Van Marwijk over rol van scouts bij Ajax: 'Groot verschil tussen periode onder Overmars en nu'

door Bart Veenstra 105

Bron De Telegraaf

Van Marwijk over rol van scouts bij Ajax: 'Groot verschil tussen periode onder Overmars en nu'

door Bart Veenstra 105

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Bert van Marwijk benadrukt in zijn column in De Telegraaf hoe waardevol scouts in de voetballerij zijn. De voormalig trainer van onder meer Feyenoord en het Nederlands elftal vindt dat een trainer van een voetbalclub blind moet kunnen varen op de scouts van die club.

'Bij Ajax is discussie over het negeren van de scouting en de rol van de zaakwaarnemer van trainer Alfred Schreuder. Op wie vaart een club blind?', vraagt Van Marwijk zich af in zijn column in de ochtendkrant. 'Al sinds de tijd van Johan Cruijff kun je de Ajax-school herkennen aan de speelstijl en dat betekent dat scouts van Ajax heel gericht naar een bepaald type spelers kunnen zoeken.'

'Als ik naar Ajax kijk en zie wat daar de laatste jaren is gebeurd, dan is er een groot verschil tussen de periode onder Marc Overmars en nu', schrijft Van Marwijk, die zag dat Overmars blind vertrouwde op Henk Veldmate en andere scouts. Op die manier werd bijvoorbeeld Antony gehaald. 'Dat is nou scouting, een speler halen van wie de trainers van Ajax vóór die tijd waarschijnlijk nog nooit hadden gehoord. Je moet mensen in dienst hebben in wie je honderd procent vertrouwen hebt.'

Volgens Van Marwijk hebben scouts net zoveel waarde voor een voetbalclub als goede jeugdtrainers. 'Ik heb al eerder gezegd dat goede jeugdtrainers meer status moeten krijgen en beter moeten worden beloond. Dat geldt voor goede scouts ook. Die zijn hun geld waard. Neem alleen Antony al, die is voor bijna 100 miljoen euro verkocht.'

'Voor bekende spelers heb je geen scout nodig'

In zijn tijd als trainer van Feyenoord haalde Van Marwijk Dirk Kuyt en Pierre van Hooijdonk naar De Kuip. Dit was vooral op aanraden van de toenmalig trainer, zo bevestigt hij. 'Kijk, voor bekende spelers heb je geen scout nodig. Een scout heeft echt waarde voor een club als hij met spelers komt die nog nergens naar voren zijn gekomen.'

Van Marwijk benadrukt dat zelfs de grootste clubs in de wereld moeite blijken te hebben om een goed scoutingsapparaat in te richten. 'Kijk naar Manchester United, waar ook een hapsnapbeleid is gevoerd. Als je je zaakjes voor elkaar hebt, hoef je niet Cristiano Ronaldo op zijn 37e naar Manchester te halen. Het wordt nu weer een beetje normaler, maar dat is vooral aan Erik ten Hag te danken. Die heeft gezegd: we halen Lisandro Martinez, Christian Eriksen, Tyrell Malacia en Antony. Die namen komen daar ook echt niet uit de scouting.'

Lees meer over:
Plaats reactie

Rock69 +8411

De scouting moet wel beter in mijn ogen. Vooral binnen Europa en Rusland. Maar als iemand de scouting negeert. Je leest van alles. Maar de waarheid zal wel in het midden liggen.

20-10-2022 13:58

Golden Boy +3919

Kaplan is tot nu toe wel de raarste aankoop geweest hè? Kan die überhaupt wat?

20-10-2022 00:54

BillSplate +9705

Och och och. Heb je dit zielepootje weer hoor. Is er iemand die graag naar hem luistert?

19-10-2022 22:29

MrGreen +1715

Dus eerst zeggen dat je de scouting vol moet vertrouwen, om vervolgens uit te leggen dat je voetballers gewoon op basis van hun bekendheid moet kunnen halen, zoals hij zelf deed in Rotterdam, of zoals Ten Hag deed bij ManU.

De logica ontgaat me volledig bij dit onsamenhangende stuk...

19-10-2022 09:37

Wamberto +2968

Het is geen stuk. Het is een samenvatting van een stuk. Misschien wat onhandig samengevat?

20-10-2022 08:45

Noahdepoah2021 +4843

Wat een onzin lees ik allemaal van deze kakkerlak. Laat me niet lachen. Na de competitiestart en Glasgow waren Bassey en Bergwijn bij de supporters en pers nog fantastische aankopen. Huntelaar en Hamstra werden geprezen om hun goede werk. Schreuder was het tactisch brein. Ik vind ook dat Schreuder met een betere opstelling kan spelen maar om nu te zeggen dat het hele beleid niet klopt en dat we aan de rand van de afgrond staan. Wat een onzin. Alsof onder Overmars alleen maar topspelers kwamen. Marin, Bande etc. vergeten zeker. We zijn aan het bouwen. Ook Ten Hag verloor totaal onnodig kansloos van Feijenoord met 6-2 in de Kuip (nog ziek van) en de laatste twee jaar waren op incidenten in de CL na en veel geluk niet aan te gluren. Nu verliezen wij kansloos nu van Napoli. De tijd zal leren of het met Schreuder lukt. Maar Ajax heeft gewoon een goede selectie en daarbij een paar hele goede jeugdspelers die er aan komen.

19-10-2022 06:14

NoPants +7492

“de laatste twee jaar waren op incidenten in de CL na en veel geluk niet aan te gluren.”

Lol. Vorig seizoen voor t gemak de CL overgeslagen?

19-10-2022 12:51

debarbaar +8250

Van marwijk heeft gelijk. We zijn terug in het pre Cruijff tijdperk. Ook toen was er nul kennis en werd de scouting op zij gezet voor Morons als van basten die via zaakwaarnemers de ene na de andere dure miskoop mochten binnenslepen. Ik zag die enge ten Cate bij Ziggo. De boezemvriend van Schreuder belde al in bij de voetbalpodcast van de Telegraaf om 'm te verdedigen. Een 37 jarige zaakwaarnemer met meer kennis van zaken dan een gesjeesde keeper en de technisch manager. Tijd voor vragen bij de aandeelhoudersvergadering. De diepe val is begonnen.

19-10-2022 04:27

JantjeBeton +2999

Bertje - "Je moet altijd 'wapens' hebben!" - Van Marwijk... Tja. Eeuwige dank voor die WK-finale hoor, maar dat is dan ook echt alles. #okdoei

18-10-2022 23:55

Burgie +4032

Overmars verkocht ook de beste spelers véél te snel en haalde daar vaak rommel voor terug. Dus ik mis hem niet.

18-10-2022 23:20

QueSera +1706

Ook weer zo’n onzin verhaal. Het is niet alsof Ten Hag geen spelers kocht uit zn eigen hoed.
Lijkt wel een Ajax Hetze man.
Bassey wordt gewoon een hele goed verdediger en ben benieuwd naar Sanchez zn ontwikkeling. Daarnaast is Bergwijn gewoon een zelf opgeleide speler en is Wijndal in potentie een heerlijke wingback.
Nu Bertje weer

18-10-2022 23:07

Kluivert95 +1342

Ben ik de enige die droomt van een voorhoede met Bergwijn, Brobbey, Ziyech en Kudus op 10 straks in Januari?

18-10-2022 21:42

4bier +31367

Tuurlijk geef maar weer 25 miljoen uit voor Ziyech. Speler zonder restwaarde. Onverantwoord.

18-10-2022 22:37

PH2BOT +40347

Ik heb eerder nachtmerries over de verdediging die er nu (niet!) staat.

18-10-2022 23:00

ST +23080

Als Ajax Ocampos gaat terugbrengen naar Sevilla, mogen ze van mij hun Sporting Director (Technisch Directeur) van Sevilla mee terugnemen. Die Monchi heeft het echt geweldig gedaan. Ook wel handig dat ie Spaans is. Spanjaarden zijn redelijk bekend met de Ajax filosofie en een technisch directeur die Spaans spreekt is met het oog op Zuid-Amerikaanse transfers ook fijn. Hij heeft heel veel jong talent voor weinig ingekocht en later voor een veelvoud verkocht. Wat dat betreft past ie mooi in het profiel.

"During his first tenure, Monchi raised the standard of the club’s academy, which eventually produced fantastic talents in the likes of Sergio Ramos, Jesus Navas, Albert Moreno, and Jose Reyes.

He also signed young players on a cheap and sold them for huge profits, with the likes of Dani Alves, Ivan Rakitic, Jukes Koundé, Diego Carlos, Federico Fazio, Carlos Bacca, and Julio Baptista as prime examples.

Monchi also revived the careers of the likes Ever Banega, Luis Fabinho, and Frederick Kanoute."

18-10-2022 20:41

QueSera +1706

Ola wij hableren geen espanjol he

18-10-2022 23:10

BakkalBijter +11661

Laten we we ons anders El Ajax noemen

18-10-2022 23:26

BackInBlack +14531

Bart van Merwijk gaat zich er ook tegenaan bemoeien??

Alsjeblieft zeg

18-10-2022 18:39

Web +178830

Scouten kun je nooit te veel doen
Alle facetten die je van Ajax speler mag verwachten moet je hier in mee nemen
Sanchez met alle respect is niet het voorbeeld van een Ajax back die je mag verwachten
En dat hadden de heren bij hem gekeken hebben best mogen zien
Bassy ook mijn twijfels, maar daar zie ik nog wel progressie in?

18-10-2022 18:04

PH2BOT +40347

....maar niet op LCV denk ik. Alvarez had Sanchez bij Ajax aanbevolen trouwens.

18-10-2022 23:05

JantjeBeton +2999

Zit zeker nog progressie in Bassey zijn spel. Helaas krijg ik bij het zien spelen van hem ook dikwijls flash-backs naar Mitchell Dijks destijds, en met alle respect hoor, maar dat zijn geen al te prettige herinneringen eerlijk gezegd. Dat was vaak heel hard en lomp naar voren rennen langs de zijlijn met vervolgens een totaal verkeerd geplaceerde crossbal in (maar vaak voorbij) de zestien. Hmm, leuke tijden waren dat! ;-)

19-10-2022 00:01

MankeNeliss +9814

Helemaal niet doorzichtig dat Bart v Merwijk/v Bommel dikke vrienden is met Overmars. Onder Overmars was het ook geen rozenschijn en manegeur. Die heeft genoeg missers gemaakt. De vuistregel is dat als 50% van je aankopen slaagt dan doe je leuk mee.

18-10-2022 17:31

Ozymandias +159568

Ik begrijp niet waarom niet meer clubs met een director of recruitment werken die ook de leiding geeft aan de scouting staff. Een director of football heeft niet de tijd om de wereld over te vliegen om de door de scouting aangedragen spelers goed zelf te scouten. Een director of recruitment heeft die tijd wel want die hoeft niet bijna elke dag op de club te zijn om leiding te geven aan de verschillende afdelingen die onder het technische beleid vallen.

18-10-2022 15:37

Saban +531

Je hebt toch gewoon een hoofdscout?

18-10-2022 15:55

Ozymandias +159568

Maar een hoofscout is niet degene die verantwoordelijk is voor het maken van de keuzes. Alleen voor het aandragen van mogelijke opties. Waarom is degene die verantwoordelijk is voor het maken van de keuzes niet ook degene die de mogelijke opties het vaakst heeft zien spelen?

18-10-2022 15:56

LOCAmpos +10509

Wie zegt dat? De grote ozy?

18-10-2022 17:59

Web +178830

@Ozy
Een scout van Ajax moet kunnen zien wat de kwaliteit van een speler is
Past hij bij Ajax? dat moeten mensen zijn in die er een oog voor hebben
Heeft hij dat niet, dan ben je niet geschikt
Onderhandelingen enz daar gaat hij niet over.

18-10-2022 18:09

Ozymandias +159568

"Wie zegt dat?"

Wie zegt wat?

"Onderhandelingen enz daar gaat hij niet over."

Maar waarom gaat hij niet over de keuze wie er wordt gekocht? Waarom wordt die keuze gemaakt door iemand die zelf de spelers nauwelijks heeft zien spelen? De onderhandelingen kunnen door iemand anders worden gedaan dan de persoon die heeft besloten wie wel en wie niet te kopen.

21-10-2022 11:12

Babangida83 +23930

Natuurlijk moet je bekende namen ook door de scouting halen. Van Marwijk heeft het over Kuijt en Van Hooijdonk. Maar we kennen allemaal de missers met Hofland, Makaay, De Cler en nog een vierde. Feyenoord technisch failliet vanwege zware investeringen in die 4 spelers. En we zien nu Wijndal bij Ajax, die op cruciale momenten niet kan verdedigen. Of het verschil tussen Van Dijk en Van der Hoorn. Beste verdediger aller tijden vs beste stormram aller tijden ;-).

Alles meer dan een miljoen, zou in mijn ogen een scoutingsrapport van moeten zijn. Dat is gewoon echt veel geld. Bij kleinere clubs, zal dat bedrag natuurlijk lager liggen.

18-10-2022 14:37

Web +178830

Passanten mogen best spelers aandragen
Maar dat wil niet zeggen dat je zo maar moet kopen
Dat gebeurt bij Ajax te vaak
Hij heeft wel gelijk dat je de scouting moet vertrouwen , doe je dit niet
Dan zitten er verkeerde mensen

En die miskopen weer in nog als de dat van gisteren

18-10-2022 17:06

Babangida83 +23930

Helemaal eens.. Alleen vind ik het erg merkwaardig dat Van Marwijk alsnog voorstelt dat je bekende spelers niet hoeft te laten scouten. Dat is duidelijk de cultuur in het voetbal, maar ik vind dat zo ongelooflijk amateuristisch. Stel je voor dat ik een miljoeneninvestering aan mijn baas zo verantwoordt. Die lacht me uit en verlengt mn contract daarna niet. En terecht.

18-10-2022 21:10

PH2BOT +40347

...en zo krijgt zelfs Van Marwijk zijn column weer vol. Heeft mazzel gehad met een goede lichting Oranjespelers op het WK 2010 maar is verder feitelijk overal mislukt als topcoach en is zo'n man die altijd in abstracte termen spreekt om die dan achteraf met concrete cijfers te gaan completeren...tja dan heb je natuurlijk altijd gelijk. Ik kan op dinsdag ook foutloos de toto van het weekend ervoor invullen. Beetje boel slappe hap die Bert.

18-10-2022 14:29

tdecler +3316

Vergeet de Uefa Cup niet die hij dankzij Pierre heeft gewonnen.

18-10-2022 16:50

PH2BOT +40347

Nou vooruit....dan tellen we die mee als Feyenoord succes. Maar als coach bij Feyenoord ben je natuurlijk nog geen Europese topcoach.

18-10-2022 23:09

Babangida83 +23930

Menig trainer is zo goed als zijn materiaal. Dat gold voor Van Marwijk zeker ook. Maar die maakte er dan vaak wel een samenhangend geheel van op zijn minst.

18-10-2022 21:11

trodat4030 +96856

Nu is KJH met coördinator jeugdscouting Doesburg op pad, dus of de kritiek van de laatste tijd ergens een lampje heeft doen branden of niet, er lijkt iig schot in te zitten dat het technische duo de scouting weer enigszins serieus neemt. Afwachten hoe dat zich ontwikkelt, maar er is een begin (als het echt blijkt dat de scouting totaal genegeerd is, het lijkt me sterk though)..

18-10-2022 14:25

Ozymandias +159568

Westerveld is toch coördinator jeugdscouting en Doesburg coördinator scouting?

18-10-2022 15:45

trodat4030 +96856

Volgens mij, van wat ik ook kan vinden, is Casimir Westerveld hoofd jeugdscouting en Doesburg coördinator jeugdscouting. Wat het verschil is, al sla je me dood haha! Wel een goede om eens te vragen, ik ken Michel wel een beetje. Die ga ik hem eens stellen.

18-10-2022 16:34

RoelH +178

mij ook, iedereen denkt het te weten hoe zit.

18-10-2022 16:01

wijzijndebeste123 +164151

schreuder suggereerde afgelopen persconferentie dat de scouts geen fatsoenlijke vervangers op de lijst hadden staan. ik kan dat eerlijk gezegd niet geloven. alsof de scouting uit hun neus heeft lopen vreten in t afgelopen jaar. ik denk eerder dat h2 toegegeven hebben aan schreuder/malenovic en hem als nieuwe coach zijn zin hebben gegeven in de spelers die hij wilde hebben. dat zou n brevet van onvermogen betekenen van h2. scouting dient leidend te zijn en niet de coach/zaakwaarnemer

18-10-2022 14:11

Babangida83 +23930

Ik kan mij wel voorstellen dat je als beginnend TD niet volledig op je scouting wilt afgaan in het begin. Als een onbekende speler het niet goed doet, dan ben je toch de kop van jut. Hoe paradoxaal het ook is.

18-10-2022 21:14

edalm +4941

Want van Marwijk heeft info uit Ajax, of lult die ook met de rest mee?

18-10-2022 13:31

DeHeerVanDeMeer +25194

Ik had Van Marwijk hoog zitten als bondscoach maar na deze flauwekul is hij voor mij totaal ongeloofwaardig geworden.

18-10-2022 13:11

Knalpot +3618

John de jong ook, Brands ook, Pietje ook en zusje ook. Wat is je punt nick dat gebeurt bij alle clubs in de wereld. Eh ja maar onze jeugdspelers hadden daar kunnen spelen, ja dat kan bij die andere tientallen grote clubs ook en die doen dat ook niet, laat staan dat die uberhaupt 3 a 4 jeugdspelers elke wedstrijd op het veld hebben staan.

18-10-2022 13:09

AFCAWormerveer +4451

Hoeveel figuren hier ook n podium krijgen..

18-10-2022 13:00

ajaxcied4life +26056

Overmars is amper een jaar weg man.

18-10-2022 12:27

Bc te P +22130

Mensen die totaal niets met Ajax hebben en dan hun mening geven ... ik walg daar van!

18-10-2022 12:06

Nick14 +25889

Lol, dit slaat natuurlijk nergens op.
Mogen wij dan ook geen mening over Feyenoord geven hier?

18-10-2022 13:32

Jake the Snake +17349

Dit gezeik is er vanaf alle kanten, omdat er bij Ajax niemand de leiding heeft of neemt. Niemand die Schreuder, of H2 corrigeert of uit het vuur houdt. Toch is er een man die boven hun staat wiens taak dat is. Van der Sar.

Begrijp me niet verkeerd, Van der Sar hoeft echt niet te wieberen. Ik denk dat hij als uithangbord voor Ajax bij de UEFA of UCA of bij buitenlandse commerciële partijen echt goede dingen kan doen voor Ajax, maar een Algemeen directeur zijn van een club als Ajax en een NV vraagt meer.

18-10-2022 11:59

BakkalBijter +11661

Ik denk dat vd Sar heeft ingezien dat dat niet zijn sterke punt is. Als hij daar geen vertrouwen in heeft, dan moet je dat ook niet willen. Eigenlijk moet Hamstra dat doen als senior TD, maar die heeft die uitstraling ook niet. Het is dus wachten op Huntelaar, maar opzich is dat prima. Overmars had ook een aantal jaar nodig voordat het een volledig goed functionerende TD was.

18-10-2022 23:33

MosesD +14683

Wat een flauwe kul. Het lijkt wel of domheid in de voetballerij regeert. Ook Overmars had talloze missers.

18-10-2022 11:58

MarkP +21762

Denk dat het te vroeg is om over missers bij spelers te hebben, muv bassey voor een absurd bedrag, denk de grootste misser is het aantrekken van schreuder dat is duidelijk.

18-10-2022 15:10

MosesD +14683

Ik hou het voorlopig op Ocampos, Wijndal.

18-10-2022 15:39

MarkP +21762

Ocampos gelukkig gehuurd maar hij heeft weinig speeltijd gehad, aankoop wijndal begrijp ik idd niet.

18-10-2022 18:18

Slang +14994

Kan me nog ene Magallan of Orejuela herinneren (toevallig zelfde zaakwaarnemer..), was dat ook goede scouting dan? Lijkt me niet anders vergeleken met nu

18-10-2022 10:50

Henkjanklaas +20643

Overmars had ook zijn dalen, zeker weten. Het verschil is dat hij ook hele hoge pieken had die CL waardig bleken te zijnen en er kwam erg mooi talent door uit de jeugd.
Na de komst van Tadic, Blind, Ziyech (waren notabene toen twijfels over) Antony, Neres, Nico, Martinez (duurde even), Haller, en de natuurtalenten Frenkie, Gravenberch, de Ligt, Nous, vd Beek valt de huidige aanwas nogal tegen. geduld hebben we niet bij een topclub. In zo’n kort tijdsbestek twee groepen aan spelers verliezen, daar is weinig kruid tegen gewassen.

18-10-2022 12:27

Slang +14994

Dus je vergelijkt 1 zomer, waarvan het resultaat nog niet vast te stellen is, met 8+ transferperiodes. Dat is fair

18-10-2022 14:06

Henkjanklaas +20643

Hoewel de huidige spelers nog kunnen groeien, Martinez en Alvarez stonden er ook niet meteen hoewel EtH te lang heeft gewacht ze in te brengen zie ik een bassey met flink wat tekortkomingen om maar te zwijgen over vervanging voor Antony.

18-10-2022 14:23

Telamon +9192

Maar hebben diezelfde scouts dan ook voor Orejuela, Cassierra, Kristensen, Magallan, Marin, Alvarez, etc. gezorgd?

Zo ja, kan je tóch niet bepaald op ze vertrouwen. En dan moet je heel snel betere scouts aanstellen, die iets van een duidelijk profiel per positie binnen het Ajaxspel hanteren en een goed oog heben voor talent en kwaliteiten, en gebreken.

18-10-2022 10:05

Stamhoofd +11548

er kan altijd een missertje tussen zitten. En de ene scout is beter dan de ander.
Maar om Alvarez nou tussen dit rijtje te plaatsen is een beetje zielig.

18-10-2022 10:09

OwenStevenDalberg +27504

Nee hoor, eigenlijk was het ook een misser. Hij is namelijk als opvolger van de Ligt binnengehaald en dus als CV. En was op die positie niet goed genoeg. Maar gelukkig doet hij het al verdedigende middenvelder wel aardig en is de 15 miljoen niet door de plee gespoeld.

18-10-2022 10:25

Godenzoon24 +15308

Ik denk dat het een betere cv is. Heeft daar nooit een kans gehad.

18-10-2022 11:28

Telamon +9192

@Stamhoofd

De helft van alle aankopen een missertje noemen? Dat is gewoon uiterst slecht. Al doel ik daarmee wel op alle aankopen bij elkaar, het is deels onbekend bij welke aankopen de scouting is betrokken.

Alvarez is juist een heel goed voorbeeld. Is in werkelijk niks een Ajaxvoetballer, en al helemaal geen middenvelder.

Dat ie door trainers belangrijk wordt gemaakt, zwaar ten koste van het Ajaxspel, is een ander verhaal.

Echt ronduit bizar dat een zo slechte voetballende speler op de 6 staat bij Ajax, waar een technische spelverdeler/spil zou moeten staan.

18-10-2022 13:11

wladimir +3059

Marin kwam van ten Hag. Hij vond hem goed in die wedstrijden tegen Ajax in 2018 (Luik). De rest komt idd van de scouting. Je vergeet Tagliafico, Neres en Sanchez erbij te zetten. Het kunnen niet allemaal voltreffers zijn.

18-10-2022 10:12

Slang +14994

Het gaat er niet om dat het allemaal voltreffers zijn, het gaat er om dat je de spelers die je vooraf al ziet mislukken niet haalt. Dat een Marin, sterspeler van Luik, het niet red kan gebeuren of Kristensen, paste niet in de speelstijl. Maar dat een Magallan, uitgelachen door eigen fans, het niet haalt is geen toeval

18-10-2022 10:52

Telamon +9192

Precies Slang, al vind ik dat de aankoop van Kristensen ook nooit heeft mogen gebeuren, duidelijk geen balgevoel en voetballend vermogen, beetje een Dumfries.
En Marin net zo, veel te druistig voor op het middenveld, en zeker het lagere middenveld, waar hij voor gehaald werd.

18-10-2022 13:14

Telamon +9192

@wladimir

Ja, dat schijnt zo te zijn inderdaad, dat idee had ik in ieder geval altijd al.

Natuurlijk zijn er ook goede aankopen gedaan, maar er werd duidelijk maar wat gedaan en gehaald, anders kom je ook niet tot zoveel en zúlke flinke misperen. Bij veel spelers lijkt werkelijk niemand eens een wedstrijdje gekeken te hebben.

18-10-2022 13:15

Nick14 +25889

@Slang

Marin en Kristensen kunnen niet gebeuren imo.
Jan Boskamp zei direct al dat Marin niks ging worden bij Ajax omdat hij het vooral moest hebben van meters maken als middenvelder. Bij Ajax krijg je die ruimte niet.

Kristensen zag ik debuteren tegen Roda en na 10 minuten wist ik al genoeg..
(En dan ben ik maar leek)
Hij liep te draaien en keren als een olietanker, geen Ajax materiaal.

Zo'n Cassierra daarintegen had wel wat kunnen worden. Dan moet je ook een beetje geluk hebben.

18-10-2022 13:39

DarkChild +3451

Wisselend. Magallan is heel lang en intensief bekeken (ja, ik snap dat ook niet). Kristensen kwam vanuit de koker van Steen Olsen. Orejuela waren eerst positieve scoutingsrapporten over, maar omdat hij zich niet doorontwikkelde waren de recentere een stuk negatiever. Overmars heeft hem doorgedrukt. Cassiera was bijna een 1-2tje in de deal met Sanchez. Het gaat nu, terecht, over de zaakwaarnemer van Schreuder, maar de rol van een Essel Sports is ook heel groot (geweest) bij Ajax.

Er is zoveel "follow the money" mogelijk, maar journalisten gaan daar niet voor. Of mogen het niet van redacties.

18-10-2022 10:22

Telamon +9192

@DarkChild

Ja, hoe krijg je het voor elkaar. Leken als wij zagen het al binnen 5 minuten; moeilijke, houterige motoriek, traag op de eerste meters, niet wendbaar, opbouwend en aan de bal niet sterk voor een CV.

Bij Orejuela in jong zag je meteen een gebrek aan inzicht vooral.

Cassierra leek mij toen inderdaad ook meer een maatje voor Sanchez dan een bewuste aankoop.

Ja, heel irritant dat er allerlei figuren buiten Ajax inspraak en invloed hebben, en dat dat door de leiding en bestuur wordt toegelaten.

18-10-2022 13:18

DarkChild +3451

@Telamon,

nou ja, ik maak mezelf geen illusies maar ik zou als scout/td denk ik iig een stuk minder spelers kopen.
Bij twijfel, dan maar niet (je hebt tenslotte niet voor niets een jeugdopleiding)
En sommige profielen zijn serieus best raar ingevuld (als je een buitenspeler met snelheid en diepgang zonder bal zoekt en je komt uit bij O Campos)
Of dat je centrale verdedigers scout die niet uitblinken in snelheid/wendbaarheid, zoals Alvarez en Magallan.
Of, de transfer die vanuit medische redenen afketste maar waar al helemaal nooit een scoutingsrapport aan te pas is gekomen...Barac (zoek die nog maar eens op ;)

Cassiera is dan wel echt gescout.
speelde bij zijn club vanaf de zijkant of als tweede spits. Die wilde ze gaan 'omturnen' (beetje als dat ze van Zivkovic ook wel even een hele andere speler zouden maken, of Pierie, of ga zo maar door)
Daar is ook al bizar veel geld aan verkwist. Heel raar soort arrogantie van Ajax is dat, want ik kan me niet heugen dat het wel een keer is gelukt.

Zijn transfer werd gecombineerd met die van Sanchez (Sanchez zit niet bij Essel, maar werd wel aangedragen door hen)
Helaas is de transfermarkt niet zo transparant dat je daar 100% buiten kan blijven. Dan wordt het heeel lastig om bepaalde spelers te krijgen. Maar wat er nu bij Ajax gebeurt...en dan een Schreuder die zegt dat het doodnormaal is. Nonsens.
Zou, denk ik letterlijk, ook ongekend zijn als die man dat voor niks zou doen zoals Schreuder beweert. Dat kan je alleen nooit uit de jaarrekening halen later.

18-10-2022 13:52

Breuk +25231

Magallan kwam ook via de scouting toch?

18-10-2022 09:50

Nr.10 +111236

Na die vier vette jaren onder Ten Hag ben je bijna vergeten hoezeer iedereen er als een aasgier opduikt als het minder gaat bij Ajax. Men heeft daar nu natuurlijk ook jaren op zitten wachten. En dan nog staan we gewoon bovenaan.

18-10-2022 09:43

Telamon +9192

@Nr.10

Vier vette jaren? Je hebt één successeizoen gehad met halve finale CL, daarna twee keer in de groepsfase eruit, hoe is dat vet?

Nu onder Schreuder is niet slechter dan onder Ten Hag afgelopen seizoen. Schreuder heeft de pech dat hij het sterkste Napoli in decennia treft en extreem hoog drukzettend, en ook een nog extreem hoger drukzettende Liverpool. Dat is wel andere koek dan een totaal uitgeblust en ruimte weggevend Dortmund, en Besiktas en Sporting, veredelde EL clubs die ook nog eens met onrust binnen de groep te maken hadden.

Onder Ten Hag was je net zo goed afgedroogd tegen Napoli en liverpool. En die klappen werken door, tast het vertrouwen aan. Schreuder maakt zeker grote fouten en mag van mij allang weer weg, maar er moet niet gedaan worden alsof het onder Ten Hag de laatste jaren beter was. Die hield ook steeds maandenlang vast aan kansloze opstellingen, met uitschakeling in de CL als gevolg.

Ook het aankoopbeleid is slecht, maar kent dezelfde succesrate als onder Overmars, alleen is er veel tegelijk gekomen en vallen de misperen zo ook meer op.

Er klopt al jaren vanalles niet, en je zag het stapje voor stapje weer de verkeerde kant op gaan, als je er op lette. Toen na aanvang Plan Cruijff met name Overmars en ook De Boer zich meteen al niet aan de afspraken hielden, en er van bovenaf niet werd ingegrepen, wist ik al dat het alweer de verkeerde kant op ging. En zeker toen Overmars stiekem de technische alleenmacht gaf (oude organisatiestructuur van pre-revolutie), de opleiding niet meer leidend werd gemaakt, mondig mensen eruit werden gewerkt, de trainer van Ajax 1 enorm veel macht kreeg, jeugd werd genegeerd en Ajax een koopclub werd, etc.

Dus dit alles, wat nu gebeurt, mag geen verrassing zijn. Velen hebben zich laten verblinden door de financiële klappers en sterkte van selecties en door kampioenschapjes.

Met ook nu weer nauwelijks tot geen visie in de top, ook niet in de technische leiding (Hamstra en Van der Sar?), en nauwelijks tot geen voetbalverstand in de RvC, gaat dit nu een heel lastig verhaal worden de koers te wijzigen.

18-10-2022 10:01

Stamhoofd +11548

Lang verhaal, maar kijk eens naar de prijzenkast. Het zijn inderdaad vier vette jaren geweest. Vergelijk dat maar eens met de 20 jaar die we daarvoor hebben gehad.

18-10-2022 10:12

Godenzoon24 +15308

Voor een club als Ajax gewoon 4 goede jaren met een uitschieter. Dat is het niveau dar je kunt nastreven. Hoger is een utopie. Maar de jaren Ten Hag net zo slecht noemen als deze negatieve records on de Champions league is natuurlijk van de zotte. Matige tegen standers of niet Ten hag brak ook records maar dan positieve. Ben ik niet eens een Ten Hag fan. Maar Liverpool staat 7e in PL en Napoli is niets meer dan een subtopper. Daar zo afgedroogd worden is niet normaal dat is om je voor te schamen!

18-10-2022 11:33

Nr.10 +111236

@telamon. Gelukkig zijn we het over andere dingen dan voetbal wel eens. Het zijn inderdaad vier vette jaren geweest. Buiten 18-19 hebben wij ook goed gepresteerd in de Champions League, door wedstrijden te winnen, je ziet nu dat dit niet vanzelfsprekend is. Zelfs als wij toen verloren van Chelsea of Liverpool, waren wij nooit zo kansloos als dit seizoen. Over die vier jaar staan wij in de top 11 (!!) van Europa op de Uefa ranking. Wat er boven staat zijn alleen maar Super League clubs. Dat komt niet alleen door 18-19, omdat wij ook in andere jaren Europese wedstrijden wonnen.
En ja, elk jaar kampioen. Ten Hag heeft dacht ik gewoon het hoogste gemiddelde aantal punten van alle trainers (misschien zat Kovacs erboven, weet niet meer zeker) in de geschiedenis van de hele club…
Je kan dus lang lullen, maar feitelijk zijn dat gewoon hele goeie jaren geweest.

18-10-2022 11:49

Telamon +9192

@Stamhoofd

Welke prijzen dan? Die kampioenschapjes in de eredivisie met veruit de beste selecties? Dat is wel het minimale wat je mocht verwachten, als hij een keer geen kampioen zou zijn geworden, zou er schande van zijn gesproken.

Vergelijk Ten Hags selecties eens met die van de 20 jaar daarvoor...

18-10-2022 13:20

Telamon +9192

@Godenzoon

Ajax had in de twee seizoenen ná het successeizoen gewoon en vrij gemakkelijk tot tweemaal toe de groepsfase van de CL wél kunnen overleven, en twee worden. Door toedoen van Ten Hags handelen is dat niet gebeurd, dus heeft Ajax zelfs omlaag getrokken.

Napoli staat eerste en wordt overal geroemd om het collectief en goede spel, en Liverpool mag wat lager staan, maar wint van Man City, en kan als geen ander hoog drukzetten, en dat is precies waar Ajax enorm veel moeite mee heeft, en dat was onder Ten Hag al net zo. Ten Hag was er net zo hard aangegaan, die heeft die tegenstand nooit meegemaakt.

18-10-2022 13:22

Telamon +9192

@Nr.10

Maar hoe kom je er toch bij dat na dat successeizoen steeds goed gepresteerd is in de CL? Hoe kan je tot twee keer achter elkaar uit de groepsfase vliegen, en totaal onnodig, goed presteren noemen?

Je vergelijkt ook veel makkelijkere tegenstand met enorm zware tegenstand. Ten Hag heeft nooit zo'n extreem drukzettende en felle tegenstander getroffen als zowel Liverpool en Napoli. EN onder Ten Hag was al bekend dat het onder druk uit voetballen totaal kansloos was. Vorig seizoen is men daar in de eredivisie eindelijk wat meer op gaan spelen, of juist compact achterin, en zie hoe kansloos het seizoen werd.

Je verloor van Chelsea, wat je ook genekt heeft in de CL, door Alvarez en Martinez op één middenveld te zetten(!), en behoudend en lafjes te gaan spelen. Dat ging logischerwijs fout, en pas daarna, na eerst weer op de bek te moeten gaan, zette Ten Hag het neer zoals vele dat hier al maanden wilden, namelijk met Van de Beek, Martinez en Ziyec, het enige logische middenveld, en speelde zo Chelsea deels weg en had uit moeten winnen. Velen klaagden dan over de arbitrage daar, maar als je in de spiegel zou kijken, zou je zien dat je het al totaal onnodig thuis had laten liggen, door pure lafheid.

Die ranking komt veelal weldegelijk door dat successeizoen, en voorronde potten. En een sterke groepsfase vorig seizoen, maar tegen een totaal uitgeblust Dortmund dat gewoon mannetjes liet lopen, en twee veredelde EL ploegen moet onrust, en die allen wat open speelden, precies zoals het dat Ajax uitkwam.

In het coronajaar was Ajax geen kampioen geworden, draaide voor geen meter meer, futloos, geen lijn, stroperig. AZ draaide daarentegen steeds beter en beter.
Maar al tevreden zijn met een kampioenschap, en dat dan een vet jaar noemen. Sorry, maar dat vind ik echt de lat extreem laag leggen.

Je vergeet net als zovelen dat Ten Hag ook de beschikking had over veruit de beste selecties van Ajax sinds '95/Koeman, en zeker ten opzichte van de eredivisie.

Een vet jaar voor Ajax is kampioen worden, en overwinteren in de CL bij een beetje gunstige loting. Met dit Liverpool en Napoli is het geen schande 3e te worden, maar wel de manier waarop. Maar dan ook wel met goed voetbal wat in de EL neerzetten en de finales halen. Dan kan je spreken van best een vet jaar. Europa is waar Ajax echt getoetst wordt.

18-10-2022 13:31

Knalpot +3618

Tja weer zo'n glas halfvol/halfleeg discussie. Op de UEFA coefficientenlijst staan we 10e terwijl dat in 2018 nog 20e was en dat met een budget wat jaarlijks ergens tussen plaats 25 en 30 inligt. Onder TH hebben we 2x tegen een veel beter in vorm zijndend Liverpool lang niet zo kansloos verloren als laatst dus tja dat is ook wel een beetje makkelijk van je geconcludeerd.

18-10-2022 13:32

Telamon +9192

@Knalpot, wat die ranking betreft, heb ik al op gereageerd.
Het Liverpool dat Ten Hag trof, was totaal niet te vergelijken met het Liverpool dat Schreuder trof.

Ajax is al vele jaren kansloos onder druk. Ten Hag had het geluk dat tot vorig seizoen tegenstanders daar veelal geen gebruik van maakten, en teveel respect toonden, of het drukzetten niet onder de knie hebben. Ten Hag heeft nooit ploegen getroffen die zo extreem druk zetten als dit Liverpool en ook Napoli. In het successeizoen deed Benfica dat wat meer dan de overige tegenstanders, en Ajax had het daarmee veel zwaarder dan tegen Real, Bayern en Juve. In dat seizoen waren de enige hoog drukzettende ploegen die Ajax trof, Heracles en Feijenoord, en Ajax was meteen kansloos.

Het niet onder druk uit kunnen voetballen was al een zwaar probleem onder Ten Hag, deed daar ook niks aan. Vorig seizoen werd het al wat meer blootgelegd, maar nu door Liverpool en Napoli extreem.

18-10-2022 13:39

Nr.10 +111236

@telamon, jij gaat het meteen weer hebben over hoe goed het wel of niet is wat Ten Hag gepresteerd heeft met die selectie en tegen die tegenstander, en je bagataliseert het dan altijd maximaal. Maar ik heb het daar niet eens over. Als je over een periode van vier jaar gemiddeld 11,75 punten haalt in de CL groepsfase, dan is dat gewoon uitstekend. Ga maar eens kijken hoeveel clubs dat in diezelfde vier jaar halen, dat zijn er niet veel hoor.
Ik heb het gewoon over de feitelijke prestaties over die vier jaar, laten we helemaal in het midden of dat komt door de trainer, de kwaliteit van de selectie, de gebrekkige tegenstand, of wat dan ook. Als jij niet kan toegeven dat de prestaties in die vier jaar, elk jaar kampioen met twee dubbels en gemiddeld 12 punten per jaar groepsfase CL, dan valt er gewoon niet verder te praten.

18-10-2022 13:42

wladimir +3059

Ook dit seizoen worden we kampioen. De vraag is hoe ver we komen in de Europa League. Met ten Hag sneuvelde we een seizoen direct en we haalde bijna de halve finale. Peter Bosz haalde de finale en Frank de Boer slechts twee keer de laatste 16.

Alleen de halve finale CL was echt spectaculair. Blind en Tadic waren toen nog fantastisch. Onana, de Ligt, Tagliafico, de Jong, van de Beek, Ziyech en Neres ook.

18-10-2022 10:15

Nr.10 +111236

Vorig jaar alles winnen in de groepsfase, met spectaculair doelsaldo. Gewoon een clubrecord punten in CL groepsfase. Noem het maar niks!
19-20 ook gewoon 10 punten gehaald, dan ga je normaal door, en dat inclusief de spectaculaire 4-4 tegen Chelsea.

18-10-2022 11:57

Sniperbooya +1128

Bert van Marwijk? Want hij is bekend met de werkwijze en de organisatiestromen binnen Ajax?

18-10-2022 09:23

Telamon +9192

Hij heeft het over algemene zaken die overal gelden. Scouting is scouting.

18-10-2022 10:02

WesleySonck +1495

Wat wil hij nou precies zeggen? Hij begint over hoe waardevol scouts zijn en dat je daar blind op moet kunnen vertrouwen want die kennen de clubcultuur. Vervolgens zegt hij precies het omgekeerde en steekt hij een veer in zijn eigen reet voor het halen van Kuyt en Van Hooijdonk en zegt dat het bij Man United tegenwoordig goed gaat en zogenaamd geen hapsnapbeleid volgt omdat het zijn transferbeleid volledig afstemt op een trainer (een passant) - in alles juist een vervolg van het hapsnapbeleid.

18-10-2022 09:08

Maxwell_5 +6977

Voor onbekende spelers zijn scouts erg belangrijk en voor gearriveerde spelers minder belangrijk.

Begrijpend lezen is echt niet zo moeilijk hoor. 🤣🤣🤣

18-10-2022 09:24

Oxxer +164406 moderator

Voor een grote club wordt Ajax amateuristisch gemanaged, met 1 ding heeft Bert de Bouwer gelijk, de scouting lijkt de afgelopen window genegeerd, bij zoveel mutaties maar 1 Latino als vervanging. Sportief en financieel heeft Ajax uit die regio topresultaten gehaald, naar mijn mening een slechte zaak daarvan af te stappen.

18-10-2022 08:33

Sniperbooya +1128

De scouting werd onder Overmars anders net zo genegeerd. En sinds wanneer zijn het aantal latino's de maatstaf van een wel of geen goede transfer periode?

18-10-2022 09:25

Oxxer +164406 moderator

Omdat slappe Denen oid Ajax niks heeft gebracht de laatste jaren, volgens mijn rekenmachine hebben latino's de laatste jaren minimaal €200M opgeleverd.

18-10-2022 10:04

trodat4030 +96856

Wat een gelul. De grootste winst op een aankoop is en blijft een NEDERLANDSE aankoop, Frenkie de Jong. Dus waar blijf je dan nog met je 'alleen Latino's hebben meerwaarde want het verkoopbedrag'-argument?

18-10-2022 14:55

Oxxer +164406 moderator

''Wat een gelul. De grootste winst op een aankoop is en blijft een NEDERLANDSE aankoop, Frenkie de Jong. Dus waar blijf je dan nog met je 'alleen Latino's hebben meerwaarde want het verkoopbedrag'-argument? ''

Tranquilo meneer, wat een woordkeuze.

Het verschil in winst tussen Frenkie en Antony is het astronomische bedrag van €5M.

18-10-2022 15:14

Godenzoon24 +15308

Dit is toch gewoon waar wat hij zegt. Waarom altijd die selectieve verontwaardiging als iemand iets zegt wiens naam ons niet bevalt. De feiten zijn nu toch, dat er spelers zijn gehaald die niet door de scouting kwamen , maar van een louche zaakwaarnemer. Feit is toch dat daar teveel voor is betaald en dat het kut gaat!!! Dus ja het is toch bizar dat we compleet een andere weg ingeslagen zijn dan dat we in de afgelopen ( succesvolle) jaren deden.

18-10-2022 07:57

Sniperbooya +1128

Je weet toch wel dat veel van die spelers die Overmars aantrok uit zijn koker kwamen en ook niet langs de scouting zijn gegaan toch?

18-10-2022 09:25

Godenzoon24 +15308

Deze komen van een zaakwaarnemer en een trainer. Een passant en iemand die er zelf beter van werd. Maar bijna alle zoniet alle grote aankopen van Overmars kwamen echt wel via de scouting. Zeker de voltreffers. Ziyech hoeft niet gescout te worden, maar Neres, Antony, Tagliafico, Martinez, de Jong zeker. Dan de succesvolle jeugd waar hij wel oog voor had voor hij de markt op ging. En nee hij deed niet alles goed. Maar hij had een visie en voerde die uit.

Nu is het chaos en kopen we er 10 zonder scoutingsrapport en op aandragen van een louche zaakwaarnemer van de trainer. Buiten de kwaliteiten van die spelers komt hier toch wel belangenverstrengeling om de hoek kijken.

18-10-2022 10:13

SjakiedeWit +2636

Klopt. Nu komen er spelers die Alfredo wil hebben en zelf is hij na de Kerst weg….

18-10-2022 11:57

trodat4030 +96856

Feiten? Omdat de T het beweert? Ik heb NIEMAND dat van binnen de club horen bevestigen, dus tot dat moment neem ik het enkel ter kennisgeving aan. Ik geloof er iig weinig van.

18-10-2022 14:58

FWAjacied +3888

Wat weet hij nou van wat er bij Ajax gebeurt?

18-10-2022 07:41

Godenzoon24 +15308

Hij kan Minimaal net zoveel als wij weten. Maar waarschijnlijk heeft hij wel betere ingangen in de voetballerij.

18-10-2022 07:59

Psychevore +21186

Je hebt even gemist dat onze debiele trainer afgelopen weekend helemaal los ging over hoe zijn eigen zaakwaarnemer transfers voor Ajax regelde?

18-10-2022 10:15

MarcoB1971 +4780

Kennelijk wordt nu alles bij Ajax onder vuur genomen. Iedereen schijnt alles van Ajax te weten en te vinden. Men was al met Bergwijn bezig onder EtH en Wijndal werd ook genoemd. Wie zegt dat Kaplan, Concencao, Sanchez niet van de scouting komt.
Ik word er wel een beetje moe van. Maar ja WZAWZDB

18-10-2022 07:41

trodat4030 +96856

De enige die het zegt is de Telegraaf.

18-10-2022 15:01

en88ajaxfan +2125

Helemaal mee eens, MarcoB1971!

18-10-2022 15:23
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.