chriseverhard +3551

Brands heeft aangegeven bij studio voetbal dat ze koopoptie gaan lichten maar wie weet heeft dest het geweigerd maar brengt psv het anders

10-05-2024 14:16

Afcajelle91 +1438

Binnenhalen Ajax!

10-05-2024 12:56

Simpelishetmoeilijkst +25095

Mocht hij goedkoper worden misschien iets voor Ajax.

10-05-2024 12:45

Bensco +7162

Hadden ze vorige zomer moeten doen. Ik snap niet dat je als club zijnde op zoek bent naar een rechtsback, Dest op de markt is, en dan vervolgens bij Gaaei uit komt. Dest was een speler geweest die precies in het profiel paste waar we naar op zoek waren. Al was het maar om hem bij PSV weg te houden.

11-05-2024 12:52

JesusZoonVanGod +5810

Dest en Tillman keten terug naar hun club en klaarblijkelijk staat psv er niet florissant voor financieel. Dus ze zullen deze zomer spelers moeten gaan verkopen om de begroting kloppend te krijgen. Het is en blijft een club die het moet hebben van een mooi laagje vernis, want aan de achterkant is het nog zo rot als het altijd al was.

Bij ons is het momenteel niet beter, maar psv hangt al decennia lang met plakband aan elkaar. Meerdere malen langs de afgrond gegaan en meerdere malen gered. Je vraagt je af wanneer het echt een keer mis gaat.

10-05-2024 12:34

chriseverhard +3551

En wat denk je van bakayoko en veerman sowieso.
Boscagli en ramalho gaan ook weg.
Sambo en bella cotshap, obispo, van aanholt oja en lozano deze spelers gaan sowieso weg.
Zie dat maar eens op te vangen.
En dan vd week bij rondo denken ze dat psv intact blijft

10-05-2024 14:20

JesusZoonVanGod +5810

Inderdaad. Veerman wordt 26 en die zal ongetwijfeld de stap naar een grote competitie willen gaan zetten. Dan heb je nog wat huurlingen die terug moeten en wat oudgedienden die nog een nieuwe stap willen maken.

PSV komt straks in de situatie dat ze prima spelers moeten gaan vervangen. Dat blijkt vaak moeilijker dan het is, daar weten wij alles van.

10-05-2024 14:51

chriseverhard +3551

En dan bedoel ik alleen als de basisspelers zoals veerman bakayoko boscagli en ramalho, de bank loopt ook leeg natuurlijk.
Ondanks dat psv champions league gaat spelen is het nog maar de vraag of de nieuwe aankopen gaan leveren.
Wat je net al zei daar weten wij alles van

10-05-2024 15:50

Bensco +7162

Dat geloof ik niet. PSV heeft nu straks 2 seizoenen achter elkaar CL, dat is makkelijk geld binnen harken. Dat plus ze hebben een kampioenschap en 8ste finales CL in hun rug mee. Dat zal ook het nodige effect hebben op de waarde van hun spelers. Zo snel gaat dat in het voetbal nu eenmaal. En het ergste is omdat wij er al langere tijd een puinzooi van aan het maken zijn is dat gat tussen hun en ons ineens een stuk kleiner geworden. Gevaarlijk klein zelfs

11-05-2024 12:55

JesusZoonVanGod +5810

Als je na zo'n succesvol seizoen verplicht bent om te verkopen, omdat je de begroting anders niet op orde krijgt, dan is er iets goed mis.

PSV heeft jarenlang op grote voet geleefd, terwijl resultaten uitbleven. Daar betalen ze nu de rekening voor. Daarnaast schijnen veel aankopen mogelijk gemaakt te zijn door bizarre clausules af te spreken. Hoorde laatst in een Podcast van VI dat ze nauwelijks iets aan Malen hebben verdiend en dat ging om een transfer van 35 miljoen euro. Het verhaal van Simons is ook bekend in deze context. Veerman wil niet bij tekenen als er niet de nodige clausules worden opgenomen in z'n contract. Dus ga er maar vanuit dat hij uiteindelijk z'n zin krijgt om te voorkomen dat hij gratis weg loopt.

Daarnaast heeft psv veel extern geld binnen gehaald de afgelopen jaren. Dat moet natuurlijk terug worden betaald.

11-05-2024 13:55

Bensco +7162

Dat verhaal moet wel in context bekeken worden. PSV moet verkopen net zoals dat Ajax moet verkopen. Beidde clubs moeten om hun begroting rond te krijgen toch wel enige transfers van impact kunnen doen. Op alleen commerciële en sportieve inkomsten redden beidde clubs het niet.

Dat heeft ajax nu zelfs een keer een seizoen gered. Door het succes in de zomer van 2022 kon het negatieve seizoen van 22/23 gecompenseerd worden met transfer inkomsten.

Bij PSV ligt het iets genuanceerder. PSV haalt nu al bijna 3 jaar op een rij nauwelijks iets binnen met transfers. Wat jij zegt over Malen en Xavi klopt. Daar moet je nog eens bij optellen dat ze veel huur spelers hadden en spelers zonder restwaarde. PSV hun prioriteit ligt dus nu bij het opbouwen van elftal met financiële waarde. De financiële positie zal na 2 seizoenen CL en een kampioenschap er een stuk beter voor staan. Alles valt en staat dus met hoe goed PSV spelers kan aantrekken. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ze daar in Eindhoven toch telkens wel in slagen. Ze kunnen competitieve elftallen voor een habbekrats bij elkaar sprokkelen.

Ajax had vorig seizoen de genade klap moeten leveren aan PSV. Toen stonden ze er echt slecht voor. Ik ben er heilig van overtuigd dat als dat nog een seizoen door was gegaan dat die club aan de afgrond was beland. Maar op een of andere vreemde manier weten ze zich er toch met vage constructies er elke keer weer door heen te wurmen.

11-05-2024 18:12

Sjaakvaak +26578

Nieuwe uitshirt van PSV is ook een pareltje trouwens. Logo in fluor groengeel en een soort ontplofte regenboog achter de sponsor.

10-05-2024 12:12

Moonlight +2225

Een homo shirt

10-05-2024 12:59

JanBiesbos +28964

Hoeveel en welke ex Ajacieden zullen ze nu weer ophalen bij PSV?

10-05-2024 11:33

gi0vanni +7123

In ieder geval geen Dest want die is niet van PSV.

10-05-2024 11:38

Juan62 +46098

Ik neem aan Gaaei voor dezelfde positie

10-05-2024 12:02

cl=5! +5368

Kluivert

10-05-2024 12:12

xstaniox +15035

Tete en Bakker?

10-05-2024 12:15

Ajaxbrl +13630

Ze zullen alle spelers wel weer halen die wij hadden moeten halen net als afgelopen zomer..

10-05-2024 13:10

MrMartinez +2980

Dat was toch de gezellige familieclub?

10-05-2024 11:20

twynestar +28201

Dat maakt het nog geen liefdadigheid natuurlijk.

10-05-2024 12:28

Helmond1970 +1152

Binnenhalen

10-05-2024 11:10

AFCACruijff14 +160830

Als ik Ajax was zou ik wel een poging wagen. Ook omdat Dest uiteindelijk op beide backposities kan spelen. Uiteraard ligt hij er nog heel lang uit maar maak er gewoon een contract voor 4 jaar van met optie tot een vijfde jaar.

10-05-2024 10:56

leeke +10377

Tja ,denk dat Dest het zelf zo wel prima vind. Zet natuurlijk in op een flinke teken bonus. Maar uiteraard zou ik hem graag zien komen

10-05-2024 11:07

AFCAHoorn +22598

Waarom zou je die gast in godsnaam willen halen? Hij lijkt een leuke speler omdat hij in een goed team speelt met een goede trainer.

Geen haan kraaide ernaar totdat hij bij PSV zat.

10-05-2024 11:37

AFCACruijff14 +160830

Wel waar. Sowieso heb ik al vorig jaar zomer gezegd dat we Dest moesten halen. Gewoon een uitstekende speler, zeker voor Eredivisieniveau. En wat ik zei, hij kan op beide backposities spelen. Als je hem voor 5-7 miljoen kan halen, gewoon doen. Zit je voor jaren goed mee.

10-05-2024 11:40

Moonlight +2225

Nee wat we nu hebben zeker. Daar kraait over 10p jaar niemand meer naar.

10-05-2024 13:00

JanBiesbos +28964

Hij verdient 7 milj pj denk het niet en voorlopig speelt ie niet en tis ook maar afwachten wat er daarna van over is.

10-05-2024 11:34

maarten0909 +6360

Dit jaar een lb huren, en nu alvast Dest vast leggen voor volgend jaar zomer

10-05-2024 10:49

Eyongtarkaenoh +2502

omdat gemeente Eindhoven de begroting pas rond heeft in Oktober

10-05-2024 10:45

Op_een_oude_slof +4358

Hahaha precies!

10-05-2024 11:05

Zuid2 +2523

Dit is echt iets van 10 jaar geleden.
Psv heeft het dankzij goed beleid financieel beter voor elkaar dan wij.

10-05-2024 11:20

JanBiesbos +28964

Valt vies tegen denk ik alleen dat staat niet in de TG, dest is gehuurd: weg, okatchop gehuurd: weg, tilman gehuurd die gaat voor plek bij bayern: weg, nul transfer waarde , van aanholt huur(59,5 milj bij elkaar volgens transfermarkt), luuk de jong NUL transfer waarde, dan hebben ze die dure Lozano meer geblesseerd dan op de bank. Dan hebben ze wel bakayoko maar die is 18 gaan ze nooit achterlijke bedragen voor geven ik zou die ook nooit wegdoen.

10-05-2024 11:47

twynestar +28201

Ze hebben 1 keer een creatieve maar legale deal met de gemeente kunnen sluiten. Ajax heeft ook kunnen profiteren van een ArenA waar de gemeente heftig aan heeft meebetaald. So what.

10-05-2024 12:30

TheRiviera +5476

Mensen realiseren zichzelf toch wel dat het logisch is dat PSV hem niet definitief overneemt op dit moment? Ook Ajax zou in dit geval Dest laten terug gaan naar Barcelona. We praten hier over een speler die je (inclusief ) salaris al gouw minimaal 15 miljoen moet gaan kosten. Daarnaast staat hij maanden aan de kant waardoor je hem niet kan gebruiken maar wel door moet betalen. Tot slot heb je geen garantie dat hij terugkeert op zijn oude niveau.

10-05-2024 10:30

Bijlmerboy93 +2521

Logisch. Wel ranzig van dat psv mannetje om op tv te doen alsof het geen belemmering zou zijn.

10-05-2024 10:23

jeffrey_van_der_sluis +30336

Het warme PSV laat zich weer zien.

10-05-2024 10:14

leeke +10377

Ach waarom,omdat ze gelijk hebben....of omdat wij niet weten wat er precies aan de hand is.

10-05-2024 11:08

WantAmsterdam +115917

Tering hekel aan PSV, maar dit heeft niks ermee te maken, als professionele voetbalclub ben je geen liefdadigheidsinstelling. Je betaald niet miljoenen voor een speler op die je niet kunt bouwen puur uit liefde.

10-05-2024 12:41

MrIvez +3493

Lijkt me toch dat psv opnieuw wilt onderhandelen? Ze zullen zeggen een 10m voor een geblesseerde speler denk dat ze gaan mikken op 5m

10-05-2024 10:01

HendrikAjax +16830

Ze halen hem een jaar later gewoon transfervrij op

10-05-2024 10:03

MrIvez +3493

Denk dat hij dan goede andere opties heeft

10-05-2024 16:17

HendrikAjax +16830

Financieel wel, qua perspectief waarschijnlijk een stuk minder

11-05-2024 01:01

pookie020 +3894

Zo'n warme club dat PSV. Verreweg hun beste speler, hadden ze hem een contract gegeven, dan waren ze verzekerd geweest van een goede speler, en vele miljoenen bij verkoop. Vreemde actie.

10-05-2024 09:38

Bijlmerboy93 +2521

Die heeft vast salariseisen en gaat nog geen 15 mil (Dumfries) opleveren. Dan ben je je winst al kwijt aan salaris tijdens zijn revalidatie.

10-05-2024 10:24

leeke +10377

Als hij hetzelfde niveau haalt wel.dit heeft niks met een warme club te maken he. Miss hebben ze wel afgesproken om in de winter of volgend seizoen alles rond maken. Dest zal het wel prima vinden zo,straks zit er milj extra in ivm teken bonus

10-05-2024 11:10

Altijdindestraat +39809

Hoewel het zo'n jongen niet gunt is dit voor PSV een aderlating, ze hadden gehoopt hem definitief over te nemen en dat valt weg, althans voor een groot deel volgend seizoen.

10-05-2024 09:30

Barra +5529

Zal wel in goed overleg zijn. Dest behoud zijn Barca salaris tijdens het revalideren en kan daarna voor een prikkie bij Psv of elders tekenen, met een flinke tekenbonus.

10-05-2024 09:10

chriseverhard +3551

Waarschijnlijk waren zijn salaris eisen te gortig wat begrijpelijk is want waarom zou hij met een 1jarig contract salaris inleveren om bij psv een contract te tekenen

10-05-2024 09:53

S_020 +4104

Warme club hoor, pisvee

10-05-2024 09:02

edalm +4904

Sympathiek van Pisvee

10-05-2024 08:56

rambie +1076

In de winter voor een prikkie ophalen en anders transfervrij oppikken. Dat gokje kun je met hem wel nemen.

10-05-2024 08:37

Adrian.V +786

Dat zal z'n management al met Pisvee hebben afgesproken denk ik. Dest gaat nu eerst revalideren en fit worden om vervolgens 'gratis' terug te keren met die lampen in de winter.

10-05-2024 08:43

Sjjsudj.J +1803

Die is echt in de winter nog niet fit hoor. Misschien dat hij in maart ofzo komt opdraven.

10-05-2024 09:23

Betuwe85 +20425

Die wachten tot hij transfer vrij is beloven ze hem ter compensatie en berg tkengeld en klaar

10-05-2024 08:35

Saudara +7061

Oké, volgende artikel

10-05-2024 08:33

sucre +15102

Warme club.

10-05-2024 08:31

Wouter.H +11156

Of ze denken; revalideer met de beste artsen bij een van de grootste teams ter wereld en kom transfervrij terug met een tekenbonus

10-05-2024 08:41

sucre +15102

Tuurlijk denken ze dat, logisch ook hoor daar niet van.

10-05-2024 08:53

pookie020 +3894

Ik denk echt niet dat Dest naar PSV gaat dan. Ik verwacht dat zo'n jongen bv ook in portugal in de top kan spelen, of Duitsland. En dat zijn denk ik wel mooiere voetbal landen. En meer salaris waarschijnlijk..

10-05-2024 09:40

Wouter.H +11156

salaris verschilt niet zoveel met portugal

10-05-2024 14:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.