Buitenland: Marin en Cagliari spelen gelijk tegen promovendus Como

door Ajax Showtime 174

Bron AS

Buitenland: Marin en Cagliari spelen gelijk tegen promovendus Como

door Ajax Showtime 174

Bron AS

Laatst geüpdatet

Na een midweekse speelronde met Europese wedstrijden wordt er dit weekeinde weer gevoetbald op de nationale velden. Meerdere oud-spelers zullen in actie komen in onder meer de Premier League, La Liga, Serie A, Bundesliga en de Ligue 1. Volg het hier en praat mee!

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

Maandag 26 augustus

In het Italiaanse voetbal staan er maandagavond twee duels op de agenda Zo speelde Cagliari, de club van de Roemeense oud-Ajacied Razvan Marin, maandagavond met 1-1 gelijk tegen het gepromoveerde Como. Juventus wist op bezoek bij Hellas Verona een eenvoudige 0-3 overwinning te boeken. Oud-Ajacied Arek Milik ontbrak in de wedstrijdselectie wegens een knieblessure. Juventus staat overigens op het punt om Francisco Conceição op huurbasis over te nemen van FC Porto.

Zondag 25 augustus 

In Engeland speelde het Liverpool van Ryan Gravenberch en assistent-trainer John Heitinga een thuiswedstrijd tegen Brentford. Het elftal van Arne Slot wist dankzij goals van Luis Díaz en Mohamed Salah met 2-0 te winnen. Gravenberch speelde negentig minuten, alvorens hij in de blessuretijd gewisseld werd. Verder kwam Justin Kluivert met Bournemouth in actie tijdens de thuiswedstrijd tegen het Newcastle United van Sven Botman, die nog altijd geblesseerd moet toekijken. Het duel aan de Engelse zuidkust eindigde in een 1-1 gelijkspel.

Het Las Palmas van oud-Ajacieden Jasper Cillessen en Daley Sinkgraven ging in de Spaanse competitie onderuit op bezoek bij Leganes. Basisklant Cillessen en wisselspeler Sinkgraven zagen hoe hun ploeg met 2-1 verloor. Daley Blind, Donny van de Beek en Gabriël Misehouy gingen met Girona op bezoek bij Atlético Madrid. Het duel in de hoofdstad, waarin Blind als enige in actie kwam, ging met 3-0 verloren.

In Frankrijk speelde het Olympique Marseille van Gerónimo Rulli thuis met 2-2 gelijk tegen Stade Reims. De Argentijnse doelman, die de eerste keeper is in Zuid-Frankrijk, wist zijn debuut in Stade Vélodrome niet te bekronen met een overwinning. Ook in de Italiaanse Serie A werd er gevoetbald. Napoli, de club van Stanislav Lobotka en David Neres, werkte een thuiswedstrijd af tegen Bologna. De debuteerde Braziliaan viel in de slotfase in en verzorgde de assist op de 3-0. Dat was ook de eindstand.

Verder wist Torino in eigen huis met 2-1 te winnen van Atalanta Bergamo. Perr Schuurs is nog altijd herstellende van een knieblessure en zat zodoende niet bij de wedstrijdselectie. Ajax-huurling Borna Sosa maakte zondagavond zijn debuut voor de ploeg uit Turijn. De Kroaat viel een kwartier voor tijd in.

Ook in België werd er gevoetbald. Ar’Jany Martha en Beerschot verloren de uitwedstrijd van Standard Luik met 1-0. In Turkije boekte Dusan Tadić met Fenerbahçe een ruime overwinning op bezoek bij Rizespor. De Serviër gaf de assist bij de 0-1 van Fred en zag hoe zijn ploeg uiteindelijk met 0-5 zegevierde. Tot slot ging FC Kopenhagen, de ploeg van de geblesseerde Nicolai Boilesen, onderuit in het uitduel met FC Nordsjaelland (3-2).

Zaterdag 24 augustus

In de Engelse Premier League nam Joël Veltman het op tegen het Ajax-getinte Manchester United van Erik ten Hag, André Onana, Lisandro Martínez, Matthijs de Ligt, Noussair Mazraoui, Christian Eriksen en Antony. Onana, Martínez en Mazraoui stonden in de basis, terwijl De Ligt en Antony het met een invalbeurt moesten doen en Eriksen geen minuten mocht maken. Ten Hag en de zijnen gingen, ondanks een assist van Mazraoui, met 2-1 onderuit.

Daarnaast gaan Mohammed Kudus en Edson Álvarez met West Ham United op bezoek bij Crystal Palace. Kudus stond in de basis, terwijl Álvarez mocht invallen bij zijn ploeg. De twee hadden geen directe invloed op het scoreverloop, maar wonnen wel: 0-2. Voor Fulham, waar Kenny Tete en Calvin Bassey onder contract staan, wachtte een thuisduel met promovendus Leicester City. De oud-Ajacieden speelden de gehele wedstrijd en wonnen met 2-1. Jurriën Timber stond zaterdag in de basis bij Arsenal voor het duel met Aston Villa. Gemakkelijk werd het niet voor de club uit Londen, maar gewonnen werd er wel: 0-2.

Ook in Duitsland gaat de bal weer rollen. De eerste ronde van de Bundesliga staat daar op het programma. Florian Grillitsch speelde met TSG Hoffenheim in eigen huis tegen promovendus Holstein Kiel. De basisspeler wist een spannende wedstrijd met 3-2 te winnen met zijn ploeg. Ook Sébastien Haller kon in actie komen namens Borussia Dortmund tegen Eintracht Frankfurt, maar hem was het niet gegund. Hij zag vanaf de bank hoe zijn ploeg met 2-0 won.

Georges Mikautadze en Nicólas Tagliafico speelden in de Franse competitie met Olympique Lyon in eigen huis tegen AS Monaco. Mikautadze moest het doen met een invalbeurt, terwijl Tagliafico wegens een kuitblessure helemaal afwezig was. Het werd een avond om snel te vergeten, want Olympique Lyon ging met 0-2 onderuit. In Italië konden Jurgen Ekkelenkamp en Lorenzo Lucca speelminuten maken voor Udinese tegen Lazio, maar alleen laatstgenoemde stond in de basis. Ekkelenkamp viel in bij een 2-0 voorsprong en zag Udinese uiteindelijk met 2-1 winnen. Lucca was goed voor het eerste doelpunt van zijn ploeg. Frenkie de Jong ontbrak opnieuw bij FC Barcelona wegens een slepende enkelblessure. Zijn ploeg nam het in de competitie op tegen Athletic Bilbao en won met 2-1.

In België tot slot, speelde het Royal Antwerp van Toby Alderweireld en Jaïro Riedewald een thuiswedstrijd tegen KV Mechelen. Alderweireld speelde de hele wedstrijd, terwijl Riedewald na iets meer dan een uur mocht invallen. De twee kregen het niet voor elkaar met de Belgische topclub, want KV Mechelen was met 0-1 te sterk.

Vrijdag 23 augustus

In de Spaanse La Liga speelde het Sevilla van oud-Ajacieden Nemanja Gudelj en Lucas Ocampos vrijdagavond tegen Villarreal. Na de 2-2 van vorige week op bezoek bij Las Palmas ging Sevilla voor de eerste drie punten van het seizoen, maar ook vrijdag slaagde de ploeg hier niet in. Met Ocampos in de basis en Gudelj op de bank ging Sevilla in de slotfase met 1-2 onderuit.

Lees meer over:
Plaats reactie

Antonny +640

Marin… Marcie schoot ook niet altijd raak zeg maar…

27-08-2024 07:18

AjaxPositivo +6946

Nou en. Ik hoef niet elke pot van Marin te volgen.
Straks gaan we ook Sanchez in Mexico nog in de gaten houden... O Enem.

26-08-2024 12:36

RJB1979 +25485

Nou ik kwam dus hier precies om dat ook op te merken. Ik hoef echt niet iedereen die ooit 180 minuten ons shirt heeft gedragen te volgen op AS. Net als dat Ocampos zijn wedstrijdjes hier worden aangekondigd. BLind en Tadic ok, maar die hebben ook daadwerkelijk wat voor de club betekent.

26-08-2024 12:47

AjaxPositivo +6946

Zullen we anders een grens voorstellen van minimaal 100 wedstrijden in Ajax 1? Of misschien zelfs 150/200?

26-08-2024 17:01

noppenkoning +41096

Donny vd Beek was een prima speler geweest om diep te gaan als Brobbey de bal vast houdt.

26-08-2024 09:43

DoorVriendschapVerenigdAjax +3168

Donny jongen,, wat is er met je gebeurd. Van onbetwiste sleutelspeler bij op dat moment de beste club van de wereld (ok, mogelijk was Liverpool op zijn minst gelijkwaardig), naar banken bij Duitse en Spaanse middenmotor.

26-08-2024 07:40

TeringHenkie +28226

Dat was van te voren al bekend dat hij hier ook ging banken.

Donny is over!

26-08-2024 11:30

Robertini +38950

Ajax-getint viel wel mee. Misehouy en Vd Beek bankten. Denk overigens niet dat ze weer CL halen, verwacht dat ze rond de middenmoot eindigen.

26-08-2024 02:01

behangdelul +32486

Haha die Rik Elferink bij Studio Voetbal, denkt serieus dat PSV 20-25 mio voor Boscagli kan krijgen bwahaha. Ouwe fanboy.

25-08-2024 23:52

YRGI +32891

Prima speler.

26-08-2024 01:21

behangdelul +32486

Ja ook voor 25 met een contract voor 1 jaar? Dat is wel heel realistisch idd

26-08-2024 09:30

Hebbendiekip +4722

Weer lekker veel minuten gemaakt Gabriel!

25-08-2024 23:24

C14 +22310

Al meer dan bij Ajax (vorige wedstrijd).

25-08-2024 23:37

Hebbendiekip +4722

Had dit seizoen echt wel meer minuten genaakt in Ajax1.

25-08-2024 23:48

C14 +22310

Dat weten we niet, ik weet wel dat Ajax aan de bal handige en creatieve middenvelders veelal op de flanken misbruikt.

26-08-2024 00:08

Hebbendiekip +4722

Nee niets is zeker, zeker in het voetbal niet. Maar zijn perspectief bij Ajax zou dit seizoen gewoon enorm gunstig zijn, juist door gebrek aan concurrentie voor zijn type speler. Stel je toch eens voor dat hij gewoon 1 van je 2 10en is.

26-08-2024 11:07

Breuk +25024

ik las banken

26-08-2024 12:04

C14 +22310

Dat is het hem nou juist. Wanneer heb jij zo'n type voor het laatste op 10 gezien bij Ajax? Siem de Jong, Van de Beek, Klaassen, Taylor. Allemaal meer type lopers, en dan zet men het liefst een passer daarnaast of achter. In de jeugd worden types als Misehouy normaliter veilig op de flank geposteerd.

26-08-2024 14:26

Francesco +5389

Ik had graag gezien dit seizoen:

______________VAN DEN BEEK(10)____
__BERGHUIS____
_______________HENDERSON______

mooi middenveld

25-08-2024 23:11

C14 +22310

Taylor kan dat net zoals Van de Beek invullen.

Een middenveld met Henderson is nooit een mooi Ajaxmiddenveld. Dit middenveld ontbreekt het volledig aan opbouwend vermogen en vernuft aan de bal.

25-08-2024 23:38

Francesco +5389

Ik probeer het beste er van te maken C14...van wat er nu is, bv aangevuld met Donny...

En verder ben ik het oneens met je, je kan met Henderson een mooi middenveld creeren.

25-08-2024 23:48

C14 +22310

Maar met Taylor heb je dus al een speler met diepgang zonder bal. Van de Beek is beter in de afronding denk ik, Taylor aan de bal wat handiger.

Je hebt in mijn ogen veel meer behoefte aan een aan de bal vlotte, handige, wendbare, versnellende, creatieve technicus die de bal opeist en heel goed tussen de linies kan spelen.

Henderson lijkt er goed uit te zien zoals in die wedstrijd laatst tegen de Polen, maar kreeg daar alle tijd en ruimte, dan zie ik er nog goed uit in Ajax 1.

Onder druk is hij kwetsbaar want kan niks met de bal, geen voetenwerk, beetje logjes en te traagjes in handelen. En opbouwend kan ie ook niet wegdraaien of heel snel open draaien, of wat anders. Voetballend heel beperkt.

Ajax heeft altijd alleen successen gehad en het beste voetbal gespeeld met voetballende 6-en.

26-08-2024 00:12

Francesco +5389

Donny is op alle competenties die je maar kan bedenken beter dan Taylor.

Donny is iemand die het verschil kan maken tegen Real, Juventus, Spurs, Chelsea....

Taylor kan nauwelijks het verschil maken op een Conf league niveau....

Serieus waar hebben we het over?

26-08-2024 14:07

C14 +22310

Donny speelde in een EXTREEM veel beter team met veel betere medespelers, vele malen beter spel en samenspel.

Taylor speelde in het slechtste Ajax ooit, twee jaar lang en ook nu loopt het aanvallend en creatief nog zeer moeizaam tot heel slecht, met ook veel mindere medespelers.

Taylor heeft geen Tadic, Ziyech, Neres om zich heen, Frenkie achter zich, in een elftal dat enorm goed draait.

En Taylor en Donny zijn beide types die flink afhankelijk zijn van dat samenspel, die aanvoer, etc.

Van de Beek is denk ik koeler en beter in de afronding, die allerlaatste fase, Taylor is beter aan de bal, creatiever en wat handiger.

26-08-2024 14:29

TeringHenkie +28226

Op dit moment is Taylor 10x beter dan Donny. Donny is voorbij!!

26-08-2024 11:31

Cosey2 +6969

Alleen scoort Donny er tien meer dan Kenneth.

26-08-2024 12:12

Breuk +25024

Daley speelt een goede wedstrijd . Donny weer banken, benieuwd of hij er nog in komt. Jammer dat Ajax hem niet heeft gehaald . Goede klik met Berghuis denk ik.

25-08-2024 23:05

Hebbendiekip +4722

Die jongen mag erg dankbaar zijn dat hij nog een fatsoenlijke club heeft gevonden. Dramatisch niveau sinds zijn vertrek naar ManU. Overigens eens dat berghuis gebaat is bij spelers die de ruimte kort achter de verdediging zoeken vanuit de as.

25-08-2024 23:26

Hebbendiekip +4722

Blind is echt nog erg goed zeg, wat zouden we zo’n speler toch ongelofelijk goed kunnen gebruiken…

25-08-2024 22:03

JanTa +15823

Heel duidelijk weer dat Blind de spelverdeler is en die word bij Ajax gemist.

25-08-2024 21:49

vandenhaas4 +15028

Wolves kan Forbs goed gebruiken.

25-08-2024 18:06

DiAngelo +2408

Wanneer je de namen per team ( en de bank) vergelijkt, kan je die wedstrijd niet verliezen. Ten Hag lukt het toch, er is dus te weinig veranderd, te weinig progressie. Ik geloof dan ook niet dat hij t seizoen gaat afmaken. Imo liet hij ook de verkeerde spelers op de bank. Tactisch is Ten Hag nooit een hoogvlieger geweest.

25-08-2024 13:53

twynestar +28183

In een Oranje waar je nog kunt kiezen uit De Vrij, Van Dijk, van de Ven en Ake is geen ruimte centraal achterin voor De Ligt, dat is gewoon al 4 jaar de harde werkelijkheid voor die jongen. Hij staat hoog in het lijstje voor de generatie (hoewel vd Ven jonger is) daarna met oa Botman, Geertruida, Hato, Timber en van Hecke, maar er moet nog veel gebeuren als hij echt nog ooit de defensieleider van Oranje wil worden.

25-08-2024 11:41

Jeugd +24585

Manu had gisteren voldoende kwaliteit op het veld staan om beter te zijn maar het was echt slecht.
Natuurlijk is het geen kampioensploeg maar het moet echt beter.
Voor ten Hag te hopen dat zijn spitsen snel fit worden

25-08-2024 10:42

NeeI +107618

Same shit, different day.

United nog altijd niet om aan te zien. Toevalsvoetbal, gokkend op de individuele kwaliteiten van spelers.

25-08-2024 09:42

31xAjax +7861

Ten Hag maakt de klassieke fout door een heel leger spelers en begeleiders om zich heen te verzamelen die hij kent uit het verleden wat meestal een garantie is voor mislukking. Verder is hij nog steeds niet over zijn allergie voor jeugdspelers heen......

25-08-2024 10:36

Tijntjee +690

Nee wat moet hij dan doen? Allemaal vreemdelingen?

25-08-2024 11:13

Cosey2 +6969

Voor United zijn dit ook allemaal vreemdelingen, ze kennen alleen v Nistelrooy, zondag in eigen huis moet hij wel een resultaat halen anders worden de messen alweer geslepen.

26-08-2024 12:15

Man40 +1428

Pedro stond niet heel erg vrij zeg tjonge 😂

25-08-2024 09:03

Erik20 +7363

Ik schrok best weer van het niveau van Man U. Brighton was de betere ploeg, de overwinning was terecht. Ze zijn niets opgeschoten.

Ik snap ook niet dat een Rashford zo lang mag blijven rommelen bij United. Ja echte jongen van de club, maar niet goed genoeg als je terug wil naar de top.

25-08-2024 02:28

SR83 +1765

Ondertussen hebben wij dat met Brobbey en Taylor ook bijvoorbeeld

25-08-2024 08:19

twynestar +28183

Rashford is een topspits, dat hij net als jongens als Casemiro en Fernándes elke keer zo diep terugzakt zegt veel over die club

25-08-2024 10:04

Jeugd +24585

Rashford zou een top linksbuiten kunnen zijn maar een echte spits vind ik het niet.
Bovendien is hij wel erg vorm wisselvallig

25-08-2024 10:44

AINIESTA +44283

Rashford is echt geen topper. Die blijft super wisselvallig met hele lange matige periodes en af en toe een oplevering. Ze kunnen daar beter Garnacho opstellen.

25-08-2024 14:37

twynestar +28183

moet gewoon in een heerlijk ouderwetse 2 spitsen opstellimg

25-08-2024 14:39

FlyingDutchMan +17310

Sorry ETH, maar als je Bruno Fernándes in de spits gaat zetten dan mag je met je anti voetbal van mij ook hard verliezen ffs

24-08-2024 23:48

Jeugd +24585

Zijn 2 spitsen waren niet fit

25-08-2024 10:37

FlyingDutchMan +17310

Hojlund is geblesseerd, Zirkzee doet alweer maand mee maar doet schijnbaar fit worden in tempo van Bergwijn. Maar Rashford stond gewoon linksbuiten hoor, terwijl dat toch echt een spits is vanuit zijn opleiding.. Daarnaast Antony & Garnacho op bank.

25-08-2024 12:16

Heimwee +6649

Zet Guardiola bij man united en in no time volgen de resultaten. Ten Hag gaat de kerst niet halen. Grote namen alleen redden je niet, enkel resultaten.

24-08-2024 23:36

Aurelius1 +19690

Guardiola is 3x zo goed als Van Gaal en mourinho?

25-08-2024 08:12

twynestar +28183

nee oh wijze Aurelius het ligt alleen aan de selectie

25-08-2024 10:05

31xAjax +7861

Guardiola boekt resultaten maar hij heeft het voordeel dat hij bij Barça, Bayern en City kan en mag kopen wie hij wil. Die had afgelopen seizoen bij Ajax ook geen CL of rechtstreeks EL voetbal gehaald.....

25-08-2024 10:41

Heimwee +6649

Ten Hag niet dan?

29-08-2024 22:20

henkie58 +2025

Lekker bezig Eric !!!!

24-08-2024 21:50

AFCA1996L +15796

Timber trouwens zeer comfortabel gespeeld vandaag. Op papier als linksback maar bij balbezit schuift hij naar binnen als extra middenvelder, waar Rice meer naar voren loopt en ondersteuning geeft aan Martinelli. Timber mag nog wel iets meer durf tonen, als hij dat doet kan Arteta niet meer om hem heen. Saliba is btw echt een geweldenaar, er zijn op dit moment weinig verdedigers die beter zijn dan hij.

24-08-2024 21:24

peter_kleinveld +2055

United is na de periode Ferguson gewoon bagger. Zoals ook voor de periode Ferguson met big spender Ronnie Atinkson. Ook Ferguson had het erg moeilijk in het begin en pas na 7 jaren won hij de PL. The rest is history, dus er is nog hoop voor Ten Hag.

24-08-2024 20:15

AFCA1996L +15796

Ik denk dat z'n één jarige verlenging een uitstel van executie is. Ten Hag krijgt het na 2 jaar nog steeds niet voor elkaar om er een bepaalde speelstijl in te slijpen. Daarbij is z'n wisselbeleid net zo belabberd als in z'n Ajax tijd. Verlies van vandaag is ook weer deels zijn schuld

24-08-2024 21:16

Aurelius1 +19690

Ferguson had giggs, van nistelrooij Ronaldo voorin. Scheelt nogal wat hè?

25-08-2024 08:13

Rodsje +14638

Jaa die had ie in 1990 ook he Aurelius

25-08-2024 08:34

peter_kleinveld +2055

In seizoen 92-93 toen United na 26 jaar weer kampioen werd had Ferguson helemaal niet de beschikking over de genoemde spelers behalve Giggs. Hij binnenhalen van latere toppers was slechts het gevolg van de uitstekende technische en tactische koers ingezet door Ferguson en bestuur. In de jaren voor Ferguson spendeerde United onder Ron Atkinson miljoenen (Brian Robson was toentertijd de duurste Engelse speler ooit) maar won shit. Ferguson kwam als succesvol trainer vanuit Aberdeen, waar hij ook met minimale middelen een topteam creëerde en de hegemonie van Celtic en Rangers doorbrak met 3 kampioenschappen. Zonder geluk vaart niemand wel want bij United was zijn positie wankel toen hij zijn 1e prijs pakte, de FA cup, terwijl hij in de PL als 13e!! eindigde. Maar er was vertrouwen vanuit de technische kant en zie wat er in de jaren daarna gebeurde. Dat een coach slechts in de periferie van een elftal opereert is zeker bij Ferguson niet van toepassing (ook niet bij Bill Shankley die Liverpool vanuit de 2e divisie omhoog stuwde naar de top van Engeland en Europa, mede door de club te vormen naar zijn normen en waarden!). Ik waardeer je bijdragen, maar soms klopt het niet.

25-08-2024 09:59

twynestar +28183

Lol. Toen werd het stil vanuit het kamp 'trainers voegen niets toe want ik snap niets van groepsdynamieken'.

25-08-2024 11:42

Aurelius1 +19690

Dus iemand post zijn totaal subjectieve interpretatie van zaken over iets van 30 jaar geleden, zonder enige empirische gegevens en statistische berekeningen, en het is ineens 'de waarheid'. Het is allang bewezen dat de kwaliteit van het elftal de resultaten bepaalt en niet de trainer. Je weet wel, bewijs zoals bewijs dat bepaalde medicatie werkt.

Ik raad iedereeen de laatste uitzending van Gijp en Kieft te zien, die zich doodlachen om trainers en hen nooit serieus hebben genomen.

25-08-2024 12:08

peter_kleinveld +2055

En jij neemt Gijp serieus, dat heeft ie zelf heel zijn leven nog niet gedaan. Man man. Daarnaast zowel Shanks als Fergie, hebben bewezen dat zij wel degelijk bepalend waren voor het succes en de koers en installeren van een bepaalde mindset binnen een club

25-08-2024 14:08

Aurelius1 +19690

"Bewezen"... ok.

25-08-2024 14:17

peter_kleinveld +2055

Alles wat we horen is een mening, geen feit. Alles wat we zien is een perspectief, niet de waarheid. Aldus Marcus Aurelius

25-08-2024 18:30

Aurelius1 +19690

Het bewijs staat gewoon in de wetenschappelijke onderzoeken, zo simpel is het. Iedereen met een beetje verstand, die zich niet laat leiden door z'n onderbuik en een hardnekkig geloof, begrijpt die onderzoeken en begrijpt hoe het in elkaar steekt. Kan men wel 34 jaar terug in de tijd gaan en één case gaan interpreteren, of de Guardiola case, die meer dan 2 miljard mocht investeren bij City en het beste elftal ooit had bij Barca, maar dat haalt het wetenschappelijke bewijs niet onderuit.

Het is ook al zo oud als de weg naar Rome: een trainer is zo goed als z'n materiaal. It is what it is.

25-08-2024 19:12

Juichtoon +32277

Onzin dus. Ik heb je al een aantal malen uitgelegd waarom dat zo is...
Reactie kwam er nooit...

25-08-2024 19:16

Aurelius1 +19690

En ik heb al een aantal malen je tegenargumenten onderuit gehaald. Je doet je slimmer voor dan wetenschappers, die hier dag en nacht mee bezig zijn. You need to wake up, buddy. And face reality.

25-08-2024 19:28

peter_kleinveld +2055

Ik kan je volgen, maar juist die uitzonderingen (ik ga uit van de 80/20 regel) zijn intrigerend. Ik volg ook al jaren de NBA en het succes van Phil Jackson en zijn Triangle offense, maar ook zijn Zen benadering zijn toch op zijn minst intrigerend. Want Jordan en co bij de Bulls wonnen niets voor Phil Jackson het overnam en na het vertrek ook niet meer. Shaq en Kobe waren een disfunctioneel duo totdat Phil Jackson met zijn methodiek de Lakers overnam en meteen 3x achter elkaar kampioen. Zelfs nadat Shaq vertrok en Phil een hiatus nam won Kobe niets. Kobe wilde Phil terug als coach ondanks dat ze niet op goede voet waren met elkaar en prompt wist hij de Lakers (en Kobe) weer naar grote hoogtes te brengen met 2 NBA kampioenschappen als kroon op het werk. Omgaan met ego's, implementeren van een juist raamwerk en tactiek en de spelers voorbereiden op topprestaties. Dat is geen toeval met zoveel succes.

25-08-2024 19:29

Aurelius1 +19690

"maar ook zijn Zen benadering zijn toch op zijn minst intrigerend."

Vanuit menselijk perspectief is het intrigrerend. Mensen willen in van alles geloven. De mens is een ontzettend gelovig wezen. Dat moet wel, want de koude harde realiteit is niet uit te houden zonder in van alles te geloven.

We willen graag de trainer zien als een commandant die spelers als schaakstukken over het veld schuift en allesbepalend is voor het resultaat. De wereld ziet er wat bleker, minder mysterieus, minder romantisch en minder leuk uit als het niet zo is. De mentale staat heeft deze coping en dit geloof nodig.

Echter, de werkelijkheid trekt zich niets aan van wat mensen gragen willen geloven. Die zegt gewoon: het is niet zo.

En uiteraard gaan mensen als Juichtoon hier extreem tegen in het verweer en denken ze zomaar even met wetenschappelijke feiten te goochelen. Het is niet te verkroppen en niet goed voor het geestelijk welzijn. Maar het is uiteindelijk pure coping.

25-08-2024 19:39

peter_kleinveld +2055

Hoe verklaar jij dan het 'bewezen' succes van iemand als Phil Jackson. Als iemand die op het juiste tijdstip op de juiste plaats was......? Dat is toeval en daar heb ik weinig mee.

25-08-2024 19:42

Oxxer +163797 moderator

Phil Jackson is goat onder de NBA coaches, 13 ringen, inclusief 2 als speler van de Knicks. Zijn tri-angle offence was uniek.

25-08-2024 19:48

peter_kleinveld +2055

Puur toeval Oxxer, puur toeval -:)

25-08-2024 19:53

Aurelius1 +19690

In alle eerlijkheid, ik weet niets van die case. Ik interesseer me niet in basketbal, ik beperk me tot het voetbal. Ik ben alleen ingaan op de 'zenbenadering'. Ik geloof niet in die zaken. Mensen kunnen anderen ook van alles wijsmaken. Heel youtube staat vol met goeroes die denken dat ze anderen kunnen helpen. De meesten zijn zelf doodongelukkig. Mensen kunnen anderen van alles wijsmaken, maar vooral zichzelf van alles wijsmaken. Ze kunnen zichzelf veel beter bedriegen dan dat ze anderen kunnen bedriegen.

Je moet enkel kijken naar the cold hard facts, naar de empirie. Alleen daar kan 'm de waarheid zitten, niet in wat mensen zeggen of beweren. Er vinden allerlei fucked up en iets minder fucked up psychologische processen plaats in een mens. Die moeten worden weggesneden, want die zitten vol coping, religie, waarheidsverdraaing, subjectieve interpretatie, maar ook eigen belang. Ze vertroebelen alles.

25-08-2024 19:55

peter_kleinveld +2055

Dat vind ik iets te makkelijk maestro. Basketbal is ook een teamsport, met dezelfde processen als in alles teamsporten. Bij individuele sporten kan ik een eind meegaan. Daar zie je vaak ook excessen in coach-speler relatie met alle bullshit er om heen.

25-08-2024 19:59

Aurelius1 +19690

"Dat vind ik iets te makkelijk maestro."

En toch kan ik daar weinig over zeggen want ik heb de empirische gegevens niet. Ik vermoed dat ook daar coaches geen invloed hebben vanuit mijn basisidee dat woorden geen invloed hebben op de menselijke biologische compositie/DNA, en dat ik hier weer een discussie voer gelijk aan anderen die zeiden: "Ja, maar kijk naar die en die case, kijk naar Guardiola, kijk naar Bosz" etc . Maar voor the sake of it zeg ik: mogelijk hebben coaches daar invloed, ik heb de empirische gegevens niet, ik weet het niet.

25-08-2024 20:06

Oxxer +163797 moderator

@peter_kleinveld

Ik lees net jouw NBA kennis , interessant. Kleine correctie, Bulls werden een kampioens-team niet alleen vanwege Phil Jackson, de 2 Jerry’s, eigenaar Jerry Reinsdorf en GM Jerry Krause zagen dat Jordan hulp nodig had. Horace Grant en Pippen werden toegevoegd aan het roster. Bulls hadden geen goede grote man, zij werden pas compleet na de spelers-ruil, center Bill Cartwright van de Knicks naar de Bulls en Charles Oakley de omgekeerde weg. Phil maakte het af, Doug Collins de coach voor Phil kreeg het niet voor elkaar.

25-08-2024 20:11

peter_kleinveld +2055

Doug Collins was inderdaad te emotioneel, maar hij maakte Jordan 1 one man scoring machine, maar met weinig oog voor zijn mede spelers. Phil Jackson was degene die Jordan leerde vertrouwen op zijn mede spelers om ook kritieke shots te nemen. Ook dmv spacing van de triangle offense. Het gekke is dat zowel Jordan als Pippen na de Bulls dagen niets meer hebben gewonnen. Pippen had zeker bij de Trailblazers een enorme kans toen ze de Lakers bijna pakten in 1999-2000 in game 7, maar daar zag je de hand van Jackson. Die liet het team toch kiezen voor de opties van Brain Shaw/Rick Fox/AC Green/Robert Horry, toen Kobe en Shaq het moeilijk hadden. Zo liepen ze een achterstand van 15 punten en wonnen het beslissende duel op weg naar de 1e van een three peat.

25-08-2024 21:31

TheSpecialOne +8820

In de Formule 1 bepaalt het materiaal het succes en in veel mindere mate de coureurs. Daareentegen ontlopen de kwaiteiten van de coureurs elkaar niet zoveel. In de voetballerij kan echter binnen één team het niveauverschil tussen spelers al heel groot zijn.
Juist in een minder team is het belang van een goede trainer veel belangrijker dan in een team met louter topspelers. De trainer kan door een duidelijke spelopvatting zijn spelers houvast bieden tijdens een wedstrijd. Anders lopen ze maar als kippen zonder kop over het veld en maken dan vootdurend de verkeerde keuzes.

26-08-2024 09:09

Aurelius1 +19690

Dit is allemaal onbewezen onderbuik/speculatie. De cijfers in alle topcompetities zijn hard en duidelijk: de kwaliteit van de spelersgroep bepaalt het resultaat. Stop coping, face reality.

26-08-2024 10:25

Nr.10 +110893

De Toren heeft zijn rekening geopend voor dit seizoen in de Serie A. Die gaan we toch binnenkort in de Italiaanse top terug zien denk ik.

24-08-2024 19:59

twynestar +28183

Die gaat gewoon zijn hele leven prima in de serie A spelen, soms bij een topclub soms zelfs als basisspeler maar ook seizoenen op de bank. Dan op zijn 32e nog een jaartje west ham ofzo.

25-08-2024 11:43

ajaciedje90 +59695

Timber speelt op het middenveld bij Arsenal vandaag.

24-08-2024 18:59

Aurelius1 +19690

Tja, ten hag heeft extreem geluk gehad dat Overmars 'm nog kende van de klaverjasgroep bij de Eagles, waarna ie een geweldig elftal kreeg, en omdat mensen geen verband kunnen leggen tussen de kwaliteit van de spelersgroep en resultaten, mocht ten hag het succes op z'n naam schrijven. Bij Manchester wordt maar eens bewezen dat er geen Ten Hag effect bestaat. Hij is volledig afhankelijk van het materiaal en heeft voor meer dan 300m verkeerd ingekocht. Dan word je vroeg of laat ontslagen, omdat ze bij United voor de achtste keer in 10 jaar tijd de trainer de schuld gaan geven van het gebrek aan kwaliteit.

24-08-2024 18:24

FysioPat020 +25581

Dus maw. Iedere andere trainer ( ook Klopp, Guardiola, Ancelotti ) zouden met ManU afgelopen 8e geworden zijn met 30 punten afstand op City.
Ik geloof onderhand echt dat jij dit gelooft. Is verder alles goed met je? Neem je ook regelmatig je medicijnen? Misschien eens met iemand onder 4 ogen praten ipv hier anoniem op AS?

24-08-2024 18:30

Aurelius1 +19690

Ja, 100%. En wat is er aan de hand? Ten Hag was toch een toptrainer?

Dat Guardiola steeds genoemd wordt is eigenlijk een gotspe. Mocht 2 miljard investeren in City en had het beste elftal ooit in Barca. Uiteraard ga je dan tegen prijzen aanlopen.

En ben je vergeten dat mourinho en van Gaal ook ontslagen zijn bij United?

24-08-2024 20:03

Erik20 +7363

Bij Chelsea en PSG kunnen ze ook bijna onbeperkt geld uitgeven, maar daar lukt het al jaren niet om goed voetbal te spelen... dus Guardiola zal wel iets kunnen.

25-08-2024 02:21

Aurelius1 +19690

Chelsea heeft onlangs nog de CL gewonnen. Daarvoor de Europa league. Daarvoor weer de CL. PSG is 9x achter elkaar kampioen geworden en behaalde twee jaar terug nog de finale CL. Ik weet niet waar je het over hebt.

25-08-2024 07:48

The Future +5514

Ja, waar Overmars haalde natuurlijk allemaal spelers die zich in de absolute top al ruimschoots hadden bewezen, waardoor een halve finale Champions League eigenlijk zeer logisch was en dus was die de plek in zekere zin gekocht door Overmars. Zat natuurlijk niks van Ten Hag bij...

25-08-2024 04:44

Aurelius1 +19690

Hij haalde gewoon goede spelers. Juve was op z'n retour en Real kampte met de schorsing van Ramos en ik geloof nog een blessure. Zo gek was het allemaal niet, gezien het elftal van Ajax. Een goede prestatie, maar zeker niet aan Ten Hag toe te schrijven.

25-08-2024 07:47

twynestar +28183

trainers hebben geen effect, alleen statistieken tellen, bliep bliep bloep

25-08-2024 10:06

The Future +5514

Hahaha Real miste dus 2 spelers en dus logisch dat Ajax door ging? Alsof er daarna een ploeg overbleef die niks voorstelde...

25-08-2024 15:43

Aurelius1 +19690

Het was een prima prestatie, maar niet aan ten hag toe te schrijven. Het is niet omdat Ajax van Real wint dat dat door de trainer komt. Dat verband leggen mensen weleens. Vals verband.

25-08-2024 15:53

FysioPat020 +25581

ManU gaat net zolang op het kampioenschap wachten als Liverpool. Volgende week thuis verliezen tegen Liverpool en de fans worden al weer onrustig.

24-08-2024 17:38

Raymond.V +2705

Wat een blunder van Pickford zeg pfff.

24-08-2024 16:28

superajax +11372

#tenhaghaaltdekerstniet

24-08-2024 16:19

Juichtoon +32277

#waaromzoujealsajaciedatschrijven...

Was jij ook niet die persoon die vorig seizoen 38 wedstrijden heeft gesmeekt om zijn ontslag?

24-08-2024 16:21

superajax +11372

Zat vorig seizoen al flink op de schopstoel,haalde alleen maar Nederlanders naar United dus als het mis gaat wie is de lul denk je???

24-08-2024 16:24

Juichtoon +32277

En waarom steun jij iemand van de Ajax familie niet?

TH is gewoon redelijk succesvol bij ManU met 2 prijzen in 2 seizoenen.

24-08-2024 16:26

superajax +11372

Nee,ik was niet degene die smeekte om ontslag.Dit is de 1e keer dat ik er iets over post,dus haal geen mensen door elkaar dan.

24-08-2024 16:34

Robertini +38950

Ik snap niet dat je daar plezier uit haalt, voor Ajax is het alleen maar beter als succesvolle ex-Ajacieden in het buitenland slagen, Ajax heeft er niks aan als Ten Hag faalt.

Daarnaast heeft Ten Hag nooit iets fout gedaan naar Ajax.

25-08-2024 02:05

GinoAFCA +14735

Het blauwe deel van Manchester doet het vele malen beter 😅

24-08-2024 16:18

GinoAFCA +14735

Is pas 2de wedstrijd maar ik zie united weer niet meedoen bovenin

24-08-2024 16:14

LukaLitmanen +81888

Zeer overschatte trainer Ten Hag

24-08-2024 16:12

Juichtoon +32277

Nee joh.. leg de lat eens niet zo onrealistisch hoog.
2 seizoenen Man U, 2 prijzen. Contract verlengd bij een club waar al 10 seizoenen elke trainer door het ijs zakt..
Ten Hag is met een immense klus bezig..

Daarbij zou je als Ajacied oud Ajax mensen wel wat meer krediet mogen geven.

24-08-2024 16:15

LukaLitmanen +81888

8e plaats vorig jaar. Slechtsye ooit.

Iemand die met waardeloze wissels en kansloze middenveld onnodig liet uitschakelen

24-08-2024 17:30

Juichtoon +32277

Je kan zo in de Efteling gaan werken als sprookjesverteller...
Vorig seizoen won Manu de FA cup. Dat is een hele grote prijs...
Eind jaren 80 werd ManU 2x 13e en 1x 11e.
Als je niks weet, zeg dan niks.

Slot won vorig seizoen dan ook niks volgens jouw redeneerwijze...

24-08-2024 18:01

Aurelius1 +19690

De FA cup een hele grote prijs voor United... yeah right.

24-08-2024 18:26

LukaLitmanen +81888

Eind jaren ‘80. 😂🤣🤣

Bedankt voor het bevestigen van mijn punt

24-08-2024 18:34

Juichtoon +32277

Fa cup is een grote prijs met wereldwijd aanzien. Finale wordt door 2 miljard mensen bekeken...
Maar als jij het zegt...

24-08-2024 18:45

Juichtoon +32277

Dus ooit is zonder de jaren 80. Je laat gewoon weg wat je niet uitkomt, dan vertel je dus sprookjes of.beter gezegd onjuistheden, onwaarheden.
Als we die niet meetellen had jij er nu niet geweest...
O en in 14 7e, en in 17 en 19 6e..

24-08-2024 18:48

Eurysaces +29498

Een half miljard investeren en dan de lat niet hoger leggen dan plek 8 in de Premier League? Als je in die 2 seizoen dan progressie zou zien in het spel, zou het nog anders kunnen zijn, maar ook dat is toch nauwelijks te bekennen..?

Ten Hag is gewoon een vrij beperkte trainer. Moet het volledig van zijn fanatisme hebben en de spelers op het veld die de ideeën moeten hebben. Heeft spelers als Blind, Frenkie en Tadic nodig die hem sturen in zijn beperkte en behoudende visie. Het is dat gebrek aan visie, wat hem bij deze stuurloze ploeg opbreekt, hoe anders was dat met het overnemen van het elftal van Bosz en de spelers die er in zaten..

De redding voor ten Hag zou Frenkie zijn, een speler met een uitstekende kijk op het spelletje en natuurlijk een waanzinnige voetballer.

25-08-2024 14:14

Craain +4952

Klopt, enorm afhankelijk van de spelers. Hij houdt vaak langdurig vast aan dezelfde spelers. Het is geen trainer die het elftal kan opbouwen. Vaak behoudend spel met afhankelijk van de spelers die het verschil kan maken.

Bij Ajax heeft hij de tactiek beetje van Bosz overgenomen. Laatste half jaar bij Ajax van ten Hag zag je dat het minder werd. Misschien ook door affaire van Overmars.

24-08-2024 16:30

Aurelius1 +19690

Het werd steeds minder om de kwaliteit steeds minder werd. De prestaties en het spel lopen 1 op 1 gelijk met de kwaliteit. Er wordt echter nooit over de kwaliteit van een spelersgroep gesproken als het gaat om de prestaties van een club, alles wordt toegedicht aan een trainer, want het is een taboe onderwerp in de voetballerij en onder supporters.

24-08-2024 18:29

Craain +4952

Klopt, sinds het vertrek van Overmars werd er minder van. Zoals ik al zei is hij afhankelijk van de spelers met kwaliteit. Spelers beter maken kan ie niet wel als het team goed draait. Ook wilde hij Bergwijn hebben.

24-08-2024 18:33

AFCA1996L +15796

Blijven vasthouden aan een hopeloze Rashford, terwijl Garnacho hem allang voorbij is gestreefd, De Ligt gekocht, maar Maguire laten staan die vervolgens veel meer had kunnen doen bij de 1-0. Je meest creatieve middenvelder Fernandes eraf gehaald als je een doelpunt nodig hebt. Waarom niet Casemiro eraf halen als je voor de winst wil gaan? Allemaal vage keuzes van Ten Hag die hij bij Ajax ook al had en blijkbaar niets van geleerd heeft. Met kerst is hij thuis

24-08-2024 15:36

Redrum +95917

Erik works in mysterious ways.

24-08-2024 15:45

3*stars*3 +23351

Eens en Ten Hag en wisselen was nooit zijn grootste kwaliteit.
Ja 1x in de zoveel tijd zal het wel lukken maar bij roulettetafel valt de bal ook wel eens op groen.

Maar dat verhaal Rashford blijft interessant.
Duidelijk een voorbeeld van iemand, waarbij het mentale gedeelte niet in balans is.
De man had/heeft eigenlijk alles om een echte topper te zijn maar misschien was een vertrek het beste om ergens anders op te bloeien.
Al heeft hij nog ff tijd.

24-08-2024 15:47

AFCA1996L +15796

Rashford heeft periodes gehad waar hij z'n klasse laat zien, en als hij die vorm heeft zijn er weinig aanvallers die bij hem in de buurt komen. Helaas trekt Rashford het heel erg aan wat de buitenwereld van hem vindt, ietswat hem belemmert om er alles uit te halen, want voetballen kan hij echt wel, maar mentaal gezien niet gemaakt voor dat wereldje. Rashford is inmiddels bijna 27 maar in z'n gehele carrière nooit echt en constante niveau aangetikt over lange periodes.

24-08-2024 16:13

Ton.B +1644

Heerlijk als zo'n kleine ploeg een miljoenen formatie verslaat....🤣

24-08-2024 15:34

Oxxer +163797 moderator

Zirkzee binnen een week van held naar schlemiel.

24-08-2024 15:29

FysioPat020 +25581

Egoistisch om nog naar die bal toe te gaan.

24-08-2024 17:38

Oxxer +163797 moderator

Absoluut eens, best belachelijk, om de goal te willen jatten van Garnacho.

24-08-2024 18:02

Josey Wales +11629

Ten Hag koopt en wisselt zich naar zn ontslag.
Wat een middelmaat koopt die vent steeds.

24-08-2024 15:29

Craain +4952

Ten Hag.... Die gaat zeker niet redden daar in Engeland.

24-08-2024 15:29

Juichtoon +32277

Elk seizoen prijs....
Kletsmajoor...
Z'n contract is verlengd...vd zomer geen krant gelezen?

24-08-2024 15:47

3*stars*3 +23351

Stelletjes amateurs daar bij United achterin.
Kijk hoeveel tijd die Adingra had om de bal bij zich te houden, rond kijken, te kiezen en die bal te geven.

Veel ex Ajacieden of niet maar gun het Ten Hag niet na al die smerige spelletjes van hem, sinds z’n vertrek en dieptepunt was dat met ten Rouwelaar.
Dan ben je gewoon een naar mens.
Dan is het helemaal heerlijk dat die Pedro zo laat scoort.

24-08-2024 15:28

ajax4ever001 +18357

Klasse Brighton, leuk voor Veltman dit!! Ik gun dat United niks.

24-08-2024 15:28

Craain +4952

Veltman, ontzettend slimme verdediger.

24-08-2024 15:29

ajax4ever001 +18357

Hij werd vaak zo erg bekritiseerd maar zo'n speler is echt wel nuttig. Snap zelfs niet waarom Koeman hem bij Oranje nooit opstelt.

24-08-2024 15:31

TeringHenkie +28226

Nooit opstelt? Die word nooit opgeroepen!

24-08-2024 15:40

GinoAFCA +14735

Koeman heeft zijn lievelingetjes

24-08-2024 16:17

Craain +4952

Onderbouw het eens even, teringHenkie.

24-08-2024 16:28

Craain +4952

Dumfries heeft de voorkeur wat ik wel snap, maar Veltman is altijd professioneel geweest en haalt vaak maximaal van zijn kunnen. Op de training kan hij voorbeeldig zijn voor elk spelers.

24-08-2024 17:09

Juichtoon +32277

Vind ik raar..

24-08-2024 16:17

AFCACruijff14 +160781

Tsja, als je zo verdedigt gaat Utd het volgende trieste seizoen tegemoet.

Was overigens wel een geweldig balletje en goed raak gekopt, maar pijnlijk.
Vraag me ook af waarom Utd al jaren zo moeizaam scoort. Die winnen echt zelden eens met 4-0.

Zou sowieso Bruno terug naar het middenveld halen en een echte spits voorin zetten. Rashford is als rechterspits ook nutteloos.

24-08-2024 15:28

MarkP +21515

Blunder om ten hag te laten zitten, zelfde ellende als vorig seizoen, slechte wissels. slotball next week.

24-08-2024 15:27

AFCA1996L +15796

Hoe kan er nou niemand zijn die de 2e paal dekt daar. Ook Bruno wisselen heeft niet goed uitgepakt

24-08-2024 15:26

Oxxer +163797 moderator

Staan 2 man helemaal vrij, niet heel best verdedigd.

24-08-2024 15:25

Ajax-Amsterdam +4190

Man utd weer ouderwets slechts in de verdediging

24-08-2024 15:25

Oxxer +163797 moderator

Van Hecke met een deathwish, wat wil hij gaan doen tegen Licha 😂😂😂

24-08-2024 15:19

Francesco +5389

@ hoe doet Veltman het vandaag?

24-08-2024 15:19

Josey Wales +11629

Degelijk.

24-08-2024 15:22

Ajax-Amsterdam +4190

Speelde solide

24-08-2024 15:28

AFCACruijff14 +160781

Die jongen speelt daar bijna elke week een prima voldoende. Echt iemand waar Ajax volgend jaar achteraan moet gaan voor een terugkeer.

24-08-2024 15:29

Baco123 +6032

Voldoende zoals altijd

24-08-2024 15:36

MarkP +21515

Jan Van hecke afkomstig van nac…

24-08-2024 15:18

ajax4ever001 +18357

Kom op Brighton maak die 2-1

24-08-2024 15:10

Patrick020 +22227

nous nu rechtsback en Martinez en de ligt het centrum

24-08-2024 15:09

GNBL +89834 moderator

Eriksen blijft de hele wedstrijd op de bank dus.

24-08-2024 15:07

AFCACruijff14 +160781

Ja, die komt nauwelijks nog aan een minuut daar. Ajax moet komende week echt een poging wagen hem te huren als Eriksen tenminste accepteert dat hij hier geen 6 miljoen zal verdienen.

24-08-2024 15:30

BaasBaas +8301

Ja dat kun je dus vergeten gaat alleen om geld nog in voetbal

24-08-2024 23:38
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.