Van Hooijdonk: 'Je kunt er toch tijd bijtrekken?'

door Jesse ter Haar 38

Van Hooijdonk: 'Je kunt er toch tijd bijtrekken?'

door Jesse ter Haar 38

Laatst geüpdatet

Pierre van Hooijdonk en Theo Janssen zijn niet te spreken over de beslissing van Björn Kuipers om Django Warmerdam zaterdag in de Johan Cruijff ArenA van het veld te sturen. De analisten hoorden het verhaal van de arbiter na afloop aan, maar dat veranderde hun standpunt niet.

'Kuipers geeft aan dat FC Groningen vanaf de zeventiende minuut tijd aan het rekken was. Dan moet je dat vanaf de zeventiende minuut bestraffen', meent Van Hooijdonk aan tafel bij Studio Voetbal. 'Niet op dit moment, als hij ook al geel heeft. Hij doet er zo moeilijk over. Je kunt er toch gewoon tijd bijtrekken? Dan doe je er tien minuten bij!'

'Belachelijk', zo omschrijft Janssen de beslissing van Kuipers. 'Natuurlijk wordt er tijdgerekt en het is prima dat je een keer een signaal afgeeft, maar hij weet ook dat die jongen geel heeft. Dan fluit je een keer en zeg je: schiet eens op. Hij beïnvloedt de wedstrijd hiermee.' Rafael van der Vaart op zijn beurt, is het met die laatste opmerking niet per se eens. 'Dat is niet de reden waarom die bal van Martínez erin gaat. Dat had niets met een mannetje meer of minder te maken.'

Lees meer over:
Plaats reactie

pinballmagic +107

Snapt Van Hooijdonk nauw niet dat Groningen alleen maar aan het proberen was om het ritme van Ajax te breken
Dat is met 10 minuten extra niet recht te trekken
Waar was de VAR toen Padt bewust zijn schoen uit deed.
Die moest ook meteen bestraft worden met geel
Dit heeft niets met voetbal te maken dikke Pad(t)

30-09-2019 16:04

DeMeervanweleer +7565

Persoonlijk vond ik het ook wel wat zwaar gestraft, maar in aanmerking genomen dat deze kaart ook de optelsom was van het collectieve tijdrekken van Groningen, valt het ook wel weer te billijken.
Het media kotsen op Ajax begint overigens gevaarlijk te worden, men wakkert de toch al bij sommige groepen aanwezige haat onnodig aan. Het wordt steeds meer wij-tegen-zij.

30-09-2019 13:56

Redrum +95938

Je merkte vorig jaar dat die haatzaaierij een beetje afzwakte in Nederland vanwege de Europese successen. Stiekem was Nederland toch wel trots op wat Ajax liet zien en hoe ze Nederland weer op de kaart aan het zetten waren. Valentijn Driessen als uitzondering streed in zijn eentje tegen het goeie imago van Ajax. Dit jaar hoopt iedereen gewoon weer dat Ajax op zijn bek gaat. Hier hadden ze ook op gerekend, want Frenkie en Matthijs zijn weg. Maar nu gaat het toch weer onverwachts goed met Ajax. Dat vinden ze niet leuk en dus wordt alles weer uit de kast gehaald om Ajax zwart te maken. Want dat scoort natuurlijk het beste ook, denken ze.

30-09-2019 14:24

pinballmagic +107

Dat laatste klopt maar dat ligt niet aan Ajax
Valentijn moeten ze zijn platform afnemen of iedereen moet stoppen met de telegraaf te lezen (kopen)

30-09-2019 16:07

Redrum +95938

Je kan ook gewoon spelers die zich niet kunnen gedragen en zich niet aan de regels houden bestraffen Pierre. Je weet wel, zoals in de spelregels staat. De grote vraag naar aanleiding van deze situatie zou moeten zijn: waarom doen niet meer scheidsrechters dit? Waarom verzuimt iedereen om gewoon een tweede geel te geven als iemand tijdrekt? Het is puur spelbederf en volgens de regels levert het geel op.

30-09-2019 13:56

GdlT +1004

Helemaal mee eens.

Deze zelfbenoemde experts doen alsof een speler die al een gele kaart heeft gekregen, een vrijbrief heeft om de spelregels aan zijn laars te lappen.
Wat ook opvalt is dat men met de grootst mogelijke zorgvuldigheid het gedrag van Padt niet wordt aangekaart.

Vorige week was Bazoer in beeld die bewust een tegenstander in zijn gezicht heeft nagetrapt. Daar wordt geen aandacht aan besteed. Had Bazoer dat gedaan met een AJAX shirt om zijn schouders dan hadden ze hem aan het schavot genageld. Maar "nee" scheidsrechters bevoordelen AJAX en Feyenoord

01-10-2019 08:56

DemyV +0

Alsof dat een oplossing was geweest, de verbolgenheid was onder de media en analisten nog groter geweest als er 10 minuten bij werden getrokken. Overigens ben ik hier niet op tegen, ik zou een tijd voor tijd principe dé oplossing vinden voor tijdrekken en om schwalbes uit het voetbal te krijgen. Een soort ijshockey/basketbal klok zou uitkomst bieden, maar dat kan Kuijpers niet zomaar op deze wedstrijd toepassen.

30-09-2019 13:33

Gewoon Gijs +18319

Als scheids zou ik denk ik gaan voor die 10 minuten erbij. Net zo lang tijd bijtrekken tot er gescoord is

30-09-2019 15:38

TontoKarnaggel +42379

En gewoon nog 2 erbij die beweren dat je geen kaart mag geven omdat hij al geel had en dat de scheids niet mocht ingrijpen omdat het tijdrekken al de hele wedstrijd bezig was zonder dat er echt iets aan gedaan werd......schiet mij maar lek.....

30-09-2019 13:00

Redrum +95938

Precies, het is echt de omgekeerde wereld zoals zo vaak helaas. Scheidsrechter geven zelden een tweede kaart voor tijdrekken, maar er staat nergens in de spelregels dat ze dit niet mogen doen. Het is vooral heel opmerkelijk dat het nooit gebeurd. Het feit blijft dat Kuipers volledig volgens de regels gefloten heeft. De discussie zou dan ook moeten gaan over het chronisch niet toepassen van de spelregels door andere scheidsrechters. Maar ja, het gaat om Ajax, dus het deugd per definitie niet wat er is gebeurd.

30-09-2019 14:08

JesperOlsen74 +1

En ojaa, nog iets vergeten. Tijdrekken heeft niet alleen met de tijd te maken, het beïnvloed ook het ritme van een wedstrijd. Met tijdrekken ontregel je het spel van de tegenstander die op vol tempo combinatiespel op de mat legt waardoor je de tegenstander kapot speelt en de ene aanval na de andere kunt opzetten.
Bij basketbal is dit een taktiek: als je wordt overlopen door de tegenstander, dan vraag je een time-out aan. Op die manier doorbreek je de flow van de tegenstander.
Dus ook al tel je er 30 minuten bij, als dan het tijdrekken blijft toegestaan, dan blijft Groningen het spel vertragen en ontregelen en bevoordeel je dus deze negatieve speelwijze.

Maar goed, Pierre heeft nooit in een team gespeeld waarin het team in een flow zat, waar op hoge snelheid mooi combinatievoetbal op de mat werd gelegd, dus kan hij ook niet weten.
Hij zat zelf aan de kant waar men met tijdrekken een resultaat probeerde te behalen, dus het is hem vergeven.

30-09-2019 12:29

JesperOlsen74 +1

Dus als je al geel hebt, dan gelden de regels verder niet meer voor jou........?? Vreemde gedachte.

En stel hij had die tweede gele kaart niet gegeven en 10 minuten erbij geteld en Ajax had in de 99e minuut gescoord, dan had van Hooijdonk daar weer iets over te mekkeren gehad.
Waarschijnlijk was zijn advies dan geweest om eerder in de wedstrijd een kaart te trekken.......

Wat 'n mafketel. Wordt tijd dat hij zijn anti-Ajax bril eens afzet. Zit diep bij die man.

30-09-2019 12:21

Cello +52849 moderator

Ja. Kuipers wist ook wel dat Warmerdam al geel had. Ik weet zeker dat Warmerdam ook wist dat ie geel had. En dan gewoon doorgaan met tijdrekken, waarmee je bewust het risiko loopt dat je je tweede geel en dus rood gaat kunnen krijgen.

Velen vallen nu ineens over Kuipers heen, omdat ie simpelweg eens een keer in geval van tijdrekken de spelregels toepast. Dat veel scheidsrechters hier niet aan willen, zich ondanks de vele waarschuwingen voor lul willen laten zetten....tsjah. Kuipers was het waarschuwen aan het adres van Grunn zat. Dat begrijp ik.
Als je het verhaal van vHooijdonk en Jansen volgt, er tijd bij trekt, dan kan je net zo goed als scheids helemaal geen aandacht meer schenken aan waarschuwen en voor elk ioncident bijvoorbeeld een minuut extra bij tellen. Voordat je het weet speel je zomaar 30 minuten meer.

Maar goed. Het is weer een punt, waarbij je kan zeggen dat we misschien toch echt zoals in het veldhockey naar zuivere speeltijd moeten. Dat de tijd alleen loopt als de bal rolt (en dus in het spel is). !s de bal uit... of fluit de scheids, dan wordt de tijd stil gezet. Op die manier kan iedereen 'tijdrekken zolang ie wilt' en ben je ook gelijk af dat er willekeurig een x-aantal minuten nav VAR momenten bij getrokken worden. Dat hoeft dan ook niet, omdat de tijd toch al stil stond.

30-09-2019 11:50

vanreenen +10230

Goede analyse en juiste opmerking. Maar daaraan wil en kan de KNVB niet meewerken. De UEFA en FIFA moeten zoiets goedkeuren en dat zal wel nooit gebeuren. Echter, ik sta er volkomen achter want heb dat een paar jaar geleden ook al eens geschreven op deze site.

30-09-2019 12:09

flyingsoccer +1

Die van Hooijdonk is net een mislukte poedel. Groningen kwam de bus parkeren en deed er alles aan om Ajax niet in haar ritme te komen met tijd trekken. Dat een scheidsrechter 2 voetballende ploegen wil zien is meer dan logisch je komt naar het stadion om te genieten en wat Groningen deed doen ze maar elders. 2e gele kaart prima beslissing hij wilde duidelijk ingooien maar koos er voor een ander weer het te laten doen erg dom. Die analisten gunnen Ajax niets blijkt wel weer er moeten meer van dit soort scheidsrechters zijn.

30-09-2019 11:46

vanreenen +10230

Nee en die luilebollen krijgen er ook nog geld voor. Hebben ze het trouwens er ook over gehad dat die padser in het geel er 5 minuten over deed om zijn schoen uit te trekken en daarna weer aan te trekken? Nee zeker, daarover hoor je ze niet. Ik zou zeggen als KNVB voor dit incident alsnog rood en 2 wedstrijden toekijken voor Padje.

30-09-2019 12:13

AlexIbarra +19231

Nee Pierre.

Als je je tegenstander kapot probeert te spelen maar elke keer dat zij een spelhervatting hebben mogen ze 45 seconden uitblazen, schiet het natuurlijk niet op he?
Je kunt niet zeggen dat deze jongen niet meermaals tijdrekte, je kunt ook niet de regels vh spel aanpassen omdat je niet wilt dat Ajax wint. Met geel op zak moet hij gewoon oppassen.

Kuipers had misschien kunnen marchanderen en een andere jongen van Groningen geel geven, aangezien iedereen het deed. Maar backs gooien nou eenmaal vaak in.

30-09-2019 11:42

RusselWestbrook +21

Janssen: 'hij beïnvloedt de wedstrijd hier mee'

Klopt helemaal, die kerel die tijdrekt ook. Daarom krijgt ie geel.

30-09-2019 10:57

ram +7283

Dus een keeper mag wel geel krijgen maar een veldspeler niet?

Maar okay Pierre... Goed idee. Vanaf nu mag een speler een kwartier gaan staan aftrekken om de snelheid uit het spel te halen. En dat 10 keer. Dan trekken we tijd bij en gaan we met z'n allen om drie uur s'nachts naar huis. Maar dan heeft Groningen wel de 0-0 omdat Ziyech intussen in slaap is gevallen op de middenstip.

Ja... Goed plan man!

30-09-2019 10:13

AFCAPolarBear +542

De reacties van alle 3 de "analisten" slaat nergens op! Het staat toch in de regels dat je het spel niet mag bederven. Spelbederf is gele kaart. Als hij alle tijd dat tijd is gerekt moet bijtellen, duurt een wedstrijd straks geen 90, maar 190 minuten! En volgens Kuipers heeft hij erg vaak gewaarschuwd dat ze moesten opschieten. Dat hoeft hij niet tegen iedereen te zeggen, maar de captain moet dit bij zijn ploeggenoten overbrengen. Padt rekte na de waarschuwing van Kuipers ook niet meer (opzichtig). En de goal van Martinez is natuurlijk wel een gevolg van 10 man. Groningen ging niet meer op de bal verdedigen, maar compact staan. Martinez kon hierdoor nog 2 meter verder lopen, voordat hij schoot. Volgens mij moet ik gaan solliciteren bij Ziggo, Fox en NOS. Oh nee, ik verkoop niet, want vertel de waarheid ;-)

30-09-2019 08:27

Dubbelvla +8402

rot op met dit gezeik joh. 'hij doet er zo moeilijk over'... echt? als er iemand niet moeilijk over leek te doen, dan is het kuipers wel. tijdrekken na waarschuwingen? geel. bam. interview: het was terecht. bam. niet moeilijk over doen, gewoon nadenken. ik heb hem (tot mijn genoegen) meermaals groningen spelers aan zien spreken om hun traagheid, dus dat punt valt ook af.

absurd dat niemand het heeft over het anti-voetbal, maar dat het weer de hoge bomen zijn die veel wind vangen. niemand heeft het over dat het met wat meer finesse 5-0 was geworden, of de schoonheid van de goals. typisch nederlands (menselijk?) om liever gal te spuwen en te focussen op negativiteit. vind je het gek dat de halve mensheid depressief is.

30-09-2019 08:20

Rentokill +4606

Huilie huilie. Eigen schuld FC Grun. Niemand kan uitleggen dat dit een onterechte gele kaart was.

30-09-2019 07:57

AFCAPolarBear +542

Veel "analisten" zeggen dus juist wel dat de 2de gele kaart onterecht is. Dat Kuipers het spel niet moet bederven door rood te geven! Echt de omgekeerde wereld! Ik heb van oude helden van Ajax geleerd: "Je moet de scheidsrechter niet aanleiding geven om je een kaart te geven" en "Je verliest niet door de scheidsrechter, maar door jezelf".

30-09-2019 08:33

ajaxminimax +5399

Vd vaart is een verademing bij studio voetbal.. die zorgt ervoor dat je er nog een beetje naar kan kijken. Dus pierre wanneer je al geel hebt, mag iemand constant gaan tijdrekken?

30-09-2019 07:05

Saanchez +3117

Hebben ze het aan tafel ook nog gehad over Padt zijn werkelijk schandalige actie? Of moet er weer alleen geroepen worden als iets in Ajax zn voordeel uitpakt en dat blijkbaar competitievervalsing is?

30-09-2019 06:05

Ron75 +0

Je kan ook gewoon geen tijdrekken als je weet dat je al geel hebt, zo kan je het ook zien.

30-09-2019 05:21

Meerkoet +2

Hoe je het wendt of keert hier gaat Ajax van profiteren.
Iedere club die naar de Arena komt denkt nu wel 2x na met tijdrekken en scheidsrechters zullen nu sneller bestraffen voor tijdrekken.

30-09-2019 05:20

AFCAPolarBear +542

Ik hoop dat scheidsrechters dat doen, maar vrees het ergste! Die onbenul van een Nijhuis, die gaat straks zelfs geel geven als Ajax het spel binnen 5 seconde hervat

30-09-2019 08:36

Meerkoet +2

Heel benieuwd hoe de reactie zou zijn als hij er daadwerkelijk 10 minuten bij had gedaan.
Dan was de wereld te klein.
Ben het wel met de mannen eens dat hij eerder op had kunnen treden.

30-09-2019 05:18

ETM +3

Kuipers geeft aan dat die jongen nadrukkelijk erop gewezen werd te gooien. Hij negeerde leiding. Ondermijning gezag. Na dus al velen waarschuwingen. Dat is dan toch geel?
En ook weer hier dat gehannes dat men begrip moet hebben voor de mindere partij. Hoezo!?

30-09-2019 03:28

MichelAngelo66 +22189

Ja nog een keer waarschuwen, nog een keer en daarna nog een keer. Dan geel geven, o nee wacht heeft ie al, nee dan gaan we nog drie keer waarschuwen. Sommige oud voetballers hebben teveel ballen op hun hoofd gehad.

Trek je er toch gewoon tijd bij. Ja weet je wat..... we blijven een half uurtje met de ploeg binnen. Duurt de wedstrijd gewoon een half uurtje langer toch. Wat zeuren die scheidsrechters toch. Doe niet zo moeilijk.

30-09-2019 02:37

..::Rootje::.. +676 moderator

Interessant, hoe boos Van Hooijdonk reageert op het feit dat scheidsrechter Kuipers een gele kaart trekt.

Het incident met Berghuis midweeks tegen AZ, wat een donkerrode kaart had moeten zijn, lacht ie weg met zijn grote paardenbek.

Ga lekker golfen, Pierre.

30-09-2019 00:34

MPAjax +8389

pierre ziet alleen wat hij wil zien en hoopt daarmee op te ruien en meer kijkcijfers te krijgen want hij is nu niet bepaald de beste spreker voor een praatprogramma

30-09-2019 00:37

MPAjax +8389

ja van hooijkdonk maar als ex-speler van de tegenstander snap je niet dat meer dan 7 minuten bijtrekken ongewoon is en dat de scheids dat zo onderhand moest doen door al het tijdrekken

30-09-2019 00:31

Rentokill +4606

Je kan inderdaad extra extra tijd bijtellen.
Je kan ook nog een keer waarschuwen.
Je kan een speler met geel anders behandelen.

Maar je kan ook na tig waarschuwingen ingrijpen.

De tijdrekkers verwachten niet dag ze aangepakt worden en gaan dus meer proberen.

Bij Kuipers denken se voortaan 2x na om dit te doen en dat is goed.

30-09-2019 00:10

IboAFCA +16190

Pierre doet er vooral moeilijk over. Kuipers heeft talloze keren gewaarschuwd en net als bij kleine herhalende overtredingen is de maat op een gegeven moment vol en krijg je geel. Dat je op dat moment al geel hebt doet er ook niet toe.

29-09-2019 23:54

Bapinho +3411

Ja pierre, je kan ook gewoon de spelregels volgen en doen als scheidsrechter waarvoor je bent aangesteld. Tijdrekken is gewoon geel, vraag maar Onana die krijgt daar ook genoeg gele kaarten voor en dan hoor je ook niemand klagen. Idioot gedoe dit; dat filmpje van Padt zegt alles over de instelling van groningen; en dit dus inderdaad al vanaf de 17e min. Mooi en niet meer dan terecht dat dit spelbederf een keer aangepakt wordt

29-09-2019 23:42

Labrador +10

Je kunt ook naar de kapper gaan. Zo is er altijd wat. Fijne avond Pierre

29-09-2019 23:14
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.