Van Duivenbode: 'De duur van een wederopstanding hangt af van de portemonnee'

door Jesse ter Haar 85

Bron Algemeen Dagblad

Van Duivenbode: 'De duur van een wederopstanding hangt af van de portemonnee'

door Jesse ter Haar 85

Bron Algemeen Dagblad

Laatst geüpdatet

Theo van Duivenbode gelooft dat Ajax nog wel even nodig heeft om terug op het gewenste niveau te komen. De Amsterdammers hebben een zware eerste seizoenshelft achter de rug en de oud-commissaris van Ajax denkt dat de ommekeer niet zomaar even voltooid is. 'Ik denk dat Ajax nog wel even nodig heeft', vertelt hij het Algemeen Dagblad.

Bovendien ziet Van Duivenbode in de financiële situatie van Ajax een belangrijke factor, maar daar heeft hij niet goed zicht op. 'De duur van een wederopstanding hangt af van de portemonnee. Het is te hopen dat Ajax voor de verkochte spelers nog geld ontvangt, dat weer geïnvesteerd kan worden. Anders moet je eerst nog meer geld genereren en ben je langer bezig.'

'Ik blijf erbij: als Ajax spelers haalt, is dat voor de basis en alleen omdat ze in de eigen jeugd niet zo goed zijn', gaat de oud-speler van Ajax verder. 'Dit jaar zijn twaalf spelers gekocht, veelal in de categorie 19-25 jaar. Vorig jaar net zo. De meesten renderen niet en zitten op de bank. Daar kun je eigen spelers neerzetten.'

'Ajax kwam er met gewonnen Europa Cups keihard bovenop'

Verder komt Sonny Silooy aan het woord. De oud-Ajacied weet dat Ajax vaker diepe dalen heeft gekend en de club er altijd bovenop is gekomen. 'Ik herinner me het staafincident en de FIOD-inval. Ajax kwam er met gewonnen Europa Cups keihard bovenop. Soms heb je slechte fases nodig om te beseffen hoe je groot bent geworden en van daaruit weer het goede te bereiken. Al was dit, met een laatste plaats en verlies tegen amateurs in de beker, wel een heel extreem dal.'

Ondanks dat is er aan optimisme geen gebrek bij Silooy. Hij voelt dat de weg naar boven is ingeslagen. 'De eerste stappen zijn nu gezet met oude bekenden als Van Praag, Van Gaal en Blind weer aan het roer. Zij hielpen Ajax begin jaren 90 aan successen en kunnen de club weer de basis van eigen jeugd en herkenbaar voetbal laten zien.'

Lees meer over:
Plaats reactie

DEELM +11891

Nou dan gaat 't nog wel even duren, want ze hebben alles verbrast in anderhalf jaar.

09-01-2024 13:51

brullie +7063

Als je dat zegt? Kijk naar je concurrenten, die geven geen 100Mi uit voor spelers. Onze scouting is al heel lang verschrikkelijk en dan hebben we ook ene Sven gehad die 115Mi verkloot.

08-01-2024 07:02

Balgevoel +31393

Ik zou eerst eens héél goed kijken naar het gedeelte binnen de staf dat verantwoordelijk is voor de fitheid - of het gebrek daaraan - van deze selectie. De beste aankoop is iemand die deze groep écht fit krijgt en dat is-ie al anderhalf jaar niet, zo lijkt het. Daarnaast is, van de 'grote' Ajax-elftallen, alleen '18/'19 relatief fors met geld gesmeten.

08-01-2024 02:45

7172AFCA7395 +10409

Nou Theo dan heb ik nieuws voor je:
Bij Ajax niet.

07-01-2024 19:04

MosesD +14730

Tja, van Duivenbode. Ik heb altijd een beetje argwaan bij deze ijdele man. Maar goed, hij heeft in dit geval natuurlijk gelijk. Ajax moet hele gerichte aankopen doen en verder eigen jeugd inpassen. Ben je er dan meteen? Nee, maar wel op de goede/juiste weg. Als je uit transfers de komende twee windows ongeveer 60 mio weet te genereren (wat prima moet lukken) en daarnaast zelf nog een 25 investeeert dan kan je de selectie enorm goed versterken.

05-01-2024 17:44

Aldek +5101

Van Duivenbode …

Tja…. Wilt hij echt succes met Ajax?

Krijg bij hem vaak een nare bijsmaak

05-01-2024 17:02

Allegriadopovo +1119

Kruideniersmentaliteit, het is andersom: de durf om te investeren bepaalt hoe snel je er weer boven op komt. De ondermaatse ingekochte kwaliteit heeft alles te maken met de eisen dat eerst verkocht moest worden voor er ingekocht kon worden en dat er prioriteit gegeven moest worden aan het verbouwen van het salarishuis.

05-01-2024 16:16

OuweDibbes +12068

Beste wensen mede ajacieden...
Komt onze halve kakkerlak weer.. net als onze financieel wonder Lenderink totaal niet capabel.

05-01-2024 14:58

Dolblij +45810

Snelheid van wederopstanding hangt af van de kracht van je organisatie en management. Een slappe / incompetente hap bakt er nooit wat van. Een goede organisatie kan ook met een smalle beurs heel veel goede en slimme beslissingen gestalte geven.

05-01-2024 14:23

Redrum +96370

Perfecte comment, daar valt of staat alles mee inderdaad. Het heeft niets met geld te maken, het gaat om het beleid en de visie. Juist bij Ajax. Een goede basis met eigen opgeleide spelers, aangevuld met ervaren spelers met kwaliteit (en het liefst een liefde voor Ajax). Dat hoeft niet veel geld te kosten als je alles goed op rolletjes hebt gezet. Het is juist de eigen filosofie die Ajax zoveel succes heeft gebracht. En niemand kent de Ajax-filosofie beter dan een eigen opgeleide speler. Maar dan moet die filosofie natuurlijk ook wel goed aangeleerd worden in de jeugd. Ook daar zijn momenteel nog wel wat verbeteringen aan te brengen denk ik.

05-01-2024 14:53

Dolblij +45810

Precies, als het gaat om marge maken is er geen beter verdienmodel dan (deels) eigen jeugd met de juiste filosofie op het juiste moment te verkopen. Genoeg voorbeelden van te noemen.

05-01-2024 15:23

JoeBlow +8253

Zeker. Het wordt elk jaar weer bewezen bij 1 of andere club. Alleen niet zo vaak bij Ajax, helaas.

05-01-2024 21:11

C14 +22527

Dat hangt maar deels af van de portemonnee.

Het hangt vooral af van inzicht en visie, en juiste keuzes. Goed doorontwikkelen en gebruik maken van de toptalenten die er al zijn en eraan komen, het zo bespaarde geld slim besteden en alleen voor de minst goede bezette posities, en daar echt topkwaliteit voor halen. Posities waar een toptalent voor aanwezig is, en met voldoende conditie, voor de leeuwen gooien en vertrouwen blijven geven. Dan kom je op een gegeven moment ook weer in de basis op een verdeling van de helft eigen jeugd, andere helft meer ervaren aankopen + eventueel meer ervaren jeugd die is blijven hangen.

En een goede, echte Ajaxtrainer voor de groep die durft te voetballen en aanvallen, en aanvallen als de beste verdediging ziet. Die hamert op vertrouwen en lef, ipv op zekerheid en geen balverlies.

05-01-2024 14:01

Lazell +17018

Waar het de afgelopen 2 jaar volledig op mis is gegaan, is NIET de financiële factor. Het is juist de competentie en werkwijze van de volledige leiding. AD, TD, RvC, scouting, contractmanagement Jong Ajax en jeugd, HJO. Het is absolute noodzaak dat we daar eerst een goede bezetting hebben en vervolgens goede processen hebben lopen. Pas dan kunnen we weer vooruit denken, met een goede selectie die in balans is tussen versterkingen van buitenaf en eigen jeugd, die passen bij de speelstijl. Gecoacht door een capabele technische staf. Maar dat is helaas nog ver uit zicht.

05-01-2024 12:27

Juan62 +46800

Wat hij zegt over de jeugd klopt volkomen.

Wat Silooy zegt heb ik hier eerder geschreven, als oudere Ajacied heb ik alles wel meegemaakt
alle 'dieptepunten' en glorieuze combacks.
Het is nu ff slikken en weer doorgaan, aan de top komen we echt wel weer terug

Ajacieden moet ff accepteren dat het niet ieder jaar feest kan zijn, en wanneer er een slechte periode is hun frustratie daarover niet op een geweldadige manier uiten.
Zoals met het staafincident of dit seizoen de bestorming van de hoofdingang.

Daar hebben ze alle supporters mee.

05-01-2024 12:06

Nr.10 +111778

‘Weer de basis van eigen jeugd’
Waar hebben dit soort mensen het over? Er staan genoeg jeugdspelers in, we moeten juist goede spelers erbij kopen.

05-01-2024 11:18

trodat4030 +97484

Dan nog is de basis nog steeds diezelfde jeugd. Das de basis, de aankopen haal je om die jeugd heen.. Klopt toch als n bus dan? Er wordt niet bedoeld dat je basis11 uit eigen jeugd moet bestaan, dan heb je die zin totaal niet begrepen..

05-01-2024 11:28

B2tob4 +12089

Diezelfde jeugd is nog steeds de basis..? Jeugd zoals Martha en Banel? Een Taylor die op essentiele momenten niet thuis geeft..! Hato is op dit moment de enige jeugdspeler die redelijk constant presteert. Daarnaast alleen maar geruchten over jeugdspelers die niet wensen te verlengen, hoezo een (betrouwbare) basis diezelfde jeugd dan..!

05-01-2024 12:21

Qifesh +24917

rensch, brian en hlynsson niet noemen is wel best selectief..

05-01-2024 13:15

trodat4030 +97484

Tuurlijk niet Martha en Banel, weet jij wel waarom die namen uberhaupt boven komen drijven? Juist, dankzij het DRAMATISCHE aankoopbeleid van onze achterlijke TD die een handvol spelers koopt voor heel veel miljoenen voor posities waar ze ofwel nooit hebben gespeeld of niet wíllen spelen. 16 milj voor Mikautadze die een linksbuitenrechtesbuitentienspits zou zijn en alleen een spits bleek en 3e in de pikorde staat, een linksback voor 12,5 milj halen die vervolgens aangeeft helemaal geen linksback te willen spelen, zichzelf tegen amateurs voor schut zet en imo nu als 3e optie geld als LCV, een rechtsbuiten halen voor 16 milj die nog nooit rechtsbuiten heeft gespeeld en IN het 1e die positie onder de knie moet zien te krijgen omdat hij onderaan de streep 1 van de 2 minst slechte opties is op die positie, en daarbij ook nog eens technisch enorm onbeholpen is, kan amper een bal aannemen... Dát zijn de redenen waarom uiteindelijk een Banel en Martha (een linksbuiten die in de spits kan en een rechtsbuiten die sinds 4 maanden linksback acteert) boven komen drijven. En ze zijn amper slechter dan die enorm dure aankopen. We hebben gvd 6(!) linksbacks onder contract staan, pure waanzin! En 1 daarvan was nog een paniekaankoop op het allerlaatste moment ook waar een enorme stank van belangenverstrengeling met onze eigen TD omheen hangt.

Dus ja, je had ook voor 0 euro een kutselectie kunnen hebben, nu hebben we voor 115 milj een kutselectie, tel uit je winst.

Om nog maar te zwijgen dat je vollédig voorbij gaat aan mn punt, namelijk dat de norm gewoon moet zijn dat je eerst kijkt in je jeugd, daar je basis vandaan haalt en dat gewoon aanvult met de juiste aankopen, dat principe staat volledig los van de namen die jij even fijntjes met je domme gelul de grond in wil trappen. Maar goed, het is natuurlijk ook enórm moeilijke materie he? O enneh, je vergeet Brobbey, nota bene dé sterkhouder van deze selectie, maar dat kwam je natuurlijk niet zo goed uit he?

05-01-2024 13:25

Qifesh +24917

"brobbey is een aankoop hoor"

en idd.. een martha die het nauwelijks minder doet als die tig miljoen die ze daar hebben gescout.. sjongejongens

05-01-2024 13:30

trodat4030 +97484

Klopt en heeft niet 12 jaar in de jeugd rondgelopen XD

05-01-2024 13:31

Nr.10 +111778

Ja okay. Nou, de jeugdspelers zijn er al, dus wat moet er nu gebeuren? Goede spelers halen. Hij doet met zo'n woordje 'weer' impliceren dat er geen aandacht zou zijn geweest voor de jeugd. Altijd irritant als er wordt gedaan alsof dat het probleem is. Probleem is gewoon dat er in hele korte tijd heel veel goede spelers zijn verkocht en bijna alleen matige spelers zijn gekocht.

05-01-2024 15:05

Omar +17193

Heeft niet opgelet blijkbaar, bijna 250 miljoen uitgegeven en het slechtst presterende elftal ooit. De club staat en valt afhankelijk van goed beleid c.q. (weloverwogen) keuzes, die hebben we de afgelopen 2 jaar niet gemaakt. Ga nou terug naar de basis, (goede) jeugd een kans geven en voor de leeuwen gooien, daarbij goed scouten Frenkie (eurotje) Martinez (7m), Kudus (8m), het is al lang duidelijk dat goede spelers hoeven niet veel hoeven te kosten.

05-01-2024 10:56

barry1988 +24098

Het ligt eraan, 1 of 2 goede deals op de transfermarkt maken zowel inkomend als uitgaande transfers en de boel kan er alweer veel beter uitzien. Neem bijvoorbeeld het seizoen toen Tadic en Blind kwamen.

Wat misschien wel veel belangrijker is dat de volgende trainer die je aanstelt wel goed uitpakt. Nog een Schreuder of Steijn kun je niet meer permitteren.

05-01-2024 08:57

TeringHenkie +28813

Kroes is van SEG en gaat Ajax Miljoenen uitgeven aan zaakwaarnemers die in dienst zijn bij SEG.

Iets wat Mislintat tegen wou houden. Ik vrees dat we met Kroes verder in de shit komen.

04-01-2024 23:53

NIO +3138

Het kan misschien ook andersom uitpakken dat ajax een voorkeursbehandeling krijgt bij transfers voor mooie bedragen omdat ze Kroes kennen. Maar dat is wishfull thinking geld is het belangrijkste

05-01-2024 03:32

Ferd +38681

Kroes heeft zijn aandelen in SEG al jaren geleden verkocht

05-01-2024 05:34

BakkalBijter +11753

Overmars gaf ook ontzettend veel uit aan zaakwaarnemers, dus dat hoeft niet per se slecht te zijn. Als we daardoor de grootste talenten binnen krijgen of lagere transfersommen betalen pakt het zelfs voordelig uit. We gaan het zien. Het heeft in ieder geval geen zin om hem nu al zwart te maken.

05-01-2024 08:19

trodat4030 +97484

Want met Mislintat kwamen we natuurlijk niet in de shit en ging er geen stuiver naar de zaakwaarnemers, toch?

05-01-2024 10:32

TeringHenkie +28813

Op die uitslag wachten we allemaal nog op.

05-01-2024 10:41

trodat4030 +97484

Ik hoef niet te onderzoeken of er geld naar zaakwaarnemers is gegaan, dat is namelijk bij ELKE transfer het geval, ongeacht welk bureau. Dat is waar ze van leven, zonder uitzondering. De uitslag waar jij op doelt is of er via via geld is teruggesluisd naar Sven, dat is totaal iets anders. Verder hoef ik niet te onderzoeken of we in de shit zijn gekomen, daarvoor spreken de 18e plaats en uitschakeling in de beker tegen AMATEURS voor zichzelf.

Je bent gewoon op voorhand, 3 maanden voor de man uberhaupt is begonnen, al aan het haten op Kroes door je zelfbedachte argumenten dat er miljoenen naar SEG worden gebracht... Zie je niet in hoe belachelijk je klinkt?

05-01-2024 11:05

TeringHenkie +28813

"Zie je niet in hoe belachelijk je klinkt?"

Zo praat je maar tegen die gasten waarmee je werkt, hier mag je wel iets fatsoenlijke normen hanteren.

05-01-2024 14:13

trodat4030 +97484

Je verzint(!) zelf een bepaald hypothetisch probleem en gaat een ander volledig afrekenen op dat hypothetische probleem dat je helemaal zelf verzint. Denk nou zelf eens na, is dat dan níet belachelijk?

05-01-2024 14:49

niquedegraaff +5296

Zucht. Krijgen we weer dezelfde kliek die geen risico's wil nemen en tevreden zijn met de eeuwige middelmaat. De grootste fout die ajax begin deze eeuw maakte is dat het bijvoorbeeld geen risico's wilde nemen met salaris huishouding. Daardoor werd het niet interessant voor spelers om te blijven / komen. Pas toen er eindelijk aftand werd genomen van dat lage salaris plafond begon de club ook te groeien.

Ik lees weer geen ambitie.

04-01-2024 23:52

fluwelenlinker +12038

De weg van de 'flexibele' salarissen die mee bewegen naargelang de sportieve resultaten, lijkt me net uitstekend bij Ajax passen. Het zou de spelers moeten motiveren om er zoveel mogelijk uit te halen.
En het is niet zo dat Ajax deze zomer geen risico's heeft genomen. Meer dan 100 miljoen uitgegeven aan spelers waarvan de meesten niet beter bleken te zijn dan de talenten die we al in huis hadden. Op dat gebied heeft van Duivenbode gewoon gelijk.

05-01-2024 07:04

Roel.J +127

Laat v Duijvenbode weer plaats nemen in de rvc

04-01-2024 22:57

TeringHenkie +28813

v Duijvenbode hield ook een hoop transfers tegen!

04-01-2024 23:54

Rockanje23 +37214

Dat werd ook zijn ondergang toen door zijn getreuzel Richarlison niet naar Ajax kwam.

05-01-2024 12:04

Roel.J +127

In ieder geval iemand met voetbal verstand.

05-01-2024 22:06

AjaxDeBesteClub +18786

En het hangt heel erg af van het niveau van de beslissing. Tot nu toe is dat erg laag, als er al beslissingen worden genomen. Geen excuses, er moet geleverd worden. Ajax is nog steeds een grote club, met financiële mogelijkheden en veel talent. Nu nog goed bestuur.

04-01-2024 22:14

Kryptonite +77100

Zeer offtopic: om de CL resultaten van PSV even in context te plaatsen: Sevilla staat nu 16e, 1 punt verwijderd van de degradatiezone (in die zin dat ze 1 puntje meer hebben dan de hoogstgeclasseerde degradant) en Lens staat 7e, waardoor zelfs het waardeloze Marseille waartegen wij speelden (en verloren) een puntje meer heeft en dus hoger staat.

Iedereen die een vergelijking durft te maken met het Ajax van 2018/2019 - en daarenboven zelfs beweert dat dit PSV en/of Feyenoord beter is/zijn - moet direct worden opgenomen.

04-01-2024 20:56

NipeB +15852

Wat maakt dat nou uit? Je speelt geen CL voor de prestaties maar om afstand te nemen van de andere eredivisieclubs. Ze hebben goed ingekocht, een normale staf en overwinteren in de CL. Fluitend kampioen dus volgend jaar weer CL. Met dat geld kun je verder investeren en afstand nemen van Ajax. De komende jaren spelen zij CL en Feyenoord en wij op zijn best Conference League. Een keer verder komen in de CL is een incident, eens in de 25 jaar en in de nieuwe structuur voor altijd voorbij. Je had er nu moeten staan als club en Ajax is afgehaakt. 18/19 is jaren geleden en komt niet meer terug.

04-01-2024 21:24

Kryptonite +77100

Wat het uitmaakt? We gaan nu ook niet Luuk de Jong met Messi vergelijken omdat hij in de Eredivisie leuk speelt. Je moet dingen in verhouding zien. Onze prestaties van 18/19 zijn ongeëvenaard en die ploeg had gehakt gemaakt van dit PSV, Feyenoord en bijna iedere andere ploeg ter wereld destijds. Put some respect on our name zou ik zeggen.

04-01-2024 21:26

NipeB +15852

Nul relevant. Dit Ajax verliest van Hercules, dus van iedereen. Kap eens met dat gedweep met het verleden. Het is nu en het is diepe crisis. Iedereen heeft ons ingehaald. Interessanter dan dat gezeik altijd over het verleden. Was leuk en ik was overal bij in 18/19, in 1995, 1996, in de jaren 80 en zelfs 70 maar wat heb je daaraan? Van onze naam is niks over. We zijn een zielig hoopje ellende zonder enige visie op de toekomst. Hato van 17 verlaat ons komende zomer ook alweer. Dat is de realiteit.

04-01-2024 22:16

Kryptonite +77100

Want wat ik nu zeg doet af aan de realiteit? Real is record houder CL, als Atletico hem een keer wint en iedereen zegt dat Atletico nog beter is dan Real ooit is geweest, dan is dat toch van de pot gerukt?

04-01-2024 22:28

NipeB +15852

Ja je houdt je liever met onzinnige vergelijkingen bezig dan met je club die hele andere problemen heeft. Boeit allemaal niks dat Ajax jaren geleden een keertje leuk speelde in de CL. Lang geleden en gaat de komende jaren niet meer gebeuren. Dat laatste is veel belangrijker. Dat is de realiteit. Je zou willen dat Ajax eens iets aan de problemen gaat doen maar net als jij zijn ze ook in de organisatie te druk met zichzelf op de borst te slaan.

04-01-2024 22:41

Kryptonite +77100

Dat is wel heel kortzichtig. Het is niet OF OF maar EN EN. Je kan EN heel kritisch zijn op dit beleid (wat ik ook ben, kijk maar naar al mijn andere bijdragen) EN niet accepteren dat onze prestaties in het verleden gebagatelliseerd worden. Als dit soort onderwerpen je niet aanstaan, dan hoef je ook niet te reageren.

04-01-2024 22:45

NipeB +15852

Het ergert me juist dat de meeste Ajacieden alleen maar bezig lijken met het verleden. De club staat al tijden in de fik. Veel belangrijker dan dat stomme verleden.

04-01-2024 22:55

Kryptonite +77100

Daar ben ik met je over eens, maar het betekent niet dat we andere onderwerpen, zoals het bagatelliseren van onze prestaties uit het verleden, hier niet kunnen bespreken.

04-01-2024 22:57

Qifesh +24917

Wat dat betreft is het bagatelliseren prima, ajax presteert vooral europees meestal beter vanuit de underdog positie. Daarom vond ik BLABLABLABLA een top anthem.

05-01-2024 13:35

BennievdBuurt +893

Maar waarom zou je het in context willlen
Plaatsen? Wii hebben niks te maken met PSV en als ze het gewoon goed doen in CL dan mag dat gewoon gezegd worden man. Hoezo als calimero gaan gedragen? Wij komen sowieso terug en vergelijken hoeft allemaal niet. Zoveel mensen op AS die daar mee bezig zijn altijd!

04-01-2024 21:26

Kryptonite +77100

Geen calimero, ik vind de vergelijkingen ook juist zelf heel irritant. Mensen zijn vergeten wat voor wereldprestatie we hebben neergezet. Vandaar enige nuance in mijn post.

04-01-2024 21:27

Juichtoon +32949

PSV en Fnoord haalden dit seizoen samen minder punten dan Ajax in 19/20. Weet je nog 18 uit 6...
Psv haalde de helft aan punten en won slechts 2 maal en is door ...

05-01-2024 11:40

MosesD +14730

Waar maak je je druk om? Ajax was in 18/19 top. Fnoord doet het goed nu, alsook Psv. Of die laatste ver gaan komen? Het kan, alles hangt af van de vorm van de dag.

05-01-2024 17:37

AFCACruijff14 +163219

Als je iets leert in het voetbal is dat successen komen en gaan, dat zijn gewoon golfbewegingen. Wij hebben ze nooit altijd gehad. Na de geweldige jaren in begin 70's volgden zwakke jaren, na zwakke jaren 80 volgden op het einde weer betere tijden. Na de fantastische jaren 90 was het eind van de eeuw niks. En idem deze eeuw. We zijn de afgelopen 13 jaar zeer verwend met 7+1 titels, maar daarvoor was het niks.

Zolang Ajax de goede naam heeft, de opleiding laat lopen en hier en daar een voltreffer scout kan je ook zo weer jezelf melden aan de top, ieder geval van Nederland. Ik wil Feyenoord nog wel eens zien zonder Slot en Gimenez. Ajax heeft gewoon de jaren Overmars-Ten Hag slecht verteerd, toen dat erop zat. Stel een logische trainer aan voor komend seizoen en haal eens weer echt goede spelers die we tot 2 jaar terug wel vonden.

04-01-2024 20:41

jaripettersson +9554

En vaak stond Cruijff aan de basis van de opwaartse golf.

04-01-2024 21:05

Artemio +32413

Mijn conclusie van jouw vaststelling is wel dat de mindere jaren per direct terug moet worden gegrepen naar de visie/ dna van de club. Dus niet teveel(gericht) kopen en altijd uit gaan van jongens uit de eigen opleiding.
Terwijl altijd de illusie is ontstaan na succesperiodes dat er altijd veel gekocht moet worden om de leegtes op te vangen. Terwijl je dan eigenlijk terug naar de basis moet met eigen jeugd icm een paar gerichte aankopen.

04-01-2024 21:50

AFCACruijff14 +163219

Je moet terugvallen op jeugd als ze echt goed zijn, niet omdat ze jeugd zijn. Ik erger me kapot aan figuren als Taylor en Rensch.

04-01-2024 21:55

Artemio +32413

Spelers zoals Taylor en Rensch zijn de doorsnee talenten die wat langer de tijd nodig hebben om een transfer te verdienen. Dat is aan de ene kant maar goed ook. Aan de andere kant moet men accepteren dat het soms weleens wat minder gaat bij Ajax. Alleen mag het nooit slecht zijn zoals dit seizoen.

04-01-2024 22:06

Juichtoon +32949

Dat is ook wat Cruijff zei. Het niveau van de opleiding moet veel hoger. 11 jeugdspelers opstellen kan iedereen. Gaat om het niveau.

05-01-2024 11:44

Babangida83 +24004

Het zijn golfbewegingen omdat als er geld is, dit altijd over de balk gesmeten moet worden en we niet meer aan onze jeugdspelers denken. Als we diep gezonken zijn en we weer aan onze jeugdspelers denken, dan winnen we de Champions League weer. En in 2018/2019 hadden we hem eigenlijk ook gewoon moeten winnen. Dat was hetzelfde niveau.

Het zijn niet golfbewegingen omdat dit een natuurverschijnsel is.

04-01-2024 23:32

AFCACruijff14 +163219

Misschien moet je even terugzoeken wat bv Tadic, Blind, Ziyech en Neres hebben gekost van de 2018-19 ploeg.

Dat was juist het ultieme voorbeeld van fantastische eigen jeugd, aangekochte talenten (Frenkie, Onana) en een stel prima aankopen die zeker niet goedkoop waren.

Geld is geen vies woord, dan heb je nodig in het voetbal. Maar je moet het wel goed uitgeven, met beleid.

04-01-2024 23:36

Juichtoon +32949

Met visie dus en dat ontbreekt er nu...

05-01-2024 11:45

PaulEast +7942

In tegenstelling tot Feyenoord en PSV denkt de voetbalwereld dat Ajax een financieel krachtige club is. Dat maakt spelers die Ajax wil kopen extra duur zijn. Ajax betaald de premie voor het succes uit het verleden. Dat Ajax inmiddels al dat geld heeft verspeeld is nog niet doorgedrongen in de internationale voetbalwereld. Voetballers zullen ook dit jaar voor Ajax extra prijzig zijn wat het uit het dal klimmen extra lang doet duren ook al omdat er nauwelijks exceptionele spelers in de jeugd rondlopen.

04-01-2024 20:37

036AFCA97 +146682

Ach, Feyenoord en PSV hadden/hebben ook allebei geen geld, maar hebben gewoon logische keuzes gemaakt en goede trainers. Het kan allemaal heel snel gaan hoor.

Kroes mag het gaan regelen met z’n grote mond.

04-01-2024 20:09

FelixGassenlicht +9021

Aah, Kroes heeft al een grote mond voordat hij officieel ook maar een woord gesproken heeft. Alleen maar via via wat gehoord en nu al aan het stigmatiseren.

04-01-2024 20:54

036AFCA97 +146682

Kroes is officieel nog niet eens in dienst en gebruikt nu al de media om zijn mening duidelijk te maken, heeft het over “klappen in nekken” en noemt Mislintat een oplichter.

Dat vind ik nogal vreemd.

04-01-2024 21:25

NipeB +15852

De meesten hebben het boekje met zijn uitspraken er in gewoon gelezen. Daar is niks via via aan. Hij staat er gewoon met naam en toenaam in. Met alle vertrouwelijke Ajax appjes erbij. Volkomen ongeschikt als AD en inderdaad een ontstellend grote mond want hij zegt zelf dat hij bij SEG alleen intern en financiën deed, alleen een Nederlands netwerk heeft bij spelers van max 1 miljoen. Veel plezier met die charlatan want anderen die hij niet kent en nooit mee heeft gewerkt stigmatiseren, dat kan Kroes als de beste.

04-01-2024 21:28

Artemio +32413

Jij noemt Kroes een charlatan dus doe jij in principe het zelfde als Kroes.

04-01-2024 21:52

NipeB +15852

Dat maakt me helemaal niks uit ook. Als je dat boekje hebt gelezen weet je hoe ongelooflijk ongeschikt die vent is. Grootste fout van Ajax tot nu toe om hem aan te stellen.

04-01-2024 22:26

AFCAMM +11411

Wat heeft “officieel” er mee te maken?

Alsjeblieft zeg.

05-01-2024 11:07

AjaxDeBesteClub +18786

En we hebben nog steeds veel talent in de selectie. Die hebben een beetje tijd nodig, maar er is een hele brede basis. Inderdaad een goede trainer. Een goede technisch directeur, die een paar gerichte versterkingen haalt, en we zijn weer terug.

04-01-2024 21:55

Koningtoto +60909

Er is zo'n beetje ieder jaar sinds het aantreden van de boer winst gemaakt op de aankopen/verkopen. We genereren zelf ook aanzienlijk veel geld. Ajax is echt niet failliet of zo. Alleen nu even een jaar pas op de plaats. De salarissen zijn al flink gekort. Komt echt wel goed en snel ook.

04-01-2024 20:09

Oxxer +165748 moderator

Silooy is een romanticus, ondanks de grote verdienste van LvG en van Praag en de bereidheid nu te helpen zijn zij niet de heilige graal.

Ik zie graag zsm de nieuwe generatie zsm de club innoveren en aanpassen naar het technisch model van clubs die via innovatie op
scouting/ transferbeleid financieel en sportief leuke dingen laten zien. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

04-01-2024 20:02

Babangida83 +24004

Naast het state-of-the-art houden van de jeugdopleiding, uiteraard. Dan met je eens.

04-01-2024 23:39

ajax4ever001 +18722

Volgend seizoen gaan we weer voor de titel daar moet je als club altijd naar streven

04-01-2024 20:01

Edwin Oud +2327

De duur vd wederopstanding hangt af van goede organisatie, goede structuur, goede jeugdopleing, scouting etc. Als dat goed is dan komt het geld vanzelf.

04-01-2024 19:59

JanBiesbos +29457

Geen AD geen TD geen trainer, ruzie in scouting, wat zeg je?

04-01-2024 20:25

Edwin Oud +2327

Precies. Dus moet de organisatie goed zijn voordat je weer verder kunt ontwikkelen. Belangrijker dan lukraak spelers kopen.

04-01-2024 22:59

JanBiesbos +29457

Ajax heeft professionals nodig en geen amateurs

04-01-2024 19:53

Rst +5242

Iedereen vergeet steeds te melden dat er 18 spelers zijn weggegaan en maar 12 voor terug zijn gekomen. Dat er meer geld verdiend is dan uitgegeven.

En als de eigen jeugd nog niet goed genoeg is heb je wel aankopen nodig om een elftal neer te zetten en op de training ook voor concurrentie te zorgen waardoor elke speler beter wordt.

04-01-2024 19:51

Rst +5242

De meeste spelers die afgelopen jaar zijn weggegaan waren ook aankopen. Zelf Blind en Klaassen zijn een aantal jaar geleden gekocht voor 16 en 11,5 miljoen euro. En als je die bedragen met dit jaar wil vergelijken moet je de inflatie en de gekte op de voetbalmarkt van de afgelopen jaren er bovenop tellen.

Verder kan je waarschijnlijk de afschrijvingskosten van de verkochte spelers grotendeels vergelijken met de aangekochte spelers.

04-01-2024 19:56

Rst +5242

Er zijn maar 2 jeugdspelers verkocht afgelopen zomer, Timber en Regeer.

04-01-2024 19:58

Rockanje23 +37214

Het hangt niet eens zo zeer van de portemonnee zelf af, maar meer hoe je met de inhoud ervan omgaat.
Niet zoals de afgelopen twee zomers dus.

04-01-2024 19:48

JanBiesbos +29457

Nou dat dus …en inkopen na de voorbereiding echt dom en amateuristisch

04-01-2024 19:54
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.