De Jong ziet overkill in voetbal: 'Ze zijn het commercieel aan het uitmelken'

door Jesse ter Haar 29

Bron Voetbal International

De Jong ziet overkill in voetbal: 'Ze zijn het commercieel aan het uitmelken'

door Jesse ter Haar 29

Bron Voetbal International

Laatst geüpdatet

Frenkie de Jong staat op een kruispunt in zijn voetbalcarrière, zo geeft hij tegenover Voetbal International aan te voelen. De speler van FC Barcelona heeft na het huidige seizoen nog maar een contract voor één seizoen en dus is het de vraag waar zijn loopbaan hem daarna brengt.

De afgelopen seizoenen is de oud-Ajacied onderdeel geweest van een club waar het zelden tot nooit rustig is, zelfs niet wanneer het landskampioenschap wordt veroverd. 'Ik heb dit natuurlijk al jaren en alles went', geeft De Jong, die in 2024 te maken kreeg met een ernstige blessure, aan. 'Ik focus me waarop ík invloed heb en dat is hoe ík me voel bij de club, hoe ík het vind gaan. Op basis daarvan beslis ik of dat allemaal nog goed voelt en of ik wil blijven of niet. En dan heb je aan de andere kant de club die er wat over te zeggen heeft. De rest is allemaal ruis.'

Geregeld komt De Jong terug in de Spaanse media. Hij is het gewend, maar in het Zuid-Europese land kent het een nog andere dimensie dan in Nederland. 'Natuurlijk word je er weleens moe van, want het ontgaat me niet, maar zelf zeg ik nooit wat. De consequentie is dan wel dat mensen gaan geloven wat er wordt geschreven. Dat kan ik trouwens ook niemand kwalijk nemen, want het is de enige informatie die zij krijgen. Waar ik wel echt moeite mee heb, is dat er hier regelmatig dingen worden verzonnen, écht verzonnen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

De Jong ziet overkill in voetbal: 'Ze zijn het commercieel aan het uitmelken'
Frenkie de Jong (FC Barcelona) en Donyell Malen (Borussia Dortmund) in gesprek na een Champions League-ontmoeting.

Al met al is het spelen in La Liga en voor FC Barcelona niet alleen maar een sprookje. De Jong speelt bij zijn droomclub, maar leeft nog altijd niet in een ideale wereld. 'Ik moet bekennen dat toen ik hier mijn contract tekende, ik niet had gedacht dat ik na vier jaar alleen maar één kampioenschap, één Copa del Rey en één Supercup zou hebben gewonnen. Ik dacht minstens aan het dubbele, dus qua prijzen valt het tegen. Onderweg gebeuren er altijd dingen die je vooraf niet kan voorzien.'

Leven in Barcelona

Tegelijkertijd geniet De Jong in Barcelona van het leven buiten het voetbal, maar hij wil voorkomen dat er misverstanden ontstaan. 'Mensen denken vaak dat ik voor eeuwig bij Barcelona wil blijven, omdat ik zo lekker leef naast het voetbal. Is allemaal waar, alleen is het wél ondergeschikt aan wat er op het veld gebeurt. Als ik merk dat ik me hier niet genoeg kan laten zien, of dat ik met het team niks meer zou kunnen winnen, zou ik hier niet meer zijn.'

'Ik sta op een kruispunt in mijn carrière', weet de technisch vaardige middenvelder. 'Ik heb nog anderhalf jaar bij Barcelona en je leest in de kranten dat dit een item is. Voor mij is het dat alleen nu níét. Laat ik eerst maar weer eens gaan voetballen, dan zien we daarna wel wat de club van plan is en ga ik tegen die tijd met mijn familie en Ali zitten om te bepalen wat ik zelf wil.'

Tot slot komt De Jong te spreken over de weg die het wereldwijde voetbal is ingeslagen. Hij is van mening dat er te veel wedstrijden worden gespeeld en dat is enkel voor de externe mensen die verdienen aan voetbal goed. 'Wat ik bij mezelf ook merk, is dat het verheugen verdwijnt. Ze zijn het voetbal commercieel aan het uitmelken. Vind ik alleen maar zonde. Dan hoor je: “Ja, maar die gasten verdienen toch goed, ze moeten niet zeuren”. Maar daar gaat het niet eens om, geld.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Oempaloempa +1475

goed idee, maar hij zou knettergek zijn dat te doen. Amsterdam en Nederland, je betaalt je blauw en het is kutweer. Als ik in Catalonie zou zitten met miljoenen op de bank, dan bleef ik lekker daar.

06-01-2025 10:37

Moooo +3950

Waarom komen ze niet allemaal terug?
Tadic, Blind, Ziyech, de Ligt, Frenkie, Donny, Antony, Tagliafico...
Tadic als speler/coach (assistent)
Gewoon lekker balletje hooghouden, beetje pingelen en Farioli maar Gracias, Fantastico, Ti Amo brullen..

05-01-2025 09:34

Magic1963 +392

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Maar dat geldt ook vor Veltman, Tete, Van de Beek, Milik, en zo zijn er nog veel meer. Ik las net iets over Yassine Ayoub. Daar was ik altijd al een fan van. Die is gratis op te pikken. Misschien een vooruitdenkende zes in ons systeem?

03-01-2025 07:40

onnodriessen +1146

"Ze zijn het voetbal commercieel aan het uitmelken", aldus de man die zijn kunsten vertoont a 12 miljoen euro per jaar.

02-01-2025 17:12

TeringHenkie +28171

""Ze zijn het voetbal commercieel aan het uitmelken", aldus de man die zijn kunsten vertoont a 12 miljoen euro per jaar"

* PROEST *

Hoeveel?

02-01-2025 17:16

onnodriessen +1146

Correctie, 19 mio. schijnt.

02-01-2025 17:42

AlexIbarra +19210

Als hij nou een salaris van 80.000 pj had bedongen, zou er dan minder mediagezeik, minder prestatiedruk of een minder volle speelkalender zijn?
Niet echt.

Sterker nog, het zou anderhalf jaar lang alleen maar gaan over waarom jij dat doet en het aantal interviews en domme vragen zou zelfs toenemen.

05-01-2025 06:26

kampioenenjood +5042

Iedereen is het ermee eens dat het voetbal commercieel wordt uitgemolken, maar als het volgende product op de markt komt staan we allemaal in de rij. Het wordt tijd dat we bepaalde dingen gewoon boycotten en wat mij betreft beginnen we met die debiele Nations League. Zolang het verkoopt, de stadions volzitten en de uitzendingen de juiste kijkcijfers hebben (i.e. reclameinkomsten) zullen ze er gewoon mee door gaan. FIFA en UEFA maken zich echt geen zorgen om een blessure meer of minder hoor.

02-01-2025 16:50

Aurelius1 +19680

Men is helemaal doorgeslagen in de voetballerij ja. Ook oerchagrijn en zogenaamde 'wondertrainer' Flick ook:

"De Poolse spits zou bij zijn trainer hebben geklaagd over de manier waarop de eieren worden bereid. Flick heeft hierop gelijk gehandeld en de clubleiding gevraagd om op zoek te gaan naar een nieuwe chef. De Duitse coach wil elk aspect van de fitheid van zijn spelers kunnen controleren en daar hoort ook het dieet van de spelers bij. Flick heeft daarom gevraagd de huidige kok te ontslaan."

Men is knettergek geworden.

02-01-2025 14:36

twynestar +28128

maar nu ging het om iets anders

02-01-2025 18:28

Assie14 +919

Ik kijk alleen nog eredivisie, Ajax Europees en af en toe Man United, maar dat is nu om te janken.

Vroeger keek ik alles, maar aangezien het geld regeert en niet de fans of de clubs, ben ik ermee gestopt. Ik word er meewoedig van. Het zou in gezonde samenspraak moeten gaan.

02-01-2025 14:26

Ajax The Best +16411

Helemaal eens.
Ik kijk alleen Ajax, nationaal en internationaal. Waar en wanneer mogelijk live in het stadion. Rest besteed ik geen aandacht meer aan. Andere clubs, andere competities, Nederlands elftal. Het voelt allemaal als een waste of time.

02-01-2025 15:08

B2tob4 +12075

Frenkie zijn "droomclub" is helaas verworden tot een club met mega schulden. Deze week lezend dat Olmo waarschijnlijk niet meer mee mag doen vanwege de financiele situatie bij Barca, is uiteraard te wijden aan het absurde transfer beleid van een aantal jaren terug. Bedragen van €120 miljoen voor spelers als Ousmane Dembélé en Philippe Coutinho was destijds natuurlijk pure waanzin! De gevolgen van dat transferbeleid sijpelen waarschijnlijk nog lang na.
Vraag is daarom of Barcelona de komende jaren in staat is om weer de weg naar de Europese top in te zetten. Mede een argument waarom Frenkie een echte keuze heeft te maken...!

02-01-2025 13:38

Sunny +9518

De uiteindelijk macht ligt niet bij voetballers of organisaties maar bij ons de kijkers die zich (nog) niet massaal afwenden. Vraag en aanbod

Een voetballer tekent een contract waarin verplichtingen worden opgenomen.
Weigeren is alleen voor de Messi's weggelegd, de mindere goden hebben niet de luxe om een mooi aanbod te weigeren en moeten in een paar jaar de zorg voor familie bij elkaar voetballen.

Kapitalisme is nou eenmaal een veelvraat en zolang wij blijven vragen zal er aanbod zijn.

02-01-2025 13:08

De Stift +7040

Nog anderhalf jaar Barca en dan lekker terug naar Ajax. Want Frenkie’s Ajaxjaren waren voetballend gezien synoniem met voetbalplezier. Voetballen met een lach. Ajax zou hem op basis van dit interview een compilatie moeten sturen van al die jaren voetbalplezier in het Ajaxshirt. Liefde voor het spelletje, tot in de laatste minuut: https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/de-jong-bij-laatste-ajax-minuten-ik-wil-zo-lang-mogelijk-voetballen~a42a2c99/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dat hele team van toen heeft nergens meer zoveel voetbalgeluk gekend als hier. Dat zullen ze allemaal voelen. Zij hadden met Ajax wél de Champions Leaugue kunnen winnen als het team bijeen was gebleven en op posities natuurlijk doorontwikkeld.

Laat Kroes en de zijnen de club weer opbouwen rondom de liefde voor voetbal. Vanaf de jongste jeugd inzetten op techniek, bravoure, kameraadschap, creativiteit en spelplezier. Spelers als Godts, Taylor, Fitz-Jim, Baas en Hato passen daar al in.

Het zal wel dromenland zijn, maar Frenkie over 1,5 jaar terug naar Ajax en dan het team om hem heen bouwen. Weer lekker spelen. Tot de allerlaatste minuut.

02-01-2025 12:06

Amp +37314

Dat commercieel uitmelken is allang aan de gang, ook al toen frenkie tekende bij zijn club en waar ie dikke miljoenen van krijgt. Kritiek op de speelkalender is zeer zeker prima, maar ze noeten dat dan ook eens richten op de dikke salarissen waar ze steeds voor onderhandelen en waar dat uitmelken ook deels voor nodig is om die salarissen te kunnen betalen

02-01-2025 11:36

Sunny +9518

Voetbal is gekaapt door het grote kapitaal en verliest meer en meer haar charme.

Ik ben in ieder geval niet echt geïnteresseerd in kijken naar de vele zaaddodende potjes van huppelkutteveen tegen zwabberdam inclusief de volop aanwezige voorspelbare spelpatronen.

Het verstand zegeviert, de winst telt maar de passie is weg

Voor de gewone kleine man / supporter is met kid(s) een wedstrijd bezoeken een serieus financieel offer en is hij dus toegewezen op de decoder om nog enigszins te kunnen genieten van zijn passie.

Ondertussen verdient de FIFA miljarden en zitten hun bobo's op de schoot van massamoordenaars zodat we straks naar een WK in SA kijken!

Niet elke vooruitgang is beter!

02-01-2025 10:34

Siemmie +2158

Ik blijf erbij dat de enigen die hier wat aan kunnen doen, de voetballers zelf zijn. Als er zoveel spelers zijn die het programma te druk vinden, doe er dan wat aan zou ik zeggen. Trommel de aanvoerders bij elkaar op, en besluit samen dat je bepaalde onzinwedstrijden niet gaat spelen. In elke beroepsgroep gaan werknemers staken om hun zin te krijgen, dus dat kunnen voetballers ook prima doen. Maar tja, het zijn allemaal op geld beluste mannetjes die hun bek niet durven open te trekken.

02-01-2025 10:32

EuforischeRealist +15503

Iedereen die ook maar iets met voetbal van doen heeft en daar zijn of haar boterham mee verdient is daar medeschuldig aan Frenkie.

Je kunt wel zeggen dat geld geen drijfveer is, maar ik denk dat 99% van de voetballers op betaald niveau zichzelf financieel onafhankelijk wil spelen tijdens hun carriere. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar ik vind het nogal hypocriet om dan anderen te gaan verwijten dat ze "het voetbal" uitmelken. Kennelijk is er nog altijd een markt voor meer wedstijden, want je ziet bezoekersaantallen en kijkcijfers niet dalen. Sponsorinkomsten stijgen bij iedere club en/of koepelorganisatie. Salarissen van spelers stijgen nog altijd door. Prijzengeld is ieder toernooi weer hoger.

Ik zie het niet zo snel veranderen eerlijk gezegd...

02-01-2025 09:28

Lazell +16973

Inkomsten stijgen omdat er meer wedstrijden zijn. Dat betekent meer exposure voor sponsoren, meer tv-geld, etc.

Ben het wel deels eens met je. Er is altijd een wedloop op de beste spelers, dus clubs proberen elkaar af te troeven. Spelers weten dit en eisen qua contract het onderste uit de kan. Omdat clubs in de problemen kunnen komen, zijn ze op zoek naar meer inkomsten. Gaan clubs niet mee in de wedloop of in de zoektocht naar extra inkomsten, verliezen ze de concurrentiestrijd.

Dat principe zal nooit veranderen. Zelfs niet als de spelers stoppen met het onderste uit de kan te eisen.

02-01-2025 10:03

EuforischeRealist +15503

Ik denk dat het een beetje het "kip en ei-verhaal" is. Ben het met je eens dat de inkomsten stijgen door het grotere aantal wedstrijden, maar dat is dan ook weer nodig om alles te kunnen betalen en sponsoren waar voor hun geld te geven.

Bottom line,... ik denk dat er zoveel invloeden zijn dat er voorlopig niks aan veranderd.

02-01-2025 11:12

95 +2164

Kom bij ajax voetballen, wij hebben een manager die genoeg rouleert

02-01-2025 09:25

fluwelenlinker +11591

Wij ook Frenkie. Ik verheug me ook al een tijdje niet meer. Het is veel te veel geworden. Alleen een wedstrijd van Ajax verheug ik me nog op, ook al is dit niet altijd een feest.

02-01-2025 09:10

Been +12421

Lekker weer naar Amsterdam komen Frenkie. Je zakken zitten vol, je kind kan hier naar school, opa & oma wonen naast de deur, wat wil je nog meer?

02-01-2025 08:47

Jeugd +24561

Lekker weer?

02-01-2025 09:04

DaNaRWaL +4288

Het dak van de ArenA kan dicht en huizen zijn goed geïsoleerd hiero.

Als ik voor Ajax kon spelen dan zou ik het altijd doen, maar geld blijft een drijfveer voor die gasten. Zeker als een Man City komt o.i.d.

02-01-2025 09:19

Jeugd +24561

Ik weet niet hoor maar ik zit al maanden tegen een grijze lucht aan te kijken. Koud, nat, grijs. Lekker geïsoleerd in je huis, bah.
Ik zou het wel weten, bovendien is La Liga een betere competitie.

02-01-2025 09:40

eenAjaxfan +20241

Kom maar lekker terug naar Nederland...
Lekker bij ons aller Ajax ballen.

02-01-2025 08:45

DaNaRWaL +4288

En neem Donny en Matta mee

02-01-2025 09:20
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.