'Verbazingwekkend dat Ajax geen geld heeft voor een trainingskamp en FC Groningen wel'

door Jesse ter Haar 112

Bron ESPN

'Verbazingwekkend dat Ajax geen geld heeft voor een trainingskamp en FC Groningen wel'

door Jesse ter Haar 112

Bron ESPN

Arno Vermeulen verbaast zich over het feit dat Ajax geen geld heeft om op trainingskamp te gaan, zo laat hij blijken bij Voetbalpraat op ESPN. De Amsterdamse club bespaart op de kosten door de voorbereiding op het tweede seizoenshelft in Nederland te laten plaatsvinden en dat terwijl een club als FC Groningen wel naar het buiten afreisde voor een trainingskamp.

In diezelfde voorbereiding op de tweede seizoenshelft kwam Ajax zondag in actie tegen VfB Stuttgart (2-2). Na afloop verscheen Francesco Farioli voor de camera en gaf hij aan dat de beslissing om in Nederland te blijven slechts gedeeltelijk met het financiële plaatje te maken heeft gehad. Toch spreekt Vermeulen een dag later zijn verbazing uit. 'Het meest verbazingwekkende is dat Ajax geen geld heeft en FC Groningen wel. Dat is wel opmerkelijk.'

Hoewel de verslaggever het moeilijk kan plaatsen, is hij niet per se een voorstander van een winters trainingskamp in het buitenland. 'Er is een hele korte winterstop en het is in Nederland af en toe 11 graden. De velden zijn prima. Je gaat twee dagen reizen, je zit in een vliegtuig, spelers kunnen verkouden worden, het bed ligt niet lekker en je moet je kussens meenemen. Ik zou hier lekker blijven.'

'Ze doen het vaak voor teambuilding', weet ervaringsdeskundige Kenneth Perez. 'Je komt in een andere setting met elkaar. Je slaapt soms met iemand op de kamer, je eet samen en doet heel veel dingen samen. Je probeert een beetje teamgeest te creëren. Je leert elkaar een beetje anders kennen op zo’n kamp. Als team moet je het samen doen.'

Tekst gaat verder onder de foto.

'Verbazingwekkend dat Ajax geen geld heeft voor een trainingskamp en FC Groningen wel'
In de winterstop van het seizoen 2023/2024 reisde Ajax af naar Spanje om een trainingskamp te beleggen.

Bovendien moeten de clubs die in Nederland achterblijven maar hopen dat de omstandigheden het trainen toelaten. 'Je kunt pech hebben dat je hier niet kunt trainen. Je wilt inhoud kweken, goed trainen en tactisch dingen doen en dan heb je bevroren velden. De laatste jaren is dat niet het geval geweest, dus dan heb je hier ook prima trainingsomstandigheden.'

Talenten op trainingskamp

Tot slot merkt Maarten Wijffels op dat de trainingskampen bij uitstek een broedplaats zijn voor de volgende generatie. 'Clubs gebruiken de trainingskampen vaak om jonge jongens, die daar hun eerste week bij de A-selectie hebben, mee te nemen. Vaak zie je die dan in de loop van het seizoen terug. Ik denk toch dat het moeilijker is als je hier in Nederland in januari in de gewone setting begint.'

Lees meer over:
Plaats reactie

MarcelvTol1971 +15319

Prima actie van AJAX ook naar de selectie toe.
De club heeft het financiel zwaar door volkomen mismanagment in heel veel lagen van de organisatie.
Dus moet er op de blaren gezeten worden, door iedereen.
Een trainingskamp in voorbereiding op het nieuwe seizoen is wat anders, maar dit is geld over de balk gooien. Prima besluit wat mij betreft.

07-01-2025 22:25

Drukwerk1968 +7110

Waar zijn psv en az, om wat voorbeelden te noemen, heen dan? De clubs die wel gaan, de 2e vliegen, de 6e of 7e weer terug. 2 reisdagen voor een verblijf van 5 of 6 dagen. Het geeft je te denken

07-01-2025 15:56

Sjaakvaak +26583

Kom op zeg jongens. Arno Vermeulen is een ontzettende pannenkoek wiens mening beter niet gedeeld kan worden. Dat betekent echter toch niet dat je daarom maar moet gaan roepen dat het inderdaad logisch is dat we niet op trainingskamp gaan.

Het is gewoon een gotspe. Er kan geen trainingskamp belegd worden maar er kan wel op en neer gevlogen worden naar Stuttgart voor een trainingspot? Serieus. Er is echt wel geld om nog 1 week aan verblijf te fixen, zeker met onze sponsoren.

07-01-2025 15:34

ajaxdna +1536

Fc Groningen heeft inderdaad meer geld dan Ajax… Paniek!!!!

07-01-2025 15:06

KeesHermans +423

Waar maken mensen zich toch druk over.

07-01-2025 13:50

AFCAMM +11341

Wat een verschrikkelijk domme conclusie.
Wel leuk voor Groningen dat ze blijkbaar rijker zijn dan Ajax.

07-01-2025 13:13

MosesD +14648

Wat een onzin. Er was heus wel geld, alleen was het een extreem korte winterstop, zijn de temperaturen hier prima, dus prima te begrijpen. Dat enkele vastgeroeste types niet verder kunnen kijken, is hun probleem.

07-01-2025 11:37

vanreenen +10236

Verbazingwekkend dat hier weer zo'n verhaal geplaatst is van een dronken aardbei. Zullen er helaas vele volgen.

07-01-2025 11:08

Babangida83 +23877

Dat vind ik dan weer niet verbazingwekkend:-)

07-01-2025 13:14

Aeter +6611

Elke scheet gerelateerd aan Ajax wordt hier geplaatst. Dat is altijd al zo geweest.

07-01-2025 14:52

barry1988 +24005

Wat is er mis met een voorbereiding in Nederland, met tegenwoordig zachte winters?
Dit is juist slim geen onnodig geld verspillen aan dure trainingskampen.

07-01-2025 11:05

noppenkoning +41199

Was vroeger de winterstop ook niet een stuk langer? Had je er meer tijd voor. Nu paar dagen vrij bij kerst en wedstrijd staat alweer klaar.

07-01-2025 10:39

Chill +74

En het werd hier in de winter nog koud. Als er nu 1 nacht vorst is, dan is dat al erg veel.

07-01-2025 19:04

Myriad +7052

Als je 20% van het personeel moet ontslaan, dan kun je niet met goed fatsoen op trainingskamp gaan.

07-01-2025 10:31

AlexIbarra +19243

Ajax heeft geen geld Over voor een trainingskamp, Arno.
Als ik het goed begrijp loopt Farioli al het hele seizoen op reamgevoel te hameren dus een weekje samen weg is misschien niet nodig.

Soms kan ff niet op elkaars lip zitten ook verfrissend werken.

07-01-2025 10:24

willem1958 +8752

Er zijn meer clubs die in Nederland blijven maar als er wel geld is en we zitten al een week in januari dan zou Kroes al een aankoop of huur hebben kunnen doen.

Hij weet al maanden dat er wat bij moet en als vooruitziend td zou je al zaken hebben gedaan de eerste dagen van januari want je hebt al in nov/dec voorgesprekken met verschillende clubs/spelers zodat je meteen een slag slaat want anders heb je kans dat verschillende spelers op het lijstje na een week of twee al zijn ondergebracht bij een andere club.

Oh wacht effe, Kroes zit nog in onderhandelingen met Valladolid over een speler die toch wel wat geld moet kosten, wat gaat er nou toch fout op dit moment?
Dit terwijl al negen andere eredivisieclubs wel één of meerdere spelers hebben binnen gehaald.

07-01-2025 10:20

Been +12467

Hé Vermeulen, je lult er nu al 1,5 jaar over, dat er onder Mislintat 100 miljoen miljard doorheen gejaagd is. Wat is er dan nog verbazingwekkend aan?

07-01-2025 10:02

lyrical8000 +9

inderdaad raar, ajax en groningen hebben beiden hetzelfde budget, zelfde salariskosten, in alle opzichten hetzelfde toch ? Dan is de vergelijking dus terecht... slaap lekker

07-01-2025 09:58

arjan.z +247

Kunnen geen cornervlag meer kopen maar Susan Lenderink gaat er met een gouden handdruk uit. Kan alleen bij ons

07-01-2025 09:51

AlexIbarra +19243

Zo gaat dat als je mensen ontslaat op basis van onderbuikgevoelens bij mensen die er niets mee te maken hebben.
Bij elke organisatie.

07-01-2025 10:25

jerryisthename +31745

Ze hebben wel het geld,maar kiezen ervoor om dat te investeren in de selectie, lijkt me. 😉
Niet onverstandig ook, kijkend naar de deze keer korte winsterstop.
Sukkeltjes in de media weer...😂

07-01-2025 09:43

ouweman +4934

Zelfs het almachtige fantastische superieure psv, waar de Eindhovense en CL miljoenen binnen stromen, blijft in NL.
Ook geen geld dus?

Slap gelul weer. Blijf je een keertje in NL, is het weer niet goed. Koud tyfusweer hier, en dan voor 5 dagen naar Curacao gaan om vervolgens weer bij 2 graden te moeten voetballen, nee dat schiet op.

Maar ok.

07-01-2025 09:28

CDX +3164

PSV heeft net een week in Zuid Spanje doorgebracht las ik ergens op een voetbalsite...

08-01-2025 11:00

ouweman +4934

Dan is dat denk ik van vorig jaar. Ze hebben net op 3 januari hun eerste training gehad, thuis in het stadion, staat op hun eigen site, Daarvoor waren ze niet weg.
https://www.psvinside.nl/psv-vult-voorbereiding-op-2025-beduidend-anders-in/

https://www.ed.nl/psv/een-kijkje-in-de-talentenvloot-van-psv-wie-komen-er-snel-aan-voor-het-eerste-team~a5d0e60e/?cb=a0baebf1-4208-455c-af2b-cbb6053701c3&auth_rd=1
Dit onderste stuk is van 3 dagen geleden, Eindhovens Dagblad. Die zullen het toch wel weten.

08-01-2025 11:11

Redrum +96066

Ik vind het oprecht verbazingwekkend dat Arno Vermeulen al jaren met zijn enge witte hoofd op tv komt. Hebben wij als land echt niets beters te bieden aan het volk?

07-01-2025 09:10

Ajax34 +4004

Niet alleen Arno Vermeulen is eng op tv, daar hebben ze er echt nog veel meer van;)

07-01-2025 12:23

Chill +74

Zelfs Kramer krijgt een podium...

07-01-2025 19:05

Paul van Dorst +1578

En als Ajax wél naar het buitenland was gegaan, had meneer Vermeulen vast geroepen dat Ajax een voorbeeldfunctie heeft en aan het milieu moet denken…

Lekker boeiend allemaal. Er is kennelijk geen nieuws te melden.

07-01-2025 09:01

Deligt1986 +650

Beetje pas op de plaats is toch niet erg voor een keer ... Van der vaart zei ook al dat het nergens op slaat om lekker in 20+ graden te gaan trainen terwijl je over 1,5 week in Heerenveen staan waar het rond het vriespunt is...

07-01-2025 08:34

debalisrond95 +2324

Heeft er toch ook gewoon mee te maken dat de winterstop erg kort is, de spelers ook nog met vakantie gaan dus ze konden maar een week trainen. Dan is het opzich niet gek dat je hier blijft en wat geld bespaard. Wederom briljante uitspraak zonder na te denken van de witte Chinees.

07-01-2025 08:19

ProperFootball +14587

Heel leuk natuurlijk voor spelers dat ze ver weg willen, maar het kost veel geld en is onnodig, tegenwoordig zijn de velden hier niet meer bevroren.

Al dat rondhangen in een smakeloze omgeving als Dubai etc zodra ze ff vrij zijn moeten ze zelf weten, maar het kost bakken geld en we vliegen als maatschappij al veel te veel. Dus prima dat ze gewoon in NL trainen en niet ook nog eens heen en weer gaan vliegen voor een heel kort trainingskamp duizend of tweeduizend km verderop.

07-01-2025 08:12

jollie18 +9856

Al had Ajax wel het geld ervoor je hoeft niet altijd op trainingskamp

07-01-2025 07:59

TweeBenig2 +16118

Ajax bleef in Nederland, net zoals PSV, Utrecht, AZ, Fortuna, Willem II, NEC, Heracles, Sparta, Almere City. Allemaal geen geld🤔Twente ging naar Duitsland, PEC Zwolle naar België. Die hebben een beetje geld🤓 RKC, Go Ahead Eagles, Feyenoord, Heerenveen, Groningen en NAC naar Spanje. Daar klotst het geld over de plinten 🤑. Tjezus wat is die Vermeulen een clown 🤡

07-01-2025 07:43

Koekie87 +20967

Vermeulen wil graag relevant blijven dus komt dan graag met dit soort ongenuanceerde stukjes tekst aanzetten.

07-01-2025 07:45

Koekie87 +20967

Ajax zal echt wel geld hebben voor een trainingskamp maar misschien heeft Farioli zelf wel gezegd dat hij daar op dit moment geen behoefte aan heeft of dat zijn prioriteiten op dit moment heel ergens anders liggen dan bij het beleggen van een trainingskamp. Maargoed misschien is dat hele narratief over geen geld hebben ook wel een klein beetje een eigen leven gaan leiden aangezien aan alles wat Ajax doet momenteel word opgehangen aan het hebben van geen geld.

07-01-2025 07:42

Blava2 +153

Ik kan het woord narratief niet meer horen

07-01-2025 12:02

TontoKarnaggel +42501

Je zal als directeurtje jezelf maar een prominente rol geven in een tv programma, wetende dat je daar helemaal niet de capaciteiten voor hebt. Het betreffende programma daar doodleuk de afgrond in mee trekken, en toch lekker blijven zitten omdat je het zelf zo leuk vind om het te doen.....
Christus te paard, hoe belangrijk vind je jezelf dan wel niet....

07-01-2025 07:15

P.Russo +6327

Alsof het al niet erg genoeg is moeten we die man ook nog aanhoren bij de Voetbalpodcast van de NOS...

07-01-2025 13:18

Jariebombarie +949

Psv ging ook niet weg. Dus die hebben ook geen geld?

07-01-2025 07:01

brullie +7031

Wat een onzin weer, Ajax heeft geen geld maar Groningen wel...haha....tuurlijk.

07-01-2025 06:41

Hersenspinsel +8012

Ajax heeft op kleine schaal wel degelijk een trainingskamp in het warme zuiden gehad.
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1247799/ajacieden-fitz-jim-akpom-godts-en-hato-houden-conditie-op-peil-in-dubai.html

07-01-2025 06:32

Bassey +8195

Ze hebben het wel maar willen het er niet aan uitgeven.
Farioli heeft het prima uitgelegd een beetje journalist had het geweten.

07-01-2025 06:29

Ajax2024 +2117

Het is uitgelegd dat het met geld te maken heeft. En toch zijn er wijsneuzen die beweren dat het er niks mee te maken heeft. En daar krijg je nog likes voor ook. Verdiep je. Klaassen heeft zelf gezegd dat hij wel even naar het buitenland had gewild op trainingskamp en hij was niet de enige.

07-01-2025 05:37

Bky +56415

Iedereen weet dat je op trainingskamp moet gaan. Op OSM werkte dat altijd perfect.

07-01-2025 04:33

JanBiesbos +29045

Domme vermeulen snapt niks ik wel

07-01-2025 00:47

Pingelaar +13254

Tja. Liever dat Vermeulen het zegt, dan iemand met zijn volle verstand. 🤷🏻

07-01-2025 00:17

Jww +2312

Arno Vermeulen moet blij zijn dat Ajax meedenkt met de huidige bezuinigingen bij de NOS: geen snoepreisjes voor een heel camerateam met journalist. Bespaart men (NOS) toch al snel een al een slordige tienduizend euro mee, als het niet meer is.

07-01-2025 00:02

JanBiesbos +29045

Per omroep een directeur das pas achterlijk

07-01-2025 00:48

Ferd +38450

zoveel omroepen is achterlijk. Nederland moet gewoon naar een BBC-achtige structuur. NPO moet één organisatie zijn, de enige publieke omroep zonder al die zuilen.

07-01-2025 04:34

Broodjebal44 +5727

Ze zijn al zoveel van huis met alle Europese wedstrijden dat een aantal dagen bij de familie hun best goed zal doen.

06-01-2025 23:23

Evil-phantoom +869

Ajax maakt zich zelf belachelijk met deze geruchten in de media te gooien. Zeker als rijkste club van het land. Ik vind dit eerder iets weg hebben van fans oplichten.

06-01-2025 23:21

AlexIbarra +19243

Fans oplichten?
Was bij aanschaf van een seizoenskaart ook toegang tot de wedstrijden op trainingskamp toegezegd, of wat bedoel je?

07-01-2025 10:30

4xEC1 +7720

De witte Chinees.

06-01-2025 23:16

Amp +37639

Dan hadden ze voor pakweg 5 a 6 dagen naar zuid Europa moeten gaan, inclusief twee reisdagen plus je wil op tijd terug zijn om weer te acclimatiseren in nederland. In de jaren overmars waren we wellicht vast gegaan, maar snap nu ook prima dat ze niet zijn gegaan. Kan me ook slecht voorstellen dat zo een kamp zoveel zou kosten dat er op transfergebied niks meer zou kunnen.

06-01-2025 23:05

JanBiesbos +29045

Nou dat dus

07-01-2025 00:49

stopperspil +11175

Veel werknemers en met salaris

06-01-2025 22:51

behangdelul +32602

Vind het altijd wel een soort onlogisch, je gaat weg met 4 graden om in 20+ te trainen en voor te bereiden om wedstrijden te spelen in 4 graden. Dat moet niet goed zijn voor je kadaver.

06-01-2025 22:50

Hamstelaar +15011

Dit dus. En waarom zou je voor 1 week naar een Marbella bijvoorbeeld gaan als prof zijnde? Ze zullen meer in de vakantie gevoel hangen daar dan weer scherp worden.

06-01-2025 23:02

Altijdindestraat +39987

Waren ze wel gegaan, dan ging dit artikeltje over waar ze het geld vandaan halen... hoe de wind waait.

06-01-2025 22:48

ijzerchef +3144

Je hebt slechts 1.5 week voor je eerste wedstrijd. Met reizen ben je 1 of 2 trainingsdagen kwijt met reizen en alles er om heen. Pure tijdsverspilling dus.

06-01-2025 22:20

JanBiesbos +29045

En andere bedden slechter slapen ander voedsel etc

07-01-2025 00:50

Hebbendiekip +4759

Arno, sneue vent.

06-01-2025 22:03

behangdelul +32602

Hij wordt met de maand minder interessant. Met dit soort meuk blijft een beetje de verbleekte Chinees.

06-01-2025 22:51

Lullo +6072

Sowieso een korte winterstop. Wel staat mij bij dat er ook vanuit Ajax iets gezegd was over een trainingskamp en dat dat op dit moment qua geld niet verstandig zou zijn ofzo, kan het alleen niet terug vinden. Het is natuurlijk ook wel zo dat we de komende periode alleen maar wedstrijden in Nederland spelen en één in Letland (waar het gigantisch koud is), een 'zomerkampgevoel' past daar niet bij.

06-01-2025 21:59

Amp +37639

Qua geld niet verstandig was idd meer voor t moraal of t beeld, aangezien het gek zou zijn naar t buitenland te gaan terwijl er binnenkort op kantoor ontslagen zouden gaan vallen. Wat niet chique over zou komen

06-01-2025 23:06

Tommyshelby +128741

Ajax heeft gewoon geld, lol. Zelfs tweede klassers kunnen zo'n trainingskamp betalen.
Het is gewoon een prima keuze van de club.

Waarom zou je een week gaan trainen in de zon met 20 graden terwijl je in het weekend met 0 graden en wind op moet draven tegen een gaar clubje als RKC.

06-01-2025 21:42

Hebbendiekip +4759

Vroeger was dat misschien interessant, waren de winterstops wat langer. Tegenwoordig voegt het geen reet meer toe en zie je het eigenlijk zelden nog bij top clubs.

06-01-2025 22:04

maarten0909 +6383

Precies. Laat die andere clubs maar lekker wennen aan de zon en warme temperaturen.

06-01-2025 22:16

Ferd +38450

bovendien, als Ajax een reisorganisatie benaderd voor een gratis trip in ruil voor exposure dan happen die allemaal.

07-01-2025 04:35

twynestar +28275

Ik denk dat iedereen die ooit in het bedrijfsleven een baan heeft gehad, ook heeft meegemaakt dat er kosten werden bespaard die niet het grote verschil maken, maar waarbij de kleine beetjes optellen en er ook een signaal wordt afgegeven. Arno heeft dit bij Studio Sport denk ik nooit meegemaakt?

Eergister nog had iemand het het over 'het sprookje van Kroes dat er geen geld is'. We zijn dan wel niet straatarm, maar operationeel draaien we grote tekorten en met transfers vullen we dat niet aan. Moeilijk beseffen blijkbaar.

06-01-2025 21:35

JoeBlow +8181

Ik heb ergens al eens gezegd dat als ik CEO was en ik er later dit jaar een man of 50 uit moet jassen, ik nu een signaal zou willen geven dat de broekriem overal aangehaald is.

Nou vind ik de Directie van Ajax niet echt uitblinken in het nemen van verstandige beslissingen dus het zal er wel niks mee te maken hebben.

06-01-2025 23:32

Roodenwitwordtkampioen +488

Ik denk dat het voor een groot deel een signaal is. Als er veel mensen ‘uit moeten’ en er lagere salarissen worden gegeven, zou het niet chique zijn om op een duur trainingskamp te gaan.

06-01-2025 21:29
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.