Van Hanegem: 'Ik heb wel mijn twijfels of Wijndal het redt op dit niveau'

door Cristian de Jong 106

Bron Algemeen Dagblad

Van Hanegem: 'Ik heb wel mijn twijfels of Wijndal het redt op dit niveau'

door Cristian de Jong 106

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Willem van Hanegem is nog niet overtuigd van de kunsten van Owen Wijndal bij Ajax. De voormalig voetballer twijfelt of Wijndal op het niveau van Ajax uit de voeten kan, zegt hij in de Willem & Wessel-podcast van het Algemeen Dagblad.

Van Hanegem weet niet of Wijndal de plek van Daley Blind vlekkeloos kan overnemen als de routinier besluit Ajax te verlaten. Van Hanegem ziet op dit moment niet dat Wijndal over genoeg kwaliteiten beschikt. 'Ik moet eerlijk zeggen, ik heb wel mijn twijfels of hij het redt op dit niveau', vertelt hij.

Toch weet Van Hanegem te vertellen dat Wijndal bij zijn voormalig werkgever een hoog niveau haalde. 'Hij werd goed, omdat er daar bij AZ toen een hele goede linksbuiten speelde, Oussama Idrissi. Dat was geweldig.' Van Hanegem zag in het tweetal een uitstekend tandem. 'Je ziet dat het heel moeilijk is om helemaal op elkaar afgestemd te zijn. Dat was wel bij AZ', vervolgt De Kromme.

Wegzakkend Ajax

Van Hanegem ziet vandaag de dag nog geen goedlopend tandem bij Ajax. 'Dat is ook de trainer zijn schuld, want die ging elke keer wisselen.' Zo moest Dusan Tadić zijn geliefde linkerkant opgeven aan nieuwkomer Steven Bergwijn, later werden deze rollen echter omgedraaid. Van Hanegem zag, naarmate het seizoen vorderde, een wegzakkende Bergwijn. 'Op het begin speelde Bergwijn op de linkerkant echt geweldig.' Dit gold niet alleen voor Bergwijn als individu. 'Ajax begon heel goed. Het was ook echt aardig om te zien. Ineens was dat afgelopen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

brullie +7035

Wijndal heeft meer minuten in de ziekenboeg gelegen dan dat hij op het veld heeft gestaan.

02-01-2023 07:09

Robbie en de Kock +11170

Ik mis bij Wijndal het mes tussen de tanden.

01-01-2023 13:40

Ans B +19827

Grappig hoe verschillend mensen soms kijken: ik vind dat hij dat juist wel heeft en dat dit fanatisme één van zijn sterkste kanten is.
Ik twijfel veel meer aan zijn verdedigende en aanvallende kwaliteiten plus zijn voetbalgogme.

Hij is op zijn best als de linker aanvaller naar binnen gaat en hij buitenom. Maar heel veel meer zie ik niet van hem, al heeft hij aanvallend wel het overzicht als hij de bal heeft.
Verdedigend is hij fel, maar blinkt hij nergens in uit en is zijn duelkracht maar zozo.
Door zijn loopvermogen en werklust kan hij van grote waarde zijn als Ajax zelf de bal veel heeft én de linker aanvaller in vorm is; hij heeft meermaals bewezen dan een goed koppeltje te kunnen vormen met de aanvaller.
Maar ik zie geen variatie, heb niet het idee dat hij voetballend iets anders toevoegt dan dat 'trucje' buitenom. Hij speelt goed in dat automatisme, weet precies wat hij moet doen, wanneer te starten, wanneer af te geven, maar zodra hij moet improviseren zie ik alleen aarzeling.

Hij doet me in dat opzicht denken aan Hans Hateboer: ook heel goed (geweest) in dat soort automatismen en vaste patronen bij Atalanta. Als hij zo kan spelen prima, zodra dat om een of andere reden niet kan, heeft hij alleen nog dat enthousiasme en dat loopvermogen. Niet het inzicht of het voetballende vermogen om het anders te doen.

01-01-2023 22:33

Robbie en de Kock +11170

Jij zegt nu in heel veel woorden precies wat ik ook vind .

02-01-2023 09:59

Ans B +19827

Leuk, dan praten we dus langs elkaar heen, maar zijn we het eens.
Maar waarom zeg je dan dat hij het mes tussen de tanden mist? Want dáár reageerde ik op in mijn eerste zin (en vervolgens wijd ik uit hoe ik hem zie; dat is in principe overbodig als reactie op jou, maar dat is dan mijn bijdrage in hoe ik het anders zie, of dacht te zien dus).

02-01-2023 10:19

Craain +4957

Onzin. Wijndal is geen linksback die alleen maar verdedigend speelt. Ik denk dat Wijndal tot zijn recht kan komen wanneer het team meer maar voren druk zetten in plaats van achteruit verdedigen. Dat laatste is wat Schreuder voor het ogen heeft. Je moet de spelers goed gebruik van maken.

01-01-2023 02:32

DieLange +1024

Gvd Willem heeft er echt kijk op…

29-12-2022 06:44

DD +6399

Ik vind die negativiteit omtrent wijndal maar een slap gelul. Beste gozer is geblesseerd geweest en zit net 4 a 5 maanden bij ajax. Ik zag heel duidelijk de klik met bergwijn. En dat kon mij zeker bekoren. En voor een Nederlandse speler is die best fel. Wanneer hij zich positioneel verbeterd is dit iig de beste back van de eredivisie. Kan prima doorgroeien naar solide basisspeler.

27-12-2022 08:11

AlexIbarra +19250

Hij moet aanhaken op een hoger niveau, een totaal ander type speler vervangen op zijn positie, werken met een onwennige LCV en elke keer een andere linkermiddenvelder of linksvoor, en is de helft van de tijd om medische redenen afwezig geweest.
Dus het verbaast me niet dat Wijndal zijn niveau niet haalt, ff los van of dat niveau Ajax beter maakt.

Hij is een lekker backje in de categorie ‘heeft drang naar voren’. In die rol denk ik dat hij goed genoeg kan worden voor ons.
Tot nu toe heeft hij niet veel (kunnen) laten zien maar het is ook maar Wijndal, geen topaankoop.

Als hij de rest vh seizoen qua fitheid, samenwerking blabla gewoon braaf zijn stapjes blijft zetten, zie ik hem volgend seizoen veel spelen.
Dan is hij ook in beeld bij Oranje en vertrekt hij weer voor 5-10 mln meer dan waarvoor hij kwam.

27-12-2022 01:21

Opperhoofd +12581

Was ook een typische aankoop.

Welke aankoop van afgelopen transfer periode kan jullie wel bekoren ?

26-12-2022 13:18

DrFootball +15144

Onze kleine Portugees.

26-12-2022 15:56

Invincibles +5203

Speelde gewoon top tegen de Rangers tot aan zijn blessure. Zit in ieder geval veel potentie in. Het is trouwens ook lastig om je te onderscheiden wanneer het team niet draait, dus het is indrukwekkend wanneer je toch eruit springt.

25-12-2022 12:01

Ferd +38482

'Ik moet eerlijk zeggen, ik heb wel mijn twijfels of hij het redt op dit niveau'

Ik heb daar geen twijfels over Willem. Ik ben er namelijk van overtuigd dat hij het niet redt op dit niveau. En dat zei ik ook al voor zijn komst.

25-12-2022 07:36

MichelBoerebach +29181

Ik ook. Zoals nagenoeg alle AZ-spelers die we in het verleden gekocht hebben. En we leren het nooit.

26-12-2022 19:38

Keizer +30079

Typische Az speler weer. En buiten dat was ie totaal onnodig.

24-12-2022 12:58

Qifesh +24917

Wijndal wegdoen? Zul je net zien dat ie ineens wel kan voetballen bij een andere ploeg

24-12-2022 12:23

Engeltje +7351

AZ heeft dit gewoon heel goed gedaan hebben een leuke transfersom gekregen maar hebben met Milos Kerkez een veel betere optie met meer potentie

24-12-2022 12:18

Qifesh +24917

Misschien wordt Kerkez ook niets meer als ie bij ons speelt..

24-12-2022 12:24

Ans B +19827

Het grappige is dat voorheen precies hetzelfde gebeurde met Wijndals voorganger: Ouwejan. Die deed het best goed, maar raakte geblesseerd als ik het goed heb.
Hoe dan ook Wijndal verving hem en deed dit met veel elan, frisheid en succes. Ouwejan is nooit meer als basisspeler teruggekomen in AZ.

Maar Wijndal is nooit doorgegroeid bij AZ, althans dat heb ík nooit gezien (heb ze niet op de voet gevolgd maar ik lette altijd wel op Wijndal).
Precies daarom heb ik geen hoge verwachtingen van Wijndal. Hij kan nog wel beter dan hij na zijn blessure heeft laten zien, maar of hij zoveel beter gaat worden dan de Wijndal van AZ betwijfel ik. Ook omdat ik vind dat hij zich weliswaar prima in dat vaste patroon van buitenomgaan vastbijt en dat beheerst, maar ik hem niets anders zie doen dan dat.

01-01-2023 22:42

El Pacino +3609

Geef deze jongen een kans. Ik vond hem de wedstrijden die hij speelde prima doen.

Dat gezeur altijd van iedereen hier.

24-12-2022 11:26

DrFootball +15144

Ik heb geen twijfels, want hij gaat het niet redden bij Ajax. Was en is een totaal overbodige aankoop geweest.

24-12-2022 10:50

MarkP +21679

Redelijke linksbuiten die niet kan verdedigen.

24-12-2022 10:18

Henkjanklaas +20625

Willem, dat denken wij al jaren… blind afbranden maar geen volwaardige vervanger voor de LB plek zeker niet internationaal.

24-12-2022 01:26

Spielmacher +10719

Wijndal moet er een tandje bij doen, misschien lukt dat, misschien niet. De analyse van vH is dus correct, maar het zou prima kunnen dat hij het alsnog redt.

24-12-2022 00:46

4bier +31367

Wijndal gaat hem niet worden. In de zomer moeten we op zoek naar een nieuwe linksback, lcv en rechtsback. Let maar op.

23-12-2022 23:56

ElFlaco +3649

Hahaha die Willem. En wat zou hij blij zijn als Wijndal voor Fey zou uitkomen. Totale bullshit wat ie zegt en zeker dat ie het best tot zijn recht kwam door Idrissi…

23-12-2022 23:12

LOCAmpos +10493

Was tegen neres en antony altijd fel, scherp verdedigend en ook aanvallend sterk. Als hij dat nou gewoon laat zien komt het wel goed.

23-12-2022 22:57

Ferd +38482

Utrecht speelt altijd fel, scherp verdedigend en aanvallend sterk tegen Ajax. Als ze dat nou gewoon altijd laten zien winnen ze in no-time de CL.

Jezelf opladen voor 1 wedstrijd en dan boven jezelf uitstijgen zegt weinig over je basisniveau

25-12-2022 07:37

YRGI +32932

Nope. Wijndal is middelmaat. Het meeste dat bij AZ vandaan komt, is gewoon niet goed genoeg. Hoe goed ze daar ook renderen.

23-12-2022 22:52

Cruijffiaann +2958

Baas en Salah-Eddine zijn (in potentie) beter.
Had hun de kans gegeven.

10 miljoen weggegooid

23-12-2022 21:17

JanBiesbos +29051

Praat over je eigen kakkerlakken 🪳 kakkerlak!

23-12-2022 20:01

AFCAjax +17839

ook weer zo'n speler waar ik van tevoren al wist dat dat niks zou worden.. overschatte eredivisiespelers zijn er genoeg en wij moeten perse nederlanders hebben.. man man man.

23-12-2022 19:33

Janneman16 +449

Denk ik ook niet. Persoonlijk denk ik dat Baas beter is voor de LB positie.

23-12-2022 19:31

JordyAjacied +19200

Wijndal een combinatie tussen Rensch, vd Wiel en Van Rhijn, ook alle 3 aardig aan de bal en redelijk snel, maar verdedigend matig, jammer dat onze scheurbuik zo nodig Bogarde op straat moest donderde, Bogarde had van Wijndal een hele behoorlijke verdediger kunnen maken.

23-12-2022 18:37

Concrete +3170

Welk niveau zou Willem bedoelen.....?

23-12-2022 17:18

Ajaxfan31183 +16391

Dat hebben wij ook alleen heer schreuder wilde hem er persee bij hebben want als Overmars en ten hag het in hem gezien hadden dan had hij allang bij Ajax gezeten

23-12-2022 16:58

Melle.v +1552

Ik niet, speelde erg goed tegen Rangers.

En in die andere wedstrijden ook wel.

23-12-2022 16:47

Manov +8581

Ja precies zo denk ik er ook over

23-12-2022 21:54

louis60 +11472

Wijndal meer een aardige middenvelder. Als je middenvelders op rechtsachter neerzet, moet je ook met een 5-3-2 opstelling gaan spelen. Met Wijndal is je verdediging zo lek als een mandje.

23-12-2022 16:42

Hans Verhagen +14116

Ik heb ook mijn twijfels, We hadden de argentijnse slagers moeten vervangen voor andere slagers en zitten nu met iemand die ik veel te licht vindt om als slager op te treden.

23-12-2022 16:29

Concrete +3170

Hebben nu alleen maar gehaktballen....

23-12-2022 17:19

Manov +8581

Zacht gekookt eitjes

23-12-2022 21:54

4-3-3 +3512

Baas verdedigt, net als Blind, slim en heeft ook nog redelijke snelheid en een aardig voetballend vermogen.
Het aantrekken van Wijndal was totaal overbodig en weggegooid geld.
Nu zal je zien dat juist Wijndal alles gaat spelen en Baas waarschijnlijk zijn heil ergens anders zal gaan zoeken. Ajax is geen schim meer van wat het is geweest.

23-12-2022 23:53

Yeshyeshyall +10938

Verdedigend heel kwetsbaar maar aanvallend vond ik hem wel lekker spelen

23-12-2022 16:29

alvin01 +845

Denk ook dat Willem een punt heeft.

23-12-2022 16:24

Oxxer +163926 moderator

Wijndal lijkt vooral gehaald omdat de RVC opgewonden werd een Nederlandse International te kunnen binnenhalen, sportief heeft hij niks te zoeken bij Ajax, verdedigend valt hij door de mand.

23-12-2022 16:06

debarbaar +8250

Willem van Hanegem zei ook nog dat hij er een hard hoofd in heeft dat dominee Schreuder het tij nog kan keren.

23-12-2022 14:45

louis60 +11472

Van Hanegem en Sjakie hebben een betere kijk op Ajax dan onze trainer.

23-12-2022 16:44

PH2BOT +40287

Iedereen kan inmiddels het huidige niveau van Ajax 1 wel aan!! Wàt een puinzooi. En AD Edje 'slaapkop' Kadetje maar lekker doorronken in het vooronder van zinkend schip Ajax- Amsterdam....en onze RvC egotripper Leen zal t.z.t. wel eend e.o.a. werklunchgesprek gaan voeren met pappa Blind. Eind febr'23 zal Ajax sportief worden afgezonken naar de bodem van de diepzee der armetierigheid. Mission kapitein Scheurbuik c.s. completed zogezegd.

23-12-2022 14:14

LukaLitmanen +82019

Speelde gewoon prima tot zijn blessure, daarna tegen Rangers nog twee assists gegeven.

Zou me eerder focussen op Sanchez, Blind, Bassey en Bergwijn

23-12-2022 14:08

AN34. +4961

Wijndal is gewoon een stuk minder fit dan vorig jaar. Kan best een aardige niveau aantikken. En laat bergwijn ook beter renderen mits hij in vorm is.

23-12-2022 13:27

SpursAjax +6688

Wijndal komt echt wat zwaar en sloom over sinds die bij ajax zit. Ben heel benieuwd of die het niveau aankan bij Ajax.

23-12-2022 13:22

Trainer23 +1430

Onder overmars werden er waardige basisspelers aangetrokken die het niveau snel of direct aan konden. Nu is dit niet meer het geval. Mede hierdoor zakt Ajax weer terug naar het niveau waar we jaren op hebben geacteerd. 10 miljoen voor Wijndal vond ik nog wel te rechtvaardigen maar het bedrag voor Bassey absoluut niet. Dat was ondenkbaar in de overmars tijd.

23-12-2022 13:16

MosesD +14662

Overmars wilde Wijndal ook al halen, net als hij jaren achter Bergwijn aan zat. Overmars heeft ook veel transferflaters geslagen hoor. Je doet net alsof het allemaal voltreffers waren.

23-12-2022 13:42

Trainer23 +1430

Ik vind wijndal voor 10 en ook bergwijn wel te rechtvaardigen. Dat hij als een natte krant speelt kan je de te niet aanrekenen.

24-12-2022 14:30

Web +178830

Wijndal ben ik ook niet van overtuigd
Die is sneller dan Blind, maar word er ook simpel uitgelopen
Verdedigen kan hij al helemaal niet
10 miljoen veel te veel geld

23-12-2022 13:00

TJHooker +3938

Wijndal is veel te zwak als verdediger! Begrijp echt niet waarom deze speler gehaald.

23-12-2022 12:58

fanvooraltijd +6803

Die Kromme heeft nog steeds druk met Ajax ,en twijfel uitspreken komt een speler vaak niet ten goede . of is dat de bedoeling ?

23-12-2022 12:49

linksbinnen +8143

Heb ook mijn twijfels wbt Wijndal. Had Baas lekker regelmatig kansen gegeven. Die jongen lijkt me in potentie behoorlijk compleet als linksback.

23-12-2022 12:30

Ozymandias +159568

Inderdaad, als ze Wijndal na dit seizoen zonder verlies door kunnen verkopen zou ik dat ook zeker doen zodat Salah-Eddine en Baas met elkaar de concurrentie aan kunnen gaan voor een basisplaats bij het eerste.

23-12-2022 12:41

peterVKV +6450

ben bang dat die twee niet goed genoeg zijn, van Bohemen misschien wel

23-12-2022 12:54

Simpelishetmoeilijkst +25209

Jij, Ozzy, en linksbinnen hebben het goed gezien, want zo is het precies!

23-12-2022 13:41

Ozymandias +159568

Ik vond het duo wat Bergwijn en Wijndal op links vormde goed functioneren. Ik vond zijn komst overbodig maar ik denk dat as hij geheel fit aan de tweede seizoenshelft begint hij een prima back voor Ajax is.

23-12-2022 12:19

rotynl +300

Geen een is er geslaagd. Van Janssen tot Stengs en Boadu, speeltuin voetballers.

23-12-2022 12:10

eenAjaxfan +20328

En Sigtorson dan...?

23-12-2022 12:15

rotynl +300

Je bedoelt onze Kolbeinn, tsja ook zo'n goede aankoop.
Dat az wordt al jaren veel te veel gehypt.

23-12-2022 12:21

KingJames23 +11435

Mousa Dembele is denk ik de enige.

23-12-2022 20:06

mokum007 +6522

Daarom ik had al eerder gezegt, sinds Mr Schreuder trainer werd bij AJAX speelde alle spelers onder hun niveau, dus hij maakt de spelers niet beter voetballen, maar juist slechter,. Ze moeten bij Ajax maatregelen nemen want dit is kapitaal vernietiging van spelers......

23-12-2022 12:02

Sunny +9553

Wijndal en Brobbey zijn overrated en komen voor ons tekort

23-12-2022 11:58

Odysseus +14284

Wij ook Willem, wij ook…!!!

23-12-2022 11:53

PeterLarsson +13285

Als ik kijk naar de linksbackpositie bij Feyenoord en PSV moet een fitte en ingespeelde Wijndal wel de beste optie zijn.

23-12-2022 11:52
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.