Van der Lem geen voorstander van rotatiesysteem Farioli: 'Had verkeerd kunnen aflopen'

door Jesse ter Haar 123

Bron De Telegraaf

Van der Lem geen voorstander van rotatiesysteem Farioli: 'Had verkeerd kunnen aflopen'

door Jesse ter Haar 123

Bron De Telegraaf

Laatst geüpdatet

Gerard van der Lem heeft vertrouwen in een voor Ajax goede afloop van het tweeluik met Panathinaikos. De Amsterdammers verdedigen donderdagavond een 1-0 voorsprong. In gesprek met De Telegraaf is de voormalig assistent-trainer van Ajax redelijk goed te spreken over het werk dat Francesco Farioli levert als hoofdtrainer en gaat hij in op het inpassen van talenten.

Bestel het nieuwe derde shirt van Ajax in de Ajaxshop!

'Als Ajax nu wel met zijn sterkste elftal speelt, vertrouw ik op de goede afloop', begint hij zijn verhaal. 'Ik heb de wedstrijd tegen sc Heerenveen gezien en daarin gaf Ajax eigenlijk heel weinig weg. Niet dat het voetbal zondag mooi of sprankelend was, maar het was degelijk en er werden uiteindelijk toch nog wel wat kansen gecreëerd. Tegen Panathinaikos staan we na de uitwedstrijd 1-0 voor, dus ik ga ervan uit dat we een ronde verder komen.'

Farioli is nog altijd pas net begonnen bij Ajax en hoewel de resultaten aan het begin van het seizoen goed zijn, weet Van der Lem dat hij geen wonderen kan verwachten. 'Hij is een jonge, ambitieuze coach, maar het is de vraag of hij met deze ingrediënten een lekkere soep kan maken. Het frustreert me enorm dat er de afgelopen twee jaar in Europa is gespeurd naar een beetje kwaliteit voor een veel te hoge prijs, terwijl wij vroeger gewoon spelers uit de jeugd pikten. Kan Edgar Davids niet spelen? Gelukkig durft Farioli dat ook aan met Youri Baas, Dies Janse, Kian Fitz-Jim en Mika Godts.'

'Het doet me goed dat onder de nieuwe technisch directeur Alex Kroes ook veel grote talenten worden vastgelegd, afgelopen week ook weer een paar. Als ze daar twee jaar geleden mee waren begonnen, had Ajax nog 230 miljoen euro op de bankrekening gehad.'

Het steekt Van der Lem dat Ajax de jeugdopleiding de afgelopen seizoenen grotendeels links heeft laten liggen. Volgens hem werd er te vaak in de buidel getast om middelmatige spelers van buitenaf te halen. 'Ajax moet weer zijn eigen gezicht krijgen. Neem een Borna Sosa. Daar heb ik me het hele vorige seizoen aan lopen ergeren. Hij kan niet verdedigen en staat dan linksback. Sorry hoor, het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het he-le-maal niks. Als je dit soort spelers niet meer zelf kan opleiden, dan kun je onmiddellijk stoppen met de opleiding.'

Rotatiesysteem Ajax

Ondanks zijn overwegend positieve kritieken over Farioli is Van der Lem niet over alle keuzes van de Italiaan te spreken. Zo gooide de jonge trainer tegen sc Heerenveen een groot gedeelte van zijn opstelling om en daar kan Van der Lem zich minder in vinden. 'Ik ben geen voorstander van dat rotatiesysteem. Aan het begin van het seizoen moeten spelers juist ritme krijgen en er is helemaal niks mis met donderdag, zondag en donderdag voetballen. Dat je één of twee spelers spaart die kleine pijntjes hebben, alla. Maar tegen Heerenveen had het echt helemaal verkeerd kunnen aflopen.'

Lees meer over:
Plaats reactie

debarbaar +8257

Van der Lem, Sneijder, van basten moeten zich allemaal realiseren dat Farioli een drol heeft gekregen die hij moet oppoetsen en op een goudstaaf moet laten lijken. Steijn en Schip kregen 20 opgelegde kansen per wedstrijd tegen en bakten er niets van. Hou je commentaar voor je.

16-08-2024 10:30

Aurelius1 +19736

Schip is de meest succesvolle Ajax trainer ooit, met maar liefst 13 positiestijgingen.

16-08-2024 17:55

gusanito +5463

Want Forbs en Rensch zijn zo veel beter dan Godts en Gaaei? En Taylor en Henderson waren lekker bezig? 😅 Mensen moeten eens stoppen met roepen dat rouleren betekent dat je de mindere spelers opstelt. Bij dit Ajax is daar absoluut geen spraken van nu.

15-08-2024 19:26

VakE +290

Gerard heeft gewoon gelijk, oude man of niet. Onze jeugd opleiding is altijd ons gezicht geweest, maar de laatste jaren smijten we met geld. Je moet alleen kopen als je echt niet iets beters heb rond lopen in je eigen jeugd.

15-08-2024 17:54

debarbaar +8257

Oude mannen, oude opvattingen

15-08-2024 17:34

MarcelvTol1971 +15562

Vorig seizoen ging het met de " sterkste 11 " ook te vaak mis. Dit is teambuilding optima forma.
Hier ga je het hele seizoen vruchten van plukken.
Beter dan een coach die nog voor de start va n het seizoen weet te melden dat 80% van de aankopen ruk zijn.
Nu blijkt, was er als een trainer coach mee aan de slag gegaan en je had gemerkt dat je nooit laatste had mogen staan met deze selectie.
Nee, op vakantie gaan naar Ibiza, dat helpt.
Dus nu blijkt, niet alleen Mislintat was een fout maar de fout Steijn was net zo groot, zoniet nog veel groter.

15-08-2024 16:58

Balgevoel +31456

Ja, want vorig jaar liep het wél lekker, met al die opgestelde en vooral topfitte sterspelers van ons...

15-08-2024 16:56

Sniperbooya +1128

Tja, het had ook verkeerd kunnen aflopen als hij wel met de 'basis 11' gestart zou zijn. Dat weet je niet hee....

15-08-2024 16:25

Nr.10 +111831

‘Vroeger, toen spelers als van der Sar, de Boertjes, Litmanen, etc nog een kleine 10 jaar bij de club bleven, en wij een uitzonderlijke lichting talent hadden met jongens als Davids, Seedorf, Kluivert, etc, nou toen stelden wij gewoon die jongens uit de jeugd op!
Had Ajax dat niet nu ook gewoon kunnen doen, terwijl de beste spelers nog maar 2 in plaats van 8 jaar bij de club blijven, en er in één zomer iets van 7 basisspelers werden verkocht?’

Aldus Gerard van der Lem. Bedankt, Gerard! Briljant.

15-08-2024 15:51

ProfessorX +19827

IN FARIOLI WE TRUST V!!!

VAN DER LEM , SNEIJDER, VAN BASTEN , GULLIT IN RUST !

15-08-2024 15:06

ProfessorX +19827

Louis van Gaal loopt weg met Farioli , dus geeft hij vd Lem op zijn kloten .

even doen opa Louisje

15-08-2024 15:04

ProfessorX +19827

Het is niet verkeerd gelopen gewoon goed !
Brede selectie iedereen is een onderdeel ervan en Ajax had makkelijk met hoge cijfers kunnen winnen maarja ook dat is als.

15-08-2024 15:01

TweeBenig2 +16435

Hier het artikel: https://archive.ph/uJudy Het is mij een raadsel waarom hij Sosa eruit licht en waarom hij denkt dat Farioli het geluk aan zijn kont heeft hangen (laatste volzin). Farioli probeert nu juist het resultaat niet van toevalligheden of geluk te laten afhangen.

15-08-2024 14:08

Juan62 +46827

Volkomen eens over de jeugdopleiding en het wegsmijten van paar honderd miljoen Euro de afgelopen 2 seizoenen

Over dat rotatie systeem kan ik niet oordelen, want het zal met een reden gebeuren,
en vooralsnog wordt er gewonnen
Al ben ik wel een voorstander van een vaste basis, met spelers die weten van elkaar wat ze gaan doen, automatismen

Maar Farioli is de coach, en hij weet het beter dan ik

15-08-2024 13:50

Luie +1221

Je kan ook van meerdere spelers weten wat ze gaan doen het zijn voornamelijk intelligente voetballers. Ik ben er wel blij mee. je creëert ook veel meer waarde met zoveel spelers en als er dan 1 verkocht wordt is er niks aan de hand.

15-08-2024 14:11

vanreenen +10365

Het is natuurlijk wachten op de volgende wijsneus die AS laat lullen over zaken die wij allang zelf gezien hebben en weten. Dus slap gelul en draaien om de puspot.
Op naar de volgende die AS strikt.

15-08-2024 13:34

FysioPat020 +26560

Ik heb er voorafgaande aan de wedstrijd ook mn vraagtekens bijgezet maar Farioli heeft het helder en logisch uitgelegd waarom hij roteerde.
Natuurlijk had het ook anders kunnen uitpakken maar de winnende coach heeft altijd gelijk.

15-08-2024 13:23

komopajax777 +13370

Farioli heeft helder uitgelegd waarom hij roteerde.En dat sneed hout.Van der Lem weet niet hoe de spelers die niet in de basis begonnen er fysiek voor stonden.Farioli kijkt gelukkig verder dan zijn neus lang is.Het seizoen is nog lang.

15-08-2024 13:13

Beachboy +2924

Dan niet Gerard, ook goed

15-08-2024 13:06

WantAmsterdam +116441

“ Het doet me goed dat onder de nieuwe technisch directeur Alex Kroes ook veel grote talenten worden vastgelegd, afgelopen week ook weer een paar.”
Dat heeft niks met Kroes te maken maar met Beuker. Moeten ze hun vriendje weer veren in zijn kont steken?

“ Neem een Borna Sosa. Daar heb ik me het hele vorige seizoen aan lopen ergeren. Hij kan niet verdedigen en staat dan linksback. ”
Want de andere spelers, helemaal op linksback verdedigden geweldig? Sosa kon de beste buitenspeler van de Eredivisie bijna compleet uit de wedstrijd houden. Sws, waarom heeft hij het specifiek over Sosa nu? Totaal onnodig. Als je het over back heeft die niet kan verdedigen denk ik eerder aan Martha, die speelde bijna net zoveel minuten in de Eredivisie als Sosa.

En wat is dan nu de beste opstelling? Zeg maar. De beste opstelling kan verschillen per tegenstander en hangt van de vorm en fitness van de spelers af. Die hoeft dus niet altijd dezelfde te zijn. Maar dat is blijkbaar al te moeilijk te begrijpen voor deze mensen.

15-08-2024 13:00

Polifinario +2110

Hoe minder geld Ajax heeft hoe verstandiger het beleid is. Dat is altijd al zo geweest. Geld maakt lui en gemakzuchtig.

15-08-2024 12:38

Nr.10 +111831

Leuk en romantisch idee, maar onzin natuurlijk. Het gaat er om hoe je het geld gebruikt. Dat hebben we een aantal jaar heel goed gedaan, en de afgelopen twee jaar met name heel slecht.

15-08-2024 15:53

Polifinario +2110

Ben ik in principe met je eens. Maar altijd als Ajax even veel geld heeft kun je er donder op zeggen dat het verkwanseld wordt aan dure aankopen die niet voldoen waarna ze noodgedwongen de jeugd weer de kans moeten geven en ze er weer bovenop komen.

15-08-2024 16:27

ricky10 +5934

Rouleren in de selectie is helemaal niet zo verkeerd, zeker in deze fase niet. Je houdt iedereen fris en scherp. Spelers zijn op enkele posities na redelijk gelijkwaardig nu en als iedereen gewoon de opdracht uitvoerd zoals deze trainer het wil is er niet veel aan de hand. We weten allemaal dat als iedereen zometeen echt 100 procent fit is het rouleren ook minder zal worden.

15-08-2024 12:34

FelixGassenlicht +9025

Sneer naar Sosa? Gerard vindt dat Ajax dat men voor dit soort spelers uit eigen jeugd moet kunnen putten en gebruikt Sosa als voorbeeld. Wij hebben vorig seizoen gezien wat voor speler dit is….. En zo kritisch is hij toch niet, alleen vindt hij niet verstandig dat zondag met zoveel andere spelers startte. En het links laten liggen van de jeugd.

15-08-2024 12:28

WantAmsterdam +116441

Het is wel ironisch, want Martha die laatst seizoen bijna net zoveel minuten in de Eredivisie speelde komt uit onze jeugd en was 4 klassen minder.
En waarom Sosa als voorbeeld gebruiken? Medic is daar een veel beter voorbeeld. Sosa is niet zomaar een speler, die is Kroatisch international en was een van de beste backs van de Bundesliga.

15-08-2024 13:03

Juan62 +46827

Martha speelde ook op een voor hem vreemde positie
in tegenstelling tot Sosa die wel op zijn eigen positie speelde.

En ja hij is Kroatisch international maar hij liet zijn blijkbare klasse bij ons niet zien.

15-08-2024 13:54

WantAmsterdam +116441

Elke positie voor Martha is vreemd. Hij is overal slecht. Verder maakt dat niet uit, hij werd op LB opgesteld, en wordt daarom ook op die positie beoordeeld.

15-08-2024 14:06

FelixGassenlicht +9025

Wat heeft Martha hier mee te maken? Gerard bedoelt investeer in je jeugd, hier is Ajax groot mee geworden (plus een incidentele investering in spelers van de buitencategorie), ipv 8 mln etc aan allerlei middelmatige spelers

15-08-2024 16:06

WantAmsterdam +116441

Het punt is dat hij een enorm arbitrair voorbeeld geeft wat bij lange na niet het beste voorbeeld is en alleen bedoelt is om een extra sneer uit te delen.

15-08-2024 16:58

Sti Jn +3101

Bovendien kun je je afvragen welke jeugdspeler wij daar hadden. Hato is geen flankengott dus het is de vraag of hij in het systeem (?) van Steijn had gepast.

15-08-2024 17:27

FelixGassenlicht +9025

Een van die andere miskopen😀, Wijndal als voorbeeld was wel goed geweest…..

15-08-2024 17:40

WantAmsterdam +116441

Nee, je zult niet altijd voor elke positie een goeie speler uit de jeugd klaar hebben, dat was nooit zo en zal ook nooit zo zijn. Sosa was een zeer logische aankoop op dat moment (gezien zijn carrière voor Ajax) voor een positie waar
geen jeugdspeler klaar stond. Niet elke aankoop slaagt, ook dat is heel normaal.
Dit is gewoon simplistisch en populistisch gelul, meer niet.

15-08-2024 17:42

stopperspil +11264

Er wordt nogal dramatisch over gedaan. Nou is het verschil tussen die 6 spelers niet zo groot als het wordt voorgesteld als de spelers niet fit zijn.

15-08-2024 12:13

Ajaxfan31183 +16391

De man die met van Gaal bij Ajax alles won wat er te winnen viel

15-08-2024 13:20

nightgoat +31443

Weet je wat ook verkeerd had kunnen aflopen ?
:P

15-08-2024 12:08

Asociaal +2805

Rouleren blijft in de ogen van velen een vies woord. Zelf heb ik daar niks op tegen, al was ik wel lichtelijk verbaasd dat Farioli een halve elftal omgooide tegen Heerenveen. Mocht hij het voor elkaar krijgen om automatismen erin te bouwen terwijl hij blijft rouleren, profiteert Ajax er wel van.

15-08-2024 11:42

gi0vanni +7381

Zijn mening is dat niet fitte spelers slechter presteren en meer kans hebben op blessures.
Daar ben ik het mee eens en gezien het spel van sommige spelers is het heel goed dat ze ook op de bank belanden.

15-08-2024 12:19

Hebbendiekip +4864

Had gekund ja, is niet zo

15-08-2024 11:38

Wobbo +11619

Ik ben er ook geen fan van. Ik snap dat je spelers met een te lage conditie/fitheid niet gelijk van de start brengt maar het lijkt erop dat Fariola wel een roulerende trainer is. Daar ben ik ook geen fan van. Maar goed wellicht valt het wel mee uiteindelijk.

15-08-2024 11:31

De Stift +7108

Wat betreft eigen jeugd ALTIJD verkiezen boven middelmatige aankopen, ben ik het eens met VdL. Wat betreft het rotatiesysteem niet. Zo verdiende Godts gewoon een basisplaats. Was het logisch om Hato rust te gunnen, daar begon wat sleet op te komen. En begrijp ik ook dat tijdens de seizoensopbouw spelers nog niet 100% fit zijn. Vanavond kunnen we nu als het goed is met een fitte en frisse ploeg aantreden tegen Pana. En die wedstrijd is, met het oog op de rest van het seizoen, crucialer dan de pot tegen Heerenveen.

Farioli zal zodra iedereen 100% fit en de selectie compleet echt wel proberen te bouwen aan een stevige basis. Al moeten ook de nummers 12 tot en met 16 het gevoel hebben er dicht tegen aan te zitten. Hopelijk zoiets vanaf september:

Bergwijn (Godts) - Brobbey (Weghorst) - Traore (Berghuis)
Eriksen (Fitz-Jim) - Berghuis (Taylor) - Henderson (Mannsverk)
Hato (Janse) - Baas (Kaplan) - Sutalo (Rugani) - Sergi (Rensch)
Pasveer (Ramaj)

Weg: Forbs, Akpom, Unuvar, Vos, Tahirovic, Van de Boomen, Gaaei, Wijndal, Sosa, en Medic.

Dan hebben we een selectie waarmee we kunnen strijden voor het kampioenschap en ook in de EL goed voor de dag kunnen komen.

15-08-2024 11:22

Beachboy +2924

Redelijk eens met je opstelling. Eriksen is alleen niet reeel in mijn ogen en ook niet nodig. We hebben ook nog Hlynsson, dat zijn 6 mensen op 3 posities, meer dan voldoende.
Daarnaast denk ik dat Rensch beter kan gaan, wil niet bijtekenen, is geen onbetwist basisspeler, Gaaei daar als backup houden lijkt me prima.
Praktijk zal leren of Bergwijn nog gaat, die kans is wel heel groot. Dan moet je daar nog iets mee. Forbs is niet onaardig, maar samen met Godts in mijn ogen te dun bezet. Ik zie Ramaj ook nog wel vertrekken.

Over Vos, Unuvar en Sosa heb ik toch wat teleurstelling. De eerste 2 hebben eigenlijk nauwelijks kansen gehad, lijkt vroeg, maar is wellicht ook de situatie die verkoop aantrekkelijk maakt. Sosa blijf ik een interessante speler vinden. Volgens mij heeft ie alleen al mentaal afscheid genomen en overtuigd hij daarom de trainer niet. Dit in tegenstelling tot Sutalo, daar lijkt het omgekeerde het geval.

15-08-2024 13:16

Torcida +5835

Van der Lem met z'n bloedworstenkop. Zo eentje die beter is in het inboezemen van angst dan van respect.

15-08-2024 11:13

Jeugd +24959

7 jaar assistent van Ajax, ook in de tijd dat dikke prijzen gehaald zijn.
Waarom zo respectloos?

15-08-2024 11:18

Torcida +5835

Omdat het een nare vent is.

15-08-2024 11:39

Spielmacher +10863

Onzin. Is een prachtige kerel, was onder Van Gaal altijd de man van een hand op je schouder, een dolletje en wat wijze woorden verpakt in een gevatte opmerking. Hart van goud.

15-08-2024 13:28

***1900*** +4396

Als als als.. als mijn tante kloten had moest ik oom zeggen

15-08-2024 11:07

LOCAmpos +10511

Als ajax 2 jaar geleden jeugdcontracten was gaan verlengen hadden ze nu 230mil op de bank. Wat is het toch fijn om als oud ajacied zonder enige kennis in de bovenkamer altijd maar een platform te krijgen in je raadt het niet.. de T

15-08-2024 11:06

JanBiesbos +29458

Toch nog over de rug van van der lem hun gelijk proberen te halen, nou de trainer heeft gewonnen en is de baas TG zoek het lekker uit, iedereen weet dat fey uit over paar weken de belangrijkste wedstrijd is en dan moet iedereen fit zijn.

15-08-2024 11:06

BrianBribbey +226

Hij heeft de persco niet gezien denk ik? Farioli heeft volgens mij duidelijk uitgelegd dat hij altijd met de sterkste elf begint.

15-08-2024 10:58

Jeugd +24959

Ja onzin verhaal was dat natuurlijk.
Alsof Henderson Berghuis niet hadden kunnen spelen.
Is gewoon een risicovolle zet. Het is dat Heerenveen geen klote voorstelde.
Als het 1-1 wordt loopt iedereen te janken.

15-08-2024 11:17

BrianBribbey +226

Hij speelde wel met berghuis en mannsverk is beter dan henderson in mijn optiek. Maar idd, mocht het misgaan dan heb je een probleem.

15-08-2024 12:36

Beachboy +2924

Winnende coach heeft altijd gelijk, maar een risicovolle zet was het zeker. Wel des Ajax' dat het goed uitpakt en dat we er juist kracht uitputten.

15-08-2024 13:18

Sjaakvaak +26610

Haha hoe krijgen mensen het toch voor elkaar om Mika Godts als jeugd te bestempelen. Die is als 17.5 jarige bij Jong aangesloten. Daarbij lijkt Van der Lem niet te weten dat Beuker de jeugdcontracten regelt en niet Kroes.

Volgens mij kregen bijv Martha en Hlynsson vorig jaar nog kansen. Is Hato definitief basis geworden en kreeg ook Vos wat kansjes. Altijd dat domme gelul over dat er geen jeugd doorbreekt omdat men geen "De Ligt"-achtige spelers ziet. Er breekt constant jeugd door en iedere trainer gebruikt genoeg jeugd, ze zijn gewoon niet allemaal toptalenten.

15-08-2024 10:50

Babangida83 +24004

Van der Lem begrijpt niet waarom Sosa überhaupt gekocht is. Zijn punt is dat er weer aankopen gedaan zijn en dat dit ten koste gegaan is van de eigen jeugd. Valide punt natuurlijk.

15-08-2024 11:41

Sjaakvaak +26610

Is dat een valide punt? ASE stelde zwaar teleur, Wijndal was het ook niet en Martha viel ook tegen, toen is er vanuit alle kanten druk gekomen om een LB erbij te halen.

(Voor heel veel andere posities is het overigens wel een valide punt hoor. Alleen Sosa is echt het slechtste voorbeeld wat je erbij had kunnen pakken haha)

15-08-2024 12:49

Babangida83 +24004

Zelfs voor Sosa vind ik het een valide punt. Sosa heb je niks aan, dus dan zet je Martha daar. Voldoet ook niet, maar wel beter. Dan had je daar ook in de voorbereiding op het vorige seizoen al rekening mee kunnen houden en hem niet koud hoeven brengen. Had deze jongen nu verder geweest. Waarschijnlijk nog steeds niet genoeg. Maar dat had tenminste een groot salaris en 8 miljoen transfergeld gescheeld. En voor Kroes nu veel werk om hem verkocht te krijgen. Je creëert je eigen problemen.

15-08-2024 13:20

Sjaakvaak +26610

Nu haal je zaken door elkaar. Dat Sosa geen goede linksback voor ons is gebleken, betekent niet dat er "een aankoop gedaan is die de eigen jeugd in de weg stond". Onze eigen jeugd voor de LB was volledig ruk, en dus moest er hoe dan ook een aankoop gedaan worden.

Het is alleen jammerlijk dat het zo'n slechte aankoop was.

15-08-2024 13:25

Babangida83 +24004

Ik vind wel dat hij Martha in de weg heeft gezeten. Martha mocht niet door de ondergrens zakken, Sosa wél. Althans, gezien de speeltijd van Sosa. Ik sluit namelijk niet uit dat Martha nog progressie had gemaakt. Mogelijk hadden we daar wel een andere trainer voor nodig om hem dat vertrouwen te geven en hem scherp te houden. Janse werd op de middenlijn ook twee keer kinderlijk voorbij gelopen door de buitenspeler van Heerenveen. Hoor je niemand over. Dat heeft te maken met het resultaat en met de trainer, waarbij het resultaat ook verantwoordelijkheid is van de trainer uiteraard. En ik vind zelfs dat ze Jetten daar af en toe neer hadden moeten zetten. Echt een natuurtalent.

Maar de grootste factor dat talent niet genoeg is doorgestroomd, is zoals gewoonlijk de trainer. En punt 1 omdat Steijn er gewoon een zooitje van heeft gemaakt en bleef vragen om aankopen.

15-08-2024 14:26

Jayq +3396

Er breekt inderdaad altijd talent door.
Maar breken ze door op basis van beleid of omdat ze stiekem toch beter (of minder slecht) blijken te zijn dan de stortvloed aan aankopen die niet voldoen?

En dat is eigenlijk het punt wat men vaak probeert te maken, maar nooit duidelijk weet uit te leggen.

15-08-2024 11:41

Sjaakvaak +26610

Dat is een betere manier van het te benaderen. Dan wel de tegenvraag, vind jij de jeugd goed genoeg om daar blind op te vertrouwen? Of zou jij ook ervaren aankopen halen voor het geval dat?

15-08-2024 12:50

Jayq +3396

Laat ik de vraag zo beantwoorden:

Heel globaal gezien zou de spelersgroep moeten bestaan uit 23 a 25 spelers. Hiervan moeten 18 spelers (2 keepers, 6 verdedigers, 5 middenvelders, 5 aanvallers) van zo'n hoog mogelijk niveau zijn en zich tevens al nadrukkelijk aan het publiek hebben getoond op minimaal eredivisieniveau. Deze kern van 18 spelers wordt aangevuld met 5 a 7 talenten die zich nog niet of nauwelijks in het eerste hebben gespeeld en waarvoor het prima is als zij het merendeel van hun wedstrijden in het aanstaande seizoen nog in Jong Ajax spelen.

Mijn ideale selectie bestaat uit maximaal 10 gekochte veldspelers en maximaal 2 gekocht keepers. Dat zou dus betekenen dat er ook minimaal 6 zelfopgeleide spelers in de kern van 18 zitten.

Er zijn altijd een paar twijfelgevallen, spelers waarvan je niet zeker weet of het verstandig is om ze bij die eerste 18 te rekenen. Op dit moment zou je Baas, Fitz-Jim en Godts daartoe kunnen rekenen bijvoorbeeld. Maar 2 van hen zal je eigenlijk mee moeten rekenen want verder hebben we alleen Rensch, Hato, Taylor en Brobbey (ja, uitzonderlijk geval, het is een zelfopgeleide aankoop)

Alle aankopen moeten eigenlijk altijd direct basiswaardig zijn. Zeker als er (vele) miljoenen aan gespendeerd zijn. Al is er wel af en toe een uitzondering mogelijk. Als je geen talentvolle spits klaar hebt staan, dan is het kopen van een reservespits wellicht verstandig.

Dus om deze vraag te beantwoorden:
"Of zou jij ook ervaren aankopen halen voor het geval dat?"
Nee, ik zou vertrouwen op de kern van 18 en de eigen jeugd. En bij veel blessures (tegelijkertijd) kan dat inderdaad leiden tot een dramatisch seizoen. Echter een vracht aan 'gokjes', breedte en/of to onervaren aankopen kan ook leiden tot een dramatisch seizoen (zie afgelopen 2 jaar). Dan heb ik liever een seizoen, waarbij het kampioenschap (door blessures) misschien snel uit zicht raakt, maar waarin er wel heel veel jeugd een kans krijgt om zich te laten zien.

15-08-2024 14:30

Babangida83 +24004

Ik ben het eens met Van der Lem, maar niet voor afgelopen wedstrijd. Farioli is flink bezig de inhoud van de spelers te verhogen. Dermate, dat dit ten koste gaat van de frisheid. Hij heeft hier in de voorbereiding ook op geanticipeerd door spelers in veel samenstellingen te laten spelen en veel aandacht te besteden aan het geheel. Iedere speler weet wat hij moet doen als hij gaat spelen in dat geheel, er zijn geen verassingen.
Daarnaast wil hij er mee zorgen dat iedereen gaat als de brandweer omdat iedereen zich betrokken voelt bij het team.
En ten slot wil Farioli een bepaalde professionaliteit creëren in het team, waarbij hij fitheid en de wil om te leren als uitgangspunten neemt om iemand te selecteren wel/niet. Voldoe je daar niet aan, dan gaat dat ten koste van het teambelang. Zo staan alle neuzen dezelfde kant op.

Internationaal zie je vaker dat teams veel wissels toepassen om de spelers fit te houden. Ik ben er van overtuigd dat je dit midden in het seizoen niet meer moet doen om een ingespeeld team te creëren. Maar in het begin - bij het opbouwen van een bepaalde inhoud - dit een prima idee is om iedere keer een fit elftal aan de start te hebben en juist zo de punten mee naar huis te nemen. Want fitheid loont ook.

Naar mate het seizoen vordert, vind ik alleen Van der Lems optie beter om inderdaad de basis te laten zorgen dat het 2-0/3-0 staat en dan pas veel te gaan wisselen. Dan rust je ook uit en creëer je de bepaalde urgentie om zo'n wedstrijd goed uit te spelen. De topspelers pakken dan ook voldoende rust. In het buitenland is deze optie minder opportuun, omdat ze daar niet altijd van balbezit uitgaan. Zoals bijvoorbeeld in Italië, waar ze een aantal keer per wedstrijd toeslaan en dan het achter dicht houden. Die gaan nooit op zoek naar die 2-0/3-0. Zit niet in de cultuur.

15-08-2024 10:46

EricAjax1 +7608

Lekker boeiend wat deze Lemstraal er van vindt

15-08-2024 10:31

Juan62 +46827

De man die als assistent met van Gaal alle prijzen heeft gewonnen die er te winnen waren voor Ajax

15-08-2024 14:00

EricAjax1 +7608

Dus is zijn mening relevant? Oké

15-08-2024 14:16

Ajax27 +19263

Ik vind het altijd slap gelul over "de jeugdopleiding links laten liggen". Volgens mij stromen er ieder jaar weer 1-3 spelers definitief door in de A-selectie en krijgen ze ook meer dan genoeg minuten. En dat is iets wat al tientallen jaren hetzelfde is. Er staan ook nu talenten in het eerste en andere talenten die zich duidelijk aandienen om een plek in het 1e te krijgen.

Kwaliteit komt in golfbewegingen. Soms zit er in een jaar vrijwel niets, een ander jaar komen er 2, 3 of zelfs 4 talenten door waarvan je ze direct niet meer kan wegdenken uit de selectie. Het voetbal is fysieker geworden, betere atleten. Dat was vroeger echt anders. En daardoor denk ik ook dat het makkelijker was om als 18 jarige door te breken. Maar is het erg dat jongens pas op hun 20e of 21e bij Ajax doorbreken? Eventueel na 1 of 2 verhuurperiodes? Vind ik iig niet.

15-08-2024 10:27

Jayq +3396

Wat schiet iedereen toch in de kramp bij deze uitspraken van Van der Lem. Terwijl hij juist overwegend positief is. Enige waarin hij van mening verschilt is het rouleren van spelers.

En daarin heeft hij ook wel een punt. Ik ben ook geen voorstander van veel rouleren. Geen enkele speler gaat beter spelen als hij de ene keer erin staat en dan ineens weer op de bank. Ook krijg je geen ingespeeld team als je veel rouleert. Af en toe een of twee spelers een wedstrijd rust geven is prima, maar de beste prestaties worden nog altijd geleverd door de teams die een heel seizoen met (bijna) dezelfde 11 spelers kunnen spelen (zie Ajax 2018/2019).

Echter zijn er ook uitzonderingen, zoals afgelopen weekend. Aangezien veel spelers nog in opbouw zijn qua fitheid, is er voor gekozen om een aantal spelers wat rust te geven. En ook om een aantal reserves (die nog belangrijk gaan zijn dit seizoen) speeltijd te geven en fitheid op te laten bouwen.


EDIT: Misschien ook wel begrijpelijk dat er veel kritiek komt. Het gaat namelijk niet om het hele verhaal van Van der Lem, maar om wat de Telegraaf/Verweij en AS eruit lichten.

Telegraaf/Verweij lichten deze quote Van der Lem uit in de leiding:
"Als Ajax nu wel met zijn sterkste elftal speelt, vertrouw ik op de goede afloop"

En AS legt de nadruk op:
"Ik ben geen voorstander van dat rotatiesysteem. Had verkeerd kunnen aflopen."

15-08-2024 10:19

Sjaakvaak +26610

Over dat punt ben ik het ook eens, ik erger mij dan ook meer aan die dooddoeners dat Ajax geen jeugd zou inpassen. Klopt gewoon niks van.

15-08-2024 10:51

Juan62 +46827

Dat zegt hij niet.
Wat hij wel zegt is dat er de afgelopen jaren te vaak in Europa is gekeken om spelers te kopen ipv in je eigen jeugdopleiding te kijken.

15-08-2024 14:04

kaka1988 +2161

De zelfoverschatting onder de 'kenners' t.a.v. de belastbaarheid van spelers is echt stuitend. Donderdag-zondag-donderdag kan prima? Waar baseert hij dat op? Omdat het jaar geleden wel kon toen ze 3 tempo's later speelden en 10 wedstrijden per jaar minder?

15-08-2024 10:05

Aram +18288

We hadden meer jeugdspelers moeten gebruiken zegt ie. Ja, dan moeten die er wel zijn he, nu ging Schip Banel en Martha opstellen.

Daarnaast zat er geen structuur in, bv de door Vd Lem zo gehate Sosa speelde de lastige wedstrijden en werd de wedstrijd daarna dan vervangen door de bij de oude kolonne populaire Martha. Of Schip speelde opeens 541. Of iets dat leek op 604 of 505.

Het knappe van Farioli is dat zijn structuur zo goed is, dat je spelers een wedstrijd kunt vervangen, ook meerdere. En nee dat is geen risico en nee tegen Heerenveen was niet een zwakker team dan tegen Pamathinaikos, er stonden gewoon minder spelers in die populair zijn bij de oude kolonne, zoals Rensch en Taylor.

En dan hebben we het nog niet gehad over fitheid.

Overigens, de contractverlengingen in de jeugd is Beuker en niet de bij de oude kolonne populaire Kroes.

15-08-2024 09:59

Patrick78 +53131

Gerard Van der Lem in gesprek met De Telegraaf…..

Verweij wil zijn troepen mobiliseren voor grote aanval tegen Farioli

15-08-2024 09:54

FissaDeGekste +3441

Het is aftellen tot de Televaag zijn hetze echt gaat beginnen.. ze zijn er al weken op aan het voorsorteren.

15-08-2024 10:03

Grub +1372

De overwinning, hoe mager op papier ook, bewijst het gelijk van Farioli. Kans is groot dat hij tegen een andere tegenstander op hetzelfde moment andere keuzes gemaakt had.

15-08-2024 09:44

3sterren +20205

Ben heel blij met een trainer die eerst nadenkt voordat hij een opstelling maakt.

Heb mijn buik al behoorlijk vol van trainers die op een briefje moeten kijken wie ze de vorige wedstrijd het veld opstuurden …

15-08-2024 09:57

3sterren +20205

“of hij met deze ingrediënten een lekkere soep kan maken”

Het is nog niet echt een pittige, pikante minestrone, maar al wel goed op smaak.

Tip voor chef-kok Farioli:

Stop enkele flinke pepperoni’s in de reet van Rensch en Panathinaikos kan worden afgeserveerd en de minestrone worden opgediend.

Dat wordt smullen vanavond …

15-08-2024 09:36

Rockpotje +9678

Volgens mij spreekt Van der Lem zichzelf hier nogal tegen. Hij wil dat we eigen jeugd een kans geven. In principe helemaal eens. Maar dan zet Farioli Godts, Hlynsson en Janse er in. Dat pakt nota bene goed uit. En dan moet hij weer met z'n sterkste elf spelen. Welke elf spelers dat dan ook mogen zijn. Farioli legde ook nog eens netjes uit dat Heerenveen drie keer kramp kreeg terwijl zij niet Europees spelen en wij vandaag een do or die wedstrijd hebben. Dus wanneer neem je nou geen risico? Had Fitz-Jim z'n hamstring gescheurd waren we verder van huis.

15-08-2024 09:27

edalm +5010

Snap de weerstand tegen van der Lem hier niet zo goed. Was prima assistent bij van Gaal. Toen zondag de opstelling bekend werd hield een ieder zijn hart vast. Las ik op AS ook vooraf dat het niet goed zou komen. En nog wel erger. Rouleren is een keuze en ook een vorm van roulette. Laten we hopen dat het geen Russische roulette wordt

15-08-2024 09:10

mvdk +44628 moderator

Wat je bij Ajax ziet zie je eigenlijk ook bij Bayern en Manchester United. Iedereen heeft een mening, er komen honderden verslagen met hoe het wel en niet moet en wat je ook doet, er zal altijd iemand zijn die aandacht wil.

Farioli doet het goed om zich er niet te druk over te maken, want zoals hij terecht aangaf komt hij anders niet eens meer aan Ajax toe. Trainers worden altijd al afgekraakt. Ook Ten Hag werd dat, Van Gaal... In potentie toevallig ook alle 3 de grootste clubs van hun land, maar als het niet loopt (United extreem) dan zijn de zogenaamde kenners met 'goedbedoelde' adviezen echt een gevaar. Want ze maken de achterban gek. Niet op ingaan a.u.b. en lekker doorbouwen. 2 a 3 aankopen erbij, stuk of 7 spelers slijten en verder.

15-08-2024 09:04

VOETBALisOORLOG +1887

Hartje zomer en begin van het seizoen. De spelers van Heerenveen vielen ook bij bosjes neer. Dus die keuze van Farioli is zo gek nog niet.

15-08-2024 08:58

JohnnyHeitinga3 +8030

Ah, na veel telefoontjes plegen heeft de met frituurvet doordrenkte Verweij iemand gevonden die zijn mening deelt.

Had verkeerd kunnen aflopen... Tja, dat is niet gebeurd, de overwinning is eigenlijk niet in gevaar gekomen en Ajax heeft nu een aantal spelers gespaard waardoor het volgens Farioli waarschijnlijk meer kans tegen de Grieken om door te gaan (gaat om een wedstrijd van 10 miljoen). Als het goed gaat moet je de credits geven en verder je mond houden.

Wat mij betreft geeft AS geen podium meer aan "journalisten" en "analisten" met een dubbele agenda. Dit heeft niets met journalistiek te maken. Dus geen Sneijder, VdV en De Telegraaf meer.

15-08-2024 08:56

debetweter +10153

Als.....

Volgens mij heeft het niet verkeerd uitgepakt. Daarnaast hebben we nog een redelijk vol programma. Met veel belangrijke wedstrijden en niet met een volledig fit basiselftal.

15-08-2024 08:56

JordyAjacied +19537

Ze snappen het allemaal niet hè 😂 beter 11 gretige fitte spelers, dan 6 fitte en 5 niet fitte met grote kans op langdurige blessures, daarmee snijden we ons dubbel in de vingers, je kan ze zelf niet opstellen en je kan ze ook niet verkopen.

15-08-2024 08:53
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.