Van Basten bespreekt gevolgen van passeren Blind: 'Vind Rensch een discutabele oplossing'

door Jesse ter Haar 52

Bron Ziggo Sport

Van Basten bespreekt gevolgen van passeren Blind: 'Vind Rensch een discutabele oplossing'

door Jesse ter Haar 52

Bron Ziggo Sport

Laatst geüpdatet

Marco van Basten heeft zijn twijfels bij de geschiktheid van Devyne Rensch als vervanger van Daley Blind op linksback. De oud-Ajacied was verbaasd toen hij zag dat Blind opnieuw op de bank zou zitten en was niet onder de indruk van de manier waarop Alfred Schreuder het oploste.

'Ik denk dat Rensch er vooral voor het lopen was', aldus Van Basten bij Rondo, waarna hij ingaat op het passeren van Blind. 'Is het niet belangrijk dat je eraan denkt om een goede vervanger voor Blind te hebben? Ik vind Rensch toch wel een beetje een discutabele oplossing. Als je Wijndal er neerzet, die is ervoor gekomen. Nu zet je de rechtsback er neer, die al twijfelachtig was. Sánchez komt er dan ook bij.'

Niet alleen Rensch kon Van Basten niet overtuigen. Ook Steven Bergwijn viel de voormalig topspits op negatieve wijze op. 'Bergwijn is niet beter geworden. Ik zag hem lopen en hij was lichtelijk zwaar. Hij is misschien wel fit, maar niet volledig afgetraind. Hij kwam in augustus, speelde goed en maakte veel goals, maar die heb ik al een tijdje niet gezien.'

'Hij straalt ongeluk uit in het veld', merkt Jan van Halst, die het met Van Basten eens is, op. 'Er is met hem ook geschoven. Hij ging van linksbuiten na een paar weken naar rechts, dan konden ze Tadić weer op links zetten. Dat is gedoe.'

Aankoopbeleid Ajax

Ruud Gullit op zijn beurt, zet zijn vraagtekens bij het door Ajax aantrekken van Bergwijn. Niet vanwege de kwaliteiten van de aanvaller maar vanwege de selectie van Ajax. 'Dan is het toch slecht aankoopbeleid? Dan heb je er toch niet over nagedacht? Tadić is je beste speler, dan haal je Bergwijn en ga je ermee rommelen. Je hebt gewoon niet goed ingekocht.'

Denk jij dat Ajax de koppositie weer pakt tegen Vitesse door met 3-0 te winnen? !

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+!

Lees meer over:
Plaats reactie

Tinus +10472

Waarom praat hij onzin dan, je onderbouwt je mening niet. Rensch op de backpositie is toch ook een lapmiddel? Schreuder stelt Sanchez steeds op in plaats van Rensch, terwijl Sanchez er niets van bakt. Als Schreuder Rensch dus al niet goed genoeg vindt om Ipv Sanchez op te stellen, waarom dan wel als linksback? Omdat hij harder kan rennen dan Blind? Schreuder z’n keuzes zijn gewoon niet te begrijpen. Dat is wat Van Basten aangeeft. Niets vreemds aan.

08-11-2022 15:26

MosesD +14730

Van Basten toont weer eens aan van de hoed rn de rand werkelijk niets te weten. Niet serieus te nemen de man. Onder zijn trainerschap speelde Ajax mogelijk het slechtste voetbal deze eeuw.

07-11-2022 23:11

Tinus +10472

Leg even uit, want volgens mij klopt het gewoon wat hij zegt.

08-11-2022 13:21

MosesD +14730

Wat moet ik uitleggen? Hij praat onzin. Alleen over Bergwijn heeft ie gelijk, maar dat ziet mijn schoonmoeder nog.

08-11-2022 13:59

Ajax27 +19263

Wat moet je uitleggen? Gewoon... wat er niet klopt aan van Basten z'n uitleg. Want volgens mij was die aardig helder.

08-11-2022 14:24

MosesD +14730

Nou van Basten zegt een aantal dingen die van geen kant kloppen. Zo suggereert hij Wijndal op linksback te zetten, 'die is er immers voor gehaald'. Van Basten weet blijkbaar niet dat Wijndal geblesseerd was. Verder heeft ie het over 'een discutabele oplossing, want nu zet je er een rechtsback neer' over Rensch. Hij weet blijkbaar totaal niet dat Rensch helemaal geen rechtsback is, en dat deze zich bovendien veel comfortabeler voelt aan de linkerkant.
Van Basten praat dus onzin. En niet de eerste keer. Groot voetballer, als trainer én analist een pannenkoek.

08-11-2022 15:02

Jehebtnietaltijdbalbezit +1797

Een trainer moet het beste elftal opstellen, niet zijn beste 11 spelers. En met dat elftal moet hij een logisch tactisch plan hebben dat past bij de spelers. Van Gaal doet dat heel goed, omdat hij bijvoorbeeld voor Blind een belangrijke rol ziet in Oranje. Niet omdat hij de zoon is van of zoiets, maar omdat zijn passing van grote klasse is. Daardoor speelt het team meteen een stuk beter en is er een alternatief als Frenkie de Jong 90 minuten lang een speler op zijn huid krijgt.
Daarnaast moet een trainer heel goed een groep kunnen managen. Van Gaal, maar ook Ten Hag, kunnen dat goed. Daarmee krijg je discipline en een bepaald geloof bij de spelers in de spelopvattingen van een trainer.
Al met al: misschien een prima assistent-trainer, maar niet een heel sterke hoofdtrainer, Schreuder. Van hem afscheid nemen lijkt daarom echt het beste.

07-11-2022 22:49

Web +178830

Heel logisch wat je allemaal zegt
Bovendien geeft dat je spelers vertrouwen

07-11-2022 22:52

Web +178830

Ajax heeft gewoon een hele slechte trainer
Die alleen maar lult over het team verbeteren
Waarom speel je dan constant met een andere ploeg?
Maak eens vastigheid in een ploeg die uit vorm
Is
Laat spelers niet in grote ruimtes zwemmen, ga eens compact staan en doordekken
Dat maakt het voor de non voetballers al zo veel makkelijker
Schreuder heeft het vermogen om iedereen in zijn zwakte te zetten op Berghuis’ na
Dat is best HEEL bijzonder
Binnen Ajax moeten ze de oogkleppen eens af doen

07-11-2022 22:48

Flaco +19597

Blind loopt het hele seizoen al te prutsen en Klaassen heeft dit seizoen geen fatsoenlijke wedstrijd gespeeld. En dit moeten onze redders gaan worden? Met zulke helden heb je geen vijanden nodig.

07-11-2022 22:26

Web +178830

Klaassen heeft op dit moment nergens recht op

07-11-2022 22:34

BokkieBokstra +11372

Ajax is het meest een team als klaassen speelt. Papagaaienpraat. Benieuwd wat van gaal vrijdag doet.

08-11-2022 05:13

Michiel Kapteijns +5372

Volgens VI-analist Pieter de Zwart is Blind met afstand de speler die de meeste openingen creëert met zijn passes en komt hij verdedigend enkel in de problemen als hij moet doordekken en te grote ruimtes moet belopen. Zijn conclusie is eigenlijk dat Blind altijd hoort te spelen, en de momenten waarin hij verzuipt grotendeels te wijten is aan het team. Zeg het maar.

07-11-2022 22:21

Web +178830

Dat zeg ik toch dagelijks hier

07-11-2022 22:22

Michiel Kapteijns +5372

Ja Web, maar jij bent hier ook één van de weinigen met wie ik het eigenlijk altijd eens ben.

07-11-2022 22:24

RepoocElad +9980

Blind zou bij mij als eerste op het wedstrijdformulier staan. De meeste hier zien alleen het laatste moment van een reeks fouten waarbij Blind opeens 'te laat' is. Maar daar gaan andere fouten van het team aan vooraf. En je zag tegen psv heel duidelijk waarom we Blind nodig hebben. Niks gecreëerd, geen kans gehad eigenlijk. Rensch was onze zwakste speler op, waar hij overigens weinig aan kan doen. Maar Blind moet altijd spelen als je enigzins voetbal in je team wil krijgen. Het begint vrijwel altijd bij hem, en zonder hem begint er dan ook helemaal niks bij dit Ajax

08-11-2022 03:31

Ricoteb +53178

Nee dat zegt hij dus niet. Doordekken en het belopen van grote ruimtes hoort ook bij het takenpakket van een Ajax verdediger.

07-11-2022 22:22

Michiel Kapteijns +5372

Nou, hij vraagt zich in elk geval hardop af waarom Blind tegen RKC moest doordekken, en de titel van de video is 'Vooruitblik Ajax-PSV: Daley Blind moet je ALTIJD opstellen!'

07-11-2022 22:26

Web +178830

Doordekken bij compact spelen is zelfs voor Blind te doen
Niet bij Schreuder waar het team veel te ver uit elkaar staat
Zelfs Timber heeft daar last van
Je valt en staat met het goed neerzetten van je ploeg

07-11-2022 22:27

Michiel Kapteijns +5372

Of zoals Cruijff zei: 'ik ben de beste verdediger als ik een hele kleine ruimte hoef te verdedigen, en de slechtste als de ruimtes te groot zijn.' Het is zo logisch.

07-11-2022 22:30

Web +178830

Juist, goed staan draait alles om

07-11-2022 22:33

AFCA1996L +16074

Laat gisteren nou nét een wedstrijd zijn waar achter de verdediging van Ajax veel ruimtes lag voor PSV om te counteren. Dat moment met Xavi Simons zou bij Blind een 100% doelpunt zijn geweest.

07-11-2022 22:32

Web +178830

@AFCA
En wat gebeurt er als je volle druk naar voren zet?
Dat komt dat helemaal niet voor

07-11-2022 22:36

AFCA1996L +16074

Ik krijg sterk het gevoel dat druk zetten onder Schreuder niet meer bestaat. Kudus is geloof ik de enige speler die het nog probeerde. Blind had niet misstaan op de positie van Alvarez, zeker gezien Ajax veelal aan de bal was en Alvarez helemaal niets brengt in balbezit. Blind werd erg gemist in de opbouw en zijn passes blijft wereldklasse.

07-11-2022 22:50

Web +178830

Druk zetten is er helemaal niet
Af en toe een eenling
Nooit als team
Speel je zo makkelijk door een
Kudus doet dit het best, mee eens

07-11-2022 22:55

Ricoteb +53178

Het gaat om het verhullen van zwaktes. Blind heeft een paar hele duidelijke zwaktepunten, namelijk eigenlijk elk moment dat hij de bal niet heeft. Verdedigend is hij alleen nog goed in op inzicht gevaar herkennen. Dus laat hem niet in z’n eentje grote ruimtes dekken, laat hem niet fel door verdedigen etc. Schreuder kan die tekortkomingen totaal niet verhullen, dus is het beter Blind eruit te halen. Alleen heeft schreuder ook totaal het vermogen niet een standaard opbouwvorm te bedenken, zonder passers van wereldklasse te hebben. Het gaat niet meer om de individuele spelers of opstellingen, het gaat om een spelidee, tactiek, looplijnen. Zelfs met Antony en Martinez had dit team totaal niet gefunctioneerd, omdat er geen enkele structuur te vinden is. Een goeie trainer verhult zwaktes en accentueert sterktes, Schreuder doet het tegenovergestelde.

07-11-2022 22:20

DarkChild +3451

Juist. Het blijft best raar dat veel mensen, ook hier en zelfs die al tientallen jaren meelopen, maar niet zien dat voetbal een teamsport is.

07-11-2022 22:26

Web +178830

Ik blijft het zeggen

Pasveer, Timber, Alvarez, Bassey, Rensch, Berghuis, Blind, Kudus, Bergwijn, Brobbey, Tadic
Dat had je nu 7 punt los gestaan
Gapko had bij Timber niet de bal voor de goal gekregen bij het doelpunt van de Jong
En Alvarez had je de taak moeten geven om de Jong uit te schakelen
Blind op 6.

Niet achteraf maar vooraf gezegd

07-11-2022 22:15

Ricoteb +53178

En nog steeds die aanval die niet werkt. En Alvarez centraal heeft nog nooit gewerkt. Altijd als hij in de mandekking moet, zit hij totaal niet kort.

07-11-2022 22:17

Web +178830

Tegen de statische de Jong wel
Ideaal zelfs daar voor
Mandekking is heel wat anders

07-11-2022 22:19

Ricoteb +53178

Toch stond De Jong bij het doelpunt in de dekking bij Bassey, dus daar had het toch vrij weinig uitgemaakt

07-11-2022 22:21

DarkChild +3451

eens. En je lost zo het middenveld probleem niet op, Rensch als back is niet je van het. En Alvarez mag dan idd wel als cv zijn gescout (hoe dan!?) maar in een aanvallend team komt zijn zwakte naar voren. Weinig wendbaar, traag en verdedigt (daardoor) niet naar voren.

07-11-2022 22:23

Web +178830

Niet als je de afspraak maakt dat Alvarez deze wedstrijd de Jong moet uitschakelen

07-11-2022 22:23

Ricoteb +53178

Dan moet je dus de hele speelwijze veranderen. Bassey kan namelijk moeilijk bij beide backs rugdekking gaan geven. Dan zou je dus met 5 verdedigers moeten spelen.

07-11-2022 22:25

Web +178830

Ik ben niet voor Alvarez wekelijks in het centrum, daar heeft hij niet
Maar tegen de Jong dus wel
Beide een draaicirkel van een meter

07-11-2022 22:29

Web +178830

Alvarez geeft dan rugdekking op rechts en Bassey op links
En bij Timber is dit bijna zelfs niet nodig

07-11-2022 22:31

Ricoteb +53178

Maar als Alvarez rugdekking geeft, kan hij toch niet bij De Jong staan zoals bij het doelpunt gister

07-11-2022 22:35

Web +178830

Wij wisten dat Ajax daar de boot mee in kon gaan, vooraf gezegd
Dan moet je het team daar op instellen
Rechtshalf is er ook
Bovendien had dit met Timber nooit gebeurt

07-11-2022 22:41

MosesD +14730

Timber rechtsback zeg ik ook ‘n tijd. Simpelweg de beste optie. Ik zou Kaplan weleens links centraal willen zien. Is een uitstekende opbouwer. Grillitsch ernaast die dan veel doorschuift. Op die manier heb je 3 goeie opbouwers achterin. En daar begint het toch.

07-11-2022 22:23

Web +178830

Blind moest er uit van 90 procent op AS
Nu klagen ze weer dat er geen fatsoenlijke bal naar voren word gespeeld
Want dit wisten wij toch nog niet?

Blind kijkt allang uit naar Oranje
En komt hij terug van de WK staat er bij Ajax een nieuwe trainer, die Blind weer op gaat stellen

07-11-2022 22:09

Flaco +19597

Bergwijn is gehaald mede omdat Tadic het niet meer kan belopen. Hij staat al een paar wedstrijden op links en hij speelt nog steeds slecht. Nu haal je Bergwijn af van de plek waar wel presteerde naar de plek waar hij niet sterk is. Gevolg is dat je zowel op links als op rechts niet functionerende spelers hebt. En daarom is Schreuder een slechte trainer die zsm moet oprotten.

07-11-2022 22:00

Koningtoto +60954

Dat Blind nodig is voor de opbouw is gisteren wel erg pijnlijk duidelijk geworden. Zet hem eens op 6.

07-11-2022 21:56

trodat4030 +97495

Hoe lang roep ik t nu al?

07-11-2022 22:17

RadheAjax2021 +18028

Daarom moet schreuder ook oprotten.

07-11-2022 21:51

BokkieBokstra +11372

Schreuder doet precies waar hier op showtime om gevraagd wordt. Geen Blind en Klaassen. Ideale trainer past prima bij het Ajax publiek. De vrolijke fluitertjes.

07-11-2022 21:40

Ricoteb +53178

Als hij nu ook luistert en opstapt, zijn we denk ik allemaal tevreden

07-11-2022 21:47

Flaco +19597

Blind en Klaassen kunnen gewoon echt niet meer. De slechtste spelers uit de selectie.

07-11-2022 22:02

Web +178830

Nu heb je Blind nog niet gemist?
Man wat gebeurt er op AS

07-11-2022 22:17

Flaco +19597

Blind was een van de zwakste schakels dit seizoen. Op basis waarvan moet ik hem missen?

07-11-2022 22:31

Web +178830

Omdat Ajax gisteren nog dramatischer was dan voor een met de opbouw
Er is helemaal niet opgebouwd
Vandaar dat je geen een fatsoenlijke aanval gezien heb

07-11-2022 23:34
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.